Premier Lubbers vertoont presidentieel gedrag Voormalig verzet bekijkt Duitse eenwording met Argusogen Samen de criminaliteit aanpakken Levenslang Scheve schaats PAPIER VOOR UW PEN België, lagere maximum snelheid _DE STEM_ DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1990 SAMENLEVING VAN 'MAG NIET!' VERANDERDE IN 'MOET KUNNEN!' Ondermaats! Gerrit Braks van het Brabantse land is nu als een vis op het droge. Barkertje moest uiteindelijk hangen voor het imago van de PvdA. Ter wille van haar achterban moest zij zich waarmaken en het CDA trotseren! De rol die de oppositie, voornamelijk de WD, in deze affaire heeft gespeeld, komt ons ook uitermate du bieus voor. Wat zou die par tij hebben gedaan als ze in de regering had gezeten? Dat de politiek een hard metier is, weten en aan vaarden we, maar het weg sturen van minister Braks vinden we onrechtvaardig en onaanvaardbaar. Moet minister Kok nu weg omdat hij nog steeds niet weet hoe veel fiscale fraudeurs er zijn, laat staan omdat er geen waterdicht systeem van opsporing en strafver volging is? De EG verliest in Gerrit Braks een van zijn be kwaamste leden van de raad van ministers. De politieke partijen die mi nister Braks wegstuurdén, schijnen toendertijd staats secretaris René v.d. Linden 'levenslang' te hebben gege ven. Zeventigmaal zeven maal staat er in de Bijbel. Vergeving is een van de sleutelwoorden van het christendom. De filosoof Nietzsche be schouwde vergevingsge zindheid als een van de ver derfelijkste kenmerken van dat geloof. Vergeving leidt tot een slavenmoraal, die de wording van de Über mensch in de weg staat. On der invloed van deze leer hebben de nationaal-socia- listen een einde aan deze slavenmoraal gemaakt. Het genadeloos vernietigings mechanisme, dat zij op gang brachten, werd het duide lijke bewijs van hun onge lijk. Zij schakelden elk me dedogen uit. De ogen van hun slachtoffers blijven elk weldenkend mens achter volgen. Vormen zij niet de grootste uitdaging om het toch maar met de wet van het Rijk Gods te proberen? Oosterhout H. Hoegen DE Nederlandse cultuurmi nister d'Ancona heeft de scheve schaats, die zij in eerste instantie gereden had door te verklaren dat Ne derland en Vlaanderen wel een gemeenschappelijke taal maar niet een dito cul tuur bezaten, zo goed moge lijk recht gewrongen. De vraag rijst daarbij ech ter in hoeverre zij daarmee nu een juiste uitspraak heeft gedaan. Het Neder lands geldt zowel in Vlaan deren als in Nederland als officiële taal. Maar er be staan nogal wat verschillen. De standaard - Nederlands sprekende Vlaming bezigt nog steeds tal van gallicis men en aan het Frans ont leende zinsconstructies (bij voorbeeld 'recupereren' en 'ik zou willen op vakantie gaan'). Dat is een logisch ge volg van.de vroegere over heersing door en de nabij heid van het grote Frank rijk. VHcutie*nT&ts* Ook de Oostenrijkse invloed (België was immers ooit wingewest van Oostenrijk) is nog merkbaar ('kartoffe- len' voor aardappelen in i West-Vlaanderen). Het woord 'staminee' is weer af komstig uit het Spaans. Nederland, en dan voorna melijk Holland (de tegen woordige Randstad) is vanaf 1581 tot 1940 - met een onderbreking gedurende de Franse tijd - een zelfstan dige natie gebleven. Maar ons land heeft gedurende die lange periode als grote mogendheid en zeevarende handelsnatie ook talrijke buitenlandse contacten ge kend, hetgeen niet heeft na gelaten de taal te beïnvloe den. Al deze gegevens zijn dus historisch bepaald en het geen in vele eeuwen is ge groeid, laat zich niet in een paar decennia ongedaan makên. Hetzelfde geldt voor de cultuurverschillen tussen Noord en Zuid. Het lijkt mij niet verstandig van de mi nisters d'Ancona en Dewael die te willen verdoezelen. En waarom zouden er geen verschillen