Charlotte timmert hard aan de weg
Goor
Musical 'Starlight
Express' raast
alleen in Bochum
fESTBRABANTSE HARDROCKBAND IN FINALE NCRV'S PAPERCLIP
Het bewogen leven
van een
onbewogen gezicht
Tom Lanoye schreef
roman voor de ramsj
Liever zonder hersenen
HENSTEN
[DIENSTEN
EDIENSTEN
J K NIEUWS
ZATERDAG 24 DECEMBER 1988
Tanja Teunissen uit Hooge Zwaluwe doet denken
aan de Amerikaanse zangeres Joan Jett en ze
houdt zich ook bezig met het genre hardrock.
Voorlopig heeft ze met de band Charlotte alleen
nog bekendheid in de eigen regio.
Oakwood, visie op licht en ruimte
fOXK
VPRO BRENGT DRIEDELIGE TV-DOCUMENTAIRE OVER BUSTER KEATON
Baantje
Diep dal
Rolschaatsen
den op 23 en 30 december in
de bovenzaal van jongeren
centrum Jamash in Terneu"
zen. De deur van het centrum
is telkens vanaf 21.00
open.
uur
Hoofdplaat, 11.00 uur ds. R v
Nummerdor van Breskens.
Hulst, 9.30 uur ds. B.A. van dw
Wel. Kerstviering.
Nieuwvliet, 11.00 uur ds. Mietus
Oostburg, 10.00 uur vierino
kerstfeest. 6
Philippine, 10.00 uur dienst te Sas
van Gent.
Ketranchement, 11.00 uur ds r
Balk.
Sas van Gent, 10.00 uur hr. j
Dubbeldam.
Schoondijke, 9.30 uur dhr. jp
Ende.
St.-Anna ter Muiden, dienst te
Sluis.
St.-Kruis, 9.30 uur ds. H. Valk.
Sluis, 9.30 uur ds. C. Balk.
Sluiskil, 10.00 u. ds. W.J. van
Meeuwen. Gezinsdienst
Terneuzen, Grote kerk, 10.30 uur
ds. C. Hoogendoorn. Goede Her-
derkerk, 10.00 uur ds. M.C. van
der Meer, 19.00 uur ds. M.C. van
der Meer. Opstandingskerk, 9.00
uur ds. C.L. de Rooy.
Waterlandkerkje, 11.00 uur ds
P.F. de Vries.
IJzendijke, 9.30 uur ds. Meeuse.
Zaamslag, 10.00 uur ds. R.H.M. de
Jonge.
GEREFORMEERDE KERKEN
Axel, 10.00 uur ds. E. van der
Weide.
Hoek, 10.00 en 15.00 uur ds J. Jur-
jens.
Terneuzen, Noordstraatkerk, 9.00
r uur dhr. D. de Best. Opstandings
kerk, Zaamslag, 10.00 uur ds. A,
de Haan.
Aardenburg, 9.30 uur ds. M. Lo-
rier, gez. dienst in doopsgezinde
kerk.
Breskens, 17.00 uur ds. Nummer
dor (gez. dienst in de Ned.-herv
kerk).
Oostburg, 11.00 uur ds. M. Lorier
17.00 uur gezinsdienst
Schoondijke, 9.30 uur ds. J. van
de Hoek, 16.30 uur interkerkelijk
kerstfeest in ger. kerk.
GEREFORMEERDE KERKEN
(VRIJGEMAAKT)
Axel, 10.00 ds. T. Bosma, 15.00 uur
ds. G. de Kimpe.
Terneuzen, 10.00 en 15.00 uur ds.
C. Mewe.
Zaamslag, 9.30 en 15.00 uur ds. A.
Kruizinga.
CHRISTELIJKE GEREFOK-
MEERDE GEMEENTE
Breskens, 9.30 uur ds. Nummer
dor (gez. dienst in de Ned.-herv.
kerk).
Cadzand, 9.30 uur ds. L. Mietus.
Nieuwvliet, 11.00 uur ds. L. Mie
tus.
LEGER DES HEILS
Terneuzen, Donze Visserstraat,
11.00 uur kerstkoffiedienst.
N- Axel - H. Gregorius de Grote, zat
19 u. en 23 u. zond. en maand 11
de u.
en
Zuiddorpe - H. Maria Hemel-
u. vaart zat 21.00 u. zond en
maand 9.45 u.
het Past. P.v.d. Veeken, Hulst, teL
- 01140-81207 of 81000.
