Corry Brokken nog
steeds vogelvrij
g,wat
i van
nje...
O DIREKTBANK
Grote behoefte aan
cursussen over
moderne technologie
OVER GELD LENEN GESPROKEN.
JAREN BETE
EX-ZANGERES NU RECHTER IN DEN BOSCH
:Q
V.A.F16J95,-
DONDERDAG 22 DECEMBER 1988
Optimistische
evolutie
Teleurstellend
11 DECEMBER.
Problemen
Begeerten van
Premsela
en Moritz
ZE HEEFT gezongen maar nu pro
beert ze door rechtvaardigheid
meer harmonie in de maatschappij
te brengen. Vandaag start ze een
carrière als rechter bij de Arrondis
sementsrechtbank in Den Bosch.
KIEST U VOOR EEN LOKET
OF VOOR IEMAND DIE U KENT?
el. 01640-41250. BREDA-
7-13 - Tel. 01100-14810
T B.V. - Stationsstraat 25 -
3 AR AGE R.P. VERVAET -
iANDE - AUTOM.BEDRIJF
"Off. Agent 53
waarneembare werkelijkheid
in beeld brengen.
Men stelt zich blijkbaar te
vreden met meer of minder
romantische en pittoreske cli
chés. Van een werkelijke be
trokkenheid en aldus van een
indringende persoonlijke visie
is nergens sprake. In die zin
vormt deze expositie buiten
schuld van de galerie en on
danks het goede, soms zeer
goede niveau (Wolfgang Ha-
gedorn, Nellie van Nieuwen-
huyzen e.e.a.) van het tentoon
gestelde werk van bittere te
leurstelling).
W.E.
Hans Greep, schilderijen in
galerie Segeren, Raadhuisstr.
8-10, Breda. Open: tijdens
normale winkeltijden. Tot 22
januari.
Het is altijd spannend om van
een kunstenaar uit deze con
treien die inmiddels al lang
naar elders is vertrokken,
weer nieuw werk te zien.
Hans Greep, die nu in Am
sterdam woont en werkt, is
zijn vroegere problematiek
trouw gebleven, althans in de
inhoudelijke zin. Stroom, be
weging, doorgang, het zijn ty
pische Hans Greep-onderwer-
pen. Het gaat bij hem altijd
om ruimtes, die door middel
van texturen en structuren
emotioneel geladen worden.
De eerder genoemde titels
refereren hier aan. Zijn ruim
te, soms omsloten, soms vol
slagen open hebben altijd een
centraal punt, dat in het totale
beeld duidelijk en dominant
aanwezig is.In het werk van
Greep vindt op het ogenblik
een evolutie plaats op formeel
gebied. Sinds kort is hij afge
stapt van de organische vor
men en overgegaan naar her
kenbare geometrie. Zowel het
werk waarmee de draad naar
vroeger gemakkelijk kan
worden opgepakt als het werk
dat nieuw is, is bij Segeren te
zien.
Typerend voor het organi
sche werk is de v-vorm, een
open driehoek die als een soort
trechter of misschien wel een
ravijn fungeert, waarin van
alles gebeurt; heftige texturen
wisselen hele rustige af, ge
rangschikt in banen die voor
een fraaie evenwichtige
beeldcompositie zorgen, want
het esthetische is voor Greep
een belangrijk punt van over
weging, ook in het nieuwe
werk.
Het meest opvallende onder
de meestal grote doeken is een
in grijze steenstructuren ge
vatte, bijna levensgrote poort
naar een stralend strak
blauwe hemel. Het verhul
lende uit het eerdere werk is
verdwenen. Dit is geen door
gang, stroom of beweging
meer. Deze niet mis te ver
stane symboliek kan alleen
maar wijzen op een optimisti
sche toekomstvisie, een 'door
gang' naar een beter leven.
