6De hel is het absolute niets' CONTACT 'De Hervormde kerk staat op kapseizen' 'Gebrek aan charisma lossen we niet op met een managementteam' PASTOR-POLITICUS HERMAN VERBEEK LAAKT UITSPRAKEN PAUS PREKEN EN ARTIKELEN SCHILLEBEECKX GEBUNDELD REORGANISATIE KAN EIGENLIJK GEEN UITSTEL MEER DULDEN Besnoeien Prioriteiten Banen pgSTEM BUITE JERUZALEM - „Een |maal, maar met droef! I maakt." «ndrLT13113!6 Vasso Pa' Samenhang DE STEM EXTRA VRIJDAG 16 DECEMBER 1988 Zilver. Groen. Roze. Rood. Herman Verbeek is een kleurrijk mens. Vijfentwintig jaar priester. Politicus voor de PPR. Drager van de roze driehoek. Rechter Uit Door Jan Bouwmans De Nederlandse Her vormde Kerk heeft eigenlijk geen tijd meer te verliezen. De finan ciële toekomst ziet er somber uit. Met de be stuurbaarheid is het al niet beter gesteld. En toch komt het er maar niet van om knopen door te hakken. Dat had onlangs op de generale synode zullen gebeuren, zo was in het voorjaar afgespro ken. De synodeleden hadden dat ook wel gewild, maar de toe zegging van een concreet be leidsplan, op grond waarvan concrete prioriteiten zouden kunnen worden vastgesteld, was maar half nagekomen. De bestuurders en beleids- voorbereiders kunnen maar heel moeilijk greep op de zaak krijgen, zo viel uit op merkingen van synodevoor zitter Wallet af te leiden. „Wij zijn geschrokken van wat wij hebben aange troffen aan vergrijzing en leegloop in de kerk. Het schip zit in zwaar water", bezwoer drs. Korthals Altes, voormalig ambassadeur in Moskou, vorige week de sy node. Hij maakt deel uit van de bestuurlijke adviescom missie CRAB die de be drijfsorganisatie van de hervormde kerk onder de loep heeft genomen. Een in terne adviseur, de heer Wa genaar, taxeerde de situatie nog ernstiger: „De her vormde kerk dreigt te kap seizen, zo topzwaar is de or ganisatie." De huidige reorganisatiedis cussie begon ruim twee jaar geleden toen zich de onont koombare noodzaak aan diende om in een tijdsbestek van vier jaar zestien procent op de uitgaven voor het lan delijke en provinciale ker- kewerk te besnoeien. Het ging daarbij om miljoenen guldens. Het bovenplaatse lijke kerkewerk kost de her vormde kerk jaarlijks 80 miljoen gulden. De inkom sten staan onder grote druk door leegloop en vergrijzing. Maar ook omdat overheids subsidies op de tocht staan. Zo ziet het er sterk naar uit dat de meeste provinciele overheden de subsidiering van het maatschappelijke aktiveringswerk (opbouw werk vanuit de kerken) zul len staken. Er zijn voorspel lingen dat de hervormde kerk binnen afzienbare tijd een derde deel van die 80 miljoen gulden moet ontbe- rea De generale synode vond de bezuinigingsnoodzaak echter het geëigende mo ment voor een meer funda mentele aanpak. Per slot van rekening was de ver smalling van het kerkelijke draagvlak niet van tijdelij ke, maar van blijvende aard. Nu de tering duchtig naar de nering gezet moest worden, kon men beter het hele ta kenpakket eens doorlichten op de vraag of bepaalde soorten kerkewerk niet vol ledig afgestoten konden worden, andere soorten ver sterkt of nieuwe aangevat. Een alomvattende be leidsvisie - doelstellingen en prioriteiten - werd in het vooruitzicht gesteld. Op dit plan zouden dan de organi satie en de financiën afge stemd gaan worden. De Centrale Beleidsstaf werd met de ontwikkeling van het plan belast. Eén ding is in tussen gerealiseerd. Alle tot dan toe zelfstandige raden en organen van bijstand zijn ter verhoging van de doel matigheid in vier clusters gegroepeerd. Maar bespa ringen leverde dat bij elkaar vegen nog niet op. Een fundamentele herbezin ning op kerk-zijn, op be staansgrond en bestaansre den van de kerk, waar je als kerk voor staat en wat je als kerk dus wezenlijk te doen staat in deze tijd, moest de hervormde synode de fun damentele criteria en maat staven leveren om concre^ prioriteiten te kunnen bepa len. 