DE STEM Oude Muziek op dertig lokaties FESTIVAL MET INTERNATIONALE GROEPEN IN UTRECHT Jan van Gilse-prijs voor Walter Maas Rotterdam Pop Park gokt op 70.000 bezoekers Uitgeverij Veen neemt titels van Reve over Studio in Yeenendaal wil Hilversum en Yan den Ende als klant Kunstzender voert eenzame strijd voor plaats op kabel pestem extra AVRO zoekt kandidaten voor tv-spel Op een dertigtal lokaties wordt van 25 augustus tot en met 3 september in Utrecht het Holland Festival Oude Muziek gehouden. Internationale ensembles presenteren muziek uit middeleeu wen, renaissance, barok, klassieke en vroeg-ro- mantische periode. Beethoven Baken Plaatselijk Mode Herhaling Jacques Bank krijgt Muziekprijs Wettelijk Installatie Nationale Ballet naar Oost-Berlijn WANNEER je alles prol boeken geschreven wor' 0m de boeken zelf te le: klacht kom je ook tegif over literatuurkritiek, 'Een stem in je hoofd', over het vak 'schrijven' tiepunten in het oerwi woord. Grote mond „Ik ga dit jaar naar Ibiza, omdat ik mijn huis aan het verbouwen ben. Dat kost al genoeg Erik de Zwart, d] T2> De AVRO zoekt Neder landse of Vlaamse kop pels ten behoeve van het nieuwe televisiespelletje 'Partners', dat met in gang van het komende seizoen op het scherm zal verschijnen. Het hoeft niet uitsluitend om man en vrouw te gaan, volgens de AVRO. Samen wonende collega's, broers en zussen of goede vrienden zijn eveneens welkom. In twaalf uitzendingen zul len 36 partners hun op wachting maken. Van de partij zijn ook twee 'AVRO'-koppels: Maurice Hermans en Gemma van Eek (momenteel artistieke partners in het voorpro gramma van de One Man Shows van Toon Hermans) en het echtpaar Gerrie en Greet Knetemann. Gerrie Knetemann. Van onze kunstredactie Dit achtste festival wordt op 25 augustus om 18.30 uur vanaf de Domtoren ingeluid door het Utrechts Klokken- luidersgilde. Behalve tientallen concerten zijn ook lezin gen en exposities aan het festival verbonden. Zo wordt ditmaal een studiedag 'Paléographie Musicale' met me dewerking van het Choeur Grégorien de Paris gehouden. Pianist Melvyn Tan bespeelt de fortepiano tijdens het festival Oude Muziek in Utrecht. - FOTOCOBROERSE De 'paleografie' wordt beoe fend in het klooster in het Franse Solesmes, waar hon derd jaar geleden werd begon nen met het conserveren van originele gregoriaanse manus cripten. De Schola Cantorum Am sterdam zal in de Pieterskerk het dagelijks breviergebed ge wijd aan St. Bartholomeus mu zikaal verzorgen. In het mu ziekcentrum Vredenburg wordt op zaterdag 26 augustus een Oude Muziek Markt (10.00- 18.00 uur) gehouden met instru menten, boeken, platen en bladmuziek. Veel ensembles spelen op origi nele instrumenten, zoals The London Classical Players o.l.v. Roger Norrington, die samen met Melvyn Tan een Beetho ven-concert voor fortepiano zullen uitvoeren. Steve Lubin zal klaviersonates van Haydn op fortepiano vertolken. Ver- Van de kunstredactie AMSTERDAM - Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het Genootschap van Nederlandse Componisten heeft het Genootschap in 1986 de Jan van Gilse-prijs ingesteld. Deze prijs wordt in principe iedere twee jaar uitgereikt aan personen of instellingen die zich uitzonderlijk verdien stelijk hebben gemaakt voor muziek van Nederlandse componisten, de hedendaagse in het bijzonder. De prijs heeft de naam gekre- tiviteiten zijn van onschatbare waarde geweest voor de na oorlogse opbloei van het com poneren en de nieuwe muziek in