mogen zijn? Iets anders is het bewaren van onze gemeenschappe lijke taal tegen moedwillige verbastering. Want waarom moet een baan nu in Vlaan deren 'job' heten en waarom moet diezelfde baan in Ne derland 'parttime' zijn ter wijl we 'deeltijd' bedoelen? Enzovoort, enzovoort. Mis schien zouden, na veertig jaar Benelux, Vlamingen en Nederlanders hieraan (op voet van gelijkwaardigheid wel te verstaan) eens iets kunnen gaan doen. Neerlan dici hebben we genoeg. Maar waar blijven zij? Breda W. Giesing HET is te hopen dat minis ter Sauwens zijn zin krijgt en dat de maximumsnelheid van 120 naar 90 km. gaat. In dat geval zou België voor komen te liggen op Neder land. Lagere snelheden zijn voor iedereen goed. Bij die 120 km zou men moeten zet ten 'Uw snelheid is een an der zijn dood'. Als men nu ook nog eens iedereen die betrapt wordt op te hard rijden zonder meer een boete geeft van 100,- voor milieu en daar bovenop nog een boete voor te snel rijden, dan komt het milieu ook aan meer inkomsten. Clinge mevr. L.J. van Veen Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M.Hrader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: per maand 26,10; per kwartaal 75,25 of per jaar 292,00. Abonnees die automatisch betalen ontvangen een korting van resp. 1,- per maand, 2,00 per kwartaal, 7,50 per jaar. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m vrijd. 1,35; zat. 1,60. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 9.00-12.30 en van 13.00-16.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. n» T5 Door Max de Bok BOVEN al het gedoe rond het aftreden van minister Braks en diens opvolging, blijft een onbeantwoorde vraag hangen: wat man keert Ruud Lubbers? Wie de film van de afgelopen twee weken nog eens te rugdraait, moet al snel tot de conclusie komen dat het optreden van de premier rationeel niet valt te ver klaren. Als de premier al een master- plan had om zowel het aftre den van Braks als de aanstel ling van diens opvolger plus staatssecretaris zo moeiteloos mogelijk te regelen, dan kan achteraf niet anders worden vastgesteld dan dat de uitvoe ring van dat plan onvoorstel baar uit de hand is gelopen. De bemoeienis van de premier met de visserij-affaire die Braks uiteindelijk de kop kostte, begon openlijk op maandag 17 september. Toen ging hij tijdens zijn jaarlijkse persconferentie over de Troonrede zogenaamd spon taan achter Braks staan. Niet vóór hem, zoals bij kt uit het amice-briefje dat hij al op vrijdag 14 september aan vice-premier Kok stuurde. Daarin meldde de premier dat hij het vis-dossier grondig had bestudeerd en dat hij tot de conclusie was gekomen dat Braks sterk stond. Maar in hetzelfde briefje liet Lubbers ook blijken dat hij het niet ten einde toe voor Braks zou op nemen. Hij meldde Kok dat als het toch anders zou lopen, dit geen gevolgen zou hebben voor de coalitie. Daarmee kreeg de PvdA een vrijbrief om Braks weg te sturen. De brief kreeg een vervolg toen Lubbers na de val van Braks openlijk verklaarde dat het aanblijven van de minis ter de coalitie zou hebben be last, gegeven het feit dat tegen zijn functioneren in de Kamer veel bezwaren bestonden. De brief en de latere uitspraak van de premier maken het door de PvdA verspreide ver haal over de sfeer van de bij eenkomst tussen Lubbers, Brinkman en Wöltgens op woensdag 19 september in het Torentje - waar Braks' lot werd bezegeld - geloofwaar diger. Volgens Wöltgens is tijdens die bijeenkomst met geen woord gesproken over Braks' kansen om te blijven, maar was de sfeer: als het dan moet, dan zo snel en pijnloos mogelijk en geen Kamerdebat meer met Braks. Lubbers be stempelde dit verhaal later in een amice-briefje aan Wölt gens en Brinkman als 'roddel'. Op vrijdag 21 september ont ving Kok weer