sbureau ook nie eplekjes DE STEKR [VARA gaat steunfraude te lijf l?" Nieuwe zendtijdindeling televisie per 1 oktober |DE KLOOF' MET PAUL WITTEMAN BEZORGD OVER MISBRUIK fey Kunst uit Kenya De wrede Joan Crawford Super Channel in DDR Hoe beperkt Lucebert is dan even langs de ink. U krijgt er des- les kan voor u verzekeringen, :n: tot straks? DONDERDAG 18 JANUARI 1990 SPEELFILMS OP TV I Door Jan Koesen Gevaar L7.995r Boele Bregman: engagement in kleur Materie en mens „Als je in Nederland iets zou maken als 'Golden Girls' - het zou een gigantische klapper zijn. Erik van Muiswinkel, cabaretier van der Reijden FOTODESTEM/JOHANVANGURP HILVERSUM (ANP) - Het NOS-bestuur beslist vrij dag in een besloten verga dering over een nieuwe in deling van de televisiezend tijd per 1 oktober. De programmaleiders van de gezamenlijke omroepen, die zijn vertegenwoordigd in het NOS-bestuur, zijn het al eens geworden over een schema, waarin op maandag de NCRV uitzendt op Nederland 1 en de AVRO op Nederland 2. Het da gelijks bestuur van de NOS, bestaande uit voorzitter J. van der Reijden en vice-voorzitter A. van den Heuvel, zijn het er ook mee eens. Voor dinsdag staat op Ne derland 1 de EO en op Neder land 2 Veronica, op woensdag op Nederland 1 de KRO en op Nederland 2 de TROS, op don derdag op Nederland 1 de VARA en op Nederland 2 Vero nica, op vrijdag op Nederland 1 de NCRV en op Nederland 2 de TROS, op zaterdag op Neder land 1 de VARA en op Neder land 2 de AVRO en op zondag op Nederland 1 de KRO en op Nederland 2 de VPRO. De indeling geldt voor één jaar en de televisiedirecteuren hebben alvast laten weten dat voor de volgende indeling de avond van de VPRO bespreek baar moet zijn. Tussen de TROS en de NOS (altijd op Ne derland 3) moet nog worden overlegd over het uitzenden van voetbal op de woensdag avond als er meer wedstrijden tegelijk zijn. De omroepen hebben afge sproken dat zij de drie netten goed willen coördineren. Tus sen 18.00 en 24.00 uur willen zij op één van de drie netten een programma voor een groot pu bliek. Ook willen zij tegengaan dat op de verschillende netten tegelijkertijd dramaproduk- ties, informatieve programma's of kinderprogramma's worden uitgezonden. Op het moment is de zender indeling als volgt: maandag: KRO op Ned 1, AVRO op Ned 2; dinsdag: NCRV op Ned 1, TROS op Ned 2; woensdag: EO op Ned 1, Veronica op Ned 2; donderdag: VARA op Ned 1, AVRO op Ned 2; vrijdag: KRO op Ned 1, TROS op Ned 2, za terdag NCRV op Ned 1, Vero nica op Ned 2 en zondag: VARA op Ned 1 en VPRO op Ned 2. Joan Crawford. - FOTO KIPPA Vakantie plannen, dan nu de nieuwe zoi folder van Solmar Tou| Per luxe bus naar Spaanse stranden. alle voordelen die Uw aangenaam maken in gratis folder. Extra voord lig door rechtstreekse koop. U kunt al 10 naar de zon, met vol| in april/mei voor f juni 319,-, juli/ai 499,-. Royal cij slechts 35,- retour, nu, elke vrijdag naar dorm v.a. 269,-. folder van HILVERSUM - De VARA gaat vanavond een ta- |boe opheffen dat ze lang in stand heeft gehouden. De omroep moet constateren dat er nogal wat ge- Isjöemeld wordt met sociale uitkeringen. _En de conclusie is dat het zo niet langer kan. In de ru- Solmar Tourslbriek 'De Kloof wordt het verschil tussen politieke en maatschappelijke werkelijkheid behandeld. Dit gebeurt ineen discussie, vaardig geleid door Paul Witteman, met als geestelijk vader Vara's ideoloog Jan Nagel. Tel. 040-460560. Tientallen jaren benaderde de VARA de steunfraude hoofd zakelijk vanuit één hoek: mis bruik op grote schaal was een indianenverhaal. Nu lijkt dit allemaal omgedraaid: linkse deskundigen spuien him kri- In het forum zitten figu ren van wie een groot deel van onbetwiste socialistische huize is: staatssecretaris Elske ter Veld, PvdA-hoogleraar dr. Flip de Kam, de presentator zelve, plus de andere kant van de me- dalje in de vorm van een we tenschapper, hoofden van so ciale diensten en een sociale re chercheur. Het is een keurige discussie geworden. Niks geen ge schreeuw