IN DE MARKT
ita V6: te
ernatief
VW Futura straks werkelijkheid
}ajero V6 wint van turbo-diesel
Ford wil vrijetijds-auto gaan bouwen
ers leggen
meters af
Mercury Sable nog meer
op West-Europa gericht
Ieder zijn eigen dieet
VIERDUIZEND SYMBOLEN VAN MANNELIJKHEID
A CA
X OW
I
tadio onzichtbaar
Alsnog handchoke
Sierplaten
Armsteun
Ivan maandag:
igcars
E STEM CONSUMENT VRIJDAG 5 JANUAR11990
tfAAR IS AAN DE POMP WEL ERG DORSTIG
AFSLANKEN DEEL 15
A
ci
pratej
nata van Hyundai is
nib Car enige tijd geleden bi
Leten dat het beleid er voor-
|het Koreaanse merk niet
ntieus model als de grote So.
el al zoveel moeite heeft
Ir te slijten eigenlijk enkel
ptatus kan bieden, dan
nerk beslist niet op een gunl
Ibij Greenib Car ook. Anders
nadrukkelijk op prijs hebben
notor onder de 50.000 gul-
jvering. Belangstellende auto-
Ford een duizenden guldens
nagenoeg even dure zescilui
niet onderdoen voor de Ko-
ir het leven met een wat klei
1 en 25 liter.
C2
In Maranello, 15 kilometer van Modena
in Italië, bevinden zich de fabrieken van
Enzo Ferrari, een legende in de racewe
reld die nog steeds voortleeft.
:o Ferrari, die aan het begin van deze eeuw in
ina geboren werd, bouwde zijn eigen ziel en
pessie in zijn raceauto. Maranello produceert per
4.000 wegmodellen, symbolen van mannelijk-
jd voor 's werelds rijkste kopers,
liet centrum van alles staat echter de ontwikke-
ij van de perfecte Formule 1 raceauto. De op-
engsten van de wegmodellen worden hiervoor
gewend. Ferrari probeert een ronde voorsprong
nemen op de wereld met een raceauto die totaal
itworpen en gebouwd is in de Ferrari-werkplaats.
rari concurreert met McLaren, Benetton en an-
autofabrikanten die meccano-achtige con-
jucties produceren: motoren van Honda of Ford
firijl chassis, carrosserie, transmissies en versnel-
pjsbak van verschillende fabrikanten afkomstig
Voor de weg- en racemodelen van Ferrari
jrden alleen verschillende metalen gebruikt.
[audio Ferroni, kwaliteitscontroleur, heeft zijn
|ve leven bij Ferrari gewerkt vanaf de jaren 60,
ien John Surtees de Formule 1 wagens reed. „Ik
ib alles gedaan, van motorlagertjes tot zuigertjes
nokkenassen. Meneer Ferrari begreep de mens,
wist dat ieder dag hetzelfde werk doen de inte-
se doodt."
[eneer Ferrari. De naam, altijd door meneer voor-
echoot door de fabriek. „Soms lijkt het
mijn vader nog leeft", zegt Piero Lardi Ferrari,
zoon van Enzo Ferrari. Piero is vice-president
an Ferrari, voor hem een grote persoonlijke
Als buitenechtelijke zoon van Enzo Ferrari
ie hij op rond de fabrieken en werd door de
«haniciens op de toiletten verstopt als mevrouw
errari op het terrein was. Later werd hij door
Ferrari aanbidt voorsprong
mag
Enzo erkend, kreeg toestemming de familienaam
aan te nemen en een plaats bij het bedrijf.
Goede balans
„Iedereen die voor mijn vader gewerkt heeft, heeft
goede herinneringen aan hem. We moeten een
goede balans zien te vinden tussen die herinnerin
gen en wat Ferrari nu is. Ferrari is natuurlijk ver
anderd. Mijn vader was een sterke persoonlijkheid,
maar hij zei altijd dat de beste auto de volgende is.
Hij zou het niet goed vinden dat Maranello een
soort museum werd."
Een van veranderingen bij Ferrari is de aanwezig
heid van Fiat-mensen die nu deel uitmaken van het
bedrijf. Dit is echter geen verrassende ontwikke
ling: twintig jaar geleden al werd Gianni Agnelli,
president van Fiat, de grootste aandeelhouder van
Ferrari om Enzo Ferrari's droom te financieren.
