:uren De stille generatie WALTTEIT ienst tember a.s. MISSCHIEN STAAN WE TOCH NOG VOOR EEN UITDAGING ise Koerier. IDE STILTE Kerstbijlage DE STEM zaterdag 24 december AND INDUSTRIAL D.S.I.S. b.v. U l t e Net als alle kinderen van onze leeftijd waren wij ervan overtuigd dat de redding van de mensheid slechts een kwestie was van tijd. De wereld hoefde immers maar te wachten tot wij groot zouden zijn. Hoe of waarom, het deed er niet toe, want het stond als een paal boven water dat wij zouden komen, zien en overwinnen. En dat daarna nog iedereen lang en gelukig zou leven. De messias-pretentie is op tijd weggeëbd. Na het kindersprookje en de jaren van studie kwam de realiteit. MAKKE SCHAPEN KWALITEIT VAN LEVEN VISIELOZE JAREN ONT-ZUILING ZONDER HOUVAST i V T GEMAAKT JOUDS KOSTEN ÉN v volledige garageruimte aluminium, dubbelwandig md (hoge isolatie-waarde) (in diverse kleuren beveiligd e bediening (eventueel tige prijzen, korte undige montage en goede ;rtes worden vrijblijvend /raag. n 98-100 op Zoom >0 (óók 's-avonds astraat 4 - Axel 3186 poedige indiensttreding tnde activiteiten in de re en Vlissingen n voor diverse werk- de havens en op indu- o. r en ouder en in het bezit oer. 4530 GA Terneuzen of Jens kantooruren: 01150- naar Piet Bakker of Lizzy EREN Zeeuwsch-Vlaanderen er a.s. volgens ekenhuispersoneel heeft )e Honte in Terneuzen, en dag gesloten: rekening te houden. i vakje benutten, rtentie wordt in een groter n de advertentie met het belangrijkste en bondig. inummer in de advertentie op. gemakkelijk en snel. ZIJKANT HET BEDRAG n. Voor toezending van brieven 50 extra te betalen. Als en groene betaalcheque of een n giro- of bankoverschrijving) betaling ontvangt u een rij u echter f 4,- ning moeten brengen. Dagblad De Stem, a. of inleveren op onze kantoren. Prijs incl. 6% BTW •f 6,07 f 8,09 f 10,11 f 12,13 f 14,15 f 16,17 DOOR ANTON THEUNISSEN De saaie, duffe jaren vijftig waren achteraf gezien een gezellige overgang naar de wereld van de grote men sen: de opstanden in de Praag en Parijs, in Berkeley en Saigon, de moorden op de Kennedy's en Martin Lu ther King, de brandende monniken in Saigon, het Tet- offensief, de slag om Khe San, het Griekenland van de kolonels, de rode anjers in Lissabon, de opkomst en ondergang van Richard Nixon, het maandenlange sterfbed van Franco in Madrid en Tito in Belgrado. monie van een tijdperk dat blind ver trouwde in vooruitgang, dat geloofde in de onbeperkte perfectionering van de menselijke soort, en in de mogelijk-" heid om de ik-wereld en de wij-wereld te verzoenen. Mensen willen dat nu niet meer. Er heeft een verzelfstandi ging (om maar eens een vriendelijke term te gebruiken) en een anonimise ring plaats gevonden. Mensen willen nu hun relaties rechtstreeks aangaan en niet via de ander. Dat geldt in de eerste plaats voor de relatie met de staat: de fiscus, sociale verzekeringen etc. Wat kan de stille generatie nog doen? Zeker, zij kan massaal gaan golfen en squashen. Zij kan zich ook terugtrek ken in Het Vagevuur of De Hel van Dante, in de Ivoren Toren van de oude klassieken. Zij kan vandaaruit de cul tuurbarbaren bekogelen met stenen in plaats van het brood. Zij kan ook oproepen tot revolt. Als we nu studenten waren, zouden we weer in opstand komen, zouden we vrijblijvend kunnen zeggen. Van een kabinet van HBS'ers is immers niets te verwachten. Wat legt het de jeugd op? Wat is dat voor een technocratisch gedoe, in vier, maximaal zes jaar afstuderen? Ja, ja, 'het bedrijfsleven vraagt', 'internatio naal lopen we achter', maar wat