DE STEM W E E K E D Janice Taylor voor vocale topprestatie 'De bezemwagen' van de omroepen 'Ik wil het gewoon allemaal beheersen' TROS moet boete van 40.000 gulden betalen Extra treinen naar concert Tina Turner 25 rriEOM IEN. SPEELFILMS OP TV Mooiste museum Rome weer opengesteld HOLLAND-FESTIVALPRODUKTIE VERGT ALLES VAN MEZZO- SOPRAAN STIC' ■OPVANG ISCHA MEIJER STRAKS WEER OP TV ÏTATEN/CANADA ZATERDAG 23 JUN11990 )UNTRY de vakantierubriek Zomervoordeel ONLAND/ALGEMEEN Engels leren op Malta PARADE ierubriek AUSTRALIË Australië Nieuw Zeeland? Wereldcontact RDESPORT e nog geen vakantieplannen? -VAKANTIES Parachutespringen TRSPORT IESB0SCH BOTENVERHUUR WB zeilschool 'De Veenhoop' ooi 'De Zuidwester' Hellevoetsluis DIVERSEN \0 -DIPLOMA VANDAAG MORGEN Ontdekking Behoefte Emancipatie Meer impact Kijkcijfers Cabaret A77 k 690,- 735,- 950,- 1099,- 1299,- >er! Ook auto huur, hotels elefonisch te Hillegom lid gar.fonds Reizen en Rekreatie van de VNU Dagbladen Toronto/Halifax v.a. 950 Vancouver/Calgary Edmonton v.a. 1590,- inci I REISVERZ.+luchthavenbel I Bel: Witte Reizen Centrale I Hoogstraat 212 Eindhoven 040-552727/552537 SGR Maltezer Min. v. Onderwijs organiseert AL HOLIDAYS enkele cursusreizen Engels nige en cultuurrijke eiland. Men verblijft in e, bijzonder gastvrije gastgezinnen. (Men als op Malta) of op een studentenvakantie- e taalreis is geh. verzorgd en kost slechts or 3 weken incl. Air Malta vlucht. Uitst. VP eisbegel. Ook voordelige cursusreizen naar e Riviera, Torbay. Bel snel 070-3458282 v. telefonisch .a. vanaf: 690,- 735,- 1471,- 750,- 1245,- 1325,- 1795,- 2295,- reserveren. INTRY Tickets I20-77666. Lid tiefonds. Rekreatie Vrienden, familie of zomaar vakantie in bel ma t/m vrij tijdens kantooruren (lid SGR/ANVR) 03438-23411 04192-19035 of ons speciale 'Down Under Centrum' in Nunspeet 03412-56564 aats in ons PONYKAMP, behalve ponyrijden andere gezellige dingen, onder desk.leiding, 359/1707. Huize Weltevreden, Kerk Avezaath Griekenland, Guernsey. '2158-4469. of dat doe je op TEXEL. Paracentrum Texel 02220-11464/11463 uxe motorjachten, dag-/weekendkruisers, oten en kano's vanuit Lage Zwaluwe. oor folder bel: 01684 - 2317 4234. voor jongeren van 12 t/m 16 en 16 t/m 19 jr. Cursussen voor volwassenen Optimistencursussen 7 t/m 12 jaar tam staat borg voor een gedegen opleiding Bootverhuur indstra. Tel. 05128-1412 b.g.g. 05128-1627. Optimist zwaardboot kielboot en zeezeilen der op aanvraag. Tel. 01883 -14039. EN varende inuit Monniken- vanaf 6 jaar. 02995-3250. 1 en voordelig. jachtwerf Oppenhuizen. 105150-16947. Zoekt u 'n REISGENOOT? Vraag proefnummer van de reisgenotenkrant! Intercom' pas-v, Postb.15, Eindhoven Now you see him, now you don't (USA 1972, Ned. 1, 20.37 uur). Student Kurt Russell vindt een onzichtbaar makende spray uit. Onderwereldfiguur Cesare Romero ziet ook wel brood in het middel. Middelmatige Disney-komedie met enkele goede effecten. Mr. Majestyk (USA 1974, Did. 1, 22.10 uur). Charles Bronson in de rol van een ex-bajesklant, die als meloenenkweker een nieuw leven wil beginnen. Maar voordat hij het weet is hij te rug in de gevangenis, waar hij met een mafioso te maken krijgt. Thriller van Richard Fleischer. California (USA 1946, Did. 1, 23.50 uur). Een avonturier bege leidt een groep kolonisten naar Californië en ontmoet een aan trekkelijke actrice. Later blijkt er nog iemand te zijn, die een oogje op haar heeft. Onderhoudende western met Ray Milland en Barbara