EUROPESE FILMERS PROBEREN ANTWOORD TE VINDEN
Kerstdrama over vluchtelingen
JONGEREN weten het niet eens. Maar twintig
jaar geleden kon je behalve Amerikaanse ook
wekelijks Duitse, Franse, Engelse en Italiaanse
films in de bioscoop zien. Het was aangenaam om
niet altijd op de Holly wood-film aangewezen te
zijn, maar regelmatig te kunnen genieten van het
minder voorgekookt Europese filmverhaal met
zijn vaak veel indringender acteerprestaties.
Formule
Uniformiteit
Star
Karakter
WERKELIJKHEID ALS BASIS VOOR LICHT IN DE ANKARA-EXPRESS
VRIJDAG 30 DECEMBER 1988
SPEELFILMS OP TV
DE STEM Git
ITT3ïï
wmm
DUITSLAND 2
BELGIE NED 2
Suske en Wisk
Hambone
Bedoeld moor a
/vaar on tb ij')
tele\/t6lE
DE STEM
T2
Amerika domineert bioscoop
Door Marjan Mes
Op dit moment ligt het even
anders, want tachtig, negentig
procent van het bioscoopaan
bod is Amerikaans. De gemid
delde jeugdige bioscoopbezoe
ker weet nauwelijks van het
bestaan van een ander soort
film af. Behalve dan misschien
van de Nederlandse, zo nu en
dan. Op dit ogenblik is het
zover gekomen, dat een Ameri
kaanse actiefilm als 'Die Hard'
tijdens de eerste vertoningswe-
ken minder goed loopt, omdat
het publiek van mening is dat
het om een Duitse film gaat.
Dat er dan wellicht sprake zou
moeten zijn van 'Das Herz',
vraagt men zich niet af. Als het
maar Amerikaans is, dan is het
goed.
Voor het niet-Amerikaanse
filmaanbod is de liefhebber
voornamelijk aangewezen op
de filmhuizen en niet-commer-
ciële filmtheaters. Commer
cieel kan de Europese film al
lang niet meer overleven nu de
Amerikaanse filmindustrie
met haar gigantische bioscoop
aanbod driekwart van de we
reld overspoelt. Ons wordt fei
telijk een cultuur opgedrongen
die niet de onze is, maar zij
gaat erin als koek. Kennelijk
beleeft het 'grote' publiek toch
meer plezier aan de Ameri
kaanse dan aan de Europese
speelfilm.
Dat de eigen culturele wor
tels evenwel nog altijd belang
rijk worden gevonden, blijkt
regelmatig wanneer een Ne
derlandse speelfilm een gevoe
lige snaar bij het publiek raakt.
Dan blijkt zo'n Hollandse film
plotseling wel degelijk de con
currentie met een Ameri
kaanse aan te kunnen. Conclu
sie: over het algemeen slaagt
de Europese film er niet in om
een groot publiek te boeien. Als
dat wel zo is, dan is het succes
ook zeer groot. Maandenlange
prolongaties bewijzen het.
Zoals van 'The last emperor'
van de Italiaan Bertolucci,
maar dat was een met 25 mil
joen dollars Brits geld gefinan
cierde internationale produk-
tie. En van 'De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan' naar
de roman van Milan Kundera.
Hier was veel Europese her
kenbaarheid maar feitelijk
was het wel een Amerikaanse
film.
De Nederlandse speelfilms
'Flodder', 'Schatjes' en 'Am-
sterdamned' werden kolossale
kassuccessen, maar wel dank
zij een 'Amerikaanse' formule.
De cineasten Dick Maas en
Ruud van Hemert hebben die
doelbewust gehanteerd. Een
formule met veel actie en spek
takel. Wanneer een niet-Ame-
rikaanse cineast een onder
werp op zijn eigen, vaak niet-
spectaculaire, meer subtiele
manier aanpakt, belandt zijn
film gegarandeerd in de film
huizen en niet-commerciële
theaters en bereikt slechts een
klein publiek.
