even._ UITBLAZEN Er is te weinig tijd voor rustig nadenken in de politiek Stedelijk knooppunt brengt geld en voorrang KABINET Files maken Nederland-transportland kapot Douwe en Sara WOUWSE BURGEMEESTER TON ROMBOUTS, MEDE-AUTEUR CDA-RAPPORT Pijnlijke zaken DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 17 DECEMBER 1988 -DESTEM- Leegbloeden Petten PE STEM BINNENL/ den haag (anp) - DEN E de imp in de f mag ei den w Ameril Folia: Den Uyl- leerstoel voor Jan Pronk DE STEMCOIV THEE en koffie zijn zo verbonden met huise lijkheid, gezelligheid, uitblazen en trouwens ook sleur, dat je vergeten zou dat ze uit bedrijven komen waar door strategisch den kende managers even ge concentreerd Monopoly wordt gespeeld als bijvoorbeeld in uitgeversland. Douwe Eg berts en Van Nelle: één pot prut voortaan. Douwe Egberts, las ik, is al een volle dochter - zo heet dat nu eenmaal in de bedrijvenwereld - van een Amerikaans bedrijf met ook al zo'n gezellige, huiselijke naam: Sara Lee. Daar gaat Van Nelle nu dus ook naar toe. De We duwe trekt bij Douwe in en zal voortaan tante zeggen tegen de Amerikaanse mevrouw Lee. Van Nelle of Douwe Eg berts, maakt dat verschil? Wat de smaak van koffie of thee be treft, bedoel ik. Hoewel ik per soonlijk dertig jaar geleden grondig ben geïndoctrineerd door Van Nelle, doordat ik vier jaar lang met de trein tweemaal daags langs het Witte Huis in Rotterdam reed en even zoveel keren opkeek naar Van Nelles lichtreclame op het dak; en hoewel Van Nelle onze bewon dering verdiende vanwege het prachtige, toen bijna futuristi sche bedrijfsgebouw, dat lang de internationale industrie tot voorbeeld diende; ondanks dit alles zijn wij een echte Douwe Egbertsfamilie. Koffie-rood en Pickwick-thee. Koffie wordt thuis door iedereen gezet, maar toch het meest door mijn vrouw. Omdat ik 's middags meestal vroeger thuiskom dan zij en bovendien in England geïnspireerd was geraakt door allerlei thee ideeën, ben ik de thee-expert geworden. Ik zet sterke thee, waar wat melk bij kan. Ge woontegetrouw scheur ik na het laatste zakje de bon uit de afsluitklep van het Pickwick- doosje, hoewel ik er geen idee van heb of mijn vrouw die nog wel spaart. Nooit gevraagd. Misschien gooit zij die bonnen wel gewoon weg en wil ze mijn spaarzin niet bederven. Ooit moet ze het in elk geval hebben gedaan anders was ik niet be gonnen met afscheuren. Of het verschil maakt 'Douwe Egberts óf Van Nelle? Ik heb ooit in deze rubriek het verhaal verteld van de' Neder landse emigrant die in Enge land een herberg begon. Het was een traditionele inn, met op koude mei-morgens nog een knapperend houtvuur. Zij stond in Clapham, langs de weg die van Leeds, tussen het Woud van Bowland en de Yorkshire Dales door, naar het Lake Dis trict voert. We reden er aan omdat het koffietijd was. Die koffie verraste ons aangenaam. Die smaakte, zo noteerde ik destijds, 'exact als de koffie thuis'. Bij het afrekenen ont hulde de waard ons zijn natio naliteit en vertelde hij over zijn koffie. Hij had eerst Douwe Eg berts geprobeerd, maar zijn En gelse klanten waren daar niet zo gecharmeerd van geweest. WIMKOCK Nu hij Van Nelle gebruikte üep het heel wat beter, al verstrekte hij er voor de meeste klanten, desgevraagd, wel een kannetje heet water bij. In Engeland vonden wij dus de Van Nelle in "The New Inn' 'exact' hetzelfde smaken als de Douwe Egberts thuis. Dat wat het verschil betreft. Ik zou trou wens, als ik bij iemand anders koffie dronk, ook niet kunnen zeggen of het wel of geen Douwe Egberts was. Dat soort verschillen proeven is alleen fijnproevers gegeven. Men zal mij ook nooit meer horen be weren dat Heineken lekkerder is dan Bavaria. Eén keer heb ik dat in een groot gezelschap bij hoog en bij laag vol zitten hou den. De gastheer, die Bavaria serveerde, het dat niet over zijn kant gaan. 