DE STEM BQEKE ïerste democratische geluid in Nederland KilinijBjijlll 13 •- Ml Spotter Kurt Tucholsky werd honderd jaar geleden geboren Brieven laten 'normale' Gerrit Achterberg zien 3 I Uyg5ff|l - Mi Él x itii m ELLA HAASSE EN 'HET GEHEIM VAN APPELTERN' elkaar11"SolT flS? g fcrde Achterberg een c rian... i" 'U|ge correspondentie met De oorlog bescheiden als gegeven op de achtergrond VERSCHENEN w iedt aan: 86 i.st.v.nw. kunt U bez. in iter in de poort. 12.950 11.750 9750 8450 7000 .6950 ...5950 ...5950 ...5450 ...5250 ...4950 ...4250 4000 ...3950 ...3950 ...3450 .3350 ...3350 ,...3250 ,...3250 .87 ....3250 ....3250 .3250 vraagd. in Oosterhout Auto-rekreatie Dreef 101, Breda Tel. 076-218311 V OS er hem geschreven heeft. Zij weet je in Mausoleum Jotulist Spartaans T-8RA8ANT/ZEEL 06-320.330.13 Verbonden 'ZWIJG IN ALLE TALEN, BEHALVE BETALEN' ui Gedrevenheid Verandering Zwijgen Bloemlezingen ZATERDAG 13 JANUAR11990 10. jelhuislaan 154, naast v. 1 Breda. Geop. v. 10 tol )dtot20..0u. 01653-6121 b.g.g. 5843. Vrijdag geopend tot 19 u. Kurt Tucholsky'voormalig schrijver'. - foto archief de stem Kaspar, Ignaz, Theobald, Peter en Kurt zijn dinsdag samen 500 jaar oud gewor den, ofschoon ze hun leven reeds op 21 december 1935 beëindigden. De namen zijn pseudoniemen waaronder de schrijver Kurt Tu cholsky grote bekendheid kreeg in het vooroorlogse Duitsland. Tucholsky werd op 9 januari 1890 in Berlijn geboren als zoon van een joodse koopman. Na rechten gestudeerd te hebben wijdde Tucholsky zich echter aan de literatuur. In 1907 begon hij zijn literaire carriere met een satire op keizer Wilhelm II. Tucholsky richtte zich met zijn spotternijen tegen de, in zijn ogen te grote, macht van de overheid, het militairisme, de klassejustitie, het burgerdom en de ambtenarij. Vanuit een links-pacifistische bewogen heid probeerde de schrijver het door hem zo geliefde Duitsland te bewaren voor het afglijden naar het nationaal-socialisme. „Het andere Duitsland dat zijn wij", zei Tucholsky als hij wilde aantonen dat er ook nog een links Duitsland was. De schrijver Erich Kaestner be schreef Tucholsky eens als een kleine dikzak die met een schrijfmachine de 'catastrofe' wilde tegenhouden. Een van de meest succesvolle aanklachten tegen de schaduwzijden van de Weimarrepubliek was het boek 'Deutschland, Deutschland ueber alles' dat Tucholsky sa men met de Amerikaanse foto graaf John Heartsfield maakte. Vooral de kleine meester werkjes in het blad 'Die Wel- tbuehne', dat ook enige tijd door hemzelf werd geredi geerd, werden zeer gewaar deerd. In die Weltbuehne creeerde Tucholsky zijn me destrijders Kaspar Hauser, Ig naz Wrobel, Theobald Tiger en Peter Panter omdat hij vond dat een auteur niet viermaal in het zelfde tijdschrift kon staan. Na 1924 verbleef Tucholsky afwisselend in Zweden en Frankrijk omdat het Duitse politieke klimaat hem niet meer beviel. Tucholsky was een veelzijdig en produktief auteur, die met zijn boekbe sprekingen, humoristische ver halen, gedichten, toneelrecen sies, polemieken en chansons ook in financieel opzicht succes had. Volgens Tucholsky was een satiricus een gekrenkte idea list; hij wil de wereld verbete ren, maar de wereld is slecht en daar gaat de idealist aan on derdoor. In 1932 besloot Tu cholsky niet meer te schrijven, hij gaf daarmee uiting aan zijn grote onvrede over de gebeur tenissen in Duitsland. Hij wilde zelfs geen Duits meer spreken en noemde Zichzelf 'voormalig schrijver'. Tucholsky werd meteen na het aan de macht komen van de nazi's in 1933 van zijn staats burgerschap beroofd en bracht de rest van zijn leven in Zwe den door. In deze periode schreef Tucholsky alleen nog dagboeken en brieven, die als de literaire nalatenschap van de