Ongetwijfeld is het ook de
televisie met zijn 'terreur' van
Amerikaanse series en speel
films, die deze situatie in de
hand heeft gewerkt. Het Ne
derlandse publiek kan alleen
nog maar 'door Amerikaanse
ogen' kijken. Het herkent een
menselijk drama pas als het op
Amerikaanse wijze is verfilmd.
Een gevaarlijke ontwikkeling
voor de Nederlandse en Euro
pese speelfilmproduktie, nu de
Europese Commissie de natio
nale filmsubsidies, in het zicht
van de 'open grenzen' in 1992
wil opheffen. Zal de Ameri
kaanse film niet langer alleen
zaligmakend zijn wanneer de
Europese film gelijk wordt ge
schakeld en wanneer grote
Europese co-produkties gaan
verschijnen?
Gelukkig zien de cultuurmi
nisters in Europa ook de geva
ren die aan zo'n economische
politiek verbonden zijn. Het
gaat wel om economisch over
leven van de Europese film,
maar die film zal toch niet
kunnen bestaan zonder zijn
eigen nationale identiteit. Over
die problemen ging onlangs
ook een symposium van Euro
pese producenten, regisseurs,
distributeurs en overheids
functionarissen.
„Economisch overleven in en
wereldmarkt", zo vatte voor
zitter W.L. Brugsma het beleid
van de EG samen. Volgens hem
heeft dat beleid echter alleen
kans van slagen als er ook een
duidelijk culturele overle
vingsstrategie in Europa be
staat. Directeur-generaal Rie-
zenkamp van WVC was onge
veer dezelfde mening toege
daan. Hij pleitte voor de eigen
culturele identiteit evenals de
Duitser Horst von Hartlieb, die
zich een tegenstander toonde
van een kunstmatig gecreëerde
Scène uit 'Amsterdamned' van Dick Maas (met Huub Stapel). Voorbeeld van een Neder
landse film naar Amerikaans voorbeeld; de enige manier om commercieel te overleven?
- FOTO FIRST FLOOR FEATURES
rijk nog maar heel weinig be
langrijke bioscoopfilms ge
maakt. Terwijl het traditiege
trouw juist die landen zijn ge
weest die het Europese filmkli
maat bepaalden. Alleen uit En
geland wil af en toe nog een
film de commerciële bioscoop
halen, zoals 'Sammy and Rosie
get laid' van Stephen Frears en
'Mona Lisa' van Neil Jordan.
De stroom van voorgepro
grammeerde gewelddadigheid
die de Amerikaanse filmpro-
duktie kenmerkt, zal toch op
een keer moeten ophouden. De
mensen zullen toch een keer
genoeg 'krijgen van al die
agressie, zou je zeggen. Abra
ham de Swaan wees er tijdens
het EG-congres ook op: „Wat
ons bedreigt, is de manier
waarop grof en dom gdrag,
uniformiteit, conformisme en
de bijna pornografische be
langstelling voor geweld ter
rein wint. Wij behoren de moed
te hebben de rotzooi bij de
naam te noemen, ook als het
kan rekenen op de steun van
sponsors en distributeurs".
De Swaan doelde niet zozeer
op de totale verwerpelijkheid
van de Amerikaanse speelfilm,
maar op een hang naar geweld
in de bioscoop, die door de
Amerikaanse film wordt be
vorderd, waardoor ook Neder
landse filmproducenten de nei
ging krijgen om hier op in te
spelen. Natuurlijk valt er niet
aan te ontkomen dat de Ameri
kaanse filmindustrie de enige
omvangrijke ter wereld is.
Vanwege het enorme kapitaal
en potentieel aan filmmakers
Filmer Fons Rademakers:
subsidiesFOTO ANP
Europese cinema, alleen om
een barricade op te werpen te
gen het alles overheersende
Amerikaanse filmaanbod.
voor behoud nationale
Prof. Abraham de Swaan, so
cioloog en essayist, waar
schuwde echter voor een al te
star vasthouden aan de eigen
taal als drager van identiteit,
omdat dit tot 'cultureel provin
cialisme' kan leiden. Hij wees
daarom op het belang van een
beleid van de Nederlandse
overheid, dat de Nederlandse
filmindustrie in staat moet
stellen zowel voor een Neder
lands als voor een internatio
naal publiek te produceren.
