de kleine gTEM
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
zonder tv
tag beste
Wat staat er in meisjesagenda's?
Mij n bedj e
'Terry naar de kermis'
n kiezen
pfflRTEM GIDS 3 ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1989
Agendaklassiekers
ZATERDAG
ZONDAG
Zie zaterdag.
Susfee en Wiske: „De Speelgoedspiegel'
Even Piekeren-
l^dmbone
Boes
iOPLOSSIHG
G3Z
afgemaakt door de televisie I
i tijd. Maar wat hebben de tv. J
;ek betekend voor de verkie-l
voord is verrassend: eigenlijkI
zeggen dat het laatste debat I
jJe doorslag gaf. Lubbers waJ
1, duidelijk in zijn nadagen I
Jet CDA behaalde in 1986
eks van debatten op de tv ge. I
debat tussen Lubbers en Kok.1
paren bijna allemaal van me-l
nten scoorde dan de premier.
maakte af en toe een vermoet!
liet Lubbers trouwens zelf
net voordeel was geweest vanl
|iezingsdebat tussen vijf lijst-1
ok toen meenden de kenners
vam. Langzaam ontwikkelde!
wel eens afgebrand en uitge-1
at hij de stemmentrekker van|
ij een paar zetels kunnen sche-1
i niet uit. Waarschijnlijk heb-l
Igen gekeken naar de debatten!
Journaal. Ze ontdekten geenl
die dwongen tot partijkiezen!
hij is een soort Lubbers en hij
I Voorhoeve wekte al irritaie I
|t waren uitzendingen zonder
i zullen de lange discussies nietl
avond bij. We zagen Karei vanl
tot een perfecte 'anchor man'!
rul Witteman was de pittigste
itieke arena gebeurde niets. I
gen. Ondanks alle moeite en on-1
ting in omroepland speelde de
ook geen moeite de zwakke
i'ders te raken. Ze wisten dat z
ren wel weer nodig zouden heb-|
ig jaar anders. Daar bestookten]
"takis elkaar met tv-filmpjesl
Se democraten de fatale slag toe]
|evangenis-beleid van Dukakis
gene, die op grond van een 'Du-f
erlof kreeg, pleegde een moord|
leid van Dukakis, was de I
sh-team.
- wapen in een verkiezingsstrijd]
als de kandidaten elkaar aan-[
In voor elkaar. Velen zullen eenl
slaakt hebben toen Veronica
it met Nederland-Denemarken|
eerder mocht afbreken,
conclusie trekken: de televisie is I
En dat is toch wel een bemoedi-I
O
redactie Muriel Boll brieven naar SDinveld 55 - 4815 HV Breda
brieven naar Spinveld 55 - 4815 HV Breda
Mijn bedje,
zei Lizetje,
mijn bedje was verdwaald.
Was in het donker
de berg afgedaald,
klom met vier poten
vooruit en voorin
klopte aan de zijingang
en kreeg zijn zin:
mocht binnen
in de torenkamer van de koningin
en het mooiste van alles was:
ik lag erin,
in dat bedje,
zei Lizetje.
Dit is een gedichtje uit 'Ik was de zee' van lene Biemans. Het
is haar derde versjesbundel en komt in november uit. Voor
haar tweede bundel 'Lang zul je leven' kreeg ze deze week de
Nienke van Hichtum-prijs.
25 oktober kan het publiek
t geliefde tekenaar of illustra-
heeft namens de Nederlandse
icht mannen en een echtpaar
/oor de publieksprijs van het
-kfjker mag evenwel ook zelf
stenares aanwijzen.
fijgt, ontvangt de uitgeloofde
dat Jeroen Henneman heeft
Ivember uitgereikt. Wie er aan
zoor bestemde formulieren bij
rjolein Bastin, Theo van den
Poortvliet, Ingrid en Dieter
The Tjong Khing en Peter
irs en illustratoren, die diverse
is van 4 september tot 17 de-
oeneveld in Baarn.
t Nederlandse Boek werd twee
oegekend aan Kees van Kooten
erhalen. Vorig jaar ging hij in
:en naar Annie M. G. Schmidt
genuanceerder uit. Deze vond
plaats binnen het kader van
het ICOM-congres door de so
cioloog Ganzeboom en de psy
choloog Haanstra. Opzet w®
de publieksopbouw van ne
groeiende museumbezoeK
(1950: 2.6 miljoen en l®88',!
miljoen) te onderzoeken, i*
grootste groei zit in bezoek aa
musea in de niet-kunstsecto
Het publiek daarbij is zeer ge
varieerd.
