DE STEM Vernieuwd en verbeterd: De Bezetting B Presentatoren rrVv TD vecht tegen devaluatie van design Koenigs sleutelfiguur in affaire van verdwenen tekeningen i DR.L. DE JONG MAAKTE MODERNE VERSIE VAN SERIE UIT JAREN ZESTIG 'Kees Fens leerde generaties lezen met respect'. ZATERDAG 9 DECEMBER 1989 00 1 i i i ii aseffect Verouderd Viltstift Indrukwekkend Dogmatisme Criticus TWEEDE BOEK OVER HET BEFAAMDE ONTWERPBUREAU Evenwicht Britten Nauwkeurig G1 )oor Jan Koesen HILVERSUM - Omdat hij afgelopen zomer een lichte ïersenbloeding heeft gehad, is dr. Lou de Jong niet zelf li staat meer zijn vernieuwde serie 'De Bezetting' te pre steren. In zijn plaats treedt de oude rot Pier Tania op, lie dit overigens perfect doet. worden gezien. Ze waren j elkaar om 20.51, toen het s en de indrukkende combi- stralend licht boven de >rizon schitterde. Tot een Hen ze ondergingen - ston- ten als een hemelse briljant pansel, richting Jeruzalem on gezien. Al met al was het ■allend als zeldzaam hemel- lat in de ogen van de wijzen bijzonders moest betekenen, kwam de laatste bedekking neten voor in 1818 en pas in onze nazaten weer zoiets i sl er-astrologen waren waar- gszins op de hoogte met de :ieën, gezien het feit dat de hun ballingschap in Baby- hadden. De wijzen trokken het 800 kilometer verderop zalem om' navraag te doen erodus te worden doorge- Bethlehem (10 kilometer ten Jeruzalem), de plaats die in was genoemd, ypothese correct is ligt de ike datum van Christus' ge- p zomer van het jaar 2 voor ids de Duitse astronoom Jo- Ier zich in de zeventiende g wat de Ster van Bethlehem legio astronomen dat na En onze generatie zal waar- t de laatste zijn die zich over het hoofd breekt. Maar wat in natuurkundige zin is ge- lijft een teken van licht en duistere wereld, altijd maar jaar uit. De NOS zendt vanaf donderdag december 21 sterk bijge- irerkte en aangevulde afleve- ingen uit van De Jongs be aamde televisiereeks uit de s estiger jaren: De Bezetting, londag is er om 12.45 uur een ritroductieprogramma op Ne- lerland 3. Daarin worden de -ijrschilen tussen de oude en de nieuwe serie uitgelegd. De oude serie is nog steeds de lasis, maar slechts de helft van Ie destijds geraadpleegde ge- uigen wordt opnieuw voor het cherm gehaald en ruim 30% ran het bewegende beeld is ook Kid. Dat betekent dus 70% nieuw ■Idmateriaal, maar ook ierpere en modernere con- l(isies. Dr. De Jong heeft se- irt die zestiger jaren nooit stil ten en heeft veel nieuw iteriaal gekregen uit diverse ironnen waardoor hij met iter stelligheid en documenta- ie feiten harder kan presente- l Zo maakt hij in aflevering jl duidelijk, dat de Nederlandse iverheid met haar bedrijven en iensten wel erg loyaal is ge- eest ten opzichte van de na- Ps. „De overheid heeft de ver ier met punctualiteit de insten bewezen, die hij eiste," De Jong. En om deze reden djn in Nederland verhoudings- s meer joden afgevoerd ir de vernietigingskampen in andere Westeuropese iden. Landen als Roemenië s» Finland, maar ook Frank en België zijn veel minder :pel geweest op dit punt. Paar zijn ook verzachtende tandigheden voor Neder- id aan te voeren: De ge'iso- :rde ligging van ons land in I, het feit dat wij door een in SS-regime werden be- iurd en niet door de Wehr- icht zoals België, verder be- |wi ons verzet pas echt vanaf vezeltechniek wordt wel va- Aan de Technische Univer- meten ze er beben in een Ik vond het leuk om met slkabeltje ook in schuim te zitten twee aardige kanten t er heel kleine dingen mee r is een goed onderscheid te n gas en vloeistof in bier." roefschrift voegde