schrijver worden gezien. Na twintig jaar met een scherpe tong politiek en maatschappij te hebben bekritiseerd maakte de criticus in Zweedse balling schap in 1935 verbitterd een einde aan zijn leven. lorHenkEgbers an de vooravond van de Franse revolutie ijkt zich in Nederland de patriot Joan >rk van der Capellen (1741-1784) onsterfe- te hebben gemaakt; al was het maar I e het lijvige boekwerk dat Hella Haasse ihaduwbeeld of Het geheim van Appel- rrï zó mee te nemen in een niet zo roem- cht verleden dat zijn historie je bewust laakt van enkele elementaire evoluties nnen onze vaderlandse geschiedenis, die dan bovendien nog prikkelen tot verge- een ^eeputteonzeeol|aUl0 pn§en me* gebeurtenissen in het actuele BMW 316 als nw ril82.6250 Cltr. Axel 3-drs. 854950 Datsun Blueb. m83 ....4250 Sunny diesel 4d. 869750 Sierra 1.6 5-dlpg 84.1075» Granada dsl. 2.1 L 82.. 4250 Escort 1.3CL8814750 Escort 1.3 LPG m.82..5750 Mlts.Galantm.8611 SM Opel Ascona 1.9 812450 Ascóna 181GLS HB t.86 ..9950 Opel Kadett 83695 Opel Kadett dsl. 83 ....5900 Opel Ree. 20S Ipg 84.8250 Renault 9TC 82 3250 Toyota tercel m.83... VW Golf dsl. 803750 VW Scirocco t.793450 Volvo 343DL m.823250 Volvo 345 aut.t.81 3250 Ha Haasse zegt zelf in haar verantwoording l dit boek geen roman is, al heeft af en toe ar verbeelding een functie gehad. Ook gaat t niet om een biografie in de strikte weten- appelijke zin, omdat ze werkend uit een »t bronnenarsenaal van brieven en docu- inten het een en ander gemanipuleerd heeft, lasse spreekt over 'een evocatieve schets van t leven van de man door wiens persoonlij k- ,id en optreden in de Republiek der Zeven irenigde Nederlanden een begin van democra- I tot ontwikkeling kwam'. Op de flap wordt iroken over 'een kroniek' en dat lijkt me de ite betiteling van dit boek. beeldhouwer Giuseppe Ceracchi is ontworpen en in marmer uitgevoerd, als onderdeel van een ooit besteld maar om financiële en politieke re denen nooit voltooid grafmonument. Van der Capellen werd aanvankelijk bijgezet in een familiegraf in de hervormde kerk van Gors- sel. Zijn wens was een mausoleum op de Gors- selse heide. Toen dat gerealiseerd was, werd het monument beschadigd en werden zijn resten in het geheim teruggebracht naar de kerk. Nadien hebben de Pruisische troepen die stadhouder Willem kwamen bijstaan tegen het patriottisme het mausoleum, met behulp van burgers uit Zutphen, opgeblazen. Het leven van Joan Derk is tegelijk zeer pu bliekelijk en zeer geheim geweest. Hij is sterk in de openbaarheid getreden als woordvoerder in de Overijsselse Staten en zeer in het geheim werden zijn acties ondersteund door pamfletten en geschriften die zijn ideeën verder moesten duidelijk maken. De bekende 'Brief aan het volk van Nederland' (1781), tegen Willem V en zijn raadgevers, is waarschijnlijk in samenwerking met de bevriende predikant Frangois van der Kemp door hem in Huis Appeltern ontworpen en geschreven. In dat huis tigt een groot deel van zijn leven. In 1884 werd het, op het washuis en bouwhuizen met wapens na, gesloopt. Auto's door Inruil verkr. Opel Rekord 20S 79... 1751 Renault 18TL 801750 Manta l.schade 79950 Datsun Cherry 801750 FordTaunus 79 1450 Taunus1600L 791550 VW Golf dsl. 792750 VW Kever 7322M VWPIck-upo.bak79.2250 Inr. fin. mog. Gar. vol gens afspr. Auto's APO gekeurd. Geop. v. 10-18 it zaterdag 17 uur. -320.32f.13 het 06-Gey alt Inr ji nlnml «riinii» innen Jle niet wt m| kunnen wojjnl invankelijk leek het me dat Hella Haasse als soort notulist van een merkwaardige-, maar interessante jonker optreedt. Geleidelijk aan irdt zijn leven echter boeiender en daarmee k Haasse's manier van vertellen; wordt zij er de ervaren vertelster over historische za- n. Joan Derk van der