Schoon milieu nieuwste consumptie -artikel' KAPITAAL NIEUWS VOOR 65-PLUSSERS Doden Bush zt KTUU-FILOSOFE BULHOF: ECONOMIE LOST MILIEUPROBLEEM NIET OP Onafhankelijke beroepsinstantie in alle bisdommen nog onzeker KLOZ SENAATS VRAAG DE STANDAARDPAKKETPOLIS TIJDIG AAN BIJ U W ZIEKTEKOSTENVERZEKERAAR! DE STEM GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 25 FEBRUAR11989 UTRECHT - Als de wijd verbreide, diepgaande zorg over het milieu alleen maar wordt ingege ven door het besef, dat milieuschade een econo mische factor van gewicht is geworden en dat milieubehoud een investering in de toekomst is, schieten we er bitter weinig mee op. Laat Galileï Nieuwe taal ÏS :'m. a .*wr; - -iji 4/ Oosten Verarming Aantal studenten theologie in 10 jaar 18% gedaald DE STEM BI BREDA EN ROERMOND KRIJGEN GESCHILLENBUREAU Als u 65 jaar of ouder bent, en een particu liere ziektekostenverzekering hebt, kunt u uw huidige polis desgewenst omzetten in een stan daardpakketpolis. Uw verzekeraar is verplicht u op die polis te verzekeren als u daarom vraagt Deze polis kent een ruim vergoedingen pakket De premie bedraagt f181,- per volwas sene per maand. Als u de standaardpakketpolis wenst af te sluiten, dient u daarom te vragen bij uw ver zekeraar of uw assurantie-tussenpersoon: vóór 1 mei 1989 als u 1 januari jongsdeden al 65 jaar of ouder was, of uiterlijk binnen 4 maanden nadat u 65 jaar geworden bent Voor nadere schriftelijke en mondelinge informatie over de standaardpakketpolis en de daaraan verbonden regelingen kunt u terecht bij uw verzekeringsmaatschappij, uw assurantie tussenpersoon, of het KLOZ. (Veel verzekerings maatschappijen hebben overigens besloten al hun verzekerden van 65 jaar en ouder recht streeks te benaderen over dit onderwerp). 'TER DOOD WASHINGTON (AF kaanse president Gec forse tegenslag te ver siecommissie uit de S van John Tower tot r krachtigen. Langste eind Zuiver geweten T48 Door Jan Bouwmans Sterker, dan komen we van de regen in de drup terecht. Want wordt een schoon milieu alleen maar als economische noodzaak gezien-en dat ge vaar is in onze hedendaagse cultuur levensgroot aanwezig - -dan blijven menselijke be hoeften centraal staan, dan blijven de aarde en de ruimte louter en alleen door mensen ten eigen bate te exploiteren gebieden. Een schoon milieu dreigt dan zelfs het nieuwste consumptie-artikel te worden, waarmee het gaat zoals met de meeste consumptiegoederen: de kapitaalkrachtigsten profi teren er het meest van. Alleen een fundamenteel nieuwe relatie van de mensen tot de natuur is een duurzame investering in de toekomst; een nieuwe relatie waarvan respect het wezenskenmerk is. Juist omdat in onze cultuuur het economisch belang zo sterk do mineert, moet een op respect gebaseerde omgang met de na tuur nog geleerd worden. Kan juist het geloof hiertoe inspire ren „Dat we in deze iets van het christelijk geloof te ver wachten hebben, spreekt aller minst vanzelf. Het ontbreekt zelfs niet aan stemmen die de christelijke traditie mede schuldig achten aan de huidige vertroebelde relatie tussen mens en milieu", aldus dr. Ilse Bulhof, universitair docente fi losofie aan de Katholieke Theologische Universiteit Utrecht (KTUU). De KTUU hield gisteren haar traditionele jaarlijkse acade mische zitting. Mevr. Bulhof sprak daar de gebruikelijke academische rede uit, die ze on der de titel 'Solidair met de na tuur' gewijd had aan de heden daagse milieuproblematiek. Ze vroeg zich met name af waarom de kerken zo laat zijn geweest met hun belangstelling voor het milieu. Dit in tegen stelling tot de zalmen van vrede (kerkelijke organen hiervoor te over) en gerechtigheid (waar door emancipatietheologieën als bevrijdingstheologie en fe ministische theologie tot ont wikkeling zijn gekomen). Er pleit volgens haar beslist veel voor de stelling, dat het huidige milieubederf mede is voorbe reid door opvattingen van het christelijke geloof als zou voor God uitsluitend en alleen de mens tellen en in de relatie God-mens de rest