DE STEM
W E E K E
D
Janice Taylor
voor vocale
topprestatie
'De bezemwagen' van de omroepen
'Ik wil het gewoon
allemaal beheersen'
TROS moet boete van
40.000 gulden betalen
Extra treinen naar
concert Tina Turner
25
rriEOM
IEN.
SPEELFILMS OP TV
Mooiste museum Rome weer opengesteld
HOLLAND-FESTIVALPRODUKTIE VERGT ALLES VAN MEZZO- SOPRAAN
STIC'
■OPVANG
ISCHA MEIJER STRAKS WEER OP TV
ÏTATEN/CANADA
ZATERDAG
23 JUN11990
)UNTRY
de vakantierubriek
Zomervoordeel
ONLAND/ALGEMEEN
Engels leren op Malta
PARADE
ierubriek
AUSTRALIË
Australië
Nieuw Zeeland?
Wereldcontact
RDESPORT
e nog geen vakantieplannen?
-VAKANTIES
Parachutespringen
TRSPORT
IESB0SCH BOTENVERHUUR
WB zeilschool 'De Veenhoop'
ooi 'De Zuidwester' Hellevoetsluis
DIVERSEN
\0 -DIPLOMA
VANDAAG
MORGEN
Ontdekking
Behoefte
Emancipatie
Meer impact
Kijkcijfers
Cabaret
A77
k
690,-
735,-
950,-
1099,-
1299,-
>er! Ook auto
huur, hotels
elefonisch te
Hillegom
lid gar.fonds
Reizen en Rekreatie
van de VNU Dagbladen
Toronto/Halifax v.a. 950
Vancouver/Calgary
Edmonton v.a. 1590,- inci I
REISVERZ.+luchthavenbel I
Bel: Witte Reizen Centrale I
Hoogstraat 212 Eindhoven
040-552727/552537 SGR
Maltezer Min. v. Onderwijs organiseert
AL HOLIDAYS enkele cursusreizen Engels
nige en cultuurrijke eiland. Men verblijft in
e, bijzonder gastvrije gastgezinnen. (Men
als op Malta) of op een studentenvakantie-
e taalreis is geh. verzorgd en kost slechts
or 3 weken incl. Air Malta vlucht. Uitst. VP
eisbegel. Ook voordelige cursusreizen naar
e Riviera, Torbay. Bel snel 070-3458282
v. telefonisch
.a. vanaf:
690,-
735,-
1471,-
750,-
1245,-
1325,-
1795,-
2295,-
reserveren.
INTRY Tickets
I20-77666. Lid
tiefonds.
Rekreatie
Vrienden, familie
of zomaar vakantie in
bel ma t/m vrij
tijdens kantooruren
(lid SGR/ANVR)
03438-23411
04192-19035
of ons speciale
'Down Under Centrum'
in Nunspeet
03412-56564
aats in ons PONYKAMP, behalve ponyrijden
andere gezellige dingen, onder desk.leiding,
359/1707. Huize Weltevreden, Kerk Avezaath
Griekenland,
Guernsey.
'2158-4469.
of
dat doe je op TEXEL.
Paracentrum Texel
02220-11464/11463
uxe motorjachten, dag-/weekendkruisers,
oten en kano's vanuit Lage Zwaluwe.
oor folder bel: 01684 - 2317 4234.
voor jongeren van 12 t/m 16 en 16 t/m 19 jr.
Cursussen voor volwassenen
Optimistencursussen 7 t/m 12 jaar
tam staat borg voor een gedegen opleiding
Bootverhuur
indstra. Tel. 05128-1412 b.g.g. 05128-1627.
Optimist zwaardboot kielboot en zeezeilen
der op aanvraag. Tel. 01883 -14039.
EN varende
inuit Monniken-
vanaf 6 jaar.
02995-3250.
1 en voordelig.
jachtwerf
Oppenhuizen.
105150-16947.
Zoekt u 'n REISGENOOT?
Vraag proefnummer van de
reisgenotenkrant! Intercom'
pas-v, Postb.15, Eindhoven
Now you see him, now you don't (USA 1972, Ned. 1, 20.37 uur).
Student Kurt Russell vindt een onzichtbaar makende spray
uit. Onderwereldfiguur Cesare Romero ziet ook wel brood in
het middel. Middelmatige Disney-komedie met enkele goede
effecten.
