VVD breekt kabinet en zichzelf
FNV en Cl
VVD stelde meteen
vertrouwenskwestie
De Vries (CDA) is
verbijsterd over
optreden van VVD
'HET KABINET GING ROLLEBOLLEND OVER DE STRAAT!
Tijdstip ver]
UBBERS E:
De afvallers
m
DE STEM PAGINA 4 WOENSDAG 3 MEI 1989
iESTEM PAGINA 5
ER
VALT geen onderwerp
te bedenken of binnen
het kabinet Lubbers II
zorgde het voor proble
men, meningsverschil
len of gewoon ordinaire
ruzie.
Luwte
Gekissebis
Uitgelekt
Hirohito
Aanval
Cententellerij
Achteloos
DEN HAAG - De VVD
had dinsdag aan het be
gin van het debat over
het milieu-pakket al
meteen de vertrouwens
relatie met het kabinet
aan de orde gesteld.
Fractieleider Voorhoeve
vroeg de regering in een
motie af te zien van af
schaffing van de fiscale
aftrek voor reiskosten en
eiste 190 miljoen gulden
minder verhoging van
de dieselaccijns.
'Deze motie raakt de kern
van de politieke vertrou
wensrelatie tussen de
VVD-fractie en het kabi
net', lichtte Voorhoeve zijn
motie toe.
'De WD stelt prijs op de
coalitie met het CDA', aldus
Voorhoeve. De liberalen
zijn 'trots en dankbaar'
voor het economisch herstel
dat volgens de hoofdlijnen
van het regeerakkoord is
bereikt.
Maar Voorhoeve uitte
kritiek op de CDA-fractie,
omdat deze zich tot nog toe
'muisstil' heeft gehouden
over de lastenverzwaring
die het gevolg is van de
voorgestelde milieumaatre
gelen.
Voorhoeve verwees naar
het debat rond Pasen vorig
jaar, toen het CDA grote
moeite had met kabinets
maatregelen die nadelig
waren voor de midden-in
komens. Destijds slaagde
CDA-fractieleider De Vries
er niet in het kabinet te
overreden en betuigde de
VVD steun aan de CDA-
kritiek.
'Nu de effecten twee keer
zo erg zijn, zullen we zien of
de grootste coalitiepartij
net zo dapper is', zo daagde
Voorhoeve het CDA uit.
De WD heeft de grootste
moeite met afschaffing van
het reiskostenforfait, om
dat deze maatregel alleen
mensen treft die meer dan
tien kilometer naar hun
werk moeten reizen. Daar
bij maakt het niet uit of zij
met de auto gaan, met het
openbaar vervoer of met de
fiets.
Het schrappen van de af
trek is volgens Voorhoeve
dan ook niet aan te duiden
als een milieumaatregel,
maar als een 'gewone' be
lastingverhoging. De mobi
liteit op de arbeidsmarkt
zal erdoor verkleinen.
'Het afknijpen van het
woon-werkverkeer berok
kent grotere schade dan de
zeer geringe vooruitgang
voor het milieu rechtvaar
digt'.
Voorhoeve voorspelde
dat opheffing van het reis
kostenforfait voor ongeveer
2,5 miljoen werkenden een
gemiddelde verlaging van
het inkomen met 400 gulden
per jaar inhoudt.
Vooral de 'gewone, ge
schoolde' werknemer is
volgens Voorhoeve de dupe,
niet de mensen met een top
inkomen die hun reiskosten
kunnen declareren. Volgens
hem blijft in de kabinets
plannen vaag wat er met de
opbrengst van de maatregel
gebeurt.
De WD wil ook dat de
accijnsverhoging voor die
sel minder fors uitpakt dan
het kabinet voorstelt. Het
kabinet heeft hiervoor 540
miljoen ingeboekt. De WD
wil niet verder gaan dan
350 miljoen. Anders loopt de
concurrentiepositie van het
wegvervoer gevaar.