'Ik haal voor jou een flesje Heineken', zei hij. Toen ik ervan gedronken had en me zelf bevestigend opmerkte dat dit inderdaad heel wat beter was, onthulde de gastheer dat het een Bavaria-flesje was waarop hij gauw het etiket van een oud Heineken-flesje had geplakt. Zo leer je dus af over smaak te twisten. Japanse tv NU ik in de kranten lees over de arrestatie van de voetballer Lerby, moet ik nog even terug denken aan de voetbalwedstrijd PSV-Nacional. Wat me daar aan opviel was de manier waarop de Japanse tv de ge beurtenis registreerde. Camera en regie legden een opvallende aandacht aan de dag voor de vele persoonlijke drama's die zo'n wedstrijd doorlopend op levert en ik vond die vele close- ups van spelers heel aardig. Dikwijls krijgen we bij een wedstrijd op dit niveau de in druk dat er tweeëntwintig koele profs in het veld lopen die hun verplichte nummer opvoeren, zelfs wanneer ze elkaar besprin gen na een doelpunt. Maar de Japanners heten met talloze close ups zien dat er in zo'n wedstijd echt geleden, wordt, bijna gestorven en bijna gebar sten van vreugde en geluk. De Nederlandse comnpjjpla,-, tor had het wel over koele man nen als Koeman en Van Breu- kelen, maar wij zagen wel iets anders als de camera, na een bijzondere actie, de gezichten van de betrokkenen naderbij haalde. Spanning, vertwijfeling, verslagenheid, woede, opluch ting, vreugde, leedvermaak. Kortom: heftige emoties. Toen Eric Gerets zijn penalty moest nemen zag je aan zijn gezicht dat hij al wist wat er te gebeu ren stond. Concentratie, lazen we, maar ook een al aan nega tieve zekerheid grenzende twij fel. Zo haalde de Japanse televi sie ons dichter bij de wedstrijd dan je op een tribune kunt zit ten. lllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIir. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. C,6-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: 236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter Eggen VERLEDEN WEEKEND bespraken enkele honder den CDA-bestuurders in Noordwijkerhout een op merkelijk rapport onder de titel 'Bestuurlijke ver nieuwing in de verant woordelijke samenleving'. Opmerkelijk vooral omdat de samenstellers van het rapport enkele stevige aanbevelingen doen. Politieke ambtsdragers moe ten op gezette tijden worden beoordeeld door hun partij voorzitters. De kwaliteit van de bestuurders moet omhoog. De politiek moet meer aan sluiting zoeken bij de samen leving (het maatschappelijk middenveld heet dat in CDA- j argon). En een aardigheidje. Het rapport breekt een oud taboe af: politici moeten meerdere functies tegelijk kunnen be kleden. Een burgemeester weer in Provinciale Staten, of in de Kamer. Het meeste opzien baarde de wens om bestuurders rap portcijfers te geven. Wie het niet goed doet, krijgt een her kansing, maar vliegt de laan uit als verbetering uitblijft. De aanwezige Kamerleden in Noordwijkerhout reagee- ren nog het meest verbolgen op de voorgestelde aanpak. Ton Rombouts, burgemeester van het Westbrabantse Wouw (en mogelijk binnenkort van Vught), is een van de auteurs van het rapport. Hij kan zijn verbazing niet op: „Dat is toch merkwaardig dat uitgerekend de beroepspolitici er bang voor zijn. En dat terwijl func tioneringsgesprekken voor Kamerleden al bestaan". Wie weet maakt de kennis making met het fenomeen wel kopschuw? Rombouts moet er niets van weten: „Zijn ze soms bang dat ze niet genoeg op vallen? In hun reactie zeggen de Kamerleden dat ze een rechtstreekse