EWERKSTER
W E
KWART 'LEGALE'
WAPENS
IS ILLEGAAL
Prijspakket naar Roosendaal
tics Breda B.V.
lËÜ i
zeer korte termijn
iO uur per week
20 tot 30 jaar
aan iemand die
klein team werkt,
ring heeft en een
p HAVO-niveau
jllicitatie te richten
aan
stbus 12
Prinsenbeek
N BIJ
IJ DE KMA.
1
g
ia ij
lil iJ
ii
erwijl in de Verenigde Staten het
gros van de Amerikanen nog cowboytje loopt te spe
len, is in Nederland sinds 1 september een nieuwe wet
van kracht, die het wapenbezit nog strenger aan ban
den moet leggen. Dat is de Wet Wapens en Munitie
(WWM), een overkoepelende wet, die drie oude wet
ten, De Wapenwet van 1890, de Vuurwapenwet van
1919 en de Wet tot wering van ongewenste handwa
penen' met alle daarbij behorende uitvoeringsvoor
schriften, heeft vervangen. De nieuwe wet brengt
nogal wat veranderingen teweeg.
Een nieuwe wet, hoe waterdicht ook, alleen in Neder
land heeft weinig zin. Met een zuidgrens die zo lek is
als een mandje blijft het nog steeds een fluitje van een
cent om illegaal wapens in te voeren. Maar zover hoef
je nog niet te gaan. In Nederland blijken ook heel wat
illegale wapens vrij simpel te koop te zijn, ondanks de
nieuwe wet.
Streng
T
ZATERDAG I A
9 SEPTEMBER 19891*+
Garantie
Aankoopbon
Privé-bezit
Goedkoper
Inleveren
Lek
nciële administratie
Kechtsvliegtuigen en andere
chtmacht
Kerkeren en ieder moment in
;t kunnen worden,
st geavanceerde technologie,
op de voet worden gevolgd,
n in techniek en elektronica
;n bij de Luchtmacht,
verantwoordelijkheid dragen,
samenwerken met andere
- fik.
t van
mogelijkheden als
man/vrouw*
TTer
Door Edo Sauren
„Een kwart van de wapens die zoge
naamd legaal in omloop zijn, is in feite
illegaal. Als lid van een schietclub kun je
in veel gemeenten vrij vlot een vergun
ning krijgen voor bijvoorbeeld een Vic-
kers 30.06. Dat is een vol-automatisch
vuurwapen, een 'bren', dat ook voor le
den van schietclubs verboden is. Je gaat
gewoon naar een politiebureau, verricht
alle formaliteiten, zoals overlegging van
papieren van de schietclub, en zegt langs
je neus weg dat je een Vickers 30.06 wil
kopen. 'Wat is dat voor een wapen?',
vraagt dan de dienstdoende agent Bij
zondere Wetten. Je antwoordt 'een klein
soort handvuurwapen' en je krijgt zo het
stempel, dat je in staat stelt het wapen te
kopen en nog gewoon bij de erkende wa
penhandel in Nederland".
Aan het woord is Joop Peeters uit Nij
megen. Al meer dan tien jaar is hij fer
vent sportschutter en in verband met
verhuizingen is hij in verschillende plaat
sen in Nederland lid geweest van schiet
clubs. Uit ervaring kan hij vertellen hoe
de interpretatie per gemeente verschilt.
„In de ene gemeente heb ik politiemen
sen van Bijzondere wetten nooit aan de
deur gehad, en in de andere gemeente
komen ze twee keer per jaar controleren
hoe je met de wapens omgaat en hoe ze
thuis, zijn opgeborgen. Ook de opvattin
gen van de schietclubs verschillen", stelt
hij.
„Neem nu de schietclub De Vrijheid in
Utrecht. Die is erg streng en ziet er
nauwlettend op toe dat de leden van de
Margot Bogers uit Roosendaal is de win
naar geworden van het Stern-verrassings
pakket van de afgelopen week. Met hon
derden anderen wist deze puzzelaar de
sleutelwoorden Bandleider en Kostwin
ner te vinden. Zij krijgt haar prijs zo
spoedig mogelijk thuisbezorgd.
Ook deze week kunt u weer meedingen
naar zo'n Stem-verrassingspakket. Al
wat u hebt te doen, is de puzzel correct
oplossen. De juiste oplossing levert twee
sleutelwoorden op.