Die droom streeft Agnelli nog steeds na. „Het is
een eenvoudige erfenis te streven naar vooruitgang,
zelfs als dit het offer met zich meebrengt van de
nobelste der mensen", zei Ferrari in zijn negentig
ste en laatste levensjaar.
Golflengte
Alhoewel de racewereld Agnelli nooit zo gefasci
neerd heeft als voetbal bevonden Agnelli en Fer
rari zich op dezelfde golflengte. Over het eerste sei
zoen zonder Ferrari zegt Agnelli: „We zijn de op
één na beste. Beter dan vorig jaar, maar toch
slechts tweede."
President van Ferrari is Piero Fusaro. Hij is afge
studeerd ingenieur, heeft een Fiat-achtergrond en
is jarenlang de persoonlijke assistent van Ferrari
geweest, die hij nu heeft opgevolgd. „Van hem heb
ik alles geleerd over Formule 1 en het is mijn pücht
te proberen de situatie van het bedrijf te verbete
ren", zo zegt hij.
Die situatie zal zeker beter worden nu Ferrari
Alain Prost aangetrokken heeft, de wereldkam
pioen. Ferrari heeft echter ook met de nodige ver
hezen te kampen gehad. Zo is Ferrari een geniale
ontwerper kwijtgeraakt. John Barnard, technisch
directeur in Engeland, heeft het bedrijf verlaten.
„In drie jaar tijd heeft Barnard onze capaciteit ver
hoogd en ons in een concurrentiepositie geplaatst.
Hij wilde echter niet naar Maranello komen maar
in Engeland blijven. En als iemand technisch direc
teur voor Ferrari's Formule 1 wil zijn moet hij in
Maranello wonen." Barnard is ingepikt door het
Bennetton-team, dat beloofd heeft een research
centrum voor hem te bouwen in Engeland. Ferrari
heeft Scalabrone, een Argentijn, als hoofdontwer
per in Maranello aangesteld.
Voor Ferrari rijden nu Alain Prost en Nigel Man-
sell. Prost brengt de ervaring van drie wereldkam
pioenschappen met zich mee en de nummer 1 note
ring waarnaar Ferrari altijd gehunkerd heeft. Bij
komend voordeel is volgens Luca di Montezemolo,
de Ferrari-protégé die Prost heeft aangetrokken,
dat „Prost een fantastisch gevoel heeft voor de
Formule 1. Hij kan onze auto's, onze motoren ver
gelijken met die van de andere bedrijven. Hij is zo
wel op de test- als op de racebaan zijn salaris
waard."
Negen miljoen
Niemand in Maranello laat iets los over de salaris
sen van de racers, maar het gerucht gaat dat Prost
negen miljoen dollar krijgt voor het komende sei
zoen en dat Mansell als hij uiteindelijk stopt met
racen Ferrari-dealer kan worden in Engeland, waar
per jaar 350 auto's verkocht worden.
Tussen de twee mannen die Ferrari leiden en de
twee mannen die voor Ferrari rijden, Staat een per
soneel van 1800 man. Een groot deel van het per
soneel is opgeleid in de Dino Ferrarischool tegen
over de fabriek, genoemd naar een zoon van Enzo
die toen Jiij 24 was aan spierdystrofie is overleden.
Hele generaties zijn er geïndoctrineerd met Ferrari.
Copyright The Times
linders nemen, heeft Greenil
lomt de Mazda 929 nog h<
rschil nog altijd twaalf milli
hun zescilinder modellen m
pais Volvo en Mercedes mei
meer dan een ton.
i nooit louter en alleen di
neer zijn. De Stuttgarter ster
ge projecteren. En status. Dat
atuurlyk ook kwalitatieve ver
en verantwoorde wigvormige
van weinig zicht naar achte-
veg.