Nederland. Met aanstekelijk enthou siasme en een voor niets en nie mand terugdeinzend doorzet tingsvermogen heeft hij een zaak gediend waaraan weinig persoonlij kë eer leek te beha len. Hij heeft al zijn overre dingskracht gebruikt en daar bij virtuoos gemanipuleerd om zijn doel te bereiken. Hij is een uniek spreker met een geheel eigen en voor nie mand direkt begrijpelijk taal gebruik, maar hij is voor gene raties jonge componisten een baken in hun bestaan geweest. Het lijkt de jury tevens een daad van rechtvaardigheid deze prijs aan Walter Maas toe te kennen. Een prijs waaraan de naam verbonden is van de Nederlandse componist Jan van Gilse, die de jaren 1940- 1944 groot persoonlijk leed en tenslotte de dood hebben ge bracht. Het was immers Walter Maas die als Duitse jood in Ne derland in de oorlog onderge doken zat en na de bevrijding als tegenprestatie Gaudemus oprichtte: „Nadat ik met Ne derlandse hulp ontkomen was aan de vervolgingen tijdens de oorlog wilde ik mijn dankbaar heid tonen aan het Nederlandse volk; in die tijd waren mij de moeilijkheden opgevallen waarin de jonge componisten verkeerden. Ik besloot hun de gelegenheid te bieden om onbe zorgd te kunnen werken. Zo ontstond min of meer spontaan de eerste kleine kring en trof fen zich jonge componisten, speelden en beluisterden zij eigen werken en discussieerden daarover". (1960, Walter Maas in gesprek met Jaap Geraedts). Het aanzien en de uitstraling van Gaudemus op nationaal en internationaal niveau, zijn in belangrijke mate te danken aan Walter Maas. Het Neder landse muziekleven en de Ne derlandse componist zijn hem dan ook de grootst mogelijke dankbaarheid verschuldigd. gen van de oprichter van het Genootschap van Nederlandse Componisten, Jan van Gilse. De jury, bestaande uit Otto Ketting (voorzitter), Marius Flothuis en Joël Bons, kent in 1989 de Jan van Gilse-prijs toe aan Walter Maas. Het bijgeslo ten juryrapport spreekt voor zich. De uitreiking van de prijs vindt plaats op zaterdag 9 sep tember 1989 om 17.15 uur in cul tureel centrum De IJsbreker, Weesperzijde 23 te Amsterdam. De grijs ad ƒ10.000,- is mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Stichting BFO te Hilversum. De uitreiking zal worden omlijst met enkele zeldzame moments musicaux. Daarbij zal onder meer worden opge treden door Harry Sparnaay, terwijl een uniek gelegenheids ensemble een speciaal voor dit evenement geconcipieerd werk van Theo Loevendie zal uitvoe ren. De jury kent de Jan van Gil- seprijs 1989 toe aan Walter Maas. Als geen ander is hij sinds 1945 de onvermoeibare pleitbezorger in ons land voor de eigentijdse muziek. Zijn ak- Door Raoul van den Booren AMSTERDAM - Terwijl TV-10 en Veronique met miljoenen smijten levert de Culturele Hoofdstadzender een eenzame strijd in het gevecht om een plaatsje op de Nederlandse kabelnet ten. In tegenstelling tot de commerciële zenders richt deze zogenaamde CHZ zich bewust op een klein, kunst minnend kijkerspubliek. Een beetje tegenwicht voor alle pulp die we in de volle laag over ons heen krijgen, zo hopen de medewerkers. De veroveringstocht krijgt langzaam gestalte. Twee jaar geleden werd gestart met re gionaal gerichte kunstpro gramma's op de kabel van Am sterdam. Inmiddels zijn daar Groningen en Hilversum bijge komen. Limburg is de volgende hal te. Het is zo goed als zeker dat Weert, Roermond en Venlo binnenkort - mogelij k komend najaar-kennis kunnen maken met de uitzendingen van de Culturele