|TV-avond voor kankerbestrijding Op zoek naar 'perfecte ruimten' psHHi; Hongaren nog te druk met overleven' 'COMBINATIE VAN GEVOEL EN INFORMATIE MOET DE TRUC DOEN' D'Ancona: concentratie is grootste media-bedreiging T PARKET LST 10-10310 imaand reide merken ères - Oriënt - .annier - Casio I Van onze verslaggever Beheersbaar I Heeft dat voortdurend vragen om Igeld wel zin? Volgens Blijham wel. Ifflj ontkent bovendien dat de kijkers ■ten onrechte zou worden voorgehou- Iden dat zij door royaal de beurs te I trekken de ziekte beheersbaar kun- lnen maken. „Het geld is hard nodig Overheid Taboe Luidsprekers MARINUS ROEZEM EXPOSEERT IN BEYERD BREDA Nestvorm Liftkoker SCHILDER LASZLÓ BOD LEEST OVER ZIJN LAND IN BREDA I Hongaren moesten iets doen K® te overleven. We hebben I a j at?te a zevenhon- IvüoL jaar altijd moeten InT om overleven." Decadent Vooruitstrevend Poesta rustiek, klassiek gepaste parket f 67.50P 57.00 p"11 65.95 p 36.50p Renoveren/ nieuwbouw ;dag gesloten. )0 tot 17.00 uur. ■tapijten en gordijnen Schitterende zaak, met b is ingericht, wij nodigen ezellig zitten is met gratis I thuis „In het buitenland krijg ik aardiger recensiesZe vinden me minder bedreigend." Anja Meulenbelt, schrijfster DE STEM DINSDAG 17 OKTOBER 1989 T2 iDeMaastrichtse oncoloog (kan- Ikerspecialist) prof. dr. Geert |Blijham maakt donderdag (19 Ioktober) zijn debuut als tv-pre- Isentator. Samen met Ria Bremer |en acteur Peter Faber presen- I teert Blijham dan het avondvul- llend programma 'OverLeven' I over kanker. Dat gebeurt ter ge- I legenheid van het 40-jarig be- I staan van de kankerbestrijding I in Nederland. iProf. Blijham, nauw betrokken bij I het Koningin Wilhelminafonds, zal de I nodige medische informatie voor het I programma aandragen. „Een heel I nieuwe ervaring," zo heeft de hoogle- 1 raar van het Academisch Ziekenhuis inmiddels ondervonden. Eén op de vier Nederlanders sterft aan kanker. Iedereen heeft in zijn of I haar directe omgeving met de ziekte I te maken. Dat komt donderdag alle- Imaal aan de orde op Nederland 2 tus- 120.30 en 24.00 uur met als belang- I rijkste doel: het inzamelen van geld. Blijham realiseert zich dat bij dit I soort inzamelingsacties altijd voor I een belangrijk deel op sentimenten j de kijkers wordt gewerkt. „Daar I zit inderdaad een spanningsveld. iMaar zo lang je de nodige zakelijke I informatie toevoegt heb ik daar tot op I zekere hoogte geen moeite mee. De I combinatie van gevoel en informatie I moet de truc doen." voor allerlei projecten. Die worden niet alleen opgezet om kanker zelf te bestrijden, maar bijvoorbeeld ook om het lijden draaglijker te maken. Of om onderzoek te doen naar een mid del waardoor je haar niet meer uit valt bij chemotherapie." „Het Wilhelminafonds krijgt ontel bare aanvragen om dit soort projec ten te financieren. Het fonds heeft een bepaald systeem ontwikkeld waarbij over de hele wereld gekeken wordt of een experiment soms al plaatsvindt. Vervolgens worden cijfers gegeven. Wie de meeste punten haalt, krijgt het eerst geld." Volgens Blijham ging de aandacht in het verleden nogal eenzijdig uit naar allerlei nieuwe behandelmetho des. „De laatste tijd wordt wat meer gekeken naar mogelijkheden de kwa liteit van het leven met kanker te ver beteren." Ligt hier eigenlijk niet een belang rijke taak voor de overheid? Blijham: „Inderdaad. Maar de overheid heeft de geldkraan voor de helft dichtgedraaid. Er wordt echt veel te veel overgelaten aan het parti culier initiatief. Wij kunnen maar de helft van alle projecten financieren. De laatste jaren wordt in Nederland veel meer kankeronderzoek gedaan dan vroeger. Het gebied is enorm in beweging. Mijn vak bijvoorbeeld, oncoloog, bestond vijftien jaar geleden nog niet. Ik moest naar Amerika om het een beetje te leren. Nu is oncologie een be langrijk onderdeel van de interne ge neeskunde. We denken dat we