Telefoon en antwoordapparaat in één.
Primafoon
Gevierd acteur bekent:
DE STEM BINNENLAND EXTRA DONDERDAG 18 JANUARI 1990
Oecumene 1
Oecumene 2
Wapensport
Japanse school
Oort
mmm...van mora
Simonis
Sociale
vernieuwing
Het werkt niet
Voor telefoon ga je naar Primafoon.
MOSKOU (RTR/ e
!DPA/UPI/AFP)-Sov- 1
jet-militairen in de
Kaukasus mogen het
[vuur openen op Ar- e
meense en Azerbajdz-
[jaanse militanten om r
zichzelf en officiële
wapendepots te verde- g
digen.
pttltelecom
i
T49
HET ARTIKEL van Jan
Bouwmans over de oecume
ne, in De Stem van zaterdag
13 januari, geeft er blijk van
dat er door velen nog zeer
hoogkerkelijk gedacht
wordt. Vooral de r.k. kerk
pretendeert de 'wettige or
ganisatie' van God te zijn op
aarde.
In deze visie is de paus de
plaatsbekleder van Christus
en is ieder mens verplicht
zich bij deze kerk aan te
sluiten. Oók dr. Tije Brat-
tinga, die het veto van kar
dinaal Simonis over de in
tercommunie van de gelovi
gen in Enschede, verdedigt,
is nog bezeten van de an
tieke gedachte dat de r.k.
kerk haar rituelen niet mag
delen met gelovigen uit an
dere kerken.
Dit hoog-kerkelijk den
ken is al een oud probleem.
Toen enkele eeuwen na het
begin van onze jaartelling
zich een kerkelijke organi
satie begon te vormen, was
men direct al overtuigd van
de wettigheid van deze or
ganisatie. Toen zich echter
al spoedig een schisma aan
diende, rees onmiddellijk de
vraag wélke nu eigenlijk de
wettige organisatie was.
Vandaag de dag bestaan
er nóg talloze kerkelijke or
ganisaties, waarvan er niet
weinig zijn die zeggen dat
zij de 'ware kerk' zijn. Deze
opvatting is voor het reali
seren van de oecumene een
groot struikelblok. Dit be
wijst het optreden van kar
dinaal Simonis t.o.v. de ge
meenschappelijke eucharis
tie- en avondmaalvieringen
in Enschede. De grootste
vergissing die gemaakt
wordt in deze opvattingen,
is nog dat allen beweren dat
Christus het hoofd van de
kerk is. En Christus be
stuurt de kerk door zijn
geest. In mijn woonplaats
wordt door vijf kerken de
leiding van die geest ge
claimd. Geen wonder dat
vélen zich hiervan afkeren.
Diegene die denkt aan te
kunnen tonen dat Jezus de
stichter van een kerkelijk
instituut is, mag dat doen.
Klundert
P. Strootman
VERBIEDT vermenging
eucharistie en avondmaal
(eind dec. '89). 'Alle kerken
zijn op eigen houtje met
oecumene bezig' (Stem za
terdag 13 jan. '90!.
Een brandbrief met betrek
king tot bovengenoemde on
derwerpen: Over de nieuw
ste standpunten van promi
nenten binnen onze r.-k.
kerk wilde ik als katholieke
'leek' graag het volgende
zeggen. Dr. Tye Brattinga
stelt dat de oecumene niet
staat of valt met de resulta
ten... Wellicht is hij van
mening dat we nogmaals
tweeduizend jaar tot onze
beschikking hebben om het
begrip 'katholikos' (het ge
heel omvattend) in praktijk
te brengen. N.b. ik vrees dat
dit een ernstige misvatting
is!
De uitspraken alsmede
een starre houding van onze
kerkleiders betreur ik bij
zonder, en vraag me af...
wordt door het rooms-ka-
tholieke gezag de meest we
zenlijke kern van de bijbel
wel voldoende gerespec
teerd. en als zodanig be
handeld? In het schrift wor
den farizeeërs bij herhaling
tot de orde geroepen om zich
te verantwoorden voor de
bekrompen wetmatige wijze
waarop men met Gods
woord moet leven. Het
nieuwe testament geeft ons
echter glashelder aan waar
het nu precies om gaat! 'Ge
loof, hoop en liefde.Wat
echter plaatselijk met zorg
is opgebouwd, wordt met
het grootste gemak van ho
gerhand weggevaagd (dit
leidt tot groot ongenoegen
en vele frustraties). Een
eeuwenlange traditie is in
principe indrukwekkend en
dient zoveel mogelijk geres
pecteerd te worden!
