Jongbloed en Van der Togt gaan naar TV-10 BOEK OVER INDISCHE ROCK-PIONIERS IN NEDERLAND 'Komst commerciële tv is onvermijdelijk' tdiitr APPORT The Real Stallions bij vlagen hartverwarmend Over tango's, stenen en andere vreemde klanken JK NIEUWS *KTEN Diefstal Sas van Gent Hoofdplaat eke klok ven tikken rrit ejonge axel WOENSDAG 28 JUNI 1989 Dierentuin Pension Gratis Jackjes Mies Bouwman Verbroedering MEDIACOMMISSARIAAT: Stevie Ray Vaug- han Stephan Micus Middeleeuws Ralph Towner Keith Jarrett Abercrombie Terje Rypdal nield. Het ongeval kon gebeu ren doordat de automobilist H. G. uit Koningswinter (Duitsland) achteruit een uit- voegstrook kwam uitgereden. De bestuurder van de andere auto, A. C. uit Oostburg, kon de Duitser niet meer ontwij ken. CADZAND-BAD - In de nacht van maandag op dins dag zijn vanaf het terrein van de strandhotel te Cadzand- Bad vijf vlaggen gestolen, waarde ruim 600 gulden. Bo vendien werd een ruit ver nield door er een steen door te werpen, schade ongever 300 gulden. De eigenaar H. G. deed hiervan aangifte bij de rijkspolitie in West- Zeeuwsch-Vlaanderen. HENGELWEDSTRIJD Vandaag houdt de hengel sportvereniging De Platzak de tweede kampioenswed strijd 'match-hengelen' aan het viswater De Molenkreek. Het beginsignaal klinkt om 18.30 uur en om 21.30 uur kun nen de visspullen opgeborgen worden. ANJERCOLLECTE - In de periode van 12 tot en met 25 juni is door het Anjercomité Sas van Gent een bedrag van ƒ2.221,63 opgehaald. Gedeel telijk komt de opbrengst ten goede aan de in het plaatse lijke comité vertegenwoor digde verenigingen. SJOELEN - Ineke de Poorter is nog steeds de beste sjoelster van de Hoofdplaatse sjoelclub '148'. Met 315-wedstrijdpun- ten pakte zij de wisselbeker. Ook vorig jaar was de wissel beker voor haar. De tweede plaats was voor C. Temmer man en M. Rijckaert werd derde. Rijckaert gooide het afgelopen seizoen de 'hoogste bak'. Zij gooide in een beurt de meeste punten, 140. De hoogste serie werd gegooid door W. Verstraete. Verdeeld over vijf bakken gooide Ver straete 600 punten, een nieuw clubrecord. Vijf september start het nieuwe sjoelseizoen in Hoofdplaat. Verheule, 6. J. van de Lijcke, 7. en 9. M. van de Bussche, 10. P. Pie- laet. De Getrouwe Duif Cadzand met 252 jonge duiven, 1493.66 mpm: 1. Aart Vasseur, 2. en 8. A. de Put ter, 3. J. Kools, 4. D. van Houte, 5. A. Fremouw, 6,9. en 10. Abr. Vas seur, 7. P. Goossen. Met 65 oude duiven, 1490.08 mpm: 1. D. van Kerkhoven, 2. A. van Houte, 3. en 4. J. van de Plasse, 5. J. Kools. De Snelvliegers Oostburg met 253 jonge duiven, 1473. 12 mpm: 1,2,3. en 6. T. de Jonge, 4. en 5. C. Bron, 7. en 8. J. van de Neste, 9. en IQ. J de Krijger en zoon. Met 26 oude duiven, 1492. 46 mpm: 1. W. Pre- nen, 2. en 3. J. de Smet. De Hoop Biervliet met 278 jonge duiven, 1466.81 mpm: 1. P. We^da, 2. en 7. C. de Regt-Bracke, 3, A. Provoost, 4. J. Moens, 5. en 6, A. de Boever, 8. en 10. Herman de Dobbelaere, 9. P. Jansen. Met 77 oude duiven, 1523.78 mpm: 1. J. van Ee, 2,4. en 5. A. Provoost, 3. 70 Herman de Dobbelaere. rn Strijd in Vrede Groede met 338 'e, jonge duiven, 1482.96 mpm: 1, 2. en 8. mevrouw Buijze, 3. en 10. p, Chr. Verhage, 4. H. Simpelaar en 2, zoon, 5. O. de Zutter en zoon, 6. J. s- van de Wege, 7. Jac. Wille, 9. D. ;n Verherbrugge. Met 31 oude dui ven, 1476.39 mpm: 1. O. de Zutter a- en zoon, 2. G. Dusarduijn, 3. M. Elfrink. :.6 2. Nog Sneller Breskens met 292 t- jonge duiven, 1489.20 mpm: 1. H. :k, Blaakman NS, 2. Mulken-Mook- le. hoek, 3. P. den Dekker en zoon, 4. (n: en 9. J. van de Velde, 5. A. van O. Oeffelen, 6. J. Notebaert en zoon, de 7. en 8. gebroeders Pijcke, 10. I. den Dekker. Met 60 oude duiven, 15 1493,13 mpm: 1. H. Mookhoek en en zoon, 2. W. Daansen, 