ïge en 1280 kg zware Sonata
ing laat ook weinig te wensen
niet klagen. De stoelen zitten
■telbaar zijn. En het zal voorts
van huis uit van diverse leuke
iraps automaat, centrale deur-
(ramen en cruisecontrol.
eliswaar rustige, maar slechts
jt-injectiemotor, die pas bij ho-
'luidsproduktie komt. Niet
qua prestaties blijft hij flink
bast alle gevallen aan een top-
n. Daar steekt de top van deze
te merken op het rijgedrag van
togal stevig over in bochten en
if en toe veel te opvallend aan-
ns vrij vaag. Daarnaast stuurt
Izerking onverkort naar boven
pen de cruisecontrol van de So-
den 'glijdt' men ongestoord en
hiteerde wegdek. Op zo'n mo-
erder genoémde toch niet al te
rschillen wel waard zijn. In elk
overwegen alternatief.
jn pas in het voorjaar terecht,
litvoeringen: de 'gewone' van
[11e meer.
t Pajero V6 in korte uitvoering. Er is ook een vier- deurs-versie met langere wielbasis.
LEUSDEN - Technische vernieuwingen
die de komende 10 tot 15 jaar verwacht
mogen worden zijn aangebracht in de
nieuwe onderzoeksauto van Volkswagen:
de IRVW Futura.
Met deze 2/2-zitter laten de ontwerpers in Wolfs
burg nu al zien welke technische mogelijkheden
voorhanden zijn, wanneer handmatig een auto
wordt gebouwd. Omdat zowel de produktie- als de
assemblage-methoden op dit moment nog lang niet
zijn afgestemd om met nieuwe materialen in serie-
produktie te werken, zal het nog geruime tijd duren
voordat een auto als de IRVW Futura als gebruiks-
auto uit de fabriek kan komen.
De carrosserievorm van deze VW is heel bijzonder
te noemen. Bij de Futura wordt gebruik gemaakt
van een nieuw soort isolerend glas dat 60% van de
warmte buiten het interieur houdt. De inzittende in
de wagen worden door het z.g. 'verduisteringsglas'
niet beperkt in het zich naar buiten.
Vierwielbesturing, een volledig elektronisch blok-
keerbeveiligings-systeem en sensoren die alles opti
maal regelen wanneer zijwind of wegoneffenheden
het sturen enigszins bemoeilijken, horen allemaal
tot het standaardpakket van de Futura. De be
stuurder krijgt alle nuttige informatie via LCD-
beeldschermen in de cockpit. Sensoren waarschu
wen de bestuurder wanneer te weinig afstand van
auto's en obstakels wordt genomen. Met hulp van
een druk op een knop parkeert de Futura (automa
tisch) in de kleinste parkeerplaats.
Voor een heel bijzondere ontwikkeling hebben de
motorenconstructeurs gezorgd. De onderzoeksauto
krijgt zijn motorische kracht van een 17 liter ben
zinemotor mét een nieuwe directe inspuiting. Vol
gens Volkswagen springt deze nieuwe krachtbron
net zo zuinig met brandstof om als een diesel; de
karakteristiek van de motor biedt daarentegen de
comfortabele voordelen van een benzine-kracht-
bron.
<oorJan van Zuilen
ggg Dieselmotoren zijn door de milieuboom
enigszins uit de gratie geraakt. Niet
geheel terecht, want de uitlaatgas
sen van een dieselmotor zijn niet mi-
ïuvervuilender dan van een niet écht schone
sizinemotor. Bovendien hebben dieselmoto-
en een hoger rendement waardoor ze zuini-
ïr met energie omspringen. Alleen een ben-
ne-motor met geregelde katalysator, gekop-
eld aan een lambda sonde, mag zich schoner
oemen dan een dieselmotor. En dat zijn nog
mg niet alle benzine-motoren.
de nieuwe 3 liter metende V6 van de Mitsu-
ishi Pajero die, en vandaar deze inleiding, een al-
matief wil zijn voor de totnutoe uitsluitend met
ieselmotor te leveren Pajero-jeep. En wat voor
a diesel. De 2,5 liter metende turbo-diesel, tegen-
oordig met intercooler, is een juweel van een mo-
r, die van de Pajero het neusje van de zalm
■aakt in de klasse van vier-wiel aangedreven wa-
ieso lenen terreinauto's zich door hun rijgedrag
gebruiksmogelijkheden al bij uitstek voor een
Keimotor. Dat gegeven, gevoegd bij de voortref-
ijke prestaties van de turbo-diesel uit de Pajero
t een maximum vermogen van 70 kW en vooral
hoge koppel van 235 Nm bij 2000 toeren per
'nut, maakt de concurrentie-opgave voor de V6
ta zwaar.
