even. UITBLAZEN Wie zal verder mogen regeren met Lubbers? Oort biedt vrouwen in eigen bedrijf meer loon naar werken Een welgemeend advies aan de (in)formateur van een hoogleraar in ruste BEVEILIl Discrimii gemeentel De vrouwen van Wim Kok SCHOUTEN LANCEERT (VOOR DE LAATSTE KEER?) ECONOMISCH PLAN DE STEM CC Onderzoeke DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1989 -DESTEM- DESTEMBINNENL 06-lijn met politieke informatie COM PU SYSTEMS WIMKOCK IN ECHTE landen gaan winnaars van verkiezin gen regeren. Verliezers nemen plaats op de oppo- sitiebanken. Zo eenvoudig gaat dat hier niet. Hier draait de vorming van een nieuwe regering enkel rond partijen die niets ge wonnen dan wel verloren heb ben. Hier bestaat het dus dat de fractieleidster van een partij (uit voorzichtigheid spreek ik zelf voorlopig üever nog van een groepering) als Groen Links, ondanks verkiezings winst, niet zichzelf aanbiedt als coalitiegenoot, maar juist een coalitie van niet-winnaars en verliezers adviseert. 'En eventu eel D 66', lees je steeds. Win nen alleen is dus niet voldoen de. Je kunt beter groot zijn en verliezen dan klein en winnen. Lubbers wil D 66 in zijn kaartspel om desnoods op de WD terug te kunnen vallen. Van Mierlo wil dat spel niet meespelen, maar onder het motto 'zeg nooit nooit' heeft hij volgens de politieke waarne mers, die ons bedelven onder hun verwarrende formatie-ana lyses, geen absoluut veto opge worpen tegen de WD en zo lang er geen absoluut veto is uitgesproken, kan er nog van alles gebeuren, menen de waar nemers. Zelf heb ik de afgelo pen dagen goed naar Van Mierlo geluisterd, gekeken naar wat voor gezichten hij bij zijn woorden trok en zorgvuldig na gelezen wat hij heeft gezegd. Als het ook in de politiek de toon is die de muziek maakt (maar dat zal wel niet) dan kan Van Mierlo het tegenover zijn kiezers niet maken straks als nog met het CDA en de WD in het bootje te stappen. Of ver trouw ik nog altijd te veel op wat ik versta van wat politici zeggen? 'En eventueel D 66'. Kok zal dat wel willen. Hij heeft het als persoon en met zijn partij al afgelegd tegen de Macher, hij heeft er geen zin in ook als coa litiepartner nog eens de tweede viool te spelen. Met D 66 (meestal) aan zijn zijde (mag je aannemen) zal hij zich wat ster ker voelen. Voor D 66 lijkt me dat niet leuk. Dan speelt de partij weer de historische rol van 'bijwagen van de PvdA'. De vraag is dus of Lubbers ook heil ziet in de aanwezigheid van D 66 in het kabinetsberaad. Als blijkt dat D 66, met wèl een klinkend 'nooit en te nimmer' de vluchtweg naar de WD af sluit, dan zal Lubbers niet van dankbaarheid staan te springen om de twee ministers van Van Mierlo binnen te halen. Of wel? De afstand tussen Breda en Den Haag wreekt zich hier. Ik weet er gewoon te weinig van. Van Mierlo moet minstens twee ministers in de ploeg heb ben wil hij meedoen. Dat zei hij op de verkiezingsavond tijdens dat nogal giechelig debat van de lijsttrekkers. 'Alleen is maar alleen', zei hij peinzend, de ogen naar het plafond gericht. „En met z'n tweeën ben je met z'n tweeën", zegden de anderen lacherig voor. Waarop Van lllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllë Mierlo zijn gepeins met een j= schokbeweging beëindigde. Hij j had de gezochte formulering jg gevonden: „Met z'n tweeën ben je een groep". Mooi. Twee mi- nisters voor D 66. Dat is een minister per zes kamerleden. 