3. J. van de 2. Velde, 4. I. de Jonge, 5. J. Note- ie- baert en zoon. CRTENTIE) „Vakantie is voor mij een ontdekkingsreis. Hoe ziet een supermarkt er in Span j e uit? De levensomstandigheden ontdekken, daar gaat het om." Ad Visser, tv-medewerker DE STEM TZ 'Het waren echte showbinken' Door Dirk Vellenga INDO'S en Ambonezen brachten de rock roll in het stijve, koude Nederland aan het eind van de ja ren vijftig. Uit de gezinnen die tussen 1949 en het begin van de jaren zestig uit Indonesië naar ons land kwamen, stammen de roek-pioniers en de artiesten die een hoofdrol zouden spelen in de lichte muziek in Nederland: de Tielman Brothers, de Blue Dia monds, Anneke Grönloh, Sandra Reemer en Jack de Nijs. Over dat fenomeen heeft Lutgard Mutsaers het boek 'Rockin' Ramona' geschreven, 'een gekleurde kijk op de bakermat van de Nederpop', dat door SDU in Den Haag is uitgegeven. Het boek bevat interviews met betrokke nen en veel foto's uit particuliere col lecties. Achterin is een complete dis cografie van de 'Indorock' en 'Indo pop' opgenomen. Lutgard Mutsaers heeft geen we tenschappelijke beschouwing ge maakt over de botsing van twee cul turen, ook al komen in de interviews en de citaten uit kranten gevechten tussen 'pinda's en 'blanda's' en de ge scheiden cafetaria's en dancings aan de orde. Het gaat haar om een recon structie van het uitgaansleven tussen 1958 en 1965. Daarbij komen wel twee vragen aan de orde: hoe kon het dat de Indische musici zo op voorgrond traden, en: kregen ze wel genoeg kan sen in Nederland? De eerste vraag wordt in het boek op verschillende plaatsen beant woord. In Indonesië spelen muziek en dans een belangrijker rol in het dage lijks leven dan in Nederland, waar werd neergekeken op simpele amuse mentsmuziek. Toch was er bij de Hol landse jeugd behoefte aan opwin dende klanken en daarin werd gretig voorzien door buitenstaanders, die toch al moeilijk in 'degelijke' banen terecht kwamen. De Indo's waren al in Indonesië in aanraking gekomen met Ameri kaanse muziek vanuit Australië en de Filipijnen. De melodieuze Hawaii- muziek was er erg populair en ook de country-muziek met de van oor sprong Hawaiiaanse speel-gitaar. Toen veel Indische jongens gingen varen en anderen zich vestigden in Californië, werden regelmatig de niewste Amerikaanse roek-platen op gestuurd naar Nederland. De Indische bandjes ontwikkelden in Nederland een eigen stijl. Gitaar licks waren afgeleid van favoriete steel-gitaar-loopjes en gitaristen en bassisten lieten hun vingers pijlspel van de ene noot naar de andere gaan, alsof ze de mandoline bespeelden. Soms bewerkten ze oude krontjong liedjes. Zo onstond de 'Indorock' die grotendeels instrumentaal was. Mut saers schrijft: „Het gitaarrockgeluid, waarop de Indische groepen het pa tent hadden, was moeilijk te imiteren door blanke bands. Indorock was bo ven alles een gevoel." Vooral in Den Haag floreerde de In dorock. In de Haagse Dierentuin, een vervalllen gebouw, kregen de nieuwe bands hun kans op Indische avonden. De Hot Jumpers, De Black Dynami tes, Oety and the Real Rockers en de Crazy Rockers deden de Nederlan ders versteld staan. De Apeldoornse Lydia (Tuinen- burg) was in 1959 een van de eerste Indische Nederlanders met een grote hit, de country-song 'Send me the pil low' (ze liet het daarbij en emigreer de), de Blue Diamons uit Driebergen haalden wereldroem met hun 'Ramo na', maar de echte pioniers waren de Tielman Brothers, geformeerd rond Andy Tielman. De Tielman Brothers trokken na een optreden in 1958 op de Wereldten toonstelling in Brussel naar de clubs in Duitsland, waar Amerikaanse mi litairen en Duitse meisjes (er was na de oorlog een vrouwenoverschot) snakten naar pittige