OK
19.95
NOS brengt acht keer Pinter
eens van
eg wilt
INVESTEERDERS EN MODETRENDS ZORGEN VOOR VEILINGRECORDS
Rotterdam krijgt in
maart stadstelevisie
is tijd voor
nismaking
n verder
Tien duurste schilderijen
Mediaraad: meer greep
houden op tv-reclame
19-HULST
- RANGE ROVER
jeheel Z. - Vlaanderen,
intoor en winkel.
elatielijn
entrum Europa
140 jaar
ting LCH
076-657680
VEILINGRECORDS WORDEN bijna wekelijks
verbroken. Picasso's en Van Goghs gaan voor
tientallen miljoenen onder de hamer. Ook de be
zittingen van beroemde kunstenaars en popido
len brengen gigantische prijzen op, bijvoorbeeld
van Andy Warhol en Elton John.
Herontdekt
Japan
Anoniem
Brouwerijen
Afkomst
Andy Warhol
ZATERDAG 31 DECEMBER 1988
Schepper van
Lucy Show
overleden
VIJF NEDERLANDSE EENAKTERS EN DRIE BRITSE PRODUKTIES
'A 't
Terreur
Vergelijken
Martelingen
A162
(Jl^
MmS(L'y
CASIONS
'58
,..'61
n '85
n '82
,..'84
..'87
.'.'84
bruikte onderdelen
RANGE
ROVER
OVER
DA - 076-714888
R-1015
'-cijftpi
set anderen de gelegenheid u
egio-medewerkster vertelt u
latiekring van circa 6000 part-
ijblijvend:
076-211698
laeter01640-57339
01100-14123
01650-55398
in Gils04167-79000
Nederl. grootste relatieburo
lannen: 06-320.322.54
ouwen: 06-320.322.55
t u misschien wel de stem van
>0 ct. p/m).
srlands grootste relatieburo.
Raad van Toezicht.
nsen bij het zoeken naar een
iskundig en zonder winstoog-
lensen vonden elkaar via het
nd: 030-200630
relatiebemiddeling
1, 3732 GN De Bilt
omgeving:
b Raad van Toezicht
„Als je op de televisie een das draagt en
over boeken praat, ben je meteen een intel
lectueel
Adriaan van Dis, tv-presentator
DE STEM
'Irissen' nu al meer waard
Door Els Reijn
De prijzen voor met name moderne kunst rijzen de pan
uit. Beleggers tonen steeds meer belangstelling voor
kunst als investering en de veilinghuizen varen er wel
Kunst geniet een enorme popu
lariteit, niet alleen bij de hor
bezoekers, die door de mu
sea en veilinghallen trekken
maar ook bij beleggers, die op
grote veilingen miljoenen neer
tellen voor één enkel kunst
werk.
Van de top tien van de duur
ste schilderijen ter wereld wer
den er acht in de afgelopen
achttien maanden geveild. Wat
opvalt aan deze top tien is dat
alleen op nummer negen en
tien oude kunst (van vóór 1850)
staat. De rest stamt uit de ne
gentiende en twintigste eeuw.
In de top tien staat één le
vende kunstenaar: de Ameri
kaanse schilder Jasper Johns.
Helaas voor Johns heeft hij zelf
niets aan de veiling van het
schilderij 'Valse start', dat 33
miljoen gulden opbracht, ver
diend. Wel heeft zijn manager,
de New Yorkse kunsthandelaar
Leo Castelli, de prijzen van
Johns' werk ondertussen met
20 procent verhoogd.
In november van dit jaar
verscheen een nieuwe ster aan
de veilinghemel: Pablo Picasso.
Twee van zijn schilderijen
brachten kort na elkaar re-
cordprijzen op. Op 16 november
werd het schilderij 'Moeder
schap' geveild voor 48 miljoen
gulden. Nog geen twee weken
later bracht 'Harlekijn en de
jonge acrobaat' 70 miljoen gul
den in het laatje en was daar
mee het duurste twintigste
eeuwse schilderij.
De grote recordhouder is nog
steeds Vincent van Gogh met
'De Irissen' en 'De Zonnebloe
men'. Aan de prijsontwikkeling
van de schilderijen van Van
Gogh is de algemene tendens
op de kunstmarkt af te lezen.
