PLATTELANDSDISCO
IS BEPROEVING
VOOR OMWONENDEN
I ml^^ienetechap draait
I rri„'e e^,en twintig jaar sa-
I Tn' Daarnaast verscheen
I liikct«1 'n een tweeweke-
waarbi3 de sa-
I HeMtng H^traal zou staan.
I knnr Gemerens Familie-
daarmee een feit.
I rtchfn ^hap. b'i de op-
I dels at zijn er inmid-
ZATERDAG I
17 DECEMBER 19881
lLARMsyste;
I scHe ^lngen<i maar af-
I men lan elkaar konden ne-
I mrmaJResultaat; de reünie
I mlf, ,Stro°tman.
laakte ook
Blokkade
Bel in brand
Gemoedelijker
tampersgat. 1250 inwoners, een
school, een dorpshuis, een kerk en op werkdager) he
kend vanwege de suikerfabriek. Het dijkdorpjè langs
de Dintel is de rust zelve. Behalve op zaterdagavond,
dan wordt Stampersgat overvallen door honderden
jongelui. Al jarenlang is discotheek Zaal Geerts, mid
den in het dorp, een trefpunt voor jongeren uit de
wijde omgeving. Eigenaar Heijnen verdient er een
goede boterham aan. De soms door drank benevelde
jongeren zorgen echter voor nogal wat overlast in het
dorp. Bij omwonenden slaat af en toe de schrik om het
hart. „Ik ben elke week weer bang als het zaterdag
avond wordt."
Drank en verkeer
ïeschat
Ronc
Voetbalvandalen
I
anders zo rustige straten van Stampersgat staan op zaterdagavond de
aan bumper geparkeerd.
Mensen zonder stijl zijn a
zonder flair in het leven.
WIHIe DeVllle, zanger
Zaal Geerts in Stampersgat trekt bezoekers uit dorpen In de wijde omgeving. Die zaterdagse invasie brengt problemen met zich mee. - foto s de stem/dick de boer
De zaterdagavond-invasie
I Door onze rtv-redactfe
i HILVERSUM - Wellicht
I de wonderlijkste nieuwe
I kerstplaat van dit jaar is
1 'Kerstfeest met het Van
Gemerens Familiekoor en
Orkest'.
;o een koorplaat, zult u
I Misschien denken. Daar be-
I staan er al zoveel van! Maar
zo een niet. We hebben hier
I i^melij k te maken met de
I minst professionele in z'n
I soort. Maar juist daarom zo
I aat'dig. Niet voor niets wijdt
HCRV-televisie vanavond
(Nederland 1, 19.20 uur) een
I special aan deze bijzondere
Produktie.
.Het gaat allemaal om het
Im j familiekoor van
lt0v?eriand: het ^stïg leden
I SPI* ^an Gemerens Fa-
I milmkoor. De NCRV-aanlei-
aandacht te besteden
11an koor is tweeledig. Op
I P13®18 zingen de fa-
|kerstSeUmaCtiviteit de
Opheffing
I tiii eenkomsten van de na-
I zaten van het geslacht Van
I ^meren uit Rotterdam wa-
17nv, af gezellig. Maar
I het ^Jjtig jaar geleden was
I topper, toen
I mJ?lg Gemerens sa-
zane^ f leden telde het
I men? lg' "Hatuuriijk kwa-
en vi!LV00rtdurend 'eden bij
verten w!r °°k zangers af,"
Irard iï!lderendiri]
I°°r. maar tot
ïtGe-
.it koor
crisisperiodes
opheffing
■heeft «i t tot opheffing
I leidgelukkig nooit ge-
I ^nenteel beter dan ooit en
je er donder op zeggen dat het buiten uit
de hand loopt, je hebt er gewoon geen
vat op".
Garagehouder K. Verhoeven neemt in
elk geval geen enkel risico meer. Hij bar
ricadeert op zaterdagavond zijn benzine
pomp met twee oude wagens. Zijn zaak
ligt recht tegenover Zaal Geerts. Verhoe
ven wil best vertellen over de overlast die
het luidruchtige jonge volkje hem be
zorgt. „Maar", drukt hij ons op het hart,
„Ik wil Heijnen niet brodeloos maken.
