PLATTELANDSDISCO IS BEPROEVING VOOR OMWONENDEN I ml^^ienetechap draait I rri„'e e^,en twintig jaar sa- I Tn' Daarnaast verscheen I liikct«1 'n een tweeweke- waarbi3 de sa- I HeMtng H^traal zou staan. I knnr Gemerens Familie- daarmee een feit. I rtchfn ^hap. b'i de op- I dels at zijn er inmid- ZATERDAG I 17 DECEMBER 19881 lLARMsyste; I scHe ^lngen<i maar af- I men lan elkaar konden ne- I mrmaJResultaat; de reünie I mlf, ,Stro°tman. laakte ook Blokkade Bel in brand Gemoedelijker tampersgat. 1250 inwoners, een school, een dorpshuis, een kerk en op werkdager) he kend vanwege de suikerfabriek. Het dijkdorpjè langs de Dintel is de rust zelve. Behalve op zaterdagavond, dan wordt Stampersgat overvallen door honderden jongelui. Al jarenlang is discotheek Zaal Geerts, mid den in het dorp, een trefpunt voor jongeren uit de wijde omgeving. Eigenaar Heijnen verdient er een goede boterham aan. De soms door drank benevelde jongeren zorgen echter voor nogal wat overlast in het dorp. Bij omwonenden slaat af en toe de schrik om het hart. „Ik ben elke week weer bang als het zaterdag avond wordt." Drank en verkeer ïeschat Ronc Voetbalvandalen I anders zo rustige straten van Stampersgat staan op zaterdagavond de aan bumper geparkeerd. Mensen zonder stijl zijn a zonder flair in het leven. WIHIe DeVllle, zanger Zaal Geerts in Stampersgat trekt bezoekers uit dorpen In de wijde omgeving. Die zaterdagse invasie brengt problemen met zich mee. - foto s de stem/dick de boer De zaterdagavond-invasie I Door onze rtv-redactfe i HILVERSUM - Wellicht I de wonderlijkste nieuwe I kerstplaat van dit jaar is 1 'Kerstfeest met het Van Gemerens Familiekoor en Orkest'. ;o een koorplaat, zult u I Misschien denken. Daar be- I staan er al zoveel van! Maar zo een niet. We hebben hier I i^melij k te maken met de I minst professionele in z'n I soort. Maar juist daarom zo I aat'dig. Niet voor niets wijdt HCRV-televisie vanavond (Nederland 1, 19.20 uur) een I special aan deze bijzondere Produktie. .Het gaat allemaal om het Im j familiekoor van lt0v?eriand: het ^stïg leden I SPI* ^an Gemerens Fa- I milmkoor. De NCRV-aanlei- aandacht te besteden 11an koor is tweeledig. Op I P13®18 zingen de fa- |kerstSeUmaCtiviteit de Opheffing I tiii eenkomsten van de na- I zaten van het geslacht Van I ^meren uit Rotterdam wa- 17nv, af gezellig. Maar I het ^Jjtig jaar geleden was I topper, toen I mJ?lg Gemerens sa- zane^ f leden telde het I men? lg' "Hatuuriijk kwa- en vi!LV00rtdurend 'eden bij verten w!r °°k zangers af," Irard iï!lderendiri] I°°r. maar tot ïtGe- .it koor crisisperiodes opheffing ■heeft «i t tot opheffing I leidgelukkig nooit ge- I ^nenteel beter dan ooit en je er donder op zeggen dat het buiten uit de hand loopt, je hebt er gewoon geen vat op". Garagehouder K. Verhoeven neemt in elk geval geen enkel risico meer. Hij bar ricadeert op zaterdagavond zijn benzine pomp met twee oude wagens. Zijn zaak ligt recht tegenover Zaal Geerts. Verhoe ven wil best vertellen over de overlast die het luidruchtige jonge volkje hem be zorgt. „Maar", drukt hij ons op het hart, „Ik wil Heijnen niet brodeloos maken. Die man kan er vaak ook niets aan doen en het zijn niet altijd bezoekers van de discotheek die voor rotzooi zorgen". Vooral oudere mensen wagen zich op zaterdagavond liever niet op straat. Na een uur of twaalf loopt er nogal wat dronken volk op straat die voorbijgan gers luidruchtig van commentaar voor zien. De gasten van de discotheek zijn voornamelijk jongelui van zestien tot twintig jaar oud. Ze komen na een hele week werken of school de bloemetjes buiten zetten in de discotheek, die sim pel doch doeltreffend is ingericht. Een grote dansvloer en twee grote bars waar de bierkraan om een uur of negen open wordt gezet om vijf uur later pas weer dichtgedraaid te worden. Op een jongeman uit Flakkee heeft het bier zijn uitwerking niet gemist. Hij vraagt in de naastgelegen frietkraam hoe de zaken gaan. „Big bisjnisj, zeker. Nou bij mij is het big bisjnisj in mijn broek. Vanavond wordt het weer heien en beton storten, haha". Als hij zijn frietje op heeft, stapt hij wankel maar met veel bravour weer naar buiten. Stampersgat hou je dochters