Mr. Majestyk (USA 1974, Did. 1, 22.10 uur). Charles Bronson in
de rol van een ex-bajesklant, die als meloenenkweker een
nieuw leven wil beginnen. Maar voordat hij het weet is hij te
rug in de gevangenis, waar hij met een mafioso te maken
krijgt. Thriller van Richard Fleischer.
California (USA 1946, Did. 1, 23.50 uur). Een avonturier bege
leidt een groep kolonisten naar Californië en ontmoet een aan
trekkelijke actrice. Later blijkt er nog iemand te zijn, die een
oogje op haar heeft. Onderhoudende western met Ray Milland
en Barbara Stanwyck.
The Blue Max (Engeland 1965, Did. 2,23.00 uur). Tijdens de Eer
ste Wereldoorlog voeren twee Duitse piloten een verbitterde
strijd om de fel begeerde onderscheiding de Blauwe Max in de
wacht te slepen. George Peppard en Jeremy Kemp in een tech
nisch goed gemaakte film van John Guillermin. Ursula An-
dress speelt er een op seks beluste j ongedame in.
It started in Naples (USA 1960, BBC 2,16.25 uur). De voorlaatste
film van Clark Gable in een regie van Melville Shavelson. Ga
ble komt in Italië terecht en krijgt het aan de stok met niemand
minder dan Sophia Loren. Uiteindelijk groeit er toch iets moois
uit.
Sign 'o' the times (USA 1987, Ned. 2, 00.15 uur). Concertfilm van
en met Prince. De film werd voor het overgrote deel in de Rot
terdamse Ahoy-hal opgenomen tijdens een reeks concerten in
1987. Naast een uitstekende Prince zijn o.a. zijn toenmalige
liefje Sheena Easton, drumster Sheila E. en danseres Cat te
zien.
Enigma (Engeland/Frankrijk 1982, BBC 1,00.10 uur). Spionage-
film van Jeannot Szwarc. Een geheim agent krijgt opdracht
het brein van een computer naar het westen te smokkelen. Met
Martin Sheen, Sam Neill en Brigitte Fossey.
De gasten van Hotel Astoria (Nederland 1988, Ned. 1,21.10 uur).
Gedramatiseerde documentaire over Iraanse vluchtelingen,
die in een klein hotel in Istanboel blijven steken. Het sterke
drama is van de in Nederlande wonende Iraanse cineast Reza
Alameh Zadek, die van eigen ervaringen gebruik maakte.
Liebeskomödie (Duitsland 1942, Did. 1, 10.05 uur). Een jonge
schilderes zonder inkomsten heeft een aparte manier gevonden
om de aandacht te trekken. Ze bazuint rond, dat ze een verhou
ding heeft met een populaire operettecomponist. Vrolijke ko
medie van Theo Lingen met Magda Schneider in de hoofdrol.
Star! (USA 1968, Did. 2, 15.30 uur). Het levensverhaal van de
Engelse filmdiva Gertrude Lawrence in de vorm van een mu
sical. De film flopte in de bioscopen ondanks de goede theater
nummers. De hoofdrol wordt redelijk vertolkt door Julie An
drews, terwijl Daniel Massey niet onverdienstelijk de geaffec
teerde Noel Coward neerzet.
Eine Liebe wie andere auch (W.-Duitsland 1983, Did. 1, 22.45
uur). Sobere film over het dagelijks leven van twee Berlijnse
homoseksuelen, die samenwonen. Regiedebuut van Hans
Stempel en Martin Ripkens, die voorheen al samen scenario's
schreven.
Mi manda Picone (Italië 1984, Did. 3 West, 20.00 uur). Uit protest
tegen zijn op handen zijnde ontslag steekt de fabrieksarbeider
Picone zich in brand. Nadat een ambulance hem heeft opge
haald, blijkt Picone nergens meer te vinden te zijn. Zijn vrouw
en een vriend proberen hem te achterhalen en vermoeden niet,
dat ze zich daarmee in een wespennest steken. Film van Nanni
n9.tooCi-i,^ - - 'i^imitoO ni
The fly (USA 1986, België 1, 20.15 uur). Computerdeskundige
Jeff Goldblum werkt aan een machine, waarmee hij objecten
inde ruimte kan transporteren. In een half zatte bui gebruikt
hij zichzelf als proefkonijn. Dat blijkt later een stomme zet.