5 Passen we die sleutel ook toe op CDA en PvdA, dan moet het CDA er negen krijgen en de j= PvdA 8,17 ministers, samen 5 19,17 ministers. Kunnen we zo- 5 veel departementen bedenken? jjjj Maar het telraam telt niet bij de formatie, heeft Lubbers beloofd, dus blijft het, wat de groei van de regering betreft, zelfs als D 66 meedoet, mis- E schien bij die ene staatssecreta- ris voor politiezaken. Mogelijk 5 iets voor de Bredase commissa- ris Strooper. Dan kan hij bur- j| gemeester Feij een toontje lager laten zingen. Dan zitten we nog met de vier vrouwen van Wim Kok. Ik heb Kok horen aankondigen dat hij minstens vier vrouwe- lijke ministers in het kabinet wil. Het CDA 'en eventueel D 66' zijn aan die belofte aan 5 de vrouwen van Nederland niet gebonden. Stel nu eens dat het 1 CDA 'en eventueel D 66' toe- vallig geen ministeriabele vrou- wen bij de hand hebben - het gaat immers niet alleen om ge- slacht, maar ook om de juiste E man/vrouw op de juiste E plaats - moet Wim Kok dan op zijn eentje voor die vier vrou- wen zorgen? Heeft hij die? En E wat zullen zijn ambitieuze man- E nen daar dan van zeggen? Misschien heb ik niet goed geluisterd en heeft Wim Kok E destijds alleen maar beloofd E dat in zijn kabinet minstens vier vrouwen zouden zitten. Nu zijn kabinet lijkt het niet te E gaan worden. Dat zou hem een uitweg kunnen bieden. „Ho ho!" kan hij dan zeggen, „ik E heb niet voor het CDA 'en E eventueel D 66' gesproken. Ik kan er ook niets aan doen dat het CDA de grootste partij is §j geworden, maar geen vrouwen voor het kabinet levert. Ik heb h juist mijn best gedaan om te E verhinderen dat het -CDA de grootste zou worden. Ik heb ge- zegd: in mijn kabinet zullen E minstens vier vrouwen' zitten, E maar helaas, het is mijn kabinet niet." Het is een spel daar in Den E Haag, een spel waarvan wij de regels niet precies kennen en E waarop we geen invloed heb- E ben. Wij hebben woensdag ons zegje mogen doen en het hoort nu eenmaal bij ons bestel dat E wij in het stemhokje nooit pre- cies weten waarover we ons uit- E spreken. Maar weet u soms een beter bestel? Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Diiectie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans hoofdredacteur. H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteur. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr, 41, 236326. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17 00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: per maand 25,50; per kwartaal 73,50 of per jaar 285,00. Abonnees die automatisch betalen ontvangen een korting van resp. 1,- per maand, 2,00 per kwartaal, 7,50 per jaar. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m vrijd. 1,30; zat. 1,50. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 9.00-12.30 en van 13.00-16.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. Door Pieter-Jan Dekkers 'WELKE REGERINGSCOALI TIE ook zal ontstaan, het is waar schijnlijk grotendeels lood om oud ijzer'. Aldus de Tilburgse oud-hoogleraar prof. dr. D. B. J. Schouten gisteren tij dens de opening van het academisch jaar aan de Hogeschool West-Bra bant. Hij, Schouten, kan het niet laten. De man die tijdens zijn hoogleraar schap enkele malen een reddingsplan voor de Nederlandse economie lan ceerde en vaak - zij het achteraf - ge lijk kreeg, maakte gisteren van de ge legenheid gebruik om de kabinets- (in)formateur ongevraagd van advies te dienen. Die raad is, kort samengevat, een beperkte loonstijging, een beperkte lastenverlichting, het verder terug dringen van het financieringstekort van de overheid, maar wel herstel van de sociale uitkeringen en ambte narensalarissen aan de lonen in het particuliere bedrijfsleven. Gezien de verkiezingsprogramma's dus voor elk wat wils en misschien daarom die uitspraak over 'lood om oud ijzer'. Maar wat dieper