IN DE MARKT ita V6: te ernatief VW Futura straks werkelijkheid }ajero V6 wint van turbo-diesel Ford wil vrijetijds-auto gaan bouwen ers leggen meters af Mercury Sable nog meer op West-Europa gericht Ieder zijn eigen dieet VIERDUIZEND SYMBOLEN VAN MANNELIJKHEID A CA X OW I tadio onzichtbaar Alsnog handchoke Sierplaten Armsteun Ivan maandag: igcars E STEM CONSUMENT VRIJDAG 5 JANUAR11990 tfAAR IS AAN DE POMP WEL ERG DORSTIG AFSLANKEN DEEL 15 A ci pratej nata van Hyundai is nib Car enige tijd geleden bi Leten dat het beleid er voor- |het Koreaanse merk niet ntieus model als de grote So. el al zoveel moeite heeft Ir te slijten eigenlijk enkel ptatus kan bieden, dan nerk beslist niet op een gunl Ibij Greenib Car ook. Anders nadrukkelijk op prijs hebben notor onder de 50.000 gul- jvering. Belangstellende auto- Ford een duizenden guldens nagenoeg even dure zescilui niet onderdoen voor de Ko- ir het leven met een wat klei 1 en 25 liter. C2 In Maranello, 15 kilometer van Modena in Italië, bevinden zich de fabrieken van Enzo Ferrari, een legende in de racewe reld die nog steeds voortleeft. :o Ferrari, die aan het begin van deze eeuw in ina geboren werd, bouwde zijn eigen ziel en pessie in zijn raceauto. Maranello produceert per 4.000 wegmodellen, symbolen van mannelijk- jd voor 's werelds rijkste kopers, liet centrum van alles staat echter de ontwikke- ij van de perfecte Formule 1 raceauto. De op- engsten van de wegmodellen worden hiervoor gewend. Ferrari probeert een ronde voorsprong nemen op de wereld met een raceauto die totaal itworpen en gebouwd is in de Ferrari-werkplaats. rari concurreert met McLaren, Benetton en an- autofabrikanten die meccano-achtige con- jucties produceren: motoren van Honda of Ford firijl chassis, carrosserie, transmissies en versnel- pjsbak van verschillende fabrikanten afkomstig Voor de weg- en racemodelen van Ferrari jrden alleen verschillende metalen gebruikt. [audio Ferroni, kwaliteitscontroleur, heeft zijn |ve leven bij Ferrari gewerkt vanaf de jaren 60, ien John Surtees de Formule 1 wagens reed. „Ik ib alles gedaan, van motorlagertjes tot zuigertjes nokkenassen. Meneer Ferrari begreep de mens, wist dat ieder dag hetzelfde werk doen de inte- se doodt." [eneer Ferrari. De naam, altijd door meneer voor- echoot door de fabriek. „Soms lijkt het mijn vader nog leeft", zegt Piero Lardi Ferrari, zoon van Enzo Ferrari. Piero is vice-president an Ferrari, voor hem een grote persoonlijke Als buitenechtelijke zoon van Enzo Ferrari ie hij op rond de fabrieken en werd door de «haniciens op de toiletten verstopt als mevrouw errari op het terrein was. Later werd hij door Ferrari aanbidt voorsprong mag Enzo erkend, kreeg toestemming de familienaam aan te nemen en een plaats bij het bedrijf. Goede balans „Iedereen die voor mijn vader gewerkt heeft, heeft goede herinneringen aan hem. We moeten een goede balans zien te vinden tussen die herinnerin gen en wat Ferrari nu is. Ferrari is natuurlijk ver anderd. Mijn vader was een sterke persoonlijkheid, maar hij zei altijd dat de beste auto de volgende is. Hij zou het niet goed vinden dat Maranello een soort museum werd." Een van veranderingen bij Ferrari is de aanwezig heid van Fiat-mensen die nu deel uitmaken van het bedrijf. Dit is echter geen verrassende ontwikke ling: twintig jaar geleden al werd Gianni Agnelli, president van Fiat, de grootste aandeelhouder van Ferrari om Enzo Ferrari's droom te financieren. Die droom streeft Agnelli nog steeds na. „Het is een eenvoudige erfenis te streven naar vooruitgang, zelfs als dit het offer met zich