ENS APRIL e DE STERK Publiek mag gerust rondlopen' 3 50-13553 ZANGERES MATHILDE SANTING OP TOURNEE DOOR NEDERLAND Internationaal Brits II IK&6N - INMltWAte A/< msr. Reorganisatie VPRO na kritiek op Kiers Cees Brinkhuizen stapt op als hoofd KRO-radio Toneelstuk 'Leedvermaak' verfilmd door Frans Weisz i I GARANTIE DONDERDAG 6 APRIL 1989 T2 AMSTERDAM - 'Het is hier. net de Hoofdstraat in Hoo- geveen,' grapt de Amster damse zangeres Mathilde Santing over de door haar gekozen locatie voor haar promotionele verplichtin gen. Bierdrinken Verlanglijstje Kinderplaat Liefhebberij ABSDAALSEWEG1 HULST Martin de Visser Den Ridder Zicht op Zeeland A5S HOW SHOW SHOW SHOW 0 5 ■drs. 1200 S luxus J-drs. 1200 SGL i-drs. 1200 S LS J-drs. 1200 SL 3-drs. 1200 N 3-drs. 1200 N 3-drs. 1200SLS 5-drs. 1200 SLS 3-drs. 1200 SLS 3-drs. 1300 SLS 4-drs. 1300 SLS 5-drs. 1200 S LS 3-drs. 1600 SL 3-drs. 1300 SLS 4-drs. 1600 S 4-drs. 1600 S 4-drs. 1600 S 5-drs. 2000i ï.Oi a ut «n 1000 CL 70 1300 S automatic 1600 U Diesel 3-drs. LA 1300 4-drs. 60.000 km 03/84 38.000 km 02/86 21.000 km 02/86 26.000 km 01/87 73.000 km 03/83 39.000 km 01/84 51.000 km 04/85 75.000 km 01/85 21.000 km 06/86 30.000 km 06/86 60.000 km 06/86 50.000 km 01/87 40.000 km 03/87 30.000 km 09/87 87.000 km 11/87 50.000 km 02/83 65.000 km 10/85 82.000 km 07/87 148.000 km 12/83 51.000 km 01/86 47.000 km 02/87 39.000 km 09/85 34.000 km 03/85 45.000 km 03/85 70.000 km 05/82 70.000 km 02/86 82.000 km 01/86 42.000 km 03/85 49.000 km 02/86 CD I w Xi 4 SHOW SHOW SHOW SHOW i OP AL ONZE ELECTRISCHE APPARATUUR 1 VANAF F 100.- TOT F 500.- 6 MAANDEN I EN VANAF F 500.- EEN VOL JAAH' •J Echt van erotiek doortrokken romans 'worden er in Nederland weinig geschre ven Ik doe mijn best." A.F.Th, van der Heijden, schrijver HILVERSUM (ANP) - De VPRO zal een schei ding aanbrengen tussen de zakelijke en pro grammatische leiding van de televisiedienst. Beide functies worden nu nog uitgeoefend door televisie-directeur R. Kiers. r Aanleiding tot het principebesluit vormt de onvrede onder de medewerkers van de televisiedienst over het functioneren van de directie. Kiers zal zich in de nieuwe opzet nog uitsluitend bezig houden met de programmatische kant van de televi siedienst. Door Erik Quint Restaurant De Wenteltrap huist in een klein, van buiten onopval lend pand dat enigszins verloren gaat tussen de kroegen en kof fieshops in de Vijzelstraat. In het rustiek, maar kitscherige decor van vergeelde lampekappen, bladgoud en bestofte wijnfles sen, is Santing een enthousiast praatster. Fragmentarisch en van de hak op de tak, maar altijd gedreven als het gaat over haar muziek, haar band en haar nieuwe lp 'Breast and brow'. La San ting is momenteel met een ruim vijfig data tellende theatertournee bezig, die haar op 8 april in de Concordia in Breda brengt, op 15 april in De Kring in Roosendaal en op 6 mei in De Bus sel in Oosterhout. Hoewel het schitterende 'Breast and brow' de naam Mathilde Santing draagt, is er eerder sprake van een opmerkelijke samenwerking met pia niste en producer Mimi Izumi Ko- bayashi. Dit volgens Santing 'Japanse wonder' had in eigen land al een hele carrière achter de rug toen de twee elkaar drie jaar geleden in Londen ontmoetten via de Duitse sample specialist Holger Hiller. Santing beaamt dat 'Breast and brow' net zoveel Kobayashi's als haar eigen plaat is. 