Spannende maar niet altijd even smaakvolle remake van Ja
mes Clavells verhaal.
The big country (USA 1958, BBC 2,16.45 uur). Piratenfilm van
William, Wyler met Gregory Peck, Burl Ives en Charlton Hes
ton.
The terminator (USA 1984, BBC 2, 23.40 uur). Sciende-fiction-
film van James Cameron met o.a. Arnold Schwarzenegger.
Schwarzenegger speelt een bionische man die opdracht heeft
een zwangere vrouw te doden.
DEN HAAG (ANP) - De TROS moet een boete van 40.000 gul
den betalen. De omroeporganisatie heeft de reclameregels
overtreden tijdens een uitzending van Ron's honeymoonquiz.
Een verzoek tot schorsing van de door het Commissariaat voor
de Media opgelegde boete, is gisteren door de Raad van State
afgewezen. Volgens het commisariaat zou de TROS het sluik
reclameverbod hebben overtreden.
Ron Brandsteder, de presentator van het quizprogramma om
schreef eind vorig jaar Citroën als „de gulle gever van de auto's
van het merk dat de puntjes op de e zet". De mediawet verbiedt
dergelijke cryptische omschrijvingen waardoor in feite re
clame wordt gemaakt.
De overwegingen die ten grondslag liggen aan de uitspraak
van de Raad van State zijn pas over vijf weken bekend.
Van onze correspondent Aart Heering
ROME - Na een sluiting van zeven jaar is het Romeinse Pa
lazzo delle Esposizioni volkomen vernieuwd weer opengesteld
voor het publiek. Het Pala Expo, zoals het in Rome wordt ge
noemd, is na de verbouwing zonder twijfel het mooiste mu
seum van Rome geworden.
Ter gelegenheid van de opening is het Pala Expo het toneel van
waar liefst drie interessante tentoonstellingen tegelijk, ver
deeld over verschillende tijdvakken. In de keldergewelven ex-
Poseert Mario Schifano, een in 1934 geboren schilder van grote
e' gekleurde doeken met een voorliefde voor prehistorische
Monsters en videobeelden, die in de kale catacomben uitste
kend tot hun recht komen.
0p de tweede verdieping is een tentoonstelling gewijd aan Ru-
wns en zijn school. Van Rubens zelf zijn een vijftigtal schilde
rijen te zien naast tekeningen en etsen.
De meest verrassende expositie is juist de meest 'antieke', die
hit k6 tite* 'Het 8rote Rome van de Tarquinii' de betrekke-
onbekende oergeschiedenis v.an de stad behandelt.
ROTTERDAM (ANP) - De spoorwegen laten in verband met
1 concert van Tina Tumer vanavond in de Rotterdamse Kuip
groot aantal extra treinen rijden.
Rotterdam-CS en Rotterdam-Blaak rijden vanaf drie
l® s middags elk kwartier extra treinen naar het station bij
13 e-'enoorci-stadion. Vanaf Dordrecht vertrekken er vanaf
zu uur elk half uur treinen naar het stadion (die ook stoppen
^wijndrecht en Barendrecht). Na het concert rijden er extra
nen naar circa 75 stations in het hele land.
Door Frangoise Ledeboer
AMSTERDAM - De Ameri
kaanse mezzo-sopraan Janice
Taylor heeft drie weken de tijd
gehad om zich in het Konink
lijk Theater Carré in Amster
dam voor te bereiden op de
twee onderdelen van de spe
ciale Holland Festival-produk-
tie waarin zij vandaag, 25 en 27
juni een hoofdrol zingt.
„De moeilijkheidsgraad van
met name het Schönberg-stuk
is zo groot dat ik nu leef als een
topatlete voor een belangrijke
wedstrijd. Ik heb echter inge
stemd met de korte voorberei
dingstijd omdat ik graag werk
met specialisten", vertelt zij
tussen de repetities door.
Taylor doelt in dit geval op de
Schönberg-specialist Reinbert
de Leeuw, die het Radio Sym
fonie Orkest zal dirigeren in
het monodrama 'Erwartung'
van Arnold Schönberg (1874-
1951) en de opera in een bedrijf
'Eine Florentinische Tragödie'
van Alexander von Zemlinksy
(1871-1941). De regie is in han
den van Harry Wich, die ook
het décor en de kostuums ver
zorgt.
