I
DE STEM
EEKEND
r (m/v)
N
De laatste halte: relatiebemiddeling
i
Peter Hübner zoekt heilzame muziek
20 - 268898
tOTE D'AZUR
HOE MOET DE
DEKSEL OP
HET POTJE?
'IK MAAK
MUZIEK ZOALS
EEN VOGEL
EEN El LEGT'
ZATERDAGI
23 JUN119901
de vakantierubriek
WIJK
d\ICE INDIVIDUELLE
(Tl EVEVAKANTI ES
'E D'AZUR omgeving VENCE
krijk/Dordogne op 3***camping
FRÉJUS
huur nieuwe sta-caravans
avans-Appartementen-Huizen
tagne, Vendee, Les Landes.
ravans
Voor Jongeren
IE
JE BENT JONG
KIJE
<IJE NERGENS GOEDKOPER!!!!!
045-322222/324000
i de service
Originaliteit
Erkende bureaus
Onverwerkt leed
Valkuilen
Rituelen
Niet alledaags
Raadsels
Waardigheid
Harmonie
Geen ritme
A76
Reizen en Rekreatie is een
gezamenlijke rubriek van de
VNU Dagbladengroep
Advertentiereserveringen:
tel. 073-125225, tax 073-137750.
itiewoning te
ers. Inlichtin-
162.
Reizen en Rekreatie
itelvakanties en fietskampeertochten
Kano- en wandeltrektochten
iardrijden, parapente zomerski
de mooiste streken van Frankrijk
srvoer of met onze FIETSSLAAPBUSSEN
of uw reisburo (SGR/ANVR)
i, appartementen zomerseizoen '90.2 tot 8
ijke prijzen. Info: 076-222388 (kant. uren).
CARAVANS t.h. 5-6p. 043-211122/256543
amers, eigen douche en wc op """camping
nnis etc. Info/folder: CARAZUR 077-517117
ie, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Dene-
j m. zwemwater. Bel 04990-74677 (v. gratis
iNSOLEIL SGR/ANVR Esp 515691 NJ Son
s mooie huizen en appartementen te huur.
ting: 1-7 tot 15-7. Telefoon 04113-1495.
NELLE BE-
10RDEEL t/m
terend ANWB
jw's en sta-
mbad en rest
>ok na 11/8.
E/NOR-
t.h. goed
huizen v.
tog moge-
ogseizoen.
gratis bro-
iterzon-Va-
1-241064.
V-kust) Cote
uedoc (Midd.-
etagne. Voor-
gen/app. Nog
in hoogsei-
Soleil d' Or-
020-791566.
6p. Rustig en
Argeles s/Mer
e 04789-1825
Luxe inger. bungalowtent
aan zee, incl. busreis v.a.
ƒ299,-. Bel 020-436711
voor folder of 071 -221414
(NBBS), lidSGR.
MIDD.zeetuxe 5 pers. cara
van op 4-* strandcamp. v.a.
250,- p.w. 03440-23994
Vogezen, Jura, Alpen, Dor-
dogne, Bretagne. Vakantie
won. en sta-caravan last
MINUTE tot 30% korting
DE ZWALUW, 04927-64457
JONGERENBUS naar Pro
vence 129,50) en Pyre-
neeen 159,50), juli/ aug.,
folder? 080-773999!
PRIVÉ VAK.HUIZEN:
Z-0 Frankrijk t.h. via
IRS.Schr/bel i.h.Ned.
09-3375948567 tus
sen 10-2fu. naar IRS
07170 St. Maurice d'
Ibie France of tel:
040-511320.
i te gekke vakantie naar Spanje, Joegoslavië,
jarije of Frankrijk? Busreis incl. luxe volledig
lungalowtent bij strand en disco v.a. 299,-.