hij enkele stellingen toe. ZoaJs deze: dringen van de CCh-uitstoot id met jaarlijks twee procent vloed op het broeikaseffect in omvang ongeveer gelijk is oed op de inzaksnelheid van c het goed: hoe meer onze at- een broeikas gaat üjken, des lijft het bier schuimen? waar. Maar er zit' heel weinig s in de atmosfeer. En met mij loei ik te zeggen, dat het te- van koolzuurgas in het voor- mpo in beide gevallen niets let op zijn nieuwe baan, zal de telling niet verbazen: „Het is /erondersteben, dat aan alco- slechts negatieve aspecten nden voor de volksgezond- p: „Ik verwijs naar een artikel disch tijdschrift. Volgens de bevordert het verstandig en "uik van alcohol de werking bloedvaten. Mensen die ma- gebruiken, blijken over het al- der te worden." ;ste stelling spreekt voor zich- nooi weer is het schuimgedrag n minder belang." de zon is alles betrekkelijk- iroefschrift. ok dat had Prediker al lanê mei '43 te draaien en in die tijd waren de meeste joden al afge voerd. Maar Nederland had zich wel veel principiëler kun nen opstellen. Ook de NS heb ben bloedgeld geïncasseerd voor de jodentransporten. Enkele jaren geleden wisten de omroepen al, dat in het jaar 1990 de oorlog, een halve eeuw geleden begonnen, weer groot scheeps op de buis herdacht zou worden. Om chaos te voorko men kwam men op het idee om de beproefde serie van dr. De Jong weer uit te brengen, maar deze bleek hopeloos verouderd op talloze punten en zou met name de jeugd niet meer aan spreken. De Jong: „We moesten de se rie geheel vernieuwen. Ander half jaar geleden zijn we ermee begonnen. Ik zou de nieuwe se rie aanvankelijk presenteren, maar toen kreeg ik die hersen bloeding. Alle programma's waren al klaar en alle teksten geschreven. Ze moesten alleen nog toegevoegd worden. Ik kon niet meer spreken. Het heeft me veel moeite gekost om weer te leren spreken. Het was voor mij ook een buitengewoon moeilijk besluit om de presen tatie aan een ander over te la ten. Maar Pier Tania heeft dit voortreffelijk gedaan." De introductie van zondag wordt woensdagavond door de NOS herhaald. We zien dan ook even enkele passages uit de eerste reeks. Het verschil met Pier Tania presenteert de nieuwe serie 'De bezetting'. geduldige schoolmeester uit, maar kan inderdaad in deze vormgeving geen kijker meer lokken, zeker niet nu er zoveel concurrentie is op andere Ne derlandstalige netten. Maar in de vernieuwde serie gaat het er veel moderner en strakker aan toe. De talloze landkaarteh en grafieken zijn elektronisch vervaardigd. Pier Tania staat in een grote hal met op de achtergrond projec- de nieuwe is hemelsbreed. In de ties van oorlogsbeelden die oude serie, natuurlijk in zwart wit, zit een nog jonge De Jong voor een kaart met wat pop petjes en een viltstift om te te kenen. Hij legt het allemaal als een overigens uitstekende en steeds veranderen. Tom Bar- lage heeft nieuwe ondersteu nende muziek geschreven en de vormgeving van regisseur Rob Swanenburg is eveneens totaal anders dan destijds. Er zijn veel nieuwe beelden, foto's zo wel als film. Er zijn geen nieuwe getuigen aangevoerd. Maar 'De Bezetting' anno 1989 is nog net als toen indrukwek kend en uitputtend van infor matie. Het is een schoolvoor beeld hoe je een complex aan jaren en culturen overstijgende informatie zo kunt samenbal len, dat het niet alleen klopt maar ook nog een belevenis is voor de kijker. De tekst door Pier Tania uitgesproken is vaak prachtig maar blijft feite lijk. De Jong heeft veeldetails geschrapt, maar tegelijk ele menten toegevoegd, waar hij vroeger niet over kon beschik