Etnische politie goed DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 18 NOVEMBER 1989 voor beter begrip van 'buitenlanders' 'Verkiezingen in Namibia waren indrukwekkend1 'V A Economisch systeem is de achilleshiel van het Oostblok BOUW-W" BEVEILI Acht mensen gaan miljoenen tonnen vervuilde grond te 5e smalle ma NEDERLANDSE PARLEMENTARIËRS TEVREDEN TERUG VAN WAARNEMING OJ. MO H SERVICE CENTRUM GRONDREINIGING (SCG) GAAT SANERING COÖRDINEREN DE STEM CO J3ESTEM. RADICALE HERVORMINGEN ZULLEN HET EINDE DE VAN DE IDEOLOGIE BETEKENEN PARTEM BINNEf DEN HAAG (ANP) - Bouwbedrijf (AVBB) b president in een brief h kent dat het bouwbedri, de voornemens het reis te verminderen en bovj werkafstand te bevriezi Door Cees Manders ONZE SAMENLEVING wordt steeds kleurrijker. Een snel groeienddeel van de bevolking is allochtoon of van niet-Nederlandse herkomst. Één op de vijf inwoners van de vier grote steden komt al uit 'het buitenland', Marokko, Suriname, de Antillen, Turkije en ga zo maar door. Hoe we met die allochtone medemensen om moeten gaan, kunnen we leren van de politie. Van de politie? „Ja van ons", meent de Amster damse politiecommissaris Nordholt. „Iedereen kijkt naar de politie. Wij hebben ook een vertöuwensfunctie. Daarom moet de politie de toon aangeven als het gaat om een goed minderheden beleid.'^ Een hele dag praatten onze politiecomissarissen, korps chefs en districtscomman danten gisteren in Rotterdam over 'De politie in multira- ciaal Nederland', gedurende de laatste uurtjes zelfs in het bijzijn van de splinternieuwe minister van politie Dales. Op het programma stond ze zelfs nog vermeld als burgemees ter van Nijmegen. Zulke conferenties zijn zwanger van goede voorne mens, resoluties, maar of er echt iets moois van komt, we ten we pas 'in een later sta dium' en dikwijls nooit. Velen in de zaal knikten braaf bij de verwijzing naar de voortrekkersrol van de po litie in onze m'ulti-raciale en multi-culturele samenleving. Maar voorlopig worden de et nische minderheden door de politie nog maar heel karig bedeeld met arbeidsplaatsen. In ons land lopen nog geen 200 allochtonen in politie-uni- form rond, van wie alleen al 150 in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Er moeten veel meer 'bui tenlanders' bij de politie, daarover is iedereen het eens. Maar hoe? De werving en se lectie de opleiding en begelei ding van hen is moeilijk en kostbaar. Je kunt aan een Marokkaanse die bij de poli tie wil natuurlijk niet de zelfde <eisen stellen als aan een meisje uit Rotterdam. Andere cultuur, andere oplei ding, ander milieu,-andere li chaamsbouw zelfs. „Pas die eisen aan hen aan", bepleitte de Rotter damse korpschef Ottevanger, de organisator van de confe rentie. „Zet de deur voor hen open, maar verhoog op het zelfde moment niet de drem pel. Want dan kunnen ze er nog niet ia" Allochtonen die zich opge ven voor de politie moeten aangepaste geestelijke en li chamelijke testen krijgen, en na aanstelling een eigen be geleider of mentor, een eigen beoordelingssysteem. En waarom kan er bij de organi satie van de politiediensten geen rekening gehouden wor den met islamitische of hin- doestaanse gebruiken? „Zorg ook eens voor een uitheemse variatie in het as sortiment in de politiekanti- ne", zei de Rotterdamse korpschef. Cous-cous, rjjst- en-curry op het menu getuigt van respect voor de alloch tone collega, maaris ook leer zaam voor de boerkool-Hol- lander. Meer allochtonen bij de po litie is een doeltreffende ma nier gebleken om meer begrip te kweken tussen de verschil lende