•LLER VAN TOERGENJEV TOT ETHAN CANIN EN KEES 'THART Korte verhalen voor lange avonden mt handen kort! oper m/v nel: Paul Bowles laat je hallucineren in 'Een kille regen' Bananen en VS in Midden-Amerika Literaire kalenders en andere hulpmiddelen voor 1989 If mlv \nd mitogen iren tekort. DE Rtt^M EXTRA ZATERDAG 31 DECEMBER 1988 \DE HONTE Oom Mild Kampongs Schilderij Flauw Stad Falen Misdaad A165I T49 nen een internationaal en enthousiast team. |E? ■zien van uw curriculum vitae, 1 BREDA i-490289 M St M M BMM m S m m m streekziekenhuis jrg en de sn), dat medio voor: de afdelingen .iekenhuiswezen ofd onderzoek- en B. Schimmei, STREEKZIEKENHUIS TERNEUZEN ps grootste en snelstgroeiende nputer, video- en audioapparatuur. van foto, rtv en computers, steeds meer alerte, actieve /erkers. Voor Dixons Breda i wij een: jkheden. Onder part-time an wij een wisselend a van minimaal 13 uur per Hierover worden vooraf afspraken gemaakt ian snel contact met ons op. ta.v. R.W. van de Pol, Algemeen zullen dan zo snel mogeljjk reageren. Door Henk Egbers Soms wil je iemand een boek geven, maar je weet niet waarin de ander geïn teresseerd is. Met het geven van een verhalenbundel omzeil je mogelijk dit pro bleem. Mensen die zichzelf weinig tijd gunnen om te le zen vinden vaak wel tijd en plezier in het lezen van een kort verhaal. Verhalen zijn vaak kleine juweeltjes, die literair leesgenot geven. Deze redenen zijn voldoende om hierbij van een aantal ver halenbundels korte karakteris tieken te geven. Er verschenen er nogal wat de laatste tijd: F. van den Bosch is een intrige rend verteller. Dat bewees hij eerder met de bundels 'Het re genhuis' en 'In een plooi van de tijd'. In De man in de blauwe kamerjas' vertelt een man over zijn verblijf in een ziekenhuis met kankerpatiënten: „Sorry dat ik zo gemelijk zit te schrij ven, het moet een kwestie van oriëntatie zijn. Bij slecht zicht - op de mensheid, op de toekomst - koerst een mens op kriegel heid. Zoals de man in de blauwe kamerjas, die - in de grote zaal of in de hal beneden - zo gemelijk langs mij heen kwam schuiven. Op oude kaar ten in nieuwe zeeën kruisen valt niet mee". De man blijft overeind in zijn fantasie waarbij zijn jeugd in Indonesië zich projekteert op verpleegsters en alle anderen in het ziekenhuis. Een nieuwe wereld, die telkens terugkop pelt naar zijn vorige- met zijn moeder, met zijn vrouw. Van den Bosch schrijft flarden van gedachten die wonderlijk met elkaar vibreren. Toergenjev (1818-1883) is een grote naam in de Russische li teratuur. Hij bracht bijna de helft van zijn leven in Frank rijk en Duitsland door. Zijn subtiele manier van vertellen is in het Westen zeer geliefd zo dat bijna al zijn werk hier is vertaald. Dat geldt niet voor de vier verhalen en de novelle in 'De droom en andere verhalen', die uit het Russisch vertaald werden door Yolanda Nan- ninga en Peter Wezel. Ze stam men uit verschillende periodes in zijn leven en geven zo een dwarsdoorsnede van zijn schrijversbestaan. Uitvoerige verhalen vol melancholie en psychologische diepgang over een voorbije cultuur. Ethan Canin is pas 27 jaar maar heeft een verteltoon van een vriendelijke oude oom, die geruststellend over de moei lijke dingen des levens kan praten. Dit klinkt mogelijk ne gatiever dan bedoeld; zijn ver halen zijn werkelijk hartver warmend. En dat voor een Amerikaan! In 'Nachtreizigers' zijn negen verhalen gebundeld, die gaan over het 'wel en wee' in Californische gezinnen; tus sen ziekenhuis en boeketbal, poëzie en huiselijke ruzies, nostalgie en plannen, super- Adriaan Bontebal - fotoindeknipscheer markt en Thanksgiving, ouders