een briefje van Lubbers. Daarin somde hij acht namen op van politici aan wie gedacht zou kunnen worden voor het minister schap en 'een staatssecreta riaat op landbouw. Niet aan gegeven was wie Lubbers voor het ministerschap en wie voor het (nog niet-ingevulde) staatssecretariaat op het oog had. De namen die Kok kreeg voorgelegd waren: Bukman (staatssecretaris Economische Zaken), Van der Linden (ka merlid), Van Rooy (kamerlid), Van Voorst tot Voorst (staats secretaris Defensie), Latijn houwers (voorzitter Bra bantse boerenbond), Heerma (staatssecretaris VROM) en Houben (Commissaris van de Koningin in Brabant). Kok liet weten dat voor hem alles bespreekbaar was, vertrok naar New York en vergat PvdA-fractieleider Wöltgens in te seinen. Op zondag 23 september ging de telefoon bij Bukman in Voorschoten. Lubbers meldde hem dat hij minister van Landbouw kon worden. Ech ter op één voorwaarde: hij moest Van der Linden als staatssecretaris accepteren. De film toont nu het begin van de reeks blunders die premier Lubbers heeft ge maakt. Hij zet Bukman onder druk door - op z'n minst onge bruikelijk - diens benoeming uitdrukkelijk te koppelen aan die van Van der Linden; hij overlegt niet met de coalitie partner; hij discussieert niet over de vraag óf er een staats secretaris moet komen noch over de inhoud van diens por tefeuille. De CDA-fractie wordt overvallen met een pakket: Bukman, Van der Linden en een licht staatsse cretariaat. Door zo te handelen geeft de premier de PvdA een ge droomd alibi in handen om zich niet te hoeven uitspreken voor of tegen Van der Linden. In de vergadering van de CDA-fractie krijgt Lubbers van onverwachte kanten de volle laag. Het is de land bouwdeskundige Van Noord die het staatssecretariaat dat Lubbers voorstelt, tot de grond toe afbreekt. Van der Linden, die door zijn afzijdige houding na zijn gedwongen aftreden in de paspoortkwes tie niet veel respect heeft her wonnen onder zijn collega's, krijgt onvoldoende steun. De motieven om hem af te wijzen, lopen uiteen. Zelfs zijn vrienden vinden dat hem dit niet mag worden aangedaan. Fractieleider Brinkman weet de zaak slechts te redden door zijn fractie de onjuiste infor matie te geven dat vice-pre- mier Kok met een ander heeft ingestemd, althans zich niet heeft verzet. Die mededeling is voor CDA'ers in de wandel gangen een uitgelezen kans om schamper te doen over het leiderschap in de PvdA en de sociaal-democraten dubbel hartigheid te verwijten. Van der Linden grijpt op zijn beurt de sfeer van socialisten haat, die in de afgelopen we ken weer de kop opstak, aan om zijn aftocht te dekken. Heeft Lubbers deze gang van zaken tevoren ingecalculeerd? Dat zou dan wel een heel vi lein masterplan zijn geweest. De theorie luidt dat Lubbers twee klappen in één keer heeft willen uitdelen: én defi nitief afrekenen met de ambi ties van Van der Linden én door de PvdA te provoceren de sociaal-democraten verder in discrediet brengen. Zoete wraak voor het politiek om zeep brengen van Braks. Die theorie veronderstelt een dui vels karakter. Het is waar dat Lubbers' steun aan Van der Linden - zowel tijdens het droeve spel rond de benoeming van een nieuwe Commissaris van de Koningin in Limburg als nu - vatbaar is voor de karakteri sering: dubbel. Maar de ver onderstelling dat Lubbers erop uit was Van der Linden het politieke leven onmogelijk te maken, gaat mij te ver. Als de premier de zwarte piet in handen van de PvdA wilde spelen, had hij dat anders moeten aanpakken. Door namelijk de normale weg van het overleg met de coalitiepartner te bewande len. Dan had hij eerst met de PvdA moeten overleggen over de vraag of een staatssecreta ris nodig en gewenst was en welke taken hem zouden wor den toebedeeld. Als Lubbers pas nadat PvdA en