Het doorgewerkte schilder- en
tekenachtige karakter wat zo
kenmerkend voor het werk
van Hans Greep is, krijgt nu
ineens tegenspel van pure
kleur.
L.R.
tentoonsteling te zien met
werk van Herman Gordijn.
Daarna komt deze tentoon
stelling in De Beyerd in Bre
da. 'De wereld van Stonehen-
ge' in hetzelfde museum toont,
tot 16 januari, de wereld van
de eerste bouwers op dit conti
nent. Open: dinsdag-zondag
10.00 (zo 11)-17.00 uur.
ROTTERDAM: Museum
Boymans-Van Beuningen
heeft een ruim aanbod: De
grote expositie 'Wegbereiders
van het modernisme' (Munch,
Ensor, Hodler en Kruyder) en
'Theo van Doesburg, schilder
en architect'. Een groot aantal
Rembrandt-tentoonstellin-
gen: 'Tekeningen van Rem
brandt en zijn school', 'Een
gloeiend palet' en 'Het dage
lijkse leven in Rembrandts
tijd'. Tenslotte zijn er nog de
exposities Geert Lap en de
gedraaide vorm' (keramiek),
'Communicerende vaten'
(laat-middeleeuws Neder
lands aardewerk) en 'Verwor
ven met steun van de vereni
ging Rembrandt'. Open:
maandag-zondag 10.00 (zo 11)-
17.00 uur.
AMSTERDAM: 'Een beeld
van een vrouw' laat in de
Rijksacademie tot en met 14
januari het werk zien van 9
Nederlandse beeldhouwsters
uit de school van Bronner; o.a.
Nel Bakema, Nel Klaassen,
Gerarda Rueter en Liesbeth
Wezelaar. Open: woensdag
zaterdag 12.00-18.00 uur en 2e
kerstdag dezelfde tijd. In het
Joods Historisch Museum tot
en met 5 februari de expositie
'Chagall: bijbelse grafiek'.
Een langdurige bruikleen et
sen en litho's uit het bezit van
de missionarissen van de
H.Familie. Open: iedere dag
11.00-17.00 uur.» De expositie
'Cobra 40 jaar later' in de
Niéuwe Kerk heeft inmiddels
50.000 bezoekers getrokken en
is verlengd tot en met 8 ja
nuari le en 2e kerstdag en
nieuwjaardag gesloten) Open
10.00-18.00 uur.
UTRECHT: 'Harmonium en
Heilig Hart' laat in rijksmu
seum Het Catharijneconvent
aan de Nieuwegracht 63 de ge
schiedenis van kerk en maat
schappij in de 19e en 20e eeuw
zien. Het ontstaan van de Ge
reformeerde Kerken en hun
leider Abraham Kuyper naast
Toorop, edelsmid Brom, de
verzuiling en gipsen beelden
roepen herinneringen op.
Open: dinsdag-zondag 10.00
(zo 11)-17.00 uur. Eerste en
twee kerstdag open.
HELMOND: Gérard Prin-
cée is tachtig jaar geworden.
Daarom is er een dubbelex
positie in het kasteel en in het
Meyhuis. In het eerste gebouw
laat deze bekende- en beschei
den Brabantse kunstenaar
zien wat hij met name de laat
ste jaren maakte en in het
tweede gebouw tonen 15 oud
leerlingen hun werk. Princée
was docent op de academie in
Tilburg. Open: dinsdag-zon
dag 10.00 (zaizo 14)- 17.00 uur.
ARNHEM: In het gemeente
museum is tot en met 12 fe
bruari een grote overzichts-
(twee afzonderlijke boekjes in
een mapje) wordt hij een 're
gisseur van de begeerte' ge
noemd. Moritz werkt voor
mensen die al alles bezitten!