bevolkingsgroepen. De 110 'buitenlanders' bij de Am sterdamse politie worden door de 'echte' Amsterdam mers goed geaccepteerd en daardoor is er bij hen ook meer begrip gegroeid voor die andere medebewoners van de hoofdstad. De interessantste bijdrage op de conferentie was die van John Murray, politieinspec- teur in dé Londense immi grantenwij k Brixton. Brixton is in het recente verleden het toneel geweest van bloedige rassenonlusten, een gevolg van wantrouwen en haat je gens de politie. Nu is het rustig in Brixton. Murray vertelde hoe zijn team erin geslaagd is het ver trouwen van de zwarte bevol king te herwinnen. De angst voor en afkeer van de politie zijn voor een groot deel weg genomen door te werken met 'lay-visitors': leken, burgers, die het vertrouwen hebben van de bevolking en van ons op elk moment de cellen op het politiebureau mogen be zoeken. De 'burger-bezoeker' krijgt als het ware zelf een sleutel van het bureau. „Zo zien ze met eigen ogen dat wij de ar restanten goed behandelen, dat er op het bureau geen stemming wordt gekweekt tegen de zwarte bevolking, kortom dat het gewoon niet waar was wat er in de wijk over de politie werd gezegd." Een uitstekend middel vol gens Murray. „De mensen in de wijk wier aartsvijanden we eerst waren'hebben nu wat meer begrip voor ons. Ze komen bij ons en wij gaan naar hen toe. Maar we heb ben op het bureau ook heel duidelijk afgesproken: met welk probleem de mensen ook naar ons toe komen, we doen er altijd iet» mee. We zeggen nooit dat we geen tijd heb ben." Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteur. Hoofdkantoor: Spfnveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. «.076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452'. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: «076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, «01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, «01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, «01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur: overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: per maand 25,50; per kwartaal 73,50 of per jaar 285,00. Abonnees die automatisch betalen ontvangen een korting van resp. 1,- per maand, 2,00 per kwartaal, 7,50 per jaar. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m vrijd. 1,30; zat. 1,50. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 9.00-12.30 en van 13.00-16.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje «076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rdnlfpoldtioc Postgiro>114111 ABN rek. 520538447. Door Frits Kemperman „DE VERKIEZINGEN in Namibia waren indrukwek kend", zegt het Bredase PvdA-Kamerlid Josefien Ver- spaget. Ze heeft samen met Jaap de Hoop Schef- fer (CDA) en Benk Korthals (WD) de verkiezingen van vorige week als waarnemer bijgewoond en is volledig tevreden over het verloop ervan. Verspaget is samen met ver tegenwoordigers van een overkoepelende organisatie van de kerk naar het noorden van Namibia geweest. In dit gebied, Ovamboland, heeft de Swapo de meeste aanhang, het is tevens het dichtst be volkte gebied in het lege Na mibia, het dunst bevolkte land ter wereld na Mongolië. In dit grote land was het moeilijk alle kiezers te berei ken, daarom waren er veel stemlokalen nodig en waren er zelfs mobiele stembureaus, bij ieder stemlokatie waren leden van de speciale VN vre desmacht aanwezig om toe te zien op een eerlijk verloop. Volgens Verspaget is er alles aan gedaan om iedereen te bereiken, maar kwamen er wel 'onregelmatigheden' voor. „Vooral de eerste