De WD-motie slaat een
gat van ongeveer 850 mil
joen gulden in de dekking
van het milieupakket van
het kabinet. Een andere
wijze van invulling daar
van is volgens de WD pas
nodig in 1994. De liberalen
zijn bereid 'een offer' te
brengen in de vorm van
minder lastenverlichting
dan tot tot nu toe is voor
zien.
Voorhoeve
DEN HAAG (ANP) -
CDA-fractieleider De
Vries had er vanaf het
begin van het debat wei
nig vertrouwen in dat de
WD-fractie alsnog
overstag zou gaan en dat
het kabinet-Lubbers be
houden zou blijven.
Hij putte uit het feit dat
WD-fractieleider Voor
hoeve al in de eerste ter
mijn van het debat een mo
tie in heeft gediend met
keiharde eisen tot wijziging
van de dekking van het mi
lieuplan de vrees dat 'De
VVD minder uit is op een
open gedachtenwisseling
dan op een harde confron
tatie. Dat voorspelt voor de
uitkomst van dit debat wei
nig goeds'.
De Vries deed een laatste
vertwijfelde poging de
WD-fractie alsnog af te
houden van een kabinets
crisis in de kloof met het
kabinet. 'Deze coalitie heeft
veel goeds gedaan, daar ben
ik dankbaar voor, maar het
milieukarwei is nog niet af.
Ik verzoek de WD-fractie
dat mee te nemen in de
moeilijke afweging, maar
misschien is dat al te laat',
besloot De Vries zijn bij
drage.
De CDA-fractievoorzit-
ter hield de coalitiepartner
nog eens voor dat ook het
CDA de alternatieve dek
king voor het milieube
leidsplan van de WD af
wijst: 'De alternatieve dek
king door de te verwachten
economische groei is weinig
voor de hand liggend, mijn
neiging daartoe is niet
groot', nam hij stelling.
De Vries herhaalde dat
de beleidsvoornemens van
het kabinet voor het mi
lieuplan in voorlopige en
voorzichtige formules zijn
vervat. Afschaffing van het
reiskostenforfait gebeurt
op zijn vroegst vanaf 1991,
met eerst nog een advies
ronde, daarna zonodig ge
faseerd ingevoerd en is
slechts een beleidsintentie
zonder vormgeving die bij
een volgende kabinetsfor
matie opnieuw aan de orde
kan komen, stelde De Vries.
Bovendien zegde de
CDA-voorman de WD toe
dat het CDA bij een defini
tief besluit over dat reis
kostenforfait de effectivi
teit ervan zal meewegen:
om hoeveel mensen het
gaat die meer dan tien kilo
meter van het werk wonen,
in welke mate het gebruik
van de eigen auto in het
woon-werk-verkeer wordt
ontmoedigd en in welke
mate het gebruik van het
openbaar vervoer wordt
aangemoedigd.
De Vries is nog steeds
niet bekomen van zijn ver
bijstering van zaterdag
middag over de crisisdrei
ging van WD-zijde van
wege het pakket milieube
leidsvoornemens: 'Het blijft
voor mij een groot raadsel
waarom de WD-fractie zo
hard over dit pakket is
heengevallen, mijn verbijs
tering is niet verdwenen,
eerder gegroeid'.
De Vries
- FOTODESTEM/JOHANVANGURP
TIJDENS de rit van het ka
binet Lubbers II zijn er door
verschillende affaires drie
bewindslieden eerder afge
haakt. Het paspoort eiste het
ontslag van staatssecretaris
René van der Linden (mid
den) en minister Van Eelce
len (links). Van Eekelen ver
trok in september van het
vorig jaar en was toen al mi
nister van Defensie, maar
moest aftreden vanwege zijn
fouten met het paspoort, die
hij als staatssecretaris van
Buitenlandse Zaken in kabi
net Lubbers I had gemaakt.
Zijn opvolger bij Buiten
landse Zaken, Van der Lin
den volgde hem enkele we
ken later. De andere afvaller
is Gerrit Brokx (rechts). Hij
viel in 1986 door de parle
mentaire enquête over de
bouwsubsidies. Broks is nu
burgemeester van Tilburg.