Capellen, uiteraard be nd bij historici, gaat ook voor de niet-ingewij- >50 n leven als een man die de eerste kiemen voo» t democratisch denken en handelen in Neder- 'd gelegd heeft. Dat is dus nogal wat! In het Overijsselse Museum in Zwolle hangt n beeltenis: een wat spichtige man in een flu- ilen, met kant afgezoomd frak; de veer om te id, zoals dat omstreeks 1790 door de Italiaanse De jeugd van Joan Derk wordt gekenmerkt door een vader die hem ziet als een misgeboorte en een grootvader die hem vertrouwd maakt met literatuur, ideeën van John Locke, klassieke auteurs en een Spartaanse opvoeding. Na de La tijnse school in Den Bosch gaat hij in Utrecht studeren. Hij is, mede door zijn slechte gezond heid, geen al te beste student. Maar hij ontmoet er mannen die hem vertrouwd maken met de denkwerelden van Leibniz, Voltaire e.d. Hij loopt er James Bos well tegen het lijf. Door een huwelijk komt hij in de buurt van Zwolle te recht. Hij weet zich in de Staten van Overijssel te werken. Daar verkondigt hij een aantal op vattingen die hard aankomen bij de magistraten in het land. Hella Haasse Hij is tegen een uitbreiding van de land macht; hij misprijst de slavernij van .zwarte mensen in Nederland, nu in de koloniën de sla vernij is afgschaft en houdt een pleidooi voor de gelijkheid van alle mensen; hij onderschrijft de onafhankelijkheidsstrijd van Amerika tegen schrijven in zijn rechter- en een boek in zijn lin kerhand; een moeilijk te doorgronden gezicht. Jan en Annie Romein spreken in hun 'Erflaters van onze beschaving' over hem als 'De tribuun der burgerij'. In de tuin van de villa Borghese in Rome staat een geïdealiseerd standbeeld van hem, in de ge daante van een Romeins politicus uit de oud- Engeland; hij wil de drostendiensten afgeschaft zien ('Onze boeren zijn slaven, gedurende die twee dagen per jaar dat zij, net als de negersla ven in de koloniën, allerlei werkzaamheden, ook de meeste smerige, gedwongen, op straffe van boeten moeten verrichten'). Joan Derk van der Capellen wordt monddood gemaakt in de Staten en naar huis gestuurd. Hij leeft eenvoudig in een Zwolse straat. Met zijn vader en erfgoed ligt hij overhoop. Maar hij gaat door. Onderhoudt allerlei kontakten in Amerika en stimuleert een nieuwe macht: de stem van het volk. Hij ondersteunt de burgerco- mité's die opgericht worden, maar is niet geluk kig met de ontwikkeling ervan (ze lopen te hard van stapel). Hij mag nog zijn herstel als staten lid meemaken, maar niet zijn herstel wat de ge zondheid betreft. Als zijn leven in een rustiger vaarwater zal komen sterft hij. Hella Haasse heeft geprobeerd Joan Derk van der Capellea te tekenen als een kind van zijn tijd. Hij heeft het allemaal niet zelf bedacht. Hij blijkt beïnvloed door allerlei geschriften van mannen met wie hij zich geestelijk verbonden voelt als het gaat om de égdlité, om de rechtsge lijkheid van alle mensen. Ze heeft het chronologisch vertelde verhaal - voor een belangrijk deel gebaseerd op bewaard gebleven correspondentie - telkens onderbroken (14x) met een hoofdstuk 'tijdgenoten', tiaarin komen o.a. aan de orde: John Wilkes, stadhou der Willem V, Pierre Caron de Beaumarchais, John Adams, Frangois Adriaan van der Kemp en Johan Adam Weishaupt. Hoewel deze hoofd stukken - mij soms wat hinderlijk - de proces gang Van der Capellen onderbreken, wordt deze patriot zo tot deel van een veel groter proces, waaruit onder meer de Franse revolutie zou ontspruiten. Hella Haasse heeft deze geschiedenis verteld op een manier die historie maakt tot een werke- Iijkheid van nu. Het verleden wordt weer dicht bij gehaald. Er is op democratisch gebied in de beide eeuwen die achter ons liggen wel wat ge beurd, maar een aantal elementen in het ver haal zijn nog hoogst actueel (uit een brief uit 1777: 'Het Nederlandse volk denkt dat wij de meest gezegende constitutie van de wereld heb ben, en dat staatkundige volmaaktheid alleen hier bij ons te vinden is. Maar er is een hemels breed verschil tussen vrij zijn en niet onder drukt worden')... 