ANDREAS VOLLE WEIDER MOET NIETS HEBBEN VAN 'NEW AGE' Hatnbone DE STEM EXTRA pFIfiTEM GIDS 2 NEDERLAND 1 Andreas Vollenweider heeft in een jaar of zes tijd een onvoorstelbare carrière gemaakt. Toen hij in 1982 de elpee 'Be hind the gardens' uit bracht, wees niets in de richting van massale bijval voor zijn opmer kelijke harpmuziek. Toevluchtsoord Vechter Bedenkingen David Lindley V erantwoordelij k NEDERLAND 3 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 uske en Wiske: ..L i tooEF. zip vein fuleria.dc 'fad ton de eilanden. Hier hebben ze de rethte lijn nof niet uil few. Met mijn muziek probeer ik een nieuw toevluchtsoord te creëren". 'Mijn wereld beweegt zich tussen melancholie en hoop' Andreas Vollenweider ziet er gehavend uit als ik hem ontmoet in het Amsterdamse Americain-hotel. Hij heeft bij het zeilen op het Meer van Genève de linker middel vinger gebroken en hij koestert die vinger nu op borst hoogte in een zwarte mitella. De kwetsuur verhindert hem voorlopig harp te spelen. Voor het overige heeft An dreas Vollenweider echter geen klagen. Zijn nieuwste langspeler 'Dancing with the lion' is alom positief ont vangen en in het najaar volgt een ongetwijfeld veel beju belde wereldtoernee. Toch is Andreas Vollenweider wat veranderd in vergelijking met vroeger. Hij is realisti scher geworden. „Meer geaard", zoals het zelf noemt. Door Wim van Leest Een paar tv-optredens (in Duitsland en bij Sonja) zorgden echter voor een doorbraak naar een massa-publiek. Tegen woordig is Andreas Vol lenweider een wereldster die alom goed verkoopt en volle zalen trekt. Na 'Behind the gardens' volg den 'Caverna magica', 'White winds', 'Down to the moon' en onlangs 'Dancing with the lion'. Het zijn stuk voor stuk platen die vol staan met meditatieve harpmuziek. Het is wonder mooie muziek die aanslaat in een tijdperk, waarin veel mu ziek steeds meer op lawaai en steeds minder op klanken is ge baseerd. Aan Vollenweiders nieuwe elpee/ceedee 'Dancing with the lion' vallen een paar dingen op. De plaat is breder geïnstru menteerd en klinkt door in breng van viool, piano, gitaar en saxofoon aardser. Andreas Vollenweider: „De muziek is akoestischer gewor den. De plaat is vrijwel akoes tisch en om de symfonische structuur van sommige num mers te bereiken, had ik veel muzikanten nodig. Bovendien hou ik ervan om met een groot aantal mensen samen te komen en gezamenlijk muziek te ma ken. Met synthesizers kun je hetzelfde effect benaderen, maar dan mis je toch het so ciale aspect. De plaat klinkt aardser, omdat ik me meer ge aard voel de laatste tijd. Ik denk niet dat mijn muziek ra tioneler is geworden, maar ze heeft wel meer grond onder de voeten. Ik heb veel gereisd de laatste jaren. Ik heb te veel ge zien om mijn ogen te sluiten en maar te doen alsof er niets aan de hand is. Ik heb dingen ge zien die bij mij een bepaalde melancholie teweeg gebracht hebben. Ik heb veel vernieti ging van de aarde gezien, ver nietiging van dat wat de essen tie van ons bestaan is. Aan de andere kant heb ik veel hoop gezien. Er zijn heel veel mensen die intensief aan een betere toekomst werken. Ik heb men sen wakker zien worden en zich om vervuiling en mensen rechten zien gaan bekomme ren, van wie ik dacht dat ze nooit wakker zouden worden. Ik kan niet echt bedroefd zijn en ik kan niet echt hoopvol zijn, de realiteit is voor mij een com binatie van die twee. Mijn we reld bevindt zich tussen de pressie en hoog oplaaiende vreugde". Je maakt je zorgen om de toekomst van de wereld. Toch kun je jouw muziek opvatten als opwekkende muziek. Er zit een boodschap in, al is die niet nadrukke lijk. „Ik probeer mijn muziek zo irrationeel mogelijk te houden, want muziek is immers irratio neel. Het is een van de laatst overgebleven irrationele hoek jes van ons bestaan. Zelfs de liefde is al rationeel verklaard. Muziek ook, in analytische zin, maar gelukkig staat muziek nog met één been