L
diger
knecht
Uitbreiding van parkeerplaatsen
PSD-PERSONEEL OVER KAARTVERKOOP ZEEUWSE PONTEN
'Zuurstok' stijlvol tegen de vlakte
Maatregelen tegen chauffeurs ingetrokken
Weerman
Willy
Stuart eist half miljoen
P. HOMMEL B V.
1
0
a
B
Expositie handgemaakte
poppen Vera Schleibach
Voor gijzeling ex-vriendin
zeven maanden cel geeist
ïrkopen
met een bekende
losterhout
che huishoudelijke
NADENKT KIEST
Uw officiële Mercedes Benz dealer
Waspik 04168-1236
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1989
B EN W SLUIS WILLEN VERKEERSOVERLAST TE LIJF GAAN
VLISSINGEN - Automatisering van de kaart
verkoop voor de Zeeuwse ponten heeft alleen zin
als de Westerschelde-oeververbinding (WOV)
niet doorgaat.
kunsthandel
„de Ark"
Fon Klement:
Simpel
CSM-SCHOORSTEEN IN SAS VAN GENT LEGT HET LOODJE
Foto's
KORT GEDING VERVOERSBOND CONTRA VERBRUGGEN VAN DE BAAN
Regenachtig weekeinde
WETHOUDER WIL SCHADEVERGOEDING
A76
lus.
lie waar u uw er-
i de aansluiting
3n aanvullende
en 30 jaar oud
|e contacten, de
beheerst,
bteresse om met
fjmen te werken,
derscheiden en
de voorkeur aan
/oor uw carrière-
ten op een zorg-
I uw verdere on
aantrekkelijke
cties kunt u con-
telisse, Manager
M9 H.Uwschrif-
vee weken, rich-
Intie van de heer
lations Manager,
ïrgen
3e Neder-
Dor kwaliteit
5 klas materia-
Jrordt gemaakt van
ikens en kasten zoekt
teen gezond en
fedrijf.
ite ondersteuning
sdrijf.
ast salaris met een
zaak.
pede secundaire
vaarden.
asiast over deze
tjf dan een korte brief
gr ref.nr.72.3906 naar
1B.V.,
36,
iterdam.
groeiende werkzaamheden
(en wij een
e opleiding en minimaal
marketingafdeling hebben
ient u binnen 14 dagen te
soneelszaken.
sderland B.V., Postbus 1,
31620-87500.
hiift iltijd zéir mooie
altijd z
„stir-girints" op
voorried.
DE STEM
VAN ZEELAND
T27
Van onze verslaggever
SLUIS - Teneinde de hui
dige verkeersoverlast in
Sluis (enigszins) te beper
ken is het noodzakelijk dat
het aantal parkeerplaatsen
voor personenauto's met 150
wordt uitgebreid. Ook moe
ten de huidige bus-parkeer
plaatsen worden verplaatst
en eveneens uitgebreid.
Tot die conclusies komt het col
lege van B en W van Sluis in
een gisteren uitgebrachte par-
keernota.
De uitbreiding van het aan-
tal parkeerplaatsen is zowel
mogelijk in de omgeving van
de Nieuwstraat als bij de Sint
Annastraat, twee belangrijke
invalsroutes voor het grens
stadje. Noodzakelijk is dan wel
dat er hier en daar wat grond
wordt bij gekocht. Het huidige
terrein voor autobussen aan de
Sint-Annastraat wil men ver
plaatsen naar het terrein van
de Godshuizen en de plek be
nutten voor personenauto's.
'Winst'; 50 plaatsen.
Bij de Nieuwstraat - waar
momenteel volop in de berm en
het openbaar groen wordt ge
parkeerd - is mogelijk plaats
op een deel van het terrein van
de fietscrossclub en aan de
zuidzijde van deze straat.
Daarnaast kunnen nog di
verse andere maatregelen ge
troffen worden. Gedacht wordt
aan uitbreiding van het aantal
parkeerplaatsen in de woon
wijken (vooral voor de eigen
bewoners), stimulering bouw
garages en het uitgeven van
parkeerkaarten aan Sluise on
dernemers,- zonder dat die
daaraan een recht op parkeren
kunnen ontlenen. 'Vol is vol',
aldus het college. Tevens wil
men de wegsleepregeling strin
genter gaan toepassen.
Een en ander moet ertoe lei
den dat minder hinder van het
(doorgaand) verkeer wordt on
dervonden. Per etmaal trekken
gemiddeld zo'n 9500 voertuigen
door Sluis. In het weekeinde
ligt dat gemiddelde nog eens
2000 stuks hoger.