van al het geschapene van geen belang zijn. Zeker, in de christelijke traditie was er ook een stro ming voor wie kosmos en na tuur grote religieuze betekenis had: God laat zich ook in de kosmos en in de natuur kennen. Maar deze stroming heeft het altijd moeilijker gehad. „Het christelijke geloofsverleden is niet vlekkeloos als het gaat om de relatie tussen mens en mi lieu",aldus Bulhof. Er is echter meer gebeurd. Met Galieo Galileï is er iets fundamenteel mis gegaan tus sen levensbeschouwing en (na tuurwetenschappen. waarvan de gevolgen heden ten dage in alle scherpte voelbaar zijn. Beide hebben elkaar toen de rug toegekeerd, waarna de ker ken verzaakt hebben aan hun opdracht om over de natuur na te denken. In onze westerse cultuur is het bestuderen van de natuur het exclusieve ter rein en het alleenrecht gewor den van de natuurwetenschap pen, die wereld en milieu uit eindelijk hebben gedegradeerd tot louter gebruiksvoorwerp. Die geestelijke verarming van het wereldbeeld is de kern van het hedendaagse milieupro bleem. Precies daarop zijn nieuwe spirituele bewegingen als New Age en Holisme een reactie. Op dit punt aangeland spit Ilse Bulhof diepgaand uit wat er tussen Galileo Galileï en de kerk, maar met name ook Lu ther, precies is misgegaan. Voor Galileï bestonden er twee openbaringsboeken: het boek van het woord (bijbel) en het boek van de natuur (schep ping). De natuur spreekt Gods taal, maar veel letterlijker dan de bijbel dat doet. De natuur is ook de gehoorzame uitvoerd- ster van Gods bevelen: de na tuurwetten die onverbiddelijk en onveranderlijk zijn en vol komen onverschillig staan te genover de mensen. Het open- baringsboek der natuur is ge schreven in de taal van de wis kunde, de letters ervan vormen driehoeken en circels eri andere figuren. Dit boek en deze taal ofwel de wiskundige natuur openbaart haar Maker, maar heeft over het geloof of het heil van de mensen verder niets te zeggen. Met andere woorden: volgens Galileï heeft de natuur voor de mensen geen bood schap, zij staat buiten de heils geschiedenis. En hoewel de na tuur veel dichter bij de Schep per staat dan de bijbel omdat Hij in en door de schepselen het meest direct spreekt, en dus meer Van God zou moeten openbaren dan de bijbel, is dat volgens Galileï juist niet het geval vanwege de wiskundige structuur van de natuur. Met Galileï houdt de solidariteit tussen mens en natuur, die het wereldbeeld van de middeleeu wen en de oudheid schraagde, op te bestaan. Natuur is niet meer dan wat bewijswaar, zichtbaar, aantoonbaar te ma ken, dus beheersbaar is. Daar mee is de natuur van het Woord uitgesloten. Mens en natuur raken van elkaar ver vreemd. Die vervreemding, die wij in onze tijd zo sterk ervaren, is volgens Ilse Bulhof tegelijk de keerzijde van de wiskundige taal waarin wij alleen nog maar over de natuur kunnen spreken. Wil de westerse we reld de milieucrisis fundamen teel te boven komen, dan zal ze zich een nieuwe taal moeten aanleren met behulp waarvan 'egoloze'kennis van de natuur wordt verkregen naast de na- Nieuw respect voor de natuur levensnoodzakelijk I-'-"' >s*!xi S V- ,'f<* FOTO ARCHIEF DE STEM tuurwetenschappelijke. Dan kap de solidariteit tussen mens en alle schepselen hersteld worden, die sinds Galileï ver broken werd. Dan kunnen we ook weer ervaren dat wij, men sen, verbonden zijn met alles wat leeft op aarde. Want de taal waarin wij onze omgang met de natuur uitdrukken, be paalt tegelijk de wijze waarop wij er mee omgaan. Simpeler gezegd: wanneer wij gewoon zijn tegen elkaar te zeggen dat de natuur er alleen maar is ten dienste van ons mensen, zullen wij de natuur ook alleen maar plunderen omdat een andere mogelijkheid niet eens meer tot ons kan doordringen. Bulhof ziet in de milieucrisis gerede aanleiding om te gaan beseffen dat een andere, op respect ge baseerde relatie tot de natuur, een menselijke relatie dus, ook een menselijke taal vraagt. Zij stelt de vraag of het geloof zo'n taal niet is. Pas indien beseft wordt dat dit