DE STEM
Raas met verwarming aan
Week rust voor Van Aert
A OVERLEG MET POST UIT PELOTON GESTAPT
4Met dank aan Greg LeMond'
Rennerskwi
17 uur per dag werken
en 200 dagen van huis
Zes mensen
geschept
ZATERDAG 15 JULI 1989
IM
VOLGWAGENS ZORGEN VOOR PROBLEMEN
chauffeurs
MARSEILLE - Het is april als we Erik Breukink
uitvoerig spreken. Hij is zijn vierde prof seizoen
;eruisloos begonnen en fietst al twee maanden
irgens tussen de gelosten rond.
Vlaggen
'81
'85
'EUNGEN
iCIAUST
Ë3
i I
Talent
'aktiek
RITZEGE VOOR VINCENT BARTEAU
door Jean Nelissen
Tien seconden
straf voor
Delgado en Rooks
TOUR VANDAAG
TOUR MORGEN
an onze speciale verslaggever
JARSEILLE - Jan Raas
olgde gisteren de koers
Isof het hartje winter was.
lij een temperatuurvan
uim boven de 30 graden
ad de Zeeuwse ploegleider
verwarming op vol
taan.
Ie ongebruikelijke handel-
uijze kwam voort uit pure
(ood. De motor van de door de
tour-organisatie ter beschik-
jng gestelde Fiat Croma liep
lamelijk steeds warm.
Raas: „Ik stond steeds even
stil om de motor af te laten
koelen en daarna reed ik ver
der met de verwarming op de
hoogste stand. Het is het beste
wat erop zit onder die omstan
digheden".
Hetgeen Raas meemaakte,
staat niet op zichzelf. Veel vol
gers hebben dezelfde proble
men met het paradepaardje
van de Italiaanse autofabri
kant. Tijdens de etappe naar
Superbagnères stonden er zelfs
meer dan twintig wagens stil
langs de kant van de wegens
oververhitting van de motor.
PDM-ploegleider Jan Gisbers
moest toen zelfs de laatste twee
kilometer naar de top van de
laatste col lopen.
De ploeg van Gisbers heeft
overigens de hele Tour al afge
zien met de Fiats. Bij twee van
hun wagens is de motor ver
vangen, omdat de oude 'opge
blazen' was. Een derde auto is
om dezelfde reden vervangen
door een andere.
Fiat Frankrijk is dit jaar
voor het eerst sponsor van de
Tour. Het loste Peugeot af, dat
39 jaar de auto's voor de offi
cials en ploegleiders in de Tour
leverde. De wissel van de
wacht geschiedde, omdat de
Tour-organisatie voor dit jaar
naast de auto's ook nog een
flinke som geld verlangde.
Peugeot vond dat de eisen van
de Tour-organisatie te ver gin
gen. Fiat daarentegen had geen
problemen met de eisen. Het
concern ging een contract voor
drie jaar aan. Het stelt 300 wa
gens per Tour ter beschikking
van de organisatie en fourneert
5 miljoen gulden in die drie
jaar.
eserves Breukink uitgeput
i lie
IB uitzendbureau heeft direct werk
gemotiveerd en liefst ervaren
wij zoeken met spoed voor diverse
bedrijven in Zeeuws Vlaanderen
een heftruckchauffeur i.b.v. EVO-
diploma en vrachtwagenchauffeurs
i.b.v. een chauffeurs-diploma, b.v.k.
ervaring met HIABB-kraan.
Voor meer informatie of voor het
maken van een afspraak kunt u
contact opnemen met onze vestiging.
Inschrijfdagen:
Voor inschrijvingen in Hulst zit
ten wij elke maandagochtend
van 9.00 - 12.00 uur in winkel
centrum 't Trefpunt
le etage, op de Vismarkt.
Voor inschrijvingen in Oostburg
zitten wij elke woensdagochtend
van 9.00 - 12.00 uur in restaurant
"De Eenhoorn Markt 1.
