EUROPESE FILMERS PROBEREN ANTWOORD TE VINDEN Kerstdrama over vluchtelingen JONGEREN weten het niet eens. Maar twintig jaar geleden kon je behalve Amerikaanse ook wekelijks Duitse, Franse, Engelse en Italiaanse films in de bioscoop zien. Het was aangenaam om niet altijd op de Holly wood-film aangewezen te zijn, maar regelmatig te kunnen genieten van het minder voorgekookt Europese filmverhaal met zijn vaak veel indringender acteerprestaties. Formule Uniformiteit Star Karakter WERKELIJKHEID ALS BASIS VOOR LICHT IN DE ANKARA-EXPRESS VRIJDAG 30 DECEMBER 1988 SPEELFILMS OP TV DE STEM Git ITT3ïï wmm DUITSLAND 2 BELGIE NED 2 Suske en Wisk Hambone Bedoeld moor a /vaar on tb ij') tele\/t6lE DE STEM T2 Amerika domineert bioscoop Door Marjan Mes Op dit moment ligt het even anders, want tachtig, negentig procent van het bioscoopaan bod is Amerikaans. De gemid delde jeugdige bioscoopbezoe ker weet nauwelijks van het bestaan van een ander soort film af. Behalve dan misschien van de Nederlandse, zo nu en dan. Op dit ogenblik is het zover gekomen, dat een Ameri kaanse actiefilm als 'Die Hard' tijdens de eerste vertoningswe- ken minder goed loopt, omdat het publiek van mening is dat het om een Duitse film gaat. Dat er dan wellicht sprake zou moeten zijn van 'Das Herz', vraagt men zich niet af. Als het maar Amerikaans is, dan is het goed. Voor het niet-Amerikaanse filmaanbod is de liefhebber voornamelijk aangewezen op de filmhuizen en niet-commer- ciële filmtheaters. Commer cieel kan de Europese film al lang niet meer overleven nu de Amerikaanse filmindustrie met haar gigantische bioscoop aanbod driekwart van de we reld overspoelt. Ons wordt fei telijk een cultuur opgedrongen die niet de onze is, maar zij gaat erin als koek. Kennelijk beleeft het 'grote' publiek toch meer plezier aan de Ameri kaanse dan aan de Europese speelfilm. Dat de eigen culturele wor tels evenwel nog altijd belang rijk worden gevonden, blijkt regelmatig wanneer een Ne derlandse speelfilm een gevoe lige snaar bij het publiek raakt. Dan blijkt zo'n Hollandse film plotseling wel degelijk de con currentie met een Ameri kaanse aan te kunnen. Conclu sie: over het algemeen slaagt de Europese film er niet in om een groot publiek te boeien. Als dat wel zo is, dan is het succes ook zeer groot. Maandenlange prolongaties bewijzen het. Zoals van 'The last emperor' van de Italiaan Bertolucci, maar dat was een met 25 mil joen dollars Brits geld gefinan cierde internationale produk- tie. En van 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' naar de roman van Milan Kundera. Hier was veel Europese her kenbaarheid maar feitelijk was het wel een Amerikaanse film. De Nederlandse speelfilms 'Flodder', 'Schatjes' en 'Am- sterdamned' werden kolossale kassuccessen, maar wel dank zij een 'Amerikaanse' formule. De cineasten Dick Maas en Ruud van Hemert hebben die doelbewust gehanteerd. Een formule met veel actie en spek takel. Wanneer een niet-Ame- rikaanse cineast een onder werp op zijn eigen, vaak niet- spectaculaire, meer subtiele manier aanpakt, belandt zijn film gegarandeerd in de film huizen en niet-commerciële theaters en bereikt slechts een klein publiek. Ongetwijfeld is het ook de televisie met zijn 'terreur' van Amerikaanse series en speel films, die deze situatie in de hand heeft gewerkt. Het Ne derlandse publiek kan alleen nog maar 'door Amerikaanse ogen' kijken. Het herkent een menselijk drama pas als het op Amerikaanse wijze is verfilmd. Een gevaarlijke ontwikkeling voor de Nederlandse en Euro pese speelfilmproduktie, nu de Europese Commissie de natio nale filmsubsidies, in het zicht van de 'open grenzen' in 1992 wil opheffen. Zal de Ameri kaanse film niet langer alleen zaligmakend zijn wanneer de Europese film gelijk wordt ge schakeld en wanneer grote Europese co-produkties gaan