DE STEM Even terug in de Jaren Vijftig Zaagsel in het theater; wintercircus jubileert 'FAMILIE DOORSNEE' NU VERKRIJGBAAR ALS CASSETTEBOEK BOUW ^r/r/iprj y£ Turkije-special van Anny Schilder moest twee keer opgenomen worden IN BREDA EN ROOSENDAAL WOENSDAG 21 DECEMBER TEM GIDS 2 HILVERSUM - In de Jaren Vijftig was de 'continuing story' van de Familie Doorsnee op de radio een hoogte punt, een uitzending waar het hele gezin naar uitkeek, waarvoor vergaderingen werden afgelast. Schrijvers Wastobbe Frivool NEDERLAND 3 Werk Berlage nu compleet in boekwerk Het is niet anders. Ons bier voelt zich nu eenmaal het lekkerst in het donker. En 't liefst op een koele plaats. Dat komt omdat Grolsch haar bier al meer dan 300 jaar op natuurlijke en ambachte lijke wijze brouwt. Eén klein lichtpuntje is dat u er des te meer van geniet als u 't eenmaal te voorschijn haalt. VAKMANSCHAP IS MEESTERSCHAP uske en Wiske: „D umbone „Het zijn altijd anderen die over m'n leeftijd beginnen. Ik heb niet eens een kalender in huis Georgette Hagedoom, acrtlce T2 Door Jan Koesen De acteurs waren intieme vrienden, de verbonden heid met het publiek kon moeilijk krachtiger zijn. De belevenissen van het gezin, op maandagavond weergegeven over de VA- RA-radio, waren de vol gende dag het onderwerp van menig gesprek. Nu zijn twee afleveringen op nieuw te beluisteren. In de handel is een cassetteband, waarop de de uiterst schamele erfenis van de familie is onder gebracht. De Familie Doorsnee was uitgedacht door Annie M.G. Schmidt en vertolkt door Cees Laseur als pa en Sophie Stein als ma Doorsnee, bijgestaan door Lia Dorana (als dochter Liesbeth en natuurlijk Alie Cyaankali) en Kees Brusse (als zoon Rob) en vooral niet te ver geten de dienstmeid Hetty Blok als Sjaan (de voorgangster van Mien Dobbelsteen) en Willem, haar vrijer. 'Met Wullem naar de fillum' zong het land toen de liefde in de keuken ontbloeide. Hun stemmen waren bij wijze van spreken bekender dan die van de premier, de koningin en de paus. De openingstune 'In Hol land staat een huis' was popu lairder dan het Wilhelmus. Honderdduizenden, mis schien wel miljoenen, plakten hun oor tegen de luidspreker om geen woord te missen. Eeu wige verteller was producent Wim lbo, wiens bruine stem de luisteraar meenam door de vertrekken van het huis en vandaar naar naar de bloeiende magnolia in de tuin. Toen kwam de televisie en kreeg de radio bijna een dood schop. Annie Schmidt ging voor de buis schrijven ('Pen sion Hommeles' en 'Ja Zuster, Vier steunpilaren van het hoorspel 'De Familie Doorsnee' zoals ze er nu uit zien. Van links naar rechts: Wim lbo (de verteller), Jo Vischer, Hetty Blok en Lia Dorana. Ze waren dit jaar te zien op de Cabaret Marathon in Rotterdam. - fotoanp. Hetty Blok was in 'De Familie Doorsnee' de werkster Sjaan. - fotoanp nee Zuster' met Hetty Blok) en het gezin Doorsnee werd afge voerd. Enkele geluidsbanden van deze serie zijn bewaard ge bleven, vele zijn verloren ge gaan. De verzoekprogramma's van Hilversum bereiken nog dagelijks smeekbeden om pas sages uit de Familie-cyclus uit te zenden, maar veel komt er niet meer van. De Doorsnees lijken voorgoed begraven. Om deze reden al leen al mag het initiatief van de BV Uitgeverij I. C. te Am sterdam om een cassetteboek te verspreiden waarop twee afle veringen uit de hoorspelreeks, worden toegejuicht. Reeds eer der werden de lettertjes van schrijvers als Renate Rubin stein, Kees van Kooten, Remco Campert, Maarten 't Hart, Leo Vroman, Rutger Kopland en Guus Kuyer. omgevormd tot geluidgolven op een bandje. Het woord was geluid gewor den. Het boek kreeg een aanvul ling in een nieuw medium waardoor velen toch nog in staat worden gesteld om iets te proeven van de magie van het geschreven woord, al is het na tuurlijk een bleek afgietsel van het origineel. Nu is min of meer het omgekeurde gebeurd. Een geluidsdrager is tot boek omge bouwd, waarbij we dat woordje 'boek' even modern moeten opvatten, want het gaat gewoon om een geluidsbandje in