Urmsysteem en nachtwakers beschermen 'mona lisa' eilig museum lijkt een droom i 'tiaaktp ^8"' "het koor I® vieln°°rtdUuend leden bij Bekendste familiekoor maakte kerstspecial De riel koosbusters James Brown tot zes jaar cel veroordeeld Bruce Springsteen nu officieel gescheiden U HAAG (ANP) - Niet alleen in Nederland [ar ook in het buitenland hebben directies van lusea en overheidsinstellingen voor cultuur jote zorgen over de beveiliging van kunstwer- In tegen diefstal, aanvallen en brand. eschat I Frankrijk is de staat voor instwerken in de nationale üsea zijn eigen verzekeraar. Kwel er bij eventuele ont- teemding sprake is van het Stzak-breekzakprincipe, is p wel sprake van een, zij het Jeoretische, uitkering. Rondes Engeland Overlast I HILVERSUM - Wellicht Ijle wonderlijkste nieuwe ■kerstplaat van dit jaar is ■Kerstfeest met het Van I Gemerens Familiekoor en I Orkest'. I V«2f daarmee een feit. ZINGENDE OOMS, TANTES, OPA'S, OMA'S, NEVEN EN NICHTEN Verrassing Wieg Oostenrijk Medewerking ZATERDAG 17 DECEMBER 1988 NA INRIJDEN OP ACHTERVOLGENDE AGENTEN Rob Klaasman (44) overleden to's de stem/dick de boer. DE STEM G1 Hettema een zeer Taag is in hoeverre ddadig gedrag tole- sl accepteerde een de overlast kenne- :t zeggen dat we uit 1 Geerts nog weinig rangen". can men de verant- de rust op straat enen van de politie ïtwoording van de op bij de drempel, is drank in het spel ze wel bij hem be niet alleen kritische bezoekers van de het algemeen goed en verkeer niet sa- s bij alcoholcontro- jeugd goede afspra- iuffeur drinkt niet. paar gulden voor >litiewoorvoerder. hebben daar echter /er. „Soms lijkt het rnd wel een race een flinke slok op stuur en rijden dan straten", vertelt een ■s. stijd om een uur of :te groot voor Zaal jaal stroomt de dis- in daar groepen de ze hebben kennelijk ir huis te gaan. An- >end door de straten o of wachten op taxi af en aan rijden. De icotheek draait gou- >uw barst figuurlijk soms letterlijk uit van Stampersgat n als de plaatselijke jrgen zou sluiten en agavond net zou vre- rest van de week. et daarin echter geen die roepen dat alle sloten moeten wor- ijkheden te voorko- as mij niet dat je het alleen maar ver- ndsjeugd wil in het al toch graag gaan in de dorpen niet B moeten ze naar de lat ze toch ook weer daar de disco's gaan keren die jongelui s ook weer terug naar irandeert dat ze dan irgen? Ach mijnheer iisco's op het platte- ie mensen toch wel >g niet zo lang gele" tkantoor overvallen. rijn postkantoren op kkelijker te overval- etekent dat soms dat in op het platteland toch zeker?" ingezien zij in veel gevallen van onschatbare waarde ii, is de verzekering van de werken vaak in handen n de staat, die meestal ook de eigenaar is. tor de waardevolste werken vaak speciale beveiligings- Ltregelen getroffen. Zo kan f Mona Lisa' (La Gioconda), larvan de waarde al in de ja kzestig op 500 miljoen gulden ird geschat, in Parijs slechts Iter gepantserd glas worden ken. M wereldberoemde schilde- li an Leonardo Da Vinci was 11914 het voorwerp van de ltctaculairste kunstroof uit it Louvre-museum. Het werd ■1917 teruggevonden nadat de Iven, zo verklaarde woens- de conservator van de ïilderijenafdeling Stéphane i, hadden getracht het te Jstaureren'. |De laatste maal dat de 'Mona Isa' door het Louvre werd uit- ieend was in 1974. Het lijkt er it op dat het kleine doek, 'het eest prestigieuze werk van Jt museum met potentieel de logste verzekeringswaarde', fit nog door de Louvre-direc- n bruikleen zal worden af- aan. e jongste kunstroof uit het iuvre was in de jaren zeven- j toen één van de Kroonju- Jen, het zwaard van