20 JAAR GELEDEN ZETTE DE MENS VOOR HET EERST VOET OP DE MAAN BEDR] AMSTER DE STEM EXTRA ZATERDAG 15 JUL11989 Rotsblokken Kleine stap Plaquette DE STEM I Minder interesse 's Nachts geertruidei jan de Poorter miljoen gulden i &Xa9ophethooss,e' De kleine stap, die een reuzensprong was Twintig jaar geleden, op maandag 21 juli 1969, kreeg de maan twee tijdelijke bewoners: Neil Armstrong en Ed win Aldrin. Terwijl hun collega Michael Collins in het Apollo moederschip 'Columbia' om de maan draaide, landden Armstrong en Aldrin daar met hun maanlander 'Eagle'. En Neil Armstrong sprak de befaamde woorden: „Dat is een kleine stap voor een mens, maar een reuzen sprong voor de mensheid." De maan, al eeuwenlang het onderwerp van fantasievolle schrijvers als Jules Verne, was een concreet reisdoel geworden. Door Piet Smolders De eerste reis van mensen naar de maan begon op 16 juli 1969 om 14.32 uur Nederlandse tijd. Op dat ogenblik verhief de grootste raket die ooit is ge bouwd, de 110 meter hoge Sa- turnus-5, zich brullend boven lanceerplaats 39A op Cape Kennedy. Behalve Neil Arm strong en Edwin 'Buzz' Aldrin was Michael Collins aan boord. Hij zou in het moederschip Co lumbia wachten in een baan om de maan, terwijl zijn kame raden met de maanlander (LM, Lunar Module) Eagle het op pervlak zouden verkennen. De heenreis verliep zonder grote problemen en drie dagen later kwamen de aan elkaar gekop pelde Columbia en Eagle in een baan om de wachter van de nacht. Armstrong en Aldrin stapten over in de maanlander. Vervolgens werd die losgekop peld van het moederschip, waarin Michael Collins achter bleef: de eenzaamste man in het zonnestelsel. Het is zondagavond 20 juli, rond zeven uur. Een uur lang recht komt of op een gevaar lijke helling belandt. Maar en kele seconden zal de maanlan der kunnen 'hooveren' en zul len de astronauten gelegenheid hebben hun landingsplaats iets te verleggen. De LM kan niet veel langer blijven zweven, want daarvoor is er te weinig brandstof. Neil en Buzz horen van hun contactman in Hous ton, astronaut Charlie Duke, dat vluchtleider Gene Kranz toestemming geeft om te lan den. Er resten nu nog enkele mi nuten en dan begint de finale. Armstrongs hand omklemt de kleine stuurknuppel van de LM. De astronauten realiseren zich dat de computer in de maanlander overbelast is ge raakt, maar Houston heeft na een snelle beoordeling toch groen licht gegeven. Neils ogen speuren de maanbodem af. De krater Sabine-E is aan de hori zon verschenen. Een geluidloze orkaan van vuur barst uit de landingsmotor. Kraters en rotsblokken schieten onder het vliegen de toestellen in forma- toestel door. De astronauten tie, terwijl de astronauten over hangen in hun riemen (de LM en weer eikaars ruimteschepen fotograferen en Op de verre aarde, bijna 400.000 kilometer verwijderd, zenden de meeste televisiestations con tinu de laatste fase van de his torische reis uit. De klok staat bij ons op 20.10 als de landingsmotor van de LM wordt ontstoken, waardoor het toestel in een baan komt die het maanoppervlak tot op 16 kilometer nadert. De astronau ten zullen op die hoogte over het landingsgebied in de Zee der Rust, de Mare Tranquilli- tatis, vliegen. Gespannen turen Armstrong en Aldrin door de diehoekige raampjes naar het gebied onder hen. De kleine krater Sabine-E zal hun laatste markante oriëntatiepunt zijn. Daarna volgt een lage heuvel rug. Vrijwel direct daarachter zullen ze, pal west koersend, hun maansloep aan de grond moeten zetten. Het lijkt een vrij vlak gebied, maar toch moet er