KANAALZONE
Terneuzen, Philippine, Axel,
Westdorpe, Sas van Gent - Van
- zond. 12 u. tot dinsd. 12 u Past J.
Voeten, tel. 01150-19451.
zijde 112 113 in Nederlands
Volkslied van Pollmann en
lat Triggers. Verder nemen we
en vast en voorschot op oud-
jaarsavond. Van mevrouw
Valke te Clinge ontvingen we
N begin van dit jaar navolgend
lied:
vij
Mij n vader sliep in de kribbe;
't kribbeken was te maken,
iet toen sliep hij in 't laken;
't laken was te wassen.
Toen sliep hij in de plassen;
ie, de plassen waren te diep.
Ie- Toen sliep hij in het riet;
't riet dat was te lang.
9, Toen sliep hij in het zand;
't zand dat was te rond.
Toen sliep hij bij de hond;
lie de hond die was niet thuis
Toen sliep hij bij de muis;
de muis kroop in zijn hol.
et- en at er zij n buikj e vol.
Enkele korte bijdragen, oud
or- en met een diepe betekenis en
die ook een brede versprei
ding hebben, tekenden we op
ine uit de mond van Mon de
Maayer te Nieuw-Namen/
ie- Kieldrecht.
Dat alle mensen met al hun
zo gebreken,
zichzelven eens bekeken,
:ha- dan zouden zij het praten,
over anderen wel laten.
nog Laat ebbe en vloeien,
dat ieder zich met zichzelf®
3od bemoeie.
Die wat weet van mij en de
mijnen,
oor - die gaat naar huis en beziet
de zijnen,
een En zij n die vrij van gebreken,
dan mag hij van mij en de
mijnen spreken!
de
van Zalig kerstfeest,
wa
ad- Pegam.
„Het enige lastige van mijn beroep is dat
je altijd ergens naar toe moet en dat je met
het huidige verkeer nooit weet of je het
haalt."
Hans van Wllligenburg, tv-presentator
DE STEM
G1
poor Henk den Ridder
Maar daar kan vandaag wel eens verandering in komen.
Want dan zendt de NCRV de eindstrijd van Paperclip
Radio uit en Charlotte is een van de drie finalisten.
Drummer Perry Stevens (20)
uitRaamsdonksveer meent een
verklaring voor het plotselinge
succes van de hardrockband
Charlotte te kennen: „We heb
ben het vanaf het begin profes
sioneel aangepakt: een uitge
balanceerde bezetting, door
dachte arrangementen, een
goede weergave van het geluid
en een perfecte lichtshow. We
hebben zelfs echte roadies, die
onze installatie twee uur voor
aanvang van het optreden op
gaanstellen."
Die professionele aanpak
ontbrak bij Sfinx, de band die
vooraf ging aan Charlotte. Op
de bassist na speelden alle hui
dige leden van Charlotte in
Sfinx. Deze groep maakte
covers van bekend repertoire
en bracht eigen werk. Maar
Sfinx werd zijn eigen muziek
beu en toen een van de leden
ook nog in dienst moest was het
snel afgelopen.
Toch bleef de muziek door de
aderen van de oud-leden stro
men en dat leidde in februari
1987 tot de oprichting van
Charlotte. De nieuwe muziek
Tanja, het gezicht van de
hardrock-band Charlotte.
- foto archief de stem
werd hardrock. De naam Char
lotte heeft te maken met de
titel van een nummer van Iron
Maiden waarin Charlotte
wordt genoemd. „En het is een
lieve naam voor een hardrock
band," verklaart zangeres
Tanja Teunissen (22) uit Hooge
Zwaluwe.
De nieuwe band was er, de
nieuwe muzieksoort was geko
zen en Charlotte kon hard aan
de slag. Binnen twee maanden
slaagde de groep erin een
nieuw, eigen repertoire te pre
senteren. De composities wor
den gemaakt door toetsenist
René de Wit uit Made en gita
rist Conné Bekkers uit Chaam
en gaan over 'van alles'.
Langzamerhand begon
Charlotte een eigen stijl te ont
wikkelen. Ook de optredens
kregen een herkenbare opzet.
Perry Stevens: „Je moet je pu
bliek tijdens een optreden blij
ven boeien. Daarom beginnen
we onze show met nummers
die direct aanslaan. Feesten
voor het publiek dus. Dan vol
gen wat mysterieusere num
mers en aan het einde van het
optreden gaan we beuken."