Stanwyck. The Blue Max (Engeland 1965, Did. 2,23.00 uur). Tijdens de Eer ste Wereldoorlog voeren twee Duitse piloten een verbitterde strijd om de fel begeerde onderscheiding de Blauwe Max in de wacht te slepen. George Peppard en Jeremy Kemp in een tech nisch goed gemaakte film van John Guillermin. Ursula An- dress speelt er een op seks beluste j ongedame in. It started in Naples (USA 1960, BBC 2,16.25 uur). De voorlaatste film van Clark Gable in een regie van Melville Shavelson. Ga ble komt in Italië terecht en krijgt het aan de stok met niemand minder dan Sophia Loren. Uiteindelijk groeit er toch iets moois uit. Sign 'o' the times (USA 1987, Ned. 2, 00.15 uur). Concertfilm van en met Prince. De film werd voor het overgrote deel in de Rot terdamse Ahoy-hal opgenomen tijdens een reeks concerten in 1987. Naast een uitstekende Prince zijn o.a. zijn toenmalige liefje Sheena Easton, drumster Sheila E. en danseres Cat te zien. Enigma (Engeland/Frankrijk 1982, BBC 1,00.10 uur). Spionage- film van Jeannot Szwarc. Een geheim agent krijgt opdracht het brein van een computer naar het westen te smokkelen. Met Martin Sheen, Sam Neill en Brigitte Fossey. De gasten van Hotel Astoria (Nederland 1988, Ned. 1,21.10 uur). Gedramatiseerde documentaire over Iraanse vluchtelingen, die in een klein hotel in Istanboel blijven steken. Het sterke drama is van de in Nederlande wonende Iraanse cineast Reza Alameh Zadek, die van eigen ervaringen gebruik maakte. Liebeskomödie (Duitsland 1942, Did. 1, 10.05 uur). Een jonge schilderes zonder inkomsten heeft een aparte manier gevonden om de aandacht te trekken. Ze bazuint rond, dat ze een verhou ding heeft met een populaire operettecomponist. Vrolijke ko medie van Theo Lingen met Magda Schneider in de hoofdrol. Star! (USA 1968, Did. 2, 15.30 uur). Het levensverhaal van de Engelse filmdiva Gertrude Lawrence in de vorm van een mu sical. De film flopte in de bioscopen ondanks de goede theater nummers. De hoofdrol wordt redelijk vertolkt door Julie An drews, terwijl Daniel Massey niet onverdienstelijk de geaffec teerde Noel Coward neerzet. Eine Liebe wie andere auch (W.-Duitsland 1983, Did. 1, 22.45 uur). Sobere film over het dagelijks leven van twee Berlijnse homoseksuelen, die samenwonen. Regiedebuut van Hans Stempel en Martin Ripkens, die voorheen al samen scenario's schreven. Mi manda Picone (Italië 1984, Did. 3 West, 20.00 uur). Uit protest tegen zijn op handen zijnde ontslag steekt de fabrieksarbeider Picone zich in brand. Nadat een ambulance hem heeft opge haald, blijkt Picone nergens meer te vinden te zijn. Zijn vrouw en een vriend proberen hem te achterhalen en vermoeden niet, dat ze zich daarmee in een wespennest steken. Film van Nanni n9.tooCi-i,^ - - 'i^imitoO ni The fly (USA 1986, België 1, 20.15 uur). Computerdeskundige Jeff Goldblum werkt aan een machine, waarmee hij objecten inde ruimte kan transporteren. In een half zatte bui gebruikt hij zichzelf als proefkonijn. Dat blijkt later een stomme zet. Spannende maar niet altijd even smaakvolle remake van Ja mes Clavells verhaal. The big country (USA 1958, BBC 2,16.45 uur). Piratenfilm van William, Wyler met Gregory Peck, Burl Ives en Charlton Hes ton. The terminator (USA 1984, BBC 2, 23.40 uur). Sciende-fiction- film van James Cameron met o.a. Arnold Schwarzenegger. Schwarzenegger speelt een bionische man die opdracht heeft een zwangere vrouw te doden. DEN HAAG (ANP) - De TROS moet een boete van 40.000 gul