Hoofdstadzender. Die zal in die plaatsen de naam Limburg-C gaan dragen. De programma's zullen bestaan uit documentaires, interviews en reportages uit de kunstwe reld, zoveel mogelijk gericht op gebeurtenissen in de regio. Bij de programmakeuze maakt CHZ vooral gebruik van be staande produkties uit binnen- en buitenland van bijvoorbeeld de NOS, BRT en VPRO. De uit zendingen sluiten zoveel moge lijk aan bij de plaatselijke kunstactiviteiten. Zo werd bij voorbeeld een tentoonstelling over Oskar Schlemmer in Am sterdam voorafgegaan door een documentaire over de beeldend kunstenaar. Verder wordt ac tuele informatie gegeven over kunstenaars als daar aanlei ding toe is, zoals bijvoorbeeld het overlijden van de filmer Joris Ivens. De Hoofdstadzender beperkt zich tot de wat exclusievere soorten van kunst die door gaans een klein publiek trek ken. Een avondje Paul van Vliet in de schouwburg is geen aanleiding voor CHZ om in be weging te komen. „Die man heeft dat niet nodig. Die voor stelling trekt genoeg publiek", verklaart medewerker Herman Spinhof. De stichting bestaat uit tien medewerkers. „Die zou je idea listen kunnen noemen." Ge werkt wordt met een jaarbud get van 800.000 gulden. Twee ton daarvan is afkomstig van het ministerie van WVC. De steden waar de zender op de kabel zit dragen bij naar grootte van het kabelnet. Zo betaalt Amsterdam anderhalve ton en Groningen 50.000 gulden. De rest is afkomstig uit diverse fondsen en sponsoring. „Het sponsoren van kunst is zo'n beetje mode geworden", zegt Spinhof. „Veel grote be drijven zien het als een chique visitekaartje. Natuurlijk profi teren wij daarvan. Zo zou ik me best kunnen voorstellen dat in Limburg DSM een deel van onze programma's financiert. Ze hebben dat tenslotte ook ge daan met de DSM-concerten via Omroep Limburg." Ook heeft de zender een eve nementenagenda waarvoor de plaatselijke schouwburgen en musea een klein bedrag beta len. De uitzendingen vinden steeds plaats op zondag volgens de zo genaamde Cineac-formule. Een programma van twee uur wordt de hele dag tussen 11 uur 's ochtends en 1 uur 's nachts herhaald. Dat gebeurt dan via het kanaal van een lokale zen der. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat zo'n drie procent van de Amsterdamse bevolking 's zondags regelmatig afstemt op het kunstkanaal. Landelijk komt dat overeen met zo'n 345.000 kijkers. „Dat is nog te weinig", geeft Spinhof toe. AMSTERDAM (ANP) - Het Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Matthijs Vermeulen muziekprijs 1989 toegekend aan de componist Jacques Bank. Bank krijgt de prijs - een bedrag van 10.000 gulden - voor zijn in 1985 gecomponeerde 'Re quiem voor een levende'. Het stuk werd dit jaar voor het eerst ten gehore gebracht. De jury waardeerde vooral de ori ginaliteit van de keuze voor het gebruik van teksten uit het middeleeuws kerkelijk uitsto tingsritueel. De p*ijs wordt op 27 oktoberjn Paradiso in Am sterdam tutgereikt. ROTTERDAM (ANP) - De tweede editie van Rotter dam Pop Park, die zondag 3 september wordt gehouden, moet volgens de organisato ren zeventigduizend bezoe kers kunnen trekken. Vorig jaar bezochten vijftigdui zend popliefhebbers het fes tival in het Rotterdamse Zuiderpark. Ten opzichte van de vorige keer zijn vooral in de omlijs ting wat verbeteringen aange bracht, aldus woordvoerder Serge Lubbe van de festivalor ganisatie. Die omlijsting be staat onder meer uit theater, kinderactiviteiten en een markt. Theatervoorstellingen