Kort geding tegen bouwbedrijf Kabu GEMEENTERAAD TERNEUZEN NA LANG AARZELEN AKKOORD Westkant BV moet voor 15 oktober uitleg geven over financiering 'De bieten met manden de zeedijk over' POLITIERAPPORT MARKTEN Dronken bestuurders moeten alcohol verkeerscursus volgen Eigen haard is elektronica waard... PLAATSELIJK NIEUWS )E STEM VAN ZEELAND 3 WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1989 ONDERNEMING UIT PHILIPPINE KOMT CAO-VERPLICHTINGEN NIET NA TERNEUZEN - Een meerderheid van de Terneu- zense gemeenteraad is gisteravond schoorvoe tend akkoord gegaan met het tijdelijk op de kabel laten van de commerciële televisiezenders Radio Tele Veronique en TV 10. - - Onduidelijk Garanties B EN W OVER SCHET.DORADO Stones-avond Sas van Gent Uitkomst Vergaan Controleren Lekke banden Paardestal Terneuzen POLITIERECHTER MIDDELBURG: Slippertje rrit e jonge axel T16 'Van onze verslaggeetster PHILIPPINE - De Bouw en Houtbond FNV heeft een kort geding aangespannen tegen bouwbedrijf Kabu BV ■^.uit Philippine. Volgens de f bond heeft het bedrijf vanaf april van dit jaar geen so- e ciale premies betaald. Het geding dient morgen voor de rechtbank in Middelburg. Kabu heeft onder meer ver zuimd pensioenpremies, vorst- verletpremies, vakantiegelden en ongevallenverzekeringspre- -Hm mies te betalen. Het gaat vol gens FNV-bestuurder H. Len- ting in totaal om een bedrag van 112.000 gulden. „Dit is nu al de zoveelste keer dat het bedrijf die ver plichtingen niet nakomt. Al vanaf 1981 is het daar aan de gang, altijd hetzelfde liedje. We hebben ook al eens een keer het faillissement van het bedrijf aangevraagd", zegt Lenting. In 1982 is het bouwbedrijf failliet verklaard. Bij Kabu zijn nu ne gen mensen in dienst. „Wij vorderen naleving van de cao. Bovendien vragen we de president van de rechtbank om Kabu een dwangsom op te leggen voor elke keer dat het bedrijf zijn verplichtingen niet nakomt." Directeur J. Kaas van Kabu stelt dat hij inmiddels het be drag heeft voldaan. „Dat kan ik aantonen op de zitting. Dat ik het niet direct heb betaald, is gewoon stom geweest van mij." Kaas beweert dat zijn bedrijf niet in financiële moeilijkhe den zit. „Ik heb de cao niet na geleefd en dat is nalatigheid geweest. Het zal niet meer ge beuren." Lenting laat het kort geding doorgaan, ook al zou het be drag voor morgen aan de ver plichtingen hebben gedaan. „We hebben al een paar keer bij de rechter gestaan en gedin gen tegen Kabu afgeblazen. Als hij die 112.000 gulden heeft be taald, dan blijft het verzoek om een dwangsom op te leggen overeind staan. Dan hebben we een stok achter de deur. We zijn het onderhand beu." Volgens raadsman mr. J.M. de Jonge van Kabu behoort het niet betalen van de premies nu tot het verleden. „Je bent als bedrijf afhankelijk van de be talingen van je opdrachtgevers. Je moet ondertussen wel zelf betalen. Dat was even het pro bleem. De in- en uitgaande geldstromen klikten even niet." Het geding dient morgen om 10.30 uur bij de rechtbank in Middelburg. RTV en TY10 op de kabel sjhci" -fov M M t>* Van onze verslaggeefster Aanvankelijk wilden de meeste raadsleden dat het col lege het voorstel terugnam. De twee commerciële zenders komen op de Terneuzense ka bel, zodra dat wettelijk is toe gestaan. Op dit moment is nog onduidelijk