Ziekenhuizen tegen de vlakte
Belgen kopen
in Nederland
goedkope vis
-kantoren
stdagen
van DORST
GROND BU VERLATEN WIJK SLUISKIL STERK VERONTREINIGD:
'Een moderne auto is een vierkante bak'
Dow Chemical wijst
westelijk tracé
oeververbinding af
PZEM
nappij
8$ 88
{TOP BIJ ONZE SH0WR00MI
31 [I
Zeeuwse landbouwscholen:
intensievere samenwerking
1989 (nieuw)
rgie-maatschap pij
WOENSDAG 21 DECEMBER 1988
T27
f yan onze verslaggever
SLUISKIL - Er moet op korte ter-
Lijn een nader onderzoek worden
[ingesteld naar de bodemverontrei-
[niging op een circa vijftien hectare
groot terrein ten noorden van de
[verlaten woonwijk Sluiskil-Oost.
I Ook de grond langs de sloten in het oostelijk deel
Schijnwerpers
PIET DE MAAT RESTAUREERT MERCEDES CABRIOLET UIT 1949
Rubbertje
Kleuren
Knipperlichten
Film
PLAN VOOR VERVANGENDE WERKGELEGENHEID S1UISKIL
Plannen
Belasting
Aanbod
Belg smokkelde
drugs vanuit
Vlissingen
oud
f 6,90
41,12 cent
1f 1,90
1 21,00
t 7,50
f 18,00
bruikers
oud
f 7,06
26,77 cent
f 2,70
14,06 cent
"stoppen") van
oud
f 3,96
f 5,64
f 8,10
f 9,60
f 12,00
f 13,38
f 15,64
f 8,10
f 11,10
1 11,70
f 13,62
oud
4,32
5,40
sr 1967
oud
f 6,12
f 2,82
f 3,90
(20% BTW.
neter).
an f 1,67 (excl. BTW)
usief 18,5% BTW is
ak u nog niet automa-
biteurenadministratie,
Energie-Maatschappij
zullen alle PZEM-
1968 gesloten zijn voor het
on etektriciteit;
-goisers
gedurende de feestdagen
imer
en elektriciteit worden zo
rdag 24 december gemelde
rs zullen zo mogelijk ep die
december 1988 worden
Alle Toyota modellen in voorraad!
Steeds grole keus uit 100 „forst Class" occasioi
Meer klasse
minder kosten
Speelhuislaan 156a Breda 076-712000
Stationstraat 12 Rijen 01612-3655
DE STEM
VAN ZEELAND
Nader onderzoek vervuiling
uit een oriënterend onderzoek, dat ter de-
puteerde Staten, is gebleken dat de grond
I in een gedempte kreek net buiten de wijk
sterk verontreinigd is met polycyclische
aromaten (ofwel PAKS, dat staat voor gif-
teerachtige stoffen) en in mindere
mate met cyanide.
van het terrein, tussen de Koegorsstraat en de
spoordijk, is sterk verontreinigd met PAKS. In
de nabijgelegen volkstuintjes is het grondwater
aanzienlijk verontreinigd met cyanide.
Volgens de provincie moet het nader onder
zoek meer inzicht opleveren in omvang en ver
spreiding van de verontreiniging.
Wethouder J. van Rooijen (Milieu) van Ter-
neuzen was verheugd met de aankondiging van
GS om een nader onderzoek in te stellen. „De re
sultaten van het oriënterend onderzoek beteke
nen dat wij er goed aan hebben gedaan om de
woonfunctie van Sluiskil-Oost te beëindigen.
Dat gebied waarin de wijk lag is te zwaar belast.
Dat blijkt ook nu weer. Gelukkig realiseert de
provincie zich ook dat er iets ter plaatse gedaan
moet worden."
De Terneuzense wethouder verwacht dat de
kosten van een saneringsoperatie ter plaatse de
pan zullen uitrijzen. „Dan spreken we over een
miljoenenzaak. Vroeger lag daar een diepe vliet,
die gedicht is met fabrieksafval." Het criterium
'de vervuiler betaalt' is volgens Van Rooijen in
dit geval moeilijk te hanteren. „Dat wordt een
zaak van langdurig onderhandelen met alle be
trokkenen en de landsadvocaat."
Die betrokkenen zijn dan Terneuzen, het wa
terschap De Drie Ambachten en de Cokesfa-
briek. Volgens GS is het afval dat in de kreek ge
dumpt werd, afkomstig van de Cokesfabriek in
'Sluiskil. Datzelfde bedrijf zou ook afvalwater,
waarin teer en cyanide zat, hebben geloosd in
een bassin naast de volkstuintjes.