Die man kan er vaak ook niets aan doen
en het zijn niet altijd bezoekers van de
discotheek die voor rotzooi zorgen".
Vooral oudere mensen wagen zich op
zaterdagavond liever niet op straat. Na
een uur of twaalf loopt er nogal wat
dronken volk op straat die voorbijgan
gers luidruchtig van commentaar voor
zien. De gasten van de discotheek zijn
voornamelijk jongelui van zestien tot
twintig jaar oud. Ze komen na een hele
week werken of school de bloemetjes
buiten zetten in de discotheek, die sim
pel doch doeltreffend is ingericht. Een
grote dansvloer en twee grote bars waar
de bierkraan om een uur of negen open
wordt gezet om vijf uur later pas weer
dichtgedraaid te worden.
Op een jongeman uit Flakkee heeft
het bier zijn uitwerking niet gemist. Hij
vraagt in de naastgelegen frietkraam hoe
de zaken gaan. „Big bisjnisj, zeker. Nou
bij mij is het big bisjnisj in mijn broek.
Vanavond wordt het weer heien en beton
storten, haha". Als hij zijn frietje op
heeft, stapt hij wankel maar met veel
bravour weer naar buiten. Stampersgat
hou je dochters thuis.
„Thuis mogen ze niks en dan komen ze
hier een het beest uithangen", moppert
een buurtbewoner. Hij heeft het niet zo
op het volk dat van de andere kant van
het water naar zijn Stampersgat komt.
Ook die avond staat er weer iemand te
gen zijn poort te pissen. „Wat lawaai kan
mij niets schelen, maar ze moeten van
mijn huis afblijven". Zijn poort heeft het
al een keer moeten ontgelden en nog niet
zo heel lang geleden werd zijn bel in
brand gestoken. „Ik had de bel afgezet
omdat we gek werden van het belletje
trekken. Toen ze van die bel geen lol
meer hadden, hebben ze hem maar in de
fik gestoken". Volgens deze man is de
grens wat hem betreft bijna bereikt. Nog
een keer schade aan zijn woning en hij
presenteert de rekening aan de disco
eigenaar.
Jeroen van Eist (17) uit Dirksland
(Flakkee) bezoekt al sinds een jaar of
twee bijna wekelijks Zaal Geerts. „Ja,
waarom ga ik nou juist naar Stampers
gat. Nou eigenlijk, omdat mijn vrienden
ook hier naar toe gaan, toen ik van mijn
ouders voor het eerst uit mocht op zater
dagavond ging ik mee met jongens die al
langer gingen. Die trokken allemaal hier
naar toe. Bij ons op het dorp en in de
buurt is heel weinig te doen. Voor de
Resultaat van een hevige zaterdagnacht: de ruiten van de cafetaria zijn onder
het gedrang bezweken.
leuke discotheken ben je op Brabant of
Rotterdam aangewezen. Wij gaan naar
Stampersgat omdat we daar nu eenmaal
veel mensen kennen, maar het had net zo
goed een andere disco hier in de buurt
kunnen zijn. Het leuke van Zaal Geerts
is dat er vaak drive-in shows van Vero
nica en zo komen. Dat is toch altijd spe
ciaal".
De 21-jarige Gert de Hoon uit Oud
Beijerland is ook een trouw bezoeker van
de Stampersgatse disco. Hij komt er om
dat de sfeer over het algemeen gezellig is
en de meisjes er leuk en, naar hij zegt,
'gewillig' zijn. Voor vechtpartijtjes komt
hij nadrukkelijk niet, al wordt hij door.
kameraden omschreven als 'iemand waar
je voor uit moet kijken'. „Zelf zal ik
nooit beginnen", zegt hij. „Maar ze moe
ten wel van mij of van mijn vrienden af
blijven, anders sla ik ze vlot in het zie
kenhuis".