de pa tiënten inmiddels ook meer te bieden hebben. We kunnen mensen beter maken waar dat vroeger niet lukte. Of helpen de ziekte beter te verdra gen. Allerlei technieken zijn beter ge worden. Dat soort dingen moet een beetje overkomen tijdens de uitzen ding. De kijkers moeten positief gaan denken." Blijham is blij dat het taboe rond kanker er een beetje af is. „Nog niet zo lang geleden mocht je dat woord niet noemen. Toen sprak iedereen over 'die gevreesde ziekte'. Natuurlijk schrik je je te pletter als je hoort dat je kanker hebt. Maar er mag nu ten minste over gepraat worden. Veel mensen denken dat ik een hopeloos vak heb. Voor een deel is dat wel waar omdat het nog vaak mis gaat. Maar het omgekeerde is even waar. Als je mensen die helemaal in de put zitten, zo kunt behandelen dat ze of wel tijdelijk ofwel definitief normaal kunnen functioneren dan is dat extra dankbaar." Blijham verwacht dat 'OverLeven' een boeiend programma gaat worden, waar hij zelf ook enige programmati sche inbreng in heeft gehad. „Kanker is voor veel mensen één begrip. Dat geldt niet voor mij. Ik zie kanker als een verzameling van patiënten die al lemaal verschillende soorten kanker hebben die nogal van elkaar verschil len. Dat kwam naar mijn gevoel te weinig aan bod." Uiteraard is er donderdagavond ook amusement. Onder de artiesten die hun medewerking verlenen aan het Avro-programma bevinden zich Hildegard Knef, Willeke Alberti, The Nylons en Paul van Vliet. Acht Nederlandse kunstenaars hebben de wijzerplaat van een hor loge naar hun eigen smaak beschil derd. Het zijn Kees Verkade, Jan Cre- mer, Corneille, Jacqueline de Jong, Aat Veldhoen, Lucebert, Jan Sierhuis en Hans Verhoef. In de uitzending worden de horloges geveild door Jan Pieter Glerum. Kijkers kunnen een bod uitbrengen. Ria Bremer, prof.dr. Geert Blijham en Peter Faber (vlnr). het presentatieteam dat voor de Avro een avondvullend programma over kanker brengt. - fotoanp Hedy d'Ancona: onpopulair nieuws wordt geweerd. - fotoanp AMSTERDAM (ANP) - Niet de commercie in de omroep, maar concentra tie van een groot aantal typen media in één hand vormen de grootste be dreiging voor een pluri form mediabestel. Dat is wat in Europa onze aan dacht vereist. Die stelling poneerde het socialisti sche Europarlementslid H. d'Ancona gisteren in Amsterdam op een con gres over de media in de jaren negentig. Zij staafde haar vrees met het voorbeeld van de Ver enigde Staten, waar televi siestations, kranten, bio scoopketens en filmmaat schappijen in handen zijn van een paar mediagigan ten, die welhaast een mono polie hebben op de informa tie. Onpopulair nieuws wordt door die giganten uit de publiciteit gehouden als hun dat uitkomt, betoogde d'Ancona. Het zijn dergelijke vor men van concentratie die Europa en ook Nederland moeten bestrijden door mid del van wetgeving, meent zij. Dat is een gevecht dat meer waard is dan de juridi sche schermutselingen tegen de komst van commerciële televisie: „Daar ben ik niet bang voor. Integendeel, het kan een uitdaging zijn." In het nationale bestel zal, om de pluriformiteit van de omroep te garanderen, de NOS in de visie van d'An cona een sterke positie moe ten krijgen. De NOS bewijst steeds meer dat zij in staat is cultuur te brengen en gele dingen te representeren en ze moet voor die taak de fi nanciële en de materiële ruimte krijgen, vindt d 'An- cona. Algemeen directeur Joop van den Ende van TV 10 verkondigde dat commer ciële televisie in Nederland dringend noodzakelijk. Hij staafde zijn beweringen met voorbeelden uit het buiten land: in Groot-Brittannië, in Italië, in Frankrijk en in België heeft de komst van commerciële televisie ervoor gezorgd dat de publieke om roepen zijn wakker geschud. Hun kwaliteit is erdoor ver hoogd, aldus Van den Ende. CDA-mediaspecialist drs. M Beinema wees er nog eens op dat commerciële televisie zeker ook negatieve effecten heeft, al was het maar de prijsopdrijving die ontstaat, als de commerciëlen zich sa men met de publieke omroe pen verdringen bij de aan koop van buitenlandse teie- visieprodukties. 