7 O M E R E DtTTE iendijke Felix Meurders Konsumentenman F 1*D IPS if* if* Jean Nelissen in de bezemwagen D Golfoorlog vernietigt moerascultuur L jspakket naar van Gent ACHTER DE Wfk Wilfred Thesiger De Hoeras- Arabieren Liever de guillotine Even piekeren ZATERDAG q| J)E STEM 15 JUL11989 A X-,ATX ZATERDAG IQ 15 JUL119891 O it die naar Bergen op Zoom ykt in Goes zijn geweest. Een i staan even verderop op het lllen. De grote fietsenstalling, ramen bijna allemaal inge- ngdeur voorgoed ontwricht, Van de forensen van Krab- pleisterd gebouw herinnert romantiek in het begin van en sliertje sjiek, een bepaald letuur dat je in andere gebou- jt aantreft. Spoorwegstations oneren, ook al komt het ont- ition Krabbendijke uit een la erstaat en zijn er in den lande jortgelijke stations neergezet, faterstaatsstations', de archi- lloos gebleven. Station Krab- [rd 121 jaar geleden (1 juli pd als een Station der Vijfde look al het kleinste type in Ne- Jiar niet zonder karakter. Dat ,an deze wachtkamer, die niet en hoog plafond, een houten rondom. Voor de nu dichtge bouw met geglazuurde bakste en hebben zich eens reizigers tvuur gewarmd. Later kwam er jang een kolenkachel, weer wat ishaard. De afdruk van de po- >g in de vloer. De lambrizering is gebalkerd. Ie voorstellen dat het hier eens ïtg. Toen de notabelen uit Ber- jm en Roosendaal hier uit de hotief traden om in de nabijge- Ve-polder te gaan jagen, bijvoor- I is het een zwijneboel. Afgeklo- outen üggen onder de grijsge- .en banken, twee dikke lage ta- zeren poten vandalenbestendig ;r geklonken, dragen lege friet- andere zooi. De klok is uit de it, het snoer bengelt doelloos te- Sid. Wat is een wachtkamer zon- Een groot reclamebord aan de t sigaretten aan: 'Go where the Die raad opvolgen is direct de hier vandaan pakken, te tussenpozen doet een voorbij- htercitytrein de ramen van de er rinkelen. Een kuch hier, galmt na. De troosteloosheid van deze ■is enorm. wil het gebouw verhuren en heeft ;nte Reimerswaal gevraagd een te zoeken. De slopershamer gaat et meteen tegenaan. Wonen kun :t, met al het Intercity-lawaai. Leidt een NS-woordvoerder, als Izo is het prima te gebruiken, er is ruimte zat. Zo kan Krabbendij- Station der Vijfde Klasse van de dsche Spoorwegen, deze eeuw E eli: elix Meurders is er duidelijk over: „Nee, nee, nee. Ik word niet de opvolger van Frits Bom, omdat Frits uniek is in meer dan een opzicht. Ik breng straks een soort van magazine, dat in het verlengde ligt van TV Magazine dat ik samen met Annette van Trigt heb gedaan. Er komen konsumentenza- ken in. Bij Frits kwamen ook indivi duele problemen aan de orde. Wij maken geen etalage van kommer en kwel. We beginnen op 1 oktober, elke twee weken, 35 minuten lang." Door Jan Koesen Felix Meurders is al jaren bezig met een evolutie die loopt van DJ tot journalist. In 1946 werd hij in Maastricht geboren. Na de HBS studeerde hij enkele jaren sociale geografie aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen waar hij voorzichtig rook aan de opstand tegen de Autoriteit. Hij was zo gefascineerd door radio dat hij de studie eraan gaf en met de microfoon een blijvende relatie aanging. Hij werd een dis kjockey met toppers als 'De daverende 30' (later 'De Nationale Hitparade'), 'De Meurders Methode' en 'Zoekplaatje'. Voor 'Langs de Lijn' versloeg hij voetbal wedstrijden en van mei 1982 tot juli 1987 presenteerde hij samen met Koos Poste- man dit programma op de zondagmiddag. Jan Nagel benaderde Meurders in 1974 met de vraag of hij wilde medewerken aan de 'Rooie