Geen directe band tussen onderwijs en arbeidsmarkt EEN JUISTE KEUZE IS GEEN GARANTIE VOOR EEN PRIMA LOOPBAAN IENSTEN 1 DIENSTEN EDIENSTEN ZATERDAG 13 JANUAR11990 f- Naïef Kwaliteit Varkenscyclus Niet dwingen ie Frans van Mourik - Vormgeving Paula Polsj GEREFORMEERDE KER» DIENSTEN Axel: 10 en 17 u. ds. E.v.d. Weirt. (HA). Terneuzen (Goede Herderkerk) u. drs. J. Meijer, Middelburg, «v standingskerk)10.30 en 17 u A J. Meijer. Zaamslag: 10 en 15 a ds. A A Haan. Aardenburg: 9.30 u. ds. M. LorfeP Breskens: 9.30 en 17 u. kanj mevr. v.d. Well. Oostburg: 11 u. ds. M. Lorler. Schoondijke: 9.30 en 14.30 u. ds. u de Craene, St. Laurens. GEREFORMEERDE KERKE, (VRIJGEMAAKT) T Axel: 10 en 15 u. ds. G. de Kimpt Terneuzen: 10 en 15 u. ds. C. ty, we. Zaamslag: 9.30 en 15 a dl i Kruizinga. CHRISTELIJKE GEREFOt MEERDE KERK Zaamslag: 10 en 15 u. ds. J.v. Dijk EVANGELISCHE GEMEENTE Terneuzen (De Kandelaar):' lOj dhr. Koops. Hulst (Den Dullaert): 19.30 u. db Wulffraat DOOPSGEZINDE GEMEENTE Goes10 u. dr. C.v. Duin. Vlissingen: 9.30 u. zr. C. 4 Grauw-Steyl. LEGER DES HEILS Terneuzen (Donze Vlsserstr.): jj u. heiligingsdienst 19 u. avond dienst beiden olv. korpsofficier« NIEUW APOSTOLISCHE KERK Terneuzen/Hoek (Molendijk 9 Hoek): zond. 9.30 u. dienst. Goes (Turfkade 1): Elke 2e enk zondag 9.30 u. dienst Vlissingen (A de Westerbaan 21 W-Souburg) - zond. 9.30 en 18 u woensd. 20 u. dienst. Souburg - Martinüskerk. zond. 11 u. Domburg- Willibrorduskerk- 1, en 3e zat. 19.15 u. OOST-ZEEUWSCH-VLAANDE-I REN Clinge - H. Hendricus. zat 19 ui zond. 9.30 u. Hulst - H. Willibrordus. zat 19 u| zond. 9.30 en 11.30 u. Graauw - Maria ten Hemelopel ning. zat. 19 u. St Jansteen - H Johannes de Dof per. zat 19 u. zond. 10.30 u. Boschkapelle - H. Petrus en Paul lus. zond. 11.00 u. Westdorpe - O. L. Vr. Visitatkl zat 19 a Hengstdijk - H. Catharina. zatl 19.00 u. Heikant - H. Theresia. zat 19 u zond. 10 u. Kloosterzande - H. Martinus. zatl 18.30 u. zond. 11.00 u. Koewacht - H. H. Philippus Jacobus, zat 19 u. zond. 9.00 u. I Lamswaarde - H.. Cornells, zondl 9.30 u. Nieuw-Namen - H. Jozef, zondl 11.00 u. Ossenisse - H. Willibrordus. zondl 9.30 u. Stoppeldijk - H. Gerulphes. zondl 9.30 u. I Sluiskil - St. Antonius. zat 19 u zond. 11 a Terhole - H Gerardus Majelli| zond. 11.00 u. Axel - H. Gregorius de Grote. 1 19 a zond. 11 u, Philippine - O. L. Vr. Hemd vaart. zond. 9.30 u. Sas van Gent - Maria Hemel vaart, zat 19 u. zond. 11a Zandstraat - H. Pastoor van An zond. 10 Terneuzen - H. WillibrordusfTri niteitskerk). zat. 19 a zond. 9.15 a 10.30 a Verrezen Christin Maand. tm. zat. 19 a zond. 9.30 a 11 uur. Hoek - H. Kruiskerk, zond. 103 a Zuiddorpe - H. Maria Hemel vaart, zat 17 a zond. 9.45 a |weekeinde is onderstaande pastorie te REN - Van zond. 12 u. tot maand. 24 u. Past. estdorpe, Sas van Gent, Zuiddorpe - st. J. Voeten, tel. 01150-19451. Honderdduizenden volgen jaarlijks onderwijs. Jongeren doen dat omdat ze leerplichtig zijn of door willen studeren. Ouderen omdat ze ervaren hebben dat je eigenlijk nooit uitgeleerd bent. Ouderen vormen dan ook een groeiende groep binnen het onderwijs. Beide groepen zijn vertegenwoordigd in deze onderwijsbijlage. Of het nu gaat om de krachtpatser, die uit maatschappelijke onvrede in record- tempo een rechtenstudie deed, de vijftig-plusser die naar de Senioren academie gaat of de student die meer dan wie ook betrokken is bij zijn universiteit. En ze hebben een gemeenschappelijk doel: ze leren allemaal om te leven. Want onderwijs is meer dan alleen kennis of kunde opdoen. Onderwijs biedt de burger ook de kans om voldoende sociale vaardigheden te verwerven om zich staande te kunnen houden in de steeds ingewikkelder wordende maatschappij. t, Refrein: Wij Staan hier zij aan zijd® En helpen steeds elkaar. Wij zuilen samen strijden, ak- Al duurt het nog een j aar. Maar eenmaal zal het kon» Gelijk een bliksemflits, Dat rood-wit-blauw zal men, gt Met Holland aan de