We moeten echter zo reëel
zijn te stellen dat er heel
duidelijk een aantal ele
mentaire beleidsfouten zijn
gemaakt. De reformatie is
niet zomaar uit de lucht ko
men vallen en het afschei
dingsproces is zeer velen
aan het hart gegaan. We
hebben nu eeuwenlang les
geld betaald voor de ge
maakte fouten en nu wordt
ons nog bedenkelijk dictato
riaal. bestuur opgedrongen,
wellicht is het dringend tijd
voor de openbaring van een
wezenlijk vernieuwingspro
ces.
Mensen met de juiste vi
sie. moeten zonder twijfel
het:roer in handen krijgen,
dan wordt de kerk weer een
instituut waar men zich
echt thuis kan gaan voelen
(ook na het kerstfeest!). De
verbeteringen in de Oost-
West-verhoudingen mogen
een goed voorbeeld zijn voor
de weg die kerken zouden
moeten volgen. Eigenlijk
hadden wij overigens als
licht c.q. zout der aarde
voorop moeten lopen en een
voorbeeldfunctie moeten
vervullen. Moet Jezus
Christus eerst zelf weer
naar onze aarde komen om
ook onze kerkleiders in te
laten zien dat hun denk
beelden nogal krom en kort
zichtig en vooral achter
haald zijn. Een juist inzicht
blijkt een goddelijk voor
recht te zijn, voorlopig blijft
de oecumene 'ongeloof
waardige politiek'!
Breda
Rob Adank
IN UW krant van zaterdag
13 januari publiceerde u een
artikel over de schietsport
naar aanleiding van een
aantal schutters die bij een
bepaalde vereniging met
een illegaal wapen schoten.
Als wapen-hobbyist heb ik
me nogal zitten ergeren aan
de vele algemeniseringen in
het artikel.
De auteur begint al met te
zeggen dat iedereen die een
luchtbuks bezit ook op kat
ten en vogels schiet: 'Voor
sommigen wordt het een
luchtbuks, waarmee hij op
de kat van de buren schiet'.
Ik bezit zelf een luchtdruk
geweer, maar ik heb toch
echt geen last van zulke
idiote neigingen. Nooit ge
had ook. Daarna stelt hij dat
'de schifting verder door
gaat' en sommigen zich een
vuurwapen aanschaffen,
waarmee hij wil beweren
dat elke schutter een of an
dere malloot is, die soldaatje
speelt. En dat terwijl be
paalde disciplines uit de
schietsport ook op de Olym
pische Spelen worden beoe
fend.
Ik zie het dus liever als
een sport, net als boogschie
ten of atletiek. Verder in het
artikel wordt geschreven
dat het bezitten van illegale
wapens in schutterskringen
wordt afgedaan met het ge
val te wijten aan een 'verza
melwoede'. Ik kan u echter
verzekeren dat het grootste
deel de vaderlandse sport-
schutters dit soort activitei
ten eveneens afkeurt.
Vervolgens worden de er
kende schietverenigingen
zelf onder vuur genomen.
Als we de schrijver van het
stuk moeten geloven, barst
het in ieder verenigingsbe
stuur van de leugenaars en
is elke club een rommeltje.
Ik geef toe dat er zulke clubs
bestaan, maar het overgrote
deel houdt zich netjes aan
de wet.
Iets anders waar ik me
aan stoorde was het feit dat
de schrijver van het artikel
duidelijk niet veel verstand
van (vuur)wapens bleek te
hebben. Zo noemde hij een
machinegeweer automa
tisch en zegt dat zulke wa
pens repeterend moeten
worden gemaakt. De term
automatisch duidt echter
twee soorten wapens aan:
volautomatische, en dat zijn
de genoemde machinegewe
ren, en halfautomatische, en
dat zijn wapens die maar
één schot per keer lossen.
Repeteerwapens zijn wa
pens waarbij men voor elk
schot een grendel of iets
dergelijks moet bewegen om
het wapen opnieuw
schietklaar te maken, zoals
bij sommige revolvers,
waarbij men voor elk schot
met de duim opnieuw de
haan moet spannen. Volau
tomatische wapens moeten
dus niet repeterend, maar
halfautomatisch worden ge
maakt. Ik hoop dat ik in
deze brief mijn bezwaren
voldoende heb toegelicht en
tevens hoon ik dat ,u in de
toekomst pas artikelen
plaatst nadat u weet dat er
voldoende studie aan vooraf
is gegaan.
