DE ST i l Celica houdt zijn sportieve uitstraling stevig vast Hyundai Sonata V6: te overwegen alternatief 'ajero V6 wi Vijftigplussers leggen| meeste kilometers af STILLE AUTOMATIEK IN DE NIEUWE YPSILON 10 ^adio onzichtbac Opd^onsumentenpag^ maandag: |)ESTEM CONSUMEN Selectronic Japans Vijfde versie LI Opgelost Verbruik Motoren Indrukken Eindelijk indeling van touringcars /[AAR IS AAN DE P Meer dan een ton Interieur Rijgedrag om uu Door Jack Arentsen Langzaam maar zeker begint Lancia op de Nederlandse markt een grotere be kendheid te krijgen bij het auto-publiek. Lange tijd hoorde Lancia tot de catego rie van vrij exclusieve automerken. En dat kwam niet in de eerste plaats door de prijzen. De exclusi viteit dankte de Italiaanse fabrikant voornamelijk aan de wat eigenzinnige lijnen die door de ontwerp afdeling in Turijn werden bedacht. Sinds de komst van het nieuwe topmodel, de Lan cia Thema, hebben de Italianen een wat ander ko- perspubliek aangetrokken. De Dedra, de midden klasser die begin volgend jaar ook buiten Italië te koop is, zal die lijn ongetwijfeld voortzetten, want met de Dedra heeft Lancia niet alleen een fraaie wagen in huis, ook de gebruiksmogelijkheden ble ken tijdens de eerste rij-indrukken met de wagen indrukwekkend te zijn. Onder in het Lancia-programma zijn nog altijd twee eigenzinnige auto's te vinden: de Delta en de Ypsilon. Twee modellen die een geheel eigen marktsegment bestrijken. De Delta is, voorname lijk door de geweldige rally-successen van de Inte- grale-versies, bij de sportief ingestelde chauffeurs bekend, in de sector van de zogenoemde 'siiMsau- to's' heeft in Italië de Ypsilon binnen enkele jaren een belangrijke plaats veroverd. Nog geen vijf jaar geleden - toen de wagen zijn in- troduktie beleefde - kwamen nog maar 50.000 auto's per jaar uit de fabriek; ondertussen is de jaarproduktie opgelopen tot 135 .00 stuks, terwijl voor 1990 wordt uitgegaan van een jaarplanning van 150 .000 stuks. De Ypsilon trok tot nu toe zijn meeste klanten op de Italiaanse markt; de export van deze 'mini' beperkte zich tot niet meer dan 25000 stuks per jaar. Met een extreem recht afgehakte achterkant en het scherp aflopende neusje, hoort de Ypsilon onge twijfeld tot een van de meest opvallende auto's in de categorie tussen de 18000 en 25 000. Tech nisch is op de Ypsilon altijd weinig aan te merken geweest. De FIRE-motoren (een van de weinige Europese krachtbronnen die volledig door robots en computers wordt gebouwd) zijn een ijzersterk en betrouwbaar gegeven voor de wagens. Daar naast wisten de ontwerpers in het niet al te fors be meten interieur zoveel ruimte te creëren dat ge makkelijk vier volwassenen een plaatsje kunnen vinden. De bagagemogelijkheden zijn wel sterk be perkt. Ook op de rijkwaliteiten, zeker niet in druk ver keer, valt weinig aan te merken. De wagen stuurt behoorlijk licht en scherp en biedt de bestuurder meer dan voldoende zicht naar allle kanten. Het veercomfort wordt wel wat nadeling beïnvloed door de korte wielbasis waarover de compacte Yp silon beschikt. Wanneer het totale bedieninsgemak in ogenschouw wordt genomen, kreeg de Ypsilon al vanaf de eerste produktie-dag een hoog cijfer. Door de komst van een nieuw model, de Selectro nic, is dit niveau op een nog hoger peil gekomen. Voor deze automatische transmissie heeft Lancia gebruik gemaakt van de revolutionaire vinding van wijlen drs. Huub van Doorne uit Eindhoven. Maar in vergelijking met Fiat en Ford, die de continu va riabele transmissie ook in produktie hebben, heeft Lancia de keus laten vallen op de Japanse versie die door Subaru voor de Justy is ontwikkeld. Wordt bij Fiat en bij Ford gebruik gemaakt van Door Jack Arentsen De laatste jaren is het aandeel van sport wagens bij de verkopen van nieuwe per sonenauto's in ons land aanzienlijk te ruggelopen. Lag in 1980 het marktper- centage nog op 2,6%, dit jaar zal het totale verkoop aantal waarschijnlijk niet boven de 0,5% uitkomen. In de totale wereldmarkt is de rol van Nederland in dit segment van de automarkt altijd erg beschei den geweest. Dat weerhoudt de importeurs er toch niet van om deze sportieve modellen steeds in het programma op te memen. Sportwagens zorgen er