Urmsysteem en nachtwakers beschermen 'mona lisa'
eilig museum lijkt een droom
i 'tiaaktp ^8"' "het koor
I® vieln°°rtdUuend leden bij
Bekendste familiekoor maakte kerstspecial
De riel koosbusters
James Brown tot zes
jaar cel veroordeeld
Bruce Springsteen nu
officieel gescheiden
U HAAG (ANP) - Niet alleen in Nederland
[ar ook in het buitenland hebben directies van
lusea en overheidsinstellingen voor cultuur
jote zorgen over de beveiliging van kunstwer-
In tegen diefstal, aanvallen en brand.
eschat
I Frankrijk is de staat voor
instwerken in de nationale
üsea zijn eigen verzekeraar.
Kwel er bij eventuele ont-
teemding sprake is van het
Stzak-breekzakprincipe, is
p wel sprake van een, zij het
Jeoretische, uitkering.
Rondes
Engeland
Overlast
I HILVERSUM - Wellicht
Ijle wonderlijkste nieuwe
■kerstplaat van dit jaar is
■Kerstfeest met het Van
I Gemerens Familiekoor en
I Orkest'.
I V«2f daarmee een feit.
ZINGENDE OOMS, TANTES, OPA'S, OMA'S, NEVEN EN NICHTEN
Verrassing
Wieg
Oostenrijk
Medewerking
ZATERDAG 17 DECEMBER 1988
NA INRIJDEN OP ACHTERVOLGENDE AGENTEN
Rob Klaasman
(44) overleden
to's de stem/dick de boer.
DE STEM
G1
Hettema een zeer
Taag is in hoeverre
ddadig gedrag tole-
sl accepteerde een
de overlast kenne-
:t zeggen dat we uit
1 Geerts nog weinig
rangen".
can men de verant-
de rust op straat
enen van de politie
ïtwoording van de
op bij de drempel,
is drank in het spel
ze wel bij hem be
niet alleen kritische
bezoekers van de
het algemeen goed
en verkeer niet sa-
s bij alcoholcontro-
jeugd goede afspra-
iuffeur drinkt niet.
paar gulden voor
>litiewoorvoerder.
hebben daar echter
/er. „Soms lijkt het
rnd wel een race
een flinke slok op
stuur en rijden dan
straten", vertelt een
■s.
stijd om een uur of
:te groot voor Zaal
jaal stroomt de dis-
in daar groepen de
ze hebben kennelijk
ir huis te gaan. An-
>end door de straten
o of wachten op taxi
af en aan rijden. De
icotheek draait gou-
>uw barst figuurlijk
soms letterlijk uit
van Stampersgat
n als de plaatselijke
jrgen zou sluiten en
agavond net zou vre-
rest van de week.
et daarin echter geen
die roepen dat alle
sloten moeten wor-
ijkheden te voorko-
as mij niet dat je het
alleen maar ver-
ndsjeugd wil in het
al toch graag gaan
in de dorpen niet
B moeten ze naar de
lat ze toch ook weer
daar de disco's gaan
keren die jongelui s
ook weer terug naar
irandeert dat ze dan
irgen? Ach mijnheer
iisco's op het platte-
ie mensen toch wel
>g niet zo lang gele"
tkantoor overvallen.
rijn postkantoren op
kkelijker te overval-
etekent dat soms dat
in op het platteland
toch zeker?"
ingezien zij in veel gevallen van onschatbare waarde
ii, is de verzekering van de werken vaak in handen
n de staat, die meestal ook de eigenaar is.
tor de waardevolste werken
vaak speciale beveiligings-
Ltregelen getroffen. Zo kan
f Mona Lisa' (La Gioconda),
larvan de waarde al in de ja
kzestig op 500 miljoen gulden
ird geschat, in Parijs slechts
Iter gepantserd glas worden
ken.
M wereldberoemde schilde-
li an Leonardo Da Vinci was
11914 het voorwerp van de
ltctaculairste kunstroof uit
it Louvre-museum. Het werd
■1917 teruggevonden nadat de
Iven, zo verklaarde woens-
de conservator van de
ïilderijenafdeling Stéphane
i, hadden getracht het te
Jstaureren'.
|De laatste maal dat de 'Mona
Isa' door het Louvre werd uit-
ieend was in 1974. Het lijkt er
it op dat het kleine doek, 'het
eest prestigieuze werk van
Jt museum met potentieel de
logste verzekeringswaarde',
fit nog door de Louvre-direc-
n bruikleen zal worden af-
aan.
e jongste kunstroof uit het
iuvre was in de jaren zeven-
j toen één van de Kroonju-
Jen, het zwaard van koning
|srel X, werd gestolen. Het
d nooit teruggvonden.
