DE ST
i
l
Celica houdt zijn sportieve uitstraling stevig vast
Hyundai Sonata V6: te
overwegen alternatief
'ajero V6 wi
Vijftigplussers leggen|
meeste kilometers af
STILLE AUTOMATIEK IN DE NIEUWE YPSILON 10
^adio onzichtbac
Opd^onsumentenpag^ maandag: |)ESTEM CONSUMEN
Selectronic
Japans
Vijfde versie
LI
Opgelost
Verbruik
Motoren
Indrukken
Eindelijk indeling van touringcars
/[AAR IS AAN DE P
Meer dan een ton
Interieur
Rijgedrag
om uu
Door Jack Arentsen
Langzaam maar zeker begint Lancia op
de Nederlandse markt een grotere be
kendheid te krijgen bij het auto-publiek.
Lange tijd hoorde Lancia tot de catego
rie van vrij exclusieve automerken. En dat kwam
niet in de eerste plaats door de prijzen. De exclusi
viteit dankte de Italiaanse fabrikant voornamelijk
aan de wat eigenzinnige lijnen die door de ontwerp
afdeling in Turijn werden bedacht.
Sinds de komst van het nieuwe topmodel, de Lan
cia Thema, hebben de Italianen een wat ander ko-
perspubliek aangetrokken. De Dedra, de midden
klasser die begin volgend jaar ook buiten Italië te
koop is, zal die lijn ongetwijfeld voortzetten, want
met de Dedra heeft Lancia niet alleen een fraaie
wagen in huis, ook de gebruiksmogelijkheden ble
ken tijdens de eerste rij-indrukken met de wagen
indrukwekkend te zijn.
Onder in het Lancia-programma zijn nog altijd
twee eigenzinnige auto's te vinden: de Delta en de
Ypsilon. Twee modellen die een geheel eigen
marktsegment bestrijken. De Delta is, voorname
lijk door de geweldige rally-successen van de Inte-
grale-versies, bij de sportief ingestelde chauffeurs
bekend, in de sector van de zogenoemde 'siiMsau-
to's' heeft in Italië de Ypsilon binnen enkele jaren
een belangrijke plaats veroverd.
Nog geen vijf jaar geleden - toen de wagen zijn in-
troduktie beleefde - kwamen nog maar 50.000
auto's per jaar uit de fabriek; ondertussen is de
jaarproduktie opgelopen tot 135 .00 stuks, terwijl
voor 1990 wordt uitgegaan van een jaarplanning
van 150 .000 stuks. De Ypsilon trok tot nu toe zijn
meeste klanten op de Italiaanse markt; de export
van deze 'mini' beperkte zich tot niet meer dan
25000 stuks per jaar.
Met een extreem recht afgehakte achterkant en het
scherp aflopende neusje, hoort de Ypsilon onge
twijfeld tot een van de meest opvallende auto's in
de categorie tussen de 18000 en 25 000. Tech
nisch is op de Ypsilon altijd weinig aan te merken
geweest. De FIRE-motoren (een van de weinige
Europese krachtbronnen die volledig door robots
en computers wordt gebouwd) zijn een ijzersterk
en betrouwbaar gegeven voor de wagens. Daar
naast wisten de ontwerpers in het niet al te fors be
meten interieur zoveel ruimte te creëren dat ge
makkelijk vier volwassenen een plaatsje kunnen
vinden. De bagagemogelijkheden zijn wel sterk be
perkt.
Ook op de rijkwaliteiten, zeker niet in druk ver
keer, valt weinig aan te merken. De wagen stuurt
behoorlijk licht en scherp en biedt de bestuurder
meer dan voldoende zicht naar allle kanten. Het
veercomfort wordt wel wat nadeling beïnvloed
door de korte wielbasis waarover de compacte Yp
silon beschikt. Wanneer het totale bedieninsgemak
in ogenschouw wordt genomen, kreeg de Ypsilon
al vanaf de eerste produktie-dag een hoog cijfer.