rekening mee worden gehouden dat daar beneden een paar fikse rots blokken liggen. Die zijn vanaf deze hoogte niet te zien. Koste wat kost moet worden voorko men dat de Eagle daarop te- ruimteschepen heeft alleen staanplaatsen) de inspecteren, ogen gericht op tië' ihridirfgs- plaats achter de heuvelrug. De hand van Armstrong maakt minuscule bewegingen met de stuurknuppel, terwijl Aldrin hardop de gegevens over hoogte en snelheid afleest. Links en rechts vlammen de stuurraketjes van de maanlan der. Het toestel trilt onder de druk van de hoofdmotor. Slechts 12 minuten duurt de af daling, maar de astronauten lijkt het een eeuwigheid. Het landingsgebied levert een ver velende verrassing op: een kra ter, half zo groot als een voet balveld, bezaaid met rotsblok ken. De Eagle is nog maar twintig meter boven de grond als Armstrong, zijn uitzicht be lemmerd door opstuivend stof, zoekt naar een klein vlak ge bied. Er is nog maar voor 60 se conden brandstof. Aldrin: „Zwakke schaduw, 4 vooruit (dat is vier voet), we drijven een beetje naar rechts, 6, een half naar beneden." Houston: „Dertig seconden!" Nog maar een halve minuut brandstof. Nu moet het gebeu ren. De maansloep zakt. De vier voelsprieten aan de poten maken gelijktijdig contact met de bodem. De motor zwijgt. De De menselijke voetafdruk op het maanoppervlak die de enorme sprong voorwaarts markeerde. - fotoafp maansloep landt. Even veren de poten door. De landings schotels drukken zich vast in de bodem. Maanstof, opgewor pen door de straalpijp, valt langzaam terug. Niets beweegt, zoals voorheen. Even een mo ment van absolute stilte. Dan zegt Armstrong met een van emotie trillende stem: „Hous ton, Tranquility Base hier, de Eagle is geland." En dan is het maandag, 21 ju li, 3.49 onze tijd, 's morgens vroeg. De wereld houdt de adem in. Al zeven uur staat de "Adelaar" op de met stof en stenen bezaaide bodem van de Zee der Rust. Roerloos torent de maanlander als een kosmi sche kever boven het vlakke land uit. Aan het zwarte met sterren bezaaide uitspansel hangt de blauwe aarde. Er komt beweging in het vier kante luik aan de voorkant van het maanmonster. Op handen en knieen schuift Neil achter uit door de opening op aanwij zingen van Edwin Aldrin. Mi nuten later is Armstrong bui ten. „Okay, Houston, ik ben op het platform" stelt hij vast. De berr\.anning van de Apollo-11. Van links naar rechts Neil Armstrong, Michael Collins en Edwin Aldrin. - fotoap Voor hij de negen treden naar beneden zal klimmen maakt hij een soort waslijn vast waarlangs straks de zakjes met maanstenen opgetakeld kun nen worden. Dan daalt hij langzaam, trede voor trede, het fragiele trapje af. Hij schakelt de simpele zwart-wit camera in, die in de flank van de LM verborgen heeft gezeten. Houston: „Okay Neil, we zien je nu de ladder afkomen" Arm strong: „Okay, ik heb zojuist even gecontroleerd hoe ik weer terugkom op de eerste sport Buzz. De poot is niet zover in gedrukt, maar wel voldoende om weer terug omhoog te ko men." Houston: „Roger, dat hebben we." Neil: „Er is een aardig spron getje voor nodig." Neil en Buzz hebben hun maanlander zo zacht neergezet dat de telescopische poten nau welijks zijn ingedrukt. Zo doende is de onderste sport van de ladder tamelijk hoog boven de grond. Zoals overal in de wereld waar het nog nacht is, zijn de meeste mensen bij ons opgeble ven om getuigen te zijn van het historische moment. Het televi siebeeld is niet erg helder, de maanlander en de maanman lijken soms transparant. Maar dat alles draagt alleen maar bij tot