>SEN EMMING [jk :n "öuue SPORT MAXHAVE1AAR NA EEN OLVO Directeur en admi nistrateur Ajax vrij Spanjaard eist ton pan Johan Cruyff Amsterdam - Directeur |Arie van Eijden en admini strateur Gerard Holsheimer Iran Ajax zijn gistermiddag op vrije voeten gesteld. KEES EN MIEKE TIJSTERMAN WEER ZONDER FABRIEKSSTEUN NAAR DAKAR Het vervolg ophef boek agen.Wie anders? 50% boutique VRIJDAG 23 DECEMBER 1988 I BARCELONA - De Barcelonese zakenman en ex-be- I «uurslid van voetbalclub Espanol, Pablo Ornaque, wil de Ijwcelona-trainer voor de rechtbank dagen om een schuld P innen van ruim 100.000. Ornaque verklaarde deze week Ieen persconferentie dat Cruijff hem „de beroerdste mo- I tenten in zijn leven heeft bezorgd." Sporttotalisator ge elt meer voor topsport Rooks en Van Gennip sportlui van het jaar Hendriks verzekerd van sponsor Oennis van der Gijp 4 duels geschorst Uitstel in zaak Theunisse Verlangen op non-aktief bij Eindhoven Italië verslaat ook Schotland Den Bosch verliest in Split Rogers leider in schaak Groningen sportieve exclusieve dameskleding dijk want u krijgt een lekkere Volvo. s wegligging, de vlotte wend- oersstabiliteit bij alle snelhe- n een veilige comfortabele en ijke prijs. voor 1989 geldende, geredu- :twijfeld nog meer verhogen, ontbreken. Wij zijn elke dag 18.00 uur (zaterdag tot 15.00 -97455 Feestelijke korting op onze winter collectie tot MarkM^ Oosterhout tel. 01620 - 33722 DESTgM fïan Eijden zat sinds afgelopen I maandag in hechtenis, Hols- I lieimer was gistermiddag aan gehouden. Rechter-commissa- |ns mr. A.J.G.M. de Jong he lsloot later op de dag de 'bewa- Ijng' van beide Ajax-werkne- I iners te schorsen. I Beiden werden in vrijheid gesteld onder voorwaarden, die liets afwijken van de regels waar oud-bestuurslid Bartels en oud-voorzitter Harmsen zich aan te houden hebben. Dit verschil heeft te maken met de positie van het tweetal, dat bij Ajax werkzaam is. Van Eijden en Holsheimer mogen de resultaten van het lopende onderzoek naar de 'zwart-geldaffaire' niet naar buiten brengen en geen contact onderhouden met oud-be stuursleden van Ajax. Wel mo gen zij contact hebben met die nu nog functionerende be stuursleden Kraan en Been die op dit moment de lopende gani,g van zaken waarnemen. Voorts is het beiden toege staan zich op het Ajax-com- plex te begeven: Van Eijden de gehele week, Holsheimer alleen op werkdagen. Omdat beiden elkaar uiteraard nogal eens tegen komen in de Ajax-kantoren, is de rechter-commissaris met de betrokkenen een unieke constructie overeen gekomen, opdat zij elkaar niet tegen het lijf kunnen lo pen. In de komende periode van (maximaal) twaalf da gen, werkt Arie van Eijden 's morgens en Gerard Hols heimer 's middags. De rechter-commissaris heeft gisteren - achter ge sloten deuren - ook het door Ajax ingediende bezwaar schrift behandeld. De RC geeft hierover binnen vijf dagen uitsluitsel. Mr. J. Ita- lianer, een van de raadslie den van Ajax heeft dit des gevraagd meegedeeld. De voetbalclub had be zwaar gemaakt tegen het feit dat zij van de officier van justitie, G. van Oven, geen inzage had gekregen in alle stukken die betrekking hadden op het vermeende zwart-geld circuit. De officier heeft een aan tal stukken inmiddels wel aan de advocaten ter be schikking gesteld, maar er ontbreekt nog één stuk. Van Oven acht het in het belang van het onderzoek deze ge gevens voorlopig niet vrij te geven, aldus Italianer. Beste amateurs in woestijn Zestien Nederlandse avonturiers gaan eerste kerstdag in Versailles op pad voor de elfde 'rallyraid' op Dakar. Zonder de deelname van Jan de Rooij is de