Zestigste in Parijs-Nice op twintig minuten. Weggereden
de Waalse klassiekers. „Ik weet niet wat er aan de
hand is", zegt hij„het gaat gewoon niet".
vertelt dat zijn leven een
ireciese kopie is van het voor
bande jaar. Toen reed hij in
ipril al de sterren uit de hemel,
iu is het waardeloos. Hoe gril-
ig kan een mens zijn? Wat
leeft zijn atletische kracht
langetast? Duizend en een vra-
;en komen op. „Ik weet het
herhaait de geplaagde
sureur.
Het wordt mei. De Giro be-
pnt Op de achtste dag pakt hij
p de Gran Sasso de rose trui.
er dan niets aan de hand?
Misschien gewoon wat later in
form gekomen? Kan zijn. Het
menselijk raderwerk laat zich
onder grote druk niet altijd
irecies sporen. Op de dertiende
tg blijkt het optimisme voor
lang. Breukink stort aan het
ind van de Dolomietenrit naar
ilta Badia finaal in elkaar. Het
eeld staat de TV-kijkers op
nog haarscherp voor
Jgen. Een zielige figuur strom-
ëlt naar de streep. Dit was
;een fietsen meer. Het leek wel
of de rose trui dronken was.
Hij ligt daar een half uur
oor dood in een auto. Opent
oorzichtig de ogen en beseft
at hij met een verschrikke-
ïjke kater verder moet leven.
door Jean Nelissen
wordt met de dag slechter. Ik
zie het, hij loopt leeg. Geen
macht. Hij eet en het blijft er
niet in zitten. Het wordt niks".
Tot aan de Pyreneeën staat
Erik Breukink vierde in het al
gemeen klassement. Dan volgt
de klap. Breukink wordt kans
loos uit de wielen gereden en
verliest op twee ritten 33 minu
ten. „Het is een ramp", zegt
Post, „maar ik ben niet ver
rast".
Noordstraat 81, 4531 GD Terneuzen
01150 - 18600
lij heeft zijn studie opgegeven
«n profwielrenner te worden,
lijn vader was er tegen. Maar
kaaide snel bij toen Breukink
b Joop Zoetemelk van de ja-
negentig leek te gaan wor-
en.
Hij bleek een flonkerend ta
rnt Magnifieke pedaalslag.
loede zit. Beschaafde presen
tie. En nog hard rijden ook.
e ideale man om een logo
ote bekendheid te geven,
lultinationals gaven blanco
keques voor zijn handteke-
'ng. Hij bleef bij Post. In het
al van Alta Badia blijkt plot
ting dat er inderdaad iets aan
e hand is. Zó kapot kan een
ezond mens toch niet aanko-
len? Zo total loss. Bijna zelfs
Kn macht meer om op de fiets
blijven zitten. Zwalkend
'er de weg. Zwart voor de
Sn. Zes minuten verliezen op
kilometer.
Hij rijdt de Giro uit en her
at een beetje. Maar in de
'tste Apenijnenrit worden
lenen, die Breukink goed
innen toch weer overvallen
,ir dat gevoel van twijfel. Er
'ris. Maar wat?Hij hangt aan
staart van een groepje en
Komt terug bij en lost
ver De eerste tekenen zijn er
de totale inzinking in de
"mieten van blijvende aard
be Tour begint. In Luxem-
in°g één keer die opleving,
«er ontspannen in de ber-
getraind. Véél gerust. Het
n Weer even. Een mooie stunt
proloog. Zijn eerste gele
Bespreken hem achter het te-
j/^'epodium. „He'is toch mooi
'e trui eens te dragen",
«L „'I- Hij praat niet over
edigen. Dat wordt door
«.ook niet gedaan. Niemand
J*, deze taktiek. Maar
heeft dan al indeploegen-
prt v?en dat de gele trui de
gelijkheid rond Erik Breu-
maskeert. In l'Equipe
gi de nieuwe Tour-direk-
Jean-Marie Leblanc de
h/naaan met Post- "Een
gde is het", schrijft Le-
a ''dot Post zo weinig
arde hecht aan dg gele trui".