CDA het daarover eens zouden zijn ge worden met de naam Van der Linden op de proppen zou zijn gekomen, zou hij het de PvdA echt moeilijk hebben ge maakt. Want dan zou de PvdA voor of tegen Van der Linden hebben moeten kiezer^ Lubbers doet niet zonder be doelingen, dat is bekend. Maar vermoedelijk is het toch te gewaagd achter zijn optre den van de afgelopen week een uitgekiende strategie te Veronderstellen. Maar van waar dan de blunders? De premier is als eerste ver antwoordelijk voor de ver slechtering van de verhoudin gen in de coalitie. Hij draagt ook de volle verantwoorde lijkheid voor de verdere be schadiging van Van der Lin den (die er overigens na dit derde échec verstandig aan zou doen een baan buiten de politiek te zoeken). Gevreesd moet worden dat Lubbers ge blunderd heeft vanuit over schatting van zijn macht. Het zondagskind toonde trek jes van presidentieel gedrag. Door Barenda Grutterink en Jos Verlaan „DE val van de Muur heb ik met gemengde gevoe lens beleefd. Opluchting aan de ene kant, maar moeilijkheden aan de an dere kant. Ik had bij voor beeld zo gehoopt dat ze die eerste zin uit het volkslied zouden schrappen: Deutschland, Deutschland Uber Alles. Dat is niet ge beurd. Soms denk ik: die Muur had van mij kunnen blijven staan". Aan het woord is Hans Teengs Gerritsen, oud-ver zetsman en nog steeds actief voor de belangen van oud verzetsmensen en oorlogs slachtoffers. Over de wense lijkheid en de consequenties van het op 3 oktober definitief verenigde Duitsland in een toekomstig Europa hebben politici, historici en het be drijfsleven inmiddels hun zegje gedaan. Maar hoe den ken de mensen van het voor malig verzet, het geweten van Nederland in de oorlogsjaren tegen Duitsland, over het ont staan van een nieuw 'Groot Duitsland' aan onze oost grens? Drie gesprekspartners. Teengs Gerritsen, vanaf sep tember 1940 in het verzet, in 1942 opgepakt, daarna via de gevangenis in Scheveningen beland in het concentratie kamp Dachau. Dan Joop Wolff. Oud-Kamer lid voor de CPN. Dertien jaar toen de oorlog uitbrak, maar een jaar later present bij de februari-staking in Amster dam. In 1943 lid van de CPN en medewerker van de ver- zetskrant De Waarheid. Nog steeds communist. En tenslotte Maarten Schakel. Oud-Kamerlid voor de ARP. Organiseerde een Vrij Neder land-groep met een eigen re gionaal bevrijdingsnummer, hielp onderduikers en ver richtte kraak- en sabotage werk. Typisch een 'mannen broeder'. De val van de Muur hebben ze alle drie op hun eigen wijze beleefd. „Die tv-beelden wa ren een opluchting, omdat de Muur als monument van doorgaande onderdrukking geslecht werd", herinnert Wolff zich. „Het ging aan de ene kant om iets vrolijks maar daarna kwam toch snel iets van een domper. Het maakte zo'n Blitz-indruk met 'Anschlussverschijnselen'. Dat gaf bij onze mensen ge voelens van onzekerheid en twijfel. We hebben als verzet nooit een tweedeling van Duitsland gewild maar had den wel de gedachte dat twee Duitslanden beter was dan een groot Duitsland aan de grens". Ook Teengs Gerritsen vond de val van de Oosteuropese com munistische regimes 'fantas tisch'. „Dat waren, op Roeme nië na, revoluties zonder een enkel geweerschot. Dat was in mijn tijd anders. Toen vielen bij revoluties altijd doden. Dat is te danken aan Gorbats- jov die zijn militairen in de kazernes hield. Maar na de val van de Muur begon de on rust al heel snel. Met als eer ste teken het gedraai rond de Oder-Neisse-grens. Die heeft Kohl uiteindelijk wel erkend maar dat had hij veel eerder moeten doen". En Schakel, ook hier het minst ongerust: „Ik vind de val van de Muur en de een wording een felicitatie waard. Ze spreken één taal, ze hebben tot op zekere hoogte dezelfde geschiedenis. Stel dat de frontlijn van de laatste