en kinderen. Verhalen die ver schenen in tijdschriften als At lantic en Esquire en bekroond werden. Een boek over de Amerikaanse families Door snee. Van de bioloog-schrij ver tekenaar Jos Rutins; (1909- 1987) verscheen posthuum het nog min of meer uitgewerkte 'Markiesje' waarin hij vra genderwijs ingaat op de door het maatschappelijk fatsoen veroordeelde kontakten tussen volwassenen en kinderen. Ru- ting stelt voortdurend onver wachte vragen bij verschijnse len als zelfmoord, natuurver schijnselen, mensen die elkaar pakken, bij wetten die ogen schijnlijk het recht aan hun kant hebben; kortom bij de vanzelfsprekendheden des le ven opgebouwd door een al te gemakkelijk normbesef. Dat wordt ook duidelijk uit nog eens een dozijn verhalen, die aan Markiesje zijn toegevoegd en eerder verschenen in be kende Nederlandse bladen. Zuid-Afrika met zijn zwart wit problematiek is op talrijke manieren verwoord. De verha len van Betty Burton in Sara en andere verhalen' hebben een geheel eigen sfeer; zij verstaat de kunst menselijke tragiek met een milde ondertoon, die eerder versterkend dan af zwakkend werkt, te verwoor den. Het titelverhaal bestaat uit brieven van een zwarte vrouw die in dienst is in een witte wereld en zich verwon derd over de wijze waarop men daar met huidskleurverschil omgaat. Zo typeert ze mensen met verschillende beroepen en leefsituaties in die cultuur, waarbij haar verwondering priemender is dan een aan klacht zou kunnen zijn. De Vlaamse literatuur zoals die behandeld wordt door Hugo Bousset in het boek 'Grenzen verleggen' werd eerder door ons besproken. In het boek *Een uur stilte a.u.b.' heeft hij 28 auteurs uit dat overzicht bij eengebracht door telkens van hen één prozatekst in dit boek onder te brengen; uit de pe- riode 1970-1986. Bousset be schouwt deze 28 als de belang rijkste uit die periode. Een paar van de 28 verhalen zijn afge ronde romanfragmenten, zoals Ethan Canin - foto de boekerij van Paul de Wispelaere en Ivo Michels. Enkele andere zijn nooit eer der in boekvorm verschenen; onder meer verhalen van Louis Paul Boon en Paul Koek. Jef Geeraents wilde niet in dit boek. Van de jongste lichting tref je aan Kristien Hemme- rechts, Pol Hoste en Stefan Hertmans. Verder onder meer Frans van Isacker, Hugo Claus, Mark Insingel, Claude van de Berge, Gust Gils, Monika van Paemel en Herman Portocare- ro. Wie zich oriënterend wil bijlezen in de Vlaamse litera tuur van de laatste vijftien jaar heeft hiermee een goede verha lenbundel in handen. Het Nederlands-Indische ver leden blijft 'actueel'. Ernst Braches (Padang 1930) schreef verhalen vol jeugdherinnerin gen, die je niet op de grote hoop moet vegen. Zijn verhalen dra gen een sfeer over die nauwe lijks over te dragen is; ze be vatten merkwaardige thema's en zijn geschreven in een typi sche wat staccato-achtige stijl, die daarbij heel effectief is. De sfeer van bamboe, kruid- lucht, olielampjes en nachte lijke geheimzinnigheid in de kampongs worden gedragen door een persoonlijke beleve nis. De nachten zitten soms vol perversiteit waarvan kinderen het slachtoffer blijken; de nachten brengen dromen en spokerijen in dé" geest die de idylle verstoren. Tropische nachten die jong en oud bevan gen. Heel mooi gedaan al glijdt hij soms wat uit over een mooi schrijverij ('Grauwheid slaat de morgenrode klingen'). De bundel Nachtboog* is de moeite waard. Verhalen bij een schilderij. Myriam Libert en Jan Lampo lieten in opdracht van uitgeve rij Manteau twintig Vlaamse jonge auteurs verhalen schrij ven bij het schilderij van Ma- gritte L'Empire des lumières. Ze hebben daarbij gedacht aan een