'Een visie op kerk-zijn' en 'Kerk-zijn in een tijd van Godsverduistering' waren de rapporten die daarover handelden. Op basis hiervan presenteerde de Centrale Beleidsstaf dit voorjaar een ontwerp-beleidsplaa Daar kon de synode nog niet veel mee. Vorige week bleek dat ontwerp echter amper ver der te zijn uitgewerkt: de synode kon er nog niets mee. Het leek alsof men er in de hervormde kerk voor te rugschrikt om de koe wer kelijk bij de horens te vat ten. Dat andere orgaan, de CRAB, gaf bij monde van Korthals Altes echter een niet mis te verstane bood schap. Het is onmogelijk om in een organisatie als de hervormde kerk op korte termijn uitgewerkte doel stellingen op tafel te leggen. Een bestuurlijke en finan ciële reorganisatie kunnen daar echter absoluut niet meer op wachten. De CRAB wees de synode de weg van een veel grotere centralisa tie. Maar de CRAB liet het vooralsnog bij suggesties van vorming van één een trale werkgeversinstantie in dé hervormde kerk, van een centraal managemantteam, van concentratie van alle diensten in één hoofdkan toor. Daarmee werd echter wel een zaak aangesneden die de hervormde kerk in het - ook recente - verleden al menig, maal beroerd heeft. In fe bruari 1985 betrok het cen trale bestuur van de her vormde kerk dan toch een nieuw, eigen kantoorpand in Leidschendam. Daar was jarenlang touwtrekken aan voorafgegaan over moge lijkheden tot concentratie met Oegstgeest, waar zen ding en werelddiakonaat gevestigd zijn, of met Drie bergen waar andere dien sten zijn gevestigd. Ten slotte werd met het oog op de hereniging met de gere formeerde kerken de vraag brandend of hervormden en gereformeerden niet samen moesten uitkijken naar een nieuw hoofdkantoor. De hervormden konden zolang in de gebouwen van de gere formeerden in Leusden worden gehuisvest. Het eind van het liedje was niettemin dat het hervormde hoofdbe stuur een eigen nieuw kan toorpand betrok. En nu wor den centralisatie en concen tratie opnieuw aangezwen geld. Het is overigens niet zo ver wonderlijk dat die discussie telkens weer de kop op steekt. Het landelijke en provinciale kerkewerk, met als enige bestaansreden ondersteuning van de 1400 plaatselijke gemeenten, telt zo'n 500 arbeidsplaatsen. Dat betekent dat op elke drie ge meenten een onzichtbare betaalde functionaris in dienst is die gemiddeld 160.000,- per jaar kost. Wat de organisatie echter hele maal bureaucratisch en star maakt, is het gegeven dat deze 500 arbeidsplaatsen ressorteren onder 42 ar beidsrechtelijk verschil lende werkgevers. Daar bo ven op kent de hervormde kerk nog eens verschillende van elkaar onafhankelijke geldstromen en vele zogehe ten bestemmingsgelden, die maar voor één doel gebruikt mogen worden. Toenemende schaarste noodzaakt de hervormd^ kerk tot een veel efficiëntere inzet van geldmiddelen en menskracht. Het verzet te gen centralisatie wordt tel kens ingegeven door de vrees voor een te grote machtsconcentratie. Dat werd onlangs op de synode een en andermaal onder woorden gebracht. Onder meer op deze wijze: „Gebrek aan charisma lossen we niet op met een management team. Het valt te betwijfelen of de CRAB-adviezen de weg zijn naar inspirerende structuren." De pragmatici stelden daar tegenover dat de hervormde kerk geen tijd meer heeft om daarover de bakkeleien, tenzij men de wal het schip wil laten ke- poor onze correspondent Londen jn aue Brits landelijke kranten staa vandaag een regeringsad Ivertentie die zegt dat voo gezonde mensen de con I sumptie van hardgekookt I eieren weinig riskant i I maar dat rauwe eieren voo liedereen schadelijk kunnei ■zijn. Zuigelingen, zieken en bejaar Iden mogen alleen langdurij „ekookte eieren eten. Dez< campagne zal drie dagen durei len de staat een half miljoei |pond kosten. Ambtenaren var |de departementen van land- |bouw en volksgezondheid heb- Isra Van onze correspondent Rob Sim Zo reageerde de Israëlise zaken Sjimon Peres op he