Toch slaagt de zespitter met verve, want ook deze
motor lijkt op het lijf van een terreinwagen te zijn
geschreven. De V6 is net als de turbo-diesel een
motor met een, gelet op zijn cylinder-inhoud, wei
nig spectaculair maximum-vermogen (104 kW)
maar hoog koppel (225 Nm bij 3000 tmp). Daar
mee is de V6 minstens zo soepel als de turbo-die
sel. De motor reageert bij elk toerental heel goed
op het gaspedaal en beschikt daarbij, zo lijkt het,
over onuitputtelijke reserves.
In het terrein laat de Pajero V6 zich wat speelser
berijden. Je hebt behalve de brute kracht, die ook
de turbo-diesel kenmerkt, nog de beschikking over
dat beetje extra piek-vermogen en dat kan uitste
kend van pas komen om op snelheid modderpoel
of zandheuvel te bedwingen.
Op het asfalt verandert de V6 de Pajero van een
vlotte in een snelle terreinwagen. Luxe-wagens die
bij een stoplicht menen dat die jeep naast of voor
hun nog snel moet worden ingehaald, mogen des
gewenst al blij zijn als ze zijn achterlichten in het
vizier kunnen blijven houden. Harder dan 120
km/h mag niet, maar hij kan het wel. We hebben
(heel kort maar) de snelheidsmeter op 180 km/h
gekregen (fabrieksopgave 160 km/h).
Al met al is het rijden met de V6 een feest. Het
duurde bij ons 400 kilometer lang voor de kater
kwam want toen hadden we 68 liter loodvrije ben
zine nodig om de tank weer vol te krijgen. Ofwel
een verbruik van 1 op 6. Het is maar goed dat Mit
subishi de Pajero-rijder tegenwoordig wat te kiezen
geeft.
Binnen 10 tot 15 jaar zullen auto's als de VW Futura op de weg zijn te vinden.
AMSTERDAM - Ford overweegt om de Ghia 'Be
bop' (een vrijetijdsauto die gebaseerd is op de
nieuwe Fiesta) mogelijk al dit jaar in produktie te
nemen.
In de Ghia Studio in Turijn is de wagen, die afge
stemd is op de groeiende Europese markt van vrije-
tijdsauto's, ontwikkeld. In mechanisch opzicht is
de auto volledig gebaseerd op een vijfdeurs Fiesta
met 1.8 liter dieselmotor. Aan de voor- en achter
zijde is hij voorzien van speciale bumpers; de flan
ken zijn met kunststof panelen bekleed. Het ach
terste gedeelte van de carrosserie is gewijzigd om
de traditonele laadvloer van een pick-up te krijgen.
De neerklapbare achterklep, die in een lijn ligt met
de laadvloer, is zodanig uitgevoerd dat er bagage
op kan worden geplaatst.
Achter de tweezits cabine is een paneel aange
bracht, dat uit twee delen bestaat en verwijderd
kan worden. In het bovenste deel is een grote, bolle
achterruit opgenomen. Deze ruit kan compleet
worden verwijderd.
- merk Hyundai nu ook in de top-
nu ook in de top-11
A
rlijks de meeste auto-kilometers
atistiek heeft berekend dat in
per personenautobezitter gemid-
egd. De leeftijdsgroep 40 tot 5®
100 km minder: 20.810 km.
men voor rekening van de gr<#P
Jt 20 jaar. Hun jaarkilometrasf
Opvallend is het hoge aantal kt'
>en en ouder wordt afgelegd: ff-
naar het totale wagenpark woiy
■age van de Nederlandse cha^'
>s weer een autoradio-beveiliging in de reeks
systemen bij gekomen. Deze is afkomstig van
Italiaanse firma Tecnauto. Het systeem berust
e onzichtbaarheid van de autoradio/cd-speler.
■■vice Best Automateriaal (04998-74170) impor-
«rt het.
worden in het dashboard frames aangebracht,
|e wat vormgeving betreft speciaal aan het merk
P aangepast. Op die frames is een hardstalen
■front bevestigd met een dikte van 2 mm. Dat
■front onttrekt de radio volledig aan het zicht
1 it naadloos aan op het dashboard. De radio
zo verzekert de importeur, totaal verankerd en
opgesloten. De prijs is afhankelijk van de wensen
van de consument en van het automerk.