namelijk voor dat het imago van een merk aanzien lijk stijgt. Merken als Lancia en Peugeot bewijzen dat al een groot aantal jaren door de geweldige internationale rally-successen, maar ook de Japanse fabrikanten hebben zich in deze sector uiterst 'aggressieF opge steld. Toyota is daar een goed voorbeeld van. Vanaf 1985, toen de Japanse fabrikant voor de eer ste maal een vierwielaangedreven Celica in de in ternationale rallywereld inzette, heeft het merk duidelijk geprofiteerd van de sportieve 'uitstraling' waarvoor gerenommeerde rally-rijders zorgden. De Celica is al sinds 1971 in het programma van Toyota opgenomen, maar de echte doorbraak kwam pas in 1985 toen de Japanners de vierde ge neratie van de Celica uitbrachten. Binnen enkele maanden komt de vijfde versie van deze uiterst sportieve auto naar ons land. „Toyota heeft geko zen voor een progressieve, sterk opvallende styling. De wagen moest zich", zegt Mark Reich van Over seas Planning bij Toyota, „onderscheiden van de concurrenten, maar tegelijktijd gemakkelijk als Ce- V. - v*. ^SÜr -, j. '■wis Buiten Italië is de Lancia Y10 nog lang geen vertrouwd beeld in het stadsverkeer. Ander imago voor Lancia een hydraulisch/mechanische koppeling om onder alle omstandigheden de ideale overbrengingsver houdingen te krijgen, Lancia koos voor de elektro nische 'begeleiding' die Subura heeft bedacht. Door de vinding bij Subura is namelijk het laatste probleem van de CVT opgelost; de automatische koppeling en transmissie reageren nu soepel en snel, waardoor de Y10 Selectronic ook moeiteloos en zonder de geringste schokken vanuit stilstand kan wegrijden. In combinatie met de de 52 pk/37 kW motor en het lage gewicht van de Y10, functio neert de transmissie ideaal. In vergelijking met de CVTs in de Fiats en de Fords blijft de transmissie ook onder alle omstandigheden mooi stil. In vergelijking met de handgeschakelde Ypsilon is het brandstofverbruik nog geen 3 procent geste gen: van gemiddeld 1 op 17,2 naar 1 op 16,6. De prestaties van de 11 liter FIRE-motor hebben niet geleden onder de automatische transmissie. De Y10 LX heeft een topsnelheid van 150 km/u; van 0 naar 100 km/u accelereert de wagen in 17,5 se conden. Omdat de Ypsilon Selectronic pas in het voorjaar naar Nederland komt, staat de prijs nog niet definitief vast. Importeur Lanim verwacht dat het prijskaartje rond de ƒ23 .000 uitkomt. Voor deze prijs koopt men dan niet alleen een luxe en moeiteloos te bedienen wagen voor in druk ver keer, ook krijgt men gelijktijdig de beschikking over extra's als centrale deurvergrendeling en elek trisch bediende zijruiten. lica kunnen worden herkend. De carrosserie moest compact zijn, waardoor de auto 'messcherp' gere den kon worden. De nieuwe Celica moest ook een auto worden die van de bestuurder weer een echte onvervalste rijder maakt". Al deze doelstellingen zijn terug te vinden in de Celica die eind januari voor 39995 in de show rooms verschijnt. De 1.6 ST-i Liftback is de goed koopste versie in de serie van drie Celica's die door de fabriek worden gebouwd. Met de 2 liter meerkleppen motor in de GTi 16 Liftback is de prijs opgelopen tot ƒ59.145. terwijl 2 liter 16 Turbo (met vierwielaandrijving) een prijskaartje krijgt van 91.995. Over een half jaar komt ook nog een cabriolet versie van de Celica. Voor de nieuwe Celica-serie zijn drie verschillende motoren beschikbaar. De Coupé is de basis van het programma met de bekende 16 liter twincam-mo- tor met 16 kleppen en elektronisch geregelde ben- zine-inspuiting, gekoppeld aan een vijf versnel- De goedkoopste uitvoering van de Toyota Celica moet het in Nederland doen zonder de achterspoiler, de fraaie wielen van deze 2 liter versie en de voortreffelijke sportstoelen die in de duurdere versies zijn te vinden. lingsbak. Bij het Liftback-model kan eveneens voor deze motor gekozen worden, maar als GT ligt er wel een 2 liter twincam zestienklepper onder de lage moterkap. De 4-cilinder beschikt over elektro nische inspuiting. Deze 2 liter motor kan zowel ge koppeld worden aan een vijf versnellingsbak of aan een automatische viertraps versnellingsbak. De topmotor in de reeks is voorzien van een turbo met twee inlaten en een intercooler. De