achter! siaste kopers m/v tarten ;sen NIEMAND GELOOFT MEER IN VASTE OEVERVERBINDING II v e leken kopje onder te gaan. De veerponten van de Westerschelde. Te pletter gevaren tegen de pijlers van de brug, de nieuwe navelstreng van Zeeuwsch-Vlaanderen. Het einde van die verma ledijde boten, voor velen een bron van ergernis. Lange wachttijden en altijd maar rekening houden met die boot. Dag gezellig feestje! De laatste boot vertrekt over tien minuten! Alles leek in kannen en kruiken. Maar Neelie vond weer een rood potlood. In haar handen gedrukt door de Belgen die anti-brug zijn. Een kort briefje naar Zee land, nog even geduld graag. De bekende druppel. Op die paar optimisten na gelooft geen Zeeuws-Vlaming meer in de vaste oeververbinding. Dus, wat doen we nou met die bootverbinding? In Zeeuwsch-Vlaanderen weten ze het heel zeker, niet meer praten over die brug en tunnel. Geef ons heden een goede bootver binding. Rode draad Dubbeldekker Vrachtverkeer Zoomweg ZATERDAG I O 9 SEPTEMBER 19891 Um Onderhandelen Ellende Pontdeskundige Bijkomen Bespreking Vreemde profeten ste electro st Nederland, drukte hebben wij op iverse filialen voor he en verkoopervaring ke sollicitatie kunt u ro b.v. B ROOSENDAAL s 5611 EB EINDHOVEN Markt 17 Tel. 040 - 44 28 32 Edewerker Inkomend Binnen- Irisme en recreatie) 1/akbekwaamheid voor het lubedrijf Tlandelskennis voor het lubedrijf ■AATicketing/Luchtvaart Iment: ptieleer nent en Organisatie psychologie en Personeelsbeleid j ing en Communicatie: lig NIMA-A Ikunde hniek en telefoneren Iren en onderhandelen leren pn relations: 3 Public Relations Relations NGPR-A sadministratie en economie: Istand pnnis Boekhouden (BKB) I Diploma Boekhouden (PDB) Iterboekhouden itergebruik: |Ctie PC-gebruik/MS-DOS rwerking met WordPerfect en vrite IV cursus WordPerfect jreerde Tekstverwerking met vork II i snsverwerking met D-Base III (Plu ïtie met Lotus 1-2-3 irwerker (typen, Nederlands srwerking met WordPerfect) deeltijdopleidingen voltijdopleiding z Door Romaln van Damme René Commandeur verhuist met pijn in het hart. Weg uit zijn geliefd Zeeuwsch- Vlaanderen. Een rasechte Oostburger naar de overkant. Niet dat het daar in Goes zó slecht is, maar om nou te zeg- Goes hier komen we, nee, dat ook weer niet. Maar het moet. „Want ik wil mijn twee kinderen wel zien opgroeien. Tot nu toe kwam daar weinig van". De re den? René Commandeur, directeur van het in Goes gevestigde bedrijf Infodatec Nederland BV moet altijd rekening hou den met die boot. „Om kwart over zes op. Want ik moet de boot van kwart over zeven halen. Moet je toch om zeven uur op het veer- ilein in Breskens staan. Anders loop je ;ans dat je niet meekunt. Nou, 's avonds werk ik wel eens langer. Na zeven uur heb je te maken met uurdiensten. Dus ben je redelijk laat thuis en liggen de kinderen al lang op bed. Echt, ik zie ze zelden". Er zijn veel meer Zeeuws-Vlamingen die een dergelijk verhaal kunnen vertellen. De boot als een dikke rode draad door het leven. „Het is maar een klein stukje, die overkant", weet René Commandeur, „toch voel je dat je echt weg bent. Straks wonen wij in Goes. Qua kilometers, qua afstand zeker te doen. Maar je zegt niet zo gemakkelijk, we rijden eens naar Oostburg. Kopje koffie drinken bij de fa milie of vrienden. Die boot hè". Voor alle duidelijkheid. De boot hóeft niet weg. O nee. En zeker, de boot heeft charme. Niet alleen voor de Duitse toe rist die het allemaal zo 'toll und nett' vindt. De boot hoort er wel degelijk bij. Maar laat hem iets meer varen. Ook 's nachts. Dat