nu af studeert is een generatie makke scha pen. Van het docentenkorps is geen heil meer te verwachten. De revolutie moe, en bang voor hun baantje, heeft het zich al lang bij de bezuinigingen neergelegd. Vagelijk horen we soms nog iets mompelen over de 'perma nente educatie'. Maar er wordt wat an ders mee bedoeld dan twintig jaar gele den. Niet meer een middel om mondi ger en lastiger te worden, maar de per manente educatie moet nu de domheid dempen en de schoffies van de straat houden. Goed, voor orde en rust. Je mag tenslotte de zorgzame samenleving niet met te veel problemen opzadelen. De stille generatie staat misschien toch nog voor een uitdaging. De energie, de ervaring, creativiteit en hopelijk opge dane wijsheid zouden misschien van daag gebruikt kunnen worden voor de versterking van de discussie- en des noods actiebereidheid in de huidige sa menleving. Niet noodzakelijk streven naar een nieuwe 'revolutie' h la 1968, maar wel actiegericht zoeken en stre ven naar meer kwaliteit van leven. Waar de stille generatie participeert in het machtscircuit van vandaag, kan zij ervoor zorgen dat het een beetje eerlijk toe gaat en dat belangen rechtvaardiger worden afgewogen. Kan de stille generatie de energie er voor opbrengen? Wij hebben onze twij fels. Het oude vuur kan kortstondig oplaaien, maar de stille generatie is te veel van haar veilige koninkrijk gaan houden om haar oppervlakte van geluk te laten verbrijzelen. Er lacht ons - voor de duidelijkheid: schrijver dezes behoort tot de stille generatie- geen volmaakte toekomst toe. Dat hoeft ook niet. We kennen onze onvolkomenhe den - als we ze zelf niet ontdekten, de den dat managements-, kader- en sen- sitivitytrainers wel voor ons - en heb ben geen verraad hoeven te plegen aan ons zelf. De stille generatie kan de wereld niet meer redden. De volgende en volgende en volgend zal dat móéten. Anders was alles voor niets. Al die discussie, al die rotzooi, al die protesten, al die leegte, al die hooggeroemde solidariteit, al die horizonten van waarheid, al die schoonheid, al het geluk, al het geschal van de stilte, die lange, stomme stilte soms. De stille generatie kan cynisch en zwartgallig uitroepen: Wij hebben de duivel verdronken, maar de demonen zullen het laatste woord hebben. Een luidruchtige wereld in beweging. Zelf holden we achter het onheil aan, genoten ervan en geloofden even dat Het Geluk zich om de hoek bevond. De wereld swingde, danste en bruiste, maar zij veranderde niet echt. Het ka pitaal bleef in handen van enkelen, de zelfden die ook aan de produktie- touwtjes trokken. Baas bleef baas, knecht bleef knecht. Na mijn terugkeer van een langdurige reis door Australië, zag ik dat de tamme slang, mijn trouw huisdier, zich boven mijn bureau nauwelijks had ver plaatst. Ik ben altijd jaloers op die slang geweest. Hollen, sjouwen, reizen en begaan zijn met alles wat beweegt, is boeiend, maar het biedt geen enkele garantie dat je daardoor dichter komt tot waar het in het leven werkelijk om gaat. Ik ken mensen die de halve we reld hebben gezien zonder dat dat voor hen noemenswaardige gevolgen heeft gehad, en anderen die ogenschijnlijk hebben stilgezeten maar toch aan de kern van het bestaan hebben geraakt. We behoren niet tot de laatste catego rie, en wij geloven evenmin tot de eer ste. Want al hebben wij, toen wij een maal groot waren geworden, de mens heid niet gered, wij hebben haar in ieder geval beter leren kennen. We zijn wel akelig stil geworden. Moe en teleurgesteld ook. Stil van de eind jaren zeventig op