Corry Brokken nog steeds vogelvrij g,wat i van nje... O DIREKTBANK Grote behoefte aan cursussen over moderne technologie OVER GELD LENEN GESPROKEN. JAREN BETE EX-ZANGERES NU RECHTER IN DEN BOSCH :Q V.A.F16J95,- DONDERDAG 22 DECEMBER 1988 Optimistische evolutie Teleurstellend 11 DECEMBER. Problemen Begeerten van Premsela en Moritz ZE HEEFT gezongen maar nu pro beert ze door rechtvaardigheid meer harmonie in de maatschappij te brengen. Vandaag start ze een carrière als rechter bij de Arrondis sementsrechtbank in Den Bosch. KIEST U VOOR EEN LOKET OF VOOR IEMAND DIE U KENT? el. 01640-41250. BREDA- 7-13 - Tel. 01100-14810 T B.V. - Stationsstraat 25 - 3 AR AGE R.P. VERVAET - iANDE - AUTOM.BEDRIJF "Off. Agent 53 waarneembare werkelijkheid in beeld brengen. Men stelt zich blijkbaar te vreden met meer of minder romantische en pittoreske cli chés. Van een werkelijke be trokkenheid en aldus van een indringende persoonlijke visie is nergens sprake. In die zin vormt deze expositie buiten schuld van de galerie en on danks het goede, soms zeer goede niveau (Wolfgang Ha- gedorn, Nellie van Nieuwen- huyzen e.e.a.) van het tentoon gestelde werk van bittere te leurstelling). W.E. Hans Greep, schilderijen in galerie Segeren, Raadhuisstr. 8-10, Breda. Open: tijdens normale winkeltijden. Tot 22 januari. Het is altijd spannend om van een kunstenaar uit deze con treien die inmiddels al lang naar elders is vertrokken, weer nieuw werk te zien. Hans Greep, die nu in Am sterdam woont en werkt, is zijn vroegere problematiek trouw gebleven, althans in de inhoudelijke zin. Stroom, be weging, doorgang, het zijn ty pische Hans Greep-onderwer- pen. Het gaat bij hem altijd om ruimtes, die door middel van texturen en structuren emotioneel geladen worden. De eerder genoemde titels refereren hier aan. Zijn ruim te, soms omsloten, soms vol slagen open hebben altijd een centraal punt, dat in het totale beeld duidelijk en dominant aanwezig is.In het werk van Greep vindt op het ogenblik een evolutie plaats op formeel gebied. Sinds kort is hij afge stapt van de organische vor men en overgegaan naar her kenbare geometrie. Zowel het werk waarmee de draad naar vroeger gemakkelijk kan worden opgepakt als het werk dat nieuw is, is bij Segeren te zien. Typerend voor het organi sche werk is de v-vorm, een open driehoek die als een soort trechter of misschien wel een ravijn fungeert, waarin van alles gebeurt; heftige texturen wisselen hele rustige af, ge rangschikt in banen die voor een fraaie evenwichtige beeldcompositie zorgen, want het esthetische is voor Greep een belangrijk punt van over weging, ook in het nieuwe werk. Het meest opvallende onder de meestal grote doeken is een in grijze steenstructuren ge vatte, bijna levensgrote poort naar een stralend strak blauwe hemel. Het verhul lende uit het eerdere werk is verdwenen. Dit is geen door gang, stroom of beweging meer. Deze niet mis te ver stane symboliek kan alleen maar wijzen op een optimisti sche toekomstvisie, een 'door gang' naar een beter leven. Het doorgewerkte schilder- en tekenachtige karakter wat zo kenmerkend voor het werk van Hans Greep is, krijgt nu ineens tegenspel van pure kleur. L.R. tentoonsteling te zien met werk van Herman Gordijn. Daarna komt deze tentoon stelling in De Beyerd in Bre da. 