door elkaar heen, hete koppen die elkaar media-vliegen afvangen, geen loopgraven-geschut, maar ge woon een dame en enige heren die op beschaafde toon, de een wat triomfantelijker dan de ander, hun bezorgdheid uit spreken over het misbruik van iets dat eigenlijk een hoog so ciaal goed moet zijn. Jan Nagel: „Wij moeten alle onderwerpen aan de orde stel len. Ik ben zelf een echte socia list en ik vind die uitkering een groot goed. Misbruik en fraude kunnen het stelsel als zodanig in gevaar brengen. De laatste jaren kregen we wel eens te ho ren, is de VARA niet te voor zichtig geworden? Ik denk dat deze discussie de nieuwe lijn kan aangeven waarmee we be zig zijn." En Paul Witteman vult aan: „Ik geloof niet dat de oude VA RA-achterban erg veel moeite met dit onderwerp zal hebben. Er is nogal wat veranderd in de afgelopen jaren. Bovendien kunnen wij beter dit onder werp te berde brengen nu de PvdA in de regering zit. Zat de PvdA nog in de oppositie, dan zou je ons het verwijt kunnen maken dat we met zo'n uitzen- Paul Witteman: „Ik geloof niet dat de oude VARA-achterban erg veel moeite met dit on derwerp zal hebben.foto dijkstra ding de WD in de kaart spe- Tegen het slot van de discussie len. Dat kan nu in elk geval belooft staatsseretaris Ter Veld niet." dat ze de volgende voornemens heeft: wat betreft het ziekte verzuim - preventie, controle en terugdringen. Wat betreft werkweigering - sanctioneren, straffen. Wat betreft niet opko men bij sollicitaties - nagaan wat er aan de hand is en als het willens en wetens is, ook een reden voor sanctie. En tenslotte zegt ze: „Fraude en oneigenlijk gebruik bij sociale uitkeringen bestrijden we met elkaar. Dat is niet links of rechts, dat is normaal." Diezelfde staatssecretaris geeft ook in de uitzending een 22-jarige werkloze er van langs die liever steun trekt dan dat hij smerig werk doet. De groot ste bestrijder van steunfraude in het forum is De Kam. „Bij de WAO zie je vreemde dingen. Wij zijn veruit het ongezondste land van Europa, want meer dan 15 procent van de beroeps bevolking zit in de WAO. Een derde van de thans 800.000 WA- O'ers of AAW'ers zit daar op psychische gronden in, dat was 20 jaar geleden nog maar 1 op 10. De WAO was voor iemand die zijn been kwijtraakte of ene blok op zijn nek kreeg, maar niet voor mensen die een beetje overspannen werden." De twee professionals in het sociale werk kunnen de fraude alleen maar met een ongeluk- lig gezicht onderstrepen. Vol lens de wetenschapper komt 2 tot 2,5 miljard verkeerd terecht. Een derde van de uitkeringen in de Bijlmer wordt volgens hem ten onrechte verstrekt. Joan Crawford was een ge vierde filmster, maar haar geadopteerde dochter Christina heeft een heel an dere kant van haar karak ter ervaren. Joan eiste van haar een stiptheid, die een kind niet op kan brengen, en strafte haar op zeer wrede wijze. De filmster zocht haar vertier in feesten, veel drank en veel mannen en kon maar weinig velen van haar dochter. Dat leidde tot angstaanjagende uitbar stingen van woede. Het is te zien in de Ameri kaanse film Mommie dea rest uit 1981 van Frank Perry, die vanavond om 20.27 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden. Joan Crwaford wordt ver tolkt door Faye Dunaway. Beer, een film van Patricia Kelly uit 1985, wordt vanavond om 22.25 uur door Veronique vertoond. Het is een satire op de moderne publiciteitstactieken. Loretta Swit (uit 'MASH') speelt een ambitieuze manager, die voor een campgane voor een biermerk echte mannen nodig heeft. BBC 1 brengt om 15.15 uur de western The last train from Gun Hill van John Sturges (1959). Een verbitterde she riff zoekt de moordenaar van zijn vrouw. Met Kirk Douglas en Anthony Quinn Once a thief heet vanavond om 20 uur op Duitsland 3 'Mil- lionenraub in San Francisco. Ralph Nelson maakte de film in 1965. De op wraak beluste politieman Van Heflin maakt het leven zuur van ex-delinquent Alain Delon. Ann-Mar- gret speelt ook mee. AMSTERDAM (ANP) - Het commerciële