Filmer Fons Rademakers
brak een lans voor het voortbe
staan van de nationale steun
fondsen voor de produktie van
films in de verschillende Euro
pese landen. „De eenzijdige
economische benadering van
de Europese Commissie", aldus
Rademakers, „bergt het gevaar
in zich dat op termijn juist die
films worden ondersteund die
vanwege hun onduidelijke, zo
genaamd Europees karakter,
het publiek alleen maar ver
vreemden".
Het ziet er niet naar uit dat
het 'Amerikanse virus' een halt
kan worden toegeroepen, zo
lang de Europese filmers geen
lik op stuk kunnen geven. De
Amerikaanse film staat nu
eenmaal voor amusement, de
Europese film is veelal kunst
zinniger en dus - volgens de
doorsnee-bioscoopbezoeker -
'moeilijk'. Bovendien worden
in landen als Italië en Frank-
kunnen in de Verenigde Staten
veel meer 'volwassen' speel
films worden gemaakt dan in
alle Europese landen bij elkaar.
Helaas is het nog altijd zo
dat een derderangs Ameri
kaanse speelfilm technisch be
ter is dan een eerste klas Ne
derlandse film. Wil de Euro
pese film daarom overleven
dan zullen zeker financiële
krachten gebundeld moeten
worden, maar niet ten koste
van de eigen sociale en cultu
rele identiteit van ieder afzon
derlijk land.
Het is juist het specifieke na
tionale karakter dat een Euro
pese film overtuigend maakt.
Geen Bergman zonder Zweden,
geen Fassbinder zonder Duits
land, geen Fellini zonder Italië,
geen Truffaut zonder Frank
rijk. Wellicht is het geen toeval
dat deze filmers of al dood zijn
of min of meer aan het eind
van hun carrière. Mede omdat
zij geen opvolgers hebben,
dreigt de filmindustrie in deze
landen teloor te gaan.
De belangrijke Europse fil
mers, die er nog wel zijn, wor
den vaak opgeslokt door een
Amerikaanse producent, omdat
dat de enige manier is om nog
een film te kunnen maken. De
gevolgen zijn vaak desastreus.
De gebroeders Taviani, gewor
teld in de Italiaanse, landelijke
cultuur, bleken in 'Good mor
ning Babilonia' minder goed
raad te weten met hun eigen
poëtische opvattingen nu Hol
lywood mentaal regeerde.
Toch is er een tijd geweest
dat Europese filmers Holly
wood groot aanzien gaven, zo
als de politieke vluchtelingen
Detlef Sierck (Douglas Sirk),
Billy Wilder, Otto Preminger
en Jean Renoir, tussen de jaren
30 en 50. Om nog maar te zwij
gen over de oorsprong van Hol
lywood welke geheel te danken
is aan producenten (Mayer en
Goldwyn) die als emigranten
uit Europa afkomstig waren en
die het Amerikaanse studio
systeem vestigden dat nu nog
altijd, na zestig jaar, opper
machtig is. Een inspirerende
wisselwerking is er altijd tus
sen Europa en Amerikaanse
filmers geweest. De Franse
Nouvelle Vague-cineasten ont
dekten begin jaren zestig, toen
niemand daar oog voor had, dat
de Amerikaanse film wel dege
lijk een groot aantal meester
werken had opgeleverd.
Maar altijd zijn die Ameri
kaanse meesterwerken min of
meer amuserend en verhalend
in de 'breedte' in plaats van in
de 'diepte'. Het is juist dat op
vallende kenmerk dat in de ja
ren tachtig de Westeuropese
bioscoopbezoeker - voorname
lijk jongeren tussen de 15 en 35
- aanspreekt.