- FOTO'S ANP
Lubbers II ruziënd ten eind
lEN HAAG (ANP) - Het tij dstij
■ventuele Tweede-Kamerverl
.orden gehouden valt ongunst
olge de Kieswet dient bij ontbin
e Kamer binnen veertig dage
patstelling voor nieuwe verl
ilaats te vinden.
'recies 43 dagen daarna moeten de
en worden gehouden. Dat zou or
ogustus zijn.
Dat is in de vakantieperiode; bij
mgunstig vanwege de opkomst. Een
>ect is dat in die tijd al naar Prinsjes
ekeken, wanneer er de begroting op
iggen. Wanneer er nog geen verkiez
-ehouden en er nog een demissiona
•egeert, is die laatste nog verantwoon
[e begroting.
Dat demissionaire kabinet beslist o
atum van de te houden verkiezingei
et
oor Thom Meens
Door Thom Meens en Jan Greyn
„Het kabinet ging rollebol
lend over straat," om maar
eens een uitdrukking van
Hans Wiegel ten tijde van
het kabinet Den Uyl aan te
halen.
Achteraf bezien begon het ka
binet onder een slecht gestern
te. De VVD twistte al bij aan
vang over de vraag wie de poli
tiek leider zou zijn: vice-pre-
mier De Korte in het kabinet of
fractieleider Voorhoeve in de
Kamer. De VVD zat verder nog
met een zware hypotheek om
dat de voormalige vice-pre
mier Van Aardenne vanwege
laakbaar poltiek gedrag (de
verspeelde miljoenen van de
RSV) het veld had moeten rui
men.
Tegelijk moest en zou de als
fractieleider gevallen Nijpels
(hem werd de verkiezingsne
derlaag van negen zetels aan
gewreven) een plaatsje in de
luwte binnen het kabinet krij
gen. Dat kostte Winsemius - de
WD-oogappel van Lubbers -
zijn plaats in het kabinet en het
vice-premierschap. Die baan
ging zeer tegen de zin van Lub
bers naar De Korte.
Direct bij de regerings
verklaring ging het al mis. Pre
mier Lubbers koos openlijk de
kant van de kersverse opposi
tieleider Kok, ten koste van
CDA-fractieleider De Vries.
Het werd de eerste confrontatie
tussen Lubbers en zijn eigen
partij. Zoals later vaak zou ge
beuren, werd het conflict in een
stille achterkamer bijgelegd.
Maar de eerste barst zat in de
kruik.
In hoog tempo volgden de
conflicten elkaar op. De opposi
tie hoefde daarbij niet eens een
handje te helpen. CDA en VVD,
de gezworen coalitiepartners,
maar ook de bewindslieden on
derling leken te wedijveren om
ruziënd in de publiciteit te ko
men. Deetman spande de
dat het CDA aan de werkgf
vers stiekem had laten wel
dat de WIR zou worden
schaft.
Maar ook Deetman wist
weg naar de publiciteit te vin
den. Als hij in het kabinet k
onderspit dreigde te delven tt
gen minister Ruding (Finan
ciën), haalde hij zijn gram vi
het geschreven woord. V<
haalde het niet uit, want Dee
man moest zijn begrotin;
telkens weer bijstellen,
collega-ministers lieten hei
maar al te graag in zijn
gaar koken, want zolang Et
ding naar Deetman keek, ki
hij niet over hun begroting vi
ten.
de
wachti
Zij
pr
v
v
.Son
V
legdi
de
gepakt
itUSSf
ber;
Het kabinet, nog vers, in juli 1986 voor beëdiging bij de koningin.
kroon, op de voet gevolgd door
De Korte. Verder vormde Ru-
ding vaak vechtende koppeltjes
met Smit-Kroes, De Koning,
Van Dijk en om het even elke
andere minister die geld uit
geeft.
