ëven UITBLAZEN Samengaan theologie Tilburg en Nijmegen voorbarig 'Kroon op het werk' wordt Deetman niet van harte gegund GEDULD de stem c VN Operatie Navelstreng moet Zuid-Sudan redden Gekissebis Weg van de snelweg DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 6 APRIL 1989 DESTEM- DE STEM BINNE UTRECHT (ANP) - H mers in het ziekenhu vriendelijke acties de nen te halen, begint op WIMKOCK T5 SOMS lijkt de auto snelweg ook maar een mythe. We nemen aan dat je er flink kunt op schieten, maar dikwijls raakt hij zo vol dat de vaart er danig uitgaat. Of er zijn werkzaamheden aan de gang. In het nog al tijd redelijk beleefde Engeland plaatst het Ministerie van Transport aan het einde van elk stuk opgebroken weg een groot geel bord met de tekst: Sorry for any delay. Dat zie ik de dienst van Neelie Smit nog niet doen. 's Lands wijs 's lands eer. In Engeland gebruiken ze waanzinnig veel van die oranje- witte plastic kegels bij weg werkzaamheden. Kilometers lang, de ene kegel tegen de an dere. Alleen al het wegzetten en ophalen van die dingen moet heel wat manjaren kosten. Aan de autosnelweg M 6 heb ik een hekel gekregen. De Engelsen beweren dat het de drukste autosnelweg van Europa is. De zesbaans weg be gint, bij de radiomasten van Rugby, als een aftakking van de M 1 Londen-Leeds. Na de afsplitsing loopt de M 6 eerst naar Birmingham en buigt daar weer naar het noorden, langs Stoke, tussen Manchester en Liverpool door, langs Lancas ter, over de scheiding tussen het Merengebied en de Yorks hire Dales naar Carlisle aan de Schotse grens. Daar houdt hij op om gewoon de A 74 naar Glasgow te worden. Of de M 6, die ooit de reis tijd naar onze vrienden in Congleton, Cheshire met een uur bekortte, echt de drukste autosnelweg van Europa is kan ik niet beoordelen, maar ner gens zie je zoveel vrachtauto's als op maandagmorgen op de M6. Daarom besloot ik maar eens een alternatieve route naar de tunnel van Dartford, ooste lijk van Londen onder de Theems door, te zoeken. We moesten naar Dover voor de P&O-ferry van half vijf naar Calais. Congleton ligt nagenoeg aan de M 6, zo'n 20 kilometer ten zuiden van Manchester. 'Normaal' rij je dus via de M 6 en de M 1 naar de M 25, de London Orbital, 's wereld groot ste stadsringweg, pas voltooid en nu al te krap. De kaart liet maar één goed alternatief zien, een route die we al kenden van reizen via Harwich en Hoek van Holland. Een lange, mooie rit over door gaans rustige wegen, dwars door schilderachtige dorpen en stadjes. Van Congleton naar Leek en Ashbourne, door de heuvels waarop die nacht sneeuw was gevallen. Van Ash bourne naar Derby en vandaar naar het grote verkeersknoop punt bij East Midlands Air port. Daar een potje koffie bij de Little Chef en een tank vol loodvrije benzine. Verder door het aardige Kegworth en het vriendelijke Melton Mowbray naar Oakham, tot 1974 Enge- lands kleinste coun (y-hoofdstad van 's lands kleinste graafschap Rutland. Daar stopten we een uur om wat boodschappen te III!miniIIIIMIMilIllHillmum doen. Scherpe Colman's mos terd onder meer. Die kun je hier in de delicatessenwinkel ook kopen, maar het is leuker om hem mee te brengen uit een gewone Engelse supermarkt. Goedkoper trouwens ook. De Coffee Shop zag er niet naar uit dat er goede koffie geschonken zou worden dus bestelden we thee. Van Oakham is het niet ver meer naar Stamford. De weg buigt in lange, gracieuze bogen mee met de oevers van het se reen spiegelende Rutland Wa ter. Bij Stamford bereikten we de A 1, de oude Great North Road van Londen naar de Schotse hoofdstad Edinburgh. Het is geen autosnelweg, maar wel een