gravend kan men concluderen dat Schouten het deze keer met de VVD niet zo ziet zitten. De conclusie dat dan zijn eigen CDA maar met de PvdA in zee moet gaan, neemt hij echter weer niet voor zijn rekening. Want, zo maakte hij duidelijk, er is de komende jaren bijna geen geld om nieuwe zaken aan te pakken of achterstanden in te ha len. Vrij vertaald: de PvdA zal heel wat struikelblokken moeten wegne men wil de weg naar het Catshuis vrijkomen. Het financieel-economisch beleid voor de komende vier jaar baseert Schouten op vier aannames: de extra groei vanwege het wegvallen van de Europese binnengrenzen in '92, een verder terugdringen van het begro tingstekort van de overheid, het her stel van de koppeling en extra (nood zakelijke) uitgaven voor milieu, (spoor)wegen, technologisch onder zoek, onderwijs en scholing. Sluitpost is de belastingverlaging. Het lonkend perspectief van Euro- pa'92 ziet Schouten nog niet zo zitten. Het is niet duidelijk of de onderne mers de eerste twee jaar van Lubbers III al een voorschot nemen op het wegvallen van de grenzen. Bovendien is het hoogst onzeker dat er snel één Europese munt komt. En de harmoni sering van fiscale en sociale wetten is ook een zaak van lange adem. Niette min raamt Schouten de economische groei de komende vier jaar op 2,5 pro cent per jaar. Maar met die conclusie zijn we er nog niet. Er zijn veel (onzekere) fak- toren die die groei beinvloeden. Hoe verloopt bijvoorbeeld de strijd tegen de werkloosheid? (Waarbij Schouten terzijde uithaalt naar de FNV met de conclusie dat meer economische (mi lieu-vriendelijke) groei een beter in strument is om werklozen aan de slag Prof. Dr.D.B.J. Schouten. - FOTO RIEN SIERS. te helpen dan arbeidstijdverkorting). Ook de wereldhandel is een faktor, die economen dan wel in een cijfer vertalen, maar waarvan het waar heidsgehalte achteraf vaak niet erg groot is. Het bedrijfsleven is verder afhankelijk van de loonvorming. Schouten gaat er in zijn plan vanuit dat de lonen zich zullen matigen, mits de koopkracht gehandhaafd blijft. Dan het tekort van de overheid. Dat kan, aldus Schouten met een knipoog naar de PvdA, een gevolg zijn van potverteren. Maar volgens hem is de grootste boosdoener een te uitbundige loonontwikkeling. Loonmatiging dus. Hij waarschuwt voor het weer in zwang komende idee om de lonen weer uiteen te laten lo pen. Hij is geen voorstander van een verdere vermindering van inkomens verschillen (vakbeweging/Kok!) maar wijst tegelijkertijd een voort durend uiteenlopen van de loonstij ging van hoog- en laaggeschoolden (ondernemers/ WD) als 'onzinnig' van de hand. Onzinnig wordt vrije loonvorming vooral als de lonen tussen de be drijfstakken ver uiteen gaan lopen (meer loonstijging in sterke bedrij ven, minder in zwakke). Schouten gaat uit van een gematigde loonstij ging van gemiddeld 2 procent per jaar en dat is minder dan de meest gematigde vakbondsbestuurder op dit moment in z'n achterhoofd heeft. Schouten rekent de kabinets(in) formateur voor dat Lubbers III de komende vier jaar de collectieve uit gaven met slechts 39 miljard gulden kan laten stijgen, onder de voorwaar den zoals hij eerder schetst. Om er in een adem aan toe te voe gen dat van dat bedrag nog eens 33 miljard gulden afgetrokken moet worden vanwege extra geld voor de groei van het aantal ambtenaren en uitkeringsgerechtigden (10 miljard), prijsstijgingen (4,5 miljard) en lagere aardgasopbrengsten en hogere rente lasten (4 miljard). Tel daarbij nog eens 14,5 miljard gulden om de kop peling te betalen dan rest schamelt miljard. Hij rekent daarvan 4 miljard gu den voor extra