Maar niet alleen geld was de
aanleiding van gekissebis en
gehakketak. Ook andere, min
der tastbare zaken waren inzet
van conflicten. Het nieuwe, nog
steeds niet aanwezige fraude
bestendige paspoort naar
Europees model, de uitkeringen
(omhoog of bevroren?), de ma
ximumsnelheid, het eventuele
koninklijke bezoek aan Japan,
de Erasmusprijs voor de Tsje
chische dissident Havel, maar
ook zoiets triviaals als de aan
schafprijs van een dienstauto.
Het bleef niet alleen bij bek
vechten en bijleggen in stille
achterkamertjes, er rolden ook
koppen. Twee staatssecretaris
sen en één minister moesten
het veld ruimen. Gerrit Brokx
verdween omdat zijn CDA hem
een te groot risico vond voor de
coalitie vanwege zijn - toen nog
uiterst onduidelijke - betrok
kenheid bij de subsidiefraude
in de bouw.
Dr. Wim van Eekelen (VVD,
Defensie) had geen uitgelekte
brief van zijn fractievoorzitter
nodig om te vertrekken. Met
een brok in de keel en tranen in
de ogen kwam hij de Tweede
Kamer op 6 september 1988
vertellen dat hij even tevoren
zijn ontslag had ingediend bij
de koningin. Hij viel over fou
ten die hij als staatssecretaris
in het kabinet Lubbers I van
wege bemoeienis met het toen
nog minder beroemde paspoort
had gemaakt.
Enkele dagen en zeer veel
politieke druk later volgde
staatssecretaris Van der Lin
den (CDA, Buitenlandse Za
ken) het voorbeeld van Van
Eekelen schoorvoetend. Ook hij
kreeg de kar met vierkante
wielen niet aan het rijden. De
keurige ambtenaar Van Voorst
tot Voorst nam de positie van
Van der Linden over, maar het
paspoort ging naar de minister
zelf die ook al direct met het
'virus' van het paspoort werd
besmet.
Andere interessante affaire: de
al te vroege mededeling van
minister De Korte (Economi
sche Zaken) over de eventuele
reis van Hare Majesteit de ko
ningin naar het Japan van
(toen nog) Hirohito. In strijd
met de regels en nog vóór het
kabinet er over had gesproken,
bracht de minister zijn nega
tieve advies aan de koningin
naar buiten. Niet gaan, luidde
het parool.
„Eens, maar nooit weer,"
luidde de vernietigende reactie
van premier Lubbers in de Ka
mer, nadat bijna alle fracties
de kans hadden gekregen De
Korte als schietschijf te gebrui
ken. De reactie van Lubbers
werd een gevleugeld woord
voor politiek en pers, voorna
melijk bij optredens van De
Korte.
Intussen vormde de VVD
geen cordon meer om De Korte.
Voorhoeve bestookte het kabi
net - en dus ook zijn ministe
riële partijgenoten - met bed
achtzame, maar giftige pijltjes.
VVD-partijvoorzitter Ginjaar
riep vorig jaar mei uit dat de
kabinetstrein glanzend begon,
maar allengs zijn verf verloor.
De Korte probeerde nog vorige
maand ook een aanval in te
zetten op de premier die hem
een lek naar de pers over het
milieubeleid in de schoenen
had proberen te schuiven. Lub
bers moest in de Kamer toege
ven dat hij zich had vergist.
Waarna De Korte het hoofd
minzaam neeg naar de premier
en vriendelijk zei: „Samen uit,
samen thuis." Lubbers rea
geerde absoluut niet.
Lubbers moet gewend zijn
geraakt aan dergelijke 'mis
verstanden' en moeilijkheden.
