EWERKSTER W E KWART 'LEGALE' WAPENS IS ILLEGAAL Prijspakket naar Roosendaal tics Breda B.V. lËÜ i zeer korte termijn iO uur per week 20 tot 30 jaar aan iemand die klein team werkt, ring heeft en een p HAVO-niveau jllicitatie te richten aan stbus 12 Prinsenbeek N BIJ IJ DE KMA. 1 g ia ij lil iJ ii erwijl in de Verenigde Staten het gros van de Amerikanen nog cowboytje loopt te spe len, is in Nederland sinds 1 september een nieuwe wet van kracht, die het wapenbezit nog strenger aan ban den moet leggen. Dat is de Wet Wapens en Munitie (WWM), een overkoepelende wet, die drie oude wet ten, De Wapenwet van 1890, de Vuurwapenwet van 1919 en de Wet tot wering van ongewenste handwa penen' met alle daarbij behorende uitvoeringsvoor schriften, heeft vervangen. De nieuwe wet brengt nogal wat veranderingen teweeg. Een nieuwe wet, hoe waterdicht ook, alleen in Neder land heeft weinig zin. Met een zuidgrens die zo lek is als een mandje blijft het nog steeds een fluitje van een cent om illegaal wapens in te voeren. Maar zover hoef je nog niet te gaan. In Nederland blijken ook heel wat illegale wapens vrij simpel te koop te zijn, ondanks de nieuwe wet. Streng T ZATERDAG I A 9 SEPTEMBER 19891*+ Garantie Aankoopbon Privé-bezit Goedkoper Inleveren Lek nciële administratie Kechtsvliegtuigen en andere chtmacht Kerkeren en ieder moment in ;t kunnen worden, st geavanceerde technologie, op de voet worden gevolgd, n in techniek en elektronica ;n bij de Luchtmacht, verantwoordelijkheid dragen, samenwerken met andere - fik. t van mogelijkheden als man/vrouw* TTer Door Edo Sauren „Een kwart van de wapens die zoge naamd legaal in omloop zijn, is in feite illegaal. Als lid van een schietclub kun je in veel gemeenten vrij vlot een vergun ning krijgen voor bijvoorbeeld een Vic- kers 30.06. Dat is een vol-automatisch vuurwapen, een 'bren', dat ook voor le den van schietclubs verboden is. Je gaat gewoon naar een politiebureau, verricht alle formaliteiten, zoals overlegging van papieren van de schietclub, en zegt langs je neus weg dat je een Vickers 30.06 wil kopen. 'Wat is dat voor een wapen?', vraagt dan de dienstdoende agent Bij zondere Wetten. Je antwoordt 'een klein soort handvuurwapen' en je krijgt zo het stempel, dat je in staat stelt het wapen te kopen en nog gewoon bij de erkende wa penhandel in Nederland". Aan het woord is Joop Peeters uit Nij megen. Al meer dan tien jaar is hij fer vent sportschutter en in verband met verhuizingen is hij in verschillende plaat sen in Nederland lid geweest van schiet clubs. Uit ervaring kan hij vertellen hoe de interpretatie per gemeente verschilt. „In de ene gemeente heb ik politiemen sen van Bijzondere wetten nooit aan de deur gehad, en in de andere gemeente komen ze twee keer per jaar controleren hoe je met de wapens omgaat en hoe ze thuis, zijn opgeborgen. Ook de opvattin gen van de schietclubs verschillen", stelt hij. „Neem nu de schietclub De Vrijheid in Utrecht. Die is erg streng en ziet er nauwlettend op toe dat de leden van de Margot Bogers uit Roosendaal is de win naar geworden van het Stern-verrassings pakket van de afgelopen week. Met hon derden anderen wist deze puzzelaar de sleutelwoorden Bandleider en Kostwin ner te vinden. Zij krijgt haar prijs zo spoedig mogelijk thuisbezorgd. Ook deze week kunt u weer meedingen naar zo'n Stem-verrassingspakket. Al wat u hebt te doen, is de puzzel correct oplossen. De juiste oplossing levert twee sleutelwoorden op. Zet die sleutelwoor den op een briefkaart en stuur die voor woensdag naar De Stem Puzzel-redactie, postbus 3229, 4800 MB in Breda. beroep kleurling spore plint welige {roei nogil dun stuk brief, unhef "vier in Spinjt predikant 10 vogel schuldig onder wereld gelofte soort stof deel v.e. schoen hoffelijk Japanse gordel band ijskegel 16 aardig onvrucht baar 15 13 oude vlakte maat schape- haar kort en bondig meubel stuk bijbel boek los geraakte draad 20 bede huisje 18 ik (Latijn) muziek noot dwin geland boed dhistisch bouwwerk wiskun- dig getal bouw land mannelijk dier Turkse titel vogel- verblijf bestand deel der lucht inklijke luchtmacht, afd. Personeelsvoorziening. rden in de volgorde van binnenkomst behandeio- Welke woorden vormen de letters in de vakjes 1 t/m 10 en 11 t/m 20? 