Hoewel een automatische choke-unit heel comfor
tabel kan werken, zijn er steeds meer milieube
wuste automobilisten, die de voorkeur geven aan
een handbediende choke. Die stoot veel minder
schadeüjke stoffen uit tijdens de start en het warm
lopen en het bespaart ook nog eens nogal wat
brandstof. Daarom is er nu een systeem in de han
del die inbouw van zo'n handbediende choke ach
teraf mogelijk maakt. In Nederland is het de firma
Auto Delta in Assen (05920-72299), die de Zwit
serse produkten importeert.
Binnen een half uurtje, zo zegt de importeur, kan
elke doe-het-zelver de montage geklaard hebben.
De importeur belooft zelfs dat wanneer de hand
choke eenmaal is aangebracht, op korte ritten het
Ook kan de steun naar boven worden geklapt.
De armsteun is er in diverse uitvoeringen, afhanke
lijk van het type auto. De kleur is steeds zwart. De
prijzen liggen tussen 149 en 169.
brandstofgebruik met meer dan 10% gereduceerd
zal zijn.
De ombouwset wordt geleverd in twee uitvoerin
gen: met of zonder electrische aansluiting. De prij
zen voor de consument bedragen 135 en 117.
Er kan nu comfortabeler en veiliger worden gere
den dank zij de introductie van de Metalplast arm
steun. Hij is ontworpen om de rechterarm van de
bestuurder, die vooral tijdens lange ritten niets te
doen heeft en geruime tijd in dezelfde houding
moet vertoeven, steun te geven. Er kan in die situa
tie vermoeidheid ontstaan die ten koste gaat van
concentratie en veiligheid. Die armsteun kan daar
verandering in brengen.
Het gaat om een Italiaans produkt, dat in Neder
land verspreid wordt door Autosport Tepper in
Groningen (050-410888). Dat bedrijf maakt gewag
van de eenvoud waarmee de steun aan de bestuur
dersstoel is te monteren. Boren hoeft niet. Slechts
de originele schroefpunten van de stoel komen er
aan te pas. Omdat de steun vastzit aan de stoel,
maakt het niet uit in welke stand die stoel staat.
Voor wie wel graag lichtmetalen velgen onder zijn
auto zou willen hebben, maar deze te duur vindt,
biedt Botec Autosport in Groesbeek een nieuw al
ternatief. Dat zijn hoogglanzend dubbel gelakte
metalen wielsierplaten, die kwalitatief hoog uit
moeten steken bij het al bestaande alternatief van
de kunststof wieldop. Volgens Botec (08891-76123)
zal het gebruikte materiaal, 'hoogwaardig verzinkte
metaalplaat', niet gaan roesten, zelfs niet als er on
verhoopt krassen ontstaan.
Verlies is niet mogelijk. Diefstal zal zeer moeilijk
zijn als gevolg van het bevestigingssysteem achter
de wielbouten of -moeren. Bij het aanbrengen hoe
ven de wielen niet gedemonteerd te worden.
Wanneer de originele velgen ook nog zwart worden
gemaakt, is volgens de importeur het verschil met
een kostbare lichtmetalen velg bijna niet meer te
zien. Een set van vier platen kost 160. Verkrijg
baar in de goede autoshop.
Aan het uiterlijk van de Mercury Sable is weinig gewijzigd De be
langrijkste veranderingen zijn in het interieur merkbaar.
De belangstelling voor de Amerikaanse auto wordt per jaar in Ne
derland groter. Hebben Chrysler en General Motors in de prijs
klasse onder 50.000 gulden al enkele nieuwe op West-Europa afge
stemde wagens geëxporteerd, Ford blijft zich volleiiig concentreren
op de klasse boven 60000 gulden.
In deze prijsklasse, met een verkooptotaal van zo'n 1.000 wa
gens per jaar, is de Mercury Sable in korte tijd uitgegroeid tot hef
populairste model. Vier jaar na de introduktie heeft de Lincoln/
Mercury Divisie van Ford US bij de Mercury Sable een groot aan
tal wijzigingen doorgevoerd. In het interieur van de op de voorwie
len aangedreven Sable zijn de belangrijkste veranderingen te vin
den. Het dashbord heeft nu een echt Europese lijn gekregen met
goed afleesbare en overzichtelijk gerangschikte instrumenten.