De musea voor modern
kunst trekken inderdaad, a
men wil, hetzelfde elite-P
bliek als dertig jaar geleden
Toch blijkt dat publiek hier
daar breder te worden via e*
catieve begeleiding. Maar I
probleem is dat musea a
nauwelijks mankracht v
over hebben, want men is
veel drukker met pr en t
clame-maken voor de ene sWL
na de andere. De politiek n (e
de müsea immers verphcn
werken op hun marktaarde
De nieuwe president Kon
accentueerde de noodzaak
democratie binnen de
seumwereld en de relatie
de UNESCO. Na een sloh%
bij de Rijksdienst Beeldt
kunst zijn de museumwer
weer vetrokken naar Ausn
Brazilië, Japan, Rusland, t>
garije, India, Mali, EgyP j
vele andere landen om
in Quebec weer de hele cu
van de wereld bijeen te a
gen bij de vraag: 'Musea-
er grenzen?'
Je hebt van die boeken die je
achter elkaar uitleest en
waarvan je toch denkt 'vond
ik het nou goed of niet'. Zo'n
boek is meestal goed geschre
ven, anders was je niet zover
gekomen, maar je mist iets.
Het heeft je niet echt iets ge
daan. Als je over zo'n boek
iets in De Kleine Stem wil
schrijven, kom je in de pro
blemen.
Het kan namelijk aan je
zelf liggen dat je het boek
minder mooi vond dan je
hoopte. Je kunt net niet in de
juiste stemming zijn geweest,
of de telefoon ging om het
kwartier en krijg ik meestal
een slecht humeur van. Wat
het ook geweest mag zijn,
'Terug naar de kermis', het
nieuwste boek van Hadley
Irwin, viel me een beetje te
gen.
Joe en Ashley kennen elkaar
van jongsaf aan, hun ouders
zijn vrienden. De twee fami
lies horen tot de elite van een
Amerikaanse provinciestad
en Joe en Ashley vinden het
eigenlijk heel normaal om op
school bij de B.B.'s te horen.
Dat zijn Begaafd en Begiftig
den; leerlingen met hersens
en geld en een onbezorgde
toekomst. Toch valt die in
scherven uiteen zoals de ge
kleurde stukjes glas in de ka-
leidoscoop die Joe ooit van
een tante kreeg. Uit Nieuws
gierigheid naar de tover
kracht en om te zien hoe die
stukjes glas er van dichtbij
uitzagen heeft Joe de kalei-
doscoop vroeger gesloopt.
Wat overbleef waren wat
scherfjes glas en stukjes spie
gel. Die kaleidoscoop is het
symbool voor het leven van
Joe en Ashley.
Op een gegeven moment
komt Ashley tot de conclusie
dat het leven pas de moeite
waard is als je iets hebt om
naar te streven en dat mist
ze. Ze is goed op school, ze ziet
er goed uit, alles is te perfect.
Ze gaat van school om te
werken, twijfelt of ze mee zal
doen aan het concours hippi-
aue want ze zal zeker win
nen, kortom ze twijfelt aan
haar leven want dat zal er
net zo gaan uitzien als dat
van haar ouders.
Ashley probeert te ontdek
ken of ze dat wil. Ze denkt er
niet aan te kunnen ontkomen
en pleegt zelfmoord. Een hele
klap voor Joe die zich erg
schuldig voelt. In de vakantie
daarna werkt hij een poosje
op de kermis als staljongen.
Tegen niemand heeft hij ge
zegd wie hij is, hij weet zelf
niet eens goed wie hij is en
probeert hij achter te komen.
Tegen het eind van het boek
wordt duidelijk dat hij het le
ven beter aan zal kunnen dan
Ashley.
Een mooi verhaal, goed ge
schreven, dus waarom ge-
twijfel?