of RTV en TV10 wel voldoen aan de Mediawet. De zenders nemen de plaats jijn die RTL plus en het infor matiekanaal nu innemen op de Terneuzense kabel. Als blijkt dat de lokale omroep of de ka belkrant in Terneuzen klaar is om op de televisie te komen, wordt daarvoor ruimte ge blaakt, beloofde wethouder W. Gosselaar (WD). In eerste instantie had elke fractie, behalve de WD, moeite met het voorstel om RTV en TV10 toe te laten. Zij vonden het allemaal nog onduidelijk of de zenders wel Voldoen aan de Mediawet. Bo vendien vroegen zij zich af of bet toelaten van die zenders geen tariefsverhoging ten ge volge zou hebben. „Je geeft bo vendien het informatiekanaal weg voor commerciële doelein den. Terwijl het is bedoeld voor ideële zaken", stelde CDA'er P. Hamelinck. Gosselaar brak een lans voor de televisieminnend Terneu zen. „Ik vind het jammer als een meerderheid van de raad de kijkers die zenders ont neemt. Als de kabelkrant per januari zegt het informatieka naal te willen gebruiken, dan moet een van die twee com merciële zenders wijken. Dat is de afspraak. Over tarieven kan ik niets zeggen. Als ze omhoog moeten en het college komt daarover met voorstellen dan kunt u als raad altijd zeggen dat u het te gortig vindt." Na een schorsing wilde het CDA wel akkoord gaan met het voorstel maar dan wel met twee 'mitsen'. „De wethouder moet de financiële consequen ties aangeven en garanties ge ven over het informatiekanaal. Anders moet u volgende maand maar terugkomen met een voorstel." Het Commissariaat doet begin oktober uitspraak over de commerciële zenders RTV en TV10. „Ik kan niets zeggen over de financiële gevolgen. Wellicht kan een aantal zenders verval len als de contracten daarvoor aflopen",; zei Gosselaar. Super Channel is zo'n zender die een tijdelijk Contract heeft afgeslo ten. „We doen geen illegale voorstellen. We zetten in het voorstel dat we niet in strijd willen handelen met de Media wet." Alleen de fracties van LPT en SGP gingen niet overstag. Voor LPT blijft nog te veel on duidelijkheid bestaan. De SGP stemde tegen uit principiële overwegingen. •ar p - -Van onze verslaggeefster TERNEUZEN - Het Terneuzense college geeft Westkant BV tot 15 oktober de tijd om duidelijkheid te geven over de financiering van Scheldorado. Is die er dan niet, dan be denkt het college wat het kan doen om zo snel mogelijk een buitenbad te bouwen. Dit deelde wethouder W. Gos selaar gisteravond tijdens de raadsvergadering mee. Het golfslagbad met buiten bad is onderdeel van de plan nen om de Scheldeboulevard op te krikken. De gemeente Ter- neuzen stopt geld in dit project. --Zij betaalt pas als de rest van <.de .financiering klip en klaar is. Van onze verslaggeefster SAS VAN GENT - Or ganisatie de Trip BV houdt voor de achtste -keer een Rolling Sto- nes-avond in Sas van Gent. Het hoogtepunt van de bijeenkomst is de bekendmaking van de Stonesfan 1989. De Stones-avond is op 14 oktober in café de Water geus. Er is een kwis r waarin de kandidaten uiteraard worden getest op hun Stoneskennis. De •Stones fan van dit jaar krijgt om middernacht de trofee, een trui, uitgereikt. De Stonesfan 1988, Toine Metselaar, valt de eer te beurt die te overhandigen. De bijeenkomst begint om 20.Qftuur. Westkant bv, de bouwer van Scheldorado, is nog