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Professionele schutters verschieten per schletbeurt al gauw honderd kogels. De wet blijft tekortschieten lu? -M v« club aan alle eisen voldoen. Er is daar ook een streng aanname-beleid. Maar er zijn ook clubs, die het minder nauw ne men. Iemand die bijvoorbeeld om wat voor reden niet wordt aangenomen bij De Vrijheid, gaat gewoon naar Drieber gen. Het is landelijk wel bekend dat een van de schietclubs daar, nauwelijks let op de antecedenten van aspirant-leden. Door de bank genomen voeren de meeste schietclubs een streng beleid. De registers, waarin alles wat op de schiet banen gebeurd, worden door die clubs nauwkeurig bijgehouden." Ook bij de politie wordt een antecen- denten-onderzoek verondersteld, voor dat iemand een wapenvergunning krijgt. Dat niet elke gemeente het daar even nauw mee neemt is wel duidelijk gewor den toen bleek dat een van de Heineken- ontvoerders, met toch al een behoorlijk strafblad achter zijn kiezen, lid bleek te zijn van een Amsterdamse schietclub." Bij een politie-onderzoek onder een aantal legale vuurwapenbezitters kwam naar voren dat de omschrijving van be paalde wapens op hun vuurwapenstam kaarten niet overeenkwam met de wa pens, die ze in bezit hadden. Er werd zelfs een machinepistool in beslag geno men, dat op de stamkaart omschreven was als pistool van het merk MP. In ze ker vijf andere gevallen werden machine geweren en -pistolen in beslag genomen. Het automatisch vuren was op zo'n sim pele wijze onklaar gemaakt, dat het met groot gemak weer direct was te herstel len. Voor de verkoop van deze wapens en nog enkele tientallen meer werd een vuurwapenhandelaar opgepakt. Volgens Joop Peeters is zeker niet in alle gevallen de politie een verwijt te maken. „Een nieuwe wet biedt natuurlijk geen enkele garantie tot betere naleving. Je moet daarbij ook de ruimte scheppen om het niveau van de controlerende ambte naren op te vijzelen. Daarbij komt dat de oude wetten, en bij de nieuwe wet zal het zeker ook zo zijn, op verschillende wijze geïntrepeteerd konden worden. Dat die nieuwe wet op verschillende manieren geïnterpreteerd zal gaan wor den, staat voor een aantal politiemensen al als een paal boven water. „Er zal nog heel wat jurisprudentie aan te pas moe ten komen, voordat duidelijk wordt hoe we bepaalde artikelen moeten interprete ren", verzucht adjudant G. Wensink, hoofd van de afdeling Bijzondere Wetten van de gemeentepolitie in Breda. Vol gens hem zitten er nog heel wat onduide lijkheden in de nieuwe wet. Mr. P. Tazelaar, die als lid van de stafaf deling juridische zaken van het ministe rie van Justitie zelf nauw betrokken is geweest bij de totstandkoming van de nieuwe wet, stelt hij dat in de laatste ja- art» 1 V i ts 8 li m ren vele nieuwe takken van schietsport zijn ontwikkeld, waarvan sommige niet of minder toelaatbaar moeten worden geacht. Hiermee hangt een toenemende nei ging samen om alle mogelijke wapens op de bijzondere machtiging te laten bij schrijven. In zijn toelichting op de WWM in het Algemeen Politieblad on derschrijft in feite de bewering van Joop Peeters. „Sommige wapenhandelaren in Nederland hebben niet geschroomd om vele soorten