koning |srel X, werd gestolen. Het d nooit teruggvonden. [.Meen op het moment dat Ti kunstwerk wordt uitge- pd, komt er een particuliere kzekeraar aan te pas en Irdt de waarde geschat op Jsis van de op dat moment Idende prijzen op de kunst markt", aldus Loire. De animo om de belangrijkste werken uit te lenen wordt, gezien ook de sterk gestegen prijzen op de in ternationale markt, echter steeds minder. Het Louvre wordt 's nachts be waakt door 'een aantal' nacht wakers die permanent rondes lopen. Er is een modern bewa kingssysteem met camera's, monitors en radars. Het groot ste deel van de collectie is voor zien van een alarmsysteem dat is aangesloten op het dichtst bij zijnde politiebureau. Boven dien is in het museum een spe ciaal detachement van de Pa- rijse brandweer gestationeerd, zodat de altijd aanwezige brandweerlieden sneller kun nen ingrijpen dan de politie. Dat de Nederlandse politie er zeven minuten voor nodig had om het museum Kröller-Müller te bereiken vond de Louvre- conservator 'niet extreem lang'. Hij wees erop dat gezien de be trekkelijk geïsoleerde ligging van het Louvre de politie in Parijs ook wel enige minuten nodig zou hebben om ter plekke te zijn. Maar 'dat de diefstal kón plaatsvinden, verbaast ons wel omdat wij er het maximale aan doen om zoiets te voorko men', zei hij. De laatste grote kunstroof in Parijs werd in 1985 op klaar lichte dag en onder bedreiging van wapens gepleegd in het Musée Marmottan, dat valt on der een particuliere stichting. Van de negen impressionisti sche schilderijen die door de zes gewapende dieven werden gestolen, is het bekendste 'Im pression de soleil levant' van Claude Monet. Behalve enkele Monets werden ook doeken van aan het Piazza Ravona, staande op een stoeltje, zelfs de werken van de grote Renais- sance-kunstenaar Caravaggio aanraken, zo verluidt. Voor de waardevolste werken zijn vaak speciale beveili gingsmaatregelen getroffen. Zo kan de 'Mona Lisa' (La Gio conda), waarvan de waarde al in de jaren zestig op 500 mil joen gulden werd geschat, in Parijs slechts achter gepantserd glas worden bezien. - fotoap Jean Renoir en Berthe Morisot ontvreemd. Geen van alle is te ruggevonden. Ook voor particuliere musea in Frankrijk geldt dat zulke doeken niet te verzekeren zijn, omdat zij van onschatbare waarde zijn, zei woordvoerster Delafont. Wat er met derge lijke bekende schilderijen ge beurt is haar een raadsel om dat zij niet zijn te verhandelen. De dieven hebben later losgeld geëist van de Franse staat, die weigerde daar op in te gaan. De kunstroof vergeleek De lafont met een gewapende bankoverval. Zowel bewakers als bezoekers werden in een hoek gezet. „Daar is het mo dernste alarmsysteem niet te gen bestand". Toen alarm kon worden geslagen, waren de dieven al verdwenen. Het mu seum wordt bewaakt door twee bewakersechtparen, die in het gebouw zelf wonen. Naar schatting zijn sinds 1954 in Frankrijk meer dan 14.000 kunstvoorwerpen gesto len. Van de gestolen schilde rijen kwam driekwart gemid deld na zeven jaar weer boven water. In Italië wordt vooral het ont breken van beveiliging van waardevolle kunstwerken in de vele kerken in het land al jaren sterk bekritiseerd. Vol gens schattingen zijn sinds 1954 zeker 40.000 waardevolle objec ten, waaronder veel schilderij en, gestolen. Voor de belangrijkste musea in Italië, zoals de Galeria degli Uffizi in Florence, een der rijkste musea ter wereld, gel den wel strenge veiligheids maatregelen. Maar de overheid in Rome stelt, zo luidt de kri tiek, te weinig geld beschik baar om in andere delen van het land grote kunstwerken te beveiligen tegen