Dat zegt hij zelf. Deze deca
dente instelling is af te lezen,
te voelen. In de prachtige
Avalon-stof met tekens uit de
Arthur-legende bereikt hij
een perfecte balans tussen die
atmosfeer en ogenschijnlijke
eenvoud. Haaks daarop staan
gordijnstoffen met enorme
bloemmotieven, die 'ouder
wets' zijn en tegelijk in hun
kleurstelling uitgekookt
nieuw. Een combinatie van
beide instellingen tref je in de
dessin-drukstof Paradis, Osi
ris en Isis; de romantische uit
bundigheid wordt daarbij met
een donkere gloed gekaderd in
een grafisch netwerk. Knap
en fraai.
Deze tentoonstelling van
twee design-keien is een ex
clusieve belevenis. Het Tex
tielmuseum is bezig een ster
ker wordend tentoonstellings-
beleid te ontwikkelen.
HE
Zeeuws Vlaanderen, gezien
door Nederlandse en Belgi
sche kunstenaars. Galerie
Esprit, Gravenstraat 99, Clin-
ge. Open: vrij. t/m zo. van
13.30-17.30 uur, do. van 13.30-
21.00 uur. Maandag en woens
dag gesloten. Tot 22 januari
1989.
In de laatste, tot in het nieuwe
jaar doorlopende tentoonstel
ling van het expositieseizoen
1988 heeft Galerie Esprit de
eigen regio centraal gesteld en
een aantal Nederlandse en
Belgische beeldende kunste
naars bijeengebracht, die zich
op Zeeuwsch-Vlaanderen in
spireerden. Het zijn de Neder
landers Jits Bakker, Marian
Buykhuysen, Theo Jordans,
Nelly van Nieuwenhuyzen,
Ferdinand Slock en de Belgen
Emiel de Cock, Yvonne Guns,
Wolfgang Hagedorn, Jos van
Houdt, An van Lierde en John
Paepe.
In olieverfschilderij, teke
ning en vooral aquarel beel
den zij op in het algemeen
goed technisch niveau
Zeewsch-Vlaanderen uit in
havengezichten, waterplas
sen, gestoffeerd of ongestof
feerd polderland en een
schaars bos- of strandgezicht.
Op een enkele uitzondering na
allemaal motieven die men
evengoed elders in Nederland
vinden kan. Bekijkt men deze
expositie als geheel, dan lijkt
het alsof er in Zeeuwsch-
Vlaanderen overdag en
's avonds geen landbouwtrak-
tors over het land of over de
wegen rijden; fabrieken met
al wat daarbij behoort aan
schoonheid of demonie van
verschijningsvorm schijnen
door geen dezer kunstenaars
te worden waargenomen.
Scheepsbouw onttrekt zich
geheel aan hun gezichtsveld.
Leendert van der Pool, min of
meer gastexposant terzijde op
deze tentoonstelling, is de
enige die in zijn tekeningen
van geknoopte touwen en
scheepsonderdelen van laatst
genoemde industrietak ge
tuigt. De visserij? Alleen ver
tegenwoordigd door een paar
bootjes in enkele haventjes.
De typische grote, door bo
men omgeven boerderijen als
eilanden in de onafzienbare
vlakte - men ontdekt ze op
geen enkel van al deze konter
feitsels. Alles wat werkelijk
karakteristiek is voor het
landschap en de streek ont
breekt ten enen male. Een
verschijnsel dat dubbel in het
oog springt bij schilders als
dezen die alle op hun eigen
manier zeer duidelijk de
contact met de showbussiness. Voor Max Tail-
lieur deed ze een auditie met een Franse chan
son en kwam bij hem in de show voor 125 gul
den per week. Van het een kwam het ander en
Corry Brokken kreeg nationale bekendheid als
zangeres en televisie-persoonlijkheid. In 1960
won ze het Eurovisie-songfestival.