ken. De serie zal ongetwijfeld net als toen grote indruk ma ken en is geknipt om opgeno men te worden op de videore corder. Hij zal trouwens ook met medewerking van ministe ries gaan rouleren op onder meer scholen. De nieuwe 'Bezetting' is tot stand gekomen in samenwer king met de NOS en Belbo Film Productions. De nieuwe serie zal vergezeld gaan van 3 boe ken, weer door dr. De Jong ge schreven, uitgegeven door de SDU, de vroegere Staatsuitge- FOTO DIJKSTRA verij. Om niet op de inhoud van de tv-serie vooruit te lopen, zullen de delen op drie afzon derlijke data verschijnen. Deel 1 komt uit op 3 februari, deel 2 op 14 maart en het slot op 14 mei. Er staan meer darilOOO fo to's in van de bezettingsjaren. De tv-serie begint donderdag met 'De Duitse invasie'. Er zijn historische interviews met prins Bernhard (uit 1960), ex- prémier Gerbrandy en ds. Bus- kes, destijds dominee in Rot terdam. In de bioscoopsjour- naals klonk het nog strijdlus tig: „De geest in ons leger blijft uitstekend, het Nederlandse le ger waakt." 11 Door Ton Verbeeten ■Met de PC Hooftprijs valt Kees Fens, hoogleraar Nederlandse Letterkunde van de twintigste eeuw aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen, de prijs met het meeste prestige in de Nederlandse letterkunde - al is het niet meer de hoogst gedoteerde - ten deel. Prikkelende bijkomstigheid is dat [Kees Fens, die als laatste van zijn •generatie spraakmakende Neerlan- [dici hoogleraar werd, de eerste is die de PC Hooftprijs wordt toegekend. Gemeten naar zijn publicistisch ni veau zal hij ook wel de enige blijven, j In zijn Sturm und Drang periode iWas hij' mede-oprichter en redac- jteur van het tijdschrift Merlyn, dat van 1962 tot 1966 de discussie over li- jteratuurbeschouwing vanuit het i vorm- of vent-principe nieuw leven [inblies. i De Merlyn-redacteuren kozen voor een benadering vanuit het lite raire werk zelf en voor een contro leerbare en intensieve wijze van le ren ('close reading'). Voor de vorm dus. Aan de vent, de schrijver als persoon met al zij n wel en wee, had den zij - in tegenstelling tot bij voor- beeld H. Gomperts - geen bood- I schap. In 'zijn' tijdschrift Merlyn blies Kees Fens hoogstpersoonlijk de be langstelling van de literatuurbe- J schouwers voor 'De avonden' (1947) I van Reve nieuw leven in. Zijn arti- J®, dat in 1965 in Merlyn verscheen, luidde een tweede periode van kriti- i sche aandacht voor de roman in. De schrijver had er in die tijd al af- s|and van genomen Uiteraard nchtte die tweede golf van belang stelling zich op de structuur van de roman. i Het lezerspubliek herontdekte 'De avonden', Reve zelf ontleende aan b®e opleving de stimulans om zich uterair flink te gaan roeren en 'De I avonden' werd langzamerhand de Klassieke roman, die hij nu nog is. si.;,,;:;,. aVÏ5'' onder voorzitterschap van n'ii - temanr> en met als leden Ar- i bold Heumakers, Nelleke van Maa- an, Antony Mertens en Herman verhaar heeft Kees Fens voorge- fagetromdat hij in zijn beschou- Kees Fens. - FOTO JAN VAN LEEUWEN wend proza 'een breed gebied van uiteenlopende thema's uit de cul tuurgeschiedenis bestrijkt'. In de keuze van zijn onderwerpen en de bepaling van zijn standpunt noemt de jury hem 'origineel en in drukwekkend'. De jury vervolgt dan met de opmerking: „Hij heeft in het bijzonder door zijn stukken over li teratuur, waaronder zijn bijdragen aan Merlyn, enige generaties leren lezen met respect voor de tekst zon der daarbij tot dogmatisme te ver vallen." Nog voor Kees Fens met H.U. Jessu- run d'Oliveira en J.J. Oversteegen furore maakte met 