'Marinus Boezem bij zijn opject op de binnenplaats van De Beyerd in Breda. - foto de stewjohan van gurp Door Henk Egbers „ALS dat zou lukken. reageert Marinus Boezem uit Middelburg op mijn vraag of hij nog steeds be zig is alles 'op losse schroe ven te zetten. In Breda's Beyerd heeft hij op dit mo ment een tentoonstelling met de titel '1965 versus 1989'. Maar er is op nog twee andere plaatsen in deze stad iets aan de hand met deze kunstenaar, die Nederland in dit najaar vertegenwoordigt op de befaamde biënnale van Sao Paulo in Brazilië. 1965 versus 1989. Een beetje een professorale titel voor een tentoonstelling met twee ob jecten (tenslotte was hij prof in Delft). Staat zijn werk uit beide jaren tegenover elkaar? Boezem is telkens en bijna in ieder object bezig tegenstel lingen met elkaar te confron teren: aan- en afwezigheid, open en dicht, links en rechts, waarheid en leugen, licht en donker, etcetera. Maar deze karakteristiek is vooral vanaf de zestiger jaren opvallend. De serie gouaches in De Beyerd, die hier voor het eerste getoond worden en uit 1965 stammen, hebben met een kentering in zijn werk in die richting te maken. Je bent bijna vergeten dat Marinus Boezem als tekenaar en schil der begon. „Met deze gouaches zocht ik al tekenend het ruimtelijke op. Je kunt niet spreken van een breuk, maar er was sprake van een geleidelijke overgang van het figuratieve naar het abstracte. Ik werd me meer bewust van de zwaartekracht. Los komen van het onderwerp. Referen ties aan Cobra, Zero, Flu- xus... onderweg naar het conceptuele. Ja, je kunt het zien als fundamentele teken kunst avant la lettre." Hoe verhoudt zich zijn ge luidsobject (vier luidsprekers met een podium voor luiste raar in het midden), nabij het Valkenberg-park in Breda uit 1975, tot die ontwikkeling? Boezem: „Visual Sound be schouw ik als één van mijn belangrijkste werken. Ik stelde me daarbij de vraag 'wat is een sculptuur?' Ik wilde de context van een sculptuur verbreden. Er ge beurde dezer dagen iets merk waardigs met dit objèct. De luidsprekers werken allang niet meer. De gemeente Breda besteedt weinig zorg aan het onderhoud ervan. In verband met het maken van een video film over mijn werk waren wij ook daar. En zie: ik ging erop staan en het werkte! We konden het geluid ervan ook opnemen. Vraag me niet hoe dat kan. Zijn werk zit vol dualitei ten. „Nee, daar zitten geen maatschappelijke statements achter. De werken worden op gebouwd vanuit mijn eigen binnenruimten; vanuit de ruimten achter mijn oogleden. Ik herinner me een portret dat ik ooit van mezelf schilderde, vanuit een aanzicht op mijn kruin, langs mijn voorhoofd, de ogen dicht, dan het cliché matige gezicht en daaronder overgaand in zwart In trospectief. Eierea Het recente werk van Marinus Boezem wordt er soms door gekenmerkt. Sym bool voor een nieuw begin. Eieren worden gelegd in nes ten, de architectuur van de vogels die de ruimten door klieven. Was hij met de fos siele plattegronden van de ka thedralen aan het zoeken naar rudimenten die hedendaagse ideeën kunnen voeden, nu lijkt hij met deze artefacten nieuwe architectonische kunstwerken te willen bou wen. Hij zegt zelf op zoek te zijn naar 'perfecte ruimten'. Op de binnenplaats van De Beyerd liggen vier stalen balken in een soort nestvorm bijeen. Daarin bevinden zich drie, uit pitriet gevlochten, eieren. Op zijn atelier staat een uit pitriet gevlochten, tamelijk hoge, 'zuil', waarop zich een eivor mig kapiteel bevindt. Een ex periment nog, maar in relatie met bouwen, met het zoeken naar nieuwe vormen in mate rialen die heel fysiek door je handen gaan, tast hij de ruimte af. Een tafel in mar mer met een