In de jaren '70 waren er wat persoonlijke pro
blemen, maar ze herstelde zich, terwijl de
schandaalpers haar hinderlijk achtervolgde. Ze
stortte zich in een rechtenstudie en mocht in
1981 voor het eerst mr. voor haar naam schrij
ven. Met haar man, mr. C. Meijerink, werkte ze
zes jaar lang op diens advokatenkantoor in La
ren. De sollicatie bij de rechtbank was slechts
een volgende stap voor een vrouw die haar car
rière radicaal durfde veranderen. Over haar
motieven om die stap te doen laat ze zich liever
niet uit
Over de tijd van vroeger zegt ze nu: „Ik heb
veel geleerd toen ik nog vaak op reis was. Als ik
nu als rechter mensen voor me krijg, dan weet
ik dat die ervaring niet voor niets is geweest".
Een vraag: zingt u nog wel eens?. Mevrouw
mr. Meijerink, de rechter valt even uit de plooi
en zegt: „Als ik een jolige dag heb". En haar col
lega mr. Buddenijk vult lachend aan „Ze kan
het nog wel, ik heb haar wel eens mogen horen".
Corry Brokken in 1967 na het winnen van
het Eurovisie Songfestival met het liedje
'Net als Toen'. - fotoanp
ntierust op te doen. Aan de reizen-
kunt u zich verzekeren van
andige voorlichting, waar de reis
heengaat.
p keuze en u heeft nergens om-
n naar, uw Rabobank verzorgt
van vertrektijd tot verzekering,
joeking tot betaling,
vandaag nog even langs!
Ulf Moritz en Benno Prem
sela. Nederlands Textielmu
seum, Goirkestraat 96, Til
burg. Open: dinsdag-zondag
10 (za en zo 12)-17 uur.
De titel van deze expositie
luidt 'De harmonie van het
contrast'. Premsela (1920)
noemt zichzelf een calvinisti
sche jood. Moritz (1939) is een
Duitse Pool. Hun persoonlijke
design is ongetwijfeld van in
vloed geweest bij hun textiel-
en andere interieurontwer
pen, die op deze geraffineerde
expositie te zien zijn. Onder
koelde schoonheid tegenover
recalcitrante uitbundigheid,
getoonzet met werk uit de
laatste vijf jaren. Een exclusi
viteit, die je op je tenen laat
lopen, straalt eraf. Hele mooie
dingen, voorbeeldig geëxpo
seerd, maar of het nog veel
met 'wonen' of 'leven' te ma
ken heeft, betwijfel ik soms.
Het gaat hier om twee in
ternationaal befaamde ont
werpers, designers, stylisten
en wat dies meer zij. Naar een
idee van Marjan Unger zijn
deze ogenschijnlijk contraste
rende persoonlijkheden bij
elkaar gebracht. Het aardige
is dat Premsela van de exposi
tie zelf weer een tentoonstel
ling maakte. Hij is een bekend
inrichter op dat gebied (on
langs nog te zien op de An
tiekbeurs in Delft). Met latten
en jute bouwde hij kabinetten,
waarbij telkens Premsela en
Moritz tegenover elkaar
staan. Het kijkgedrag van de
bezoeker wordt hierdoor sub
tiel gemanipuleerd: verschei
denheid en raakpunten wor
den vermengd.
Premsela ziet zichzelf dan
°ok op de eerste plaats als 'een
aangever'; hij brengt teweeg.
Zijn décorbouw neemt via
maquettes dan ook een be
langrijke plaats in op deze
tentoonstelling. Hoewel hij
zich geen textielontwerper wil
noemen heeft hij voor be
kende firma's tapijten, wand-
bekleding e.d. ontworpen.
Deze bezitten doorgaans een
architectuur, die dwingend is,
die van invloed is op het men-
Ulf Moritz: Avalon gordijnstof (fabrikant Sahco Hess-
leinBRD) 1986. - fotosahcohesslein
selijke gedrag.