Door de komst van een nieuw model, de Selectro
nic, is dit niveau op een nog hoger peil gekomen.
Voor deze automatische transmissie heeft Lancia
gebruik gemaakt van de revolutionaire vinding van
wijlen drs. Huub van Doorne uit Eindhoven. Maar
in vergelijking met Fiat en Ford, die de continu va
riabele transmissie ook in produktie hebben, heeft
Lancia de keus laten vallen op de Japanse versie
die door Subaru voor de Justy is ontwikkeld.
Wordt bij Fiat en bij Ford gebruik gemaakt van
Door Jack Arentsen
De laatste jaren is het aandeel van sport
wagens bij de verkopen van nieuwe per
sonenauto's in ons land aanzienlijk te
ruggelopen. Lag in 1980 het marktper-
centage nog op 2,6%, dit jaar zal het totale verkoop
aantal waarschijnlijk niet boven de 0,5% uitkomen.
In de totale wereldmarkt is de rol van Nederland
in dit segment van de automarkt altijd erg beschei
den geweest. Dat weerhoudt de importeurs er toch
niet van om deze sportieve modellen steeds in het
programma op te memen. Sportwagens zorgen er
namelijk voor dat het imago van een merk aanzien
lijk stijgt.
Merken als Lancia en Peugeot bewijzen dat al een
groot aantal jaren door de geweldige internationale
rally-successen, maar ook de Japanse fabrikanten
hebben zich in deze sector uiterst 'aggressieF opge
steld. Toyota is daar een goed voorbeeld van.
Vanaf 1985, toen de Japanse fabrikant voor de eer
ste maal een vierwielaangedreven Celica in de in
ternationale rallywereld inzette, heeft het merk
duidelijk geprofiteerd van de sportieve 'uitstraling'
waarvoor gerenommeerde rally-rijders zorgden.
De Celica is al sinds 1971 in het programma van
Toyota opgenomen, maar de echte doorbraak
kwam pas in 1985 toen de Japanners de vierde ge
neratie van de Celica uitbrachten. Binnen enkele
maanden komt de vijfde versie van deze uiterst
sportieve auto naar ons land. „Toyota heeft geko
zen voor een progressieve, sterk opvallende styling.
De wagen moest zich", zegt Mark Reich van Over
seas Planning bij Toyota, „onderscheiden van de
concurrenten, maar tegelijktijd gemakkelijk als Ce-
V.
- v*.
^SÜr
-, j.
'■wis
Buiten Italië is de Lancia Y10 nog lang geen vertrouwd beeld in het stadsverkeer.
Ander imago voor Lancia
een hydraulisch/mechanische koppeling om onder
alle omstandigheden de ideale overbrengingsver
houdingen te krijgen, Lancia koos voor de elektro
nische 'begeleiding' die Subura heeft bedacht.
Door de vinding bij Subura is namelijk het laatste
probleem van de CVT opgelost; de automatische
koppeling en transmissie reageren nu soepel en
snel, waardoor de Y10 Selectronic ook moeiteloos
en zonder de geringste schokken vanuit stilstand
kan wegrijden. In combinatie met de de 52 pk/37
kW motor en het lage gewicht van de Y10, functio
neert de transmissie ideaal. In vergelijking met de
CVTs in de Fiats en de Fords blijft de transmissie
ook onder alle omstandigheden mooi stil.
In vergelijking met de handgeschakelde Ypsilon is
het brandstofverbruik nog geen 3 procent geste
gen: van gemiddeld 1 op 17,2 naar 1 op 16,6. De
prestaties van de 11 liter FIRE-motor hebben niet
geleden onder de automatische transmissie. De
Y10 LX heeft een topsnelheid van 150 km/u; van
0 naar 100 km/u accelereert de wagen in 17,5 se
conden. Omdat de Ypsilon Selectronic pas in het
voorjaar naar Nederland komt, staat de prijs nog
niet definitief vast. Importeur Lanim verwacht dat
het prijskaartje rond de ƒ23 .000 uitkomt. Voor
deze prijs koopt men dan niet alleen een luxe en
moeiteloos te bedienen wagen voor in druk ver
keer, ook krijgt men gelijktijdig de beschikking
over extra's als centrale deurvergrendeling en elek
trisch bediende zijruiten.
lica kunnen worden herkend. De carrosserie moest
compact zijn, waardoor de auto 'messcherp' gere
den kon worden. De nieuwe Celica moest ook een
auto worden die van de bestuurder weer een echte
onvervalste rijder maakt".