Bij boringen -de provinciale onderzoekers
prikten 56 keer - in het noordwestelijk deel zijn
sintels, puin en teerprodukten aangetroffen. Het
gaat hier om een perceel van 6,5 hectare, dat nu
gebruikt wordt als weiland.
De verontreinigingen in de polder, nu voorbe
stemd om het nieuwe industriegebied in het Ter-
neuzens havengebied te worden, beginnen op een
diepte van een halve meter. De toplaag van de
volkstuintjes, waarvan het merendeel niet meer
gebruikt wordt, is onaangetast gebleven. Niette
min hebben GS de Cokesfabriek - eigenaar van
de tuintjes - verzocht om de tuinen niet meer als
volkstuinen in gebruik te geven.
De Terneuzense milieu-activist A. van Him-
me, die de verontreinigde lokatie eind 1987 aan
meldde bij de provincie, toonde zich verheugd
met het bericht. „Leuk dat de provincie nu ein
delijk eens iets doet. Hopelijk betekent dit de
aanzet om ook in de gifvatenaffaire wat meer
vaart te brengen," zo liet het raadslid weten.
Volgens wethouder Van Rooijen was de ver
vuilde lokatie bij Sluiskil overigens al ver voor
begin 1987 aangemeld bij de bevoegde instantie.
„Ons is er namelijk ook alles aan gelegen om
onze gemeente nu eindelijk eens schoon te krij
gen."
Op zonnige dagen gaat de
garagedeur van Piet de
Maat uit Sint Jansteen
wijd open. Dan rolt er een
hele bijzondere auto naar
buiten. Een tot in de per
fectie gerestaureerde
Mercedes 170 B Cabriolet
uit 1949. De Maat legt mo
menteel de laatste hand
aan zijn heilige koe, die
hij van een aftandse
roestbak in een blinkende
klassieker omtoverde. Hij
verheugt zich nu al op de
lente, als de kap omlaag
kan en een ritje door de
omgeving een ware at
tractie is.
Door Joep Trommelen
De Maat is al langer verzot op
oude auto's. Voorheen
'maakte hij de blits' met een
Volvo P1800. Een zelfde auto
waarin Roger Moore als The
Saint in de jaren zestig het te
levisiescherm veroverde.
Zijn nieuwe aanwinst is bijna
veertig jaar oud, een 1767cc
viercylinder met een gewicht
van 1400 kilo. Een luxe vier-
zitter die in 1950 al ƒ22.800
kostte en waarvan er slechts
2000 zijn gebouwd. „Dat was
geld in die dagen. Daar kocht
je een heel huis voor". Van
hedendaagse high-technology
moet hij niets hebben. Hij
geeft de voorkeur aan ouder
wets-degelijk Duits hand
werk. „Een moderne auto is
een vierkante bak".
Hij kocht de auto in april
van dit jaar bij een verzame
laar in Rotterdam. Hemel en
aarde moest hij bewegen om
de man duidelijk te maken
dat de auto niet in de handel
zou verdwijnen, maar dat hij
er zelf in wilde gaan rijden.
Uiteindelijk vertrouwde de
Rotterdammer hem en ver
kocht hij de exclusieve wa
gen, waarvan er in Nederland
slechts drie rondrijden.
Samen met een vriend van
hem, een ervaren automon
teur, ging hij aan de slag.
Tien maanden hard werken.
„We gingen er van meet af
aan van uit dat we hem in de
originele staat wilden terug
brengen, dus op de manier zo
als het hoort. Je moet er geen
§rote lampen en schijnwer
pers op zetten. Dat hoort niet.
Als je een auto als deze koopt,
is het zonde om je er niet hon
derd procent voor in te zetten,
baar krijg je later alleen
maar spijt van. Als je met
directiewagen dienst deed.
„We hebben toen de offi
ciële kleuren aangevraagd bij
de fabriek. Bordeauxrood en
zwart, vertelden ze ons, wa
ren de meest voorkomende
kleuren. Ze hebben ons de
precieze verhoudingen van de
verf verteld, zodat we die
konden laten maken".
„De auto is stukje voor
stukje uit elkaar gehaald. We
hebben hem helemaal afge
schuurd en strak gemaakt. De
dorpels waren bijvoorbeeld
helemaal krom. Die hebben
we recht gezet. Nu zitten er in
totaal zes of zeven lagen op,
waarvan drie laklagen".
