Kort geding tegen bouwbedrijf Kabu
GEMEENTERAAD TERNEUZEN NA LANG AARZELEN AKKOORD
Westkant BV moet voor
15 oktober uitleg
geven over financiering
'De bieten met manden de zeedijk over'
POLITIERAPPORT
MARKTEN
Dronken bestuurders
moeten alcohol
verkeerscursus volgen
Eigen haard is
elektronica waard...
PLAATSELIJK NIEUWS
)E STEM VAN ZEELAND 3 WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1989
ONDERNEMING UIT PHILIPPINE KOMT CAO-VERPLICHTINGEN NIET NA
TERNEUZEN - Een meerderheid van de Terneu-
zense gemeenteraad is gisteravond schoorvoe
tend akkoord gegaan met het tijdelijk op de kabel
laten van de commerciële televisiezenders Radio
Tele Veronique en TV 10. - -
Onduidelijk
Garanties
B EN W OVER SCHET.DORADO
Stones-avond
Sas van Gent
Uitkomst
Vergaan
Controleren
Lekke banden
Paardestal
Terneuzen
POLITIERECHTER MIDDELBURG:
Slippertje
rrit
e jonge
axel
T16
'Van onze verslaggeetster
PHILIPPINE - De Bouw
en Houtbond FNV heeft een
kort geding aangespannen
tegen bouwbedrijf Kabu BV
■^.uit Philippine. Volgens de
f bond heeft het bedrijf vanaf
april van dit jaar geen so-
e ciale premies betaald.
Het geding dient morgen voor
de rechtbank in Middelburg.
Kabu heeft onder meer ver
zuimd pensioenpremies, vorst-
verletpremies, vakantiegelden
en ongevallenverzekeringspre-
-Hm
mies te betalen. Het gaat vol
gens FNV-bestuurder H. Len-
ting in totaal om een bedrag
van 112.000 gulden.
„Dit is nu al de zoveelste
keer dat het bedrijf die ver
plichtingen niet nakomt. Al
vanaf 1981 is het daar aan de
gang, altijd hetzelfde liedje. We
hebben ook al eens een keer het
faillissement van het bedrijf
aangevraagd", zegt Lenting. In
1982 is het bouwbedrijf failliet
verklaard. Bij Kabu zijn nu ne
gen mensen in dienst.
„Wij vorderen naleving van
de cao. Bovendien vragen we
de president van de rechtbank
om Kabu een dwangsom op te
leggen voor elke keer dat het
bedrijf zijn verplichtingen niet
nakomt."
Directeur J. Kaas van Kabu
stelt dat hij inmiddels het be
drag heeft voldaan. „Dat kan ik
aantonen op de zitting. Dat ik
het niet direct heb betaald, is
gewoon stom geweest van mij."
Kaas beweert dat zijn bedrijf
niet in financiële moeilijkhe
den zit. „Ik heb de cao niet na
geleefd en dat is nalatigheid
geweest. Het zal niet meer ge
beuren."
Lenting laat het kort geding
doorgaan, ook al zou het be
drag voor morgen aan de ver
plichtingen hebben gedaan.
„We hebben al een paar keer
bij de rechter gestaan en gedin
gen tegen Kabu afgeblazen. Als
hij die 112.000 gulden heeft be
taald, dan blijft het verzoek om
een dwangsom op te leggen
overeind staan. Dan hebben we
een stok achter de deur. We
zijn het onderhand beu."
Volgens raadsman mr. J.M. de
Jonge van Kabu behoort het
niet betalen van de premies nu
tot het verleden. „Je bent als
bedrijf afhankelijk van de be
talingen van je opdrachtgevers.
Je moet ondertussen wel zelf
betalen. Dat was even het pro
bleem. De in- en uitgaande
geldstromen klikten even niet."
Het geding dient morgen om
10.30 uur bij de rechtbank in
Middelburg.
RTV en TY10 op de kabel
sjhci"
-fov M
M t>*
Van onze verslaggeefster
Aanvankelijk wilden de meeste raadsleden dat het col
lege het voorstel terugnam.
De twee commerciële zenders
komen op de Terneuzense ka
bel, zodra dat wettelijk is toe
gestaan. Op dit moment is nog
onduidelijk of RTV en TV10
wel voldoen aan de Mediawet.
