Hoge prijs voor topmodel umer turder e kopers regeling Nieuwe prototypen voor in het stadsverkeer 'iats in Nieuwe Alfa 33 komt net boven de 25190 Aluminium sportwagen Steeds meer motorfietsen Heel slim onthouden PEUGEOT 605 TURBO-DIESEL MAAKT INDRUK DE STEM CONSUMENT 2 VRIJDAG 2 MAART 1990 idag: I Door Willem Reijn xtra kleppen Voorzichtigheid Vering Schoon OUDER WORDEN DEEL 3 C2 Wijkje in het interieur. ieve Celica-reeks J et nu de beurt aan anse fabrikant, om |ver een middenroo-, wagen is tevens eet i 1984 op de marktj cm breder en heefi! jet één centimeter te-! t een middenmotor-1 betrekkelijk weinij Toyota-ontwerpenl spullen. Achter dt rite aangebracht ma t boven deze ruimttf pR2 wordt leverbaar! Roof met een uit- ok het een en andeij egere dwars voor dt lyota nu bij de MR1 leppen injectiemotor 600 omwentelingen! houd van 1.998 cc,[ Inliggende nokkenas- ine-toevoer zorgt een- de nieuwe versie ove| jppel van 186Nm jrocent hoger is daij ersnelling wordt ba onden accelereert dt| rksgegevens komt ha t op rond 1 op 12. er de wagen voor dt Louwman Parqui ons het voorjaar. Dt in aanmerking wordl .0 liter in plaats van ijging aanzienlijk. Dt s voor iets meer dan den goedkoper. Stil, soepel, schoon en zuinig. Dat zijn de vier sleutelwoorden van de Peugeot 605 diesel die vorige week groots werd gepre senteerd. En gezegd mag worden dat het i topmodel van de Franse fabrikant een indrukwek kende auto is, alhoewel er óók een indrukwekkende prijs voor zal moeten worden betaald. De 605 wordt op 10 mei in Nederland geïntrodu ceerd. Dan zullen alleen benzineversies worden verkocht. Peugeot Nederland heeft nog geen prij zen vastgesteld, maar wel een indicatie gegeven: het basismodel kost tussen de 45.000 en 50.000 gul den. Ruim tien mille meer dan de goedkoopste 505 nu doet, maar daarvoor krijgt de consument na- tuurlijk wel een grotere, modernere, zuinigere en - dat mag worden aangenomen- betere auto. De 605 is deels opvolger van de 505, deels ook van de allang verdwenen 604. ■De dieseluitvoeringen komen in september, als het modeljaar 1991 ingaat, naar Nederland. Peugeot behoort met Mercedes tot de belangrijkste produ centen van dieselmotoren in Europa, vandaar dat het concern de lancering van de 605 diesel groots leedde. In het zuiden van Egypte, bij de plaats ean, rijden deze dagen honderden Europese oumalisten met de nieuwe diesel. Peugeot 605 is echt een wagen voor de gearri- rde zakenman. De wagen straalt ingehouden cht uit, heeft vloeiende, maar conservatieve lij- -aen en is onmiskenbaar verwant aan de Alfa 164 (de basistekeningen van beide modellen komen van dezelfde tekentafel) en aan het kleinere broertje 405. Nu zijn dat allebei populaire auto's met een uitstekend imago, dus dat is op zich geen probleem. Wel mist de 605 een zekere eigenheid. ,/ij reden met de 605 Turbo-diesel, een viercylin-1 Ier met drie kleppen per cylinder. Ook hier doet de nultikleppentechniek dus haar intrede. D iets jeer dan tweeliter-motor krijgt met die extra klep pen en de turbo-aanjager een maximale kracht van 110 PK. Belangrijker nog is dat de motor snel op- akt: al bij 2000 toeren heeft de bestuurder het rootste deel van het vermogen tot zijn beschik- »g- conclusie na enkele honderden kilometers ach- het stuur van de turbo-diesel kan kort maar tachtig zijn: een uitstekende wagen. De turbo-die- él heeft, zoals dat betaamt, een voorgloeitijd van jnkele luttele seconden, de acceleratie