Charlotte timmert hard aan de weg Goor Musical 'Starlight Express' raast alleen in Bochum fESTBRABANTSE HARDROCKBAND IN FINALE NCRV'S PAPERCLIP Het bewogen leven van een onbewogen gezicht Tom Lanoye schreef roman voor de ramsj Liever zonder hersenen HENSTEN [DIENSTEN EDIENSTEN J K NIEUWS ZATERDAG 24 DECEMBER 1988 Tanja Teunissen uit Hooge Zwaluwe doet denken aan de Amerikaanse zangeres Joan Jett en ze houdt zich ook bezig met het genre hardrock. Voorlopig heeft ze met de band Charlotte alleen nog bekendheid in de eigen regio. Oakwood, visie op licht en ruimte fOXK VPRO BRENGT DRIEDELIGE TV-DOCUMENTAIRE OVER BUSTER KEATON Baantje Diep dal Rolschaatsen den op 23 en 30 december in de bovenzaal van jongeren centrum Jamash in Terneu" zen. De deur van het centrum is telkens vanaf 21.00 open. uur Hoofdplaat, 11.00 uur ds. R v Nummerdor van Breskens. Hulst, 9.30 uur ds. B.A. van dw Wel. Kerstviering. Nieuwvliet, 11.00 uur ds. Mietus Oostburg, 10.00 uur vierino kerstfeest. 6 Philippine, 10.00 uur dienst te Sas van Gent. Ketranchement, 11.00 uur ds r Balk. Sas van Gent, 10.00 uur hr. j Dubbeldam. Schoondijke, 9.30 uur dhr. jp Ende. St.-Anna ter Muiden, dienst te Sluis. St.-Kruis, 9.30 uur ds. H. Valk. Sluis, 9.30 uur ds. C. Balk. Sluiskil, 10.00 u. ds. W.J. van Meeuwen. Gezinsdienst Terneuzen, Grote kerk, 10.30 uur ds. C. Hoogendoorn. Goede Her- derkerk, 10.00 uur ds. M.C. van der Meer, 19.00 uur ds. M.C. van der Meer. Opstandingskerk, 9.00 uur ds. C.L. de Rooy. Waterlandkerkje, 11.00 uur ds P.F. de Vries. IJzendijke, 9.30 uur ds. Meeuse. Zaamslag, 10.00 uur ds. R.H.M. de Jonge. GEREFORMEERDE KERKEN Axel, 10.00 uur ds. E. van der Weide. Hoek, 10.00 en 15.00 uur ds J. Jur- jens. Terneuzen, Noordstraatkerk, 9.00 r uur dhr. D. de Best. Opstandings kerk, Zaamslag, 10.00 uur ds. A, de Haan. Aardenburg, 9.30 uur ds. M. Lo- rier, gez. dienst in doopsgezinde kerk. Breskens, 17.00 uur ds. Nummer dor (gez. dienst in de Ned.-herv kerk). Oostburg, 11.00 uur ds. M. Lorier 17.00 uur gezinsdienst Schoondijke, 9.30 uur ds. J. van de Hoek, 16.30 uur interkerkelijk kerstfeest in ger. kerk. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Axel, 10.00 ds. T. Bosma, 15.00 uur ds. G. de Kimpe. Terneuzen, 10.00 en 15.00 uur ds. C. Mewe. Zaamslag, 9.30 en 15.00 uur ds. A. Kruizinga. CHRISTELIJKE GEREFOK- MEERDE GEMEENTE Breskens, 9.30 uur ds. Nummer dor (gez. dienst in de Ned.-herv. kerk). Cadzand, 9.30 uur ds. L. Mietus. Nieuwvliet, 11.00 uur ds. L. Mie tus. LEGER DES HEILS Terneuzen, Donze Visserstraat, 11.00 uur kerstkoffiedienst. N- Axel - H. Gregorius de Grote, zat 19 u. en 23 u. zond. en maand 11 de u. en Zuiddorpe - H. Maria Hemel- u. vaart zat 21.00 u. zond en maand 9.45 u. het Past. P.v.d. Veeken, Hulst, teL - 01140-81207 of 81000. KANAALZONE Terneuzen, Philippine, Axel, Westdorpe, Sas van Gent - Van - zond. 12 u. tot dinsd. 12 u Past J. Voeten, tel. 01150-19451. zijde 112 113 in Nederlands Volkslied van Pollmann en lat Triggers. Verder nemen we en vast en voorschot op oud- jaarsavond. Van mevrouw Valke te Clinge ontvingen we N begin van dit jaar navolgend lied: vij Mij n vader sliep in de kribbe; 't kribbeken was te maken, iet toen sliep hij in 't laken; 't laken was te wassen. Toen sliep hij in de plassen; ie, de plassen waren te diep. Ie- Toen sliep hij in het riet; 't riet dat was te lang. 9, Toen sliep hij in het zand; 't zand dat was te rond. Toen sliep hij bij de hond; lie de hond die was niet thuis Toen sliep hij bij de