steeds niet bij de gemeente geweest met namen van geldschieters. „Wij willen onderhand duidelijk heid. De raad heeft de wens uitgesproken dat er een buiten bad moet komen. Daar moet de bevolking volgend jaar gebruik van kunnen maken. Met de bouw moeten we in oktober be ginnen anders is het volgend jaar niet op tijd klaar", aldus Gosselaar. Met Scheldorado kan later worden begonnen, dat maakt niets uit. De gemeente wil voor zich zelf en voor het Bouwfonds Ne derlandse Gemeenten duide lijkheid hebben. Het BNG bouwt het appartementencom plex Stuvezande. „Het bouw fonds wil eind van dit jaar met een grote verkoopactie begin nen", aldus Gosselaar. De bouw van Stuvezande is vertraagd, omdat de BNG eerst zekerheid wil over de financie ring van het hele project Schel deboulevard. Het BNG had de eigen plannen rond en kon be gin deze maand al beginnen. Het Bouwfonds stelde de bouw uit omdat nu nog onzekerheid bestaat over de financiële kant van de zaak. Van Rijkswater staat moest het BNG voor het winterseizoen beginnen met heien en het leggen van een vloer omdat het complex ge deeltelijk in de dijk wordt ge bouwd. Nu moet het fonds wachten tot maart voordat het kan bouwen. Vroeger werden de bieten met manden over de zeedijk gebracht en daarna met kruiwagens het schip ingereden. De laatste suikerbieten naar Sas van Gent. Aangevoerd door 'stoere tractoren met aanhang' en grom mende vrachtwagens boordevol pk's. Een fluitje van een cent te- genwoordig. Eenmaal gerooid ver dwijnt de suikerbiet in sneltrein vaart naar de fabriek. Recht streeks van de rooimachine in de wagens; over kaarsrechte geasfal teerde polderwegen richting fa briek in Sas. Geen enkel probleem. „Vroeger was dat vervoer wèl een groot probleem", herinnert A. van Damme zich nog als de dag van gisteren. De Sassenaar werkte 52 jaar op de coöperatieve. Van 1919 tot 1971. Als geen ander kan Thuur van Damme vertellen over de moeilijkheden uit de beginperiode van de fabriek. „Ik zie het zo weer voor me, de bieten met een mand over de zeedijk naar het schip. Dat was hard werken". Door Romain van Damme SAS VAN GENT - Nu nog kent hij de namen van de ontvangstplaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen uit het hoofd. Moeiteloos somt hij ze op. Prachtige na men als Papeschor, Grooten Eendracht en Blikstraat. Als later tijdens het gesprek een deel van de boekhouding uit 1932 op tafel komt, vertelt Thuur van Damme hoe de bieten bij de ontvangstplaatsen wegge haald werden. „Passluis en Papeschor lagen aan het kanaal, die bieten werden dus per schip vervoerd. Bij de Zwarten- hoek kwam de tram en bij Kijkuit was een spoorwegstation". Alsof het gisteren nog gebeurde. „Ach, dit is een stuk van mijn leven. Ik werkte hier 52 jaar. Mijn vader hielp mee bij het maken van de fundering. Ik kende de oprichters. Zelf moest ik later vaak de baan op naar de ontvangstplaatsen. Om te controleren. Dat vergeet je na tuurlijk nooit". De eerste tramwegen door Zeeuwsch- Vlaanderen. In 1914, Breskens-Malde- gem, dat was een uitkomst voor de boe ren. „Voor die tijd was het vervoer een groot probleem. Met name in West- Zeeuwsch-Vlaanderen. Zo moesten we ook in Cadzand bieten ophalen. Maar dat durfde bijna niemand. De schepen moesten dan langs gevaarlijke stromin gen. Meestal