milieu-uitgaven dan blijft er nog 2 miljard over voi onderwijs, scholing en extra voorzi ningen in de (gezondheids)zorg. len we ook nog schrijnende acht« standen op het terrein van bejaa den- en ziekenzorg ongedaan make dan zal er meer bezuinigd moeig worden, meent hij. En om straks binnen de EG helemaal achterop te lopen wat treft de belastingdruk moet, ste Schouten, in ieder geval de BTW on laag. Dat kost 5 miljard, wat het kj binet kan binnenhalen door extr overheidsbezuinigingen. Niet op recte uitgaven maar via een efficièn ter overheidsapparaat, een fraudebestrijding en lagere subsidj voor bedrijven en (sommige) inko mens. Kortom, Schouten geeft het s, aan: de marges zijn smal en daar» is het lood om oud ijzer wie Lubbe: straks aan z'n zegekar bindt. Om zijn partijgenoot dit advii mee te geven: Doorgaan met forse fe zuinigingen bij de overheid, zonde herstel van de koppeling, omdat belastingen fors zouden moeten den verlaagd, is 'zeer onredelijk' ker als lonen niet in de hand gehou den wordt. Of de kabinets(in)formateur maa de gepaste combinatie van partija hierbij wil uitzoeken. Uiteraard de vriendelijke groeten van Schoutei DE 'TIENGOLF' - tien ze tels op, tien zetels neer -, die sinds 1977 de verkiezin gen beheerste, lijkt tot staan gebracht. Den Uyl (PvdA '77), Terlouw (D66, '81), Nijpels (VVD '82) en Lubbers (CDA, '86) haal den in één klap tien of ne gen zetels winst. Een ver kiezing later was die winst weer verdwenen. Met één uitzondering nu. Lubbers heeft de winst van 1986 weten vast te houden. Dat stempelt de premier tot een van de winnaars van de verkiezingen, ook al won hij er geen zetel bij. Ook vanuit een andere invalshoek gere deneerd is Lubbers als een van de winnaars uit de stem busstrijd gekomen. Doordat de verkiezingen toch weer in het teken stonden van een tweestrijd - wie wordt de grootste partij, wie wordt de premier - is de verkiezings uitslag ook te verfalen in de slogan: 'Lubbers versloeg Kok' Het doet niet af aan de prestatie van de lijsttrekker van het CDA wanneer toch moet worden vastgesteld dat hij de omstandigheden mee had. Een WD in verwarring en zonder ook maar het ge ringste tactisch-strategische benul, speelde Lubbers in de kaart. Niet voor niets heeft het CDA niet minder dan 39 procent van de voormalige WD-kiezers overgenomen. Het is spannend te filosofe ren over de vraag wat er ge beurd zou zijn als, zoals in 1986, CDA en WD het ge voerde beleid en de wens om met elkaar door te gaan tot inzet van de verkiezingen had verklaard. Het lijkt niet te ge waagd te veronderstellen dat Lubbers dan zijn winst van 1986 niet zou hebben vastge houden. Maar de vraag hoe het kwam is minder interessant dan de vaststelling dat Lub bers dank zij de verkiezings uitslag op weg is naar zijn derde kabinet. Wie had dat ooit kunnen denken toen de wollige prater, de fractielei der van het CDA die zich tot speelbal van de in loyalisten en volgers van Dries van Agt verdeelde fractie had laten maken, in 1982 premier werd. Lubbers III. Maar van welke samenstelling Hij wordt ervan 'verdacht' het roer te willen omgooien naar centrum-links. Groen Links-fractieleidster Ria Bec kers had woensdagavond niet ongelijk toen zij een centrum links kabinet in het verschiet zag "omdat Lubbers een nieuwe uitdaging nodig heeft." Los van de verkiezingsuit slag, die met wat goede wil natwee kanten kan worden geduid, het is al enige tijd in politiek Den Haag communis opinio dat Ruud Lubbers op centrum-rechts is uitgekeken. Vanuit de linker ooghoek keek hij al eerder over de zui dergrens naaf zijn chisten- democratische compaan Wil- fried Martens, die