In 1979 schatte men op een an
tiekbeurs in Heeze twee her
ontdekte Van Goghs, het olie
verfschilderij 'De Wever' en de
tekening 'Oude man', op res
pectievelijk 375.000 geilden en
150.000 gulden. Zes jaar later
verwachtte men voor het olie
verfschilderij 'Paysage Soleil
Levant, St. Remy', ook van Van
Gogh, vijftien miljoen gulden.
Het schilderij 'De Zonnebloe
men' bracht in 1987 het record
bedrag van 77 miljoen gulden
op en was daarmee het duurste
schilderij te wereld. Dit record
werd gebroken met het doek
'De Irissen' van Van Gogh dat
voor 108 miljoen gulden geveild
werd.
Auke van der Werff, expert
van moderne kunst bij Sothe
by's Mak Van Waaij in Am
sterdam, beschrijft de ontwik
keling als volgt: „In 1980-81 be
gonnen de prijzen te stijgen,
maar vooral de laatste vier
jaar is alles veel duurder ge
worden. Met alles bedoel ik de
moderne kunst, die bestaat uit
drie categorieën. Ten eerste de
Impressionisten, dan volgt de
'moderne kunst', alle stromin
gen na het Impressionisme en
als laatste de na-oorlogse
kunst. De Tweede Wereldoor
log is een keerpunt te noemen.
De traditionele negentiende
eeuwse kunst stijgt nagenoeg
niet in prijs. Sinds de grote be
langstelling begin jaren '70
staat de negentiende eeuwse
fijnschilderkunst al jaren op
een laag pitje."
Marianne Wheeler van Chris
tie's in Londen wijt deze prijs
stijging aan de belangstelling
vanuit Japan voor impressio
nistische kunst: „Sinds de ver-,
koop van Van Goghs 'Zonne
bloemen' in 1987 zijn de prijzen
huizenhoog gestegen." In no
vember bracht de veiling van
impressionistische kunst bij
Christie's in Londen 199 mil
joen gulden op: een Europees
record.
Auke van der Werff legt de
oorzaak voor de hoge prijzen
bij de westerse en Japanse
rijkdom. Geld moet rollen.
Maar daarmee is niet ver
klaard waarom nou net Van
Goghs en Picasso's zulke
enorme bedragen opbrengen.
Van der Werff: „Van Gogh en
Picasso waren mensen met een
heel eigen gezicht, die belang
rijke punten in de kunstge
schiedenis markeren. En het
heeft ook een beetje te maken
met mode."
De vraag is of de enorme
prijzen nog ergens op slaan.
Van der Werff zegt over de
miljoenenopbrengsten van de
Van Goghs: „De schilderijen
van Van Gogh zijn altijd al ge
wild geweest. En ja, die prijzen.
Op het moment dat het ge
beurt, is het realistisch. Maar
of er ooit weer zoveel voor een
schilderij betaald zal worden is
onduidelijk. Dat hangt af van
de tegenbieder. In de toplaag
wordt het steeds moeilijker om
te peilen hoeveel een schilderij
- FOTOAP
1. Vincent van Gogh: De Irissen, f 108 miljoen
2. Vincent van Gogh: De Zonnebioenen, 77 miljoen
3. Pablo Picasso: Harlekijn en jonge acrobaat, 70
mil joen
4. Claude Monet: Dans la prairie, 51 miljoen
5. Pablo Picasso: Moederschap, 48 miljoen
6. Vincent van Gogh: De brug bij Trinquetaille, 40
mil joen
7. Jasper Johns: Valse start, 33 miljoen
8. Pablo Picasso: De vogelkooi, 30 miljoen
9. Henry de Lyon: De evangelieën, 29.3 miljoen
10. Andrea Mantegna; De aanbidding door de magiërs,
29.1 miljoen
De veiling van Van Gogh's 'Zonnenbloemen' bij Christie's in Londen: de opbrengst was
drie keer zo hoog als de prijs van het duurste schilderij op dat moment. - fotoap
waard is. Op de 'gewone' markt
is wel goed te schatten, wat de
opbrengst van een kunstobject
zal zijn. Dat komt vaak uit."
In geval van 'De Irissen' hoeft
de huidige eigenaar, de Austra
lische zakenman Alan Bond,
zich niet druk te maken. Voor
zijn wereldberoemde aankoop
schijnt van verschillende kan
ten al veel meer geboden te zijn
dan de 108 miljoen gulden, die
hij er zelf voor betaalde.
