de kleine gTEM ONTDEK DE VERSCHILLEN zonder tv tag beste Wat staat er in meisjesagenda's? Mij n bedj e 'Terry naar de kermis' n kiezen pfflRTEM GIDS 3 ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1989 Agendaklassiekers ZATERDAG ZONDAG Zie zaterdag. Susfee en Wiske: „De Speelgoedspiegel' Even Piekeren- l^dmbone Boes iOPLOSSIHG G3Z afgemaakt door de televisie I i tijd. Maar wat hebben de tv. J ;ek betekend voor de verkie-l voord is verrassend: eigenlijkI zeggen dat het laatste debat I jJe doorslag gaf. Lubbers waJ 1, duidelijk in zijn nadagen I Jet CDA behaalde in 1986 eks van debatten op de tv ge. I debat tussen Lubbers en Kok.1 paren bijna allemaal van me-l nten scoorde dan de premier. maakte af en toe een vermoet! liet Lubbers trouwens zelf net voordeel was geweest vanl |iezingsdebat tussen vijf lijst-1 ok toen meenden de kenners vam. Langzaam ontwikkelde! wel eens afgebrand en uitge-1 at hij de stemmentrekker van| ij een paar zetels kunnen sche-1 i niet uit. Waarschijnlijk heb-l Igen gekeken naar de debatten! Journaal. Ze ontdekten geenl die dwongen tot partijkiezen! hij is een soort Lubbers en hij I Voorhoeve wekte al irritaie I |t waren uitzendingen zonder i zullen de lange discussies nietl avond bij. We zagen Karei vanl tot een perfecte 'anchor man'! rul Witteman was de pittigste itieke arena gebeurde niets. I gen. Ondanks alle moeite en on-1 ting in omroepland speelde de ook geen moeite de zwakke i'ders te raken. Ze wisten dat z ren wel weer nodig zouden heb-| ig jaar anders. Daar bestookten] "takis elkaar met tv-filmpjesl Se democraten de fatale slag toe] |evangenis-beleid van Dukakis gene, die op grond van een 'Du-f erlof kreeg, pleegde een moord| leid van Dukakis, was de I sh-team. - wapen in een verkiezingsstrijd] als de kandidaten elkaar aan-[ In voor elkaar. Velen zullen eenl slaakt hebben toen Veronica it met Nederland-Denemarken| eerder mocht afbreken, conclusie trekken: de televisie is I En dat is toch wel een bemoedi-I O redactie Muriel Boll brieven naar SDinveld 55 - 4815 HV Breda brieven naar Spinveld 55 - 4815 HV Breda Mijn bedje, zei Lizetje, mijn bedje was verdwaald. Was in het donker de berg afgedaald, klom met vier poten vooruit en voorin klopte aan de zijingang en kreeg zijn zin: mocht binnen in de torenkamer van de koningin en het mooiste van alles was: ik lag erin, in dat bedje, zei Lizetje. Dit is een gedichtje uit 'Ik was de zee' van lene Biemans. Het is haar derde versjesbundel en komt in november uit. Voor haar tweede bundel 'Lang zul je leven' kreeg ze deze week de Nienke van Hichtum-prijs. 25 oktober kan het publiek t geliefde tekenaar of illustra- heeft namens de Nederlandse icht mannen en een echtpaar /oor de publieksprijs van het -kfjker mag evenwel ook zelf stenares aanwijzen. fijgt, ontvangt de uitgeloofde dat Jeroen Henneman heeft Ivember uitgereikt. Wie er aan zoor bestemde formulieren bij rjolein Bastin, Theo van den Poortvliet, Ingrid en Dieter The Tjong Khing en Peter irs en illustratoren, die diverse is van 4 september tot 17 de- oeneveld in Baarn. t Nederlandse Boek werd twee oegekend aan Kees van Kooten erhalen. Vorig jaar ging hij in :en naar Annie M. G. Schmidt