'Merlyn', was hij in 1960 al literatuurcriticus van - toen nog - het dagblad De Tijd ge worden. In 1968 stapte hij over naar de Volkskrant. Voor deze krant werkt hij nog steeds, maar al sedert jaar en dag heeft hij zich afgewend van de literaire actualiteit in Neder land. Zijn bijdragen bestaan uit een es say op maandag over vaak hele dikke boeken, waarin zaken behan deld worden als de invloed van de oudheid op de poëzie van de Middel eeuwen, de sfeer die zo karakteris tiek is voor Engelse landhuizen, of Dante en zijn vertalers. Op vrijdag doet hij in de krant verslag van zijn ervaringen als lezer van poëzie. On der het pseudoniem A.L. Boom pu- bliceertFens in - nu - het weekblad De Tijd een column. Van die columns wordt regelma tig een boek gemaakt, zoals ook zijn essays steeds gebundeld worden. In de loop der jaren verschenen: 'De eigenzinnigheid van de literatuur' (1964), 'De gevestigde chaos' (1966), 'Loodlijnen' (1967), 'Tussentijds' (1972), 'Goedemorgen, welt erusten' (1976) en, onder het pseudoniem A.L. Boom 'De eenzame schaatser' (1978). Door Henk Egbers Het begrip 'design', laat staan de uitwerking ervan, is aan sterke devaluatie onderhevig. Er wordt tè gemakkelijk computertje ge speeld. Het befaamde ontwerp bureau Total Design heeft niet alleen zijn bakens verzet, maar is ook internationaal doorgebro ken. Daarvan wordt verslag ge daan in het boek 'Total Design 2 - de jaren tachtig'. Bij het twintigjarig bestaan in 1983 van dit door Wim Crouwel gestichte bureau nam de Bredase Beyerd (Frank Tiesing) het initiatief voor een expositie met boek over de wijze waarop TD gezicht heeft gegeven aan talrijke aspecten van de vormge- ving van het openbare leven. Een boek dat door zijn eigenzinnige maat, met afgeschuinde kanten, om aan dacht blijft vragen in je boekenkast. Het sloot tevens een periode van TD af, waar de wacht voor een belang rijk deel verwisseld was. Bovendien stond de manier van werken onder spanning; een nieuwe generatie met andere ideeën en technische moge lijkheden bood zich aan. Dit tweede boek heeft weliswaar dezelfde vorm, maar de auteurs en makers van de inhoud dienen zich aan als een generatie, die niet alleen vooruitkijkt maar ook trendmatig terugkijkt. Het nieuwe blijkt vooral te zitten in een heel interessant tech nisch verhaal over de wijze waarop creativiteit en artisticiteit een nieuwe relatie zoeken en aangaan met de computerisering. De artistieke vormgeving balanceert op het scherp der snede: wat afstand willen nemen van het strakke func tionalisme waarmee TD naam maakte en niet opgeslokt worden door post-modernistische, recreatief commerciële trends. Het is een boek over vijf jaar wankel evenwicht tus sen technocratische borstklopperij en een artistiek snoepen aan al te fri vole ontwikkelingen op gebied van de vormgeving. In het inleidende verhaal spreekt Hub Hubben over de 'visuele drek', die Nederland 'siert'. Het bedrijfsle ven tracht daarbinnen overeind te blijven met een nieuw image, dat zweert bij het begrip 'design'. In de architectuur leidt dat tot, wat we al eens eerder benoemd hebben met de Nieuwe Patserigheid. Over de grafi sche vormgeving in de jaren tachtig zegt Hubben: 'Grafische produkten waarin - als reactie op het functio nele vormgeven van de jaren zestig en zeventig - de artistieke aspiraties en de emoties van de ontwerper op het eerste plan kwamen. Niet de leesbaarheid, maar de lol van de vormgever was het uitgangs punt. Deze potsenmakerij ging soms zo ver dat alle eerder geformuleerde typografische regels eenvoudig ter zijde werden geschoven'. Deze