'Burger de dupe van problemen bij de politie' 'Na alles wat ze al gestolen hebben nu ook nog onze vis' Het verleden achtervolgt de Heldringstichting in Zetten Schuldenplan van Brady: Een premie op wanbeleid Bi pestem buiten DE STEM extra achtergrond donderdag 6 april 1989 OORSPRONKELIJKE BEVOLKING ALASKA BESCHOUWT OLIERAMP ALS NIEUWE DIEFSTAL IMF EN WERELDBANK LATEN VOORAL ARMSTE LANDEN IN DE KOU STAAN V PUUR MELK Koffeman nieuwe structuur nodig FOTO ANP Door Mathieu Kothuis „DE BURGER wordt uit eindelijk de dupe van de problemen bij de politie. De burger wordt aangesla gen voor de kosten van een politieapparaat dat steeds harder roept om meer geld terwijl het daar eigenlijk niet om gaat. Het probleem zit in de struc tuur van de politie. We drei gen in Nederland af te glijden naar een situatie waarin de burger, die 's avonds drie slo ten op de deur doet, langzaam maar zeker went aan een ge voel van onveiligheid. Ik heb soms sterk de indruk dat de politiek op die toenemende onveligheid speculeert". Gerrit Koffeman, voorzit ter van de Algemeen Christe lijke Politiebond ACP, 21.000 leden), maakt zich grote zor gen over de politie. De Neder landse politie luidt al lange tijd de noodklok. De Rijkspo litie kampt volgend jaar met een begrotingstekort van 140 miljoen gulden. Als dat geld er niet komt dan dreigt de preventieve taak van het korps in gevaar te komen, moeten kleine politiebureaus op het platteland worden ge sloten en het aantal surveil lances worden verminderd. Uiteindelijk wordt de burger de dupe. Bij de gemeentepolitie is de situatie al niet veel beter. Overwerk kan nauwelijks nog worden betaald en de ir ritaties over de werkdruk groeien met de dag. Ook hier vermindert de politiezorg voor de burger die zich steeds onveliger voelt en zijn kritiek spuit op de politiek. Wat is bij de politie aan de hand? Volgens Koffeman zit als een van de hoofdoorzaken van de problemen in het grote aantal 'kleine baasjes', burge meesters en korpsleiders, die hun politiebevoegdheden angstvallig bewaken. Het conflict tussen burgemeester Feij van Breda en politiecom missaris Strooper, volgens Koffeman 'een prachtige poli tieman', noemt hij daarvan een schoolvoorbeeld. Feij is volgens Koffeman 'een zak en een blaaskaak, die geen enkel verstand heeft van politieza ken, terwijl hij dat als burge meester wel probeert hoog te houden'. Daar komt nog bij dat de politie is verdeeld over twee departementen (Justitie en Binnenlandse Zaken). Als ge volg van die onlogische en inefficiënte opbouw is de poli tie (nog los van de bezuinigin gen) op weg naar een situatie die sterk lijkt op die in onze buurlanden België en West- duitsland, één centraal gelei de, repressieve politie. De 'laagdrempelige' politie die ons land altijd heeft gekend, de voor de burger gemakke lijk toegankelijke politie, dreigt door het nu gevoerde beleid te verdwijnen. Koffeman: „Met dit beleid krijgen we straks misschien wel een politie die met minder mensen en met meer compu ters efficiënter werkt. Maar daar zullen we als samenle ving wel een prijs voor moe ten betalen. De vraag is echter of de samenleving dat wil". Koffeman maakt er geen geheim van dat de ACP bezig is om met de verkiezingen in het vooruitzicht druk op de politieke ketel te zetten. Nu de politieke partijen in de weer zijn met hun verkiezingspro gramma's is het zaak dat de politiebonden hun wensen en inzichten over de politie in de toekomst duidelijk kenbaar maken. In de visie van de ACP zal er in Nederland één politie moeten komen met één struc tuur en onder verantwoorde