gebroken blad bevat drie eieren lijkt op de stylering van zijn nieuwe- geboorte-idee. Glazen die door zwevende tafelkleedjes van glas zakken; een soort omgekeerd realisme schijnt dit nieuwe werk op te willen roepen. De titel is ont leend aan de Titanic; het we reldberoemde schip dat in feestgedruif in de golven ver dween. Voor het plein tussen het muziektheater en -het nieuwe stadhuis van Den Haag ontwierp hij een fontein met grote vijver, eveneens ge baseerd op de Titanic. „Dat fe nomeen intrigeert me enorm. Dat was geen ramp, maar een feest. Ze gingen feestend ten onder. Ik vind dat zeer benij denswaardig". Ruimte licht. Boezem trok langs (de ruïnes van) 21 cisterciënserkloosters. „Die monniken hadden iets met het daglicht". In de nog bestaande kloostergangen of tussen de vervallen bogen hield hij een groot blad fotopapier, telkens precies getimed, tegen het licht. Met de gefotografeerde documentatie, werd dat een projekt dat in Duitsland geëx poseerd en te boek gesteld werd. Emoties en licht. Daaraan moet Marinus Boezem waar schijnlijk gedacht hebben toen hij in de Bredase Koepel-ge vangenis omhoog staarde naar het licht. In opdracht van de Rijksgebouwendienst moet hij daar van de liftkoker, die tegen de ommegangen is ge bouwd, een kunstwerk aan brengen. Op het ontwerp heeft hij blauwe luchtpanelen met witte wolken, waarin canelu- ren zijn aangebracht, gemon teerd. Het werk zal binnen kort uitgevoerd worden. Wat daarbij aan tegenstel lingen gedacht en ervaren kan worden laat zich raden. Na dit gesprek met Marinus Boezem moest ik denken aan de aarde als gevangenis, waaruit de kunstenaar probeert te ont snappen. Hij maakte eens in een doos het reliëf van de Mont Blanc met daarboven de sterrenhemel aan de onder zijde van de deksel. Als je de deksel omlaag doet, raken de sterren de aarde. Maar de doos zit wel dicht. Een kunste naar kan onze dromen levend houdea Een vorm van (over) leven. 1965 versus 1989; werk van Marinus Boezem. De Beyerd Breda. Open: dinsdag-zondag 10.00 (za/zo 13.00) tot 17.00 uur; tot 30 oktober. Er is een facsimile-uitgave van ge noemde gouaches uitgekomen in samenwerking met SDU. prijs 59,90. I "HONGARIJE is een zeer |r, Hongaarse kunstenaar I wii2 0, Bod. 's enkele dagen in I J*~'and in verband met zijn Iinu^'je k'i Sslerie Gaffelaer I Breda. Ineke van der Kroon, IJtnar^e van de galerie, on- I mr.itr a' iaren contacten Ft Hongaarse kunstenaars. rwi0ngariie 's een van de yosteuropese landen die de I\bJ? maanden opvallend en Bet lSSend in Het nieuws zijn. dat en de Hervormingen lk *r nu eindelijk een einde pit aan die 'trieste geschiede- tef16 Part'i Heeft een andere fcM gekregen, of het ook in laad anders wordt, zal de int,,1 moeten uitwijzen", RTu1 Bod voorzichtig. „Ik Sen u i, P' maar veel men- 0v"rlhebben het te druk met even om zich er werkelijk druk over te maken." In Breda spelt hij de krant, De Stem, om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. „Ik ben erg benieuwd wat er over Hongarije wordt geschre ven. Ondanks de veranderin gen in mijn land is de bericht geving er nogal eenzijdig. Ook over de vluchtelingen uit Oost- Duitsland." Laszló Bod werd geboren in Karcag in 1920. In 1944 vol tooide hij zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kun sten te Budapest. „Ik denk dat de studenten aan de Academie nu vrijer zijn. Misschien zijn niet alle docenten even onaf hankelijk, maar het is voor de studenten nu mogelijk eigen keuzes te maken. Ze hebben westerse moderne boeken en tijdschriften, ze zijn op de hoogte wat er gebeurt. Dat was vroeger wel anders. De jaren 1949-'53 vormen de zwartste periode uit de ge schiedenis van de Hongaarse kunst. In die tijd was de cul tuur-politiek van Rusland alle soverheersend. Kunst moest de Sovjet Partij dienen. 