meebrengt van de nobelste der mensen", zei Ferrari in zijn negentig ste en laatste levensjaar. Golflengte Alhoewel de racewereld Agnelli nooit zo gefasci neerd heeft als voetbal bevonden Agnelli en Fer rari zich op dezelfde golflengte. Over het eerste sei zoen zonder Ferrari zegt Agnelli: „We zijn de op één na beste. Beter dan vorig jaar, maar toch slechts tweede." President van Ferrari is Piero Fusaro. Hij is afge studeerd ingenieur, heeft een Fiat-achtergrond en is jarenlang de persoonlijke assistent van Ferrari geweest, die hij nu heeft opgevolgd. „Van hem heb ik alles geleerd over Formule 1 en het is mijn pücht te proberen de situatie van het bedrijf te verbete ren", zo zegt hij. Die situatie zal zeker beter worden nu Ferrari Alain Prost aangetrokken heeft, de wereldkam pioen. Ferrari heeft echter ook met de nodige ver hezen te kampen gehad. Zo is Ferrari een geniale ontwerper kwijtgeraakt. John Barnard, technisch directeur in Engeland, heeft het bedrijf verlaten. „In drie jaar tijd heeft Barnard onze capaciteit ver hoogd en ons in een concurrentiepositie geplaatst. Hij wilde echter niet naar Maranello komen maar in Engeland blijven. En als iemand technisch direc teur voor Ferrari's Formule 1 wil zijn moet hij in Maranello wonen." Barnard is ingepikt door het Bennetton-team, dat beloofd heeft een research centrum voor hem te bouwen in Engeland. Ferrari heeft Scalabrone, een Argentijn, als hoofdontwer per in Maranello aangesteld. Voor Ferrari rijden nu Alain Prost en Nigel Man- sell. Prost brengt de ervaring van drie wereldkam pioenschappen met zich mee en de nummer 1 note ring waarnaar Ferrari altijd gehunkerd heeft. Bij komend voordeel is volgens Luca di Montezemolo, de Ferrari-protégé die Prost heeft aangetrokken, dat „Prost een fantastisch gevoel heeft voor de Formule 1. Hij kan onze auto's, onze motoren ver gelijken met die van de andere bedrijven. Hij is zo wel op de test- als op de racebaan zijn salaris waard." Negen miljoen Niemand in Maranello laat iets los over de salaris sen van de racers, maar het gerucht gaat dat Prost negen miljoen dollar krijgt voor het komende sei zoen en dat Mansell als hij uiteindelijk stopt met racen Ferrari-dealer kan worden in Engeland, waar per jaar 350 auto's verkocht worden. Tussen de twee mannen die Ferrari leiden en de twee mannen die voor Ferrari rijden, Staat een per soneel van 1800 man. Een groot deel van het per soneel is opgeleid in de Dino Ferrarischool tegen over de fabriek, genoemd naar een zoon van Enzo die toen Jiij 24 was aan spierdystrofie is overleden. Hele generaties zijn er geïndoctrineerd met Ferrari. Copyright The Times linders nemen, heeft Greenil lomt de Mazda 929 nog h< rschil nog altijd twaalf milli hun zescilinder modellen m pais Volvo en Mercedes mei meer dan een ton. i nooit louter en alleen di neer zijn. De Stuttgarter ster ge projecteren. En status. Dat atuurlyk ook kwalitatieve ver en verantwoorde wigvormige van weinig zicht naar achte- veg. ïge en 1280 kg zware Sonata ing laat ook weinig te wensen niet klagen. De stoelen zitten ■telbaar zijn. En het zal voorts van huis uit van diverse leuke iraps automaat, centrale deur- (ramen en cruisecontrol. eliswaar rustige, maar slechts jt-injectiemotor, die pas bij ho- 'luidsproduktie komt. Niet qua prestaties blijft hij flink bast alle gevallen aan een top- n. Daar steekt de top van deze te merken op het rijgedrag van togal stevig over in bochten en if en toe veel te opvallend aan- ns vrij vaag. Daarnaast stuurt Izerking onverkort naar boven pen de cruisecontrol van de So- den 