lijkheid van één departement, het ministerie van Binnen landse Zaken. De politiebe langen zijn nu te veel gebu reaucratiseerd, verdeeld over de twee departementen (Rijkspolitie onder Justitie en de gemeentepolitie onder Bin nenlandse Zaken). Bovendien staat de Rijkspolitie onder de bestuurlijke verantwoorde lijkheid van 700 burgemees ters en de gemeentepolitie on der 148 burgemeesters. „Dat kost niet alleen enorm veel maar is inefficiënt". En dat terwijl het resultaat van het politiewerk niet is om over naar huis te schrijven. Slechts 23 procent van alle criminaliteit komt ter kennis van de politiekorpsen. De po litie kost de samenleving 3,5 miljard gulden per jaar. In de visie van Koffeman moet de Nederlandse politie, mogelijk al in de komende ka binetsperiode, worden losge maakt van de twee departe menten en onder één bestuur lijk kader worden geplaatst. Een te benoemen regerings commissaris zou de politieke opdracht moeten krijgen om die nieuwe politiestructuur op poten te zetten. Een staatsse cretaris of een Raad voor de Politie (als politiek aan spreekpunt) zou die structuur samen met de regeringscom missaris verder moeten uit werken. Koffeman: „De bestuur lijke onmacht die de twee de partementen nu kenmerkt wordt met de dag meer zicht baar. De minister van Justitie geeft duidelijk te kennen dat de aanpak van de problemen bij de Rijkspolitie in feite dweilen met de kraan open is. Er is geen geld voor de aan pak van de problemen. De mi nister van Binnenlandse Za ken schuift de problemen bij de gemeentepolitie door naar de burgemeesters die de korpsbeheerders zijn. Er zijn geen duidelijker argumenten voor een andere aanpak van de politie dan deze problemen waar het kabinet nu mee worstelt". Die andere benadering van de problematiek wordt echter zowel van boven (departe menten, kabinet, politieke partijen) als van beneden (burgemeesters, korpsleiding) gefrustreerd. Als voorbeeld wijst Koffeman op de ISP-re- geling (Interregionale Samen werking Politie) die zes jaar geleden tot stand kwam nadat het voorstel tot de vorming van provinciale politiekorp sen definitief van de baan was. Een structuur voor die regeling is nooit van de grond gekomen. De 80 a 100 miljoen gulden die er in zijn gestopt zijn keurig verdeeld over de politiekorpsen en als de rege ling eind dit jaar ophoudt valt de politie gewoon weer terug in de oude structuren. Koffeman is er nog steeds van overtuigd van een pro vinciale politie in ons land de best werkbare structuur zou opleveren. Maar sinds die weg politiek niet haalbaar is ge bleken pleit de ACP voor re gionale samenwerkingsver banden in ongeveer 30 regio's. Dat impliceert samenwerking en het overdragen van be voegdheden, van de ministe ries naar de regio's en van burgemeesters naar de be stuurlijke samenwerkings verbanden. De interregionale politieteams zijn een aanzet, maar daarmee wordt de inef ficiëntie en de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de politie nog niet opgelost. Koffeman: „Maar wat er ook gebeurt, de tegenwerking en frustraties over het politie beleid tussen de departemen ten van Justitie en Binnen landse Zaken onderling moet worden doorbroken. De argu menten die worden aange voerd om de samenwerking tussen rijks- en gemeentepo litie niet tot stand te brengen deugen niet. Er bestaat bij de overheid een grote angst om de greep op een centraal ge leide politie te verliezen. En dat is een verouderde opvat ting waar wij tegen blijven waarschuwen, temeer omdat de minister van Justitie ook nu al kan ingrijpen mocht de nood aan