gang gekomen restau ratie met de vele beldemmende en be nauwende elementen, door ons ver foeid in de jaren vijftig. Een onthut send déja vu. Moe van de engage mentsexperimenten, zoals medezeggen schap en inspraak en van het schaam teloze gewroet van gezichtsloze regen ten. Teleurgesteld over al die onvervul de, misschien ook wat naïeve dromen; over het harde feit dat Het Geluk niet onder de straatstenen en het asfalt was te vinden, zoals de 'bloemenkinderen' in de jaren zestig wilden doen geloven. Geboren in de jaren dertig, opgegroeid in de jaren veertig, gevormd in de jaren vijftig, verworpen door de jaren zestig. Sociologen noemen ons de stille gene ratie: razend, tierend, protesterend en dansend op het bruisende en wilde ritme van de jaren zestig en zeventig, maar terugkruipend naar de ingetogen heid en de loutering van de klassieken, naar de serene stilte van Montaillou, naar de creatieve bron van de mystie ken of New Age-literatuur, misschien gewoon vluchtend voor de kilte, de technocratie en de visieloze jaren tach tig- Michael Dukakis, de verslagen Ameri kaanse presidentskandidaat, geldt als een typische vertegenwoordiger van de stille generatie in Amerika. Zijn gedrag vertoont onder meer de volgende ka rakteristieken: bij het betalen in de koffieshop telt hij het wisselgeld; hij koopt zijn pakken in het modema gazijn Filene in Boston, een soort C A; hij verbouwt zijn eigen tomaten; hij gaat met de tram/trein/fiets naar zijn werk; hij houdt van fietsen; hij heeft een hekel aan het toffe schouderkloppengedoe van de oude politieke rotten in Boston; de leukste avondvulling vindt hij het lezen van een rapport onder het genot van een glas jus d'orange. Dukakis is geen kroegtijger, maar een stille, mis schien wat saaie man met een boekske in een hoekske. Tot de stille generatietypes behoren ook: Gorbatyov, Lubbers, Ruding en Van den Broek. Generaties bestaan uit mensen die in dezelfde periode werden geboren en onder dezelfde tijdgeest zijn opge groeid. Sociologen spreken van een 'een gemeenschappeüjk historisch so ciaal spanningsveld'. De socioloog H.A. Becker onderscheidt er in zijn studie 'Generaties' vier: De 'vooroorlogse generatie': de men sen wier jeugd viel voor of tijdens de crisistijd en die aan de oorlog deelna men of op z'n minst bewust meemaak ten. De 'stille generatie': de mensen met weliswaar persoonlijke herinneringen aan de oorlog, maar zonder betrok- kendheid; een jeugd in de wederop- bouwtijd en een entree op de arbeids markt in de tijd van volledige werkgele genheid. Geboren tussen plus minus 1930 en 1945. De 'protestgeneratie': de mensen van de naoorlogse geboortengolf, wier jeugd viel in de tijd waarin J.K. Gal- braith zijn The Affluent Society scheef en die een einde gingen maken aan de patriarchale gezagsstructuur. Geboren tussen plus minus 1945 en 1960. Mei 1968 was het laatste feest. Die periode, die de stille generatie met grote intensiteit heeft beleefd, was de laatste stuiptrekking van een maat schappij die nog de weelde van alternatieven kende. - FOTO ANP De 'verloren generatie': de mensen wier jeugd viel in de jaren zeventig/be gin tachtig en op wier komst op de ar beidsmarkt niemand zat te wachten. Geboren na 1960. Natuurlijk wordt de invloed vaA men sen op hun tijd niet alleen bepaald door de generatie waarvan ze deel uit maken. Naast de persoonlijkheid (ka rakter en vorming) tellen ook de cir cuits waarin de mensen zich bewegen. Elke generatie heeft een bepaalde in vloed op de sociale verhoudingen. Vol gens Becker moet het gek