dialoog met de PLO te beg rische wending in de hou. tegenover de PLO. Daarentegen vierden Palestij nen in de door Israël bezett [gebieden de beslissing van d Verenigde Staten als de eerst [overwinning. In de vluchtelin |genkampen werd het nieuw |door Palestijnse jongeren jui [chend doorgegeven. De verklaring van de Israëli |sche premier Shamir stelt in d [Israëlische standaardformule [ring dat de Amerikanen hee [snel het ware gezicht van dt |PL0 zullen ontdekken. Abv [Musa, de leider van een aanta [guerrillagroepen in Damascus |deed een beroep op de Palestij [nen in de bezette gebieden cb [diplomatieke gebaren van Ara Ifat te verwerpen en het gewelf (op te voeren. Hij zei dat Arafa |één van de vijanden van de op stand was geworden. De weg die de Amerikaans, regering is ingeslagen, leid volgens Shamir niet naar vredt en hij wil niet dat Israël haai houding tegenover de PLO wij igt en gaat onderhandelen. Peres zegt dat de tegenstan ders van een international! redesconferentie de weg voo: de PLO gebaand hebben: „He [is een fatale fout geweest, d( conferentie af te wijzen en Jor- Buitenlandse hulpverlenen Van onze correspondent BRUSSEL - Officieus zijr *6 er ai maanden mee bezig «ficieel begint het van- avond: de vooral in Euro pese wandelgangen druk- ^sproken portefeuille-ver- nelmg in de nieuwe Euro- P®se Commissie, het dage- Jlks bestuur van de EG. fln!.VOnd rond acht uur trek- zeventien commissaris en onder leiding van d. •n?"f?an Jacques Delors, di efeuiiii8 uer zi;>n nieuwe por terhl'!) honderd procent ze-j ien „1 zich terug aar ^"^YnMe «hs in eei biipeM, ssement voor eer «tonkop die in EG-jargor de ia„ at a's 'de nacht var ■ornm-86 messen'. De zeventier 'errmHSSar'ssen die wordei ullegiaaf1^ Vanaf 6 januar ten vl te §aan samenwer- on ®lnnen dan hun gevech duiven" vn dt£>d om de vetst( ig het eer^i in der Weinia ,roPa nemen aan da «k tv erheffende evenemen IrieW* touwen deel: d< 'remier^ i8een innulie van d< laar lana ln de Commissic is opvolg™ Grie°ris Var-: ■ale en de Franse libe- ie nlaat ane Scrivener, dit -heyssnn 'aneemt van Claudf •ieuwe £0taal maken in d. deuwe mmissie neger «tree dnmmissarissen hur ■Vg, onric en acht oude te- ?rans aS*16 de Nederland® udriessen, in dienstja- „Geloof, theologie en verkondiging zijn moeilijk te schei den. Zeker voor een theoloog. Toch kan men uit haar of zijn preken opmaken wat een theoloog werkelijk denkt", getuigt Schillebeeckx. - foto archief de stem Door Jan Bouwmans In Schillebeeckx' jongste boek 'Om het behoud van het evangelie' is niet de diepzinnige geleerde aan het woord, maar de reli gieuze, gelovige predikheer en de strijdbare man die het goed recht van bewegingen in de kerk als Acht Mei ver dedigt. Daarom is zijn jong ste pennevrucht veel 'luch tiger' van toon en leesbaar der dan men van de ge leerde gewend is. Het sluit dan ook aan bij zijn in 1982 verschenen 'Evangelie ver halen'. Schillebeeckx zelf betitelt het boek in de inleiding als een 'tussendoortje'. Waar zijn vaste schare lezers ook wel op zullen zitten te wachten, is het derde deel van zijn grote Christus trilogie. Dat gaat 'Mensen als verhaal van God' heten en dat stelt hij nu voor medio volgend jaar in het vooruitzicht. Hoe onverhoeds het ook klinkt, 'Om het behoud van het evangelie' bevat niets nieuws. Alles wat erin staat, is door Schillebeeckx al eens eerder gepubliceerd of als preek uit gesproken. Dat versnipperde geheel is nu gebundeld. Dat het geheel meer is dan de som der delen, maakt de waarde van deze bundeling uit. De voorheen losse delen hebben door de bundeling samenhang gekregen. Daardoor neemt de lezer toch weer met nieuwe ogen kennjs van de teksten en ontwaart' hij de toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld in het eerste hoofdstuk dat een bun deling is van elf preken die Schillebeeckx ooit heeft gehou den. „Geloof, theologie en ver kondiging zijn moeilijk te