thuis. „Thuis mogen ze niks en dan komen ze hier een het beest uithangen", moppert een buurtbewoner. Hij heeft het niet zo op het volk dat van de andere kant van het water naar zijn Stampersgat komt. Ook die avond staat er weer iemand te gen zijn poort te pissen. „Wat lawaai kan mij niets schelen, maar ze moeten van mijn huis afblijven". Zijn poort heeft het al een keer moeten ontgelden en nog niet zo heel lang geleden werd zijn bel in brand gestoken. „Ik had de bel afgezet omdat we gek werden van het belletje trekken. Toen ze van die bel geen lol meer hadden, hebben ze hem maar in de fik gestoken". Volgens deze man is de grens wat hem betreft bijna bereikt. Nog een keer schade aan zijn woning en hij presenteert de rekening aan de disco eigenaar. Jeroen van Eist (17) uit Dirksland (Flakkee) bezoekt al sinds een jaar of twee bijna wekelijks Zaal Geerts. „Ja, waarom ga ik nou juist naar Stampers gat. Nou eigenlijk, omdat mijn vrienden ook hier naar toe gaan, toen ik van mijn ouders voor het eerst uit mocht op zater dagavond ging ik mee met jongens die al langer gingen. Die trokken allemaal hier naar toe. Bij ons op het dorp en in de buurt is heel weinig te doen. Voor de Resultaat van een hevige zaterdagnacht: de ruiten van de cafetaria zijn onder het gedrang bezweken. leuke discotheken ben je op Brabant of Rotterdam aangewezen. Wij gaan naar Stampersgat omdat we daar nu eenmaal veel mensen kennen, maar het had net zo goed een andere disco hier in de buurt kunnen zijn. Het leuke van Zaal Geerts is dat er vaak drive-in shows van Vero nica en zo komen. Dat is toch altijd spe ciaal". De 21-jarige Gert de Hoon uit Oud Beijerland is ook een trouw bezoeker van de Stampersgatse disco. Hij komt er om dat de sfeer over het algemeen gezellig is en de meisjes er leuk en, naar hij zegt, 'gewillig' zijn. Voor vechtpartijtjes komt hij nadrukkelijk niet, al wordt hij door. kameraden omschreven als 'iemand waar je voor uit moet kijken'. „Zelf zal ik nooit beginnen", zegt hij. „Maar ze moe ten wel van mij of van mijn vrienden af blijven, anders sla ik ze vlot in het zie kenhuis". Jan (19) is een vriend van Gert. „Wij ko men vanuit Oud-Beijerland met een groep elke week met de auto. De chauf feur drinkt niet, dat is een keiharde af spraak, want het is nog best een eind rij den. Wij gaan liever naar Stampersgat dan naar bijvoorbeeld Rotterdam. Hier is het veel gemoedelijker. Als je in Rot terdam per ongeluk tegen iemand aan loopt, krijg je direct een klap voor je ka- nus. Hier valt dat wel mee. Nu hebben wij hier ook wel een bepaalde naam, moet ik toegeven, ruziezoekers beginnen niet zo snel tegen ons. Ze zijn bang. Maar, echt waar, in feite gebeurt hier heel weinig. Af en toe een flinke vecht partij, maar dat is normaal. En dat er ve rdelingen aangericht worden, ja dat ge beurt nu eenmaal in de buurt van een grote disco. Sommige mensen weten niet meer wat ze doen als ze wat gedronken hebben". Niet alle bezoekers van Zaal Geerts komen van 'boven het water'. Peter van der Velden, 'paco' zeggen zijn vrienden, maakt deel uit van een groepje jongeren uit Oudenbosch. „Zaal Geerts is het he lemaal", vindt hij. „Elk weekend huren we een taxibusje om hier naar toe te gaan. Hardstikke gezellig. Moeilijkheden willen we niet, alleen maar dansen. En soms een beetje keten is toch niet erg, joh". Stampersgat behoort tot de parochie van de groep Oudenbosch van de rijks politie. Stampersgat is volgens comman dant P. Hettema prioriteit nummer één op zaterdagavond. „We zijn er altijd lij felijk aanwezig", zegt Hettema, maar hij voegt er meteen aan toe dat de mogelijk heden van de politie beperkt zijn. „De gemeente staat toe dat er een discotheek in zo'n dorpskom gevestigd is. Een dis cotheek betekent per definitie een zekere mate van overlast omdat mensen die een avondje uit zijn weieens wat luidruchtig willen zijn". lEN HAAG (ANP) - Niet all laar ook in het buitenland he! husea en overheidsinstelling! Vote zorgen over de beveilig! Ln tegen diefstal, aanvallen en ingezien zij in veel gevallen van Sn, is de verzekering van de werf tm'de staat, die meestal ook de eigei S: Overlast is volgens Hettema een zeer relatief