muis; de muis kroop in zijn hol. et- en at er zij n buikj e vol. Enkele korte bijdragen, oud or- en met een diepe betekenis en die ook een brede versprei ding hebben, tekenden we op ine uit de mond van Mon de Maayer te Nieuw-Namen/ ie- Kieldrecht. Dat alle mensen met al hun zo gebreken, zichzelven eens bekeken, :ha- dan zouden zij het praten, over anderen wel laten. nog Laat ebbe en vloeien, dat ieder zich met zichzelf® 3od bemoeie. Die wat weet van mij en de mijnen, oor - die gaat naar huis en beziet de zijnen, een En zij n die vrij van gebreken, dan mag hij van mij en de mijnen spreken! de van Zalig kerstfeest, wa ad- Pegam. „Het enige lastige van mijn beroep is dat je altijd ergens naar toe moet en dat je met het huidige verkeer nooit weet of je het haalt." Hans van Wllligenburg, tv-presentator DE STEM G1 poor Henk den Ridder Maar daar kan vandaag wel eens verandering in komen. Want dan zendt de NCRV de eindstrijd van Paperclip Radio uit en Charlotte is een van de drie finalisten. Drummer Perry Stevens (20) uitRaamsdonksveer meent een verklaring voor het plotselinge succes van de hardrockband Charlotte te kennen: „We heb ben het vanaf het begin profes sioneel aangepakt: een uitge balanceerde bezetting, door dachte arrangementen, een goede weergave van het geluid en een perfecte lichtshow. We hebben zelfs echte roadies, die onze installatie twee uur voor aanvang van het optreden op gaanstellen." Die professionele aanpak ontbrak bij Sfinx, de band die vooraf ging aan Charlotte. Op de bassist na speelden alle hui dige leden van Charlotte in Sfinx. Deze groep maakte covers van bekend repertoire en bracht eigen werk. Maar Sfinx werd zijn eigen muziek beu en toen een van de leden ook nog in dienst moest was het snel afgelopen. Toch bleef de muziek door de aderen van de oud-leden stro men en dat leidde in februari 1987 tot de oprichting van Charlotte. De nieuwe muziek Tanja, het gezicht van de hardrock-band Charlotte. - foto archief de stem werd hardrock. De naam Char lotte heeft te maken met de titel van een nummer van Iron Maiden waarin Charlotte wordt genoemd. „En het is een lieve naam voor een hardrock band," verklaart zangeres Tanja Teunissen (22) uit Hooge Zwaluwe. De nieuwe band was er, de nieuwe muzieksoort was geko zen en Charlotte kon hard aan de slag. Binnen twee maanden slaagde de groep erin een nieuw, eigen repertoire te pre senteren. De composities wor den gemaakt door toetsenist René de Wit uit Made en gita rist Conné Bekkers uit Chaam en gaan over 'van alles'. Langzamerhand begon Charlotte een eigen stijl te ont wikkelen. Ook de optredens kregen een herkenbare opzet. Perry Stevens: „Je moet je pu bliek tijdens een optreden blij ven boeien. Daarom beginnen we onze show met nummers die direct aanslaan. Feesten voor het publiek dus. Dan vol gen wat mysterieusere num mers en aan het einde van het optreden gaan we beuken." Tanja valt bij: „We hebben een keer een bewerking van Waterloo van Abba gespeeld. Dat was effe feesten." Ze zegt het met een onmiskenbaar Rot terdams accent. „Dat was een verrassing voor het publiek. Want je kunt niet altijd het zelfde spelen." De band kreeg er steeds meer zin in. Het enthousiasme sloeg over op het repertoire. „De muziek ging spontaner klinken, zodat we de nummers beter konden gaan uitwerken. We gingen overal op letten: op de breaks, op de sfeer, op de spanning, alles kreeg aan dacht," betoogt Perry. Inmiddels was Ruud Broe ders aangetrokken als mana ger. Broeders is