diefstal of be schadiging. In Rome kan men In Groot-Brittannië is één or ganisatie, de National Security Advisor, verantwoordelijk voor de bewaking van de in to taal rond tweeduizend Rijks musea. Woordvoerder John Pratt wilde geen commentaar geven op de vraag of en hoe de kunstwerken zijn verzekerd in Britse musea, zoals in de be roemde National Gallery in Londen dat eveneens tot de rijkste ter wereld behoort. De collectie van onschatbare waarde omvat werken van on der anderen Rembrandt en an dere vertegenwoordigers van de 17e-eeuwse Noordneder landse schilderkunst, van Da Vinci, Manet, Gainsbourough, Watteau, Titiaan, Rafaël, Poussin en Holbein. Pratt uitte zich wel verbaasd dat in Nederland waardevolle objecten niet zijn verzekerd, hoewel hij zei de Nederlandse situatie niet goed te kennen. Dat in Nederland ervan wordt uitgegaan dat kunstwerken onvervangbaar zijn en dus niet kunnen worden verzekerd, hoort hij met kennelijke verba zing aan. „Ja, duidelijk, de meeste schilders zijn dood, dus je kunt zo'n werk niet opnieuw laten maken", zegt hij. Op de vraag hoe de beveiliging van de Britse musea is georga niseerd en of er vaste criteria zijn voor het aantal beveili gingsbeambten wilde Pratt niet reageren. Wel staat vast dat er geen voor heel Groot- Brittannië geldende criteria zijn, dat de politie bij alarm binnen vijf minuten ter plaatse moet kunnen zijn. „Dat hangt zeker af van de plaats van het museum", zei hij. Maar voorop staat voor de Britse bewa kingsorganisatie, dat het pu bliek zo optimaal mogelijk toe gang moet hebben tot de kunst en dat de overlast van beveili gingsmaatregelen zo gering mogelijk dient t^ zijn. „Wij willen van de musea duidelijk geen bunkers maken", aldus Pratt. Het Metropolitan-museum in New York wilde weinig zeggen over de beveiliging. Maar in Washington was een woord voerder bereid te vertellen dat de vijf Nationale Musea in de federale hoofdstad 24 uur per dag worden bewaakt door de politie en met elektronische be veiligingssystemen. Met de beveiliging in Wash ington zijn zowel de stedelijke politie als de parkpolitie belast. Verder is er een speciale bewa kingsdienst van 500 man perso neel die in de musea surveil leert, en het recht heeft tassen van bezoekers te openen en te onderzoeken. In New York noch in Washington konden de zegslieden van de musea zich in de afgelopen twintig jaar een diefstal van enige betekenis herinneren. Een selectie van grote kunst diefstallen in deze eeuw toont aan dat bij veel nationale mu sea in Europa belangrijke wer ken zijn ontvreemd. Zoals ge meld werd La Gioconda (de Mona Lisa) gestolen in 1914 en teruggevonden in 1917. In 1939 werd het doek 'L'Indifférent' van Watteau gestolen door Serge-Claude Boguslavski, die later verklaarde het doek te hebben willen restaureren. Uit de National Gallery in Londen werd in 1961 het Portret van de Hertog van Wellington van Goya gestolen. In 1971 werd uit het Paleis voor Schone Kunsten in Brus sel de 'Liefdesbrief' van Ver meer, dat was geleend van het Rijksmuseum in Amsterdam, tijdens een expositie op grove wijze uit de lijst gesneden en gestolen. Er werd een losgeld geëist ten behoeve voor vluch telingen in Bengalen, maar het doek werd korte tijd later in België teruggevonden. Een an dere Vermeer, 'de Fluitspeler', werd in 1973 ontvreemd uit het Britse Kenwood House. In 1975 werd een studie van Matisse meegenomen uit het Museum voor Moderne Kunst in Parijs en werd Rembrandts 'Vlucht uit Egypte' ontvreemd uit het museum van Tours. I Door onze rtv-redactie ■Nóg een koorplaat, zult u misschien denken. Daar be- "taan er al zoveel