Jan (19) is een vriend van Gert. „Wij ko
men vanuit Oud-Beijerland met een
groep elke week met de auto. De chauf
feur drinkt niet, dat is een keiharde af
spraak, want het is nog best een eind rij
den. Wij gaan liever naar Stampersgat
dan naar bijvoorbeeld Rotterdam. Hier
is het veel gemoedelijker. Als je in Rot
terdam per ongeluk tegen iemand aan
loopt, krijg je direct een klap voor je ka-
nus. Hier valt dat wel mee. Nu hebben
wij hier ook wel een bepaalde naam,
moet ik toegeven, ruziezoekers beginnen
niet zo snel tegen ons. Ze zijn bang.
Maar, echt waar, in feite gebeurt hier
heel weinig. Af en toe een flinke vecht
partij, maar dat is normaal. En dat er ve
rdelingen aangericht worden, ja dat ge
beurt nu eenmaal in de buurt van een
grote disco. Sommige mensen weten niet
meer wat ze doen als ze wat gedronken
hebben".
Niet alle bezoekers van Zaal Geerts
komen van 'boven het water'. Peter van
der Velden, 'paco' zeggen zijn vrienden,
maakt deel uit van een groepje jongeren
uit Oudenbosch. „Zaal Geerts is het he
lemaal", vindt hij. „Elk weekend huren
we een taxibusje om hier naar toe te
gaan. Hardstikke gezellig. Moeilijkheden
willen we niet, alleen maar dansen. En
soms een beetje keten is toch niet erg,
joh".
Stampersgat behoort tot de parochie
van de groep Oudenbosch van de rijks
politie. Stampersgat is volgens comman
dant P. Hettema prioriteit nummer één
op zaterdagavond. „We zijn er altijd lij
felijk aanwezig", zegt Hettema, maar hij
voegt er meteen aan toe dat de mogelijk
heden van de politie beperkt zijn. „De
gemeente staat toe dat er een discotheek
in zo'n dorpskom gevestigd is. Een dis
cotheek betekent per definitie een zekere
mate van overlast omdat mensen die een
avondje uit zijn weieens wat luidruchtig
willen zijn".
lEN HAAG (ANP) - Niet all
laar ook in het buitenland he!
husea en overheidsinstelling!
Vote zorgen over de beveilig!
Ln tegen diefstal, aanvallen en
ingezien zij in veel gevallen van
Sn, is de verzekering van de werf
tm'de staat, die meestal ook de eigei
S:
Overlast is volgens Hettema een zeer
relatief begrip. „De vraag is in hoeverre
de buurt lawaai en baldadig gedrag tole
reert. In Oud Gastel accepteerde een
aantal omwonenden de overlast kenne
lijk niet meer. Ik moet zeggen dat we uit
de omgeving van zaal Geerts nog weinig
klachten hebben ontvangen".
Volgens Hettema kan men de verant
woordelijkheid voor de rust op straat
niet alleen in de schoenen van de politie
schuiven. „De verantwoording van de
eigenaar houdt niet op bij de drempel.
Bij alle vechtpartijen is drank in het spel
en die drank hebben ze wel bij hem be
steld".
Maar Hettema heeft niet alleen kritische
kanttekeningen. De bezoekers van de
discotheek zijn over het algemeen goed
bewust dat alcohol en verkeer niet sa
mengaat. „Het is ons bij alcoholcontro
les opgevallen dat de jeugd goede afspra
ken maakt. De chauffeur drinkt niet.
Anderen betalen een paar gulden voor
een taxi", aldus de politiewoorvoerder.
De buurtbewoners hebben daar echter
andere gedachten over. „Soms lijkt het
hier op zaterdagavond wel een race
baan. Jongeren met een flinke slok op
stappen achter het stuur en rijden dan
als gekken door de straten", vertelt een
van de buurtbewoners.
Vooral na sluitingstijd om een uur of
half drie is de drukte groot voor Zaal
Geerts. Met veel kabaal stroomt de dis
cotheek leeg. Hier en daar groepen de
jongeren bij elkaar, ze hebben kennelijk
nog geen zin om naar huis te gaan. An
deren lopen luid roepend door de straten
op weg naar hun auto of wachten op taxi
of 'borrelbusjes' die af en aan rijden. De
friettent naast de discotheek draait gou
den uren. Het gebouw barst figuurlijk
bijna uit zijn voegen, soms letterlijk uit
zijn ruiten.