De zenders nemen de plaats
jijn die RTL plus en het infor
matiekanaal nu innemen op de
Terneuzense kabel. Als blijkt
dat de lokale omroep of de ka
belkrant in Terneuzen klaar is
om op de televisie te komen,
wordt daarvoor ruimte ge
blaakt, beloofde wethouder W.
Gosselaar (WD).
In eerste instantie had elke
fractie, behalve de WD,
moeite met het voorstel om
RTV en TV10 toe te laten.
Zij vonden het allemaal nog
onduidelijk of de zenders wel
Voldoen aan de Mediawet. Bo
vendien vroegen zij zich af of
bet toelaten van die zenders
geen tariefsverhoging ten ge
volge zou hebben. „Je geeft bo
vendien het informatiekanaal
weg voor commerciële doelein
den. Terwijl het is bedoeld voor
ideële zaken", stelde CDA'er P.
Hamelinck.
Gosselaar brak een lans voor
de televisieminnend Terneu
zen. „Ik vind het jammer als
een meerderheid van de raad
de kijkers die zenders ont
neemt. Als de kabelkrant per
januari zegt het informatieka
naal te willen gebruiken, dan
moet een van die twee com
merciële zenders wijken. Dat is
de afspraak. Over tarieven kan
ik niets zeggen. Als ze omhoog
moeten en het college komt
daarover met voorstellen dan
kunt u als raad altijd zeggen
dat u het te gortig vindt."
Na een schorsing wilde het
CDA wel akkoord gaan met het
voorstel maar dan wel met
twee 'mitsen'. „De wethouder
moet de financiële consequen
ties aangeven en garanties ge
ven over het informatiekanaal.
Anders moet u volgende maand
maar terugkomen met een
voorstel." Het Commissariaat
doet begin oktober uitspraak
over de commerciële zenders
RTV en TV10.
„Ik kan niets zeggen over de
financiële gevolgen. Wellicht
kan een aantal zenders verval
len als de contracten daarvoor
aflopen",; zei Gosselaar. Super
Channel is zo'n zender die een
tijdelijk Contract heeft afgeslo
ten. „We doen geen illegale
voorstellen. We zetten in het
voorstel dat we niet in strijd
willen handelen met de Media
wet."
Alleen de fracties van LPT
en SGP gingen niet overstag.
Voor LPT blijft nog te veel on
duidelijkheid bestaan. De SGP
stemde tegen uit principiële
overwegingen.
•ar p
-
-Van onze verslaggeefster
TERNEUZEN - Het Terneuzense college geeft Westkant
BV tot 15 oktober de tijd om duidelijkheid te geven over de
financiering van Scheldorado. Is die er dan niet, dan be
denkt het college wat het kan doen om zo snel mogelijk een
buitenbad te bouwen.
Dit deelde wethouder W. Gos
selaar gisteravond tijdens de
raadsvergadering mee.
Het golfslagbad met buiten
bad is onderdeel van de plan
nen om de Scheldeboulevard op
te krikken. De gemeente Ter-
neuzen stopt geld in dit project.
--Zij betaalt pas als de rest van
<.de .financiering klip en klaar is.
Van onze verslaggeefster
SAS VAN GENT - Or
ganisatie de Trip BV
houdt voor de achtste
-keer een Rolling Sto-
nes-avond in Sas van
Gent. Het hoogtepunt
van de bijeenkomst is
de bekendmaking van
de Stonesfan 1989.
De Stones-avond is op 14
oktober in café de Water
geus. Er is een kwis
r waarin de kandidaten
uiteraard worden getest
op hun Stoneskennis. De
•Stones fan van dit jaar
krijgt om middernacht de
trofee, een trui, uitgereikt.
De Stonesfan 1988, Toine
Metselaar, valt de eer te
beurt die te overhandigen.
De bijeenkomst begint
om 20.Qftuur.
Westkant bv, de bouwer van
Scheldorado, is nog steeds niet
bij de gemeente geweest met
namen van geldschieters. „Wij
willen onderhand duidelijk
heid. De raad heeft de wens
uitgesproken dat er een buiten
bad moet komen. Daar moet de
bevolking volgend jaar gebruik
van kunnen maken. Met de
bouw moeten we in oktober be
ginnen anders is het volgend
jaar niet op tijd klaar", aldus
Gosselaar. Met Scheldorado
kan later worden begonnen,
dat maakt niets uit.