711 voor de flitsende folder of haal 'm bij een
tBBS-reiswinkels (071-221414), lid SGR.
en v.a. Airport Amsterdam en Maastricht
CAMPINGVLUCHTEN
JULI en AUGUSTUS
lya en Izmir retour elke do. v.a. 565,-
kantie aan de Turkse Riviera, wij bieden de
tels luxe ingericht, alle kmrs met eigen badk.
juli aug8dgn 15dgn
ORUKL/O779,- 999,-
5719,- 869,-
BABAL/O789,- 999,-
MESLVO759,- 949,-
I. PAGOS I/o.... 779,- 979,-
10759,- 949,-
foor reserveringen of informatie bel:
STER-FIESTA REIZEN lid SGR
9-18 uur, za. v. 9-17 uur, zo. v. 10-17 uur.
es voor klimaat-
en air-conditioning
e Staten en Engeland,
oeschikt York ook over
t veertig medewerk(st)ers
euw kantoor aan de rand van
ïhoefte aan uitbreiding met een
rk biedt:
en zeer veelzijdige functie in
en dynamisch bedrijf.
5oed vast salaris en
lodeme secundaire voorzie
ingen.
eel verantwoordelijkheid en
uimte voor initiatief.
lien u denkt dat deze functie bij
iast, schrijft u dan een brief met
i. onder vermelding van ref.nr.
4676
n
ïrcuriUrvalB.V.,
estblaak 136,
12 KM Rotterdam.
f óg of wéér op je
zelf. Alleen is soms eenzaam. On
geveer 600.000 andere Nederlan
ders voelen zich regelmatig zo. En
slagen er ook niet in een passende
partner te vinden. Op jacht gaan is
geforceerd, thuis blijven frustre
rend. DeZwolse journalist Sent
Wierda bracht de wereld van de
partnerkeuze in kaart. Een (erkend)
relatiebureau is zo gek nog niet. Je
moet wél weten wat je zoekt.
Door Hans Bos
„Voor veel alleenstaanden is een bureau
voor relatiebemiddeling de laatste halte.
Cliënten zijn alleen veel te haastig. Jaren
zijn ze op zoek, maanden hebben ze te
gen hun inschrijving aan zitten hikken
en dan willen ze binnen een paar dagen
slagen. Ze denken lichtvaardiger over
een nieuwe partner dan over een nieuwe
auto".
Sent Wierda is de auteur van een on
langs uitgegeven boekwerkje 'Op zoek
naar een partner'. Het is een routebe
schrijving door het relationele doolhof,
waarin iedere relatiebeluste van boven
de 25 het spoor bijster raakt. 'Op zoek
naar een partner' is het eerste boekje
over dit 'mijnenveld' dat in 12 jaar op de
markt komt.
Een contactadvertentie, een dansavond,
een relatiebureau? Of liever het zekere
voor het onzekere en op eigen benen blij
ven staan?
Tot je 25e is er nog niets aan de hand.
Het zogeheten 'vrije veld' biedt vol
doende kansen om aan de man of vrouw
te komen. Na die tijd wordt het moeilij
ker. De meesten zijn al onder de pannen,
de kaarten zijn geschud. Wie zich (nood
gedwongen) te lang en te intensief op
studie of werk heeft geconcentreerd,
heeft het nakijken. Het besef dat een re
latie behoort tot de eerste levensbehoef
ten groeit even hard als de spijt dat men
niet eerder 'op jacht' is gegaan. Dat geldt
uiteraard nog in versterkte mate voor het
groeiende legioen der gescheidenen.
Tussen de 25 en 40 jaar telt het leger al
leenstaanden meer zoekende mannen,
terwijl boven de vijftig sprake is van een
overschot aan zoekende vrouwen. Wie
een partner zoekt via een contactadver
tentie moet de kranten lezen. Wierda sig
naleert er wekelijks ruim 1500. Originali
teit is een absoluut vereiste. Het is een
goede methode voor beginners, zeker als
ze avontuurlijk zijn aangelegd. Zelf een
advertentie plaatsen is beter dan reage
ren op die van iemand anders, omdat de
stilte die dün doorgaans intreedt zeer
frustrerend is. -
Dans- en contactavonden bieden de mo
gelijkheid de kat uit de boom te kijken.
Je weet in ieder geval dat alle aanwezi
gen op hetzelfde uit zijn: een nieuwe
partner. Nadeel is dat het vaak dezelfde
mensen zijn die dergelijke avonden be
zoeken. De spoeling is niet al te dik. De
methode is aan te raden voor gevorderde
zoekers.
