Telefoon en antwoordapparaat in één. Primafoon Gevierd acteur bekent: DE STEM BINNENLAND EXTRA DONDERDAG 18 JANUARI 1990 Oecumene 1 Oecumene 2 Wapensport Japanse school Oort mmm...van mora Simonis Sociale vernieuwing Het werkt niet Voor telefoon ga je naar Primafoon. MOSKOU (RTR/ e !DPA/UPI/AFP)-Sov- 1 jet-militairen in de Kaukasus mogen het [vuur openen op Ar- e meense en Azerbajdz- [jaanse militanten om r zichzelf en officiële wapendepots te verde- g digen. pttltelecom i T49 HET ARTIKEL van Jan Bouwmans over de oecume ne, in De Stem van zaterdag 13 januari, geeft er blijk van dat er door velen nog zeer hoogkerkelijk gedacht wordt. Vooral de r.k. kerk pretendeert de 'wettige or ganisatie' van God te zijn op aarde. In deze visie is de paus de plaatsbekleder van Christus en is ieder mens verplicht zich bij deze kerk aan te sluiten. Oók dr. Tije Brat- tinga, die het veto van kar dinaal Simonis over de in tercommunie van de gelovi gen in Enschede, verdedigt, is nog bezeten van de an tieke gedachte dat de r.k. kerk haar rituelen niet mag delen met gelovigen uit an dere kerken. Dit hoog-kerkelijk den ken is al een oud probleem. Toen enkele eeuwen na het begin van onze jaartelling zich een kerkelijke organi satie begon te vormen, was men direct al overtuigd van de wettigheid van deze or ganisatie. Toen zich echter al spoedig een schisma aan diende, rees onmiddellijk de vraag wélke nu eigenlijk de wettige organisatie was. Vandaag de dag bestaan er nóg talloze kerkelijke or ganisaties, waarvan er niet weinig zijn die zeggen dat zij de 'ware kerk' zijn. Deze opvatting is voor het reali seren van de oecumene een groot struikelblok. Dit be wijst het optreden van kar dinaal Simonis t.o.v. de ge meenschappelijke eucharis tie- en avondmaalvieringen in Enschede. De grootste vergissing die gemaakt wordt in deze opvattingen, is nog dat allen beweren dat Christus het hoofd van de kerk is. En Christus be stuurt de kerk door zijn geest. In mijn woonplaats wordt door vijf kerken de leiding van die geest ge claimd. Geen wonder dat vélen zich hiervan afkeren. Diegene die denkt aan te kunnen tonen dat Jezus de stichter van een kerkelijk instituut is, mag dat doen. Klundert P. Strootman VERBIEDT vermenging eucharistie en avondmaal (eind dec. '89). 'Alle kerken zijn op eigen houtje met oecumene bezig' (Stem za terdag 13 jan. '90!. Een brandbrief met betrek king tot bovengenoemde on derwerpen: Over de nieuw ste standpunten van promi nenten binnen onze r.-k. kerk wilde ik als katholieke 'leek' graag het volgende zeggen. Dr. Tye Brattinga stelt dat de oecumene niet staat of valt met de resulta ten... Wellicht is hij van mening dat we nogmaals tweeduizend jaar tot onze beschikking hebben om het begrip 'katholikos' (het ge heel omvattend) in praktijk te brengen. N.b. ik vrees dat dit een ernstige misvatting is! De uitspraken alsmede een starre houding van onze kerkleiders betreur ik bij zonder, en vraag me af... wordt door het rooms-ka- tholieke gezag de meest we zenlijke kern van de bijbel wel voldoende gerespec teerd. en als zodanig be handeld? In het schrift wor den farizeeërs bij herhaling tot de orde geroepen om zich te verantwoorden voor de bekrompen wetmatige wijze waarop men met Gods woord moet leven. Het nieuwe testament geeft ons echter glashelder aan waar het nu precies om gaat! 