worden niet meer zoals vorig jaar in een tent gegeven, maar tussen het publiek op de vel den. Daarvoor zijn drie straat theatergroepen aangetrokken, waaronder de Stressbrekers. Die kregen in 1988 de publieks prijs op het Oranjeboom straatfestival. Kinderen kunnen terecht in het Kinderpoppark, waar ze platenhoezen maken en met percussie-instrumenten spelen. De uit ruim honderd kramen bestaande festivalmarkt wordt over het hele terrein verdeeld, om 'niet zo'n mierenhoop te krijgen als de vorige keer', al dus Lubbe. Deze markt biedt Urban Dance Squad, ook dit jaar weer in Rotterdam. naast eetkramen onder andere nieuwe en tweedehands platen, poplectuur en 'popmerchandi- se' zoals buttons en T-shirts. Op de podia geven in totaal achttien bands acte de presen ce. Ook nu weer is gekozen voor bands die op het punt staan door te breken. Vorig jaar is dat volgens de organisa toren aardig gelukt. Zo zijn Li ving Colour en Fishbone (beide uit de Verenigde Staten) en Ur ban Dance Squad uit Neder land na hun optreden op Pop Park 'doorgebroken'. De laatste band treedt ook dit jaar weer op. Een opvallende verschijning is de Poolse band Voo Voo. Deze is in eigen land razend populair. Van hun laatste lp zijn honderdduizend exempla ren verkocht. De festivalorga nisatoren denken dat deze band in tegenstelling tot de meeste Oostblok-bands hier kan aanslaan, mede door de Westerse invloeden in hun mu ziek. Van eigen bodem zijn naast Urban Dance Squad de groe pen Damn, Motel Bokassa, Doppelgangers en Jack of He- arts. De overige groepen komen uit Canada, Engeland, de Ver enigde Staten, Tanzania en Frankrijk. Het festivalterrein wordt opgedeeld in twee grote velden met elk een groot po dium. Op beide podia zijn door lopend optredens. Gerard Reve. - FOTO») der spelen o.a. Pomerium Mu- sices uit New York, het Am sterdam Loeki Stardust Quar tet, The Orlando Consort uit Londen, I Madrigalisti del Cen- tro Musica Antica uit Padua, The Hilliard Ensemble uit Lon den en de Akademie für Alte Musik uit Berlijn. 'iDodendans' is een speciale festivalproduktie door de Ca- merata Trajectina, het Koor van het Rotterdams Conserva torium en acteur Hans Dagelet, in de regie van Lodewijk de Boer. Het betreft een theatrale fantasie over middeleeuwse dodendansen. Andere belang rijke concerten worden gege ven door o.a. The Gabrieli Con sort and Players uit Londen met Venetiaanse vespers, The King's Consort uit Londen met werk van Monteverdi en het viooltrio Simon Standage, Si- giswald Kuijken en Chiara Banchini, dat vioolsonates van Bach zal uitvoeren. Men kan ook telefonisch reserveren: 030- 312791,313279 en 340981. UTRECHT/AMSTERDAM (ANP) - De Utrechtse uit geverij Veen is in vérgaande onderhandeling met c schrijver Gerard Reve over het onderbrengen van vj boektitels die nu nog worden uitgegeven door uitgeve rij Van Oorschot. Het contract tussen Van Oorschoten Reve loopt met ingang van 30 april 1990 af. Reve liet Van Oorschot vorig jaar al weten de overeenkomst niet te willen verlengen. „Wij zijn in vergaande on derhandelingen met Reve over het bij ons onderbren gen van zijn titels", aldus Veen-directeur B. de Groot. De uitgeverij heeft dan bijna alle titels van de schrijver in haar bestand. Alleen de verzamelde ge dichten zijn nog onderge bracht bij Van Oorschot, en 'De Avonden' bij de Bezige Bij. „Maar van 'De Avonden' brengen wij ook een gebon den uitgave uit, dus behalve zijn verzamelde gedichten hopen wij