soortgelijke opdracht in 1940 bij Willinks schilderij 'Het gele huis'. Elf verhalen werden geselecteerd, op basis van kwa liteit. Ze zijn van mening dat er de laatste jaren sprake is van kwaliteitsinflatie door de over- talrijke debuten. F. van den Bosch - FOTO querido Ook zeggen ze dat 'het' jonge Vlaamse proza niet bestaat omdat afzonderlijke auteurs te verschillend bezig zijn. Deze bundel bewijst dat. Het is heel boeiend en vaak verrassend de kronkels van de menselijke fantasie via deze goed geschre ven verhalen te volgen. Bij de arts Dirk Baby Ion wordt je ge confronteerd met een mengsel van Afrikaanse exotisme, ho moseksualiteit, Proust, paters en een seminarie die 'het rijk der lichten' bevolken. Een Rudi Hermans dist een magisch-realistisch verhaal op dat past bij de sfeer van het doek. Het vertrekpunt voor Willy van Pucke is: 'Margrittë is vals. Margrittë is ordinair. Margrittë is zo Belgisch als een Belgisch interieur etc'. De an dere auteurs in de bundel 'Het rijk der lichten' zijn Patrick Bernauw, Guudo van Heulen- donk. Bart Holsters, Jacques Hoste, Wim Neetens, Ludo Noens, Joris Tulkens en Koen Vermeiren. Korte prozastukjes met een sfeer die ligt tussen het club huis met literaire avonden en Koot Bie schreef Adriaan Bontebal. De verzamelbundel heet 'Een goot met uitzicht'. Hij noemt zichzelf 'gootopnemer' en kijkt met ironische humor naar de min of meer alledaagse dingen bij zichzelf en in zijn omgeving. Wat kan een mens meemaken als hij wordt gecon fronteerd met politiemannen, de supermarkt, de artsenij, liefde, loerende Nederlanders, feestelijke hamburgers, socio logen, gemeentelijke diensten en douanes die je in de trein voor een RAF-lid aanzien! Soms verzint Bontebal leuke en aardige reacties en dan weer is het grenzeloos flauw. Het zijn prikjes uit een marginaal be staan in een burgerlijke sa menleving. Als voorbereiding op het Verzamelde Werk van God fried Bomans, waarvan in het voorjaar 1989 de eerste twee delen verschijnen, komt er een reeks uit met ongeveer tien boeken verhalen, thematisch gerangschikt. Verschenen zijn al de delen 'Adviezen van een oude rot' en 'Pokkenvrij de lucht in'; respectievelijk op de thema's sport en reizen. Een derde deel, met de titel Zomers Ernst Braches- foto meulenhoff van toen' brengt 35 korte over peinzingen bijeen, waarin de jeugd en studententijd aan 'analyses' worden onderwor pen. Ze zijn eerder geschreven voor kranten en tijdschriften en slechts drie ervan versche nen nog nooit binnen de kaft van een boek. Zoals bekend keek Bomans met humor en ironie, met een overdrijving tot in het absurde, terug om daar mee kleine en grote frustraties te kunnen hanteren. Voor oudere lezers zeer herkenbare stof en voor jongeren verhalen om mogelijk met enige ver wondering kennis te nemen van het verleden van hun ouders, dat soms irriteerde als zij erover spreken. De verhalenbundel 'De nieuwe stad' bevat een dozijn merk waardige verhalen van Geert van der Kolk, Het merkwaar dige zit in de personen vol te genstrijdigheden, die zijn ge schiedenissen bevolken. In het titelverhaal gaat het om een arbeider die de hele stad foto grafeerde. Na zijn dood brengt deze erfenis een kameraad in verwarring tussen de echte en fotografische stad. Of een ver haal over Christine Jochinka, die drinkt, onvriendelijk is en zich tevergeefs de polsen door snijdt, want ze doet niets goed. Of de verwarring die ont staat wanneer je moet stem men op (kiezen uit) één partij. De verhalen zijn nog wat ver vreemd door ze elders te laten spelen; zoals de beide laatsten die in Zuid Amerika gesitueerd zijn en de sfeer hebben van de