'Ge loof, hoop en liefde.Wat echter plaatselijk met zorg is opgebouwd, wordt met het grootste gemak van ho gerhand weggevaagd (dit leidt tot groot ongenoegen en vele frustraties). Een eeuwenlange traditie is in principe indrukwekkend en dient zoveel mogelijk geres pecteerd te worden! We moeten echter zo reëel zijn te stellen dat er heel duidelijk een aantal ele mentaire beleidsfouten zijn gemaakt. De reformatie is niet zomaar uit de lucht ko men vallen en het afschei dingsproces is zeer velen aan het hart gegaan. We hebben nu eeuwenlang les geld betaald voor de ge maakte fouten en nu wordt ons nog bedenkelijk dictato riaal. bestuur opgedrongen, wellicht is het dringend tijd voor de openbaring van een wezenlijk vernieuwingspro ces. Mensen met de juiste vi sie. moeten zonder twijfel het:roer in handen krijgen, dan wordt de kerk weer een instituut waar men zich echt thuis kan gaan voelen (ook na het kerstfeest!). De verbeteringen in de Oost- West-verhoudingen mogen een goed voorbeeld zijn voor de weg die kerken zouden moeten volgen. Eigenlijk hadden wij overigens als licht c.q. zout der aarde voorop moeten lopen en een voorbeeldfunctie moeten vervullen. Moet Jezus Christus eerst zelf weer naar onze aarde komen om ook onze kerkleiders in te laten zien dat hun denk beelden nogal krom en kort zichtig en vooral achter haald zijn. Een juist inzicht blijkt een goddelijk voor recht te zijn, voorlopig blijft de oecumene 'ongeloof waardige politiek'! Breda Rob Adank IN UW krant van zaterdag 13 januari publiceerde u een artikel over de schietsport naar aanleiding van een aantal schutters die bij een bepaalde vereniging met een illegaal wapen schoten. Als wapen-hobbyist heb ik me nogal zitten ergeren aan de vele algemeniseringen in het artikel. De auteur begint al met te zeggen dat iedereen die een luchtbuks bezit ook op kat ten en vogels schiet: 'Voor sommigen wordt het een luchtbuks, waarmee hij op de kat van de buren schiet'. Ik bezit zelf een luchtdruk geweer, maar ik heb toch echt geen last van zulke idiote neigingen. Nooit ge had ook. Daarna stelt hij dat 'de schifting verder door gaat' en sommigen zich een vuurwapen aanschaffen, waarmee hij wil beweren dat elke schutter een of an dere malloot is, die soldaatje speelt. En dat terwijl be paalde disciplines uit de schietsport ook op de Olym pische Spelen worden beoe fend. Ik zie het dus liever als een sport, net als boogschie ten of atletiek. Verder in het artikel wordt geschreven dat het bezitten van illegale wapens in schutterskringen wordt afgedaan met het ge val te wijten aan een 'verza melwoede'. Ik kan u echter verzekeren dat het grootste deel de vaderlandse sport- schutters dit soort activitei ten eveneens afkeurt. Vervolgens worden de er kende schietverenigingen zelf onder vuur genomen. Als we de schrijver van het stuk moeten geloven, barst het in ieder verenigingsbe stuur van de leugenaars en is elke club een rommeltje. Ik geef toe dat er zulke clubs bestaan, maar het overgrote deel houdt zich netjes aan de wet. Iets anders waar ik me aan stoorde was het feit dat de schrijver van het artikel duidelijk niet veel verstand van (vuur)wapens bleek te hebben. Zo noemde hij een machinegeweer automa tisch en zegt dat zulke wa pens repeterend moeten worden gemaakt. De term automatisch duidt echter twee soorten wapens aan: volautomatische, en dat zijn de genoemde machinegewe ren, en halfautomatische, en dat zijn wapens die maar één schot per keer lossen. Repeteerwapens zijn wa pens waarbij men voor elk schot een grendel of iets dergelijks moet bewegen om het wapen opnieuw schietklaar te maken, zoals bij sommige revolvers, waarbij men voor elk schot met de duim opnieuw de haan moet spannen. Volau tomatische wapens moeten dus niet repeterend, maar halfautomatisch worden ge maakt. Ik hoop dat ik in deze brief mijn bezwaren voldoende heb toegelicht en tevens hoon ik dat ,u in de toekomst pas