tekst staat dan gedrukt op één van de pa gina's, waarvan de layout van de tekst zich in alle mogelijke grillige bochten wringt. Terloops wordt erop gewezen dat de topbureaus in Nederland, behorende tot de wereldtop, momenteel be dreigd worden door de Britten die links en rechts de ideeën van hun concurrenten jatten. TD zelf is sedert 1983 bezig een nieuwe invulling te geven, zo wordt gezegd, van het oude basisprincipe van de functionaliteit. Een selectie van recent werk (o.a. voor het ministerie van O W, Randstad Uitzendbureau, Heineken, Concertgebouw Orkest e.d.) illu streert dat. Jelle van der Toorn van TD zegt, dat TD pretendeert het topje van de kwaliteitspyramide te zijn. In die top bevindt zich de avant-garde met produkten die in eerste aanzet niet voor de massa bestemd zijn. Het 'ge heime wapen' van TD is de Aesthe- des, een computer van de Neder landse firma Claessens Design Sys tems; een high-end machine die de Het woord omroeper stamt van voor de oorlog. De Nederlandse tv kent de functie 'omroeper' nog steeds, ook al hoort die, net als ons hele omroep-bestel trouwens, tot een tijdperk dat allang is afgesloten. Omroepers zeggen steevast dat we het volgende programma niet mogen missen. Dat gaat heel oubollig, vooral rond Sinterklaas. Deze week werd er volop gerijmd. Zondag deed Roel Koenders bij de VARA pogingen de dichtvorm te gebruiken. Hij maakte zich er gemakkelijk van af: „Tja, wat rijmt er op Flying Doctors?" Ellen Brusse rijmelde de hele dinsdagavond bij elkaar. Zij was tenminste consequent, ook al moest ze onze taal flink pijn doen: „Bij alle TV-Shows op reizen, horen schitterende prijzen." W. De omroepers mV mogen wat mij betreft naar huis, want presenteren is in de jaren negentig een kwestie geworden van spits denkwerk door communicatiedeskundigen. De nieuwe trend is bijvoorbeeld de dubbelpresentatie, door man en vrouw, die precies bij elkaar passen. Juist, Jongbloed en Joosten. Het succes van Jongbloed en Joosten is groot. Ze noemen elkaar wat plagerig bij de achternaam, maar kijkers vinden het een knap en gezellig stel. Leuk om op de vrijdagavond even op bezoek te hebben. De plastic presentatie en de gladde gesprekken maken zelden iets los, maar dat lijken de kij kers niet erg te vinden. Na dit TROS-weetal kwamen Elsemieke Havenga en Hans Emans bij 'Nieuwslijn' van Veronica. Weg serieuze heren met rimpels, vrij baan voor een man een vrouw die huiselijkheid en gewoonheid uitstralen. Als er iemand van de andere sekse bijzit, wordt de mannelijke spreker opeens veel minder belerend en betweterig. We hebben ook nog Ati Dijckmeester en Klaas Drupsteen in 'Passage' en Annemarie Oster en Wilbert Gieske in 'Belfleur', want ook in de middag-programa's liggen de 'echtparen' goed. In die sector heeft het er veel van dat er juist een man bijgehaald is om voor de serieuze noot te zorgen. Zo van: wat wij hier vertellen is echt niet alleen damesbladen-praat, hoor. Philip Freriks en Leoni Jansen doen (meestal) samen 'Lopend vuur' op de donderdagavond. Er wordt heel wat aangeroerd, maar de sfeer blijft los en zelfs kroeg-achtig. Philip en Leoni wisselen veelbetekenende blikken uit. Freriks repte onlangs in een interview zelfs over 'een zekere intimiteit'. Hij draagt overigens zelf aan die kroegsfeer bij door zich niet al te diep op een onderwerp voor te bereiden en maar wat te improviseren aan de gesprekstafel. Een apart geval vormen Loretta Schrijver en Jeroen Pauw, die bij Veronique het Avondnieuws presenteren. Ze doen dat sober en droog, ze kijken elkaar geen moment aan. Alsof