>SEN
EMMING
[jk
:n
"öuue
SPORT
MAXHAVE1AAR
NA EEN
OLVO
Directeur en admi nistrateur Ajax vrij
Spanjaard eist ton
pan Johan Cruyff
Amsterdam - Directeur
|Arie van Eijden en admini
strateur Gerard Holsheimer
Iran Ajax zijn gistermiddag
op vrije voeten gesteld.
KEES EN MIEKE TIJSTERMAN WEER ZONDER FABRIEKSSTEUN NAAR DAKAR
Het vervolg ophef boek
agen.Wie anders?
50%
boutique
VRIJDAG 23 DECEMBER 1988
I BARCELONA - De Barcelonese zakenman en ex-be-
I «uurslid van voetbalclub Espanol, Pablo Ornaque, wil de
Ijwcelona-trainer voor de rechtbank dagen om een schuld
P innen van ruim 100.000. Ornaque verklaarde deze week
Ieen persconferentie dat Cruijff hem „de beroerdste mo-
I tenten in zijn leven heeft bezorgd."
Sporttotalisator ge elt meer voor topsport
Rooks en Van Gennip
sportlui van het jaar
Hendriks verzekerd van sponsor
Oennis van der Gijp 4 duels geschorst
Uitstel in zaak Theunisse
Verlangen op non-aktief bij Eindhoven
Italië verslaat ook Schotland
Den Bosch verliest in Split
Rogers leider in schaak Groningen
sportieve exclusieve dameskleding
dijk want u krijgt een lekkere
Volvo.
s wegligging, de vlotte wend-
oersstabiliteit bij alle snelhe-
n een veilige comfortabele en
ijke prijs.
voor 1989 geldende, geredu-
:twijfeld nog meer verhogen,
ontbreken. Wij zijn elke dag
18.00 uur (zaterdag tot 15.00
-97455
Feestelijke korting
op onze winter
collectie tot
MarkM^
Oosterhout tel. 01620 - 33722
DESTgM
fïan Eijden zat sinds afgelopen
I maandag in hechtenis, Hols-
I lieimer was gistermiddag aan
gehouden. Rechter-commissa-
|ns mr. A.J.G.M. de Jong he
lsloot later op de dag de 'bewa-
Ijng' van beide Ajax-werkne-
I iners te schorsen.
I Beiden werden in vrijheid
gesteld onder voorwaarden, die
liets afwijken van de regels
waar oud-bestuurslid Bartels
en oud-voorzitter Harmsen
zich aan te houden hebben. Dit
verschil heeft te maken met de
positie van het tweetal, dat bij
Ajax werkzaam is.
Van Eijden en Holsheimer
mogen de resultaten van het
lopende onderzoek naar de
'zwart-geldaffaire' niet naar
buiten brengen en geen contact
onderhouden met oud-be
stuursleden van Ajax. Wel mo
gen zij contact hebben met die
nu nog functionerende be
stuursleden Kraan en Been die
op dit moment de lopende gani,g
van zaken waarnemen.
Voorts is het beiden toege
staan zich op het Ajax-com-
plex te begeven: Van Eijden
de gehele week, Holsheimer
alleen op werkdagen.
Omdat beiden elkaar
uiteraard nogal eens tegen
komen in de Ajax-kantoren,
is de rechter-commissaris
met de betrokkenen een
unieke constructie overeen
gekomen, opdat zij elkaar
niet tegen het lijf kunnen lo
pen. In de komende periode
van (maximaal) twaalf da
gen, werkt Arie van Eijden
's morgens en Gerard Hols
heimer 's middags.
De rechter-commissaris
heeft gisteren - achter ge
sloten deuren - ook het door
Ajax ingediende bezwaar
schrift behandeld. De RC
geeft hierover binnen vijf
dagen uitsluitsel. Mr. J. Ita-
lianer, een van de raadslie
den van Ajax heeft dit des
gevraagd meegedeeld.