Schönberg componeerde zijn
eerste stuk voor theater 'Er
wartung' in 1909. Na zijn start
als componist in een laatro-
mantisch en expressionistisch
idioom, was 'Erwartung' één
van de eerste werken uit zijn
zogenoemde atonale periode.
„Het enigszins absurde begrip
atonaal kan het best worden
omschreven door middel van
wat het niet is: de muziek is
niet in een bepaalde toonsoort
geschreven en bezit geen har
monisch centrum, ofwel de
muziek beweegt zich vrijelijk
door de tonen heen", schrijft
Neil van der Linden in een toe
lichting van het Holland Festi
val op de compositie.
De luisteraar zal zich moeten
openstellen voor een „constan
te, heftige stroom muziek,
waarin ontladingen en uitbar
stingen plaats hebben overeen
komstig de gemoedsaandoenin
gen van de vrouw over wie het
libretto handelt". Kort samen
gevat komt het libretto van
Marie Pappenheim neer op de
geschiedenis van een vrouw die
tot waanzin vervalt nadat ze
haar minnaar vermoord vindt.
Janice Taylor omschrijft de
muziek van 'Erwartung' als het
moeilijkste dat ooit voor een
vrouwenstem is geschreven:
„Door het atonale karakter van
de compositie moet ik in de eer
ste plaats een eigen vocale lijn
volgen. Het orkest gaat in de
partituur zijn eigen gang en
biedt mij alleen incidenteel
aanknopingspunten. De wisse
lingen in tempo en toonhoogte
komen daar nog bij. 'Erwar
tung' is zo een technische uit
daging van het hoogste ni
veau".
De mezzo-sopraan moet zich
bovendien emotioneel inleven
in de waanzin van de vrouw en
daarmee gepaard gaande uit
barstingen van hysterie. Zij
vertelt dat dit haar geen moeite
kost: „Marie Pappenheim wist
waar ze het over had toen ze
het Iibettro schreef en Schön
berg heeft zich tijdens het com
poneren perfect ingeleefd in de
emoties van de vrouw. Ik moet
zelfs oppasen dat ik me niet
laat meeslepen door de passie
die zijn muziek in mij opwekt.
Het acteren moet tenslotte geen
negatieve invloed hebben op de
muzikale vertolking".
De 'Florentinische Tragödie'
van Von Zemlinsky noemt
Janice Taylor: „'Erwartung'is zo een technische uitdaging
van het hoogste niveau". fotoanp
Taylor in vergelijking met 'Er
wartung' een makkelijk werk,
al biedt het de nodige ritmische
problemen. „Ik zing het na
Schönberg en dat voelt alsof ik
weer een hap lucht kan ne
men".
Het libretto (van Oscar Wilde)
vertelt het verhaal van een
man die de liefde - en vooral de
fysieke begeerte- van zijn
vrouw pas herwint als hij haar
minnaar heeft gewurgd. Van
der Linden schrijft in zijn toe
lichting dat de composities van
Von Zemlinsky een tussenposi
tie innemen: zij zijn niet ato
naal van karakter, maar wel op
de grens daarvan. Door de in
spanningen gedurende de
Tweede Wereldoorlog om
joodse en avantgarde-compo-
nisten in discrediet te brengen,
raakte onder meer zijn werk in
vergetelheid. Daar begint pas
de afgelopen jaren verandering
in te komen.
„In 'Eine Florentinische Tragö
die' bereiken vermogen, kleur-
schildering en dynamische ex
pressie hoogtepunten; alle mid
delen van harmonie, instru
mentatie en lyriek worden in
dienst gesteld om de dreigende
atmosfeer van drift en emotie
te verklanken", aldus Van der
Linden.
ontdekking en heerlijk om te
zingen. Hij verdient het om
meer uitgevoerd te worden".
De mezzo-sopraan trad in de
loop van haar carrière op met
de orkesten van San Francisco,
Boston, Philadelphia, Los An
geles, Cleveland, Pittsburgh,
Dallas en Minneapolis en met
befaamde dirigenten als Kurt
Masur en Edo de Waart. In
Europa debuteerde zij bij de
opera in Spoleto met de Shosta-
kovitch-opera Lady Macbeth
van Mtsensk.