'Haar invloed is heel groot geweest, het is eigenlijk een duo-project en daarom is het zo jam mer dat Mimi niet mee gaat op tour nee,' zegt Santing. Kobayashi moest wegens ziekte afzeggen, hetgeen voor de nodige muzikale omschakelingen in Santings groep zorgde. „We wilden eerst alles afzeggen, want zij zou 'spe cial guest' van de band zijn, maar de theaters waren al een jaar geleden geboekt." In de sector pop zijn theatertournees momenteel aan de orde van de dag (The Nits, Frank Boeijen). Dat zegt wat over de status van het ooit zo flo rerende clubcircuit van de popmu ziek. Volgens Santing, die eind vorig jaar al een aantal door WVC gesubsi dieerde concerten in theaters gaf, leeft het muziekcircuit in Nederland nauwelijks nog. Mathilde Santing: „Het is een liefhebberij, alsof ik liedjes verza mel." - FOTO LOUISE STRIEKWOLD „Het was een belangrijke ervaring om in theaters te spelen, daarna merkten we dat we ook in het popcir cuit stilte konden afdwingen. Daar vóór kwamen we niet door de sfeer van het wekelijkse bierdrinken heen. Nu breng ik wel altijd mijn eigen pu bliek mee, dus die eerste helft van de zaal doet wel mee, maar achterin gaat het bierdrinken gewoon door", ver zucht Santing. In de serene rust van het theater zal de verstilde luistermuziek van Ma thilde Santing beter gedijen dan in een lawaaierige rookclub, maar San ting houdt er eigenaardige ideeën over het theater op na. „Ik heb in het theater de neiging om tegen het pu bliek te zeggen dat het gerust een beetje mag rondlopen. Ik vind het prettig als er een sfeer is waarbij de concentratie niet wordt gebroken, maar waar wel het publiek een be paalde vrijheid heeft. Maar we zullen wel zien wat er gebeurt, we spelen 52 keer." 'Breast and brow' is de vierde lp van Mathilde Santing en zonder meer haar meest geslaagde. Ook nu bestaat het repertoire overwegend uit covers, hoewel de evergreens uit de musical- en jazzwereld steeds meer plaats ma ken voor popmateriaal. Naast 'Spring is here' van Rodgers en Hart, zijn op 'Breast and brow' songs te vinden van Todd Rundgren, John Cale, Harry Nilsson en Aztec Camera. Maar ook een gedicht van de Amerikaanse schrijfster Carson McCullers ('Stone is not stone') werd gebruikt, met ori ginele muziek van Rolf Hermsen. De plaat werd gedeeltelijk live op genomen in Londen met Kobayshi als pianiste en producer. De leden van Santings ensemble voegden later spaarzame, maar smaakvolle bijdra gen toe zoals de vioolpartij van Se- bastiaan Koolhoven in 'I'm gonna laugh you right out of my life'. Be langrijkste vraag is wat de criteria voor Santing zijn bij het uitzoeken van materiaal. in hand, 'breast and brow' zoals het Engelse gezegde is. Ik ben constant op zoek naar nummers waarin de combi natie van tekst en muziek optimaal is. Melodie en harmonie zijn voor mij het belangrijkste.' De interpretaties die zij aan het be staande materiaal geeft, tekenen haar persoonlijke voorkeur voor emotie, drama en romantiek. Over de bena dering van andermans werk zegt ze met veel beeldspraak: „Het harmoni sche is het bos en de melodie is de vastgestelde route, maar het bos heeft natuurlijk meer wandelroutes. Bij de songs die ik kies, heb ik een bepaald gevoel over hoe ik ze wil uitvoeren. Op een gegeven moment luister ik niet meer naar het origineel. Het weekt zich los en ik trek het op- een muzikaal technische manier naar me toe. Dan volgt een lang proces, wat eigenlijk een leuk spelletje is, waar ik ga zoeken naar het geschikte tempo, de toonsoort en het volume; dat zijn de basisingrediënten voor waar het hoogtepunt moet gaan liggen." HILVERSUM ANP) - Het hoofd van de radiodienst van de KRO, Cees Brink huizen, legt met ingang van donderdag zijn functie neer. Volgens de KRO-directie is er sprake van 'incompatibilité des