Haan'. Felix ontpopte zich daar als een hard interviewer van politici, vak bondsleden en anderen die het nieuws be volken. In 1986 stopte hij definitief met de disk-jockerij. Een rustig plekje om te praten, heeft hij bedisseld. Dat wordt het dak van het VA- RA-gebouw, door de zon verschroeid. Geen echt spontane prater, niet de vlotte- rik bekend van radio en TV. Felix Meurders. FOTO T STICHT „Radio 3 is voor mij hoe dan ook een afge sloten periode. Er zijn maar een paar DJ's in Nederland die vakmensen zijn. Er zijn een heleboel plaatjesdraaiers die het ni veau van een zender als Radio 3 omlaag halen. Als je wat zegt, moet je iets zinnigs melden, anders kun je beter je kop hou den." De verslagen over de radio van de Waters noodramp van 1953 maakten een onuit wisbare indruk op hem. „Het was een kou de, gure winter. We woonden destijd met het hele gezin in een klein kamertje om de stookkosten te beperken. En we zaten alle maal rond de radio gekluisterd, naar de rampverslagen te luisteren. De radio is nog steeds mijn eerste liefde. Daarom vind ik het zo jammer dat de radio nu in het ver domhoekje is geraakt. Het meeste geld gaat naar de televisie, omdat dat het me dium is waarmee het best geconcurreerd kan worden. Dus besteden we veel minder aan die goeie, ouwe radio. Onbewust is ge kozen voor een sterfhuisconstructie." Iets anders, heb jij al een aanbod gekregen van Joop van den Ende of van Véronique? vraag ik. Die brengt een ironisch lachje op zijn kaken. Nee, Felix is niet benaderd en hij zit er ook niet om te springen. Felix houdt van diversiteit in de media, maar de ideologische verschillen wordt helaas steeds kleiner. „Een paar jaar geleden was het onbestaanbaar dat Jan Rietman van de NCRV naar de VARA zou gaan. Hans Emans is weliswaar van de VARA naar Veronica gegaan, maar hij blijft toch echt wel Hans Emans. Ik zelf ben honkvast. Ik werk met veel plezier voor de VARA en word er door niemand belemmerd." De opkomst van TV-10 en Véronique moet door Hilversum opgevangen worden door meer samenwerking. „Ondanks alle pogingen van de VARA om meer samen te doen met KRO en NCRV is dat er nooit echt van gekomen. Nu worden we door de commerciële televisie gedwongen daar meer gestalte aan te geven. In zoverre ben ik wel blij met die nieuwe zenders." De 'Rooie Haan' was een forum, een spreekgestoelte waar iedere politicus die iets wilde zijn, maar al te graag in ver scheen. „Den Uyl speelde natuurlijk bij ons altijd een thuiswedstrijd. Wiegel, dat was een echte bespeler van het publiek en Van Dam ook, niet te vergeten. Ik weet nog dat Den Uyl altijd probeerde om van tevoren het draaiboek van de 'Rooie Haan' te pakken te krijgen. Wij werden gewaar schuwd: 'Verstop je draaiboek, anders grist Joop het weg'. Ook die journalistiek is langzamerhand geëvolueerd. We begon nen ouderwets aan de hand van een strak draaiboek, en er was toezicht van de VA- RA-leiding, maar gaandeweg zijn we toch snel losser geworden, vooral na de komst van Henk van Hoorn. De interviewer nam toen ook meer de vrijheid." elgado gaat even pïesen. Ja, waarom niet? Als je no dig moetriep Mart Smeets dinsdag in de Tour-reportage. Toen de Spanjaard zich weer bij het lei dende tweetal voegde, stelde Jean Nelissen: „Delgado is inmiddels klaar met toileteren." Door Dirk Vellenga Dat is het verschil tussen de twee meest beluisterde tv-verslaggevers van dit mo ment. Smeets wil feitelijk en zakelijk zijn. Nelissen houdt van verhullende roman tiek, die hij verpakt in monotone cliché taal. Dit jaar botst het af en toe