de zanger gi tarist van Bertus Staigerpaip uit Geertruidenberg. Al snel dook hij met de band de studio in. Charlotte profiteerde duide lijk van de studio-ervaring, die de nieuwbakken manager bij Bertus Staigerpaip had opge daan. Er werden drie nummers op genomen: Can you see me, One step en There's a better way. Het bandje werd naar de Hil- versumse bonzen opgestuurd en iedereen reageerde vol geestdrift. „Maar het heeft nooit wat opgeleverd," zegt Tanja, in het dagelijks leven activiteitenbegeleidster in het Merwede-ziekenhuis in Dor drecht. Totdat de NCRV in oktober opbelde. Of Charlotte zin had een paar weken nadien mee te doen aan de talentenjacht Pa perclip Radio. Daar had de band wel oren naar en het ge drevenheid steeg met de dag. Toen kwam die zwarte dag in november. „We hadden een optreden gehad voor de KPJ in Chaam. Op 5 november. Op de terug weg is onze basgitarist veron gelukt." Tanja en Perry wor den stil en kijken naar de grond als ze eraan terugden ken. De 20-jarige Jos Verhoe ven uit Baarle-Nassau was als basgitarist vanaf het begin bij Charlotte betrokken. Ruud Broeders bewees op nieuw zijn waarde. „Hij zei: 'Jullie kunnen over twee we ken of over twee maanden gaan repeteren, maar verder gaan moet je.' Wij wilden eerst niet. We hadden ook niet meer gerepeteerd na dat ongeluk," verhaalt Tanja. De vier achtergebleven leden besloten met het lood in de schoenen door te gaan en trok ken Hans van Schijndel uit Geertruidenberg aan als bas sist. De reis naar Hilversum kon beginnen. Tanja en Perry bekennen dat ze het best span nend vonden. „We gingen er naar toe en dachten in een grote zaal voor veel publiek moesten spelen. Zo klinkt het in ieder geval op de radio. Maar toen bleek dat het publiek alleen maar bestaat uit de leden en de begeleiders van de andere twee deelnemers," onthult Tanja. Het eerste optreden in Pa- Tanja Teunissen en Perry Stevens van Charlotte: klaar voor de radio-finale. foto de stem/dick de boer perclip Radio verliep glansrijk. Het Nederlandse publiek koos Charlotte (telefonisch) als win naar en dat betekende dat de Dongemondse headbangers en kele weken later aan de kwar taalfinale mee mochten doen. Ook die werd gewonnen. Vandaag staan de Brabantse hardrockers in de finale, samen met Brown's Daughter uit Den Bosch en Kleur uit Venray. Zonder koffiedik te willen kij ken zegt Perry: „Ik denk dat we wel een kansje maken." Als Charlotte wint staat de deur naar het grote succes open. De prijs bestaat uit het uit brengen van een single. Char lotte wil 'Can you see me' opne men, omdat dat nummer al een paar keer op de radio is ge weest. Daarnaast mag de groep zich bij winst een jaar lang 'Paperclip-band van het jaar' noemen. „En het toeval wil dat de NCRV de plaat van de winnaar in januari gaat uitroepen tot NCRV's Favorietschijf," ver klapt Perry. De finale wordt vanmiddag van 12.00 tot 14.00 uur rechtstreeks uitgezonden op Radio 3. De fans van Char- (ADVERTENTIE) Ons ontwerp voor uw bungalow, vrijstaand of twee-onder-een-kap huis is de eerste stap naar uw droomhuis.Volgens uw wensen, binnen uw bud get en afhankelijk van de grond. We helpen u vrij blijvend op weg. bouwers met visie Postbus 187,4900 AD Oosterhout,tel. 01620-54228 Door onze rtv-redactie HILVERSUM - Buster Keaton wordt met Charlie Chaplin en Harold Lloyd gerekend tot de grootste komieken van de stomme film. Zijn vindingrijkheid in het bedenken van grap pen, zijn gezicht waarop nooit een spier vertrok, en zijn riskante