literatuur uit deze regio zelf. Een intrigerende bundel. Marnix Gijsen, geprezen en vervloekt, schreef dierfabels. Elf zijn er bijeen gezet in Kleine sprookjes voor grote mensen'. Vier ervan versche nen in zijn Verzameld Werk; één posthuum in Dietsche Wa rande Belfort en vijf voor het eerst in dit boek. Bijna allen zijn geschreven in zijn meest vruchtbare periode: de zestiger jaren. Zoals bekend worden fa bels gebruikt om morele lesje te spuien ten aanzien van het menselijke gedrag. In 'van een wolf die vreemde talen sprak' wordt bijvoorbeeld tot uit drukking gebracht het gezegde 'Hij is zo braaf als een wolf'. In 'Van een pelikaan die on dankbare kinderen had' komt de relatie tussen ouders en 'die jeugd van tegenwoordig' aan de orde. Dat de fabel 'Van een kat die te veel pretenties had' speelt in Amerika waar de edelste gevoelens zijn: 'vader landsliefde, zorg voor de mens heid, politieke loyaliteit, anti- communisme en openbare ze delijkheid' heeft te maken met Gijsens verleden. Wie Gijsen als schrijver waardeert en om zijn moralisme kan glimlachen heeft er een genoeglijk boek mee. Kees 't Hart schreef voor de bundel 'Vitrines' drie verhalen, die een heel merkwaardig ka rakter hebben. Er worden on derzoeken gepleegd op basis van vergelijkingen; met zo'n rim-ram aan gebeurtenissen en beweringen dat de zaken waar het in werkelijkheid om gaat worden bedolven. „Mijn herinneringen zijn niet oorspronkelijk en ook wel wat ouderwets. Dat moet de achtergrond zijn van mijn fa len, mijn herinneringen in een betrouwbaar kader onder te brengen en de belangrijkheid van gebeurtenissen van elkaar te kunnen onderscheiden. Ik meen daartoe in staat te zijn in een warenhuis". Dat is het ver trekpunt voor de warrige orde ning in het verhaal Warenhuis. In 'Rousseau' gaat het om de geschriften van deze Franse fi losoof onder te brengen in een theaterstuk als beeldengalerij. In 'De wolken' wordt gelijkna mig gedicht van Martinus Nij- hoff geanalyseerd met behulp van St. Franciscus als voor beeld. Kees 't Hart hanteert bijna studentikoos deze gegevens en steekt de dwaas met de manier waarop mensen vaak menen te moeten omgaan met het leven. Zijn surrealistische benadering daarvan kan nieuwe verwar ring scheppen. F. van den Bosch: 'De man in de blauwe kamerjas'. Uitg. Querido, prijs 19,50 L. S. Toergenjev: 'De droom en andere verhalen'. Uitg. BZZTöH, prijs 34,50. Ethan Canin: 'Nachtreizigers'. Uitg. Amber, prijs 29,90. Jos Ruting: 'Markiesje'. Uitg. Meulenhoff, prijs 29,50. Betty Burton: 'Sara en andere verhalen'. Uitg. An Dekker, prijs 27,50. Hugo Bousset: 'Een uur stilte a.u.b.'. Uitg. Houtekiet, prijs ƒ34,50. Ernst Braches: 'Nachtboog*. Uitg. Meulenhoff, prijs 27,50. 'Het Rijk der Lichten'. Uitg. Manteau, prijs 24,50 Adriaan Bontebal: 'Een goot met uitzicht'. Uitg. In de Knip- scheer, prijs 18,50. Godfried Bomans: 'Zomers van toen'. Uitg. Amber, prijs 17,50. Geert van der Kolk: 'De nieuwe stad'. Uitg. Veen, prijs ƒ19,50 Marnix Gijsen: 'Kleine sprook jes voor grote mensen'. Uitg. Meulenhoff, prijs 24,50. Kees 't Hart: 'Vitrines'. Uitg. Em. Querido, prijs 24,50. Door Henk Egbers De tijd is in deze dagen een redelijk handelsprodukt. De cultuur is daarbij een goed uitgangspunt. Zo stelde Hans Warren voor de zesde keer Meulenhoffs Dagka lender 1989 met Neder landse poëzie samen. De ka lender zelf ziet er nog steeds allesbehalve poëtisch uit en is een wat onbehouwen blok dat in het begin van het jaar zo doorzakt dat, wanneer je niet op de milimeter nauw keurig afscheurt, je al spoe dig de datum niet meer kunt lezen. Waarschijnlijk is dit euvel on derkend en is de datum voor 