tussen die twee. De vaste kijkers zullen het wel ge merkt hebben. Er' wordt behoorlijk gehakketakt. Nelissen constateert in de eerste bergetappe: „Nee, de Ronde is nog niet afgelopen." Smeets: „Nee, hij is pas begonnen." Nelissen weidt uit over drinkflessen zonder dop die door de toeschouwers aangeboden worden aan te renners. „Daar kan doping in zitten". Smeets onmiddellijk: „Dat vind ik wel zo'n fabeltje!" Als Nelissen lange zinnen besteedt aan manieren om de beenspieren te versterken, breekt Smeets hem af met: „Gewoon do ping dus!" We rijden weer een stuk verder en dan merkt Nelissen op dat de renners in de schroeiende hitte met bloot hoofd rij den, maar dat vluchter Perini een pet op heeft. „Wat is daar op tegen?", vraagt Mart Smeets. "I nes Smeets geïrriteerd. „Niks", zegt Nelissen. „Maar dat is om zijn kalende kruin tegen de zon te beschermen." De achtergrond van deze regelmatig op borrelende onenigheid is waarschijnlijk de mededeling van Kees Jansma, de nieuwe chef van Studio Sport, dat hij gaat bekij ken of het vaste team Smeets-Nelissen wel goed functioneert. Jean en Mart zitten al jaren in de Tour en de kritiek van de kij kers in het land groeit per Ronde. Twee man op de reportage-post bij de eindstreep, waar ze commentaar mogen le veren bij beelden die de Franse tv maakt, dat is duideüjk eentje te veel. Als het mis tig is in de Pyreneeën zitten ze daar de tijd vol te kletsen, terwijl ze uit de koers zelf geen enkele informatie hebben. Kennelijk probeert niemand de nodige verbindingen te leggen. In plaats daarvan krijgen we vooral uit de mond van Nelis sen afgezaagde verhalen te horen over dat de Pyreneeën anders zijn dan de Alpen, dat een renner vooral niet moet forceren en dat Alcala bij de Indianen in het oer woud heeft geleefd. Aan één commentator hebben we genoeg en ik denk dat dat Mart Smeets moet zijn. Zijn drang naar show en lolhgheid heeft hij leren beheersen en hij heeft zijn kennis over het wielervak behoorlijk bijgespij kerd. Dat dan je taal in Vlaamse richting wordt omgebogen en je ongemerkt woor den als 'stoempen', 'afzink' en 'de forcing voeren' gebruikt, dat mag in deze dagen. In de drie weken van de Tour de France is het zelfs mogelijk dat wielrenners door het ijs zakken. Alles is beter dan Nelissen die het spoor in de Nederlandse taal soms helemaal bijster raakt en bij het zien van een afstappende renner zelfs sprak over een 'culinaire stop'. Nee, Jean kan in de bezemwagen. Hij is er aan voor de moeite. Mart,Smeets mag blij ven, maar we houden de man van 'cha- peau' en 'frisse morgen' scherp in de gaten. De Tour is de enige hoop voor de thuisblij vers, die het verder moeten doen met de gebruikelijke herhalingen (de AVRO had er maandag maar liefst vier) en program ma's met spelletjes en muziekjes uit onze pretplekken. Frank Masmeijer in Pony park Slagharen, Linda de Mol in de Beekse Bergen, Peter Teekamp in Walibi, Hanneke Kappen in Zandvoort, Veronica op de surfplank. 'Costa Hollanda' van de VARA zoekt de vakantievierders in eigen land op. Het wordt gemaakt door David Hiemstra en Hans Rutten, die voorheen werkten onder de vuist van Konsumentenman Frits Bom. Ze snellen nu van attractie naar atractie als een team zonder leider. Geen onthul lende prijsvergelijkingen, geen vakantie leed, geen slachtoffers van meedogenloze reisgiganten. Er wordt in 'Costa Hollanda' gesproken met ondernemers, die argeloze toeristen wijs maken dat ze moeten parachute-sprin gen, deltavliegen, parasailen, langwande- len en surviven. „Wij bieden een pakket om