in het irratio nele. Dat wil ik heel graag zo houden. Ik denk dat ik niet zo zeer een boodschap heb. Wat ik probeer, is een huis te bouwen, waarin in wezen geen bood schap is, maar wel ruimte voor een boodschap. Ik geloof dat we binnen in ons een boodschap hebben. Binnenin ons weten we wat goed voor ons is. Binnenin weten we_dat we niet op deze voet voort kunnen gaan. We hebben ook zelf de oplossingen. Als we ons niet op de een of an dere manier terug kunnen trekken en na kunnen denken over die mogelijke oplossingen, dan zijn we verloren, hopeloos verloren. Er is dan geen toe vluchtsoord meer. In vroeger jaren was religie het toe vluchtsoord. De kerk was de plaats om te mediteren. Maar die kerk is inmiddels een van de corruptste elementen in deze wereld geworden. Ik heb het niet over individuele gelovige, maar over het instituut kerk. Dat instituut is zowel spiritueel als materialistisch corrupt. Met mijn muziek probeer ik een nieuw toevluchtsoord te creë ren. Ik probeer er een zekere richting aan te geven, want het mag niet al te vrijblijvend zijn. Ik zie mijn muziekstukken als emotionele huizen. De emotie is de energie, de brandstof die het voertuig laat rijden. De rich ting waarin je gaat, wordt be paald door je inspiratie. We hebben de emotie nodig om de het voertuig te bewegen, het voertuig is in mijn geval de muziek, waar die heen gaat, wordt bepaald door mijn inspi ratie". Heeft muziek maken jouw denken veranderd? „Ja. Ik leer steeds meer van het mysterie van muziek be grijpen en ik heb in de muziek mystieke dimensies ontdekt die mijn leven ongelooflijk ver rijkt hebben". Er zijn mensen die je muziek daarom kiezen, je gebruikt nog wel eens mystiek klin kende songtitels. „Toch wil ik dat mystieke aspect niet te zeer benadruk ken. Op 'White winds' heb ik dat een tikkeltje te veel gedaan. Ik heb op de hoes van die plaat astrologische symbolen afge drukt en ik betreur dat. Het was te veel. Ik zou dat niet meer doen nu, omdat je onwil lekeurig mensen een bepaalde richting opduwt. Dat wil ik per se niet. Meestal gebruik ik voor mijn nummers illustratieve ti tels. Ik gebruik woorden die niet zozeer een verklarend beeld geven van hoe het num mer begrepen moet worden, maar gewoon van dat wat ik voel bij het luisteren. Ik bedenk die titels pas achteraf, als alle muziek al opgenomen is". Er zijn mensen die jou op grond van je verschijning en muziek afdoen als een dro mer. „Ik zie mezelf meer als een vechter. Ik vecht soms zelfs te gen mezelf. Ik heb ervaren dat er twee manieren van vechten zijn. De ene is de fysieke con frontatie. Daar kun je ver mee komen. Ik zelf ben echter meer iemand die constant heel zachtjes een bepaalde richting in duwt, niet te veel energie verbruikend, maar stiekem veel veranderend. Je bent dan als die paddestoel die heel langzaam dwars door beton kan groeien. Het is een zwij gend verzet, niet dwars er te genin, maar geleidelijk aan. Zo zou ik de dingen willlen zien veranderen". Wat je daar zegt doet me sterk aan oosterse filosofie denken. „Ik weet heel weinig van oosterse filosofie, ik zou dat wel willen, maar het zo me een heel leven kosten om het allemaal te begrijpen. Ik kan alleen zien en beredeneren wat er in en om mij gebeurt. Ik zie dat er een relatie is tussen mijn denken en de filosofie van het oosten en daar ben ik wel blij om. Zo weet ik tenminste dat ik niet in een totaal verkeerde richting zit. Oosterse filosofie bestude ren is te veel intellectueel werk voor mij. Wat ik graag doe is aanwezig zijn in dit leven, er doorheen lopen, luisteren en kijken, geen enkele verklaring aanvaarden en altijd vragen stellen, uit de antwoorden nieuwe vragen formuleren, nooit tevreden zijn met de ant woorden. Zo probeer ik mijn eigen beeld van het leven te vormen. Ik krijg nooit ant woorden, maar ik zie verban den. De vragen worden steeds dieper. Hoe dieper ze gaan, hoe meer het antwoord in de vraag zit. Het