Tot voor kort was onbekend
wie 'De Irissen' gekocht had.
De kopers van miljoenendoe
ken blijven wel vaker anoniem.
Ridderikhof: „In principe geeft
een veilinghuis nooit automa
tisch namen. Er wordt wel ge
vraagd of de naam van de ko
per bekend gemaakt mag wor
den. Kopers zijn meestal wat
huiverig voor veel publiciteit."
En veel publiciteit krijgen de
belangrijke schilderijen, die bij
Christie's en Sotheby's geveild
worden. Vóór de veiling in
Londen of New York reizen
schilderijen vaak de hele we
reld rond. Naar het schilderij
'De brug bij Trinquetaille' van
Van Gogh kwamen bij Chris
tie's in Amsterdam honderden
mensen kijken. Voor de zeker
heid stonden er twee potige be
wakers naast het doek. Na de
kijkdag in Amsterdam was het
schilderij nog te zien in Zurich
en Geneve, voor het in New
York geveild werd voor onge
veer 40 milj oen gulden.
Een spectaculaire aankoop op
een internationale veiling lijkt
voor de bekendheid van een be
drijf effectiever dan een recla
mecampagne. De Japanse ver-
zekerings maatschappij
Yasuda is met de aankoop van
Van Gogh's 'Zonnebloemen' in
één klap bekend geworden over
de hele wereld. Nu gaat het
zelfde op voor de brouwerijen
van Alan Bond.
De spectaculaire verkopen
werpen ook voor de veilinghui
zen hun vruchten af. Christie's
zag de omzet van het herfstsei-
zoen'88 (716 miljoen dollar) met
61 procent stijgen ten opzichte
de opbrengst in hetzelfde sei
zoen het jaar daarvoor (427
miljoen dollar).
Toch moeten ook de grote
veilinghuizen het hebben van
de reguliere veilingen. Diane
Ridderikhof van Sotheby's
Mak van Waaij in Amsterdam:
„De spectaculaire verkopen
zijn eenmalig. De omzet stijgt
wel, maar het beleid wordt er
niet op afgestemd. Je hoopt
ieder seizoen dat er topstukken
bij zitten, maar je kunt er niet
op rekenen."
Volgens Van Aalst, antiquair
in Breda en specialist van het
Hollands renaissance interieur,
wordt de prijs van kunst mede
beïnvloed door onderzoek dat
naar objecten gedaan wordt:
„Je moet onderzoeken of een
stuk echt is. Of het, zoals de
Fransen zeggen, 'd'époque' is,
van de tijd zelf. Met theorie al
leen kom je er dan niet. Je moet
het vak in de praktijk leren.
Kunsthistorici zijn meer met
het historisch kader bezig, die
zien niet of iets authentiek is."
Voor alles is van het grootste
belang dat een schilderij echt
is. Toen veilinghuis Loth Gij-
selman voorjaar 1988 bij twee
Mondriaans de twijfel aan
authenticiteit vermeldde, werd
de minimum prijs van de op
30.000 gulden geschatte doeken
niet gehaald. De schilderijen
zij n toen niet verkocht.
Ook de afkomst van een schil
derij is belangrijk voor de prijs,
die men bereid is te betalen.
Mario Crijns, antiquair in Bre
da, is expert op gebied van me
chanisch antiek (uurwerken,
speeldozen, barometers) en be
zoekt veel veilingen: „Bij vei
ling van een beroemde collectie
liggen de prijzen van de afzon
derlijke stukken sowieso hoger
door de naam van de collectie."
In New York veilde Chris
tie's in het herfstseizoen de col
lectie impressionistische en
moderne kunst van de verza
melaar Goetz, diein totaal 170
miljoen gulden opbracht, een
record voor de collectie van één
persoon.
De duurste schilderijen wor
den door zowel bedrijven als
particuliere personen gekocht.
De prestige van een kunstcol
lectie is groot. Van der Werff:
„Het heeft te maken met een
vorm van 'kijk mij eens' en met
macht: 'dat kan ik kopen'. Ver
zamelen werkt statusverho
gend, het is een vorm van intel
lectueel bezig zijn. Als je verza
melt, word je gestimuleerd in
'het weten', kennis vergaren
over je bezittingen. De ene ver
zamelaar beïnvloedt de andere
en vice versa. Zo wil iedereen
bijvoorbeeld een Van Gogh of
een Picasso hebben. Maar ook
op gebied van hedendaagse
kunst steken verzamelaars elk
aar de loef af, met werk van
jonge kunstenaars. En zo beïn
vloeden de verzamelaars weer
de musea, die hun aankoopbe
leid vaak laten bepalen door
het klimaat, dat de verzame
laars scheppen."