type mens, door de moderne wetenschap en cultuur voort gebracht, de wortel is van de fundamentele problemen van onze wereld-sociale onrecht vaardigheid, vrede die niet echt vrede is, milieucrisis en daar mee gepaard gaande uitbuiting van de derde wereld-kan red ding in zicht komen. Hier ligt de oosterse cultuur met haar rijke meditatie-traditie ver voor op de westerse. Meditatie is namelijk, net zo goed als de westerse wetenschap, een vorm van waarnemen. Het is een vorm van waarnemen die de dingen zichzelf laat zijn en blijven; die het „meer" aan de dingen laat waarnemen, name lijk datgene wat de weten schappen met hun op de wis kunde georiënteerde denken niet kunnen zien. Bulhof: „Me ditatie stelt in staat tot begri ploze (egoloze) waarne mingMeditatieve, begri ploze waarneming staat tegen over eigenmachtig waarnemen van dingen, tegenover zien wat wijzelf willen zien of waarvan wij gedecreteerd hebben dat het het waarlijk zichtbare en werkelijke isDat de con crete werkelijkheid altijd meer is dan wat wij ervan kunnen zien, horen, ruiken, voelen, wordt in onze cultuur vooral door kunstenaars beseft." Kan het westen voor ontdek king van de waarde van medi tatie alleen maar bij oosterse religies te rade gaan? Nee, want meditatieve ervaring heeft ook het christendom. Maar die staat in de huidige christelijke geloofsbeleving, vooral in het protestantisme, niet centraal, is geen levende traditie. Westerse christenen kunnen in deze het best te rade gaan bij hun Aziatische ge loofsgenoten, voor wie het kos mische levensbesef dat de openbaring ook de natuur om vat, harmonisch is opgenomen in hun geloofsbeleving. Maar ook in de christelijke traditie van Europa zelf liggen aanknopingspunten. Bij een Franciscus van Assisië en een Bonaventura, maar ook bij een Johannes Scottus Eriugene die leefde van 810 tot 877. Nodig is dan wel dat allerlei weten schappers samen weer eens na gaan waar destijds wat betreft het denken over de natuur bruggen tussen filosofie, na tuurwetenschappen en theolo gie werden afgebroken. In die omgeving moeten toch andere oversteekplaatsen te vinden zijn. Bulhof vraagt zich daarbij Carl Friedrich von Weiszacker - FOTO ARCHIEF DE STEM af: „Zou naast de geloofserva ring van Aziatische christenen niet ook de traditie van Eriuge ne, Franciscus van Assisi en Bonaventura. een traditie wa- rin de schepping als boek te le zen of te verstaan was, zo'n oversteekplaats kunnen zijn Binnen het christendom wor stelt het protestantisme, het Nederlandse protestantisme in het bijzonder, verreweg het meest met een geestelijk ver armde visie en houding ten op zichte van de natuur. Hier wreekt zich de eenzijdigheid van het 'Sola scriptura' (door het woord alleen openbaart God zich) van de reformatie. Vandaar dat de New Age-be- weging onder protestanten in Nederland zoveel weerklank vindt. En een steeds fellere po lemiek uitlokt vanwege de oor sprong en invloeden van oos terse religies. Dr. Bulhof spit de vraag waarom oosterse religies veel westerlingen zo aanspreekt, verder uit aan de hand van de Westduitse kernfysicus Carl Friedrich von Weiszacker, die een van de initiatiefnemers is van het conciliair proces waar van het momenteel gonst in de kerken. Hij is tot het inzicht gekomen dat aan de natuurwe tenschappen van de moderne tijd fundamenteel een ver woestende trek eigen is: „De moderne natuurwetenschap pen zijn naar hun aard des tructief." De natuurweten schappen kunnen echter niet zonder meer verantwoordelijk gesteld worden voor de vernie tigende krachten die ze hebben ontketend, dus ook niet voor de milieucrisis. Want ze zijn on derdeel van de moderne cul tuur als geheel. Deze cultuur is geheel gericht op het bemachti gen van verkrijgbare zaken. Bulhof: „De moderne cultuur is gegrondvest op de autonomie van het verstand, de rede en de wil. Verstand en wil in de mo derne tijd willen niet, zoals verstand en wil in de middel eeuwen of in de oudheid, God of het goddelijke die oneindig zijn en daarom nooit te verkrij