lekker sportief bezig te zijn", zegt zo'n man. „Dit is een stuk uitdaging die ze aan gaan", brabbelt een ander. Carl Huibrechts maakt wat grapjes en hij presenteert een fotowedstrijd met zonne bril en het haar achterover. De Belg heeft kennelijk de behoefte in vermomming lol lig te zijn. Dat kan hem straks van pas ko men als hij bij de KRO de nieuwe Henny Huisman wordt. De ellende van zwetende, blote lijven die zich verdringen voor de camera, daar heeft de thuisblijver recht op. Wij willen niet de mooie verkooppraatjes van recreatie-ma nagers, maar wensen vakantie-martelingen te vernemen uit de mond van lelijk ge wonde landgenoten. Jean Nelissen. Bruijne uit Sas van Gent is de win- ;eworden van het Stem-verrassings- van de afgelopen week. Met hofl- - anderen wist hij de sleutelwoorden ledon en Tour de France te vind®- ijgt zijn prijs zo spoedig mogehr szorgd. leze week kunt u weer meeding® o'n Stem-verrassingspakket. Al wa te doen, is de puzzel correct opl®" «juiste oplossing levert twee sleute- en op. Zet die sleutelwoorden °P riefkaart en stuur die voor woensdag De Stem Puzzel-redactie, pos»"1 4800 MB in Breda. ïiefhebbers hadden het boek al jaren op de plank, maar dan de onvertaalde versie. Een vol kerenmoord was er voor nodig om ook de Nederlandse vertaling op de markt te krijgen. Do or Cees Maas 'The Marsh-Arabs' van de beroemde ont dekkingsreiziger Wilfred Thesiger werd uitgebracht in 1964. Het is een reisverhaal, geschreven door een man die wars van elke luxe met tussenpozen van 1951 tot 1958, onder de meest zware omstandigheden tussen de mensen leefde waar hij van hield. Thesiger is eens betiteld als 'de laatste van de grote Victoriaanse reizigers, een halve eeuw te laat geboren'. 'The Marsh-Arabs' is een van de weinige werkelijk klassieke reisboeken van de twintigste eeuw. Het gaat over de bevolking van de moerassen van Irak, daar waar de Eufraat en de Ti- gris samenvloeien. De Arabieren die The- stgers gastheer waren, leefden in uitge strekte moerassen op eilanden, soms drij vende aangelegde eilanden, in indrukwek kende rieten huizen. in dat ontoegankelijke gebied waren ze ja renlang onbereikbaar voor de bedilzucht van de Irakese overheid, maar de Golfoor log tussen Irak en Iran heeft ze de das om gedaan. De gruwelen in het woongebied van sommige stammen, de in die oorlog zo bekend geworden rivier Shatt al Arab, zijn or de oorzaak van dat Thesigers boek on bedoeld een monument is geworden voor een totaal verdwenen cultuur. Dat gegeven maakt het reisverslag van een kwart eeuw geleden actueel en heeft geleid tot de vertaling 'De Moeras-Arabieren', ten grafschrift, maar schitterend en met vaart geschreven, dat wel. De Moeras-Ara twen hadden zich wat dat betreft geen Were necroloog kunnen wensen dan The- srger. Want zijn boek getuigt van respect en veel begrip voor mensen die in andere eten van Irak als paria's en sukkels wer en beschouwd en die leefden in een voch- '8 gebied vol ongedierte en met heel wei nig eten. öe reiziger is eigenlijk meer op zoek naar primitieve leefomstandigheden in een on- ®"eP'e beschaving om zichzelf te bevredi- 8 n, dan naar materiaal voor een boek. omschrijft hij zijn drang tot reizen zo; on S T6' ^nBe'sen van mijn generatie en patlü v?e'^e 'k een instinctieve sym- deren. Het was moeiüjk voor mij me thuis te voelen bij mensen die hun eigen ge woonten hadden afgezworen en probeer den zich aan te passen bij de westerse be schaving." Thesiger zelf moet niets hebben van die moderne beschaving. „Ik haatte auto's, vliegtuigen, radio