wapens, die voor die takken van schietsport absoluut niet bruikbaar zijn en soms daarvoor geheel niet ge bruikt mogen worden (zoals bijvoor beeld volautomatische wapens), te ver kopen aan sportschutters." Volgens Tazelaar is een en ander vaak mogelijk gemaakt door besturen van schietverenigingen, die een verklaring af gaven dat de betrokkene dit wapen no dig zou hebben voor de schietsport. „Daarbij werd soms door de verkoper en koper bewerkstelligd dat de aankoopbon een zodanige omschrijving van het wa pen bevatte, dat een minder ter zake kundig ambtenaar in de veronderstelling dat het wel om sport-schietwapens ging" Maar ook Tazelaar wijst ook met een beschuldigende vinger in de richting van de politie. Hij stelt: „Eerlijkheidshalve moet worden gezegd dat sommige hoof den van plaatselijke politie soms ook weinig moeite hebben gedaan om een goede controle op deze ontwikkelingen uit te oefenen". Zolang dus die aspecten <niet veranderen, zal de controle op het naleven van de wet een moeilijke zaak blijven en bijgevolg de beoogde resulta ten van de nieuwe wet ook ondermijnen. Een van de grootste veranderingen, die de nieuwe wapenwet met zich mee brengt, is de beteugeling van het privê- wapenbezit. Wie als burger een wapen in huis wil hebben, moet al lid van een schiet- of jachtvereniging zijn. Voor wat de jacht betreft verandert er nauwelijks iets in de nieuwe wet. Ten aanzien van de schietsport wordt het wapenbezit geli miteerd tot maximaal vijf wapens. Tot nu toe kon een lid van een schietclub, mits hij kon aantonen dat hij bepaalde wapens voor de schietsport nodig had, een aardige verzameling wapens in huis hebben. Maar, zoals eerder geschetst, ver schilde op dit gebied ook nogal eens de interpretatie per gemeente. Werd in de ene gemeente het aantal beperkt tot drie, in een andere gemeente konden sport schutters een arsenaal van twaalf of zelfs nog meer wapens op hun Bijzondere Machtiging hebben staan. Sommige ge meenten hadden via de Algemene Politie Verordening het wapenbezit al aan ban den gelegd. Men moest wel regelmatig schieten, maar ook hier weer een zeer rekbaar begrip, want wat is namelijk 're gelmatig'. In de nieuwe wet WWM wordt het aan tal wapens wettelijk gelimiteerd tot vijf. Daarbij moet de schutter ook weer regel matig schieten, maar nu zijn de schiet- beurten nauwkeurig vastgelegd. Voor één wapen moet hij minsten 12 schiet- beurten per jaar volbrengen en per wa pen meer loopt dat vervolgens trapsge wijs op: 2 wapens - 18 schietbeurten, 3- 25,4-30 en 5-35. Per dag kan men slechts één schietbeurt verrichten. Dat houdt dus in dan de bezitter van vijf wapens minstens 35 dagen per jaar op de schiet baan geweest moet zijn. De Bijzondere Machtiging, waarop de schutter zijn wa pens liet bijschrijven, is inmiddels een 'Verlof tot voorhanden hebben' gewor den. Voor 1 september 1991 moeten alle Bijzonder Machtigingen zijn verdwenen. De vaagheid is ook in de nieuwe wet niet helemaal verdwenen, want nergens staat wat een schietbeurt precies in houdt. Je kunt dan vreemde situaties krijgen. Sportschutter Cees Braat uit Rucphen: „Als ik 35 dagen per jaar op al die dagen één kogel schiet, kom ik in aanmerking voor het bezit van vijf wa pens. Een beetje echte sportschutter schiet al gauw zo'n honderd patronen per beurt. Schiet ik nu slechts tien dagen in een jaar, maar dan wel elke keer hon derd kogels, dan zou ik nog geen enkel wapen mogen bezitten. Dit is wel wat erg scherp gesteld, maar ongetwijfeld zullen er mensen zijn, die van deze vaagheid ge bruik willen maken." Over de registratie stelt hij dat over het algemeen de bestu ren van schietclubs de registers eerlijk en nauwgezet bijhouden. Maar als je ziet hoe gemakkelijk schietclubs