Omdat er naar mijn zin te
veel Amerikaanse peptalk in
staat, van die clichés als 'we
redden het samen wel als we
het echt maar echt willen',
zonder dat daar dieper op in
gegaan wordt. Daarbij komt
dat je wel erg vaak leest hoe
Joe zijn best doet om nederig
te zijn, zijn afkomst niet te
verraden en hij vraagt zich
wat ...te>-vaak af waarom hij
zijn verstand niet gebruikt erf
gewoon naar huis gaat, naai;
het comfort.
Maar zoals ik in het begin
al zei, het kan best aan mij
liggen. Lees het zelf maar.
Het is zeker de moeite waard.
Alle boeken van Hadley Ir
win horen tot de top van de
jeugdboeken, dus je ver
wachtingen zijn automatisch
hoger dan bij andere boeken.
'Terug naar de kermis' mag
dan wat tegenvallen, maar
het steekt duidelijk boven het
gemiddelde jeugdboek uit. (Je
weet toch dat achter Hadley
Irwin zich twee schrijfsters
verstoppen?)-
Het boek is uitgegeven
door Hans Elzenga, die uitge
ver kun je altijd herkennen
aan de prachtige omslag, het
goede papier en de mooie let
ters.
Hadley Irwin: Terug naar de
kennis'. Uitg. Hans Elzenga.
De school is nog maar net be
gonnen, maar de meeste
meisjesagenda's zijn alweer
flink volgeplakt en geschre
ven. Maar wel met andere za
ken dan huiswerk. Met een
beetje geluk is zo'n agenda
tegen de zomervakantie twee
keer zo dik als oorspronke
lijk.
Kim Loomans (4e ath.) en
Chiara de Kroon (3e ath.)
vertellen hoe zij hun agenda
versieren.
Kim: „Het zijn meestal ande
ren die in je agenda schrij
ven. Vriendinnen die briefjes
schrijven, of zoiets als
'groetjes en kusjes van Chia
ra' bijvoorbeeld. Je schrijft
niet in je eigen agenda".
Is je agenda dan een soort
knuffel?
'Nou nee, maar je pakt hem
als je je verveelt onder de les.
Ik neem hem ook wel mee als
ik bij een vriendin ga logeren.
Om vol te plakken en bij te
schrijven en eikaars agenda
te lezen".
Staan er dan geen hartsge
heimen in over op wie je ver
liefd bent of zo?
Chiara: „Zulke dingen
schrijf je er niet in, want je
weet dat je agenda door
iedereen gepakt en gelezen
wordt, 't Is dus echt geen
dagboek. Onze leraar Frans
ging eens in onze agenda's le
zen. Ook de kleine ge
heimpjes en zo. We konden
niet eens protesteren want hij
deed het onder een schrifte
lijke overhoring'. Ze vertelt
dat bij haar in de klas twee
meisjes zitten die een eigen
taal hebben voor in hun
agenda's. „Het lijkt op
Aabisch, allemaal frum-
meltjes".
Kim weet van een school
waar je agenda's van school
moet kopen. Daar controleren
ze af en toe of er niet veel in
is gekliederd en geplakt. En
of er niet iets in staat dat de
Chiari en Kim en een stapel meisjesagenda's.
leraar niet bevalt; soms moet
je een nieuwe kopen.
Waarom zijn er ontzettend
veel soorten agenda's?
„Het is de kunst om de ori
gineelste agenda te kopen",
vertelt Kim. „Als er maar vijf
zouden zijn, had je bijna alle
maal dezelfde. Niks aan. Ik
heb de mijne bij de Bijenkorf
gekocht en niemand in mijn
klas heeft er dan ook zo een.
Ik heb wel eens een Ita
liaanse agenda gezien. Die
had een ribfluweel kaft met
een zak erop en gekleurde
blaadjes, heel mooi. Jongens
agenda's zijn saai. De mees
ten hebben een gewone sport-
of voetbalagenda en ze plak
ken er niets in".
Zelf heeft Kim er foto's van
mooie kleren, lekkere ijsjes,
mooie horloges en van par
fum ingeplakt, met hier en
daar een mooie rode aardbei.