Soms is het niet zozeer de col
lectie die de prijs van de afzon
derlijke stukken omhoog trekt
alswel de eigenaar, de verza
melaar zelf. De veiling van de
bezittingen van Andy Warhol
leidde tot een ware hysterie.
Mensen betaalden honderden,
duizenden guldens voor koek
trommels, die nog gewoon in de
winkel te koop waren. Warhol
kocht alles wat los en vast zat.
Veel van zijn bezittingen wa
ren niet eens uitgepakt. Toch
bleek het charisma van Warhol
zo groot dat er ook voor onbe
nulligheden veel geld betaald
werd. De veiling, die tien dagen
duurde, bracht vijftig miljoen
gulden op.
Niet iedereen koopt zoals
Warhol maar raak. Collecties
worden heel zorgvuldig opge
bouwd. Vaak krijgt een anti
quair koopopdrachten van ver
zamelaars, die zelf geen tijd
hebben om op pad te gaan. De
Bredase antiquair Van Aalst
werkt aan verschillende collec
ties: „Soms onttrekt een verza
melaar geld aan zijn bedrijf om
stukken te kunnen kopen voor
zijn collectie, die dus in feite
een investering is. Dan is het
belangrijk dat de aankoop
waardevast is of zelfs in
waarde stijgt."
De kunstmarkt heeft nog
nauwelijks last gehad van het
inzakken van de aandelemarkt.
Er wordt wel beweerd dat
kunst op het moment een veili
ger belegging is dan aandelen.
Toch spreken zowel Crijns
als Van Aalst hun twijfel uit
over het investeren in kunst en
antiek: „Met antiek kun je niet
praten over beleggen. Je koopt
het voor je plezier, iets moois
om naar te kijken. Een goed
stuk antiek is wel waardevast."
Dore Terwindt van Christie's
in Amsterdam beaamt dit:
„Wij raden mensen nooit aan
om zuiver te beleggen in kunst.
Voor alles moet je iets mooi
vinden. Er zijn wel trends. Te
keningen zijn momenteel erg in
opmars, dat zou een goede be
legging kunnen zijn. Maar toch,
je moet het in eerste instantie
mooi vinden. En als je dan geld
gaat uitgeven, koop dan iets
goeds. Informeer, vraag advies
aan experts en lees de veiling
catalogi goed door."
Ridderikhof van Sotheby's
voegt hier nog aan toe: „Je
kunt beter een topwerk van
een onbekende artiest kopen
dan een slecht werk van een
bekende artiest."
ROTTERDAM (ANP) - Rotterdam krijgt vanaf 1
maart als eerste stad in Nederland een professioneel
werkende stadstelevisie. De uitzendingen van Stads
Televisie Rotterdam zijn op alle werkdagen te zien
aan het eind van de middag. Dat heeft de Rotterdamse
lokale omroep gisteren bekend gemaakt.
Dat Rotterdam in de loop
van het vooijaar stadstele
visie zou krijgen was al vrij
wel zeker toen de gemeente
raad in november besloot
om de stadstelevisie voor de
periode van drie jaar een
bedrag van drie miljoen gul
den ter beschikking te stel
len voor investeringen en
programmakosten.
Inmiddels is echter geble
ken dat een actie om geld
van het Rotterdamse be
drijfsleven te werven even
eens succesvol is. Sedert de
wervingsactie op 6 septem
ber gestart is, is een bedrag
van ongeveer 2,5 miljoen
gulden toegezegd. Mede op
basis daarvan heeft de Stads
Televisie Rotterdam nu de
start van de uitzendingen op
1 maart kunnen vaststellen.
De programma's begin
nen steeds even voor half zes
's middags. Op maandag,
woensdag en vrijdag zal het
programma één uur duren
en op dinsdag en donderdag
twintig minuten. De pro
gramma's worden aan het
eind van de avond herhaald.
In overleg met de NOS is be
sloten om het journaal van
half zes in het programma
van de lokale televisie op te
nemen.