Tanja valt bij: „We hebben
een keer een bewerking van
Waterloo van Abba gespeeld.
Dat was effe feesten." Ze zegt
het met een onmiskenbaar Rot
terdams accent. „Dat was een
verrassing voor het publiek.
Want je kunt niet altijd het
zelfde spelen."
De band kreeg er steeds
meer zin in. Het enthousiasme
sloeg over op het repertoire.
„De muziek ging spontaner
klinken, zodat we de nummers
beter konden gaan uitwerken.
We gingen overal op letten: op
de breaks, op de sfeer, op de
spanning, alles kreeg aan
dacht," betoogt Perry.
Inmiddels was Ruud Broe
ders aangetrokken als mana
ger. Broeders is de zanger gi
tarist van Bertus Staigerpaip
uit Geertruidenberg. Al snel
dook hij met de band de studio
in. Charlotte profiteerde duide
lijk van de studio-ervaring, die
de nieuwbakken manager bij
Bertus Staigerpaip had opge
daan.
Er werden drie nummers op
genomen: Can you see me, One
step en There's a better way.
Het bandje werd naar de Hil-
versumse bonzen opgestuurd
en iedereen reageerde vol
geestdrift. „Maar het heeft
nooit wat opgeleverd," zegt
Tanja, in het dagelijks leven
activiteitenbegeleidster in het
Merwede-ziekenhuis in Dor
drecht.
Totdat de NCRV in oktober
opbelde. Of Charlotte zin had
een paar weken nadien mee te
doen aan de talentenjacht Pa
perclip Radio. Daar had de
band wel oren naar en het ge
drevenheid steeg met de dag.
Toen kwam die zwarte dag in
november.
„We hadden een optreden
gehad voor de KPJ in Chaam.
Op 5 november. Op de terug
weg is onze basgitarist veron
gelukt." Tanja en Perry wor
den stil en kijken naar de
grond als ze eraan terugden
ken. De 20-jarige Jos Verhoe
ven uit Baarle-Nassau was als
basgitarist vanaf het begin bij
Charlotte betrokken.
Ruud Broeders bewees op
nieuw zijn waarde. „Hij zei:
'Jullie kunnen over twee we
ken of over twee maanden
gaan repeteren, maar verder
gaan moet je.' Wij wilden eerst
niet. We hadden ook niet meer
gerepeteerd na dat ongeluk,"
verhaalt Tanja.
De vier achtergebleven leden
besloten met het lood in de
schoenen door te gaan en trok
ken Hans van Schijndel uit
Geertruidenberg aan als bas
sist. De reis naar Hilversum
kon beginnen. Tanja en Perry
bekennen dat ze het best span
nend vonden.
„We gingen er naar toe en
dachten in een grote zaal voor
veel publiek moesten spelen. Zo
klinkt het in ieder geval op de
radio. Maar toen bleek dat het
publiek alleen maar bestaat uit
de leden en de begeleiders van
de andere twee deelnemers,"
onthult Tanja.
Het eerste optreden in Pa-
Tanja Teunissen en Perry Stevens van Charlotte: klaar voor de radio-finale.
foto de stem/dick de boer
perclip Radio verliep glansrijk.
Het Nederlandse publiek koos
Charlotte (telefonisch) als win
naar en dat betekende dat de
Dongemondse headbangers en
kele weken later aan de kwar
taalfinale mee mochten doen.
Ook die werd gewonnen.
Vandaag staan de Brabantse
hardrockers in de finale, samen
met Brown's Daughter uit Den
Bosch en Kleur uit Venray.
Zonder koffiedik te willen kij
ken zegt Perry: „Ik denk dat
we wel een kansje maken." Als
Charlotte wint staat de deur
naar het grote succes open.
De prijs bestaat uit het uit
brengen van een single. Char
lotte wil 'Can you see me' opne
men, omdat dat nummer al een
paar keer op de radio is ge
weest. Daarnaast mag de groep
zich bij winst een jaar lang
'Paperclip-band van het jaar'
noemen.