artikelen plaatst nadat u weet dat er voldoende studie aan vooraf is gegaan. Zevenbergen V.A. Roeien HET starten van een school voor kinderen van Japanse 'gastarbeiders' wekt bij mij de volgende reacties op. 1. Om bepaalde soorten on derwijs te krijgen moeten ouders en organisaties lange en bochtige wegen bewan delen, waarbij ze tal van re gels en voorwaarden tegen komen. Als ze aan het eind van deze weg zijn gekomen, kan de school gestart wor den. Het komt mij voor dat de regels hier anders gehan teerd zijn. Wanneer het ge meentebestuur zich van deze nieuwe procedure be dient, zal het ook dezelfde voorzieningen en subsidies ter beschikking stellen aan Tamils, Marokkanen, Pa kistani, Chinezen etc. Dit zijn toch net als Japanners ook buitenlandse werkne mers of maakt de functie van pappie misschien iets uit? Met hoeveel (CDA-)ma- ten wordt hier gemeten? 2. In West-Brabant en met name in Tilburg strooit de overheid met voorzieningen, lokaties, premies en ook nu weer subsidies om Japanse bedrijven hier te krijgen. Dit gaat vaak ten koste van Nederlandse en Europese bedrijven die hetzelfde pro- dukt hier al maakten. Zoiets is erg schrijnend voor (ex- )werknemers van bedrijven die hun functie verloren hebben zien gaan door deze gesubsidieerde concurren tie. Welke tegemoetkomin gen en financiële bijdragen krijgen reeds bestaande Ne derlandse en Europese be drijven? Zij dragen immers relatief meer bij aan onze economie dan een Japans bedrijf met een assemblage hal in Nederland. Van Agt (vroeger), Brokx (nu) en consorten zijn nuttiger als ze zich zouden inzetten zo veel mogelijk naar Japan te exporteren en onze bedrij ven in Japan vestigingen te laten opnemen, daar wor den we beter van! 3. In onze contacten met Ja panse ondernemingen in de Japanse cultuur zijn wij het die ons moeten aanpassen. Als we zaken doen, moeten we door een ceremonie heen voor er iets kan gebeuren. Dit is niet abnormaal. Het lijkt erop dat het aanpassen nu ook al moet voor de Ja panners die hier zijn. De Ja panners golven graag dus hup een golfbaan, de Japan ners willen cultuur-onder wijs dus hup een school. Dat is wel abnormaal. Niet alle buitenlanders worden zo benaderd! Waaraan hebben die Japanners het toch ver diend zo in de watten gelegd te worden. Misschien heb ben de subsidieverlenende Nederlandse rijksgenoten (ook uit Tilburg) wel heel goede herinneringen aan het dansen naar de pijpen van de Japanners. Als Wim Kan nog leefde... Roosendaal A. Boomkens LUBBERS spreekt niet de waarheid. Want hij beweert doodleuk dat er niemand op achteruit zal gaan als ge volg van de belastinging- herziening 'Oort'. Terwijl hij goed weet dat iedereen die loon ontvangt er wel de gelijk op achteruit gaat, om van de uitkeringsgerechtig den nog maar niet te spre ken. In de wetstekst en in de van staatswege uitgegeven krant over de herziening staat letterlijk: 'De overhe velingstoeslag telt niet mee bij de berekening van het dagloon dat bepalend is voor de hoogte van de Ziek tewet, Werkloosheidswet en WAO-uitkeringen'. En dan presteert men het nogeens om diegenen te pakken die niet onder een der genoemde wetten ko men te vallen vanaf 1990 door ook de pensioengrond slag met 10% te verlagen, zo dat men ook daarin gepakt wordt. Wat houdt een en ander in, en staat ook in de Belas tingkrant, weliswaar niet erg duidelijk - Alle personen welke na 1 januari 1990 een beroep moeten doen op bv. de Ziek tewet, WW en WAO worden direct 10% gekort op hun uitkering. - De pensioenfondsen gaan vanaf deze datum ook minder per jaar inhouden, wat inhoudt dat de pensioe nen lager worden. Dit alles is in eendrach tige