relatie met hun kiezer hebben, maar ik geloof daar niets van. Er zijn Ka merleden die blij mogen zijn als ze zelf duizend stemmen verzamelen. Ze komen alleen de kamer in, omdat Lubbers nummer één staat. Die trekt de rest mee de Kamer in. En het is zaak voor de partij om te zorgen dat de goede kandi daten op een verkiesbare plaats staan". Niet aan de kiezer, maar aan de partijtop heeft het ge middelde Kamerlid zijn be staan als politicus te danken. RomboUts ergert zich aan de kritiek. Hij vindt het alle maal overdreven: „Dan wordt ons verweten dat we een tech nocratische wind door het CDA laten blazen, maar wat we doen is uitgangspunten van een goed personeelsbeleid opstellen. Wat ik onbehoorlijk vind, is dat je politici laat aanmodderen en pas kort vóór de verkiezingen zegt dat ze op een onverkiesbare plaats staan. Dat kun je niet doen. Als je met die mensen tussentijds praat, weten ze eerder wat ze te verwachten hebben. En als dat niet veel is, kunnen ze zich op wat anders richten". Rombouts wil geen voor beelden noemen, maar hij zegt genoeg mensen te kennen die een abrupt en onverwacht einde aan een politieke car rière zagen komen. Volgens Rombouts en zijn mede auteur H. Kaiser uit het Zuid limburgse Mheer wordt veel bestuurders het zicht op hun functioneren ontnomen door het hoge werktempo. Er is te weinig tijd voor nadenken. Bestuurders hollen rond als gek geworden mieren. „We horen toch voortdurend ver halen over ministers die doodmoe zijn", zegt Rom bouts. Het lijkt wel of het de veelgeplaagde Wim Deetman (Onderwijs) bedoeld. Grijn zend: „Dat ontken noch be vestig ik". Rombouts: „Er zijn Kamerleden die blij mogen zijn als ze zelf duizend stemmen verzamelen". - FOTO DE STEM/BEN STEFFEN Het probleem van politici, landelijk, provinciaal en plaatselijk is volgens Rom bouts dat ze te veel vergade- rep, In het rapport 'Bestuur lijke vernieuwing' staat een wat wollige, maar in het oog springende passage over de 'persoonlijke hygiëne' van de bestuurder. Rombouts dikt de beeldspraak nog wat aan: „Je hebt douchers en baders in de politiek. De doucher staat voor het snelle a-type; de be stuurder die op weg is naar een hart-infarct. Altijd maar bezig en geen tijd nemen om eens na te denken. De bader doet dat wel. Die gaat rustig eens in bad liggen, leest een Ook in de Tweede Kamer heerst een moordadig werk tempo, meent Rombouts. De cultuur is gericht op produce ren en lange werkttijden. Dat is dus verkeerd. „Niet het Ka merlid dat veel regionale vra gen stelt is per se het beste. Van heel goede kamerleden hoor je vaak niet zoveel". Zelf werkte Rombouts een aantal jaren geleden veel met de te genwoordige minister van Buitenlandse Zaken, Hans van den Broek. „Daar las je weinig van in de krant, maar die man had invloed, dankzij zijn enorme vakkennis. Dat dwong respect af", zegt Rom bouts. boek.Ja dat zou veel meer moeten gebeuren. Neem eens de opvattingen van een ander tot je. In de politiek gebeurt dat onvoldoende". Rombouts stelt zichzelf als voorbeeld. Hij zegt dat als hij voor een moeilijke klus staat, hij de tijd neemt voor ontspanning vóóraf. „Dat ga ik even de bossen in". In het rapport wordt het voorbeeld bijna verplicht ge steld. De gezondheid moet op peil worden gehouden 'door sport tijdens werktijd'. Daar naast krijgt ook het oude ka tholieke begrip 'retraite' weer een plaatsje onder de CDA- zon. Hoe hebben we het nou? Lijkt dit op morele herbewa pening? Rombouts: „Nee, nee, het is niet zo zwaar. We willen helemaal geen morele lading eraan geven. Het is geen eh- tisch reveil. Van Agt legde er zo'n sausje overheen, dat wil len we niet. We willen alleen dat