lijkt echter nog ver weg. Welis waar gaf de Zeeuwse gedeputeerde J. de Voogd de PSD opdracht te onderzoeken wat er moet gebeuren om de vloot op volle sterkte te brengen als blijkt dat de vaste oeververbinding slechts op papier houdt. „Maar duidelijkheid is er nog al- lijd niet", zegt PSD-directeur mr. D. Vos. De PSD heeft het er maar druk mee. „Wij moeten nu notities maken. Wat doen we als de vaste verbinding afgebla zen wordt. Wat doen we als die verbin ding er wel komt. Alle mogelijkheden moeten bekeken worden. Misschien komt tracé 5 weer in beeld. Een vaste verbinding Kruiningen-Perkpolder met als voorwaarde een volwaardige bootver binding Breskens-Vlissingen. Ook daar moeten we rekening mee houden". Zeker doen, zeggen ze in West- Zeeuwsch-Vlaanderen waar de afgelopen zomer de automobilisten vrijwel iedere dag moesten aanschuiven. Wachttijden van meer dan een uur waren geen uit zondering. „In die drukke maanden reed ik vaak via Perkpolder. Ook 's avonds. Dan verhes je echt veel tijd", gruwelt Re né Commandeur. „Medewerkers van mijn bedrijf moe ten vaak naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Die wonen dan in Vlissingen maar gaan in de zomermaanden over bij Kruinin- gen. Nou, die zijn een halve dag onder weg voor ze aan het werk kunnen. En dan terug. Ze stoppen wat eerder om toch een beetje op tijd thuis te zijn". Schaf voor de verbinding Breskens-Vlis- singen nog een dubbeldekker aan, roe pen ze al jaren in het aan België vastge plakt zuid-westelijk puntje van Neder land. Nu vaart er een dubbeldekker en een enkeldekker. Want in het verkeers aanbod zit nog altijd groei. Vorig jaar zette de PSD 3.001.193 auto's over. Top dag in dat jaar was tweede paasdag. Op het veer Breskens-Vhssingen telde de PSD toen 58 reizen waarbij 5873 perso nenauto's overgezet werden. Even ge duld aub. „Maar je moet je niet blind staren op dat zomerseizoen", zegt directeur Vos meteen. „In het toeristenseizoen zijn veel wegen langs de kust verstopt. De veren zijn eigenlijk een onderdeel van die we gen. Dus ook verstopt. Daar is heel wei nig tegen te doen. Een dubbeldekker er bij zal de wachttijden iets verminderen, maar in die periode alle wachttijden wegpoetsen zal niet lukken". Niet dat de directeur het probleem baga telliseert, maar meer zorgen maakt hij zich over de problemen met het vracht verkeer bij Perkpolder-Kruiningen. „Het is verschrikkelijk", vat J. Blommaert van gelijknamige transportbedrijf uit Hulst de problematiek kernachtig samen. „Het kost heel veel tijd en heel veel geld. Je moet vroeg weg om mee te kun nen met de eerste boot. Soms lukt dat niet omdat bijvoorbeeld de vrachtwa gens met vee voor de markt in den Bosch voorrang krijgen. Wij gaan iedere dag zo'n tien tot veertien keer over. Straks begint de bietencampagne. Dan wordt het helemaal dringen. Een planning ma ken is bijna niet te doen. Want je weet niet wanneer de vrachtwagens over kun nen". Maar straks is hét alternatief toch klaar?. De Liefkenshoektunnel bij Antwerpen, Di 4 BIJ Perkpolder-Kruiningen heeft vooral het vrachtverkeer te maken met wachttijden. „Je weet nooit wanneer Je over kunt". Ruim baan voor de veerboot FOTO'S DE STEM /COR J. DE BOER. vlakbij en straks aansluitend op de Zoomweg. „Ja, kan zijn", zegt Blom maert. „Maar over de hoogte van de ta rieven is nog niets bekend. Er wordt ge zegd dat het per keer 500 franken kost, meer dan 25 gulden. En je moet de grens over. Hier aan de grens bij Kapellebrug begint de douane pas om 06.00 uur. Als je vroeg in Rotterdam moet zijn, kun