Zeker als de andere mogelijkheden niets
hebben opgeleverd, biedt een bureau
voor relatiebemiddeling de meeste en
beste kansen.
Bij de twaalf erkende bureaus in ons
land, gecontroleerd door een raad van
toezicht (ingesteld door het ministerie
van WVC), staan in totaal ongeveer
25.000 cliënten ingeschreven. Limburg
telt maar liefst drie bureaus, waarvan
twee in het Venlose stadsdeel Blerick.
Wierda adviseert alleen met erkende bu
reaus in zee te gaan. Er wordt wat ge
beunhaasd en gehobbied op dit vlak
door de naar schatting tachtig niet-er-
kende bureaus in ons land. Soms hebben
ze na een paar maanden de financiële
buit binnen of schrikken ze bij nader in
zien ze van het vele werk dat erbij komt
kijken.
„Normale mensen doen dat niet". „Het
is niet gezond". „Dat is alleen voor men
sen met een minderwaardigheidscom
plex". „Alleen iets voor lelijke mensen".
Enkele opmerkingen van op straat geïn
terviewde landgenoten in het NCRV-
programma Plein Publiek, dat op don
derdag 7 juni gewijd was aan relatiebe
middeling, het professionele koppelen.
Sent Wierda: „Een taboe? Bij veel men
sen nog wel. Ze durven niet uit te komen
voor hun behoefte aan een relatie en wil
len zeker niet toegeven dat ze van een
bureau gebruik maken. Doel van mijn
boek is dat taboe te verminderen".
Wierda is op een opvallende manier in
de professionele relatiebemiddeling te
rechtgekomen. Jarenlang was hij chef
van ae binnen- en buitenlandredactie
van de Zwolse Courant tot zijn echtge
note een jaar of zes geleden overleed. Hij
ondervond daarna aan den lijve dat het
aantal alleenstaanden gigantisch groot
Sent Wierda: „Een bureau voor relatiebemiddeling Is velen de laatste halte"
- foto frans paalman
is, maar niet evenwichtig verdeeld. Om
dat hij een markt zag voor een bemidde
lingsbureau volgde Wierda de consulen
tenopleiding bij de Raad van Toezicht.
Bij nader inzien achtte Wierda het toch
beter om over relatiebemiddeling te blij
ven schrijven dan er zelf een actieve rol
in te spelen. Enkele basisadviezen: ver
werk na overlijden of scheiden eerst het
verlies van de partner. Daar moet de al
leenstaande zich duidelijk bewust van
worden, anders zadelt hij zijn toekom
stige partner op met allerlei onverwerkt
leed.
Wees je daarnaast ook bewust van het
feit dat de zoekende eveneens een ge
zochte is. Een ander kan net zo goed
hoge eisen stellen. Heel veel oudere man
nen zijn op zoek naar (veel) jongere
vrouwen. Probleem is alleen dat weinig
jongere vrouwen op zoek zijn naar
oudere mannen.
Sent Wierda: „De ervaring leert dat veel
eerste ontmoetingen tegenvallen. De be
trokkenen geven 'het' dan op. Als ze het
tot een tweede ontmoeting laten komen,
'klikt' het vaak wél".
Uit Wierda's boek komt naar voren dat
dat bij de bureaus voor relatiebemidde
ling (de 'huwelijksbureaus') meer man
nen staan ingeschreven dan vrouwen.
Mannen wenden zich eerder tot profes
sionele bemiddeling. Het bespaart tijd en
ze weten waar ze aan toe zijn, zegt Wier
da. Eveneens opmerkelijk is de grote
waarde die alleenstaanden bij de profes
sionele partnerkeuze hechten aan 'het ro
ken'. „Dat is iets van de laatste jaren.
'Gemengde' huwelijken tussen rokers en
niet-rokers komen bijna niet voor.
Vroeger was het geloof het struikelblok,
tegenwoordig het rookgedrag. Nu willen
de cliënten alleen weten op wat voor ma
nier de partner zijn geloof in praktijk
brengt. Dit in verband met het uitslapen
op zondag", stelt de Zwolse schrijver.