Al deze doelstellingen zijn terug te vinden in de
Celica die eind januari voor 39995 in de show
rooms verschijnt. De 1.6 ST-i Liftback is de goed
koopste versie in de serie van drie Celica's die door
de fabriek worden gebouwd. Met de 2 liter
meerkleppen motor in de GTi 16 Liftback is de
prijs opgelopen tot ƒ59.145. terwijl 2 liter 16
Turbo (met vierwielaandrijving) een prijskaartje
krijgt van 91.995. Over een half jaar komt ook
nog een cabriolet versie van de Celica.
Voor de nieuwe Celica-serie zijn drie verschillende
motoren beschikbaar. De Coupé is de basis van het
programma met de bekende 16 liter twincam-mo-
tor met 16 kleppen en elektronisch geregelde ben-
zine-inspuiting, gekoppeld aan een vijf versnel-
De goedkoopste uitvoering van de Toyota Celica moet het in Nederland doen zonder de achterspoiler, de fraaie
wielen van deze 2 liter versie en de voortreffelijke sportstoelen die in de duurdere versies zijn te vinden.
lingsbak. Bij het Liftback-model kan eveneens
voor deze motor gekozen worden, maar als GT ligt
er wel een 2 liter twincam zestienklepper onder de
lage moterkap. De 4-cilinder beschikt over elektro
nische inspuiting. Deze 2 liter motor kan zowel ge
koppeld worden aan een vijf versnellingsbak of aan
een automatische viertraps versnellingsbak. De
topmotor in de reeks is voorzien van een turbo met
twee inlaten en een intercooler.
De prestaties van de nieuwe Celica's mogen er zijn.
Met de lichtste motor is een top van 195 km/u
haalbaar, terwijl bij de beide 2 liter motoren de
snelheden kunnen oplopen tot 220 en 230 km/u.
De eerste kennismaking met de nieuwe Celica
leerde dat we niet alleen te maken hebben met een
haarscherp sturende wagen, maar het onderstel is
zo perfect ontworpen dat zeer extreme rij- en weg-
omstandigheden moeten worden bereikt, wil de
Celica pogingen ondernemen om naast de weg te
recht te komen. Dat een dergelijke wegligging ge
paard gaat met een vrij stugge vering laat zich ge
makkelijk verklaren.
Dat de Celica beslist niet alleen gezien moet wor
den als een uiterst sportieve wagen, hebben de Ja
panners willen aantonen door een heel bijzonder
audio-systeem in het sfeervolle en schitterend afge
werkte interieur onder te brengen. Op de meeste
Europese automarkten wordt de Celica geleverd
met een auto-audio-systeem waarbij liefst tien luid
sprekers worden gevoed door een maximaal ver
mogen van 220 Watt uit zes afzonderlijke verster
kers. In Nederland wordt het „System 10" nog niet
geïntroduceerd; komende Celica-rijders zullen bij-
ons hun muziek maar uitzes luidsprekers ont
vangen.
Door Jack Arentsen
Praten over de nieuwe zescilinder Sonata van Hyundai is prati
over geld. Want al liet importeur Greenib Car enige tijd geleden l
de introduktie van een ander model weten dat het beleid er voq
taan op zou zijn gericht de auto's van het Koreaanse merk nietai :r^jj chassis, carrosserie, transmissies
leen op prijs te verkopen, bij een pretentieus model als de grote Si
nata kan men zich daar niet aan houden.