vaarde Jan de Lege met de Cornelia naar Cadzand-Haven. Een avonturier die het wel deed. Tijdens het laden van zijn schip trok hij de duinen iri om konijnen te stropen. Dat was voor hem een aardige bijverdienste". Hij ziet het weer voor zich. Het mos selscheepje van~Wijne uit Philippine. „Die laadde in de Isabellahaven. Er wa ren twintig schepen die bieten vervoer den. Schepen van ongeveer veertig ton. Dat mosselscheepje was trouwens maar twintig ton. Ja, ik ken alle plaatsen waar de schepen de bieten laadden nog uit mijn hoofd. De Koninginnepolder bij de Braakman, de Neuzenpolder waar nu Dow staat. Persoonlijk heb ik nog mee gemaakt dat de bieten met manden over de zeedijk gebracht werden. Vervolgens werden de bieten in kruiwagens geladen en zo het schip ingereden". Soms ging er wel eens wat mis. Zoals met het schip de Kempenaar. „Dat schip verging bij Hoofdplaat. De schuld van de eigenaar. Iedere schipper wilde zo veel mogelijk reizen maken. Laden en naar de fabriek. Maar voor je met die schepen de Westerschelde op ging, moest je alles goed nakijken. De schip per van de Kempenaar was veel te haastig en bereidde zijn schip niet goed voor. Hij moest dat meteen bekopen. Nee, hij is niet verdronken. Samen met zijn vrouw werd hij gered. Maar van het schip is nooit meer iets vernomen". Met de komst van de tram veranderde er veel. „Breskens-Maldegen was de eerste tramweg. Niet veel later volgde Hulst-Walsoorden. De bieten werden onder meer vervoerd naar Breskens en Walsoorden. Met de tram dus. Daar gin gen de bieten de schepen in. De bieten teelt breidde zich toen geweldig uit. De boeren brachten de bieten met paard en wagen naar de losplaatsen waar de tram of trein kwam". Bijna zeventig losplaatsen kende Zeeuwsch-Vlaanderen toen. „We noem den dat ontvangstplaatsen. Als er geen tramwagons beschikbaar waren, gooi den de boeren de bieten op een grote hoop. De bieten werden gewogen op een klein weegbruggetje. We haalden trou wens ook bieten van de overkant Zelfs van Schouwen. Dreischor was bijvoor beeld een verzamelplaats. En volgens mij ook Zonnemaire". Maar die plaats is niet in het boek van 1932 terug te vinden. „En toch hebben we daar ook bieten geladen. Ik moest er wel eens naar toe om toezicht te houden. Controleren of alles goed ging. Je was ft' De boeren brachten de bieten met paard en wagen naar de losplaatsen, waar ze overgeladen werden in tram of trein. Thuur van Damme..een mensenleven in de sui ker. FOTO DE STEM/CORJ.DE BOER nooit thuis, want dat waren natuurlijk hele reizen. Nu rij je daar zo naar toe, maar in die tijd was je een paar dagen weg". Om onder meer toe te zien of het tar reren volgens de regels verliep. „Dat ging als volgt", legt Thuur van Damme uit. „Je pakte twintig kilo bieten. Die schraapte je schoon, alles,jer af. En daarna woog je de bieten weer. Het ver schil was tarra. Later werkten de men sen die dat moesten doen met tabellen. Zoveel gewicht bieten is zoveel tarra". Rond 1950 verdwenen de tram en het spoor. „In 1949 werd Breskens-Malde- gem opgeheven. Een jaar later de ZVTM-lijnen. Alles opgeruimd. Ik weet nog goed dat meneer de Collot -een van de bestuursleden- toen zei, hoe moet dat nou Thuur? Hoe moet dat nou met die bieten, hoe komen die in Sas bij de fa briek? Geen probleem