Piet de Maat en zijn Mercedes uit 1949 die hij stapje voor stapje heeft opgeknapt. In ons land rijden slechts drie wa
gens van dit type. FOTO'S WIM KOOIJMAN
■vt „-I-Ütts
1950. .V-: 12D
1767 4
- J I 5-
o^iriüiae, tjuiinii iiigfli
alle wielenÜQEflp
icttessiaien
I
- 6 aéjsfeö;:ar J'
leges
14 -
•ss 1577 M
bPffliP uaeói op '-se - c f -
«o het
Uit het -zijden- kentekenbewijs blijkt dat de auto vroeger als directie-wagen van
de Drostefabrieken dienst heeft gedaan.
sommige dingen iets eerder Dat wachten hadden we er kopen, dan krijg ik altijd een
tevreden bent, is de auto mis- graag voor over. En boven- kenner aan de deur. En die
schien een week eerder klaar, dien, mocht ik hem ooit ver- ziet wat je ervan gemaakt
hebt".
Een hels karwei was het
aanbrengen van nieuwe leren
bekleding. Met name het stik
werk noopte het duo ertoe de
hulp van een vakman in te
roepen. Maar het resultaat
mag er zijn; de vier zitplaat
sen lijken door de heer Benz
zelf gemaakt te zijn. Een an
der punt was de linnen kap.
Een bedrijf in Kloosterzande
maakte dat stukje precisie
werk. Al is een Mercedes van
dit kaliber natuurlijk wel iets
moeilijker dan de eerste de
beste Triumph sportwagen.
Toen De Maat de auto kocht,
was deze groen. Niet de origi
nele kleur. Volgens het kente
kenbewijs was de kleur
zwart. Dat kreeg De Maat er
trouwens bij. Het zijden klei
nood vermeldt dat de eerste
eigenaar iets met de chocola
defabriek van Droste te ma
ken had. Een firmastempel
wijst erop dat de auto de eer
ste jaren waarschijnlijk als
Onlangs nog bezocht hij een
beurs in het Westduitse Es
sen. Een van de allergrootste
op het gebied. Hij kon er een
rubbertje voor de ruitewis-
sers op de kop tikken.
Een miniscuul blokje voor
de prijs van twintig harde
Marken. Maar dat heeft hij er
graag voor over. Via de Mer-
cedes-clubs in Nederland en
België waar hij lid van is kon
hij er niet aankomen. Toen
bleef er maar een ding over:
naar Essen.
Een restaurateur moet nu
eenmaal stad en land afreizen
om aan onderdelen te komen.
Gelukkig had De Maat veel
steun aan de verzamelaar uit
Rotterdan. Die kende veel
adressen die hem konden hel
pen. In Rotterdam zelf, Enge
land en Duitsland.
De Mercedes bezit nu nog
keurige knipperlichten. Naast
de richtingaanwijzers die nu
na een druk op de knop met
een veer uit de carrosserie
schieten.
De Maat wist niet zeker of
deze mechanische installatie
aan de eisen van de wet vol
deed en monteerde extra
knipperlichten. Ook de politie
kon hem niet uit de onzeker
heid helpen. Het ministerie
van Verkeer stuurde hem vo
rige week een bericht met een
verlossende boodschap: de
knipperlichten mogen eraf.
De oldtimer is weer een
stukje authentieker.
De kans bestaat dat de Maat's
trots binnen afzienbare tijd
voor het nageslacht op film
wordt vastgelegd. De Belgi
sche Mercedes Club belde
hem vorige week op. Een
filmproducent was op zoek
naar oude auto's voor een rol
prent. Piet de Maat staat zijn
auto voor zo'n gelegenheid
graag eens af.
Van onze verslaggeefster
[TERNEUZEN - Het Julia-
Ziekenhuis in Terneuzen
rn het Elisabethziekenhuis
|'n Sluiskil gaan eind ja-
euari tegen de vlakte. Begin
°»gend jaar wordt dan op
I f' Plaats van het Juliana
I "agontien met de bouw van
l.u*e woningen. Wat er op
«vrijkomende terrein in
I 'uiskil gebeuren gaat,
nog niet geheel vast.
|^®ctontwikkelaar Proverko
m Temeuzen is druk bezig
hot ^Verhandelingen om ook
I streeklaboratorium aan te
I tapen.
Tevens zal getracht
worden in Sluiskil vervan
gende werkgelegenheid te
creeëren.