de man komen". T48 Indianen, Aleoeten en Eskimo's in Alaska voelen zich verraden, bedrogen en, nude olieramp over hen is gekomen - opnieuw - bestolen. Sommigen wenden zich tot God, anderen spreken, vertwijfeld, buitenlandse ver slaggevers aan. Door Rob Ruggenberg HIJ HEEFT in het café al een uurtje of wat naar de buitenlandse ver slaggevers zitten kijken. Pas als die op punt staan weg te gaan weggaan, vat hij voldoende moed om hen aan te spreken. Zijn stem klinkt broos. „Weet u dat dit allemaal diefstal is? Het land is van ons gestolen, de olie is gestolen en nu stelen ze onze vis sen ook nog eens." Hij heet Gary Harrison en hij is 31 jaar oud. Een Athabaskan. Een vermoeid, gezicht, slecht gebit met enkele gouden tanden, sluik zwart haar. De Athabaskans beho ren net als de Eyaks, de Tatitleks, de Chenenta, de Aleoeten en de Eski mo's tot de (ongeveer 60.000) oor spronkelijke bewoners van Alaska, dat zij zelf Alyeska noemen: het Grote Land. En groot is het: in op pervlakte zo groot als Engeland, Frankrijk, Itali"e en Duitsland te zamen, maar in inwonertal niet gro ter dan een gemiddelde stad in Europa: nog geen 400.000. Het is een mooi, maar hard en rauw land. De plaatsnamen spreken voor zich: Dood Paard, Vagevuur, Ver brande Klauw. Gary Harrison komt uit Wit Hert, zegt hij, maar dat klopt niet helemaal want eigenlijk bestaat zijn stam uit nomaden. Over het aantal stamleden wil hij niets zeg gen. „Onze stam verbiedt het tellen van familieleden. Dat brengt onge luk." Toch wil hij wel graag praten en ja, ook wel graag iets drinken, hoewel het hier in Alaska verboden is alcohol aan indianen en andere autochtonen te verkopen. Hij drinkt Attakiska, een Russische wodka die hier echter plaatselijk wordt ge stookt. Dat laatste is niet zo verwonderlijk. In de Beringstraat grenst Amerika rechtstreeks aan Rusland. De af stand tussen de eilanden van Alaska en die van Siberie bedraagt daar soms niet meer dan 10 km. De Ame rikanen kochten Alaska in 1867 van Rusland voor 7,2 miljoen dollar, of wel 4 cent per ha. Niet alleen aan de wodka is de Russische invloed nog overal merkbaar. Sommige india nen, Aleoeten en Eskimo's dragen (met trots) Russische namen. En ve len zijn nog altijd Russisch ortho dox. De eerste missionarissen die tot hier doordrongen, waren Russen. Alaska was een ijswoestijn en als het aan Gary Harrison had gelegen zou dat ook gewoon zijn gebleven. Maar in 1968 werd er olie ontdekt: in Prudhoe Bay, in het barre noorden, het dichtst bij de pool, het koudste, het onherbergzaamste deel van Alaska. De 1200 km lange oliepij plijn naar het zuiden, naar de ijs vrije haven Valdez, kostte vijftien miljard gulden en bracht een ont zaglijke verandering in Alaska te weeg. Er kwam industrie en zelfs enige welvaart. Maar dat gold niet de oorspronkelijke inwoners. „Wat er met ons gebeurde was gewoon een herhaling van wat zich een eeuw eerder in dat fameuze wilde westen heeft afgespeeld", zegt bitter Debbie Dettinger, een Tatitlek-indiaanse. „Wij kregen een fooi, alcohol en ve nerische ziekten. Onze gemiddelde levensverwachting ligt nu op 38 jaar. Het aantal zelfmoorden bij ons is drie keer zo hoog als dat onder de blanken." Debbie Dettingen heeft een goede schoolopleiding gehad, ze heeft in een stad gewerkt (Anchora ge), maar ze besloot terug te gaan naar haar dorp, om weer tussen de vissers te leven. Ze zegt: „Nu zult u misschien denken: zie je wel, die in boorlingen willen geen vooruitgang." Na hun scholing gaan ze gewoon te rug de wildernis in. Maar ik zeg u, het is geen doen om tussen de blan