van 0 tot 100 kilometer bedraagt 11.3 seconde, de souplesse bij inhalen is prima. Éi het geluid dat de viercylin- der produceert wijkt nauwelijks af van dat van een gewone benzine-wagen. Het verbruik bleef on danks doordouwen beperkt tot 1 op 11 12. Ronde lijnen maar conservatief. koffers en levensmiddelen voor een week of drie. Tot dusver geen problemen. Dat wordt anders als de prijsindicatie wordt bekeken. De wagen komt in september naar Nederland en de prijsindicatie op dit moment ligt op een niveau van 79.000 tot 84.000 gulden. Dat is een smak geld. En de concur rentie heeft natuurlijk ook wat te bieden. Neem het halfbroertje, de Alfa 164. De turbo-die- opwindende middenmv >eling voor alle nieuw bedacht. gen een soort 'Reis- ssing zijnde driejaar du-- per tot bumper) en eet ioorroesten van binnen tdai Euro Service in M de auto meer dan 50 k® de wagen naar de dichst t gratis vervoer van alk; over een ruilauto als ik iëring van de auto en i® sten en renteloze voot ïze service. 605 is in alle gevallen een comfortabele reiswa- Geen extreem zacht verende auto, zoals de fransen ze vroeger plachten te maken, maar wel de "neffenheden goed wegwerkend. Eerlijk is eerlijk: Be 605 onderscheidt zich met de vering nauwelijks van andere wagens in deze klasse. De wagen is ruim. De inrichting is zakelijk, maar distingeerd. Het gebruik van kunststof is onop- Uend en zo hoort het. De stoelen bieden genoeg eun en zijn lekker groot. De kofferbak voldoet de hoge verwachtingen van een gemiddeld Ne- irlands gezin op vakantie: ruimte dus voor veel De dieselmotor die als 'schoonwordt aangeprezen. sel-uitvoering kost nog geen zestigduizend gulden. De BMW 524 Turbo Diesel kost 73.000. Merce des zit met de prijzen een stuk hoger. Om de 250 Turbo Diesel te nemen: negentig mille rond. Maar daar mag de koper een betere inruilprijs verwach ten, al was het alleen maar vanwege de ster op de motorkap. De Renault 25 komt op nog geen 55 mille. Peugeot-Talbot Nederland moet nog onder handelen met het hoofdkantoor over de definitieve prijsstelling en duidelijk zal zijn dat voorzichtig heid geboden is. De gewone diesel zal tussen de 55 en de 60 mille uitkomen. En omdat een heleboel van de voorde len van de turbodiesel hier terugkomen, zij het in mindere mate, is het prijsverschil zodanig dat zeker voor Nederlandse normen die aanbieding een stuk interessanter is. De Peugeot 605 diesel is een belangrijke auto voor Peugeot. In Frankrijk is een op de twee 605's straks uitgerust met een dieselaar. Het gemiddelde in het topsegment is in Frankrijk al veertig pro cent. Dat de diesel internationaal onder druk staat, om dat de motor meer vervuilt dan de benzine-auto met katalysator (vooral in West-Duitsland kelder den de verkopen) mag de Fransen niet minder op timistisch maken. Peugeot stelt gewoon dat de nieuwe motor schoon is en dat de kankerverwek kende roetdeeltjes nauweüjks worden uitgestoten. Nu is Peugeot wel eens eerder wat te luchtig ge weest over het onderwerp auto en milieu. De vraag zal zijn of de motor na drie, vier jaar intensief ge bruik nog zo schoon zal blijven als Peugeot be weert. De komende jaren gaan steeds meer auto-fabrikanten zich intensief bezighou den met de ontwikkeling en produktie van specifieke 'stadsauto's'. Deze ntjes kenmerken zich niet alleen door grote wendbaarheid, veel luxe en een behoorlijk comfort, de carrosserielijnen zijn opvallend. De com- 'stadsmuizen' krijgen