Weinig inwoners van Stampersgat
zouden het betreuren als de plaatselijke
disco vandaag of morgen zou sluiten en
het dorpje op zaterdagavond net zou vre
dig zou zijn als de rest van de week.
Eigenaar Heijnen ziet daarin echter geen
oplossing. „Mensen die roepen dat alle
plattelandsdisco's gesloten moeten wor
den om alle moeilijkheden te voorko
men, beseffen volgens mij niet dat je het
probleem daarmee alleen maar ver
plaatst. De plattelandsjeugd wil in het
weekend nu eenmaal toch graag gaan
stappen. Als ze dan in de dorpen niet
meer terecht kunnen moeten ze naar de
stad. Dat betekent dat ze toch ook weer
in auto's kruipen en daar de disco's gaan
belagen. Bovendien keren die jongelui 's
avonds of 's nachts ook weer terug naar
de dorpen en wie garandeert dat ze dan
niet voor overlast zorgen? Ach mijnheer
die problemen met disco's op het platte
land worden door de mensen toch wel
wat overdreven. Nog niet zo lang gele
den is hier het postkantoor overvallen.
Over het algemeen zijn postkantoren op
het platteland gemakkelijker te overval
len dan in de stad. Betekent dat soms dat
we alle postkantoren op het platteland
.moeten sluiten. Nee toch zeker?"
or de waardevolste werken
jjn vaak speciale beveiligings-
laatregelen getroffen. Zo kan
'Mona Lisa' (La Gioconda),
"aarvan de waarde al in de ja-
ji zestig op 500 miljoen gulden
ierd geschat, in Parijs slechts
titer gepantserd glas worden
zien.
I Dit wereldberoemde schilde-
j van Leonardo Da Vmci was
i 1914 het voorwerp van de
ictaculairste kunstroof uit
t Louvre-museum. Het werd
1917 teruggevonden nadat de
leven, zo verklaarde woens-
bg de conservator van de
Mderijenafdeling Stéphane
fire, hadden getracht het te
staureren'.
De laatste maal dat de 'Mona
isa' door het Louvre werd uit-
■leend was in 1974. Het lijkt er
iet op dat het kleine doek, 'het
est prestigieuze werk van
|et museum met potentieel de
logste verzekeringswaarde',
fit nog door de Louvre-direc-
in bruikleen zal worden af
staan.
De jongste kunstroof uit het
uvre was in de jaren zeven-
jg, toen één van de Kroonju
welen, het zwaard van koning
prei X, werd gestolen. Het
ferd nooit teruggvonden.
1 Frankrijk is de staat voor
istwerken in de nationale
i zijn eigen verzekeraar,
lewel er bij eventuele ont
binding sprake is van het
sstzak-broekzakprincipe, is
s wel sprake van een, zij het
»retische, uitkering.
I „Alleen op het moment dat
tn kunstwerk wordt uitge-
hnd, komt er een particuliere
frzekeraar aan te pas en
[ordt de waarde geschat op
pis van de op dat moment
fcldende prijzen op de kunst-
Het 1
weet zii
door ne
zikantei
Elke ve
de koor
riërend
tig jaar
naar Ri
terepeti
„We
Strootro
handels
Door Jos Frljters
en Theo Giele
„Een paar keer per nacht word je dan
wakker van het tumult. Ik ben altijd
weer bang dat ze iets bij mijn huis aan
het doen zijn, dus goed slapen doe ik dan
Met", vertelt een van hen. „Waarom ze
het doen weet ik Met, maar we vinden
steevast half opgegeten frikandellen op
de deurmat. Die gooien ze door de brie
venbus naar binnen. Soms vinden we
hele bakken friet tegen de niiten geplakt.
Elke zondagmorgen kunnen we een hoop
troep opruimen. Dat is Mer een vast ritu
eel. Glas, half opgegeten snacks en soms
bloeddruppels zie je voor de deur op de
stoep liggen. Dat is allemaal Met zo erg,
maar je moet het wel elke week weer op
ruimen".
