Ziekenhuizen tegen de vlakte Belgen kopen in Nederland goedkope vis -kantoren stdagen van DORST GROND BU VERLATEN WIJK SLUISKIL STERK VERONTREINIGD: 'Een moderne auto is een vierkante bak' Dow Chemical wijst westelijk tracé oeververbinding af PZEM nappij 8$ 88 {TOP BIJ ONZE SH0WR00MI 31 [I Zeeuwse landbouwscholen: intensievere samenwerking 1989 (nieuw) rgie-maatschap pij WOENSDAG 21 DECEMBER 1988 T27 f yan onze verslaggever SLUISKIL - Er moet op korte ter- Lijn een nader onderzoek worden [ingesteld naar de bodemverontrei- [niging op een circa vijftien hectare groot terrein ten noorden van de [verlaten woonwijk Sluiskil-Oost. I Ook de grond langs de sloten in het oostelijk deel Schijnwerpers PIET DE MAAT RESTAUREERT MERCEDES CABRIOLET UIT 1949 Rubbertje Kleuren Knipperlichten Film PLAN VOOR VERVANGENDE WERKGELEGENHEID S1UISKIL Plannen Belasting Aanbod Belg smokkelde drugs vanuit Vlissingen oud f 6,90 41,12 cent 1f 1,90 1 21,00 t 7,50 f 18,00 bruikers oud f 7,06 26,77 cent f 2,70 14,06 cent "stoppen") van oud f 3,96 f 5,64 f 8,10 f 9,60 f 12,00 f 13,38 f 15,64 f 8,10 f 11,10 1 11,70 f 13,62 oud 4,32 5,40 sr 1967 oud f 6,12 f 2,82 f 3,90 (20% BTW. neter). an f 1,67 (excl. BTW) usief 18,5% BTW is ak u nog niet automa- biteurenadministratie, Energie-Maatschappij zullen alle PZEM- 1968 gesloten zijn voor het on etektriciteit; -goisers gedurende de feestdagen imer en elektriciteit worden zo rdag 24 december gemelde rs zullen zo mogelijk ep die december 1988 worden Alle Toyota modellen in voorraad! Steeds grole keus uit 100 „forst Class" occasioi Meer klasse minder kosten Speelhuislaan 156a Breda 076-712000 Stationstraat 12 Rijen 01612-3655 DE STEM VAN ZEELAND Nader onderzoek vervuiling uit een oriënterend onderzoek, dat ter de- puteerde Staten, is gebleken dat de grond I in een gedempte kreek net buiten de wijk sterk verontreinigd is met polycyclische aromaten (ofwel PAKS, dat staat voor gif- teerachtige stoffen) en in mindere mate met cyanide. van het terrein, tussen de Koegorsstraat en de spoordijk, is sterk verontreinigd met PAKS. In de nabijgelegen volkstuintjes is het grondwater aanzienlijk verontreinigd met cyanide. Volgens de provincie moet het nader onder zoek meer inzicht opleveren in omvang en ver spreiding van de verontreiniging. Wethouder J. van Rooijen (Milieu) van Ter- neuzen was verheugd met de aankondiging van GS om een nader onderzoek in te stellen. „De re sultaten van het oriënterend onderzoek beteke nen dat wij er goed aan hebben gedaan om de woonfunctie van Sluiskil-Oost te beëindigen. Dat gebied waarin de wijk lag is te zwaar belast. Dat blijkt ook nu weer. Gelukkig realiseert de provincie zich ook dat er iets ter plaatse gedaan moet worden." De Terneuzense wethouder verwacht dat de kosten van een saneringsoperatie ter plaatse de pan zullen uitrijzen. „Dan spreken we over een miljoenenzaak. Vroeger lag daar een diepe vliet, die gedicht is met fabrieksafval." Het criterium 'de vervuiler betaalt' is volgens Van Rooijen in dit geval moeilijk te hanteren. „Dat wordt een zaak van langdurig onderhandelen met alle be trokkenen en de landsadvocaat." Die betrokkenen zijn dan Terneuzen, het wa terschap De Drie Ambachten en de Cokesfa- briek. Volgens GS is het afval dat in de kreek ge dumpt werd, afkomstig van de Cokesfabriek in 'Sluiskil. Datzelfde bedrijf zou ook afvalwater, waarin teer en cyanide zat, hebben geloosd in een bassin naast de volkstuintjes. Bij boringen -de provinciale onderzoekers prikten 56 keer - in het noordwestelijk deel zijn sintels, puin en teerprodukten aangetroffen. Het gaat hier om een