en televisie, eigenüjk al les van onze beschaving de afgelopen vijf tig jaar, en was altijd blij als ik, in Irak of elders, een rokerige hut kon delen met een herder, zijn gezin en zijn vee. In een derge lijk huishouden was alles vreemd en an ders, hun onafhankelijkheid stelde mij op mijn gemak en ik werd gefascineerd door voor het traditionele leven van an- het gevoel van continuïteit met het verle den. Ik benijdde hun tevredenheid, die in de wereld van heden zeldzaam was, en hun vaardigeheid in allerlei opzichten, die ik, hoe eenvoudig het er ook uitzag, nooit kon hopen te bereiken." Hij bezit alle eigenschappen die van een trekker een goed reisschrijver maken. Evenals auteurs van de modernere mees terwerken in de reisliteratuur, zoals de in China aan een onbekende beenmergziekte overleden Bruce Chatwin en de nog le vende Paul Theroux, is hij niet bang, heeft het bloed van een journalist, een antropo loog én een socioloog, is grenzeloos nieuwsgierig, kan uitstekend observeren en luisteren en weet dat allemaal in heldere taal op schrift te zetten. Het boek 'De Moeras-Arabieren' verhaalt over de economie van de moerassen die ge baseerd is op kudden waterbuffels, vissen en jagen. Thesiger reisde van dorp naar dorp, optredend als een soort medicijn man. Hij besneed de jongens, de beste ma nier om het vertrouwen van de bevolking te overwinnen, probeerde zich de fenome nale rietvlechtkunst van de Madan-stam eigen te maken en sliep temidden van gei ten in drijvende hutten. Veel is regelrecht avontuur wat Thesiger beleeft en de lezer wordt meegesleept in een totaal andere wereld, waar eigen wet ten zijn en eigen normen gelden. Halfver- wege het boek stokt de vaart wat als de zo veelste jacht op waterwild wordt beschre ven. Maar de afstandelijke droge humor van de schrijver maakt veel goed. Oog voor detail, vooral voor de wapens van de Arabieren, want Thesiger is wapen- gek en voor de ranke boten, de tarada, de boot der sheiks. Een sierlijk model dat door de oplopende boeg en kiel gelijkenis toont met de machtige eskimokayaks. The siger is zo blij als een kind op de dag dat hij een ëchte tarada de zijne kan noemen. Hij verhaalt er alinea na alinea over. En veel, overigens schitterende, zwart-wit fo to's tonen die boten en hun gebruikstoe- passing. De Moerasarabieren is een veel te late, maar uitstekende vertaling van een tijdloze klassieker. Een aanrader voor hen die ken nis willen maken met één van de laatste culturen op de wereld die nog niet aange tast waren door de westerse cola-cultuur. Voor liefhebbers van ruig reizen, het echte reizen. Wilfred Thesiger; 'De Moerasarabieren'. Uitg. Ar beiderspers, prijs 39,90. Net op tijd voor de viering van de Qua- torze Juillet en de 'Week van de Eeuw' zijn mijn buren teruggekeerd naar hun geliefde vaderstad Parijs. Ber nard, Claudine en Audrey heb ben plechtig beloofd voor me op jacht te gaan naar zes bord jes van ontbijtformaat, waarop, wat roekeloos geschilderd, schavot en guillotine staan af gebeeld met de aantekening, in gekromde regels: 'la mort de Louis XVI - 21 Janvier 1793'. Bij die ontbijtbordjes passen zes paarse, goudgelijnde koffie koppen die, in adembenemende lelijkheid, herinneren aan de inauguratie van president Ri chard Nixon en vice-president Spiro Agnew, die beiden in on eer hun ambt voortijdig moes ten verlaten. Met een kaasguil lotine, hellebaardvorkjes en ba jonetmesjes is er een boeiende tafelschikking mee te maken. Die Amerikaanse koppen ho ren er bij, want Amerika had zijn revolutie al dertien jaar