er plaats is voor meer na denken en persoonlijke ver zorging". Uit het rapport spreekt de vrees voor het leegbloeden van de politiek. Bijna nie mand is nog bereid de politiek in te gaan. Rombouts: „Het is een klacht van alle grote par tijen. Niemand wil nog in de slangenkuil en het glazen kooitje dat de politiek toch is. De goede mensen kunnen bo vendien in het vrije beroep en in de industrie veel meer geld verdienen, zonder constant te worden bekeken. De indu striële wereld ontbreekt in de politiek nagenoeg". Moeten bestuurders dan meer gaan verdienen? Zover wil Rom bouts niet gaan. „De salarië ring in het bestuur is natuur lijk niet slecht. De verdien sten hoeven niet omhoog". Om het probleem te lijf te gaan, hoopt Rombouts op een men taliteitsverandering. „De boe ren zijn er steeds wel in ge slaagd om eigen mensen in de politiek te krijgen. Simpel door ze vrij te stellen. Dat kan het bedrijfsleven toch ook Stel mensen tijdelijk of ge deeltelijk beschikbaar, dat jj toch geen groot probleem". Tot slot de aanbeveling oi het tien jaar oude taboe l. doorbreken dat rust op het I vervullen van meer dan i bestuurlijke functie. Sinds ongeveer het midden van c. jaren '70 werd het CDA-fe. I stuurders verboden tegelijk landelijk en plaatselijk be stuurder te zij a In dure woorden heet dat het 'anti- cumulatieverbod'. In de mores van die tijd gold het als ver werpelijk dat macht werd ge- concentreerd bij enkele men sen. De katholieke voorganger van het CDA, de KVP, heeft jarenlang de geur meegedra gen van een club van ritse-1 laars. Het CDA lij kt op zijn schre-1 den terug te keren. Rombouts is wat ongelukkig met de dis cussie die het onderwerp heeft losgemaakt: „Wat wordt zo'n rapport toch slecht gele-1 zen", verzucht hij. „Het ver bod blijft gewoon bestaan, we I willen alleen dat er wat vaker van de regel mag worden af-1 geweken". Burgemeesters i wethouders dus weer in i Staten, of in de Kamer. „Die I zijn daar nagenoeg volledig uit verdwenen. Alleen Harrie Aarts (CDA-buitenlandspe- cialist, PE.) is burgemeester geweest". Rombouts vindt dat voor het verbod een hoge prijs is betaald: „De plaatselijke politiek is landelijk noch pro vinciaal vertegenwoordigd Het zou toch mooi zijn als e burgemeester in een fractie I kan waarschuwen dat een wet of een provinciale veror dening plaatselijk niet is uit I te voeren. Het zou de kwali teit van het bestuur alleen maar ten goede komen". Door Rinze Brandsma OOK IN Nederland zouden stoplichten van rood eerst op oranje en daarna op groen moeten springen. Verkeersminister Smit- Kroes overweegt de invoe ring van een ander systeem van stoplicht-signalering, zoals dat ook in West- Duitsland de praktijk is, om een vlottere doorstroming van het verkeer mogelijk te maken. Met man en macht moet ge werkt worden aan het vermin deren van het fileprobleem, omdat onze wegen - zeker in de Randstad - dichtslibben. Onze positie als transport- en distri butieland staat daarbij op het spel; vooral onze concurrentie positie in het licht van Europa 1992 wordt erdoor bedreigd. Als wij de files in de ko mende jaren niet wegwerken, zal Nederland een scherpe eco nomische terugval beleven, zo- als wij eerder meegemaakt hebben na de Gouden Eeuw. Toen maakte ons land ook een enorm grote bloei door, juist door onze belangrijke trans portfunctie. Begin 18e ëeuw verdween de stapelmarkt uit Amsterdam, mede omdat over heid en ondernemers niet goed reageerden op veranderingen in de goederen- en vervoers stromen. In Utrecht congresseerden afgelopen week verkeers- en vervoersdeskundigen van be drijfsleven en overheid en we genbouwers een hele dag over ons verstikkend