De gemeente wil voor zich
zelf en voor het Bouwfonds Ne
derlandse Gemeenten duide
lijkheid hebben. Het BNG
bouwt het appartementencom
plex Stuvezande. „Het bouw
fonds wil eind van dit jaar met
een grote verkoopactie begin
nen", aldus Gosselaar.
De bouw van Stuvezande is
vertraagd, omdat de BNG eerst
zekerheid wil over de financie
ring van het hele project Schel
deboulevard. Het BNG had de
eigen plannen rond en kon be
gin deze maand al beginnen.
Het Bouwfonds stelde de bouw
uit omdat nu nog onzekerheid
bestaat over de financiële kant
van de zaak. Van Rijkswater
staat moest het BNG voor het
winterseizoen beginnen met
heien en het leggen van een
vloer omdat het complex ge
deeltelijk in de dijk wordt ge
bouwd. Nu moet het fonds
wachten tot maart voordat het
kan bouwen.
Vroeger werden de bieten met manden over de zeedijk gebracht en daarna met kruiwagens het schip ingereden.
De laatste suikerbieten naar Sas
van Gent. Aangevoerd door 'stoere
tractoren met aanhang' en grom
mende vrachtwagens boordevol
pk's. Een fluitje van een cent te-
genwoordig. Eenmaal gerooid ver
dwijnt de suikerbiet in sneltrein
vaart naar de fabriek. Recht
streeks van de rooimachine in de
wagens; over kaarsrechte geasfal
teerde polderwegen richting fa
briek in Sas. Geen enkel probleem.
„Vroeger was dat vervoer wèl een
groot probleem", herinnert A. van
Damme zich nog als de dag van
gisteren. De Sassenaar werkte 52
jaar op de coöperatieve. Van 1919
tot 1971. Als geen ander kan Thuur
van Damme vertellen over de
moeilijkheden uit de beginperiode
van de fabriek. „Ik zie het zo weer
voor me, de bieten met een mand
over de zeedijk naar het schip. Dat
was hard werken".
Door Romain van Damme
SAS VAN GENT - Nu nog kent hij de
namen van de ontvangstplaatsen in
Zeeuwsch-Vlaanderen uit het hoofd.
Moeiteloos somt hij ze op. Prachtige na
men als Papeschor, Grooten Eendracht
en Blikstraat.
Als later tijdens het gesprek een deel
van de boekhouding uit 1932 op tafel
komt, vertelt Thuur van Damme hoe de
bieten bij de ontvangstplaatsen wegge
haald werden. „Passluis en Papeschor
lagen aan het kanaal, die bieten werden
dus per schip vervoerd. Bij de Zwarten-
hoek kwam de tram en bij Kijkuit was
een spoorwegstation".
Alsof het gisteren nog gebeurde. „Ach,
dit is een stuk van mijn leven. Ik werkte
hier 52 jaar. Mijn vader hielp mee bij
het maken van de fundering. Ik kende
de oprichters. Zelf moest ik later vaak
de baan op naar de ontvangstplaatsen.
Om te controleren. Dat vergeet je na
tuurlijk nooit".
De eerste tramwegen door Zeeuwsch-
Vlaanderen. In 1914, Breskens-Malde-
gem, dat was een uitkomst voor de boe
ren. „Voor die tijd was het vervoer een
groot probleem. Met name in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen. Zo moesten we
ook in Cadzand bieten ophalen. Maar
dat durfde bijna niemand. De schepen
moesten dan langs gevaarlijke stromin
gen. Meestal vaarde Jan de Lege met de
Cornelia naar Cadzand-Haven. Een
avonturier die het wel deed. Tijdens het
laden van zijn schip trok hij de duinen
iri om konijnen te stropen. Dat was voor
hem een aardige bijverdienste".
Hij ziet het weer voor zich. Het mos
selscheepje van~Wijne uit Philippine.
„Die laadde in de Isabellahaven. Er wa
ren twintig schepen die bieten vervoer
den. Schepen van ongeveer veertig ton.
Dat mosselscheepje was trouwens maar
twintig ton. Ja, ik ken alle plaatsen
waar de schepen de bieten laadden nog
uit mijn hoofd. De Koninginnepolder bij
de Braakman, de Neuzenpolder waar nu
Dow staat. Persoonlijk heb ik nog mee
gemaakt dat de bieten met manden over
de zeedijk gebracht werden. Vervolgens
werden de bieten in kruiwagens geladen
en zo het schip ingereden".