Uat Z6gt in 'nrieme kring:
eet Ze, raaar schrijven, ik
1661 ^t ik doe. Die jongen
In de dagen die volgen zwalkt
Erik Breukink krachteloos aan
de staart van het peloton. Hij
wordt nu ook in vlakke etappes
gelost.
Timide staat hij gistermid
dag op de quatorze juillet aan
de start van de 13de etappe in
Montpellier. Frankrijk viert
feest. Het land heeft zich met
vlaggen getooid en in bijna alle
dorpjes die de Tour aandoet,
hangen slingers over de weg.
Tweehonderd jaar revolutie. In
Parijs bruist de champagne. In
Marseille wordt een vuurwerk
ontstoken, op het moment dat
de Tour arriveert. Pal aan de
streep ligt de Gallion, het ma
jestueuze pirantenschip uit de
film van Roman Polanski voor
anker. Saluutschoten klinken.
De menigte brult. Maar Erik
Breukink hoort het allemaal
niet meer.
Dertig kilometer vóór de
feestelijke binnenkomst in
Marseille, waar Vincent Bar-
teau de etappe won, heeft Post
hem ergens op een vrij stille
provincieweg uit de koers ge
haald.
Het wieleridool verdwijnt
stilletjes uit de ronde. Hij huilt.
Maar zelfs dat doet hij be
schaafd. Nooit zal Erik Breu
kink de quatorze juillet 1989
vergeten. Juist tweehonderd
jaar na de bestorming van de
Bastille. Wat een vreemde spe
ling van het lot dat het op die
dag moest gebeuren. „Ik kon
het niet langer aanzien", ver
klaart Post, „hij loste steeds bij
het laatste groepje achterblij
vers. Ik laat die jongen niet he
lemaal stukgaan. Kom er uit!,
heb ik geroepen, het is goed ge
weest".
Breukink stapte af en ging
met doffe ogen achterin de auto
zitten. „Jij gaat zo snel moge
lijk naar een dokter", zegt Post,
„dit is niet meer normaal. We
laten je binnenste buiten keren,
maar het zal gevonden wor
den".
Erik Breukink beweegt nau
welijks merkbaar zijn hoofd.
Hij heeft het begrepen. Mis
schien dat een kundige arts het
raadsel oplost. Op zo'n feestdag
als gisteren blijkt wielrennen
een gemeen vak. Die nette vent
met zijn grote verdriet. Moest
dat nou op de quatorze juillet?.
Kennelijk zit'de wereld zo in
elkaar.
Erik Breukink was gister
avond blij dat hij afscheid kon
nemen van de Tour, die hem dit
jaar buiten de door hem ge
wonnen proloog niets dan el
lende bracht.
Breukink: „Ik vind het fijn
dat Post er net zo over dacht als
Overleg tussen Erik Breukink en ploegleider Peter Post. Even later zou de coureur uit Bergen op Zoom er de brui aan ge
ven. foto cor vos
ik. Ik zag er eigenlijk niks meer
in. Ik herstelde helemaal niet
meer. De voorgaande twee da
gen voelde ik een lichte verbe
tering, maar vandaag was het
weer aanmodderen. Zelfs op
die kleine bergjes kwam ik in
de problemen".
„Op deze manier doorgaan
tot het bittere einde had geen
zin. Met doorploeteren gooi je
meer weg dan je goed doet. En
er komt tenslotte nog meer dit
seizoen. Ik ga eens goed uitrus
ten, zorgen dat het lichaam
goed herstelt. Ook ga ik me
eens goed na laten kijken. Ik
denk zelf dat ik oververmoeid
ben. Na de Pyreneeën gaf de le
verfunctie aan dat mijn li
chaam heel vermoeid is. Voor
de Tour heb ik een dergelijk
onderzoek ook ondergaan.
