ENS
APRIL
e
DE STERK
Publiek mag gerust rondlopen'
3
50-13553
ZANGERES MATHILDE SANTING OP TOURNEE DOOR NEDERLAND
Internationaal Brits
II
IK&6N
- INMltWAte A/<
msr.
Reorganisatie VPRO
na kritiek op Kiers
Cees Brinkhuizen stapt
op als hoofd KRO-radio
Toneelstuk 'Leedvermaak'
verfilmd door Frans Weisz
i I
GARANTIE
DONDERDAG 6 APRIL 1989
T2
AMSTERDAM - 'Het is hier.
net de Hoofdstraat in Hoo-
geveen,' grapt de Amster
damse zangeres Mathilde
Santing over de door haar
gekozen locatie voor haar
promotionele verplichtin
gen.
Bierdrinken
Verlanglijstje
Kinderplaat
Liefhebberij
ABSDAALSEWEG1
HULST
Martin de Visser
Den Ridder
Zicht op Zeeland
A5S
HOW SHOW SHOW SHOW
0
5
■drs. 1200 S luxus
J-drs. 1200 SGL
i-drs. 1200 S LS
J-drs. 1200 SL
3-drs. 1200 N
3-drs. 1200 N
3-drs. 1200SLS
5-drs. 1200 SLS
3-drs. 1200 SLS
3-drs. 1300 SLS
4-drs. 1300 SLS
5-drs. 1200 S LS
3-drs. 1600 SL
3-drs. 1300 SLS
4-drs. 1600 S
4-drs. 1600 S
4-drs. 1600 S
5-drs. 2000i
ï.Oi a ut «n
1000 CL
70
1300 S
automatic
1600 U
Diesel
3-drs.
LA 1300 4-drs.
60.000 km 03/84
38.000 km 02/86
21.000 km 02/86
26.000 km 01/87
73.000 km 03/83
39.000 km 01/84
51.000 km 04/85
75.000 km 01/85
21.000 km 06/86
30.000 km 06/86
60.000 km 06/86
50.000 km 01/87
40.000 km 03/87
30.000 km 09/87
87.000 km 11/87
50.000 km 02/83
65.000 km 10/85
82.000 km 07/87
148.000 km 12/83
51.000 km 01/86
47.000 km 02/87
39.000 km 09/85
34.000 km 03/85
45.000 km 03/85
70.000 km 05/82
70.000 km 02/86
82.000 km 01/86
42.000 km 03/85
49.000 km 02/86
CD
I
w
Xi
4 SHOW SHOW SHOW SHOW i
OP AL ONZE ELECTRISCHE
APPARATUUR
1 VANAF F 100.- TOT F 500.-
6 MAANDEN I
EN VANAF F 500.- EEN VOL JAAH'
•J
Echt van erotiek doortrokken romans
'worden er in Nederland weinig geschre
ven Ik doe mijn best."
A.F.Th, van der Heijden, schrijver
HILVERSUM (ANP) - De VPRO zal een schei
ding aanbrengen tussen de zakelijke en pro
grammatische leiding van de televisiedienst.
Beide functies worden nu nog uitgeoefend door
televisie-directeur R. Kiers. r
Aanleiding tot het principebesluit vormt de onvrede
onder de medewerkers van de televisiedienst over het
functioneren van de directie.
Kiers zal zich in de nieuwe opzet nog uitsluitend bezig
houden met de programmatische kant van de televi
siedienst.
Door Erik Quint
Restaurant De Wenteltrap huist
in een klein, van buiten onopval
lend pand dat enigszins verloren
gaat tussen de kroegen en kof
fieshops in de Vijzelstraat. In het
rustiek, maar kitscherige decor
van vergeelde lampekappen,
bladgoud en bestofte wijnfles
sen, is Santing een enthousiast
praatster.
Fragmentarisch en van de hak op de
tak, maar altijd gedreven als het gaat
over haar muziek, haar band en haar
nieuwe lp 'Breast and brow'. La San
ting is momenteel met een ruim vijfig
data tellende theatertournee bezig,
die haar op 8 april in de Concordia in
Breda brengt, op 15 april in De Kring
in Roosendaal en op 6 mei in De Bus
sel in Oosterhout.