[.Meen op het moment dat
Ti kunstwerk wordt uitge-
pd, komt er een particuliere
kzekeraar aan te pas en
Irdt de waarde geschat op
Jsis van de op dat moment
Idende prijzen op de kunst
markt", aldus Loire. De animo
om de belangrijkste werken uit
te lenen wordt, gezien ook de
sterk gestegen prijzen op de in
ternationale markt, echter
steeds minder.
Het Louvre wordt 's nachts be
waakt door 'een aantal' nacht
wakers die permanent rondes
lopen. Er is een modern bewa
kingssysteem met camera's,
monitors en radars. Het groot
ste deel van de collectie is voor
zien van een alarmsysteem dat
is aangesloten op het dichtst bij
zijnde politiebureau. Boven
dien is in het museum een spe
ciaal detachement van de Pa-
rijse brandweer gestationeerd,
zodat de altijd aanwezige
brandweerlieden sneller kun
nen ingrijpen dan de politie.
Dat de Nederlandse politie er
zeven minuten voor nodig had
om het museum Kröller-Müller
te bereiken vond de Louvre-
conservator 'niet extreem lang'.
Hij wees erop dat gezien de be
trekkelijk geïsoleerde ligging
van het Louvre de politie in
Parijs ook wel enige minuten
nodig zou hebben om ter plekke
te zijn. Maar 'dat de diefstal
kón plaatsvinden, verbaast ons
wel omdat wij er het maximale
aan doen om zoiets te voorko
men', zei hij.
De laatste grote kunstroof in
Parijs werd in 1985 op klaar
lichte dag en onder bedreiging
van wapens gepleegd in het
Musée Marmottan, dat valt on
der een particuliere stichting.
Van de negen impressionisti
sche schilderijen die door de
zes gewapende dieven werden
gestolen, is het bekendste 'Im
pression de soleil levant' van
Claude Monet. Behalve enkele
Monets werden ook doeken van
aan het Piazza Ravona,
staande op een stoeltje, zelfs de
werken van de grote Renais-
sance-kunstenaar Caravaggio
aanraken, zo verluidt.
Voor de waardevolste werken zijn vaak speciale beveili
gingsmaatregelen getroffen. Zo kan de 'Mona Lisa' (La Gio
conda), waarvan de waarde al in de jaren zestig op 500 mil
joen gulden werd geschat, in Parijs slechts achter gepantserd
glas worden bezien. - fotoap
Jean Renoir en Berthe Morisot
ontvreemd. Geen van alle is te
ruggevonden.
Ook voor particuliere musea
in Frankrijk geldt dat zulke
doeken niet te verzekeren zijn,
omdat zij van onschatbare
waarde zijn, zei woordvoerster
Delafont. Wat er met derge
lijke bekende schilderijen ge
beurt is haar een raadsel om
dat zij niet zijn te verhandelen.
De dieven hebben later losgeld
geëist van de Franse staat, die
weigerde daar op in te gaan.
De kunstroof vergeleek De
lafont met een gewapende
bankoverval. Zowel bewakers
als bezoekers werden in een
hoek gezet. „Daar is het mo
dernste alarmsysteem niet te
gen bestand". Toen alarm kon
worden geslagen, waren de
dieven al verdwenen. Het mu
seum wordt bewaakt door twee
bewakersechtparen, die in het
gebouw zelf wonen.
Naar schatting zijn sinds
1954 in Frankrijk meer dan
14.000 kunstvoorwerpen gesto
len. Van de gestolen schilde
rijen kwam driekwart gemid
deld na zeven jaar weer boven
water.
In Italië wordt vooral het ont
breken van beveiliging van
waardevolle kunstwerken in
de vele kerken in het land al
jaren sterk bekritiseerd. Vol
gens schattingen zijn sinds 1954
zeker 40.000 waardevolle objec
ten, waaronder veel schilderij
en, gestolen.