begrip. „De vraag is in hoeverre de buurt lawaai en baldadig gedrag tole reert. In Oud Gastel accepteerde een aantal omwonenden de overlast kenne lijk niet meer. Ik moet zeggen dat we uit de omgeving van zaal Geerts nog weinig klachten hebben ontvangen". Volgens Hettema kan men de verant woordelijkheid voor de rust op straat niet alleen in de schoenen van de politie schuiven. „De verantwoording van de eigenaar houdt niet op bij de drempel. Bij alle vechtpartijen is drank in het spel en die drank hebben ze wel bij hem be steld". Maar Hettema heeft niet alleen kritische kanttekeningen. De bezoekers van de discotheek zijn over het algemeen goed bewust dat alcohol en verkeer niet sa mengaat. „Het is ons bij alcoholcontro les opgevallen dat de jeugd goede afspra ken maakt. De chauffeur drinkt niet. Anderen betalen een paar gulden voor een taxi", aldus de politiewoorvoerder. De buurtbewoners hebben daar echter andere gedachten over. „Soms lijkt het hier op zaterdagavond wel een race baan. Jongeren met een flinke slok op stappen achter het stuur en rijden dan als gekken door de straten", vertelt een van de buurtbewoners. Vooral na sluitingstijd om een uur of half drie is de drukte groot voor Zaal Geerts. Met veel kabaal stroomt de dis cotheek leeg. Hier en daar groepen de jongeren bij elkaar, ze hebben kennelijk nog geen zin om naar huis te gaan. An deren lopen luid roepend door de straten op weg naar hun auto of wachten op taxi of 'borrelbusjes' die af en aan rijden. De friettent naast de discotheek draait gou den uren. Het gebouw barst figuurlijk bijna uit zijn voegen, soms letterlijk uit zijn ruiten. Weinig inwoners van Stampersgat zouden het betreuren als de plaatselijke disco vandaag of morgen zou sluiten en het dorpje op zaterdagavond net zou vre dig zou zijn als de rest van de week. Eigenaar Heijnen ziet daarin echter geen oplossing. „Mensen die roepen dat alle plattelandsdisco's gesloten moeten wor den om alle moeilijkheden te voorko men, beseffen volgens mij niet dat je het probleem daarmee alleen maar ver plaatst. De plattelandsjeugd wil in het weekend nu eenmaal toch graag gaan stappen. Als ze dan in de dorpen niet meer terecht kunnen moeten ze naar de stad. Dat betekent dat ze toch ook weer in auto's kruipen en daar de disco's gaan belagen. Bovendien keren die jongelui 's avonds of 's nachts ook weer terug naar de dorpen en wie garandeert dat ze dan niet voor overlast zorgen? Ach mijnheer die problemen met disco's op het platte land worden door de mensen toch wel wat overdreven. Nog niet zo lang gele den is hier het postkantoor overvallen. Over het algemeen zijn postkantoren op het platteland gemakkelijker te overval len dan in de stad. Betekent dat soms dat we alle postkantoren op het platteland .moeten sluiten. Nee toch zeker?" or de waardevolste werken jjn vaak speciale beveiligings- laatregelen getroffen. Zo kan 'Mona Lisa' (La Gioconda), "aarvan de waarde al in de ja- ji zestig op 500 miljoen gulden ierd geschat, in Parijs slechts titer gepantserd glas worden zien. I Dit wereldberoemde schilde- j van Leonardo Da Vmci was i 1914 het voorwerp van de ictaculairste kunstroof uit t Louvre-museum. Het werd 1917 teruggevonden nadat de leven, zo verklaarde woens- bg de conservator van de Mderijenafdeling Stéphane fire, hadden getracht het te staureren'. De laatste maal dat de 'Mona isa' door het Louvre werd uit- ■leend was in 1974. Het lijkt er iet op dat het kleine doek, 'het est prestigieuze werk van |et museum met potentieel de logste verzekeringswaarde', fit nog door de Louvre-direc- in bruikleen zal worden af staan. De jongste kunstroof uit het uvre was in de jaren zeven- jg, toen één van de Kroonju welen, het zwaard van koning prei X, werd gestolen. Het ferd nooit teruggvonden. 