van! Maar o een niet We hebben hier namelijk te maken met de I minst professionele in z'n Isoort. Maar juist daarom zo Ij8™?' Niet voor niets wijdt lm NCRV-televisie vanavond (Nederland 1, 19.20 uur) een ■special aan deze bijzondere ■Produktie. I, Het gaat allemaal om het lïfHste familiekoor van ItloS8'*'1 Net zestig leden IS ^an Gemerens Fa- ■muiekoor. De NCRV-aanlei- ng aandacht te besteden Ifn het koor is tweeledig. Op 1®,^ Plaats zingen de fa- Ima ë?n jaar sa- If1, Daarnaast verscheen |kers£teUmaCtiViteit dC I Opheffing Ijje bijeenkomsten van de na- leJÜ1 Van Net geslacht Van ™er^l,uit Rotterdam wa- En h il al é^eUig- Maar Ihot jaar geleden was IvoortiTv66" topper> toen InJ™? Van Gemerens sa- l /'.ansend maar geen af in*,! «an ^Haar konden ne- |m. .Hasjdtaat: de reünie lliit Hemttneentweeweke- In-w, Waarbij de sa- ■2®** «ntraal zou staan. Ikonr n 9emerens Familie- I "fög leden telde het iSn ^hap bii °P- 12^. Dat zijn er innüd- Impn? 8' "Natuurlijk kwa- I vortou i er °°k zangers af," ■tart U i?der en dirigent Ge- Idoor °°h crisisperiodes ■heeft jüiaar 401 opheffing [leid." gelukkig «ooit ge- Imohw'^^'^hap draait I^nteel beter dan ooit en Het bekendste familiekoor van Nederland: het zestig leden tellende Van Gemerens Familiekoor. weet zich zelfs ondersteund door negen begeleidingsmu zikanten en enkele solisten. Elke veertien dagen komen de koorleden, in leeftijd va riërend van twaalf tot zeven tig jaar, uit alle windstreken naar Rotterdam, om samen te repeteren. „We hebben", meent Strootman, „een belangrijk handelsmerk: de Van Geme- ren-sound. Die is, hoewel de bezetting veranderde, nooit gewijzigd." De zingende ooms, tantes, opa's, oma's, neven en nichten houden al lemaal van zingen en musi ceren. En we doen alles zelf: zingen, musiceren en arran geren. Ruim honderd van de vier honderd nakomelingen van Pieter van Gemeren en Jansje Lodders, die in 1890 trouwden, hielden in septem ber 1967 een familiereünie in Rotterdam. Een gezellige dag, die leidde tot een tweede bijeenkomst, in december van datzelfde jaar. Toen werd massaal de gouden bruiloft van Koen van Gemeren gevierd en om dat deze oom furore had ge maakt als hoboïst, werd be sloten hem een muzikale ver rassing aan te bieden. Die surprise bestond uit een con cert door uitsluitend familie leden. In een familie waar de mu ziek zo breed en intensief wordt beoefend,was dat na tuurlijk geen enkel pro bleem. Er was aanbod genoeg van zangers, zangeressen en instrumentalisten. Veertig neven en nichten waren aan wezig op de eerste repetitie. Er werden drie liederen in gestudeerd, toen eigenlijk nog alleen maar voor die ene gelegenheid. Inmiddels leveren diverse families doorgaans meerdere koorleden. Uit één gezin stammen maar liefst tien zangers en zangeressen. Kin deren die twintig jaar gele den bij de oprichting in de wieg lagen, maken nu deel uit van het koor. Met het repertoire hebben de nieuwkomers nooit proble men gehad. De liedjes ken den ze al van hun ouders. De repetities zijn altijd gezellige mini-reünies. Er wordt wel beweerd dat sommige leden vooral om de pauzes ko men. Een zo grote muzikaliteit binnen één familie is statis tisch uniek. Het koor haalde er zelfs het Guiness Book of Records mee. Opa van Geme ren musiceerde al, toen hij in 1890 trouwde met Jansje Lodders. Iedere zondagmor gen galmden de psalmen door het huis, begeleid door het harmonium in de huiska mer. Die gewoonte ging over van vader op zoon en doch ter. En andere familieleden namen die weer over. Maar niet alleen vocaal telt de familie vele talenten. Het koor wordt ondersteund door een bassist, een