den betalen. De omroeporganisatie heeft de reclameregels overtreden tijdens een uitzending van Ron's honeymoonquiz. Een verzoek tot schorsing van de door het Commissariaat voor de Media opgelegde boete, is gisteren door de Raad van State afgewezen. Volgens het commisariaat zou de TROS het sluik reclameverbod hebben overtreden. Ron Brandsteder, de presentator van het quizprogramma om schreef eind vorig jaar Citroën als „de gulle gever van de auto's van het merk dat de puntjes op de e zet". De mediawet verbiedt dergelijke cryptische omschrijvingen waardoor in feite re clame wordt gemaakt. De overwegingen die ten grondslag liggen aan de uitspraak van de Raad van State zijn pas over vijf weken bekend. Van onze correspondent Aart Heering ROME - Na een sluiting van zeven jaar is het Romeinse Pa lazzo delle Esposizioni volkomen vernieuwd weer opengesteld voor het publiek. Het Pala Expo, zoals het in Rome wordt ge noemd, is na de verbouwing zonder twijfel het mooiste mu seum van Rome geworden. Ter gelegenheid van de opening is het Pala Expo het toneel van waar liefst drie interessante tentoonstellingen tegelijk, ver deeld over verschillende tijdvakken. In de keldergewelven ex- Poseert Mario Schifano, een in 1934 geboren schilder van grote e' gekleurde doeken met een voorliefde voor prehistorische Monsters en videobeelden, die in de kale catacomben uitste kend tot hun recht komen. 0p de tweede verdieping is een tentoonstelling gewijd aan Ru- wns en zijn school. Van Rubens zelf zijn een vijftigtal schilde rijen te zien naast tekeningen en etsen. De meest verrassende expositie is juist de meest 'antieke', die hit k6 tite* 'Het 8rote Rome van de Tarquinii' de betrekke- onbekende oergeschiedenis v.an de stad behandelt. ROTTERDAM (ANP) - De spoorwegen laten in verband met 1 concert van Tina Tumer vanavond in de Rotterdamse Kuip groot aantal extra treinen rijden. Rotterdam-CS en Rotterdam-Blaak rijden vanaf drie l® s middags elk kwartier extra treinen naar het station bij 13 e-'enoorci-stadion. Vanaf Dordrecht vertrekken er vanaf zu uur elk half uur treinen naar het stadion (die ook stoppen ^wijndrecht en Barendrecht). Na het concert rijden er extra nen naar circa 75 stations in het hele land. Door Frangoise Ledeboer AMSTERDAM - De Ameri kaanse mezzo-sopraan Janice Taylor heeft drie weken de tijd gehad om zich in het Konink lijk Theater Carré in Amster dam voor te bereiden op de twee onderdelen van de spe ciale Holland Festival-produk- tie waarin zij vandaag, 25 en 27 juni een hoofdrol zingt. „De moeilijkheidsgraad van met name het Schönberg-stuk is zo groot dat ik nu leef als een topatlete voor een belangrijke wedstrijd. Ik heb echter inge stemd met de korte voorberei dingstijd omdat ik graag werk met specialisten", vertelt zij tussen de repetities door. Taylor doelt in dit geval op de Schönberg-specialist Reinbert de Leeuw, die het Radio Sym fonie Orkest zal dirigeren in het monodrama 'Erwartung' van Arnold Schönberg (1874- 1951) en de opera in een bedrijf 'Eine Florentinische Tragödie' van Alexander von Zemlinksy (1871-1941). De regie is in han den van Harry Wich, die ook het décor en de kostuums ver zorgt. Schönberg componeerde zijn eerste stuk voor theater 'Er wartung' in 1909. Na zijn start als componist in een laatro- mantisch en expressionistisch idioom, was 'Erwartung' één van de eerste werken uit zijn zogenoemde atonale periode. „Het enigszins absurde begrip atonaal kan het best worden