'De wereld van Stonehen- ge' in hetzelfde museum toont, tot 16 januari, de wereld van de eerste bouwers op dit conti nent. Open: dinsdag-zondag 10.00 (zo 11)-17.00 uur. ROTTERDAM: Museum Boymans-Van Beuningen heeft een ruim aanbod: De grote expositie 'Wegbereiders van het modernisme' (Munch, Ensor, Hodler en Kruyder) en 'Theo van Doesburg, schilder en architect'. Een groot aantal Rembrandt-tentoonstellin- gen: 'Tekeningen van Rem brandt en zijn school', 'Een gloeiend palet' en 'Het dage lijkse leven in Rembrandts tijd'. Tenslotte zijn er nog de exposities Geert Lap en de gedraaide vorm' (keramiek), 'Communicerende vaten' (laat-middeleeuws Neder lands aardewerk) en 'Verwor ven met steun van de vereni ging Rembrandt'. Open: maandag-zondag 10.00 (zo 11)- 17.00 uur. AMSTERDAM: 'Een beeld van een vrouw' laat in de Rijksacademie tot en met 14 januari het werk zien van 9 Nederlandse beeldhouwsters uit de school van Bronner; o.a. Nel Bakema, Nel Klaassen, Gerarda Rueter en Liesbeth Wezelaar. Open: woensdag zaterdag 12.00-18.00 uur en 2e kerstdag dezelfde tijd. In het Joods Historisch Museum tot en met 5 februari de expositie 'Chagall: bijbelse grafiek'. Een langdurige bruikleen et sen en litho's uit het bezit van de missionarissen van de H.Familie. Open: iedere dag 11.00-17.00 uur.» De expositie 'Cobra 40 jaar later' in de Niéuwe Kerk heeft inmiddels 50.000 bezoekers getrokken en is verlengd tot en met 8 ja nuari le en 2e kerstdag en nieuwjaardag gesloten) Open 10.00-18.00 uur. UTRECHT: 'Harmonium en Heilig Hart' laat in rijksmu seum Het Catharijneconvent aan de Nieuwegracht 63 de ge schiedenis van kerk en maat schappij in de 19e en 20e eeuw zien. Het ontstaan van de Ge reformeerde Kerken en hun leider Abraham Kuyper naast Toorop, edelsmid Brom, de verzuiling en gipsen beelden roepen herinneringen op. Open: dinsdag-zondag 10.00 (zo 11)-17.00 uur. Eerste en twee kerstdag open. HELMOND: Gérard Prin- cée is tachtig jaar geworden. Daarom is er een dubbelex positie in het kasteel en in het Meyhuis. In het eerste gebouw laat deze bekende- en beschei den Brabantse kunstenaar zien wat hij met name de laat ste jaren maakte en in het tweede gebouw tonen 15 oud leerlingen hun werk. Princée was docent op de academie in Tilburg. Open: dinsdag-zon dag 10.00 (zaizo 14)- 17.00 uur. ARNHEM: In het gemeente museum is tot en met 12 fe bruari een grote overzichts- (twee afzonderlijke boekjes in een mapje) wordt hij een 're gisseur van de begeerte' ge noemd. Moritz werkt voor mensen die al alles bezitten! Dat zegt hij zelf. Deze deca dente instelling is af te lezen, te voelen. In de prachtige Avalon-stof met tekens uit de Arthur-legende bereikt hij een perfecte balans tussen die atmosfeer en ogenschijnlijke eenvoud. Haaks daarop staan gordijnstoffen met enorme bloemmotieven, die 'ouder wets' zijn en tegelijk in hun kleurstelling uitgekookt nieuw. Een combinatie van beide instellingen tref je in de dessin-drukstof Paradis, Osi ris en Isis; de romantische uit bundigheid wordt daarbij met een donkere gloed gekaderd in een grafisch netwerk. Knap en fraai. Deze tentoonstelling van twee design-keien is een ex clusieve belevenis. Het Tex tielmuseum is bezig een ster ker wordend tentoonstellings- beleid te ontwikkelen. HE Zeeuws Vlaanderen, gezien door Nederlandse en Belgi sche kunstenaars. Galerie Esprit, Gravenstraat 99, Clin- ge. Open: vrij. t/m zo. van 13.30-17.30 uur, do. van 13.30- 21.00 uur. Maandag en woens dag gesloten. Tot 22 januari 1989. In de laatste, tot in het nieuwe jaar doorlopende tentoonstel ling van het expositieseizoen 1988 heeft Galerie Esprit de eigen regio centraal gesteld en een aantal Nederlandse en Belgische beeldende kunste naars bijeengebracht, die zich op Zeeuwsch-Vlaanderen in spireerden. Het zijn de Neder landers Jits Bakker, Marian Buykhuysen, Theo Jordans, Nelly van Nieuwenhuyzen, Ferdinand Slock en de Belgen Emiel de Cock, Yvonne Guns, Wolfgang Hagedorn, Jos van Houdt, An van Lierde en John Paepe. In olieverfschilderij, teke ning en vooral aquarel beel den zij op in het algemeen goed technisch niveau Zeewsch-Vlaanderen uit in havengezichten, waterplas sen, gestoffeerd