De grond van het Julianazie-
kenhuis heeft de projectont
wikkelaar inmiddels gekocht.
Op die plaats verrijst binnen
kort een nieuwe woonwijk. De
prijs van de grond staat nog
niet helemaal vast, maar vol
gens W. de Feyter van
Proverko mag toch wel gere
kend worden op een grondprijs
van 160 a 170 gulden per vier
kante meter. „Wij gaan ervan
uit, dat ondanks de aankoop-
en sloopprijs, de grond het
zelfde mag kosten als op iedere
andere goede plaats in Terneu
zen."
Ook het Elisabethziekenhuis
in Sluiskil gaat over een goede
maand tegen de grond. Voor de
plaats die vrijkomt van het zie
kenhuis en het klooster zoekt
men nog naar een bestemming.
De verpleegstersflat van het
Elisabethziekenhuis blijft
voorlopig nog staan. Het ge
bouw is verkocht aan de Chur-
chillgroep, die ook het Chur-
chillhotel in Terneuzen exploi
teert.
Wethouder W. Gosselaar
(openbare werken) is uitermate
tevreden over de voortvarende
wijze waarop de projectont
wikkelaar te werk gaat. „Niet
temin willen we als gemeente
toch wel eens de plannen van
de project-ontwikkelaar leren
kennen. Het voormalige Schel-
deoord is aangekocht door een
andere onderneming met
bouwplannen. Die plannen
moeten echter wel op elkaar
afgestemd worden. Het mag
echt niet zo zijn dat de een
hoogbouw en de ander laag
bouw gaat plegen."
De Terneuzense wethouder
weet verder niets van de ont
wikkelingen in Sluiskil. „Wo
ningbouw is daar niet moge
lijk, maar als er vervangende
weerkgelegenheid gecreeërd
wordt zijn wij daar zekre blij
mee," verduidelijkte Gosselaar.
Van onze verslaggever
STEKENE - Belgische visverkopers in de grens
streek klagen steen en been over de trek van hun
klanten naar Nederland. In Nederlandse viswin
kels is de vis namelijk stukken goedkoper dan
bij hun Belgische collega's.
Veel vishandelaren moe
ten het vooral hebben
van de feestdagen, wan
neer er op menig menu
een visschotel prijkt. „Bij
de hoge prijzen van som
mige vissoorten zullen
wij ook tijdens de ko
mende feestdagen niet
veel moeten oprapen",
klaagt de eigenaresse
van een Stekense viswin
kel. „Zelfs met de aller
kleinste winstmarge zul
len wij nog stukken ho
ger geprijsd staan dan
hier vlak over de grens".
Het grote prijsverschil
blijkt uit een steekproef
die vrijdag is genomen.
In de grensgemeente Ste-
kene kostte bijvoorbeeld
een kilo kabeljauw 390
frank, een kilo kabel-
jouwfilet 450 frank en
een kilo tong 1.100 frank.
Amper twee kilometer
verder, in Nederland,
meldden de prijskaartjes
respectievelijk 328,250 en
690 frank.
Het prijsverschil tussen
beide zijden van de
grensstreek speelt overi
gens al langere tijd. De
Belgische handelaars
moeten over hun produk-
ten een hogere belasting
betalen. Het ongenoegen
is weer opgelaaid, nu
steeds meer Nederlandse
handelaars hun spullen
in de Belgische vismijnen
kopen.
De laatste weken is er
een constante stijging
van de visprijzen. En dat
geldt vooral voor de 'gas
tronomische' vissoorten
die met de feestdagen
worden verorberd.
Op de Belgische vismij
nen is de laatste veertien
dagen de prijs gemiddels
met een kwart gestegen.
Volgens de Belgen heeft
dat niet alleen te maken
met de feestmaand.
Omdat de Nederlandse
vissersvloot begin deze
maand de vangstquota
voor sommigge visssoor-
ten heeft bereikt, koopt
een toenemend aantal
Nederlandse handelaren
op de Belgische vismij
nen. Vooral in Zeebrug-
ge. Daardoor is het aan
bod voor de Belgische
markt aanzienlijk klei
ner, wat prijsverhogend
werkt.
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - De bedrijfsleiding van Dow Chemical
voelt weinig voor een Westerschelde Oeververbinding
(WOV) westelijk van Terneuzen.
De chemiegigant vindt het tra
cé Terneuzen West-Elle-
woutsdijk een 'weinig logisch
alternatief'. Dow voelt dan ook
meer voor een verbinding die
aansluit op de bestaande infra
structuur in Zeeuwsch-Vlaan
deren en Zuid-Beveland.