Nederlandse inbreng in de top van het klassement dit keer uiterst gering. Veertien van de zestien landgenoten zullen in het grote leger van naamlozen ploeterend de tienduizend kilometer lange route vol kuilen, zandduinen, rotsblokken, modder en laaghangende oerwoudflora trotseren. De overige twee vormen geen directe bedreigen voor de fabrieksteams van Peugeot, Mitsubishi en Land Rover, maar geen enkele chauvinistische Fransman zal raar opkijken wanneer ze in Dakar bij de eerste tien staan. Al jaren zijn de beste amateurs in de rally. „Publicitair gezien zit je al bij voorbaat met ze gebakken. Ook al worden ze honderdste", aldus hun nieuwe hoofdsponsor. In Frankrijk zijn ze populairder dan in eigen land. Het echtpaar Kees en Mieke Tij sterman begint zondag aan haar vijfde Parijs-Dakar. Weer als amateur. Mieke vindt het best zo, Kees hunkert naar meer. Door Ad Pertij s WADDINXVEEN - Iets meer dan een maand geleden hadden Kees en Mieke Tij sterman (hij 35, zij 33) alle hoop op een vijfde deelname opgegeven. Mitsubishi Nederland had begin dit jaar al aangekondigd te zul len stoppen en nieuwe aanbiedingen waren er niet. Toen kwam Rucanor op de proppen. Hij bedrijf duikt als zoveelste in de wereld van het avontuur en ziet Parijs- Dakar als de ideale etalage. Kees Tij sterman sloeg snel aan de slag, kocht een nieuwe body voor zijn Mitsubishi Pajero, bestelde een vracht onderdelen in Japan en char terde de Pegaso-vrachtwa- gen van Cor Bezemer als volgwagen. Het avontuur werd begroot op drie ton en dat moest via allerlei grote en kleine spon sors bij elkaar geraapt wor den. „Ik wist natuurlijk dat Mit- subishi-importeur HNG niet meer verder wilde. Maar toen ik hoorde dat het fa- brieksteam in Frankrijk be zig was om Jan de Rooij als rijder in te lijven werd ik toch even nijdig. Ik gunde het Jan de Rooij van harte, maar ik vond het wel raar dat ze plots niets meer voor mij konden doen. Ik heb toch drie jaar uitstekend voor ze ge presteerd." De Nederlandse importeur trok zich de kritiek van de doorgaans uiterst kalme Tij- sterman aan en besloot als nog met het echtpaar in zee te gaan. HNG regelde een nieuwe fabrieksmotor en sindsdien sleutelt Kees Tij- sterman weer fluitend in zijn nissenhut in Waddinxveen. Begin deze week was het werk af. In minder dan een maand tijd bouwde Tij ster man zijn nieuwe bolide op. „Tijd om serieus te testen heb ik niet gehad. Ik vertrouw er echter op dat alles goed zal gaan. En ach, zo'n grote gok is het niet. Jim en Huub Ver meulen zijn een paar jaar te rug gestrand omdat ze de wagen te weinig getest had den. Maar vergis je niet, dat was een compleet nieuw ont worpen wagen. Bij een proto voeg je wel zoveel verschil lende componenten samen dat alles uitvoerig getest moet worden. Ik werk met beproefde basiselementen. Het chassis is van vorig jaar, is dus gewoon goed. Daarop heb ik een nieuwe, geheel uit kevlar bestaande body ge monteerd. De nieuwe motor kon ik er moeiteloos inhan- gen. Nee, ondanks het feit dat het weer een haastklus was, heb ik de wagen optimaal kunnen preparen. Hij is nu precies zoals ik hem wil heb ben." Tijdens de presentatie van de blauwe bolide afgelopen woensdag in Waddinxveen kon Kees Tij sterman de nieuwsgierigen niet meer bijzonderheden geven dan wat cijfertjes uit specifica tie-lijst: „De nieuwe ben- zine-motor levert 270 pk, te genover 100 in standaard- Kees en Mieke Tijsterman: Parijs-Dakar veteranen, maar nog steeds als amateurs in de race. - fotoanp uitvoering. Vraag me niet hoe ze dat gedaan hebben. Ik heb de motor door tijdgebrek nog niet open gehad. Ik denk dat de