televisiekanaal Super Channel is nu ook te ontvangen in de DDR. Gisteren liet Super Channel weten dat 20 miljoen Europese huishoudens het station kunnen ontvangen, een mijlpaal die te danken is aan de aanslui ting van de Oostduitse plaats Dresden en de omliggende gebieden. potentieel aan kijkers ligt vol gens de zender rond vijftig mil joen. Super Channel heeft inmid dels contacten met de Oost duitse omroep voor een mu- ziekuitzending. Het station is voor het grootste deel in han den van de Italiaanse familie Marcucci. De Duitstalige landen, de DDR, de Bondsrepubliek, Oostenrijk en Zwitserland, zijn met bijna acht miljoen aansluitingen de belangrijkste landeft voor Su per Channel. De Benelux is met bijna 6,5 miljoen aansluitingen het tweede belangrijke gebied voor Super Channel. Het totale ak**, maar ook met 'n Lambda-sonde. Zo vol- aese milieu-normen. :ringen. Van diesel tot I irio. En wat dacht u van mogelijkheden on- js te komen voor meer ICTIE VOOR HAAR REKENING NEEMT- 01640-43950. BREDA, M LANGE BRUGSTRAAT 53-»l !S EN ZN., ST. JANSTRAAT »l 3STRAAT 1, TEL.: 01684-239J ROOSENDAAL, BROERMA UZEN, GARAGE f3380. Beeldende kunst uit Kenya. Tech nische universiteit Eindhoven (hoofdgebouw). Open: dagelijks 9- 18uur. Toten met 18februari. Binnen het kader van het fes tival 'Afrika springlevend' (met o.a. Buchi Emecheta, mo deshow, discussies) is deze tentoonstelling georganiseerd. De opzet van het festival is om stereotype beelden, die er om trent dit werelddeel bestaan, te doorbreken. Dat geldt ook de beeldende kunst. Deze ten toonstelling is samengesteld door een commissie van de Eindhovense Studium Gene rale, die het festival organi seert. Daarbij is vooral ge bruik gemaakt van een op Westerse leest geschoeide ga lerie (Watatu) in Keyna, van opgestuurd beeldmateriaal en van de collectie Keniaanse kunst van het Museum für Völkerkunde in Frankfurt. Het lijkt er dus weer op dat nier bepaald werd wat waar devolle Kenyaanse kunst is. Ook het - overigens uitste kende - schriftelijke begelei- dingsmateriaal werd alleen geschreven door witte studa- *en. Er is een goed informa tieve catalogus en het tijd schrift 'Onze Wereld' heeft oen uitvoerige bijdrage van Mar Oomen en Walter van Hulst over Kenyaanse schil ders. De belangstelling voor kunst uit 'de derde wereld' noemt over hand over hand toe: oude traditionele kunst els belegging en hedendaagse kunst als teder primitivisme °t folklore. Toch staan mu seumdirecteuren (voor zover ze belangstelling hebben), ga leriehouders, commissies en kunstliefhebbers met de mond vol tanden als ze eerlijk zijn. unze normen en passe-par- ®uts betreffende (westerse) kunst blijken niet toepasbaar P die 'exotische kunst' en Jkm worden ze gehanteerd, r® meeste tentoonstellingen 4in dan ook geselecteerd door westerse smaak en -kwali- «tsnormen. Bij de opening van deze tentoonstelling vroeg kunst historicus Paul Faber uit Rot terdam zich in zijn inleiding af of we op weg zijn naar een wereldkunst? Is er immers geen nieuw patroon van ge lijkwaardige wereldrelaties in de maak door de groeiende communicaties? Maar ook hij had zijn twijfels bij de door het Westen samengestelde ex posities van 'vreemde' cultu ren. Toch meende hij dat op deze tentoonstelling gepoogd was een objectief beeld te ge ven van de hedendaagse kunst in Kenya. Het is een spannende ten toonstelling, omdat je er let terlijk ziet hoe de heden daagse Afrikaanse (beter: Ke nyaanse) cultuur een amal gaam is van allerlei invloe den: van zowel verschillende stammenculturen als westers- koloniale impulsen. In de bio grafieën van het dozijn expo santen lees je hoe velen be gonnen zijn als souvenirschil ders die de westerse toerist naar de ogen schilderden. Je kon op die manier deel krijgen aan enige welvaart. Boven dien waren de opleidingen (in Kenya zijn er drie), zoals in talrijke oud-koloniale gebie den, Westers georiënteerd. Geleidelijk aan, met het groeigevoel van een identiteit, ontstaat er iets van een eigen