Door Mart van der Sanden
HILVERSUM - Elke
treinreiziger kent het
beeld van de eenzame
Turk die laat op de avond
de bananeschillen en lege
bierblikjes op de perrons
bijeenveegt als de laatste
passagiers huiswaarts
sporen. Zo'n gastarbeider
is een van de hoofdperso
nen in het kerstdrama
Licht in de Ankara-Ex
press, dat de KRO van
avond uitzendt.
Het is een stuk van schrijver
Dick Walda en regisseur Joes
Odufré over het lot van twee
politieke vluchtelingen in Ne
derland. De Turk, Sadik, is
christen en uit zijn land ge
vlucht omdat hij werd ver
volgd wegens zijn geloof en
zijn activiteiten voor de vak
bond.
Zes uur lang zwom hij door
de zee naar de vrijheid. Dick
Walda: „Voor het schrijven
van dit stuk heb ik me geö-
rienteerd bij vluchtelingenor
ganisaties en de feiten zijn
gebaseerd op de werkelijk
heid. Er is echt ooit een Turk
geweest die zes uur lang heeft
gezwommen om het Griekse
eiland Lesbos te bereiken".
Op Tweede Kerstdag, als
de meeste Nederlanders om
ringd door hun familie de
feestdagen doorbrengen, ont
moet Sadik, schoonmaker bij
de spoorwegen, op het station
Anna uit Praag, die door op
dringerige jongelui wordt
lastig gevallen. Zij is Tsjecho-
slowakije ontvlucht nadat
haar man, die betrokken was
bij de mensenrechtenbewe
ging Charta '77, in de gevan
genis is overleden. Met de
hulp van een Nederlandse
vrachtwagenchauffeur (een
rolletje van Cor Witschge) die
paarden vervoert, weet zij
naar Nederland te ontkomen,
waar ze in een broodjeszaak
gaat werken. Tegen de tijd
waarop Licht in de Ankarta-
Express speelt, heeft ze die
baan er echter al weer aan
gegeven vanwege ongewenste
intimiteiten van de baas.
Centraal in Licht in de Anka
ra-Express staat de ontmoe
ting tussen deze twee ont
heemde figuren zonder va
derland, die worden gekweld
door eenzaamheid en heim
wee naar hun vertrouwde
omgeving. Zij vertellen elk
aar over het hoe en waarom
van hun vlucht en vinden zo
doende voor even steun bij
elkaar. In verstilde flash
backs (de eerste tien minuten
wordt er zelfs bijna geen
woord gesproken), waarin de
voorgeschiedenis wordt ver
teld, wordt naar deze toeval
lige ontmoeting, een licht
puntje in hun leven, toege
werkt.
Dick Walda: „Tijdens het
schrijven heb ik me alsmaar
voorgehouden hoe ik het zou
doen als stationsassistent in
Ankara of Istanbul, of wer
kend in een broodjeszaak in
Praag. Onderaan de pikorde,
met nauwelijks geïnteres
seerde mensen om me heen.
Dat leidt tot grote eenzaam
heid". Toch heeft Walda niet
willen kiezen voor een zielige
aanpak. „Ik wilde geen
vluchtelingen laten zien die
in hun pension zitten te
wachten op overheidsgeld.
Het was mijn bedoeling men
sen te tonen die overeind zijn
gekrabbeld".
De makers van Licht in de
Ankara-Express hebben het
cliché niet op alle punten we
ten te vermijden. Er lopen
bijvoorbeeld twee agenten
van de spoorwegpolitie in het
stuk rond, van wie de jongste
een karikatuur is van de ra
cistische Nederlander. De
neerbuigendheid en domheid
ten opzichte van Sadik die
van de politieman afstralen,
worden op den duur irritant
ongeloofwaardig. Walda:
„Politiemannen hebben
macht. Natuurlijk zijn ze niet
allemaal racistisch ingesteld,
maar het komt wel voor. En
als je drama schrijft, moet je
nu eenmaal een keuze ma
ken".