'Het geheim van Appeltern': spiegelbeeld van het 'volmaakte' Nederland ge bouwd op kuiperijen. Hella S. Haasse: 'Schaduwbeeld of Het geheim van Ap peltern'. Uitg. Querido, prijs 47,50, geb. 62,50. Dame zoèkt gave jonge Meisje wil contact met ervaren heer. Ze vinden het op o® GENERATIEBOX. 06.320.326.27 De TRIO-BOX. Nee, superja- loers moet je niet zijn als je j vrienden en vriendinnen zow op dit nummer. 06.320.327.3' Veel directeren warm contVj Mensen die 't leven kenjg zoals jij. Je vindt ze vast op °e 30+ Box. 06.320.321*31 Niet,echt homo? Maar we' ■uiiiur IVIW gevoel voor Mannen. Ohtmoe dan elkaar op de Box voo MANNEN. 06.320.326.36 Het leven begint bij 40, ook Mj sexleven. Op de 40+ Box fijn en ongedwongen met leeftijdy® noten. 06.320.327.26 Op de BISEX-BOX vinden ejj'' lijke mensen elkaar die wew dat er meer te koop 'S 08 mannetje-vrouwtje... 06.320.328.38. De SUPER- CONTACTS- BOX. De eerlijkste, eenvou digste en snelste weg sexvrienden en vriendinn^' Probeer het maar- .J 06.320.324.30. trouwensaisi nog andere verlangens dan is er de beste, de Box van 06.320.328.29 NL. op numrt* belief; jor Hans Rooseboom )0R EN tijdens de oorlog I de dichter Gerrit Ach- terg in een reeks psy- iatrische gestichten. Hij id daar behandeld omdat j een agressieve seksuele finquent was, en een wrdenaar. Iiterberg was door de rech- in 1937 ter beschikking van 'gering gesteld na het ple- van de beruchte moord op a hospita/vriendin. Die tbr duren tot 1955, toen hij al- jê een beroemd en gevierd «ter was. De bewonderende (talwereld was onkundig II zijn verleden. 'errit Achterberg was niet ■n een zwaar psychiatrisch '1, hij was ook één van de Kitste dichters die het Ne- Pidse taalgebied heeft pgebracht. Hij was een fas erende combinatie van deze e hoedanigheden. i de 'asylen', de tehuizen en (gastgezinnen waar hij werd 'argebracht en onafgebro- werd geobserveerd, dichtte Merberg gestaag verder, wende de jaren '40, ook tij- de bezetting, was hij als Ater buitengewoon produc es ene bundel na de an- r-' kwam gereed, honderden r,en ondergebracht moesten f "en bii uitgevers. weer vonaen vurige gjrav - van de orgie-box niet» er de uitgave van al die rtaiital uitgevers: Van Dis- ■k.Stols, Bert Bakker/Daa- Bijna al deze brieven 'en om geld. Achterberg e met verve met zijn pro- 06.320.324.40. En dan- Sexbox. daar draaien ma'- en vrouwtjes niet om de p°) zeggen hoe ze het "doen1' 06.320.322.22 De wip-in box heet zo. oft er heel waf ge... woro^ 06.320.324.60. Leuk wC J Trouwens, de'LijfSexbox, a durven ze ook en... jij [jaJL meedoen, op 06.320.324.9 (50 cent per n,wll",J dukten: hij had namelijk con stant geld nodig om advokaten en psychiaters te betalen die zich met de beëindiging van zijn tbr bezig hielden. Gratis rechtshulp en uitkeringen be stonden niet in die tijd, er moest geld op tafel komen. Achterberg blijkt in de corres pondentie met zijn uitgevers en met de vrienden die hij con stant voor zijn karretje spande, bij lange na geen wereld vreemde of schuwe dichter te zijn, en dat hij in feite een zwaargestoorde patiënt was, merk je ook niet. Of het moet zijn door de constante gedre venheid en monomane zelfbe- trokkenheid die deze kunste naar kenmerkten. Alles draaide om hem en om zijn werk. Uit deze brieven komt een bezig baasje te voorschijn, praktisch, geestig, 'gehaast, kortom 'normaal'. Aan een stuk door is hij bezig voorschotten los te praten, herdrukken voor te