Discotheek Zaal Geerts is een typisch
voorbeeld van een plattelandsdisco. Een
grote danszaal in een klem dorp waar
Met alleen de plaatselijke jeugd zich in
het weekend Mt komt leven, maar vooral
ook groepen jongeren Mt andere ge
meenten in de regio. De dorpjes zijn niet
berekend op die wekelijkse invasie. Be
woners hebben er veel last van. Met de
regelmaat van de klok breken vechtpar
tijtjes Mt en worden vernielingen aange
richt. Bij de politie komen klachten bin-'
nèn over jeugdige chauffeurs die de be
bouwde kom als race-baan gebruiken.
Glazen worden worden tegen gevels van
hMzen kapot gegooid en er worden
brandjes gesticht.
Stampersgat is wat dat betreft geen
uitzondering. Het is zeker Met zo dat
Geerts 'het kwaad' aantrekt. In Rijsber-
gen voelde de buurt zich nog Met zo lang
geledên hevig bedreigd door bezoekers
van bar-dancing Den Brabander. Een
tijd lang was het er elke week raak met
vechtpartijen en vernielingen. Videoca
mera's én registratie van bezoekers via
een pasjesregeling moesten de dorpsbe
woners en rijkspolitie daar gerust stellen.
Place de Meir in Oud-Gastel moest
markt",
omdeb
te lener
sterk ge
ternatic
steeds n
Het Lou
waakt c
wakers
lopen. F
kingssy.
momtor
stedeel
zien var
is aange
zijnde
dien is i
ciaal de
rij se bri
zodat
brandw
nen ingt
Dat di
zeven rr
om het r
te berei
conserv;
Hij wees
trekkeli]
van het
Parijs o
nodig zo
te zijn.
kón plaa
wel omd
aan doet
men', zei
oMangs de discotheek zelfs sluiten en in
Fijnaart werd op last van de burgemees
ter een pasjessysteem ingevoerd na moei
lijkheden in de Fendertse Hoeve, In
Raamsdonksveer heeft de buurt rond de
Keizersdijk vergelijkbare problemen, en
zo zijn er meer voorbeelden in West-Bra
bant te noemen.
Eigenaar M. Heijnen van de Stampers
gatse disco trekt wat dat betreft een ver
gelijking met bijvoorbeeld het voetbal
vandalisme. „Dok daar heb je een grote
concentratie van mensen in een kleine
ruimte. Slechts een klein deel daarvan
maakt moeilijkheden, maar die Verpes
ten het wel voor de rest". Heijnen heeft
best begrip voor de problemen die de
buurt met zijn bedrijf heeft. Hij stelt dat
hij een goede verstandhouding heeft met
zijn buren en altijd een open oor heeft
voor eventuele klachten. De disco-eige
naar benadrukt echter dat de meeste
moeilijkheden zich buiten de zaal voor
doen. „Wij hebben alle denkbare maat
regelen genomen om overlast te voorko
men. Bij de verbouwing van onze zaak
eMge tijd geleden is er speciaal op gelet
mogelijke geluidsoverlast te voorkomen.
Verder hebben we sinds kort videocame
ra's bij de ingang en in de zaal hangen.
Iedereen die binnen komt wordt geregi
streerd. Als er wat bij ons gebeurt, weten
wie de aanstichter is".
„Wat er buiten allemaal gebeurt, ja,
daar hebben we geen vat op. Als er een
groep mensen komt die werkelijk kwaad
wil, kan ik daar weiMg tegen doen. Ik
kan ze natuurlijk de toegang weigeren.
Het punt is echter dat ik aan het uiterlijk
vaak Met kan zien of mensen kwaad in
de zin hebben. We hebben gemerkt dat
de mensen die er nogal rMg uitzien vaak
de minste problemen veroorzaken. En
als je zeker weet dat een groep alleen
maar komt om ruzie te zoeken, kan je ze
dus de toegang weigeren, maar dan kan
De laats I
Parijs v
lichte de
van wa
Musée M
der een
Van de
sche set
zes gews
gestolen,
pression
Claude I
Monets V
ren-sou
bezettin
ge wij zij
ooms,
neven e