gen. De moderne wil en het moderne verstand willen eindi ge, verkrijgbare zaken. Dat be tekent dat men wordt aange spoord te willen om te krijgen. Omdat het in het moderne wil len om verkrijgbare, eindige zaken gaat, zijn aan het willen geen grenzen gesteldOor zaak van onze problemen is een door onze cultuur gestimuleerd egocentristisch 'ik' en diens mateloze begerigheid." Van onze verslaggever NIJMEGEN - Het aan tal theologiestudenten in Nederland is in tien haar tijds met achttien procent gedaald van ongeveer 3600 naar bijna 3000. Vooral het aantal mannelijke theologiestudenten is in de periode 1977 -1987 sterk gedaald. De theo logische faculteiten worden nu voor 41 pro cent door vrouwen be volkt. Aan de rooms- katholieke faculteiten is het aantal vrouwen zelfs tot 48 procent van het totaal opgelopen. Deze cijfers hanteert de 'Verkenningscommissie Godgeleerdheid' die in mei 1987 werd ingesteld door onderwijsminister Deet- man. Het weekblad De Ba zuin heeft er de hand op weten te leggen. De ver kenningscommissie heeft de opdracht om de doel matigheid te onderzoeken van de dertien theologi sche faculteiten en hoge scholen die door de over heid worden gesubsi dieerd. Het rapport wordt volgende maand ver wacht. Minister Deetman ver bond aan zijn onderzoek sopdracht geen bezuini- gingsvoorwaarden. Maar algemeen wordt aangeno men, dat het commissie rapport de minister in de gelegenheid zal stellen om eventueel bezuinigingen te eisen. De dertien facultei ten en hogescholen verke ren in grote onzekerheid aan welke maatstaven de commissie de doelmatig heid zal meten: studenten aantallen, studietempo, aantal afgestudeerden c.q. gepromoveerden, leerplan, en zo meer. De daling van het aan tal studenten theologie heeft zich vooral vanaf 1980 voorgedaan. Aan de faculteiten van de open bare universiteiten van Groningen, Leiden, Utrecht en Amsterdam, die hoofdzakelijk door Ne derlands hervormde stu denten worden bevolkt, daalde het aantal studen ten met 25 procent. Het aantal studenten aan de gereformeerde faculteiten (VU-Amsterdam, Kampen en Apeldoorn) daalden met 20 procent. Hierbij; vergeleken steekt de ge middelde daling aan de katholieke faculteiten van Amsterdam, Utrecht, Nij megen, Tilburg en Heerlen met 7 procent gunstig af. Maar van deze vijf kreeg de theologische faculteit in Nijmegen veruit de groot ste klap te incasseren: het aantal studenten liep daar met 28 procent terug. (ADVERTENTIE) Door Jan Bouwmans HET STAAT de zeven Nederlandse bis dommen volstrekt vrij of ze al of niet een eigen Diocesaan Bureau voor Geschillen in het leven roepen. Hoewel de bisschoppenconferentie bevoegd is elk bisdom tot oprichting van zo'n onafhanke lijke beroepsinstantie te verplichten, heeft ze daar uitdrukkelijke van afgezien. Volgens de door de bisschoppenconferentie getroffen regeling kan een bisdommelijk ge- schillenbureau geen bindende uitspraken doen. Het bureau is alleen bevoegd om aanhangig ge maakte geschillen over bestuurlijke besluiten van bisschop of andere bevoegde diocesane per-, sonen en instanties, te onderzoeken en op basis daarvan een minnelijke oplossing aan partijen voor te stellen. Een en ander is door de bisschoppenconferen tie vastgelegd in decreet 27 van de 'Toepassings besluiten bij de Codex Iuris Canonici', die dezer dagen bij alle parochies in de brievenbus vallen. Op de instelling van een onafhankelijke be roepsinstantie in elk bisdom is vorig jaar door een delegatie van de Acht-Mei-Beweging (AMB) sterk aangedrongen in het kader van de actie 'Mensenrechten in de kerk'. Komen de bisdommelijke overheid en de be langhebbende partij tot overeenstemming over de aangedragen oplossing van het geschillenbu- reau, zijn beide ook tot uitvoering ervan ver plicht. Komt men echter niet tot overeenstem ming, houdt het ook op. De belanghebbende partij kan dan een gewoon administratief be roep tegen een gewraakt besluit instellen, maar komt dan automatisch terecht bij de bisschop die het besluit zelf genomen heeft of