Hoge prijs voor topmodel
umer
turder
e kopers
regeling
Nieuwe prototypen voor in het stadsverkeer
'iats in
Nieuwe Alfa 33 komt
net boven de 25190
Aluminium sportwagen
Steeds meer motorfietsen
Heel slim onthouden
PEUGEOT 605 TURBO-DIESEL MAAKT INDRUK
DE STEM CONSUMENT 2 VRIJDAG 2 MAART 1990
idag:
I Door Willem Reijn
xtra kleppen
Voorzichtigheid
Vering
Schoon
OUDER WORDEN
DEEL 3
C2
Wijkje in het interieur.
ieve Celica-reeks J
et nu de beurt aan
anse fabrikant, om
|ver een middenroo-,
wagen is tevens eet
i 1984 op de marktj
cm breder en heefi!
jet één centimeter te-!
t een middenmotor-1
betrekkelijk weinij
Toyota-ontwerpenl
spullen. Achter dt
rite aangebracht ma
t boven deze ruimttf
pR2 wordt leverbaar!
Roof met een uit-
ok het een en andeij
egere dwars voor dt
lyota nu bij de MR1
leppen injectiemotor
600 omwentelingen!
houd van 1.998 cc,[
Inliggende nokkenas-
ine-toevoer zorgt een-
de nieuwe versie ove|
jppel van 186Nm
jrocent hoger is daij
ersnelling wordt ba
onden accelereert dt|
rksgegevens komt ha
t op rond 1 op 12.
er de wagen voor dt
Louwman Parqui
ons het voorjaar. Dt
in aanmerking wordl
.0 liter in plaats van
ijging aanzienlijk. Dt
s voor iets meer dan
den goedkoper.
Stil, soepel, schoon en zuinig. Dat zijn de
vier sleutelwoorden van de Peugeot 605
diesel die vorige week groots werd gepre
senteerd. En gezegd mag worden dat het
i topmodel van de Franse fabrikant een indrukwek
kende auto is, alhoewel er óók een indrukwekkende
prijs voor zal moeten worden betaald.
De 605 wordt op 10 mei in Nederland geïntrodu
ceerd. Dan zullen alleen benzineversies worden
verkocht. Peugeot Nederland heeft nog geen prij
zen vastgesteld, maar wel een indicatie gegeven:
het basismodel kost tussen de 45.000 en 50.000 gul
den. Ruim tien mille meer dan de goedkoopste 505
nu doet, maar daarvoor krijgt de consument na-
tuurlijk wel een grotere, modernere, zuinigere en -
dat mag worden aangenomen- betere auto. De
605 is deels opvolger van de 505, deels ook van de
allang verdwenen 604.
■De dieseluitvoeringen komen in september, als het
modeljaar 1991 ingaat, naar Nederland. Peugeot
behoort met Mercedes tot de belangrijkste produ
centen van dieselmotoren in Europa, vandaar dat
het concern de lancering van de 605 diesel groots
leedde. In het zuiden van Egypte, bij de plaats
ean, rijden deze dagen honderden Europese
oumalisten met de nieuwe diesel.
Peugeot 605 is echt een wagen voor de gearri-
rde zakenman. De wagen straalt ingehouden
cht uit, heeft vloeiende, maar conservatieve lij-
-aen en is onmiskenbaar verwant aan de Alfa 164
(de basistekeningen van beide modellen komen
van dezelfde tekentafel) en aan het kleinere
broertje 405. Nu zijn dat allebei populaire auto's
met een uitstekend imago, dus dat is op zich geen
probleem. Wel mist de 605 een zekere eigenheid.
,/ij reden met de 605 Turbo-diesel, een viercylin-1
Ier met drie kleppen per cylinder. Ook hier doet de
nultikleppentechniek dus haar intrede. D iets
jeer dan tweeliter-motor krijgt met die extra klep
pen en de turbo-aanjager een maximale kracht van
110 PK. Belangrijker nog is dat de motor snel op-
akt: al bij 2000 toeren heeft de bestuurder het
rootste deel van het vermogen tot zijn beschik-
»g-
conclusie na enkele honderden kilometers ach-
het stuur van de turbo-diesel kan kort maar
tachtig zijn: een uitstekende wagen. De turbo-die-
él heeft, zoals dat betaamt, een voorgloeitijd van
jnkele luttele seconden, de acceleratie van 0 tot
100 kilometer bedraagt 11.3 seconde, de souplesse
bij inhalen is prima. Éi het geluid dat de viercylin-
der produceert wijkt nauwelijks af van dat van een
gewone benzine-wagen. Het verbruik bleef on
danks doordouwen beperkt tot 1 op 11 12.
