DE STEM Raas met verwarming aan Week rust voor Van Aert A OVERLEG MET POST UIT PELOTON GESTAPT 4Met dank aan Greg LeMond' Rennerskwi 17 uur per dag werken en 200 dagen van huis Zes mensen geschept ZATERDAG 15 JULI 1989 IM VOLGWAGENS ZORGEN VOOR PROBLEMEN chauffeurs MARSEILLE - Het is april als we Erik Breukink uitvoerig spreken. Hij is zijn vierde prof seizoen ;eruisloos begonnen en fietst al twee maanden irgens tussen de gelosten rond. Vlaggen '81 '85 'EUNGEN iCIAUST Ë3 i I Talent 'aktiek RITZEGE VOOR VINCENT BARTEAU door Jean Nelissen Tien seconden straf voor Delgado en Rooks TOUR VANDAAG TOUR MORGEN an onze speciale verslaggever JARSEILLE - Jan Raas olgde gisteren de koers Isof het hartje winter was. lij een temperatuurvan uim boven de 30 graden ad de Zeeuwse ploegleider verwarming op vol taan. Ie ongebruikelijke handel- uijze kwam voort uit pure (ood. De motor van de door de tour-organisatie ter beschik- jng gestelde Fiat Croma liep lamelijk steeds warm. Raas: „Ik stond steeds even stil om de motor af te laten koelen en daarna reed ik ver der met de verwarming op de hoogste stand. Het is het beste wat erop zit onder die omstan digheden". Hetgeen Raas meemaakte, staat niet op zichzelf. Veel vol gers hebben dezelfde proble men met het paradepaardje van de Italiaanse autofabri kant. Tijdens de etappe naar Superbagnères stonden er zelfs meer dan twintig wagens stil langs de kant van de wegens oververhitting van de motor. PDM-ploegleider Jan Gisbers moest toen zelfs de laatste twee kilometer naar de top van de laatste col lopen. De ploeg van Gisbers heeft overigens de hele Tour al afge zien met de Fiats. Bij twee van hun wagens is de motor ver vangen, omdat de oude 'opge blazen' was. Een derde auto is om dezelfde reden vervangen door een andere. Fiat Frankrijk is dit jaar voor het eerst sponsor van de Tour. Het loste Peugeot af, dat 39 jaar de auto's voor de offi cials en ploegleiders in de Tour leverde. De wissel van de wacht geschiedde, omdat de Tour-organisatie voor dit jaar naast de auto's ook nog een flinke som geld verlangde. Peugeot vond dat de eisen van de Tour-organisatie te ver gin gen. Fiat daarentegen had geen problemen met de eisen. Het concern ging een contract voor drie jaar aan. Het stelt 300 wa gens per Tour ter beschikking van de organisatie en fourneert 5 miljoen gulden in die drie jaar. eserves Breukink uitgeput i lie IB uitzendbureau heeft direct werk gemotiveerd en liefst ervaren wij zoeken met spoed voor diverse bedrijven in Zeeuws Vlaanderen een heftruckchauffeur i.b.v. EVO- diploma en vrachtwagenchauffeurs i.b.v. een chauffeurs-diploma, b.v.k. ervaring met HIABB-kraan. Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze vestiging. Inschrijfdagen: Voor inschrijvingen in Hulst zit ten wij elke maandagochtend van 9.00 - 12.00 uur in winkel centrum 't Trefpunt le etage, op de Vismarkt. Voor inschrijvingen in Oostburg zitten wij elke woensdagochtend van 9.00 - 12.00 uur in restaurant "De Eenhoorn Markt 1. Zestigste in Parijs-Nice op twintig minuten. Weggereden de Waalse klassiekers. „Ik weet niet wat er aan de hand is", zegt hij„het gaat gewoon niet". vertelt dat zijn leven een ireciese kopie is van het voor bande jaar. Toen reed hij in ipril al de sterren uit de hemel, iu is het waardeloos. Hoe gril- ig kan een mens zijn? Wat leeft zijn atletische kracht langetast? Duizend en een vra- ;en komen op. „Ik weet het herhaait de geplaagde sureur. Het wordt mei. De Giro be- pnt Op de achtste dag pakt hij p de Gran Sasso de rose trui. er dan niets aan de hand? Misschien gewoon wat later in form gekomen? Kan zijn. Het menselijk raderwerk laat zich onder grote druk niet altijd irecies sporen. Op