fileprobleem, onder de hoed van de vereni ging Het Nederlands Wegen congres. Het ging over de be kende driedubbele klacht: de dagelijkse grote schade voor de economie door de stoet van auto's in de file, de irritatie voor de reizigers plus verzu ring milieu plus onveiligheid plus leefbaarheid, en het be dreigen van onze positie als transport- en distributieland als onze verbindingen verstop- pen. Sinds 1960 is ons autopark vertienvoudigd, van een half miljoen naar 5 miljoen. In 1970 werd tweemaal zoveel geïnves teerd in wegen dan nu; 1980 was daarbij het dieptepunt met maar een kwart van de inves teringen van 1970. Nu staan da gelij ks 420.000 auto's in de file, bij een ongewijzigd beleid zul len er dat in 1995 dik 510.000 zijn, met wachttijden die met 40% toenemen en met alleen al voor de Randstad een schade post van bijna 700 miljoen per jaar. Onlangs werd het Bereik baarheidsplan Randstad uitge bracht, passend in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer. Het is een echt crisis plan, hard nodig, want van de Nederlanders is 85% ontevre den over ons wegennet, in de Randstad zelfs 95%. Helaas: slechts een kwart van ons onte vredenen heeft voor een beter wegennet meer geld over. De groei van ons autobezit zal hoe dan ook voorlopig fors blijven toenemen. Internatio naal gezien scoren wij nu zelfs laag: het aantal auto's per 1000 inwoners is in ons land 330, in Frankrijk 378, in Zweden 402 en in West-Duitsland 428. Onze oosterburen kenden in 1977 hetzelfde autobezit als wij in 1986, wij lopen dus een jaar of tien 'achter'. Volgen wij de ont wikkeling, dan hebben wij rondom de eeuwwisseling 430 auto's per 1000 inwoners, bij elkaar bijna 7 miljoen, een groei van 40% tot 2000. Ir.P. Elsenaar, Rijkswater staat Dienst Verkeerskunde, noemde een aantal noodoplos singen om onze bestaande we gen beter te benutten en de fi les te verkleinen. Smallere rij stroken, waardoor er meer op dezelfde weg passen. Het ge bruik van de vluchtstrook tij dens de spits, met beveiliging door signalering. Forensenbus sen tijdens de spits bij filevor ming over korte afstand over de vluchtstrook laten rijden; het laatste zal nu op proef met de 'Shuttles', de luxe spitsbus- sen in de regio Amsterdam, mogen. Met nieuwe verkeerstechnie ken kan de doorstroming per manent verbeterd worden. Ir.Elsenaar noemde daarbij een ruimere toepassing van ver- keerssignalering, waardoor de verkeersstroom homogener wordt en 'messcherpe' ver keersregelingen. Hij denkt, net als zijn minister van verkeeil en waterstaat, aan wisselstro-1 ken voor ochtend- en avond-1 spits, in Amerika 'tidal I geheten, een soort getij debewe-l ging in het midden van de snel-f wegen. Wegwerkzaamheden voor 17% verantwoordelijk! voor filevorming. De verkeers-f hinder daarvan is de laatste ja-| ren merkbaar verminderd: een toenemende intensiteit itl het verkeer van een file-aantall in 1983 van 1500, met een piek ill 1984 van 3400 naar onder del 1000 in dit jaar. Nog meal nachtwerk, betere signalerinj en verlichting en betere inforT ma tie aan de weggebruiker:! moet die hinder en filevorminj nog verder doen afnemen. Minister Smit-Kroes pre-l dikte vooral het 'rekening rij-T den' (road pricing) als „meest kiene instrument om de koste J van het autorijden duurder tf maken." Niet om zo de auto toll een dure luxe te maken, maarl om het selectief gebruik er in It stampen. Door Willem Reijn HET KIND is erkend. Frans Feij, in maart nog onecht kind van Lubbers en Nijpels, kan zich ver heugen op ouderschap van goede stand. De Bredase burgemeester bediende zich op 19 maart nog van de beeldspraak dat hij zich 'voelde als een niet-erkend