het streng verboden is met de stoel te draaien of even oogcontact te hebben. Van ongedwongenheid is geen sprake, laat staan van intimiteit. Zij zijn natuurlijk nieuwslezers, geen showpresentatoren Hun kundigheid is inmiddels wel bewezen, maar het moet toch mogelijk zijn achter de tafel te zitten als gewone mensen. Het Journaal heeft ooit geëxperimenteerd met twee presentatoren, maar dat is snel weer afgeschaft. Ze keken steeds in de verkeerde camera. Wie weet rukken de duo's ook op in de Journaals. Waarschijnlijk zitten we dan al weer in een nieuwe golf. 'Service Salon' wordt gepresenteerd door drie vrouwen en 'Take Five' van Veronica door vijf! Door Koos Tuitjer DEN HAAG - De deze week officieel door Nederland te ruggevraagde tekeningen, die zich in Rusland bevinden, behoorden ooi tot de vermaarde vooroorlogse verzameling van Franz Koenigs. Deze uit Duitsland afkomstige, maar in Amsterdam werkzame koopman kocht in de jaren 1921- 1930 op grote schaal kunst. concurrentie tot heden ver achter zich laat. TD heeft er drie, van drie ton per stuk. Dat is wat anders dan het fenomeen Desk Top Publishing (DTP) die een vloedgolf van typogra fische wanprodukten tot gevolg heeft. Het gevaar dreigt dat de pro grammeurs de taak van de vormge vers overnemen. In het hoofdstuk, dat gewijd is aan deze verschijnselen staan interessante dingen over het zoeken naar een nieuwe samenhang tussen creativiteit en techniek. Daar bij blijkt dat TD op haar beurt weer een nieuwe concurrent geworden is voor anderen binnen het grafische produktieproces; het takenpakket uitbreidt. Hoe het bedrijf met zijn instru mentarium inspeelt op de rage van huisstijlen, de formulieren-maat schappij, het drie-dimensionale des ign (het postkantoor van de jaren ne gentig is in concept klaar bv), media (video)-design en aanverwante as pecten van het vormgeven wordt in het boek heel beeldend duidelijk. Bij' het ten doop houden van het boek zei Philips' Bob Blaich, dat de con currentie tussen Europa en Zuidoost- Azië zich voor een belangrijk deel af speelt op het gebied van design. De tijd van de massaproduktie, die leidde tot overproduktie, is voorbij. Het gaat om kwaliteit, die voor een belangrijk deel wordt afgelezen uit het design, uit de vormgeving van een produkt. Maar design is langzamerhand uitgegroeid tot een zelfstandige waarde; vaak min of meer los van de inhoud van een produkt. Design werd vaak de schone schijn die be driegt. Hoe dikwijls koop je tegen woordig niet produkten die heel aar dig lijken, maar waarmee je al spoe dig weer terug moet naar de winkel omdat ze niet goed functioneren. TD heeft in het verleden meestal uitge blonken door functionele helderheid. De ontwerpen van de laatste jaren vallen op door een technische sier- lust, die soms zelfs wat warrig werd. Maar ik krijg de indruk dat dit weer wat bijgesteld wordt. In het tweede boek van TD kun je heel interessant die ontwikkeling volgen. Het is een boek dat je een aardige inkijk geeft in de wereld van de (grafische) ont werpers. Total Design 2 - Nederland/Franse en En gels/Duitse edities. Uitg. Inmerc, prijs 39,95. In de Crisisjaren werd Koenigs gedwongen dit bezit te verpan den aan een Joodse bankinstel ling, waarbij besloten werd het bezit in bruikleen onder te brengen bij het Rotterdams museum Boymans van Beunin- gen. Met het oog op de oorlogs dreiging besloot de bank in 1939 de collectie over te brengen naar de Verenigde Staten. Mu seumdirecteur dr. D. Hannema, die de collectie ongaarne zag verdwijnen, schakelde daarop zijn 'financiers' Van der Vorm en Van