perceel van 6,5 hectare, dat nu gebruikt wordt als weiland. De verontreinigingen in de polder, nu voorbe stemd om het nieuwe industriegebied in het Ter- neuzens havengebied te worden, beginnen op een diepte van een halve meter. De toplaag van de volkstuintjes, waarvan het merendeel niet meer gebruikt wordt, is onaangetast gebleven. Niette min hebben GS de Cokesfabriek - eigenaar van de tuintjes - verzocht om de tuinen niet meer als volkstuinen in gebruik te geven. De Terneuzense milieu-activist A. van Him- me, die de verontreinigde lokatie eind 1987 aan meldde bij de provincie, toonde zich verheugd met het bericht. „Leuk dat de provincie nu ein delijk eens iets doet. Hopelijk betekent dit de aanzet om ook in de gifvatenaffaire wat meer vaart te brengen," zo liet het raadslid weten. Volgens wethouder Van Rooijen was de ver vuilde lokatie bij Sluiskil overigens al ver voor begin 1987 aangemeld bij de bevoegde instantie. „Ons is er namelijk ook alles aan gelegen om onze gemeente nu eindelijk eens schoon te krij gen." Op zonnige dagen gaat de garagedeur van Piet de Maat uit Sint Jansteen wijd open. Dan rolt er een hele bijzondere auto naar buiten. Een tot in de per fectie gerestaureerde Mercedes 170 B Cabriolet uit 1949. De Maat legt mo menteel de laatste hand aan zijn heilige koe, die hij van een aftandse roestbak in een blinkende klassieker omtoverde. Hij verheugt zich nu al op de lente, als de kap omlaag kan en een ritje door de omgeving een ware at tractie is. Door Joep Trommelen De Maat is al langer verzot op oude auto's. Voorheen 'maakte hij de blits' met een Volvo P1800. Een zelfde auto waarin Roger Moore als The Saint in de jaren zestig het te levisiescherm veroverde. Zijn nieuwe aanwinst is bijna veertig jaar oud, een 1767cc viercylinder met een gewicht van 1400 kilo. Een luxe vier- zitter die in 1950 al ƒ22.800 kostte en waarvan er slechts 2000 zijn gebouwd. „Dat was geld in die dagen. Daar kocht je een heel huis voor". Van hedendaagse high-technology moet hij niets hebben. Hij geeft de voorkeur aan ouder wets-degelijk Duits hand werk. „Een moderne auto is een vierkante bak". Hij kocht de auto in april van dit jaar bij een verzame laar in Rotterdam. Hemel en aarde moest hij bewegen om de man duidelijk te maken dat de auto niet in de handel zou verdwijnen, maar dat hij er zelf in wilde gaan rijden. Uiteindelijk vertrouwde de Rotterdammer hem en ver kocht hij de exclusieve wa gen, waarvan er in Nederland slechts drie rondrijden. Samen met een vriend van hem, een ervaren automon teur, ging hij aan de slag. Tien maanden hard werken. „We gingen er van meet af aan van uit dat we hem in de originele staat wilden terug brengen, dus op de manier zo als het hoort. Je moet er geen §rote lampen en schijnwer pers op zetten. Dat hoort niet. Als je een auto als deze koopt, is het zonde om je er niet hon derd procent voor in te zetten, baar krijg je later alleen maar spijt van. Als je met directiewagen dienst deed. „We hebben toen de offi ciële kleuren aangevraagd bij de fabriek. Bordeauxrood en zwart, vertelden ze ons, wa ren de meest voorkomende kleuren. Ze hebben ons de precieze verhoudingen van de verf verteld, zodat we die konden laten maken". „De auto is stukje voor stukje uit elkaar gehaald. We hebben hem helemaal afge schuurd en strak gemaakt. De dorpels waren bijvoorbeeld helemaal krom. Die hebben we recht gezet. Nu zitten er in totaal zes of zeven lagen op, waarvan drie laklagen". Piet de Maat en zijn Mercedes uit 1949 die hij stapje voor stapje heeft opgeknapt. In ons land rijden slechts drie wa gens van dit