ken aan je toekomst te werken." Gary Harrison heeft iets gehoord over ver weg gelegen landen die zelfbestuur bevochten. „Dat willen wij ook", zegt hij. „Wij willen zelf in ons land de dienst uitmaken." Dat zulks politiek een volstrekt een uto pie is, wil er bij hem niet in. „Waarom zou het niet kunnen? Wij kunnen toch bewijzen dat wij hier het eerst waren?" Wie spreekt er voor ons, wie verte genwoordigt ons, wie komt voor onze belangen op? Twee dagen eer der had Monica Riedel, een struise vissersvrouw uit Cordova, van ge mengde afkomst (deels Athabaskan en deels Eyak) het ook al gevraagd. Ze is getrouwd met een blanke vis ser, die zwaar onder de olieramp heeft te leiden. Zijn haring-broed plaats in de Prince William-baai werd gisteren op last van de over heid voor de rest van het seizoen ge sloten. Haar hart ligt nog bij haar volk. „Wij hebben hier wie weet hoeveel generaties gewoond", zegt ze. „De ramp van 1964, de grote aardbeving, was een daad van God. Velen van ons verloren huis en vrienden. Daar konden we vrede mee hebben. Wie van en in de na tuur leeft, leert zulke tegenslagen incasseren. Maar dit, deze olieramp, is een menselijke daad. Dit is ge woon diefstal." De olierampen in Europa met bij voorbeeld de Torry Canyon (1967) en de Amoco Cadiz (1978) brachten het toerisme, de visserij en het milieu een flinke klap toe, maar hier in Alaska is vis een absolute levens noodzaak. Wie niet van de olie leeft, leeft van de vis. Of er nu op grotere schaal wordt gevist, zoals Monica's echtgenoot doet, of alleen om zelf te eten, zoals Gary Harrison. Gary is in het dorp, zegt hijom spullen te ver kopen. Hij is een soort penningmees ter van zijn stam. „We zijn compleet blut. Ik dacht zo, met al die vreemde mensen hier, is er misschien wel iets te handelen. Want de gewone men sen moeten onze spullen niet. Nee, ze moeten ons hier helemaal niet." Visser John Thomas met een door olie besmeurde vogel. Door Eugène Leenders JE ZULT maar in Zetten zitten. Ruim een maand geleden arres teerde de rijkspolitie Nijmegen de directeur van de Heldrings tichting in Zetten. Hij wordt verdacht van machtsmisbruik. Jarenlang zou de psychiater zijn verantwoordelijke positie hebben gebruikt om ontucht te plegen met pupillen. Jongens en meisjes die al zoveel tegenslagen in hun jonge le ven moesten verwerken. De arrestatie leverde een stroom van publiciteit op. Sindsdien is de rust niet terugkeerd in de vele pavil- joens aan de Wageningseweg in Zet ten. Groepsleiders en therapeuten kunnen zich bijna nergens meer vertonen. „He, jij werkt toch op Zet ten, heb jij nooit iets gemerkt hoe zit dat?" Maar ook de pupillen zijn aan geslagen door de opschudding rond de Heldringstichting. Velen vinden dat ze ten onrechte in de stroom van negatieve publici teit worden meegesleurd. Tijd voor een gesprek met de waarnemend di recteur mevrouw A. van de Voorde en acht jongens en meisjes die tus sen de 2 maanden en anderhalf jaar in Zetten verblijven. Een ding staat voor mevrouw Van de Voorde als een paal boven water. De vele delicten die haar voorganger ten laste worden gelegd moeten ja ren geleden gebeurd zijn. Ze acht het onmogelijk dat na haar komst in 1987 dingen voorge vallen zijn die niet door de beugel kunnen. Van de Voorde: „In 1984 is de ex-directeur van behandelend psychiater gepromoveerd tot be- 1 leidsdirecteur. Hij had toen geen consulten meer, maar hield zich be zig met administratieve zaken. Hij is toen ook naar een echt kantoor ver huisd en had geen behandelruimte meer met een bank." De meeste aanklachten zijn geba