organist, een slagwerker, drie gitaristen, een fluitiste en een pianist uit eigen gelederen. In maart van dit jaar toog het koor met een grote bus naar Oostenrijk, waar in het plaatsje Westendorf de NCRV-special werd opgeno men. Gerard Strootman: „Het hele programma stond er in één weekend op. We waren er allemaal bij, van de jongste - twaalf jaar - tot de oudste die zeventig is." Gerard is nog enthousiast over de medewerking van de dorpsbewoners. „Ze waren in het begin echt overrompeld. Maar we kregen meteen alle medewerking en dat terwijl we toch echt plotseling aan kwamen. Ze kwamen zelfs met kerstversieringen aanlo pen en dat in maart! Ze de den ook echt hun best om de ,tv-opnamen tot een succes te maken. Het plaatsje heeft een familie-achtig karakter en dat paste precies bij ons koor." Bull's Eye. Cosby Show. A Different World. Murder, she wrote. Het tv-programma van een zender in Amerika? Een kijkavond in Engeland? Sky Channel misschien? Nee, dit biedt de Nederlandse tv op een gewone dinsdagavond. Engels is de televisie-taal geworden in Nederland. De om roepen gaan er stuk voor stuk van uit dat iedere kijker En gelse titels begrijpt en kan uitspreken. Oer-nederlandse programma's krijgen een Engelse naam. Henny Huisman brengt de Surprise Show en vindt blijkbaar ons woord 'ver rassing' niet goed genoeg. Sound-mix en play-back worden klakkeloos overgenomen en Veronica noemt een poppro gramma Countdown. Ook de donderdagavond is grotendeels Engels: Dirtwater Dynasty (uitgesproken als 'dinnestie' en niet als 'dainestie', zoals de Amerikanen doen), Poolsurvival (pool is Neder lands, survival is Engels), en L.A. Law. Het afsluitende 'Ont dek je plekje' wordt nog net niet 'Discover your spot' ge noemd. Amerikaanse series krijgen geen Nederlandse vertaling, het blijft Marblehead Manor, Married with children, The Beauty and the Beast, Family Ties, Night Court, Perfect Strangers en Golden Girls. Het merkwaardige is dat 'Who's the Boss?' wel vertaald is: 'De baas in huis?'. Dat is duidelijk voor iedereen. Het kan dus wel. Het zou toch simpel zijn te spreken over 'Getrouwden kinderen' en 'Gouden Meiden'? Familieseries als 'Flying Doctors' en 'Neighbours' worden niet gebracht als 'Vlie gende dokters' en 'Buren'. Hoeveel mensen weten dat Family Ties 'familiebanden' betekent? Deze week bleek uit een onderzoek van het Sociaal en Cultu reel Planbureau dat Nederlanders steeds minder lezen en steeds meer tv-kijken. Jongeren groeien op in de lichtbundel van de tv en komen nauwelijks meer toe aan het geschreven woord. Dat is een geweldige verarming. De Nederlandse om roepen werken daar eendrachtig aan mee door de kinderen te bestoken met onvertaalde en onduidelijke Engelse kreten. Ze zouden juist de plaatjes moeten voorzien van begrijpe lijke woorden in de eigen taal. Kinderen kijken op een willekeurige woensdagmiddag naar Seabert, My Little Pony, Starcom en misschien naar de her haling van de 'avond-serie' Call To Glory. Verder hebben ze AirwolfHighwayman, Ducktales en The Real Ghostbusters. Zo leer j e j e moers taal natuurlij k nooit. Kinderen roepen naar elkaar dat 'De riel koosbusters' op tv zijn en weten niet wat dat betekent (De echte spokenverdel- gers). Als ze de Engelse woorden onder hun neus krijgen, kunnen ze die waarschijnlijk ook niet lezen. Pas als ze de plaatjes erbij zien, roepen ze 'koosbusters'. Zo leren ze de ge drukte woorden te wantrouwen. Ze gaan er van uit dat die toch niet te ontcijferen zijn. Het gekke is dat de titels van Engels-talige boeken in Neder land altijd vertaald worden. Filmtitels daarentegen meestal niet. Het