Een hartekreet: relatiekunde zou eigen
lijk,-pp, ipiddelbare scholen onderwezen
moeten worden. Wierda: „Het is elemen-
nelow>
taire kennis. Aan andere vakken op
school heb je later soms veel minder".
Merel Mönch is directeur van de Stich
ting Mens en Relatie (MenR), gevestigd
aan het Lambertusplein Blerick. In de
zes jaar sinds de oprichting is de stich
ting uitgegroeid tot -in omvang- het
derde erkende bureau in ons land en het
grootste buiten de Randstad. Werkzaam
bij de Jeugd en Jongerenraad in Venlo,
ontdekte Merel Mönch jaren geleden
welke valkuilen gescheiden vriendinnen
op zoek naar een nieuwe partner moes
ten ontwijken. Ze stichtte het eerste rela
tiebureau in Limburg en bedient nu met
vijf werknemers op het Venlose kantoor
en twintig consulenten in den lande te
vens de provincies Brabant, Gelderland
en Overijssel. Jaarlijks legt Mens en Re
latie 5000 contacten op basis van een
'werkbestand' van ongeveer 1200 inge
schreven partnerzoekenden.
Merel Mönch: „Veel mensen denken dat
relatiebemiddeling een goudmijn is.
Maar als je het werk serieus opvat is het
hard werken en elke maand de eindjes
aan elkaar knopen.
Tweede misvatting: een bureau is alleen
geschikt voor kneusjes. Alle ingeschreve
nen zijn aardige mensen die er om uit
eenlopende redenen (nog) niet in zijn ge
slaagd een partner te vinden. Alcoholis
ten, drugsverslaafden, contactgestoorden
of gehuwden schrijven wij niet in".
MenR gaat prat op persoonlijke bemid
deling, advertentiebemiddeling en het
uitgeven van een cliëntenkrant. Iedere
vier weken passeren alle ingeschreven de
revue.
In grote lijnen is de werkwijze van
MenR als volgt: in een gesprek met de
cüënt tracht de consulent richt te krijgen
op de wensen en kansen van de partner-
zoekende. Op basis van dit profiel doet
de consulent een of meer partnervoor-
stellen. Als beide partijen daarmee ak
koord gaan, worden de telefoonnummers
uitgewisseld, waarna het tot een ontmoe
ting komt, of khn komen. Als de cliënten
niets in elkaar zien, begint de procedure
van voren af aan. Opmerkelijk is dat in
geschrevenen vaak tussentijds succes
boeken, buiten het bureau om. Mönch:
„Cliënten hebben met onze consulent
hun leven op een rijtje gezet. Ze rijn
klaar voor een nieuwe partner. Dat helpt
op zich al bij het leggen van nieuwe con
tacten".
Mönch: „Vroeger draaide het in de
maatschappij om werk, tegenwoordig
om een partner. Miljoenen in West-
Europa rijn op zoek. Neem een geschei
den vrouw die met de een tennist en met
de ander boodschappen doet. Ze is heel
gericht bezig en heeft het heel druk met
al die rituelen. Maar ze zou niet weten
met wie ze zou willen leven. Mensen met
de grootste vriendenkring hebben vaak
de meeste moeite een bijpassende part
ner te vinden. In dat geval kan een bu
reau voor relatiebemiddeling uitkomst
bieden. De vergoeding ligt bij MenR, af-,
hankelijk van het inkomen, tussen 500
en 1000 gulden voor inschrijving gedu
rende één jaar. Bijstandsmoeders met
;e kinderen betalen een aangepast ta-
Ander probleem: de streekgebonden
heid. Een Limburger zoekt vaak een
Limburger, een Achterhoeker eveneens
een streekgenoot.
Merel Mönch: „Ik zegt altijd: als u
iemand in uw eigen straat zoekt, moet u
maar bij de buren aanbellen. Voor een
Limburger kan Eindhoven en Nijmegen
nog nét, maar daar houdt het mee op.