Soms ging er wel eens wat mis. Zoals
met het schip de Kempenaar. „Dat schip
verging bij Hoofdplaat. De schuld van
de eigenaar. Iedere schipper wilde zo
veel mogelijk reizen maken. Laden en
naar de fabriek. Maar voor je met die
schepen de Westerschelde op ging,
moest je alles goed nakijken. De schip
per van de Kempenaar was veel te
haastig en bereidde zijn schip niet goed
voor. Hij moest dat meteen bekopen.
Nee, hij is niet verdronken. Samen met
zijn vrouw werd hij gered. Maar van het
schip is nooit meer iets vernomen".
Met de komst van de tram veranderde
er veel. „Breskens-Maldegen was de
eerste tramweg. Niet veel later volgde
Hulst-Walsoorden. De bieten werden
onder meer vervoerd naar Breskens en
Walsoorden. Met de tram dus. Daar gin
gen de bieten de schepen in. De bieten
teelt breidde zich toen geweldig uit. De
boeren brachten de bieten met paard en
wagen naar de losplaatsen waar de
tram of trein kwam".
Bijna zeventig losplaatsen kende
Zeeuwsch-Vlaanderen toen. „We noem
den dat ontvangstplaatsen. Als er geen
tramwagons beschikbaar waren, gooi
den de boeren de bieten op een grote
hoop. De bieten werden gewogen op een
klein weegbruggetje. We haalden trou
wens ook bieten van de overkant Zelfs
van Schouwen. Dreischor was bijvoor
beeld een verzamelplaats. En volgens
mij ook Zonnemaire".
Maar die plaats is niet in het boek van
1932 terug te vinden. „En toch hebben
we daar ook bieten geladen. Ik moest er
wel eens naar toe om toezicht te houden.
Controleren of alles goed ging. Je was
ft'
De boeren brachten de bieten met paard en
wagen naar de losplaatsen, waar ze overgeladen
werden in tram of trein.
Thuur van Damme..een
mensenleven in de sui
ker.
FOTO DE STEM/CORJ.DE BOER
nooit thuis, want dat waren natuurlijk
hele reizen. Nu rij je daar zo naar toe,
maar in die tijd was je een paar dagen
weg".
Om onder meer toe te zien of het tar
reren volgens de regels verliep. „Dat
ging als volgt", legt Thuur van Damme
uit. „Je pakte twintig kilo bieten. Die
schraapte je schoon, alles,jer af. En
daarna woog je de bieten weer. Het ver
schil was tarra. Later werkten de men
sen die dat moesten doen met tabellen.
Zoveel gewicht bieten is zoveel tarra".
Rond 1950 verdwenen de tram en het
spoor. „In 1949 werd Breskens-Malde-
gem opgeheven. Een jaar later de
ZVTM-lijnen. Alles opgeruimd. Ik weet
nog goed dat meneer de Collot -een van
de bestuursleden- toen zei, hoe moet dat
nou Thuur? Hoe moet dat nou met die
bieten, hoe komen die in Sas bij de fa
briek? Geen probleem zei Bram Cam-
bier, de verantwoordelijke voor het ver
voer. En het kwam allemaal goed. Ik zie
ze nog komen. De eerste vrachtwa
gentjes, vijf ton. Met twee man. Want
die wagens moesten met de hand gela
den worden".
Hij doet een stap terug in de tijd. „In
1918, ik weet het nog goed, werd het eer
ste loskraantje bij de fabriek gezet. Aan
de stijfselfabriek, aan de overkant van
de weg. Daar was ook een weegbrugje.
Vroeger moest je alles met de riek los
sen. Ook de wagons. Die tramwagons,
dat ging nog wel, maar die treinwagons,
dat was een ellende. Die wagons waren
erg hoog. Lossen was niet zo best voor je
rug".
Rijden op de 'wegen van toen' trouwens
ook niet. „Langs het kanaal lag een
grindweg. Iedere dag had je wel een
paar lekke banden. Man, en de weg naar
Zwartenhoek. Dat was pas een slechte
weg. Daar zaten putten in, daar kon je
een paard in begraven. Maar daar moest
je toen wel met de bieten langs".