lopen wil een generatie niet op z'n minst op één punt een grens doorbreken. Bij de protestge neratie waren het er twee die boven dien van spectaculaire aard waren: de sexuele moraal en de patriarchale structuur. De stille generatie brak door de muren van de verzuiling. Velen trouwden nog binpen de eigen zuil, maar niet meer omdat hun ouders dat zo graag wilden. De zuil was niet meer heilig. Velen gin gen zwerven, ook in de poütiek. Het aantal zwevende kiezers nam toe. De Nacht van Schmelzer was min of meer de nacht van de stille generatie en de nieuwe partijen zoals D'66 en de PPR werden gedragen door mensen van de stille generatie. De ont-ideolisering en ont-politisering, zo typerend voor het Europa van vandaag, begint ook met de komst van de stille generatie, zo heeft dr. Bas de Gaay Fortman ooit ge schreven. De stille generatie is een bevoorrechte generatie. Bij haar komst op de ar beidsmarkt waren er banen in over vloed. De salarissen stegen snel. „Van de vier generaties heeft de stille het meest van het gouden decennium kun nen profiteren", aldus de socioloog Becker. Toch is zij ontevreden geraakt. Zij ziet de maatschappij, die zij maakbaar achtte, vastlopen in een kolossaal volu meprobleem: te veel auto's, te veel we gen, te veel varkens, te veel mest, te veel vlees, te veel energieverbruik, te veel afval. Zij wilde pertinent geen cul tuur van het bezitsinvidualisme (eerlijk delen was de slogan), maar zij heeft haar niet tegen kunnen houden. Tege lijkertijd waren er steeds duidelijker te kenen van ondergang: verwoesting van de natuur een geestelijk verval. De af schuwelijke mijn-manie is nu op haar hoogtepunt, na het met onbekende stemming vertrekken van zijn leüjke neefje, het ik-tijdperk. Het ik-tijperk ging tenminste nog over enkele inner lijkheden (zoals verzelfstandiging, ver langen naar mondigheid). De mijn-ma nie is een kwestie van louter uiterlijk heden, van manifestatie (de jeans voor goed in de kast, de dure pakken eruit). De conclusie is bijna onontkoombaar: de cultuur bevindt zich in een periode zonder houvast. Dat mag zo zijn, maar enige relativering is op zijn plaats. Er zijn eerder in de geschiedenis van de mensheid perioden geweest waarin men niet meer wist waaraan men zich moest houden, waarin men nieuwe ge meenplaatsen, nieuwe mythen, nieuwe onderwerpen, nieuwe referentiepunten moest vinden - en dat heeft tot nieuwe, grote cultuurperioden geleid. In Grie kenland, toen de met rede uitgeruste mens op zoek ging naar zijn lot; in Ro me, toen de harmonie van de klassieke kosmos wankelde; in de Renaissance, toen de middeleeuwse, theologische wereld ineenstortte; tijden de Verlich ting, toen de mens besloot om alleen door te gaan, om de teugels van de toe komst zelf ter hand te nemen; in de moderne tijd, toen de draden die het goddelijke en het aardse verbonden de finitief werden verbroken. Wat is het houvast dat nu afbrokkelt? Het is de mythe van de staat, die de moderne tijd heeft beheerst en die ons nu tot weeskinderen maakt. De staat als enige plek waar de mens in overeen stemming met de rede existeert, vol gens de klassieke theorie van Hegel. De wereld van de moderniteit, die vlak achter ons ligt, ontsnapt ons. Het mo del van die wereld, althans in het Wes ten, is 1968. Mei 1968 was haar laatste feest. Die periode, die de stille genera tie met grote intensiteit heeft beleefd, was de laatste stuiptrekking van een maatschappij die nog de weelde van al ternatieven kende. Het was de slotcere-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 27