het onwezenlijke van het gebeuren. We zien de sprong. Onder de geringe aantrek kingskracht van de maan (een zesde van die op aarde) komt Neil rustig neer in de schotel- vormige voet van de maanlan der. Armstrong: „Ik ben nu op de voet van de ladder. De schotels van de LM zijn maar 50 milli meter in de bodem gedrukt, hoewel het oppervlak er heel fijnkorrelig uitziet. Het is bijna een soort poeder. Hier en daar is het heel fijn." Armstrong heeft de ladder nu nog met zijn rechterhand vast, zijn rechter voet staat nog in de schotel, maar zijn linkervoet zweeft al boven de maanbodem. Armstrong: „Ik gan nu van de LM afstappen. Dat is een klein stapje voor een mens, maar een reuzensprong voor de mens heid." Voorzichtig plaatst Arm strong eerst de tenen en dan de volle zool van zijn 'moonboot' op de maanbodem. De eerste stap op de maan is gezet. En dan loopt de eerste mens Een adelaar sierde het embleem van de Apollo-ll-vlucht. Bij de lan ding sprak Neil Armstrong de histo rische woorden "The eagle has lan- op de maan, al lijkt het soms bijna zweven. Vanachter een gouden vizier -om het felle zonlicht te weren - kijken twee nieuwsgierige ogen een nieuwe wereld in. „Ik kan de afdrukken van mijn voeten zien", aldus Arm strong, „Ik heb werkelijk geen moeite met lopen." Terwijl Armstrong alvast in een zakje een 'noodmonster' maanstof verzamelt (voor het geval ze toch weer snel moeten vertrek ken), komt Aldrin mompelend naar buiten: „Ik moet wel zor gen dat de deur niet achter me in het slot valt". Neil maakt een paar foto's van Aldrin met de Hasselblad camera die op zijn borst zit. Zo doende zal later alleen Aldrin op de officiële NASA foto's te zien zijn. Een slordigheidje van de vluchtplanners: Geen enkele foto van de eerste mens op de maan, alleen wat vage televi siebeelden en een paar on scherpe filmbeeldjes. Tijdens hun korte verblijf verzamelen Neil en Buzz 32 kilo maanstenen. En ze plaatsen in strumenten die ook na hun ver trek gegevens zullen blijven sturen. Het is 5.57 uur onze tijd als Aldrin het trapje opklimt, om 13 minuten later te worden ge volgd door Neil Armstrong. En dan, na een slapeloze 'slaappe riode' en een stevige maaltijd, verlaten de astronauten de maan. Een violette vlamkegel barst uit het bovenste deel van dê~"fhahnsloep en teistert het onderstel dat als lanceerbasis achterblijft. Voor het eerst - en voor het laatst - wappert de Amerikaanse vlag die de astro nauten hebben geplant. Een vergulde plaquette, beves tigd op een poot van de LM, vermeldt: "Hier zetten mensen van de planeet aarde voor het eerst voet op de maan. Juli 1969, AD. Wij kwamen in vrede uit naam van de hele mensheid." De astronauten wisselen lange reeksen getallen uit over de banen die Columbia en Eagle beschrijven. De radar van de maansloep bijt zich vast in het met een snelheid van 5000 kilometer per uur voortij lende Apollo moederschip en meet de slinkende afstand. De computer, die tijdens de lan ding overbelast was, doet weer feillos zijn werk. Van seconde tot seconde calculeert hij de nog resterende manoeuvres. Dit rendez-vous moet lukken, want anders. Het is 22.32 op die avond van 21 juli als de beide ruimtesche pen herenigd zijn. Maar het duurt nog drie kwartier voor de maanpakken zijn afgestoft, de checklijsten zijn afgewerkt en de metalen kofferbes met Edwin 'Buzz' Aldrin wandelt over de maan. Een foutje' in de regie had tot gevolg datb en niet Neil Amstrong die als eerste de maan betrad, op foto's verscheen. - foto# maanmonsters in de comman docabine zijn overgebracht. Dinsdagochtend