„En het toeval wil dat de
NCRV de plaat van de winnaar
in januari gaat uitroepen tot
NCRV's Favorietschijf," ver
klapt Perry. De finale wordt
vanmiddag van 12.00 tot 14.00
uur rechtstreeks uitgezonden
op Radio 3. De fans van Char-
(ADVERTENTIE)
Ons ontwerp voor uw
bungalow, vrijstaand of
twee-onder-een-kap huis
is de eerste stap naar uw
droomhuis.Volgens uw
wensen, binnen uw bud
get en afhankelijk van de
grond. We helpen u vrij
blijvend op weg.
bouwers met visie
Postbus 187,4900 AD Oosterhout,tel. 01620-54228
Door onze rtv-redactie
HILVERSUM - Buster
Keaton wordt met Charlie
Chaplin en Harold Lloyd
gerekend tot de grootste
komieken van de stomme
film. Zijn vindingrijkheid
in het bedenken van grap
pen, zijn gezicht waarop
nooit een spier vertrok, en
zijn riskante stuntwerk
hebben vele onvergetelijke
hoogtepunten van slap
stick opgeleverd.
Over het bewogen leven ach
ter het onbewogen gezicht
van Buster Keaton zendt de
VPRO vanaf komende zon
dag een driedelige televisie
documentaire uit. De serie,
getiteld 'Buster Keaton - A
hard act to follow', is ge
maakt voor de Engelse com
merciële tv-maatschappij
Thames Television door Ke
vin Brownlow en David Gill,
dezelfden die de al eerder
door de VPRO uitgezonden
serie The unknown Chaplin
op hun naam hebben staan.
Joseph Francis Keaton (de
bijnaam Buster werd hem la
ter toegemeten) werd in 1895
geboren, bijna letterlijk op
het toneel. Zijn ouders had
den een reizend revuegezel
schap, waarin Buster ging
meedraaien vanaf het mo
ment dat hij leerde lopen. Het
was een harde leerschool,
want vader Keaton runde de
ruwste show van Amerika en
smeet zijn zoon regelmatig
met grgte kracht tegen het
decor om de lachlust van het
publiek op te wekken.
Protesten van de kinderbe
scherming konden de familie
Keaton niet uiteendrijven,
wel de drankzucht van vader.
Uiteindelijk was pa te vaak
dronken om op het toneel te
staan en Buster vertrok naar
New York. Daar liep hij toe
vallig Roscoe 'Fatty' Ar-
buckle tegen het lijf. Aan
deze komiek, wiens carrière
na een valse beschuldiging
van moord tragisch werd ge
broken, heeft Keaton zijn op
komst in de film te danken.
Arbuckle hielp hem aan een
baantje in de filmstudio van
Joseph Schenck en werd zijn
beste vriend en collega.
In die beginperiode ont
wikkelde Keaton zich tot een
meester in het improviseren
van grappen tijdens de opna
men. Hij werkte nooit met
een van tevoren uitgewerkt
script. Opmerkelijk was ook
dat Keaton nooit een stunt
man gebruikte. Hij deed alles
zelf, soms met gevaar voor
eigen leven. Tijdens het fil
men van Sherlock jr. brak hij
zijn nek, toen hij van een wa
tertank op de spoorrails viel,
maar Keaton kwam daar pas
12 jaar later achter. Bij opna
men op wild water sloeg hij
bijna met zijn boot te pletter,
toen een touw brak. De angst-
aanjagende ervaring staat
keurig op film.
Hij liet een keer de gevel
van een huis over zich heen
vallen, waarbij hij tot een
Buster Keaton in 'The General', zijn ambitieuze film
over de Amerikaanse Burgeroorlog. - fotovpro
paar centimeter nauwkeurig
op de juiste plek moest staan,
anders had het gevaarte van
pakweg 500 kilo hem verplet
terd. Aan het einde van zijn
leven had Keaton littekens
over zijn hele lijf, zowat van
elke film een.
Begin jaren dertig raakte
Keaton, net als zijn vader,
aan de drank. Toen daar nog
de scheiding van zijn eerste
vrouw Natalie Talmadge, de
beeldschone schoonzuster van
Schenck, overheen kwam,
kwam Keaton in een diep dal
terecht. Bijna twintig jaar
moest hij knokken om daar
weer uit te komen. In die tijd
verdiende hij een karig sala
ris als anoniem moppen-
schrijver bij de MGM-stu-
dio's.