verschijnen? Gelukkig zien de cultuurmi nisters in Europa ook de geva ren die aan zo'n economische politiek verbonden zijn. Het gaat wel om economisch over leven van de Europese film, maar die film zal toch niet kunnen bestaan zonder zijn eigen nationale identiteit. Over die problemen ging onlangs ook een symposium van Euro pese producenten, regisseurs, distributeurs en overheids functionarissen. „Economisch overleven in en wereldmarkt", zo vatte voor zitter W.L. Brugsma het beleid van de EG samen. Volgens hem heeft dat beleid echter alleen kans van slagen als er ook een duidelijk culturele overle vingsstrategie in Europa be staat. Directeur-generaal Rie- zenkamp van WVC was onge veer dezelfde mening toege daan. Hij pleitte voor de eigen culturele identiteit evenals de Duitser Horst von Hartlieb, die zich een tegenstander toonde van een kunstmatig gecreëerde Scène uit 'Amsterdamned' van Dick Maas (met Huub Stapel). Voorbeeld van een Neder landse film naar Amerikaans voorbeeld; de enige manier om commercieel te overleven? - FOTO FIRST FLOOR FEATURES rijk nog maar heel weinig be langrijke bioscoopfilms ge maakt. Terwijl het traditiege trouw juist die landen zijn ge weest die het Europese filmkli maat bepaalden. Alleen uit En geland wil af en toe nog een film de commerciële bioscoop halen, zoals 'Sammy and Rosie get laid' van Stephen Frears en 'Mona Lisa' van Neil Jordan. De stroom van voorgepro grammeerde gewelddadigheid die de Amerikaanse filmpro- duktie kenmerkt, zal toch op een keer moeten ophouden. De mensen zullen toch een keer genoeg 'krijgen van al die agressie, zou je zeggen. Abra ham de Swaan wees er tijdens het EG-congres ook op: „Wat ons bedreigt, is de manier waarop grof en dom gdrag, uniformiteit, conformisme en de bijna pornografische be langstelling voor geweld ter rein wint. Wij behoren de moed te hebben de rotzooi bij de naam te noemen, ook als het kan rekenen op de steun van sponsors en distributeurs". De Swaan doelde niet zozeer op de totale verwerpelijkheid van de Amerikaanse speelfilm, maar op een hang naar geweld in de bioscoop, die door de Amerikaanse film wordt be vorderd, waardoor ook Neder landse filmproducenten de nei ging krijgen om hier op in te spelen. Natuurlijk valt er niet aan te ontkomen dat de Ameri kaanse filmindustrie de enige omvangrijke ter wereld is. Vanwege het enorme kapitaal en potentieel aan filmmakers Filmer Fons Rademakers: subsidiesFOTO ANP Europese cinema, alleen om een barricade op te werpen te gen het alles overheersende Amerikaanse filmaanbod. voor behoud nationale Prof. Abraham de Swaan, so cioloog en essayist, waar schuwde echter voor een al te star vasthouden aan de eigen taal als drager van identiteit, omdat dit tot 'cultureel provin cialisme' kan leiden. Hij wees daarom op het belang van een beleid van de Nederlandse overheid, dat de Nederlandse filmindustrie in staat moet stellen zowel voor een Neder lands als voor een internatio naal publiek te produceren. Filmer Fons Rademakers brak een lans voor het voortbe staan van de nationale steun fondsen voor de produktie van films in de verschillende Euro pese landen. „De eenzijdige economische benadering van de Europese Commissie", aldus Rademakers, „bergt het gevaar in zich dat op termijn juist die films worden ondersteund die vanwege hun onduidelijke, zo genaamd Europees karakter, het publiek alleen maar ver vreemden". Het ziet er niet naar uit dat het 'Amerikanse virus' een halt kan worden toegeroepen, zo lang de Europese filmers geen lik op stuk kunnen geven. De Amerikaanse film staat nu eenmaal voor amusement, de Europese film is veelal kunst zinniger en dus - volgens de doorsnee-bioscoopbezoeker - 'moeilijk'. Bovendien worden in landen als Italië en Frank- kunnen in de Verenigde Staten veel meer 'volwassen' speel films worden