spits, and Refrein: toe De melodie is alsDaar b° op de bergen; het reit Daar tussen sneeuw en Üs- Pegam. Van ouders en van lief. Hetgeen ons kan verblijden, Is postpakket en 'n brief. Ondanks de distributie, Komt er nog heel wat aaa Maar moest dat zijn ver» •den, Dan waren wij er aan. Refrein: Iran ,De of tijk nu lits- Wij zitten in een lager En slapen hier op stro. Het eten dat is mager, De soep die spant de kroon Er is hier een dokter, De kwaal is diaree, Het middel dat hij voor schrijft, Is pepermunt en thee. Door Frans van Mourik De meest gehoorde reden van de dans rond het vakkenpakket is: wie een slecht vakkenpakket kiest komt slecht terecht in de maatschappij. Een opvatting die in hoge mate wordt ondersteund door het bedrijfsleven. Managers kunnen er maar niet genoeg van krijgen om te benadrukken, dat het onderwijs in Nederland slecht aansluit op de arbeidsmarkt. Onderwijsminister Jo Ritzen deelt kennelijk die opvatting. Hij heeft tenminste een commissie geïnstalleerd, die zich driftig gaat bezig houden-met onderwijs en arbeidsmarkt. Tot vreugde van de managers, die goed vertegenwoordigd zijn in die commissie. Straks zal de aanstormende jeugd, goed opgeleid, aan een loopbaan in het bedrijfsleven beginnen. Het wordt weer mooi in een Nederland, dat zich bevrijd heeft van het juk der onkunde. Maar helaas, zoals altijd is er een groot verschil tussen droom en daad. Drie onderzoekers, onder wie dr. Jaap Dronkers van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg, spitten een berg materiaal door en ontdekten dat er helemaal geen direct verband bestaat tussen de keuze van het vakkenpakket en de latere loopbaan. Jaap Dronkers, hoog scorend als onderwijssocioloog en daarom benoemd tot hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam, geldt als specialist op het gebied van onderwijs en kansen op de arbeidsmarkt. Daaraan gaat hij in Amsterdam, als onderzoeker, viervijfde van zijn tijd besteden. Daarom aan hem de vraag of iedereen dan uit zijn nek kletst als er voor gepleit wordt dat iedere jongere toch vooral het juiste vakkenpakket moet kiezen tot heil van zichzelf en de arbeidsmarkt. Zoals bijvoorbeeld gebeujt in de door de vorige staatssecretaris van Onderwijs, mevrouw Ginjaar-Maas, in gang gezette campagne 'Kies Exact', die tot doel heeft iedere middelbare scholier een beetje 'wiskunde-gek' te maken. „Dit soort oproepen gaat uit van een naïef beeld van de relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt", zegt Dronkers. „Ik bedoel daar het volgende mee. Bij die oproepen wordt er vanuit gegaan dat wat er aan kwalificaties nodig is op de werkplek allemaal zou zijn te leren vanuit de kennis die je op school hebt verworven. Maar een directe band tussen wat je in je werk doet en wat je op school hebt geleerd is er eenvoudig niet. Om op de werkplek te kunnen functioneren moet je nog een hoop bijleren". Er worden volgens Dronkers Verschillende zaken door elkaar gebaald. In de eerste plaats wordt dat wat je met een middelbaar schooldiploma op de De samenstelling van het vakkenpakket houdt jaarlijks honderdduizenden middelbare scholieren in hevige mate bezig. Zodra ze proberen die prangende vraag te beantwoorden, worden ze belaagd door talloze adviseurs. Ouders, school-dekanen, wetenschappers en bewindslieden roepen in koor: kies toch exact. En slimme meiden wordt voorgehouden om toch vooral op hun toekomst voorbereid te 'wezen. Maar is deze euforie terecht? Heb je met een goed vakkenpakket kans op een prima loopbaan. Er is alle reden om daaraan te twijfelen. Daarover een gesprek met prof. dr. Jaap Dronkers. FOTO ANDRË RUICROK De dans rond het vakkenpakket Meisjes exact laten kiezen is prima als dat gebeurt op grond van politieke en maatschappelijke overwegingen. arbeidsmarkt kunt doen op één hoop geveegd met de mogelijkheid om door te stromen naar een vervolgstudie. Dronkers: „Wij hebben de vervolgstudie nadrukkelijk buiten