'Bour geois' kunst werd beschouwd als de grootste vijand van het communisme en was dus ver boden, het was decadent, poli tiek gevaarlijk en maakte mensen dom, aldus de Sovjets." De situatie was vergelijk baar met die in nazi-Duitsland waar veel kunst 'entartet' werd verklaard. Ook in Hongarije had dit tot gevolg dat veel kun stenaars niet meer mochten werken, en bovendien niet meer konden exposeren. Hoe was de situatie voor u in die tijd „Ik was toen directeur van het Nationale Hongaarse Pop pentheater, dat ik ook gesticht heb. Daar kon ik veel schrij vers en kunstenaars wiens werk verboden was, helpen. Ze schreven stukken voor het pop pentheater en ontwierpen de cors. Ik had in de studio die bij het theater hoorde, schilders werken, maar ook surrealisti sche beeldhouwers. Alleen de kunstenaars die sociaal-realis tisch werkten, leefden goed. Vaak waren dat niet de beste kunstenaars, maar dat kon de partij niets schelen, als hun werk het communisme maar verheerlijkte," Toen kwam de revolutie in 1956. „Na de revolutie werd de Stali nistische politiek milder in het cultuurbeleid. De regering nam wel wraak op de mensen die aan de revolutie hadden mee gedaan. Velen werden ver moord of gevangen genomen. Weer later kwam er meer vrij heid, kunstenaars kregen de mogelijkheid naar het westen te gaan en men ging ook thuis avantgardistisch werken. Nu is Hongarije redelijk vooruitstre vend te noemen. Werken van de Tsjechoslowaakse schrijver Ha vel bijvoorbeeld, worden In Budapest opgevoerd in het theater." Lészló heeft door de aard van zijn werk geen echte pro blemen gehad. Zijn voorkeur gaat uit naar landschappen, stillevens en mensen, vooral op markten. Warme kleuren en een naar het impressionisme neigende stijl. De laatste tien vijftien jaar is hij heel populair in Hongarije en verkoopt zijn werk goed. Hebben de mensen in Hon garije wel geld om schilderijen te kopen? „In principe niet, maar er is een goed systeem om het kopen van kunst mogelijk te maken. Er is een organisatie van kun stenaars. Zij geven werk aan de 24 galeries die er zijn, zowel Laszló Bod: „In de winter ga ik met een groep kunstenaars naar de poesta.- foto archief de stem in Budapest als in de andere grote steden. Mensen kunnen kunst kopen bij de galeries, met een aanbetaling van 10 of 20 en verder op afbetaling. Het is een gecontroleerde han del, met een jury-systeem, be staande uit collega kunste naars. Dit geeft een garantie voor kwaliteit Overigens zijn sommige dingen nog steeds verboden: directe kritiek op re gering of politiek en pornogra fie." Bod woont in Budapest. Hij werd geboren in oost-Honga- rije, waarmee hij nog steeds een band voelt. „Het type men sen en de motieven uit dat ge bied spreken me erg aan. Het is een totaal vlak gebied, vlakker dan Nederland, met weinig water, een nationaal park." Werkt u daar het liefst „In de winter ga ik met een groep kunstenaars naar de poesta, meestal met gasten. In de zomer ga ik een maand met een internationaal gezelschap. Vroeger waren dat alleen gas ten uit de socialistische landen, zoals Roemenië, waar een Hon gaarse minderheid leeft onder het schrikbewind van Ceauces- cu. Maar ook uit Litouwen." „De derde plek waar ik veel kom, is aan het méér van Ve- lence. Daar vond ik twintig jaar geleden de ruïne van een kapel, met Romaanse funde ringen. Die heb ik gerestau reerd en daar werk ik in de zo mer ook. Het is een plek die veel Nederlanders zullen ken nen, want vlakbij is een cam ping. Het is er mooi en rustig en vredig. Ik heb het plan om er volgende zomer een kleine ga lerie te openen, met niet-dure schilderijen en sculpturen en ook wat keramiek. Dan kunnen de Nederlanders 's middags ko men kijken." Lésaló Bod bij galerie Gaffelaer in Breda, t/m 29 oktober. Openingstij den: dl. en vr. 10-12, 14-17 uur, wo. 10-12, za. 11-16 en zo. 13.30-17 uur. .waliteit - service - garantie minimale afname 25 m2 >nze showroom. ♦1-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 23