het toch ook maar geflikt heeft. Diens reputatie in de club van mi nister-presidenten van de Europese Twaalf is door de switch van centrum-rechts naar centrum-links alleen maar meer gaan glanzen. Lubbers, die zich mag koes teren in de aandacht van uit eenlopende politici als de on versneden conservatieve iron Lady Margaret Thatcher, de sociaal-democratische zonne koning Frangois Mitterrand en de president-commissaris van de bv, Helmuth Kohl vooruit, is voor dergelijke overwegingen absoluut niet ongevoelig. Om de koerswending naar centrum-links te maken, heeft Lubbers echter een paar zwarigheden te overwinnen. Zonder meer de steven wen den, zou hem door zijn achter ban niet in dank worden afge nomen. Want het CDA-volkje is, om het maar zachtjes uit te drukken, niet gecharmeerde van 'de rooien.' De De Vriesen en de Van Velzens oogsten wat zij in de afgelopen jaren gezaaid hebben. Lubbers mocht zich het postuur van de staatsman aanmeten, hij mocht boven de partijen zwe ven, de andere CDA-toppers hebben niet nagelaten te waarschuwen tegen het rooie gevaar. Lubbers zelf deed daaraan in de laatste fase van de campgane ook mee. Dat paste in de strijd om 'wie 'wordt de grootste', '.t nart Maar sinds donderdag avond wejen we dat dat alle- maal maar spel is geweest. Je knippert toch wel even met de ogen als je de voormalig lijst trekker de stembusstrijd hoort relativeren met de op merking dat na de campagne 'waarin we wat vrijblijvende verhalen kunnen houden' nu de tijd voor serieuze politiek weer is gekomen. Arme kie zers, die de afgelopen weken uit hun huizen zijn gesleept of weer zo'n politicus canvassed voor zijn voordeur aantrof! En de politici en serieuze me dia maar klagen over groeiende ressentimenten te gen de politiek! Dat moest er even uit. Wie CDA-voorzitter Van Velzen op de verkiezings avond hoorde antwoorden op de vraag of het nu tijd is ge worden voor een coalitie van CDA en PvdA zag diens ge laat in een plooi trekken alsof hem een oneerbaar voorstel werd gedaan. Dat was het ge laat van de meerderheid van Lubbers' achterban. Vandaar dat Lubbers om zichtig te werk moet gaan. Daaruit is zijn toch wel ver rassende advies aan het Staatshoofd te verklaren om aan de eigenlijke informatie een voorspel te doen vooraf gaan. Het werd gebracht onder het zakelijk klinkende motto dat geen tijd verloren mag gaan met spelletjes en rituele dansen. In het informatie proces geen no-nonsense. Dat klonk vertrouwd. Maar het was niet meer dan het plaat sen van coulissen vóór de werkelijke bedoelingen van de CDA-leider die, hoe men het ook wendt of keert, in de positie zit om de spil in het formatie-overleg te zijn. Lub bers diéVëgfëëri hëkel te heb ben aan het spelen van spel letjes, voert een nieuw spel in Als Lubbers de steven wil wenden, moet hij de WD - zijn tot in mei jongstleden trouwe coalitie-partner - kwijt zien te spelen. Zelf te gen de VVD hardop zeggen: mensen bedankt, het waren goede jaren maar ik wil nu wat anders, zal in zijn achter ban niet worden begrepen. Daarom probeert Lubbers D66-fractieleider Hans van Mierlo dat karwei te laten klaren. Als Van Mierlo nu maar zou willen zeggen dat hij nooit en te nimmer bereid is de mi nieme meerderheid van CDA EN VVD (76 zetels) met zijn twaalf zetels tot een werkbare meerderheid aan te vullen, dan - zo moet Lubbers gere deneerd hebben - kan aan de WD de pijnlijke boodschap verteld worden. „Goed luiste ren Joris, ik zou wel met je verder willen, maar Hans wil niet. En dat kabinet van ons samen met zo'n kleine meer derheid, dat vind ik te ris kant." De 'schuld' zou bij Van Mierlo liggen, Ruud