dag liep het storm bij de stembureaus en moesten mensen vaak urenlang in de barre zon wachten voordat ze hun stem konden uitbrengen." Verspaget trok iedere dag met een jeep langs de stembu reaus om te kijken hoe, en vooral hoe eerlijk, het stem men geschiedde. „De eerste dag ontdekte ik dat er in mijn gebied te weinig stembiljetten waren. Ik heb meteen stappen ondernomen en bij de autori teiten erover geklaagd. Die zelfde nacht Werd er inkt en papier overgevlogen en wer den er onder streng toezicht 10.000 extra biljetten ge drukt." Ook kwam ze bij een stem bureau waar voor de deur zes Swapo-leden met grote mes sen 'de wacht hielden'. „Die kerels vroegen aan iedereen waarop ze gingen stemmen - het was je reinste intimidatie. Ik ging toen boos naar de or ganisatie van het stembureau Verspaget - foto de stem johan van gurp en die stuurden de mannen meteen weg." Maar dat was de enige kritiek die Verspaget op het verloop van de verkie zingen heeft. „Van meer van dat soort gevallen heb ik in mijn waarnemersgroep niets gezien of gehoord", zegt Ver spaget. Iedereen werkte mee om al les nefjes te laten verlopen. „Je zag dat blank en zwart goed kunnen samenwerken als ze willen. Zo werden de stembussen 's nachts bewaakt door een gemengd team. De stembus werd in een auto be waard. Bovenop de auto sliep een lid van de VN-macht, naast de auto een Namibische politieman en eronder een lid van de Swapo. Het analfabetisme was geen groot probleem. In een land waar bijna de helft van de mensen niet kan lezen of schrijven is daarom alles ge- jk 'JV V Swapo heeft de laatste weken voor de verkiezingen 'stemles' gegeven aan de analfabeten onder de Namibische bevolking - fotoanp daan om de mensen toch een eerlijke kans te geven geheim te stemmen. Swapo heeft en kele weken voorlichting gege ven over hoe je een stembiljet moet lezen en invullen en bij ieder stembureau waren 'offi cials', Zwarte Namibiërs di'e de mensen hielpen bij het in vullen van de partij van hun keuze". Op de vraag of daar niet mee gesloemeld kan wor den, antwoordt Verspaget re soluut 'nee'. „Die officials ga ven eerlijk hulp. Er was soms onduidelijkheid over het her kennen van eèn partij op het biljet." In een dorpje maakte Ver spaget het mee dat een oude man die ging stemmen de symbolen van de partijen niet herkende. „Hij riep 'ik wil op Sam (Sam Nujoma, president van Swapo, red.) stemmen, Sam is mijn man'. Het was wel moeilijk hem te overtui gen dat het symbooltje van Swapo, het symbool van de partij van Nujoma was, maar ik heb nergens gezien dat dit tot oneerlijke praktijken leid de. Wel is er vanuit het zuiden gemeld dat de DTA de grote rechtse oppositiepartij) de kiezers vertelde dat je het hokje van DTA moest invul len als je op Nujoma wilde stemmen." Het zuiden staat nog sterk onder invloed van Zuidafrika en er wonen veel rijke groot grondbezitters. „Daar kwam het voor dat een rijke boer aan een dienstmeisje vroeg waarop ze had gestemd. Toen het meisje antwoordde 'mijn stem is mijn geheim' werd ze op staande voet ontslagen. Maar het blijven incidenten", benadrukt Verspaget. „We moeten de verkiezingsuitslag erkennen en zo snel mogelijk onderzoeken of we diploma tieke betrekkingen kunnen aanknopen en met ontwikke lingshulp kunnen beginnen." „We moeten een kleine di plomatiek postje in de hoofd stad vestigen, vooral vanwege de steun in de strijd tegen de apartheid in Zuidafrika. Daar zien ze dan dat wij het serieus nemen wat er gebeurt en zal Zuidafrika zich niet meer met het land bemoeien zoals het dat in het verleden met een