is een constant dieper gaan in de essentie van het le ven". In Amerika beleeft de New Age, de Nieuwe T'ijdsbewe- ging, momenteel een enorme bloei. Er wordt een nieuw bewustzijn gepretendeerd. Holisme, zeg maar de een heid aller dingen, is het toverwoord. Er zijn ook tal van New Age-componisten. Hun verstilde, meditatieve muziek lijkt een beetje op die van jou. Voel je verwant schap met die New Age-be- weging? „Nee absoluut niet. Ik heb te gen de New Age als beweging zelfs grote bedenkingen. Wat die muzikale overeenkomsten betreft: als iemand als dezelfde kleren draagt als ik, dan bete kent dat nog niet dat hij het zelfde is als ik. Ik kan het over dingen hebben, waarover ook in New Age gesproken wordt, maar ik heb het volgens mij over iets heel anders. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat die New Age-beweging zo gezond is. Bewustwording is immers iets individueels. Het is een heel persoonlijk proces, een eigen weg die je hebt te gaan. Als je dat individuele onder gaat brengen in een massale bewustwordingsbeweging dan vernietig je dat persoonlijke proces. De New Age-beweging pretendeert de antwoorden op de grote levensvragen te heb ben. Als je het als individu op weg naar die individuele be wustwording moeilijk krijgt, dan heb je al gauw de neiging om die bewustwording te dele geren en je heil te zoeken bij een religie of in dit geval de New Age. Er wordt dan voor je gezorgd en vooral voor je ge dacht. Ik ben bang voor die New Age. Ik weiger er deel van uit te maken. Ik wil niet zeggen dat alles in die New Age fout is, maar het is ontwikkeld tot iets collectiefs en vooral onper soonlijks. We hebben het hier niet over iets van voorbij gaande aard, maar over diepe zaken, over mysteries. Die mysteries moeten door elk in dividu op zijn eigen manier op zijn eigen reis ontdekt worden. Hoe moeilijk dat ook is. Die persoonlijke tocht maakt ons sterk en maakt het mogelijk iets van die mysteries te begrij pen. Mysteries ontsluieren zo als de New Age doet, is niet zo moeilijk. Maar die mysteries helemaal begrijpen, verteren en overleven dat is een per soonlijk proces. Je moet in je eentje die hele weg gaan. Er is geen helicopter die je even naar de top van de berg brengt, zo- datje het kunt overzien". Wat me aan je nieuwe plaat opvalt is de hoeveelheid exo tische istrumenten. Ze ko men uit het Verre Oosten, India en Turkije. Heb je die instrumenten tijdens reizen ontdekt? „Als je anno 1989 nog nieuwe muziekkleuren wilt vinden, andere structuren, dan kun je eigenlijk maar twee richtingen op. Je kunt na het Nabije Oos ten of naar het Verre Oosten. Van de westerse muziek ken ik alle hoeken. Die westerse in strumenten bieden geen gehei men meer. Hooguit kan de ma nier, waarop je ze bespeelt, nog geheimen hebben of kun je tot onverwachte combinaties van diverse instrumenten komen. Er is dus nog wel mysterie, maar meer in de zin van kwan titeit dan van kwaliteit. Als je andere mogelijkheden zoekt dan moet je naar het Nabije of Verre Oosten. Daar is het mys terie nog te ontdekken voor ons, voor die mensen daar niet natuurlijk. Ik ben zeer geïnte resseerd in die muziek en ook in de culturen, waaruit ze komt". Er komen op 'Dancing with the lion' ook een paar op merkelijke gastmuzikanten voor. David Lindley is zo iemand. „Ik ben altijd een bewonde raar van David geweest. Hij houdt er net zo'n soort muzie kopvatting op na als ik. Ik heb altijd de manier bewonderd waarop hij aardig en tegelij kertijd agressief kan zijn. Hij heeft volop humoristische agressiviteit. De aanwezigheid van al die gastmuzikanten is het gevolg van het op deze plaat gevolgde concept. Ik had op mijn reizen zoveel mensen ontmoet en zoveel prachtige muziek gehoord, dat ik besloot om muzikale gasten op mijn plaat uit te nodigen. Natuurlijk kun je zoiets alleen doen als je succes hebt en dus geld hebt om die ideeën uit te voeren. Ik heb thuis mijn eigen 48-sporen stu dio gebouwd, zodat ik 24 uur per dag kan werken als ik wil. We hebben voor deze nieuwe plaat in de VS opnamen ge maakt. Dat zou jaren gele den niet gekund hebben. Maar je moet natuurlijk oppassen dat je niet gaat overproduce- ren, want dan help je je muziek om zeep". 