Het is geen kwestie van uitzoeken, maar
het vergelijken van wat twee mensen te
bieden hebben. Je weet bij een bureau
dat de ander ook een partner zoekt, van
je eigen niveau is en ook aan' een aantal
andere eisen voldoet. Maar helemaal
perfect is ook deze partner nooit".
n Duitsland is een man
opgestaan die heel andere ideeën
heeft over de relatie tussen muziek
en geestelijke gesteldheid. Peter
Hübner, vijftig jaar geleden geboren
in de oostelijke stad Erfurt, stelt dat
de mens in dit tijdperk vol machi
nale ritmes behoefte heeft aan rus
tige muziek voor zijn opgejaagd ge
moed. Felle ritmische muziek is als
een drug. Het verstoort je natuurlijk
ritme en je wilt er steeds meer van.
Door Ivo Postma
Veel composities van Bach en Beethoven
zijn rustiger dan wij ze kennen, zegt Pe
ter Hübner. Dat komt door de huidige
uitvoeringspraktijk die niet overeenkomt
met de bedoelingen der componisten, zo
beweert hij in rijn theoretische werken
die verschijnen onder de intrigerende
titel 'De geheime nalatenschap van onze
grote klassieke componisten'. Hübner
zelf zou die geheimen hebben achter-
naald door zijn inzichten in de ruimte
lijke werking van muziek.
Muziek die het kosmische ritme niet
beeft, zal het rijk van Peter Hübner niet
binnengaan. Welnu. De meeste heden
daagse muziek mist die eigenschap en
van de meeste klassieke werken wordt
naar het oordeel van Hübner een karika-
deze ^maa^t d°or *de dirigenten van
«Het zal wel dat u gecharmeerd bent van
onrustige muziek", zegt de overigens
aimabele Hübner, „want u bent een ner
vous type". En dan volgt het vernieti
gende oordeel: „Dat een mens op sub
jectieve gronden verklaart van onrustige
muziek te houden, zegt mij op zich niet
eel. Onrustige muziek en gepronon
ceerde ritmen liggen op hetzelfde vlak
s drugs en alcohol. Mensen die het ge-
ruiken beelden zich alleen maar in dat
rret goed voor hen is".
Geenalledaagsecomponist dus, deze Pe-
r Hübner, die zichzelf omschrijft als
nj^'^heoreticus en klassiek compo-
b)e muzikale ontwikkeling van deze
zoon van een a-muzikale Thüringse
schoenfabrikant is van het begin af aan
ongewoon, om niet te zeggen magisch
geweest.
Het verhaal van de componist luidt dat
hij zich als zestienjarige spontaan bewust
werd van rijn vermogen om melodieën
die door rijn hoofd speelden, als voldra
gen composities te noteren. Hij ging aan
rijn bureau zitten en deed iets waarvoor
anderen langdurig en intensief moeten
studeren.
„Ik had er behoefte aan en deed het",
verklaart de kleine gezette man het sim
pel, „ik dacht er niet bij na. Dat het inge
wikkelde muziek was, bleek later pas
toen deskundigen dat zeiden. Ik compo
neer zoals een vogel een ei legt. Ik schrijf
op wat in mij is. Dat gaat vanzelf'.
Hij blijkt geen contacten te onderhouden
met componerende tijdgenoten. „Zij
gaan een andere muzikale weg. Hun ge
vecht met de muzikale vorm is zeer
groot. Mij interesseert alleen de inhoud
van wat ik schrijf. Net als taal is muziek
voor mij een middel om het innerlijke
weten door te geven".
De Duitse muziekwereld stond voor
raadsels toen Peter Hübner zich in 1965
liet inschrijven aan de staatshogeschool
voor muziek in Keulen. Een van rijn do
centen aldaar was de bekende componist
Alois Zimmermann; toen de jongeman
hem rijn composities voorlegde, moet hij
zoiets gezegd hebben als: voldragen
werk, verdere opleiding overbodig.
Peter Hübner hoefde niet naar de les en
kreeg toegang tot alle faciliteiten van het
conservatorium, waaronder de elektroni
sche studio die voor hem zo belangrijk
zou worden.
Over rijn eerste opera - 'Der Schmied
von Gretna Green' - zeiden de deskun
digen dat de muziek aan Richard Strauss
deed denken. „Ik had op dat moment
nog nooit van Richard Strauss gehoor",
zegt Hübner onverschillig. „Later
hoorde ik muziek van hem, maar het be
viel me niet erg".