de dertiende tg blijkt het optimisme voor lang. Breukink stort aan het ind van de Dolomietenrit naar ilta Badia finaal in elkaar. Het eeld staat de TV-kijkers op nog haarscherp voor Jgen. Een zielige figuur strom- ëlt naar de streep. Dit was ;een fietsen meer. Het leek wel of de rose trui dronken was. Hij ligt daar een half uur oor dood in een auto. Opent oorzichtig de ogen en beseft at hij met een verschrikke- ïjke kater verder moet leven. door Jean Nelissen wordt met de dag slechter. Ik zie het, hij loopt leeg. Geen macht. Hij eet en het blijft er niet in zitten. Het wordt niks". Tot aan de Pyreneeën staat Erik Breukink vierde in het al gemeen klassement. Dan volgt de klap. Breukink wordt kans loos uit de wielen gereden en verliest op twee ritten 33 minu ten. „Het is een ramp", zegt Post, „maar ik ben niet ver rast". Noordstraat 81, 4531 GD Terneuzen 01150 - 18600 lij heeft zijn studie opgegeven «n profwielrenner te worden, lijn vader was er tegen. Maar kaaide snel bij toen Breukink b Joop Zoetemelk van de ja- negentig leek te gaan wor- en. Hij bleek een flonkerend ta rnt Magnifieke pedaalslag. loede zit. Beschaafde presen tie. En nog hard rijden ook. e ideale man om een logo ote bekendheid te geven, lultinationals gaven blanco keques voor zijn handteke- 'ng. Hij bleef bij Post. In het al van Alta Badia blijkt plot ting dat er inderdaad iets aan e hand is. Zó kapot kan een ezond mens toch niet aanko- len? Zo total loss. Bijna zelfs Kn macht meer om op de fiets blijven zitten. Zwalkend 'er de weg. Zwart voor de Sn. Zes minuten verliezen op kilometer. Hij rijdt de Giro uit en her at een beetje. Maar in de 'tste Apenijnenrit worden lenen, die Breukink goed innen toch weer overvallen ,ir dat gevoel van twijfel. Er 'ris. Maar wat?Hij hangt aan staart van een groepje en Komt terug bij en lost ver De eerste tekenen zijn er de totale inzinking in de "mieten van blijvende aard be Tour begint. In Luxem- in°g één keer die opleving, «er ontspannen in de ber- getraind. Véél gerust. Het n Weer even. Een mooie stunt proloog. Zijn eerste gele Bespreken hem achter het te- j/^'epodium. „He'is toch mooi 'e trui eens te dragen", «L „'I- Hij praat niet over edigen. Dat wordt door «.ook niet gedaan. Niemand J*, deze taktiek. Maar heeft dan al indeploegen- prt v?en dat de gele trui de gelijkheid rond Erik Breu- maskeert. In l'Equipe gi de nieuwe Tour-direk- Jean-Marie Leblanc de h/naaan met Post- "Een gde is het", schrijft Le- a ''dot Post zo weinig arde hecht aan dg gele trui". Uat Z6gt in 'nrieme kring: eet Ze, raaar schrijven, ik 1661 ^t ik doe. Die jongen In de dagen die volgen zwalkt Erik Breukink krachteloos aan de staart van het peloton. Hij wordt nu ook in vlakke etappes gelost. Timide staat hij gistermid dag op de quatorze juillet aan de start van de 13de etappe in Montpellier. Frankrijk viert feest. Het land heeft zich met vlaggen getooid en in bijna alle dorpjes die de Tour aandoet, hangen slingers over de weg. Tweehonderd jaar revolutie. In Parijs bruist de champagne. In Marseille wordt een vuurwerk ontstoken, op het moment dat de Tour arriveert. Pal aan de streep ligt de Gallion, het ma jestueuze pirantenschip uit de film van Roman Polanski voor anker. Saluutschoten klinken. De menigte brult. Maar Erik Breukink hoort het allemaal niet meer. Dertig kilometer vóór de feestelijke binnenkomst in Marseille, waar Vincent Bar- teau de etappe won, heeft Post hem ergens op een vrij stille provincieweg uit de koers ge haald. Het wieleridool verdwijnt stilletjes uit de ronde. Hij huilt. Maar zelfs dat doet hij be schaafd. Nooit zal Erik Breu kink de quatorze juillet 1989 vergeten. Juist tweehonderd jaar na de bestorming