De catalogus van Oilily-kle-
ren is fijn om te verknippen,
vindt ze. Chiara heeft dit jaar
- FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
een echte fruittic, zij heeft
een agenda gemaakt om zo in
te bijten, en er zit een spie
geltje ingeplakt.
Allebei snappen ze best
waarom er vaker foto's van
vrouwen dan van mannen in
de agenda's staan. Die zijn
meestal leuker om naar te
kijken. Waarschijnlijk ko
men sommige popsterren ook
eerder om hun uiterlijk dan
om hun muziek in agenda's.
Kim snapt nu niet meer
waarom ze ooit, in de eerste
klas, een Wereldnatuur-
fonds-agenda heeft gekocht;
dat zou ze nu niet meer doen.
Echte doeijes-agenda's be
staan er niet, maar er zijn
wel meisjes met hele dunne
agenda's. Het grappige is, dat
dat juist geen saaie meisjes
zijn, maar meisjes die ieder
een op school kent. Kim en
Chj§ra zijn nog van plan om
een beetje parfum op hun
agenda te stuiven. Echt gaaf,
vinden ze.
ZiV-'..-.
riBV
blogrnoN gnegtloW a
In veel meisjiSagenifa's vind Je stëeös dezelfde
rijmpjes die van elkaar overgenomen worden.
AgendaLklassiekers, en ze gaan vaak over
liefde en seks, als grapje, maar ook als waar
schuwing. Hier zijn er een paar.
Do you remember the first time we kissed? I
closed my eyes. You closed your eyes and we
missed!
Of deze: Love is a feeling that you feel when
you feel a feeling that you've never felt before.
Een waarschuwing Twee mensen: één gedach
te. Vijf minuten lol. Negen maanden wachten.
Een heel onsmakelijke: Een kus is: 50% slijm
25% etenresten 20% lucht 5% liefde.
En in veel agenda's staan de volgende tien ge
boden.
1. Gij zult niet te laat op school komen (neem
gelijk de hele dag vrij)
2. Gij zult geen kabaal maken in de klas (wek
kers hebben meer succes).
3. Gij zult niet fluisteren in de klas (schreeu
wen is beter hoorbaar).
4. Gij zult uw huiswerk maken (maar laat het
eerst een ander voor u doen).
5. Gij zult uw naaste niet spieken (neem gelijk
het hele schrift).
,/a jisisjjm
1 pvrnrfap
31J lib V Diiiw
n9 aiooob erioüu
no ebmsBlec;
OIB'g
•'398
rte>3
6. Gij zult niet hardlopen in de gang (glijden
gaat vlugger).
7. Gij zult niet met propjes schieten (leren tas
sen komen harder aan).
8. Gij zult niet fietsen op het schoolplein (neem
de brommer).
9. Gij zult geen pen en papier nemen (pak het).
10. Gij zult het leven van een leraar niet zuur
maken (laat dat maar aan z'n vrouw over).
GOES
Grand Theater
19 u. Karate Kid 3.
21.30 u. Lethal weapon 2.
HULST
Koning van Engeland
18.45 en 21.30 u. Licence to kill.
19 en 21.30 u. Lethal Weapon 2.
19 en 21.30 u. Lock up.
21.30 u. Three fugitives.
19 u. Wilde harten.
TERNEUZEN
Luxor
18.45 en 21.30 u. Road House.
19 en 21.30 u. Karate Kid 3.
OOSTBURG
Ledel Theater
20 u. Rooftops.
VLISSINGEN
Alhambral
19, 21.30 en 23.45 u. Roadhou-
se.
Alhambrall
19 u. Lethal weapon 2.
21.30 en 23.45 u. Lock up.
ANTWERPEN
Rex - 11.05,13.20,16,18.40
en 21.20 u. Licence to kill.
Rex-Club - 12,14,16,18,20
en 22 u. El amor brujo.
Odeonl - 14,16,18, 20en
22 u. Dead calm.
Odeon 2 - 14,16.30,19 en
21.30 u. A cry in the dark.
Odeon 3 14,16.30,19 en
21.30 u. Rainman.
Odeon 4 - 14,16,18, 20 en
22 u. Her alibi.
Astrid - 14 en 16 u. (ned), 18
u (Eng.) The land before time.
20 en 22 u. Dead bang.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Twins.