leger in Angola heeft gedaan. Ontwikkelingshulp is even belangrijk. Zonder steun van buiten verarmt het land en treedt er destabilisatie op. De tegenstanders van het nieuwe regime zouden dat dan uit buiten en het gekozen bestuur omverwerpen, daarom is het heel belangrijk dat het land op weg wordt geholpen." Het grote probleem voor Swapo zijn de klachten over marteling in kampen net over de grens. „Als Swapo gaat re geren zal het een officieel on derzoek van Amnesty en het Rode Kruis, twee neutrale or ganisaties, moeten toestaan. Zo niet dan komt interntio- nale steun aan Namibia losse schroeven te staan. ft nieuwe regering kan hierna veel goodwill winnen." Volgens Verspaget is hei een 'moreel dilemma' wat met steun aan Namibia moei gebeuren. Er moet dan een ge. Coördineerde actie van de noren' komen en het land moet zijn blazoen zuiveren" Verspaget trekt de vergelij. king met Suriname en China. „Toen daar mensen door de regering werden ged heeft Nederland de betrek kingen opgeschort, we moeter, die norm gelijk houden." Nu- joma ontkent in alle toonaar. den dat Swapo zich schuldig heeft gemaakt aan martelin. gen, maar volgens bronner, van Verspaget moet Nujonu hiervan op de hoogte zijn g weest. Over de rol van de VN ig Namibia is Verspaget een en al lof. Dit is volgens haar een 'voorbeeld van hoe de VN ef ficiënt ingezet kan worden De Nederlandse marechaus sees krijgen enorm veel waar dering vanwege hun goede leidinggevende capaciteiten maar vooral hun goede tact met de bevolking, ft taalverwantschap is enorm voordeel en de meeste Nederlanders kunnen makke lijk praten met de Zuidafri kaans sprekende Namibiërs. Verspaget pleit dan ooi voor verlenging van het ver blijf van de Nederlandse ma- rechaussees in Namibia. Maar vergelijkbaar werk in andere landen is ook een goede taak voor Nederlandse marechaus- Verspaget heeft door ervaringen in Namibia ver trouwen in de toekomst van het land. Swapo heeft op haar kieslijsten de namen van de militante leden weggelaten en Verspaget denkt dat er gematigde en haalbare poli tiek zal komen. Het onderzoek naar de schendingen van de mensenrechten zal echter cruciaal zijn voor de toekomst van Afrika's laatste kolonie. rö-w-». x. 1 -*■ c- a* »c - - 1-5" if Cf? I n Door Frpns van Mourik TOEN BURGEMEESTER Momper van West-Berlijn deze week gevraagd werd of de hele Berlijnse Muur gesloopt moest worden, antwoordde hij dat het op dit moment - alleen maar belangrijk is dat mensen vrij kunnen reizen. Maar hij voegde er meteen aan toe dat de muur veel meer is dan een betonnen scheidslijn tussen de bur gers van twee staten. Het is, zo zei hij, vooral de grenslijn tussen twee eco nomische systemen. Naar mate burgers die grens va ker passeren,, zal de druk op het Oostblok toenemen om de economie radicaal te veranderen. Momper legt de vinger op de zere plek. In de hele juich stemming over het tempo waarin het Oostblok zelf bressen schiet in Berlijnse Muur en IJzeren Gordijn, zou wellicht vergeten worden, dat communisme 'meer is dan de wijze waarop een volk, al of niet gedwongen door zijn lei ders, politiek denkt. Net als in de zogenaamde kapitalisti sche landen is de economie de kurk waarop het politieke systeem drijft. Dat is tevens de achillishiel van het communisme. Zou bijvoorbeeld Oostduitsland economisch het roer radicaal omgooien, dan vervalt tege lijk de belangrijkste grond voor het bestaan van een an der, communistisch Duitsland aan gene zijde van de Muur. De Oostduitsers mogen in staat worden geacht, het blij ven tenslotte Duitsers, om het Wirtschaftswunder