je ook dat vergeten. Bovendien, in België mag het totaal gewicht van een geladen auto niet meer dan 44 ton zijn. In Neder land 50 ton". Die Liefkenshoektunnel. Volgens be rekeningen van deskundigen goed voor 25 procent minder aanbod bij het veer Perkpolder-Kruiningen. Dus vermoede lijk geen of in ieder geval minder lange wachttijden. Het ligt daarom voor de hand; een van de dubbeldekkers bij Perkpolder-Kruiningen zetten we in bij Breskens-Vlissingen. Boot ombouwen en klaar is kees. Directeur Vos heeft zijn twijfels. „Acht a tien miljoen in een boot steken die nog acht jaar mee moet, vind ik per soonlijk nogal veel. Overigens wil ik be nadrukken dat er in de diensten bij Perk polder-Kruiningen geen wijzigingen ko men. Er is geen enkel plan in die rich ting". Vos kent de verhalen. Als de Liefkens hoektunnel klaar is, kan Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen volstaan met een uur-dienst. „Dat model hebben we niet bij de hand. Wat we nu doen is uitzoeken wat er mo gelijk is. Met het rijk zjin we aan het on derhandelen voor de periode tot 1994. Wat wordt de bijdrage. Voor 1989 krij gen we 31 miljoen. Nu blijkt dat we wel licht langer in de vaart moeten blijven. Dus moet er geld beschikbaar komen". Voor de bouw van een nieuwe boot? „Misschien", büjft Vos voorzichtig. „De economische levensduur van de boten is dertig jaar. Uitgaande van de huidige si tuatie ziet het er naar uit dat we tot 1995 moeten varen. Dan ga je daar je onder houd op afstemmen. Groot probleem is de Prinses Beatrix. Zeg maar ons reser veschip. Die was al in 1988 afgeschreven. Als die tot H 995 moet varen. Met veel kunst-en vliegwerk lukt het misschien net. Maar een goede basis is het absoluut niet". Pakweg zestig miljoen kost een nieuwe dubbeldekker. „Je kunt echter denken aan kleinere boten met bijvoorbeeld een beweegbaar tussendek. Kun je de boot aanpassen aan het aanbod. Let wel, ik zit wat hardop te denken. Ik zeg niet dat het de oplossing is. Want inderdaad. Wie zegt dat we straks nog allemaal in de auto zitten. Die auto is toch een heet hangijzer. Misschien is de groei veel min der dan nu aangenomen wordt. En dan kom je bij een volgend punt. Als er een brug of tunnel ligt kun je daar moeilijk een stukje van tussen halen. Bij de boten kun je zeggen, wij passen de diensten aan". Doen klinkt het in Zeeuwsch-Vlaande ren meteen in koor. Niet beknibbelen, maar uitbreiden met onder andere een nachtboot. „Dan moet de rijksbijdrage fors omhoog", vermoedt gedeputeerde drs. R. Barbé die al jaren droomt van een vaste oeververbinding. Wonend in Zeeuwsch-Vlaanderen is hij een vaste bootklant. „In noodsituaties kan ik als gedeputeerde gebruik maken van een pasje. Soms lukt ook dat niet. Gewoon te druk". Ron Barbé is één van die optimisten die de oeververbinding nog niet hebben afgeschreven. Kan ook niet, als is er nu dan toch sprake van twijfel. „Laat ik voorop stellen dat een vaste oeververbin ding op langere termijn altijd goedkoper zal zijn. Maar stel dat die verbinding er niet komt. Ja, dan moeten we wel op de boten toer". Ach, we hebben er al mee leren leven, zegt J. Oosterbaan van het Breskens transportbedrijf Vooruit. „En ik moet eerlijk zeggen, de laatste tijd gaat het wel. Veel beter dan in de periode dat die nieuwe dubbeldekker bij Breskens om de haverklap uit de vaart moest. Dat was een ellende". „In ieder geval is de service een stuk verbeterd. We bellen soms wel tien keer op een dag naar de boot. Is het druk, kunnen we gelijk mee. Nou vroeger kwam het wel eens voor