De keer ten goede kwam in
de jaren vijftig, toen in Ame
rika een Keaton-revival op
gang kwam. Die leidde tot een
toekenning van een Special
Academy Award (Oscar) in
1959 en vlak voor zijn dood, in
1966, smaakte Keaton het ge
noegen luid te worden toege
juicht tijdens het Filmfestival
van Venetië. Keaton had ein
delijk de erkenning als ge
niale komiek waarop hij zo
lang had moeten wachten.
'A hard act to follow' volgt
het leven van Keaton gede
tailleerd en volgens een be
proefd recept. De makers
hebben de filmarchieven af
gestroopt op oud, soms nog
niet eerder vertoond mate
riaal en gesproken met vak
genoten, vrienden en Buster
Keatons weduwe Eleanor,
zijn derde echtgenote. Ook
zijn fragmenten opgenomen
van een interview met de ko
miek zelf. Het resultaat is een
documentaire waarin de
filmliefhebbers ruimschoots
hun nieuwsgierigheid naar
feiten kunnen bevredigen,
maar waarbij ook doodge
woon lekker kan worden ge
lachen.
Door Henk Egbers
Tom Lanoye heeft zich voor het eerst bij de Nederlands
talige romanschrijvers gevoegd met het debuut 'Alles
moet weg'. Deze titel uit het verkopersjargon is niet al
leen typerend voor de inhoud van de roman, maar ook
voor de manier waarop Lanoye zijn eigen winkel aan de
man probeert te brengen.
Tom Lanoye hoort bij de in Ne
derland spraakmakende
Vlaamse artiesten. Zijn dicht
kunst bracht hij al over de
toonbank met de titels 'In de
piste' en 'Een slagerszoon met
een brilletje'. Anderen zullen
hem kennen van het podium.
Iedere zondagmorgen om half-
tien zendt BRT-radio het pro
gramma 'De taalstrijd' uit,
waarin een aantal gevatte da
mes en heren reageren op
woord- en gedachtenspelletjes.
Tom Lanoye is daarbij meestal
moeders leukste.
In zo'n kort flitsend pro
gramma komt dat vaak heel
leuk over. Moeilijker wordt dat
als je dat zo'n 267 pagina's aan
een stuk probeert vol te hou
den. Het verhaal, dat alle grap
pen, grollen en understate
ments dan bij elkaar moet hou
den, zal van een grote origina
liteit en spanning moeten zijn,
wil het een aardige roman blij
ven. Dat is niet het geval.
'Alles moet weg' is een ker-
misstuk vol studentikoos ge
leuter en opgeblazen lol. Maar,
eerlijk is eerlijk, er zullen le
zers zijn die dat prachtig vin
den en ervan smullen. Het gaat
over Tony Hanssen die geen zin
heeft om te studeren en in de
handel zijn slag wil slaan. Zijn
maat Soos blijft in Gent boven
de wetboeken hangen om jurist
te worden. Een deel van de ro
man bestaat uit brieven van
Tony aan Soos. In die brieven
fantaseert hij een werkelijk
heid van de geslaagde zaken
man. Zijn oplichterspraktijken
worden keurig verpakt.
Tony rijdt masturberend in
een busje door het land en pro
beert (gestolen) goederen aan
lotte worden vandaag om 11.30
uur bij Het Turfschip in Breda
verwacht. Daar richt de NCRV
een mobiele studio in. Om 13.45
uur zal de spanning breken,
want dan wordt de uitslag be
kendgemaakt.
jij-jiji De donkerste week van het jaar begon wat de tv betreft op
lijij:;: een wel heel lichamelijke wijze. Zondagavond had Robert
gi;i;i Long in zijn eerste Fantastico-show een strip-quiz, waarbij
•jjijij twee kandidaten zich in een hokje uitkleedden. De dame, die
de quiz verloor, kwam poesj enaakt op het podium.
:jS| We hadden duidelijk te maken met twee 'getrainde' kandi-
daten en niet met toevallige mensen uit de zaal. Op het be-
langrijkste moment was de camera even afwezig, maar het
jijijij: was toch een primeur voor Nederland: 100% bloot op de
vroege zondagavond.
jijilii; Maandagavond confronteerde Milou van Sprang ons in
'Honderd jaar dokteren' van een piemelnaakte man. In de
uitzending over prostaatkanker testte een arts de penis van
een patient door een vinger in diens anus te steken.