Zet die sleutelwoor
den op een briefkaart en stuur die voor
woensdag naar De Stem Puzzel-redactie,
postbus 3229, 4800 MB in Breda.
beroep
kleurling
spore
plint
welige
{roei
nogil
dun stuk
brief,
unhef
"vier in
Spinjt
predikant
10
vogel
schuldig
onder
wereld
gelofte
soort
stof
deel v.e.
schoen
hoffelijk
Japanse
gordel
band
ijskegel
16
aardig
onvrucht
baar
15
13
oude
vlakte
maat
schape-
haar
kort en
bondig
meubel
stuk
bijbel
boek
los
geraakte
draad
20
bede
huisje
18
ik
(Latijn)
muziek
noot
dwin
geland
boed
dhistisch
bouwwerk
wiskun-
dig getal
bouw
land
mannelijk
dier
Turkse
titel
vogel-
verblijf
bestand
deel der
lucht
inklijke luchtmacht, afd. Personeelsvoorziening.
rden in de volgorde van binnenkomst behandeio-
Welke woorden vormen de letters in de vakjes 1 t/m 10 en 11 t/m 20?
2 3 4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Professionele schutters verschieten per schletbeurt al gauw honderd kogels.
De wet blijft tekortschieten
lu? -M v«
club aan alle eisen voldoen. Er is daar
ook een streng aanname-beleid. Maar er
zijn ook clubs, die het minder nauw ne
men. Iemand die bijvoorbeeld om wat
voor reden niet wordt aangenomen bij
De Vrijheid, gaat gewoon naar Drieber
gen. Het is landelijk wel bekend dat een
van de schietclubs daar, nauwelijks let
op de antecedenten van aspirant-leden.
Door de bank genomen voeren de
meeste schietclubs een streng beleid. De
registers, waarin alles wat op de schiet
banen gebeurd, worden door die clubs
nauwkeurig bijgehouden."
Ook bij de politie wordt een antecen-
denten-onderzoek verondersteld, voor
dat iemand een wapenvergunning krijgt.
Dat niet elke gemeente het daar even
nauw mee neemt is wel duidelijk gewor
den toen bleek dat een van de Heineken-
ontvoerders, met toch al een behoorlijk
strafblad achter zijn kiezen, lid bleek te
zijn van een Amsterdamse schietclub."
Bij een politie-onderzoek onder een
aantal legale vuurwapenbezitters kwam
naar voren dat de omschrijving van be
paalde wapens op hun vuurwapenstam
kaarten niet overeenkwam met de wa
pens, die ze in bezit hadden. Er werd
zelfs een machinepistool in beslag geno
men, dat op de stamkaart omschreven
was als pistool van het merk MP. In ze
ker vijf andere gevallen werden machine
geweren en -pistolen in beslag genomen.
Het automatisch vuren was op zo'n sim
pele wijze onklaar gemaakt, dat het met
groot gemak weer direct was te herstel
len. Voor de verkoop van deze wapens
en nog enkele tientallen meer werd een
vuurwapenhandelaar opgepakt.
Volgens Joop Peeters is zeker niet in alle
gevallen de politie een verwijt te maken.
„Een nieuwe wet biedt natuurlijk geen
enkele garantie tot betere naleving. Je
moet daarbij ook de ruimte scheppen om
het niveau van de controlerende ambte
naren op te vijzelen. Daarbij komt dat de
oude wetten, en bij de nieuwe wet zal het
zeker ook zo zijn, op verschillende wijze
geïntrepeteerd konden worden.
Dat die nieuwe wet op verschillende
manieren geïnterpreteerd zal gaan wor
den, staat voor een aantal politiemensen
al als een paal boven water. „Er zal nog
heel wat jurisprudentie aan te pas moe
ten komen, voordat duidelijk wordt hoe
we bepaalde artikelen moeten interprete
ren", verzucht adjudant G. Wensink,
hoofd van de afdeling Bijzondere Wetten
van de gemeentepolitie in Breda. Vol
gens hem zitten er nog heel wat onduide
lijkheden in de nieuwe wet.
Mr. P. Tazelaar, die als lid van de stafaf
deling juridische zaken van het ministe
rie van Justitie zelf nauw betrokken is
geweest bij de totstandkoming van de
nieuwe wet, stelt hij dat in de laatste ja-
art» 1 V i ts 8 li m
ren vele nieuwe takken van schietsport
zijn ontwikkeld, waarvan sommige niet
of minder toelaatbaar moeten worden
geacht.