Hübner werd er zich hoe langer hoe
meer van bewust dat hij anders was dan
de andere makers en uitvoerders van
muziek. „Aan het conservatorium heer
ste de opvatting dat muziek dissonant
moest rijn. Als je daar niet aan mee doet,
kun je er beter helemaal niet aan begin
nen, zeiden ze. Op dat moment deed ik
wat ze zeiden, maar later besloot ik tegen
de stroom in te gaan. Ik wilde schrijven
wat ik zelf mooi vond! Ik vind dat er al
genoeg dissonanten rijn in de wereld".
Thans moet hij toegeven dat rijn opera's
nooit rijn opgevoerd, rijn symfonische
werken nooit in een concertzaal ge
speeld. „Intendanten en regisseurs zagen
mijn opera's wel zitten, ofschoon rij ze
moeilijk te realiseren vonden", zo legt hij
uit, „maar aan de reacties van de diri
genten -ik zal geen namen noemen-
merkte ik dat de tijd voor opvoering van
„MIJ Interesseert alleen de Inhoud van wat ik schrijf. Net als taal is muziek voor mij een middel om het Innerlijke weten door
te geven". - foto ger dijkstra
mijn opera's nog niet rijp was. Volgens
mij hadden ze moeite met het lezen van
de muziek".
Is Peter Hübner misschien teleurgesteld?
„Neen. Kijk. Waarom is de première van
Tannhauser destijds in Parijs geflopt?
Waarom was Carmen de eerste keer een
afgang? Door de kwaliteit van de uitvoe
ring natuurlijk. Onvoldoende inzet. Dat
wil ik mijn werken besparen. Je moet het
vergelijken met een moeder die haar
kind niet zomaar aan de eerste de beste
toevertrouwt. Ik ken geen hedendaagse
dirigent aan wie ik mijn werk zou durven
toevertrouwen. Ik zeg niet dat er geen is
die het zou kunnen, maar ik kén er
geen".
Drie jaar nadat hij de muziekwereld had
verbijsterd, in 1968, trok Peter Hübner
zich terug uit het openbare muziekleven.
In de summiere levensbeschrijving die
hij zelf heeft gepubliceerd, lezen we dat
hij jarenlang de wereld bereisde teneinde
de muzikale en culturele tradities van de
volkeren te bestuderen.
Thans schijnt de tijd gekomen waarop de
Duitse toondichter definitief wil door
breken, en wel met iets heel nieuws. De
platenmaatschappijen mogen dankzij de
uitvinding van de compact disc uit het fi
nanciële moeras rijn gered; weldra zul
len rij arriveren aan de rand van een an
der moeras. Een artistiek moeras, zo le
zen wij in een van rijn brochures: ver
dere perfectionering zal onmogelijk lij
ken, tenzij rij in zee gaan met de 'Dyna
mische Ruimte Stereofonie' van Peter
Hübner uit Erfurt.
In rijn studio's boordevol elektronica
heeft Hübner naar rijn zeggen een sys
teem ontwikkeld waarmee hij klassieke
muziek op de enige ideale manier kan la
ten klinken, namelijk precies zoals de
componisten zich hun muziek hebben
voorgesteld. „En dat is heel anders dan
wat de geroutineerde dirigenten met hun
geroutineerde orkesten er vandaag de
dag van maken", verzekert hij.
„Muziek beweegt zich ruimtelijk, geeft
structuur aan de ruimte", zo doceert de
bureaucomponist. „Alle grote componis
ten hebben die ervaring gehad terwijl zij
hun muzikale ideeën ontwikkelden.
Waarom laten we die ervaring - zoals rij
de muziek voor zichzelf hoorden- niet
aan de toehoorders toekomen?"
Zachter Wat mankeert er dan aan de
huidige uitvoeringspraktijken?
De muzikale veririeuwer uit Thüringen
wordt nu echt streng. „Op de eerste
plaats wordt er veel te hard gespeeld.