1989 met een wat kleiner type opgedrukt zodat de bovenkant niet meer uit het zicht ver dwijnt. Maar bij kijken op af stand is aan duidelijkheid in geboet. Omdat bij een kalender als gebruiksvoorwerp het mid del (de poëzie) duidelijk het doel niet heiligt, zou een andere vormgeving en lay-out niet uit den boze zijn. Hans Warren heeft weer naarstig gespeurd naar allerlei gedichten; voor iedere dag één. in het bijna afgelopen jaar werden we iedere dag vergast op een dagboekfragment. Het aardige van de collectie voor !989 is dat de gedichten vaak in verband .staan met de heer sende jaargetijden en maan den. Af en toe is er zelfs een ge dicht gevonden bij een karak teristieke dag als Sinterklaas, Roze zaterdag of Dag van de Arbeid. Een aantal dichters krijgt meerdere dagen (en verzen) toegewezen. Hoewel Nieuwjaar begint met een gedicht van Constantijn Huygens ligt het accent toch bij de hedendaagse poëten. Hans Verhagen, Wil lem Wilmink en Tom Lanoye volgen Huygens bijvoorbeeld al direct. Cees Buddingh besluit 1989. Eigenlijk is deze kalender één gróte dichtbundel. Een hele aardige. Een leuke traditie is de Van Hoytemakalender, die sedert 1976 bestaat en samengesteld wordt uit de beste bladen van zijn getekende kalenders van weleer. Voor 1989 is een keuze gedaan uit de kalenders van 1915, 1916 en 1917; jaren van ziekte en overlijden van de kunstenaar. Theo Hoytema leefde van 1863 tot 1917. Werkte als etser en lithograaf in Lei den. Delft, Amsterdam en Den Haag. Vooral vogels behoorden tot zijn geliefde onderwerpen. Hij toont zich een goed illustra tor. 'Het lelijke jonge eendje' was een beroemd prentenboek van zijn hand. Op de kalender 1989 vind je onder meer teke ningen van een wekkende haan, kippen in de regen, meerkoet en zwarte lijster. Voor de literair geïnteresseer den ligt er weer De Literaire Agenda 1989. Deze verscheen voor de vijfde keer. 'Moord en misdaad in de letteren' is het thema; een beetje navrant in dit verband te beginnen met een gedicht van Gerrit Achter- berg' Daarna een tekst van Gerben Hellinga 'Woorden als kogels', het gedicht 'De literaire moord' van Gerard den Bra bander en het gedicht 'Sing Sing' van Gerrit Komrij, ad vertenties met boekhandels on der plaatsnamen te beginnen met A, tekst van Thomas Ro- senboom en gedichten van Car- miggelt en Ab Visser. Dan twee maanden ruimte voor niet al te veel huiswerk, waarna weer een gelijksoortige dosis litera tuur als eerder genoemd. Eigenlijk een bloemlezing om je te vermaken bij saaie lessen. Maar ook voor niet- scholieren een goed gebruiks voorwerp. Gastredacteur Hans van Straten is van mening dat deze agenda een optimistisch maatschappijbeeld geeft, om dat in de literatuur telkens vóór de laatste pagina de boef is achterhaald. Een idealisme KUimMMK:- - Door Wim van Leest DE IN Marokko woon achtige en inmiddels hoogbejaarde Ameri kaanse schrijver Paul Bowles is in ons land pas sinds kort echt bekend. Pas toen twee jaar gele den de vertaling van 'The spider's house' (Het huis van de spin) verscheen, was er eindelijk volop aandacht voor deze hele grote schrijver. 'Het huis van de spin' vormde het laatste deel van Bowles' Noordafrikaanse trilogie. Vorig jaar ver scheen onder de titel 'Het dak van de hemel' de verta ling van Bowles' romande buut en eerste deel van die triologie. Onlangs kwam, als 'Een kille regen', het tweede deel van de trilogie uit. 