Hiermee hangt een toenemende nei
ging samen om alle mogelijke wapens op
de bijzondere machtiging te laten bij
schrijven. In zijn toelichting op de
WWM in het Algemeen Politieblad on
derschrijft in feite de bewering van Joop
Peeters. „Sommige wapenhandelaren in
Nederland hebben niet geschroomd om
vele soorten wapens, die voor die takken
van schietsport absoluut niet bruikbaar
zijn en soms daarvoor geheel niet ge
bruikt mogen worden (zoals bijvoor
beeld volautomatische wapens), te ver
kopen aan sportschutters."
Volgens Tazelaar is een en ander vaak
mogelijk gemaakt door besturen van
schietverenigingen, die een verklaring af
gaven dat de betrokkene dit wapen no
dig zou hebben voor de schietsport.
„Daarbij werd soms door de verkoper en
koper bewerkstelligd dat de aankoopbon
een zodanige omschrijving van het wa
pen bevatte, dat een minder ter zake
kundig ambtenaar in de veronderstelling
dat het wel om sport-schietwapens
ging"
Maar ook Tazelaar wijst ook met een
beschuldigende vinger in de richting van
de politie. Hij stelt: „Eerlijkheidshalve
moet worden gezegd dat sommige hoof
den van plaatselijke politie soms ook
weinig moeite hebben gedaan om een
goede controle op deze ontwikkelingen
uit te oefenen". Zolang dus die aspecten
<niet veranderen, zal de controle op het
naleven van de wet een moeilijke zaak
blijven en bijgevolg de beoogde resulta
ten van de nieuwe wet ook ondermijnen.
Een van de grootste veranderingen, die
de nieuwe wapenwet met zich mee
brengt, is de beteugeling van het privê-
wapenbezit. Wie als burger een wapen in
huis wil hebben, moet al lid van een
schiet- of jachtvereniging zijn. Voor wat
de jacht betreft verandert er nauwelijks
iets in de nieuwe wet. Ten aanzien van
de schietsport wordt het wapenbezit geli
miteerd tot maximaal vijf wapens. Tot
nu toe kon een lid van een schietclub,
mits hij kon aantonen dat hij bepaalde
wapens voor de schietsport nodig had,
een aardige verzameling wapens in huis
hebben.
Maar, zoals eerder geschetst, ver
schilde op dit gebied ook nogal eens de
interpretatie per gemeente. Werd in de
ene gemeente het aantal beperkt tot drie,
in een andere gemeente konden sport
schutters een arsenaal van twaalf of zelfs
nog meer wapens op hun Bijzondere
Machtiging hebben staan. Sommige ge
meenten hadden via de Algemene Politie
Verordening het wapenbezit al aan ban
den gelegd. Men moest wel regelmatig
schieten, maar ook hier weer een zeer
rekbaar begrip, want wat is namelijk 're
gelmatig'.
In de nieuwe wet WWM wordt het aan
tal wapens wettelijk gelimiteerd tot vijf.
Daarbij moet de schutter ook weer regel
matig schieten, maar nu zijn de schiet-
beurten nauwkeurig vastgelegd. Voor
één wapen moet hij minsten 12 schiet-
beurten per jaar volbrengen en per wa
pen meer loopt dat vervolgens trapsge
wijs op: 2 wapens - 18 schietbeurten, 3-
25,4-30 en 5-35. Per dag kan men slechts
één schietbeurt verrichten. Dat houdt
dus in dan de bezitter van vijf wapens
minstens 35 dagen per jaar op de schiet
baan geweest moet zijn. De Bijzondere
Machtiging, waarop de schutter zijn wa
pens liet bijschrijven, is inmiddels een
'Verlof tot voorhanden hebben' gewor
den. Voor 1 september 1991 moeten alle
Bijzonder Machtigingen zijn verdwenen.
De vaagheid is ook in de nieuwe wet
niet helemaal verdwenen, want nergens
staat wat een schietbeurt precies in
houdt. Je kunt dan vreemde situaties
krijgen. Sportschutter Cees Braat uit
Rucphen: „Als ik 35 dagen per jaar op al
die dagen één kogel schiet, kom ik in
aanmerking voor het bezit van vijf wa
pens. Een beetje echte sportschutter
schiet al gauw zo'n honderd patronen
per beurt. Schiet ik nu slechts tien dagen
in een jaar, maar dan wel elke keer hon
derd kogels, dan zou ik nog geen enkel
wapen mogen bezitten. Dit is wel wat erg
scherp gesteld, maar ongetwijfeld zullen
er mensen zijn, die van deze vaagheid ge
bruik willen maken." Over de registratie
stelt hij dat over het algemeen de bestu
ren van schietclubs de registers eerlijk en
nauwgezet bijhouden.