genuanceerder uit. Deze vond plaats binnen het kader van het ICOM-congres door de so cioloog Ganzeboom en de psy choloog Haanstra. Opzet w® de publieksopbouw van ne groeiende museumbezoeK (1950: 2.6 miljoen en l®88',! miljoen) te onderzoeken, i* grootste groei zit in bezoek aa musea in de niet-kunstsecto Het publiek daarbij is zeer ge varieerd. De musea voor modern kunst trekken inderdaad, a men wil, hetzelfde elite-P bliek als dertig jaar geleden Toch blijkt dat publiek hier daar breder te worden via e* catieve begeleiding. Maar I probleem is dat musea a nauwelijks mankracht v over hebben, want men is veel drukker met pr en t clame-maken voor de ene sWL na de andere. De politiek n (e de müsea immers verphcn werken op hun marktaarde De nieuwe president Kon accentueerde de noodzaak democratie binnen de seumwereld en de relatie de UNESCO. Na een sloh% bij de Rijksdienst Beeldt kunst zijn de museumwer weer vetrokken naar Ausn Brazilië, Japan, Rusland, t> garije, India, Mali, EgyP j vele andere landen om in Quebec weer de hele cu van de wereld bijeen te a gen bij de vraag: 'Musea- er grenzen?' Je hebt van die boeken die je achter elkaar uitleest en waarvan je toch denkt 'vond ik het nou goed of niet'. Zo'n boek is meestal goed geschre ven, anders was je niet zover gekomen, maar je mist iets. Het heeft je niet echt iets ge daan. Als je over zo'n boek iets in De Kleine Stem wil schrijven, kom je in de pro blemen. Het kan namelijk aan je zelf liggen dat je het boek minder mooi vond dan je hoopte. Je kunt net niet in de juiste stemming zijn geweest, of de telefoon ging om het kwartier en krijg ik meestal een slecht humeur van. Wat het ook geweest mag zijn, 'Terug naar de kermis', het nieuwste boek van Hadley Irwin, viel me een beetje te gen. Joe en Ashley kennen elkaar van jongsaf aan, hun ouders zijn vrienden. De twee fami lies horen tot de elite van een Amerikaanse provinciestad en Joe en Ashley vinden het eigenlijk heel normaal om op school bij de B.B.'s te horen. Dat zijn Begaafd en Begiftig den; leerlingen met hersens en geld en een onbezorgde toekomst. Toch valt die in scherven uiteen zoals de ge kleurde stukjes glas in de ka- leidoscoop die Joe ooit van een tante kreeg. Uit Nieuws gierigheid naar de tover kracht en om te zien hoe die stukjes glas er van dichtbij uitzagen heeft Joe de kalei- doscoop vroeger gesloopt. Wat overbleef waren wat scherfjes glas en stukjes spie gel. Die kaleidoscoop is het symbool voor het leven van Joe en Ashley. Op een gegeven moment komt Ashley tot de conclusie dat het leven pas de moeite waard is als je iets hebt om naar te streven en dat mist ze. Ze is goed op school, ze ziet er goed uit, alles is te perfect. Ze gaat van school om te werken, twijfelt of ze mee zal doen aan het concours hippi- aue want ze zal zeker win nen, kortom ze twijfelt aan haar leven want dat zal er net zo gaan uitzien als dat van haar ouders. Ashley probeert te ontdek ken of ze dat wil. Ze denkt er niet aan te kunnen ontkomen en pleegt zelfmoord. Een hele klap voor Joe die zich erg schuldig voelt. In de vakantie daarna werkt hij een poosje op de kermis als staljongen. Tegen niemand heeft hij ge zegd