stellen, bloemlezingen samen te stellen, rijmprenten te schrijven, te bedelen of hij er gens een lezing of voordracht mocht houden (tegen betaling natuurlijk) of tentoonstellingen over zijn werk organiseren. Het geld moest overal vandaan komen („Ik doe het alleen om de duiten, dat begrijp je wel"). De Gerrit Achterberg die in deze brieven aan het woord is, heeft niets van de mythische Gerrit Achterberg. - foto archief de stem figuur, van de raadselachtige dichter, die de buitenwereld ja ren lang in hem gezien heeft. Wie was Achterberg? Het beeld van deze dichter heeft in de loop der jaren een opmerke lijke verandering doorge maakt. Eerst was er alleen zijn werk, waaruit men een be paalde indruk van deze mens kreeg. Een mens met een Ge heim, een geheim dat te maken had met een 'gestorven gelief de' die door verzen naar het le ven 'teruggezongen' moest worden. Achterberg was de dichter bij wie leven en werk volledig samenvielen. De totale dichter. Toen was er vorig jaar de monumentale biografie van Achterberg van de hand van Wim Hazeu. Dat boek open baarde het hele geheim van Achterbergs leven. Uit die le vensbeschrijving blijkt het schrikbarende karakter van het 'geval Achterberg'. In deze biografie komt Achterbergs le ven, vooral zijn sterk afwij kende seksualiteit, zo sterk naar voren dat de belangstel ling voor het werk er een beetje door naar de achtergrond werd gedrongen. Nu zijn er de brieven van Achterberg (300 stuks), en hier zien we dus weer een heel an dere dichter: koortsachtig brie venschrijver, organisator, za kenman, lezinghouder, aan staand echtgenoot, vriend, steeds bekender wordend kun stenaar. Maar tussen alle activiteiten door die Achterberg steeds be kender maakten bij het lite raire publiek, was de dichter steeds als de dood dat er iets zou uitlekken van de - in zijn ogen beschamende - omstan digheden waarin hij leefde. Alle ingewijden dienden te zwijgen, de schande mocht niet bekend worden. „Praat overigens nooit over mij, beloof me dat. Zeg maar dat je niets van me weet. Weet je ook niet. En weet ik zelf niet". „Maar doe me het groote genoegen, en praat hier niet over met Hans. Met niemand. Waarom niet? Ik weet het niet. Daarom niet". „Zwijg in alle talen, behalve betalen". Om onder het constante toe zicht uit te komen waartoe hij als psychiatrisch patiënt was veroordeeld, diende hij een baan te vinden en een vrouw. Dat laatste lukte hem. Maar ja renlang bestookte hij uitgevers en vrienden met het verzoek een betrekking voor hem te vinden of te creëren. Aan zijn vriend Jan Ver meulen: „Weet je niet ergens een boekhandel tje, leesbibl. over te nemen? Graag. Ik be doel nu met boekhandel ook pennen, potlooden, papier, blocnotes enz. Je weet wel. geen veters". Aan zijn uitgever Van Dis- hoeck: „Gaarne wil ik u bij deze om correctiewerk ver- zogken, en zou dit regelmatig voor u willen doen. Heeft u iets in die geest, of manuscripten bijwerken of zoo. Ik heb een schrijfmachine en kan ook type-werk verrichten. Moge lijk bloemlezingen samenstel len, of wat u mij te doen zou ge ven". Welwillend antwoord van de uitgever: „Wij nemen in over weging een boekje over tennis sport uit te geven, maar dit moet wel speciaal op de stijl gecorrigeerd worden. Het is te veel Tante Betje. Is dit iets voor u?" Waarop Achterberg: „Zeer gaarne zal ik me belasten met Tante Betje, zijnde het boekje over tennissport (technische termen daargelaten, want ik tennis niet)". Dat laatste is na tuurlijk een beetje stom om er bij te zeggen. Als Achterberg uiteindelijk onderdak is gebracht als veld werker voor het Dialectenbu reau in Amsterdam (de dichter woonde in de Gelderse Achter hoek), wordt zijn toon tegen zijn uitgevers brutaler dan voorheen. „Tot mijn spijt trof ik u gisteren niet. U waart he laas paardrijden. 