gemonteerde turbo het merendeel van de extra pk's levert. Verder bestaat de body dus geheel uit kevlar. Het preciese gewicht weet ik nog niet, maar ik denk dat de wagen rond de 1600 kilo weegt. Dat merken we wel op de keuring in Parijs. Ook de lichtmetalen velgen zorgen voor gewichtsbesparing en uiteraard is de vering ver zwaard en zijn schroef veren gemonteerd. De benzinetank kan maar liefst 390 liter brandstof bevatten en is ex plosie-vrij. Kortom, zonder meer de beste wagen die ik ooit in de afgelopen vijf jaar ter beschikking heb gehad." Kees Tij sterman is er de chauffeur niet naar om met het snellere materiaal direct de confrontatie met de Peu- geots en fabrieks-Mitsubishi op te zoeken. „Je moet er van uit gaan dat je tegen de fa brieksteams kansloos bent. Direct vol gas van start gaan is dom en zinloos als je maar een enkel voertuig tot je be schikking hebt. Peugeot kan het doen. Die bouwen aan de finish gewoon weer een verse wagen op. Heb je die moge lijkheid niet dan moet je rus tig aan beginnen. Ik zal die i extra's pk's dus niet direct (gebruiken om harder te rij den. Door het grotere vermo gen hoef ik motor niet zo :zwaar te belasten en dat ver groot de kans weer dat ik hem heel hou tot Dakar." Tij sterman voegt er haastig sian toe dat bekeken rijden :riiet wil zeggen dat hij gaat ;dtten slapen. „We zullen Ihard doorrijden, maar zeker (geen gekke dingen doen. Ari Vatanen kan zich dat ik zijn Peugeot wel veroorloven, ik niet. Gelukkig kan ik me goed inhouden, kom ik niet in cj e verleiding om de fabrieks- wagens in het begin te vol gden." K'.ees Tijsterman is echte Da kar-specialist. Evenals de Franse ster Patrick Zaniroli schittert hij maar een keer per jaar. De Zuidhollander z;ou zonder meer een kans hebber op de eindoverwin ning zijn wanneer iedereen met slechts een wagen en een enkele monteur op pad mocht gaan. Waar anderen luid brullend door het zand ploe gen, neemt Tijsterman snel, nu aar haast fluisterstil de hi ndernissen. Steeds de juiste versnelling pakkend en de motor zo min mogelijk belas tend. En daarin schuilt het grote geheim van Dakar-Pa rijs. Hij koestert zijn mate riaal en zal daarom ook nu weer rustig zijn kans af wachten. „Uitvallers komen er weer genoeg en ook Peu geot is er niet van verzekerd dat alle vier hun wagens het einde halen." Het echtpaar gaat dit keer voor het eerst met een eigen volgwagen van start. Cor Be zemer en zijn Belgische Pe- gaso heeft de nodige Dakar ervaring. Hij offert zich hele maal op voor de 'Tijsterlie- den': „De vrachtwagens mo gen dit keer niet mee doen in de wedstrijd. We mogen wel pas een uur na de laatste deelnemer vertrekken. Dat is een nadeel. Dan zit ik toch steeds een paar uur achter Kees en Mieke. Van de moge lijkheid om stukken af te snijden zullen we als het enigszins mag en kan geen gebruik maken. Stel dat ze halverwege met stukken staan, wat heb ik er dan aan dat ik ruim op tijd klaar sta bij de finish". En weer wordt met een jaloers oog naar de fabrieksteams gekeken: „In derdaad die jongens hebben meerdere volgwagens. Een gedeelte volgt de rally, een gedeelte rijdt direct naar de finish en een aantal mon teurs wordt direct naar de fi- nishplaats gevlogen." Hoewel Kees Tij sterman in het verleden heeft verklaard dat hij met een professionele navigator ongetwijfeld hoger zou eindigen („nu moeten we nogal eens stoppen om uit te zoeken waar we zijn en hoe we verder moeten") stapt stralende Mieke weer vrolijk in, sans rancune. „Ik heb er totaal geen moeite mee wan neer alleen Kees in een fa- brieksteam zou worden op genomen. Waarom zou