van de Bastille. Wat een vreemde spe ling van het lot dat het op die dag moest gebeuren. „Ik kon het niet langer aanzien", ver klaart Post, „hij loste steeds bij het laatste groepje achterblij vers. Ik laat die jongen niet he lemaal stukgaan. Kom er uit!, heb ik geroepen, het is goed ge weest". Breukink stapte af en ging met doffe ogen achterin de auto zitten. „Jij gaat zo snel moge lijk naar een dokter", zegt Post, „dit is niet meer normaal. We laten je binnenste buiten keren, maar het zal gevonden wor den". Erik Breukink beweegt nau welijks merkbaar zijn hoofd. Hij heeft het begrepen. Mis schien dat een kundige arts het raadsel oplost. Op zo'n feestdag als gisteren blijkt wielrennen een gemeen vak. Die nette vent met zijn grote verdriet. Moest dat nou op de quatorze juillet?. Kennelijk zit'de wereld zo in elkaar. Erik Breukink was gister avond blij dat hij afscheid kon nemen van de Tour, die hem dit jaar buiten de door hem ge wonnen proloog niets dan el lende bracht. Breukink: „Ik vind het fijn dat Post er net zo over dacht als Overleg tussen Erik Breukink en ploegleider Peter Post. Even later zou de coureur uit Bergen op Zoom er de brui aan ge ven. foto cor vos ik. Ik zag er eigenlijk niks meer in. Ik herstelde helemaal niet meer. De voorgaande twee da gen voelde ik een lichte verbe tering, maar vandaag was het weer aanmodderen. Zelfs op die kleine bergjes kwam ik in de problemen". „Op deze manier doorgaan tot het bittere einde had geen zin. Met doorploeteren gooi je meer weg dan je goed doet. En er komt tenslotte nog meer dit seizoen. Ik ga eens goed uitrus ten, zorgen dat het lichaam goed herstelt. Ook ga ik me eens goed na laten kijken. Ik denk zelf dat ik oververmoeid ben. Na de Pyreneeën gaf de le verfunctie aan dat mijn li chaam heel vermoeid is. Voor de Tour heb ik een dergelijk onderzoek ook ondergaan. Toen was alles goed. Ik heb kennelijk al mijn reserves op gebruikt in de eerste week, met niet eens zoveel inspanning. Hoe dat kan, is voor mij een raadsel. Ik ben geen dokter en het lichaam is zo complex". Op het wereldkampioen schap hoopt Breukink er weer te staan. „Ik weet dat Cham- béry een lastig parkoers heeft, maar als ik goed ben, moet ik daarop uit de voeten kunnen. Ik hoop dat ik dan weer hele maal in orde ben, want het we reldkampioenschap zou mijn seizoen kunnen goedmaken" Van onze sportredactie MEERSELDREEF - Jos van Aert zal een week vol strekte rust moeten hou den alvorens hij weer op de racefiets mag stappen. Dat was het resultaat van een medisch onderzoek gisteren in het Baronie-ziekenhuis te Breda. Jos van Aert, die via Zavetem uit de Tour de France na zijn valpartij van donderdag thuis in Meersel- dreef terugkeerde, liet het on derzoek 'voor alle zekerheid' verrichten. Van Aert: „In het zieken huis in Beziers hebben ze de wond aan mijn knie gehecht, maar omdat ik niet zo goed Frans spreek, ben ik hier ook nog maar een keer naar het ziekenhuis gegaan. In Breda hebben ze mijn knie nageke ken, schoongemaakt en op nieuw ingepakt. Voorlopig moet ik me een week erg rus tig houden en veel rusten. Daarom kan ik ook woensdag in Ulvenhout niet rijden. De doktor heeft me dat verboden omdat dan de kans groot zou Jos van Aert bijgestaan door zijn echtgenote (rechts) wordt verbonden door twee verpleegsters op de EHBO- afdeling van het Baronie-ziekenhuis. - fotocorviveen zijn dat de hechtingen er uit springen". Van Aert hoopt op 26 juli als de Acht van Chaam wordt verreden, weer van de partij te zijn. Van onze speciale verslaggever MARSEILLE - In de Tour van de comebacks was het in Marseille de beurt van Vincent Barteau. Vijf jaar nadat hij twaalf da gen de gele trui torste, won hij in