omschreven door middel van wat het niet is: de muziek is niet in een bepaalde toonsoort geschreven en bezit geen har monisch centrum, ofwel de muziek beweegt zich vrijelijk door de tonen heen", schrijft Neil van der Linden in een toe lichting van het Holland Festi val op de compositie. De luisteraar zal zich moeten openstellen voor een „constan te, heftige stroom muziek, waarin ontladingen en uitbar stingen plaats hebben overeen komstig de gemoedsaandoenin gen van de vrouw over wie het libretto handelt". Kort samen gevat komt het libretto van Marie Pappenheim neer op de geschiedenis van een vrouw die tot waanzin vervalt nadat ze haar minnaar vermoord vindt. Janice Taylor omschrijft de muziek van 'Erwartung' als het moeilijkste dat ooit voor een vrouwenstem is geschreven: „Door het atonale karakter van de compositie moet ik in de eer ste plaats een eigen vocale lijn volgen. Het orkest gaat in de partituur zijn eigen gang en biedt mij alleen incidenteel aanknopingspunten. De wisse lingen in tempo en toonhoogte komen daar nog bij. 'Erwar tung' is zo een technische uit daging van het hoogste ni veau". De mezzo-sopraan moet zich bovendien emotioneel inleven in de waanzin van de vrouw en daarmee gepaard gaande uit barstingen van hysterie. Zij vertelt dat dit haar geen moeite kost: „Marie Pappenheim wist waar ze het over had toen ze het Iibettro schreef en Schön berg heeft zich tijdens het com poneren perfect ingeleefd in de emoties van de vrouw. Ik moet zelfs oppasen dat ik me niet laat meeslepen door de passie die zijn muziek in mij opwekt. Het acteren moet tenslotte geen negatieve invloed hebben op de muzikale vertolking". De 'Florentinische Tragödie' van Von Zemlinsky noemt Janice Taylor: „'Erwartung'is zo een technische uitdaging van het hoogste niveau". fotoanp Taylor in vergelijking met 'Er wartung' een makkelijk werk, al biedt het de nodige ritmische problemen. „Ik zing het na Schönberg en dat voelt alsof ik weer een hap lucht kan ne men". Het libretto (van Oscar Wilde) vertelt het verhaal van een man die de liefde - en vooral de fysieke begeerte- van zijn vrouw pas herwint als hij haar minnaar heeft gewurgd. Van der Linden schrijft in zijn toe lichting dat de composities van Von Zemlinsky een tussenposi tie innemen: zij zijn niet ato naal van karakter, maar wel op de grens daarvan. Door de in spanningen gedurende de Tweede Wereldoorlog om joodse en avantgarde-compo- nisten in discrediet te brengen, raakte onder meer zijn werk in vergetelheid. Daar begint pas de afgelopen jaren verandering in te komen. „In 'Eine Florentinische Tragö die' bereiken vermogen, kleur- schildering en dynamische ex pressie hoogtepunten; alle mid delen van harmonie, instru mentatie en lyriek worden in dienst gesteld om de dreigende atmosfeer van drift en emotie te verklanken", aldus Van der Linden. ontdekking en heerlijk om te zingen. Hij verdient het om meer uitgevoerd te worden". De mezzo-sopraan trad in de loop van haar carrière op met de orkesten van San Francisco, Boston, Philadelphia, Los An geles, Cleveland, Pittsburgh, Dallas en Minneapolis en met befaamde dirigenten als Kurt Masur en Edo de Waart. In Europa debuteerde zij bij de opera in Spoleto met de Shosta- kovitch-opera Lady Macbeth van Mtsensk. Na de opvoeringen in Carré vertrekken Janice Taylor en haar man Ron (die optreedt als zakelijk leider) onmiddellijk naar San Francisco voor een Beethoven-concert. Taylor maakte inmiddels met het Cle