dansmuziek. Ze vonden er vele jaren emplooi en wer den gevolgd door verschillende an dere 'Indonesische Kapelle' uit Ne derland. In het boek is een lang interview op genomen met Andy Tielman. Hij ver telt over zijn eerste Hollandse erva ringen: „In 1957 gingen we naar Ne derland. Aan boord hebben Loulou, Reggy, Jane, vader en ik voor de pas sagiers muziek gemaakt. In Holland aangekomen, werden we in Breda on dergebracht in pension Smolders op de Baronielaan." Maar Breda was koud en vreemd. „We kenden niemand uit Breda. Toen kwam er een Indische jongen op de fiets langs. Hij draaide zich om, zag ons daar staan, met van die kous handschoenen aan. We hadden geen De Tielman Brothers op een pro motief oto uit 1959 - FOTO SDU geld voor sigaretten, dus hij rolde si garetten voor ons, leende ons zijn fiets en leerde ons patat eten. Dat was Edu Schalk. Hij zei, je moet vrienden zoe ken, bij Indische mensen op bezoek gaan. Maar ja, iedereen was nog erg stijf hè!" Een baantje in een fabriek of een ga rage leek Andy Tielman niks, hij wilde muziek maken. Hij ging met een paar broers naar een muziekwin kel. „Hij had nog wel een oude gitaar met maar vier snaren, die mocht ik dan wel eventjes proberen. Toen zijn we daar 'Bye bye love' gaan zingen. Zijn vrouw en kinderen kwamen naar beneden en stonden voor ons te klappen. Prompt mochten we alle gi taren gaan proberen en dezelfde dag nog kregen we instrumenten mee om te oefenen. Gratis, we mochten later afbetalen. Een maand daarna hebben we opgetreden in Hotel de Schuur in Breda." Breda speelt, naast naturlijk Den Haag, een belangrijke rol in 'Rockin' Ramona'. De schrijfster ging te rade bij de d oor Andy Tielman al ge noemde Edu Schalk en Gerard Luy- bregts, die uitgebreid vertellen over het 'gekleurde' uitgaansleven in Bre da. Luybregts vergaapte zich destijds aan de opvallende kleding van de In do's: „Zij konden kleren dragen, die wij gewoon niet konden dragen. Zij kwamen als allereesten met die schoenen met witte bovenstukken en die jackjes. Het waren echte showbin ken en dat was heel wat voor ons, dat maakte grote indruk." De Indische bands speelden met oude radio's als versterkers in de Bernhardzaal en bij Huiskens in Bre da. Edu Schalk haalt herinneringen op: „Huiskens, dat is wat nu een soort disco genoemd wordt. Huiskens was een 'kwartjestent'. Daar werden al leen maar grammofoonplaten ge draaid en voor een verzoekje moest je een kwartje betalen door een luikje. Je kon ook je eigen plaat meenemen en die voor een kwartje laten draaien. Er werd ge-jived, ge-rock&rolld. Het mooiste vond ik dat de blanken die in dancing kwamen zich net zo gingen gedragen als de Indo's." De Indobandjes werden slecht be taald en radio en televisie hielden zich opvallend afzijdig. Toch had dat waarschijnlijk meer te maken met de muziek die ze speelden, rock roll was barbaars en zou de jeugd te gronde richten. Andy Tielman heeft nog een verhaal over de houding van de media in het begin van de jaren zestig: „Veel oudere artiesten en men sen als Willem Duys vonden het vre selijk dat wij die muziek zo 'ver krachtten'. Wij waren de eersten die zo'n 'lawaai' maakten. Alle andere In dische jongens speelden nog heel sloom, maar wij speelden keihard. Mies Bouwman kraakte ons op de te levisie helemaal af. Toen zei ik tegen mijn broers: ik moet Holand niet meer. Want Holland moet ons niet." Peter Koelewijn, die pas na de eer ste Indische roek-golf scoorde met 'Kom van dat dak af', is duidelijk in zijn oordeel: „Dat ze nooit echt zijn doorgebroken, komt omdat ze niet origineel waren. Discriminatie, kans arm, allemaal bullshit. Ze werden in derdaad weinig op de radio gedraaid, maar iedereen die rock roll maakte werd weinig gedraaid." Wetenschappers in de sociaal-cultu rele hoek kunnen misschien cijfers op tafel leggen die wel degelijk wijzen op discriminatie en zij ergeren zich mo gelijk ook aan gebruik van het (scheld-)woord 'Indo' in het boek. Lutgard Mutsaers heeft zich gecon centreerd op de rol van de muziek, die in ieder geval zorgde voor verbroede ring tussen blank en bruin in Neder land. Ze heeft daarvoor de juiste me thode gevolgd: praten met de mensen die erbij betrokken waren. 