4.98 Emile Bernard: vertaler van andere talenten Succes CNN nog niet in cijfers te meten lerenslip of rensinglet friktiemotor WILLY VANDERSTEEN, SCHEPPER VAN SUSKE EN WISKE, OVERLEDEN Slotconcert TENTOONSTELLING IN VAN GOGHMUSEUM ROND VRIEND VAN VINCENT meesterklas NOS met vijf dirigenten HW1B1 WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1990 SPEELFILMS OP TV Journaal in de dagbladen. Het Spaanse Spook, De Gekke Gokker, De Dolle Musketier, De Bonkige Bombardon, De Gramme Huurling. De namen van ontel bare Suske en Wiske- avonturen leven voort. Tussen reuzen Cairo Amoras Lachwekkend „Ik zeg nooit dat ik model ben, alleen als iemand er rechtstreeks naar informeert Anja Henneman, topmodel Cooley High (USA 1975, Veronique 22.00 uur). Drie dikke vrienden aan de Cooley High School delen alles 'met elkaar en vooral de muziek van Stevie Wonder, The Supremes en The Temptations. Bathing beauty (USA 1947, Did. 1, 11.03 uur). Herha ling van Esther Williams als de badende Venus. Padre nuestro (Spanje 1984, Did. 3 West, 22.45 uur). Zwarte komedie over een kardinaal, die door de art sen is opgegeven en naar zijn geboortedorp in Castilië terugkeert om zijn erfenis te regelen. Hij wil alles na laten aan een dochter uit een 'vleselijke' periode, maar dat stuit op verzet. AMSTERDAM (ANP) - Het Amerikaanse televi siestation CNN, 24 uur per dag in de lucht met nieuws en veel besproken sinds de Golfcrisis aan de gang is, wordt in Neder land uitermate matig be keken. De afdeling kijk en luisteronderzoek van de NOS, die continu de kijkdichtheden laat me ten, heeft desgevraagd meegedeeld dat 90 procent van de totale uitzendtijd een kijkdichtheid haalt van 0,0 procent. Dat wil niet zeggen dat er nie mand kijkt, maar wel dat er zo weinig mensen kij ken dat de NOS het niet kan meten. De kijkdichtheid van CNN wordt door het bureau Into- mart in opdracht van de NOS gemeten per kwartier. Heel af en toe, aldus een woord voerder van de onderzoeks- dienst van de NOS, is er een kwartier een kijkdichtheid van 0,1 procent (tussen 12.000 en 13.000 kijkers) en het hoogste dat ooit gemeten is' is 0,2 procent (ongeveer 25.000 kijkers). Wel is het aantal malen dat de *0,2 procent wordt ge haald hoger sinds de crisis in de Golf gaande is. In de maand juli bij voorbeeld, toen er nog geen sprake was van commotie in het Golfge- bied, slaagde CNN er slechts één maal een kwartier in om 0,2 procent van de Nederlan ders naar zich toe te trekken. Vorige week lukte het tien maal om een kwartier 25.000 mensen in te laten schakelen op de Amerikaanse zender, die in slechts een kwart van de Nederlandse huishoudens is te ontvangen. De draagwijdte van de nieuwsvoorziening van CNN is overigens op het moment wel iets groter dan deze cij fers doen vermoeden. Via het NOS-Journaal, het nieuws van de commerciële zender RTL Véronique en de actua liteitenrubrieken bereikt een bescheiden selectie uit de beelden van CNN een veel groter publiek, (wordt ver volgd) Volgens Gerard van der Wulp, de hoofdredacteur van het NOS-Journaal, is niet meer dan enkele procenten van de beelden over de crisis in het Midden-Oosten die in het journaal te zien zijn af komstig van CNN. Het meeste komt binnen via het uitwisselingscircuit van Eurovisie, waar CNN wel ook bij betrokken is. Voor zover het NOS-journaal rech- streeks van CNN materiaal koopt gaat het vooral om (bijna) rechtstreekse beelden, die de Eurovisie-uitwisseling niet hebben gehaald. Van der Wulp zegt grote bewondering te hebben voor wat CNN doet: „Aan een waarde-oordeel heb ik geen behoefte, maar CNN is de eerste die van de wereld een dorp maakt." Het NOS-Jour naal heeft zelf geen mensen in het Midden-Oosten, al lo pen er wel aanvragen voor visa voor Irak en Saudi-Ara- bië. Hoofdredacteur Rik Ren- sen van het Veronique- nieuws vindt CNN erg vanuit een Amerikaanse invalshoek opereren, maar neemt dat de zender eigenlijk niet kwalijk. „Stel je voor dat Saddam Hu- sayn vqrige week Neder landse gijzelaars had ge toond. Dan hadden wij in Ne derland er toch ook veel aan dacht