Hoewel het schitterende 'Breast
and brow' de naam Mathilde Santing
draagt, is er eerder sprake van een
opmerkelijke samenwerking met pia
niste en producer Mimi Izumi Ko-
bayashi. Dit volgens Santing 'Japanse
wonder' had in eigen land al een hele
carrière achter de rug toen de twee
elkaar drie jaar geleden in Londen
ontmoetten via de Duitse sample
specialist Holger Hiller.
Santing beaamt dat 'Breast and
brow' net zoveel Kobayashi's als haar
eigen plaat is. 'Haar invloed is heel
groot geweest, het is eigenlijk een
duo-project en daarom is het zo jam
mer dat Mimi niet mee gaat op tour
nee,' zegt Santing. Kobayashi moest
wegens ziekte afzeggen, hetgeen voor
de nodige muzikale omschakelingen
in Santings groep zorgde. „We wilden
eerst alles afzeggen, want zij zou 'spe
cial guest' van de band zijn, maar de
theaters waren al een jaar geleden
geboekt."
In de sector pop zijn theatertournees
momenteel aan de orde van de dag
(The Nits, Frank Boeijen). Dat zegt
wat over de status van het ooit zo flo
rerende clubcircuit van de popmu
ziek. Volgens Santing, die eind vorig
jaar al een aantal door WVC gesubsi
dieerde concerten in theaters gaf,
leeft het muziekcircuit in Nederland
nauwelijks nog.
Mathilde Santing: „Het is een
liefhebberij, alsof ik liedjes verza
mel." - FOTO LOUISE STRIEKWOLD
„Het was een belangrijke ervaring
om in theaters te spelen, daarna
merkten we dat we ook in het popcir
cuit stilte konden afdwingen. Daar
vóór kwamen we niet door de sfeer
van het wekelijkse bierdrinken heen.
Nu breng ik wel altijd mijn eigen pu
bliek mee, dus die eerste helft van de
zaal doet wel mee, maar achterin gaat
het bierdrinken gewoon door", ver
zucht Santing.
In de serene rust van het theater zal
de verstilde luistermuziek van Ma
thilde Santing beter gedijen dan in
een lawaaierige rookclub, maar San
ting houdt er eigenaardige ideeën
over het theater op na. „Ik heb in het
theater de neiging om tegen het pu
bliek te zeggen dat het gerust een
beetje mag rondlopen. Ik vind het
prettig als er een sfeer is waarbij de
concentratie niet wordt gebroken,
maar waar wel het publiek een be
paalde vrijheid heeft. Maar we zullen
wel zien wat er gebeurt, we spelen 52
keer."
'Breast and brow' is de vierde lp van
Mathilde Santing en zonder meer
haar meest geslaagde. Ook nu bestaat
het repertoire overwegend uit covers,
hoewel de evergreens uit de musical-
en jazzwereld steeds meer plaats ma
ken voor popmateriaal. Naast 'Spring
is here' van Rodgers en Hart, zijn op
'Breast and brow' songs te vinden van
Todd Rundgren, John Cale, Harry
Nilsson en Aztec Camera. Maar ook
een gedicht van de Amerikaanse
schrijfster Carson McCullers ('Stone
is not stone') werd gebruikt, met ori
ginele muziek van Rolf Hermsen.
De plaat werd gedeeltelijk live op
genomen in Londen met Kobayshi als
pianiste en producer. De leden van
Santings ensemble voegden later
spaarzame, maar smaakvolle bijdra
gen toe zoals de vioolpartij van Se-
bastiaan Koolhoven in 'I'm gonna
laugh you right out of my life'. Be
langrijkste vraag is wat de criteria
voor Santing zijn bij het uitzoeken
van materiaal.
in hand, 'breast and brow' zoals het
Engelse gezegde is. Ik ben constant op
zoek naar nummers waarin de combi
natie van tekst en muziek optimaal is.
Melodie en harmonie zijn voor mij het
belangrijkste.'
De interpretaties die zij aan het be
staande materiaal geeft, tekenen haar
persoonlijke voorkeur voor emotie,
drama en romantiek. Over de bena
dering van andermans werk zegt ze
met veel beeldspraak: „Het harmoni
sche is het bos en de melodie is de
vastgestelde route, maar het bos heeft
natuurlijk meer wandelroutes. Bij de
songs die ik kies, heb ik een bepaald
gevoel over hoe ik ze wil uitvoeren.