veland Orchestra ook een op name van de Missa Solemnis en de Negende Symfonie van Beethoven. Naar aanleiding van dit over zicht vertelt Taylor: „Mijn voorkeur gaat uit naar de wat oudere componisten en in het bijzonder Mahler en Strauss. Dat heeft niet zozeer een muzi kale reden, als wel een prakti sche. De voorbereiding voor de uitvoering van hedendaagse componisten kost niet alleen veel tijd, maar vooral extra energie. Dat valt niet altijd op te brengen". Taylor blij kt het daarmee eensVoor de drie voorstellingen zij n „Ik kende Von Zemlinksy nog nog steeds kaarten te krijgen, niet, maar ik vind zijn post-ro- aldus een bekendmaking van mantische composities écht een het Holland Festival (ANP). door Rinze Brandsma DEN HAAG/UTRECHT - Ze wordt wel de 'bezemwagen van de media' genoemd: de Stich ting Korrelatie mag de scher ven opruimen onder de ge schokte kijkers naar tv-pro- gramma's. Als er weer een taboe doorbro ken is en luisteraars of kijkers daardoor uit het lood geslagen zijn. Dit jaar doet Korrelatie dat al 25 jaar. De Stichting Korrelatie in Utrecht is overbekend, omdat naam en telefoonnummer (030- 331335) wekelijks een of meer maal genoemd worden. Dat ge beurt meestal voor of na tv- programma's waarvan ver wacht wordt dat die de mensen zullen aangrijpen. In 1989 werd 91 maal haar hulp ingeroepen. Al jaren belt een constant aan tal luisteraars en kijkers - 8000 - om hulp, advies of informa- tie...als het nodig is tot in de kleine uurtjes van de nacht. Korrelatie werkt met een klein bureau van maatschappelijk werkers, gespecialiseerd in de telefonische hulpverlening. Het ministerie van WVC betaalt het budget van een kleine ze ven ton. Het begin van de stich ting was na een radio-uitzen ding van Kerst 1964 over het probleem van eenzaamheid. Er kwam een hausse aan reacties, een groep vrijwilligers had twee maanden nodig alle brie ven en telefoontjes te verwer ken en Korrelatie was geboren. De eerste jaren werd vooral voor en met de Avro gewerkt. Zoals de stichting zelf zegt: een onderwerp wordt via radio of tv van zijn taboe ontdaan en het publiek grijpt massaal naar de telefoon. Voorzitter Ben Kooien: „Vooral met de be hoefte tot praten. Om hun pro bleem onder woorden te bren gen. Soms om de laatste stok in het water te pakken voor ze kopje-onder gaan." De ge sprekken kunnen lang duren: bij een onderwerp als zelfdo ding tot wel anderhalf uur. Bij thema's waarbij het meer gaat om het doorgeven van infor matie en adressen, zoals anal fabetisme, zijn de gesperkken korter. Ruim 40% belt om infor matie, ruim 30% vraagt hulp, een vijfde wil 'spuien'. Meer dan de helft (61%) van de tele foontjes kan door de helpers van Korrelatie zelf afgehan- De Stichting Korrelatie heeft in de afgelopen 25 jaar alle problemen, taboes en frustraties van de Nederlander wel aan de hoorn gekregen. - foto liesbeth sluiter deld worden, de rest wordt doorverwezen naar meer ge specialiseerde hulp. De meeste bellers zijn vrou wen, 72%. Bij een onderwerp dat de laatste jaren vaak speelt, seksueeel geweld, is vo rig jaar een opmerkelijke toe name geweest van mannelijke slachtoffers daarvan. De Stichting Korrelatie heeft in de afgelopen 25 jaar alle pro blemen, taboes en frustraties van de Nederlander wel aan de hoorn gekregen. Tussen 1965 en 1975 gaat het vooral over on derwerpen die met het gezin samenhangen: opvoeding, huisvesting, financiën, huwe lijk en verlating. Eenzaamheid is in die jaren een probleem