USER 1 MAND! I JENKOPENiï Acteur in dialoog met Donald Duck I 'Erflaters' maakte 50 jaar geleden historie kL__ ACHTER DE SCHERMEN VAN DE FILM 'WHO FRAMED ROGER RABBIT?' RT -v Zeg, weet u dat het nieuwe Rabobank- Vakantie - magazine weer voor u klaar ligt Rabobank "A Cultureel evenement in Roosendaal Ook Cobra DONDERDAG 15 DECEMBER 1988 I De film over het vrolijke, neu- Irotische tekenfilm-konijn dat I in mensenland een moord ten I laste wordt gelegd, is veel meer I dan een plezierige ontspanning. Ontwikkeling HULST Absdaalseweg 12 Sigaar Chauffeur W Onmarxistisch dverteren geeft zekerheid, assuradeur.99 Rond Kerstmis De meesters zelf Nog gehakt Stemmingswerk T2 I Door JanKoesen jjA het zien van de film 'Who Framed Roger Rabbit?' verlaat je hoofdschuddend de zaal. Hoe hebben ze hem dat geflikt? Welke tovenaars zijn hier aan het werk ge weest? Welke technieken hebben ze gebruikt? Is er nog wel een grens aan de grote illusie die film is? Roger Rabbit' is een kassucces. uer kan bijgeschreven wor- lifen in het koninkrijk van I iwee-dimensionele helden. Op Tweede Kerstdag licht de IaVRO iets van de sluier op. I zendt de omroep "Roger I Rabbit and the Secrets of lloontown' uit, een documen- I [aire over deze mengeling van I een tekenfilm en een mensen- lijm. De documentaire laat zien I hóe prachtig nep kan wezen. Al eerder zijn tekenfiguren verweven met mensen. Gene I Kelly voerde een zwaardge- vecht uit met twee Turkse reu- i, Dick van Dyke danste met I penguins, Walt Disney liet Da- I vid Niven scheidsrechteren in een voetbalwedstrijd tussen twee elftallen van dieren. In de documentaire worden frag menten hiervan vertoond, maar ook krijgen we een korte schets van de ontwikkeling van de tekenfilm. We zien de primi tieve combinaties van het stomme filmtijdperk nog een maal schokkend bewegen, we zien de Dwergen van Sneeuw witje zingend aan hun Ar beidsvitaminen gaan, waarna we aan de hand van de actrice Joanna Cassidy (barmeid in 'Roger') langs de tekentafels en trucdozen van Hollywood wor den geleid. 'Roger Rabbit' is eerst ver filmd met menselijke acteurs die het wel heel erg zwaar heb ben gehad. Zo moesten ze zich van alles inleven, want je kunt toch moeilijk zomaar als mens een diepte-gesprek met Donald Duck voeren. Bob Hoskins krijgt bijvoorbeeld alle hoeken van het scherm te zien. want Bob Hoskins en Jessica, door de techniek samengebracht in 'Roger Rabbit' - foto touchtone (ADVERTENTIE) Zonnig in Zomervakanties tekenfiguren zijn niet zacht zinnig. Dat komt natuurlijk omdat ze zelf onvernietigbaar zijn. Roger krijgt bijvoorbeeld 25 keer een koelkast op zijn kop, en zijn regisseur maakt zich eerder zorgen over de levens duur van die koelkast dan over de hersenpan van zijn 'acteur'. Het is genoegzaam bekend dat een tekenfiguur rustig in een ravijn kan vallen, zich laten overrijden door een trein, een ontploffende bom doet hem niets. Zij hebben dan ook niet geleerd om begrip te hebben voor het fragiele mensenlijf. Zelfs Indiana Jones heeft min der te verduren gehad dan de tective Valiant. De makers hebben het zich niet gemakkelijk gemaakt. Als Bob Hoskins door een vier meter hoge gorilla een nachtclub wordt uitgesmeten, belandt hij temidden van vuilnisbakken. Hoskins werpt zich op aanwij zingen van de regisseur talloze malen met overtuiging op het huisvuil, over inleven gespro ken. De mensenfilm en de te kenfilm worden dan gevoegd. Het lijkt simpel op papier, maar dat is het niet. Alleen een hoogwaardige technologie, ge voed door onstuimige fantasie en inzet, kan zoiets tot stand brengen. Nog nooit hebben filmtechnici voor zo'n huzaren stuk gestaan. De moderne cine matografie heeft al heel wat gepresteerd. Met diverse tech nieken als animatie en 'chroma key' (blauwe achtergrond, waar later een ander beeld op wordt geprojecteerd; onze Om Bob en zijn collega's te hel pen hebben de technici eerst hulpmiddelen van metaal en plastic gemaakt. Zo wordt de sigaar van Baby Herman („Ik heb de geest