boek van William Styron heet 'Sophie's Keus', maar de bioscoopfilm is 'Sophie's Choice'. Milan Kundera schreef 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan', maar de filmversie bleef onvertaald: 'The Unbearable Lightness of Being'. In de bioscoopwereld en bij de tv is men te beroerd titels over te zetten in onze eigen taal. Soms kan het niet (Butch Cassidy and the Sundance Kid), maar de tv-film van gister avond (Nederland 2) had toch net zo goed 'De twee mevrou wen Grenville' kunnen heten? Er is af en toe flink wat vindingrijkheid nodig om een goede Nederlandse titel voor een Amerikaanse serie te bedenken, maar het is nodig in de strijd tegen de taalarmoede en lees- blindheid bij onze kinderen. Brinkman moet luie omroepen een fikse boete opleggen. AIKEN (AFP) - De zwarte Amerikaanse zanger James Brown (55) is donderdag door een rechtbank in Aiken in de staat South-Carolina veroordeeld tot zes jaar gevangenis straf. Hij moest verschijnen omdat hij in september een stopteken van de politie had genegeerd en er een wilde achtervolging volgde met tien politiewagens. In de aanklacht was Brown be schuldigd van poging tot moord op twee politiemannen die hij wilde aanrijden. Daarvoor had hij maximaal 30 jaar gevange nisstraf kunnen krijgen. De jury hield het op „agressie". Bovendien moet Brown wegens het niet gehoorzamen van het gezag nog eens een halfjaar vastzitten of een boete van 6.000 dollar betalen of vijf jaar proeftijd aanvaarden. Volgens ooggetuigen van de politie tijdens de achtervolging deed Brown enkele malen alsof hij stopte maar ging er telkens vandoor. De zanger zelf voerde aan dat hij „als de dood was" om te worden gepakt. Browns advocaat zei in zijn slotpleidooi dat de politie ken nelijk opgewonden was over het idee een beroemdheid te kunnen arresteren en beschul digde haar ervan andere auto mobilisten en voetgangers in gevaar te hebben gebracht, vooral door de banden van de auto van de zanger lek te schie ten. Het begon destijds toen Brown met een pistool ver scheen op een congres van ver zekeraars in een gebouw dat van hem is. Hij beschuldigde aanwezigen ervan zijn toilet spullen van hem te hebben ge bruikt. Toen de gealarmeerde politie arriveerde, verdween Brown. Volgens het blad Rol ling Stone deed Brown, die eer der dit jaar zijn vrouw zou hebben beschoten en mishan deld, zo vreemd omdat hij on der invloed was van drugs. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Rob Klaas man, programmamaker bij de VPRO, is deze week op 44-jarige leeftijd overleden na een zware ziekte. Zijn laatste werk was de tv-be- werking van het theater stuk Bakeliet, die zondag 4 december is uitgezonden. Klaasman werkte mee aan de VPRO-programma's 'Het gat van Nederland', 'Berichten uit de samenleving', 'Hollands Spoor', 'Machiavelli' en 'Dioge nes'. De laatste tijd hield hij zich vooral bezig met culturele produkties in het land, waarbij de VPRO betrokken was. LOS ANGELES (AFP) - Het huwelijk tussen de Ameri kaanse popzanger Bruce Springsteen en de actrice Ju- lianne Philips is donderdag officieel ontbonden. Philips' agente, Molly Madden, zei dat de scheiding op verzoek van haar cliënt is uitgesproken op grond van „onoverbrugbare meningsverschillen". Springsteen ontmoette zijn vrouw na een concert in Los Angeles in oktober 1984 en trouwde met haar zeven maanden later. Sinds enige tijd heeft hij een relatie met Patti Scialfa, een zangeres uit zijn begeleidingsband. Philips neemt haar carrière weer op. Ze is gecontracteerd voor twee films die volgend jaar worden opgeno men.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29