achter de rug toen de Fransen er nog aan moesten beginnen. Het opmerkelijkste symbool van de Franse revolutie is de guillotine; de Amerikanen be schikken slechts over een on schuldige Liberty Bell, die met een flinke barst in Philadelphia staat. Twee eeuwen geleden waren de Fransen verzot op 'het repu blikeinse scheermes' en in een enthousiaste verhandeling van een Engelse prof lees ik dat ten tijde van de Terreur, toen de moordmachine op volle toeren werkte, keurige Franse burgers hun koffie dronken uit kopjes waarop het moment stond afge schilderd dat de beul Sanson het hoofd van Louis XVI toonde aan het volk. Men ge bruikte aardige uitdrukkingen voor mensen die aan 'monsieur de Paris' en zijn valbijl werden uitgeleverd. Deze armzaligen, zo zei men, 'moesten in de mand niezen'. Er bestond een enorm res pect voor het toestel, dat de minzame dokter Joseph Ignace Guillotin had ontwikkeld' uit oude, onder meer Schotse, val bijlsystemen. Het werd voor de Franse staat - die er 83 nodig had, voor elk departement een- in licentie vervaardigd door de Duitse pianobouwer Tobias Schmidt. Louis XVI was een groot voorstander van de guillotine, die in de winter van 1793 meer dan achtduizend slachtoffers maakte. In 1784 stond de guillotine enige tijd op de Place du Tróne-Renversé, alwaar binnen een periode van zes weken 1306 mensen werden onthoofd. In juni van dat jaar rolden er 61 hoofden in drie kwartier en eerder, in de stad Lyon, had de beul 32 man binnen 25 minuten onthoofd. Het officieuze record guillotine-sprint betreft waar schijnlijk een groep van twaalf personen die binnen 5 minuten werden onthoofd. De Fransen waren er apetrots op! Het wekt dan ook verwonde ring dat de Amerikanen, ge hecht als zij zijn aan de dood straf, zelfs voor minderjarigen en zwakken van geest, nooit voor de guillotine hebben geko zen. De guillotine doet geen pijn. In de bloedige dagen van de Franse revolutie deed het verhaal de ronde dat Charlotte Cordey, de moordenares van Marat, van een beulsknecht een klap in het gezicht had gekre gen toen haar hoofd aan het volk werd getoond, en dat zij als gevolg daarvan had ge bloosd. Humane dokters regel den met veroordeelden dat zij hen zouden roepen als hun hoofd gevallen was en dat zij dan moesten knipogen als zij de boodschap hadden verstaan. Die experimenten faalden zon der uitzondering. De elektri sche stoel is veel wreder, eigen lijk een monster in vergelijking met de milde machine van Guillotin. Tobias Schmidt, geef eens een demonstratie voor Bush! HORIZONTAAL: 4. Schokkend als een knappe waternimf (11); 7. Nog steeds niet gesloopt (12); 9. Die beestjes kletsen maar wat (5); 10. Het zal he lemaal bezet raken (8); 11. Huisjesmelker van Ome Jan (11); 13. Dat komt ervan als men de flip perkast oplicht (4); 14. Die schade krijg je op je brood (9); 16. Overeenkomstige bergplaatsen (12); 19. Op de allereerste plaats in Gelderland (6); 20. Zijn nodig om wat aan te tonen (7). VERTIKAAL: 1. Op deze manier is een inbraak niet smerig (13); 2. Onaangename stoelen (6); 3. Op zichzelf een afbeelding die gedraaid wórdt (9); 4. Haastige foto (11); 5. Onder een voertuig terug (3); 6. Het zit erin voor de jeugd (8); 8. Het onderuit gaan in kwestie (5); 10. Het eerste kledingstuk van een godin (5); 12. Worden aangetrokken tot kaarten (6); 15. Knaagdier zonder emoties (7); 17. De handel die per schip binnenkwam (6); 18. Ake lige meisjes komen erin te zitten (6). De oplossing staat in De Stem van maandag

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 25