De voetbalclub had be
zwaar gemaakt tegen het
feit dat zij van de officier
van justitie, G. van Oven,
geen inzage had gekregen in
alle stukken die betrekking
hadden op het vermeende
zwart-geld circuit.
De officier heeft een aan
tal stukken inmiddels wel
aan de advocaten ter be
schikking gesteld, maar er
ontbreekt nog één stuk. Van
Oven acht het in het belang
van het onderzoek deze ge
gevens voorlopig niet vrij te
geven, aldus Italianer.
Beste amateurs in woestijn
Zestien Nederlandse avonturiers gaan eerste
kerstdag in Versailles op pad voor de elfde 'rallyraid'
op Dakar. Zonder de deelname van Jan de Rooij is de
Nederlandse inbreng in de top van het klassement dit
keer uiterst gering. Veertien van de zestien
landgenoten zullen in het grote leger van naamlozen
ploeterend de tienduizend kilometer lange route vol
kuilen, zandduinen, rotsblokken, modder en
laaghangende oerwoudflora trotseren. De overige
twee vormen geen directe bedreigen voor de
fabrieksteams van Peugeot, Mitsubishi en Land
Rover, maar geen enkele chauvinistische Fransman
zal raar opkijken wanneer ze in Dakar bij de eerste
tien staan. Al jaren zijn de beste amateurs in de rally.
„Publicitair gezien zit je al bij voorbaat met ze
gebakken. Ook al worden ze honderdste", aldus hun
nieuwe hoofdsponsor. In Frankrijk zijn ze
populairder dan in eigen land. Het echtpaar Kees en
Mieke Tij sterman begint zondag aan haar vijfde
Parijs-Dakar. Weer als amateur. Mieke vindt het best
zo, Kees hunkert naar meer.
Door Ad Pertij s
WADDINXVEEN - Iets meer dan een maand geleden
hadden Kees en Mieke Tij sterman (hij 35, zij 33) alle
hoop op een vijfde deelname opgegeven. Mitsubishi
Nederland had begin dit jaar al aangekondigd te zul
len stoppen en nieuwe aanbiedingen waren er niet.
Toen kwam Rucanor op de
proppen. Hij bedrijf duikt als
zoveelste in de wereld van
het avontuur en ziet Parijs-
Dakar als de ideale etalage.
Kees Tij sterman sloeg snel
aan de slag, kocht een nieuwe
body voor zijn Mitsubishi
Pajero, bestelde een vracht
onderdelen in Japan en char
terde de Pegaso-vrachtwa-
gen van Cor Bezemer als
volgwagen.
Het avontuur werd begroot
op drie ton en dat moest via
allerlei grote en kleine spon
sors bij elkaar geraapt wor
den.
„Ik wist natuurlijk dat Mit-
subishi-importeur HNG niet
meer verder wilde. Maar
toen ik hoorde dat het fa-
brieksteam in Frankrijk be
zig was om Jan de Rooij als
rijder in te lijven werd ik
toch even nijdig. Ik gunde het
Jan de Rooij van harte, maar
ik vond het wel raar dat ze
plots niets meer voor mij
konden doen. Ik heb toch drie
jaar uitstekend voor ze ge
presteerd."
De Nederlandse importeur
trok zich de kritiek van de
doorgaans uiterst kalme Tij-
sterman aan en besloot als
nog met het echtpaar in zee
te gaan. HNG regelde een
nieuwe fabrieksmotor en
sindsdien sleutelt Kees Tij-
sterman weer fluitend in zijn
nissenhut in Waddinxveen.
Begin deze week was het
werk af. In minder dan een
maand tijd bouwde Tij ster
man zijn nieuwe bolide op.
„Tijd om serieus te testen heb
ik niet gehad. Ik vertrouw er
echter op dat alles goed zal
gaan. En ach, zo'n grote gok
is het niet. Jim en Huub Ver
meulen zijn een paar jaar te
rug gestrand omdat ze de
wagen te weinig getest had
den. Maar vergis je niet, dat
was een compleet nieuw ont
worpen wagen. Bij een proto
voeg je wel zoveel verschil
lende componenten samen
dat alles uitvoerig getest
moet worden. Ik werk met
beproefde basiselementen.