'Rockin' Ramona' is een vertederend docu ment voor iedereen die de 'Indorock' van nabij heeft meegemaakt. Het boek laat ook nog zien hoe be kende artiesten hun opleiding kregen in de Indo-bandjes. Roosendaler Jack de Nijs maakte in 1960 zijn eerste plaatje, maar kreeg later succes met Nederlands repertoire. Rudy de Quel- joe startte in zijn woonplaats Middel burg en werd later sterspeler in 'Dra gonfly'. Ook blanke muzikanten maakten hun debuut in gekleurde bandjes. Kaz Lux was o.a. zanger bij de Savages uit Oosterhout en de Rhythm Brothers uit Tilburg voor hij bekend werd met Brainbox. Harry Muskee kreeg zijn training bij vrienden uit het Ambone zenkamp in Assen en gebruikte die ervaring in zijn eigen band 'Cuby and the Blizzards'. Lutgard Mutsaers: 'Rockin' Ramona'. Uitg. SDU, prijs 34,90. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - TV-10 gaat deze weken onver stoorbaar verder met het aankopen van tv-mede- werkers, die nu nog hun emplooi vinden bij de om roepen. Hans van der Togt verlaat de AVRO na 13 jaar. Hij gaat op alle werkdagen voor TV-10 een kwis presenteren. Jaap Jongbloed wordt pre sentator van het luchtige journaal dat TV-10 elke avond rond kwart voor acht gaat brengen. Joop van den Ende is ook in onderhande ling met andere nieuwslezers van het NOS-Journaal. De namen van Harmen Siezen en Hugo van Rhijn worden ge noemd. Ondertussen krijgt de sa menwerking tussen TV-10 en de TROS gestalte. Jaap Jong bloed blijft, ondanks zijn ver trek naar TV-10, met Astrid Joosten het populaire vrij dagprogramma van de TROS presenteren. De TROS krijgt ook de beschikking over een aantal afleveringen van de Mini-playback-show van Henny Huisman en mogelijk ook over een reeks shows met Jos Brink. De andere commerciële tv- zender, Véronique, opereert tot nu toe veel bescheidener. Enige tijd geleden werd Patty Brard aangetrokken voor een soort Banana Split en onlangs tekende Dieuwertje Blok bij het Luxemburgse zusje van Veronica. BAARN (ANP) - „De komst van de commerciële op Neder land gerichte televisiezenders TV10 en Veronique is onver mijdelijk. De Nederlandse wetgever kan het vergeten deze twee zenders uit de lucht te schieten". Dat zei mr. A. Geurt- sen, voorzitter van het commissariaat voor de media (het toezichthoudend orgaan van de omroep) gisteren tijdens de presentatie van het eerste jaarverslag in Baarn. Volgens Geurtsen is er geen wijziging van de mediawet (ar tikel 66) mogelijk die de zen ders effectief zal tegenhouden. „Zelfs al slaag je erin een slui tende definitie te geven van het begrip buitenlandse zender, zo danig dat TV10 en Veronique erbuiten zouden vallen, dan zullen zij zich snel aan de nieuwe constructie aanpassen", zo verwacht hij. fi'l! 1 i,i Maar, zo voegt hij eraan toe, je kan geen commerciële tele visie toelaten voor een enke ling. Iedereen zal dan in de mo gelijkheid moeten worden ge steld om hetzij via een aardse zender, hetzij via het kabelnet commerciële televisie te bedrij ven. De Nederlandse wetgever kan daar dan weer regels aan stellen. Volgens Geurtsen hoeft de komst van commerciële televi sie geen gevaar op te leveren voor de publieke omroepen, als zij maar gezamenlijk een front vormen. Daarnaast kan ook de wetgever het nodige doen ter bescherming van hun positie, zoals het invoeren van een langjarig concessiesysteem. Daarmee is de publieke omroep tevens verlost van de strijd om de kijkcijfers en de ledentallen. (ADVERTENTIE) R 0 I I H 0 P VEEMARKTSTRAAT 47 BREDA 076-2I2S69 ëi- 140. Frambozen doos 200 gr, 790 kg, ds, kl. I 110-140, kl. II 90. Glen ►de Glova doos 200 gr, 2420 ds, kl. I 62. 