'Een kille regen' werd in 1952 geschreven en speelt in het Tanger van kort na de oorlog. Tanger lag toen in de zogenoemde internationale zone van Marokko en was een vrijhaven voor figuren die na het beëindigen van de tweede wereldoorlog een passend decor zochten om hun leven aan de rand van de maatschappij en aan de rand van het toelaatbare voort te zetten. Tanger was bovendien een plaats waar culturen botsten. Marokko was destijds verdeeld tussen Frankrijk en Marokko en tegen dat kolonialisme was een groeiend islamitisch verzet. Daarnaast was er de frictie tussen de islamiti sche, in westerse ogen pri mitieve samenleving en de uit Europa opdringende mo derne 20e eeuw. Tegen die achtergrond schetst Paul Bowles een aantal uiterst merkwaar dige verhaalfiguren. In 'Een kille regen' maken we ken nis met een lesbische zuip- schuit, een tegen de islamiti sche pricipes zondigende Marokkaan, een Russische spionne, een welgestelde, onconventionele markiezin en een dolende Amerikaan, die op zoek is naar zijn eigen identiteit. Laatstgenoemde figuur wordt door Bowles tot hoofdpersoon gemaakt in een hoogst ingewikkelde in trige, waarin zwendel met valuta centraal staat en waarin hebzucht, geilheid, geldingsdrang en onvermo gen voor verrassende wen dingen zorgen. 'Een kille regen' is wat mij betreft het minst boeiende deel van Bowles' triologie. De diverse ver haallijnen zijn hier en daar al te ingewikkeld met elkaar verweven en op sommige momenten verzandt het boek in te veel details. Daar door raakt hetgeen Bowles met zijn boek wil laten zien, en dat is net als in de andere twee boeken het verliezen van het contact met de wer kelijkheid, op de achter grond. De ontknoping is bo vendien tamelijk mager. Niettemin heeft ook 'Een kille regen' de van Paul Bowles bekende indrin gendheid. Als schrijver kijkt hij van op een afstand naar zijn verhaalfiguren en zet ze op meedogenloze wijze neer. In sobere bewoordingen schetst hij hoe het proces van het waanzinnig worden zich voltrekt. Paul Bowles geeft er een ontkoombaar- heid aan mee die je als lezer op het puntje van je stoel doen zitten. Ronduit briljant is 'Een kille regen' in de passages, waarin Bowles de werking van de Marokkaanse hasj- specialiteiten kif en majoun beschrijft. Hij weet de hal lucinerende werking van die drugs zo perfect weer te ge ven dat je als lezer het ge voel krijgt die hallucinaties zelf te ondergaan. Op die momenten word je als het ware het boek binnengezo gen en zit je werkelijk ademloos te lezen. Paul Bowles: "Een kille re gen'. Uitg. Contact, prijs 39,90. jflBV Door Henk Egbers Dat er in Midden-Amerika de laatste vijfentwintig jaar nog niet zoveel veranderd is, bewijst de historische ro man van Karl Heinz Poppe (1923-1977) over Guatemala: 'De bananenoorlog'. Dit met spanning geschreven ver haal schildert op- en neergang, corruptie en idealisme, liefde en haat, oorlogen en wankele vrede in dat gebied met op de achtergrond stokebrand de Verenigde Staten van Amerika, wiens kapitalistisch imperialisme over lij ken gaat. Tekening van Theo Hoytema op de kalender '89. dus dat stoelt op weinig. De agenda heeft een standing die menig boef zich graag zou aan meten. Een gerenommeerde agenda is die van het museum Boy mans-Van Beuningen. Die voor 1989 is de eenenveertigste uit gave. Het thema ervan is: Te kenen door de eeuwen heen'. Op dit moment is in Boymans een opmerkenswaardige Rem- brandt-tekeningen-expositie te zien. Deze agenda biedt méér: 54 afbeeldingen in kleur met werk van onder meer Robusti, Rubens, Cézanne, Rodin, van Goyen, Warhol, Westerik, Mondriaan en Appel. Verschil lende technieken, verschillende uitgangspunten (figuurstudies, beeldhouwerstekeningen, por tretten, schetsbladen e.d.) en tijdperken zijn daarbij aan de orde. De verklarende teksten in het Nederlands en Engels zijn op een verbrede bladspiegel (20x21 cm) opgenomen en ook nog eens (wat overdadig) ach terin in het Nederlands alleen. Een chique artistieke agenda. Meulenhofss Dagkalender Ne derlandse poëzie 1989. Uitg. Meulenhoff, prijs 24,50. Van Hoytema kalender 1989. Uitg. Schoonderbeek, prijs 24,50 De Literaire Agenda. Uitg. Kwadraat, prijs 22,50. Agenda '89, Museum Boymans- Van Beuningen. Uitg. Museum Boymans-van Beuningen, prijs ƒ17,50 afgehaald en ƒ24,- per post. 