stuntwerk hebben vele onvergetelijke hoogtepunten van slap stick opgeleverd. Over het bewogen leven ach ter het onbewogen gezicht van Buster Keaton zendt de VPRO vanaf komende zon dag een driedelige televisie documentaire uit. De serie, getiteld 'Buster Keaton - A hard act to follow', is ge maakt voor de Engelse com merciële tv-maatschappij Thames Television door Ke vin Brownlow en David Gill, dezelfden die de al eerder door de VPRO uitgezonden serie The unknown Chaplin op hun naam hebben staan. Joseph Francis Keaton (de bijnaam Buster werd hem la ter toegemeten) werd in 1895 geboren, bijna letterlijk op het toneel. Zijn ouders had den een reizend revuegezel schap, waarin Buster ging meedraaien vanaf het mo ment dat hij leerde lopen. Het was een harde leerschool, want vader Keaton runde de ruwste show van Amerika en smeet zijn zoon regelmatig met grgte kracht tegen het decor om de lachlust van het publiek op te wekken. Protesten van de kinderbe scherming konden de familie Keaton niet uiteendrijven, wel de drankzucht van vader. Uiteindelijk was pa te vaak dronken om op het toneel te staan en Buster vertrok naar New York. Daar liep hij toe vallig Roscoe 'Fatty' Ar- buckle tegen het lijf. Aan deze komiek, wiens carrière na een valse beschuldiging van moord tragisch werd ge broken, heeft Keaton zijn op komst in de film te danken. Arbuckle hielp hem aan een baantje in de filmstudio van Joseph Schenck en werd zijn beste vriend en collega. In die beginperiode ont wikkelde Keaton zich tot een meester in het improviseren van grappen tijdens de opna men. Hij werkte nooit met een van tevoren uitgewerkt script. Opmerkelijk was ook dat Keaton nooit een stunt man gebruikte. Hij deed alles zelf, soms met gevaar voor eigen leven. Tijdens het fil men van Sherlock jr. brak hij zijn nek, toen hij van een wa tertank op de spoorrails viel, maar Keaton kwam daar pas 12 jaar later achter. Bij opna men op wild water sloeg hij bijna met zijn boot te pletter, toen een touw brak. De angst- aanjagende ervaring staat keurig op film. Hij liet een keer de gevel van een huis over zich heen vallen, waarbij hij tot een Buster Keaton in 'The General', zijn ambitieuze film over de Amerikaanse Burgeroorlog. - fotovpro paar centimeter nauwkeurig op de juiste plek moest staan, anders had het gevaarte van pakweg 500 kilo hem verplet terd. Aan het einde van zijn leven had Keaton littekens over zijn hele lijf, zowat van elke film een. Begin jaren dertig raakte Keaton, net als zijn vader, aan de drank. Toen daar nog de scheiding van zijn eerste vrouw Natalie Talmadge, de beeldschone schoonzuster van Schenck, overheen kwam, kwam Keaton in een diep dal terecht. Bijna twintig jaar moest hij knokken om daar weer uit te komen. In die tijd verdiende hij een karig sala ris als anoniem moppen- schrijver bij de MGM-stu- dio's. De keer ten goede kwam in de jaren vijftig, toen in Ame rika een Keaton-revival op gang kwam. Die leidde tot een toekenning van een Special Academy Award (Oscar) in 1959 en vlak voor zijn dood, in 1966, smaakte Keaton het ge noegen luid te worden toege juicht tijdens het Filmfestival van Venetië. Keaton had ein delijk de erkenning als ge niale komiek waarop hij zo lang had moeten wachten. 