dunnetjes over te doen. En wie zal er dan aan het eind van de rit nog onderscheid kunnen maken tussen twee Duitslanden. Zo'n radicale economische verandering zal veel tegen stand opwekken bij de hardli ners in Oostduitsland, die na tuurlijk niet verdwenen zijn nu er een paar betonblokken aan de grens zijn weggehaald. De bureaucratische baasjes, die jarenlang dank zij hun vele privileges onevenredig veel gevreten hebben uit de staatsruif, geven hun positie niet zonder slag of stoot prijs. Sovjet-president Gorbats- jov heeft ervaren dat wie pre- strojka zaait, storm zal oog sten en niet alleen omdat zijn hervormingen voedsel geven DDR-burgers massaal op weg naar Westduitsland via het station in Leipzig. - foto de stem/ben steffen aan nationalistische gevoe lens in de afzonderlijke repu blieken. Afgelopen week moest zijn economische top-adviseur Abalkin ervaren dat de con servatieven nog volop aanwe zig zijn. Op een topconferentie waar hij met 1400 economen, politici en arbeidersvertegen woordigers de economische toekomstplannen besprak, was er onverwacht veel te genstand. Een van de promi nente conservatieve opponen ten, Wladimir Yakusjev, zei daar dat de huidige economi sche en politieke crisis in de Sovjetunie een rechtstreeks gevolg is van de poging om het communisme af te schaf- iliïi jiJ iab n fen. Of zoals hij het stelde: 'het bankroet van de gedachte dat je planning moet combi neren met markteconomie'. Eten vrijere economie, zoals het Kremlin nastreeft, arbei ders die baas zijn over hun eigen arbeid, effectenbeurzen en privé'-bezit zijn een vloei in de ogen van collectivistisch denkende orthodoxe marxis ten. Voor hen betekent dat öe teloorgang van een jaren ta nig gekoesterd systeem. De economie van een land is zowel de exponent van het politieke systeem als de on dersteuning ervan. Die dub belrol speelt de Oostbloklan den op dit moment hevig par ten. Overigens voelen niet al leen communistische landen een hevige aanvechting om hun landsgrenzen en dus die van hun nationale economie te bewaken. Hoe groter de te genstellingen tussen aan elk aar grenzende economieën, hoe strenger de grenscontrole van de regeringen, inclusief de democratische. Daarom bewaken bijvoor beeld de Verenigde hun zuidgrens veel strenge' dan hun noordgrens. De Ame rikanen hadden al lang door waar de Oostbloklanden nu ze mee zitten te worstelen. UTRECHT (ANP) - De uil spraak waarin het Amstei damse gerechtshof onlang de uitzetting van zes Tamil rechtmatig noemde, was ge baseerd op onjuiste infor piatte- nie onjuiste informatie kwar van de Nederlandse Staat, di daarmee het Hof dus op ht verkeerde been heeft geze Deze beschuldiging komt va Vluchtelingenwerk. De vereniging zegt vrijda een brief te hebben gekrege van het hoofdkwartier van ht jjoge Commissariaat voor Om Het AVBB schreef de br werkgeversorganisaties in die geloven dat de maatre voor de bedrijfstak als geh al jaren een specifieke reis! tot tevredenheid werkt'. Het is een 'traditionele bijzon dere aanpak' die specifiek i: voor het bouwbedrijf omdat di werknemers in deze bedrijfs tak vaak op' wisselende plaat sen werken. Ook zijn de meest» bouwwerken niet per openbaai vervoer bereikbaar mede dooi het tijdstip waarop gewerk' wordt. Verder wijst de AVBB er op dat het „uitgesloten" is dat gereedschap en materieel per openbaar vervoer wordt meegenomen naar de werk plek. Volgens het verbond blijft het noodzakelijk dat meerdere op andere plaatsen woonach tige werknemers gezamenlijk naar de werkplek kunnen rei zen. Het gezamenlijk reizen, zoals in de