zei Bram Cam- bier, de verantwoordelijke voor het ver voer. En het kwam allemaal goed. Ik zie ze nog komen. De eerste vrachtwa gentjes, vijf ton. Met twee man. Want die wagens moesten met de hand gela den worden". Hij doet een stap terug in de tijd. „In 1918, ik weet het nog goed, werd het eer ste loskraantje bij de fabriek gezet. Aan de stijfselfabriek, aan de overkant van de weg. Daar was ook een weegbrugje. Vroeger moest je alles met de riek los sen. Ook de wagons. Die tramwagons, dat ging nog wel, maar die treinwagons, dat was een ellende. Die wagons waren erg hoog. Lossen was niet zo best voor je rug". Rijden op de 'wegen van toen' trouwens ook niet. „Langs het kanaal lag een grindweg. Iedere dag had je wel een paar lekke banden. Man, en de weg naar Zwartenhoek. Dat was pas een slechte weg. Daar zaten putten in, daar kon je een paard in begraven. Maar daar moest je toen wel met de bieten langs". Toch staat er in het jubileumboekje dat ter gelegenheid van het 25-jarig be staan in 1924 uitgegeven werd dat de 'verbetering in de verkeerswegen echter zeer spoedig kwam'. Dat was rond 1870. 'In 1870, dus onmiddellijk nadat de lijn Ter Neuzen-Gent was geopend, werd reeds zoo'n groote hoeveelheid bieten geleverd, dat de couranten er over schreven en de wegen zeer veel te lijden hadden van het vervoer'. Hij kan nog uren vertellen. Zittend in de oude bestuurskamer waar hij vaak te vinden was. Bladerend in boeken van toen. „Er is zoveel te vertellen. De bieten die-met het luchtspoor uit de boten ge haald werden. Dat ging met een lier. In de boten bleef echter veel grond liggen. Dat werd uit de boten gehaald en aan de kant gelegd. Vervolgens moesten de staartjes van de bieten die achtergeble ven waren in de grond, geraapt worden. De staartjesrapers werden die genoemd. Nee, dat heb ik zelf niet meer gedaan". Buiten denderen de volle vrachtwagens het terrein op. Thuur van Damme heeft er nauwelijks oog voor. Hij kijkt naar het midden van het terrein. „Daar was de paardestal. Twee paarden en een paar van die houten wagens. Eigendom van de fabriek, om onder meer de pulp weg te voeren. Ach, de tijden zijn zo veranderd. Ik heb het al een paar keer gezegd. Als je er zo over praat, zie je het allemaal weer gebeuren". Gokkast gekraakt Inbraak in kantine TERNEUZEN - In een shoar mazaak aan de Nieuwstraat in Terneuzen is ingebroken. Uit een gokkast werd een be drag ontvreemd van 1500 gul den. De daders beschikten waarschijnlijk over een valse sleutel, want er werden geen sporen van inbraak gevon den. TERNEUZEN - Maandag nacht werd ingebroeken in de jeugdkantine van de voetbal vereniging Terneuzen aan de Zuidersportlaan. Men had een ruit in de voordeur ver nield om binnen te komen. Vermist worden een hoeveel heid versnaperingen een klein bedrag aan geld. VAKBONDSWINKEL - De rijdende vakbondswinkel van de Dienstenbond FNV staat vandaag in de Havenstraat van 10.15 uur tot 15.30 uur. Mensen met vragen over bij voorbeeld pensioenbreuk, huursubsidie en uitkeringen kunnen daar terecht voor in formatie. Telefonisch inlich tingen inwinnen kan ook. Het nummer van de rijdende vak bondswinkel is 06-52123599. KERKDIENST - In de Op- standingskerk wordt zondag 1 oktober een dienst gehouden door de Evangelisatiecom missie van de gereformeerde