ik? Kaartlezen in de woestijn is een kwestie van zelfvertrou wen. Je kunt wel gewoon de sporen van je voorganger volgen, maar wie zegt dat die op de goede weg zit. Het geeft erg veel voldoening de juiste route gevonden te hebben door bijvoorbeeld de andere sporen te negeren. Wanneer ik er echter een keer naast zit is alle zelfvertrouwen weg. Ik geval van twijfel volg ik dan toch de sporen ook al moeten we volgens het route- boek de andere kant op. Dat geeft inderdaad spanningen in de wagen. Mijn twijfels slaan namelijk over op Kees. Ben ik zelfverzekerd, dan twijfelt ook hij niet. Negeren we moeiteloos de sporen van de rest." Mieke Tij sterman heeft er nog geen idee van wat hen te wachten staat vanaf eerste kerstdag. „Tijd om te ver kennen heb je als amateur niet. We zijn dus helemaal aangewezen op het routeboek en als ervaren Dakar-deel nemer houd je er rekening mee dat daarin enorm veel fouten en onvolkomenheden staan. Zo op het eerste ge zicht is de rally minder zwaar dan vorig jaar. Maar we zien wel wat we tegen ko men." Ook Kees Tij sterman weet dat de zaken in Parijs-Dakar snel een keer kunnen nemen. Neem nu 1987. De ene na de andere Mitsubishi-fabrieks- rijder viel uit en halverwege de rally ontfermden de werkloze fabrieksmonteurs zich plots over de prive-Pa- jero van Tijsterman. „Uiter aard zag Mitsubishi graag zoveel mogelijk van haar wagens in de top staan. Ze hadden er plots alle belang bij dat onze Pajero het einde haalde. Toch wel leuk zoiets." In stilte hoopt hij weer op zo'n ontwikkeling. Want er gens begrijpt hij het nog steeds niet dat het fabriek steams hem voor 1989 over het hoofd heeft gezien. de verlichte make-upspiegel, de i intervalschakelaar en het 3olf Miljonair is een auto die zn la n 'ook voorstellen dat u 't liefst nu wagendealer gaat. Geen slecht air is zeer beperkt leverbaar, ijzijnde dealeradres kunt u bellen IPablo Ornaque verkocht ruim tien jaar geleden een kantoor aan I"Maatschappij CPB die eigendom was van Johan Cruijff en van I zakenbehartiger Michel Basilevitch. De eerste rekeningen reRlen trouw betaald. Ike h Pr°Wemen begonnen volgens Ornaque toen Cruijff de za- lk»ft n van Basilevitch defintief overnam. Volgens Ornaque |;S'9ruijff de laatste rekening van drie miljoen peseta's, ruim Isch w' noo't tetaald. Bovendien zou Cruijff hem nog ƒ7.000 Ischu zhn voor kosten aan telefoon en electriciteit. De totale 1«n iS 'n tien iaartÜd door renteverlies opgelopen tot ruim een I CruTf ^ue verzekert dat hij met zijn aanklacht uitsluitend Johan |puhr i"h?t schaamrood op de wangen wil bezorgen, omdat hij llfet 'ik 'leeft verzekerd dat hij mij nog nooit heeft ontmoet." hij eventueel beurt wil Ornaque schenken aan een en aan de fans van voetbalclubs Espanol. DEN HAAG (ANP) - De Stichting Nationale Sporttotalisator stelt, in 1989 een ton meer beschikbaar voor de individuele begeleiding van topsporters. De totale bijdrage uit toto/lotto-geil den voor deze NOC/NSF-activiteit be draagt ruim een miljoen guldlien 1.080.000,-).Op basis van de progno ses van half augustus komt er het ko mend jaar ruim vijftig miljoen gulden vrij voor besteding uit de inleg van to to/lotto. Daarvan ontvangt de sportsector 32.620.492,- en via het Prins Bernha rd Fonds, het Koningin Juliana Fonds ie:n de Stichting Wervingsacties Volksge zondheid de sectoren cultuur, maat schappelijk welzijn en volksgezond heid 17.263,160,-. Een klein bedrag 379.508,-) is gere serveerd voor toewijzigingen van deel 2 van het bestedingsplan. Er zal in 1989 rond ƒ700.000,- m&ex zijn te verdelen dan in 1988. Besloten is dat dit bedrag voor de helft