Na de opvoeringen in Carré
vertrekken Janice Taylor en
haar man Ron (die optreedt als
zakelijk leider) onmiddellijk
naar San Francisco voor een
Beethoven-concert. Taylor
maakte inmiddels met het Cle
veland Orchestra ook een op
name van de Missa Solemnis en
de Negende Symfonie van
Beethoven.
Naar aanleiding van dit over
zicht vertelt Taylor: „Mijn
voorkeur gaat uit naar de wat
oudere componisten en in het
bijzonder Mahler en Strauss.
Dat heeft niet zozeer een muzi
kale reden, als wel een prakti
sche. De voorbereiding voor de
uitvoering van hedendaagse
componisten kost niet alleen
veel tijd, maar vooral extra
energie. Dat valt niet altijd op
te brengen".
Taylor blij kt het daarmee eensVoor de drie voorstellingen zij n
„Ik kende Von Zemlinksy nog nog steeds kaarten te krijgen,
niet, maar ik vind zijn post-ro- aldus een bekendmaking van
mantische composities écht een het Holland Festival (ANP).
door Rinze Brandsma
DEN HAAG/UTRECHT - Ze
wordt wel de 'bezemwagen van
de media' genoemd: de Stich
ting Korrelatie mag de scher
ven opruimen onder de ge
schokte kijkers naar tv-pro-
gramma's.
Als er weer een taboe doorbro
ken is en luisteraars of kijkers
daardoor uit het lood geslagen
zijn. Dit jaar doet Korrelatie
dat al 25 jaar.
De Stichting Korrelatie in
Utrecht is overbekend, omdat
naam en telefoonnummer (030-
331335) wekelijks een of meer
maal genoemd worden. Dat ge
beurt meestal voor of na tv-
programma's waarvan ver
wacht wordt dat die de mensen
zullen aangrijpen. In 1989 werd
91 maal haar hulp ingeroepen.
Al jaren belt een constant aan
tal luisteraars en kijkers - 8000
- om hulp, advies of informa-
tie...als het nodig is tot in de
kleine uurtjes van de nacht.
Korrelatie werkt met een klein
bureau van maatschappelijk
werkers, gespecialiseerd in de
telefonische hulpverlening. Het
ministerie van WVC betaalt
het budget van een kleine ze
ven ton. Het begin van de stich
ting was na een radio-uitzen
ding van Kerst 1964 over het
probleem van eenzaamheid. Er
kwam een hausse aan reacties,
een groep vrijwilligers had
twee maanden nodig alle brie
ven en telefoontjes te verwer
ken en Korrelatie was geboren.
De eerste jaren werd vooral
voor en met de Avro gewerkt.
Zoals de stichting zelf zegt: een
onderwerp wordt via radio of
tv van zijn taboe ontdaan en
het publiek grijpt massaal naar
de telefoon. Voorzitter Ben
Kooien: „Vooral met de be
hoefte tot praten. Om hun pro
bleem onder woorden te bren
gen. Soms om de laatste stok in
het water te pakken voor ze
kopje-onder gaan." De ge
sprekken kunnen lang duren:
bij een onderwerp als zelfdo
ding tot wel anderhalf uur. Bij
thema's waarbij het meer gaat
om het doorgeven van infor
matie en adressen, zoals anal
fabetisme, zijn de gesperkken
korter. Ruim 40% belt om infor
matie, ruim 30% vraagt hulp,
een vijfde wil 'spuien'. Meer
dan de helft (61%) van de tele
foontjes kan door de helpers
van Korrelatie zelf afgehan-
De Stichting Korrelatie heeft in de afgelopen 25 jaar alle
problemen, taboes en frustraties van de Nederlander wel aan
de hoorn gekregen. - foto liesbeth sluiter
deld worden, de rest wordt
doorverwezen naar meer ge
specialiseerde hulp.
De meeste bellers zijn vrou
wen, 72%. Bij een onderwerp
dat de laatste jaren vaak
speelt, seksueeel geweld, is vo
rig jaar een opmerkelijke toe
name geweest van mannelijke
slachtoffers daarvan.