100-158, kl. II 80-90. Frambozen I glas doos 150 gr, 130 ds, kl. II 90. 180 Witte bessen doos 200 gr, 70 ds, kl. ;en 1210. Totaal aantal colli 3810. f30. 1. I 200 AMSTERDAM, 27 j uni - Aardap- bes pel termij nmar kt: In Bintje 00- 50mm opwaarts werden 1054 con- 20 tracten verhandeld voor levering sen april 1990 tegen ƒ35,30 tot ƒ32,50 be- per 100 kg. De stemming was 20- nauwelijks prijshoudend. IN een moment van argeloos heid dacht ik bij het zien van de naam Real Stallions op een affiche in Breda dat het om een Spaanse voetbalclub ging die NAC een lesje kwam le ren. The Real Stallions zijn echter geen voetballers, maar een club muzikale vrienden die er eer in scheppen de beatmuziek van de jaren '60 zo authentiek mogelijk te vertolken. Daartoe worden dezelfde instrumenten en apparatuur gebruikt die de Beatles des tijds gebruikten en tijdens concerten wordt zelfs de kle ding op die tijd van toen afge stemd. Omdat de muziek van The Real Stallions muziek is die het best tot zijn recht komt tijdens concerten, werd beslo ten de eerste elpee van de groep live op te nemen. Zon- doende werd vorig jaar in het Bredase café de Bommel een concert op band gezet en het resultaat is nu als 'Live' ver schenen. 'Live' staat boordevol met pop- en rock 'n' roll-klassie- kers. Of het bewust is gedaan weet ik niet, maar hier en daar klinkt de plaat redelijk kneuterig en dat geeft veel charme aan deze muziek. Het gaat op deze plaat vooral om de sfeer en The PfP SPI AAI EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Real Stallions weten die sfeer van toen heel goed te pakken zonder in vervelende imita ties te vervallen. De hits van toen worden niet krampach tig nagespeeld, nee ze krijgen een eigen interpretatie en die interpretatie mag er zijn. DE laatse keer dat ik Stevie Ray Vaughan zag, was een jaar of wat geleden in een in terview op een van de Engelse satelliet-zenders. Hij sprak toen openhartig over zijn drank- en drugsverslaving en zijn pogingen om daar defini tief vanaf te komen. Of het allemaal gelukt is, weet ik niet. Feit is wel dat hij er op de hoes van de nieuwe elpee 'In step' beter uitziet dan ten tijde van bij voorbeeld 'Soul to soul'. De huidige muziek klinkt boven dien krachtiger en vooral compacter dan voorheen. 'In step' is alweer de vijfde langspeler van Texaanse gi tarist Stevie Ray Vaughan. In '83 debuteerde hij met zijn groep Double Trouble met 'Texas flood'. Dat was een ruige plaat die onversneden zuidelijke blues, R&B en boogie liet horen. De volgende elpees 'Couldn't stand the weather' en 'Soul to soul' lieten horen dat Stevie Ray een fenome nale gitarist was die soms, zo als met een overbodige kopie van Jimi Hendrix' 'Voodoo chile', rare dingen deed. De in '86 verschenen dubbele live- Stevie Ray Vaughan: krachtiger en compacter - fotocbs plaat 'Live alive' sloot min of meer een tijdperk af. 'In step' laat geen radicale koerswijzigingen horen, maar toch is de plaat een stap voor waarts. Meer nog dan voor heen klinken de eigen compo sities als een klok en kunnen ze de concurrentie aan met de paar op deze plaat aanwezige oude nummers van blues grootmeesters Buddy Guy en Willie Dixon. 'In step' klinkt ruig en energiek en kent alleen in het mijmerende instrumentaaltje 'Riviera paradise' een mo ment van verstilling. 