beschouwing gelaten. Wij wilden uitsluitend nagaan welke directe invloed de keuze van het vakkenpakket heeft op de beroepsloopbaan. Dan gaat het dus om de scholieren die meteen na het voortgezet onderwijs de arbeidsmarkt opgaan. Datje met een vervolgstudie je kansen op de arbeidsmarkt vergroot, ligt voor de hand" In de tweede plaats worden volgens hem nog twee andere zaken door elkaar gehaald. Namelijk het soort beroep waarin je dank zij een bepaald vakkenpakket terecht komt en het succes in je latere loopbaan. Dronkers: „Eerst werd de nadruk de nadruk gelegd op wat voor school een leerling moest kiezen om later succes te hebben: mavo, havo, of vwo. Verticale verschillen noem je dat. Maar omdat men inzag dat dat nogal beperkt is, verschoof het accent naar horizontale verschillen in het onderwijs. Du? de keuze van de richting. Electro-techniek of een handelspakket, wiskunde of talen. En ga zo maar door. Daar wordt nog steeds vrij veel gewicht aan toegekend. Maar de vraag is: levert zo'n keuze ook aanmerkelijke verschillen op de arbeidsmarkt op. Gedacht werd van wel, uit ons onderzoek blijkt juist van niet. Er is een groot verschil tussen wat mensen beweren en hoe het echt werkt. Het enige watje kunt stellen is datje met een bepaald vakkenpakket in een bepaalde sector van de maatschappij terecht komt. Maar er blijkt nergens uit dat een zogeheten beter vakkenpakket zorgt voor een betere loopbaan in termen van inkomen of werkloosheid. Dat is het belang van dit onderzoek". Hij scherpt zijn conclusie nog wat aan. „Als je in problemen komt, dus niks met je diploma kunt doen, dat komt dat doordat het maatschappelijk belang van het beroep is afgenomen. Dat kun je niet wijten aan de keuze van de richting zelf. Stel, een scholier kiest voor de richting informatica en stopt daarom wiskunde in zijn Nederlandse burger is echter correct. En als dat niet voor iedere burger geldt, zou dat voor bepaalde groepen verplicht gesteld kunnen worden. Je kunt bekijken of wiskunde voor meisjes noodzakelijk is, maar dat moet je dan wel doen vanuit argumenten die je ontleent aan de samenleving. Een besluit om zoiets verplicht te stellen moet berusten op politieke en maatschappelijke overwegingen. Het parlement moet daarover beslissen. Daarom is het zo jammer dat de discussie over de basisvorming in het parlement zo marginaal is gevoerd in verhouding tot de reacties op het rapport van de WRR. Het parlement heeft zonder inhoudelijke discussies de conclusies uit dat rapport overgenomen". Dronkers heeft geen hoge muts op van de wijze waarop de overheid zich tot nu met de planning in het onderwijs heeft bemoeid. Het gedoe rond de opleiding van onderwijzers noemt hij een 'fraai voorbeeld van de varkenscyclus'. Die komt neer op het volgende principe, iedereen produceert als een gek varkensvlees omdat de behoefte - daaraan zo groot is. Maar omdat er teveel vlees wordt geproduceerd klapt de markt in elkaar en gaan alle producenten over de kop. En vervolgens ontstaat er weer een tekort aan varkensvlees. De opleiding van onderwijzers vertoont hetzelfde beeld. Eerst een tekort, toen teveel opgeleiden, vervolgens sluiting van opleidingen en nu weer een tekort. Dronkers: „Meestal worden opleidingen niet ingekrompen op grond van arbeidsmarkt-argumenten. Maar als leerlingen de dalende vraag boven de markt zien hangen, schrijven ze zich al niet meer in voor een opleiding. Je moet als overheid heel voorzichtig zijn met die bespiegelingen over de arbeidsmarkt. Tussen de aanvang van een studie en de intrede op de arbeidsmarkt kan er heel veel gebeuren. Dat is geen pleidooi om Gods water maar over Gods akker te laten vloeien. Ik bedoel dat meer als eén relativering. En om aan te geven, wat ook uit ons onderzoek blijkt, dat de band tussen onderwijs en arbeidsmarkt niet zo sterk is". Dronkers vindt het goed dat er niet strakke band bestaat tussen vakkenpakket en arbeidsmarkt. „Anders kom je