met gescheiden dub bele rijbanen. We hoefden er niet lang op te rijden want bij Huntingdon sloegen we af rich ting Cambridge, waar we de nooit zo drukke M 11 oppikten die aansluiting bood op de Londense rondweg en de tun nel van Dartford. Er stond geen file voor de tunnel, maar we durfden ons zelf nog niet te feliciteren. Je weet maar nooit. Als je vrij baan hebt en een flink gangetje aanhoudt is het van de tunnel nog een uur rijden naar Dover. Tot nu toe was het een mooie, ontspannen rit geweest, zonder oponthoud, op een spoorweg overgang en een paar verkeers lichten na. Vrachtauto's had den we steeds zonder wachten of waaghalzerij kunnen inha len. Van Congleton naar de tunnel hadden we, over gewone tweebaanswegen, ongeveer 300 kilometer afgelegd in 3 uur 45 minuten 'netto-rijtijd'. Omdat ik soms tijdschema's bijhoud van bepaalde routes, had ik vergelijkingsmateriaal. Op 2 juni 1987, toen we vanuit Sheemess overstaken, reden we van Congleton naar de tunnel, over de autosnelwegen M 6 en M 1 die ik nu vermeden had, in 3 uur 37 minuten. Op 31 mei 1988, ook op weg naar Dover, deden we het -weer via de autosnelwegen- in 3 uur 49 minuten. Toen klokte ik twee vertragingen: een opstopping op de M 1 van een half uur en een file voor de tunnel die ons vijftig minuten kostte. Kortom: op het traject van - pak weg - Manchester-Dover (of Sheerness of Ramsgate of Folkestone, je moet altijd door die tunnel) maakt het nauwe lijks verschil of je de voor de hand liggende autosnelwegen kiest of een in kilometers vrij wel even lange binnendoor route neemt. In reistijd wel te verstaan en de autosnelweglo terij met haar drukte en kansen op files dus niet meegerekend. Wie pakt dan nog de auto baan? Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteur. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Bredt. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: per maand 25,50: per kwartaal 73,50 of per jaar 285,00. Abonnees die automatisch betalen ontvangen een korting van resp. 1,- per maand, 2,00 per kwartaal, 7,50 per jaar. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m vrijd. 1,30; zat. 1,50. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 9.00-12.30 en van 13.00-16.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgirp.-! 114111 - ABN rek. 520538447. Door Jan Bouwmans „VOOR Heerlen is ons rapport misschien wel twee jaar te vroeg geko men. Ons rapport gaat nu ook in de pijplijn van advi serende instanties. Daar gaat tijd overheen. In die tijd kunnen zich nieuwe feiten voordoen die het beeld bijstellen." „Onze commissie is er beslist op tegen om de katholieke theologische faculteiten van Nijmegen en Tilburg op korte termijn te doen fuseren. Of je nu Nijmegen naar Tilburg brengt of Tilburg naar Nij megen, het kan beide heel fout uitpakken. Want de stu dentenstromen heb je niet in de hand." Twee uitspraken van prof. dr. L. Smits, voorzitter van de Verkenningscommissie God geleerdheid, tijdens ons vraaggesprek. De eerste als reactie op de kritiek die van uit de Universiteit voor Theo logie en Pastoraat (UTP) in Heerlen is geleverd op de lage waardering van de Heerlense instelling in het commissie rapport. De tweede op de vraag of van het commissie rapport niet de zeer sterke suggestie uitgaat, dat de theo- logie-opleidingen van Nijme gen, Heerlen en Tilburg eigenlijk het beste tot één sterke faculteit voor heel Zuid-Nederland kunnen wor den teruggebracht. Het gesprek met prof. Smits, twee dagen nadat zijn Verkenningscommissie God geleerdheid haar rapport na twee jaar studie aan de open baarheid heeft prijsgegeven, concentreert