De redactie van de stads
televisie wil de uitzendingen
vooral gaan vullen met Rot
terdamse onderwerpen op
het gebied van nieuws,
sport, cultuur en economie.
Ook komt er wekelijks een
programma-onderdeel dat
verzorgd wordt door Rotter
damse schoolkinderen.
Voorlopig zijn er geen uit
zendingen in het weekend.
De lokale omroep streeft er
naar om dat in de toekomst
wel mogelijk te maken.
DEN HAAG (ANP) - De mediaraad heeft minister Brink
man (media) geadviseerd de voorgenomen wijziging op de
Mediawet door te voeren, mits die op bepaalde punten
wordt aangepast. De raad vindt onder meer dat de maxi
mumpercentages reclamezendtijd in de wet moeten wor
den vastgelegd en dat er verschillende maxima moeten ko
men voor reclame op radio en televisie.
meeste reclame via het eerste
De Raad is het in principe eens
met uitbreiding van de Ster
zendtijd, maar dan moet wel de
verhouding tussen de inkom
sten uit de omroepbijdragen en
inkomsten uit reclame even
wichtig, dat wil zeggen in een
verhouding van 2 op 1, blijven.
Het bestel mag niet te afhanke
lijk worden van de reclame-in
komsten.
Op korte termijn meent de
raad overigens dat een grotere
groei van reclame dan 6 a 7
procent geen reële afzetmoge
lijkheden op de markt biedt.
'Zeer ongewenst' noemt de
raad additionele fondsenwer
ving door middel van sluikre
clame. Er is op dit gebied een
zorgwekkende ontwikkeling
gaande, aldus de Mediaraad.
De raad wil dat de reclame
evenwichtig over de drie tele
visienetten wordt verdeeld. In
het wijzigingsvoorstel is dit
niet opgenomen. Nu wordt de
en tweede net uitgezonden. Bo
vendien vindt de raad dat re
clame op zondag ook mogelijk
moet zijn in verband met een
evenwichtige verdeling van de
reclameblokken.
LOS ANGELES (AP) - De
vader van de lang-lopende
Amerikaanse, en ook in Ne
derland geliefde tv-serie
'The Lucille Ball Show' is
dinsdag overleden.
Na en periode van vijf jaar
als produktieleider en hoofd
auteur, vertrok Oppenheimer
bij de Lucy-show om later re
gisseur te worden van andere
populaire series als 'Get Smart'
en 'All In The Family'.
Door Jan Koesen
HILVERSUM - De NOS
begint zondag met een op
merkelijk offensief om het
derde net naar voren te
schuiven. Dan start een
Pinter-cyclus, bestaande
uit vijf eenakters en drie
speelfilms. Na de eerste
eenakter brengt de NOS
voorts een lang en grondig
BBC-gesprek met de fa
meuze toneelschrijver die
zich voor het eerst sedert
vele jaren heeft laten in
terviewen.
De eenakters hebben destijds
volle zalen getrokken en aan
leiding gegeven tot officiële
lauweren. Carol van Herwij
nen won de Louis d'Or met
zijn vertolking van fascis
tisch ondervrager in 'Om 't af
te leren' en Will van Kralin
gen kreeg een nominatie voor
haar rol van vrouw met min
naar en boze echtgenoot voor
de Theo d'Or in 'De Minnaar'.
De NOS heeft dus kwaliteit in
huis gehaald en dat is straks
goed te zien. Het wordt een
heel mooie cyclus.
De Pinter-cyclus is een co-
produktie van de NOS met de
Stadsschouwburg Amster
dam die de eenakters als
lunchvoorstellingen een poos
geleden heeft uitgebracht.
Dat werd zo'n succes, dat alle
opvoeringen uitverkocht wa
ren en extra voorstellingen
ingelast moesten worden.
Ook Harold Pinter zelf was
zeer enthousiast over de in
terpretatie van zijn stukken
door regisseuse Mette Bou-
huis. Zij kreeg van de grote
auteur toestemming om zijn
werk om te bouwen voor de
televisie, een medium waar
Pinter altijd huiverig voor is
geweest.
De eerste eenakter 'Nacht'
('Night'; 1 januari) is maar
een korte, maar daarna komt
het gesprek met de schrijver
dat bijna een uur duurt. In de
'Nacht' halen Marjon
Brandsma en Peter Oosthoek
Marjon Brandsma en Peter Oosthoek in 'Nacht',
waarmee de NOS haar Pinter-cyclus start. - foto nob
zittende op een trap in een
schouwburg herinneringen
op aan hun kennismaking.