gemaakt dan in alle Europese landen bij elkaar. Helaas is het nog altijd zo dat een derderangs Ameri kaanse speelfilm technisch be ter is dan een eerste klas Ne derlandse film. Wil de Euro pese film daarom overleven dan zullen zeker financiële krachten gebundeld moeten worden, maar niet ten koste van de eigen sociale en cultu rele identiteit van ieder afzon derlijk land. Het is juist het specifieke na tionale karakter dat een Euro pese film overtuigend maakt. Geen Bergman zonder Zweden, geen Fassbinder zonder Duits land, geen Fellini zonder Italië, geen Truffaut zonder Frank rijk. Wellicht is het geen toeval dat deze filmers of al dood zijn of min of meer aan het eind van hun carrière. Mede omdat zij geen opvolgers hebben, dreigt de filmindustrie in deze landen teloor te gaan. De belangrijke Europse fil mers, die er nog wel zijn, wor den vaak opgeslokt door een Amerikaanse producent, omdat dat de enige manier is om nog een film te kunnen maken. De gevolgen zijn vaak desastreus. De gebroeders Taviani, gewor teld in de Italiaanse, landelijke cultuur, bleken in 'Good mor ning Babilonia' minder goed raad te weten met hun eigen poëtische opvattingen nu Hol lywood mentaal regeerde. Toch is er een tijd geweest dat Europese filmers Holly wood groot aanzien gaven, zo als de politieke vluchtelingen Detlef Sierck (Douglas Sirk), Billy Wilder, Otto Preminger en Jean Renoir, tussen de jaren 30 en 50. Om nog maar te zwij gen over de oorsprong van Hol lywood welke geheel te danken is aan producenten (Mayer en Goldwyn) die als emigranten uit Europa afkomstig waren en die het Amerikaanse studio systeem vestigden dat nu nog altijd, na zestig jaar, opper machtig is. Een inspirerende wisselwerking is er altijd tus sen Europa en Amerikaanse filmers geweest. De Franse Nouvelle Vague-cineasten ont dekten begin jaren zestig, toen niemand daar oog voor had, dat de Amerikaanse film wel dege lijk een groot aantal meester werken had opgeleverd. Maar altijd zijn die Ameri kaanse meesterwerken min of meer amuserend en verhalend in de 'breedte' in plaats van in de 'diepte'. Het is juist dat op vallende kenmerk dat in de ja ren tachtig de Westeuropese bioscoopbezoeker - voorname lijk jongeren tussen de 15 en 35 - aanspreekt. Door Mart van der Sanden HILVERSUM - Elke treinreiziger kent het beeld van de eenzame Turk die laat op de avond de bananeschillen en lege bierblikjes op de perrons bijeenveegt als de laatste passagiers huiswaarts sporen. Zo'n gastarbeider is een van de hoofdperso nen in het kerstdrama Licht in de Ankara-Ex press, dat de KRO van avond uitzendt. Het is een stuk van schrijver Dick Walda en regisseur Joes Odufré over het lot van twee politieke vluchtelingen in Ne derland. De Turk, Sadik, is christen en uit zijn land ge vlucht omdat hij werd ver volgd wegens zijn geloof en zijn activiteiten voor de vak bond. Zes uur lang zwom hij door de zee naar de vrijheid. Dick Walda: „Voor het schrijven van dit stuk heb ik me geö- rienteerd bij vluchtelingenor ganisaties en de feiten zijn gebaseerd op de werkelijk heid. Er is echt ooit een Turk geweest die zes uur lang heeft gezwommen om het Griekse eiland Lesbos te bereiken". Op Tweede Kerstdag, als de meeste Nederlanders om ringd door hun familie de feestdagen doorbrengen, ont moet Sadik, schoonmaker bij de spoorwegen, op het station Anna uit Praag, die door op dringerige jongelui wordt lastig gevallen. Zij is Tsjecho- slowakije ontvlucht nadat haar man, die betrokken was bij de mensenrechtenbewe ging Charta '77, in de gevan genis is overleden. Met de hulp van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur (een rolletje van Cor Witschge) die paarden vervoert, weet zij naar Nederland te ontkomen, waar ze in een broodjeszaak gaat werken. Tegen de tijd waarop Licht in de Ankarta- Express speelt, heeft