zich op de zuide lijke driehoek Nijmegen - - Heerlen - Tilburg. Zoals be kend had de commissie van onderwijsminister Deetman de opdracht gekregen om de dertien isntellingen voor we tenschappelijke theologie in ons land door te lichten op hun wetenschappelijke kwa liteit en op hun studentenaan tallen. De commissie advi seert het aantal van dertien terug te brengen tot negen. Behalve dat Heerlen 'gede gradeerd' moet worden tot hogeschool die gecoached moet gaan worden door de Nijmeegse faculteit, verlangt de commissie van de facultei ten van Tilburg en Nijmegen een uitermate vergaande structurele samenwerking. Zo vergaand, dat het beeld op rijst van een toekomstige twee-eenheid. Nijmegen, Tilburg en Heer len op termijn samenvoegen, het staat 'er niet in het rap port. Maar toch lijkt de aanzet ertoe te worden gegeven. De commissie drijft Heerlen ver der in de armen van Nijme gen. De commissie smeedt een zeer sterke as tussen Tilburg en Nijmegen: hoogleraren moeten voortaan aan beide faculteiten benoemd Worden en beide moeten de specialisa ties onderling verdelen. Nij megen wordt door de commis sie wetenschappelijk niet zwak bevonden, Tilburg wel. Tilburg staat daarentegen weer sterk wat studentenaan tallen betreft en daar zit de grote zwakte van Nijmegen, ook in de voorzienbare toe komst. Nijmegen ziet zich al gedwongen een behoorlijk aantal theologische leerstoe len op te heffen. Het laatste element in deze hele rij is dat tijdens de presentatie van het commissierapport gezegd is dat het advies wel is om negen faculteiten te behouden, maar dat het cijfer zes eigenlijk be ter op zijn plaats zou zijn ge- Prof. dr. L. Smits weest. Dan is het toch niet meer dan logisch om te den ken dat de commissie aanzet tot samenvoeging van de drie zuidelijke wetenschappelijk- theologische instellingen. Prof. Smits wil allereerst af van dat cijfer zes. „Ik hecht er zeer sterk aan dat iedereen zich houdt bij de feitelijke aanbevelingen in het rapport. Het cijfer van zes faculteiten komt men er nergens in tegen. Dat cijfer komt dus voor per soonlijke rekening van de heer Oberman (lid van de commissie-xP). Oberman staat ook volledig achter de aanbeveling om negen facul teiten te behouden. Hij heeft zich alleen in het openbaar afgevraagd of hij daar over tien jaar geen spijt van zal hebben, omdat zes logischer - foto willem blauw zou' zijn geweest. Van mijn kant zeg ik het getal zes in de huidige situatie onverant woord te vinden. De aanbeve lingen laten speelruimte." Als de politiek op grond van eerdergenoemde elemen ten zou gaan aansturen op één katholieke theologische facul teit in het zuiden, zou prof. Smits dat uitermate betreu ren. Want daar is de commis sie in de verste verte niet aan gedacht. Op de korte termijn zou dit namelijk een slechte zaak zijn. Zou zich na verloop van jaren op natuurlijke wijze een samensmelting ont wikkelen, dan is dat een heel andere zaak. Prof. Smits kan zich echter een katholieke universiteit zonder theologi sche faculteit niet indenken. Smits geeft direct toe dat er een samenhang is tussen het aantal studenten en de moge lijkheden om de kwaliteit van een faculteit op peil te hou den. „Minder studenten bete kent minder geld en dus min der leerstoelen en dus minder mogelijkheden voor weten schappelijk onderzoek. Dit slaat op het ogenblik zwaar toe in Nijmegen. Daar is het aantal studenten tussen 1977 en 1987 met 28 procent ge daald. En die daling heeft zich daarna voortgezet: in 1987 nog 180 studenten, in 1988 nog 167. Daar staat tegenover dat van de negen vakgroepen van de Nijmeegse faculeit er vijf uit stekend zijn