Het chassis is van vorig jaar,
is dus gewoon goed. Daarop
heb ik een nieuwe, geheel uit
kevlar bestaande body ge
monteerd. De nieuwe motor
kon ik er moeiteloos inhan-
gen. Nee, ondanks het feit dat
het weer een haastklus was,
heb ik de wagen optimaal
kunnen preparen. Hij is nu
precies zoals ik hem wil heb
ben."
Tijdens de presentatie van de
blauwe bolide afgelopen
woensdag in Waddinxveen
kon Kees Tij sterman de
nieuwsgierigen niet meer
bijzonderheden geven dan
wat cijfertjes uit specifica
tie-lijst: „De nieuwe ben-
zine-motor levert 270 pk, te
genover 100 in standaard-
Kees en Mieke Tijsterman: Parijs-Dakar veteranen, maar nog steeds als amateurs in de
race. - fotoanp
uitvoering. Vraag me niet
hoe ze dat gedaan hebben. Ik
heb de motor door tijdgebrek
nog niet open gehad. Ik denk
dat de gemonteerde turbo het
merendeel van de extra pk's
levert. Verder bestaat de
body dus geheel uit kevlar.
Het preciese gewicht weet ik
nog niet, maar ik denk dat de
wagen rond de 1600 kilo
weegt. Dat merken we wel op
de keuring in Parijs. Ook de
lichtmetalen velgen zorgen
voor gewichtsbesparing en
uiteraard is de vering ver
zwaard en zijn schroef veren
gemonteerd. De benzinetank
kan maar liefst 390 liter
brandstof bevatten en is ex
plosie-vrij. Kortom, zonder
meer de beste wagen die ik
ooit in de afgelopen vijf jaar
ter beschikking heb gehad."
Kees Tij sterman is er de
chauffeur niet naar om met
het snellere materiaal direct
de confrontatie met de Peu-
geots en fabrieks-Mitsubishi
op te zoeken. „Je moet er van
uit gaan dat je tegen de fa
brieksteams kansloos bent.
Direct vol gas van start gaan
is dom en zinloos als je maar
een enkel voertuig tot je be
schikking hebt. Peugeot kan
het doen. Die bouwen aan de
finish gewoon weer een verse
wagen op. Heb je die moge
lijkheid niet dan moet je rus
tig aan beginnen. Ik zal die
i extra's pk's dus niet direct
(gebruiken om harder te rij
den. Door het grotere vermo
gen hoef ik motor niet zo
:zwaar te belasten en dat ver
groot de kans weer dat ik
hem heel hou tot Dakar."
Tij sterman voegt er haastig
sian toe dat bekeken rijden
:riiet wil zeggen dat hij gaat
;dtten slapen. „We zullen
Ihard doorrijden, maar zeker
(geen gekke dingen doen. Ari
Vatanen kan zich dat ik zijn
Peugeot wel veroorloven, ik
niet. Gelukkig kan ik me
goed inhouden, kom ik niet in
cj e verleiding om de fabrieks-
wagens in het begin te vol
gden."
K'.ees Tijsterman is echte Da
kar-specialist. Evenals de
Franse ster Patrick Zaniroli
schittert hij maar een keer
per jaar. De Zuidhollander
z;ou zonder meer een kans
hebber op de eindoverwin
ning zijn wanneer iedereen
met slechts een wagen en een
enkele monteur op pad mocht
gaan. Waar anderen luid
brullend door het zand ploe
gen, neemt Tijsterman snel,
nu aar haast fluisterstil de
hi ndernissen. Steeds de juiste
versnelling pakkend en de
motor zo min mogelijk belas
tend. En daarin schuilt het
grote geheim van Dakar-Pa
rijs. Hij koestert zijn mate
riaal en zal daarom ook nu
weer rustig zijn kans af
wachten. „Uitvallers komen
er weer genoeg en ook Peu
geot is er niet van verzekerd
dat alle vier hun wagens het
einde halen."