Zevenbergen
V.A. Roeien
HET starten van een school
voor kinderen van Japanse
'gastarbeiders' wekt bij mij
de volgende reacties op.
1. Om bepaalde soorten on
derwijs te krijgen moeten
ouders en organisaties lange
en bochtige wegen bewan
delen, waarbij ze tal van re
gels en voorwaarden tegen
komen. Als ze aan het eind
van deze weg zijn gekomen,
kan de school gestart wor
den. Het komt mij voor dat
de regels hier anders gehan
teerd zijn. Wanneer het ge
meentebestuur zich van
deze nieuwe procedure be
dient, zal het ook dezelfde
voorzieningen en subsidies
ter beschikking stellen aan
Tamils, Marokkanen, Pa
kistani, Chinezen etc. Dit
zijn toch net als Japanners
ook buitenlandse werkne
mers of maakt de functie
van pappie misschien iets
uit? Met hoeveel (CDA-)ma-
ten wordt hier gemeten?
2. In West-Brabant en met
name in Tilburg strooit de
overheid met voorzieningen,
lokaties, premies en ook nu
weer subsidies om Japanse
bedrijven hier te krijgen.
Dit gaat vaak ten koste van
Nederlandse en Europese
bedrijven die hetzelfde pro-
dukt hier al maakten. Zoiets
is erg schrijnend voor (ex-
)werknemers van bedrijven
die hun functie verloren
hebben zien gaan door deze
gesubsidieerde concurren
tie. Welke tegemoetkomin
gen en financiële bijdragen
krijgen reeds bestaande Ne
derlandse en Europese be
drijven? Zij dragen immers
relatief meer bij aan onze
economie dan een Japans
bedrijf met een assemblage
hal in Nederland. Van Agt
(vroeger), Brokx (nu) en
consorten zijn nuttiger als
ze zich zouden inzetten zo
veel mogelijk naar Japan te
exporteren en onze bedrij
ven in Japan vestigingen te
laten opnemen, daar wor
den we beter van!
3. In onze contacten met Ja
panse ondernemingen in de
Japanse cultuur zijn wij het
die ons moeten aanpassen.
Als we zaken doen, moeten
we door een ceremonie heen
voor er iets kan gebeuren.
Dit is niet abnormaal. Het
lijkt erop dat het aanpassen
nu ook al moet voor de Ja
panners die hier zijn. De Ja
panners golven graag dus
hup een golfbaan, de Japan
ners willen cultuur-onder
wijs dus hup een school. Dat
is wel abnormaal. Niet alle
buitenlanders worden zo
benaderd! Waaraan hebben
die Japanners het toch ver
diend zo in de watten gelegd
te worden. Misschien heb
ben de subsidieverlenende
Nederlandse rijksgenoten
(ook uit Tilburg) wel heel
goede herinneringen aan
het dansen naar de pijpen
van de Japanners. Als Wim
Kan nog leefde...
Roosendaal
A. Boomkens
LUBBERS spreekt niet de
waarheid. Want hij beweert
doodleuk dat er niemand op
achteruit zal gaan als ge
volg van de belastinging-
herziening 'Oort'. Terwijl
hij goed weet dat iedereen
die loon ontvangt er wel de
gelijk op achteruit gaat, om
van de uitkeringsgerechtig
den nog maar niet te spre
ken.
In de wetstekst en in de van
staatswege uitgegeven
krant over de herziening
staat letterlijk: 'De overhe
velingstoeslag telt niet mee
bij de berekening van het
dagloon dat bepalend is
voor de hoogte van de Ziek
tewet, Werkloosheidswet en
WAO-uitkeringen'.
En dan presteert men het
nogeens om diegenen te
pakken die niet onder een
der genoemde wetten ko
men te vallen vanaf 1990
door ook de pensioengrond
slag met 10% te verlagen, zo
dat men ook daarin gepakt
wordt.
Wat houdt een en ander
in, en staat ook in de Belas
tingkrant, weliswaar niet
erg duidelijk
- Alle personen welke na
1 januari 1990 een beroep
moeten doen op bv. de Ziek
tewet, WW en WAO worden
direct 10% gekort op hun
uitkering.
- De pensioenfondsen
gaan vanaf deze datum ook
minder per jaar inhouden,
wat inhoudt dat de pensioe
nen lager worden.