en vier zwak." Tilburg daarentegen blijft wetenschappelijk achter. „Maar", zegt Smits, „Tilburg bevindt zich wat studenten aantallen betreft nog steeds in een stijgende lijn: van 262 stu denten in 1982 via 270 in 1987 tot 302 in 1988. Studenten blij ken echter in de keuze van fa culteit regionaal georiënteerd te zijn. Dat wil zeggen dat, als je Tilburg zou verplaatsen naar Nijmegen, lang niet alle studenten meegaan naar Nij megen. Tilburg blijkt studen ten aan te trekken, terwijl op alle overige katholieke facul teiten van daling sprake is. Dan moet je je wel twee keer bedenken om Tilburg naar Nijmegen te brengen." Het wetenschappelijke peil van Tilburg is bovendien de afgelopen twee jaar in snel tempo aan het bijtrekken, constateert Smits. De weten schappelijke productiviteit is van gemiddeld 30 publikaties per jaar gekomen op gemid deld 70 per jaar, een toename van meer dan 100 procent. Til burg en Nijmegen moeten elkaar dan ook gaan aanvul len door structurele samen werking. Beide faculteiten moeten zo opgezet gaan wor den dat studenten volstrekt moeiteloos tussen Tilburg en Nijmegen stuivertje kunnen wisselen. Tilburg en Nijme gen moeten een twee-eenheid worden: hoogleraren moeten aan beide tegelijk benoemd worden. Nog even terug naar Heer len. Het commissierapport is voor de UTP daarom mis- schien wel te vroeg gekomen, omdat ook Heerlen aan een wetenschappelijke inhaal is begonnen. Heerlen heeft in zijn kritiek op de commissie gewezen op het aantal promo ties die na afsluiting van het onderzoek aan de UTP tot stand zijn gekomen en die nog op de rol staan. Het grote be zwaar tegen Heerlen is en blijft hoe dan ook de dubbele eenzijdigheid, aldus Smits. De UTP heeft slechts één studierichting en mist daar door de broodnodige wissel werking met andere studie richtingen. De UTP mist bo vendien de inbedding in een gehele universitaire ambian ce, waardoor geen of in elk geval onvoldoende wisselwer king met andere takken van wetenschap tot stand komt Had de commissie dan niet een samenwerking met de Rijksuniversiteit Limburg kunnen aanbevelen Die mogelijkheid is ver kend. Smits: „Ons is gebleken dat de universiteit in Maas tricht helemaal niks ziet en niks voelt voor een structu rele samenwerking met de UTP." De Limburgse univer siteit heeft noch aan een theo logische faculteit noch aan een faculteit voor godsdienst wetenschap enige behoefte. Voor de UTP is loopt de weg naar Maastricht dood, zegt de voorzitter van de Verken ningscommissie Godgeleerd heid hardop, voor het eerst. Door Ad Burger HET MOET voor minister Wim Deetman (Onderwijs) wel bijzonder wrang zijn te constateren dat juist zijn eigen CDA hem mo menteel dwarszit bij de 'kroon op zijn werk', de in voering van de Wet op de Basisvorming. PvdA en WD zijn, hoewel niet van harte, geneigd om steun te verlenen aan Deet- mans voorstel voor een nieuwe vorm van het voortge zet onderwijs, maar het CDA dreigt roet in het eten te gooi en. De christen-democraten hebben onoverkomenlijke be denkingen tegen het wets voorstel, dat volgens hen in zijn huidige vorm nooit mag worden ingevoerd. Sterker nog, het zou wellicht goed zijn om de parlementaire behan deling van het wetsvoorstel uit te stellen tot na de Kamer verkiezingen van 1990. Dan is er een nieuwe minis ter van Onderwijs (Deetman heeft zelf laten weten niet meer te willen terugkeren op deze post), wellicht meer geld en misschien wel een andere coalitiepartner. Kortom, dan kan de hele discussie over hoe het nu verder moet met het onderwijs aan 12- tot 15-jari- gen opnieuw worden gevoerd. Voor de zoveelste keer op nieuw. Want al