Het echtpaar gaat dit keer
voor het eerst met een eigen
volgwagen van start. Cor Be
zemer en zijn Belgische Pe-
gaso heeft de nodige Dakar
ervaring. Hij offert zich hele
maal op voor de 'Tijsterlie-
den': „De vrachtwagens mo
gen dit keer niet mee doen in
de wedstrijd. We mogen wel
pas een uur na de laatste
deelnemer vertrekken. Dat is
een nadeel. Dan zit ik toch
steeds een paar uur achter
Kees en Mieke. Van de moge
lijkheid om stukken af te
snijden zullen we als het
enigszins mag en kan geen
gebruik maken. Stel dat ze
halverwege met stukken
staan, wat heb ik er dan aan
dat ik ruim op tijd klaar sta
bij de finish". En weer wordt
met een jaloers oog naar de
fabrieksteams gekeken: „In
derdaad die jongens hebben
meerdere volgwagens. Een
gedeelte volgt de rally, een
gedeelte rijdt direct naar de
finish en een aantal mon
teurs wordt direct naar de fi-
nishplaats gevlogen."
Hoewel Kees Tij sterman in
het verleden heeft verklaard
dat hij met een professionele
navigator ongetwijfeld hoger
zou eindigen („nu moeten we
nogal eens stoppen om uit te
zoeken waar we zijn en hoe
we verder moeten") stapt
stralende Mieke weer vrolijk
in, sans rancune. „Ik heb er
totaal geen moeite mee wan
neer alleen Kees in een fa-
brieksteam zou worden op
genomen. Waarom zou ik?
Kaartlezen in de woestijn is
een kwestie van zelfvertrou
wen. Je kunt wel gewoon de
sporen van je voorganger
volgen, maar wie zegt dat die
op de goede weg zit. Het geeft
erg veel voldoening de juiste
route gevonden te hebben
door bijvoorbeeld de andere
sporen te negeren. Wanneer
ik er echter een keer naast zit
is alle zelfvertrouwen weg.
Ik geval van twijfel volg ik
dan toch de sporen ook al
moeten we volgens het route-
boek de andere kant op. Dat
geeft inderdaad spanningen
in de wagen. Mijn twijfels
slaan namelijk over op Kees.
Ben ik zelfverzekerd, dan
twijfelt ook hij niet. Negeren
we moeiteloos de sporen van
de rest."
Mieke Tij sterman heeft er
nog geen idee van wat hen te
wachten staat vanaf eerste
kerstdag. „Tijd om te ver
kennen heb je als amateur
niet. We zijn dus helemaal
aangewezen op het routeboek
en als ervaren Dakar-deel
nemer houd je er rekening
mee dat daarin enorm veel
fouten en onvolkomenheden
staan. Zo op het eerste ge
zicht is de rally minder
zwaar dan vorig jaar. Maar
we zien wel wat we tegen ko
men."
Ook Kees Tij sterman weet
dat de zaken in Parijs-Dakar
snel een keer kunnen nemen.
Neem nu 1987. De ene na de
andere Mitsubishi-fabrieks-
rijder viel uit en halverwege
de rally ontfermden de
werkloze fabrieksmonteurs
zich plots over de prive-Pa-
jero van Tijsterman. „Uiter
aard zag Mitsubishi graag
zoveel mogelijk van haar
wagens in de top staan. Ze
hadden er plots alle belang
bij dat onze Pajero het einde
haalde. Toch wel leuk zoiets."