ze die baan er echter al weer aan gegeven vanwege ongewenste intimiteiten van de baas. Centraal in Licht in de Anka ra-Express staat de ontmoe ting tussen deze twee ont heemde figuren zonder va derland, die worden gekweld door eenzaamheid en heim wee naar hun vertrouwde omgeving. Zij vertellen elk aar over het hoe en waarom van hun vlucht en vinden zo doende voor even steun bij elkaar. In verstilde flash backs (de eerste tien minuten wordt er zelfs bijna geen woord gesproken), waarin de voorgeschiedenis wordt ver teld, wordt naar deze toeval lige ontmoeting, een licht puntje in hun leven, toege werkt. Dick Walda: „Tijdens het schrijven heb ik me alsmaar voorgehouden hoe ik het zou doen als stationsassistent in Ankara of Istanbul, of wer kend in een broodjeszaak in Praag. Onderaan de pikorde, met nauwelijks geïnteres seerde mensen om me heen. Dat leidt tot grote eenzaam heid". Toch heeft Walda niet willen kiezen voor een zielige aanpak. „Ik wilde geen vluchtelingen laten zien die in hun pension zitten te wachten op overheidsgeld. Het was mijn bedoeling men sen te tonen die overeind zijn gekrabbeld". De makers van Licht in de Ankara-Express hebben het cliché niet op alle punten we ten te vermijden. Er lopen bijvoorbeeld twee agenten van de spoorwegpolitie in het stuk rond, van wie de jongste een karikatuur is van de ra cistische Nederlander. De neerbuigendheid en domheid ten opzichte van Sadik die van de politieman afstralen, worden op den duur irritant ongeloofwaardig. Walda: „Politiemannen hebben macht. Natuurlijk zijn ze niet allemaal racistisch ingesteld, maar het komt wel voor. En als je drama schrijft, moet je nu eenmaal een keuze ma ken". De hoofdrollen worden ge speeld door Josée Ruiter als Anna en Ibrahim Selman als Sadik. Selman is zelf een poli tieke vluchteling. Hij is een Iraakse Koerd voor wie de politieke situatie in zijn land ondraaglijk werd. Selman werkte als acteur en regis seur voor de Iraakse staatste levisie en probeerde het lot van zijn volk te verbeteren, hetgeen hem door de autori teiten niet in dank werd afge nomen. Via Iran en Syrië kwam Selman zeven jaar ge leden op Schiphol aan. Sinds dien heeft hij in Nederland gewerkt als acteur, toneel schrijver en docent aan de universiteit van Amsterdam. Josée Ruiter bereidde zich op haar rol voor door gesprek ken met een Tsjechische vluchtelinge, onder meer om het gewenste accent onder de knie te krijgen. Het drama krijgt in de ko mende maanden bij de KRO/RKK een vervolg, want de Oostbloklanden blijven in de programmering opduiken. Ibrahim Selman en Josée Ruiter in het kerstdrama Licht in de Ankara-Express - FOTO KRO Zo wordt op 16 januari een documentaire uitgezonden over een katholieke Tsjechi sche familie. VANDAAG Vroeger is dood (Nederland 1987 - Ned. 3,20.30 uur). Film van regiseuse Ineke Schenkkan gebaseerd op het gelijknamige, autobiografische boek van Inez van Dullemen. It's a wonderful life (USA 1946 - Did. 1,10.03 uur). Beroemde komedie van Frank Capra met James Stewart en Donna Reed. Jongeman uit klein stadje denkt dat hij een mislukke ling is. Een beschermengel brengt hem op andere gedachten, Seitenstechen (Duitsland 1985 - Did. 1, 20.15 uur). Ondanks zijn drukke baan bij een planningsbureau, heeft Norbert alle tijd om zich in het andere geslacht te verdiepen. jelangrijk hierin is de Ask any girl (USA 1958-Did. 1,23.30 uur). Shirley MacLaine an Lily (Audrey Landei en David Niven in een aardige film van Charles Walters Een meisje trekt naar de grote stad om behalve een baan ook een echtgenoot te zoeken. JThe missionary (Engeland 1983 - Did. 1,01.05 uur). Een mis. 23.20 Johann Straus jan de hand van Adela, inappe. derde (laat: touw van Johann Strad wordt het publiek geli langs de hoogtepunten in I [even van de walsenkon' je eerzuchtige tweede vro> pan Johann, die zich niet v ierri wilde laten scheiden )it wraak o.m. in Berlijn 20.29 Vroeger is dood Inez (Jasperina de Jong) nauw betrokken bij de lar zame aftakeling van hr vader (max Croiset) en m< der (Elise Hoomans). 