seerd op voorvallen uit de jaren ze ventig. Enkele mogelijk uit begin tachtig. Mevrouw Van de Voorde: „We praten dan eigenlijk over een hele andere wereld. Ik lees alleen maar over isoleercellen en gesloten afdelingen. Die hebben we helemaal niet meer op de Heldringstichting. Wie weg wil lopen, kan weg lopen. De deuren gaan niet meer op slot, isoleercellen kennen onze bewoners niet eens. Zeker na de aanwijzing tot Zeer Intensief Behandelingscen trum (ZIB) in 1978 is er veel veran derd. De politie bevestigt dat het grootste deel van de aangiften stamt uit de jaren zeventig. Toch wordt ook nog een melding onderzocht over iets dat in 1985 gebeurd zou zijn. Van de Voorde: „Ik ben benieuwd wat ze dan nog boven water halen. Maar dan nog, de Heldringstichting en de ex-directeur zijn niet hetzelf de. Hier werken tientallen mensen die met hart en ziel proberen de kin deren te helpen. En met succes. Onze behandelingsmethode slaat aan. Jongeren hebben er baat bij „Maar het gaat zo heel anders als al die verhalen suggeren. Ja, mis schien is het vroeger wel zo geweest, maar dat mag ons toch niet worden aangewreven. Laat ik een voorbeeld noemen. Wanneer iemand bij ons in psychische problemen komt, dan roepen we niet de psychiater aan de overkant van de straat in de kliniek voor jeugdpsychiarie de Lingewal. Nee, dan komt gewoon de huisarts uit Zetten. Constateert hij dat het ernstig is, dan wordt de dienst doende psychiater van het Riagg op getrommeld. Niets wordt binnens kamers geregeld. Maar laat ik U er gelijk bij vertellen dat zo'n plotse linge psychose vorige jaar maar een keer is voorgekomen." Buiten de waarnemend directrice zijn er ook verschillende groepslei ders die er alles aan willen doen om het 'echte' beeld van Zetten te schil deren. Daarnaast klommen acht pu pillen in de pen. Op school schreven ze een brief aan de krant. „We kennen die ex-directeur niet nauwelijks." Een van hen: Ik weet zeker dat de Heldringstichting mijn leven heeft gered. Na talloze om zwervingen bij allerlei inrichtingen ben ik hier terechtgekomen. De op vang was goed, ik voel me op mijn plaats en als het zo door gaat kan ik binnenkort deel gaan nemen aan een project voor begeleide kamerbewo ning." De Heldringstichting is tegen woordig onderverdeeld in drie units, elk met een eigen behandelingstaf en het zogenaamde verantwoorde lijkheidsteam. In dat team wordt sa mengewerkt door gedragsweten schappers, teamleiders en groeps- werkers. Een unit is weer onderver deeld in een aantal leefgroepen (acht jongens en meisjes) en de zoge naamde individuele behandelings fase, waar 30 jongeren in verschil lende vormen op zichzelf wonen op het terrein van de stichting. In totaal is er plaats voor 80 jon geren, er is een wachtlijst. Een van de bewoonsters: „Net als in een ge woon gezin, gaat bij ons ook wel eens wat mis. We zijn niet altijd lie verdjes, maar met de groepsleiders is normaal te praten. Natuurlijk heb je je voorkeur, met de een kun je be ter opschieten dan met de ander. Maar de meesten van ons hebben bijvoorbeeld een uitstekend contact met hun mentor. Soms mag je die zelf kiezen. We krijgen zakgeld, gaan gewoon naar school, kunnen op het terrein zwemmen en paardrij den en maken regelmatig uitstapjes, ook naar het buitenland." Van de Voorde: „Met de middelen die ons ter beschikking staan, probe ren het beste ervan te maken. Ik ben ervan overtuigd dat we een nuttige instelling zijn in Nederland. Zonder ons zouden heel wat jongeren uit de boot vallen. Ik overdrijf niet. Met 18 jaar moeten de pupillen hun eigen weg