om 05.56 komt de hoofdmotor van de Colum bia in actie, die het toestel en zijn passagiers ontrukt aan de aantrekkingskracht van de maön. En dan, aan het eind van de opwindendste reis uit de ge schiedenis van de mensheid, duikt de geblakerde Apollo-11 in de Grote Oceaan. Na hun reis werden de hel den van Apollo-11 ontvangen alsof ze de pest hadden. Nie mand kon weten of ze op de maan niet iets hadden opge daan dat zeer ongezond zou blijken voor de bewoners van de planeet aarde. Maar, zo bleek, van de levenloze maan was in dit opzicht geen gevaar te duchten. En zo begonnen, na hun quarantaine van drie we ken, Armstrong, Aldrin en Col lins aan een publiciteitsreis die hen over bijna de hele wereld zou voeren. En overal- ook in Amsterdam, waar ze over de grachten voeren- kregen ze het welkom dat hen toekwam. Maar al die belangstelling werd natuurlijk minder. „Dat is een menselijke eigenschap," zei Neil dezer dagen op een persconferentie in Washington, ter herdenking van Apollo-11. „De dingen waarvoor we en thousiast worden, vergeten we gewoonlijk binnen een omloop van de aarde om de zon. Dus is het voor mij een verrassing dat hier vandaag nog zoveel men sen zijn komen opdagen:" Het publiek verloor zijn be langstelling. En dat terwijl vol gende maanlandingen in veel opzichten interessanter waren dan de eerste. De astronauten van Apollo-12 brachten een be zoek aan een onbemande Sur- veyor-maanverkenner, die ruim twee jaar eerder was ge land en namen wat onderdelen mee voor onderzoek. Maar ze vergaten ook wat: Bijna al hun cassettes met kleurenfoto's. Van deze maanwandeling be staan hoofdzakelijk zwart wit plaatjes! Charles Conrad, een geestige kleine man met een karakteristiek spleetje tussen zijn voortanden, zong voor het eerst een liedje op de maan. De mannen van Apollo-14 sjouw den met een krui wagentje rond, waardoor ze met hun spulletjes een wat groter ge bied konden verkennen. Scott en Irwin toerden tijdens Apollo-15 met een electrische maanauto aan de voet van machtige bergen en Scott liet een veer van een adelaar en een hamer tegelijk vallen om te bewijzen dat zware voorwer pen niet sneller vallen dan lichte. Tijdens Apollo-16 reden John Young en Charlie Duke met hun maanauto 27 kilometer door heuvelachtig terrein en dat leverde prachtige televisie beelden op. Gedurende hun te rugkeer naar de aarde maakte collega Tom Mattingly een ruimtewandeling om grote filmcassettes uit de motor ruimte van de Apollo te bergen. Apollo-17 startte voor het eerst 's nachts - een prachtig gezicht, zoals ik zelf kon vaststellen. Het tafereel was apocalyptiscl bij de start kleurde de zwart hemel oranjerood, de sterri verdwenen en de perstribm -toch vijf kilometer van startplaats- schudde op n grondvesten. Een Amerika. naast me, die vijf camera'sii,,pese landen, tien pro verschillend kaliber met elkai had verbonden zodat hij ma: op n knop hoefde te drukka vergat dat te doen, overman door het gebeuren. Bij Apolfc 17 ging voor het eerst een echt geoloog mee: Jack Schmitt, oranje maanstof vond. Lalt zou Schmitt senator worden. Apollo-17 werd de laatst reis naar de maan. Gaandei: was de belangstelling van I* publiek steeds verder men. De interesse was allee even opgevlamd tijden Apollo-13. Want ondena naar de maan vond een explo sie plaats, waardoor de ast» nauten bijna zonder zuurste en water kwamen te zitten, landing ging niet door. Maai Apollo moest, gehoorzame» aan de wetten van de zwaarte kracht, toch eerst achter 4 maan om vliegen. Gelukki liep het allemaal goed