van een vijftigja rige, maar het piemeltje van een driejarige", klaagt hij) vastgehouden door een kunst arm, zodat Bob weet waar die sigaar is tijdens zijn gesprek met de vloekende, tierende, kontjeskletsende baby in de wieg. Ook is er een scène waarin penguins in een restau rant bedienen en met dienbla den drank en voedsel door een drukke tent schuifelen. Dat zijn ook weer meccano-doos- achtige constructies. De menselijke acteurs wor den gelijktijdig voorzien van het filmgeluid om hen te hel pen met hun illusie. Dat is de omgekeerde wereld. Geluid wordt doorgaans in een film pas als laatste element inge voegd. Regisseur Zemeckis, die met 'Roger' een levenslange droom zag verwezenlijkt, vond echter dat het wat al te veel van zijn acteurs gevergd was om ze in het luchtledige te laten opereren. Als deze scènes opgenomen zijn, komen de tweehonderd animators in actie, geleid door het mirakel Richard Williams. Zij krijgen op hun tekentafel de film geprojecteerd en teke nen over de hulpstukken de te kenfiguren. Dat betekent in werkelijkheid honderdduizen den tekeningen. En de figuren staan niet stil, nee, ze zwabbe ren door de lucht, donderen van wolkenkrabbers, worden door de plee gespoeld, geplet, tegen het plafond geplakt enzo voort. weermannen werken hier ook mee) worden de wonderlijkste werelden geschapea De acteurs komen in de tv- documentaire zelf aan het woord. Bob Hoskins: „Als mijn dochtertje vraagt, wat heb je vandaag gedaan, Pa?, dan moet ik eerlijk zeggen dat ik ge werkt heb met Donald Duck." De makers hebben geen pro bleem geschuwd. In de film treedt ook de teken-taxi Benny the Cab op, een grofbesnaarde auto met weinig égards voor de verkeersveiligheid, maar met een gouden hart. Daarmee rijdt Bob Hoskins door het drukke verkeer. In de documentaire zien we hoe dat opgenomen is. Bob heeft een stuur vast, geze ten op een soort van zeepkist met motor die bediend wordt door een liggende chauffeur. De zeepkist en echte chauffeur worden bedolven onder verf, en daar scheurt Benny door de bochten. De illusie wordt naadloos ge last aan de werkelijkheid. Het wemelt van dit soort trucs en de finale is er een waarbij je constant van je stoel geslingerd wordt. Grote animators als Chuck Jones, Ward Kimball en Friz Frelong onthullen iets van hun magie. Ook maken we kennis met de acteurs die de stemmen leverden voor crea ties als Donald Duck (Tony An- selmo), Bugs Bunny en Daffy Duck (beiden van Mel Blanc). Charles Fleischer, die de ge barsten, hypernerveuze stem van Roger voor zijn rekening neemt, geeft staaltjes van zijn techniek te horen. Het is een wondere, wonder baarlijke wereld. We krijgen een sneltreintoer langs de car toons van gisteren en vandaag. Legendes als Mickey Mouse, Porky Pig en Beppy Boop gaan onverwoestbaar tekeer, waarna de documentaire weer terugkeert naar het onderwerp dat hierdoor alleen maar ver bazingwekkender wordt. Een goochelaar kan zijn trucs uit leggen, maar dan nog blijft zijn kunstje een grote kunst. Door Hélène van Beek VIJFTIG jaar geleden verscheen het eerste deel van 'Erflaters van onze beschaving' van Jan en Annie Romein. Tussen 1938 en 1940 kwamen vier delen uit, vol biografieën van grote Nederlanders, van Erasmus en Willem van Oranje tot Domela Nieuwenhuis. De vak groep nieuwe en theore tische geschiedenis van de Universiteit van Am sterdam wijdt er deze week een congres aan. Vandaag en morgen komen uiteenlopende aspecten van het inmiddels klassiek ge worden standaardwerk -bijna niemand leest het meer- en zijn auteurs ter sprake. „Nederlanders werden nooit zo geïnspireerd door hun erfgoed. Het ontbrak aan een panthéon. Nooit eerder waren de voorvade ren bij elkaar gezet", stelt een van de sprekers, prof. dr. M.C. Brands, die in 1958 medewerker werd van Jan Romein. Brands is hoogle raar aan de Universiteit van Amsterdam. Zo verklaart hij het suc ces dat 'Erflaters van onze beschaving' indertijd ten deel viel. In 1938, toen het boek van het echtpaar Ro mein