type. FOTO'S WIM KOOIJMAN ■vt „-I-Ütts 1950. .V-: 12D 1767 4 - J I 5- o^iriüiae, tjuiinii iiigfli alle wielenÜQEflp icttessiaien I - 6 aéjsfeö;:ar J' leges 14 - •ss 1577 M bPffliP uaeói op '-se - c f - «o het Uit het -zijden- kentekenbewijs blijkt dat de auto vroeger als directie-wagen van de Drostefabrieken dienst heeft gedaan. sommige dingen iets eerder Dat wachten hadden we er kopen, dan krijg ik altijd een tevreden bent, is de auto mis- graag voor over. En boven- kenner aan de deur. En die schien een week eerder klaar, dien, mocht ik hem ooit ver- ziet wat je ervan gemaakt hebt". Een hels karwei was het aanbrengen van nieuwe leren bekleding. Met name het stik werk noopte het duo ertoe de hulp van een vakman in te roepen. Maar het resultaat mag er zijn; de vier zitplaat sen lijken door de heer Benz zelf gemaakt te zijn. Een an der punt was de linnen kap. Een bedrijf in Kloosterzande maakte dat stukje precisie werk. Al is een Mercedes van dit kaliber natuurlijk wel iets moeilijker dan de eerste de beste Triumph sportwagen. Toen De Maat de auto kocht, was deze groen. Niet de origi nele kleur. Volgens het kente kenbewijs was de kleur zwart. Dat kreeg De Maat er trouwens bij. Het zijden klei nood vermeldt dat de eerste eigenaar iets met de chocola defabriek van Droste te ma ken had. Een firmastempel wijst erop dat de auto de eer ste jaren waarschijnlijk als Onlangs nog bezocht hij een beurs in het Westduitse Es sen. Een van de allergrootste op het gebied. Hij kon er een rubbertje voor de ruitewis- sers op de kop tikken. Een miniscuul blokje voor de prijs van twintig harde Marken. Maar dat heeft hij er graag voor over. Via de Mer- cedes-clubs in Nederland en België waar hij lid van is kon hij er niet aankomen. Toen bleef er maar een ding over: naar Essen. Een restaurateur moet nu eenmaal stad en land afreizen om aan onderdelen te komen. Gelukkig had De Maat veel steun aan de verzamelaar uit Rotterdan. Die kende veel adressen die hem konden hel pen. In Rotterdam zelf, Enge land en Duitsland. De Mercedes bezit nu nog keurige knipperlichten. Naast de richtingaanwijzers die nu na een druk op de knop met een veer uit de carrosserie schieten. De Maat wist niet zeker of deze mechanische installatie aan de eisen van de wet vol deed en monteerde extra knipperlichten. Ook de politie kon hem niet uit de onzeker heid helpen. Het ministerie van Verkeer stuurde hem vo rige week een bericht met een verlossende boodschap: de knipperlichten mogen eraf. De oldtimer is weer een stukje authentieker. De kans bestaat dat de Maat's trots binnen afzienbare tijd voor het nageslacht op film wordt vastgelegd. De Belgi sche Mercedes Club belde hem vorige week op. Een filmproducent was op zoek naar oude auto's voor een rol prent. Piet de Maat staat zijn auto voor zo'n gelegenheid graag eens af. Van onze verslaggeefster [TERNEUZEN - Het Julia- Ziekenhuis in Terneuzen rn het Elisabethziekenhuis |'n Sluiskil gaan eind ja- euari tegen de vlakte. Begin °»gend jaar wordt dan op I f' Plaats van het Juliana I "agontien met de bouw van l.u*e woningen. Wat er op «vrijkomende terrein in I 'uiskil gebeuren gaat, nog niet geheel vast. |^®ctontwikkelaar Proverko m Temeuzen is druk bezig hot ^Verhandelingen om ook I streeklaboratorium aan te I tapen. Tevens zal getracht worden in Sluiskil vervan gende werkgelegenheid te creeëren. De grond van het Julianazie- kenhuis heeft de projectont wikkelaar inmiddels gekocht. Op die plaats verrijst binnen kort een nieuwe woonwijk. De prijs van de grond staat nog niet helemaal vast, maar vol gens W. de Feyter van Proverko