De Stichting Korrelatie heeft
in de afgelopen 25 jaar alle pro
blemen, taboes en frustraties
van de Nederlander wel aan de
hoorn gekregen. Tussen 1965 en
1975 gaat het vooral over on
derwerpen die met het gezin
samenhangen: opvoeding,
huisvesting, financiën, huwe
lijk en verlating. Eenzaamheid
is in die jaren een probleem
waar vaak over gebeld werd;
telefoontjes over dat thema ko
men de laatste jaren steeds
minder voor.
In de jaren na 1975 komen de
onderwerpen vaker voort uit
de emancipatie van maat
schappelijke groeperingen. Ho
moseksualiteit, kinderbescher
ming, abortus en kunstmatige
inseminatie komen vaak aan
de orde. De Tweede Wereldoor
log gaat zich voor steeds meer
mensen opnieuw afspelen, tel
kens weer nieuwe groepen oor
logsslachtoffers melden zich
aan de hulptelefoon.
In de jaren '80 komt het geweld
in het gezin onder de aandacht
van het.grote publiek: kinder-,
vrouwenmishandeling, seksu
eel geweld, incest. De laatste
vijf jaar komen daar onder
werpen bij als dementie,
euthanasie, kanker, hyperven
tilatie, analfabatisme en zelf
doding; de laatste drie met op
vallend veel reacties.
Korrelatie dacht zo langzamer
hand met alle mogelijke the
ma's wel geconfronteerd te
zijn. Al het denkbare leed was
haar telefoonhoorn wel gepas
seerd. Toch was, in 1989, dat
van dwanghandelingen en -ge-
dachten nieuw. En net zoals het
probleem van de verslavingen
(zoals bij 06-telefoonlijnen en
gokken) weet de traditionele
dienstverlening daar nauwe
lijks weg mee, zo merkte Kor
relatie.
De Stichting beschouwt zich
niet alleen als onmisbare hulp
verleningsorganisatie voor het
kijk- en luisterpubliek. Zij
geeft de media ook service. Bij
voorbeeld door tevoren advie
zen te geven bij programma's,
voor een andere aanpak die
minder scherven zal veroorza
ken en de kijkers minder in
verwarring en psychische nood
brengt. Of, als 'maatschappe
lijke antenne', door signalen af
te geven naar de media en de
hulpverlening, op grond van
waar bellers mee komen.
Nu bijna alle taboes, zo lijkt het
althans, in die 25 jaar vergrui -
zeld zijn, rekent Korrelatie niet
op minder werk. De Stichting
merkt dat vooral tv-program-
mamakers de thema's steeds
indringender en harder op de
buis en de huiskamer in gooien.
Voorzitter Kooien: „Wij hou
den er rekening mee dat pro
gramma's in de toekomst een
steeds grotere impact zullen
krijgen. De kijkers worden di
rect zo stevig mogelijk beetge
pakt om ze maar niet naar een
ander kanaal te laten over
schakelen."
In november viert Korrelatie
haar 25-jarig bestaan met een
congres in Hilversum. Daar
wordt vooral gepraat over de
combinatie media-hulpverle
ners: bijten die elkaar of is sa
menwerking zinnig? Een punt
waar Korrelatie mee worstelt
is de groeiende 'concurrentie'
van zelfhulp- en belangenor
ganisaties 'zoals cliëntenorga
nisaties die denken dat ze ook
best telefonisch hulp kunnen
verlenen', zoals directeur
Dorke Huybregts zegt. Die or
ganisaties voelen de aftiteling
van Korrelatie op radio en tv
als een gemiste kans voor zich
zelf en dus als concurrentie.
De Stichting Korrelatie heeft,
met haar ervaring van 25 jaar,
gemerkt dat veel van die clubs
hun telefonische opvang niet
waar kunnen maken. Zij zijn
bijvoorbeeld slecht bereikbaar,
missen gespreksvaardigheid
aan de telefoon, zijn te veel ge
richt op het eigen probleem en
hebben geen grondige kennis
van de sociale kaart om de bel
lers goed verder te kunnen hel
pen. Korrelatie kan bovendien
terugvallen op een gedegen bij
gehouden archief.
Door Ronald Peters
AMSTERDAM - In een kof
fiehuis aan de Amsterdamse
Prinsengracht wrijft Ischa
Meijer zijn pijnlijke onder
been. Hij is net terug van de
fysiotherapeut en vreest dat
de blessure die hij hardlopend
opliep niet meer overgaat.