een aparte hoes. Op de eerste kant van het bandje maken we weer een 'Paasontbijt' mee (op 22 april 1957 uitgezonden) en het is net of de tijd is teruggedraaid. Na- 'tuurlijk doet dit hoorspel, nu, meer dan dertig jaar later, wat verouderd aan, zijn de grapjes gedateerd en de dialogen tame lijk voorspelbaar. Maar als die teleurstelling is verwerkt, komt na een kwartiertje of wat luisteren de oude charme weer terug. Buiten dreutelt de regen, bin nen flakkeren de Verkade- lichijes en is geluk nog heel ge woon. We zijn net allemaal in dezelfde wastobbe geweest voor de wekelijkse reiniging. Er staan twee auto's op de straat, en misschien wel drie. Het gezin, waaronder we heb ben te verstaan een christelijke man, een deugzame vrouw, minstens twee maar liefst meer kinderen, heeft zojuist de maaltijd genuttigd. Op een persje gloeit het groene oog van de radio, een ding van bakeliet of hout en natuurlijk niks geen FM of stereo. Een breinaald fungeert als antenne. De ether kraakt. Daar horen we weer Vader Doorsnee zeuren over gekookte eitjes die te hard en te zacht zijn, probeert moeder Doorsnee pa tot bedaren te krijgen, zitten de werkster Sjaan en haar Wil lem democratisch aan aan de Paastafel en suggereert tante Door niet al te subtiel dat men toch eens in de tuin moet gaan kijken. Zoon Rob (Kees Brusse) vraagt schijnbaar argeloos aan Willem of die al uitzicht op een eigen woning heeft, waaruit Willem terecht de conclusie trekt dat Rob hem uit huis wil hebben voor eigen gewin. Dochter Liesbeth (Lia Dora na) is afwezig. Ze is nu veertien dagen met haar Jan getrouwd. Daar gaat de bel. Liesbeth stormt in tranen binnen. Die bruut van een Jan vindt haar eiije niet goed. Stil maar kind je, sust Cees Laseur. Niets daarvan, zegt Sophie Stein bits. Terug naar huis, naar je kerel. Telefoonije met schoonzoon Jan. Pa woest, Jan nijdig, hoorns worden op haken ge smeten, die kerel komt er nooit meer in, zegt het familiehoofd met bevende stem. Dan de ver zoening in de tuin waar nog al tijd de eieren van Tante Door op een vinder wachten. Op de andere kant van het bandje horen we Sjaan wijze vrouwenlessen verstrekken in de aflevering 'Liefde en eeu wige trouw' (uitzending 3 de cember 1956) aan Liesbeth die tussen twee heren zweeft en dat best lekker vindt. Jan en Han, wie van de twee? Dan verschijnt een brief van de moeder van' Han waarin Lies beth Doorsnee als oppervlak kig en frivool wordt bestem peld en geen passende keuze is voor haar zoon. Pa weer woest. Hoe durft dat geschifte wijf zijn dochter aan te tasten? Boos, dat wordt Cees Laseur elke aflevering. Niemand kon zo mooi boos worden als de ouwe heer Doorsnee. Jan, die bliksemsnel inziet dat Han het nu wel kan schudden, grijpt zijn kans en wijst op zijn goede baan en echte gevoelens. Maar waar moet het paar terecht om het geluk te stabiliseren? Want dit is nog de tijd van woning nood. Lezers, nogmaals, dit is de Jaren Vijftig. Er is nog geen aids, geen internationaal terro risme, geen file, geen opstandig feminisme. De beschaving is nog heel primitief. Hooguit hebben we iets tegen de Rus sen. Het bandje is een reis terug in de tijd. Met vertedering drukken we weer het oor tegen de hifi, terwijl de magnetron zoemt en Yasser Arafat de Ver enigde Naties opvrijt. Alles staat weer een uurtje stil voor de Familie Doorsnee. Voor middelbaren en ouderen heeft de uitgeverij iets moois gedaan. Voor jongeren is de Familie Doorsnee natuurlijk sentimen teel gemekker, maar voor hen is het cassetteboek ook niet be doeld. Van onze verslaggever DEN HAAG - Het Natio naal Nederlands Winter circus bestaat tien jaar en Martin Hanson, orga nisator van het Winter circus, is vijfentwintig jaar actief als impressa- rio van onder andere Joke Bruijs en Gerard Cox. Dit dubbele jubi leum wordt gevierd met een wervelende circus show met artiesten en dieren uit negen landen: een 'Wereldcircus'. Het idee voor een wintercir cus ontstond tien jaar gele den in het toenmalige circus Mikkenie. Aanvankelij k trok