dat we belden en ze zeiden, niets aan de hand. En ver volgens kon je een uur in de rij staan. Maar goed. Helemaal optimaal zal het nooit worden. Je er druk om maken heeft geen zin". Kritiek op de service heeft ook Rens Klaasse. Aardenburger en werkzaam in Vlissingen. Al zeven jaar 'pontdeskundi ge' maar keurig de wachttijden omzei lend door 'te voet de Westerschelde' te nemen. „De boot is wel eens te laat. Dan is het voor de wachtenden op het plein gissen wat er nou precies aan de hand is. Als ze dat nou eens wat meer zouden doen, heb ik absoluut geen probleem met die boot". Jan Mak, secretaris van de Dienst commissie van de PSD (vergelijkbaar met de ondernemingsraden) hoort die verhalen ook. „Bij de PSD werken 420 mensen. Al jaren verkeren zij in onzeker heid. Blijven we varen, of verdwijnen we. Die onzekerheid vreet aan je en wekt wel eens irritaties op. Niet altijd goed te pra ten, maar begrijpelijk". Zoals het hoge percentage ziektever zuim. „Vijftien a zestien procent. Vorig jaar in bepaalde categoriën was dat zelfs twintig procent. Daar komt dan bij dat langdurige zieken niet vervangen mogen worden. Daardoor moeten er zelfs ver lofverleningen ingetrokken worden en moet er gewerkt worden met een mini male bezetting. En dan kom je weer bij die irritaties". Die onzekerheid wringt. „Gelukkig be gint dat besef door te dringen bij de in stanties die er mee te maken hebben. Toen minister Ruding hier op het veer was, hebben we hem dat ook meegege ven. Die onzekerheid moet weg. We heb ben het al gehad over tracé vijf, de ver binding bij Kruiningen-Perkpolder. Met de bedenker van dat tracé hebben we nog altijd contact. Als daar de tunnel komt, kan het autoveer bij Breskens blij ven. Prima in het kader van de toeristi sche route. En dan kun je die bootver binding optimaliseren". Toekomstmuziek. Terug in het heden zegt Jan Mak heel beslist: „Hoe dan ook moet er een schip bijkomen. Dat kost veel geld ja. Een dubbeldekker komt al gauw op zestig miljoen. Maar misschien kom je wel toe met een kleinere boot zo als die ingezet wordt bij Texel. Een der gelijke boot kost 30. 35 miljoen en is met zes man te varen. Nu de boten zeker een aantal jaren langer moeten varen, moet er wat gebeuren". Helemaal mee eens, zeggen de Zeeuws- Vlamingen. Een van hen is IJzendijke- naar Willy van Leeuwen. Sinds kort werkzaam in Sas van Gent. Daarvoor reisde hij zeven jaar naar Vlissingen. „Los van de promotie, speelde die boot een belangrijke rol in het nemen van een beslissing. Want je verliest zoveel tijd. Als je 's avonds een bespreking hebt, ben je gebonden aan tijd. Zeker na zeven uur. Want dan krijg je weer te maken met slechte busverbindingen. Op die ma nier wordt je wel gedwongen de auto te nemen". Gezellig is het wel. „Je bent meestal met dezelfde mensen op dezelfde boot. Je leert elkaar aardig kennen. Wat wel opvalt is dat de groep na verloop van tijd toch uit elkaar valt. Die gaat weer in Zeeuwsch-Vlaanderen werken, die ver huist naar de andere kant. De boot ook 's nachts laten varen, zou al een hele ver betering zijn. Je wilt toch wel eens op een personeelsavondje zijn. Nu moet je een slaapplaats regelen of voor elf uur terug naar de boot". Die laatste boot, zeggen ze bij de PSD, vaart altijd maar een handjevol mensen over. Dus niet rendabel. Juist dat woord zal volgens René Commandeur in de na bije toekomst vaker opduiken. „Stel dat het klopt. De Liefkenshoektunnel is klaar en zuigt een groot aantal vrachtwa gens van het veerplein. Minder vracht wagens, dus minder vaarten