Maar dan blijkt dat zij allebei
een ander beeld van het ver
leden hebben.
In 'Het Verjaarsdagsfeest'
('The Birthday Party; 4 ja
nuari) is een Britse produktie,
waarin Pinter zelf een rol in
speelt. Twee mannen dringen
in een pension waar Stanley
woont die zich aan terreur
moet laten onderwerpen. 'De
Butler' ('The Servant'; 11 ja
nuari) is een speelfilm van
Joseph Losey met onder meer
Dirk Bogarde als butler die
een rijke jonge man manipu
leert. 'Bedrog' ('Betrayal'; 18
januari) is ook een filmversie.
Het gaat over een man die een
relatie heeft met de vrouw
van zijn beste vriend. Niet de
geringsten doen mee aan deze
film. Jeremy Irons en Ben
Kingsley zijn zeer aanwezig.
'Een soort Alaska' ('A kind
of Alaska'; 25 januari) is weer
een Nederlandse produktie.
Diane Lensink, Liesbeth
Coops en Jules Hamel ont
moeten elkaar. Een vrouw
ontwaakt uit een coma van 20
jaar. 'De Minnaar' ('The
Lover'; 1 februari) schetst een
vrouw (Will van Kralingen)
die enkele middagen per
week al jaren lang haar bi
zarre minnaar (Kees Hulst)
ontvangt met medeweten van
haar man (Michael van Is-
veldt) die daar plotseling ge
noeg van krijgt. 'Exact' ('Pre
cisely'; 8 februari) is een de
monstratie tegen kernwapens
waar feiten en harten in on
min over geraken. Johan
Leysen en Edwin de Vries
zijn hier verenigd. Het slot
van de cyclus is de schok
kende prijswinnaar 'Om 't af
te leren' ('One for the road'; 8
februari) waarin Carol van
Herwijnen als machtig fascist
drie mensen in een kamer on
dervraagt.
In het Pinter-interview ko
men enkele fragmenten voor
zodat we de Britse interpre-
tatie met die van Mette Bou-
huijs kunnen vergelijken,
alsmede de acteursprestaties.
En dan blijkt dat de Neder
landse vertolkingen helemaal
niet gek zijn en op sommige
punten die van de Britten
overtreffen. Zo zien we ook de
Britse tegenvoeter van Carol
van Herwijnen in actie. Heel
indrukwekkend, maar Van
Herwijnen doet niet voor hem
onder en de sfeer van het Ne
derlandse televisiebeeld is
onloochenbaar Pinteriaans.
Harold Pinter werd in 1930
in Londen geboren in een
joods arbeidersgezin. Hij
werd acteur en regisseur en
begon in de zestiger jaren te
schrijven. 'De Huisbewaar
der' ('The Caretaker'), een
van zijn eerste werken,
bracht hem terstond aan de
top. De sfeer van onheil en
onbegrip die hij weet te creë
ren heeft zelfs aanleiding ge
geven tot een nieuw Engels
woord, officieel opgenomen in
de dictionair: Pinteresque.
De schrijver geeft zich in het
interview dat Anna Ford met
hem heeft, bloot. Zijn grove
taal is bewust gebruikt, er
kent hij. Zijn vloeken moeten
krenken en beledigen. De toe
stand in een land kan niet se
rieus genoeg genomen wor
den. Verbale martelingen zijn
zaken van het leven.
Ter sprake komt ook even
zijn nieuwste toneelstuk
'Mountain Language' waar
toe hij na een reis naar Tur
kije inspiratie voor kreeg.
Een bergvolk wordt door een
militair bewind gedwongen
om de eigen taal te verlooche
nen. Voortaan is die taal
dood. Ook in het gezin mag
hij niet gesproken worden.
We zien flarden uit deze op
voering van het National
Theatre, met onder meer Mi
chael Gambon (bekend als
'The Singing Detective'), nu
als vertolker van een brute
sergeant.
Met de Pinter-cyclus van
de NOS wil deze gezamen
lijke omroep zich meer profi
leren ten opzichte van de an
dere netten. Erg veel kijkers
zullen de werken van Pinter
niet trekken, maar voor de
liefhebbers en kenners van
het werk van deze grote
auteur heeft de NOS iets ge
daan dat applaus verdient