prestaties van de nieuwe Celica's mogen er zijn. Met de lichtste motor is een top van 195 km/u haalbaar, terwijl bij de beide 2 liter motoren de snelheden kunnen oplopen tot 220 en 230 km/u. De eerste kennismaking met de nieuwe Celica leerde dat we niet alleen te maken hebben met een haarscherp sturende wagen, maar het onderstel is zo perfect ontworpen dat zeer extreme rij- en weg- omstandigheden moeten worden bereikt, wil de Celica pogingen ondernemen om naast de weg te recht te komen. Dat een dergelijke wegligging ge paard gaat met een vrij stugge vering laat zich ge makkelijk verklaren. Dat de Celica beslist niet alleen gezien moet wor den als een uiterst sportieve wagen, hebben de Ja panners willen aantonen door een heel bijzonder audio-systeem in het sfeervolle en schitterend afge werkte interieur onder te brengen. Op de meeste Europese automarkten wordt de Celica geleverd met een auto-audio-systeem waarbij liefst tien luid sprekers worden gevoed door een maximaal ver mogen van 220 Watt uit zes afzonderlijke verster kers. In Nederland wordt het „System 10" nog niet geïntroduceerd; komende Celica-rijders zullen bij- ons hun muziek maar uitzes luidsprekers ont vangen. Door Jack Arentsen Praten over de nieuwe zescilinder Sonata van Hyundai is prati over geld. Want al liet importeur Greenib Car enige tijd geleden l de introduktie van een ander model weten dat het beleid er voq taan op zou zijn gericht de auto's van het Koreaanse merk nietai :r^jj chassis, carrosserie, transmissies leen op prijs te verkopen, bij een pretentieus model als de grote Si nata kan men zich daar niet aan houden. Als een gerenommeerd merk als Opel al zoveel moeite heeft i £jden alleen verschillende metalen gel de hogere prijsklasse een solide Senator te slijten eigenlijk enkel t laudl0 Ferroni, kwaliteitscontroleur, alleen omdat een Opel onvoldoende status kan bieden, dan een nog vrij onbekend Zuidkoreaans merk beslist niet op een stiger ontvangst rekenen. Dat realiseert men zich natuurlijk bij Greenib Car ook. Andei nokkenassen. Meneer Ferrari begrei zou men deze Sonata 3Oi V6 niet zo nadrukkelijk op prijs hebt* geëtaleerd als 'de enige auto met V6 motor onder de 50000 ga den'. Overigens een niet geheel correcte bewering. Belangstellende auit [gegaan, echoot door de fabriek. „So mobiüsten kunnen bijvoorbeeld bij Ford een duizenden guide: goedkopere Scorpio en bij Toyota een nagenoeg even dure zesrilii der Camry II kopen. Die in prestaties niet onderdoen voor de Kt reaan. Maar die wagens gaan wel door het leven met een wat kit iomf_ Als buitenechtelijke zoon van E nere cilinderinhoud; respectievelijk 24 en 25 liter. foeide hlJ op rond de fabrieken en w ïechaniciens op de toiletten verstopt èrrari op het terrein was. Later we In Maranello, 15 kilometer v in Italië, bevinden zich de fa Enzo Ferrari, een legende in reld die nog steeds voortleeft. Ferrari, die aan het begin van dt geboren werd, bouwde zijn ei in zijn raceauto. Maranello pro 4.000 wegmodellen, symbolen van voor 's werelds rijkste kopers, het centrum van alles staat echter di van de perfecte Formule 1 raceai van de wegmodellen worde jagewend. Ferrari probeert een ronde nemen op de wereld met een raceaut ntworpen en gebouwd is in de Ferrari- errari concurreert met McLaren, Beng ;re autofabrikanten die meccano-a( nicties produceren: motoren van Hoi alve leven bij Ferrari gewerkt vanaf Kn John Surtees de Formule 1 wage: eb alles gedaan, van motorlagertjes tc wist dat ieder dag hetzelfde werk di jsse doodt, deneer Ferrari. De naam, altijd door n f mijn vader nog leeft", zegt Piero Li e zoon van Enzo Ferrari. Piero is vi( Ferrari, voor hem een grote an Wie er een wil aanschaffen kan pas in het voorjaar terecfc Men kan dan kiezen uit twee uitvoeringen: de 49950 of de luxueuze voor vijf mille meer. Pajero V6 in korte uitvoering. Er is oor Jan van Zuilen Als we echter alleen de drie-liter zescilinders nemen, heeft Gri Car gelijk met zijn bewering. Dan komt de Mazda 929 nog b dichst in de buurt, al bedraagt het verschil nog altijd twaalf mi En de andere merken gaan daar met hun zescilinder modellen nt royaal bovenuit, sommige wagens (zoals Volvo en Mercedes m vergelijkbare