ten goede zal komen aan het Verenigings Hal lenplan, dat voor het eerst bij wijze van experiment bij de verdeling is be trokken. De post verenigings-accomo- daties is verhoogd met 150.000,-. Voor het overige zijn de grote ru brieken vrijwel ongewijzigd: Koepel organisaties en KNVB krijgen bijna twaalf miljoen, het betaald voetbal bijna drie miljoen en het trainings- en wedstrijdwezen van de landelijke sportorganisaties ruim tien miljoen. Het is niet onmogelijk dat vanaf volgend jaar gewerkt zal worden met een andere verdeelsleutel. De Neder landse Sportfederatie wil iets meer prioriteit geven aan de topsport. De commissie Lichamelijke Vorming zal daarover advies uitbrengen. Het be stuur van de SNS wijst er dan ook op dat aan de toewijzingen voor 1989 geen enkel recht kan worden ontleend voor het verkrijgen van een bijdrage in la tere jaren. BUSSUM (ANP) - De wielrenner Steven Rooks is door 45 Nederlandse sportjournalis ten gekozen tot sportman van het jaar 1988. Rooks eindigde dit jaar als tweede in de Ronde van Frankrijk, won de bergetappe naar l'Alpe-d'Huez en werd klimmerskoning. Sportvrouw werd drievoudig Olympisch schaatskampioene Yvonne van Gennip. Het Nederlands voetbalelftal werd uitgeroepen tot sportploeg van dit jaar. De verkiezingen hadden plaats in een tv-uit- zending van de AVRO in Bussum. In de cate gorie 'sportman van het jaar' werd de voetbal ler Marco van Basten tweede en de schaatser Leo Visser derde. Bij de dames eindigde de wielrenster Monique Knol op de tweede plaats en de veelvoudig karatekampioene Guusje van Mourik werd derde. Het roeiersduo Ronald Florijn en Nico Rienks behaalden in de categorie 'sportploeg' de tweede plaats. PSV werd derde. NIEUWSOVERZICHT HOOGEVEEN (ANP) - Martin Hendriks kan nog zeker twee winters proberen wereldkampioen veldrijden te wor den. Na zijn ontslag bij Panasonic wegens gebrek aan pres taties vond hij een privé-sponsor in Unigarant, de verzeke ringsmaatschappij van de ANWB, sinds jaar en dag geld schieter van zijn club De Peddelaars. Oud-bondscoach André Boskamp bemiddelde tussen het bedrijf en de veldrijder. Boskamp is zijn technisch en zake lijk adviseur. De 23-jarige Hendriks tekende een contract voor vijftien maanden. Tussen de twee crossseizoenen in volgt hij bij de sponsor een opleiding tot schade-expert. BREDA - De tuchtcommissie van de KNVB heeft Dennis van der Gijp, de laatste man van NAC, voor vier wedstrij den van het eerste team van de Bredase eerste-divisie-club geschorst. Van der Gijp kreeg de straf vanwege het feit dat hij verle den week tijdens de competitiestrijd tussen de reserves van PSV en NAC een rode kaart had opgelopen. Van der Gijp werd toen van het veld gestuurd, omdat hij een trappende beweging naar een tegenstander had gemaakt. AMSTERDAM (ANP) - De commissie sportsponsoring komt op 10 januari opnieuw bij elkaar om zich te buigen over de zaak Geert-Jan Theunisse. Tijdens de eerste zitting, don derdag in Amsterdam, kwam er geen oplossing. Theunisse, die in de afgelopen wielerseizoen en met name Ronde van Frankrijk opzien baarde, wil weg bij zijn huidige ploeg PDM. Mr. Van Praag Sigaar, de voorzitter van de arbitragecom missie van het Nationaal Instituut voor Sportsponsoring, gelastte alle betrokkenen tot 10 januari geen uitspraken te doen over deze zaak. EINDHOVEN (ANP) - Eerst-divisieclub Einhoven heeft hoofdtrainer Theo Verlangen op non-aktief gesteld. Het be stuur is nog in onderhandeling met Verlangen over de af wikkeling van het eventuele ontslag. PERUGIA (Reuter) - Een maand na de overwinning op Europees kampioen Nederland heeft