mag toch wel gere kend worden op een grondprijs van 160 a 170 gulden per vier kante meter. „Wij gaan ervan uit, dat ondanks de aankoop- en sloopprijs, de grond het zelfde mag kosten als op iedere andere goede plaats in Terneu zen." Ook het Elisabethziekenhuis in Sluiskil gaat over een goede maand tegen de grond. Voor de plaats die vrijkomt van het zie kenhuis en het klooster zoekt men nog naar een bestemming. De verpleegstersflat van het Elisabethziekenhuis blijft voorlopig nog staan. Het ge bouw is verkocht aan de Chur- chillgroep, die ook het Chur- chillhotel in Terneuzen exploi teert. Wethouder W. Gosselaar (openbare werken) is uitermate tevreden over de voortvarende wijze waarop de projectont wikkelaar te werk gaat. „Niet temin willen we als gemeente toch wel eens de plannen van de project-ontwikkelaar leren kennen. Het voormalige Schel- deoord is aangekocht door een andere onderneming met bouwplannen. Die plannen moeten echter wel op elkaar afgestemd worden. Het mag echt niet zo zijn dat de een hoogbouw en de ander laag bouw gaat plegen." De Terneuzense wethouder weet verder niets van de ont wikkelingen in Sluiskil. „Wo ningbouw is daar niet moge lijk, maar als er vervangende weerkgelegenheid gecreeërd wordt zijn wij daar zekre blij mee," verduidelijkte Gosselaar. Van onze verslaggever STEKENE - Belgische visverkopers in de grens streek klagen steen en been over de trek van hun klanten naar Nederland. In Nederlandse viswin kels is de vis namelijk stukken goedkoper dan bij hun Belgische collega's. Veel vishandelaren moe ten het vooral hebben van de feestdagen, wan neer er op menig menu een visschotel prijkt. „Bij de hoge prijzen van som mige vissoorten zullen wij ook tijdens de ko mende feestdagen niet veel moeten oprapen", klaagt de eigenaresse van een Stekense viswin kel. „Zelfs met de aller kleinste winstmarge zul len wij nog stukken ho ger geprijsd staan dan hier vlak over de grens". Het grote prijsverschil blijkt uit een steekproef die vrijdag is genomen. In de grensgemeente Ste- kene kostte bijvoorbeeld een kilo kabeljauw 390 frank, een kilo kabel- jouwfilet 450 frank en een kilo tong 1.100 frank. Amper twee kilometer verder, in Nederland, meldden de prijskaartjes respectievelijk 328,250 en 690 frank. Het prijsverschil tussen beide zijden van de grensstreek speelt overi gens al langere tijd. De Belgische handelaars moeten over hun produk- ten een hogere belasting betalen. Het ongenoegen is weer opgelaaid, nu steeds meer Nederlandse handelaars hun spullen in de Belgische vismijnen kopen. De laatste weken is er een constante stijging van de visprijzen. En dat geldt vooral voor de 'gas tronomische' vissoorten die met de feestdagen worden verorberd. Op de Belgische vismij nen is de laatste veertien dagen de prijs gemiddels met een kwart gestegen. Volgens de Belgen heeft dat niet alleen te maken met de feestmaand. Omdat de Nederlandse vissersvloot begin deze maand de vangstquota voor sommigge visssoor- ten heeft bereikt, koopt een toenemend aantal Nederlandse handelaren op de Belgische vismij nen. Vooral in Zeebrug- ge. Daardoor is het aan bod voor de Belgische markt aanzienlijk klei ner, wat prijsverhogend werkt. Van onze verslaggever TERNEUZEN - De bedrijfsleiding van Dow Chemical voelt weinig voor een Westerschelde Oeververbinding (WOV) westelijk van Terneuzen. De chemiegigant vindt het tra cé Terneuzen West-Elle- woutsdijk een 'weinig logisch alternatief'. Dow voelt dan ook meer voor een verbinding die aansluit op de bestaande infra structuur in Zeeuwsch-Vlaan deren en Zuid-Beveland. Dat meldde Dow-voorlichter