Als een gerenommeerd merk als Opel al zoveel moeite heeft i £jden alleen verschillende metalen gel
de hogere prijsklasse een solide Senator te slijten eigenlijk enkel t laudl0 Ferroni, kwaliteitscontroleur,
alleen omdat een Opel onvoldoende status kan bieden, dan
een nog vrij onbekend Zuidkoreaans merk beslist niet op een
stiger ontvangst rekenen.
Dat realiseert men zich natuurlijk bij Greenib Car ook. Andei nokkenassen. Meneer Ferrari begrei
zou men deze Sonata 3Oi V6 niet zo nadrukkelijk op prijs hebt*
geëtaleerd als 'de enige auto met V6 motor onder de 50000 ga
den'.
Overigens een niet geheel correcte bewering. Belangstellende auit [gegaan, echoot door de fabriek. „So
mobiüsten kunnen bijvoorbeeld bij Ford een duizenden guide:
goedkopere Scorpio en bij Toyota een nagenoeg even dure zesrilii
der Camry II kopen. Die in prestaties niet onderdoen voor de Kt
reaan. Maar die wagens gaan wel door het leven met een wat kit iomf_ Als buitenechtelijke zoon van E
nere cilinderinhoud; respectievelijk 24 en 25 liter. foeide hlJ op rond de fabrieken en w
ïechaniciens op de toiletten verstopt
èrrari op het terrein was. Later we
In Maranello, 15 kilometer v
in Italië, bevinden zich de fa
Enzo Ferrari, een legende in
reld die nog steeds voortleeft.
Ferrari, die aan het begin van dt
geboren werd, bouwde zijn ei
in zijn raceauto. Maranello pro
4.000 wegmodellen, symbolen van
voor 's werelds rijkste kopers,
het centrum van alles staat echter di
van de perfecte Formule 1 raceai
van de wegmodellen worde
jagewend. Ferrari probeert een ronde
nemen op de wereld met een raceaut
ntworpen en gebouwd is in de Ferrari-
errari concurreert met McLaren, Beng
;re autofabrikanten die meccano-a(
nicties produceren: motoren van Hoi
alve leven bij Ferrari gewerkt vanaf
Kn John Surtees de Formule 1 wage:
eb alles gedaan, van motorlagertjes tc
wist dat ieder dag hetzelfde werk di
jsse doodt,
deneer Ferrari. De naam, altijd door n
f mijn vader nog leeft", zegt Piero Li
e zoon van Enzo Ferrari. Piero is vi(
Ferrari, voor hem een grote
an
Wie er een wil aanschaffen kan pas in het voorjaar terecfc
Men kan dan kiezen uit twee uitvoeringen: de
49950 of de luxueuze voor vijf mille meer.
Pajero V6 in korte uitvoering. Er is
oor Jan van Zuilen
Als we echter alleen de drie-liter zescilinders nemen, heeft Gri
Car gelijk met zijn bewering. Dan komt de Mazda 929 nog b
dichst in de buurt, al bedraagt het verschil nog altijd twaalf mi
En de andere merken gaan daar met hun zescilinder modellen nt
royaal bovenuit, sommige wagens (zoals Volvo en Mercedes m
vergelijkbare specificaties) kosten zelfs meer dan een ton.
Die pittige prijsverschillen worden nooit louter en alleen d#
de prestaties plat gepoetst. Er moet meer zijn. De Stuttgarter
en het Beiers blauw-wit mogen prestige projecteren. En status. Di
telt zwaar, heel zwaar, maar er zijn natuurlijk ook kwalitatieve vb
schillen
De zescilinder Hyundai heeft een verantwoorde wigvormig
vormgeving. Met het bekende nadeel van weinig zicht naar
ren. De kolossale kofferbak zit in de weg.
Het interieur van deze 4,68 meter lange en 1280 kg zware Somi
ziet er goed verzorgd uit. De afwerking laat ook weinig te wenst
over. Over ruimte lean men eveneens niet klagen. De stoelen zitte
plezierig, mede doordat ze goed verstelbaar zijn. En het zal voort
niemand verrassen dat deze Koreaan van huis uit van diverse leus
gemakken is voorzien, zoals een viertraps automaat, centrale de»
vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en cruisecontrol.