'Behind the gardens', 'Ca verna magica' en 'White winds' vormen zo'n beetje een trilogie. 'Down to the moon' en 'Dancing with the lion' zijn op zichzelf staande platen. Of is er toch ver band? „Ik zag die eerste drie ook als een trilogie, maar nu ik er op terug kijk, vind ik dat niet meer zo. Er is wel iets gemeen schappelijks, maar ik had er niet zo de nadruk op moeten leggen. Als je je tweede plaat in zo'n reeks maakt, weet je im mers nog niet hoe die derde in de samenhang van die trilogie zal zijn. Ik denk dat ik met 'Dancing with the lion' meer diepte hebt bereikt dan met 'Down to the moon'. Ik heb bij deze nieuwe plaat het gevoel dat ik me meer in het midden bevind. Er zitten nieuwe din gen in. Dat gevoel van geaard zijn bevalt. Daarmee zeg ik niet dat mijn vorige platen slecht zijn. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van hoe ouder je wordt hoe dieper je komt". Heb je niet de ervaring dat je diepte ook vroeger, mis schien dan onbewust, al zo nu en dan bereikte? „Ja, gek is dat. Ik heb dat bij sommige stukken van 'Behind the gardens'. Onderbewust was ik toen in staat muziek te ma ken, die ik bewust niet kon her halen. Nu kan ik dat wel". Hoe verklaar je die bijval voor jouw muziek en ook voor een gezelschap als Les Voix Mystères Bulgares', dat hoogst ongewone muziek laat horen? „Er zijn veel redenen, denk ik. Er is overvloed aan naapers in de huidige muziek. Iedereen doet iedereen na. Er is honger naar diepte, honger naar ruim te, ruimte waar je jezelf kunt vinden, waar je ver weg kunt gaan, honger naar mysterie. We denken dat we alles ont 22.40 1 lmPact dekt hebben, maar we misschien nog niet eens de helft I ontdekt. De rest ligt in het irra- tionele, in het spirituele. weten daar niets van. We moe ten de oorsprong leren kenner, Als ik bijvoorbeeld denk dat wat ik bij jou aan gestalte zie jouw complete persoonlijkheid is, dat ik door jou te zien jou dus ken, dan heb ik niets van het leven begrepen. Want jij i bent je uiterlijk niet. Je uiter-1 lijk is niet meer dan een ma nier waarop jij jezelf gestalte geeft. Je innnerlijk, je ziel, geeft leven aan je lichaam I Daardoor kunnen anderen je zien. Het lichaam is het huis en in dat huis moet er harmonie met het innerlijk zijn. We den ken vandaag de dag dat het ge noeg is om alleen huizen te| bouwen, dat we er al zijn we opvangcentra voor junkies I inrichten en medicijnen ver strekken aan aids-patiënten Maar als we niets aan de oor zaak doen, lossen we niks op Al zouden we alle fysieke pro blemen en ellende in de wereli oplossen en we deden nietsi de innerlijke oorzaken, veranderde er niets. Als wel echt willen overleven, en dat I willen we toch, dan moeten we individueel veranderen, conti nu. We kunnen dat proces van verandering niet versnellen of forceren. De tijd die ervoor no dig is, moet gebruikt worden Fysiek hebben we weinig tijd, maar het is niet anders". Wat zijn de plannen voor de j toekomst? „In de herfst beginnen wel met een wereldtoernee. Mo-: menteel leg ik de laatste hand aan een video. Dat wordt de eerste video sinds jaren De platenmaatschappij vroeg er j om. Ik ging akkoord en vervolgens op zoek naar beel den die net zo abstract moesten zijn als mijn muziek. Ik heb het uiteindelijk gevonden in Chi-| nese dans. Het is een soort t chi. Ik heb een Chinese vriend die kung fu- en tai chi-meester is. Dans is voor mij na muziek de beste manier om je in ab stracte zin in uit te drukken Dus vandaar die video met dans. De meeste video's niets over aan de verbeelding van de kijker/luisteraar. Daar had ik absoluut geen zin in". De komst van de ceedee lijkt me een uitkomst voor jouu