23.30 Immer die verflixten Frau Meggie Wheeler (Shir Maclaine) vertrekt naar N York op zoek naar een ba en een echtgenoot. Ze o moet Miles Doughton (Da Niven), chef van een tuut voor marktonderzu Met zijn hulp wil ze de ide vrouw worden voor broer Stephen (Gig Young 22.50 Rocky Rocky (Silvester Stallone] een middelmatig bokser in sloppenwijken van Philad phia. Als zijn trainer Mich (Burgess Meredith) hem v de training uitsluit, wil hi; definitief mee kappen. Mi zijn grote kans dient aan. 20.25 The bridge on the River Kt dracht in het havengebied voor hoertjes te zorgen. Rocky (USA 1976 - Did. 2, 22.50 uur). De eerste van de serie |je"*De film speelt rond Sylvester Stallone-films rond de bokser Rocky. In dit debuut weet hij zich aardig omhoog te slaan. m Les deux Anglaises et le continent (Frankrijk 1971 - Did. 3 KjjTelê jaren dood. 22.35 uur). Opnieuw een Francois Truffaut-film. Liefdesver haal dat begin deze eeuw speelt. Een Franse jongeman wordt verliefd op twee Engelse zusjes. Hij bemint ze om de beurt, maar verliest ze beiden. The bridge on the river Kwai (Engeland 1957 - BRT 2, 20.25 uur). Nog altijd boeiend oorlogsepos rond een groep Britse soldaten die door de Japanners wordt gedwongen een brug te bouwen. MORGEN Dumbo (USA 1941 - Ned. 1,16.20 uur). Beroemde Walt Dis- ney-tekenfilm over het olifantje Dumbo. Vanwege z'n grote oren wordt hij door iedereen geplaagd. Een muisje biedt uit komst. All about Eve (USA 1950 - Ned. 3,20.20 uur). Klassieker van Joseph L. Mankiewicz. Theatervedette Margo (Bette Davis) neem Eve (Anne Baxter) als privésecretaresse aan. Eve wil al snel meer en krijgt zelfs toneelaspiraties. That's entertainment II (USA 1976 - Did. 1,12.25 uur). Gene Kelly presenteert nogmaals een aantal hoogtepunten uit top-amusement. The fighting prince of Donegal (USA 1966 - Did. 1,14.55 uur). Aardige en ontspannende avonturenfilm. Het hoofd van een Ierse clan probeert zijn land te verdedigen. Finders Keepers (USA 1984 - Did. 1,01.05 uur). Film van Ri chard Lester over een verwende miljonairsdochter die er sa men met haar vriendje met enkele miljoenen van door gaat. Die verpfuschte Hochzeitsnacht (Duitsland 1957 - Did. 2, 15.15 uur). Komedie over een altijd succesvol thema: de na drukkelijk aanwezige schoonmoeder. The Remarkable Mr. Pennypacker (USA 1958 - Did. 2, 01.15 uur). Clifton Webb als een succesvolle zakenman. Hij heeft ook vrijmoedige opvattingen. You can't take it with you (USA 1938 - BRT 1, 16.00 uur). Frank Capra-komedie met Jean Arthur en James Stewart, Met twee Oscars bekroonde film over een 'volmaakt' gezin netje. Tootsie (USA 1982 - BRT 2,21.45 uur). Komedie van Sydney Pollack. Dustin Hoffman speelt een acteur die niet aan de bak komt. Dat verandert als hij zich voor een vrouwenrol aanmeldt. Vertigo (USA 1958 - BRT 2, 23.45 uur). Hitchcock-film met James Stewart en Kim Novak. Ingewikkeld verhaal over een politieman die last heeft van hoogtevrees. ZONDAG Out of Africa (USA 1985 - Did. 1,20.15 uur). Film van Sydney Pollack met een fenomenale hoofdrol van Meryl Streep. Ze speelt een Deense vrouw die na haar huwelijk met een baron (Klaus Maria Brandauer) naar Afrika gaat. De ontmoeting met een sympathieke avonturier (Robert Redford) heeft grote invloed op haar leven. 