kind'. Feij bedoelde daar mee te zeggen dat Breda alles had wat een stedelijk knooppunt volgens Nijpels en Lubbers moest hebben, maar toch niet als zodanig werd erkend. Het was een paar dagen nadat de Vierde Nota over de Ruim telijke Ordening het leven zag. In die nota beschrijft mi nister van ruimtelijke orde ning Ed Nijpels hoe Neder land er in 2015 uit kan zien. Op de achtergrond is eindre dacteur Ruud Lubbers na drukkelijk aanwezig. Ruim telijke ordening blijkt voor namelijk als economische geografie te moeten worden opgevat. Het kabinet vertelt hoe Ne derland de drempel van het jaar 2000 moet overgaan. En hoewel de woorden milieu, cultuur, historische waarde en kwaliteit van het bestaan (op TVGullit als opa wande lend door de duinen, genie tend van Italiaanse miljoe nen) niet ontbreken, draait het uiteindelijk in de discus sies nog maar om één begrip: het stedelijk knooppunt. Het kabinet geeft namelijk aan dat er geen cent extra mag worden uitgetrokken voor nieuwe plannen. Alles moet met het huidige beschik bare geld gebeuren. Met een effectievere besteding van het geld, kan rendabeler worden geïnvesteerd, meent het kabi net. Door de investeringen op negen punten te concentreren, kan dat geld meer opbrengen. Maar dat geld moet dan wel elders worden weggehaald. De gelukkigen waren de grote steden Amsterdam, Rot terdam, Den Haag en Utrecht en in de provincie Eindhoven, Groningen, Nijmegen Arn hem, Maastricht Heerlen en Enschede Hengelo. En daar begon het gedon der. De hele inspraakproce dure komt in het teken van het stedelijk knooppunt te staan. Wie het al is, keert zich meteen fel tegen uitbreiding van het negental. Burgemees ter Jos van Kemenade van Eindhoven spreekt zich on middellijk uit tegen een kan didatuur van Breda, want vele varkens maken de spoe ling dun. Wie denkt zelf weinig kans te maken op de felbegeerde status, maar met argusogen aanziet hoe derden de poet zouden komen weghalen, roept dat het hele knooppunt idee een waanvoorstelling is. Oud-staatssecretaris Gerrit Brokx, burgemeester van Til burg, is die mening uit puur opportunisme toegedaan. En wie op intellectuele gronden deze mening verkondigt (Jan Jetten, voorzitter van het So ciaal-Economisch Overleg Brabant, een soort 'Brabantse Stichting van de Arbeid'), plaatst zich feitelijk buiten de echte politieke discussie. Breda behoort tot de grote groep van steden, die zich kandideert voor de status van stedelijk knooppunt. Het stadsbestuur had er vast op gerekend knooppunt te wor den en was door geruststel lende mededelingen uit het Haagse circuit in slaap gesust, erkent de wakkergeschrok- ken Feij, als blijkt dat Breda niet op het lijstje staat ver meld. Het Bredase college zet een tegenoffensief in. De ge meente trekt 225.000 gulden uit voor een PR-bureau, voor talloze brieven, voor vele kilo meters Breda-Den Haag en plant afzichtelijke 'Breda- knooppunt'-borden langs de invalswegen. De stad zet nog eens alle argumenten op een rij: de bewezen aantrekke lijkheid van West-Brabant voor buitenlandse investeer ders, de talloze voorzieningen op hoog niveau. De politieke lobby draait op volle toeren. Er kan geen lint worden doorgeknipt in Breda, Bavel of Bergen op Zoom of de ongelukkige uitgenodigde minister wordt over het knooppunt onderhouden. Ondertussen sluiten de Ka mers van Koophandel van Breda en Rotterdam een al liantie. De Rotterdamse Ka mer onderstreept in Den Haag de verbondenheid van 's werelds grootste havenstad met het zuidwestelijk achter land, de grote economische potentie van de Gouden Delta en het Westbrabantse land tussen de havens van Ant werpen en Rotterdam. Dat Rotterdam nog twee