meteen na de invoering van de Mammoet wet, die het huidige stelsel van voortgezet onderwijs re gelde, begon de discussie over hoe het verder zou moeten met de ontwikkeling van het onderwijs na de lagere school. Er kwam de Middenschool van PvdA'er Jos van Keme- nade, in de ogen van het CDA te radicaal en te nivellerend en dus politiek onhaalbaar. Daarna kwam het voorstel voor het voortgezet basison derwijs (vbao) van WD'er Arie Pais. En ook dat plan haalde het niet. En nu ligt er dan de Wet op de Basisvorming, het na een zeer lange voorbereidingstijd zorgvuldig geformuleerde compromisvoorstel van CDA'er Deetman. WD en PvdA zijn er schoorvoetend voor - „omdat er nu toch ein delijk wat moet gebeuren" - maar Deetmans eigen CDA- fractie is zeer afwijzend en intern verdeeld over de vraag wat er verder moet gebeuren: moet het wetsvoorstel ingrij pend veranderd en aan de CDA-wensen aangepast wor den of moeten we er met z'n allen maar nooit meer over praten? De voorstanders van uitstel tot na de Kamerverkiezingen hanteren onder meer als ar gument dat er momenteel geen geld is voor invoering van de basisvorming. En zon der dat geld is invoering on mogelijk, vinden deze CDA'ers. Wat ligt dan meer voor de hand dan bij de on derhandelingen over het re geerakkoord voor het nieuwe kabinet proberen dat extra geld voor de basisvorming - enkele honderden miljoenen, is de ruwe schatting - vrij te maken? Echter, uitstel tot na de Ka merverkiezingen is in strijd met het regeerakkoord van dit kabinet, waarin zwart-op- wit staat dat het besluit over de basisvorming nog vóór 1990 moet vallen. Bovendien is voor de geleidelijke invoering van de basisvorming tien jaar uitgetrokken. „Als dan gaandeweg de rit blijkt dat er geld bij moet, kan een kabinet daartoe altijd nog besluiten", is de redenering. Uitstel zou bovendien wel eens tot afstel kunnen leiden, vrezen deze CDA'ers. „Het zou mij niet verbazen als die frac tieleden die nu uitstel tot na de Kamerverkiezingen be pleiten, in 1990 geen voorstan der van basisvorming blijken te zijn", aldus CD A-onder- wijsspecialist Van de Camp. Ook omwille van de CDA- minister van Onderwijs zelf lijkt een meerderheid in de fractie niet van uitstel gepor teerd. De CDA-fractie heeft totnogtoe de minister loyaal terzijde gestaan bij het ont wikkelen van de basisvor ming. „We zijn een heel eind met Deetman meegegaan. We kunnen hem nu niet zomaar afvallen door het hele plan van tafel te vegen", verluidt het in CDA-kring. Een meerderheid in het CDA is op dit moment nog steeds voor invoering van ba sisvorming - Van de Camp: „Maar hoe de kaarten over zes weken liggen, durf ik abso luut niet te voorspellen" - maar dan wel radicaal an ders. „Het voorstel ademt te- zeer de sfeer uit van de jaren zeventig, van de Midden school. Het legt teveel verant woordelijkheden bij de over heid en het gaat te weinig uit van de eigen inbreng van school en leerling", noemt CDA'er Lansink als een van de bezwaren. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de inrichting van de lessenta- bel: op de minuut nauwkeurig schrijft de minister van On derwijs voor hoe vier-vijf de deel van de lessen tabel met de veertien verplichte vakken van de basisvorming njoet worden ingevuld. De reste rende twintig procent mag een school naar eigen goed dunken invullen. Veel CDA'ers vragen zich af of dit niet in strijd is met de in de grondwet vastgelegde vrij heid van de inrichting van onderwijs. Maar er zijn meer, veel meer bezwaren. Het feit dat de basisvorming maar op twee kennisniveaus gegeven wordt, zou wel eens kunnen betekenen dat minder goede