De hoofdrollen worden ge
speeld door Josée Ruiter als
Anna en Ibrahim Selman als
Sadik. Selman is zelf een poli
tieke vluchteling. Hij is een
Iraakse Koerd voor wie de
politieke situatie in zijn land
ondraaglijk werd. Selman
werkte als acteur en regis
seur voor de Iraakse staatste
levisie en probeerde het lot
van zijn volk te verbeteren,
hetgeen hem door de autori
teiten niet in dank werd afge
nomen. Via Iran en Syrië
kwam Selman zeven jaar ge
leden op Schiphol aan. Sinds
dien heeft hij in Nederland
gewerkt als acteur, toneel
schrijver en docent aan de
universiteit van Amsterdam.
Josée Ruiter bereidde zich op
haar rol voor door gesprek
ken met een Tsjechische
vluchtelinge, onder meer om
het gewenste accent onder de
knie te krijgen.
Het drama krijgt in de ko
mende maanden bij de
KRO/RKK een vervolg, want
de Oostbloklanden blijven in
de programmering opduiken.
Ibrahim Selman en Josée Ruiter in het kerstdrama
Licht in de Ankara-Express
- FOTO KRO
Zo wordt op 16 januari een
documentaire uitgezonden
over een katholieke Tsjechi
sche familie.
VANDAAG
Vroeger is dood (Nederland 1987 - Ned. 3,20.30 uur). Film van
regiseuse Ineke Schenkkan gebaseerd op het gelijknamige,
autobiografische boek van Inez van Dullemen.
It's a wonderful life (USA 1946 - Did. 1,10.03 uur). Beroemde
komedie van Frank Capra met James Stewart en Donna
Reed. Jongeman uit klein stadje denkt dat hij een mislukke
ling is. Een beschermengel brengt hem op andere gedachten,
Seitenstechen (Duitsland 1985 - Did. 1, 20.15 uur). Ondanks
zijn drukke baan bij een planningsbureau, heeft Norbert
alle tijd om zich in het andere geslacht te verdiepen.
jelangrijk hierin is de
Ask any girl (USA 1958-Did. 1,23.30 uur). Shirley MacLaine an Lily (Audrey Landei
en David Niven in een aardige film van Charles Walters
Een meisje trekt naar de grote stad om behalve een baan ook
een echtgenoot te zoeken.
JThe missionary (Engeland 1983 - Did. 1,01.05 uur). Een mis.
23.20
Johann Straus
jan de hand van Adela,
inappe. derde (laat:
touw van Johann Strad
wordt het publiek geli
langs de hoogtepunten in I
[even van de walsenkon'
je eerzuchtige tweede vro>
pan Johann, die zich niet v
ierri wilde laten scheiden
)it wraak o.m. in Berlijn
20.29
Vroeger
is dood
Inez (Jasperina de Jong)
nauw betrokken bij de lar
zame aftakeling van hr
vader (max Croiset) en m<
der (Elise Hoomans).
23.30
Immer die
verflixten Frau
Meggie Wheeler (Shir
Maclaine) vertrekt naar N
York op zoek naar een ba
en een echtgenoot. Ze o
moet Miles Doughton (Da
Niven), chef van een
tuut voor marktonderzu
Met zijn hulp wil ze de ide
vrouw worden voor
broer Stephen (Gig Young
22.50
Rocky
Rocky (Silvester Stallone]
een middelmatig bokser in
sloppenwijken van Philad
phia. Als zijn trainer Mich
(Burgess Meredith) hem v
de training uitsluit, wil hi;
definitief mee kappen. Mi
zijn grote kans dient
aan.
20.25
The bridge
on the River Kt
dracht in het havengebied voor hoertjes te zorgen.
Rocky (USA 1976 - Did. 2, 22.50 uur). De eerste van de serie |je"*De film speelt rond
Sylvester Stallone-films rond de bokser Rocky. In dit debuut
weet hij zich aardig omhoog te slaan. m
Les deux Anglaises et le continent (Frankrijk 1971 - Did. 3 KjjTelê jaren dood.
22.35 uur). Opnieuw een Francois Truffaut-film. Liefdesver
haal dat begin deze eeuw speelt. Een Franse jongeman
wordt verliefd op twee Engelse zusjes. Hij bemint ze om de
beurt, maar verliest ze beiden.