Beuningen in om de collectie voor het museum te doen verwerven. De havenba ron Van Beuningen sloeg zijn slag: hij verwierf de verzame ling voor zichzelf. Enige tijd na de Duitse inval in 1940, besloot de Rotterdamse verzamelaar een deel van zijn zojuist verworven bezit te ver kopen aan de Nazi's. Deze wa ren druk doende een Hitier Museum in te richten. Ruim vijf hónderd tekeningen uit een collectie van 2800 stuks werden verkocht. Daarmee had Van Beuningen zijn kosten van ver werving van de totale Koenigs- collectie er nagenoeg weer uit. Het overgrote deel van de toen al beroemde collectie schonk hij aan het museum. De ver koop door Van Beuningen was ingegeven door diens verlan gen om een tweede belangrijke collectie (van Cook) te kunnen aankopen. In vier kratten verpakt, wer den de Duitse aankopen naar Dresden overgebracht. Midden 1943 besloten de Duitsers in verband met de onophoudelijke luchtaanvallen, hun kunst schatten veilig te stellen. De musea in Dresden konden be schikken over een kasteel in de directe omgeving van de stad. Daarheen werd ook de door de Nazi's aangekochte Koenings- collectie overgebracht. Het volgende hoofdstuk in de Koenigs-geschiedenis begint in 1945, wanneer de Russen Dres den bezetten. Er werd beslag gelegd op de kunstschatten die in veiligheid waren gebracht. Inmiddels waren de Geallieer den ook al bezig met het terug voeren van op de Duitse vijand veroverde kunstschatten naar de landen van herkomst. Daar toe konden claims worden in gediend bij de diverse Geal lieerde bezettingslegers. De Nederlandse Staat heeft op dat moment al te kennen gege ven dat onder meer de Dresda- ner Koenigs-collectie terug moest komen. Maar de Russen traineerden de zaak en haalden de collectie weg uit Dresden. De inmiddels in alle hevigheid gerezen spanningen tussen Oost en West maakten het lange jaren onmogelijk de za ken verder af te handelen. Anno 1989 ligt de zaak weer open. De Russen zeggen welis waar niet te weten waar de te keningen uit Nederland geble ven zijn, maar de kwestie is weer volledig bespreekbaar. Directeur-generaal Riezen- kamp van het ministerie van Cultuur is onlangs al in Mos kou geweest om de Neder landse claims opnieuw op tafel te leggen. De Russen reageer den daarop met de toezegging dat de aanspraken beslist legi tiem zijn. De gisteren versche nen catalogus is een nieuwe Nederlandse stap om de terug gave te bewerkstelligen. Dat er een exacte lijst van ver miste werken kon worden ge maakt is niet verwonderlijk gezien de voorgeschiedenis. Alle tekeningen waren in de vooroorlogse jaren nauwkeurig beschreven. Daarnaast was er ook werk gefotografeerd ten behoeve van de documentatie. De Koenigs-collectie is niet het enige weer actueel gewor den geval van 'recuperatie' van Nederlandse bezit. Er is recent- een tekening uit de vroegere Koenigs-collectie opgedoken in* New York. Deze is via Berlijn in handen gekomen van een Amerikaanse verzamelaar. Via een procedure bij de rechtbank in New York wordt getracht een Nederlandse aanspraak op dit werk bevestigd te krijgen. Eenzelfde procesgang speelt in Wenen. In het klooster Mauerbach in de omgeving van de Oostenrijkse hoofdstad be vinden zich 59 schilderijen, waarvan de Nederlandse Staat ook de teruggave eist. In eerste instantie-werd deze claim afge wezen omdat 50 van deze kunstwerken ook door derden worden opgeëist. Tegen deze beslissing uit 1984 is een beroep aangetekend. De verwachting is dat het Weense Landesge- richt in 1990 een beslissing zal nemen in deze zaak.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 17