zou vrij uit gaan en zijn achterban daarmee kunnen tevreden stellen. Je hoeft geen diepgaande kennis te hebben van de poli tiek en nog minder van de roerselen van de D66-leider om op je klompen te kunnen aanvoelen dat Van Mierlo zich tot zo'n opzetje niet leent. Hij zou wel gek zijn. Op het moment dat Van Mierlo uitspreekt wat Lub bers wil horen, is hij gezien. In zijn eigen woorden: „Dan ben ik de speelbal van Jan en alleman." Het was vermake lijk te zien en te horen hoe Van Mierlo zich ppwond over het voorstel van Lubbers. Los van dé opwinding had hij het gelijk aan zijn kaht. Want Lubbers was en is de eerste die, om tactische redenen, weigert de duidelijkheid te verschaffen waarom hij an deren, Van Mierlo met name, vraagt. Van Mierlo is in de poli tieke situatie die door de ver kiezingen is ontstaan, vele malen duidelijker dan Lub bers. Dat hoeft nog geen reden te zijn voor verwijten aan Lubbers' adres. Ook hij zit evengoed als Van Mierlo met tactische problemen. Van Mierlo kiest in eerste instantie voor het tot stand brengen van een centrum links kabinet. En in laatste in stantie? Op die vraag weigert hij antwoord te geven. Tac- tisch-strategisch volstrekt te recht. Eerder heeft Van Mierlo wel gezegd dat hij on der omstandigheden zou wil len denken aan toetreding tot een CDA/WD-coalitie. In uiterste noodzaak. Maar dan moet er eerst wel een he leboel gebeurd zijn. Dan ma het land door mislukking mislukking in de formatie onderhandelingen op de ra» van de onregeerbaarheii staan te wankelen. Dan Van Mierlo misschien welal de reddende engel optredei Maar dan ook pas kan maximaal eisen stellen zijn deelname aan een kabi net van partijen, wier menlijk beleid in de afgelopa zeven jaar, door Van T en de zijnen met 'milde' oppo sitie is bestookt. Wie van Mierlo kent, mi; ervan uitgaan dat hij te{ over de 'pre-informateur', Lubbers wil, in wezen nis anders zal spreken dat hij het openbaar heeft geda Misschien dat hij zich iets plomatieker zal uitdrukka wellicht dat hij in de vertrou welijkheid van de informatie salon de informateur glimp van zijn troefkaart ui laten zien, maar daar zi Lubbers (jegens de WD wei nig mee kunnen doen. Intussen heeft het Staats hoofd op grond van de advie zen van haar adviseurs, wie de fractieleiders, de 'al- leskunner' en politiek-i pen minister Jan de Koninj tot 'onderzoeker' benoemd Hoe, met respect, het t ook heet, hij heeft wel precis de opdracht gekregen Lubbers aan de koningin viseerde. De Koning moet uitvogel® wat de partijen wel en willen. Om het heel huiselijk te zeggen: alle fractieleidffi zullen op audiëntie bij Jande Koning met de billen fc moeten? Ook Lubbers, z de onderzoeker, gisteren overvloede maar wel uitdruk kelijk bevestigde. Een km zal niemand meer kunne! ontlopen. Jan de Koning sloper van blokkades. De bat rières komen later wel aar/' de orde. Door Ans van Goch „DE MEEWERKENDE vrouw heeft altijd een be langrijke bijdrage gele verd aan de werkzaamhe den in het midden- en kleinbedrijf en de agrari sche sector. Naast persoonlijke motieven spelen met name financiële redenen hierbij een rol. De meewerkende vrouw is im mers evenals haar partner voor haar levensonderhoud afhankelijk van het bedrijfs resultaat en naast haar part ner draagt zij ook dikwijls het risico van het ondernemen. Niettemin wordt het werk van de werkende vrouw meer gezien als een verlengstuk van haar huishoudelijke en verzorgende taken. Want de arbeid die zij in het bedrijf verricht, is niet altijd 'zicht baar". Zo omschrijft de commissie meewerkende vrouw in het eigen bedrijf (ofwel de com- missie-Luimstra) in haar rap