aan besteed, zoals wij in Nederland zeker veel zul len doen aan de aankomst van de Nederlandse fregat ten in het Suez-kanaal. De basis en de winst van CNN liggen in Amerika, daar wer ken ze in de eerste plaats voor." De beelden die het Veronique-nieuws van CNN overneemt vormen volgens Rensen niet meer dan onge veer een procent van het nieuws dat deze rubriek over de Golfcrisis brengt. Sales-manager Erica Eg berts van CNN erkent dat de kijkdichtheid landelijk ge meten zeer laag is. Lang niet alle kabelnetten geven het Amerikaanse station door en voorzover dat wel gebeurt weten de abonnees het vaak niet. Zij wijst echter op een onderzoek in Amsterdam, dat al vóór de Golfcrisis uit brak uitwees dat van de Am sterdamse abonnees ruim 40 procent wel eens naar CNN kijkt. Volgens haar is bij de se lectie van de beelden het enige criterium dat CNN hanteert: nieuws is nieuws: „In de Verenigde Staten wor den we zelfs een beetje gezien als een rebel, omdat wij nieuws gewoon verslaan, of het nu voor of tegen het land van oorsprong is. Wij nemen geen standpunten in. Er ge beurt wat en er staat een ca mera niet een journalist. Nieuws is nieuws en dat ver slaan we." iuper-gekamde katoen, n: wit, lichtblauw, marine. ]5t/m 8. Ie pasvorm. cm. Met 2 afsluitbare stelbare ncombinaties lal 136. MTIAC - VW Aritwerpse- larkt 19-21 Gerard van der Wulp van het NOS-Journaal (links) en Rik Rensen van het Veronique-nieuws: bewonde ring voor CNN. - FOTO ANP 'De fans gaan er veel te diep op in' Door Dirk Vellenga e Zotte Schepper is dood, Willy Vandersteen is dins dag na een langdurige ziekte op 77-jarige leeftijd in Edegem bij Antwerpen overleden. Het ziet er naar uit dat de pro- duktie van Suske en Wiske- avonturen voor dagbladen en albums door zal gaan. In Kalmthout staat een studio die op volle toeren draait en het was al jaren 7.0 dat Willy Van dersteen alleen ideeën voor de tekst en ruwe ontwerpen voor de tekeningen aandroeg. Een team deed de rest. Suske en Wiske, maar ook Lambik, tante Sidonia en Je- rommeke zijn beroemd in 20 taalgebieden en dat worden er steeds meer. Op dit moment wordt gewerkt aan vertalingen in het Pools en het Chinees. Uit de Vandersteen-fabriek komen ook series als 'De Rode Ridder', 'Robert en Bertrand' en 'De Geuzen'. Willy Vandersteen werd in 1913 in Antwerpen geboren en was actief als beeldhouwer-or- namentist (net als zijn vader) en decorateur in een warenhuis HILVERSUM (ANP) - Vijf van de deelnemers aan de Europese Inter nationale Dirigenten Meesterklas zullen als dirigent optreden van het slotconcert vrijdag in het Concertgebouw in Amsterdam, aldus een bekendmaking van de NOS. De NOS-tele- visie zendt het slotcon cert uit op vrijdag 14 september. Het Radio Symfonie Or kest zal dan worden geleid door de Italiaan Paolo Ca- rignani, die Forza del des- tino van Verdi dirigeert, door de Brit Philip Ellis (Rococo-variaties van Tsjaikovsky), de Deen Thomas Dausgaard (de Vuurvogel-Suite van Strawinski), de Fransman Philippe de Chalendar (Prélude a 1' apres-mide d'un faune' van Debussy) en de Duitser Gregor Bühl (Till Eulenspiegel van Ri chard Strauss). De Europese Internatio nale Dirigenten Mees terklas wordt jaarlijks ge organiseerd door de NOS, in samenwerking met het NOB en de BBC. De leiding is in handen van de Japanse dirigent Hiroyuki Iwaki. Aan één van de geselec teerde vijf jonge dirigen ten wordt het stipendium van de Eduard van Bei- num Stichting toegekend. Dat niet vier dirigenten meewerken aan het slot concert, zoals de bedoeling was, maar vijf, kan vol gens de NOS gezien wor den als een aanwijzing voor het hoge niveau van de deelnemers aan de meesterklas. (ADVERTENTIE) ^MARKTSTRAAT 47 BREDA 076.2I2S69 Door Koos Tuitjer In het Van Goghmuseum in Amsterdam is een tentoon stelling te zien met werk van Emile Bernard (1868- 1941). De schilder maakte in de periode 1886-1893 furore in Parijs als nieuwlichter. Vincent van Gogh was aan vankelijk een groot bewon deraar van de jonge Ber nard. Beiden correspon deerden en onder de wei nige collega's die in 1890 