samenwerking ontwik keld door kerk en kapitaal, ofwel CDA en WD, binnen de vorige regering. En de PvdA was zo regeringsbe- lust dat men overal maar mee akkoord is gegaan zon der de gevolgen te overzien. Het CDA predikt steeds de naastenliefde maar ver zuimt daarbij ook nooit om eerst de zwakkeren nog eens extra uit te buiten. Maar met de Pontius Pilatus van de twintigste eeuw als lei der gaat hun dat als aange boren, uitermate goed af. Alhoewel ik mij weieens af vraag hoe Bertje de Vries dat met zijn strenge gere formeerde geweten kan overeenkomen. Enige jaren geleden heeft deze zelfde combinatie de stelselvernieuwing op so ciaal gebied doorgevoerd waarbij geleidelijk de uit keringen ook al met 10% ge kort zijn. Dit is hun zo goed bevallen blijkbaar dat men het nu maar ineens gaat doen. Volgens mij is Voor hoeve de slimste geweest en is het reiskostenforfait ge woon een stok geweest om te slaan; wie weet is het te voren al niet in onderling overleg met Lubbers zo op gezet. Want als er trub bels met de PvdA komen dan kan de WD direct in het kabinet terug omdat die geen schuld hebben aan het aanvaarden van 'Oort', maar zij hebben het wel voorbereid. Lubbers moet, maar dat zal dan de eerste keer zijn, zijn beweringen alsnog waar maken en de uitke ringskortingen nog voor 21 maart definitief van tafel halen. Fijnaart Chris Verschuuren (ADVERTENTIE) IK HOU VAN PLAT! mmm MÊÊÊÊ Na jaren van geheimzin nigheid verbreekt hy nu het zwijgen: "Het komt toch een keer uit. De mensen moeten me geloven als ik zeg dat ik niets tegen rond heb. Ik ben bijvoorbeeld gek op kroketten, net als iedereen." Niemand minder dan Cora van Mora wees hem het licht aan het eind van de tunnel. Met een snik in zijn stem bekent de geliefde ster. "Kroketten passen nu een maal niet op een broodje. En dat doet zo'n Kroket- burger wèl. En nu is die ook nog vernieuwd: nog lekker der, nog smeuïger. En extra gevuld met rundvlees!" Dan kan hij nog slechts een stamelend "Mmm van Mora" uitbrengen; het wordt hem weer even te veel. Lees deze week de Mora kroketburgerverpakking! KARDINAAL Simonis heeft eens tegen een groep jongeren gezegd 'Geef je met huid en haar aan Chris tus'. Dat wil nogal wat zeg gen. Als we echter anderen iets aanbevelen, moeten we dat op de eerste plaats zelf voorleven. Wanneer Simo nis klachten in Rome gaat indienen over de Neder landse religieuzen vanwege de AMB, want daar draait het om, dan doet hij niet zo als Jezus deed. Heeft hij de hoogstaande bisschop van Breda soms ook aange klaagd in Rome? Deze bisschop heeft openlijk zijn adhesie met de AMB betuigd. Hoeveel zijn er niet in het episcopaat die reli gieus zijn? Deze mensen worden dus ook geraakt, als ze tenminste nog een goed lid van hun orde of congre gatie zijn. 'Gee| je aan Christus met huid en haar'. Simonis geeft in dit opzicht alvast geen goed voorbeeld. Om dit te kunnen herstel len, zal Simonis de religieu zen zijn verontschuldigin gen moeten aanbieden, ook aan de AMB en de aan klacht in Rome intrekkea Schapen worden tegen her ders opgezet. Ze moeten de herders controleren of ze de 'wet' onderhouden. Hoezo? De mensen verkeren zelf in de grootste verwarring. Christus onderhield nooit de 'wet'. Hij deed wat de liefde Hem ingaf. Als er een aan merking werd gemaakt dan was het 'jullie leggen de mensen grotere lasten op dan de wet voorschrijft'. Heeft Simonis wel eens over mensenrechten ge hoord? Waarschijnlijk niet, anders zou hij volgens deze rechten handelen en ze niet met voeten treden. Weet hij misschien ook niet dat het Kardinaal Simonis - FOTO ANP hoogste recht van een mens is ongehinderd naar zijn God te kunnen