onder wiens verantwoordelijk het genomen is. De bisdommen blijken overigens weinig haast met een geschillenbureau te maken. Een telefonische rondgang gisteren wees uit dat al leen in de bisdommen Breda en Roermond de voorbereidingen tot oprichting van een Dioce saan Bureau voor Geschillen redelijk gevorderd zijn. In het bisdom Rotterdam is er in het verle den al wel eens over gedacht en toen stond men er niet afwijzend tegenover, maar een besluit is er nooit over genomen. Een woordvoerder nam echter aan dat het er in Rotterdam wel van zal komen. In de bisdommen Utrecht, Haarlem en Den Bosch is de situatie nog volstrekt onduide lijk. Men heeft er daar nog nauwelijks over na gedacht. Ook in het bisdom Groningen is de zaak nog niet aan de orde geweest. Naar in schatting van een woordvoerder is er in het Groningse bisdom ook weinig behoefte aan een geschillenbureau. Dit is een publikatie van het Kontaktorgaan Landelijke Organisaties van Ziektekostenverzekeraars te Houten. NEW DELHI/TEHEÏ (ANP/RTR) - In de Inci stad Bombay zijn gist minstens tien mensen dood en 40 gewond bij testen tegen het omstri boek 'Duivelsverzen', de Britse schrijver Sail Rushdie. De politie opende het vuu, duizenden islamieten die Britse consulaat wilden p branden. Ook elders in li zijn bij protestacties doder gewonden gevallen. Inmiddels heeft Irans aa vijand Iraq forse kritiek g op het 'doodvonnis', dat Iraanse ayatollah Khom over Rushdie heeft uitgefci ken. Khomeini heeft, aldus verklaring in Bagdad, 'niet recht een doodvonnis over Eer Naar verwachting zal week het advies van de c sie stemden 11 Democra nen voor diens benoemin; Aangezien de Democraten ij Senaat 55 van de 100 zetels zetten lijkt het lot van To bezegeld. Maar president Bush is n van plan zich door de Senaat voet dwars te laten zetten. liet vanuit Tokyo weten dat vasthoudt aan de benoemi van Tower als baas van Pentagon. Bush kondigde aan individui Senatoren onder druk te zuil zetten opdat hij toch nog a< het langste eind zal trekken. win dit gevecht', aldus de pr; sident. 'Ik sta vierkant acht (ex)-Senator Tower en ik g loof niet dat hij naar de kno, pen gaat'. Het is voor het eerst in jaar dat een Senaatscommiss zich tegen een ministersbeno ming uitspreekt. Met name de mens Tov was de laatste weken in kritische zin in het nieuv Vriend en tegenstander zL overtuigd van de deskundi; heid van de man die tot 1985 jaar in de Senaat gezeten hee. De laatste vier ervan was h voorzitter van de commissie d nu zijn benoeming feitelijk ge blokkeerd heeft. Na zijn vertrek uit de Senai leidde hij in Genève de Amer' kaanse delegatie bij de ontw; peningsbesprekingen met c Sovjetunie en zat hij ook c commissie voor die het Irar Contraschandaal onderzocht. Maar zijn onstuimige privéle ven lijkt de 63-jarige Tower d das om te doen. Sam Nunn, ee Democraat uit Georgia, lie weinig in het vage: 'Met ee zuiver geweten kan ik niet d benoeming van iemand aan d top van de commandorakette goedkeuren, als zijn drankpro WASHINGTON (ANP) - I zoek dat de Amerikaanse pi George Bush, dit weekeir China brengt, is nogal nosta In 1974 en 1975 was Peking c plaats van het echtpaar Bush. I indertijd de eerste diplomatie] genwoordiger van de Verenigc m Peking na het historische be president Nixon in 1972 aan de publiek bracht en waarmee hl brak tussen de VS en China. Bush had destijds maar wt handen, ook al omdat de Cultu volutie in China nog niet wa woed. Hij was in elk geval dag vinden op de tennisbaan. De stad verkende hij mee; nets, samen met zijn vrouw I Elke zondag was het echtpaar t in een klein gebouw dat dienst zerk voor de buitenlandse schap in Peking. In zijn biografie schrijft Bus zich ongelooflijk verveelde in waar alleen het blauw en groei Mao-pakken voor enige kleur zi Als het hoofd van de Amei diplomatieke vertegenwoordigt hjj destijds ontvangen door de 8 Mao, die met zijn openhartig! druk maakte op Bush. Een probleem tussen Pek

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1989 | | pagina 12