Maar veel belangrijker is de weliswaar rustige, maar slecl
142 pk/104 kW sterke V6 multipoint-injectiemotor, die pas bij t:
gere snelheden tot nadrukkelijke geluidsproduktie komt. Niet
leen wat vermogen betreft maar ook qua prestaties blijft hij
achter bij zijn klasgenoten, die in haast alle gevallen aan een tot
snelheid van royaal 200 km/u komen. Daar steekt de top van do
Sonata (175 km/u) nogal pover bij af.
Er valt ook verder nog wel wat aan te merken op het rijgedrag vs euvervuilender dan van een niet
deze top Sonata. Zo helt de wagen nogal stevig over in bochten i enzinemotor. Bovendien hebben c
is de standaard stuurbekrachtiging af en toe veel te opvallend
wezig. De besturing is daardoor soms vrij vaag. Daarnaast stuc
het stugge onderstel de storende werking onverkort naar bow ine-motor met geregelde katalysai
door. eld aan een lambda sonde, mag zi
oemen dan een dieselmotor. En d;
Van de andere kant: wanneer men de cruisecontrol van de So ing njet ajje benzine-motoren
nata 3.0i V6 instelt op hoge snelheden 'glijdt' men ongestoordt M de meuwe 3 üter metende V6 vai
prettig comfortabel over het geasfalteerde wegdek. Op zo'n
ment vraagt men zich toch af of de eerder genoémde toch niet als IrnatieTwÜ zijn v'oor de totnutoeTrits
grote ongemakken, die forse prijsverschillen wel waard zijn. In el ieselmotor te leveren Pajero-jeep. E
geval is de zescilinder Sonata een te overwegen alternatief. diesel De 2j5 liter metende turbo-d
'oordig met intercooler, is een juweel i
gewone' vi )r. die van de Pajero het neusje
^akt in de klasse van vier-wiel aangi
;ens.
'wieso lenen terreinauto's zich door h
gebruiksmogelijkheden al bij uitstf
ieselmotor. Dat gegeven, gevoegd bij
ilijke prestaties van de turbo-diesel u
et een maximum vermogen van 70 k'
it hoge koppel van 235 Nm bij 20CK
uut, maakt de concurrentie-opgave
tra zwaar.
Dieselmotoren zijn door de n
enigszins uit de gratie ge:
geheel terecht, want de
sen van een dieselmotor zi
Met de Sonata is het Zuidkoreaanse merk Hyundai nu ook in t
klasse van zescilinders aanwezig.
De 50-plusser legt in ons land jaarlijks de meeste auto-kilomet'
af. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft berekend dat in'1
leeftijdsklasse tussen 50 en 60 jaar per personenautobezitter gen»}
deld 20.930 kilometer wordt afgelegd. De leeftijdsgroep 40 tot
jaar rijdt jaarlijks gemiddeld ruim 100 km minder: 20810 km.
V De minste auto-kilometers komen voor rekening van de gr"
jongste automobilisten: van 18 tot 20 jaar. Hun jaarkilometrt?
ligt volgens het CBS op 5200 km. Opvallend is het hoge aantal b
lometers dat jaarlijks door 65-jarigen en ouder wordt afgelegd:
middeld 12430 kin. Wanneer naar het totale wagenpark wc
gekeken, dan ligt het jaarkilometrage van de Nederlandse cht
feurop 18.400 km.
is weer een autoradio-beveiliging
systemen bij gekomen. Deze is afl
Italiaanse firma Tecnauto. Het sys
P de onzichtbaarheid van de autoradi
®rvice Best Automateriaal (04998-74;,-
Eert het.
"orden in het dashboard frames
wat vormgeving betreft speciaal
JJn aangepast. Op die frames is eef
°°rfront bevestigd met een dikte vai
°°rfront onttrekt de radio volledig t
-n s'u't naadloos aan op het dashboa,
Bl> zo verzekert de importeur, totaal t