Toen was alles goed. Ik heb
kennelijk al mijn reserves op
gebruikt in de eerste week, met
niet eens zoveel inspanning.
Hoe dat kan, is voor mij een
raadsel. Ik ben geen dokter en
het lichaam is zo complex".
Op het wereldkampioen
schap hoopt Breukink er weer
te staan. „Ik weet dat Cham-
béry een lastig parkoers heeft,
maar als ik goed ben, moet ik
daarop uit de voeten kunnen.
Ik hoop dat ik dan weer hele
maal in orde ben, want het we
reldkampioenschap zou mijn
seizoen kunnen goedmaken"
Van onze sportredactie
MEERSELDREEF - Jos
van Aert zal een week vol
strekte rust moeten hou
den alvorens hij weer op
de racefiets mag stappen.
Dat was het resultaat van een
medisch onderzoek gisteren
in het Baronie-ziekenhuis te
Breda. Jos van Aert, die via
Zavetem uit de Tour de
France na zijn valpartij van
donderdag thuis in Meersel-
dreef terugkeerde, liet het on
derzoek 'voor alle zekerheid'
verrichten.
Van Aert: „In het zieken
huis in Beziers hebben ze de
wond aan mijn knie gehecht,
maar omdat ik niet zo goed
Frans spreek, ben ik hier ook
nog maar een keer naar het
ziekenhuis gegaan. In Breda
hebben ze mijn knie nageke
ken, schoongemaakt en op
nieuw ingepakt. Voorlopig
moet ik me een week erg rus
tig houden en veel rusten.
Daarom kan ik ook woensdag
in Ulvenhout niet rijden. De
doktor heeft me dat verboden
omdat dan de kans groot zou
Jos van Aert bijgestaan door zijn echtgenote (rechts)
wordt verbonden door twee verpleegsters op de EHBO-
afdeling van het Baronie-ziekenhuis. - fotocorviveen
zijn dat de hechtingen er uit
springen".
Van Aert hoopt op 26 juli
als de Acht van Chaam wordt
verreden, weer van de partij
te zijn.
Van onze speciale verslaggever
MARSEILLE - In de Tour
van de comebacks was het
in Marseille de beurt van
Vincent Barteau.
Vijf jaar nadat hij twaalf da
gen de gele trui torste, won hij
in Marseille op de Franse na
tionale feestdag de dertiende
etappe.
Fignon, LeMond, Kelly en
Millar leverden na enkele jaren
terugval weer Tour-prestaties
van formaat. Barteau sloot zich
gisteren bij hen aan. In 1984
maakte hij deel uit van een
monstervlucht over 180 kilome
ter in het gezelschap van de
Portugees Ferreira en zijn
landgenoot Le Guilloux, die
achttien minuten winst ople
verde. Barteau kwam met tien
minuten voorsprong in het
klassement en droeg de gele
trui van Pontoise over de Pyre
neeën naar de Alpen. Pas op
Alpe-d'Huez werd hij door
kopman Fignon onttroond.
Kapot van de stress, van de
inspanning én van de verbeel
ding. Zo zwierf Vincent Bar
teau in de wielerwereld van
ploeg naar ploeg. De rappe
sprinter van weleer won niets
meer, zijn benen konden de
weelde niet dragen. Twaalf da
gen was hij een grootheid, vijf
jaar daarna kleiner dan klein.
Barteau verbond zich jaren
lang aan Greg LeMond. De
Amerikaan nam hem overal
mee naar toe. Behalve de afge
lopen winter naar België. Bij
ADR zat de ploeg met vijftig
renners al barstens vol. Le
Mond deed nog wel zijn best,
maar kon geen contract voor
zijn Franse vriendje lospeute
ren. Barteau, pas 27, dreigde te
moeten stoppen met wielren
nen.
De beminnelijke coureur uit
de Calvados besloot ten einde
raad op zijn knieën te gaan lig
gen voor Cyrille Guimard. Hij
bedelde bij zijn eerste ploeglei
der om een contractje als
knecht van Laurent Fignon.