Toch staat er in het jubileumboekje
dat ter gelegenheid van het 25-jarig be
staan in 1924 uitgegeven werd dat de
'verbetering in de verkeerswegen echter
zeer spoedig kwam'. Dat was rond 1870.
'In 1870, dus onmiddellijk nadat de lijn
Ter Neuzen-Gent was geopend, werd
reeds zoo'n groote hoeveelheid bieten
geleverd, dat de couranten er over
schreven en de wegen zeer veel te lijden
hadden van het vervoer'.
Hij kan nog uren vertellen. Zittend in
de oude bestuurskamer waar hij vaak te
vinden was. Bladerend in boeken van
toen. „Er is zoveel te vertellen. De bieten
die-met het luchtspoor uit de boten ge
haald werden. Dat ging met een lier. In
de boten bleef echter veel grond liggen.
Dat werd uit de boten gehaald en aan de
kant gelegd. Vervolgens moesten de
staartjes van de bieten die achtergeble
ven waren in de grond, geraapt worden.
De staartjesrapers werden die genoemd.
Nee, dat heb ik zelf niet meer gedaan".
Buiten denderen de volle vrachtwagens
het terrein op. Thuur van Damme heeft
er nauwelijks oog voor. Hij kijkt naar
het midden van het terrein. „Daar was
de paardestal. Twee paarden en een
paar van die houten wagens. Eigendom
van de fabriek, om onder meer de pulp
weg te voeren. Ach, de tijden zijn zo
veranderd. Ik heb het al een paar keer
gezegd. Als je er zo over praat, zie je het
allemaal weer gebeuren".
Gokkast gekraakt Inbraak in kantine
TERNEUZEN - In een shoar
mazaak aan de Nieuwstraat
in Terneuzen is ingebroken.
Uit een gokkast werd een be
drag ontvreemd van 1500 gul
den. De daders beschikten
waarschijnlijk over een valse
sleutel, want er werden geen
sporen van inbraak gevon
den.
TERNEUZEN - Maandag
nacht werd ingebroeken in de
jeugdkantine van de voetbal
vereniging Terneuzen aan de
Zuidersportlaan. Men had
een ruit in de voordeur ver
nield om binnen te komen.
Vermist worden een hoeveel
heid versnaperingen een
klein bedrag aan geld.
VAKBONDSWINKEL - De
rijdende vakbondswinkel van
de Dienstenbond FNV staat
vandaag in de Havenstraat
van 10.15 uur tot 15.30 uur.
Mensen met vragen over bij
voorbeeld pensioenbreuk,
huursubsidie en uitkeringen
kunnen daar terecht voor in
formatie. Telefonisch inlich
tingen inwinnen kan ook. Het
nummer van de rijdende vak
bondswinkel is 06-52123599.
KERKDIENST - In de Op-
standingskerk wordt zondag
1 oktober een dienst gehouden
door de Evangelisatiecom
missie van de gereformeerde
kerk in samenwerking met
Het Leger de Heils. De dienst
begint om 16.00 uur en het
thema is: Geloof als een mos
terdzaadje. Medewerking
wordt verleend door kapitein
Menge uit Terneuzen, broeder
Vader uit Vlissingen, het bla
zersensemble onder leiding
van de heer Bouwens uit
Schoondijke, Antoinette Dek
ker met solozang en Corien
van Baal aan het orgel, bei
den eveneens uit Schoondijke.
KAPELLE, 26 september - Blok-
veiling: Cox Orange Pippin,
145.700 kg: kl. 1-1 60/65 0,45-0,61,
65/70 0,85, 70/75 0,90-1,03, 75/80
1,01. Kl. 1-2 60/65 0,35-0,61, 65/70
0,74-0,77, 70/75 0,78-0,83, 75/80
0,64-0,81, 80/85 0,55-0,64, 85/90
0,43-0,49. Kl. 1-3 60/65 0,42-0,47,
65/70 0,55, 70/75 0,71-0,72, 75/80
0,57-0,60, 80/85 0,46-0,49, 85/90
0,33-0,42. Olstar, 84.900 kg: kl. 1-2
60/65 0,38-0,39, 65/70 0,73, 70/75
0,79-0,85, 75/80 0,95-0,97, 80/85
0,84-0,88, 85/90 0,58, 90/95 0,31.
Golden Delicious, 26.200 kg: kl. I-
I 70/80 0,75-0,78, 80/90 0,72-0,73.