af: li veil, Haise en Swigert overleef den het avontuur zonder kleet scheuren. Na Apollo-17 stonden mi spronkelijk nog drie vluchte gepland maar die kwamen bi gebrek aan politieke steun' vervallen. Drie eens vlucht waardige Saturnus-5 liggen nu nog te kijk op W Kennedy, in Houston en Huntsville. Apollo was te du« om vol te worden gehouden. Van onze verslaggeefst Dat is nodig om de malen ertsen en 150.000 ton. De inv breiding van het a De wegenstructuur drijfsterrein wordt er komen tien nieuv en een nieuwe maalir Sinds de overnan door het Belgische het Westduitse Quar de jaaromzet verdi tot 48 miljoen gulden. „In korte tijd ziji keer benaderd door die Jan de Poorte overnemen. In 1971 v. financieel instabiel 1 is het blijkbaar 'catch'", zegt de Dui teur dr. G. Rauth. „Doorgaans hebbe staanders geen idee hier in de fabriek zegt manager P. Jasp verschillende gr( voor het bedrijf w< schip bij de loswal verd. Ze zijn op de mee liggende plaatsen in uit de grond gehaald brokken bauxiet die, ger van het asbest, worden geïmporteere delsmaatschappij va Poorter zorgt dat de ten uit India, Afrik; of Finland op tijd in denberg liggen. Bij het bedrijf, mensen werken, wor< neralen tot voor he zichtbare stofdeeltje len. De 170 verschille fabrikaten die zo gaan in zakken of p( wagen naar de indu verwerking in de mee lopende produkten; v tica tot electronica. Twintig procent va blijft in Nederland, procent verdwijnt n; naar het Verre Ooste en de VS. In de vitrines bij staan de artikelen w: Poorter de halffa voor levert. Minusi liggen naast de 'ma: dr. van der Hoog', dakpannen en vee- vreemd idee dat wi brok steen in Geert: arriveert, uiteindelij vindt in een tube tam De branche kent currentie. „De tende: dat landen zelf hun gaan vermalen, wordt het niet gem: om aan grondstoffi men", zegt Jaspers. De kracht van Jai ter is naar zijn meni: diversiteit in de pre het bedrijfsterrein is Vrij vaste beurs me) handel in obligaties AMSTERDAM (ANP) - De Ams tectenbeurs eindigde de week maar niet onvriendelijke sten loopi van de dag trokken veel en de stemmingsindex kon ru stijgen tot 189,3. Dat was dar want kort na sluiting van de street aan een stevige dal lu ïu„r voor de Dow Jones in ai tot 22 punten was opgelopen Amsterdam had te maken met markten waarbij lichte vraag winsten van enige betekenis lei telen brachten het tot een pove «rap ƒ680 miljoen. Obligatie nt oplopende prijzen aanme «n de hand (omzet 1154 milj vnnrt. .veJ 2ette de opmars ooit tot 146,60 en Koninklij id»urder ?p 140'70- KLM nn? op J tb- Bij de bankt Weuw biikvanger. Na dondert ingestegen kwam er nu nog V nop op ƒ268. Amro was *190 en ABN ƒ0,20 op ft £js m Frankfort waren de Danw Sestemd op gerucht bei* aatkopen. Overigens kwi f IGlzn1*?raar Aegon s,ee9 1 «luim' de transporthoek k lo-Mülier f1i50 naar f102 f 139 mij-Wehry was ƒ2, f li e" Hunter Douglas he aan'^PfJ15'70- Opvallend w f 78 wft vaste summing v ton f?winst vanf 7'50ii blinker n° ie markt was K°P meer he. 350 werd f'tei Oldelft w« t a3 biedk°er! 0P 580 r f 1 beter op f 197 T3SQ 'B dsmrt word ƒ9 c f116 n 9emann werd ƒ5,50 Glas Wenaarente9en moesten tofl?9enef en Verkade terug handel Phiïin urs heers,e e fondsen m was weer een va ten Ontioh i een omzet van 7< li-cahs nm u9ers sloten hun p 'ober in te a lpos'ties met afloi miteerrtn nemen, in ABN kond selteerde s worden uitgevi '"ffnileve WM0mZf van56(K foil De tntaie an mev werd ten ale omzet was 67.0 Amstrong en Aldrin planten de Amerikaanse vlag op de maan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 6