of ongestof feerd polderland en een schaars bos- of strandgezicht. Op een enkele uitzondering na allemaal motieven die men evengoed elders in Nederland vinden kan. Bekijkt men deze expositie als geheel, dan lijkt het alsof er in Zeeuwsch- Vlaanderen overdag en 's avonds geen landbouwtrak- tors over het land of over de wegen rijden; fabrieken met al wat daarbij behoort aan schoonheid of demonie van verschijningsvorm schijnen door geen dezer kunstenaars te worden waargenomen. Scheepsbouw onttrekt zich geheel aan hun gezichtsveld. Leendert van der Pool, min of meer gastexposant terzijde op deze tentoonstelling, is de enige die in zijn tekeningen van geknoopte touwen en scheepsonderdelen van laatst genoemde industrietak ge tuigt. De visserij? Alleen ver tegenwoordigd door een paar bootjes in enkele haventjes. De typische grote, door bo men omgeven boerderijen als eilanden in de onafzienbare vlakte - men ontdekt ze op geen enkel van al deze konter feitsels. Alles wat werkelijk karakteristiek is voor het landschap en de streek ont breekt ten enen male. Een verschijnsel dat dubbel in het oog springt bij schilders als dezen die alle op hun eigen manier zeer duidelijk de contact met de showbussiness. Voor Max Tail- lieur deed ze een auditie met een Franse chan son en kwam bij hem in de show voor 125 gul den per week. Van het een kwam het ander en Corry Brokken kreeg nationale bekendheid als zangeres en televisie-persoonlijkheid. In 1960 won ze het Eurovisie-songfestival. In de jaren '70 waren er wat persoonlijke pro blemen, maar ze herstelde zich, terwijl de schandaalpers haar hinderlijk achtervolgde. Ze stortte zich in een rechtenstudie en mocht in 1981 voor het eerst mr. voor haar naam schrij ven. Met haar man, mr. C. Meijerink, werkte ze zes jaar lang op diens advokatenkantoor in La ren. De sollicatie bij de rechtbank was slechts een volgende stap voor een vrouw die haar car rière radicaal durfde veranderen. Over haar motieven om die stap te doen laat ze zich liever niet uit Over de tijd van vroeger zegt ze nu: „Ik heb veel geleerd toen ik nog vaak op reis was. Als ik nu als rechter mensen voor me krijg, dan weet ik dat die ervaring niet voor niets is geweest". Een vraag: zingt u nog wel eens?. Mevrouw mr. Meijerink, de rechter valt even uit de plooi en zegt: „Als ik een jolige dag heb". En haar col lega mr. Buddenijk vult lachend aan „Ze kan het nog wel, ik heb haar wel eens mogen horen". Corry Brokken in 1967 na het winnen van het Eurovisie Songfestival met het liedje 'Net als Toen'. - fotoanp ntierust op te doen. Aan de reizen- kunt u zich verzekeren van andige voorlichting, waar de reis heengaat. p keuze en u heeft nergens om- n naar, uw Rabobank verzorgt van vertrektijd tot verzekering, joeking tot betaling, vandaag nog even langs! Ulf Moritz en Benno Prem sela. Nederlands Textielmu seum, Goirkestraat 96, Til burg. Open: dinsdag-zondag 10 (za en zo 12)-17 uur. De titel van deze expositie luidt 'De harmonie van het contrast'. Premsela (1920) noemt zichzelf een calvinisti sche jood. Moritz (1939) is een Duitse Pool. Hun persoonlijke design is ongetwijfeld van in vloed geweest bij hun textiel- en andere interieurontwer pen, die op deze geraffineerde expositie te zien zijn. Onder koelde schoonheid tegenover recalcitrante uitbundigheid, getoonzet met werk uit de laatste vijf jaren. Een exclusi viteit, die je op je tenen laat lopen, straalt eraf. Hele mooie dingen, voorbeeldig geëxpo seerd, maar of het nog veel met 'wonen' of 'leven' te ma ken heeft, betwijfel ik soms. Het gaat hier om twee in ternationaal befaamde ont werpers, designers, stylisten en wat dies meer zij. Naar een idee van Marjan Unger zijn deze ogenschijnlijk contraste