waar vaak over gebeld werd; telefoontjes over dat thema ko men de laatste jaren steeds minder voor. In de jaren na 1975 komen de onderwerpen vaker voort uit de emancipatie van maat schappelijke groeperingen. Ho moseksualiteit, kinderbescher ming, abortus en kunstmatige inseminatie komen vaak aan de orde. De Tweede Wereldoor log gaat zich voor steeds meer mensen opnieuw afspelen, tel kens weer nieuwe groepen oor logsslachtoffers melden zich aan de hulptelefoon. In de jaren '80 komt het geweld in het gezin onder de aandacht van het.grote publiek: kinder-, vrouwenmishandeling, seksu eel geweld, incest. De laatste vijf jaar komen daar onder werpen bij als dementie, euthanasie, kanker, hyperven tilatie, analfabatisme en zelf doding; de laatste drie met op vallend veel reacties. Korrelatie dacht zo langzamer hand met alle mogelijke the ma's wel geconfronteerd te zijn. Al het denkbare leed was haar telefoonhoorn wel gepas seerd. Toch was, in 1989, dat van dwanghandelingen en -ge- dachten nieuw. En net zoals het probleem van de verslavingen (zoals bij 06-telefoonlijnen en gokken) weet de traditionele dienstverlening daar nauwe lijks weg mee, zo merkte Kor relatie. De Stichting beschouwt zich niet alleen als onmisbare hulp verleningsorganisatie voor het kijk- en luisterpubliek. Zij geeft de media ook service. Bij voorbeeld door tevoren advie zen te geven bij programma's, voor een andere aanpak die minder scherven zal veroorza ken en de kijkers minder in verwarring en psychische nood brengt. Of, als 'maatschappe lijke antenne', door signalen af te geven naar de media en de hulpverlening, op grond van waar bellers mee komen. Nu bijna alle taboes, zo lijkt het althans, in die 25 jaar vergrui - zeld zijn, rekent Korrelatie niet op minder werk. De Stichting merkt dat vooral tv-program- mamakers de thema's steeds indringender en harder op de buis en de huiskamer in gooien. Voorzitter Kooien: „Wij hou den er rekening mee dat pro gramma's in de toekomst een steeds grotere impact zullen krijgen. De kijkers worden di rect zo stevig mogelijk beetge pakt om ze maar niet naar een ander kanaal te laten over schakelen." In november viert Korrelatie haar 25-jarig bestaan met een congres in Hilversum. Daar wordt vooral gepraat over de combinatie media-hulpverle ners: bijten die elkaar of is sa menwerking zinnig? Een punt waar Korrelatie mee worstelt is de groeiende 'concurrentie' van zelfhulp- en belangenor ganisaties 'zoals cliëntenorga nisaties die denken dat ze ook best telefonisch hulp kunnen verlenen', zoals directeur Dorke Huybregts zegt. Die or ganisaties voelen de aftiteling van Korrelatie op radio en tv als een gemiste kans voor zich zelf en dus als concurrentie. De Stichting Korrelatie heeft, met haar ervaring van 25 jaar, gemerkt dat veel van die clubs hun telefonische opvang niet waar kunnen maken. Zij zijn bijvoorbeeld slecht bereikbaar, missen gespreksvaardigheid aan de telefoon, zijn te veel ge richt op het eigen probleem en hebben geen grondige kennis van de sociale kaart om de bel lers goed verder te kunnen hel pen. Korrelatie kan bovendien terugvallen op een gedegen bij gehouden archief. Door Ronald Peters AMSTERDAM - In een kof fiehuis aan de Amsterdamse Prinsengracht wrijft Ischa Meijer zijn pijnlijke onder been. Hij is net terug van de fysiotherapeut en vreest dat de blessure die hij hardlopend opliep niet meer overgaat. „Eén van die meisjes heeft een vriend. Die is tienkamper en heeft ook een blessure. Dan moet-e zich dus voortaan op één onderdeel concentreren, zei ik. 