in hoge mate terecht bij een geplande samenleving. Het is goed om in herinnering te roepen dat dit soort grappen ook in Oost-Europa zijn uitgehaald. Daar hebben ze jaren lang geprobeerd in te schatten hoeveel mensen ze voor een bepaald beroep nodig hadden. Hoeveel ingenieurs, hoeveel verpleegsters en ga zo maar door. En we weten nu allemaal dat dat niet zo'n werkbaar systeem is gebleken. Al dat geroep om een betere band tussen onderwijs en arbeidsmarkt bestaat al lang. Maar dat stoelt weer op die naïeve opvatting over de band tussen die twee grootheden". Dronkers vindt het wat anders om je af te vragen of ontwikkelingen in de samenleving zodanig zijn, dat een burger bepaalde valdken nodig heeft om goed te kunnen functioneren. „Bijvoorbeeld of je een bepaalde kennis van wiskunde nodig hebt, of van Engels. Dat was bijvoorbeeld de inzet van het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Dat ging simpel gezegd over de vraag welke kennis iedere burger in Nederland minimaal nodig heeft. Vanuit die opvatting moetje ook zo'n oproep om 'exact te kiezen' beoordelen. Je kunt het zelfs breder maken. Je kunt je afvragen wat een Nederlander nodig heeft als Europeaan. Of hij dan geen groter historisch besef nodig heeft, of hij niet meer moet weten van de verhouding man-vrouw en van aardrijkskunde om zich als staatsburger van en deelnemer aan Europa staande te houden. Andérs moet hij zodra hij bij Wuustwezel de grens overgaat alles opnieuw gaan uitvinden". Maar Dronkers vindt wei dat ook daaraan beperkingen moeten worden opgelegd. „Je hoeft Nederlandse kinderen niet te dwingen Duits te leren omdat er nu een kans bestaat dat de beide Duitslanden weer verenigd worden. En je moet ook niet de illusie hebben dat er door meer vredes-onderwijs sneller vrede komt. De vraag of wiskunde belangrijk is voor de levensloop van de vakkenpakket. Informatica is op dit moment tenslotte ontzettend populair. Maar juist door die populariteit is het risico niet denkbeeldig, dat er meer aanbod is dan vraag en dat diezelfde scholier straks geen baan vindt. Dan zegt dat natuurlijk niks over het kiezen van wiskunde of de kwaliteit van dat vak. De kwaliteit van een opleiding is nooit af te meten aan het aantal werklozen". We leggen Dronkers nogmaals de vraag voor of de suggestie van de campagne 'Kies Exact' datje met wiskunde beter af bent, een verkeerde is? „Ja en nee", zegt Jaap Dronkers. „Als je kijkt naar de mogelijkheden om door te stromen naar hoger onderwijs, zijn die met wiskunde natuurlijk veel groter. Dat je daardoor meer kansen hebt zit niet in de kwaliteit van het vak wiskunde maar in de kwaliteit van de vervolgopleiding. Exact kiezen is dus prima voor de doorstroming; maar heeft geen direct gevolg voor de loopbaan. Het een is een onderwijseffect, het ander een mProf. dr. Jaap Dronkers die mensen gaan uit van een naïef beeld. FOTO DE STEM! JOHAN VAN GURP arbeidsmarkteffect. Die twee zaken moet je niet door elkaar halen". Hij voelt met enige aarzeling wel iets voor een breder vakkenpakket op school. Dronkers: „Het nadeel daarvan is zodra je meer mogelijkheden schept in het voortgezet onderwijs ook de verschilllen in de pakketten van de leerüngen groter worden. En dat betekent weer dat er meer mensen komen die net niet het goede vakkenpakket, deficiënt heet dat, voor een bepaalde vervolgopleiding hebben. En of je iedereen daarom dan weer moet verpüchten een zo breed mogeüjk vakkenpakket te nemen, weet ik niet. Het is nooit gebeurd, al wordt wel vaak door onze generatie beweerd dat er vroeger op de middelbare veel meer vakken gedaan moesten worden. Dat is niet vergelijkbaar. Zulke beweringen komen voort uit een soort nostalgie. Wil je dat leerlingen meer vakken in hun pakket stoppen, dan betekent dat meer leerkrachten en een langere leertijd. Dan zullen we terugmoeten naar een verlenging van de schoolweek".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 17