humeurs' (overenigbaarheid van karakters), waardoor er tussen Brinkhuizen en enkele chefs van deelrubrieken een onwerkbare situatie was ont staan. Brinkhuizen kwam op 1 ja nuari vorig jaar bij de KRO als hoofd radiodienst. Daarvoor was hij drie jaar lang hoofdre dacteur bij de Twentsche Cou rant/Overijssels Dagblad. Hij blijft nu voor de KRO beschikbaar voor 'speciale pro jecten', aldus een mededeling van de omroep. F. de Zwaan, hoofd interne en externe con tacten, vervangt hem voorlo pig- AMSTERDAM (ANP) - Re gisseur Frans Weisz gaat het toneelstuk Leedver maak van Judith Herzberg verfilmen met als acteurs voornamelijk leden van de Toneelgroep Amsterdam. „Het is een liefhebberij, alsof ik lied jes verzamel. Het betreft meestal ma teriaal dat ik al lang op een verlang lijstje had staan, songs waarvan ik weet dat ze me passen. Maar dat kan je niet los zien van een zekere liefde voor vakmanschap. Het is dus niet al leen iets persoonlijks, het gaat hand „Op mijn verlanglijstje staan nog een kinderplaat, een plaat met werk van Smokey Robinson en een project met gedichten", zegt Mathilde Santing. Een plaat voor kinderen is een plan waar zij al langer mee rondloopt. 'Het is geen makkelijk project. Ik wil het tweetalig doen, Nederlands en Engels, de muziek er speciaal voor laten com poneren en ik wil er dramaturgische hulp bij. Het moet een leuke musical plaat worden voor zowel kinderen als ouders." Ambitieus als ze is over de toe komst ('ik wil piano leren spelen en zelf componeren'), moet Santing eerst zo'n vijftig concerten afwerken. En dan lonkt het buitenland. De concer ten die zij in het verleden in Engeland gaf, konden op lovende kritieken re kenen. 'Daar is wel een publiek voor mij, in Amerika ook, maar het bui tenland hangt af van de steun van een platenfirma. Ik ben nu contractueel vrij, maar ik weet niet wat er met 'Breast and brow' gaat gebeuren." Van buiten de groep spelen al leen Rijk de Gooyer en Edwin de Vries mee. Volgens een be kendmaking van de producent zal de film aan het eind van de zomer gereed zijn. Herzberg kreeg in 1988 voor Leedvermaak de Charlotte Köhlerprijs, een vijfjaarlijkse toneelprijs. De jury omschreef 'Leedvermaak' als het beste Nederlandstalige toneelstuk sinds 1945. De film wordt een co-produktie van producent Riverside Pictures met de af deling culturele programma's van de NOS. Judith Herzberg schreef eer der het scenario van de film 'Charlotte', die Frans Weisz in 1980 maakte. Deze film over het leven van de joodse kunstena res Charlotte Salomon maakte internationaal veel indruk. (ADVERTENTIE) British Desing, New Tradi tions, tentoonstelling, serie le zingen en films in museum Boymans van Beuningen, Ma- thenesselaan 18-20 Rotterdam, t/m 15 mei. Open di. t/m zat. van 10.00-17.00 uur, zond. van 11.00-17.00 uur, koninginnedag gesloten. Bij het zien van de Britse pro ducten die toch op hun ont werpkwaliteiten zijn geselec teerd, komt onmiddellijk de vraag op wat er nu eigenlijk zo typisch Brits is aan de ver schijningsvormen van deze boekomslagen, kledingstuk ken en high-tech voorwerpen? Bestaat er wel zoiets als Bri tish Desing? De voorwerpen zijn geen van allen spectaculair van uiterlijk, wel heel doordacht, geen toeters en bellen hebben ze maar wel een vorm die in het verlengde ligt van de utili teit van het voorwerp. 