Marseille op de Franse na tionale feestdag de dertiende etappe. Fignon, LeMond, Kelly en Millar leverden na enkele jaren terugval weer Tour-prestaties van formaat. Barteau sloot zich gisteren bij hen aan. In 1984 maakte hij deel uit van een monstervlucht over 180 kilome ter in het gezelschap van de Portugees Ferreira en zijn landgenoot Le Guilloux, die achttien minuten winst ople verde. Barteau kwam met tien minuten voorsprong in het klassement en droeg de gele trui van Pontoise over de Pyre neeën naar de Alpen. Pas op Alpe-d'Huez werd hij door kopman Fignon onttroond. Kapot van de stress, van de inspanning én van de verbeel ding. Zo zwierf Vincent Bar teau in de wielerwereld van ploeg naar ploeg. De rappe sprinter van weleer won niets meer, zijn benen konden de weelde niet dragen. Twaalf da gen was hij een grootheid, vijf jaar daarna kleiner dan klein. Barteau verbond zich jaren lang aan Greg LeMond. De Amerikaan nam hem overal mee naar toe. Behalve de afge lopen winter naar België. Bij ADR zat de ploeg met vijftig renners al barstens vol. Le Mond deed nog wel zijn best, maar kon geen contract voor zijn Franse vriendje lospeute ren. Barteau, pas 27, dreigde te moeten stoppen met wielren nen. De beminnelijke coureur uit de Calvados besloot ten einde raad op zijn knieën te gaan lig gen voor Cyrille Guimard. Hij bedelde bij zijn eerste ploeglei der om een contractje als knecht van Laurent Fignon. Guimard streek over zijn hart, Barteau kon, zoals zeven jaar geleden, voor een minimum loon aan zijn tweede loopbaan beginnen. De 'honger' inspireerde hem tot zo'n goed werk, dat hij een plaats kreeg in de ploeg voor de Ronde van Frankrijk. Na de mislukte aanval van zijn kop man met Mottet, zag Barteau zijn kans schoon voor een per soonlijk succes. Hij heeft weer een resultaat in handen voor de besprekingen over een beter contract. „Voor LeMond", was de eer ste reactie van Barteau achter de streep in de 'Vieux Port' van HIJ werkt 17 uur per dag. Als het moet ook 's nachts. Hij is elk jaar tenminste 200 dagen van huis. Ge trouwd, twee kinderen. Woont in Ospel-Neder- weert. Beroep: soigneur. Zijn naam: Rudy Berg mans, 45 jaar. Staat van dienst: soigneur bij achttien profploegen en één voetbalclub. Met zijn handen heeft hij de spieren van be roemde renners gekneed: Rik van Looy, Jan Raas, Luis Ocana, Jean-Pierre Danguil- laume, Hennie Kuiper, Adrie van der Poel, Domingo Peru- rena, Eric Vanderaerden, Ward Seis, Greg LeMond. Om een slechts enkelen te noe men. Hij leidt een hard, maar kennelijk interessant leven. Altijd onderweg. Zijn vrouw heeft het geaccepteerd. Er ko men onder soigneurs veel echtscheidingen voor, maar Rudy is al 21 jaar getrouwd. Hij heeft een zoon van 17 jaar, die al mee is gegaan naar de Ronde van Spanje. Rudy heeft zijn jongen aangeraden mecaniciën te worden. Want dat hij in het vak gaat, staat vast. Liever niet als soigneur. Want dan schiet menige nachtrust er bij in. Er is trou wens een tekort aan goede mecaniciëns. Bijna 25 jaar verzorger- masseur. Begonnen bij Wil-» lem II met de renners Rik van Looy en Peter Post. Daarna Gazelle, Goudsmit-Hof (met Kees Pellenaars), Rokado (met Hennie Kuiper), Peu geot, de eerste Raleigh-ploeg van Post, Frisol (met Fedor den Hertog), Lejeune, Euro- tex, Jackie Aernoudt (met Eric Vanderaerden), Dries (met Teun van Vliet), Veran- dalux, Skala, Roland en ten slotte ADR met Eddy Planc- kaert en Greg LeMond. Een soigneur is vaak de vertrouwensman van de ren ners. Hij ziet menig detail. De conditie van de spieren, die hij onder handen neemt, ver raadt veel. Hoe is de vrij plot selinge come-back van Greg LeMond te verklaren? Vol gens Rudy Bergmans was het bij LeMond een