gaan? Dat iedereen bij de Heer aan ta fel kan gaan samen met an deren, ongehinderd. Door mensen dit te weigeren ma tigt hij zich een macht aan die hij niet heeft. Hij mis bruikt zijn macht; hij maakt zichzelf tot God en zet Christus buiten spel. Waar blijft het gelaat van Christus? Dat kan ik bij Si monis niet terugvinden. Simonis heeft heel wat goed te maken en heel wat te veranderen. Hij moet zijn handen met gespreide vin gers voor zijn ogen houden, 't Lij kt soms of hij overgelo pen is naar het kamp van de vijand. Geef je met huid en haar aan Christus. Doen eminentie. Maak het waar. Zundert J.M. Arends IK DENK dat de vorige mi nister van WVC Brinkman van zijn opa gehoord had hoe buren en familie vroe ger voor elkaar zorgden. Hij dacht: daar moeten we te rug naar toe; dat kan de schatkist veel geld bespa ren. De regering bedacht en hij propageerde de zorg zame samenleving. Brinkman is natuurlijk niet van vroeger. Was zijn opa wel volledig? Hij had er ook bij moeten vertellen dat in die goeie oude tijd de burge meester, rijke fabrikanten of boeren samen met de pas toor in stad of dorp het voor het zeggen hadden. De al lerarmsten moesten voor hun aalmoes bij deze men sen letterlijk en figuurlijk te biechten. Nu is er een nieuw woord bedacht: sociale vernieu wing. Na jarenlange af braak wil men het nu her stellen of vernieuwen. De nieuwe minister van WVC d'Ancona is nogal optimis tisch over de sociale ver nieuwing. Het sleutelwoord is nu mentaliteitsverande ring. Makkelijker gezegd dan gedaan. Nu is d'Ancona ook niet van vroeger. Maar op die post moet men toch de sociale geschiedenis van deze eeuw kennen. Ze moet namelijk weten dat alle ver beteringen voor de erbar melijke mistoestanden van de werkende mensen tot stand zjjn gekomen door so ciaal denkende mensen. Via wetten en cao's is er een beetje recht wat tot op heden nog hard nodig is. Kleine positieve zaken die de minister in het interview noemt, vallen in het niet te genover de negatieve gelui den die dagelijks tot ons ko men. De bewezen nieuwe armoede lost men niet op door de uitkeringen met een procent te verhogen. Het noodgedwongen minimabe leid van de gemeente is een aalmoes, een druppel op een gloeiende plaat. Professor Rutten doet tel kens na Nieuwjaar de be kende duit in het zakje. Ma tigen, matigen, dat is de op lossing. De meeste werkne mers matigen al jaren. Maar de top van het be drijfsleven heeft de laatste jaren goed voor zichzelf ge zorgd. Dat is ook geen men taliteitsverandering. Zelfs topambtenaren be zorgen elkaar extra belo ning. Geen bezwaar zegt D'Ancona. Moet ze zelf niet aan mentaliteitsverande ring gaan doen? De belas tingplannen Oort zijn ook een bewijs van mentaliteits verandering naar de ver keerde kant toe. De menta liteit van de rijke bovenlaag was vroeger ver te zoeken. Ook nu nog zijn mensen ge neigd om het kwade te doen en het goede te laten. Daarom blijft mentaliteits verandering noodzakelijk maar zeer moeilijk. Een te sterke terugtredende over heid zou funest kunnen zijn voor grote groepen mensen in de samenleving. Goede sociale wetten, cao's en re- gelinge zullen altijd nodig zijn om de zwakken in de maatschappij te bescher men. Breda P. van Gurp DE HEER Paalman heeft niet veel op met alternatieve geneeskunde zoals ook uit eerdere publikatie bleek. Toch zijn veel artsen een andere mening toegedaan, de Vereniging van Homeo pathische Artsen in Neder land telt op dit moment ruim 500 leden en volgens een onderzoek in opdracht van het ministerie van WVC staat het merendeel van de huisartsen positief tegen over alternatieve genees wijzen. Wanneer de heer Paalman