kerk in samenwerking met Het Leger de Heils. De dienst begint om 16.00 uur en het thema is: Geloof als een mos terdzaadje. Medewerking wordt verleend door kapitein Menge uit Terneuzen, broeder Vader uit Vlissingen, het bla zersensemble onder leiding van de heer Bouwens uit Schoondijke, Antoinette Dek ker met solozang en Corien van Baal aan het orgel, bei den eveneens uit Schoondijke. KAPELLE, 26 september - Blok- veiling: Cox Orange Pippin, 145.700 kg: kl. 1-1 60/65 0,45-0,61, 65/70 0,85, 70/75 0,90-1,03, 75/80 1,01. Kl. 1-2 60/65 0,35-0,61, 65/70 0,74-0,77, 70/75 0,78-0,83, 75/80 0,64-0,81, 80/85 0,55-0,64, 85/90 0,43-0,49. Kl. 1-3 60/65 0,42-0,47, 65/70 0,55, 70/75 0,71-0,72, 75/80 0,57-0,60, 80/85 0,46-0,49, 85/90 0,33-0,42. Olstar, 84.900 kg: kl. 1-2 60/65 0,38-0,39, 65/70 0,73, 70/75 0,79-0,85, 75/80 0,95-0,97, 80/85 0,84-0,88, 85/90 0,58, 90/95 0,31. Golden Delicious, 26.200 kg: kl. I- I 70/80 0,75-0,78, 80/90 0,72-0,73. Kl. 1-2 65/70 0,54-0,55, 70/80 0,73- 0,75, 80/90 0,68. Goudreinette, 18.600 kg: kl. 1-2 65/70 0,43, 70/75 0,62, 75/85 0,67, 85/95 0,35-0,41, 95+10 0,30-0,31. Rode boskoop, 21.100 kg: kl. 1-2 65/70 0,48, 70/75 0,71,75/85 0,78-1,05,85/95 0,72-0,75, 95+10 0,37-0,40. Legipont, 2400 kg: kl. 1-2 55/60 0,30, 60/70 0,54, 70/80 0,47. Doyenne du Comice, 88.500 kg: Kl. 1-2 65/75 1,42, 75/85 1,28- 1,42, 85/95 1,01-1,12. Kl. II-3 60/65 0,64. Witte kroet 22,20. Rode Kroet 15,70. Peren kroet 19,40-20,20. Verpakt fruit: Elstar, 900 kg: kl. 1-2 75/801,10,80/85 0,93. Fruitveiling: Alkmene, 4100 kg: kl. II 75/80 0,33-0,35, 80/85 0,31- 0,33. Cox Orange Pippin, 45.100 kg: kl. I 60/65 0,34-0,48, 65/70 0,42- 0,56, 70/75 0,35-0,73,75/80 0,36-0,73, 80/85 0,31-0,57, 85/90 0,31-0,38. Kl. II 60/65 0,26-0,27, 65/70 0,31-0,43, 70/75 0,31-0,49, 75/80 0,31-0,46, 80/85 0,31-0,37, 85/90 0,31. Jona than rode, 1100 kg: kl. I 60/70 0,20, 70/80 0,47-0,48. Elan, 14.800 kg: kl. I 65/70 0,31-0,33, 70/80 0,48-0,68, 80/909 0,38-0,56, 909/95 0,27, 90+10 0,35-0,36. Kl. II 70/80 0,42, 80/90 0,36. Odin, 25.700 kg: kl. I 60/70 0,19-0,26, 70/80 0,24-0,36. Kl. II 70/80 0,24. Zoete Ermgaard, 1ÓÖ' kg: kl. I 55/60 0,44. Elstar, 62.600 kg: kl. I 60/65 0,26-0,36, 65/70 0,32- 0,73, 70/75 0,46-0,83,75/80 0,47-1,11, 80/85 0,40-0,78, 85/90 0,31-0,47. Kl. II 65/70 0,31-0,42, 70/75 0,31-0,51, 75/80 0,35-0,55, 80/85 0,35-0,52, 85/90 0,42. Dijkmans zoet, 3700 kg: kl. I 65/70 0,20, 70/80 0,25-0,27, 80/90 0,19. Golden delicious, 200 kg: kl. II 70/80 0,45, 80/90 0,44. Goudreinette, 8100 kg: kl. I 75/80 0,50-0,51, 85/95 0,31-0,34. Kl. II 70/75 0,35-0,63, 75/85 0,32-0,45, 85/95 0,31-0,32. Rode boskoop, 9600 kg: kl. I 75/85 0,96, 85/95 0,61-0,67, 95+10 0,37-0,39. Kl. II 75/85 0,72, 85/95 0,45-0,71. Karmijn de Son- naville, 3600 kg: kl. I 70/80 0,40, 80/85 0,35-0,38, 85/90 0,37. Kl. II 90+10 0,31. Jonagold, 15.400 kg: kl. I 65/70 0,35-0,57, 70/80 1,16-1,61, 80/85 1,00-1,53, 85/90 0,68-1,31, 90/95 0,53-0,85, 95+10 0,49-0,67. Kl. II 70/80 1,11-1,12, 80/85 0,99-1,11, 85/90 0,81-0,90, 90/95 0,56-0,63,. 