'A hard act to follow' volgt het leven van Keaton gede tailleerd en volgens een be proefd recept. De makers hebben de filmarchieven af gestroopt op oud, soms nog niet eerder vertoond mate riaal en gesproken met vak genoten, vrienden en Buster Keatons weduwe Eleanor, zijn derde echtgenote. Ook zijn fragmenten opgenomen van een interview met de ko miek zelf. Het resultaat is een documentaire waarin de filmliefhebbers ruimschoots hun nieuwsgierigheid naar feiten kunnen bevredigen, maar waarbij ook doodge woon lekker kan worden ge lachen. Door Henk Egbers Tom Lanoye heeft zich voor het eerst bij de Nederlands talige romanschrijvers gevoegd met het debuut 'Alles moet weg'. Deze titel uit het verkopersjargon is niet al leen typerend voor de inhoud van de roman, maar ook voor de manier waarop Lanoye zijn eigen winkel aan de man probeert te brengen. Tom Lanoye hoort bij de in Ne derland spraakmakende Vlaamse artiesten. Zijn dicht kunst bracht hij al over de toonbank met de titels 'In de piste' en 'Een slagerszoon met een brilletje'. Anderen zullen hem kennen van het podium. Iedere zondagmorgen om half- tien zendt BRT-radio het pro gramma 'De taalstrijd' uit, waarin een aantal gevatte da mes en heren reageren op woord- en gedachtenspelletjes. Tom Lanoye is daarbij meestal moeders leukste. In zo'n kort flitsend pro gramma komt dat vaak heel leuk over. Moeilijker wordt dat als je dat zo'n 267 pagina's aan een stuk probeert vol te hou den. Het verhaal, dat alle grap pen, grollen en understate ments dan bij elkaar moet hou den, zal van een grote origina liteit en spanning moeten zijn, wil het een aardige roman blij ven. Dat is niet het geval. 'Alles moet weg' is een ker- misstuk vol studentikoos ge leuter en opgeblazen lol. Maar, eerlijk is eerlijk, er zullen le zers zijn die dat prachtig vin den en ervan smullen. Het gaat over Tony Hanssen die geen zin heeft om te studeren en in de handel zijn slag wil slaan. Zijn maat Soos blijft in Gent boven de wetboeken hangen om jurist te worden. Een deel van de ro man bestaat uit brieven van Tony aan Soos. In die brieven fantaseert hij een werkelijk heid van de geslaagde zaken man. Zijn oplichterspraktijken worden keurig verpakt. Tony rijdt masturberend in een busje door het land en pro beert (gestolen) goederen aan lotte worden vandaag om 11.30 uur bij Het Turfschip in Breda verwacht. Daar richt de NCRV een mobiele studio in. Om 13.45 uur zal de spanning breken, want dan wordt de uitslag be kendgemaakt. jij-jiji De donkerste week van het jaar begon wat de tv betreft op lijij:;: een wel heel lichamelijke wijze. Zondagavond had Robert gi;i;i Long in zijn eerste Fantastico-show een strip-quiz, waarbij •jjijij twee kandidaten zich in een hokje uitkleedden. De dame, die de quiz verloor, kwam poesj enaakt op het podium. :jS| We hadden duidelijk te maken met twee 'getrainde' kandi- daten en niet met toevallige mensen uit de zaal. Op het be- langrijkste moment was de camera even afwezig, maar het jijijij: was toch een primeur voor Nederland: 100% bloot op de vroege zondagavond. jijilii; Maandagavond confronteerde Milou van Sprang ons in 'Honderd jaar dokteren' van een piemelnaakte man. In de uitzending over prostaatkanker testte een arts de penis van een patient door een vinger in diens anus te steken. :;vS Waar moet je terecht voor zaken die boven het banale van het menselijk lijf uitstijgen? Even gekeken naar Veronica's jijijij: Fitrace op de woensdagavond, want deze aflevering zou over jijijiji denksport gaan. Het kietelen van je IQ kan erg leuk zij n. jijijiji Ilona Hofstra maakte snel duidelijk dat het om heel andere |is?i dingen ging. Ze nam ons mee naar een fitness studio (gym- •jijijlj zaal) en onthulde: „Iedere sport is