:;vS Waar moet je terecht voor zaken die boven het banale van
het menselijk lijf uitstijgen? Even gekeken naar Veronica's
jijijij: Fitrace op de woensdagavond, want deze aflevering zou over
jijijiji denksport gaan. Het kietelen van je IQ kan erg leuk zij n.
jijijiji Ilona Hofstra maakte snel duidelijk dat het om heel andere
|is?i dingen ging. Ze nam ons mee naar een fitness studio (gym-
•jijijlj zaal) en onthulde: „Iedere sport is eigenlijk een denksport."
ijijijij Over de rol van het verstand kwamen we niets te weten,
ijijijij Deze Fitrace was gewoon bedoeld om de kendo-vechtsport
en het go-spel flink aan te prij zen.
jijijiji „Je moet naar het punt dat je het niet nodig hebt om te den-
jijijiji ken", verklaarde de kendo-leraar. Een jonge tennisser stond
jijijiji akelig zelfverzekerd te zijn en legde uit wat een mens in dit
ijijijij leven moet nastreven: 'compleet gedachtenloos zijn, onbe-
ijijijij wust spelen'.
j:;i;ij: Er moet dus juist niet gedacht worden, leerde Veronica ons.
Dom natuurlijk om iets anders te verwachten. Ilona Hofstra
ijijijij preseteerde ooit een discussieprogramma op de tv. Dat viel
ijijijij niet goed bij Veronica en daarom werd ze in een joggingpak
•jijijij gestoken en het bos in gestuurd. Afgetraind en bezweet mag
ijijijij ze nu over sport praten alsof het een religie is. Volledige
i;j;j;j; overgave is het motto. En vooral niet je verstand gebruiken,
jijijiji Toen was er nog (donderdag) de Kr~ .^itenbus. Winter-
jijijiji sport kritisch bekeken door Frits Bom. Wie eenmaal in het
jijijij: gips heeft gezeten, gebruikt voortaan zijn hersenen wel, zou
jijijiji je denken. Over de ski-sport werd echter weinig gesproken.
ji;iii;i Naast mooie winterplaatjes zagen we rood aangelopen Hol-
landers in een Oostenrijks plaatsje arm in „„.n deinen en
ijijijij zingen van 'Tulpen uit Amsterdam' en 'Hondelul'.
ijijijij Het gezin Woestenberg uit Den Helder werd onderworpen
ijijijij aan de geneugten van de wintersport. Het zoontje weende
ijijijij bitter toen hij zware skischoenen aan zijn voetjes kreeg na
ijijijij een rt~ 14 uren. Moeder vond het toch wel erg duur en
i;i;i;i; vader verklaarde„Deze j ongen houdt van boerekool en lek-
jijijiji kere jus. Dat hebben ze hiero niet. Net oliebollen, die aard-
jijijiji appelen."
ijijijij Toch noemde hij de week in Oostenrijk 'wunderbar'. Mensen
ijijijij die op 2 kilometer hoogte van Frits Bom gratis met hun fa-
ijijijij milie mochten bellen, hadden het allemaal over het slechte
ijijijij eten. „We slapen met z'n tienen op een kamer", zei een jonge
wintersporter ietwat murw. „Maar och, volgende week ben
jijijiji ik toch weer thuis I
ijijijij Geen wonder dat de Hollanders, die 99% van de gasten vor
ig;;; men, troost zoeken in de drink- en zing-avondjes, die alle
sneeuw-ellende doen smelten. Bij deze mensen maken de re-
jijijiji kensommen van Bom (Oostenrijk is zeer duur) geen indruk,
jijijiji De televisie besluit het jaar in lage sferen. Van denken zal
jijijij; niet veel meer terecht komen, denk ik.
Door Raoul van den Booren
BOCHUM - Sprookjesachtige lichteffecten, de hele zaal als
podium, indrukwekkende technieken, flitsende muziek en
dans, bizarre kostuums en een sentimentele love-story.
Tom Lanoye.
foto koos m. gordijn
de man te brengen. Dat levert
dwaze praktijken op bij boe
ren, burgers en buitenlui. Maar
de opbrengst is niets. Uiteinde
lijk verzuipt hij zijn geld en
pleegt met een andere maat een
bankoverval in Texenderlo.