Rubens - 14,16, 28, 20 en 22
u. Kickboxer.
Sinjoor - 14.20,16.40,19 en
21.20 u. Road House.
Quellin I - 14,16,18, 20 en
22 u. K-9: Blaffende smerissen
bijten wel.
Quellin II - 14,16.30,19 en
21.30 u. Dangerous liaisons.
Quellin III - 14,16,18, 20 en
22 u. Three fugitives.
Metro I - 14,16,18, 20 en 22
u. The gods must be crazy 2.
Metro 2 - 14.20,16.40,19 en
21.20 u. Lethal weapon 2.
Brabo - 14.20,16.40,19 en
21.20 u. Scandal.
TIJI - 14,16,18, 20 en 22 u.
Cruel horizon.
Wapper - 14.20,16.40,19 en
21.20 u. Dirty rotten scroundels.
Ambassades - 14,16,18, 20
en 22 u. Skin deep.
Ambassades Club 1 - 14,
16.30,19 en 21.30 u. Tequila
sunrise.
Ambassades Club 2 - 14.20,
16.40,19 en 21.20 u. A fish cal
led Wanda.
Ambassades Club 3 - 14.20,
16.40,19 en 21.20 u. The accu
sed.
Ambassades Club 4 - 14,16,
18,20 en 22 u. The naked gun.
BRUGGE
Gulden Vlies I
14.30, 20 en 22.30 u. Scandal.
Gulden Vlies II
14.30 en 20 u. Camille Claudel.
22.30 u. De wet der begeerte.
Gulden Vlies III
20 u. A cry in the dark.
14.30 en 22.30 u. Rainman.
Memling
14.30, 20 en 22.30 u. Licence to
kill, a.l.
GENT
Decascoop
14.30,17, 20 en 22.30 u. Lock
up.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Licence
to kill, a.l.
14.30,17 en 20 u. The gods must
be crazy 2, a.l.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Lethal
Weapon 2.
14.30 en 20 u. Child's play.
14.30,17,20 en 22.30 u. Road
house.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Cruel
horizon, a.l.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Skin
deep, a.l.
14.30,17, 20 en 22.30 u. K-9, a.l.
22.30 u. Scandal.
14.30 en 20 u. Rain man, a.l.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Kickbo-
xer, a.l.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Dead
calm, a.l.
17 en 22.30 u. Dangerous liai
sons.
17 en 22.30 u. Comment faire I'a-
mour avec un negre sans se fati-
guer.
Studloscoop
20 en 22.30 u. Nocturne Indien.
20 u. Deux.
22.30 u. Easy rider.
20 en 22.30 u. Trop belle, pour
toi.
20 u. Camille Claudel.
22.45 u. L'Empire des sens.
HULST
Café de Kroon - 14.30 u.
schieting.
KIELDRECHT
Café Sleepbootje - 20 u. bin-
g°.
DE KLINGE
De Herleving - 15 u. schie
ting.
KLOOSTERZANDE
Café In de Kastanje - 14.30
u. schieting.
KOEWACHT
Oude Molen - 14.30 u. schie
ting.
NIEUW-NAMEN
Café Thllleman - 20 u. kaar
ting.
R. Steketee - 14.30 u. kaar
ting.
OSSENISSE
Camp. 't Mussenist - 19.30
u. vleesschieting.
OVERSLAG
A. Delaruelle - 15 u. schie
ting.
ST. JANSTEEN
Café de Kroon - 14 u. vlees-
kaarting.
VOGELWAARDE
Café Ons Vermaak - 15 u.
schieting.
ZUIDDORPE
Café't Gemeente
huis - 14.30 u. schieting.
IJZENDIJKE
Aurin-huls - Expositie glas in
lood van Peter Clijssen. Geop.
dag. 10-18 uur.
ANTWERPEN
Galerij Max Plstl, Graaf van
Hoornstr. 3 - Meubelsculpturen
van Eduard van Giel. Geop. do.
t/m za. 14-19 u. (t/m 31 dec.).
DUINBERGEN
Humorhall Laguna Beach -
Wereldcartoenale. Geop. dag.
10-19 u. (t/m 10 sept.).