rende persoonlijkheden bij elkaar gebracht. Het aardige is dat Premsela van de exposi tie zelf weer een tentoonstel ling maakte. Hij is een bekend inrichter op dat gebied (on langs nog te zien op de An tiekbeurs in Delft). Met latten en jute bouwde hij kabinetten, waarbij telkens Premsela en Moritz tegenover elkaar staan. Het kijkgedrag van de bezoeker wordt hierdoor sub tiel gemanipuleerd: verschei denheid en raakpunten wor den vermengd. Premsela ziet zichzelf dan °ok op de eerste plaats als 'een aangever'; hij brengt teweeg. Zijn décorbouw neemt via maquettes dan ook een be langrijke plaats in op deze tentoonstelling. Hoewel hij zich geen textielontwerper wil noemen heeft hij voor be kende firma's tapijten, wand- bekleding e.d. ontworpen. Deze bezitten doorgaans een architectuur, die dwingend is, die van invloed is op het men- Ulf Moritz: Avalon gordijnstof (fabrikant Sahco Hess- leinBRD) 1986. - fotosahcohesslein selijke gedrag. De vierkante nadrukkelijk heid van Premsela wordt ook gedemonstreerd met een boe kenmolen en een (zelfbouw) schemerlamp, de Lotek. De poëzie vind je bij hem in het tere kleurgebruik; in het laten kantelen van de ruit bij stoel- bekledingsstoffen e.d. In een betrekkelijk klein bestek krijg je hier toch een goed inzicht in de werkwijze van zijn ont- werpburo Premsela Vonk (het grootste en meest veelzijdige in Nederland). Ulf Moritz, die in Krefeld (o.a. bij Georg Muche) werd opgeleid tot textielontwerper en in 1962 bij De Ploeg ging werken, is nu zelfstandig ont werper en onder meer docent aan de academie in Eindho ven. Dat laatste met name werkt door. Zelf is hij meer voor buitenlandse dan Neder landse firma's werkzaam. Zijn laatste, tentoongestelde, ontwerpen - textiel en meu bels - ademen een barokke sfeer. Hij heeft gevoel voor theater. Soms doet hij me aan Mendini denken. Hij laat zijn stoffen graag oplichten, spelen met licht. Ze stralen een chic af, die aan trekt en soms (mij) afstoot te gelijk. In de mooie catalogus Ooit was ze beroemd als zangeres en had ze een eigen tv show. Toen heette ze Corry Brokken, nu wordt ze geinstalleerd als mevrouw mr.C.Meijerink, maar het verleden achtervolgt haar nog steeds. Gisteren trad ze, noodgedwongen, nog één keer voor het voetlicht. Vrije nieuwsgaring is een groot goed, maar je hebt ook zoiets als privacy. Ieder mens heeft het recht voor iets anders te kiezen en mevrouw Meijerink heeft die keus consequent doorge voerd", aldus rechtbankwoordvoerder mr. J. Buddendijk. Eigenlijk voelde de Bossche rechtbank er geen fluit voor om aan de benoeming van mevrouw mr.Meijerink meer aandacht te besteden dan de gebruikelijke korte mededeling. Bij de justitie is mevrouw Meijerink gewoon een advocate die heeft gesolliciteerd als rechter en die nu is be noemd. Daarmee uit. Voor veel Nederlanders is mevrouw Meije rink nog steeds de zangeres van liedjes als 'Net als toen' en 'Milord' en 'Slaap niet op de divan'. „De hardnekkigheid van de pers heeft ons er toe gebracht om een persconferentie te geven", aldus mr. Buddendijk, geteisterd door tientallen telefoontjes van journalisten „vijftig op een ochtend, dat ontregelt de zaak hier". En mevrouw mr. Meijerink: „Om mijn per soon is veel geschreven, dingen die mij verbaas den omdat er vaak iets aggressiefs, iets sensa tioneels inzat en dat past niet bij m'n huidige functie. Omdat we daar nu voor eens en voor al tijd een eind willen maken hebben we deze bij eenkomst met de pers op touw gezet. Nog één keer en dan moet het maar afgelopen zijn, want we hebben hier bij de rechtbank meer te doen". De rechter die ooit het Eurovisie-songfestival won kreeg tijdens haar nu 56-jarige leven veel lof, maar ook veel geschreven drek over zich uitgestort. Dat