J. Mariens gisteren. De groot ste Zeeuws-Vlaamse werkge ver heeft zich tot nu toe afzij dig gehouden in de verwikke lingen rond de WOV. „Dow is voorstander van een WOV, omdat deze verbinding een verbetering betekent van het investeringsklimaat in deze regio. Daarnaast wordt de be reikbaarheid van ons bedrijf een stuk beter. Niettemin wil len wij ons niet uitlaten over de plaats waar de WOV moet ko men. Dat is een zaak van de in stanties," aldus Martens. Hoewel Dow zich niet wil in laten met de discussie over het tracé, stelde Martens nadruk kelijk dat een westelijk van Terneuzen gelegen verbinding, pal naast het Dow-terrein 'be paald geen zaak van gezond verstand gebruiken zou zijn'. „In verkennende gesprekken over deze kwestie is aan de stuurgroep belast met de WOV kenbaar gemaakt dat Dow niet wenst te opteren voor een ver binding pal bij het bedrijf. Dat heeft niets te maken met moge lij k havenontwikkelingen of milieuaspecten. In de bedrijfs optiek, en we volgen daarin het Zeeuws-Vlaamse bedrijfsle ven, voelen we weinig voor een verbinding die zich met een kronkel door het landschap slingert." Ook het gemeentebestuur van Terneuzen voelt weinig voor het zogenaamde 'Dowtra- cé'. Het draagt hiervoor echter argumenten van planologische en economische aard aaa Ge vreesd wordt dat een WOV pal bij het huidige zeesluizen-com plex een mogelijke uitbreiding van dat complex in de toekomst in de weg staat. Ook staan mo gelijke milieuproblemen en in frastructurele knelpunten - de brug bij Sluiskil onder andere- een WOV door middel van het 'DOW-tracé' in de weg. GENT - De Belgische op-' sporingsbrigade heeft giste ren een 34-jarige Belg be trapt bij het smokkelen van drugs. P. van B. had veertien kilohasj bij zich in de wagen en 300 gram cocaïe die samen een waarde vertegenwoordigen van enkele miljoenen franks. De man werd opgepakt toen hij op weg was naar zijn wo ning in Moerbeke. Hij bekende de waar opgehaald te hebben in Vlissingen. GOES - Het Agrarisch Onderwijs Centrum Zeeland is een stap dichterbij gekomen nu de drie betrokken scholen een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend. Het vervolg daarop zijn. con crete fusiebesprekingen die moeten leiden tot de start van het centrum op 1 augustus 1990. De verwachting is dat in Het Julianaziekenhuis in Terneuzen maakt volgend jaar plaats voor woningen. - foto wim kooijman datzelfde jaar de eerste paal in de grond gaat voor een nieuw gebouw in Goes. Daarin wordt alvast de middelbare poot van de agrarische school gehuis vest. Die was het dringendst toe aan een beter onderkomen. De Lagere Groene School in Kapelle blijft daar nog even in een ook al verouderd gebouw. De aanvraag om op dezelfde plaats in Goes nieuw te bou wen ligt er dan ook al. De derde partij, de Lagere Agrarische School is Sommelsdijk, pas sinds kort betrokken bij de fu siebesprekingen, blijft bestaan als nevenvestiging. Het Agrarisch Onderwijs Centrum is feitelijk opgelegd door het rijk, maar de betrok kenen zijn daar niet rouwig om. De bundeling leidt tot een samenhangend geheel en in het nieuwe bestuur krijgt het be drijfsleven meer invloed dan voorheen. „Wellicht kan het onderwijs zo een dominerende rol spelen bij de omschakeling van de productie in de land bouw", aldus gisteren ZLM-se- cretaris J. Oggel, die wel toe gaf dat de sluiting van de land bouwschool in Schoondijke door het rijk als wisselgeld is gevraagd. In ieder geval zijn de land bouworganisaties ZLM, NCB en CBTB vertegenwoordigd in het bestuur, naast de gemeente Goes.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13