oor logswinter, die over de Maas liep, bestendigd zou zijn. Dan zouden wij toch ook de be geerte hebben gehad weer bij elkaar te horen". „Angst voor die eenwording? Ja, we hebben er het in onze kring vaak over. Maar het menstype in onze kring is niet zo gebouwd. Wij zijn lastige Teengs Gerritsen: ..de val van de Muur was fantastisch.. - FOTO ANP mensen en zulke mensen zul len er na ons ook weer zijn", zegt Wolff. Geen van de drie oud-verzetsstrijders lijkt echt bevreesd dat de geschiedenis zich na de eenwording van Duitsland zal herhalen. Maar om nou te zeggen dat ze er echt gerust op zijn, gaat ook weer te ver. „Na de oorlog", bekent Teengs Gerritsen, „heb ik nog eens een gesprek gehad met een hoge Duitse militair, nou ja eigenlijk was het een Oosten rijker, en die vertelde me dat Duitsland ooit nog eens echt zou willen 'siegen'. Dat we dat nog wel een keer zouden mee maken. Dat soort gevoelens speelt wel door je hoofd als je ziet, hoe razendsnel de ont wikkelingen zich daar hebben voltrokken". „In een aantal dingen zie je het nu al. Bij voorbeeld zoals ze de DDR hebben ingepikt. Of de roep in Duitsland om nu maar een definitieve streep onder de geschiedenis te trek ken. Volstrekt onaanvaard baar. Daarvoor heeft de ma nier waarop die oorlog toen door de Duitsers is gevoerd te veel indruk gemaakt. Zijn er te veel misdaden begaan". Ook Wolff heeft zich de afge lopen maanden aan 'dat weg wissen van de geschiedenis' gestoord. „Bij oud-verzets mensen en oorlogsslachtoffers bestaat daarover grote be zorgdheid. Zij vragen zich af, wat er gaat gebeuren met onze gedenktekens, onze ex posities, onze ontmoetings punten in de oude concentra tiekampen. Zullen die in de euforie van de eenwording aangetast worden?". Schakel heeft minder proble men met dit soort overwegin gen. 'Ach', zegt de oud-burge meester van Noordeloos, „elk gezin in dat nieuwe Duitsland heeft tijdens de Tweede We reldoorlog zelf wel een of meerdere familie-leden ver loren. Dat werkt door. Men zal daarom niet snel bereid zijn opnieuw de wapens op te nemen". Dat de Duitsers dat in de late jaren '30 wel deden, toen ze toch ook al twee grote oorlogen achter de rug had den, is volgens Schakel van een andere orde. „Die twee oorlogen waren lang niet zo bitter en die hebben boven dien niet voor een tweedeling van Duitsland gezorgd. De oorlog van 1870 is voor de Duitsers zelfs redelijk verlo pen. En de Eerste Wereldoor log heeft ze juist erg rancu neus gemaakt. Dat lijkt me nu niet het geval". Ook over de inmiddels door iedereen erkende economi sche macht van het verenigde Duitsland is Schakel het meest positief. „Natuurlijk blijf ik een man die de oorlog heeft meegemaakt. Bepaalde dingen blijven dan hangen. Zo raak ik nog steeds geagiteerd als ik Duitsers hard hoor zin gen.31'MSfiV rancune, dat is nooit goed. De Duitsers heb ben er toch hard voor gewerkt en bovendien hun hersens ge bruikt, hun kansen benut, overigens net als de Japan ners. Dat zou iedereen moeten doen. Bovendien kan Neder land van die economische kracht van het nieuwe Duits land alleen maar profiteren". Over één probleem van de eenwording zijn de drie oud verzetsstrijders het in dit ver band overigens opvallend met elkaar eens. Alle drie waar schuwen ze voor de mogelijke gevolgen van de snelle econo mische integratie van de DDR in de Westduitse economie. „Er zullen grote sociale ver schillen en veel werkloosheid ontstaan", waarschuwt bij voorbeeld Schakel. Een en ander wil overigens niet zeggen, dat het fascisme in Duitsland al weer op de loer zou liggen. Vooral Wolff heeft de afgelopen jaren via zijn contacten met met name jongere generaties Duitsers ervaringen opgedaan die hoopvol stemmen. „Als je geen gerechtvaardigd vertrouwen hebt in jonge mensen", zegt