Architect Onno Greiner maakte droom van Bergen op Zoom waar Prinses Margriet opent De Maagd in Bergen op Zoom De Maagd, van kerk tot theatertempel DE STEM GIDS nedebland 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 VERONIQUE Suske en Wiske: Hambone IN DE SCHOUWBURG BLEEF DE KERKSTRUCTUUR BEHOUDEN STA NIÊT AL Kunt zit ITH »£T AL kuNT L/tffii DE STEM WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1990Ri Supermarkt Hoefijzer Tegenvallers Ot lui die u loihl uilen el i/erm Ouilslind, ie iyn onderueg noir de slid Uorms Uur ic ïun moe en lullen ergens moeien wernaMin Ik ne een gasthof me! een toren net voor Vorms aan de oeaer Van onze verslaggever BERGEN OP ZOOM - Prinses Margriet opent mor genmiddagstadsschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom. Prinses Margriet wordt vergezeld door luitenant-kolonel der militaire administratie mevrouw E. Polman, adjudant van de koningin. Onder de genodigden voor de opening van de Maagd, die plaats biedt aan 650 personen, bevinden zich ook bisschop H. Ernst van Breda, drs. K. van Steenhoven van het ministerie van WVC en gedeputeerde mevrouw drs. J. Baartmans. Prinses Margriet wordt om 16.20 uur bij de schouwburg ver wacht. Willemijn Stuart, dochter van wethouder drs. P. Stuart, zal haar een bos bloemen overhandigen. Na een mu zikaal programma verricht prinses Margriet de officiële openingshandeling door het onthullen van een plaquette. Het muzikale programma wordt gebracht door de vocale en instrumentale koren van Hortus Musicus Religiosus on der leiding van Hans Smout en het duo Jeroen de Groot (viool) en Jochem Geene (piano). EO 13.00 Nieuws voor doven slechthorenden (NOS). 15.00 Het ontstaan van continent (1), natuurserie. De geologie van Noord-/ rika (herh.). 15.55 Overal en (n)ergens: Dü zend dromen. Programma ov de Amerikaanse ruimtevaart! 16.30 Ronduit muziek, gosp 16.40 Bush Tucker Man Afl.: Doomadgee. 17.10 Flap uit, kindermaga (herh.). 17.30 Journaal (NOS). 17.40 Vrouw-zijn, compilatie. 18.05 Our house, Amerikaan tv-serie. 19.00 Journaal (NOS). 19.20 Highlight, jongerenpr gramma (herh.). 19.56 De Campbells. Hooghartig bezoek. 20.25 De hond, een behulpza viervoeter. Amerikaanse doc| mentaire. 21.25 Raadsels. 21.30 Open cirkel. Afl.: Op. heid in de opvoeding (herh.). 22.20 Tijdsein. 23.00 Journaal (NOS). 23.10-23.40 Mag ik 's met praten. VOO 13.00 Nieuws voor doven slechthorenden (NOS). 17.00 (TT) Mijn eerste kee Afl.Dat wil ik worden. 17.25 (TT) Jan achter de sche men van (slot). Afl.: Jan ober (herh.). 18.15 (S) Countdown specia Reggae. 19.00 Run the gauntlet sportspektakel. 20.00 (TT) Journaal (NOS). 2027 Crime Story. Afl. :Luca het nauw. 21.20 Nieuwslijn. 21.55 Married with childre Afl.: De Bundy's vallen in prijzen. 2225 Veronica film vide Special over 'Revenge', vi Tony Scott. 23.10 Pin-up Club. 23.40 Journaal (NOS). NOS 09.00 Nieuws voor doven slechthorenden. 13.00 Nieuws voor doven e slechthorenden. 18.50 Nieuws voor doven e slechthorenden. 19.00 Sesamstraat 19.15 Studio Sport Met EK A letiek te Split. 19.53 Midlotto. 20.00 Journaal. 20.20 Socutera: Nederland. Kankerbestrijding KVVF. 2025 Studio Sport. Met EK A letiek. 21.30 Van gewest tot gewest 22.00 NOS-Laat. 22.30 Alec Guinness, portret. 2322 Studio Sport. 00.05 Nieuws voor doven slechthorenden. 07.00 Ontbijtnieuws. 09.00 Channel E, Rete Mia e Classique. 15.30 The edge of night. 15.55 As the world turns. 16.45 Telekids. 