The bridge on the river Kwai (Engeland 1957 - BRT 2, 20.25
uur). Nog altijd boeiend oorlogsepos rond een groep Britse
soldaten die door de Japanners wordt gedwongen een brug
te bouwen.
MORGEN
Dumbo (USA 1941 - Ned. 1,16.20 uur). Beroemde Walt Dis-
ney-tekenfilm over het olifantje Dumbo. Vanwege z'n grote
oren wordt hij door iedereen geplaagd. Een muisje biedt uit
komst.
All about Eve (USA 1950 - Ned. 3,20.20 uur). Klassieker van
Joseph L. Mankiewicz. Theatervedette Margo (Bette Davis)
neem Eve (Anne Baxter) als privésecretaresse aan. Eve wil
al snel meer en krijgt zelfs toneelaspiraties.
That's entertainment II (USA 1976 - Did. 1,12.25 uur). Gene
Kelly presenteert nogmaals een aantal hoogtepunten uit
top-amusement.
The fighting prince of Donegal (USA 1966 - Did. 1,14.55 uur).
Aardige en ontspannende avonturenfilm. Het hoofd van een
Ierse clan probeert zijn land te verdedigen.
Finders Keepers (USA 1984 - Did. 1,01.05 uur). Film van Ri
chard Lester over een verwende miljonairsdochter die er sa
men met haar vriendje met enkele miljoenen van door gaat.
Die verpfuschte Hochzeitsnacht (Duitsland 1957 - Did. 2,
15.15 uur). Komedie over een altijd succesvol thema: de na
drukkelijk aanwezige schoonmoeder.
The Remarkable Mr. Pennypacker (USA 1958 - Did. 2, 01.15
uur). Clifton Webb als een succesvolle zakenman. Hij heeft
ook vrijmoedige opvattingen.
You can't take it with you (USA 1938 - BRT 1, 16.00 uur).
Frank Capra-komedie met Jean Arthur en James Stewart,
Met twee Oscars bekroonde film over een 'volmaakt' gezin
netje.
Tootsie (USA 1982 - BRT 2,21.45 uur). Komedie van Sydney
Pollack. Dustin Hoffman speelt een acteur die niet aan de
bak komt. Dat verandert als hij zich voor een vrouwenrol
aanmeldt.
Vertigo (USA 1958 - BRT 2, 23.45 uur). Hitchcock-film met
James Stewart en Kim Novak. Ingewikkeld verhaal over
een politieman die last heeft van hoogtevrees.
ZONDAG
Out of Africa (USA 1985 - Did. 1,20.15 uur). Film van Sydney
Pollack met een fenomenale hoofdrol van Meryl Streep. Ze
speelt een Deense vrouw die na haar huwelijk met een baron
(Klaus Maria Brandauer) naar Afrika gaat. De ontmoeting
met een sympathieke avonturier (Robert Redford) heeft
grote invloed op haar leven.
2001 - A Space Odyssey (Engeland 1968 - Did. 2, 21.30 uur).
Science fiction-standaardwerk van Stanley Kubrick. Drie
wetenschappers zijn wetenschappelijk in slaap gesust en
zitten in een ruimteschip. De computer aan boord blijkt ech
ter niet zo feilloos te zijn als werd aangenomen.
Une belle fille comme moi (Frankrijk 1972 - Did. 3,22.40 uur).
Film van Frangois Truffaut met Bernadette Lafont als een
mannenversierster.
Vrijgezel met veertig kinderen (België 1958 - BRT 1, 15.30
uur). Film van Jef Bruyninckx rond de komiek Charles
Janssens. Hij speelt een vrijgezel, die door een erfenis vader
wordt van veertig kinderen.
Omar Mukhtar, lion of the desert (Engeland/ Libanon
1980 - BRT 2, 19.45 uur). Groots opgezette avonturen
film met onder meer Oliver Reed, Anthony Quinn en
Rod Steiger. Centrale figuur is de generaal die door
Mussolini wordt aangesteld als gouverneur van het
opstandige Libië.