vrije kunst. Deze kan niet te rugvallen op tradities, omdat kunst in het verleden bete kende: toegepaste kunst; sier kunst met vaak een religieuze ondertoon. Deze Kenyaanse kunst is dan ook een nieuw verschijnsel, waarbij de be hoefte tot vertellen zeer Afri kaans is, maar de uitwerking van het verhaal gebaseerd wordt op oude- en nieuwe technieken, op Afrikaanse en Europese invloeden. Dat le vert een zeer divers beeld op. Opvallend en geliefd is het werk van een Ancent Soi, waarop talloze Afrikaanse koppen een eigen leven lijken 10-12 en 14-17 uur; vrijdag 19-21 uur en zondag 14-17 uur. Tot en met 26 januari. Paul van Haasen is funda menteel bezig met de schilder materie en zichzelf. Dat wil zeggen dat hij niets wil ver beelden mètmaar wel een indruk wil geven van. Zijn schrift lijkt, voor de buiten staander, op het eerste gezicht willekeurig, driftmatig, onsa menhangend en obstinaat. De bewegingen schijnen haaks op elkaar te staan, de kleuren vechten met elkaar. Bij lang durige beschouwing kan er iets groeien van ritme, samen hang en kleurharmonie; wordt het schilderij 'geboren' voor de kijker. Wisselend, maar spannend genoeg. Er is nog een tweede cate gorie schilderijen, die veel monumentaler van opzet is; lent is ontbloot, maar wier hier getoonde werk een zeer sterke, tè sterke invloed van de stijl van Kees van Bohe- men verraadt. Verder is er on der meer fraaie kleinplastiek van o.a. Maurice Brams, Chadwick en Reinhoud te zien. Willem Enzinck waarin de kleur, het ritme en de vorm worden opgevangen in bewust geconcipeerde vlak ken. Er lijkt geen direct ver band te bestaan tussen beide categorieën. Rust tegenover onrust. Driftig expressionisme tegenover weloverwogen es theticisme (gewoon mooi). Er gebeurt iets op deze expositie. H.E. Francis Kahuri: Cheer Up; batik, 71x83 cm (Kenyaanse kunst). te leiden min of meer los van een archaïsche-, kleurrijke invulling. De uit Zuid-Afrika stammende activist Ndlovu schildert realistische taferelen over de strijd tegen apartheid, die in hun vormgeving nogal 'Westers' lijken als je ze bij voorbeeld ziet naast de intri gerende lino's van Owiti of de verhalende batiks van Kahu ri. Een Odya vertelt op een realistische manier over het harde verleden van Kenya. Een Njenga valt op door zijn beweeglijke abstracties en een Sekano door zijn Afrikaanse vertaling van Picasso (de cir kel is weer rond). Er zijn ook enkele kleine plastieken van Wanjau en Diang's, die res pectievelijk beweeglijk ex pressieve dierfiguren en ruimtelijke volumen schiepen. Er zijn ruim zestig werken te zien, waarvan de meesten - voor zeer schappelijke prijzen - te koop zijn. Het is een expo sitie waar je enige tijd voor moet nemen om de verschil lende sferen op je in te kunnen laten werken. De moeite waard. H.E. Paul van Haasen, schilderijen, acryl, gouache en olieverf. Galerie Micro, het Kijkhuis, Heuvel 23a, Oosterhout. Open: dinsdag-vrijdag Werk uit eigen Stock. Galerie Kunstforum, Schelderode. Open: weekdagen van 14-18 uur. Zo. van 10-18 uur. Ma.-di. gesloten. Tot 15 februari 1990. Het is goed dat een galerie, die regelmatig tentoonstellingen van verschillende kunste naars inricht, tussen deze one- man-show ook eens een kleine pauze maakt en die gebruikt om de bezoekers in kennis te brengen met de eigen stock. Dit doet op het ogenblik Gale rie Kunstforum te Schelde rode bij Gent. Op haar jongste expositie toont zij een keuze uit de eigen verzameling. Uiteraard treft men daar de namen van kunstenaars aan, die in de loop der jaren onver- breeklijk met de galerie ver groeiden. Dat zijn eerst en vooral vertegenwoordigers van de Cobragroep en aanver wanten, voor de verbreiding van wier werk in België de galerie zich in de loop van ruim twintig jaar enthousiast heeft ingezet. Karei Appel dus in de eerste plaats. Van hem hangen hier enkele litho's en een sterk geabstraheerd en coloristisch brillant geschilderd portret van een kat. Terwijl uit slechts een viertal stukken van Appel blijkt over