wie hij is, hij weet zelf niet eens goed wie hij is en probeert hij achter te komen. Tegen het eind van het boek wordt duidelijk dat hij het le ven beter aan zal kunnen dan Ashley. Een mooi verhaal, goed ge schreven, dus waarom ge- twijfel? Omdat er naar mijn zin te veel Amerikaanse peptalk in staat, van die clichés als 'we redden het samen wel als we het echt maar echt willen', zonder dat daar dieper op in gegaan wordt. Daarbij komt dat je wel erg vaak leest hoe Joe zijn best doet om nederig te zijn, zijn afkomst niet te verraden en hij vraagt zich wat ...te>-vaak af waarom hij zijn verstand niet gebruikt erf gewoon naar huis gaat, naai; het comfort. Maar zoals ik in het begin al zei, het kan best aan mij liggen. Lees het zelf maar. Het is zeker de moeite waard. Alle boeken van Hadley Ir win horen tot de top van de jeugdboeken, dus je ver wachtingen zijn automatisch hoger dan bij andere boeken. 'Terug naar de kermis' mag dan wat tegenvallen, maar het steekt duidelijk boven het gemiddelde jeugdboek uit. (Je weet toch dat achter Hadley Irwin zich twee schrijfsters verstoppen?)- Het boek is uitgegeven door Hans Elzenga, die uitge ver kun je altijd herkennen aan de prachtige omslag, het goede papier en de mooie let ters. Hadley Irwin: Terug naar de kennis'. Uitg. Hans Elzenga. De school is nog maar net be gonnen, maar de meeste meisjesagenda's zijn alweer flink volgeplakt en geschre ven. Maar wel met andere za ken dan huiswerk. Met een beetje geluk is zo'n agenda tegen de zomervakantie twee keer zo dik als oorspronke lijk. Kim Loomans (4e ath.) en Chiara de Kroon (3e ath.) vertellen hoe zij hun agenda versieren. Kim: „Het zijn meestal ande ren die in je agenda schrij ven. Vriendinnen die briefjes schrijven, of zoiets als 'groetjes en kusjes van Chia ra' bijvoorbeeld. Je schrijft niet in je eigen agenda". Is je agenda dan een soort knuffel? 'Nou nee, maar je pakt hem als je je verveelt onder de les. Ik neem hem ook wel mee als ik bij een vriendin ga logeren. Om vol te plakken en bij te schrijven en eikaars agenda te lezen". Staan er dan geen hartsge heimen in over op wie je ver liefd bent of zo? Chiara: „Zulke dingen schrijf je er niet in, want je weet dat je agenda door iedereen gepakt en gelezen wordt, 't Is dus echt geen dagboek. Onze leraar Frans ging eens in onze agenda's le zen. Ook de kleine ge heimpjes en zo. We konden niet eens protesteren want hij deed het onder een schrifte lijke overhoring'. Ze vertelt dat bij haar in de klas twee meisjes zitten die een eigen taal hebben voor in hun agenda's. „Het lijkt op Aabisch, allemaal frum- meltjes". Kim weet van een school waar je agenda's van school moet kopen. Daar controleren ze af en toe of er niet veel in is gekliederd en geplakt. En of er niet iets in staat dat de Chiari en Kim en een stapel meisjesagenda's. leraar niet bevalt; soms moet je een nieuwe kopen. Waarom zijn er ontzettend veel soorten agenda's? „Het is de kunst om de ori gineelste agenda te kopen", vertelt Kim. „Als er maar vijf zouden zijn, had je bijna alle maal dezelfde. Niks aan. Ik heb de mijne bij de Bijenkorf gekocht en niemand in mijn klas heeft er dan ook zo een. Ik heb wel eens een