Het einde is triest. Maar ge
leefd heeft hij I
„Soos zal slagen voor zijn
herexamens. Met vrucht. Bin
nen een paar jaar is hij afge
studeerd en zal hij een niet on
belangrijke betrekking weten
te bemachtigen bij een Kort-
rijks makelaarskantoor. Hij
huwt, krijgt twee kinderen, en
veertig jaar later doen de
maaien zich tegoed aan zijn
lijk. Alles bij elkaar een ver
haal dat niet waard is om ver
teld te worden." Wat mij be
treft het verhaal van Tony ook
niet, al Tom Lanoye: 'Alles
moet weg". Uitg. Bert Bakker,
prijs 29.90.
Die ingrediënten samen vor
men de spektakulaire theater
show 'Starlight Express', een
gigantische miljoenenproduk-
tie die de komende jaren bezoe
kers uit heel Europa naar het
Duitse Roergebied moet trek
ken.
'Starlight Express' is een
musical van de hand van An
drew Lloyd Webber, de schrij
ver van monstersuccessen als
'Evita' en 'Cats'. Ook zijn
nieuwste geesteskind, waarin
een verhaal rond treintjes
wordt opgevoerd, heeft al met
veel succes gelopen in het Lon
den, Tokio en New York.
Volgens contract krijgt Bo
chum de komende drie jaar als
enige plaats op het Europese
vasteland het recht 'Starlight
Express' op te voeren. De stad
verwacht daar zoveel van dat
speciaal voor deze uitvoeringen
een hal is opgetrokken van 24
miljoen mark. Die kan later
weliswaar voor andere doel
einden ingezet worden, maar
de bedoeling is toch dat de
'Starlight Express' hier nog
zo'n zes jaar doorheen raast.
Vooral in de kersttijd moet de
musical in de Roerstreek hèt
uitstapje worden.
Bussen met Starlight-toeristen
zijn in Bochum inmiddels een
vertrouwd gezicht. De musical
draait nu een half jaar lang
acht maal per week en heeft tot
nog toe uitsluitend volle zalen
van 1500 toeschouwers getrok
ken. Dat moet ook wel, want
het duurt minstens drie jaar
voordat de producenten hun
boekhouding weer in het zwart
kunnen voeren. De produktie
met haar 150 vaste medewer
kers kost in totaal 12 miljoen
mark, 2 miljoen meer dan de
voorganger Cats.
Dat is ook te merken aan de
pittige prijzen in de souvenir-
standjes in de hal. De bezoekers
die een herinnering mee naar
huis willen nemen kunnen
daar terecht voor Starlight-
horloges, -joggingpakken, -ha
logeenlampen, -minitreinen en
T-shirts. De goedkoopste plaat
sen in de zaal kosten 25 mark,
de beste en duurste 80 mark.
Het verhaal van Starlight
Express is simpel. Door de
luidsprekers klinkt de stem
van een jongetje dat door zijn
moeder naar bed is gestuurd.
Hij begint daar te dromen dat
al zijn speelgoedtreintjes tot le
ven komen. Op de bühne wor
den die voorgesteld door in fu
turistische kostuums gehulde
acteurs op rolschaatsen. Zo zijn
er de locomotieven Elektra, E-
Lok, Espresso, Hashamoto,
Krupp en andere sneltreinen
uit de hele wereld. Zij trekken
allemaal hun eigen wagons zo
als de restauratiewagen Dinah
en slaapwagen Belle.
Aangespoord door opzwepende
discomuziek snellen de rol-
schaats-treinen door de zaal.
Dat gebeurt op de 250 meter
lange banen die de hal door
kruisen en tussen het publiek
doorlopen. Een ijzeren spoor
brug op het poidium zwaait
vervaarlijk heen en weer om
steile hellingen vor de rol
schaatsers te vormen. De ac
teurs leveren bewonderens
waardige prestaties door tij
dens dit vermoeiende racen en
dansen ook nog eens live te zin
gen via een om de nek geklemd
microfoontje.
Een gekunsteld verhaal,
maar bij Starlight Express
gaat het vooral om het visuele
spektakel. Daarvoor zorgen de
bijzondere lichteffecten die de
zaal eranderen in een romanti
sche nachtelijke sterrenhemel,
een verwarrend spoorwegem
placement of een dol makende
discotheek. Het uitgebreide or
kest speelt onder de bühne. Via
monitoren zijn de verrichtin
gen van de dirigent te volgen.
Aan het geluid is zoveel aan
dacht besteed dat de meest ver
wende Hi Fi-liefhebber ver
steld zal staan. De teksten van
de liedjes daarentegen zijn
moeilijk te volgen door het ge
kauwde Duits van de overwe
gend Engelse acteurs.