'Voor zichtigheid is de moeder van de porseleinkast' is ook een Britse uitdrukking en slaat zeker op deze toegepaste kunst. In het begeleidend boekwerk, waarop de be schrijving catalogus eigenlijk niet correct is omdat de in houd wel breder van opzet is, legt Frederique Huijgen de geschiedenis van de verschil lende aspecten van 'het Britse ontwerpen' vast. Het is merkwaardig gesteld met deze tentoonstelling. Geïnteresseerden in het feno meen desing zouden beter eerst het zeer lezenswaardige boek, dat als titel heeft 'Brits Desing, imago en identiteit',' kunnen lezen en daarna gaan kijken. Huijgen legt verban den tussen enerzijds de liefde voor hét landelijke, inherent aan respect voor het ambacht onder: 'Engeland as the gar den' en anderzijds: 'Britain the workshop of the world', een voor het merendeel histo risch begrip dat alle uitvin dingen omvat die er sinds het einde van de 18e eeuw gedaan zijn aan gene zijde van het Water, een inmiddels tot fictie geworden faam waarop de Britse zelfgenoegzaamheid log voor een deel is terug te voeren. Hierop zij n heel wat nieuwe impulsen stuk gelopen. Britse uesmgers en/ of uitvinders die nieuwigheden op de markt brachten, konden de noodza kelijke aansluitingen niet ma ken. Interesse in innovaties, marktonderzoek en begelei ding in het opstarten van de productie is soms zo gebrekkig dat een veelbelovend product daardoor de mist ingaat of in het buitenland (Japan is daar nog steeds sterk in) gecopieerd en uitgebracht wordt. Be roemde voorbeelden zijn de ontwerpen van Clive Sinclair een horloge, een mini-home- computer en televisie en de cyclon stofzuiger van James Dyson, een ingenieus fraai ap paratuur in lila en roze, dat uiteindelijk door een Japanse firma werd geproduceerd. De geschiedenis van het ontwerpen in een land dat bol staat van sociale contrasten en daarom zeer uiteenlopende invloedssferen heeft, is niet te generaliseren. Ontwerpen als zelfstandige discipline heeft nauwelijks een eeuw geschie denis'achter zich en Huijgens maakt in haar boek geschie denis door de verschillende facetten van desing van elk aar los te koppelen en ze als onafhankelijk van elkaar te beschrijven. De kloof tussen het degelijke op traditie be rustende ontwerpen en de zeer recente 'street style' is inder daad opzienbarend. In Boymans nog extra geac centueerd door een contrast rijke museale presentatie. Deze street style, hier wat stijfjes door jeugdcultuur ver taald, vindt haar ontstaan in de working class-jeugd, die via de Punk-beweging scherp geaggeerd heeft tegen het zo uitzichtloze bestaan voor werkloze jongeren. Beeldende kunstenaars en musici uit de punk zijn bepalend geweest door het gezicht van de street style. Deze is rebels, fantasie rijk, onvermoed en vaak agressief. Ze verandert ra zendsnel van vorm wanneer de trend en de commercie dat eist. Fascinerend is de be kroonde video-clip van Peter Gabriels 'Sledgehammer' waarin een continuïteit in de beeldgrappen zit die zeldzaam is. De street style presenteert zich vooral in de grafiek met platenhoezen en covers van tijdschriften als sterke expo nenten. Veel ruimte is ingenomen door 'het technische wonder'. 'Opvouwbare fiets Strida' van Mark Sanders, een Brits ontwerp in Rotterdam. - fototomhaartsen Ingenieuze graafmachines en super kleine computers zijn beschaafd, slim en gestroom lijnd uitgevoerd. Effinciency en desing gaan hierbij hand in hand. Verrassend is het kleine hoekje dat toch nog voor het vrije ontwerp kon worden ge vonden. Net als hier is het in het Verenigd Koninkrijk een tegenstroom die zich tegen de gladheid van het geaccep teerde desing verzet. De plaat stalen stoel en de in beton ge goten stereo-installatie spre ken voor zich. Stijl en ontwerp zijn belan- grij in Groot Britannie, de we reld waarin het desing zich in razendsnel tempo