Ita liaanse agenda gezien. Die had een ribfluweel kaft met een zak erop en gekleurde blaadjes, heel mooi. Jongens agenda's zijn saai. De mees ten hebben een gewone sport- of voetbalagenda en ze plak ken er niets in". Zelf heeft Kim er foto's van mooie kleren, lekkere ijsjes, mooie horloges en van par fum ingeplakt, met hier en daar een mooie rode aardbei. De catalogus van Oilily-kle- ren is fijn om te verknippen, vindt ze. Chiara heeft dit jaar - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP een echte fruittic, zij heeft een agenda gemaakt om zo in te bijten, en er zit een spie geltje ingeplakt. Allebei snappen ze best waarom er vaker foto's van vrouwen dan van mannen in de agenda's staan. Die zijn meestal leuker om naar te kijken. Waarschijnlijk ko men sommige popsterren ook eerder om hun uiterlijk dan om hun muziek in agenda's. Kim snapt nu niet meer waarom ze ooit, in de eerste klas, een Wereldnatuur- fonds-agenda heeft gekocht; dat zou ze nu niet meer doen. Echte doeijes-agenda's be staan er niet, maar er zijn wel meisjes met hele dunne agenda's. Het grappige is, dat dat juist geen saaie meisjes zijn, maar meisjes die ieder een op school kent. Kim en Chj§ra zijn nog van plan om een beetje parfum op hun agenda te stuiven. Echt gaaf, vinden ze. ZiV-'..-. riBV blogrnoN gnegtloW a In veel meisjiSagenifa's vind Je stëeös dezelfde rijmpjes die van elkaar overgenomen worden. AgendaLklassiekers, en ze gaan vaak over liefde en seks, als grapje, maar ook als waar schuwing. Hier zijn er een paar. Do you remember the first time we kissed? I closed my eyes. You closed your eyes and we missed! Of deze: Love is a feeling that you feel when you feel a feeling that you've never felt before. Een waarschuwing Twee mensen: één gedach te. Vijf minuten lol. Negen maanden wachten. Een heel onsmakelijke: Een kus is: 50% slijm 25% etenresten 20% lucht 5% liefde. En in veel agenda's staan de volgende tien ge boden. 1. Gij zult niet te laat op school komen (neem gelijk de hele dag vrij) 2. Gij zult geen kabaal maken in de klas (wek kers hebben meer succes). 3. Gij zult niet fluisteren in de klas (schreeu wen is beter hoorbaar). 4. Gij zult uw huiswerk maken (maar laat het eerst een ander voor u doen). 5. Gij zult uw naaste niet spieken (neem gelijk het hele schrift). ,/a jisisjjm 1 pvrnrfap 31J lib V Diiiw n9 aiooob erioüu no ebmsBlec; OIB'g •'398 rte>3 6. Gij zult niet hardlopen in de gang (glijden gaat vlugger). 7. Gij zult niet met propjes schieten (leren tas sen komen harder aan). 8. Gij zult niet fietsen op het schoolplein (neem de brommer). 9. Gij zult geen pen en papier nemen (pak het). 10. Gij zult het leven van een leraar niet zuur maken (laat dat maar aan z'n vrouw over). GOES Grand Theater 19 u. Karate Kid 3. 21.30 u. Lethal weapon 2. HULST Koning van Engeland 18.45 en 21.30 u. Licence to kill. 19 en 21.30 u. Lethal Weapon 2. 19 en 21.30 u. Lock up. 21.30 u. Three fugitives. 19 u. Wilde harten. TERNEUZEN Luxor 18.45 en 21.30 u. Road House. 19 en 21.30 u. Karate Kid 3. OOSTBURG Ledel Theater 20 u. Rooftops. VLISSINGEN Alhambral 19, 21.30 en 23.45 u. Roadhou- se. Alhambrall 19 u. Lethal weapon 2. 