scheiden. Zeker voor een theo loog. Toch kan men uit haar of zijn preken opmaken wat een theoloog werkelijk denkt", ge tuigt Schillebeeckx. Die elf preken vormen, zoals de titel van het hoofdstuk zegt, grepen uit Jezus' boodschap en levens weg. De samenhang die deze grepen hebben, blijkt uit de on dertitel die de lezer op een be paald leesspoor zet. De elf preken worden nu in het kader gezet van de vrijheid van de kinderen Gods. Dit ka der roept als vanzelf de actua liteit op van de golf van disci plinering die het gezag door de kerk laat gaan. Vanuit deze achtergrond lees je een passage uit een preek, die gaat over wat de evangelist Lukas verhaalt over het uitzenden van 72 leer lingen, meteen ook de actuali teit mee. Die passage luidt: „....de oogst is zo overvloedig dat niet alleen de officiële Twaalf (apostelen - JB) maar vele an dere christenen worden opge roepen om deze binnen te ha len. Overigens handhaaft Lu- kas de bijzondere betekenis van het voor hem reeds tradi tionele begrip 'de Twaalf', maar tegelijkertijd laat hij in het boek Handelingren de rol van de Twaalf veeleer op de achtergrond. In dit boek gaat het minder om het apostolisch werk van de Twaalf dan om het kerkewerk van andere christenen. De apostolische vruchten van de Geest worden niet gebonden aan het optreden van de Twaalf". Men mag zo'n passage met een zijdig zien als een zich afzetten van de auteur tegen het gezag in zoverre van monopolisering sprake is, hoewel er dat wel in te lezen valt. Belangrijker is echter dat de lezer wordt te ruggevoerd naar een bron en hoe die bron te verstaan. Dat zoiets kritisch uitwerkt op de hedendaagse situatie, is gevolg, geen vooropgezette bedoeling. Maar zulke dingen verhogen de Door Mick Salet Herman Verbeek (52) is een politieke priester die zo hartig, zo openhartig praat, dat het heel wat rooms-katholieken zal shockeren. Maar dat mag toch geen reden zijn om niet naar hem te luisteren? Herman Verbeek: „In de jaren van Vietnam werd er gede monstreerd met spandoeken 'Nixon moordenaar'. Nu zou den we de straat op moeten met spandoeken 'Paus Johannes Paulus moordenaar'. Waarom? De paus heeft zich uitgesproken tegen het gebruik van condooms. Ze mogen ook niet gebruikt worden om de verspreiding van Aids tegen te gaan. Dat is een misdadige uit spraak. Aids, de pest van deze tijd, zal daardoor véél en véél meer slachtoffers eisen. De uit spraak van de paus zal doden tot gevolg hebben. Daarom zou hij voor de rechter gedaagd moeten worden. Wegens mis daad tegen de mensheid. Het is niet zómaar iemand die dat zegt. Het is de paus. Het hoofd van de grootste reli gieuze organisatie in de wereld. Dat geeft hem een immense verantwoordelijkheid. Het overgrote deel van de katholie ken leeft in de Derde Wereld. Als de paus het gebruik van voorbehoedmiddelen verbiedt, zijn juist daar de gevolgen het meest dramatisch. Daar luiste ren de mensen nog naar de paus. Daar leidt het tot een be volkingsexplosie. Daar leidt het tot een snelle verspreiding van Aids. Daar leidt het dus tot doden. Als de paus het gebruik van condooms verbiedt, als ze in de Derde Wereld trouwens al te krijgen zouden zijn, dan is hij daarmee schuldig aan de ver spreiding van Aids. Want het condoom is het enige preven tieve middel tegen Aids. Er is wel een alternatief voor het gebruik van voorbehoed middelen. Seksuele onthou ding. Maar in de Derde Wereld is seks vaak de enige ontspan ning, als je dat woord mag ge bruiken, voor mensen. Die heb ben verder niks. Hier zijn we zo rijk dat we seksuele onthou ding kunnen compenseren met andere lekkere dingen. Eten. Drinken. Arme mensen kunnen dat niet. Nee, uit deze laatste uit spraak van de paus blijkt weer eens hoe ver hij buiten de we reld staat. Die man die weet niet waar hij het over heeft. Hij niet alleen, de hele bovenlaag van de rooms-katholieke kerk heeft een seksueel complex. De gewijde clerus, van