Wolff, „dan ben je een verzuurde vent. Voor Duitsland ligt dat anders, daar kijk je anders naar. Maar ik heb zelf na bezoeken in de Bondsrepubliek gemerkt dat de jonge generatie breder is georiënteerd. Die is inter- nationalistischer geworden, wil andere culturen leren kennen. Ze geven niet veel om symboliek, die pracht en praal, en zijn heel nuchter en dat dan niet op een onver schillige manier. Die mensen zijn niet zo overdreven jui chend over de hereniging. Ze komen ongevraagd met op merkingen over de wens dat het niet de verkeerde kant op mag gaan". Iemand als Wolff is er echter de man niet naar om somber te eindigen: „Veel van onze mensen kennen momenteel 91 van die gevoelens vati' onze kerheid en twijfel. Alsof we alles voor niets hebben ge daan. Maar het is duidelijk dat niet alles voor niets is ge weest. Het Hitler-rijk is ver slagen en dat is een historisch feit. Duitsers zijn altijd mees ters geweest in het ontketenen van oorlogen maar ze hebben die nooit kunnen winnen. Het zijn geen meesters in de End- sieg". „En je kunt natuurlijk ook zeggen, dat ze zelf keer op keer klappen hebben moeten incasseren, nadat ze eerst an deren over de kling hadden gejaagd. En dat ze de laatste keer met Hitler ten gronde zijn gegaan. Je kunt je dus af vragen, of het repeteer-ele- ment in de Duitse geschiede nis wel je- uitgangspunt moet zijn. Want je kunt het ook omdraaien. Dat een verenigd Duitsland juist een kracht in de richting van ontwapening en vreedzame ontwikkelingen zou kunnen zijn. In dat geval zou die Duitse eenwording nog wel eens een kolossale functie kunnen hebbben". Door Carla Joosten DE jongen drinkt zijn milkshake op. Fluks werpt hij de plastic beker op de grond. De binnenstad biedt na deze koopavond als al tijd een troosteloze aan blik. We maken er een zootje van. Normverva ging, heet dat sjiek. Minister Hirsch Ballin van Justitie vertelt het al sinds zijn aantreden in november vorig jaar: met het toenemen van de welvaart is de Neder lander zich steeds meer, ja, zelfs te véél vrijheden gaan permitteren. 'Mag niet!' wordt in de jaren zestig steeds meer 'moet kunnen?', schrijven Hirsch Ballin en staatssecre taris Kosto in het beleidsplan Recht in Beweging. Het keurig geordende rap port, dat deze week naar de Tweede Kamer werd ge stuurd, geeft aan hoe het ka binet de criminaliteit wil gaan bestrijden. Het bevat niet alleen een baaierd aan maatregelen, maar ook een fi losofische visie op de vraag hoe 'het onaanvaardbare hoge criminaliteitsniveau' is kun nen ontstaan. Veel aandacht krijgt de al gesignaleerde 'moet kunnen-cultuur', ont staan in een tijd waarin ge- vestigde machten het moesten afleggen tegen een nieuwe ac tievoerende generatie. „Het recht werd door velen vooral gezien als middel om de macht van de 'regenten' in te perken". Sociale controle verdween en leidde er uitein delijk toe dat het stelen van een fiets niet eens meer als een echte diefstal wordt ge zien. Maar Hirsch Ballin en zijn staatssecretaris Kosto durven ook hardop te zeggen dat de komst van buitenlanders naar Nederland de samenleving niet alleen kleur heeft gege ven, maar ook nieuwe proble men. De taal, de ongelijke po sitie van de vrouw, het niet zo nauw nemen met de leer plicht, botsen met de Neder landse cultuur. Rampzalig lijkt de positie van de kinde ren van etnische minderhe den. „Er dreigen op grote schaal problemen te ontstaan met jongeren die zich enerzijds onttrekken aan de invloeds sfeer van de in hun kring gel dende moraal en zich ander zijds ook weinige gelegen la ten liggen aan het Neder landse recht", constateren de bewindslieden. Een kwart van de minderjarigen die met de politie in aanraking komt, behoort tot een etnische min derheid, is de verontrustende conclusie. Het Nederlands