'Maar dat vindt hij zo saai', zei het meisje. Kijk, dat vond ik nou aardig. Voor mij geldt dat ook. Ik wil alles be heersen. Schrijven lukt me aardig. Radio gaat fantastisch en televisie, hmm, dat gaat. Daarvoor heb ik nog een paar seizoenen nodig." Achttien keer was de 49-ja- rige Meijer dit seizoen op de buis te zien met zijn pro gramma 'Ischa', gemaakt voor het Humanistisch Verbond en de RVU. Eens in de twee weken mocht hij er een half uur op los. Gas ten en publiek werden bloot gesteld aan het spervuur van vragen van een brutaal Am sterdams ventje. Over de meest uiteenlopende onder werpen. Van voorbehoeds middelen ('Mevrouw, ge bruikt uw man een condoom') tot de eenwording van Duits land. Door de één uitgekotst om zijn brutaliteit en gebrek aan gê ne, door de ander geprezen om zijn grote journalistieke vaar digheid en zijn niet te bevre digen nieuwsgierigheid. Komend seizoen mag hij er. weer achttien doen. Eens in de twee weken. Omdat de om roepen het leuk vinden. „Dat vond ik nog eens een aardig compliment. Ze vonden het leuk!" Lang niet iedereen vindt Ischa dus leuk. „Nee. Voor de meesten is 'Ischa' dat ook niet. Het is niet verstrooiend, het is bizar en er is iemand aan het woord die zich niet stoort aan de kleinburgerlijke moraal. Dus eigenlijk is .het wel bij zonder dat het door mag gaan". Van de kijkcijfers ligt hij niet wakker. Al zijn die naar de normen van de grotere pu- blieksomroepen laag. „Die cijfers interesseren me niet. Ik heb altijd een klein publiek gehad. Toen ik voor de Haagse Post schreef in de tijd dat dat nog het beste blad van Nederland was, had het maar 50.000 abonnees. Vrij Nederland had er in mijn tijd 80.000. En de VPRO interes seert 't al helemaal niet. „Ik was laatst bij Jan Haas broek (directeur van de VPRO-radio, RP) en vroeg hem naar de luistercijfers van mijn radioprogramma. Daar had-ie nog nooit naar geke ken. Ach jongen, als ze om hoog gaan dan ontsla ik je, zei hij. „Kijkcijfers zijn gevaarlijk. Op het moment dat je je be geeft op het gebied waar kijk cijfers regeren wordt het linke soep. Alsof tv gelijk staat aan een groot publiek". „Ik maak een zorgvuldig journalistiek produkt. En échte journalistiek zie je niet op tv. De enigen bij wie je dat nog een beetje terugvindt zijn mensen als Legien Krom kamp en Henk Mochel van de NCRV. Het is allemaal mis schien wat vlak, maar ze pak ken hun zaken wel grondig aan. „Hen zie ik duizend, nee een miljoen keer liever dan Sonja Barend en Ivo Niehe. Die zijn niet werkelijk geïnteresseerd. Dat zijn alleen maar praatjes. Verkooppraatjes. Echte jour nalistiek wordt gemaakt van uit een enorme nieuwsgierig heid. Maar daar merk je wei nig van." Hoe de nieuwe Ischa-serie er uit gaat zien, weet hij nog niet. „Ik heb een zomer om over de vorm na te denken. Er moet heel wat veranderen, maar wat? Als ik het wist zou ik het je zeggen. „Misschien dat ik eigen liedjes ga zingen. Die Franse chan sons van nu zijn er ingekomen omdat de medewerkers dat aardig vonden. Zo van, de verslaggever die zich kwets baar opstelt. En ik denk dat het meer een personality- show moet worden. Wie dan de personality is? De ene keer ik en de andere keer de gast natuurlijk. Dat gaat op en neer. „Mijn grote voorbeeld is Phil Donahue. Schrijf dat goed op. D-o-n-a- h-u-e. Als ik in Amerika ben kijk ik daar zoveel mogelijk naar. Die man is goed. Hij kan „Eigenlijk is het wel bij zonder dat 'Ischa' door mag gaan". - fotonob luisteren en is ook technisch heel bedreven. Maar hij heeft ook iedere dag zijn programma. Ik maar eens in de twee weken. Eigen lijk zou dat iedere week moe ten zijn. Nu ontlaad ik me in zo'n uitzending en dan zit ik weer een week aan te klooien. Eigenlijk bevalt me dat niet". Ontladen deed Meijer zich ook al in het ter ziele gegane NOS-programma TV3. Daarin kreeg hij tien minuten om iemand verbaal door te zagen. „Dat was het gevolg van een ruzie met NOS-direc- teur Ed van Westerloo. Die wilde niet dat ik ging presen teren, maar ik mocht er wel als 'item' in. Heel spannend trouwens. Tien minuten pe nalty's nemen. Een volkomen ontlading waarin je probeert om er zoveel mogelijk uit te halen". Dat probeert Ischa in zijn eigen programma ook. Er zo veel mogelijk uithalen. Waar ieder ander een uur of meer voor uit zou trekken propt Meijer in een explosie van een klein half uur. Met de microfoon als slagwa pen in zijn hand rent hij tus sen het publiek en zijn gast heen en weer. Vraag en ant woord. Zijn eigen directheid verwacht hij ook van zijn gasten. Wie te breedvoerig is kan het wel vergeten. Opvallend was dan ook dat Meijer in een uitzending over de eenwording Van Duitslah'd en de gevoelens die dat onder andere opriep bij de Joden een stuk milder leek. Beleefd haast. „Dat was één van de mooiste programma's. Dat het dan an ders gaat, komt omdat ik de stof beheers. Ik weet precies waar het over gaat. Ik ben dan ook gast, ook partij en dan ben ik op mijn best". Meijer is al lang en op vele fronten actief. In de jaren zes tig maaide hij als toneelre censent van de Haagse Post wild om zich heen. Zo wild dat menig acteur of schrijver even woedend in de pen klom. Zo stelde Annie M. G. Schmidt in een ingezonden brief vast dat Meijer niet alleen het jon getje was dat vliegen de vleu gels aftrok, maar dat hij ze ook nog de pootjes uitrukte. Vijftien jaar later beklom Meijer zelf het podium, schreef en speelde cabaret, kwam met enkele -lovend ontvangen- boeken, stond naast André van Duin in de film 'De Boezemvriend'. Ruim een jaar lang schreef hij ook paginalange interviews in Vrij Nederland. Interviews die vooral uitmuntten door de openheid waartoe Meijer zijn gesprekspartners wist te ver leiden. Die openheid bracht Bram Pepers baan als burgemeester van Rotterdam aan het wan kelen en maakte duidelijk dat Aad Kosto zeer onvriendelijke gedachten over Marcel van Dam had. En deze week nog liet Andree van hem in de Nieuwe Revue weten dat ze ;i binnen een jaar met de poli tiek stopt. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Wat moet hij dan nu nog met televisie. Heeft hij nog een uitlaatklep nodig? Is het ca baret, gaat het om de vorm of moet er onthuld worden? „Een uitlaatklep heb ik niet nodig. Daarvoor heb ik mijn stukjes in de NRC. 'Ischa' is geen cabaret. Beslist niet. Het is gewoon journalis tiek werk. Onthullingen moet je niet verwachten. Daar zijn journalisten toch niet voor. Heb jij wel eens een 'onthul ling' op televisie gezien? Als journalist probeer ik din- gen in kaart te brengen. En de onderwerpen die ik in kaart breng vind je op straat. Daar speelt het zich allemaal af. En weet je wat ook een pro bleem is, ik moet gewoon veel te doen hebben. Als ik weinig te doen heb ben ik doodonge lukkig. Als ik veel te doen heb trouwens ook. Dat is verdomd lastig".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 35