pastoor tot paus, leeft celibatair, verplicht ongetrouwd, en weet zelf dus niets van de seksuele beleving. In de rooms-katholieke kerk worden uitspraken over seks attentiewaarde van deze bun deling beslist. Zoals bijvoor beeld ook zo'n kernachtige uit spraak als „Verkondigers heb ben alleen het gelijk van de weerloze maar sterke liefde. In het boek is ook een hoofd stuk gewijd aan Godsproble men van christenen. In dit hoofdstuk gaat Schillebeecks onder meer in op de moderne twijfel aan Gods almacht, want het kwaad treft te vaak goede mensen. Een ander artikel heeft 'God als boeman voor sommige christenen' tot onder werp. Dit hoofdstuk werpt om- getwijfeld de schaduwen voor uit van het aangekondigde slotdeel van de Christus-trilo gie. Schillebeeckx heeft het in dit boeman-artikel onder meer over de hel. Hij gelooft niet in de traditionele voorstelling van de hel. De hel is het verdwijnen in het absolute niets van de boze wereld en haar onder drukkers; die gaan echt hele maal en definitief dood. Dit in tegenstelling tot de goeden. Schillebeecksx zegt het zo: „Door eigen leegheid en ge- wichtsloze inhoud verdwijnt de slechte, eertijds zo machtige boze wereld door eigen logica in het absolute niets, zonder dat de gelukzaligen zich gegê- neerd hoeven te voelen door enkele barakken naast de he mel, waar hun vroegere onder drukkers voor eeuwig worden gemarteld. Juist die ervaring hebben zij al eens meegemaakt in hun aardse leven; een tweede keer, en dan voor eeu wig, is voor hen pure godslaste ring". Herman Verbeek is priester en politicus. Met de commu niste Nel van Dijk draait hij wisseldienst in het Europees parlement. Dan zit zij een half jaar in het parlement. Dan is hij weer aan de beurt. Als lid van de Regenboog fractie. De Groninger heeft geen eigen parochie. Hij voelt zich pastor voor alle mensen die te weinig politieke aandacht naar zijn zin krijgen. Mensen met Aids bijvoorbeeld. Daarom was hijals priester en politicus, boos toen de paus zich afgelopen maand uitsprak tégen het gebruik van voorbehoedmiddelen in strijd tegen Aids. Het woord aan een boze homo-pastor. Herman Verbeek: „Wie echt vóór het leven is, moet voor een leefbaar leven zijn. Volgens mij zijn voorbehoedmiddelen geschenken uit de hemel. Vondsten der schepping die we, godzijdank, kunnen gebruiken om heel ivat menselijk lijden te voorkomen". foto Gelderland pers Een boze priester gedaan door mannen die er zelf niets van af weten. Dat is een structurele schizofrenie die he melschreiend is. Ze weten niet waarover ze praten. Ze weten niet waarover ze beslissen. Dat maakt hun uitspraken tergend ondeskundig." Herman Verbeek zegt dat hij de paus voor de rechter wil da gen. Niet alleen voor het Inter nationale Hof van Justitie. Ook voor het Europese Hof. Wegens schending van de rechten van de mens. Juridisch lijkt hij niet erg sterk te staan. Is het niet vooral een praatje voor de pu bliciteit? Herman Verbeek: „Nee. Het is ook méér dan een symboli sche daad. Het volkenrecht en het mensenrecht zijn zó in be weging, dat het mogelijk wordt om ook moreel-religieuze schendingen van de mensen rechten aan te pakken. Boven dien, Simonis is, na zijn uit spraken over homofielen, toch óók voor de rechter gedaagd? Het kan echt wel. Simonis was zo laf om zelf niet te komen, die liet een stel dure advocaten het vuile werk doen, maar hij is tóch maar twee keer voor de rechtbank moeten verschijnen. Dat hij niet veroordeeld is, komt niet omdat hij niet fout was, maar omdat onze wetgeving nog niet zo ver is dat kerkleiders aange pakt kunnen worden wegens immorele en onethische uit spraken. Maar er zit beweging in." Waarom maakt hij zich zo druk? De meeste katholieken in Nederland lijken hun schou ders op te halen over zo'n uit spraak van de paus. Herman Verbeek: „Ik denk óók dat de uitspraken van de paus hier in het algemeen met schouderophalen worden ont