21.30 en 23.45 u. Lock up. ANTWERPEN Rex - 11.05,13.20,16,18.40 en 21.20 u. Licence to kill. Rex-Club - 12,14,16,18,20 en 22 u. El amor brujo. Odeonl - 14,16,18, 20en 22 u. Dead calm. Odeon 2 - 14,16.30,19 en 21.30 u. A cry in the dark. Odeon 3 14,16.30,19 en 21.30 u. Rainman. Odeon 4 - 14,16,18, 20 en 22 u. Her alibi. Astrid - 14 en 16 u. (ned), 18 u (Eng.) The land before time. 20 en 22 u. Dead bang. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Twins. Rubens - 14,16, 28, 20 en 22 u. Kickboxer. Sinjoor - 14.20,16.40,19 en 21.20 u. Road House. Quellin I - 14,16,18, 20 en 22 u. K-9: Blaffende smerissen bijten wel. Quellin II - 14,16.30,19 en 21.30 u. Dangerous liaisons. Quellin III - 14,16,18, 20 en 22 u. Three fugitives. Metro I - 14,16,18, 20 en 22 u. The gods must be crazy 2. Metro 2 - 14.20,16.40,19 en 21.20 u. Lethal weapon 2. Brabo - 14.20,16.40,19 en 21.20 u. Scandal. TIJI - 14,16,18, 20 en 22 u. Cruel horizon. Wapper - 14.20,16.40,19 en 21.20 u. Dirty rotten scroundels. Ambassades - 14,16,18, 20 en 22 u. Skin deep. Ambassades Club 1 - 14, 16.30,19 en 21.30 u. Tequila sunrise. Ambassades Club 2 - 14.20, 16.40,19 en 21.20 u. A fish cal led Wanda. Ambassades Club 3 - 14.20, 16.40,19 en 21.20 u. The accu sed. Ambassades Club 4 - 14,16, 18,20 en 22 u. The naked gun. BRUGGE Gulden Vlies I 14.30, 20 en 22.30 u. Scandal. Gulden Vlies II 14.30 en 20 u. Camille Claudel. 22.30 u. De wet der begeerte. Gulden Vlies III 20 u. A cry in the dark. 14.30 en 22.30 u. Rainman. Memling 14.30, 20 en 22.30 u. Licence to kill, a.l. GENT Decascoop 14.30,17, 20 en 22.30 u. Lock up. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Licence to kill, a.l. 14.30,17 en 20 u. The gods must be crazy 2, a.l. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Lethal Weapon 2. 14.30 en 20 u. Child's play. 14.30,17,20 en 22.30 u. Road house. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Cruel horizon, a.l. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Skin deep, a.l. 14.30,17, 20 en 22.30 u. K-9, a.l. 22.30 u. Scandal. 14.30 en 20 u. Rain man, a.l. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Kickbo- xer, a.l. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Dead calm, a.l. 17 en 22.30 u. Dangerous liai sons. 17 en 22.30 u. Comment faire I'a- mour avec un negre sans se fati- guer. Studloscoop 20 en 22.30 u. Nocturne Indien. 20 u. Deux. 22.30 u. Easy rider. 20 en 22.30 u. Trop belle, pour toi. 20 u. Camille Claudel. 22.45 u. L'Empire des sens. HULST Café de Kroon - 14.30 u. schieting. KIELDRECHT Café Sleepbootje - 20 u. bin- g°. DE KLINGE De Herleving - 15 u. schie ting. KLOOSTERZANDE Café In de Kastanje - 14.30 u. schieting. KOEWACHT Oude Molen - 14.30 u. schie ting. NIEUW-NAMEN Café Thllleman - 20 u. kaar ting. R. Steketee - 14.30 u. kaar ting. OSSENISSE Camp. 't Mussenist - 19.30 u. vleesschieting. OVERSLAG A. Delaruelle - 15 u. schie ting. ST. JANSTEEN Café de Kroon - 14 u. vlees- kaarting. VOGELWAARDE Café Ons Vermaak - 15 u. schieting. ZUIDDORPE Café't Gemeente huis - 14.30 u. schieting. IJZENDIJKE Aurin-huls - Expositie glas in lood van Peter Clijssen. Geop. dag. 10-18 uur. ANTWERPEN Galerij Max Plstl, Graaf van Hoornstr. 