bouwnijverheid ge bruikelijk is, betekent volgens de AVBB ook dat er uit milieu oogpunt al een bijdrage wordt geleverd. De Hout- en Bouwbond CNV is het eens met het regerings besluit oijj de belastingvrij ei reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer bij afstan den boven dertig kilometer af te toppen, maar vindt dat bouwvakkers daar buiten moe ten vallen. In het rapport van de werk groep Brokx over het reiskos tenforfait staat dat er rekening moet worden gehouden met werknemers voor wie open baar vervoer of verhuizen geen werkelijk alternatief is, zo zei de bond. Het Samenwerkingsorgaan Belangenverenigingen van Mi- DEN BOSCH 073-14 441 BREDA 076-14 3986 EEN LAND dat al onder de zeespiegel ligt nog verder afgraven. De inpolderaars uit de vorige eeuw zouden er zo hun beden kingen bij hebben. Voor de acht medewerkers van het Service Centrum Grondreiniging (SCG) ligt de zaak eenvoudiger: de Nederlandse bodem is op tienduizenden plaatsen ernstig vervuild. Af graven en reinigen is geboden, juist om de 'multifunctionaliteit' van de bodem zeker te stellen. Na vier jaar intensieve voorbereiding is het SCG nu van start gegaan. De nieuwe onderne ming, waarvan de verschillende overheden alle aandelen in handen hebben, gaat de reini ging coördineren van jaarlijks zo'n miljoen ton vervuilde grond. „Als het lukt om in 25 jaar tijd de bodem weer schoon te krijgen, mogen we onze han den dichtknijpen", zegt W. Hagemeijer, een van de medewerkers van het SCG. De over heid noemt dit jaartal als streven in haar sce nario Bodemsanering. „De totale vracht is nog niet geïnventariseerd, maar in 25 jaar de boel schoon, dat zou wel heel erg snel zijn". Medio volgend jaar zal de Interimwet Bo- demsanëring moeten opgaan in de Wet Bo demsanering. Vanaf dat moment geldt zowel voor overheden als voor bedrijven (de zogehe ten saneerders) een meldingsplicht van ver vuilde grond. Indien die grond te reinigen is, dan zijn de saneerders wettelijk verplicht hun vervuillde bodem bij het SCG aan te bieden. Het SCG op zijn beurt verplicht zich dan tot reiniging. Met deze opzet wil de overheid ook voorko men dat vervuilde grond naar het buitenland verdwijnt. „Tot nu toe hebbén we enorme lek stromen", zegt Hagemeijer, doelend op de si tuatie waarin de overheid 'geen goede kijk' heeft op de verblijfplaatsen van vervuilde be drijf sgrond. Met name het chemisch afval, dat als residu overblijft na reiniging van de grond, gaat nogal eens de grens over. Met de komst van het SCG, dat zich ook voor de residuën verant woordelijk stelt, moet dit grotendeels verleden tijd worden. Pas indien reiniging anderhalf maal zo duur blijkt als storten in het buitenland, kan tot het laatste worden besloten. Hagemeijer verwacht niet dat dit vaak het geval zal .zijn. „Onze reinigingskosten zijn wat dat betreft flink concurrerend." Sanering van de bodem zal naar verwach ting in totaal circa 50 miljard gulden kosten. De helft van deze kosten wordt gemaakt bij het eigenlijke reinigingsproces, de andere helft bij zaken als planontwikkeling, afgra ving en het betalen van schadevergoedingen. Het streven bij de reiniging is om dg ver vuilde grond weer 'algemeen inzetbaar' te ma ken. Dat betekent bijvoorbeeld dat eenmaal vervuilde bedrijf sgrond later in principe ook geschikt moet zijn voor de aanleg van een kin derspeelplaats. Zover zal het in lang niet alle gevallen ko-| men. Zo zal grond, waarvan bij de reiniging 20 procent onverwerkbaar afval zou overblijven, niet worden schoongemaakt. Dergelijke grond dient in principe in Nederland