verscheen, was er een lacune in deze vorm van ge schiedschrijving. De Erflaters werd ge schreven in de tijd van de Duitse dreiging. Ondanks het feit dat uit deze 'portret tengalerij' een diep natio naal besef naar voren komt, vindt Brands het werk niet anti-Duits. „Jan Romein had zich al geruime tijd vóór het ver schijnen van de Erflaters met de vaderlandse geschie denis bezig gehouden. In de Erflaters wilde hij duidelijk maken dat Nederland óók na de zeventiende eeuw, toen het geen buitenlandse politieke macht meer had, aan de Europese cultuur heeft bijgedragen." De Romeins schreven hierover in hun voorwoord: 'Ons was het er om te doen, te weten, niet wat Ne derland aan Europa, maar wat Europa aan Nederland verschuldigd is.' Hoewel niet zo bedoeld, vervulde de Erflaters een belangrijke rol in de oorlog. Voor veel lezers was het. Annie Romein- Verschoor naast de bijbel, een grote steun. Hebben de Romeins de portretten mooier gemaakt dan de werkelijkheid, om de eigenwaarde van het Neder landse volk wat op te krik ken? Brands betwijfelt het. „De Romeins waren zeer kritische mensen. Er was daar in huis altijd heel wat kritiek op Jan en alleman." 'Merkwaardig' noemt Brands het feit, dat een marxistisch echtpaar een biografisch verzamelwerk als de Erflaters schreef. „Het is toch een Hollando- centrisch boek, met alle be perkingen van dien. Je zou verwachten dat de Romeins internationaal en niet natio naal gebonden waren." Volgens Brands blijkt het marxisme wél uit het mora lisme en de wijze van schrij ven. Hij tekent er bij aan, dat er een groot verschil is tussen de stukken die door Jan Romein en die door zijn vrouw werden geschreven. „Annie schreef veel directer. Bij Jan was de dialectiek in gebakken. Jan zocht steeds naar verbanden, en schreef niet opeenvolgend in de tijd Zijn portretten beginnen niet met de geboorte van een persoon." Het laatste deel van het boek, dat personen uit de negentiende eeuw be schrijft, is het meest subjec tief, en ook het meest om streden. Brands: „Waarom bijvoorbeeld werd Domela Nieuwenhuis wèl en Troel stra niet opgenomen? Om dat Jan Romein de geschie denis van de SDAP niet zo bewonderde. Daar had hij niet zo'n verwantschap mee." Inlichtingen: De Stem, 076-236911 in verband met voornemen tot wijziging estemmingsplannen Tivoli en Buitengs- ,iede in verband met uniformering aantal ingsplanvoorschriften. ester en wethouders van Hulst maken van de op 25 oktober 1984 door de ge- ad vastgestelde inspraakverordening lat met ingang van 16 t/m 30 december het stadhuis, afdeling algemene zaken, Iter inzage liggen: itwerp van de 3e herziening van het be- Jiingsplan Tivoli, waarin opgenomen ae Siting van het gebied waarop1 voorheen •enlucht zwembad Zandstraat 11 was ge- d, via een op het terrein van de basis- il de Nobelhorst, naast de woning Guido lelaan 9, aan te leggen weg ten behoeve b aanleg van een 10-tal bungalowkavels, ïtwerp van de 3e herziening van het be- Tingsplan Buitengebied, betrekking heD- op het aan de Hogeweg gelegen perceel, sectie N nummer 353, gelegen tegenover sdrijf Hogeweg 2, dat momenteel in hei mmingsplan Hogeweg nog de bestenj- bedrijven heeft en in het genoemde om- >lan is opgenomen met een agrariscne mming, conform het huidige gebruik; ïtwerp vaneen uniformering van de be- jkste planvoorschriften van de bestem- splannen Tivoli, Dullaertpolder, Hoog- Carmel, Nieuw-Hulst, Moerschans, rt, Clingepolder, St. Jansteen, Heikan, iw en Tragel. de bepalingen van de Inspraakverordfr rdt aan ingezetenen van de gemeen! imeente een belanghebbende na,u?r'ja spersonen met betrekking tot de oncw jenoemde ontwerp-plannen de volgen" iheden tot inspraak geboden: ning van schriftelijke reacties bij he'p,i van burgemeester en wethouders, ijk 30 december 1988 bij dit college m9 an moeten zijn; j. name, voorafgaande schriftelijke aan^ia. aan een inspraakbijeenkomst die op°l 9 om 17.00 uur in de trouwzaal luis zal worden gehouden, die datum bericht van aanmelding °P eentesecretarie is ontvangen. venst kunnen inlichtingen over genoeg jplannen ook telefonisch worden ver* ens kantooruren (H. v. d. Boogert 01 5 december 1988. ieester en wethouders van Hulst, De burgemeester, mr. F.A.W. Ja00®!. De secretaris, mr. H.J. v. Geesbergei Nico Molenkamp, goua- sches, Felix Van Der Linden, bronzen en Ru van Rossem etsen. Tongerloohuis, Molen straat 2 Roosendaal. Open: dinsdag tot en met zondag van 14.00-17.00 uur; tot en met 8 januari. Een cultureel evenement! De drie exposeren wel vaker sa men. Behalve oude rotten in het vak zijn het ook echt Bra banders, die door hun inter nationale vermaardheid de provinciale galerieën niet echt frequenteren. Ze zwier ven over de hele werend op zoek naar studiemateriaal en inspiratiebronnen. Ze werden jn binnen en buitenland be kroond. De meest recente Prijs was voor Ru van Ros sem, die zowel tekenaar-etser als beeldhouwer is, en voor zijn hele oeuvre bekroond 1988* Premio Mdano Het grafische werk vqn van Rossem kenmerkt zich door een combinatie van twee technieken. Hij gebruikt twee platen waarvan een het tra ditionele ets-procedé door loopt, en de andere voor diep druk wordt geprepareerd. In houdelijk gaat de belangstel ling van Van Rossem uit naar thema's met eeuwigheids waarde: mythologieën, waar van de essentie ook op het he dendaagse leven van toepas sing is. Recente reizen naar Griekenland en Egypte heb ben zijn betrokkenheid bij de bronnen van onze cultuur ge ïntensiveerd. In de serie kleu- renetseni hanteert hij antieke en bijbelse thema's. De bla den zijn opgebouwd uit frag menten in verschillende kleu ren, en in door diepdruk ont stane reliëfs, die samen de suggestie wekken van flarden uit de grijze oudheid opdoe mende beelden. Het zijn beel den, die door hun zorgvuldige compositie en kleurdosering diepe indruk op mij maken. Van Felix van der Linden zijn er paarden te zien; al thans van wat hij in een paard belangrijk vindt om weer te geven. En dat is de massa van het dier in bewe ging. Er zijn grote en kleine, steigerende, schoppende, lig gende en rollende paardenlij ven. De klassieke aantrek kingskracht van zo'n tors, de kracht en de vitaliteit, weet deze beeldhouwer, die zijn le venlang al door het paard ge fascineerd is, voortreffelijk uit te drukken. Zijn paarden zijn, hoe klein ook, om aan te voelen. Gebundelde energie met een grote uitstraling. Nico Molenkamp presen teert een kleine serie kleur rijke gouasches. Het zijn uit vlekken opgebouwde impres sies van onder andere dieren, die vooral decoratieve waarde hebben. Vorm en kleur zijn bepalend voor het werk van deze schilder-teke naar, dat zich voornamelijk op één kleurengamma af speelt. De vele tinten-grada- ties en enkele contrasten met behulp van zwart en wit, zor gen voor een formeel aan trekkelijke compositie. L.R. Wintertentoonstelling Ex- Positiegroep St. Anna ter Muiden, St. Anna ter Muiden Sluis, voormalig gemeen- 1*; aÏs' Open: za. en zo. van 14.00-17,00 uur. Eerste kerst- 1988SCSl0ten'Tot 26 december Een reeds langjarige traditie getrouw heeft de Expositie- shtep St. Anna ter Muiden in voormalig gemeentehuis roei SeIijknamige pitto- ske plaatsje haar winter tentoonstelling ingericht. Be- «a've de vaste kern van de soep, bestaande uit Liesbeth user Ernest Joachim en J» ru", die respectieve- JK vertegenwoordigd zijn kn machtige bloemaquarel- 7«>SviP0ftisc'le teeuretsen en ™«irukken en imposante fo- s van steenstrukturen, to- met minder dan negen vor uPosan':en van tiBbij en r hun werk: Horst de Blaere uit Brugge, Henny Huser uit Middelburg, Theo Jordans uit Groede, Rian Krull uit Vlissingen, Dietmar Noworzyn uit Leverkusen, Marten Postma uit IJzendij- ke, Louis Wierts uit het Lim burgse Schimmert en Antonio Lampecco uit de Belgische Ardennen. Van dit laatste gezelschap representeren Horst de Blaere en Henny Huser de zuivere grafiek respectieve lijk met niet alleen van veel gevoel voor het fantastische, maar ook voor de technische uitwerking