het Italiaanse voetbal elftal ook Schotland verslagen. Het wer 2-0. Beide doelpun ten vielen na rust. Giannini opende de score uit een straf schop in de 48e minuut na een overtreding tegen Serena. Berti maakte in de 70e minuut 2-0 met een kopbal. SPLIT (ANP) - Den Bosch heeft donderdagavond in Split zijn derde wedstrijd voor de kwartfinalegroep van het toer nooi om de Europese beker voor landskampioenen basket bal (heren) tegen Jugoplastika met 79-86 verloren De punten kwamen op naam van: Jugoplastika: Kukoc 20, Peraso- vic 20, Petrovic 18, Radja 13, Sobin 8, Tabak 4 en Pavizevic 3. Den Bosch: Kuipers 21, Thompson 16, Schilp 14, Reddick 13, Bottse 11 en Pieterse4. De andere uitslagen van donderdag zijn: Maccabi Tel Aviv (Isr)- Aris Saloniki (Gri) 97-77, Scavolini Pesaro (Ita)-CSP Limoges (Fra) 90-84. GRONINGEN (ANP) - Ian Rogers heeft donderdag de lei ding in handen genomen in de grootmeestergroep van het invitatie schaaktoernooi in Groningen. Uitslagen tweede ronde: Grootmeestergroep: Piket (Ned)-Hoek- sema (Ned) 14-14, Nunn (Eng)-rogers (Aus) 0-1, Brenninkmeijer (Ned)-Ftacnik (Tsj) 14 -14Lautier (Fra)-Greenfeld (Isr) 14-14,Kha- lifman (Sov)-Douven (Ned) afg. Stand: 1. Rogers 2 punten, 2. Khalifman 1 en 1 afg., 3. Brennink meijer, Ftacnik, Greenfeld en Lautier 1, 7. Douven 14 en 1 afg., 8. Hoeksema, Piket en Nunn 14 Meestergroep: Vanheste (Ned)-Kirov (Bul) 1-0, Van Mil (Ned)-Gu- revitsj (VSt) 14-14, Norwood (Eng)-Hergott (Can) 1-0, Kuif (Ned)- Beulen (Ned) 1-0, Ristic (Joe)-Zagema (Ned) 1-0, Boersma (Nedj- Blatny (Tsj) afg., Velikov (Bul)-Howell (Eng) afg., Ermenkov (Bul)-De Boer (Ned) afg. Stand aan de kop: 1. Norwood, Kuczynski (Pol), Hoi (Den), Kuif (Ned), Martinovic (Joe), Vanheste en Ristic 2 punten. (ADVERTENTIE) Multatuli schreef in 1860 zijn boek 'Max Havelaar of de koffieveilingen der Ne- derlandsche Handelmaat schappij'. Een bewogen pro test tegen de koloniale wan toestanden. Meer dan een eeuw later is dit protest nog altijd actueel. Het boek vraagt om een vervolg. Gabino en Reina verbouwen koffie in het Zuiden van Mexi co. Ze bezitten één hectare grond, waarop zij lange dagen hard werken. Zij zijn aangeslo ten bij een coöperatie. Zo kun nen kleine koffieboeren zich sterk maken tegen de opkopers die te lage prijzen bieden. Tegenwoordig verkoopt de coöperatie van Reina en Gabino de oogst rechtstreeks aan de branders. Er komt geen tussen handelaar meer aan te pas. Koffie met het Keurmerk van Max Havelaar is direct inge kocht bij zo'n coöperatie. Hier door stijgt het inkomen van de koffieproducenten in de derde wereld. Reina en Gabino krijgen hun geld tegenwoordig ook eerder. Een koffiepiant levert pas na drie jaar zijn eerste bonen op. Zo lang kunnen kleine boeren niet op de opbrengst wachten. De snellere betaling van Max Havelaar maakt het overbodig, dat zij tegen woekerrente bij de opkopers lenen om in hun le vensonderhoud te voorzien. Als de bonen nog aan de struik han gen, komt al een deel van de verkoopprijs binnen. Max Havelaar garandeert Reina en Gabino verder een rechtvaardige prijs. De afge sproken minimumprijs biedt hun ook voor volgende jaren bestaanszekerheid. Al met al is hun inkomen verdubbeld in 1 vergelijking met vroeger. Wie hier in Nederland koffie met het Keurmerk van Max Ha velaar koopt, kan er zeker van zijn dat de boeren in de derde wereld daarvoor beter en sneller betaald hebben gekregen. Veel winkels en supermarkten heb ben deze koffie. Vraag uw winkelier. Stichting Max Havelaar Postbus 57,4100 AB Culemborg Tel. 03450-19651

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 9