het wintercircus onder deze naam door het land. Nu bij het tiende seizoen is de traditie gevestigd en gaat het wintercircus langs 21 theaters in het hele land, waaronder die in Breda en Roosendaal. Martin Hanson bedacht een unieke combinatie en liet het circus in het theater optreden, compleet met tentdecor en zaagsel. En de geur van de dieren, die je neus prikkelt als je vóór in de zaal zit. Het Wintercicus brengt veel acrobatiek, waarbij de grenzen van het mogelijke getart worden. Zo lijkt het onmogelijk om op een strak gespannen koord ook nog eens een been in de nek te leggen. Renato Laforte doet het! De bloedstollende caprio len zijn zo spannend omdat er altijd iets fout kan gaan. Dat is ook de charme van het bezoeken van een circ®. voorstelling, de televisie neemt de spanning van het moment voor een groot deel weg. De lichaamsbeheersiin van de circusartiesten enorm. Schijnbaar moeite- loos springen ze op een dra. vend paard, lopen ze op h® handen een trappetje at maken salto's en gooien ke-' gels in hoog tempo r lucht. Bij het berennummer probeert een grote bruine lobbes op zijn voorpoten te gaan staaa Verder kunnen de beren steppen en zitten ze als teddyberen in een kinderstoelen. De leeuwen springen door hoepels en over hekjes. Be. denkend wat zo'n dier in 4 vrije natuur allemaal kan,i< het eigenlijk een gek gezicht die lome logge beesten, braaf op een tafel zitten Een van de leukste num mers is het hondenvoetbal. Tussen twee goals een stuk of tien boxers met een ballon, waarbij ze met zijn allen de goal omver springen. Misschien dat de man, die achter de goal de 'keeper' aan de lijn moet houden, op dat moment wel hard naar een andere verlangt. Tussen de nummers duiken iedere keer clowns Tommy en Walter op met hun geintjes en stunts, Ze zij n niet alleen heel grap pig maar laten ook nog een staaltje acrobatiek zien. Nationaal Nederlands Winttrdr- cus Martin Hanson in Schouwbmj Concordia in Breda, 29 en 30 ds cember, 13.00 uur en 16.00 uur; a De Kring in Roosendaal, 1 januut 15-00 uur en 18.30 uur. Drie jaar, 8 maanden Amerikaan Bob Wieland alite een tocht op z'n han- «aardoor hij beroemd Lj, Vanavond brengt de gen documentaire van a van den Bosch over Wie- getiteld 'Drie jaar, acht aanden en zes dagen'. Zo nS was de Vietnam-vete- an onderweg van Zuid-Ca- ornië naar Washington C Tijdens zijn verblijf in etnam verloor Bob Wie- ad beide benen. Acht jaar arna brak hij het wereld- cord gewichtheffen. Wie- ads record werd echter niet tend, omdat hij 'schoen- -agend' had moeten zijn. aedend over zoveel on- jchtvaardigheid én geïnspi- lerd door de Canadese kan- arpatiënt Terry Fox, die een ebt op één been had ge- aakt, begon hij met de trai- ng voor 'zijn race'. Mijn eerste keer ;n beroemde balletdanseres orden is de droom van veel ;s. Maar balletdansen ook moeilijk, evenals viool leien. De kinderen, die van- 1 in 'Mijn eerste keeri ai eerste balletervaringen Iwisselen, weten er over te praten. Het beroemde nspaar Alexandra Radius Han Ebbelaar laat zien, aartoe de eerste balletles in leiden. Wie zich ook nog ar eerste balletles herin- rt is Liesbeth List. Zij agt erover. Julia's geheim NOS presenteert de tv- m 'Julia's geheim', die in 87 met de Gouden Eek- torn werd onderscheiden. Hylkema schreef het enario en voerde de regie. Turkse leerlinge Arzu Sü- wordt op de middelbare ïool gevraagd de rol van dia te spelen in 'Romeo en lia'. Arzu is in de zévénde mei. Ze ziet in de rol paral len met haar eigen leven. ;t het instuderen begint iter voor Arzu een zenuw- pend dubbelleven, want uis mogen ze niets van ar activiteiten weten. 