Kl. 1-2 65/70 0,54-0,55, 70/80 0,73-
0,75, 80/90 0,68. Goudreinette,
18.600 kg: kl. 1-2 65/70 0,43, 70/75
0,62, 75/85 0,67, 85/95 0,35-0,41,
95+10 0,30-0,31. Rode boskoop,
21.100 kg: kl. 1-2 65/70 0,48, 70/75
0,71,75/85 0,78-1,05,85/95 0,72-0,75,
95+10 0,37-0,40. Legipont, 2400 kg:
kl. 1-2 55/60 0,30, 60/70 0,54, 70/80
0,47. Doyenne du Comice, 88.500
kg: Kl. 1-2 65/75 1,42, 75/85 1,28-
1,42, 85/95 1,01-1,12. Kl. II-3 60/65
0,64. Witte kroet 22,20. Rode Kroet
15,70. Peren kroet 19,40-20,20.
Verpakt fruit: Elstar, 900 kg: kl.
1-2 75/801,10,80/85 0,93.
Fruitveiling: Alkmene, 4100 kg:
kl. II 75/80 0,33-0,35, 80/85 0,31-
0,33. Cox Orange Pippin, 45.100
kg: kl. I 60/65 0,34-0,48, 65/70 0,42-
0,56, 70/75 0,35-0,73,75/80 0,36-0,73,
80/85 0,31-0,57, 85/90 0,31-0,38. Kl.
II 60/65 0,26-0,27, 65/70 0,31-0,43,
70/75 0,31-0,49, 75/80 0,31-0,46,
80/85 0,31-0,37, 85/90 0,31. Jona
than rode, 1100 kg: kl. I 60/70 0,20,
70/80 0,47-0,48. Elan, 14.800 kg: kl.
I 65/70 0,31-0,33, 70/80 0,48-0,68,
80/909 0,38-0,56, 909/95 0,27, 90+10
0,35-0,36. Kl. II 70/80 0,42, 80/90
0,36. Odin, 25.700 kg: kl. I 60/70
0,19-0,26, 70/80 0,24-0,36. Kl. II
70/80 0,24. Zoete Ermgaard, 1ÓÖ'
kg: kl. I 55/60 0,44. Elstar, 62.600
kg: kl. I 60/65 0,26-0,36, 65/70 0,32-
0,73, 70/75 0,46-0,83,75/80 0,47-1,11,
80/85 0,40-0,78, 85/90 0,31-0,47. Kl.
II 65/70 0,31-0,42, 70/75 0,31-0,51,
75/80 0,35-0,55, 80/85 0,35-0,52,
85/90 0,42. Dijkmans zoet, 3700 kg:
kl. I 65/70 0,20, 70/80 0,25-0,27,
80/90 0,19. Golden delicious, 200
kg: kl. II 70/80 0,45, 80/90 0,44.
Goudreinette, 8100 kg: kl. I 75/80
0,50-0,51, 85/95 0,31-0,34. Kl. II
70/75 0,35-0,63, 75/85 0,32-0,45,
85/95 0,31-0,32. Rode boskoop, 9600
kg: kl. I 75/85 0,96, 85/95 0,61-0,67,
95+10 0,37-0,39. Kl. II 75/85 0,72,
85/95 0,45-0,71. Karmijn de Son-
naville, 3600 kg: kl. I 70/80 0,40,
80/85 0,35-0,38, 85/90 0,37. Kl. II
90+10 0,31. Jonagold, 15.400 kg: kl.
I 65/70 0,35-0,57, 70/80 1,16-1,61,
80/85 1,00-1,53, 85/90 0,68-1,31,
90/95 0,53-0,85, 95+10 0,49-0,67. Kl.
II 70/80 1,11-1,12, 80/85 0,99-1,11,
85/90 0,81-0,90, 90/95 0,56-0,63,.
95+10 0,47-0,48. Conference, 3200
kg: kl. I 55/65 0,66-1,23, 65/75 0,82-
0,85. KL. II 45/55 0,55, 55/65 0,33-
0,57, 65/75 0,37-0,62. Bonne Louise,
14.500 kg: kl. I 50/55 0,25-0,55,
55/60 0,36-0,77, 60/70 0,90-1,00.
Gieser Wildeman, 500 kg: kl. I
50/55 0,57, 55/60 1,01,60/701,26. Kl.