nodig. Om het uur naar de overkant. En dan rijden er meer mensen naar het veer bij Bres kens waar de wachttijden groeien. Nee, wat die boten betreft zie ik de toekomst niet zo zonnig in". Als het goed was, neen, als het een beetje te gen had gezeten, zou °P of omstreeks 11 september van het vorig jaar de wereld ajn vergaan. Ik lees dat in een Ul>eenzetting van Dave Barry 'n de International Herald Tri bune. De sombere voorspelling *as afkomstig van Edgar Whi- söiant, voormalig raketinge- ■beur bij de Amerikaanse ruim- [evaartorganisatie NASA. Hij de fatale datum geëxtrapo- ^d door mathematische ma nipulatie van rotsvaste bijbelse gegevens. Barry hoorde van de profetie van Edgar tijdens de partijcon ventie van de republikeinen in New Orleans, waar hij zich ook met andere middelen een mo numentale kater had verwor ven. Barry was toen opgetogen over het slechte nieuws, want hij zag -gezien het katertor ment waaraan hij blootstond - weinig aanleiding om verder te leven. De profetie van de ruimte vaartman trok aanzienlijke be langstelling in Amerika. Hoge- drukpredikers grepen de datum aan als ultieme bekerings-dead- line en velen waren dan ook diep teleurgesteld toen op 12 september gewoon de zon op ging en de aarde bleef draaien. Kort daarna kwam de profeet Edgar met een brochure waarin hij uiteenzette dat zijn eerdere extrapolaties door een klein foutje waren besmet en dat de aarde, op grond van nieuwe, uiterst nauwkeurige berekenin gen, op vrijdag 1 september 1989 zou vergaan. Het blijft nog even spannen, want mis schien is de meetlat van Edgar door de warmte van de zon wat gekrompen. Maar als oktober aanrolt in de nevels van de herfst zijn we voorlopig veilig. Ik heb een zwak voor Ameri kaanse profeten. Ze trekken fors aan de bel. Kijk maar eens wat ons volgens de profeten dit jaar nog te wachten staat. Daar gaan we: Ronald Reagan valt van zijn paard en schiet zich per ongeluk in zijn voet. Mary- lin Monroe blijkt te zijn ver moord. Een aardbeving blaast een gat van enkele kilometers in de Chinese muur. Een zeer hoog regeringsfunctionaris in Washington blijkt tot in zijn nek in de cocaïnehandel te zit ten. Senator Ted Kennedy wordt in een drankhuis tot pap geslagen na het flirten met de vrouw van een destructieve zwaargewicht van 140 kilo. Prinses Diana ontsnapt ternau wernood aan een bomaanslag van de IRA. Genetische ontwikkelingen leiden tot koeien van olifants formaat, huiskamernijlpaardjes en de kruising van kippen met varkens, waardoor bacon-and- eggs zonder bacon mogeüjk wordt. Er ontstaat een nieuwe rage in de mode als gevolg waarvan miljoenen vrouwen en meisjes het hoofdhaar wit zul len laten bleken om de 'Bar bara Bush Look' te verkrijgen. Jane Fonda zal toegeven dat zij de minnares is van vice-presi dent Dan Quayle, en Dan zal dat bij hoog en bij laag ontken nen. En Shirley MacLaine zal na een reis door het Midden- Oosten als vrouwelijke Mozes een geheel nieuwe, aan deze tijd aangepaste set Tien Geboden onthullen. Volgens een der geboden zouden we aan Pyramidale Kracht moeten gaan geloven. Het is dus maar goed dat de wereld op 1 september, volgens de profetie van Edgar Whise- nant, niet is vergaan. Er staan nog een paar enerverende maanden voor de deur. In de lange nacht van zondag 31 de cember op maandag 1 januari zullen we zien wat er over is van de Chinese muur, wat een nijlpaardje van twee kilo kost en hoe de voet van Ronald Reagan geneest. En Ted Ken nedy is gewaarschuwd. i aan: WB TILBURG. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 29