Want niet alleen in het kabinet,
maar ook tussen de fracties
van CDA en VVD was het ge
woonte geworden elkaar via
pers en verklaringen krachtig
toe te spreken. Soms moest
Lubbers ingrijpen en WD-op-
merkingen afdoen als 'politiek
vandalisme', zoals toen WD-
kamerlid Nijhuis suggereerde
Oort"
Uiteindelijk werd die center
tellerij zelfs Lubbers teveel,
nam nog onlangs met een
gen-voorstel voor de begrotii
van komend jaar afstand vi
Rudings bezuinigingslij n.
moet Lubbers met pijn denki
aan de gemiste kans om Ei
ding naar het Internatiore
Monetaire Fonds te lozen,
minister vindt het royale
drag van zijn collega's inti
ook te gortig worden. Hij hi
zijn zinnen gezetrfop een an
bassadeurspost in Washingtoi
Niet alleen binnen de coalit
in het kabinet, ook met
niet-politieke deel van de regs
ring, de koningin, ging niet
les van een leien dakje. Tt
tweemaal toe moest de maji
steit een troonrede met feite
lijke onjuistheden voorleze:
Eenmaal moest zij verklare
dat de koopkracht van allen
peil zou blijven (terwijl lal
bleek dat uitgerekend de
minima wel moesten inleve
ren), andermaal zei ze keuri
dat het land er schoner op w
geworden, 'met name lucht
water.'
In de kerstboodschap moei
of wilde ze een rectific:
uitspreken. Geen sprake mi
van verbetering, maar van
wereld die naar het einde loop
als er niet snel iets wordt
daan aan het milieu. Ministi
Nijpels kreeg zodoende
grote kans uit de luwte van
kabinet te treden. Zijn Natio
nale Milieubeleidsplan
ineens de hoofdmoot van de po
litieke agenda en - dat zal mol
gen blijken - de bom onder
kabinet. Lubbers zal mompf
len: „Zo'n kabinet, eens mal
nooit weer."
JEN HAAG - De eerste die
van de VPRO-televisie. Hij
stapje naar de ministerstaf e)
Ruud Lubbers, dan nog steeds
maar steekt geen hand om de
been te houden. Hij wacht
weer staat voor hij zijn eenzamt
;afel vervolgt.
iet voorval zal symbolisch he'
voor de rest van de me
niddag en avond. Lubbers bei
op de dingen die komen du
jaan. Als het geluid uitvalt tij- va
lens zijn antwoord en als de ter
ïamer zich beraadt op het scl
Eindoordeel. Dan valt ook hij bel
iiguurlijk. De hele avond is me
Lubbers hoffelijk gebleven,
naar niet bereid de helpende
land uit te steken. Tenminste
niet naar de VVD-fractie, eer- de
der het tegendeel. rei
Lubbers laat geen kans m<
voorbijgaan om de WD-frac- Vc
tieleider, in één week uitge- pi
groeid tot een echte nationale spi
bekendheid te jennen. Als de
Voorhoeve direct na de aan- tei
vang van het debat heeft uitge- stf
waarom de WD vindt dat
automobilist te hard wordt G
door de voorgestelde fi-
nanciering van het Nationaal Zo
ilieubeleidsplan, wacht Lub- 8e
ts tot hij een uitgewerkte ta- vo>
oei voor zich heeft om daarna de
Voorhoeve te onderbreken. "K
ter
echt
Door Max de Bok
HIJ ZEI NIET uit te zijn op een
kabinetscrisis. Vannacht maakte
hij de mooiste crisis sinds de val
van het kabinet-Cals in oktober
1966. Joris Voorhoeve, fractielei
der van de VVD.
De mooiste crisis omdat voor elk
rechtgeaard liefhebber van ons parle
mentaire stelsel de val van een kabi
net in een conflict tussen Kamer en
kabinet verre is te verkiezen boven
het uiteenspatten van een kabinet in
de ministerraad.
Joris Voorhoeve, de „verzetsheld"
van de jaren tachtig. De keurige libe
raal, in 1986 onverwachts fractielei
der geworden toen Nijpels door in
terne partijtwisten niet meer te hand
haven was, die het durfde opnemen
tegen de „Onaantastbare", premier
Ruud Lubbers.
Die ook niet schroomde de twee
meest populaire VVD-ministers,
Smit-Kroes en Nijpels, die zich steeds
minder gelegen lieten liggen aan de
opvattingen van de fractie, een halt
toe te roepen.