17.35 The bold and the beaut ful. 18.00 Nieuws. Hortus Musiscus Religiosus voert uit: Hallelujah (The Messiah) van G.F. Handel; concert voor orgel en orkest nr. 9 in Bes gr, opus 7, nr 3, van G.F. Handel; Agnus Dei (Missa in Tempori Belli) van J. Haydn; Merck toch hoe sterk van A. Valerius. Jeroen de groot en Jochem Geene spelen Sonate la Folia in D mol, opus 5, nr 12 van A. Corelli en Polonaise de concert in D dur van H. Wieniawski. Tijdens het avondprogramma krijgen de genodigden de eerste uitvoering te horen door het nieuwe gezelschap Stich ting Zuidnederlandse Kameropera. Dit gezelschap brengt met het Brabants Orkest de première van Bastien et Bas- tienne van Mozart. AANVANKELIJK wekte het idee verbazing. Twij fels waren er ook. Wie ver bouwt nu een kerk tot theater? Te klein zou het zijn, te duur, technisch on uitvoerbaar. Schoorvoe tend geven de sceptici toe. Voor 12,5 miljoen heeft Bergen op Zoom een com pleet theater. Het is ge bouwd voor mensen. De rode velours stoelen, de balkons, de lampjes stralen warmte uit. Tegelijk tonen gebrandschilderde ramen en pilaren onverbloemd het kerkelijk verleden. Van de buitenkant, hoewel verbeterd, distantieert ar chitect Onno Greiner zich. Hij noemt het een gegeven paard, door een ander ont worpen. De binnenkant is een kind van hem. Hij is geen man van superlatie ven. Maar je hoort hoe dierbaar de Maagd hem is als hij vertelt hoe hij een schouwburg bouwde die de kerkstructuur behield. Een gebouw met gezichtsbe drog. De niet te schatten afstand tussen de balkons, het aantal plaatsen. Als een goocheltruc staan 650 stoelen waar ruimte lijkt voor hooguit 400. Dat is de magie van de architectuur, de magie van de ruimte. Door Joyce Ernest Onno Greiner ontwerpt sinds vijfentwintig jaar theaters. Hij bouwde er een reputatie mee op en kreeg meermalen prijzen. Hoogeveen, Sliedrecht, de Flint in Amersfoort, het bijzondere Biberach in Zuid-Duitsland, Leiden, Enschede. Ook voor zijn laatste project, de schouw burg in de voormalige Bergen op Zoomse kerk, is de belang stelling enorm. Tot vanuit En geland, Rusland, Amerika ko men Greiners vakbroeders en journalisten ernaar kijken. Het fenomeen theater in de kerk is niet nieuw. Verschil lende kerken in den lande heb ben een podium of een theater op kleinere schaal. Maar als het om een compleet, modern thea ter gaat, hebben Greiner en Bergen op Zoom de primeur. Al jarenlang droomde de stad van een schouwburg. Ter wijl in gelijkwaardige gemeen ten goed geoutilleerde accom modaties verrezen, zette het culturele leven zich voort in de Stoelemat, ooit als sportzaal ontworpen. Dertig jaar politiek gekrakeel leidde ertoe dat er nooit een echte schouwburg werd gebouwd. Dat de Maagd, monument zijnde, niet mocht worden afgebroken, was een geschenk uit de hemel. Tal van mogelijkheden voor een nieuwe bestemming, tot een supermarkt aan toe, zijn geopperd. Vast staat dat burge meester P. Zevenbergen van Bergen op Zoom nauw'betrok ken was bij het idee de kerk tot schouwburg te transformeren. Hij droeg ook de naam Greiner aan. Daarin gesteund door Mo numentenzorg. Het eerste bezoek aan de Maagdkerk kwam Greiner ab surd over. „Ik zag mensen in gebed geknield. Kaarsvlam men. De stilte. Ik dacht, die mensen moeten eruit. Ik vond dat nogal moeilijk. Maar het idee er een theater in te bou wen sprak me aan". Op een kast in zijn werkka mer staat een foto van het ker kinterieur. Het was mooi. De architect heeft de kleuren be houden. Je ziet ze terug in het plafond en de schilderingen op de kolommen. Hij glimlacht als je vertelt hoe schitterend het licht binnenvalt in dit gebouw met zijn vele vides. Hij heeft er de kleuren om ingehouden. Al leen de stoelen zijn rood. Heel warm. Voor het interieur ging Grei ner uit van het feit dat hij met een monument zat dat zoveel mogelijk intact moest blijven. Hij mocht de kerkkap niet aan tasten. Door technisch vernuft en het weghalen van twee ko lommen kon een volwaardige toneeltoren worden geplaatst. „HEEL KNAP, de wijze waarop de neoclassicisti sche kerk, die toch een monument is, is getrans formeerd in een theater. Met die schitterende ne venruimten, de zwevende arena-foyer en de open heid voorin het gebouw. Geweldig hoe het publiek erbij betrokken