zoeken, dan ben je tegenwoor dig al meerderjarig. Juist onze be woners hebben het daar soms erg moeilijk mee. Veel vragen dan ook of ze voor een half jaar of een jaar langer hier mogen blijven." Door Pieter-Jan Dekkers WIE DENKT dat met het aanvaarden door de rijke landen van het schulden plan van de Amerikaanse schatkisbewaarder Brady de schuldencrisis nu echt wordt opgelost, zit er lelijk naast. Direct nadat in Washington ook het Internationale Mone taire Fonds (IMF) en de We reldbank hun fiat aan Brady's plan gaven, kwam de kritiek pas goed los. En niet geheel ten onrechte. Want het plan laat de aller armste landen volledig in de kou staan, evenals die schul denlanden, die tot nu toe al tijd keurig op tijd aan hun fi nanciële verplichtingen heb ben voldaan. 'Een premie op wanbeleid', was na afloop van de voor jaarsvergadering van IMF en Wereldbank dan ook veelvul dig te horen, vooral uit Azia tische kringen. Want het plan helpt met name de Zuidame- rikaanse landen, die de afge lopen jaren niet of nauwelijks zijn toegekomen aan het beta len van rente en het aflossen van leningen. Desalniettemin is de aan vaarding van het plan een ra dicale breuk met het verleden. Washington heeft zich jaar op jaar heftig verzet tegen het gedeeltelijk kwijtschelden van schulden van arme lan den, vooral omdat de Ameri kaanse handelsbanken daar door miljarden guldens ver lies zouden leiden. Er bestaat al enige jaren een 'tweedehands markt' in schulden, waar handelsban ken met kortingen schulden verhandelen. Als schulden landen hun uitstaande schul den met een korting van bij voorbeeld 20 procent opkopen, vermindert daardoor hun to tale schuldenbedrag. De ban ken moeten dan enig verlies incasseren, maar dat is beter dan helemaal geen geld meer ontvangen. Het plan-Brady beoogt dat proces te stimuleren via fi nanciële steun van IMF en Wereldbank. Daar bestond in Washington veel bezwaar te gen, vooral van de Westeuro- pese landen. Die zijn bang dat IMF-middelen, belastinggeld dus, zou worden gebruikt om particuliere banken schade loos te stellen. En daar be dankten ze, onder aanvoering van de Britten, feestelijk voor. Afgesproken is nu dat slechts een deel van de finan ciële steun die IMF en We reldbank jaarlijks verlenen wordt gereserveerd voor het opkopen van schulden. En omdat die leningen normaal moeten worden afgelost stroomt dat geld niet naar de particuliere banken. Brady had ook graag gezien dat IMF en Wereldbank de schuldenlanden ook zouden mogen bijspringen als die de rente op hun schulden niet meer volledig zouden kunnen betalen. Maar na fel Westeu ropees verzet is slechts beslo- Nicholas Brady ten tot een studie. Het aanvaarden van het plan-Brady houdt ook in dat een aantal rijke landen hun bankregels moeten aanpas sen. Ook is afgesproken dat die landen het opkopen van schulden fiscaal aantrekke lijk zullen maken voor de particuliere banken. Aan het plan van Brady zitten voor de betrokken schuldenlanden nogal wat ha ken en ogen vast. Zo komen landen pas voor kwijtschel ding van een deel van hun schuld in aanmerking als ze hun economie drastisch her vormen naar IMF-maatsta- En wat dat betekent weet de doorsnee burger in de schuldenlanden donders goed: bezuinigen, opnieuw de broek aanhalen. Nog armer worden. In Venezuela was dat en kele maanden geleden oor- - FOTO AP zaak van een ware volksop stand, die honderden doden eiste. Hoewel nooit uitgespro ken was juist die woede-ex plosie voor de Amerikaanse regering reden om met het plan-Brady op de proppen te komen. Dat is puur eigenbelang en dat