Voor de belangrijkste musea
in Italië, zoals de Galeria degli
Uffizi in Florence, een der
rijkste musea ter wereld, gel
den wel strenge veiligheids
maatregelen. Maar de overheid
in Rome stelt, zo luidt de kri
tiek, te weinig geld beschik
baar om in andere delen van
het land grote kunstwerken te
beveiligen tegen diefstal of be
schadiging. In Rome kan men
In Groot-Brittannië is één or
ganisatie, de National Security
Advisor, verantwoordelijk
voor de bewaking van de in to
taal rond tweeduizend Rijks
musea. Woordvoerder John
Pratt wilde geen commentaar
geven op de vraag of en hoe de
kunstwerken zijn verzekerd in
Britse musea, zoals in de be
roemde National Gallery in
Londen dat eveneens tot de
rijkste ter wereld behoort. De
collectie van onschatbare
waarde omvat werken van on
der anderen Rembrandt en an
dere vertegenwoordigers van
de 17e-eeuwse Noordneder
landse schilderkunst, van Da
Vinci, Manet, Gainsbourough,
Watteau, Titiaan, Rafaël,
Poussin en Holbein.
Pratt uitte zich wel verbaasd
dat in Nederland waardevolle
objecten niet zijn verzekerd,
hoewel hij zei de Nederlandse
situatie niet goed te kennen.
Dat in Nederland ervan wordt
uitgegaan dat kunstwerken
onvervangbaar zijn en dus niet
kunnen worden verzekerd,
hoort hij met kennelijke verba
zing aan. „Ja, duidelijk, de
meeste schilders zijn dood, dus
je kunt zo'n werk niet opnieuw
laten maken", zegt hij.
Op de vraag hoe de beveiliging
van de Britse musea is georga
niseerd en of er vaste criteria
zijn voor het aantal beveili
gingsbeambten wilde Pratt
niet reageren. Wel staat vast
dat er geen voor heel Groot-
Brittannië geldende criteria
zijn, dat de politie bij alarm
binnen vijf minuten ter plaatse
moet kunnen zijn. „Dat hangt
zeker af van de plaats van het
museum", zei hij. Maar voorop
staat voor de Britse bewa
kingsorganisatie, dat het pu
bliek zo optimaal mogelijk toe
gang moet hebben tot de kunst
en dat de overlast van beveili
gingsmaatregelen zo gering
mogelijk dient t^ zijn. „Wij
willen van de musea duidelijk
geen bunkers maken", aldus
Pratt.
Het Metropolitan-museum in
New York wilde weinig zeggen
over de beveiliging. Maar in
Washington was een woord
voerder bereid te vertellen dat
de vijf Nationale Musea in de
federale hoofdstad 24 uur per
dag worden bewaakt door de
politie en met elektronische be
veiligingssystemen.
Met de beveiliging in Wash
ington zijn zowel de stedelijke
politie als de parkpolitie belast.
Verder is er een speciale bewa
kingsdienst van 500 man perso
neel die in de musea surveil
leert, en het recht heeft tassen
van bezoekers te openen en te
onderzoeken. In New York
noch in Washington konden de
zegslieden van de musea zich in
de afgelopen twintig jaar een
diefstal van enige betekenis
herinneren.
Een selectie van grote kunst
diefstallen in deze eeuw toont
aan dat bij veel nationale mu
sea in Europa belangrijke wer
ken zijn ontvreemd. Zoals ge
meld werd La Gioconda (de
Mona Lisa) gestolen in 1914 en
teruggevonden in 1917. In 1939
werd het doek 'L'Indifférent'
van Watteau gestolen door
Serge-Claude Boguslavski, die
later verklaarde het doek te
hebben willen restaureren. Uit
de National Gallery in Londen
werd in 1961 het Portret van de
Hertog van Wellington van
Goya gestolen.
In 1971 werd uit het Paleis
voor Schone Kunsten in Brus
sel de 'Liefdesbrief' van Ver
meer, dat was geleend van het
Rijksmuseum in Amsterdam,
tijdens een expositie op grove
wijze uit de lijst gesneden en
gestolen. Er werd een losgeld
geëist ten behoeve voor vluch
telingen in Bengalen, maar het
doek werd korte tijd later in
België teruggevonden. Een an
dere Vermeer, 'de Fluitspeler',
werd in 1973 ontvreemd uit het
Britse Kenwood House. In 1975
werd een studie van Matisse
meegenomen uit het Museum
voor Moderne Kunst in Parijs
en werd Rembrandts 'Vlucht
uit Egypte' ontvreemd uit het
museum van Tours.