'glijdt' men ongestoord en hiteerde wegdek. Op zo'n mo- erder genoémde toch niet al te rschillen wel waard zijn. In elk overwegen alternatief. jn pas in het voorjaar terecht, litvoeringen: de 'gewone' van [11e meer. t Pajero V6 in korte uitvoering. Er is ook een vier- deurs-versie met langere wielbasis. LEUSDEN - Technische vernieuwingen die de komende 10 tot 15 jaar verwacht mogen worden zijn aangebracht in de nieuwe onderzoeksauto van Volkswagen: de IRVW Futura. Met deze 2/2-zitter laten de ontwerpers in Wolfs burg nu al zien welke technische mogelijkheden voorhanden zijn, wanneer handmatig een auto wordt gebouwd. Omdat zowel de produktie- als de assemblage-methoden op dit moment nog lang niet zijn afgestemd om met nieuwe materialen in serie- produktie te werken, zal het nog geruime tijd duren voordat een auto als de IRVW Futura als gebruiks- auto uit de fabriek kan komen. De carrosserievorm van deze VW is heel bijzonder te noemen. Bij de Futura wordt gebruik gemaakt van een nieuw soort isolerend glas dat 60% van de warmte buiten het interieur houdt. De inzittende in de wagen worden door het z.g. 'verduisteringsglas' niet beperkt in het zich naar buiten. Vierwielbesturing, een volledig elektronisch blok- keerbeveiligings-systeem en sensoren die alles opti maal regelen wanneer zijwind of wegoneffenheden het sturen enigszins bemoeilijken, horen allemaal tot het standaardpakket van de Futura. De be stuurder krijgt alle nuttige informatie via LCD- beeldschermen in de cockpit. Sensoren waarschu wen de bestuurder wanneer te weinig afstand van auto's en obstakels wordt genomen. Met hulp van een druk op een knop parkeert de Futura (automa tisch) in de kleinste parkeerplaats. Voor een heel bijzondere ontwikkeling hebben de motorenconstructeurs gezorgd. De onderzoeksauto krijgt zijn motorische kracht van een 17 liter ben zinemotor mét een nieuwe directe inspuiting. Vol gens Volkswagen springt deze nieuwe krachtbron net zo zuinig met brandstof om als een diesel; de karakteristiek van de motor biedt daarentegen de comfortabele voordelen van een benzine-kracht- bron. <oorJan van Zuilen ggg Dieselmotoren zijn door de milieuboom enigszins uit de gratie geraakt. Niet geheel terecht, want de uitlaatgas sen van een dieselmotor zijn niet mi- ïuvervuilender dan van een niet écht schone sizinemotor. Bovendien hebben dieselmoto- en een hoger rendement waardoor ze zuini- ïr met energie omspringen. Alleen een ben- ne-motor met geregelde katalysator, gekop- eld aan een lambda sonde, mag zich schoner oemen dan een dieselmotor. En dat zijn nog mg niet alle benzine-motoren. de nieuwe 3 liter metende V6 van de Mitsu- ishi Pajero die, en vandaar deze inleiding, een al- matief wil zijn voor de totnutoe uitsluitend met ieselmotor te leveren Pajero-jeep. En wat voor a diesel. De 2,5 liter metende turbo-diesel, tegen- oordig met intercooler, is een juweel van een mo- r, die van de Pajero het neusje van de zalm ■aakt in de klasse van vier-wiel aangedreven wa- ieso lenen terreinauto's zich door hun rijgedrag gebruiksmogelijkheden al bij uitstek voor een Keimotor. Dat gegeven, gevoegd bij de voortref- ijke prestaties van de turbo-diesel uit de Pajero t een maximum vermogen van 70 kW en vooral hoge koppel van 235 Nm bij 2000 toeren per 'nut, maakt de concurrentie-opgave voor de V6 ta zwaar. Toch slaagt de zespitter met verve, want ook deze motor lijkt op het lijf van een terreinwagen te zijn geschreven. De V6 is net als de turbo-diesel een motor met een, gelet op zijn cylinder-inhoud, wei nig spectaculair maximum-vermogen (104 kW) maar