gestort te wor-| den. Om die reden is bij het SCG de werk maatschappij Top Grondbeheer gevoegd. Top staat voor 'tijdelijk opslagplaats'. Ne derland kent op dit moment zeven grote op slagplaatsen, zoals bij Moerdijk, bij Maas tricht en in de provincie Utrecht. Hagemeijer verwacht dat naast de twee bestaande opslag plaatsen bij Moerdijk er nog één zal bijkomen. De enorme hoeveelheid verontreinigde grond maakt het onmogelijk de gehele sane ring in één keer ter hand te nemen. Zo zal yan de circa 100.000 vervuilde bedrijfsterreinen waarschijnlijk slechts tien procent onmiddel lijk worden aangepakt. Voor het overgrote deel geldt dat de proble men eerst 'beheersbaar' worden gemaakt. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het 'immobiliseren' van de verontreiniging, het voorkomen dat de vervuiling zich verder verspreidt dan over het oorspronkelijk verontreinigde terrein. Grote vraag bij de meldingsplicht van ver vuilde grond blijft of met napne de bedrijven 'spontaan' gewag zullen maken van de veront reiniging op hun terreinen. Het Service Cen trum Grondreiniging heeft daarop geen zicht „Controle en handhaving", zegt Hagemeijer. „blijven natuurlijk taken van de verantwoor delijke overheden, de provincies en gemeen ten". Een bedrijf mag ook besluiten zelf de reini ging ter hand te nemen. Het is daarbij wel ge bonden, omdat het tegenover het SCG moe' bewijzen dat tegen een lagere kostprijs mini maal hetzelfde 'reinigingsresultaat' te bete ken is. Blijkt dit resultaat niet, dan kan het SCG het betreffende bedrijf alsnog wijzen op de meldingsplicht. Al met al krijgt het SCG een behoorlijk® monopolie-positie in het reinigen van Neder- lands vuile bodems. Hagemeijer en de zijnen- „u begrijpt dat we met ons achten bijzon®' enthousiast van start zijn gegaan" - zijn een ter niet uit op de macht en het grote geld. „Wij zijn een stichting en in handen van» overheid". Mocht er al wat verdiend worden, dan treden vanzelf de statuten in werking- eventuele baten vloeien terug naar het mi®*' terie van VROM. Het geld zal 'algemeen inzf' baar' zij n voor de verdere sanering van de Ne derlandse bodem. (ANP) EEN spreekbeurt heeft WD- 'steravond de nieuwe minister m zijn zuinigheid. De toespelinc 'ei; de ironie ligt er duimendik bi iet komt ook enigszins merkwa naerhandelaar voor de PvdA iieuw beleid, halveert dat bedr; teg- lr«|en voor de bezuinigheid envaiier voor volgend jaar. De an was gepland. Kok tracht dat en op de begrotingen van Binr eiwijs, Sociale Zaken, Cultuur m fl|n opvallende operatie gei 'dijken van de lijn van zijn v ng. Het terugdringen van het °k min of meer heilig verklaard ~tn 'Startbrief' - de minister - te n*se voor de Dnanoiële gev tv-»61Kok eveneens een plafi ju?'P'hite. in tegenstelling tot amh. eau 9aat Kok er vanuit nr 'enaren in relatie tot de ont onvoldoende is. Kok rekent (L maar hij zegt er nog iets bi stijgen, dan wordt de 1 )at 'ssen en de uitkeringsgerec lome, 5punt wordt hem door Ho Jr?- ^ij zijn van oordeel dat h ontwikkelingen op de loonrr e*; werknemers legt. De krit erech» "nemers legx. ue Krii oonte7. de regeringsverklarin )S^^kelin9en door vriie or e wa^hi or he' verloop van 'omen is het risico van ee' )etSil?«'9e 'nzet van Wim Kok gJ WaarSWe kabinet zijn. Deskui ekpn£ wd-ln het regeerakkoc in|pj Jn9 gehouden. Wanneer di )e nieuwTld<?elli'k worden bijge: die vorp 5 minister van Financit "lenrio orde,iikheid n'et uit dank Vlef Jaar vaker moet ingi '8rnipn,0r n afgenomen. De k owing' verliezen dan snel I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 2