Een mogelijkheid om het
aantal plaatsen in Sluis-zuid
uit te breiden is het inschake
len van de doodlopende Aer-
noutdsweg. De afstand van
hier tot het centrum is mis
schien iets te groot maar men
zou het parkeren daar gratis
kunnen maken.
Hoeveel 'overlast' het ver
keer ook met zich mag brengen,
het college wijst er wel op dat
die het gevolg is van het wel
vaart brengende (koop)toe-
risme en dus op de koop toe
moet worden genomen.
Zonder WOV automatiseren
Van onze verslaggever
Want dan blijven de ponten in de vaart en is een investe
ring van bijna 3,5 miljoen gulden in de automatisering
over langere tijd terug te verdienen.
De dienstcommissie van de
Provinciale Stoomboot Dien
sten (PSD) heeft dat laten be
cijferen door het Aardenburgse
bureau Interlineair. De conclu
sies van dat onderzoek zijn in
middels ook grotendeels over
genomen door de directie van
de PSD, en door het georgani
seerd overleg tussen provincie
en vakbonden.
Interlineair nam op verzoek
van het PSD-personeel het
voorstel tot automatisering on
der de loep van het bureau Van
der Torn en Buningh. Dat bu
reau onderzocht hoe op de wal-
dienst van de PSD een door
Rijk en Provincie gewilde fikse
bezuiniging valt te bereiken.
Slotsom is dat automatisering
(ADVERTENTIE)
m. jas
exposeert tot
2 april 1989
werk van
boardscripts
Veemarktstraat 17
Breda-Tel. 076-219512
van de kaartverkoop ruim 1,1
miljoen gulden kan opleveren.
Voorwaarde is dan dat er 40
banen vervallen. Interlineair
en de dienstcommissie stellen
daar nu tegenover dat een
zelfde bezuiniging valt te be
reiken door enkel de beman
ning van de vier vertrekhallen
van de PSD te schrappen. Dat
kost maar zo'n 20 banen; PSD-
personeel blijft dan de automo
bilisten gewoon van hun
kaartjes voorzien, zodat de
hoge investering in de automa
tisering niet meer nodig is. Al
les bij elkaar is de besparing
dan nog 1,2 miljoen, een ton
meer dan in het voorstel van
Van der Torn en Buningh.
De dienstcommissie is trou
wens ook ongelukkig met dat
voorstel, omdat het een asociale
tariefstij ging voor automobi
listen met zich meebrengt. Zij
zouden ƒ2,72 per overtocht
méér moeten gaan betalen (nu
ƒ5,75) om het gemis aan inkom
sten van voetgangers en inzit
tenden goed te makea
Met een tamelijk simpele in
greep is volgens PSD-personeel
en Interlineair een dergelijke
onrechtvaardigheid te voorko
men: voetgangers en fietsers
zouden hun kaartje voortaan
uit een automaat moeten halen
in de vertrekhal. Alleen op de
lijn Vlissingen-Breskens zijn
dan twee controleurs nodig,
maar dan nog komt men aan
een besparing van 1,1 miljoen.
En, zo benadrukken onderzoe
kers, het kost geen 40 maar
slechts 20 arbeidsplaatsen.
Van onze correspondente
HULST - De Stichting Den Dullaert in Hulst geeft ama
teur-kunstenaars de kans om hun werk te exposeren. Tot
18 maart laat Vera Schleibach haar collectie handge
maakte poppen zien.
In de hal van het gemeen
schapscentrum krijgt de bezoe
ker een beeld van de nieuwe
hobby van Vera Schleibach.
Vorig jaar verraste zij met
kleine boetseerwerkjes. Een
bezoek aan een poppenbeurs
was voor haar de aanleiding
om ook eens te proberen pop
pen in elkaar te steken. Haar
vaardigheid met boetseerklei
kwam haar te hulp bij het ma
ken van de hoofdjes. Die wer
den om een piepschuimen bal
gemodelleerd. Daarna zorgde
de maakster voor een karak
tervolle uitdrukking. Ook de
handjes en voetjes zijn geboet
seerd.
De poppenlijfjes worden ge
vormd door ijzerdraad en
daarna omkleed met stof. Fan
tasiepoppen maken doet Vera
Schleibach het liefst. „Daar
kan ik me op uitleven. Het is
ten combinatie van boetseren
en kleding maken. Die versier
jk dan weer met veertjes, kra
len en kunstbloemen", vertelt
de vrouw die ook een cursus
Poppenmaken wil gaan geven
aan groepjes van vijf personen.
De tentoonstelling van fan-
Vera Schleibach een een
deel van haar collectie hand-r
gemaakte poppen.