'In step' is een plaat die het moet heb ben van de lange adem: hoe meer je 'm draait, hoe meer je aan 'm gaat hechten. Het overdonderende van 'Texas flood' is er uiteraard af, maar in pure kwaliteit kan 'In step' in alle opzichten met die de buutelpee wedijveren. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Black V'huru, 28 juni in Tilburg (Noordertigt) Lou Reed, Pixies, Tanita Tika- ram, Robert Cray, REM, Nick Cave and the Bad Seeds, Joe Jackson, Elvis Costello en Texas, 1 juli in Torhout en 2 juli in Werchter. Kaba Mane, Abbyssinians, Joe Arroyo y la Verdad, Wllfrldo Vargas y su orquestra en Gran Zaiko Wawa, 1 juli op Open Tro pen-festival in Turnhout (Raads- herenpark vanaf 13.30 uur, en treeprijs 35 gulden) Little Feat, 3 juli in Rotterdam (Ahoy Eric Clapton, 6 en 7 juli in Den Haag (Statenzaal) Pink Floyd, 10 juli in Nijmegen (Goffert-stadion) Simple Minds, 14 juli in Rotter dam (Feyenoord-stadion) Gilberto Gil, Pardesi Music Ma chine, Remmy Ongala en Cheb Khaled, 29 juli in Boechout, Bel gië (Sf inks-festival) Chi-Kin-Chee Akwaaba, Mu sicians of the Nile, Chief Com mander EbenezerObey en Zouk Machine, 30 juli in Boechout (Sfinks-festival) BIJ de aanduiding Latijns- amerikaanse muziek denk je al gauw aan uitbundige Bra ziliaanse, Cubaanse of Mexi caanse klanken. Bijna altijd is is dat vrolijke muziek die door zijn opzwepende ritme tot dansen aanzet. Toch her bergt het Zuidamerikaanse continent ook een van de al- lerweemoedigste muziekvor men: de Argentijndse tango. Die tango doet mij steevast denken aan onbeantwoorde liefdes, aan onmogelijke ver houdingen en bekoelde be trekkingen. De tango heeft iets hoogmoedigs, maar tege lijkertijd iets diep ontroe rends. De Amerikaanse pianist Evan Lurie (hij zat samen met zijn sax spelende broer John Lurie in de Lounge Liz- zards) is op zijn onlangs op Les disques crepuscules ver schenen plaat 'Pieces for ban doneon' een combinatie aan gegaan met de Argentijnse bandoneonist, zeg maar ac cordeonist Alfredo Pederne- ra. Begeleid door een bas, een gitaar en een viool nam het tweetal in de studio live met een tweesporen-recorder op. Het resultaat is indrukwek kend. 'Pieces for bandoneon' bevat muziek om stil van te worden. De onopgesmukte klanken van accordeon, piano en viool bezorgen je doorlo pend kippevel en niet zelden is de muziek zo melancholiek en ontroerend dat je meege sleurd wordt in deze onder koelde passie. 'Pieces for bandoneon' be vat muziek voor gewijde zon dagochtenden of voor mistige middagen vol mijmeringen en overpeinzingen over het leven in het algemeen en ver loren liefdes in het bijzonder. Een uitmuntende plaat kort om. Stephan Micus is een klan kenfanaat annex buitenge woon rqusicus. In het verle den deed hij van zich spreken met platen die in het teken stonden van bijzondere akoestiek. Voor zijn bij ECM versche nen elpee 'The music of sto nes' ging Micus op wel heel bijzondere wijze te werk. In de kathedraal van het West- duitse Ulm werden door de beeldhouwer Elmar Daucher vervaardigde blokken steen geplaatst. Die blokken waren op mathematische wijze in vierkante staven gezaagd en als ze met stokken bespeeld werden gaf dat een heel merkwaardige resonantie. Micus ging die resonerende stenen 'te lijf' met de Japanse shakuhachi-fluit, de Ierse tin whistle en Chinese stenen klokken. De resonerende blokken, de klanken van de instrumenten en de adembe nemende akoestiek van de kerk zorgden voor ongehoord mooie muziek. 'The music of stones' is uiterst meditatief van sfeer en zo indringend dat je er stil van wordt. De plaat is experi menteel van opzet, maar het experiment pakt zo goed uit dat er sprake is van een prachtige, volstrekt unieke elpee. HET is hier al eerder betoogd; het ECM-label is niets te dol. Zo laat de elpee 'Rosensfole' van Jan Garbarek en Agnes buen Garnas middeleeuwse Noorse volksmuziek horen, althans dat wordt beweerd. Agnes is een Noorse zange res, Jan is een van origine Tsjechische saxofonist die zijn sporen verdiende op eigen ECM-platen en op die van o.a. Egberto Gismonti, Keith Jarrett en Jack DeJoh- nette. 