MAANDAG
Annie (USA 1982 - Ned. 2, 20.33 uur). Aardige filmmusical
van John Huston. Het meisje Annie wil niets liever dan uit
het weeshuis komen. Haar kans komt als een schatrijke man
het meisje een week bij hem laat logeren.
Christopher Columbus (Engeland 1949 - Did. 1, 13.15 uur),
Biografische en serieuze film over de ontdekker van Ameri
ka.
Tampopo (Japan 1985 - Did. 1, 23.00 uur). Tampopo is
de naam van een mooie vrouw. Na de dood van haar
man krijgt ze problemen met haar zoontje. Een vracht
wagenchauffeur biedt uitkomst.
Fury river (USA 1958 - Did. 3,16.30 uur). Enkele westernhel
den krijgen te maken met een Britse politicus die niet deugt.'
Shadowlands (Engeland 1985 - BRT 2, 20.30 uur). Film
over het leven van de Britse schrijver C.S. Lewis. Joss
Ackland speelt deze rol. Lewis is een verstokte vrijge
zel.
DINSDAG
Hallo Taxi (Oostenrijk 1958 - Did. 1,13.15 uur). Hans Moser
in een komedie rond vernieuwing. Een koetsier wil z'n paard
en wagen inruilen voor een taxi
Jagerblut (Duitsland 1957 - Did. 2, 20.15 uur). Een niet al te
vriendelijke boswachter in een bergdorpje krijgt te kampen
met een aantal stropers.
Cattle drive (USA 1951 - Did. 3,16.00 uur). De verwende zoon
van een rijke man komt door een vergissing van zijn vader
in het harde Wilde Westen terecht.
WOENSDAG
Berget pa manens baksida (Zweden 1983 - Did 2, 22.40 uur).
Een Russische socioloog luistert aan een Zweedse universi
teit naar de lezing van een landgenote. Er ontstaat een lief
desrelatie.
The Virginian (USA 1946 - Did. 3,16.30 uur). Western geba
seerd op de roman van Owen Wisters die in totaal vier keer
werd verfilmd.
Vivement dimanche (Frankrijk 1983 - Did. 3,22.45 uur). Film
van Frangois Truffaut over een makelaar die wordt ver
dacht van moord. Zijn secretaresse, die verliefd op hem is,
probeert zijn onschuld te bewijzen.
DONDERDAG
Wagonmaster (USA 1950 - Ned. 2, 16.40 uur). Western van
John Ford die speelt tijdens de grote trek naar het Westen.
Ondanks alle gevaren onderweg, laat een groep mormonen
zich niet uit het veld slaan.
This happy breed (Engeland 1944 - Did. 1,13.15 uur). De kro
niek van een gezin, gebaseerd op een toneelstuk van Noel
Coward.
Nosferatu - Phantom der Nacht (Duitsland/Frankrijk 1978-
Dld. 2,22.55 uur). Film van Werner Herzog met Klaus Kinski
in de rol van graaf Dracula. Een makelaar moet met be
graaf gaan onderhandelen over de aankoop van een huis.
Hij ontdekt tot zijn schrik dat Dracula een vampier is.
The spoilers (USA 1942 - Did. 3, 16.30 uur). Western over
goudzoekers met Gary Cooper in de hoofdrol en een klassiek
geworden finale.
Adieu poulet (Frankrijk 1975 - Did. 3, 20.00 uur). Lino Ven
tura en Patrick Dewaere in een film van Pierre Granier-De-
ferre. De eerste is commissaris, de tweede inspecteur, maar
het botert niet echt tussen de beide politiemensen.
Down by law (USA 1986 - BRT 2, 20.00 uur). Film van Jim
Jarmusch over een discjockey die in de problemen raakt. Hij
belandt in een cel, samen met een pooier.
1
W
Engelse speelfilm uit
van David Lean, met
liam Holden, Alec Guhu
Jack Hawkins e.a. Britse s
daten in een Japans krij
gevangenenkamp wort
gedwongen een brug te b<
wen. Nota bene: deze fi
werd met 7 Oscars bekroon