- FOTO DE STEM/COR J. DE BOER
Met deze foto-montage heeft onze fotograaf Cor J. de Boer de laatste 'reis' van de CSM-schoorsteen in Sas van Gent in
beeld gebracht
FOTO'S DE STEM/COR J. DE BOER
Van onze correspondent
SAS VAN GENT - De 'zuurstok'
van Sas van Gent is niet meer. En
kele minuten na twaalven gister
middag -iets later dan gepland-
ging de 98 meter hoge CSM-schoor
steen stijlvol tegen de vlakte. De
Sasse Scyline raakt hiermee het
hoogste en meest in het oog sprin
gende bouwwerk kwijt.
De opblaasoperatie verliep nagenoeg
vlekkeloos. De betongewapende pijp
kwam volgens de heer Stolwerk van
Stolwerk Sloopwerken BV uit Breda,
uitvoerder van het karwei, 'vrijwel
exact' neer op de berekende plaats. De
meters hoge pijp kwam minimaal uit de
koers neer in een van te voren gegraven
sleuf. Een doffe plof, wat stof en roet en
wegspattend puin onderstreepten het
doodvonnis van de CSM-schoorsteen.
Precies 7375 gram Iremite 110, als
springstof aangebracht in de voet, velde
de schouw.
Stolwerk Sloopwerken, de gemeente
Sas van Gent en de politie werkten gis
termiddag eendrachtig samen voor het
handhaven van de goede orde en veilig
heid. Het nieuwsgierige publiek werd
Velen namen na de klap een kijkje
bij de restanten van de toren.
noopte de bewoners van de direct aan
tot na het sein 'veilig' door de politie op
afstand gehouden.
Tussen de plaats waar de schoorsteen
terecht kwam en de direct aan het CSM-
terrein grenzende en aan de Poelstraat
gelegen woningen, waren containers ge
plaatst om onder de val wegspattende
stenen en puin op te vangen. Slechts wat
kleinere stenen kwamen terecht in de
Poelstraat, en de stof en roetwolk
CSM-terrein grenzende huizen, tot een
extra lapbeurt van de ramen. Mevrouw
Lippens, woonachtig aan de Poelstraat:
„het is wel even spannend als ze zo'n
pijp bij wijze van spreken voor de deur
laten vallen. Gelukkig is alles goed ver
lopen. We zijn echt blij dat het karwei
geklaard is".
Velen namen gistermiddag de gelegen
heid te baat om de unieke gebeurtenis
op de plaat vast te leggen. Kort na de val
namen velen een kijkje bij de voet van
de schoorsteen en trotseerden als ware
overwinnaars de restanten van de CSM-
pijp. Slechts het onderste deel van de
pijp bleek ondanks de aanblik van ver
wrongen staalconstructies in het beton
na het opblazen nog enigszins herken
baar. De rest kwam vormloos als puin
terecht in de voorgegraven sleuf. De ko
mende weken legt het Bredase sloopbe
drijf zich toe op de verdere sloop van de
schouw. Zo moet onder meer de funde
ring nog worden verwijderd, alsmede de
restanten van de pijp. Nagenoeg het ge
hele CSM-terrein zal in de toekomst met
de grond worden gelijk gemaakt De
schoorsteen fungeerde jarenlang als af
voerkanaal van waterdamp en rookgas
sen.
tasie-, paal- en stokpoppen is
dagelijks te bekijken in Den
Dullaert in Hulst. Zij die meer
inlichtingen willen kunnen
Vera Schleibach via 01140-
15361 bellen.
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - Het trans
portbedrijf Verbrugge, met
vestigingen in Terneuzen en
in Etten-Leur heeft de
maatregelen tegen een aan
tal chauffeurs, die onlangs
aan de grote stakingsactie
van de FNV hebben deelge
nomen, ingetrokken.
Daarmee is het kort geding,
waar de Vervoersbond FNV
Verbrugge Internationaal
Wegtransport mee dreigde, van
de baan.
De vakbond wilde de trans
it
porteur voor de rechter te sle
pen omdat kort na de stakings
actie volgens de FNV repres-
sailles waren genomen tegen
minstens zeven chauffeurs in
Terneuzen en evenveel in Et
ten-Leur. De mannen zouden
van hun gebruikelijke vracht
wagens zijn gehaald en nog
slechts korte ritten in ouder
materiaal mogen maken.
Directeur M. Verbrugge ont
kende eerder deze week derge
lijke sancties te hebben geno
men. Nu meldt het bedrijf ech
ter de getroffen maatregelen
ongedaan te maken. Directeur
Verbrugge was gisteren niet
voor commentaar bereikbaar.