„Eén van die meisjes heeft een
vriend. Die is tienkamper en
heeft ook een blessure. Dan
moet-e zich dus voortaan op
één onderdeel concentreren,
zei ik. 'Maar dat vindt hij zo
saai', zei het meisje. Kijk, dat
vond ik nou aardig. Voor mij
geldt dat ook. Ik wil alles be
heersen. Schrijven lukt me
aardig. Radio gaat fantastisch
en televisie, hmm, dat gaat.
Daarvoor heb ik nog een paar
seizoenen nodig."
Achttien keer was de 49-ja-
rige Meijer dit seizoen op de
buis te zien met zijn pro
gramma 'Ischa', gemaakt voor
het Humanistisch Verbond en
de RVU.
Eens in de twee weken mocht
hij er een half uur op los. Gas
ten en publiek werden bloot
gesteld aan het spervuur van
vragen van een brutaal Am
sterdams ventje. Over de
meest uiteenlopende onder
werpen. Van voorbehoeds
middelen ('Mevrouw, ge
bruikt uw man een condoom')
tot de eenwording van Duits
land.
Door de één uitgekotst om zijn
brutaliteit en gebrek aan gê
ne, door de ander geprezen om
zijn grote journalistieke vaar
digheid en zijn niet te bevre
digen nieuwsgierigheid.
Komend seizoen mag hij er.
weer achttien doen. Eens in de
twee weken. Omdat de om
roepen het leuk vinden. „Dat
vond ik nog eens een aardig
compliment. Ze vonden het
leuk!"
Lang niet iedereen vindt
Ischa dus leuk. „Nee. Voor de
meesten is 'Ischa' dat ook niet.
Het is niet verstrooiend, het is
bizar en er is iemand aan het
woord die zich niet stoort aan
de kleinburgerlijke moraal.
Dus eigenlijk is .het wel bij
zonder dat het door mag
gaan".
Van de kijkcijfers ligt hij niet
wakker. Al zijn die naar de
normen van de grotere pu-
blieksomroepen laag.
„Die cijfers interesseren me
niet. Ik heb altijd een klein
publiek gehad. Toen ik voor
de Haagse Post schreef in de
tijd dat dat nog het beste blad
van Nederland was, had het
maar 50.000 abonnees. Vrij
Nederland had er in mijn tijd
80.000. En de VPRO interes
seert 't al helemaal niet.
„Ik was laatst bij Jan Haas
broek (directeur van de
VPRO-radio, RP) en vroeg
hem naar de luistercijfers van
mijn radioprogramma. Daar
had-ie nog nooit naar geke
ken. Ach jongen, als ze om
hoog gaan dan ontsla ik je, zei
hij.
„Kijkcijfers zijn gevaarlijk.
Op het moment dat je je be
geeft op het gebied waar kijk
cijfers regeren wordt het
linke soep. Alsof tv gelijk
staat aan een groot publiek".
„Ik maak een zorgvuldig
journalistiek produkt. En
échte journalistiek zie je niet
op tv. De enigen bij wie je dat
nog een beetje terugvindt zijn
mensen als Legien Krom
kamp en Henk Mochel van de
NCRV. Het is allemaal mis
schien wat vlak, maar ze pak
ken hun zaken wel grondig
aan.
„Hen zie ik duizend, nee een
miljoen keer liever dan Sonja
Barend en Ivo Niehe. Die zijn
niet werkelijk geïnteresseerd.
Dat zijn alleen maar praatjes.
Verkooppraatjes. Echte jour
nalistiek wordt gemaakt van
uit een enorme nieuwsgierig
heid. Maar daar merk je wei
nig van."
Hoe de nieuwe Ischa-serie er
uit gaat zien, weet hij nog
niet. „Ik heb een zomer om
over de vorm na te denken. Er
moet heel wat veranderen,
maar wat? Als ik het wist zou
ik het je zeggen.
„Misschien dat ik eigen liedjes
ga zingen. Die Franse chan
sons van nu zijn er ingekomen
omdat de medewerkers dat
aardig vonden. Zo van, de
verslaggever die zich kwets
baar opstelt. En ik denk dat
het meer een personality-
show moet worden.
Wie dan de personality is?
De ene keer ik en de andere
keer de gast natuurlijk. Dat
gaat op en neer. „Mijn grote
voorbeeld is Phil Donahue.