Ronde lijnen maar conservatief.
koffers en levensmiddelen voor een week of drie.
Tot dusver geen problemen. Dat wordt anders als
de prijsindicatie wordt bekeken. De wagen komt in
september naar Nederland en de prijsindicatie op
dit moment ligt op een niveau van 79.000 tot
84.000 gulden. Dat is een smak geld. En de concur
rentie heeft natuurlijk ook wat te bieden.
Neem het halfbroertje, de Alfa 164. De turbo-die-
opwindende middenmv
>eling voor alle nieuw
bedacht.
gen een soort 'Reis-
ssing zijnde driejaar du--
per tot bumper) en eet
ioorroesten van binnen
tdai Euro Service in M
de auto meer dan 50 k®
de wagen naar de dichst
t gratis vervoer van alk;
over een ruilauto als ik
iëring van de auto en i®
sten en renteloze voot
ïze service.
605 is in alle gevallen een comfortabele reiswa-
Geen extreem zacht verende auto, zoals de
fransen ze vroeger plachten te maken, maar wel de
"neffenheden goed wegwerkend. Eerlijk is eerlijk:
Be 605 onderscheidt zich met de vering nauwelijks
van andere wagens in deze klasse.
De wagen is ruim. De inrichting is zakelijk, maar
distingeerd. Het gebruik van kunststof is onop-
Uend en zo hoort het. De stoelen bieden genoeg
eun en zijn lekker groot. De kofferbak voldoet
de hoge verwachtingen van een gemiddeld Ne-
irlands gezin op vakantie: ruimte dus voor veel
De dieselmotor die als 'schoonwordt aangeprezen.
sel-uitvoering kost nog geen zestigduizend gulden.
De BMW 524 Turbo Diesel kost 73.000. Merce
des zit met de prijzen een stuk hoger. Om de 250
Turbo Diesel te nemen: negentig mille rond. Maar
daar mag de koper een betere inruilprijs verwach
ten, al was het alleen maar vanwege de ster op de
motorkap. De Renault 25 komt op nog geen 55
mille. Peugeot-Talbot Nederland moet nog onder
handelen met het hoofdkantoor over de definitieve
prijsstelling en duidelijk zal zijn dat voorzichtig
heid geboden is.
De gewone diesel zal tussen de 55 en de 60 mille
uitkomen. En omdat een heleboel van de voorde
len van de turbodiesel hier terugkomen, zij het in
mindere mate, is het prijsverschil zodanig dat zeker
voor Nederlandse normen die aanbieding een stuk
interessanter is.
De Peugeot 605 diesel is een belangrijke auto voor
Peugeot. In Frankrijk is een op de twee 605's
straks uitgerust met een dieselaar. Het gemiddelde
in het topsegment is in Frankrijk al veertig pro
cent.
Dat de diesel internationaal onder druk staat, om
dat de motor meer vervuilt dan de benzine-auto
met katalysator (vooral in West-Duitsland kelder
den de verkopen) mag de Fransen niet minder op
timistisch maken. Peugeot stelt gewoon dat de
nieuwe motor schoon is en dat de kankerverwek
kende roetdeeltjes nauweüjks worden uitgestoten.
Nu is Peugeot wel eens eerder wat te luchtig ge
weest over het onderwerp auto en milieu. De vraag
zal zijn of de motor na drie, vier jaar intensief ge
bruik nog zo schoon zal blijven als Peugeot be
weert.