ontwikkeld is echter zo internationaal dat Britse stijlkarakteristieken alleen nog in historische ont werpen duidelijk te herken nen zijn. Lia Roose Martin de Visser en Peet Vis ser, aquarellen en reisschet sen. Het Kijkhuis, Heuvel 23a, Oosterhout. Open: di. t/m vrij. van 10.00-12.00 en van 14.00- 17.00 uur, vrij. van 19.00-21.00 uur en zond. van 14.00-17.00 uur. T/m 21 april. Martin de Visser is een schil derende onderwijsman, die nu het einde van zijn loopbaan in zicht komt, zich meer en meer op zijn sinds lang gekoesterde liefde voor het aquarelleren toelegt. Zijn aquarellen zijn landschappelijke impressies, door het donkere pallet zwaar en dramatisch van toon. De Visser moet het hebben van ritmische structuren in zijn bladen. Hij schildert graag berglandschappen, die hij uit kleurvlekken opbouwt. Blau wen en roodachtige paarsen zijn belangrijke kleuren in deze landschappen, die ruim en zonder detaillering zijn op gezet. De kleuren zijn aantrekke lijk maar bieden, door een nogal vaag uitgangspunt aan het oog geen rustpunt. Er is een duidelijke neiging naar abstractie aanwezig, maar het blijft daarbij. Het lijkt alsof De Visser moet kiezen tussen vorm en kleur en maar moei lijk de beslissing kan nemen. Vandaar dat de landschappen waarin een duidelijk struc tuur is aangebracht, zoals bij voorbeeld het rietland met stevige korte verticale strepen in het centrum, het sterkst overkomen. Voormalig architect Peet Visser tracht zich via zijn ab stracte acriel schilderijen aan de strenge regels van archi tectuurtekeningen te ontwor stelen. Kunsttheoriën uit de Stijl-periode,hebben duidelijk zijn sympathie. Visser zoekt met behulp van kleur en geo metrische vormen naar een soort evenwicht. Zo is er een serie schilde rijen ontstaan die iets weg heeft van meer of minder dicht gesneeuwde glas-in- lood ramen. Deze is dan heel recent weer uitgemond in drie kleine schilderijtjes waarin Visser met pointillistische techniek kleine dichte vormpjes in heldere kleuren tegen nevelachtige structuren aanzet. Een interressant expe riment waarmee nog een hele boel te doen valt. L.R. Antonie den Ridder, beeld houwwerken en objecten in Kunst Onder de Toren, Toren passage Breda, open woe. t/m zat. van 13.00-17.00 uur, t/m 29 april. Antonie den Ridder is een van oorsprong Bredase kunste naar, die na een periode in Veenendaal nu voor het eerst werk op eigen bodem laat zien. Het is werk van iemand die sterk geinsteresseerd is in het materiaal. Hij onderzoekt dat niet door zich uitputtend met één soort materiaal bezig te houden, maar door het te gendeel te doen. Hij probeert binnen één object relaties te leggen tussen de verschillende materialen. Dat moet letterlijk worden opgevat: Den Ridder bindt de onderdelen van een object aan elkaar. Deze 'gedwongen rela tie' heeft desondanks niets ge forceerds. Zoals een boom op een rots groeit vormen zijn gepolijste brokken marmer een natuurlijk geheel met het even gepolijste hout. De quasi nonchalante stapeling hout blokken wordt als vanzelf sprekend een monument door het zich als een lint erdoor heen slingerende zaagblad. Alleen de hanteerbare ob jecten van Den Ridder worden getoond. Maar ook het grotere werk, waarvan foto's aanwe zig, vertoont dezelfde eigen schappen als de kleinere beel den. De vormen zijn organisch en in het zoeken naar de har monische relatie tussen de verschillende materialen is een duidelijke behoefte aan esthetiek merkbaar. Als ver rassende toegift ligt er een map schilderingen. Zuiver twee dimensionale non-figu- 'Nautilus' van Antonie de Ridder. ratieve