heeft ze nooit kunnen vermoeden toen ze als Bredaas meisje tegen haar moeder zei: „Moeke ik wil zangeres worden". Op 20-jarige leeftijd verliet ze haar geboorte stad en kwam via Amsterdamse impresario's in Van onze rtv-redactie Dit is het tijdperk van de telematica: een nieuw begrip. De wereld heeft behoefte aan informatie en communicatie. Het is bijna niet meer bij te be nen. Elke dag melden de media nieuwe mirakels. Vreemde woorden zijn gemeengoed geworden. Chip, kabel-tv, glasvezel, floppy, CD, joystick, Vi ditel, transponder, data bestanden. De woordenboeken moeten steeds sneller herzien wor den. 'Updaten', heet zoiets in het jargon van nu. De taal verandert in ras tempo. Je kunt geen folder meer lezen zonder op deze geheimtaal te stoter ^ot is dan ook geen wonder aai e. kreten opstij gen om begeleiding. In de tijdschriftenbranche wordt het ene blad na het andere over dit onderwerp uitgebracht. Er is overdui delijk sprake van een gat in de markt. De boekhandela ren hebben hele schappen ingeruimd voor technologie gericht op communiceren en informeren. Ook de televisie is al geruime tijd bezig om licht te brengen in de duis ternis. Een van die pogingen tot massale edukatie is een cur sus, door de TROS uitge bracht, 'Toekomst in Tele communicatie' (elke dinsdag om 18.30 uur). Daarin wordt niet alleen theorie verschaft, maar ook bescheiden prak tijk ter beschikking gesteld. De cursist krijgt een elek tronische telefoonkaart, waarmee hij zonder munten kan bellen en er is een CD- video, waarop behalve beel den en geluiden ook soft ware is opgeslagen met een hulpprogramma, waarmee men informatie kan verkrij gen over communicatie-sa tellieten, zoals posities, fre quenties en dergelijke. De schoolmeester achter dit pakket is Chriet Titulaer. „Mijn boek, 'Toekomst in te lecommunicatie', dat onder deel is van de gelijknamige TROS-cursus, wordt door sommige bedrijven gestopt in hc.oipakket, in plaats van een fles wijn", meldt Chriet Titulaer tevreden, rijdende in zijn auto, met de telefoonhoorn aan zijn oor. De populaire volksdocent 'mooie machientjes' consta teert dat veel bedrijven ex emplaren van zijn boek af nemen en dat gratis ter be schikking stellen aan hun personeel, omdat ze het zo belangrijk vinden dat hun mensen bij blijven met de moderne technologie. „Zo heeft een bedrijf liefst 1350 boeken besteld." Achter het programma zitten NOS Hobbyscoop, PTT Telecommunicatie (dat vanaf 1 januari PTT Tele com BV heet en een werk maatschappij is van PTT Nederland BV), Philips Te lecommunicatie, Alcatel Ne derland BV, APT Nederland BV, Ericsson Telecommuni catie BV en Siemens Neder land BV. Het bedrijfsleven is zeer geïnteresseerd in het project en werkt onder meer mee in de hoop dat veel jon geren een baan in telecom municatie en wat dies meer zij gaan zoeken. Bovendien moeten er nieuwe appa raatjes verkocht worden en behoeftes gecreëerd. akanties *Rentetarief per oktober '88/Rentewijzigingen voorbehouden. Door Paul de Schipper (ADVERTENTIE) Bezitters van een eigen huis kunnen verrassend voordelig lenen bij de Direktbank. Dankzij de Doorloophypotheek. De overwaarde van uw huis is de basis. De rente is ongekend laag BBM1BI*. Uw tussenpersoon kent alle mogelijkheden. Dan hoeft u niet vooreen loket te staan. En u weet razendsnel wat uw mogelijkheden zijn. Bel 020-444222 tot 21 uur, zaterdags 10-13 uur. Of vraag informatie bij uw tussenpersoon. Chriet Titulaer: ïoeibare marathon-rijder. Imultikleppen-power. Rechter Corry Brokken, ontspannen glimlachend tijdens de personferentie in Den Bosch. - fotocordekock uiterlijk, technisch gaaf ïltikleppen-motor. ack en Stationwagon. tevreden. - fotoanp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19