Dit alles is in eendrach
tige samenwerking ontwik
keld door kerk en kapitaal,
ofwel CDA en WD, binnen
de vorige regering. En de
PvdA was zo regeringsbe-
lust dat men overal maar
mee akkoord is gegaan zon
der de gevolgen te overzien.
Het CDA predikt steeds de
naastenliefde maar ver
zuimt daarbij ook nooit om
eerst de zwakkeren nog eens
extra uit te buiten. Maar
met de Pontius Pilatus van
de twintigste eeuw als lei
der gaat hun dat als aange
boren, uitermate goed af.
Alhoewel ik mij weieens af
vraag hoe Bertje de Vries
dat met zijn strenge gere
formeerde geweten kan
overeenkomen.
Enige jaren geleden heeft
deze zelfde combinatie de
stelselvernieuwing op so
ciaal gebied doorgevoerd
waarbij geleidelijk de uit
keringen ook al met 10% ge
kort zijn. Dit is hun zo goed
bevallen blijkbaar dat men
het nu maar ineens gaat
doen. Volgens mij is Voor
hoeve de slimste geweest en
is het reiskostenforfait ge
woon een stok geweest om
te slaan; wie weet is het te
voren al niet in onderling
overleg met Lubbers zo op
gezet. Want als er trub
bels met de PvdA komen
dan kan de WD direct in
het kabinet terug omdat die
geen schuld hebben aan het
aanvaarden van 'Oort',
maar zij hebben het wel
voorbereid.
Lubbers moet, maar dat
zal dan de eerste keer zijn,
zijn beweringen alsnog
waar maken en de uitke
ringskortingen nog voor 21
maart definitief van tafel
halen.
Fijnaart
Chris Verschuuren
(ADVERTENTIE)
IK HOU VAN PLAT!
mmm
MÊÊÊÊ
Na jaren van geheimzin
nigheid verbreekt hy nu het
zwijgen: "Het komt toch
een keer uit. De mensen
moeten me geloven als ik
zeg dat ik niets tegen rond
heb. Ik ben bijvoorbeeld
gek op kroketten, net als
iedereen."
Niemand minder dan Cora
van Mora wees hem het
licht aan het eind van de
tunnel. Met een snik in zijn
stem bekent de geliefde ster.
"Kroketten passen nu een
maal niet op een broodje.
En dat doet zo'n Kroket-
burger wèl. En nu is die ook
nog vernieuwd: nog lekker
der, nog smeuïger. En extra
gevuld met rundvlees!"
Dan kan hij nog slechts
een stamelend "Mmm
van Mora" uitbrengen; het
wordt hem weer even te
veel.
Lees deze week de Mora kroketburgerverpakking!
KARDINAAL Simonis
heeft eens tegen een groep
jongeren gezegd 'Geef je
met huid en haar aan Chris
tus'. Dat wil nogal wat zeg
gen. Als we echter anderen
iets aanbevelen, moeten we
dat op de eerste plaats zelf
voorleven. Wanneer Simo
nis klachten in Rome gaat
indienen over de Neder
landse religieuzen vanwege
de AMB, want daar draait
het om, dan doet hij niet zo
als Jezus deed. Heeft hij de
hoogstaande bisschop van
Breda soms ook aange
klaagd in Rome?
Deze bisschop heeft openlijk
zijn adhesie met de AMB
betuigd. Hoeveel zijn er niet
in het episcopaat die reli
gieus zijn? Deze mensen
worden dus ook geraakt, als
ze tenminste nog een goed
lid van hun orde of congre
gatie zijn. 'Gee| je aan
Christus met huid en haar'.
Simonis geeft in dit opzicht
alvast geen goed voorbeeld.
Om dit te kunnen herstel
len, zal Simonis de religieu
zen zijn verontschuldigin
gen moeten aanbieden, ook
aan de AMB en de aan
klacht in Rome intrekkea
Schapen worden tegen her
ders opgezet. Ze moeten de
herders controleren of ze de
'wet' onderhouden. Hoezo?
De mensen verkeren zelf in
de grootste verwarring.
Christus onderhield nooit de
'wet'. Hij deed wat de liefde
Hem ingaf. Als er een aan
merking werd gemaakt dan
was het 'jullie leggen de
mensen grotere lasten op
dan de wet voorschrijft'.