Joris Voorhoeve, die - zij het nogal
laat - het milieubeleidsplan, dat het
pronkstuk van Nijpels had moeten
worden, aangreep om twee vliegen in
één klap te slaan: zijn leiderschap
vestigen en de VVD de zo broodno
dige eigenwaarde teruggeven.
Een eigenwaarde die opnieuw zou
zijn aangetast als de WD akkoord
had moeten gaan met de weinig libe
rale kabinetsvoorstellen tot regeling
van de euthanasie.
Men zegt in de VVD dat het ver
band tussen de euthanasie-regeling
en de crisis niet mag worden gelegd.
We zijn zo vrij dat ernstig te betwij
felen. In elk geval komt de crisis wat
dat betreft de WD niet ongelegen.
Maar is het wel een 'mooie' crisis
voor Voorhoeve en zijn VVD
Wie goed heeft geluisterd naar de
wijze waarop premier Lubbers de
voor hem bij voorbaat verloren strijd
omzette in winst op termijn, moet
daar ernstig aan twijfelen. Want de
premier slaagde er op zijn laatste
avond als leider van dit coalitiekabi
net magistraal in alle verantwoorde
lijkheid voor de breuk op de smalle
schouders van Voorhoeve te laden.
Hij ging zelfs zo ver om te suggere
ren dat niet hij, de formateur van dit
kabinet, in 1986 had ingestemd met de
voordracht van de WD-bewindslie-
den. Hij suggereerde bijna letterlijk:
het zijn niet 'mijn' falende bewinds
lieden, om in uw termen te spreken,
maar de uwe.
Vriendelijk maar beslist peperde
hij Voorhoeve in dat de VVD aller
minst reden kon hebben om een crisis
over het milieubeleid te forceren. Het
kabinet heeft tot het uiterste rekening
gehouden met de de wensen van de
WD-bewindslieden.
De premier dwong Voorhoeve tot
op de bodem te gaan. Hij bood hem
quasi-amicaal aan samen verder te
leven met het gerezen meningsver
schil, wetend dat dat de politieke dood
van de WD-leider zou hebben bete
kend.
Hij begon het zelfs te overdrijven
door voor te stellen de motie over het
politieke meningsverschil aan te hou
den tot betere tijden.
Dat alles was voor Voorhoeve na
tuurlijk onverteerbaar. Hij kon niet
anders dan op de vraag van Van
Mierlo (D66) nog eens uitdrukkelijk
verklaren dat zijn motie als een uit
spraak van wantrouwen moest wor
den opgevat.
Toen was voor Lubbers het mo
ment gekomen om Voorhoeve de
doodsteek te geven. Hij wachtte de
uitspraak van de Kamer over de mo
tie niet af, maar zei superieur-zake
lijk dat hij vandaag naar de koningin
zal gaan om het ontslag van het hele
kabinet aan te bieden.
Dat betekent dat het kabinet-Lub
bers II na 1055 dagen zijn werkzaam
heden in demissionaire staat tot aan
het aantreden van een nieuw kabinet
moet uitvoeren. Alleen nog op de win
kel passen dus.
Voor de CDA-bewindslieden bete
kenen nieuwe verkiezingen een voor
lopige vredige terugkeer in de fractie.
Maar of alle WD-bewindslieden
daarop kunnen rekenen, is zeer de
vraag.
Een bange vraag, die vooral de po
pulaire VVD-ministers Smit-Kroes
en Nijpels zich moeten stellen. Oude
wonden zijn opengereten, het toch al
wankele vertrouwen volledig zoek.
De enige winst lijkt vooralsnog dat
Voorhoeve de strijd om het politiek
leiderschap van de VVD heeft gewon
nen, nu hij De Korte definitief heeft
uitgerangeerd. Daar is Lubbers niet
rouwig om.
Evenmin lijkt de premier rouwig
over de breuk in de coalitie. Zijn ka
binet was al langer uitgeregeerd.