GENT
Museum voor Industriële Ar
cheologie en Textiel - Exposi
tie getiteld 'Indrukken', de
Gentse drukkerswereld belicht.
Geop. di. t/m zo. 9-12.30 en
13.30-17.30 u. (tot 14/1/90).
Museum voor Sierkunst, Jan
Breydelstr. 5 - Exposities geti
teld 'Made in Holland', gebruiks-
keramiek uit 1945-1988 en 'Lood
Licht', unieke glascreaties. Ge
op. dag. 9-12.30 en 13.30-17.30
u. ma. gesl. (t/m 8 okt.).
KNOKKE
Casino - Zomerexpostitie
van beeldhouwwerken van
George Segal. Geop. dag. 15-23
u. (tot 24 sept.).
OOSTENDE
Provinciaal Museum voor Mo
derne Kunst - Overzichtsten
toonstelling van werken van Hip-
polyte Daeye. Geop. woe. t/m
ma. 10-18 u. (tot 25 sept.).
GOES
Grand Theater
14 en 19 u. Karate Kid 3.
21.30 u. Lethal weapon 2.
HULST
Koning van Engeland
13.30,16.10 en 18.45 u. Licence
to kill.
13.45,16.15,19 en 21.30 u. Le
thal Weapon 2.
13.45,16.15,19 en 21.30 u. Lock
up.
13.45,19 en 21.30 u. Three fugi
tives.
16.15 en 21.30 u. Wilde harten.
TERNEUZEN
Luxor
14.30,18.45 en 21.30 u. Road
House.
14.30,19 en 21.30 u. Karate Kid
3.
OOSTBURG
Ledel Theater
14.30 en 20 u. Rooftops.
VLISSINGEN
Alhambral
14,19 en 21.30 u. Roadhouse.
Alhambrall
14 u. Taran en de toverketel.
19 u. Lethal weapon 2.
21.30 u. Lock up.
ANTWERPEN
Zie zaterdag.
BRUGGE
Gulden Vlies I
14.30,17.15, 20 en 22.30 u.
Scandal.
Gulden Vlies II
15 en 20 u. Camille Claudel.
22.30 u. De wet der begeerte.
Gulden Vlies III
20 u. A cry in the dark.
14.30,17.15 en 22.30 u. Rain
man.
Memling
14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Li
cence to kill, a.l.
GENT
Zie zaterdag.
□E
De Grens —15 u. schieting.
KLOOSTERZANDE
Café In de Kastanje - 14.30
u. schieting.
KOEWACHT
P. deVIlegher - 15 u. schie
ting.
NIEUW-NAMEN
Café Thllleman - 20 u. kaar
ting.
OVERSLAG
A. Delaruelle - 15 u. schie
ting.
ST. JANSTEEN
Café Den Ouden Arend - 14
u. prijskaarting.
VOGELWAARDE
Café Ons Vermaak - 15 u.
schieting.
HORIZONTAAL: 2. Gave inventaris (8);
6. Zeker een bedreven rekenaar (10); 8.
Niet te schaduwen (12); 9. Pillen tellen
(6); 10. Musicus in de gevangenis (7); 12.
Voor wie er recht op heeft (3); 13. Vol
gens de norm levert het een kameraad
op (10); 15. Produkt van een suffe bak
ker (4); 16. Ontspannen discussie tussen
ridders (9); 18. Werkloze filosoof (9); 19.
Moet men doen om van die fratsen af te
komen (5).
VERTIKAAL: 1. Onbeduidende begro
ting (15); 2. Lompe vogels (11); 3. Barst in
de plaatselijke rust (16); 4. Foto van een
orkest (10); 5. Man die het water op peil
houdt (6); 7. Zwemt als een paard (8); 11.
Het ontvangen van metaal (6); 14. Zo
hard kan het regenen in Drenthe (6); 17.
Waar je woont is maar bijzaak (5).
De oplossing staat in De Stem van
maandag
Joker Productions
■uaoips 01 'sjqoaj
ajjapejqaS '6 'pi/A tiq ubabjbo '8 'Suqjizojne 'i
'jnap ui sfduiBBj g 'sjqoaj 3f[OM 'S 'sraij do jjnjs
■f, 'paoq 'g 'ssjuij doppiM z 'sspiij ajjapejqaS