'De bananenoorlog' verscheen in zes talen en kwam in Neder land al eens uit in 1961. Waar schijnlijk bestaat er in onze da gen meer interesse voor deze li teratuur dan toen. Daarbij komt dat het boek vandaag ge schreven had kunnen zijn. Wat meesmuilend spreken wij vaak over 'bananenrepublieken'. Letterlijk zijn hier bananen plantages inzet bij een strijd in Guatemala. De Amerikaanse United Fruit Company buit Midden- Af rika uit. Als president Jacob Arbenz Guzman de gronden nationaliseert en de arme be volking laat delen in de bezit tingen van de overmatig rijken heb je de poppen aan het dan sen. Dat was in 1954. Amerika grijpt in. Later zie je soortge lijke processen in Chili of op Grenada. Zuid-Amerika ondervindt bij zijn emancipatie-processen nog steeds de gevolgen van een koloniaal tijdperk; van Euro pese invloeden. In 'De bana nenoorlog' centreert de Duitse auteur Poppe een historie van twaalf dagen oorlog in Guate mala, waarbij met Ameri kaanse hulp de linkse Guzman werd vervangen door de mili taire dictator Castillo Armas, rond de Duitser Emilio Meier, plantage-eigenaar en hotel houder. Er was een forse Duitse kolonie in dat land met eigen scholen, clubs en nazisti sche sympathisanten. Tijdens die burgeroorlog vliegen een personen- en mili taire trein op elkaar, waarbij nogal wat doden zijn gevallen. Er werden arrestaties verricht, gefusilleerd etc., Was het sabo tage in oorlogstijd of iets an ders? Poppe probeert de vork aan de steel te krijgen. Het boek is in een typische mengvorm geschreven. Er staan hoofdstukken in, waarin de historische feiten van deze oorlog en zijn voorgeschiedenis worden weergegeven. Zo objec tief mogelijk. De Roosevelt en Truman-doctrines in verband met linkse ontwikkelingen met de angst voor communisme e.d. worden uiteengezet. De levens feiten van Emilio Meier, met in zijn kielzog de Nederlandse mahoniehandelaar Paul van 't Hoff, worden uitgemeten. Emi- lio's relaties met vrouwen en daaruit voortgesproten beide dochters die in de roman een rol spelen worden gerecon strueerd. Vervolgens heeft Poppe deze feiten gehanteerd, om een oplossing te construe ren voor het treinongeval; de roman, waarin liefdesgeschie denissen fatale gevolgen heb ben. Binnen deze macho-cultuur worden de indo's vertrapt van uit een koloniale optie; worden vrouwen als voetveeg gebruikt en is de militaire dictatuur het kwadraat van dit alles. Vaak wordt gedacht dat deze macho cultuur typisch Zuid-Ameri kaans is. Gemakkelijkheids- halve vergeten we dan dat het tevens een epigonen-cultuur is: het gedrag van de bezetters uit Spanje, Portugal, Engeland en Nederland met name is er inge slopen. Er zijn in deze regio nog steeds talen waarin men enkel de gebiedende en niet de vra gende wijs kent. Kari Heinz Poppe schreef een goed verhaal; aanvankelijk wat dor verslaggevend, maar het groeit met de spanning (en de ellende) mee. Het boek is niet betogend of moraliserend, maar laat zien! Laat bijvoor beeld zien hoe ook 25 jaar gele den persoonlijk en politieke be langen vaak belangrijker zijn dan de mensen waarom het K.H. Poppe: 'De bananenoor log'. Uitg. De Geus, prijs 32,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 25