Op een gegeven moment luister ik
niet meer naar het origineel. Het
weekt zich los en ik trek het op- een
muzikaal technische manier naar me
toe. Dan volgt een lang proces, wat
eigenlijk een leuk spelletje is, waar ik
ga zoeken naar het geschikte tempo,
de toonsoort en het volume; dat zijn
de basisingrediënten voor waar het
hoogtepunt moet gaan liggen."
HILVERSUM ANP) - Het
hoofd van de radiodienst
van de KRO, Cees Brink
huizen, legt met ingang van
donderdag zijn functie neer.
Volgens de KRO-directie is er
sprake van 'incompatibilité des
humeurs' (overenigbaarheid
van karakters), waardoor er
tussen Brinkhuizen en enkele
chefs van deelrubrieken een
onwerkbare situatie was ont
staan.
Brinkhuizen kwam op 1 ja
nuari vorig jaar bij de KRO als
hoofd radiodienst. Daarvoor
was hij drie jaar lang hoofdre
dacteur bij de Twentsche Cou
rant/Overijssels Dagblad.
Hij blijft nu voor de KRO
beschikbaar voor 'speciale pro
jecten', aldus een mededeling
van de omroep. F. de Zwaan,
hoofd interne en externe con
tacten, vervangt hem voorlo
pig-
AMSTERDAM (ANP) - Re
gisseur Frans Weisz gaat
het toneelstuk Leedver
maak van Judith Herzberg
verfilmen met als acteurs
voornamelijk leden van de
Toneelgroep Amsterdam.
„Het is een liefhebberij, alsof ik lied
jes verzamel. Het betreft meestal ma
teriaal dat ik al lang op een verlang
lijstje had staan, songs waarvan ik
weet dat ze me passen. Maar dat kan
je niet los zien van een zekere liefde
voor vakmanschap. Het is dus niet al
leen iets persoonlijks, het gaat hand
„Op mijn verlanglijstje staan nog een
kinderplaat, een plaat met werk van
Smokey Robinson en een project met
gedichten", zegt Mathilde Santing.
Een plaat voor kinderen is een plan
waar zij al langer mee rondloopt. 'Het
is geen makkelijk project. Ik wil het
tweetalig doen, Nederlands en Engels,
de muziek er speciaal voor laten com
poneren en ik wil er dramaturgische
hulp bij. Het moet een leuke musical
plaat worden voor zowel kinderen als
ouders."
Ambitieus als ze is over de toe
komst ('ik wil piano leren spelen en
zelf componeren'), moet Santing eerst
zo'n vijftig concerten afwerken. En
dan lonkt het buitenland. De concer
ten die zij in het verleden in Engeland
gaf, konden op lovende kritieken re
kenen. 'Daar is wel een publiek voor
mij, in Amerika ook, maar het bui
tenland hangt af van de steun van een
platenfirma. Ik ben nu contractueel
vrij, maar ik weet niet wat er met
'Breast and brow' gaat gebeuren."
Van buiten de groep spelen al
leen Rijk de Gooyer en Edwin
de Vries mee. Volgens een be
kendmaking van de producent
zal de film aan het eind van de
zomer gereed zijn.
Herzberg kreeg in 1988 voor
Leedvermaak de Charlotte
Köhlerprijs, een vijfjaarlijkse
toneelprijs. De jury omschreef
'Leedvermaak' als het beste
Nederlandstalige toneelstuk
sinds 1945. De film wordt een
co-produktie van producent
Riverside Pictures met de af
deling culturele programma's
van de NOS.
Judith Herzberg schreef eer
der het scenario van de film
'Charlotte', die Frans Weisz in
1980 maakte. Deze film over het
leven van de joodse kunstena
res Charlotte Salomon maakte
internationaal veel indruk.
(ADVERTENTIE)
British Desing, New Tradi
tions, tentoonstelling, serie le
zingen en films in museum
Boymans van Beuningen, Ma-
thenesselaan 18-20 Rotterdam,
t/m 15 mei. Open di. t/m zat.
van 10.00-17.00 uur, zond. van
11.00-17.00 uur, koninginnedag
gesloten.
Bij het zien van de Britse pro
ducten die toch op hun ont
werpkwaliteiten zijn geselec
teerd, komt onmiddellijk de
vraag op wat er nu eigenlijk
zo typisch Brits is aan de ver
schijningsvormen van deze
boekomslagen, kledingstuk
ken en high-tech voorwerpen?
Bestaat er wel zoiets als Bri
tish Desing?