Schrijf dat goed op. D-o-n-a-
h-u-e. Als ik in Amerika ben
kijk ik daar zoveel mogelijk
naar. Die man is goed. Hij kan
„Eigenlijk is het wel bij
zonder dat 'Ischa' door mag
gaan". - fotonob
luisteren en is ook technisch
heel bedreven.
Maar hij heeft ook iedere
dag zijn programma. Ik maar
eens in de twee weken. Eigen
lijk zou dat iedere week moe
ten zijn. Nu ontlaad ik me in
zo'n uitzending en dan zit ik
weer een week aan te klooien.
Eigenlijk bevalt me dat niet".
Ontladen deed Meijer zich ook
al in het ter ziele gegane
NOS-programma TV3.
Daarin kreeg hij tien minuten
om iemand verbaal door te
zagen. „Dat was het gevolg
van een ruzie met NOS-direc-
teur Ed van Westerloo. Die
wilde niet dat ik ging presen
teren, maar ik mocht er wel
als 'item' in. Heel spannend
trouwens. Tien minuten pe
nalty's nemen. Een volkomen
ontlading waarin je probeert
om er zoveel mogelijk uit te
halen".
Dat probeert Ischa in zijn
eigen programma ook. Er zo
veel mogelijk uithalen. Waar
ieder ander een uur of meer
voor uit zou trekken propt
Meijer in een explosie van een
klein half uur.
Met de microfoon als slagwa
pen in zijn hand rent hij tus
sen het publiek en zijn gast
heen en weer. Vraag en ant
woord. Zijn eigen directheid
verwacht hij ook van zijn
gasten. Wie te breedvoerig is
kan het wel vergeten.
Opvallend was dan ook dat
Meijer in een uitzending over
de eenwording Van Duitslah'd
en de gevoelens die dat onder
andere opriep bij de Joden
een stuk milder leek. Beleefd
haast.
„Dat was één van de mooiste
programma's. Dat het dan an
ders gaat, komt omdat ik de
stof beheers. Ik weet precies
waar het over gaat. Ik ben
dan ook gast, ook partij en
dan ben ik op mijn best".
Meijer is al lang en op vele
fronten actief. In de jaren zes
tig maaide hij als toneelre
censent van de Haagse Post
wild om zich heen. Zo wild dat
menig acteur of schrijver
even woedend in de pen klom.
Zo stelde Annie M. G. Schmidt
in een ingezonden brief vast
dat Meijer niet alleen het jon
getje was dat vliegen de vleu
gels aftrok, maar dat hij ze
ook nog de pootjes uitrukte.
Vijftien jaar later beklom
Meijer zelf het podium,
schreef en speelde cabaret,
kwam met enkele -lovend
ontvangen- boeken, stond
naast André van Duin in de
film 'De Boezemvriend'.
Ruim een jaar lang schreef hij
ook paginalange interviews in
Vrij Nederland. Interviews
die vooral uitmuntten door de
openheid waartoe Meijer zijn
gesprekspartners wist te ver
leiden.
Die openheid bracht Bram
Pepers baan als burgemeester
van Rotterdam aan het wan
kelen en maakte duidelijk dat
Aad Kosto zeer onvriendelijke
gedachten over Marcel van
Dam had. En deze week nog
liet Andree van hem in de
Nieuwe Revue weten dat ze ;i
binnen een jaar met de poli
tiek stopt. Om maar een paar
voorbeelden te noemen.
Wat moet hij dan nu nog met
televisie. Heeft hij nog een
uitlaatklep nodig? Is het ca
baret, gaat het om de vorm of
moet er onthuld worden?
„Een uitlaatklep heb ik niet
nodig. Daarvoor heb ik mijn
stukjes in de NRC.
'Ischa' is geen cabaret. Beslist
niet. Het is gewoon journalis
tiek werk. Onthullingen moet
je niet verwachten. Daar zijn
journalisten toch niet voor.
Heb jij wel eens een 'onthul
ling' op televisie gezien?
Als journalist probeer ik din-
gen in kaart te brengen. En de
onderwerpen die ik in kaart
breng vind je op straat. Daar
speelt het zich allemaal af.
En weet je wat ook een pro
bleem is, ik moet gewoon veel
te doen hebben. Als ik weinig
te doen heb ben ik doodonge
lukkig. Als ik veel te doen heb
trouwens ook. Dat is verdomd
lastig".