1 Frankrijk is de staat voor istwerken in de nationale i zijn eigen verzekeraar, lewel er bij eventuele ont binding sprake is van het sstzak-broekzakprincipe, is s wel sprake van een, zij het »retische, uitkering. I „Alleen op het moment dat tn kunstwerk wordt uitge- hnd, komt er een particuliere frzekeraar aan te pas en [ordt de waarde geschat op pis van de op dat moment fcldende prijzen op de kunst- Het 1 weet zii door ne zikantei Elke ve de koor riërend tig jaar naar Ri terepeti „We Strootro handels Door Jos Frljters en Theo Giele „Een paar keer per nacht word je dan wakker van het tumult. Ik ben altijd weer bang dat ze iets bij mijn huis aan het doen zijn, dus goed slapen doe ik dan Met", vertelt een van hen. „Waarom ze het doen weet ik Met, maar we vinden steevast half opgegeten frikandellen op de deurmat. Die gooien ze door de brie venbus naar binnen. Soms vinden we hele bakken friet tegen de niiten geplakt. Elke zondagmorgen kunnen we een hoop troep opruimen. Dat is Mer een vast ritu eel. Glas, half opgegeten snacks en soms bloeddruppels zie je voor de deur op de stoep liggen. Dat is allemaal Met zo erg, maar je moet het wel elke week weer op ruimen". Discotheek Zaal Geerts is een typisch voorbeeld van een plattelandsdisco. Een grote danszaal in een klem dorp waar Met alleen de plaatselijke jeugd zich in het weekend Mt komt leven, maar vooral ook groepen jongeren Mt andere ge meenten in de regio. De dorpjes zijn niet berekend op die wekelijkse invasie. Be woners hebben er veel last van. Met de regelmaat van de klok breken vechtpar tijtjes Mt en worden vernielingen aange richt. Bij de politie komen klachten bin-' nèn over jeugdige chauffeurs die de be bouwde kom als race-baan gebruiken. Glazen worden worden tegen gevels van hMzen kapot gegooid en er worden brandjes gesticht. Stampersgat is wat dat betreft geen uitzondering. Het is zeker Met zo dat Geerts 'het kwaad' aantrekt. In Rijsber- gen voelde de buurt zich nog Met zo lang geledên hevig bedreigd door bezoekers van bar-dancing Den Brabander. Een tijd lang was het er elke week raak met vechtpartijen en vernielingen. Videoca mera's én registratie van bezoekers via een pasjesregeling moesten de dorpsbe woners en rijkspolitie daar gerust stellen. Place de Meir in Oud-Gastel moest markt", omdeb te lener sterk ge ternatic steeds n Het Lou waakt c wakers lopen. F kingssy. momtor stedeel zien var is aange zijnde dien is i ciaal de rij se bri zodat brandw nen ingt Dat di zeven rr om het r te berei conserv; Hij wees trekkeli] van het Parijs o nodig zo te zijn. kón plaa wel omd aan doet men', zei oMangs de discotheek zelfs sluiten en in Fijnaart werd op last van de burgemees ter een pasjessysteem ingevoerd na moei lijkheden in de Fendertse Hoeve, In Raamsdonksveer heeft de buurt rond de Keizersdijk vergelijkbare problemen, en zo zijn er meer voorbeelden in West-Bra bant te noemen. Eigenaar M. Heijnen van de Stampers gatse disco trekt wat dat betreft een ver gelijking met bijvoorbeeld het voetbal vandalisme. „Dok daar heb je een grote concentratie van mensen in een kleine ruimte. Slechts een klein deel daarvan maakt moeilijkheden, maar die Verpes ten het wel voor de rest". Heijnen heeft best begrip voor de problemen die de buurt met zijn bedrijf heeft. Hij stelt dat hij een goede verstandhouding heeft met zijn buren en altijd een open oor heeft voor eventuele klachten. De disco-eige naar benadrukt echter dat de meeste moeilijkheden zich buiten de zaal voor doen. „Wij hebben alle denkbare maat regelen genomen om overlast te voorko men. Bij de verbouwing van onze zaak eMge tijd geleden is er speciaal op gelet mogelijke geluidsoverlast te voorkomen. Verder hebben we sinds kort videocame ra's bij de ingang en in de zaal hangen. Iedereen die binnen komt wordt geregi streerd. Als er wat bij ons gebeurt, weten wie de aanstichter is". „Wat er buiten allemaal gebeurt, ja, daar hebben we geen vat op. Als er een groep mensen komt die werkelijk kwaad wil, kan ik daar weiMg tegen doen. Ik kan ze natuurlijk de toegang weigeren. Het punt is echter dat ik aan het uiterlijk vaak Met kan zien of mensen kwaad in de zin hebben. We hebben gemerkt dat de mensen die er nogal rMg uitzien vaak de minste problemen veroorzaken. En als je zeker weet dat een groep alleen maar komt om ruzie te zoeken, kan je ze dus de toegang weigeren, maar dan kan De laats I Parijs v lichte de van wa Musée M der een Van de sche set zes gews gestolen, pression Claude I Monets V ren-sou bezettin ge wij zij ooms, neven e

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 28