stelt dat Wetenschap 'een houding van constructief wantrouwen' betekent, dan moet dit wantrouwen ook gelden voor methoden van onderzoek. Artsen worden regelmatig geconfronteerd met 'wetenschappelijk goedbevonden' geneesmid delen die achteraf meer schade dan profijt berokke nen. Het grootste probleem met het zogenaamd 'dubbel blind onderzoek' ligt in het feit dat men de werking van één middel bij één diagnose wil meten. Deze methode is redelijk geschikt voor de ge bruikelijke allopathische geneesmiddelen omdat deze op de diagnose worden voorgeschreven. Een ho meopathisch middel wordt echter op voorgeschreven op grond van een type mens waarbij veel meer factoren de keuze van het middel be palen. Onderzoek naar het effect van homeopathie wordt be moeilijkt door de beperkin gen die de dubbelblind opzet oplevert. Hierdoor wordt het onderzoek wel maar de patiënt niet goed behandeld. Desondanks is in het gezag hebbend Engels medisch tijdschrift 'The Lancet' in 1986 een onderzoek beschre ven dat positief uitvalt voor de homeopathie (Lancet 86, 8512:881-5, D. Reilly: 'Is ho meopathy a placebo respon se De laatste jaren krijgen de statistici meer oog voor de specifieke aspecten van het homeopathisch onder zoek. Hierdoor krijgt de arts de vrijheid om uit meerdere middelen te kiezen bij de zelfde diagnose. Nu wordt echter een tweede probleem duidelijk, de medewerking van andere artsen. In 1989 is in Tilburg een onderzoek gestart naar het effekt van homeopathie vergeleken met dat van de reguliere geneesmiddelen en placebo's bij ontsteking van de endeldarm. Dit on derzoek wordt uitgevoerd door G. Jansen, homeopa thisch arts, en G. van der Veer, internist. Om dit on derzoek te doen slagen moe ten zij voldoende patiënten met deze aandoening kun nen behandelen. Hiervoor is de medewerking van andere internisten nodig die pa tiënten vragen aan dit on derzoek mee te doen. Ondanks een uitgebreide wervingsactie onder de Brabantse internisten heeft dit in een jaar tijd geen en kele verwijzing opgeleverd. Hierdoor dreigt dit onder zoek te stranden. Weten schap betekent: willen we ten. Geef dit een kans Utrecht Lex Rutten, arts voor homeopathie (ADVERTENTIE) Met de Miami 585 M slaat u twee vliegen in één klap. Ten eerste haalt u er een fraaie telefoon door in huis. Met een geheugen voor wel 16 nummers. Die, ten tweede, ook telefoontjes voor u opneemt als u er niet bent (of er niet wilt zijn). Op dit antracietkleurige toestel, dat f 794,- kost, kunt u zelf een tekst in spreken en er is ruimte voor een flink aantal boodschappen. Makkelijk is ook dat hij op afstand bediend kan worden. Kunt u vanuit een restaurant bijv. even bellen om af te luisteren wie er gebeld heeft. Nog meer voordelen ontdekt u bij Primafoon. Komt u deze week 'ns langs? PRIMAFOON VAN PTT TELECOM IS GEVESTIGD IN: BREDA, GINNEKENSTRAAT145 - EINDHOVEN, HERMANUS BOEXSTRAAT 5 - HELMOND PASSAGE 42- 's-HERTOGENBOSCH, KERKSTRAAT 48 - MIDDELBURG, LANGE DELFT 86 - TERNEUZEN, AXELSESTRAAT 20 - TILBURG, HEUVELSTRAAT 105B. Dit heeft Sovjet-televisie gemeld. Het bevel is uitge vaardigd na berichten over [aanvallen op wapendepots. Tot nu toe hebben de troe len zich uiterst terughou dend opgesteld, zo werd tijdens het avondjournaal 'ezegd. De Sovjet-media meldden dat politiebureaus in Jerevan J pn op andere plaatsen in Arme nië zijn aangevallen, waarbij de daders trachtten wapens te Lemachtigen. Ook had een c roep mannen bewakers aan gevallen in het militaire ge deelte van het goederenstation van Jerevan, klaarblijkelijk zonder dat daarbij slachtoffers T "delen. 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 4