De voorwerpen zijn geen
van allen spectaculair van
uiterlijk, wel heel doordacht,
geen toeters en bellen hebben
ze maar wel een vorm die in
het verlengde ligt van de utili
teit van het voorwerp. 'Voor
zichtigheid is de moeder van
de porseleinkast' is ook een
Britse uitdrukking en slaat
zeker op deze toegepaste
kunst. In het begeleidend
boekwerk, waarop de be
schrijving catalogus eigenlijk
niet correct is omdat de in
houd wel breder van opzet is,
legt Frederique Huijgen de
geschiedenis van de verschil
lende aspecten van 'het Britse
ontwerpen' vast.
Het is merkwaardig gesteld
met deze tentoonstelling.
Geïnteresseerden in het feno
meen desing zouden beter
eerst het zeer lezenswaardige
boek, dat als titel heeft 'Brits
Desing, imago en identiteit','
kunnen lezen en daarna gaan
kijken. Huijgen legt verban
den tussen enerzijds de liefde
voor hét landelijke, inherent
aan respect voor het ambacht
onder: 'Engeland as the gar
den' en anderzijds: 'Britain
the workshop of the world',
een voor het merendeel histo
risch begrip dat alle uitvin
dingen omvat die er sinds het
einde van de 18e eeuw gedaan
zijn aan gene zijde van het
Water, een inmiddels tot fictie
geworden faam waarop de
Britse zelfgenoegzaamheid
log voor een deel is terug te
voeren.
Hierop zij n heel wat nieuwe
impulsen stuk gelopen. Britse
uesmgers en/ of uitvinders die
nieuwigheden op de markt
brachten, konden de noodza
kelijke aansluitingen niet ma
ken. Interesse in innovaties,
marktonderzoek en begelei
ding in het opstarten van de
productie is soms zo gebrekkig
dat een veelbelovend product
daardoor de mist ingaat of in
het buitenland (Japan is daar
nog steeds sterk in) gecopieerd
en uitgebracht wordt. Be
roemde voorbeelden zijn de
ontwerpen van Clive Sinclair
een horloge, een mini-home-
computer en televisie en de
cyclon stofzuiger van James
Dyson, een ingenieus fraai ap
paratuur in lila en roze, dat
uiteindelijk door een Japanse
firma werd geproduceerd.
De geschiedenis van het
ontwerpen in een land dat bol
staat van sociale contrasten
en daarom zeer uiteenlopende
invloedssferen heeft, is niet te
generaliseren. Ontwerpen als
zelfstandige discipline heeft
nauwelijks een eeuw geschie
denis'achter zich en Huijgens
maakt in haar boek geschie
denis door de verschillende
facetten van desing van elk
aar los te koppelen en ze als
onafhankelijk van elkaar te
beschrijven. De kloof tussen
het degelijke op traditie be
rustende ontwerpen en de zeer
recente 'street style' is inder
daad opzienbarend.
In Boymans nog extra geac
centueerd door een contrast
rijke museale presentatie.
Deze street style, hier wat
stijfjes door jeugdcultuur ver
taald, vindt haar ontstaan in
de working class-jeugd, die
via de Punk-beweging scherp
geaggeerd heeft tegen het zo
uitzichtloze bestaan voor
werkloze jongeren. Beeldende
kunstenaars en musici uit de
punk zijn bepalend geweest
door het gezicht van de street
style. Deze is rebels, fantasie
rijk, onvermoed en vaak
agressief. Ze verandert ra
zendsnel van vorm wanneer
de trend en de commercie dat
eist. Fascinerend is de be
kroonde video-clip van Peter
Gabriels 'Sledgehammer'
waarin een continuïteit in de
beeldgrappen zit die zeldzaam
is. De street style presenteert
zich vooral in de grafiek met
platenhoezen en covers van
tijdschriften als sterke expo
nenten.
Veel ruimte is ingenomen
door 'het technische wonder'.
'Opvouwbare fiets Strida' van Mark Sanders, een Brits
ontwerp in Rotterdam. - fototomhaartsen
Ingenieuze graafmachines en
super kleine computers zijn
beschaafd, slim en gestroom
lijnd uitgevoerd. Effinciency
en desing gaan hierbij hand in
hand.
Verrassend is het kleine
hoekje dat toch nog voor het
vrije ontwerp kon worden ge
vonden. Net als hier is het in
het Verenigd Koninkrijk een
tegenstroom die zich tegen de
gladheid van het geaccep
teerde desing verzet. De plaat
stalen stoel en de in beton ge
goten stereo-installatie spre
ken voor zich.