Guimard streek over zijn hart,
Barteau kon, zoals zeven jaar
geleden, voor een minimum
loon aan zijn tweede loopbaan
beginnen.
De 'honger' inspireerde hem
tot zo'n goed werk, dat hij een
plaats kreeg in de ploeg voor de
Ronde van Frankrijk. Na de
mislukte aanval van zijn kop
man met Mottet, zag Barteau
zijn kans schoon voor een per
soonlijk succes. Hij heeft weer
een resultaat in handen voor de
besprekingen over een beter
contract.
„Voor LeMond", was de eer
ste reactie van Barteau achter
de streep in de 'Vieux Port' van
HIJ werkt 17 uur per dag.
Als het moet ook 's nachts.
Hij is elk jaar tenminste
200 dagen van huis. Ge
trouwd, twee kinderen.
Woont in Ospel-Neder-
weert. Beroep: soigneur.
Zijn naam: Rudy Berg
mans, 45 jaar.
Staat van dienst: soigneur bij
achttien profploegen en één
voetbalclub. Met zijn handen
heeft hij de spieren van be
roemde renners gekneed: Rik
van Looy, Jan Raas, Luis
Ocana, Jean-Pierre Danguil-
laume, Hennie Kuiper, Adrie
van der Poel, Domingo Peru-
rena, Eric Vanderaerden,
Ward Seis, Greg LeMond. Om
een slechts enkelen te noe
men.
Hij leidt een hard, maar
kennelijk interessant leven.
Altijd onderweg. Zijn vrouw
heeft het geaccepteerd. Er ko
men onder soigneurs veel
echtscheidingen voor, maar
Rudy is al 21 jaar getrouwd.
Hij heeft een zoon van 17 jaar,
die al mee is gegaan naar de
Ronde van Spanje. Rudy
heeft zijn jongen aangeraden
mecaniciën te worden. Want
dat hij in het vak gaat, staat
vast. Liever niet als soigneur.
Want dan schiet menige
nachtrust er bij in. Er is trou
wens een tekort aan goede
mecaniciëns.
Bijna 25 jaar verzorger-
masseur. Begonnen bij Wil-»
lem II met de renners Rik van
Looy en Peter Post. Daarna
Gazelle, Goudsmit-Hof (met
Kees Pellenaars), Rokado
(met Hennie Kuiper), Peu
geot, de eerste Raleigh-ploeg
van Post, Frisol (met Fedor
den Hertog), Lejeune, Euro-
tex, Jackie Aernoudt (met
Eric Vanderaerden), Dries
(met Teun van Vliet), Veran-
dalux, Skala, Roland en ten
slotte ADR met Eddy Planc-
kaert en Greg LeMond.
Een soigneur is vaak de
vertrouwensman van de ren
ners. Hij ziet menig detail. De
conditie van de spieren, die
hij onder handen neemt, ver
raadt veel. Hoe is de vrij plot
selinge come-back van Greg
LeMond te verklaren? Vol
gens Rudy Bergmans was het
bij LeMond een geestelijke
kwestie. „Greg zag het niet
meer zitten. Hij zat mentaal
aan de grond. Vprig jaar
praktisch geen koers uitgere
den. Wij hebben in Italië veel
met hem gepraat. We hebben
gezegd: als je hier ook weer
afstapt, kun je hët voor de
rest van je carrière wel ver
geten. Hij keek er van op.
Werd zich ineens bewust, dat
hij op een tweesprong stond
in zijn loopbaan. Hij heeft
doorgezet en het resultaat is
verrassend".
Om zes uur stapt hij in de
Tour uit zijn bed. Eten en
drinken voorbereiden. Ren
ners wekken. Naar de start.
Vooruit rijden naar de be
voorrading. Zakjes vullen.
Dan naar de finish. Renners
opvangen, 's Avonds de mas
sage. Aan het eind van de dag
zit hij er door. Renners mas
seren vergt veel kracht. En de
nachten zijn kort.