In stilte hoopt hij weer op
zo'n ontwikkeling. Want er
gens begrijpt hij het nog
steeds niet dat het fabriek
steams hem voor 1989 over
het hoofd heeft gezien.
de verlichte make-upspiegel, de
i intervalschakelaar en het
3olf Miljonair is een auto die zn
la n 'ook voorstellen dat u 't liefst nu
wagendealer gaat. Geen slecht
air is zeer beperkt leverbaar,
ijzijnde dealeradres kunt u bellen
IPablo Ornaque verkocht ruim tien jaar geleden een kantoor aan
I"Maatschappij CPB die eigendom was van Johan Cruijff en van
I zakenbehartiger Michel Basilevitch. De eerste rekeningen
reRlen trouw betaald.
Ike h Pr°Wemen begonnen volgens Ornaque toen Cruijff de za-
lk»ft n van Basilevitch defintief overnam. Volgens Ornaque
|;S'9ruijff de laatste rekening van drie miljoen peseta's, ruim
Isch w' noo't tetaald. Bovendien zou Cruijff hem nog ƒ7.000
Ischu zhn voor kosten aan telefoon en electriciteit. De totale
1«n iS 'n tien iaartÜd door renteverlies opgelopen tot ruim een
I CruTf ^ue verzekert dat hij met zijn aanklacht uitsluitend Johan
|puhr i"h?t schaamrood op de wangen wil bezorgen, omdat hij
llfet 'ik 'leeft verzekerd dat hij mij nog nooit heeft ontmoet."
hij eventueel beurt wil Ornaque schenken aan een
en aan de fans van voetbalclubs Espanol.
DEN HAAG (ANP) - De Stichting
Nationale Sporttotalisator stelt, in
1989 een ton meer beschikbaar
voor de individuele begeleiding
van topsporters.
De totale bijdrage uit toto/lotto-geil
den voor deze NOC/NSF-activiteit be
draagt ruim een miljoen guldlien
1.080.000,-).Op basis van de progno
ses van half augustus komt er het ko
mend jaar ruim vijftig miljoen gulden
vrij voor besteding uit de inleg van to
to/lotto.
Daarvan ontvangt de sportsector
32.620.492,- en via het Prins Bernha rd
Fonds, het Koningin Juliana Fonds ie:n
de Stichting Wervingsacties Volksge
zondheid de sectoren cultuur, maat
schappelijk welzijn en volksgezond
heid 17.263,160,-.
Een klein bedrag 379.508,-) is gere
serveerd voor toewijzigingen van deel
2 van het bestedingsplan.
Er zal in 1989 rond ƒ700.000,- m&ex
zijn te verdelen dan in 1988. Besloten is
dat dit bedrag voor de helft ten goede
zal komen aan het Verenigings Hal
lenplan, dat voor het eerst bij wijze
van experiment bij de verdeling is be
trokken. De post verenigings-accomo-
daties is verhoogd met 150.000,-.
Voor het overige zijn de grote ru
brieken vrijwel ongewijzigd: Koepel
organisaties en KNVB krijgen bijna
twaalf miljoen, het betaald voetbal
bijna drie miljoen en het trainings- en
wedstrijdwezen van de landelijke
sportorganisaties ruim tien miljoen.
Het is niet onmogelijk dat vanaf
volgend jaar gewerkt zal worden met
een andere verdeelsleutel. De Neder
landse Sportfederatie wil iets meer
prioriteit geven aan de topsport. De
commissie Lichamelijke Vorming zal
daarover advies uitbrengen. Het be
stuur van de SNS wijst er dan ook op
dat aan de toewijzingen voor 1989 geen
enkel recht kan worden ontleend voor
het verkrijgen van een bijdrage in la
tere jaren.
BUSSUM (ANP) - De wielrenner Steven
Rooks is door 45 Nederlandse sportjournalis
ten gekozen tot sportman van het jaar 1988.
Rooks eindigde dit jaar als tweede in de Ronde
van Frankrijk, won de bergetappe naar
l'Alpe-d'Huez en werd klimmerskoning.