Stijl en ontwerp zijn belan-
grij in Groot Britannie, de we
reld waarin het desing zich in
razendsnel tempo ontwikkeld
is echter zo internationaal dat
Britse stijlkarakteristieken
alleen nog in historische ont
werpen duidelijk te herken
nen zijn.
Lia Roose
Martin de Visser en Peet Vis
ser, aquarellen en reisschet
sen. Het Kijkhuis, Heuvel 23a,
Oosterhout. Open: di. t/m vrij.
van 10.00-12.00 en van 14.00-
17.00 uur, vrij. van 19.00-21.00
uur en zond. van 14.00-17.00
uur. T/m 21 april.
Martin de Visser is een schil
derende onderwijsman, die nu
het einde van zijn loopbaan in
zicht komt, zich meer en meer
op zijn sinds lang gekoesterde
liefde voor het aquarelleren
toelegt. Zijn aquarellen zijn
landschappelijke impressies,
door het donkere pallet zwaar
en dramatisch van toon. De
Visser moet het hebben van
ritmische structuren in zijn
bladen. Hij schildert graag
berglandschappen, die hij uit
kleurvlekken opbouwt. Blau
wen en roodachtige paarsen
zijn belangrijke kleuren in
deze landschappen, die ruim
en zonder detaillering zijn op
gezet.
De kleuren zijn aantrekke
lijk maar bieden, door een
nogal vaag uitgangspunt aan
het oog geen rustpunt. Er is
een duidelijke neiging naar
abstractie aanwezig, maar het
blijft daarbij. Het lijkt alsof
De Visser moet kiezen tussen
vorm en kleur en maar moei
lijk de beslissing kan nemen.
Vandaar dat de landschappen
waarin een duidelijk struc
tuur is aangebracht, zoals bij
voorbeeld het rietland met
stevige korte verticale strepen
in het centrum, het sterkst
overkomen.
Voormalig architect Peet
Visser tracht zich via zijn ab
stracte acriel schilderijen aan
de strenge regels van archi
tectuurtekeningen te ontwor
stelen. Kunsttheoriën uit de
Stijl-periode,hebben duidelijk
zijn sympathie. Visser zoekt
met behulp van kleur en geo
metrische vormen naar een
soort evenwicht.
Zo is er een serie schilde
rijen ontstaan die iets weg
heeft van meer of minder
dicht gesneeuwde glas-in-
lood ramen. Deze is dan heel
recent weer uitgemond in drie
kleine schilderijtjes waarin
Visser met pointillistische
techniek kleine dichte
vormpjes in heldere kleuren
tegen nevelachtige structuren
aanzet. Een interressant expe
riment waarmee nog een hele
boel te doen valt.
L.R.
Antonie den Ridder, beeld
houwwerken en objecten in
Kunst Onder de Toren, Toren
passage Breda, open woe. t/m
zat. van 13.00-17.00 uur, t/m 29
april.
Antonie den Ridder is een van
oorsprong Bredase kunste
naar, die na een periode in
Veenendaal nu voor het eerst
werk op eigen bodem laat
zien. Het is werk van iemand
die sterk geinsteresseerd is in
het materiaal. Hij onderzoekt
dat niet door zich uitputtend
met één soort materiaal bezig
te houden, maar door het te
gendeel te doen. Hij probeert
binnen één object relaties te
leggen tussen de verschillende
materialen.
Dat moet letterlijk worden
opgevat: Den Ridder bindt de
onderdelen van een object aan
elkaar. Deze 'gedwongen rela
tie' heeft desondanks niets ge
forceerds. Zoals een boom op
een rots groeit vormen zijn
gepolijste brokken marmer
een natuurlijk geheel met het
even gepolijste hout. De quasi
nonchalante stapeling hout
blokken wordt als vanzelf
sprekend een monument door
het zich als een lint erdoor
heen slingerende zaagblad.
Alleen de hanteerbare ob
jecten van Den Ridder worden
getoond. Maar ook het grotere
werk, waarvan foto's aanwe
zig, vertoont dezelfde eigen
schappen als de kleinere beel
den. De vormen zijn organisch
en in het zoeken naar de har
monische relatie tussen de
verschillende materialen is
een duidelijke behoefte aan
esthetiek merkbaar. Als ver
rassende toegift ligt er een
map schilderingen. Zuiver
twee dimensionale non-figu-
'Nautilus' van Antonie de Ridder.
ratieve compisities, prachtig
van kleur en structuur.