M Nieuw is verder de elektronisch geregelde variabele stuurbe
krachtiging die al eerder op de Lincoln Continental is toegepast en
die tevens wordt gebruikt voor de nieuwe luxueuze Lincoln Town
Car.
Aan de al rijke standaarduitrusting van de Sable (met airconditio
ning, cruise control, elektrische bediening van stoelen, ramen en
zijspiegels en centrale deurvergrendeling) is nu ook nog een airbag
voor de bestuurder toegevoegd. Ford Amerika denkt overigens in
1990 meer dan een miljoen auto's te produceren die vanaf fabriek
van een airbag zijn voorzien.
V De Mercury Sable beschikt opnieuw over de 38 liter V6-mo-
tor met elektronisch geregeld motormanagement, die ook in de
Lincoln Continental is te vinden. Het maximum vermogen be
draagt 140 pk/103 kW bij slechts 3800 toeren en heeft een groot
ste koppel van üefst 292 Nm bij maar 2.200 toeren. Souplesse en
een goede trekkracht (ook bij lage toerentallen) zijn hierdoor verze
kerd. De Sable, waarvan ook een fraaie stationcar leverbaar is,
heeft standaard een viertraps automatische versnellingsbak met
overdrive en lock-up op drie en vier. Het prijslijstje bij de Sable Se
dan start bij 69274 gulden; de stationwagen bij 72740 gulden.
Door drs. R. van Neer, psycholoog
Eindelijk dan het middel waar men alles van verwacht: het dieet.
Ik begin pessimistisch: met de bezwaren. U kent de meeste wel.
Even op een rijtje.
JDieëten zijn veelal eenzijdig. Je bestrijdt de kwaal overgewicht
met de kwaal ondervoeding.
Je lievelingskost moet je opgeven. Smaak en variatie zijn pover.
Dat gaat tegenstaan. Eten wordt een vreugdeloos iets. Terwijl een
goed maal van belang is voor je stemming en welzijn. Aldus eetspy-
choloog Lyman, die vindt dat we juist veel werk van het eten moe
ten maken. u
Een snelwerkend dieet ('de kilo's vliegen eraf), ruimt vaak weinig
vet op - waar het nou juist om gaat. Je wordt magerder maar niet
mooier en gezonder. En na het dieet komen de kilo's weer terug.
Als je veel lijnt, stelt het lichaam zich in op uithongering. Dat
verhoogt het rendement van de spijsvertering: er worden meer voe
dingsstoffen uit het eten gehaald. Dus word je van hetzelfde eten
nu zwaarder dan vroeger... 'Dieet maakt dik' zeggen de Amerika
nen!
De grote offers van het lijnen brengen meestal weinig op. Het
vergalt menig leven ('dieet-depressie'). Er zijn bijwerkingen van ge
wichtsverlies, zoals slechter slapen. Zo kan lijnen kwalijker uitpak
ken voor je gezondheid dan een doorsnee overgewicht!
Dus geen dieet kopen? Och, het kan wel eens wenselijk zijn om je
figuur snel wat te corrigeren. De Benidorm-vakantie nadert en je
wilt je Spaanse vriendje niet tegenvallen. Een prima reden.
En verder? Via wat meer beweging is een blijvend lager gewicht te
bereiken. Dan hoef je nog maar weinig anders te eten: overstappen
op vetvervangers en op kunstmatig zoet (zoals aspartaam), op
lightprodukten en op vet-arm bakken/braden, op meer vezelrijk
voedsel en op vervangen van 'zware' tussendoortjes. Deze combi
natie van iets meer beweging en iets minder 'zwaar' eten is volgens
deskundigen trouwens de enig haalbare manier voor wie op eigen
houtje wil vermageren.
Van belang is om te handhaven wat je lekker vindt. Veel adviezen
gaan dwars tegen een sterke voorkeur in, bijvoorbeeld maar wen-l<x
nen aan minder zoet eten en drinken. Een bijna onmogelijke eis.
Om goed te eindigen: het hoofdmaal mag dus drie gangen hebben.I
Een goede eetlustwekker (tomatensoep!) werkt trouwens al wat
verzadigend. En lichte toetjes zijn er zat. Edoch méér dan drie gan
gen, dus meer keus op tafel, leidt tot veel eten! Reserveer dat dus
jw| I
lil - w!
lil.
»J
I,
11