leerlingen op het lage niveau niet meekunnen en dat voor intelligente leerlingen het hoge niveau veel te laag ge grepen is. Of wat te denken van de zeer gedetailleerde eindter men waaraan iedereen na drie of vier jaar basisvorming moet voldoen; ook daarover bestaan grote twijfels. Een ander punt vormt de door stroming van de basisvor ming naar de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, die het CDA ook onvoldoende ge regeld vindt. En dan zijn er nog de be zwaren die zijn ingegeven door het bij het CDA immer aanwezige besef dat de positie van het christelijk onderwijs constant onder vuur staat. Zal de basisvorming niet leiden tot de vorming van grote scholengemeenschappen, waardoor de kleine platte- landsscholen van vaak christelijke signatuur de nek om worden gedraaid. „Het is de enige reden dat de WD wil meewerken aan die basisvor ming. Komen ze eindelijk toe aan die schaalvergroting", weet een CDA'er zeker. Dus zal Deetman de ko mende weken fors door de bocht moeten, wil hij zich van de steun van zijn eigen fractie verzekeren. En die steun heeft hij hard nodig, ook al omdat de minister vindt dat een overgrote meerderheid van de Kamer zijn ingrijpende wets voorstel moet goedkeuren. Door Paul de Schipper Zaterdagmiddag 18 maart, de Zuidsudanese hoofdstad Juba. De bewoners maken zich op voor het vieren van palmzondag. Dan plotse ling, beginnen de bergen, noordoostelijk van de stad te bulderen. Een kwartier lang vallen er granaten. Mensen schuilen in grep pels, bidden en schreeu wen. In de wijk Atlabara liggen vijf doden, twee vrouwen en drie meisjes. Atlabara bete kent 'ga weg' in het Arabisch. In de wijk verderop zijn er ook doden. Die huttenverza- meling heet in het Arabisch 'Niemand overgebleven'. Nu, veertien dagen later, bul dert de lucht boven Juba op nieuw, maar het bulderen be tekent nu brood, eten! De Verenigde Naties zijn op 1 april in Oost-Afrika een gi gantisch hulpoffensief begon nen om zuid-Sudan te redden. De burgeroorlog is met in stemming van de strijdende partijen 'even stopgezet' om de lijdende bevolking eten te brengen. Vanuit Uganda, Kenia en Etiopie vallen de VN-kon- vooien en vliegtuigen het meest ontoegankelijke gebied van het Afrikaans continent binnen. De operatie kost 250 miljoen gulden. Vrachtwagens, vliegtuigen, treinen en Nijlschepen wor den ingezet. In Uganda heeft de VN zelfs een veerboot ge kocht om een constante door stroom van goederen over de Nijl te verzekeren. Maar de peperdure hulp- operatie wordt een wedloop met de nukkige Afrikaanse natuur. In mei begint nor maal het regenseizoen in zuid-Sudan. Voor die tijd, willen de VN via de Operatie Navelstreng er meer dan hon derduizend ton aan voedsel, medicijnen, tenten en dekens opslaan. Zo probeert de orga nisatie 2.5 miljoen door hon ger en oorlog geteisterde mensen in leven houden. De natuur dreigt roet in het eten te gooien, want de eerste regens zijn al gevallen. Dat betekent dat de krakkemik kige wegen en de onverharde landingsbanen onbegaanbaar worden. Bovendien, wat er al aan wegen bruikbaar is, moet eerst gezuiverd worden van mijnen. De VN heeft daarvoor een speciaal mijndetectieteam ingeschakeld. De bureaucratische en lo gistieke machinerie van de VN draait op volle toeren om de toegestane vier weken 'lunchpauze' te benutten. Eerdere poging om de be volking van zuid-Sudan te helpen mislukten steeds om dat zowel trucks als vliegtui gen werden beschoten. „Als we dit niet doen, zal de ramp grofweg dezelfde gevol gen hebben als de catastrofe van Hiroshima," zo zei VN- coördinator en Unicef-direc- teur James Grant maandag tijdens een