Het ruimtelijk werk van
Den Ridder wordt omgeven
door recente litho's van Appel,
Corneille en Brands, die wan
neer je ze te vaak ziet, ver
worden tot een trendy muur
decoratie. Een muurtje schil
derijen van deze jonge kun
stenaar was wel zo aardig ge
weest.
L.R.
Tentoonstelling Zicht op
Zeeland. Galerie Esprit, Gra
venstraat 99, Clinge. Open: vr.
t/m zo. van 13.30-17.30 uur, do.
van 13.30-21.00 uur. Tot 23
april 1989.
Zicht op Zeeland was al eens
eerder de titel van een ten
toonstelling bij Galerie Esprit
in Clinge. Toen viel de nadruk
op de visie van in Zeelénd ge
boren en/of woonachtige beel
dende kunstenaars op hun
provincie. Ditmaal wordt met
de titel Zicht op Zeeland ken
nelijk bedoeld zicht te geven
op een aantal prominente
Zeeuwse kunstenaars en hun
werk-zonder-meer om aan te
tonen dat dezen in het concert
der Nederlandse beeldende
kunst hun partij naar behoren
meespelen.
Dit toont deze expositie dan
ook inderdaad aan, want de
uitgenodigde kunstenaars:
Wim Bakker, Helmut Lothar
Günther, Henny Huser, Er-
nest Joachim, Matthy Murre,
Nelly van Nieuwenhuyzen,
Leendert van der Pool, Kees
Roovers en Cees de Valk zijn
hier met voor hen karakteris
tiek werk op hoog niveau ver
tegenwoordigd.
Een verrassende nieuwe
ontwikkeling in haar carrière
geeft vooral de Middelburgse
Henny Huser te zien, die tot
nu toe haar motieven zocht in
de bloemen- en plantenwe
reld, die ze door middel van li
nosneden in uiterst geache
veerde techniek in beeld
bracht. Thans richte ze haar
aandacht op de dieren en
drukte ze zich uit in tekenin
gen met kleurpotlood. Een
drietal composities met kip
pen in warm gloeiende kleur
geeft overtuigend een kente
ring ten goede in haar werk te
zien evenals enkele kleurenli
tho's die ook van een nieuwe
visie blijk geven.
Voor Nelly van Nieuwen
huyzen daarentegen lijkt het
aan de tijd haar succesmotie
ven - het vlakke Zeeuwse
landschap onder de belichting
der seizoenen of bloemen
eens de rug toe te keren en
naar andere onderwerpen op
zoek te gaan, want niet ieder
een is in staat om, zoals Mo-
randi, één en hetzelfde motief
jaren - of zelfs een leven lang
telkens als nieuw te laten er
varen en het spook van ener
zijds verveling en anderzijds
commmercialisering buiten de
deur te houden.
Leendert van der Pool
slaagt er met het klimmen der
jaren steeds meer in zijn ver
trouwde scheepvaartattribu
ten een geestelijke dimensie
mee te geven getuige een drie
tal als japanse rolprenten ge
presenteerde tekeningen in
mengtechniek van touw: om
strengeld en gaaf, in knopen
(hiaten) en uit elkaar gehaald:
misbruikt. Wim Bakker ver
beeldt zijn indrukken van een
bezoek aan Berlijn in een aan
tal mooi geschilderde doeken.
Helmut Lothar Günther
brengt in een serie van drie
schilderijen sterk expressio
nistisch een metamorphose
van boom, mens, vogel in
beeld. Kees Roovers draagt
een aantal uitgepuurde me-
thematische composities in
olieverf bij, die niet nalaten
indrukte maken en Cees de
Valk weet te boeien met ge
schilderde composities,
waarin een vogelvleugel cen
traal staat.
De beeldhouwers in dit
Zeeuws gezelschap zijn Ernest
Joachim met kleine abstracte
plastieken in messing, perfect
van afwerking, waaruit men
als het ware een machtige mo
numentaliteit ziet oprijzen en
Matthy Murre, die als geen
ander in Zeeland met marmer
weet om te gaan en die uit
deze moeilijk te bewerken
materie abstracte beelden
weet te maken die qua visie en
technische afwerking van
grote zuiverheid en puurheid
getuigen.
W.E.