compisities, prachtig van kleur en structuur. Het ruimtelijk werk van Den Ridder wordt omgeven door recente litho's van Appel, Corneille en Brands, die wan neer je ze te vaak ziet, ver worden tot een trendy muur decoratie. Een muurtje schil derijen van deze jonge kun stenaar was wel zo aardig ge weest. L.R. Tentoonstelling Zicht op Zeeland. Galerie Esprit, Gra venstraat 99, Clinge. Open: vr. t/m zo. van 13.30-17.30 uur, do. van 13.30-21.00 uur. Tot 23 april 1989. Zicht op Zeeland was al eens eerder de titel van een ten toonstelling bij Galerie Esprit in Clinge. Toen viel de nadruk op de visie van in Zeelénd ge boren en/of woonachtige beel dende kunstenaars op hun provincie. Ditmaal wordt met de titel Zicht op Zeeland ken nelijk bedoeld zicht te geven op een aantal prominente Zeeuwse kunstenaars en hun werk-zonder-meer om aan te tonen dat dezen in het concert der Nederlandse beeldende kunst hun partij naar behoren meespelen. Dit toont deze expositie dan ook inderdaad aan, want de uitgenodigde kunstenaars: Wim Bakker, Helmut Lothar Günther, Henny Huser, Er- nest Joachim, Matthy Murre, Nelly van Nieuwenhuyzen, Leendert van der Pool, Kees Roovers en Cees de Valk zijn hier met voor hen karakteris tiek werk op hoog niveau ver tegenwoordigd. Een verrassende nieuwe ontwikkeling in haar carrière geeft vooral de Middelburgse Henny Huser te zien, die tot nu toe haar motieven zocht in de bloemen- en plantenwe reld, die ze door middel van li nosneden in uiterst geache veerde techniek in beeld bracht. Thans richte ze haar aandacht op de dieren en drukte ze zich uit in tekenin gen met kleurpotlood. Een drietal composities met kip pen in warm gloeiende kleur geeft overtuigend een kente ring ten goede in haar werk te zien evenals enkele kleurenli tho's die ook van een nieuwe visie blijk geven. Voor Nelly van Nieuwen huyzen daarentegen lijkt het aan de tijd haar succesmotie ven - het vlakke Zeeuwse landschap onder de belichting der seizoenen of bloemen eens de rug toe te keren en naar andere onderwerpen op zoek te gaan, want niet ieder een is in staat om, zoals Mo- randi, één en hetzelfde motief jaren - of zelfs een leven lang telkens als nieuw te laten er varen en het spook van ener zijds verveling en anderzijds commmercialisering buiten de deur te houden. Leendert van der Pool slaagt er met het klimmen der jaren steeds meer in zijn ver trouwde scheepvaartattribu ten een geestelijke dimensie mee te geven getuige een drie tal als japanse rolprenten ge presenteerde tekeningen in mengtechniek van touw: om strengeld en gaaf, in knopen (hiaten) en uit elkaar gehaald: misbruikt. Wim Bakker ver beeldt zijn indrukken van een bezoek aan Berlijn in een aan tal mooi geschilderde doeken. Helmut Lothar Günther brengt in een serie van drie schilderijen sterk expressio nistisch een metamorphose van boom, mens, vogel in beeld. Kees Roovers draagt een aantal uitgepuurde me- thematische composities in olieverf bij, die niet nalaten indrukte maken en Cees de Valk weet te boeien met ge schilderde composities, waarin een vogelvleugel cen traal staat. De beeldhouwers in dit Zeeuws gezelschap zijn Ernest Joachim met kleine abstracte plastieken in messing, perfect van afwerking, waaruit men als het ware een machtige mo numentaliteit ziet oprijzen en Matthy Murre, die als geen ander in Zeeland met marmer weet om te gaan en die uit deze moeilijk te bewerken materie abstracte beelden weet te maken die qua visie en technische afwerking van grote zuiverheid en puurheid getuigen. W.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 23