soms leden aanvaarden, dan zijn er bij het bijhouden van de registers ook wel vraagtekens te zetten. In de nieuwe wet worden weliswaar strengere eisen gesteld aan het bijhouden van die presentieregisters - zo moeten die per dag worden afgesloten en afgetekend - maar dieden geen garantie voor de nale ving ervan. En de politie zal bij het afge ven van een wapenvergunning toch gro tendeels af moeten gaan op wat die schietclubs over hun leden te melden hebben. Voor de schutter wordt herladen van pa tronen ook mogelijk. Leden van de schietsport mogen de hulzen weer herge bruiken. „Dat is bijzonder aantrekkelijk. Je koopt een apparaatje voor zo'n 500 gulden en herladen. Koop je de patro nen, dan kosten die pakweg een gulden per stuk. Met herladen ben je maar 25 cent per patroon kwijt", vertelt Joop Peeters. In de nieuwe wet is het toege staan om met toestemming van de ver eniging ook van andere leden van de schietclub patronen te herladen. Men blijft echter gebonden aan de limiet dat men zonder speciale hinderwetvergun ning niet meer dan 2000 patronen in huis mag hebben. i Maar terug naar de nieuwe wet. Deze wet brengt geen schokkende veranderin gen teweeg. Allereerst is een aantal wa pens verboden, dat iedereen voorheen wel gewoon voorhanden mocht hebben. Het gaat bijvoorbeeld om de zogeheten 'werpsterren', werpmessen, vilmessen, vlindermessen (waarvan het lemmet lan ger is dan 9 centimeter), stroomstootwa pens en bepaalde vuurwapens. Het gaat daarbij vooral om automatische wapens of opvouwbare wapens (met klapkol- ven). De zogeheten Rambomessen blij ven legaal, mits ze niet bij gelegenheden worden gebruikt, waarbij ook al een ta felpoot een wapen wordt, zoals bijvoor beeld bij het bezoek aan een voetbalwed strijd. Bijvoorbeeld als men ze meeneemt naar een disco. Bezitters van dergelijke wapens kunnen deze in de maand september op de poli tiebureaus inleveren. Daar krijgen ze dan een tegemoetkoming. Die varieert van 25 cent voor niet fabrieksmatig gemaakt werpsterren tot 75,- voor vuurwapens. Verder geldt er de hele maand september een generaal pardon voor iedereen, die wapens, die ook al onder de oude wet verboden waren, komt inleveren op het politiebureau. Tegen die persoon zal geen strafvervolging worden ingesteld. Hier staat echter geen financiële tege moetkoming tegenover. Een andere belangrijk facet van de nieuwe wet is dat de mogelijkheid tot toezicht is verruimd. De politie kan ge makkelijker dan voorheen bij het ver moeden dat er illegale wapens aanwezig zijn ladingen controleren en huiszoekin gen verrichten. „Dat wil niet zeggen dat we nu te hooi te gras overal binnen kun nen vallen. Voor woningen gelden bij voorbeeld weer enkele andere regels. Het gaat slechts om enkele gevallen, waarbij we net iets eerder kunnen ingrijpen. Maar verwacht geen aardverschuivingen. Ook niet van deze nieuwe wet. Een zeker met een zuidgrens, die zo lek is als een mandje", stelt adjudant Wensink. „Dat is ook ons grote probleem. We zitten in ons district met 120 kilometer zuidgrens. Zolang België niet de Bene- lux-verdrag inzake wapens en munitie van 9 september 1970 ratificeert, blijven we grote verschillen houden en kunnen hier verboden wapens met gemak wor den ingevoerd. Naar mijn idee zal er druk op België moeten worden uitgeoe fend. Maar je moet zelfs verder denken en op Europees niveau een gelijklui dende wetgeving op dit gebied krijgen. Het is dan ook een goede zaak dat de po litiechefs op internationaal niveau al re gelmatig bijeenkomen. Vanuit die rich ting zullen voorzetten in de richting van de politiek gedaan moeten worden", stelt Stephan Worm, voorlichter van de Rijkspolitie district Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 33