port 'Loon naar Werken', uit gebracht in 1986) de aanlei ding van een onderzoek naar de positie van vrouwen, die actief zijn in het eigen bedrijf. Man en vrouw moeten vaak sappelen om rond te komen, alleen al om de dóódsimpele reden dat het niet meevalt met een kleine - en daarom vaak kwetsbare - onderne ming een redelijk belegde bo terham te verdienen. Waar nog bijkomt dat de fiscus graag van een flink deel van dat beleg meesnoept. „In de praktijk is het name lijk vaak zo dat de onderne ming op naam staat van de man, terwijl zijn vrouw mee werkt", zegt prof. dr. L. Ste vens uit Prinsenbeek, hoogle raar fiscale economie aan de Rotterdamse Erasmus-uni- versiteit. „In dat geval weten de on dernemer en zijn vrouw nau welijks voor de gezamenlijke werkzaamheid de voordelig ste fiscale positie te kiezen. Het eenvoudigste is dat de zo genoemde meewerk-aftrekre- geling wordt toegepast". „Die aftrek komt ten goede aan de echtgenoot die onder nemer is en is derhalve in feite een miskenning van de zelfstandigheid van de andere partner", zegt Stevens. Vaak is echter het betalen van een reële beloning van de andere partner fiscaal guinstiger. „Nadeel daarvan is", zegt Stevens, „dat er dan een schriftelijk contract moet zijn. En waarom zouden we de mensen belasten met allerlei overbodige papierrommel? Want de belastinginspecteur kijkt toch alleen maar naar de feiten. Het salaris van de meewerkende vrouw valt dan voor de man onder de noemer bedrijfskosten, terwijl het echtpaar bij de fiscus geboek staafd wordt als tweeverdie ners. Met alle gevolgen van dien". Irritant is dat de keus tus sen beide regelingen zo moei lijk is, dat de ondernemer nauwelijks in staat is die zelf te maken, aldus Stevens. En op dit vlak signaleert Stevens, die in het verleden meermalen heeft laten blijken niet blij te zijn met de vereen- voudigingswetten van Oort, een voordeel van de nieuwe wetgeving: het wordt gemak kelijker gemaakt om een firma op te richten. Dat as pect krijgt volgens hem nog te weinig aandacht. Man én vrouw kunnen dat doen, waarmee ze gelijkwaar dige partners worden. „Heel veel mensen realiseren zich deze mogelijkheid niet", is zijn ervaring. En veelbeteke nend voegt hij eraan toe dat het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat er in ons land sprake is van maar liefst een kwart miljoen vrouwen die meewer ken in het bedrijf van hun partner. Het aantrekkelijke gevolg van zo'n man/vrouw-firma is dat iedere partner zijn of haar eigen winstaandeel krijgt. Dat houdt in dat beide fir manten afzonderlijk inkom stenbelasting moeten betalen, maar ook dat ze beiden kun nen profiteren van belasting faciliteiten als zelfstandigen aftrek, de fiscale oudedagsre- serve en vrijstelling voor het Prof. dr.L. Stevens: „De ondernemer en zijn vrouw we ten nauwelijks voor de gezamenlijke werkzaamheid de voordeligste fiscale positie te kiezen." - FOTO DE STEM/JOH AN VAN GURP ondernemingsvermogen in de vermogensbelasting. In de praktijk betekent de man/ vrouw firma dus een verdub beling van de ondernemersfa ciliteiten. Zo'n man/vrouw-firma biedt voor de bedrijfsopvol ging ook betere mogelijkte den, meent Stevens. neer een firma een beet) doorgroeit wordt het fiscaal aantrekkelijker om deze te zetten in een BV. De kingswinstvrij stelling, bedrag dat de firmanten be lastingvrij in handen kf na het beëindigen van de on derneming, wordt dankzi) 'Oort' met 10.000 gulden ver hoogd. „En dat bedrag, dat «F kan lopen tot 45.000 gulden krijgen man én vrouw belas tingvrij in handen. De man vrouw-firma kan een goed'" oplossing zijn voor de opvo- ging in familiebedrijven",® dus