3 - Meubelsculpturen van Eduard van Giel. Geop. do. t/m za. 14-19 u. (t/m 31 dec.). DUINBERGEN Humorhall Laguna Beach - Wereldcartoenale. Geop. dag. 10-19 u. (t/m 10 sept.). GENT Museum voor Industriële Ar cheologie en Textiel - Exposi tie getiteld 'Indrukken', de Gentse drukkerswereld belicht. Geop. di. t/m zo. 9-12.30 en 13.30-17.30 u. (tot 14/1/90). Museum voor Sierkunst, Jan Breydelstr. 5 - Exposities geti teld 'Made in Holland', gebruiks- keramiek uit 1945-1988 en 'Lood Licht', unieke glascreaties. Ge op. dag. 9-12.30 en 13.30-17.30 u. ma. gesl. (t/m 8 okt.). KNOKKE Casino - Zomerexpostitie van beeldhouwwerken van George Segal. Geop. dag. 15-23 u. (tot 24 sept.). OOSTENDE Provinciaal Museum voor Mo derne Kunst - Overzichtsten toonstelling van werken van Hip- polyte Daeye. Geop. woe. t/m ma. 10-18 u. (tot 25 sept.). GOES Grand Theater 14 en 19 u. Karate Kid 3. 21.30 u. Lethal weapon 2. HULST Koning van Engeland 13.30,16.10 en 18.45 u. Licence to kill. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Le thal Weapon 2. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Lock up. 13.45,19 en 21.30 u. Three fugi tives. 16.15 en 21.30 u. Wilde harten. TERNEUZEN Luxor 14.30,18.45 en 21.30 u. Road House. 14.30,19 en 21.30 u. Karate Kid 3. OOSTBURG Ledel Theater 14.30 en 20 u. Rooftops. VLISSINGEN Alhambral 14,19 en 21.30 u. Roadhouse. Alhambrall 14 u. Taran en de toverketel. 19 u. Lethal weapon 2. 21.30 u. Lock up. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE Gulden Vlies I 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Scandal. Gulden Vlies II 15 en 20 u. Camille Claudel. 22.30 u. De wet der begeerte. Gulden Vlies III 20 u. A cry in the dark. 14.30,17.15 en 22.30 u. Rain man. Memling 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Li cence to kill, a.l. GENT Zie zaterdag. □E De Grens —15 u. schieting. KLOOSTERZANDE Café In de Kastanje - 14.30 u. schieting. KOEWACHT P. deVIlegher - 15 u. schie ting. NIEUW-NAMEN Café Thllleman - 20 u. kaar ting. OVERSLAG A. Delaruelle - 15 u. schie ting. ST. JANSTEEN Café Den Ouden Arend - 14 u. prijskaarting. VOGELWAARDE Café Ons Vermaak - 15 u. schieting. HORIZONTAAL: 2. Gave inventaris (8); 6. Zeker een bedreven rekenaar (10); 8. Niet te schaduwen (12); 9. Pillen tellen (6); 10. Musicus in de gevangenis (7); 12. Voor wie er recht op heeft (3); 13. Vol gens de norm levert het een kameraad op (10); 15. Produkt van een suffe bak ker (4); 16. Ontspannen discussie tussen ridders (9); 18. Werkloze filosoof (9); 19. Moet men doen om van die fratsen af te komen (5). VERTIKAAL: 1. Onbeduidende begro ting (15); 2. Lompe vogels (11); 3. Barst in de plaatselijke rust (16); 4. Foto van een orkest (10); 5. Man die het water op peil houdt (6); 7. Zwemt als een paard (8); 11. Het ontvangen van metaal (6); 14. Zo hard kan het regenen in Drenthe (6); 17. Waar je woont is maar bijzaak (5). De oplossing staat in De Stem van maandag Joker Productions ■uaoips 01 'sjqoaj ajjapejqaS '6 'pi/A tiq ubabjbo '8 'Suqjizojne 'i 'jnap ui sfduiBBj g 'sjqoaj 3f[OM 'S 'sraij do jjnjs ■f, 'paoq 'g 'ssjuij doppiM z 'sspiij ajjapejqaS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 35