I Door onze rtv-redactie
■Nóg een koorplaat, zult u
misschien denken. Daar be-
"taan er al zoveel van! Maar
o een niet We hebben hier
namelijk te maken met de
I minst professionele in z'n
Isoort. Maar juist daarom zo
Ij8™?' Niet voor niets wijdt
lm NCRV-televisie vanavond
(Nederland 1, 19.20 uur) een
■special aan deze bijzondere
■Produktie.
I, Het gaat allemaal om het
lïfHste familiekoor van
ItloS8'*'1 Net zestig leden
IS ^an Gemerens Fa-
■muiekoor. De NCRV-aanlei-
ng aandacht te besteden
Ifn het koor is tweeledig. Op
1®,^ Plaats zingen de fa-
Ima ë?n jaar sa-
If1, Daarnaast verscheen
|kers£teUmaCtiViteit dC
I Opheffing
Ijje bijeenkomsten van de na-
leJÜ1 Van Net geslacht Van
™er^l,uit Rotterdam wa-
En h il al é^eUig- Maar
Ihot jaar geleden was
IvoortiTv66" topper> toen
InJ™? Van Gemerens sa-
l /'.ansend maar geen af
in*,! «an ^Haar konden ne-
|m. .Hasjdtaat: de reünie
lliit Hemttneentweeweke-
In-w, Waarbij de sa-
■2®** «ntraal zou staan.
Ikonr n 9emerens Familie-
I "fög leden telde het
iSn ^hap bii °P-
12^. Dat zijn er innüd-
Impn? 8' "Natuurlijk kwa-
I vortou i er °°k zangers af,"
■tart U i?der en dirigent Ge-
Idoor °°h crisisperiodes
■heeft jüiaar 401 opheffing
[leid." gelukkig «ooit ge-
Imohw'^^'^hap draait
I^nteel beter dan ooit en
Het bekendste familiekoor van Nederland: het zestig leden tellende Van Gemerens Familiekoor.
weet zich zelfs ondersteund
door negen begeleidingsmu
zikanten en enkele solisten.
Elke veertien dagen komen
de koorleden, in leeftijd va
riërend van twaalf tot zeven
tig jaar, uit alle windstreken
naar Rotterdam, om samen
te repeteren.
„We hebben", meent
Strootman, „een belangrijk
handelsmerk: de Van Geme-
ren-sound. Die is, hoewel de
bezetting veranderde, nooit
gewijzigd." De zingende
ooms, tantes, opa's, oma's,
neven en nichten houden al
lemaal van zingen en musi
ceren. En we doen alles zelf:
zingen, musiceren en arran
geren.
Ruim honderd van de vier
honderd nakomelingen van
Pieter van Gemeren en
Jansje Lodders, die in 1890
trouwden, hielden in septem
ber 1967 een familiereünie in
Rotterdam. Een gezellige
dag, die leidde tot een tweede
bijeenkomst, in december
van datzelfde jaar.
Toen werd massaal de
gouden bruiloft van Koen
van Gemeren gevierd en om
dat deze oom furore had ge
maakt als hoboïst, werd be
sloten hem een muzikale ver
rassing aan te bieden. Die
surprise bestond uit een con
cert door uitsluitend familie
leden.
In een familie waar de mu
ziek zo breed en intensief
wordt beoefend,was dat na
tuurlijk geen enkel pro
bleem. Er was aanbod genoeg
van zangers, zangeressen en
instrumentalisten. Veertig
neven en nichten waren aan
wezig op de eerste repetitie.
Er werden drie liederen in
gestudeerd, toen eigenlijk
nog alleen maar voor die ene
gelegenheid.
Inmiddels leveren diverse
families doorgaans meerdere
koorleden. Uit één gezin
stammen maar liefst tien
zangers en zangeressen. Kin
deren die twintig jaar gele
den bij de oprichting in de
wieg lagen, maken nu deel
uit van het koor.
Met het repertoire hebben de
nieuwkomers nooit proble
men gehad. De liedjes ken
den ze al van hun ouders. De
repetities zijn altijd gezellige
mini-reünies. Er wordt wel
beweerd dat sommige leden
vooral om de pauzes ko
men.