Zijn juridisch adviseur, mr.
Kin, meldde gisteren desge
vraagd dat ook het plaatsen op
andere vrachtwagens van
chauffeurs, kort na een recht
matige stakingsactie, als maat
regelen op te vatten zijn die
niet mogen. Vandaar dat hij de
advocaat van de Vervoersbond
heeft laten weten dat de maat
regelen te niet worden gedaan.
„Overigens ging het volgens
mijn waarneming om in totaal
slechts vijf chauffeurs", aldus
mr. Kin.
Bestuurster A. Jongerius
We moeten ons instellen op een winderig en regen
achtig weekeinde. Zoals de weerkaarten nu aantonen is het
vooral de hoogtestroming die voor dit minder fraaie weer
zorgt. Daarbij kan aangetekend worden dat de gehele ko
mende week dit weertype ons deel zal zijn.
De wind blijft, op enkele korte uitzonderingen na, in de meer
zuid-westelijke hoek. Dat houdt in dat het nog niet al te
koud wordt. Gemiddeld wordt het dit weekeinde zo'n 6 gra
den. Ook 's-nachts blijven de temperaturen boven nul. We
zullen geen gebrek hebben aan buien. Veel met regen, maar
ook nu en dan met natte sneeuw en hagel. Kijkt u niet
vreemd op als er nu en dan een donderslag te horen is. Van
daag krijgen we te maken met een forse storing die met
stormachtige wind, zo nu en dan 6 en zelfs 8 Beaufort en ver
gezeld van veel regen, voor erg onaangenaam weer zal zor
gen.
Voor morgen is er een sprankje hoop dat de langdurige re
gen overgaat in buien. Bij deze buien is het oppassen voor
windstoten. Over het algemeen genomen guur voorjaars
weer, iets waar we gezien het fraaie weer van de afgelopen
weken geen rekening meer mee hielden. Opmerkelijk is dat
de koude lucht waarin het vriest tot op vrij lage hoogte is ge
daald. Zo kan het in de Ardennen dit weekeinde volop gaan
sneeuwen. Angezien het 's-nachts boven de 250 meter waar
schijnlijk gaat vriezen, blijft de sneeuw daar nog wel even
liggen.
Het depressie-systeem heeft nu een zuid-westelijke koers.
Dat betekent dat wij midden in de koers van de storingen
liggen. Deze lopen vanaf de Golf van Biskaije, via Bretagne
naar onze eigen Waddenzee. Overigens blijft het met de te
verwachten 6 graden voor deze tijd van het jaar warm. Uit
het archief blijkt dat het sinds 1659 nooit zo zacht is geweest.
Gemiddeld geven de computers voor de eerste helft van fe
bruari 7,1 graden aan. Het vorige record stamt uit 1869 toen
het 6,8 graden werd.
Schotland blijft onstellend veel neerslag geven. Daar re
gende het in Ford William 890 millimeter. Londen geeft in
die periode slechts 38 millimeter aan. Bij ons viel er tot nu
toe 32 millimeter. Gisteren was het op 2 centimeter diepte
10,3 graden warm, op 40 centimeter diepte nog 6,9 gtraden.
Hierdoor begint het gras volop te groeien. Nog een uitschie
ter: in het Franse Biarritz werd op 15 februari 24 graden
Celsius gemeten!
De weerspreuken: 'Een ster dichtbij de maan, kondigt wel
eens storm aan.' 'Droogte en veel stof in maart, is de boer
heel wat waard.'
Van onze verslaggever
BERGEN OP ZOOM - Meer dan een half miljoen gulden
schadevergoeding. En een rectificatie van de aantijging
dat hij 'gevoelig zou zijn voor persoonlijk gewin'.
de zaak is gezet. De uitkomst
van dat onderzoek was dat er
op het gedrag van de wethou
der wel wat aan te merken is
maar dat er niet gezegd kan
worden dat de man corrupt zou
zijn.
Dat eist wethouder P. Stuart
van de gemeente Bergen op
Zoom van het verslaggevers
duo Storms en Ruigrok van
Nieuwe Revu en de andere be
trokken partijen die afgelopen
weken met modder naar hem
hebben gegooid.
Stuart zet de rechtsgang in
beweging nadat hij door de ge
meenteraad van Bergen op
Zoom donderdagavond terug in
de armen is gesloten. Tijdens
die vergadering is het geschade
vertrouwen, door een deel van
de raad opgezegd na een belas
tend artikel in Nieuwe Revu en
een tv-uitzending met dezelfde
strekking in Veronica's
Nieuwslijn, door de raad her
steld.