12%% is wel heel weinig, dat krijg ik van geen enkele uitgever. Ik ver zoek U het op 15% te brengen". In 1950 krijgt Achterberg de P.C.Hooftprijs toegekend, de hoofdprijs in de Nederlandse literatuur. Hij is dan 45 jaar oud. Achterbergs rehabilitatie is een feit. Gezien alle omstan digheden in 's dichters per soonlijke leven, is dat nog heel snel gegaan. Achterberg is voortaan een gevierd dichter en kan gedurende de jaren '50 genieten van een ongebreidelde populariteit (hij overlijdt in 1961). De opzet is gelukt: de buitenwereld weet niets over Achterbergs 'geheim'. De cor respondentie met zijn uitgevers krijgt vanaf dat jaar 1950 een strikt zakelijk karakter. Reden waarom die latere brieven niet meer zijn opgenomen in deze brievenverzameling, die een nieuw licht werpt op de voor geschiedenis van Gerrit Ach terberg. Gerrit Achterberg, Briefwisseling met zijn uitgevers Bert Bakker, A.A. Balkema, C.A.J, van Dishoeck, A. Maga, A.A.M. Stols en Jan Vermeu len. Deel I: Briefwisseling. Deel II: Toelichting. Bezorgd door R.L.K. Fokkema en Joost van der Vleuten. Uitg. Querido, prijs 49,50 G2 a 'UI |k*Ï jöj»f k De omslag van 'De samenzwering' van Johan Diep straten. Door Muriel Boll Veel kinderboeken over de oorlog zijn geschreven vanuit de behoefte jongeren te laten zien wat er in die tijd precies gebeurde en hoe nutteloos ervoor dat Rosa weer vioolles krijg, van meneer Goldstein. Rosa leeft op die lessen en de muziek. Op een dag doet hij niet open, meneer Gold stein is opgehaald. Daarna heeft ze een droom die spre- oorlog eigenlijk is. Die heb- kend lijkt op het bekende ben meestal een duidelijk verhaal met een begin en een eind en het liefst een held er- De boeken van Ida Vos zijn anders. Het zijn ingetogen verhalen die bestaan uit frag menten, herinneringen die feilloos worden weergegeven en grote indruk maken. In een paar zinnen laat ze je precies voelen waar het om gaat, dat kan alleen als de schrijver die herinneringen nog op zijn netvlies heeft zit ten; het zijn de herinneringen van Vos zelf of zoals ze die van anderen gehoord heeft. Die authenticiteit maakt dat haar boeken diepere indruk maken dan wanneer ze die een boodschap zou hebben meegegeven. Het nieuwste boek van Ida Vos heet 'Dansen op de brug van Avignon'. Zoals die brug geen brug is omdat die niet afgebouwd is, is het leven van schilderij van Chagall 'De drie kaarsen'. Daarna houdt de herinnering aan meneer. Goldstein haar op de been, 'zelfs in de diepste ellende, want haar vader krijgt uit eindelijk gelijk. 'Dansen op de brug van Avignon' is een erg mooi boek. Omdat niet alle kinde ren van nu niet zo vanzelf sprekend weten als de oude ren met welke maatregelen de joden te maken kregen, staan hier en daar voetnoten om bepaalde begrippen te verduidelijken. In 'De Samenzwering' van Johan Diepstraten speelt de oorlog ook een rol, maar is niet meer dan een aankno pingspunt voor een spannend avonturenverhaal. Dat ver haal wordt verteld in drie fa sen, de oorlog zelf, twintig jaar daarna en veertig jaar daarna. De kleinkinderen van Lucas Kervezee ontdekken met hun moeder waarom hun Rosa onaf, er wordt een deel grootvader twintig jaar na de gemist. Rosa is een gevoelig meisje van een jaar of tien dat zich zelf tegen de oorlog en tegen wrede kinderen en volwasse nen beschermt door te- dro men. Het eerste stukje tekst begint en eindigt met de zin 'Rosa de Jong droomt tegen woordig overdag. In een paar zinnen laat Ida Vos zien waar het om gaat. 'Dag Martha!' heeft ze ge roepen, maar Martha zei niets terug. Ze keek Rosa alleen maar aan. 'Stik!' heeft ze zacht geschreeuwd.ze heeft toen maar gespuugd naar Martha's rug. Berend, een buurjongen, zag de klodder. 