Dat meldde Dow-voorlichter
J. Mariens gisteren. De groot
ste Zeeuws-Vlaamse werkge
ver heeft zich tot nu toe afzij
dig gehouden in de verwikke
lingen rond de WOV.
„Dow is voorstander van een
WOV, omdat deze verbinding
een verbetering betekent van
het investeringsklimaat in deze
regio. Daarnaast wordt de be
reikbaarheid van ons bedrijf
een stuk beter. Niettemin wil
len wij ons niet uitlaten over de
plaats waar de WOV moet ko
men. Dat is een zaak van de in
stanties," aldus Martens.
Hoewel Dow zich niet wil in
laten met de discussie over het
tracé, stelde Martens nadruk
kelijk dat een westelijk van
Terneuzen gelegen verbinding,
pal naast het Dow-terrein 'be
paald geen zaak van gezond
verstand gebruiken zou zijn'.
„In verkennende gesprekken
over deze kwestie is aan de
stuurgroep belast met de WOV
kenbaar gemaakt dat Dow niet
wenst te opteren voor een ver
binding pal bij het bedrijf. Dat
heeft niets te maken met moge
lij k havenontwikkelingen of
milieuaspecten. In de bedrijfs
optiek, en we volgen daarin het
Zeeuws-Vlaamse bedrijfsle
ven, voelen we weinig voor een
verbinding die zich met een
kronkel door het landschap
slingert."
Ook het gemeentebestuur
van Terneuzen voelt weinig
voor het zogenaamde 'Dowtra-
cé'.
Het draagt hiervoor echter
argumenten van planologische
en economische aard aaa Ge
vreesd wordt dat een WOV pal
bij het huidige zeesluizen-com
plex een mogelijke uitbreiding
van dat complex in de toekomst
in de weg staat. Ook staan mo
gelijke milieuproblemen en in
frastructurele knelpunten - de
brug bij Sluiskil onder andere-
een WOV door middel van het
'DOW-tracé' in de weg.
GENT - De Belgische op-'
sporingsbrigade heeft giste
ren een 34-jarige Belg be
trapt bij het smokkelen van
drugs.
P. van B. had veertien kilohasj
bij zich in de wagen en 300
gram cocaïe die samen een
waarde vertegenwoordigen
van enkele miljoenen franks.
De man werd opgepakt toen
hij op weg was naar zijn wo
ning in Moerbeke. Hij bekende
de waar opgehaald te hebben
in Vlissingen.
GOES - Het Agrarisch Onderwijs Centrum Zeeland is een
stap dichterbij gekomen nu de drie betrokken scholen een
samenwerkingsovereenkomst hebben getekend.
Het vervolg daarop zijn. con
crete fusiebesprekingen die
moeten leiden tot de start van
het centrum op 1 augustus 1990.
De verwachting is dat in
Het Julianaziekenhuis in Terneuzen maakt volgend jaar
plaats voor woningen. - foto wim kooijman
datzelfde jaar de eerste paal in
de grond gaat voor een nieuw
gebouw in Goes. Daarin wordt
alvast de middelbare poot van
de agrarische school gehuis
vest. Die was het dringendst
toe aan een beter onderkomen.
De Lagere Groene School in
Kapelle blijft daar nog even in
een ook al verouderd gebouw.
De aanvraag om op dezelfde
plaats in Goes nieuw te bou
wen ligt er dan ook al. De derde
partij, de Lagere Agrarische
School is Sommelsdijk, pas
sinds kort betrokken bij de fu
siebesprekingen, blijft bestaan
als nevenvestiging.
Het Agrarisch Onderwijs
Centrum is feitelijk opgelegd
door het rijk, maar de betrok
kenen zijn daar niet rouwig
om. De bundeling leidt tot een
samenhangend geheel en in het
nieuwe bestuur krijgt het be
drijfsleven meer invloed dan
voorheen. „Wellicht kan het
onderwijs zo een dominerende
rol spelen bij de omschakeling
van de productie in de land
bouw", aldus gisteren ZLM-se-
cretaris J. Oggel, die wel toe
gaf dat de sluiting van de land
bouwschool in Schoondijke
door het rijk als wisselgeld is
gevraagd.
In ieder geval zijn de land
bouworganisaties ZLM, NCB
en CBTB vertegenwoordigd in
het bestuur, naast de gemeente
Goes.