vangen. En dat is niet goed. Ik ben eigenlijk een beetje ge schrokken dat er zo weinig protest te horen is tegen deze misdadige uitspraak. Ik vind, dat een gebrek aan solidariteit met de katholieken in de Derde Wereld. Want vooral daar moeten de mensen lijden onder de gevolgen. Aan de ene kant geef ik toe dat het misschien beter is mijn tijd en energie te besteden aan de grote problemen in de we reld. De honger, de bewape ning, de milieuvervuiling. Dat zijn échte problemen. Het is be ter daar iets aan te doen dan tegen die kerkelijke rariteiten te vechten. Maar aan de andere kant vind ik dat ik er wél wat van moet zeggen. Als niemand hem weerspreekt, denkt de paus dat hij gelijk heeft. En dat is niet zo. Daarom moet de paus ook voor de rechter gedaagd wor den. Het is niet goed om alleen kleine lieden als de Goeree's te pakken. Ik denk dat er harde uitspra ken gedaan moéten worden. Van slappe uitspraken trekt het Vaticaan zich niets aan. Als je wilt dat ze je daar horen, dan moet je met je vuist op tafel slaan. Waarom durven ze mij, maar ook Schillebeeckx en Küng, niets te doen? Omdat wij duidelijk zijn. Omdat wij geen compromissen sluiten waar dat niet mag. De Nederlandse bisschoppen kunnen en durven geen harde uitspraken te doen. Uit angst voor een breuk. Daarom blij ven ze steken in een laffe en nietszeggende positie." Als hij zoveel kritiek heeft op paus Johannes Paulus en kar dinaal Simonis, waarom gaat hij dan niet uit de kerk? Herman Verbeek: „Ik" voel me verplicht tot het begin van de kerk. Tot het evangelie. Dat is zo'n compromisloos pro gramma. Dat is mijn program ma. Niet dat van de rooms-ka tholieke kerk. Nee, Amnesty International is méér kerk dan de roomse kerk. De rooms-ka tholieke kerk is anti-evangelie. De kerk is gebaseerd om macht en magie en staat aan de kant van de rijken. De rooms-katho lieke kerk is in het hart een ka pitalistisch bolwerk. Dodelijk bedreigend. Maar ik blijf omdat er mil joenen katholieken zijn die voor een andere kerk staan. Miljoenen anonieme Romero's en Helder Camara's. De basis van de kerk in wél pro-evange lie. Ik blijf ook uit strategisch oogpunt. Omdat ik geloof dat je de wantoestanden het beste van binnenuit kunt bestrij den." Terug naar het begin. Her man Verbeek beschuldigt de paus van misdaad tegen de mensheid. Johannes Paulus zegt echter dat hij juist vóór het leven is: het gebruik van voorbehoedmiddelen is tegen de leer van de kerk en tegen nieuw leven. Herman Verbeek: „Natuur lijk zegt de paus dat hij voor het leven is. Wie is er niét voor het leven? Maar als de paus het gebruik van condooms ver biedt, is hij medeverantwoor delijk voor de verspreidng van Aids. Is hij dus ook verant woordelijk voor het lijden en de dood van veel slachtoffers van Aids. Door het verbod van voorbehoedmiddelen is hij ook verantwoordelijk voor de be volkingsexplosie in de Derde Wereld en de honger en kin dersterfte die daarvan het ge volg zijn. Wie echt vóór het leven is, moet voor een leefbaar leven zijn. J i. >V Volgens mij zijn voorbe hoedmiddelen geschenken uit de hemel. Vondsten der schep ping die we, godzijdank, kun nen gebruiken om heel wat menselijk lijden te voorko men." Is Herman Verbeek niet bang hij voor al deze woorden op het matje wordt geroepen door kardinaal Simonis? Herman Verbeek: „Dat zou kunnen. Ik denk niet dat Simo nis de moed heeft, maar hij zou kunnen zeggen dat ik mijn Woorden terug moet nemen. Ik zou dat niet doen. Ik denk dat ik betere argumenten vóór het gebruik van voorbehoedmidde len heb dan de paus tégen. En ik denk ook dat de meeste ka tholieken in Nederland het wat dat betreft wel met me eens zijn. Waarom zou ik dat dan niet hardop mogen zeggen? Waarom zou een priester geen kritiek op de paus mogen heb ben?" E. Schillebeeckx: Om het behoud van het evangelie. Uitgeverij H. Nelissen, Baarn, 3250

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4