eigenlijk een denksport." ijijijij Over de rol van het verstand kwamen we niets te weten, ijijijij Deze Fitrace was gewoon bedoeld om de kendo-vechtsport en het go-spel flink aan te prij zen. jijijiji „Je moet naar het punt dat je het niet nodig hebt om te den- jijijiji ken", verklaarde de kendo-leraar. Een jonge tennisser stond jijijiji akelig zelfverzekerd te zijn en legde uit wat een mens in dit ijijijij leven moet nastreven: 'compleet gedachtenloos zijn, onbe- ijijijij wust spelen'. j:;i;ij: Er moet dus juist niet gedacht worden, leerde Veronica ons. Dom natuurlijk om iets anders te verwachten. Ilona Hofstra ijijijij preseteerde ooit een discussieprogramma op de tv. Dat viel ijijijij niet goed bij Veronica en daarom werd ze in een joggingpak •jijijij gestoken en het bos in gestuurd. Afgetraind en bezweet mag ijijijij ze nu over sport praten alsof het een religie is. Volledige i;j;j;j; overgave is het motto. En vooral niet je verstand gebruiken, jijijiji Toen was er nog (donderdag) de Kr~ .^itenbus. Winter- jijijiji sport kritisch bekeken door Frits Bom. Wie eenmaal in het jijijij: gips heeft gezeten, gebruikt voortaan zijn hersenen wel, zou jijijiji je denken. Over de ski-sport werd echter weinig gesproken. ji;iii;i Naast mooie winterplaatjes zagen we rood aangelopen Hol- landers in een Oostenrijks plaatsje arm in „„.n deinen en ijijijij zingen van 'Tulpen uit Amsterdam' en 'Hondelul'. ijijijij Het gezin Woestenberg uit Den Helder werd onderworpen ijijijij aan de geneugten van de wintersport. Het zoontje weende ijijijij bitter toen hij zware skischoenen aan zijn voetjes kreeg na ijijijij een rt~ 14 uren. Moeder vond het toch wel erg duur en i;i;i;i; vader verklaarde„Deze j ongen houdt van boerekool en lek- jijijiji kere jus. Dat hebben ze hiero niet. Net oliebollen, die aard- jijijiji appelen." ijijijij Toch noemde hij de week in Oostenrijk 'wunderbar'. Mensen ijijijij die op 2 kilometer hoogte van Frits Bom gratis met hun fa- ijijijij milie mochten bellen, hadden het allemaal over het slechte ijijijij eten. „We slapen met z'n tienen op een kamer", zei een jonge wintersporter ietwat murw. „Maar och, volgende week ben jijijiji ik toch weer thuis I ijijijij Geen wonder dat de Hollanders, die 99% van de gasten vor ig;;; men, troost zoeken in de drink- en zing-avondjes, die alle sneeuw-ellende doen smelten. Bij deze mensen maken de re- jijijiji kensommen van Bom (Oostenrijk is zeer duur) geen indruk, jijijiji De televisie besluit het jaar in lage sferen. Van denken zal jijijij; niet veel meer terecht komen, denk ik. Door Raoul van den Booren BOCHUM - Sprookjesachtige lichteffecten, de hele zaal als podium, indrukwekkende technieken, flitsende muziek en dans, bizarre kostuums en een sentimentele love-story. Tom Lanoye. foto koos m. gordijn de man te brengen. Dat levert dwaze praktijken op bij boe ren, burgers en buitenlui. Maar de opbrengst is niets. Uiteinde lijk verzuipt hij zijn geld en pleegt met een andere maat een bankoverval in Texenderlo. Het einde is triest. Maar ge leefd heeft hij I „Soos zal slagen voor zijn herexamens. Met vrucht. Bin nen een paar jaar is hij afge studeerd en zal hij een niet on belangrijke betrekking weten te bemachtigen bij een Kort- rijks makelaarskantoor. Hij huwt, krijgt twee kinderen, en veertig jaar later doen de maaien zich tegoed aan zijn lijk. Alles bij elkaar een ver haal dat niet waard is om ver teld te worden." Wat mij be treft het verhaal van Tony ook niet, al Tom Lanoye: 'Alles moet weg". Uitg. Bert Bakker, prijs 29.90. Die ingrediënten samen vor men de spektakulaire theater show 'Starlight Express', een gigantische miljoenenproduk- tie die de komende jaren bezoe kers uit heel Europa naar het Duitse Roergebied moet trek ken. 