heel ronde vormen. de prototypen die de laatste twee jaar door verschillende fabrikanten zijn getoond, heeft Nis- i een nieuw idee toegevoegd: de Boga. De uiter lijke vorm doet overigens niet vermoeden, dat we met een prototype te maken hebben. De afwerking is al zo perfect dat de wagen niet onder doet voor :n model uit de serie-produktie. In en rond het in- rieur zijn snufjes te vinden die niet alleen opmer kelijk zijn, maar die ook in de praktijk gemakkelijk ïitvoerbaar lijken. Boga beschikt bijvoorbeeld over een heel bij- zonder anti-diefstalsysteem. De deur van de wagen kan alleen ontgrendeld wor den, wanneer de Boga de voor-geprogrammeerde vingerafdrukken van de bestuurder herkent. In het geheugen van het systeem kunnen ook vingeraf drukken van verschillende personen opgenomen worden, die dan ook toegang tot de wagen hebben. Ook kan de bestuurder of een van de inzittenden geen fout meer maken bij het sluiten van een van de portieren. Wanneer een deur niet volledig wordt dichtgeklapt, zorgt de Boga, via een motorisch aan gedreven mechanisme, daar zelf voor. De wagen beschikt verder over een op zonne-energie werkend ventilatie-systeem. Hoewel de Boga korter is dan de Nissan Micra, is toch veel meer ruimte in het interieur beschikbaar. De wagen is liefst 176 meter breed; volgens Ja panse begrippen zelfs voldoende om 6 personen een plaatsje te bieden. Met vijf Europeanen in de wagen lijkt de Boga toch 'vol' te zijn. In het verleden hebben Japanse en Westeuropese fabrikanten al verschillende van deze stadswagens laten zien en daardoor is de komst van de Nissan Boga al lang niet meer zo opmerkelijk te noemen. Een nieuwe ontwikkeling is wel dat ook de Russi sche fabrikant Lada zich voor het eerst in de sector van stadswagen begeeft. Kort geleden werd de Nami buiten Oost-Europa getoond. Bij de ontwikkeling van deze wagen is ge bruik gemaakt van glasvezel. In de auto is ook veel elektronika verwerkt; de hoogteregeling van de carrosserie wordt o.a. door elektronika geregeld. De voorstoelen van de Nami zijn volledig te draai en, waardoor de wagen ook als recreatieauto (bij voorbeeld voor een picknick) heel goed te gebrui ken is. De Nami is 3.32 meter lang, 1.55 meter breed en 1.43 meter hoog. Lada zegt dat met de Nami, die wordt aangedreven door een 1 liter 4-cilinder met een vermogen van 56 pk/41 kW, een topsnelheid van 150 km/u haal baar is. En dat lijkt voor een stadsauto een beetje teveel van het goede. ee nieuwe basismode liet ïu 12.990 gulden kosten; prijs van 24200 gulden. mdere modellen in de se- :1de drieweg katalysator, j Bij de Panda's kan daa® chini-uitvoering met ve» 4.450 gulden. lasismodellen met 1.4 e11 im beschikt o.a. over een bank en is voorzien va» po 1.4 Team gaat 24.20® J js van 27.950 gulden. e nieuwe visie van Nissan: de Boga stadsauto. Voor stadsverkeer heeft Lada dit prototype ontwikkeld. Volgend maand komt de nieuwe Alfa Romeo 33 naar Nederland. De carrosserie van de Alfa 33 vertoont duidelijke overeenkomsten met de succesvolle 164. Het topmodel in de 33-serie wordt aangedreven door een nieuwe zestienklepper. De Boxer 16V Quadrifolio Verde staat met een bedrag van 35190 gulden aan de top van de prijslijst. Het goedkoopste model, met in de standaarduitrusting o.a. getint glas, toerenteller en elektrisch bediende voorste zijruiten, is in ver gelijking met het oude model in prijs naar beneden gegaan. Voor de nu met 13 S-motor