Maar bovendien heeft de WD er
door haar drijven voor gezorgd dat de
koerswending richting PvdA nu in
het CDA makkelijker te verkopen zal
zijn dan wanneer dit kabinet de rit
samen
had uitgezeten.
Opvallend is dat minister De Kt
ning, de architect van het nu gevall
kabinet, zich deze week in een inter
view met het weekblad Vrij Neder
land voorstander toont van
werking met de PvdA.
Hij zegt in dat interview met na
druk dat juist Lubbers zich zo thuis
voelt bij de sociaal-democraten 8
uitstekend kan opschieten met Pvdi
fractieleider Kok. Dat is dan dezelft
De Koning die nog niet zo lang gel
den de PvdA nog een lang verblijf
de oppositie toewenste.
Maar of hij gelijk krijgt met zij!
koerswending hang in de eersï
plaats af van de kiezers. Een even
tuele lijmpoging wordt in politie
Den Haag niet waarschijnlijk geacl
maar is in elk geval tot mislukken ge
doemd.
Tweemaal naar de stembus dus i
jaar: eerst in juni voor het Europee
Parlement, dan in september voor i
Tweede Kamer.
Vooral de tweede keer zal blijke
of het oude gezegde, dat wie bri
betaalt, opgeld doet. Door het force
ren van deze crisis verspeelt de W1
niet alleen de reiskostenaftrek, maa
naar alle waarschijnlijkheid ook haa
plaats in een volgend kabinet.
m<
W
we
hoi
„Kunt u die tabel van u even wc
omrekenen naar het belas- 40
tingstelsel na de invoering van lai
vraagt Lubbers schijn- de
baar achteloos. Voorhoeve tei
ieeft de vraag verwacht en ov
antwoordt zonder een seconde de
bedenktijd: Dat scheelt ƒ200", vo
waarop Lubbers nu verbolgen m
repliceert: „Misschien kunt u de
het nog even met uw specialist ee
arekenen." De steek is duide- D;
lijk.
De hele week heeft Voor- m
hoeve geen stap gezet zonder in fr
zijn schaduw Frank de Grave, de
icieel specialist van de w
-fractie en in een eerder sc
werkzaam op de bank ac
waar Onno Ruding de scepter jo
zwaaide. Ruding verruilde de jo»
ank voor het kabinet Lubbers de
I, De Grave ging van de bank k\
de Tweede Kamer. Maan- w
len later kwam Ruding het ka- hc
merlid de Grave tegen in de fe
wandelgangen van het kamer- W
gebouw. „Zo jongen, werk jij zo
hier?", waarop De Grave: la
«Nee meneer, ik kom u contro- hc
leren."
Tussen de CDA-minister en
financ
WD-
leven
naar c
wen
nu
UTRECHT (ANP) - Het mi-
ieu is gisteravond de grote
verliezer geworden. Dat
itellen de vakcentrales FNV
en CNV in een eerste reac
tie.
Voor de vakcentrale CNV is de
val van het kabinet niet onver
vacht gekomen. Het kabinet is
utgeregeerd, zoveel was de
aatste tijd wel duidelijk ge-
vorden. Het naar huis gaan
'an het kabinet levert volgens
iet CNV twee verliezers op: het
milieu en de werkloosheidsbe-
>trijding.
»De kans is groot dat milieu
maatregelen op de lange baan
worden geschoven en dat is ge
nen de staat van het milieu een
samp. Bovendien dreigt er
stagnatie voor allerlei maatre
gelen voor bestrijding van de
werkloosheid die nu ter behan
deling in de Tweede Kamer
rv"' a'.^us vakcentrale.
t *Up zich is het milieu overi
gens wel een val van een kabi
net waard, meent het CNV. De
akcentrale noemt het zaak dat
o snel mogelijk weer een kabi
net aan het werk is.
Ook voor de FNV is het mi-
lie
ve
li€
se
kc
hc
vc
dc
ac
h<
kc
dc
la
bc
hc
M
1*
v
V
k
v