Heeft Simonis wel eens
over mensenrechten ge
hoord? Waarschijnlijk niet,
anders zou hij volgens deze
rechten handelen en ze niet
met voeten treden. Weet hij
misschien ook niet dat het
Kardinaal Simonis
- FOTO ANP
hoogste recht van een mens
is ongehinderd naar zijn
God te kunnen gaan? Dat
iedereen bij de Heer aan ta
fel kan gaan samen met an
deren, ongehinderd. Door
mensen dit te weigeren ma
tigt hij zich een macht aan
die hij niet heeft. Hij mis
bruikt zijn macht; hij
maakt zichzelf tot God en
zet Christus buiten spel.
Waar blijft het gelaat van
Christus? Dat kan ik bij Si
monis niet terugvinden.
Simonis heeft heel wat
goed te maken en heel wat
te veranderen. Hij moet zijn
handen met gespreide vin
gers voor zijn ogen houden,
't Lij kt soms of hij overgelo
pen is naar het kamp van de
vijand. Geef je met huid en
haar aan Christus. Doen
eminentie. Maak het waar.
Zundert
J.M. Arends
IK DENK dat de vorige mi
nister van WVC Brinkman
van zijn opa gehoord had
hoe buren en familie vroe
ger voor elkaar zorgden. Hij
dacht: daar moeten we te
rug naar toe; dat kan de
schatkist veel geld bespa
ren. De regering bedacht en
hij propageerde de zorg
zame samenleving.
Brinkman is natuurlijk niet
van vroeger. Was zijn opa
wel volledig? Hij had er ook
bij moeten vertellen dat in
die goeie oude tijd de burge
meester, rijke fabrikanten
of boeren samen met de pas
toor in stad of dorp het voor
het zeggen hadden. De al
lerarmsten moesten voor
hun aalmoes bij deze men
sen letterlijk en figuurlijk te
biechten.
Nu is er een nieuw woord
bedacht: sociale vernieu
wing. Na jarenlange af
braak wil men het nu her
stellen of vernieuwen. De
nieuwe minister van WVC
d'Ancona is nogal optimis
tisch over de sociale ver
nieuwing. Het sleutelwoord
is nu mentaliteitsverande
ring. Makkelijker gezegd
dan gedaan. Nu is d'Ancona
ook niet van vroeger. Maar
op die post moet men toch
de sociale geschiedenis van
deze eeuw kennen. Ze moet
namelijk weten dat alle ver
beteringen voor de erbar
melijke mistoestanden van
de werkende mensen tot
stand zjjn gekomen door so
ciaal denkende mensen.
Via wetten en cao's is er
een beetje recht wat tot op
heden nog hard nodig is.
Kleine positieve zaken die
de minister in het interview
noemt, vallen in het niet te
genover de negatieve gelui
den die dagelijks tot ons ko
men. De bewezen nieuwe
armoede lost men niet op
door de uitkeringen met een
procent te verhogen. Het
noodgedwongen minimabe
leid van de gemeente is een
aalmoes, een druppel op een
gloeiende plaat.
Professor Rutten doet tel
kens na Nieuwjaar de be
kende duit in het zakje. Ma
tigen, matigen, dat is de op
lossing. De meeste werkne
mers matigen al jaren.
Maar de top van het be
drijfsleven heeft de laatste
jaren goed voor zichzelf ge
zorgd. Dat is ook geen men
taliteitsverandering.
Zelfs topambtenaren be
zorgen elkaar extra belo
ning. Geen bezwaar zegt
D'Ancona. Moet ze zelf niet
aan mentaliteitsverande
ring gaan doen? De belas
tingplannen Oort zijn ook
een bewijs van mentaliteits
verandering naar de ver
keerde kant toe. De menta
liteit van de rijke bovenlaag
was vroeger ver te zoeken.
Ook nu nog zijn mensen ge
neigd om het kwade te doen
en het goede te laten.
Daarom blijft mentaliteits
verandering noodzakelijk
maar zeer moeilijk. Een te
sterke terugtredende over
heid zou funest kunnen zijn
voor grote groepen mensen
in de samenleving. Goede
sociale wetten, cao's en re-
gelinge zullen altijd nodig
zijn om de zwakken in de
maatschappij te bescher
men.
Breda
P. van Gurp
DE HEER Paalman heeft
niet veel op met alternatieve
geneeskunde zoals ook uit
eerdere publikatie bleek.
Toch zijn veel artsen een
andere mening toegedaan,
de Vereniging van Homeo
pathische Artsen in Neder
land telt op dit moment
ruim 500 leden en volgens
een onderzoek in opdracht
van het ministerie van WVC
staat het merendeel van de
huisartsen positief tegen
over alternatieve genees
wijzen.