'Rosensfole' laat verstilde, ingetogen liedjes horen met een sobere ritmische begelei ding. Het Noorse zit 'm vooral in de zang, het middeleeuwse kan ik zo gauw niet ontdek ken. Zo hoor je hier en daar tabla's en bij mijn weten heb ben de Vikingen die niet van hun verre strooptochten mee terug naar Noorwegen ge bracht. Ook de per synthesi zer gereproduceerde snaar klanken doen nauwelijks middeleeuws aan. 'Rosensfo le' klinkt mooi, maar is tame lijk saai. Het gebodene is ta melijk eenvormig dus na een paar nummertjes weet je het wel. GROTE hoogten worden er wel bereikt op de elpee 'City of eyes' van gitarist Ralph Towner. 'City of eyes' valt uiteen in nummers vol solis tisch akoestisch gitaarspel en in stukken waarin Towner op synthesizer samen met bla zers Markus Stockhausen en Paul McCandless, bassist Gary Peacock en drummer Jerry Granelli stevige expe rimentele jazz weg zet. Towner en begeleiders im poneren van de eerste tot en met de laatste noot en bij vla gen is 'City of eyes' het predi kaat fenomenaal waardig. PIANIST Keith Jarrett was en is het paradepaardje van de ECM-stal. Hij maakte een hele reeks platen voor het la bel. Jarrett grossiert in con certen en concert-platen. Vaak gaat het om solo-platen, vaak ook wordt er met een groep gewerkt. Op de onlangs verschenen elpee 'Personal mountains' staat muziek die Jarrett sa men met saxofonist Jan Gar barek, bassist Palle Daniels- son en drummer Jon Chris- tensen in 1979 in Tokio opna men. 'Personal mountains' is min of meer de plaat die de 20e verjaardag van ECM markeert, maar de vraag is of dat met 10 jaar oude opnamen had moeten gebeuren. Het gebodene is ontegen zeglijk virtuoos en bij vlagen klinkt het geïnspireerd, maar 'Personal mountains' voegt geen wezenlijk nieuwe ele menten toe aan het al zo om vangrijke Jarrett-oeuvre. GITARIST John Abercrom bie heeft van zijn recentste ECM-plaat maar eens een li ve-elpee gemaakt. Samen met bassist Mare Johnson en drummer Peter Erskine laat hij op de naar hen drieën ver noemde plaat muziek horen die een jaar of 12, 13 geleden het label 'jazzrock' opgeplakt zou hebben gekregen. Wie vroeger Return To Fo rever, Mahavishnu, Jean-Luc Ponty of Al diMeola gehoord heeft, zal bij na horen van een kant van 'John Abercrombie, Mare Johnson, Peter Erskine' eerder die vroegere platen willen horen dan de andere kant van deze elpee. Aber crombie en companen komen met oude koek die knap melig smaakt. ER ZIJ roek-gitaristen die zich plotseling te goed voor het genre achten en zich te buiten gaan aan solo-platen vol experimenteel gefreak en ander oninteressant gefiedel. Terje Rypdal legt min of meer de omgekeerde weg af. Hij staat bekend als een avant garde-gitarist die op zijn ECM-platen veelal ruim telijke gitaarmuziek liet ho ren. Op de elpee 'The singles collection' (die titel is ironisch bedoeld) kiest Rypdal voor simpeler rockmuziek. De lief hebber van een stevig stukje gitaarmuziek mag daar blij om zijn. 'The singles collection' is een merkwaardige, maar zeer genietbare mengeling van historische gitaarflarden van groten als Hank Marvin, Jimi Hendrix, Prince en Frank Zappa. Rypdal past die cita ten in een stevig rockende composities. Die composities verraden door hun complexe structuur wel iets van Ryp- dals experimentele jazz-ver leden, maar ze blijven niette min zeer de moeite waard.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 17