hoog koppel (225 Nm bij 3000 tmp). Daar mee is de V6 minstens zo soepel als de turbo-die sel. De motor reageert bij elk toerental heel goed op het gaspedaal en beschikt daarbij, zo lijkt het, over onuitputtelijke reserves. In het terrein laat de Pajero V6 zich wat speelser berijden. Je hebt behalve de brute kracht, die ook de turbo-diesel kenmerkt, nog de beschikking over dat beetje extra piek-vermogen en dat kan uitste kend van pas komen om op snelheid modderpoel of zandheuvel te bedwingen. Op het asfalt verandert de V6 de Pajero van een vlotte in een snelle terreinwagen. Luxe-wagens die bij een stoplicht menen dat die jeep naast of voor hun nog snel moet worden ingehaald, mogen des gewenst al blij zijn als ze zijn achterlichten in het vizier kunnen blijven houden. Harder dan 120 km/h mag niet, maar hij kan het wel. We hebben (heel kort maar) de snelheidsmeter op 180 km/h gekregen (fabrieksopgave 160 km/h). Al met al is het rijden met de V6 een feest. Het duurde bij ons 400 kilometer lang voor de kater kwam want toen hadden we 68 liter loodvrije ben zine nodig om de tank weer vol te krijgen. Ofwel een verbruik van 1 op 6. Het is maar goed dat Mit subishi de Pajero-rijder tegenwoordig wat te kiezen geeft. Binnen 10 tot 15 jaar zullen auto's als de VW Futura op de weg zijn te vinden. AMSTERDAM - Ford overweegt om de Ghia 'Be bop' (een vrijetijdsauto die gebaseerd is op de nieuwe Fiesta) mogelijk al dit jaar in produktie te nemen. In de Ghia Studio in Turijn is de wagen, die afge stemd is op de groeiende Europese markt van vrije- tijdsauto's, ontwikkeld. In mechanisch opzicht is de auto volledig gebaseerd op een vijfdeurs Fiesta met 1.8 liter dieselmotor. Aan de voor- en achter zijde is hij voorzien van speciale bumpers; de flan ken zijn met kunststof panelen bekleed. Het ach terste gedeelte van de carrosserie is gewijzigd om de traditonele laadvloer van een pick-up te krijgen. De neerklapbare achterklep, die in een lijn ligt met de laadvloer, is zodanig uitgevoerd dat er bagage op kan worden geplaatst. Achter de tweezits cabine is een paneel aange bracht, dat uit twee delen bestaat en verwijderd kan worden. In het bovenste deel is een grote, bolle achterruit opgenomen. Deze ruit kan compleet worden verwijderd. - merk Hyundai nu ook in de top- nu ook in de top-11 A rlijks de meeste auto-kilometers atistiek heeft berekend dat in per personenautobezitter gemid- egd. De leeftijdsgroep 40 tot 5® 100 km minder: 20.810 km. men voor rekening van de gr<#P Jt 20 jaar. Hun jaarkilometrasf Opvallend is het hoge aantal kt' >en en ouder wordt afgelegd: ff- naar het totale wagenpark woiy ■age van de Nederlandse cha^' >s weer een autoradio-beveiliging in de reeks systemen bij gekomen. Deze is afkomstig van Italiaanse firma Tecnauto. Het systeem berust e onzichtbaarheid van de autoradio/cd-speler. ■■vice Best Automateriaal (04998-74170) impor- «rt het. worden in het dashboard frames aangebracht, |e wat vormgeving betreft speciaal aan het merk P aangepast. Op die frames is een hardstalen ■front bevestigd met een dikte van 2 mm. Dat ■front onttrekt de radio volledig aan het zicht 1 it naadloos aan op het dashboard. De radio zo verzekert de importeur, totaal verankerd en opgesloten. De prijs is afhankelijk van de wensen van de consument en van het automerk. Hoewel een automatische choke-unit heel comfor tabel kan werken, zijn er steeds meer milieube wuste automobilisten, die de voorkeur geven aan een handbediende choke. Die stoot veel minder schadeüjke stoffen uit tijdens de start en het warm lopen en het bespaart