Een zo grote muzikaliteit
binnen één familie is statis
tisch uniek. Het koor haalde
er zelfs het Guiness Book of
Records mee. Opa van Geme
ren musiceerde al, toen hij in
1890 trouwde met Jansje
Lodders. Iedere zondagmor
gen galmden de psalmen
door het huis, begeleid door
het harmonium in de huiska
mer. Die gewoonte ging over
van vader op zoon en doch
ter. En andere familieleden
namen die weer over.
Maar niet alleen vocaal telt
de familie vele talenten. Het
koor wordt ondersteund door
een bassist, een organist, een
slagwerker, drie gitaristen,
een fluitiste en een pianist
uit eigen gelederen.
In maart van dit jaar toog
het koor met een grote bus
naar Oostenrijk, waar in het
plaatsje Westendorf de
NCRV-special werd opgeno
men. Gerard Strootman:
„Het hele programma stond
er in één weekend op. We
waren er allemaal bij, van de
jongste - twaalf jaar - tot de
oudste die zeventig is."
Gerard is nog enthousiast
over de medewerking van de
dorpsbewoners. „Ze waren in
het begin echt overrompeld.
Maar we kregen meteen alle
medewerking en dat terwijl
we toch echt plotseling aan
kwamen. Ze kwamen zelfs
met kerstversieringen aanlo
pen en dat in maart! Ze de
den ook echt hun best om de
,tv-opnamen tot een succes te
maken. Het plaatsje heeft
een familie-achtig karakter
en dat paste precies bij ons
koor."
Bull's Eye. Cosby Show. A Different World. Murder, she
wrote. Het tv-programma van een zender in Amerika? Een
kijkavond in Engeland? Sky Channel misschien? Nee, dit
biedt de Nederlandse tv op een gewone dinsdagavond.
Engels is de televisie-taal geworden in Nederland. De om
roepen gaan er stuk voor stuk van uit dat iedere kijker En
gelse titels begrijpt en kan uitspreken. Oer-nederlandse
programma's krijgen een Engelse naam. Henny Huisman
brengt de Surprise Show en vindt blijkbaar ons woord 'ver
rassing' niet goed genoeg. Sound-mix en play-back worden
klakkeloos overgenomen en Veronica noemt een poppro
gramma Countdown.
Ook de donderdagavond is grotendeels Engels: Dirtwater
Dynasty (uitgesproken als 'dinnestie' en niet als 'dainestie',
zoals de Amerikanen doen), Poolsurvival (pool is Neder
lands, survival is Engels), en L.A. Law. Het afsluitende 'Ont
dek je plekje' wordt nog net niet 'Discover your spot' ge
noemd.
Amerikaanse series krijgen geen Nederlandse vertaling, het
blijft Marblehead Manor, Married with children, The
Beauty and the Beast, Family Ties, Night Court, Perfect
Strangers en Golden Girls. Het merkwaardige is dat 'Who's
the Boss?' wel vertaald is: 'De baas in huis?'. Dat is duidelijk
voor iedereen. Het kan dus wel.
Het zou toch simpel zijn te spreken over 'Getrouwden
kinderen' en 'Gouden Meiden'? Familieseries als 'Flying
Doctors' en 'Neighbours' worden niet gebracht als 'Vlie
gende dokters' en 'Buren'. Hoeveel mensen weten dat Family
Ties 'familiebanden' betekent?
Deze week bleek uit een onderzoek van het Sociaal en Cultu
reel Planbureau dat Nederlanders steeds minder lezen en
steeds meer tv-kijken. Jongeren groeien op in de lichtbundel
van de tv en komen nauwelijks meer toe aan het geschreven
woord. Dat is een geweldige verarming. De Nederlandse om
roepen werken daar eendrachtig aan mee door de kinderen
te bestoken met onvertaalde en onduidelijke Engelse kreten.
Ze zouden juist de plaatjes moeten voorzien van begrijpe
lijke woorden in de eigen taal.
Kinderen kijken op een willekeurige woensdagmiddag naar
Seabert, My Little Pony, Starcom en misschien naar de her
haling van de 'avond-serie' Call To Glory. Verder hebben ze
AirwolfHighwayman, Ducktales en The Real Ghostbusters.
Zo leer j e j e moers taal natuurlij k nooit.
Kinderen roepen naar elkaar dat 'De riel koosbusters' op tv
zijn en weten niet wat dat betekent (De echte spokenverdel-
gers). Als ze de Engelse woorden onder hun neus krijgen,
kunnen ze die waarschijnlijk ook niet lezen. Pas als ze de
plaatjes erbij zien, roepen ze 'koosbusters'. Zo leren ze de ge
drukte woorden te wantrouwen. Ze gaan er van uit dat die
toch niet te ontcijferen zijn.