Sportvrouw werd drievoudig Olympisch
schaatskampioene Yvonne van Gennip. Het
Nederlands voetbalelftal werd uitgeroepen tot
sportploeg van dit jaar.
De verkiezingen hadden plaats in een tv-uit-
zending van de AVRO in Bussum. In de cate
gorie 'sportman van het jaar' werd de voetbal
ler Marco van Basten tweede en de schaatser
Leo Visser derde. Bij de dames eindigde de
wielrenster Monique Knol op de tweede plaats
en de veelvoudig karatekampioene Guusje
van Mourik werd derde.
Het roeiersduo Ronald Florijn en Nico Rienks
behaalden in de categorie 'sportploeg' de
tweede plaats. PSV werd derde.
NIEUWSOVERZICHT
HOOGEVEEN (ANP) - Martin Hendriks kan nog zeker
twee winters proberen wereldkampioen veldrijden te wor
den. Na zijn ontslag bij Panasonic wegens gebrek aan pres
taties vond hij een privé-sponsor in Unigarant, de verzeke
ringsmaatschappij van de ANWB, sinds jaar en dag geld
schieter van zijn club De Peddelaars.
Oud-bondscoach André Boskamp bemiddelde tussen het
bedrijf en de veldrijder. Boskamp is zijn technisch en zake
lijk adviseur. De 23-jarige Hendriks tekende een contract
voor vijftien maanden. Tussen de twee crossseizoenen in
volgt hij bij de sponsor een opleiding tot schade-expert.
BREDA - De tuchtcommissie van de KNVB heeft Dennis
van der Gijp, de laatste man van NAC, voor vier wedstrij
den van het eerste team van de Bredase eerste-divisie-club
geschorst.
Van der Gijp kreeg de straf vanwege het feit dat hij verle
den week tijdens de competitiestrijd tussen de reserves van
PSV en NAC een rode kaart had opgelopen. Van der Gijp
werd toen van het veld gestuurd, omdat hij een trappende
beweging naar een tegenstander had gemaakt.
AMSTERDAM (ANP) - De commissie sportsponsoring komt
op 10 januari opnieuw bij elkaar om zich te buigen over de
zaak Geert-Jan Theunisse. Tijdens de eerste zitting, don
derdag in Amsterdam, kwam er geen oplossing. Theunisse,
die in de afgelopen wielerseizoen en met name Ronde van
Frankrijk opzien baarde, wil weg bij zijn huidige ploeg
PDM.
Mr. Van Praag Sigaar, de voorzitter van de arbitragecom
missie van het Nationaal Instituut voor Sportsponsoring,
gelastte alle betrokkenen tot 10 januari geen uitspraken te
doen over deze zaak.
EINDHOVEN (ANP) - Eerst-divisieclub Einhoven heeft
hoofdtrainer Theo Verlangen op non-aktief gesteld. Het be
stuur is nog in onderhandeling met Verlangen over de af
wikkeling van het eventuele ontslag.
PERUGIA (Reuter) - Een maand na de overwinning op
Europees kampioen Nederland heeft het Italiaanse voetbal
elftal ook Schotland verslagen. Het wer 2-0. Beide doelpun
ten vielen na rust. Giannini opende de score uit een straf
schop in de 48e minuut na een overtreding tegen Serena.
Berti maakte in de 70e minuut 2-0 met een kopbal.
SPLIT (ANP) - Den Bosch heeft donderdagavond in Split
zijn derde wedstrijd voor de kwartfinalegroep van het toer
nooi om de Europese beker voor landskampioenen basket
bal (heren) tegen Jugoplastika met 79-86 verloren
De punten kwamen op naam van: Jugoplastika: Kukoc 20, Peraso-
vic 20, Petrovic 18, Radja 13, Sobin 8, Tabak 4 en Pavizevic 3. Den
Bosch: Kuipers 21, Thompson 16, Schilp 14, Reddick 13, Bottse 11 en
Pieterse4.