ook nog eens nogal wat brandstof. Daarom is er nu een systeem in de han del die inbouw van zo'n handbediende choke ach teraf mogelijk maakt. In Nederland is het de firma Auto Delta in Assen (05920-72299), die de Zwit serse produkten importeert. Binnen een half uurtje, zo zegt de importeur, kan elke doe-het-zelver de montage geklaard hebben. De importeur belooft zelfs dat wanneer de hand choke eenmaal is aangebracht, op korte ritten het Ook kan de steun naar boven worden geklapt. De armsteun is er in diverse uitvoeringen, afhanke lijk van het type auto. De kleur is steeds zwart. De prijzen liggen tussen 149 en 169. brandstofgebruik met meer dan 10% gereduceerd zal zijn. De ombouwset wordt geleverd in twee uitvoerin gen: met of zonder electrische aansluiting. De prij zen voor de consument bedragen 135 en 117. Er kan nu comfortabeler en veiliger worden gere den dank zij de introductie van de Metalplast arm steun. Hij is ontworpen om de rechterarm van de bestuurder, die vooral tijdens lange ritten niets te doen heeft en geruime tijd in dezelfde houding moet vertoeven, steun te geven. Er kan in die situa tie vermoeidheid ontstaan die ten koste gaat van concentratie en veiligheid. Die armsteun kan daar verandering in brengen. Het gaat om een Italiaans produkt, dat in Neder land verspreid wordt door Autosport Tepper in Groningen (050-410888). Dat bedrijf maakt gewag van de eenvoud waarmee de steun aan de bestuur dersstoel is te monteren. Boren hoeft niet. Slechts de originele schroefpunten van de stoel komen er aan te pas. Omdat de steun vastzit aan de stoel, maakt het niet uit in welke stand die stoel staat. Voor wie wel graag lichtmetalen velgen onder zijn auto zou willen hebben, maar deze te duur vindt, biedt Botec Autosport in Groesbeek een nieuw al ternatief. Dat zijn hoogglanzend dubbel gelakte metalen wielsierplaten, die kwalitatief hoog uit moeten steken bij het al bestaande alternatief van de kunststof wieldop. Volgens Botec (08891-76123) zal het gebruikte materiaal, 'hoogwaardig verzinkte metaalplaat', niet gaan roesten, zelfs niet als er on verhoopt krassen ontstaan. Verlies is niet mogelijk. Diefstal zal zeer moeilijk zijn als gevolg van het bevestigingssysteem achter de wielbouten of -moeren. Bij het aanbrengen hoe ven de wielen niet gedemonteerd te worden. Wanneer de originele velgen ook nog zwart worden gemaakt, is volgens de importeur het verschil met een kostbare lichtmetalen velg bijna niet meer te zien. Een set van vier platen kost 160. Verkrijg baar in de goede autoshop. Aan het uiterlijk van de Mercury Sable is weinig gewijzigd De be langrijkste veranderingen zijn in het interieur merkbaar. De belangstelling voor de Amerikaanse auto wordt per jaar in Ne derland groter. Hebben Chrysler en General Motors in de prijs klasse onder 50.000 gulden al enkele nieuwe op West-Europa afge stemde wagens geëxporteerd, Ford blijft zich volleiiig concentreren op de klasse boven 60000 gulden. In deze prijsklasse, met een verkooptotaal van zo'n 1.000 wa gens per jaar, is de Mercury Sable in korte tijd uitgegroeid tot hef populairste model. Vier jaar na de introduktie heeft de Lincoln/ Mercury Divisie van Ford US bij de Mercury Sable een groot aan tal wijzigingen doorgevoerd. In het interieur van de op de voorwie len aangedreven Sable zijn de belangrijkste veranderingen te vin den. Het dashbord heeft nu een echt Europese lijn gekregen met goed afleesbare en overzichtelijk gerangschikte instrumenten. M Nieuw is verder de elektronisch geregelde variabele stuurbe krachtiging die al eerder op de Lincoln