specificaties) kosten zelfs meer dan een ton. Die pittige prijsverschillen worden nooit louter en alleen d# de prestaties plat gepoetst. Er moet meer zijn. De Stuttgarter en het Beiers blauw-wit mogen prestige projecteren. En status. Di telt zwaar, heel zwaar, maar er zijn natuurlijk ook kwalitatieve vb schillen De zescilinder Hyundai heeft een verantwoorde wigvormig vormgeving. Met het bekende nadeel van weinig zicht naar ren. De kolossale kofferbak zit in de weg. Het interieur van deze 4,68 meter lange en 1280 kg zware Somi ziet er goed verzorgd uit. De afwerking laat ook weinig te wenst over. Over ruimte lean men eveneens niet klagen. De stoelen zitte plezierig, mede doordat ze goed verstelbaar zijn. En het zal voort niemand verrassen dat deze Koreaan van huis uit van diverse leus gemakken is voorzien, zoals een viertraps automaat, centrale de» vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en cruisecontrol. Maar veel belangrijker is de weliswaar rustige, maar slecl 142 pk/104 kW sterke V6 multipoint-injectiemotor, die pas bij t: gere snelheden tot nadrukkelijke geluidsproduktie komt. Niet leen wat vermogen betreft maar ook qua prestaties blijft hij achter bij zijn klasgenoten, die in haast alle gevallen aan een tot snelheid van royaal 200 km/u komen. Daar steekt de top van do Sonata (175 km/u) nogal pover bij af. Er valt ook verder nog wel wat aan te merken op het rijgedrag vs euvervuilender dan van een niet deze top Sonata. Zo helt de wagen nogal stevig over in bochten i enzinemotor. Bovendien hebben c is de standaard stuurbekrachtiging af en toe veel te opvallend wezig. De besturing is daardoor soms vrij vaag. Daarnaast stuc het stugge onderstel de storende werking onverkort naar bow ine-motor met geregelde katalysai door. eld aan een lambda sonde, mag zi oemen dan een dieselmotor. En d; Van de andere kant: wanneer men de cruisecontrol van de So ing njet ajje benzine-motoren nata 3.0i V6 instelt op hoge snelheden 'glijdt' men ongestoordt M de meuwe 3 üter metende V6 vai prettig comfortabel over het geasfalteerde wegdek. Op zo'n ment vraagt men zich toch af of de eerder genoémde toch niet als IrnatieTwÜ zijn v'oor de totnutoeTrits grote ongemakken, die forse prijsverschillen wel waard zijn. In el ieselmotor te leveren Pajero-jeep. E geval is de zescilinder Sonata een te overwegen alternatief. diesel De 2j5 liter metende turbo-d 'oordig met intercooler, is een juweel i gewone' vi )r. die van de Pajero het neusje ^akt in de klasse van vier-wiel aangi ;ens. 'wieso lenen terreinauto's zich door h gebruiksmogelijkheden al bij uitstf ieselmotor. Dat gegeven, gevoegd bij ilijke prestaties van de turbo-diesel u et een maximum vermogen van 70 k' it hoge koppel van 235 Nm bij 20CK uut, maakt de concurrentie-opgave tra zwaar. Dieselmotoren zijn door de n enigszins uit de gratie ge: geheel terecht, want de sen van een dieselmotor zi Met de Sonata is het Zuidkoreaanse merk Hyundai nu ook in t klasse van zescilinders aanwezig. De 50-plusser legt in ons land jaarlijks de meeste auto-kilomet' af. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft berekend dat in'1 leeftijdsklasse tussen 50 en 60 jaar per personenautobezitter gen»} deld 20.930 kilometer wordt afgelegd. De leeftijdsgroep 40 tot jaar rijdt jaarlijks gemiddeld ruim 100 km minder: 20810 km. V De minste auto-kilometers komen voor rekening van de gr" jongste automobilisten: van 18 tot 20 jaar. Hun jaarkilometrt? ligt volgens het CBS op 5200 km. Opvallend is het hoge aantal b lometers dat jaarlijks door 65-jarigen en ouder wordt afgelegd: middeld 12430 kin. Wanneer naar het totale wagenpark wc gekeken, dan ligt het jaarkilometrage van de Nederlandse cht feurop 18.400 km. is weer een autoradio-beveiliging systemen bij gekomen. Deze is afl Italiaanse firma Tecnauto. Het sys P de onzichtbaarheid van de autoradi ®rvice Best Automateriaal (04998-74;,- Eert het. "orden in het dashboard frames wat vormgeving betreft speciaal JJn aangepast. Op die frames is eef °°rfront bevestigd met een dikte vai °°rfront onttrekt de radio volledig t -n s'u't naadloos aan op het dashboa, Bl> zo verzekert de importeur, totaal t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 16