geestelijke kwestie. „Greg zag het niet meer zitten. Hij zat mentaal aan de grond. Vprig jaar praktisch geen koers uitgere den. Wij hebben in Italië veel met hem gepraat. We hebben gezegd: als je hier ook weer afstapt, kun je hët voor de rest van je carrière wel ver geten. Hij keek er van op. Werd zich ineens bewust, dat hij op een tweesprong stond in zijn loopbaan. Hij heeft doorgezet en het resultaat is verrassend". Om zes uur stapt hij in de Tour uit zijn bed. Eten en drinken voorbereiden. Ren ners wekken. Naar de start. Vooruit rijden naar de be voorrading. Zakjes vullen. Dan naar de finish. Renners opvangen, 's Avonds de mas sage. Aan het eind van de dag zit hij er door. Renners mas seren vergt veel kracht. En de nachten zijn kort. Wat is er in 25 jaar veran derd? „De renners zijn met de maatschappij mee geëvo lueerd", zegt Rudy Bergmans. „Vroeger hoorde ik ze alleen maar over wielrennen praten. Over de wedstrijd, over him gemiste kansen. Als ze nu op de masseertafel liggen, pra ten ze even over de etappe en spreken vervolgens over ge heel andere zaken. Over de streek waarin we zijn, de wijn, politiek". Van onze speciale verslaggever MARSEILLE - De achterstand van Pedro Delgado op gele truidrager Fignon is gegroeid tot 3 minuten en 3 seconden. De Spanjaard kreeg vrijdag na de dertiende etappe tien secon den straf wegens onreglemen taire ravitaillering. Steven Rooks werd net als zijn ploeggenoot Alcala voor het zelfde vergrijp eveneens bestraft. Kelly liep tien secon den straf op wegens duwen. Door de straffen klom Theu- nisse naar de tiende plaats in het algemeen klassement voor Pascal Simon, Rooks en Kelly. Straffen in 13de etappe: 40 secon den: Yates; 20 seconden: Lubber- ding, De Rooy, Wampers, Jakobs, Gölz, Maassen, Earley; 10 secon den: Rooks, Delgado, Kelly, Alcala, Draaijer. MARSEILLE - Zes mensen - vier politie-agenten en twee vrouwelijke toeschouwers - zijn gisteren gewond naar een ziekenhuis in Marseille ver voerd, nadat zij in de Franse havenstad waren geschept door een perswagen, die werd be stuurd door de Belgische jour nalist Eugene Boschmans van de krant Le Soir. Het ongeluk bij het binnenrij den van Marseille gebeurde, doordat de auto van Bosch mans een klapband kreeg. Na de vangrail geraakt te hebben, reed de onbestuurbaar gewor den wagen in op de kijkende massa. Donderdagavond deed zich een ongeluk voor, waarbij de Franse oud-profwielrenner Alain Bondue een gebroken neus opliep en zijn passagier een schedelbasisbreuk. Bondue is in de Tour als chauffeur van een Franse regionale radiozen der. ZATERDAG 15 JULI 1989 14e RIT - 238 km MARSEILLE - GAP 200 238 km ZONDAG 16 JULI 1989 15e RIT - 39 km GAP - ORCIÉRES-MERLETTE Individuels klimtijdrit Een dolblije Vincent Bar teau passeert de finish in Marseille. - fotoap Marseille. „Greg heeft mij als renner in leven gehouden. Daar ben ik hem nog altijd dankbaar voor. Ik dank ook mijn vader achter wiens brommer ik trainde en Guimard dat ik op nieuw in zijn ploeg mocht ko men". TOUR op RADIO en TV ZATERDAG TV Nederland 3: 15.30-17.15 uur rechtstreeks verslag van de etappe Marseille-Gap; 19.17- 19.54 uur samenvatting en Tour journaal. BRT 2: 15.30-17.45 uur recht streeks verslag van de etappe Marseille-Gap. Eurosport: 20.00-21.00 uur sa menvatting. RADIO Radio 1:14.04-18.00 uur Radio Tour de France. ZONDAG TV Nederland 3: 15.25-17.50 uur rechtstreeks verslag klimtijdrit Gap-Orcieres Merlette en GP Formule 1 Silverstone. BRT 2: 15.30-17.15 uur recht streeks verslag klimtijdrit Gap- Orcieres Merlette. Eurosport: 20.00-21.00 uur sa menvatting. RADIO Radio 1:14.02-18.00 uur Radio Tour de France.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 9