Van Gogh ten grave droe gen, bevond zich Emile Ber nard. Die gebeurtenis zette hem aan tot het maken van een raadselachtig schilderij. Hoewel Vincent van Gogh vol hunkering naar contact was, slaagde hij er nooit in om in tensieve vriendschappen te on derhouden. Even leek voor Vincent de zon te gaan schij nen, nadat hij in 1886 onver wacht in Parijs was opgedoken. Van Gogh ontmoette er vele collega's, met wie hij - voor het eerst in zijn leven - sociale con tacten onderhield. Op velen liet hij een diepe indruk na, maar daar bleef het toch bij. De relatie met de schilder Paul Gauguin kreeg wel diep gang, hoewel die vriendschap op een catastrofe zou uitlopen. Nadat de twee schilders in het najaar van 1888 ruim twee maanden in Arles in hetzelfde huis hadden doorgebracht, wilde Gauguin maar één ding: zo gauw mogelijk vertrekken. De teleurgestelde Vincent stond na het uitspreken van die gedachte Gauguin naar het le- 'ven. De spanningen brachten Van Gogh ertoe zijn linkeroor met een scheermes te bewer ken. Eten andere vriendschap van enige betekenis onderhield Van. Gogh met Emile Bernard, een jongere collega afkomstig uit Noordfrankrijk. De in 1868 ge boren kunstenaar bezat eigen zinnige opvattingen, die hem makkelijk in conflict met an deren brachten. Zo zette de Parijse schilder Cormon, bij wie velen zich lie ten scholen, Emile Bernard in 1886 de deur uit. De opvattin gen van de jongeman konden de oude leermeester niet beko- 'Baadsters' van Emile Bernard Uit 1889. - FOTOANP ren. Van Gogh en Gauguin daarentegen zagen veel in de jongeman. Van Gogh maakte in een brief aan Paul Gauguin als eerste gewag van verwach tingen. Gauguin op zijn beurt verkondigde links en rechts dat je 'die jonge Bernard in de ga ten moest houden.' Bernard en Gauguin zouden later (na 1888) intensief gaan samenwerken. Die samenwer king leidde zelfs tot een nieuwe trant van schilderen: het 'Syn- thesisme'. Maar al gauw ont stond er strijd binnen de bewe ging. Bernard beschuldigde Gauguin ervan dat hij het geestelijk vaderschap teveel voor zichzelf opeiste en de rol van Bernard doodzweeg. Dit conflict geeft de rol van Emile Bernard in de schilder kunst uit die periode aardig weer. Wie in Amsterdam in de aan Bernard gewijde ruimte rondloopt, wordt al gauw be vangen door de gedachte dat er sprake moet zijn van een over zichtstentoonstelling rond het post-impressionistische tijd perk in Parijs. Bij een tweede rondgang verdient die indruk correctie. Het heeft er nu alles van weg dat die bewuste periode belicht is vanuit de optiek van één per soon: de schilder Bernard. Die conclusie strookt ook met de werkelijkheid, waarin Bernard naar boven komt drijven als de vertaler van andere talenten, i Je kunt er Bernard niet hard om vallen. De jongeman ver keerde tussen allerlei reuzen en het is duidelijk dat hij graag hun penseel even leende. In die periode keek niemand daar raar van op: wie zich als kun stenaar wilde vormen, oefende zich aan de hand van anderen. Maar Bernard voer niet blind op het kompas van zijn tijdgenoten: hij had ook een eigen inbreng. Opvallend is al lereerst het gevoel voor ruimte, dat hij in zijn doeken tot uit drukking bracht. Op grond hiervan is Bernard ook wel eens als een grondlegger van de abstracte kunst aangeduid, een niet gering eerbetoon. Een ander typerend Ber nard-element betreft zijn kleurgevoel. De kunstenaar ontplooide in zijn palet een noordelijke inslag. Er is sprake van een hang naar aardse to nen, waarbij Bernard zich toe heeft gelegd op het hanteren van mysterieuze combinaties. Aan de hand van de tentoon stelling is het verleidelijk om je een beeld te vormen van de schilder. Dan groeit stilaan de gedachte aan een nerveus en impulsief reagerende jonge man, niet verstoken van talent en met een scherp oog voor al wat nieuw is. Eten oppervlakkig en trendgevoelig type, zouden we nu zeggen. Bernard bleek als schilder een kortbloeier. Na 1893 zou hij zel den nog een kwast aanraken. Daar had hij zijn redenen voor. De ontkenning van Gauguin als het gaat om Bernards rol in de 