aangedreven 33 is de prijs vastgesteld op 25.190 gulden; voor het oude model moet 26.750 gulden betaald worden. De Alfa 33 17, met in de standaarduitrusting ook snelheidsaf hankelijke stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling, kost 35190 gulden. Het Japanse automobielconcern Honda gaat in het najaar over de hele wereld een sportwagen op de markt brengen, die vrijwel volle dig is gemaakt van aluminium. Deze auto, de NS-X, is 300 kilo lichter dan een vergelijkbare wagen met een stalen carrosserie, zo heeft een woordvoerder van Honda meegedeeld. V Het geringe gewicht heeft volgens Honda een gunstig effect op de prestaties, het benzineverbruik en de produktie van schadelijke uitlaatgassen. Het Japanse concern heeft nog geen plannen voor massaproduktie van aluminium auto's omdat die op het ogenblik tenminste tweemaal zo duur zijn als auto's van staal. Steeds meer Nederlanders schaffen een nieuwe motorfiets aan. De afgelopen vier jaar is de verkoop aanzienlijk gestegen: van 8.920 stuksin 1986 naar 12.054 motorfietsen het vorig jaar. Honda verkocht de meeste nieuwe motoren: 3.811 stuks. Daarna volgden Yamaha met 2.472 stuks; Suzuki met 1.677 mo toren; Kawasaki met 1.519 eenheden, terwijl BMW met 1.099 stuks de 'Top Vijf afsluit. Door drs. R. van Neer, psycholoog Elke dag moeten we voornemens en plannetjes uitvoeren. Je wilt een was laten draaien, een bericht doorgeven aan de huisbaas, je dochter om vijf uur bellen, de groente tijdig uit de diepvries halen, een boek terugbrengen naar de bieb. Vertrouw je je geheugen niet, dan is iedere dag een rijke bron van vergeten. Zo'n angst maakt zichzelf waar. Wat te doen? We volgen hier zoals in meer artikeltjes de tips van de hoogbe jaarde psycholoog Skinner. Die had kennelijk een forse hekel aan vergeten want hij heeft heel wat adviezen bedacht op dit gebied. Hoe minder je doet, hoe minder je kunt vergeten. Sommige oude ren trekken die conclusie, maken zo min mogelijk plannetjes. En ze laten die dan ook nog liefst uitvoeren door anderen. Motto: een passief bestaan is een veilig bestaan. Doe dat asjeblieft niet. Veel activiteiten plannen op een dag, dat maakt dat de dag üw dag is. Het maakt het leven een tikje ver-, moeiender, zeker. Maar dingen willen doen en ze dan ook precies zo uitvoeren als je dat wilde, dat geeft veel voldoening en plezier in het leven. En dat willen we toch? Wie alleen maar routinewerk doet, mist veel. Dus wees actief maar neem wel maatregelen tegen hinderlijk vergeten. Ik heb vandaag nog maar plaats voor één middel: het papieren ge heugen. Maak voor elke dag een roostertje van wat u wilt doen en eventueel hoe laat. Dat papiertje houdt u bij u zodat het de hele dag beschikbaar is. Sommigen vinden dat je daarmee je geheugen 'lui' maakt. Dat is onzin. Je voorkomt dat het geheugen overbelast wordt, en daar door werkt het beter. Menigeen die het briefje beneden zijn waar digheid vindt, sjouwt wel rond met een dikke kantoor-agenda. En wat is de computer anders dan een uitbreiding van je geheugen met miljoenen eenheden? Er is dus geen reden om het papiertje te verbergen. Het wijst niet op een slecht geheugen maar op een slimme geheugenbenutter. Volgende keer gaan we na hoe we dat papieren geheugen verder kunnen uitbouwen. Bij een goed systeem kun je het vergeten rustig vergeten. VOLGENDE KEER; een gewaarschuwd geheugen telt voor twee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 17