22.22 Een Griekse tragedie Een van de artiesten in het Wintercircus. fotowintercirm DEN HAAG (ANP) - Het eerste complete overzicht van het werk van de Neder landse architect Berlage. Zo mag 'Hendrik Petrus Ber lage - Het Complete Werk' wel worden bestempeld, al dus uitgeverij Atrium uit Alphen aan den Rijn. Het boek, geschreven door de Italiaan Sergio Polano, hoogleraar in de architec tuurgeschiedenis aan de universiteit van Venetië, is in het door Berlage ontwor pen Haagse Gemeentemu seum gepresenteerd. Aan de hand van ongeveer 400 afbeeldingen wordt duidelijk gemaakt hoe Berlage werkte en welke ontwikkelingen hij doormaakte. Verder staat er een volledige weergave in van de beroemde lezing die Berlage in 1923 hield aan de Serbonne in Parijs, een catalogus van zijn geschriften en een biblio grafie. De plannen om een boek over Berlage te vervaardingen, ont stonden al in 1975, zo vertelde Polano woensdag. Hoewel het werk over de van 1856 tot 1934 levende architect een compleet overzicht heet te zijn, is het toch nog steeds onvolledig, al dus de schrijver. De Venetiaanse hoogleraar schreef al eerder over Neder landers, bij voorbeeld over de groep De Stijl en over één van de oprichters daarvan, de ar chitect en schilder Theo van Doesburg. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) II I J I 0 P VEEMARKTSTRAAT 47 BREDA 076-212569 JAMMER DAT JE HEM DONKER MOET BEWAREN. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Voor de 'Muziekspecial Anny Schilder' moest het complete op name-team twee maal naar Turkije. Na de eerste keer sloeg de programmama kers de schrik omn het hart. Technisch was er iets fout gegaan. Door de beelden van sommige opnamen liep een balk. Een donatie van de Stichting Conamus bracht uitkomst. Conamus, bedoeld om de Nederlandse lichte muze te promoten, schonk Anny f 12.000 en de zangeres kon daardoor opnieuw naar Turkije om daar de mislukte opnamen nogmaals te gaan filmen. Op de vraag of het opnemen van de special leuk was, zegt Anny Schilder aarzelend: „Eigenlijk wel. We hebben erg hard gewerkt, maar ook ontzettend veel gelachen. Vanwege de zon die daar heel vroeg opkomt, moesten we heel erg vroeg opstaan. En soms moet je wel een uurtje of twee in de auto zitten, voor dat je op lokatie bent. En dan moet je nog schminken en zo. Nee, het is echt wel hard werken. Je bent voor een één liedje soms wel een hele dag bezig." De special heeft alles te maken met haar recent uitgekomen tweede solo-lp, die kort weg 'Anny Schilder' heet. Ze spreekt vol vol doening over haar produkt. „Dit is de eerste lp met mijn repertoire. Dit is repertoire dat ik echt graag zing. De nummers van m'n nieuwe lp wijken inderdaad niet af van het BZN-re- pertoire. Maar dat is nu een maal m'n oude repertoire. Dat zal ik ook nooit ontkennen. Maar het is tegelijkertijd nu eenmaal het re pertoire dat ik graag zing." Het is al weer twaalf jaar geleden dat Anny Schilder haar eerste professionele schreden op het podium zette. Dat was tij dens een optreden van BZN tijdens de Lui laknacht in het Noordhollandse Landsmeer. Dat optreden zou het begin worden van een stormachtige en uiterst succesvolle carrière. Na de komst van Anny Schilder scoorde BZN de ene groie hit na de andere. In 1984 Anny Schilder. foto veronica vond Anny echter dat het genoeg was ge weest. Ze verliet BNZ en trok zich terug uit de showbusiness om meer aandacht te kun nen besteden aan haar gezin. Deze retraite zou ruim een jaar duren. In 1985 kwam Anny Schilder terug als soloiangeres met de lp 'Here I am'. Met haar nieuwe lp is ze, zoals gezegd, weer terug bij het oorspronkelijke BZN-ge- luid, getuige de eerste single 'Adieu chérie'. Anny wil het woord imitatie niet horen. Haar keuze is heel praktisch geweest. „Ik heb ook ander repertoire gezongen en dat is geen suc ces geworden. Daar blijkt dus wel uit dat de mensen me met dit soort liedjes willen ho ren." Veronica zendt de special met Anny Schil der vanavond om 20.29 uur uit op Nederland 2. »r 'Een Griekse tragedie' tving Nicole van Goethem 1987 de Oscar voor de beste imatiefilm. 'Een Griekse igedie' vertelt van het dra- itische einde van een Ka- itidentempel. De drie vrou wbeelden, die eeuwen had- getrotseerd, sneuvelden islotte onder het geweld n hun eigen ontwaken, van "tale archeologen en slo- !e toeristen. T/triTEKun DRftH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18