'synthetische beweging', trof de schilder in zijn ziel. De mis kende kunstenaar reageerde gekwetst: in allerlei artikelen zou hij nadien voortdurend af rekenen met de schilderkunst van zijn collega's. Je kunt in Bernards geval spreken van een bewust ge creëerde breuk met het verle den. In 1893 verdween de kun stenaar uit Parijs om zich na omzwervingen in Cairo te ves tigen. Tien jaar lang zou hij daar blijven wonen. Terwijl hij de kwast liet opdrogen, doopte de kunstenaar zijn pen in de inkt. Zijn ambities golden voortaan het -schrijverschap. Een andere ommekeer raakt zijn geloofsbeleving: Bernard ontplooide zich als een fervent katholiek. Wanneer in latere jaren de beeldende kunst toch weer ge diend wordt, ontpopt Bernard zich als de bedrijver van de toegepaste kunst. Als boekillu strator zou hij opnieuw van zich doen spreken. Aan dat as pect wordt in een achteraf- zaaltje in het Van Goghmu seum evenseens aandacht be steed. Van Goghmuseum, Paulus Potter straat 7, Amsterdam. Overzichtsten toonstelling Emile Bernard. Tot en met 4 november. Ma. t/m za. 10-17 uur; zo. 13-17 uur. voor hij strips ging tekenen. Vlak na de Tweede Wereldoor log verschenen Suske en Wiske voor het eerst in de Belgische krant 'De Standaard'. Toen het als album werd uitgebracht, veranderde uitgever de naam Suske in Rikki, omdat hij Suskè te plat vond. Vander steen was er niet blij mee en een jaar later werd de zaak weer rechtgetrokken. De Stem was de eerste Neder landse krant die zich waagde aan Suske en Wiske. Deze krant bracht vanaf maart 1946 het verhaal 'De avonturen van Suske en Wiske op het eiland Amoras'. Liefhebbers weten dat De Stem Willy Vandersteen tot op de dag van vandaag trouw is gebleven. In 1976 schreef Stern-redacteur Toon Kloet het verhaal 'De gestolen schoen', met tekeningen van Vandersteen. „Er waren nogal wat bezwa ren tegen deze strip", vertelde Vandersteen later in een inter view in deze krant. „Het was geen literatuur, de tekeningen waren slordig, met de taal werd het niet zo nauw geno men, de kinderen zouden er maar leeslui van worden en het zou de fantasie ondermijnen. Maar dat is niet zo, strips ver dringen de verbeelding hele maal niet." Wel besloot Wily Vandersteen te streven naar keurig Neder lands en schaafde hij zijn teke ningen bij. Lezers bleven kla gen over Jerom, die er lelijk en onsmakelijk uit zou zien. Van dersteen kleede hem neijes aan, want Jerom was hem erg lief. Hij had zelfs een filoso fietje over deze krachtpatser: „In Jerom zien alle mannen een ideaal: hij is sterk en verstan dig." Ook over Sidonia heeft de te kenaar nagedacht: „Suske en Wiske hadden nog iemand no dig die boven hen staat. Ouders kon ik niet nemen, want die zou nooit de gevaarlijke toeren goedkeuren, die ze uithalen. Daarom heb ik er tante Sidonia bijgenomen. Zo is er toch iemand die voor de kinderen zorgt." Verder heeft Willy Vander steen nooit pretenties gehad. Hij had niet de bedoeling de realiteit weer te geven of peda gogisch werk te doen. „Mijn ge weld is altijd lachwekkend en er vallen geen doden", ver klaarde hij simpel. Vernieu wend of baanbrekend is de stu dio in Kalmthout ook nooit ge weest. Suske en Wiske leefden in een strakke, onveranderlij ke, dwaze wereld en mlij oenen lezers waren er tevreden mee. Voor oude albums worden steeds grotere bedragen neer geteld. Vandersteen vond dat zelf een overwaardering van zijn eenvoudige handwerk. „De fans verheffen het tot een ge weldige prestatie. Die gaan er veel te diep op in", zei hij ooit in een interview. „In Holland zijn het helemaal fanatiekers. Daar zijn ze in staat om elkaar te verscheuren, zó serieus nemen ze alles." Suske en Wiske zijn nu echte wezen geworden, maar ze kun nen verder met het mooiste compliment dat er in hun we reld maar mogelijk is. Hun schepper sprak ooit deze woor den: „Ik heb niet alleen reuze- lol aan ze beleefd, ik heb ook allies wat ik in mijn leven heb bereikt, aan Suske en Wiske te danken." Willy Vandersteen. - FOTO VETTERS EN VENMANS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 21