De raad liet zich daarbij lei
den door de bevindingen van
de onderzoekscommissie die op
(ADVERTENTIE)
r Alles voor de vereniging
k Handelshuis St.-Antonius
nummerbv-öcs I
1t/ml000verWflfc*r
in 6 kleuren 2.801
Grensweg 18, Baarle-Nassau
Tel. 04257-9264 of 9364
'i """M"-3-'89
van de vakbond toonde zich
gisteren zeer verheugd over de
opstelling van Verbrugge.
„Daar zijn we erg blij mee.
Onze advocaat heeft te horen
gekregen dat hij er aan het
eind van de dag nog een schrif
telijke bevestiging van zou
krijgen dat alle maatregelen
worden ingetrokken, zodat we
het kort geding niet door hoe
ven te zetten", aldus Jongerius.
Volgens haar was Verbrugge is
het enige bedrijf in Nederland
dat de staking 'beloonde' met
strafmaatregelen tegen werk
nemers die eraan deel hadden
genomen.
Aanleiding tot de kortston
dige gijzeling was het besluit
van het meisje om de voorma
lige gezamenlijke woning door
haar nieuwe vriend en twee
maten te laten leeghalen. Van
D. woonde sinds kort bij De N.
in huis, en, zo zou hij later ver
klaren, 'plotseling stonden er
drie mannen in de kamer, die
vervolgens zakken vol spullen
in de auto laadden'. Van D.
waarschuwde De N. op zijn
werk, en die riep op zijn beurt
de hulp in van de politie. Maar
de politie kon voor De N. niets
doen, en adviseerde gerechte
lijke stappen te ondernemen.
Samen met Van D. en de in
middels gealarmeerde Van H.
overlegde De N. wat hem te
doen stond, waarna het drietal,
gewapend met houten knup
pels in de auto van H. op weg
ging om de vrouw ter verant
woording te roepen. De knup
pels waren meegenomen voor
het geval haar drie vrienden
zich tegen dit onderhoud zou
den verzetten, zo betoogde De
N.
Voor haar woning, die zij in
tussen deelde met haar nieuwe
vriend, trof het drietal het
meisje, dat door De N. bij de
arm werd genomen en in de
auto van Van H. werd gesleurd.
De nieuwe vriend werd intus-
V
i
De schadevergoeding van de
wethouder is opgebouwd in
drie claims: drie ton voor inko
mensderving, 50.000 gulden aan
juridische bijstand, en twee ton
immateriële schade. Bij de
laatste claim gaat Stuart er
vanuit levenslang besmet te
zijn met 'de negatieve geur die
rond zijn persoon blijft ber
staan'.
Veronica en Nieuwe Revu
zijn niet van plan aan de eis tot
schadevergoeding tegemoet te
komen en een rectificatie te
plaatsen.
Van onze correspondente
MIDDELBURG - Voor de gijzeling van zijn ex-vriendin op
5 augustus stond vrijdag de 22-jarige M. de N. uit St. Jan
steen terecht, samen met zijn 23-jarige vriend T. van H. uit
Terneuzen. Een derde verdachte, de 24-jarige A. van D.
eveneens uit Terneuzen, was niet komen opdagen, en zijn
zaak werd dan ook bij verstek behandeld.
sen in zijn auto voor de deur in
bedwang gehouden. Van H.
stoof er vervolgens met het
meisje en zijn maten vandoor,
achtervolgd door de vriend, die
onderweg zijn twee maten op
pikte. Na een wildwest-achter
volging door Terneuzen wisten
de achtervolgers van H. klem te
rijden en het meisje tenslotte te
bevrijden.
Wat de N. nu precies voor
ogen stond toen hij zijn ex-
vriendin in de auto dwong,
werd vrijdag niet duidelijk. 'Ik
was razend dat ze mijn spullen
had laten weghalen, en moest
gewoon iets doen' zo betoogde
De N. Van D. had meegedaan
uit solidariteit, en Van H. deed
dit om zijn vriend te helpen,
maar ook omdat de nieuwe
vriend van de vrouw eerder al
eens zijn eigen vriendin had
'afgepikt'.
Van dienstverlening wilde
officier van justitie mr. van
Ginkel niets weten. 'Daarvoor
zijn deze feiten te erg', zo
meende hij. Tegen De N. werd
tenslotte zeven maanden geëist
waarvan drie voorwaardelijk,
Van H. hoorde drie maanden
tegen zich eisen, terwijl Van D.
als het aan het Openbaar Mi
nisterie ligt twee maanden zal
moeten zitten. Uitspraak over
veertien dagen.
V