is. Het kan alles overzien. Als ik zou zeggen dat dit het mooiste theater van het land is, zou ik een niet passende uitspraak doen. Want er staan hier prachtige theaters. Maar dit is wel bijzonder, uniek in Nederland". Bergen op Zoom had al een redelijk uitgebreid aanbod aan theaterprodukties. Het genre kende vanwege de Stoelemat beperkingen. Een grote opera; een grote musi cal of groot ballet waren niet mogelijk. Volgens architect Onno Greiner is de Maagd alleen voor grote symphonie- orkesten minder geschikt. Heek wil het toch probe ren. „Het Brabants Orkest is komen kijken. Volgens hen kan het wel. We hebben geen brandschermen. Daarom kunnen we het orkest naar voren halen. We verwachten dat het lukt. Ach, we zullen in dit gebouw best kinder ziekten tegen komen. Daar kun j e j uist heerlij k op inspe len. Ik denk dat we ze kun nen camoufleren". Directeur Heek: 'Dit is wel bijzonder, uniek in Neder land'. - FOTO DE STEM/OICK DE BOEF 650 stoelen waar er eigenlijk maar 400 in konden. Architect Greiner is er trots op, vooral omdat het interieur toch mooi en functioneel is geworden. Zo zag De Maagd er uit toen zij nog ech.t kerk was. De absis met schilderingen kan bij het toneel worden be trokken om het van zestien tot tweeëntwintig meter te verdie pen. Het oude kerkintieur dat dan zichtbaar is, kan als extra decor dienen. Door twee balkons aan de zware pilaren te hangen, kon Greiner 650 stoelen kwijt. Hij wijst ze aan op de tekening: „Hier zou ik gaan zitten. Die voorste rijtjes op het balkon zijn goed. Die daarachter min der. Ik heb ze niet meegeteld. Je betaalt er ook minder voor. Het zijn krukjes met een leu ning zodat je over de railing kunt hangen. Het zijn actieve plaatsen". Voor de grote zaal kwam hij uit op de hoefijzervorm. Hij vindt die logisch hier. Het kon niet anders. Dan had hij een zaal met slechte zichtlijnen en slechte akoestiek gekregen. Hij is er niet trots op dat het een hoefijzertheater is. Maar iets nieuws is niet meër te be denken. Van het Griekse en het Romeinse theater, het Middel eeuwse, het Shakespeare- en het Renaissance-model via Wagner's Theater in Bayreuth tot de zalen met rijen. Alles was er al. Wie zegt dat hij een nieuwe theatervorm heeft be dacht, liegt volgens Greiner. In de grote zaal kon de archi tect zorgen voor korte afstan den tot het toneel. Zodat er toch contact is tussen acteurs en pu bliek en publiek onderling. Daarom heeft hij ook de bal kons grijs geschilderd. „Niet wit, niet met goud, niet met glitter. Dat is dom. Dan zie je de gezichten niet meer. De menselijke huid moet reflecte ren". „Eind vorige eeuw is de el lende in het theater begonnen: de bioscoop. Daar zit het pu bliek passief te kijken. Dat mag in de film. Al zet je er schermpjes tussen. In een schouwburg moeten mensen niet in rijtjes zitten kijken". De opdracht was moeilijk. Een kerk met een middenbeuk van twaalf meter, dominante pilaren en vlammende glas-in- loodramen moest een schouw burg worden die kerk bleef. Alle faciliteiten en 650 mensen moesten erin kunnen. Budget 11,5 miljoen. Greiner speelde met galerij en, vloeren, balkons en licht bruggen. En hoezeer het van tevoren ook werd betwijfeld, zo heeft hij zonder dat het benard werd in de kerkruimte een grote zaal, een mini-theater- en-ronde' en foyers gekregen waarvan er een als klein thea ter kan dienen. Via een sakris- tie worden decors aangevoerd. In de andere sakristie en het patronaatsgebouw zijn admi nistratie, werkplaats, kleedka mers en artiesten-foyer onder gebracht. Hoe het moest worden, ont stond in zijn hoofd. „Ik ben in derdaad de geestelijke vader. Maar zo'n karwei doe je nooit alleen. Uit het voorplein kwam ik zelf niet uit. Dat is ontwor pen door André Volten. De sa menwerking met de bouwers en de gemeente was bij dit pro ject uitzonderlijk goed. Het is heel bijzonder dat