Wagner wordt over het algemeen 99 pro
cent te hard gespeeld. Als Wagner zach
ter zou rijn gespeeld, hadden de nazi's er
niets in gezien om rijn muziek voor hun
doel te gebruiken. Maar dirigenten wil
len nu eenmaal arbeiden en zweten. Ter
wijl het niet om lichamelijke concentra
tie gaat, maar om geestelijke. De begrip
pen forte en piano zijn filosofische be
grippen die staan voor mannelijk en
vrouwelijk", vervolgt hij. „De orkestmu
sicus van tegenwoordig weet daar niks
van. Het interpreteren van muziek is
geen technisch, maar een menseüjk pro
bleem. Een orkest moet weten dat man
nelijk meer betekent dan hard en vrou
welijk meer betekent dan zacht. Het or
kest heeft dus in de eerste plaats een psy
choloog nodig. Daarna hoeft de dirigent
pas te komen".
Het andere euvel dat Peter Hübner sig
naleert, is het ontbreken van de ritmen
van kosmos en natuur in de hedendaagse
interpretaties van klassieke muziek. 'De
harmonie en het ritme van muziek moet
deel uitmaken van het universele ritme",
zegt hij. Hij verwijst naar de leer van het
holisme die alle levensverschijnselen be
paald acht door de totaliteit van het le
vende.
Peter Hübner is een vijand van het gefi
xeerde ritme. „Nergens in het universum
tref je een gefixeerd ritme aan", zegt hij.
„Dat is mensenmaaksel, behorend bij
onze tijd met zijn machinale eenvoud en
de ritmiek van ploegendiensten. De rit
miek van het universum is daarentegen
rijk en veelvoudig".
Voor hem vormt het allemaal een com-
Elex van verkeerde dingen: het jachtige
estaan, oorlog, drugs, alcohol en na
tuurlijk het geprononceerde ritme in de
muziek, voor deze zachtaardige Duitser
het sterkst aanwezig in de 'vuige wereld'
van de dictatoriale playboy-dirigent
Herbert von Karajan.
Indachtig al deze slechtheid legt Peter
Hübner zich nu toe op het vervaardigen
van geneeskrachtige muziek. „Ik wil al
leen nog muziek maken die de gezond
heid en de vrede bevordert", verklaart
hij. „Gezondheid is een groot probleem
in de samenleving en muziek mag op zijn
minst niet schaden".
Het biologische ritme en de harmonie
van de natuur vormen hierbij zijn lei
draad. „Zo ontstaat muziek die het in
nerlijk ritme van het menselijk lichaam
versterkt". Aan de mengpanelen in zijn
studio combineert hij muzikale klanken,
waarna hij medische deskundigen laat
onderzoeken of het werkstuk aan de ge
stelde eisen voldoet. Hebben de experts
suggesties voor verbeteringen, dan
brengt hij deze aan.
Thuis draai ik de cd 'Relaxation', die
Tils mij heeft meegegeven. Elektronische
muziek, opgenomen onder leiding van de
componist in diens 'Micro Muziek Labo
ratorium'. Ik doe wat er op de bijsluiter
staat: ik ga makkelijk zitten, sluit mijn
ogen en probeer de muziek meer te voe
len dan verstandelijk te analyseren.
Wat ik hoor is ruimelijk en vaag. Lange
dunne vioolachtige geluiden, overlapt
door koperblazersachtige signalen, on
dersteunen een melodie die wordt voort
gebracht door een koorachtige sectie. Er
is geen slagwerk.
Er lijkt helemaal geen ritme te zijn. De
ruimte is niet versnipperd door die ac
centen die muziek zo charmant, zo mee
slepend of voor mijn part zo menselijk
maken. Een simpel golvend thema wordt
onophoudelijk herhaald zonder dat het
wordt ontwikkeld of uitgewerkt.
Ik besef dat ik deze muziek met zijn
bijna onaardse rust vermoedelijk niet
nodig heb. Althans nu niet. Ik zal de cd
bewaren en hem (laten) opzetten wan
neer ik ziek mocht worden, of overspan
nen.
Voorlopig bevind ik mij wel bij Verdi en
Shostakowitsj, mijn cocaïne.
i
v*
I
>1
i