Wat is er in 25 jaar veran
derd? „De renners zijn met de
maatschappij mee geëvo
lueerd", zegt Rudy Bergmans.
„Vroeger hoorde ik ze alleen
maar over wielrennen praten.
Over de wedstrijd, over him
gemiste kansen. Als ze nu op
de masseertafel liggen, pra
ten ze even over de etappe en
spreken vervolgens over ge
heel andere zaken. Over de
streek waarin we zijn, de
wijn, politiek".
Van onze speciale verslaggever
MARSEILLE - De achterstand
van Pedro Delgado op gele
truidrager Fignon is gegroeid
tot 3 minuten en 3 seconden.
De Spanjaard kreeg vrijdag na
de dertiende etappe tien secon
den straf wegens onreglemen
taire ravitaillering.
Steven Rooks werd net als
zijn ploeggenoot Alcala voor
het zelfde vergrijp eveneens
bestraft. Kelly liep tien secon
den straf op wegens duwen.
Door de straffen klom Theu-
nisse naar de tiende plaats in
het algemeen klassement voor
Pascal Simon, Rooks en Kelly.
Straffen in 13de etappe: 40 secon
den: Yates; 20 seconden: Lubber-
ding, De Rooy, Wampers, Jakobs,
Gölz, Maassen, Earley; 10 secon
den: Rooks, Delgado, Kelly, Alcala,
Draaijer.
MARSEILLE - Zes mensen -
vier politie-agenten en twee
vrouwelijke toeschouwers -
zijn gisteren gewond naar een
ziekenhuis in Marseille ver
voerd, nadat zij in de Franse
havenstad waren geschept door
een perswagen, die werd be
stuurd door de Belgische jour
nalist Eugene Boschmans van
de krant Le Soir.
Het ongeluk bij het binnenrij
den van Marseille gebeurde,
doordat de auto van Bosch
mans een klapband kreeg. Na
de vangrail geraakt te hebben,
reed de onbestuurbaar gewor
den wagen in op de kijkende
massa.
Donderdagavond deed zich
een ongeluk voor, waarbij de
Franse oud-profwielrenner
Alain Bondue een gebroken
neus opliep en zijn passagier
een schedelbasisbreuk. Bondue
is in de Tour als chauffeur van
een Franse regionale radiozen
der.
ZATERDAG 15 JULI 1989
14e RIT - 238 km
MARSEILLE - GAP
200 238 km
ZONDAG 16 JULI 1989
15e RIT - 39 km
GAP - ORCIÉRES-MERLETTE
Individuels klimtijdrit
Een dolblije Vincent Bar
teau passeert de finish in
Marseille. - fotoap
Marseille. „Greg heeft mij als
renner in leven gehouden. Daar
ben ik hem nog altijd dankbaar
voor. Ik dank ook mijn vader
achter wiens brommer ik
trainde en Guimard dat ik op
nieuw in zijn ploeg mocht ko
men".
TOUR op RADIO en TV
ZATERDAG
TV
Nederland 3: 15.30-17.15 uur
rechtstreeks verslag van de
etappe Marseille-Gap; 19.17-
19.54 uur samenvatting en Tour
journaal.
BRT 2: 15.30-17.45 uur recht
streeks verslag van de etappe
Marseille-Gap.
Eurosport: 20.00-21.00 uur sa
menvatting.
RADIO
Radio 1:14.04-18.00 uur Radio
Tour de France.
ZONDAG
TV
Nederland 3: 15.25-17.50 uur
rechtstreeks verslag klimtijdrit
Gap-Orcieres Merlette en GP
Formule 1 Silverstone.
BRT 2: 15.30-17.15 uur recht
streeks verslag klimtijdrit Gap-
Orcieres Merlette.
Eurosport: 20.00-21.00 uur sa
menvatting.
RADIO
Radio 1:14.02-18.00 uur Radio
Tour de France.