Stevens. Nu is het niet zo dat nood lijdende ondernemingen in eens de gouden appels van® bomen kunnen plukken, w®» zo werkt het ook na 'Oon niet. Want - en dat is de a"' dere kant van de medaille slecht lopende bedrijven h' ben niets aan belastingfa® teiten, want die zijn door lage belastingdruk weinig niets waard. „Maar", res«' meert Stevens, „een b goedlopend bedrijf is man/vrouw-firma straks? woon beter af". Stevens gaat zatemji lieper op deze materie in dens een rede die hij houdt gelegenheid van de op®"1 van het nieuwe kantoor Witlox Advies, accounts» en belastingadviseurs, in Bi®' da. LEIDEN (ANP) - Ge zien de belangstelling voor de verkiezingslijn heeft de Stichting Bur gerschapskunde uit Leiden besloten vol gend voorjaar een al gemene politieke infor matielijn te openen. Het gaat om een 06-lijn waarop actuele politieke informatie te beluisteren valt. De eerste grote klus zal volgens de projectlei der van de Stichting, N.A. Bloot, de gemeenteraads verkiezingen van maart volgend jaar zijn. Bellers hebben de moge lijkheid om vragen te stellen over de politieke actualiteit van dat mo ment. Bij de verkiezings lijn, die donderdag werd afgesloten, was het niet mogelijk om vragen te stellen. Bloot denkt tevens aan regionale lijnen voor de grote steden. De verkiezingslijn van de Stichting was volgens Bloot een succes. In totaal hebben vijfduizend men sen gebeld. De grootste belangstelling was er voor het nieuws uit de lande lijke ochtendbladen en voor de spelregels die gel den bij verkiezingen. De Stichting Burger schapskunde is een lande lijke instelling voor poli tieke vorming en voor lichting. (ADVERTENTIE) WAARMERK VOOR VAKWERK DEN BOSCH 073 -14 44 14 BREDA 076 -14 39 86 DEN HAAG (ANP) - Genui heden die ze hebben om di onvoldoende. Ze blijven sor intentieverklaringen. Tot d; Nota's functioneren vaak alsj' alibi. De gemeenteraad neemt een nota aan en denkt dan dat; het probleem is opgelost. Dat zei directeur A. Kruytl van het Landelijk Bureau Ra cismebestrijding (LBR) vrijdag in Den Haag. Daar kreeg bur gemeester A. Havermans, te vens voorzitter van de Vereni ging van Nederlandse Ge meenten (VNG) een nota aan waarin het LBR de gemeenten richtlijnen voor het opzetten van een anti-discriminatiebe-| leid. Drie jaar geleden kwam er een eerste versie van die nota uit en bij het uitkomen van de herziene versie constateert het LBR dat in die drie jaar steeds j meer gemeenten er toe zijr overgegaan om een gericht] anti-discriminatiebeleid te ontwikkelen. In het verleden bleef het veelal bij incidentele (ADVEF -!JdJdddddd J jjjjj COMPU SYSTEM 4612 PL BERGEIfl TELEFAX (01640)1 ^FORMATEUR WIL hij niet g oaanse vondst 'pré-informate weten. De grote routinier va 'eerde zich gisteren als onder spel tot de informatie voor zijn "oe de benaming ook is, de wegbereider van de informate ue Koning staat bekend als communicatieve gaven. Hij is maien nodig, keiharde beslissi De eerste taak van De Konin werking te toetsen. De 'onder weten naar welke combinatie ugaat. Dat is een goede zaak begonnen. QA-leider Ruud Lubbers ha Pel een opmerkelijke inzet. L «n? van Mierlo weten of hij tB l kablnet van CDA, VVD en zie beeft gegeven een ten - liet zich echter niet uit n,??r a,an te s,uren op een ko w cb min of meer zijn zin g „..opbiechten met wie hij he tiBK dat ook de andere pa „I 1Paüng kenbaar te maken. Jan de Koning zeer nadru „,jn °e Koning in de he vi ?Pdracht slaagt, is er al v VBn r?at ,zinl°ze onderhandeli niemarfn 'S ',?Uter winst Bi' e ma,. and .gebaat. De problem n krijgt, vereisen een sn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 2