II 45/50 0,43, 50/55 0,93. Saint Re-
my, 2900 kg: kl. I 60/70 0,72-0,77,
70/80 0,73. Doyenne du Comice,
59.200 kg: kl. I 65/75 1,21-1,32,
75/85 1,12-1,30, 85/95 0,77-1,08. KL.
III 60/65 0,28-0,67, 65/75 0,39-1,15,
75/85 0,42-1,13, 85/95 0,31-0,77.
Beurre Hardy, 11.800 kg: kl. I
60/65 0,55-0,75, 65/70 0,89-0,92,
70/80 1,02-1,07. Condo, 600 kg: kl. I
65/75 0,37, 75/85 0,49, 85/95 0,31.
Bogota natuur ds. a 500 gr., 40 ds.:
kl. I 3,70. Kl. II 1,70. Bramen doos
x 200 gr., 230 ds.: kl. I 1,20-1,30.
Bramen doornloos ds. x 200 gr.,
670 ds.: kl. I 1,20-1,50. Frambozen
glas doos x 150 gr., 220 ds.: Kl. I
1,30-1,70. Kl. II 1,20. Totaal aantal
colli 60.315.
Groenteveiling: Tomaten krat,
240 krat:.kl. I 47 8/XI, 57 8,20-8,30.
Kl. 2 47 3,80, 57 3,60. Spercibonen
natuur, 40 kg: kl. 2 0,70.
AMSTERDAM, 26 sept. - Aard-
appeltermijnmarkt: In Bintje
40/50mm werd 1 contract ver
handeld voor levering april tegen
ƒ22,00 per 100 kg. De stemming
was kalm. In Bintje 50mm kwa
men 455 contracten tot stand voor
levering april tegen ƒ37,50 tot
35,60. De stemming was vast.
MIDDELBURG - Een gevangenisstraf van vijf weken
waarvan drie weken voorwaardelijk, een boete van 1000
en een voorwaardelijke rij-ontzegging van negen maanden
met als bijzondere voorwaarde het volgen van de alcohol
verkeerscursus: de 39-jarige A.V. uit 's-Heerenhoek vond
dit dinsdag voor de Middelburgse politierechter een zware
straf, maar hij protesteerde er niet tegen.
Als beroepschauffeur was hij
al lang blij dat hij zijn rijbe
wijs mocht houden, want eer
der had officier van justitie mr.
Lind hem voorgehouden dat hij
dat volgens de richtlijnen
eigenlijk kwijt zou moeten ra
ken.
V. was op 29 april in Borssele
met zijn auto in aanrijding ge-
komen met een fietser en toen
bleek dat hij veel te veel had
gedronken. De ademtest wees
een alcoholgehalte aan van 880
microgram, overeenkomend
met een promillage van 2.00.
V. was de eerste van een
lange rij rijders onder invloed
die de kans kregen een deel van
hun straf jaf te kopen' door toe
te zeggen'dat zij bereid waren
de alcohol verkeerscursus te
volgen.
Bij de 22-jarige P. de M. uit
Zuiddorpe werd de compensa
tie gezocht in de hogere boete
1750) terwijl ook hier een ge
heel voorwaardelijke rij-ont
zegging werd opgelegd van ne
gen maanden plus het volgen
van de AVC en een voorwaar
delijke gevangenisstraf van
twee weken.
De M. was in de nacht van 17
december na een cafébezoek te
gen een verkeersbord opgere
den waarna hij tegen een
muurtje tot stilstand kwam.
„Er stak plotseling een kat
over", zo verklaarde De M. zijn
'slippertje'. Maar de politie had
intussen alcohol geroken en de
jongeman moest in het testap
paraat blazen. Tot viermaal toe
deed hij een poging dit op de
juiste wijze te doen, maar tot
een goede uitslag kwam het
niet.
„Opzet", concludeerden de
verbalisanten. „Ik kan gewoon
niet goed blazen", zo protes
teerde De M. voor de politie
rechter. Omdat hij dit verweer
niet 'hard' kon maken conclu
deerde de politierechter ten
slotte dat de Zuiddorpenaar in
derdaad 'de blaastest had ge
weigerd', zoals hem ten laste
was gelegd. De M. werd con
form de eis veroordeeld.
(ADVERTENTIE)
Electronische
beveiliging
Oranjestraat 5
Tel. 01155-2710