Het gekke is dat de titels van Engels-talige boeken in Neder
land altijd vertaald worden. Filmtitels daarentegen meestal
niet. Het boek van William Styron heet 'Sophie's Keus',
maar de bioscoopfilm is 'Sophie's Choice'. Milan Kundera
schreef 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan', maar de
filmversie bleef onvertaald: 'The Unbearable Lightness of
Being'.
In de bioscoopwereld en bij de tv is men te beroerd titels
over te zetten in onze eigen taal. Soms kan het niet (Butch
Cassidy and the Sundance Kid), maar de tv-film van gister
avond (Nederland 2) had toch net zo goed 'De twee mevrou
wen Grenville' kunnen heten?
Er is af en toe flink wat vindingrijkheid nodig om een goede
Nederlandse titel voor een Amerikaanse serie te bedenken,
maar het is nodig in de strijd tegen de taalarmoede en lees-
blindheid bij onze kinderen. Brinkman moet luie omroepen
een fikse boete opleggen.
AIKEN (AFP) - De zwarte Amerikaanse zanger James
Brown (55) is donderdag door een rechtbank in Aiken in de
staat South-Carolina veroordeeld tot zes jaar gevangenis
straf. Hij moest verschijnen omdat hij in september een
stopteken van de politie had genegeerd en er een wilde
achtervolging volgde met tien politiewagens.
In de aanklacht was Brown be
schuldigd van poging tot moord
op twee politiemannen die hij
wilde aanrijden. Daarvoor had
hij maximaal 30 jaar gevange
nisstraf kunnen krijgen. De
jury hield het op „agressie".
Bovendien moet Brown wegens
het niet gehoorzamen van het
gezag nog eens een halfjaar
vastzitten of een boete van 6.000
dollar betalen of vijf jaar
proeftijd aanvaarden.
Volgens ooggetuigen van de
politie tijdens de achtervolging
deed Brown enkele malen alsof
hij stopte maar ging er telkens
vandoor. De zanger zelf voerde
aan dat hij „als de dood was"
om te worden gepakt.
Browns advocaat zei in zijn
slotpleidooi dat de politie ken
nelijk opgewonden was over
het idee een beroemdheid te
kunnen arresteren en beschul
digde haar ervan andere auto
mobilisten en voetgangers in
gevaar te hebben gebracht,
vooral door de banden van de
auto van de zanger lek te schie
ten.
Het begon destijds toen
Brown met een pistool ver
scheen op een congres van ver
zekeraars in een gebouw dat
van hem is. Hij beschuldigde
aanwezigen ervan zijn toilet
spullen van hem te hebben ge
bruikt. Toen de gealarmeerde
politie arriveerde, verdween
Brown. Volgens het blad Rol
ling Stone deed Brown, die eer
der dit jaar zijn vrouw zou
hebben beschoten en mishan
deld, zo vreemd omdat hij on
der invloed was van drugs.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Rob Klaas
man, programmamaker bij
de VPRO, is deze week op
44-jarige leeftijd overleden
na een zware ziekte. Zijn
laatste werk was de tv-be-
werking van het theater
stuk Bakeliet, die zondag 4
december is uitgezonden.
Klaasman werkte mee aan de
VPRO-programma's 'Het gat
van Nederland', 'Berichten uit
de samenleving', 'Hollands
Spoor', 'Machiavelli' en 'Dioge
nes'. De laatste tijd hield hij
zich vooral bezig met culturele
produkties in het land, waarbij
de VPRO betrokken was.
LOS ANGELES (AFP) - Het huwelijk tussen de Ameri
kaanse popzanger Bruce Springsteen en de actrice Ju-
lianne Philips is donderdag officieel ontbonden. Philips'
agente, Molly Madden, zei dat de scheiding op verzoek van
haar cliënt is uitgesproken op grond van „onoverbrugbare
meningsverschillen".
Springsteen ontmoette zijn vrouw na een concert in Los Angeles
in oktober 1984 en trouwde met haar zeven maanden later. Sinds
enige tijd heeft hij een relatie met Patti Scialfa, een zangeres uit
zijn begeleidingsband. Philips neemt haar carrière weer op. Ze is
gecontracteerd voor twee films die volgend jaar worden opgeno
men.