De vierkante nadrukkelijk
heid van Premsela wordt ook
gedemonstreerd met een boe
kenmolen en een (zelfbouw)
schemerlamp, de Lotek. De
poëzie vind je bij hem in het
tere kleurgebruik; in het laten
kantelen van de ruit bij stoel-
bekledingsstoffen e.d. In een
betrekkelijk klein bestek krijg
je hier toch een goed inzicht in
de werkwijze van zijn ont-
werpburo Premsela Vonk (het
grootste en meest veelzijdige
in Nederland).
Ulf Moritz, die in Krefeld
(o.a. bij Georg Muche) werd
opgeleid tot textielontwerper
en in 1962 bij De Ploeg ging
werken, is nu zelfstandig ont
werper en onder meer docent
aan de academie in Eindho
ven. Dat laatste met name
werkt door. Zelf is hij meer
voor buitenlandse dan Neder
landse firma's werkzaam.
Zijn laatste, tentoongestelde,
ontwerpen - textiel en meu
bels - ademen een barokke
sfeer. Hij heeft gevoel voor
theater. Soms doet hij me aan
Mendini denken.
Hij laat zijn stoffen graag
oplichten, spelen met licht. Ze
stralen een chic af, die aan
trekt en soms (mij) afstoot te
gelijk. In de mooie catalogus
Ooit was ze beroemd als zangeres en had
ze een eigen tv show. Toen heette ze
Corry Brokken, nu wordt ze geinstalleerd
als mevrouw mr.C.Meijerink, maar het
verleden achtervolgt haar nog steeds.
Gisteren trad ze, noodgedwongen, nog
één keer voor het voetlicht.
Vrije nieuwsgaring is een groot goed, maar je
hebt ook zoiets als privacy. Ieder mens heeft het
recht voor iets anders te kiezen en mevrouw
Meijerink heeft die keus consequent doorge
voerd", aldus rechtbankwoordvoerder mr. J.
Buddendijk.
Eigenlijk voelde de Bossche rechtbank er geen
fluit voor om aan de benoeming van mevrouw
mr.Meijerink meer aandacht te besteden dan de
gebruikelijke korte mededeling. Bij de justitie is
mevrouw Meijerink gewoon een advocate die
heeft gesolliciteerd als rechter en die nu is be
noemd. Daarmee uit.
Voor veel Nederlanders is mevrouw Meije
rink nog steeds de zangeres van liedjes als 'Net
als toen' en 'Milord' en 'Slaap niet op de divan'.
„De hardnekkigheid van de pers heeft ons er
toe gebracht om een persconferentie te geven",
aldus mr. Buddendijk, geteisterd door tientallen
telefoontjes van journalisten „vijftig op een
ochtend, dat ontregelt de zaak hier".
En mevrouw mr. Meijerink: „Om mijn per
soon is veel geschreven, dingen die mij verbaas
den omdat er vaak iets aggressiefs, iets sensa
tioneels inzat en dat past niet bij m'n huidige
functie. Omdat we daar nu voor eens en voor al
tijd een eind willen maken hebben we deze bij
eenkomst met de pers op touw gezet. Nog één
keer en dan moet het maar afgelopen zijn, want
we hebben hier bij de rechtbank meer te doen".
De rechter die ooit het Eurovisie-songfestival
won kreeg tijdens haar nu 56-jarige leven veel
lof, maar ook veel geschreven drek over zich
uitgestort.
Dat heeft ze nooit kunnen vermoeden toen ze
als Bredaas meisje tegen haar moeder zei:
„Moeke ik wil zangeres worden".
Op 20-jarige leeftijd verliet ze haar geboorte
stad en kwam via Amsterdamse impresario's in
Van onze rtv-redactie
Dit is het tijdperk van de
telematica: een nieuw
begrip. De wereld heeft
behoefte aan informatie
en communicatie. Het is
bijna niet meer bij te be
nen. Elke dag melden de
media nieuwe mirakels.
Vreemde woorden zijn
gemeengoed geworden.
Chip, kabel-tv, glasvezel,
floppy, CD, joystick, Vi
ditel, transponder, data
bestanden.