welk een veelvoud van motieven en thema's deze schilder binnen het kader van zijn persoon lijkheid beschikt, valt verge lijkenderwijs op hoe uiterst beperkt daarentegen een Co- bra-aanleuner als Lucebert is. Tot in den treure herhaalt hij dezelfde aan kinderteke ningen ontleende gedrochte lijke mannetjes en vrouwtjes, dan op groot, dan op klein for maat papier of doek. Er gaat een beklemmende verveling, lusteloosheid en landerigheid van dit werk uit alsof hier al leen maar een produktie wordt gemaakt, die, zoals be kend, vlot van de hand gaat. Anders is het met de Franse dicht bij Cobra staande schil der Jacques Doucet, die hier met twee gloedvolle abstrakte komposities vertegenwoor digd is. Datzelfde geldt overi gens voor de Vlaming Beniti Cornelis. Een nieuwe ver schijning in de galerie is de Nederlandse schilderes Ger Jansen, die zeker niet van ta- Boele Bregman, schilderijen, beel den en grafiek. Gemeentehuis Nieuw-Ginneken, Ulvenhout. Open: maandag-vrijdag 9-12 en 14-16 uur (vrijdagmiddag gesloten). Tot 16 fe bruari. Deze tentoonstelling met werk van de Fries Boele Bregman (1918-1980) behoort tot de uit schieters, die dit gemeente huis de laatste tijd vaker heeft op gebied van beeldende kunst. De tijd lijkt rijp dat het tentoonstelingsbeleid er dan ook wat beter gestructureerd wordt en de gemeente tevens een vast budget op zijn begro ting zet voor dit deel van het cultuurbeleid. Het image dat de gemeente zich langzamer hand aanmeet met dit soort exposities dient hand in hand te gaan met een professionele programmering en budgete- ring. De kunstenaar staat nu lager genoteerd dan de stra tenmaker. Bregman was een opval lende autodidact; een loodgie ter die het als kunstenaar ver schopte. Bovendien was hij een gedreven mens, die deelde in het oorspronkelijke elan van het socialisme. De eerste schilderijen op deze tentoon stelling, die een dwarsdoors nede geeft van zijn gehele oeuvre, laat denken aan Werkman, die leefde vanuit dezelfde bezieling. Het eerste doekje heet 'De dorpsgek'. Siep Hellinga die er zichzelf in herkende wist dit te verwerven. Dat werd het begin van een lange vriend schap en de opbouw van een Bregman-collectie, die nu is ondergebracht in een stich ting. In de zomermaanden is deze telkens te zien in de oude Joriskerk van Britswerd bij Sneek. In de wintermaanden toont hij de collectie Hellinga op andere plaatsen. Ulvenhout (de winterresidentie van de eigenaar) is nu aan de beurt na de universiteit van Gro ningen. Bregmans doeken werden steeds groter. Zijn wil om te getuigen zal daaraan niet vreemd zijn. Hij moraliseert op een niet storende manier omdat zijn monumentale in stelling ethisch priegelwerk voorkomt. De oorlog en het verzet werkten in hem door. Hij maakte bijvoorbeeld iro nische doeken met verkeerde figuren die een medaille kre gen na de oorlog. Hij was na de oorlog geen Cobraïst, maar werd wel gevoed door de zelfde mentaliteit van de oer- schreeuw. Binnenkomend op de expositie moest ik denken aan die andere Fries Benner, die als Bregman, vorig jaar in het Singer Museum een re trospectieve expositie had. Uit zijn beginperiode stam men paradijselijke doeken; de (socialistische) verwachting van een nieuwe wereld inspi reerde hem. Hij moet daarbij naar Klee gekeken hebben. Anderen noemen Max Ernst, Jan Mankes en Herman Kruyder als inspirerende voorbeelden. En een druksel met de tekst 'Uitgezondert Verolk.e en Godt gaat ieder een kapot' ligt heel dicht bij Werkman. Toch is Bregman authentiek in de manier waarop hij metaforisch maat schappelijk- en persoonlijk leed wil ombuigen naar kleu rige expressies, die 'staan' als harmonische getuigenissen. Ook boefende hij de ets kunst op een eenvoudige ma- nier(er hangt bijvoorbeeld een serie nieuwjaarskaarten) en maakte hele fijnzinnige kleine tekeningen. Er staat een over tuigend gelast beeld, dat al leen laat vermoeden dat hij ook op dit gebied wat in zijn mars had. H.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 21