een ge meente als opdrachtgever zo betrokken is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de burge meester elke dag over het werk loopt. Een dagelijks rondje theater". Er waren tegenvallers. In de kap bleek houtrot te zitten, de fundering stelde de bouwers voor verrassingen. De calami teiten leidden tot een budget overschrijding van een miljoen. Greiner vindt het knap hoe met name de burgemeester het te kort bij het Rijk en sponsors lospeuterde. Hij noemt de uiteindelijke bouwkosten laag. Hij schat een theater van dit formaat nu op 22, 23 miljoen. „Als architect word je nooit bedankt voor goedkoop bouwen. Geld wordt achteraf vergeten. Dan wordt alleen gepraat over wat men niet goed vindt aan een ge bouw. Dat is niet leuk. Het is toch een kind van je". „Maar ik vond het geweldig wat ik mocht doen. Ik kreeg zo maar kubieke meters lucht ca deau. Zelden heb je zo'n ruimte. Het is een volledig uitgeruste schouwburg geworden. Op de grote symphonie-orkesten na kan alles. En al geloven colle ga's het niet, er kan 650 man in. Het is een fijn theater". Architect Onno Greiner: 'Wie zegt dat hij een nieuwe theatervorm heeft bedacht, liegt'. FOTO'S DE STEM/DICK DE BOER Door Joyce Ernest Luud Heck is directeur van de brandnieuwe stads schouwburg De Maagd en te vens van evenementenzaal De Stoelemat in Bergen op Zoom. Hij heeft voor beide accommodaties elf vaste me dewerkers, verdeeld over de administratie, de technische dienst en de horeca in De Maagd. Voor die horecatak kunnen zo'n twintig mensen worden opgeroepen. Voor de techniek worden incidenteel extra krachten ingeschakeld. Of het voldoende is, moet blijken. Heck was al directeur van de Stoelemat. Hij geeft toe, die zaal was niet ideaal voor het publiek. „Soms kon je in derdaad geen decors plaat sen. Het gemis aan een to neeltoren was duidelijk. Maar het programma was toch van bepaalde kwaliteit. De produkties waren toch al tijd verantwoord". Vanuit zo'n zaal naar een volwaardige situatie gaan, is heerlijk. „Met de Maagd en de Stoelemat hebben we langzaamaan een aardige in frastructuur aan zalen. In de managementsfeer kun je beide accommodaties rich ting geven. De Stoelemat kun je gebruiken voor carnaval, een popconcert, stands. In de Maagd zullen we geen tapij- tenbeurs houden. Symposia of bedrijfspresentaties die passen in de sfeer van het ge bouw kunnen wel. Maar er zullen geen marktkramen verschijnen. Die worden uit de tempel geweerd". De nieuwe schouwburg start dit seizoen met zestig voorstellingen voor het grote publiek. Heek wil dat het sei zoen daarop uitbreiden naar tachtig. „De animo is nu al zo groot dat dat gewettigd is. Uitbreiding betekent meer breedte in het aanbod. Maar ook in iedere categorie kun je dieper duiken. Neem cabaret Je hebt Paul van Vliet. Via Waardenberg en de Jong kun je naar jong talent. Dat wij modern niet zouden aandur ven, is niet waar. Zo hebben we op het gebied van dans Dendy Dance. Modern, mis schien wel shockerend". De regio West-Brabant be schikt momenteel over een aantal prima schouwburgac commodaties. Ook al liggen Bergen op Zoom en Roosen daal op korte afstand van elkaar, teveel wordt het niet, volgens Heek. Dat er zoveel concurrentie zou zijn, vindt hij overdreven. „De schouwburgdirecteu ren wisselen informatie uit Je bent samen in de regio be zig. Het aantal overlappin gen is beperkt. Maar natuur lijk willen ze in Roosendaal ook Paul van Vliet. Verder kiest ieder voor zich wat hij goed vindt. Dat is het leuke van het enorme aanbod aan produkties. Je kijkt wat voor publiek je hebt en naar je schouwburg. Ik weet zeker, al moet modern ook kunnen, dat in de Maagd kamermu ziek prachtig past. Opera hetzelfde. Op een zeker mo ment kun je zeggen waar het gebouw zich voor leent. Dat laatje tot zijn recht komen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 22