persconferentie in de Keniase hoofdstad Nairobi en zo voegde hij er aan toe „bij deze aktie, een van de grootste in de VN-historie, vervoeren we meer voedsel In Sudan wordt tijdens de reddingsoperatie door de VN voor 250 miljoen gulden voedsel gepompt. - fotoap dan tijdens de hongersnood in Etiopië". Centraal in de hele hulp operatie staat de persoon van ir. Maas van de Top, de Ne derlander die er vorig jaar voor zorgde dat Palestijnse si naasappelen uit de Gaza- strook in Nederland op de markt konden komen. Van den Top is nu als di recteur bij het Wereld Voed sel Programma(WFP) verant woordelijk voor transport en logistiek van de operatie Na velstreng. Van den Top in zijn kantoor in Rome: „De hele operatie is op gang, maar snelheid is geboden. Als de re gens doorzetten wordt het ge bied totaal ontoegankelijk" Hij vertelt dat er contacten zijn met de SPLA-rebellen over 'mijnvrij' maken van de wegen en het herstel van bruggen. Die bruggen zijn voor een deel nog gebouwd door het Zwijndrechtse aan nemersbedrijf Grootint. Over de toestand op het plateland van zuid-Sudan is weinig bekend, maar de meest vreselijke verhalen doen de ronde. Woordvoerder van hulporganisaties spreken over een half miljoen doden door honger en oorlog in 1988. Vraag aan Van den Top: de VN gooit er een kwart miljard gulden tegenaan. Is dat niet een beetje gok als u zo weinig weet van de situatie? Van den Top: „Er is inder daad heel weinig informatie over het platteland. Wat we weten komt van de kleinere hulporganisaties. Daardoor weten we dat er sprake is van een noodsituatie en dat er, als er niets gebeurt, ernstige voedseltekorten ontstaan". De Sudanese premier Sa- deq al Mahdi heeft de VN per soonlijk om hulp ge vraagd. Als persoonlijke ge zant van VN-secretaris Perez de Cuellar slaagde James Grant er vervolgens in om met de rebellen van de SPLA(het Sudanees Volksbe vrijdingsleger) een 'Pact van Rust' voor de periode van pre cies een maand te sluiten. Dat betekent dat de VN-hulp niet alleen naar gebieden gaat waar de regering het voor het zeggen heeft (alleen de steden in het zuiden.PdS) maar ook naar 'de bevrijde gebieden' van de SPLA. Particuliere hulporganisa ties zijn al langer aktief in deze bevrijde gebieden, ook vanuit Nederland, maar ze houden hun aktiviteiten zorg vuldig uit de publiciteit. Wel hebben ze de VN regelmatig om hulp gevraagd, maar de VN opereerde tot nu toe alleen aan de regeringskant. Vandaar de ergernis bij de kleinere organisaties nu grote broer VN zich met veel gevoel voor show en publiciteit op zuid-Sudan stort en de Ke niase chauffeurs van de voed selkonvooien zelfs in speciaal gedrukte t-shirts hult. Van den Top hadlt z'n schouders op en zegt: „Ach, als je niet aan de bel trekt ge beurt er niets". Internationale politieke ontwikkelingen hebben de houding van de VN ten op zichte van zuid-Sudan sterk veranderd. Zo is er binnen de Amerikaanse regering steeds meer kritiek op het bewind van Sadeq al Mahdi. Ameri kaanse senatoren bezochten de afgelopen maanden SPLA- gebied en Usaid, de officile Amerikaanse hulporganisa tie, stelde voor bevrijd zuid- Sudan 30 miljoen dollar be schikbaar. Volgens Van den Top is de strategisohe situatie in zuid- Sudan bepalend geweest voor de operatie Navelstreng. De WFP-man: „Ze hebben de laatste maanden een hele rij steden in het zuiden veroverd. Ze liggen voor de hoofdstad Juba. Ze hebben een sterke positie en dan laat je meer toe dan vanuit een zwakke stel ling. We hebben van hen de zekerheid gekregen dat we de wegen als corridors kunnen gebruiken. Hadden we die met, dan waren we er nooit aan begonnen. U weet wat er met eerdere konvooien is ge beurd". Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Privatisere het afstoten van take door de overheid - is op ge meentelijk en provinciae niveau geen vies woor meer. Integendeel: links ef rechts in de lokale en regie nale politiek zien het nt ervan in. Van ideologisch discussies is geen sprakr Kostenbesparing is het de vies. Dat concludeert de Commissi Vanwege het uitblijven v? flict wordt de roep om hai mité WIO wil daaraan week buiten de instelling! bezettingen op touw te ze wordt niet uitgesloten. Tijdens de derde georgai seerde actiedag hebben O] nieuw duizenden werknemer: vooral verpleegkundig persi neel, actie gevoerd om de looi eis kracht bij te zetten. Probli men hebben zich ook woensd; niet voorgedaan, aldus de N: tionale Ziekenhuisraad en h< Landelijk Patiënten/Consi mentenplatform. Volgens de AbvaKabo hel ben werkgevers in sommige ii stellingen gedreigd met het ii houden van loon bij werkoi derbrekingen. „De acties zij nog geen week aan de gang werkgevers laten hun solidar; teit al schieten. Het zijn blij baar loze kreten geweest in afgelopen weken", aldus Abv; Kabo-bestuurder Wirtz. NZR - die de acties overige) als een zaak van de afzonde) lijke instellingen beschouwt vindt het inhouden van li een „tamelijk geëigende mi nier om te reageren". De bonden beraden zie morgen op de acties van vo| gende week. Hardere acties, zi als langduriger werkonderbri kingen en stakingen, wordi niet uitgesloten, maar de boi den zijn er wel beducht voor snel naar deze zware middele] te grijpen. „Als je daar nu naar grijpt, loop je het risi binnen twee weken uitgeput zijn, terwijl we het misschl maanden moeten volhouden meent GOB-bestuurder Vries. Het is niet bekend of WIO ook bij het overleg won betrokken. Het actiecomité de samenwerking met de boi den niet koste wat kost vooi zetten. „Als blijkt dat de boi den andere dingen willen, d: gaat het ons niet in de eers' plaats om de prettige samei werking", ziekenfondsprem; ter financiering van de looi verhoging te praten. De bonden zien wel wat bemiddeling door voorzitl Albeda van de geschillencoi missie, maar dan wel tussi NZR en kabinet. De NZR ze; open te staan voor bemiddi ling, maar vindt het op dit mi ment niet aan de orde omdat bonden zich buiten het confli: HET POLITIEKE leven van F waard. De vice-premier raakt geïsoleerd en wordt door wei Vooral de laatste maanden he politicus De Korte zich in snelt n de race naar het politiek lei langs definitief gepasseerd dc ve. Amper van die teleurstellir met minister-president Lubber al niet goed bekomen en ook c lezer uit de strijd gekomen. Lubbers hij wordt niet graai zeker niet van een in zijn og De Korte - zette De Korte, n van de vice-premier, als een s 'et hij hem tijdens het daarop vallen, maar hij stak de spai pende hand toe. Ilustratief voi js dat ook zijn partijgenoten zw urn de schijn van eensgezind afgedaan met de dooddoener! constateren dat hiermee de p Korte niet uit de wereld zijn. overigens als een rode draad merkelijke zaak. Het is een g* voorafgaand aan de verkiezin afn.de zegeningen van het gi net huidige dat het econor, mee bezig moeten zijn. Tot nu oer gekomen dan onderling ge opvallend was hoe voorzicht! vraagde debat opereerde. Fn met in om de discussie een s lJL steken in oen ietwat lacl uS",yan het nodige venijn in d n 'llcht heeft het alles te mak on k 2 PvdA smacht ernaar ,er veel over °ver om hot h en dat is niet de 6 k ,e!J aan hardheid ontbrr noiMu ?'e onnodig gezaaide t' gelijke kandidaat-premier én z

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 2