De komende jaren gaan steeds meer
auto-fabrikanten zich intensief bezighou
den met de ontwikkeling en produktie
van specifieke 'stadsauto's'. Deze
ntjes kenmerken zich niet alleen door grote
wendbaarheid, veel luxe en een behoorlijk comfort,
de carrosserielijnen zijn opvallend. De com-
'stadsmuizen' krijgen heel ronde vormen.
de prototypen die de laatste twee jaar door
verschillende fabrikanten zijn getoond, heeft Nis-
i een nieuw idee toegevoegd: de Boga. De uiter
lijke vorm doet overigens niet vermoeden, dat we
met een prototype te maken hebben. De afwerking
is al zo perfect dat de wagen niet onder doet voor
:n model uit de serie-produktie. In en rond het in-
rieur zijn snufjes te vinden die niet alleen opmer
kelijk zijn, maar die ook in de praktijk gemakkelijk
ïitvoerbaar lijken.
Boga beschikt bijvoorbeeld over een heel bij-
zonder anti-diefstalsysteem.
De deur van de wagen kan alleen ontgrendeld wor
den, wanneer de Boga de voor-geprogrammeerde
vingerafdrukken van de bestuurder herkent. In het
geheugen van het systeem kunnen ook vingeraf
drukken van verschillende personen opgenomen
worden, die dan ook toegang tot de wagen hebben.
Ook kan de bestuurder of een van de inzittenden
geen fout meer maken bij het sluiten van een van
de portieren. Wanneer een deur niet volledig wordt
dichtgeklapt, zorgt de Boga, via een motorisch aan
gedreven mechanisme, daar zelf voor. De wagen
beschikt verder over een op zonne-energie werkend
ventilatie-systeem.
Hoewel de Boga korter is dan de Nissan Micra, is
toch veel meer ruimte in het interieur beschikbaar.
De wagen is liefst 176 meter breed; volgens Ja
panse begrippen zelfs voldoende om 6 personen
een plaatsje te bieden. Met vijf Europeanen in de
wagen lijkt de Boga toch 'vol' te zijn.
In het verleden hebben Japanse en Westeuropese
fabrikanten al verschillende van deze stadswagens
laten zien en daardoor is de komst van de Nissan
Boga al lang niet meer zo opmerkelijk te noemen.
Een nieuwe ontwikkeling is wel dat ook de Russi
sche fabrikant Lada zich voor het eerst in de sector
van stadswagen begeeft.
Kort geleden werd de Nami buiten Oost-Europa
getoond. Bij de ontwikkeling van deze wagen is ge
bruik gemaakt van glasvezel. In de auto is ook veel
elektronika verwerkt; de hoogteregeling van de
carrosserie wordt o.a. door elektronika geregeld.
De voorstoelen van de Nami zijn volledig te draai
en, waardoor de wagen ook als recreatieauto (bij
voorbeeld voor een picknick) heel goed te gebrui
ken is. De Nami is 3.32 meter lang, 1.55 meter
breed en 1.43 meter hoog.
Lada zegt dat met de Nami, die wordt aangedreven
door een 1 liter 4-cilinder met een vermogen van
56 pk/41 kW, een topsnelheid van 150 km/u haal
baar is. En dat lijkt voor een stadsauto een beetje
teveel van het goede.
ee nieuwe basismode liet
ïu 12.990 gulden kosten;
prijs van 24200 gulden.
mdere modellen in de se-
:1de drieweg katalysator, j
Bij de Panda's kan daa®
chini-uitvoering met ve»
4.450 gulden.
lasismodellen met 1.4 e11
im beschikt o.a. over een
bank en is voorzien va»
po 1.4 Team gaat 24.20® J
js van 27.950 gulden.
e nieuwe visie van Nissan: de Boga stadsauto.
Voor stadsverkeer heeft Lada dit prototype ontwikkeld.
Volgend maand komt de nieuwe Alfa Romeo 33 naar Nederland.
De carrosserie van de Alfa 33 vertoont duidelijke overeenkomsten
met de succesvolle 164.
Het topmodel in de 33-serie wordt aangedreven door een
nieuwe zestienklepper. De Boxer 16V Quadrifolio Verde staat met
een bedrag van 35190 gulden aan de top van de prijslijst.