Centrum voor Buitenlanders is gebelgd over de 'buitensporige aandacht voor buitenlanders' in de no ta. De buitenlander krijgt de schuld, maar de regering ver zuimt onze rechtspositie te verbeteren, is het verwijt. Hirsch Ballin ontkent dat. Hij is immers ook van plan om de discriminatie harder aan te pakken. Een wetsvoorstel is op komst. Bovendien wil het kabinet naturalisatie bevor deren. Dat laatste is maar een van de liefst 58 actiepunten waarmee Hirsch Ballin en Kosto de cri minaliteit willen aanpakken. Waar andere ministers moe ten bezuinigen, heeft Justitie voor de begroting voor vol gend jaar 374,5 miljoen gulden extra gekregen. Daarvoor kan heel wat gedaan worden. Het begint al op het departement zelf: Justitie gaat bestaande wetten tegen het licht houden en nieuwe wetten worden strenger getoetst op hun deugdelijkheid. Maar ook de opsporing be hoeft verbetering. De aanpak van misdrijven moet beter en systematischer, zoals gerichte acties tegen woninginbraak. Om de zware misdaad beter te bestrijden, krijgt de politie meer bevoegdheden, zoals het afsluisteren van telefoons. Het witwassen van vermogen verkregen uit criminele han delingen - drugshandel - wordt moeilijk en er komt een straf op het voorbereiden van misdaad. Slachtofferhulp is eindelijk verankerd in het justitieel be leid, zo blijkt uit de aankondi ging dat elke boete verhoogd wordt met vijf procent slacht- offertax. Aan ouders en kin deren die in aanraking komen met Justitie of de Raad voor de Kinderbescherming wordt beter uitgelegd waar ze aan toe zijn. In het vluchtelingen beleid zal er alles aan worden gedaan om de 'echte' asielzoe kers te onderscheiden van de 'onechte'. Om dit alles goed te kunnen uitvoeren moet het huishouden van Hirsch Ballin en Kosto op rolletjes lopen. Aangezien dat niet het geval is - politie én justitie zijn overbelast - zullen beide ap paraten gereorganiseerd wor den. Tot zover het werk dat de overheid van zins is te doen. Maar we leven in tijden van sociale vernieuwing: de maat schappij, de mensen zelf moe ten ook een steentje bijdra gen. 'Vorming van netwer ken', heet dat in de nota. On der het motto Samen Sterk gaat Justitie samenwerking zoeken met andere ministe ries, maar ook met gemeen ten, woningbouw- en winke liersverenigingen. Zo zijn de Nederlandse Spoorwegen partner van Justitie bij het bouwen van meer fietsenstal lingen. Die moeten bijdragen aan de grote actie om de fiets diefstallen de kop in te druk ken. Er is ruimte voor initia tieven vanuit dé burgerij bij voorbeeld om de veiligheid in eigen buurt of flat te vergro ten. Justitie heeft hiervoor subsidies in petto. Met de nota Recht in Bewe ging - zo genoemd omdat al tijd bijstellingen mogelijk moeten zijn in een dynami sche samenleving - zijn ideeën vastgelegd die de afge lopen jaren zijn gegroeid. Als maar meer rechtsregels is niet de oplossing, weten we sinds de commissie Roethof voor stellen deed voor het voorko men van criminaliteit. Hirsch Ballin en Kosto willen die lijn versterkt doorzetten. Niet al leen bij preventie van crimi naliteit moet de bevolking worden betrokken, maar bij activiteiten van de politie, de reclassering en de slachtof ferhulp. Zo hopen de bewindslieden meerdere vliegen in een klap te slaan: door het aantrekken van particulieren kan meer werk worden verzet. Boven dien krijgen burgers die zelf actief zijn bij rechtshandha ving automatisch meer res pect voor de wet. En vanzelf keert de sociale controle, die vroeger zo gewoon was, weer terug. Het ambitieuze duo op Justi tie erkent dat hiervoor een fikse mentaliteitsverandering nodig is. Anno 1990 worden ook door minder criminele Nederlanders heel wat re geltjes aan de laars gelapt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 26