binnenkort al ziji titels te hebben", aldus D Groot. Reve-liefhebbers hebben baat bij het opzeggen va: het contract tussen Van Oorschot en Reve, om uitgeverij een aantal wer ken van de schrijver in opruiming heeft gedaan Di uitverkoop is noodzakelijl omdat 'van de voorrad; nog een te groot aantal ei emplaren aanwezig is om op de reguliere wijze voor! april 1990 te kunnen verko pen', aldus de uitgeverij. Van orize rtv-redactie Jli t<v VEENENDAAL - In Veenendaal verrijst een facilitair be drijf voor televisie, dat heel eenvoudig TV Studio Veenen daal gaat heten. Het wordt een van de grootste facilitaire bedrijven in ons land, zo niet de grootste, vergelijkbaar met de studio's van Hilversum en Aalsmeer. De totale vloeroppervlak be slaat 1383 vierkante meter en dat is knap veel. Het bedrijf is de droom van het echtpaar Ben en Alja Suydendorp. Klanten zullen uit het hele land komen. Ook de omroepen, de NOS en zelfs Joop van den Ende zullen de weg naar Veenendaal wel gaan vinden. Want TV Studio Veenendaal is geen produktie- bedrijf. Het levert alleen men sen, mogelijkheid en materiaal en laat de invulling van een produktie graag aan de klant over. Het is dus geen concurrent. Ook de gemeente Veenendaal is zeer verrukt, want men ver wacht ten stadhuize dat de aanwezigheid van een grote TV-studio zijn uitstraling op horeca, de werkgelegenheid en dergelijke niet zal missen. In Nederland is behoefte aan een concurrerend werkend fa cilitair bedrijf, omdat men op de centen moet letten. Tot dus verre hebben de omroepen en de NOS nog de wettelijke ver plichting om 75 procent van hun produkties uit te zetten bij het NOB, maar deze gedwon gen winkelnering zal snel ver anderen en mogelijk verdwij nen. Voor radio bedraagt de verplichting 100 procent. Als Hilversum niet meer verplicht is opdrachten aan de overkant, het NOB, uit te zet ten, en naar de goedkoopste fa- cillitaire bedrijven mag zoe ken, is er kans voor derden die tot dusver onder het monopolie van het NOB zuchtten. Met deze toekomst voor ogen schie ten her en der facilitaire be drijven de grond uit. Er zijn nogal wat kleintjes bij, nauwe lijks levensvatbaar te noemen, maar ook fors opgezette onder nemingen zoals in Veenendaal. Het is ook niet uitgesloten dal zelfs het NOB een klant van Veenendaal gaat worde: „Iedereen," zegt Ben Suyden dorp, „is zeer enthousiast." bedrijf komt voort uit een elek trisch installatiebedrijf, dertij jaar geleden door Bens opgericht. Het installatiebe drijf ging in de loop der ja» uitbreiden en zich specialise» in audio-visuele produkties.' 1980 werd een ENG-set aan| schaft (Elektronic News Ga thering), portable opname-af paratuur om snel en hart films te maken. De uitbreidin gen gingen door. „We k heel veel opdrachten. Het Ie* van dit vak is dat je er aan ver slaafd geraakt." Het idee om de echt markt op te gaan werd in ja nuari dit jaar geboren. Prak tisch onder de kerstboom be sloten Ben en Alja Suydendoil om de grote stap te wagen, j* markt was er rijp voor. In Ne derland bestonden alleen Hilversumse studio's, die van Joop van den Ende in Aalst en nog een studio in Baarn. „Wij hadden al vele jaren er varing in de branche en we ge loven er heilig in dat nu de is anagebroken voor een e: studio. Toen we hoorden Van den Ende voor zichzelf be gon, kwam ons dat goed f Want hij zou wel facilitaire voorzieningen nodig hebt»' voor al zijn plannen. Wij wor den met nadruk geen concur rent van Joop en Hilvers# Nee, wij