'Starlight Express' is een musical van de hand van An drew Lloyd Webber, de schrij ver van monstersuccessen als 'Evita' en 'Cats'. Ook zijn nieuwste geesteskind, waarin een verhaal rond treintjes wordt opgevoerd, heeft al met veel succes gelopen in het Lon den, Tokio en New York. Volgens contract krijgt Bo chum de komende drie jaar als enige plaats op het Europese vasteland het recht 'Starlight Express' op te voeren. De stad verwacht daar zoveel van dat speciaal voor deze uitvoeringen een hal is opgetrokken van 24 miljoen mark. Die kan later weliswaar voor andere doel einden ingezet worden, maar de bedoeling is toch dat de 'Starlight Express' hier nog zo'n zes jaar doorheen raast. Vooral in de kersttijd moet de musical in de Roerstreek hèt uitstapje worden. Bussen met Starlight-toeristen zijn in Bochum inmiddels een vertrouwd gezicht. De musical draait nu een half jaar lang acht maal per week en heeft tot nog toe uitsluitend volle zalen van 1500 toeschouwers getrok ken. Dat moet ook wel, want het duurt minstens drie jaar voordat de producenten hun boekhouding weer in het zwart kunnen voeren. De produktie met haar 150 vaste medewer kers kost in totaal 12 miljoen mark, 2 miljoen meer dan de voorganger Cats. Dat is ook te merken aan de pittige prijzen in de souvenir- standjes in de hal. De bezoekers die een herinnering mee naar huis willen nemen kunnen daar terecht voor Starlight- horloges, -joggingpakken, -ha logeenlampen, -minitreinen en T-shirts. De goedkoopste plaat sen in de zaal kosten 25 mark, de beste en duurste 80 mark. Het verhaal van Starlight Express is simpel. Door de luidsprekers klinkt de stem van een jongetje dat door zijn moeder naar bed is gestuurd. Hij begint daar te dromen dat al zijn speelgoedtreintjes tot le ven komen. Op de bühne wor den die voorgesteld door in fu turistische kostuums gehulde acteurs op rolschaatsen. Zo zijn er de locomotieven Elektra, E- Lok, Espresso, Hashamoto, Krupp en andere sneltreinen uit de hele wereld. Zij trekken allemaal hun eigen wagons zo als de restauratiewagen Dinah en slaapwagen Belle. Aangespoord door opzwepende discomuziek snellen de rol- schaats-treinen door de zaal. Dat gebeurt op de 250 meter lange banen die de hal door kruisen en tussen het publiek doorlopen. Een ijzeren spoor brug op het poidium zwaait vervaarlijk heen en weer om steile hellingen vor de rol schaatsers te vormen. De ac teurs leveren bewonderens waardige prestaties door tij dens dit vermoeiende racen en dansen ook nog eens live te zin gen via een om de nek geklemd microfoontje. Een gekunsteld verhaal, maar bij Starlight Express gaat het vooral om het visuele spektakel. Daarvoor zorgen de bijzondere lichteffecten die de zaal eranderen in een romanti sche nachtelijke sterrenhemel, een verwarrend spoorwegem placement of een dol makende discotheek. Het uitgebreide or kest speelt onder de bühne. Via monitoren zijn de verrichtin gen van de dirigent te volgen. Aan het geluid is zoveel aan dacht besteed dat de meest ver wende Hi Fi-liefhebber ver steld zal staan. De teksten van de liedjes daarentegen zijn moeilijk te volgen door het ge kauwde Duits van de overwe gend Engelse acteurs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17