uiterst verfijnde instrumen- j tale muziek. „Nee, die ceedees zeggen mei eigenlijk niks. Ik heb moeite met de vorm, met de tijdsduur vooral. Ik ben na al die jaren| langspeelplaten gewend een plaatkant een minuut of 201 duurt. Die onderbreking var. het omdraaien heb ik alt heel prettig gevonden. Ook i artiest had je daar houvast I aan. Bij de ceedee-versie vanj 'Dancing with the lion' is pauze hoorbaar. Tussen heil vijfde en het zesde nummer zit een tamelijk lange pauze, om- j dat ik toch met die elpee-lengte in mijn hoofd bleef zitten. De ceedee-luisteraar mag van mijj daar dus even pauzeren". Toen je jaren terug met 'Be hind the gardens' kwam, kot je natuurlijk niet vermoe den dat je met je muziek zo'» enorm succes zou hebben Brengt die roem druk mei zich mee? „Succes geeft een zekere ver antwoordelijkheid. Het is soms heel moeilijk. Ik ben geen heili ge. Ik worstel ermee. Ik ben er soms niet zo zeker van of ik die verantwoordelijkheid wel aan kan. Het is niet alleen de ver antwoordelijkheid van de mu ziek. Het is ook je motivering daarachter. Het is moeilijk offl terwijl je groeit er verder ont wikkelt, de integriteit van d< onschuld van je motivering le vend te houden. Er zijn volop verleidingen die je bespring® Daarom hebben ik ook na mij» vorige wereldtoernee een pauze van een maand of vier ingelast 'Down to the moon' werd overweldigend succes in Ame rika. Ik moest wel een stap te rug doen, omdat ik wist dat het anders zou ontploffen, dat ik «F zou branden. Ik had meer pl»' ten kunnen verkopen, maar hel had mijn realiteit en mijn idea len verwoest. Dat is de groW veranwoordelij kheid die i( hebt: je aan je idealen houde» en tegelijkertijd ontwikkel® Je moet blijven groeien, maa' gemotiveerd door de idealen e» nooit door geld of hebzucht Om iedere volgende hoek va» de straat valt er altijd weer ee» les te leren er zal er altijd w®' iets zijn om je in verleidingK brengen". Thema van VARA's rubriek Impact' is deze keer de bio technologie. Onder de noe mer 'Nieuwe dieren, kun je dat maken?' belicht de redac tie een aantal nieuwe tech nieken van genetische mani pulatie, stelt vragen en gaat h, op de mogelijke gevaren, i die aan biotechnologie kle- I ven. Vreemden op 20.29 J het land Over de bescherming van weidevogels in Noord-Hol land gaat de RVU-documen- taire 'Vreemden op het land'. De steeds intensievere melk veehouderij van de laatste jaren heeft de weidevogel in het nauw gebracht. Waar koeien grazen kunnen moei lijk vogels broeden. In Noord-Holland is echter een tijd geleden een proef ge start. De film laat zien hoe boeren vrijwillig meewerken om beide diersoorten vredig naast elkaar te laten leven. f I 20.55 Hartzeer Naar aanleiding van de Hartweek presenteert de RVU de korte speelfilm 'Hartzeer' van Jan van den Berg. De film gaat over de problemen, die mensen heb ben om na een zware hart operatie weer tot een bevre digend seksleven te komen. Regisseur Jan van den Berg laat zien, hoe belangrijk be geleiding en goede voorlich ting is bij deze problematiek. Aansluitend volgt in de stu dio een gesprek over het on derwerp onder leiding van Jetske Mijs. Sentimental journey De ARD herhaalt 'Sentimen tal journey' van regisseur Peter Patzak. De film is het verhaal van een Venetiaan, die een Duitse vriend jaren geleden zijn palazzo beloofde op voorwaarde dat deze geld genoeg zou verdienen om het te onderhouden. Warten auf Glasnost Van glasnost perestroika merken de C»stduitse bur gers niets. Zij klagen zelfs dat de situatie erger is dan ooit Geen politieke bewe ging, geen frisse wind, de ar beidsmoraal op een diepte punt en alle hoop begraven. Met beelden uit de DDR en ter zake kundige gespreks partners vragen de makers zich af of de situatie in de DDR inderdaad slechter is dan voorheen. „Je moet blijven groeien, maar gemotiveerd door de idealen en nooit door geld of hebzucht"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 26