leveren alleen f* teiten. We gaan dus niet z produkties maken. Er zijn nog meer die hetzelfde idee wij hebben gehad, maar hebben al een voorsprong vier maanden." De studio zal1' januari klaar zijn. AMSTERDAM (ANP) - Het Nationale Ballet gaat drie voorstellingen verzorgen in Oost-Berlijn. Op 29 en$ september en op 1 oktober zal het gezelschap deelne men aan de Berliner Festtage in de Deutsche Staatse per Berlin. Het programma vermeldt '4 balletjuwelen' van George Ba- lanchine (1904-1983) en het Nederlandse choreografen?^ gramma, met drie balleten van respectievelijk Rudi va" Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk. Later in het dansseizoen reist Het Nationale Ballet na^ Athene en naar diverse Italiaanse steden. poor Henk Egbers Mensen zullen steeds literaire romans, novellen en poëzie blijven lezen, ook al lijkt het beeldscherm een geduchte con current van het boek te wor den. Er is een wezenlijk ver schil in de manier van commu niceren tussen beide media. Het lezen in een boek bezit een veel grotere intensiteit bij het luisteren naar anderen en je zelf. Dat is het uitgangspunt van Aad Nuis, als hij de positie van de literaire criticus temid den van het lettergeweld kri tisch bekijkt in 'Een stem in je hoofd'. Zoals bekend schreef Nuis heel wat kritieken of recensies in week- en dagbladen. Hij maakt een belangrijk onder scheid: die tussen de literaire recensent en de literatuurjour nalist. Over de laatste is hij niet zo enthousiast: 'Een boek komt tegenwoordig niet zozeer in de aandacht door lovende en grondige kritieken, maar vooral doordat de auteur te zien is geweest op tv..; maar ook in kranten floreren de in terviews, de literaire actuali teitenrubrieken, kortom de aandacht voor de auteur als publiek personage, in plaats van voor de innerlijke stem die uitsluitend klinkt in het boek dat hij of zij geschreven heeft. Veel boekennieuws is dan al leen nog maar wervend rumoer dat geen enkele poging doet om met dat boek in gesprek te ko men. De actualiteit overheerst alles. Ik denk dat Nuis zelf steeds een balans zoekt tussen de re censent die speurt naar de in nerlijke kwaliteit van een boek en daarnaast de actualiteits waarde niet uit het oog verliest. Maar het begrip 'actualiteit' heeft voor hem een andere in houd dan die van de dagwaar de. Dat is te lezen in de vier es says die zijn gebaseerd op de vier lezingen die hij voor de fa culteit der letteren van de Gro ningse Universiteit gehouden heeft. Daarbij gaat hij onder meer in op de vraag wat litera tuur is, de relatie tussen litera tuur en lezer en het handwerk van een recensent (een recen sent moet veel gelezen en veel nagedacht hebben). Het boek laat zich prettig lezen en de no tities bij het vak recenseren zijn zinnig voor de recensent èn de lezer die zich geconfronteerd ziet met al die 'betweters'. „In de Nederlandse literaire kritiek van het afgelopen de cennium is zelden meer iemand opgestaan met een grote mond, met een geprononceerde over tuiging, met morele eisen", om dat 'de criticus, geïnfecteerd door het democratische virus van de late jaren zestig, graag een schutkleur aanneemt en mompelt: Wie ben ik dat ik dit mag zeggen'. Het is Robert Anker die dat zegt in één van zijn essays in de bundel 'Olifant achter blok'. Toch heeft deze redacteur van Tirade en recensent van Het Parool geen heimwee naar 'de' Tachtigers - je weet maar nooit Maarten Biesheuvel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 14