Het goedkoopste model, met in de standaarduitrusting o.a. getint
glas, toerenteller en elektrisch bediende voorste zijruiten, is in ver
gelijking met het oude model in prijs naar beneden gegaan. Voor
de nu met 13 S-motor aangedreven 33 is de prijs vastgesteld op
25.190 gulden; voor het oude model moet 26.750 gulden betaald
worden.
De Alfa 33 17, met in de standaarduitrusting ook snelheidsaf
hankelijke stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling,
kost 35190 gulden.
Het Japanse automobielconcern Honda gaat in het najaar over de
hele wereld een sportwagen op de markt brengen, die vrijwel volle
dig is gemaakt van aluminium. Deze auto, de NS-X, is 300 kilo
lichter dan een vergelijkbare wagen met een stalen carrosserie, zo
heeft een woordvoerder van Honda meegedeeld.
V Het geringe gewicht heeft volgens Honda een gunstig effect op
de prestaties, het benzineverbruik en de produktie van schadelijke
uitlaatgassen. Het Japanse concern heeft nog geen plannen voor
massaproduktie van aluminium auto's omdat die op het ogenblik
tenminste tweemaal zo duur zijn als auto's van staal.
Steeds meer Nederlanders schaffen een nieuwe motorfiets aan. De
afgelopen vier jaar is de verkoop aanzienlijk gestegen: van 8.920
stuksin 1986 naar 12.054 motorfietsen het vorig jaar.
Honda verkocht de meeste nieuwe motoren: 3.811 stuks.
Daarna volgden Yamaha met 2.472 stuks; Suzuki met 1.677 mo
toren; Kawasaki met 1.519 eenheden, terwijl BMW met 1.099
stuks de 'Top Vijf afsluit.
Door drs. R. van Neer, psycholoog
Elke dag moeten we voornemens en plannetjes uitvoeren. Je wilt
een was laten draaien, een bericht doorgeven aan de huisbaas, je
dochter om vijf uur bellen, de groente tijdig uit de diepvries halen,
een boek terugbrengen naar de bieb.
Vertrouw je je geheugen niet, dan is iedere dag een rijke bron van
vergeten. Zo'n angst maakt zichzelf waar. Wat te doen?
We volgen hier zoals in meer artikeltjes de tips van de hoogbe
jaarde psycholoog Skinner. Die had kennelijk een forse hekel aan
vergeten want hij heeft heel wat adviezen bedacht op dit gebied.
Hoe minder je doet, hoe minder je kunt vergeten. Sommige oude
ren trekken die conclusie, maken zo min mogelijk plannetjes. En ze
laten die dan ook nog liefst uitvoeren door anderen. Motto: een
passief bestaan is een veilig bestaan.
Doe dat asjeblieft niet. Veel activiteiten plannen op een dag, dat
maakt dat de dag üw dag is. Het maakt het leven een tikje ver-,
moeiender, zeker. Maar dingen willen doen en ze dan ook precies
zo uitvoeren als je dat wilde, dat geeft veel voldoening en plezier in
het leven. En dat willen we toch?
Wie alleen maar routinewerk doet, mist veel. Dus wees actief maar
neem wel maatregelen tegen hinderlijk vergeten.
Ik heb vandaag nog maar plaats voor één middel: het papieren ge
heugen. Maak voor elke dag een roostertje van wat u wilt doen en
eventueel hoe laat. Dat papiertje houdt u bij u zodat het de hele
dag beschikbaar is.
Sommigen vinden dat je daarmee je geheugen 'lui' maakt. Dat is
onzin. Je voorkomt dat het geheugen overbelast wordt, en daar
door werkt het beter. Menigeen die het briefje beneden zijn waar
digheid vindt, sjouwt wel rond met een dikke kantoor-agenda. En
wat is de computer anders dan een uitbreiding van je geheugen met
miljoenen eenheden?
Er is dus geen reden om het papiertje te verbergen. Het wijst niet
op een slecht geheugen maar op een slimme geheugenbenutter.
Volgende keer gaan we na hoe we dat papieren geheugen verder
kunnen uitbouwen. Bij een goed systeem kun je het vergeten rustig
vergeten.
VOLGENDE KEER; een gewaarschuwd geheugen telt voor
twee.