Maar als je ziet hoe gemakkelijk
schietclubs soms leden aanvaarden, dan
zijn er bij het bijhouden van de registers
ook wel vraagtekens te zetten. In de
nieuwe wet worden weliswaar strengere
eisen gesteld aan het bijhouden van die
presentieregisters - zo moeten die per
dag worden afgesloten en afgetekend -
maar dieden geen garantie voor de nale
ving ervan. En de politie zal bij het afge
ven van een wapenvergunning toch gro
tendeels af moeten gaan op wat die
schietclubs over hun leden te melden
hebben.
Voor de schutter wordt herladen van pa
tronen ook mogelijk. Leden van de
schietsport mogen de hulzen weer herge
bruiken. „Dat is bijzonder aantrekkelijk.
Je koopt een apparaatje voor zo'n 500
gulden en herladen. Koop je de patro
nen, dan kosten die pakweg een gulden
per stuk. Met herladen ben je maar 25
cent per patroon kwijt", vertelt Joop
Peeters. In de nieuwe wet is het toege
staan om met toestemming van de ver
eniging ook van andere leden van de
schietclub patronen te herladen. Men
blijft echter gebonden aan de limiet dat
men zonder speciale hinderwetvergun
ning niet meer dan 2000 patronen in huis
mag hebben.
i
Maar terug naar de nieuwe wet. Deze
wet brengt geen schokkende veranderin
gen teweeg. Allereerst is een aantal wa
pens verboden, dat iedereen voorheen
wel gewoon voorhanden mocht hebben.
Het gaat bijvoorbeeld om de zogeheten
'werpsterren', werpmessen, vilmessen,
vlindermessen (waarvan het lemmet lan
ger is dan 9 centimeter), stroomstootwa
pens en bepaalde vuurwapens. Het gaat
daarbij vooral om automatische wapens
of opvouwbare wapens (met klapkol-
ven). De zogeheten Rambomessen blij
ven legaal, mits ze niet bij gelegenheden
worden gebruikt, waarbij ook al een ta
felpoot een wapen wordt, zoals bijvoor
beeld bij het bezoek aan een voetbalwed
strijd. Bijvoorbeeld als men ze meeneemt
naar een disco.
Bezitters van dergelijke wapens kunnen
deze in de maand september op de poli
tiebureaus inleveren. Daar krijgen ze dan
een tegemoetkoming. Die varieert van 25
cent voor niet fabrieksmatig gemaakt
werpsterren tot 75,- voor vuurwapens.
Verder geldt er de hele maand september
een generaal pardon voor iedereen, die
wapens, die ook al onder de oude wet
verboden waren, komt inleveren op het
politiebureau. Tegen die persoon zal
geen strafvervolging worden ingesteld.
Hier staat echter geen financiële tege
moetkoming tegenover.
Een andere belangrijk facet van de
nieuwe wet is dat de mogelijkheid tot
toezicht is verruimd. De politie kan ge
makkelijker dan voorheen bij het ver
moeden dat er illegale wapens aanwezig
zijn ladingen controleren en huiszoekin
gen verrichten. „Dat wil niet zeggen dat
we nu te hooi te gras overal binnen kun
nen vallen. Voor woningen gelden bij
voorbeeld weer enkele andere regels. Het
gaat slechts om enkele gevallen, waarbij
we net iets eerder kunnen ingrijpen.
Maar verwacht geen aardverschuivingen.
Ook niet van deze nieuwe wet. Een zeker
met een zuidgrens, die zo lek is als een
mandje", stelt adjudant Wensink.
„Dat is ook ons grote probleem. We
zitten in ons district met 120 kilometer
zuidgrens. Zolang België niet de Bene-
lux-verdrag inzake wapens en munitie
van 9 september 1970 ratificeert, blijven
we grote verschillen houden en kunnen
hier verboden wapens met gemak wor
den ingevoerd. Naar mijn idee zal er
druk op België moeten worden uitgeoe
fend. Maar je moet zelfs verder denken
en op Europees niveau een gelijklui
dende wetgeving op dit gebied krijgen.
Het is dan ook een goede zaak dat de po
litiechefs op internationaal niveau al re
gelmatig bijeenkomen. Vanuit die rich
ting zullen voorzetten in de richting van
de politiek gedaan moeten worden", stelt
Stephan Worm, voorlichter van de
Rijkspolitie district Breda.