maakt de Amerikaanse ommezaai nogal verdacht. Amerika heeft weinig op met volksverzet in z'n 'achtertuin' en bovendien hebben de meeste Amerikaanse particu liere banken hun vele miljar den dollars juist in Zuidame- rika uitstaan. Het hemd is wat Washington betreft nader dan de rok. Brady denkt dat ruim 20 procent van de 340 miljard dollar schuld van de 39 groot ste schuldenlanden in drie jaar tijd kan worden kwijtge scholden. Aangezien de arme landen voor in totaal ruim 1.300 miljard dollar bij de rijke landen en handelsban ken in het krijt staan, is 70 miljard dollar niet meer dan de bekende druppel op de gloeiende plaat. Het is bovendien maar de vraag of veel particuliere banken aan gedeeltelijke kwijtschelding van schulden willen meewerken. Ze zullen na de uitvoering van het plan-Brady nog steeds jaren lang moeten wachten op het terugbetalen van reeds aan gegane leningen. Bovendien staan de banken niet te sprin gen om nu weer op grote schaal nieuwe kredieten in de schuldenlanden te pompen - een voorwaarde voor econo mische groei daar. De zaak wordt er niet ge makkelijker op nu overal in de rijke landen de inflatie weer stijgt. Daardoor gaat de rente weer omhoog en zien de arme landen hun toch al to renhoge problemen nog eens vergroot. Uit een rapport van het IMF blijkt dat met name de armste landen de komende jaren hun levensstandaard verder zien dalen. Niet alleen omdat het IMF eist dat in die landen financieel en econo misch orde op zaken wordt gesteld, maar ook omdat de prijzen van grondstoffen nau welijks zullen stijgen en de rijke landen hun eigen indu strie en markt beschermen te gen goedkope produkten uit arme landen. Schuldenlanden die altijd op tijd hun rente en aflossing hebben betaald, profiteren niet van het plan-Brady, hoe wel ze in veel gevallen stuk ken armer zijn dan de La- tijnsamerikaanse landen, die wel aan hun trekken zullen komen. Dat wordt 'een premie op wanbeleid' genoemd. Die landen vrezen boven dien dat het plan-Brady zo veel geld van IMF en Wereld bank opslokt, dat er voor fi nanciële steun aan hun ont- wikkelingsprojekten weinig meer overblijft. Of de fondsen van beide intestellingen zou den meer dan verdubbeld moeten worden. En daar is weinig kans op. Het straatarme Afrika ten slotte mag hopen dat er nog wat kruimels van de IMF-ta- fel in Washington vallen. Vee! zoden zal dat niet aan de dijk zetten. Als er ergens in de wereld massaal schulden zouden moeten worden kwijtgeschol den, dan is het wel daar, zo concludeerden afgelopen weekeinde honderden parle mentariërs op een bijeen komst in Amsterdam. Maar Amsterdam ligt nu eenmaal ver van Washington en ach, moet men daar ge dacht hebben, parlementa riërs moeten voor hun achter ban nu eenmaal hoog van de toren blazen. Ministers van Financiën, presidenten van centrale banken en bankiers hebben een andere verant woordelijkheid: macht uitoe fenen. Verdelen en dus heer- Door Ton Gerrits BANGKOK - Premier Hun gen van Kampuchea heeft gisteren Canada, India en Polen gevraagd deel uit te maken van een 600 man tel lende commissie die moet toezien op het terugtrekken van de resterende 50.000 tot 70.000 Vietnamese militai ren in Kampuchea. Voorts nodige Hun Sen een vertegenwoordiger van de se cretaris-generaal van de Ver enigde Naties uit alsmede de voorzitter van de Organisatie van Ongebonden Landen, de Zimbabweaanse premier Ro bert Mugabe, en de Indone sische minister van Buiten landse Zaken, Ali Alatas, om zitting te nemen in de interna- (ADVEI NEI1Q 4 X 85g

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 4