Wanneer de heer Paalman
stelt dat Wetenschap 'een
houding van constructief
wantrouwen' betekent, dan
moet dit wantrouwen ook
gelden voor methoden van
onderzoek. Artsen worden
regelmatig geconfronteerd
met 'wetenschappelijk
goedbevonden' geneesmid
delen die achteraf meer
schade dan profijt berokke
nen.
Het grootste probleem
met het zogenaamd 'dubbel
blind onderzoek' ligt in het
feit dat men de werking van
één middel bij één diagnose
wil meten. Deze methode is
redelijk geschikt voor de ge
bruikelijke allopathische
geneesmiddelen omdat deze
op de diagnose worden
voorgeschreven. Een ho
meopathisch middel wordt
echter op voorgeschreven op
grond van een type mens
waarbij veel meer factoren
de keuze van het middel be
palen.
Onderzoek naar het effect
van homeopathie wordt be
moeilijkt door de beperkin
gen die de dubbelblind opzet
oplevert. Hierdoor wordt
het onderzoek wel maar de
patiënt niet goed behandeld.
Desondanks is in het gezag
hebbend Engels medisch
tijdschrift 'The Lancet' in
1986 een onderzoek beschre
ven dat positief uitvalt voor
de homeopathie (Lancet 86,
8512:881-5, D. Reilly: 'Is ho
meopathy a placebo respon
se
De laatste jaren krijgen
de statistici meer oog voor
de specifieke aspecten van
het homeopathisch onder
zoek. Hierdoor krijgt de arts
de vrijheid om uit meerdere
middelen te kiezen bij de
zelfde diagnose. Nu wordt
echter een tweede probleem
duidelijk, de medewerking
van andere artsen.
In 1989 is in Tilburg een
onderzoek gestart naar het
effekt van homeopathie
vergeleken met dat van de
reguliere geneesmiddelen
en placebo's bij ontsteking
van de endeldarm. Dit on
derzoek wordt uitgevoerd
door G. Jansen, homeopa
thisch arts, en G. van der
Veer, internist. Om dit on
derzoek te doen slagen moe
ten zij voldoende patiënten
met deze aandoening kun
nen behandelen. Hiervoor is
de medewerking van andere
internisten nodig die pa
tiënten vragen aan dit on
derzoek mee te doen.
Ondanks een uitgebreide
wervingsactie onder de
Brabantse internisten heeft
dit in een jaar tijd geen en
kele verwijzing opgeleverd.
Hierdoor dreigt dit onder
zoek te stranden. Weten
schap betekent: willen we
ten. Geef dit een kans
Utrecht
Lex Rutten,
arts voor homeopathie
(ADVERTENTIE)
Met de Miami 585 M slaat u twee
vliegen in één klap. Ten eerste haalt u
er een fraaie telefoon door in huis. Met
een geheugen voor wel 16 nummers.
Die, ten tweede, ook telefoontjes voor u
opneemt als u er niet bent (of er niet
wilt zijn).
Op dit antracietkleurige toestel, dat
f 794,- kost, kunt u zelf een tekst in
spreken en er is ruimte voor een flink
aantal boodschappen.
Makkelijk is ook dat hij op afstand
bediend kan worden. Kunt u vanuit een
restaurant bijv. even bellen om af te
luisteren wie er gebeld heeft.
Nog meer voordelen ontdekt u bij
Primafoon. Komt u deze week 'ns langs?
PRIMAFOON VAN PTT TELECOM IS GEVESTIGD IN: BREDA, GINNEKENSTRAAT145 - EINDHOVEN, HERMANUS BOEXSTRAAT 5 - HELMOND PASSAGE 42-
's-HERTOGENBOSCH, KERKSTRAAT 48 - MIDDELBURG, LANGE DELFT 86 - TERNEUZEN, AXELSESTRAAT 20 - TILBURG, HEUVELSTRAAT 105B.
Dit heeft Sovjet-televisie
gemeld. Het bevel is uitge
vaardigd na berichten over
[aanvallen op wapendepots.
Tot nu toe hebben de troe
len zich uiterst terughou
dend opgesteld, zo werd
tijdens het avondjournaal
'ezegd.
De Sovjet-media meldden
dat politiebureaus in Jerevan J
pn op andere plaatsen in Arme
nië zijn aangevallen, waarbij
de daders trachtten wapens te
Lemachtigen. Ook had een c
roep mannen bewakers aan
gevallen in het militaire ge
deelte van het goederenstation
van Jerevan, klaarblijkelijk
zonder dat daarbij slachtoffers T
"delen.
1