De andere uitslagen van donderdag zijn: Maccabi Tel Aviv (Isr)-
Aris Saloniki (Gri) 97-77, Scavolini Pesaro (Ita)-CSP Limoges (Fra)
90-84.
GRONINGEN (ANP) - Ian Rogers heeft donderdag de lei
ding in handen genomen in de grootmeestergroep van het
invitatie schaaktoernooi in Groningen.
Uitslagen tweede ronde: Grootmeestergroep: Piket (Ned)-Hoek-
sema (Ned) 14-14, Nunn (Eng)-rogers (Aus) 0-1, Brenninkmeijer
(Ned)-Ftacnik (Tsj) 14 -14Lautier (Fra)-Greenfeld (Isr) 14-14,Kha-
lifman (Sov)-Douven (Ned) afg.
Stand: 1. Rogers 2 punten, 2. Khalifman 1 en 1 afg., 3. Brennink
meijer, Ftacnik, Greenfeld en Lautier 1, 7. Douven 14 en 1 afg., 8.
Hoeksema, Piket en Nunn 14
Meestergroep: Vanheste (Ned)-Kirov (Bul) 1-0, Van Mil (Ned)-Gu-
revitsj (VSt) 14-14, Norwood (Eng)-Hergott (Can) 1-0, Kuif (Ned)-
Beulen (Ned) 1-0, Ristic (Joe)-Zagema (Ned) 1-0, Boersma (Nedj-
Blatny (Tsj) afg., Velikov (Bul)-Howell (Eng) afg., Ermenkov
(Bul)-De Boer (Ned) afg.
Stand aan de kop: 1. Norwood, Kuczynski (Pol), Hoi (Den), Kuif
(Ned), Martinovic (Joe), Vanheste en Ristic 2 punten.
(ADVERTENTIE)
Multatuli schreef in 1860
zijn boek 'Max Havelaar of
de koffieveilingen der Ne-
derlandsche Handelmaat
schappij'. Een bewogen pro
test tegen de koloniale wan
toestanden. Meer dan een
eeuw later is dit protest nog
altijd actueel. Het boek
vraagt om een vervolg.
Gabino en Reina verbouwen
koffie in het Zuiden van Mexi
co. Ze bezitten één hectare
grond, waarop zij lange dagen
hard werken. Zij zijn aangeslo
ten bij een coöperatie. Zo kun
nen kleine koffieboeren zich
sterk maken tegen de opkopers
die te lage prijzen bieden.
Tegenwoordig verkoopt de
coöperatie van Reina en Gabino
de oogst rechtstreeks aan de
branders. Er komt geen tussen
handelaar meer aan te pas.
Koffie met het Keurmerk van
Max Havelaar is direct inge
kocht bij zo'n coöperatie. Hier
door stijgt het inkomen van de
koffieproducenten in de derde
wereld.
Reina en Gabino krijgen hun
geld tegenwoordig ook eerder.
Een koffiepiant levert pas na
drie jaar zijn eerste bonen op.
Zo lang kunnen kleine boeren
niet op de opbrengst wachten.
De snellere betaling van Max
Havelaar maakt het overbodig,
dat zij tegen woekerrente bij de
opkopers lenen om in hun le
vensonderhoud te voorzien. Als
de bonen nog aan de struik han
gen, komt al een deel van de
verkoopprijs binnen.
Max Havelaar garandeert
Reina en Gabino verder een
rechtvaardige prijs. De afge
sproken minimumprijs biedt
hun ook voor volgende jaren
bestaanszekerheid. Al met al is
hun inkomen verdubbeld in 1
vergelijking met vroeger.
Wie hier in Nederland koffie
met het Keurmerk van Max Ha
velaar koopt, kan er zeker van
zijn dat de boeren in de derde
wereld daarvoor beter en sneller
betaald hebben gekregen. Veel
winkels en supermarkten heb
ben deze koffie.
Vraag uw winkelier.
Stichting Max Havelaar
Postbus 57,4100 AB Culemborg
Tel. 03450-19651