95+10 0,47-0,48. Conference, 3200 kg: kl. I 55/65 0,66-1,23, 65/75 0,82- 0,85. KL. II 45/55 0,55, 55/65 0,33- 0,57, 65/75 0,37-0,62. Bonne Louise, 14.500 kg: kl. I 50/55 0,25-0,55, 55/60 0,36-0,77, 60/70 0,90-1,00. Gieser Wildeman, 500 kg: kl. I 50/55 0,57, 55/60 1,01,60/701,26. Kl. II 45/50 0,43, 50/55 0,93. Saint Re- my, 2900 kg: kl. I 60/70 0,72-0,77, 70/80 0,73. Doyenne du Comice, 59.200 kg: kl. I 65/75 1,21-1,32, 75/85 1,12-1,30, 85/95 0,77-1,08. KL. III 60/65 0,28-0,67, 65/75 0,39-1,15, 75/85 0,42-1,13, 85/95 0,31-0,77. Beurre Hardy, 11.800 kg: kl. I 60/65 0,55-0,75, 65/70 0,89-0,92, 70/80 1,02-1,07. Condo, 600 kg: kl. I 65/75 0,37, 75/85 0,49, 85/95 0,31. Bogota natuur ds. a 500 gr., 40 ds.: kl. I 3,70. Kl. II 1,70. Bramen doos x 200 gr., 230 ds.: kl. I 1,20-1,30. Bramen doornloos ds. x 200 gr., 670 ds.: kl. I 1,20-1,50. Frambozen glas doos x 150 gr., 220 ds.: Kl. I 1,30-1,70. Kl. II 1,20. Totaal aantal colli 60.315. Groenteveiling: Tomaten krat, 240 krat:.kl. I 47 8/XI, 57 8,20-8,30. Kl. 2 47 3,80, 57 3,60. Spercibonen natuur, 40 kg: kl. 2 0,70. AMSTERDAM, 26 sept. - Aard- appeltermijnmarkt: In Bintje 40/50mm werd 1 contract ver handeld voor levering april tegen ƒ22,00 per 100 kg. De stemming was kalm. In Bintje 50mm kwa men 455 contracten tot stand voor levering april tegen ƒ37,50 tot 35,60. De stemming was vast. MIDDELBURG - Een gevangenisstraf van vijf weken waarvan drie weken voorwaardelijk, een boete van 1000 en een voorwaardelijke rij-ontzegging van negen maanden met als bijzondere voorwaarde het volgen van de alcohol verkeerscursus: de 39-jarige A.V. uit 's-Heerenhoek vond dit dinsdag voor de Middelburgse politierechter een zware straf, maar hij protesteerde er niet tegen. Als beroepschauffeur was hij al lang blij dat hij zijn rijbe wijs mocht houden, want eer der had officier van justitie mr. Lind hem voorgehouden dat hij dat volgens de richtlijnen eigenlijk kwijt zou moeten ra ken. V. was op 29 april in Borssele met zijn auto in aanrijding ge- komen met een fietser en toen bleek dat hij veel te veel had gedronken. De ademtest wees een alcoholgehalte aan van 880 microgram, overeenkomend met een promillage van 2.00. V. was de eerste van een lange rij rijders onder invloed die de kans kregen een deel van hun straf jaf te kopen' door toe te zeggen'dat zij bereid waren de alcohol verkeerscursus te volgen. Bij de 22-jarige P. de M. uit Zuiddorpe werd de compensa tie gezocht in de hogere boete 1750) terwijl ook hier een ge heel voorwaardelijke rij-ont zegging werd opgelegd van ne gen maanden plus het volgen van de AVC en een voorwaar delijke gevangenisstraf van twee weken. De M. was in de nacht van 17 december na een cafébezoek te gen een verkeersbord opgere den waarna hij tegen een muurtje tot stilstand kwam. „Er stak plotseling een kat over", zo verklaarde De M. zijn 'slippertje'. Maar de politie had intussen alcohol geroken en de jongeman moest in het testap paraat blazen. Tot viermaal toe deed hij een poging dit op de juiste wijze te doen, maar tot een goede uitslag kwam het niet. „Opzet", concludeerden de verbalisanten. „Ik kan gewoon niet goed blazen", zo protes teerde De M. voor de politie rechter. Omdat hij dit verweer niet 'hard' kon maken conclu deerde de politierechter ten slotte dat de Zuiddorpenaar in derdaad 'de blaastest had ge weigerd', zoals hem ten laste was gelegd. De M. werd con form de eis veroordeeld. (ADVERTENTIE) Electronische beveiliging Oranjestraat 5 Tel. 01155-2710

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 16