'Hou je jodenlijm bij je, vieze rik', schreeuwde hij. Rosa wil nooit meer naar buiten. Daartussen laat Ida Vos in een paar zinnen zien waar het om gaat. Ze rent naar binnen en droomt over een Duitse soldaat die in haar witte sol daten met scherpe pinnen aan de binnenkant van pijn de lucht in springt. AI dromend moet Ida hard lachen om de mof die uit elkaar barst. Haar, ouders zijn bang dat Rosa een beetje gek wordt van al dat dromen, maar Rosa wordt eerder gek van de werkelijkheid. Van haar sombere vader die zijn bange voorgevoelens hardop uit spreekt. Aan de andere kant staan haar moeder en oom Sander, die Rosa met hun verhalen en fantasie uit de diepe put van inertie probe ren te trekken. Sander zorgt oorlog is omgekomen. Het blijkt geen ongeluk te zijn, maar rechtstreeks verband te houden met het geheime An- toniusgenootschap dat be stond uit nationaal socialisten die beter wilden worden ten koste van anderen. Het boek begint wat stroef, misschien door de zinnen die mij wat kunstmatig kort aan doen. Na de eerste bladzijden pakt het je en lees je het ach ter elkaar uit. Diepstratens heeft er en passant een bood schap in gelegd: je moet men sen die veertig jaar geleden iets verkeerds hebben ge daan, kunnen vergeven. Diepstraten maakt tegelijk duidelijk dat je niet je ogen moet sluiten voor verkeerde ideeën en daden, of ze nu van jezelf zijn of van anderen. Daarmee laat hij de oorlog iets meer zijn dan alleen een kapstok. Door de spanning en de flinke portie dialoog is 'De Samenzwering' een spannend en prettig leesbaar boek, ook voor kinderen die niet zulke lettervreters zijn. Voor die kinderen zijn er te weinig boeiende en goed geschreven boeken, Diepstraten doet daar wat aan, dit is al zijn derde boek. Toch ben ik be nieuwd naar een langer ver haal van hem waarin zijn hoofdpersonen iets meer ka rakter krijgen. Ida Vos: 'Dansen op de brug van Avignon'. Uitg. Leopold, prijs 24,90. 1 Johan Diepstraten: 'De Samenzwe ring'. Uitg. Leopold, prijs 19,90. Ernest Zahn: 'Regenten, rebellen en reformatoren'. Uitg. Con tact, prijs 49,90. In dit boek geeft Zahn, een Tsjech met inter na tioinale achtergronden, zijn visie op 'Nederland en de Ne derlanden'. Hij was tussen 1963 en 1981 hoogleraar in de econo mische sociologie in Amsterdam en gaat in zijn beschouwing steeds uit van hedendaagse verschijnselen in het land van kooplieden en dominees. Nederland werd een eenheid in de strijd tegen het water en heeft nooit een echte krijgsadel en grootgrondbezit gekend. De overheid is niet een ver lichaam dat onderdanigheid voor schrijft. „Niet indentificatie met de macht maar verzet tegen •de macht staat aan het begin van de nationale traditie", schrijft Ernest Zahn. Politiek en religie zijn in Nederland niet te scheiden. We zochten het in de handel en weren koóoplieden die scherp op de kleintjes letten. Daarnaast zijn de Nederlanders calvinisten in alles, zedeprekers en betweters. Ook het Nederlandse socia lisme is een godsdienst, een heilsleer. Zahn haalt voortdurend de plannen van het kabinet Den Uyl aan om de maatschappij grondig te veanderen. Aardige dingen schrijft Zahn over de paradox dat in het To lerante Nederland zoveel geruzied wordt: „De tolerantie die hier in het geding is, moet inderaad niet als een menselijke eigenschap worden opgevat. Tolerantie is een waarde van de cultuur die in de loop van de tijd in de maatschappelijke instel lingen, in de alledaagse omgangsvormen en. zelfs in staande uitdrukkingen van de taal tot sociale norm is uitgegroeid. To lerantie moet niet als een karaktereigenschap van een persoon worden opgevat, maar als een aspect van het cutluurpatroon.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 41