De woordenboeken moeten
steeds sneller herzien wor
den. 'Updaten', heet zoiets in
het jargon van nu. De taal
verandert in ras tempo. Je
kunt geen folder meer lezen
zonder op deze geheimtaal te
stoter ^ot is dan ook geen
wonder aai e. kreten opstij
gen om begeleiding.
In de tijdschriftenbranche
wordt het ene blad na het
andere over dit onderwerp
uitgebracht. Er is overdui
delijk sprake van een gat in
de markt. De boekhandela
ren hebben hele schappen
ingeruimd voor technologie
gericht op communiceren en
informeren. Ook de televisie
is al geruime tijd bezig om
licht te brengen in de duis
ternis.
Een van die pogingen tot
massale edukatie is een cur
sus, door de TROS uitge
bracht, 'Toekomst in Tele
communicatie' (elke dinsdag
om 18.30 uur). Daarin wordt
niet alleen theorie verschaft,
maar ook bescheiden prak
tijk ter beschikking gesteld.
De cursist krijgt een elek
tronische telefoonkaart,
waarmee hij zonder munten
kan bellen en er is een CD-
video, waarop behalve beel
den en geluiden ook soft
ware is opgeslagen met een
hulpprogramma, waarmee
men informatie kan verkrij
gen over communicatie-sa
tellieten, zoals posities, fre
quenties en dergelijke.
De schoolmeester achter
dit pakket is Chriet Titulaer.
„Mijn boek, 'Toekomst in te
lecommunicatie', dat onder
deel is van de gelijknamige
TROS-cursus, wordt door
sommige bedrijven gestopt
in hc.oipakket, in plaats
van een fles wijn", meldt
Chriet Titulaer tevreden,
rijdende in zijn auto, met de
telefoonhoorn aan zijn oor.
De populaire volksdocent
'mooie machientjes' consta
teert dat veel bedrijven ex
emplaren van zijn boek af
nemen en dat gratis ter be
schikking stellen aan hun
personeel, omdat ze het zo
belangrijk vinden dat hun
mensen bij blijven met de
moderne technologie. „Zo
heeft een bedrijf liefst 1350
boeken besteld."
Achter het programma
zitten NOS Hobbyscoop,
PTT Telecommunicatie (dat
vanaf 1 januari PTT Tele
com BV heet en een werk
maatschappij is van PTT
Nederland BV), Philips Te
lecommunicatie, Alcatel Ne
derland BV, APT Nederland
BV, Ericsson Telecommuni
catie BV en Siemens Neder
land BV. Het bedrijfsleven
is zeer geïnteresseerd in het
project en werkt onder meer
mee in de hoop dat veel jon
geren een baan in telecom
municatie en wat dies meer
zij gaan zoeken. Bovendien
moeten er nieuwe appa
raatjes verkocht worden en
behoeftes gecreëerd.
akanties
*Rentetarief per oktober '88/Rentewijzigingen voorbehouden.
Door Paul de Schipper
(ADVERTENTIE)
Bezitters van een eigen huis kunnen verrassend
voordelig lenen bij de Direktbank. Dankzij de
Doorloophypotheek. De overwaarde van uw huis
is de basis. De rente is ongekend laag BBM1BI*.
Uw tussenpersoon kent alle mogelijkheden.
Dan hoeft u niet vooreen loket te staan. En u weet
razendsnel wat uw mogelijkheden zijn.
Bel 020-444222 tot 21 uur, zaterdags 10-13 uur.
Of vraag informatie bij uw tussenpersoon.
Chriet Titulaer:
ïoeibare marathon-rijder.
Imultikleppen-power.
Rechter Corry Brokken, ontspannen glimlachend tijdens de personferentie in Den Bosch.
- fotocordekock
uiterlijk, technisch gaaf
ïltikleppen-motor.
ack en Stationwagon.
tevreden.
- fotoanp