jaar daarvoor dat idee nog vol strekt verwierp en vond dat Moerdijk bij gebrek aan Rot terdamse industrie-overloop maar moest worden gesloten, wordt vergeven en vergeten. Den Haag moet niet alleen naar de Randstedelijke navel staren! Niet alleen de havens van Rotterdam en Schiphol houden als motor de Neder landse economie draaiende. Met de verzuidelijking van de economie, de aanleg van de Kanaaltunnel tussen Calais en Dover en vooral het magi sche jaar 1992 in zicht, als de Europese Gemeenschap één grote economische markt moet worden, zal West-Bra bant centraal komen te liggen in het nieuwe economische krachtenveld van Europa. 'Breda, Benelux-knoop- punt' kraaien de Bredase be- stuurderen en warempel, na jarenlange buurmans-af- gunst weerklinkt het gezang zelfs uit Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-Leur en Oosterhout. Het altoos ru ziënde West-Brabant vere nigt zich en toont zijn kracht. En het wingewest krijgt de volle steun van het provincie bestuur, waar invloedrijke nieuwkomers als Commissa ris der Koningin Frank Hou- ben en gedeputeerde Rein Welschen figuren zijn, waar men in Den Haag in de toe komst misschien wel eens last mee zou kunnen krijgen. Maar niet alleen uit de Ba- roniestad lopen ze bij VROM, kamerleden en bevriende mi nisters de deur plat. Leeu warden, Tilburg (ja, toch ook), Amersfoort en Apeldoorn stu ren hun regenten naar Den Haag. Die verdeeldheid komt Nij pels eigenlijk wel goed uit. Want de minister stamt dan wel uit Bergen op Zoom (en die stad kreeg daarom al voorrang voor het aanleggen van de Zoomweg, zodat het Markiezenstadje straks op de kortste verbinding tussen Antwerpen en Rotterdam ligt), de sympathie kent gren zen, voordat het bestuursvolk elders mort. Dat geldt zeker ook voor zijn ambtenaren. Die vinden dat ze in Breda niet moeten zeuren en in Zwolle trouwens ook niet. Enkele weken voor de grote kabinetsvergadering ligt er na tweehonderddui zend gulden lobbygeld nog steeds een negatief ambtelijk advies bij Nijpels op tafel. Wat heeft het kabinet doen besluiten om Breda toch weer een ster mee te geven? Aan Breda is niets veranderd. Vol gend jaar zijn er verkiezin gen, maar dat geldt voor het hele land. Het zelfbewuste dat Brabant de laatste paar jaar uitdraagt, kan hebben gehol pen. Brabant krijgt de erken ning dat het het snelst groeiend industriegebied van Nederland is. En dat is be langrijk voor een kabinet dat de schoorstenen wil zien ro ken tot het azijn regent. En wat heeft Breda er nou aan om de status stedelijk knooppunt te krijgen? Een in ventarisatie: Breda krijgt een 'Superln- tercity-station'. De nieuwe trein, die met snelheden van 160 tot 200 km u tussen de stedelijk knoopunten toert, zal dus Breda Centraal aan doen. De PTT zal bij de aanleg van het digitale telecommuni catienet op basis van glasve zelverbindingen beginnen bij de elf stedelijke knooppunten. Een heel belangrijk punt, daar hich-tech-bedrijven voor hun computerverbindin gen aangewezen zijn op dtl mogelijkheden die de PTTl biedt. Ook zal de PTT vooiT rang geven aan Breda, als e:| voorzieningen moeten wordetl getroffen op nieuwe indus-1 trieterreinen. Breda wordt I dus aantrekkelijker voor high-tech bedrijven. De regering zal waar nodisl bijdragen aan de verbeterirj van de wegen. Dat kan bij l voorbeeld voorrang beteke i nen voor de verbreding var. J de A16 en van de Maasroute en in ieder geval de aanlt van een nieuw kruispunt! Princeville. Bij het schoonmaken van! vervuilde grond krijgt Brede prioriteit. De voorzieningen op het ge-j bied van cultuur en ge heidszorg worden hier gecon-l centreerd. Dat betekent con I creet dat als de overheid