Continental is toegepast en die tevens wordt gebruikt voor de nieuwe luxueuze Lincoln Town Car. Aan de al rijke standaarduitrusting van de Sable (met airconditio ning, cruise control, elektrische bediening van stoelen, ramen en zijspiegels en centrale deurvergrendeling) is nu ook nog een airbag voor de bestuurder toegevoegd. Ford Amerika denkt overigens in 1990 meer dan een miljoen auto's te produceren die vanaf fabriek van een airbag zijn voorzien. V De Mercury Sable beschikt opnieuw over de 38 liter V6-mo- tor met elektronisch geregeld motormanagement, die ook in de Lincoln Continental is te vinden. Het maximum vermogen be draagt 140 pk/103 kW bij slechts 3800 toeren en heeft een groot ste koppel van üefst 292 Nm bij maar 2.200 toeren. Souplesse en een goede trekkracht (ook bij lage toerentallen) zijn hierdoor verze kerd. De Sable, waarvan ook een fraaie stationcar leverbaar is, heeft standaard een viertraps automatische versnellingsbak met overdrive en lock-up op drie en vier. Het prijslijstje bij de Sable Se dan start bij 69274 gulden; de stationwagen bij 72740 gulden. Door drs. R. van Neer, psycholoog Eindelijk dan het middel waar men alles van verwacht: het dieet. Ik begin pessimistisch: met de bezwaren. U kent de meeste wel. Even op een rijtje. JDieëten zijn veelal eenzijdig. Je bestrijdt de kwaal overgewicht met de kwaal ondervoeding. Je lievelingskost moet je opgeven. Smaak en variatie zijn pover. Dat gaat tegenstaan. Eten wordt een vreugdeloos iets. Terwijl een goed maal van belang is voor je stemming en welzijn. Aldus eetspy- choloog Lyman, die vindt dat we juist veel werk van het eten moe ten maken. u Een snelwerkend dieet ('de kilo's vliegen eraf), ruimt vaak weinig vet op - waar het nou juist om gaat. Je wordt magerder maar niet mooier en gezonder. En na het dieet komen de kilo's weer terug. Als je veel lijnt, stelt het lichaam zich in op uithongering. Dat verhoogt het rendement van de spijsvertering: er worden meer voe dingsstoffen uit het eten gehaald. Dus word je van hetzelfde eten nu zwaarder dan vroeger... 'Dieet maakt dik' zeggen de Amerika nen! De grote offers van het lijnen brengen meestal weinig op. Het vergalt menig leven ('dieet-depressie'). Er zijn bijwerkingen van ge wichtsverlies, zoals slechter slapen. Zo kan lijnen kwalijker uitpak ken voor je gezondheid dan een doorsnee overgewicht! Dus geen dieet kopen? Och, het kan wel eens wenselijk zijn om je figuur snel wat te corrigeren. De Benidorm-vakantie nadert en je wilt je Spaanse vriendje niet tegenvallen. Een prima reden. En verder? Via wat meer beweging is een blijvend lager gewicht te bereiken. Dan hoef je nog maar weinig anders te eten: overstappen op vetvervangers en op kunstmatig zoet (zoals aspartaam), op lightprodukten en op vet-arm bakken/braden, op meer vezelrijk voedsel en op vervangen van 'zware' tussendoortjes. Deze combi natie van iets meer beweging en iets minder 'zwaar' eten is volgens deskundigen trouwens de enig haalbare manier voor wie op eigen houtje wil vermageren. Van belang is om te handhaven wat je lekker vindt. Veel adviezen gaan dwars tegen een sterke voorkeur in, bijvoorbeeld maar wen-l<x nen aan minder zoet eten en drinken. Een bijna onmogelijke eis. Om goed te eindigen: het hoofdmaal mag dus drie gangen hebben.I Een goede eetlustwekker (tomatensoep!) werkt trouwens al wat verzadigend. En lichte toetjes zijn er zat. Edoch méér dan drie gan gen, dus meer keus op tafel, leidt tot veel eten! Reserveer dat dus jw| I lil - w! lil. »J I, 11

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 17