2001 - A Space Odyssey (Engeland 1968 - Did. 2, 21.30 uur). Science fiction-standaardwerk van Stanley Kubrick. Drie wetenschappers zijn wetenschappelijk in slaap gesust en zitten in een ruimteschip. De computer aan boord blijkt ech ter niet zo feilloos te zijn als werd aangenomen. Une belle fille comme moi (Frankrijk 1972 - Did. 3,22.40 uur). Film van Frangois Truffaut met Bernadette Lafont als een mannenversierster. Vrijgezel met veertig kinderen (België 1958 - BRT 1, 15.30 uur). Film van Jef Bruyninckx rond de komiek Charles Janssens. Hij speelt een vrijgezel, die door een erfenis vader wordt van veertig kinderen. Omar Mukhtar, lion of the desert (Engeland/ Libanon 1980 - BRT 2, 19.45 uur). Groots opgezette avonturen film met onder meer Oliver Reed, Anthony Quinn en Rod Steiger. Centrale figuur is de generaal die door Mussolini wordt aangesteld als gouverneur van het opstandige Libië. MAANDAG Annie (USA 1982 - Ned. 2, 20.33 uur). Aardige filmmusical van John Huston. Het meisje Annie wil niets liever dan uit het weeshuis komen. Haar kans komt als een schatrijke man het meisje een week bij hem laat logeren. Christopher Columbus (Engeland 1949 - Did. 1, 13.15 uur), Biografische en serieuze film over de ontdekker van Ameri ka. Tampopo (Japan 1985 - Did. 1, 23.00 uur). Tampopo is de naam van een mooie vrouw. Na de dood van haar man krijgt ze problemen met haar zoontje. Een vracht wagenchauffeur biedt uitkomst. Fury river (USA 1958 - Did. 3,16.30 uur). Enkele westernhel den krijgen te maken met een Britse politicus die niet deugt.' Shadowlands (Engeland 1985 - BRT 2, 20.30 uur). Film over het leven van de Britse schrijver C.S. Lewis. Joss Ackland speelt deze rol. Lewis is een verstokte vrijge zel. DINSDAG Hallo Taxi (Oostenrijk 1958 - Did. 1,13.15 uur). Hans Moser in een komedie rond vernieuwing. Een koetsier wil z'n paard en wagen inruilen voor een taxi Jagerblut (Duitsland 1957 - Did. 2, 20.15 uur). Een niet al te vriendelijke boswachter in een bergdorpje krijgt te kampen met een aantal stropers. Cattle drive (USA 1951 - Did. 3,16.00 uur). De verwende zoon van een rijke man komt door een vergissing van zijn vader in het harde Wilde Westen terecht. WOENSDAG Berget pa manens baksida (Zweden 1983 - Did 2, 22.40 uur). Een Russische socioloog luistert aan een Zweedse universi teit naar de lezing van een landgenote. Er ontstaat een lief desrelatie. The Virginian (USA 1946 - Did. 3,16.30 uur). Western geba seerd op de roman van Owen Wisters die in totaal vier keer werd verfilmd. Vivement dimanche (Frankrijk 1983 - Did. 3,22.45 uur). Film van Frangois Truffaut over een makelaar die wordt ver dacht van moord. Zijn secretaresse, die verliefd op hem is, probeert zijn onschuld te bewijzen. DONDERDAG Wagonmaster (USA 1950 - Ned. 2, 16.40 uur). Western van John Ford die speelt tijdens de grote trek naar het Westen. Ondanks alle gevaren onderweg, laat een groep mormonen zich niet uit het veld slaan. This happy breed (Engeland 1944 - Did. 1,13.15 uur). De kro niek van een gezin, gebaseerd op een toneelstuk van Noel Coward. Nosferatu - Phantom der Nacht (Duitsland/Frankrijk 1978- Dld. 2,22.55 uur). Film van Werner Herzog met Klaus Kinski in de rol van graaf Dracula. Een makelaar moet met be graaf gaan onderhandelen over de aankoop van een huis. Hij ontdekt tot zijn schrik dat Dracula een vampier is. The spoilers (USA 1942 - Did. 3, 16.30 uur). Western over goudzoekers met Gary Cooper in de hoofdrol en een klassiek geworden finale. Adieu poulet (Frankrijk 1975 - Did. 3, 20.00 uur). Lino Ven tura en Patrick Dewaere in een film van Pierre Granier-De- ferre. De eerste is commissaris, de tweede inspecteur, maar het botert niet echt tussen de beide politiemensen. Down by law (USA 1986 - BRT 2, 20.00 uur). Film van Jim Jarmusch over een discjockey die in de problemen raakt. Hij belandt in een cel, samen met een pooier. 1 W Engelse speelfilm uit van David Lean, met liam Holden, Alec Guhu Jack Hawkins e.a. Britse s daten in een Japans krij gevangenenkamp wort gedwongen een brug te b< wen. Nota bene: deze fi werd met 7 Oscars bekroon

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14