geUl uitgeeft voor een nieuw ziej kenhuis of een theater, 1 eerder op de nominatie staat dan bijvoorbeeld Tilburg. Het onderwijs wordt even eens geconcentreerd in plaats. Een Hogeschool West'! Brabant en een Hogeschool voor Toerisme en Verkee'l krijgen bij hun wensen voor-I keur boven dezelfde instita-1 ten in andere gemeenten. De provincie krijgt van I overheid het verzoek ook 1 het besteden van haar gelden allereerst te kijken n Breda (en Eindhoven). De hoorn des overvlo dus. Maar de verwachting® I moeten worden getempe1, De overheidsinvestering® zijn nog steeds laag. Er nog heel wat varkens die de bak willen. Premier Lubbers - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Staatssecretaris baron van Voorst tot Voorst (Buiten landse Zaken) heeft een 1 krachtig pleidooi gehouden voor bevordering van de ta lenkennis in ons land. Tot enkele jaren geleden werd in Nederland meer aandacht aan talenonderwijs besteed dan in andere Europese landen, maar dat is in korte tijd gron dig veranderd, aldus de be windsman. Van Voorst tot Voorst sprak op het symposium over het on- Uitsi Van onze Volgens mag pei moonvrj de VS zwaren onderhc armslag nen tot i de kans op het stemmii met de Na afloop van de ministerraad lichtte premier Lubbers het 1 pleidooi voor enige uitstel toe. Minister Braks (Landbouw) zal dit standpunt begin volgende week meedelen aan zijn colle ga's in de EG. Lubbers ont kende dat er van een versoepe ling sprake is. „We houden vast aan het hormoonverbod," aldus de premier die de marge van •wir v o AMSTERDAM (ANP) - Twee de-Kamerlid drs. J. Pronk (PvdA) wordt voorgedragen om als eerste de leerstoel-Joop den Uyl aan de Universiteit van Amsterdam te bezetten. Dat meldt het universiteits weekblad Folia deze week. De waarnemend directeur van de Wiardi Beckmanstichting, Kal- ma, weigerde commentaar te geven op het bericht. De Wiardi Beckmanstichting financiert de leerstoel. DE BUITENLANDSE reddingswerk dat er onder het puin nog overleve is nagenoeg opgegeven. Straks r machines het werk van de hulpve dat hele steden en dorpen met de maakt. De tragedie van de aardbeving in zochte Armenië heeft een aantal p tionale aandacht gebracht. Bijvoo als de Sovjetunie aan de meest c een gigantische ramp als die in Art - ontbreekt. De hulpverlening kwa dig op gang. Duidelijk is ook dat ondergeschikt is gemaakt aan he kort. De schok van de aardbevinc perts zouden er aanzienlijk minder neer er fatsoenlijk was gebouwd. Het grote verschil met het Rusland tien jaar geleden is echter dat de dekmantel worden gestopt. In de F Jen in harde taal bekritiseerd en c nun werk naar behoren en in rede dat opzicht is het Rusland van Gor en streeft het er naar om door de it neus te worden genomen. Dat dit in toenemende lukt heeft h ent0' buitenlandse hulpverlë onn te verdringen om tot de S en ae stroom aan materiële hulp enorme golf van hulpvaardigheid I uit medelijden met het zwaar getrc °r,ming in het Westen over de So\ ndergaan. |n <je ogen van ve(en met meer. ^een verheugende ontwikkeld l jl? danken aan het politieke han 3orbatsjov, wiens popularity t°e lijkt te nemen. In eigen Ie in hP oeerder- Behalve dat de hel Sovjetunie - tengevolge va aan alles tekort is, mo 7oifo niet worden ondersi Arm! e en°rme ramp bleek niet tn^r ?,ns® bevolking voelt zich in tor Moskou. Gorbatsjov - alom c rproo °P die beschuldigingen *chern6erd' Die onverwachte er DartüiE^an,hoe Qroot de problem ODin i k er kamPt en hoezeer hij heer b®sP®!en is een kunst die G lanri lo )kt de hoogste tijd d; voeten »nwendt om de aangekonc n te geven. Veel tijd heeft hij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2