daarvan getui gende kleuretsen, die ook zonder Engelse titels vol doende aandacht trekken en precieze, uiterst knap gedane linosneden van vruchten. Ook aan beoefenaars van de tekenkunst ontbreekt het niet: Rian Krull maakt met de pen min of meer konstruk- tivistische komposities, die een binnengebeuren omslui ten, Marten Postma verwer kelijkt zijn van veel gevoel voor humor getuigende inval len met kleurpotlood, inkt, aquarel of bister, in meng techniek dus, terwijl Linda Salva haar variaties op het thema 'kapelletje' met water verf inkleurt. Dietmar No- worzyn houdt het zwart-wit hoog in enkele sureëel getinte prenten, die zeker niet tot zijn beste behoren, eerder tweede of derde keus lijken te zijn. Theo Jordans beoefent de klassieke landschapsaquarel. Louis Wierts met een achttal kleinplastieken in brons en keramiek en Antonio Lamp ecco met exquise vaatwerk tonen zich hier waardige ver tegenwoordigers van de beeldhouwkunst en het kera misch handwerk. Een expositie, die ook wat betreft kleingrafiek in de vorm van wen- en kerstkaar ten voor elk wat wils veel te bieden heft. W.E. Docenten-tentoonstelling, De Beeldenaar, Keizerstraat 3, Breda. Geopend: ma.-do. 9.00- 12.00 uur, 14.00-17.00 uur, 19.00-20.00 uur, vr. 9.00-12.00 uur en 14.00-16.00 uur, za.-zo. 13.00-17.00 uur. Tot en met 23 december. Dertien Beeldenaardocenten exposeren in de gangen van dit centrum voor kunstzin nige vorming. Er is een enorme verscheidenheid aan stijlen, materiaalgebruik en technieken. Er zijn weinig beelden. Marian Aerssens en Kiki Derks maakten als ex periment naast hun aquarel len en gouaches, kleine objec ten met thema's als telefoon (Derks) en totem (Aerssens). Echte 'volwassen' beelden zijn er alleen van Thijs Derks, die glad afgewerkte metaalplastieken maakt. Hij verwerkt zijn motieven tot krachtige symbolen, zoals bijvoorbeeld een zwart kruis, waarvan het 'hart' doorboord wordt door een staaf. Bij de schilderijen en teke ningen is van alles te zien van puur abstract tot zeer realis tisch. Josee Albers schildert abstract in grijswitte tinten, vermengd met oudroze, geel en zwart. Soms zijn komvor- men te herkennen in de mis tige voorstellingen. Petra van den Heuvel werkt afwisse lend abstract en figuratief. Met houtskool en inkt weet ze soms een mooi evenwicht te vinden, maar haar gekras boeit me niet. De dikkige fi guren van Coleta Velderman zitten opgevouwen in het beeldvlak. Het gebruik van wit of zwart papier maken de tekeningen, die qua onder- Corneille, grafiek. Kunst onder de Toren, Torenpassa ge, Breda. Open: woensdag zaterdag van 13.00-17.00 uur. Tot en met 21 januari. Corneille behoort tot de popu lairste Nederlandse kunste naars die indertijd deel uit maakten van de groep Cobra. Hij profiteert daarvan na veertig jaar nog. Op zijn gra fische prenten heeft hij een gemakkelijk toegankelijk procédé ontwikkeld, zodat de persen - doorgaans met hoge oplagen - blijven rollen. Deze expositie laat een recent deel zien van zijn drukwerk. Vrouwtjes, vogeltjes, tij gers - zijn huisje, boompje, beestje - bevolken de veel kleurige bladen, waarop het 'primitivisme' van de Cobra gestyleerd is tot gemakkelijk herleidbare anecdotisme. Heel aangenaam om naar te kijken; heel decoratief aan de wand. Het geijkte mannetjes- vrouwtjes rollenpatroon wordt overvleugeld door het zoet gevooisde. Het massa-produkt wordt wat afgegrendeld door num mering (tot 200) en signering; enkele series gaan tot 20. Er hangen een paar drukken die laten herineren aan de oertijd van Cobra. Ze zijn meer door werkt en minder decoratief. Het zijn de meest interessante bladen. Een serie gebaseerd op de muziek (schildering op partituur) oogt ook wel aar dig, maar het meest interes sant vind ik de serie Amerika, waarop de beeldingen veel sterker gestructureerd zijn. H.E. Gerard van Rooy: Zonder titel 1987; hardsteen 90x115x45 cm. Gerard van Rooy, beel den. NBKS, Markt 1, Oir- schot. Open: dinsdag-zon dag van 13.00-17.00 uur. Tot 9 januari. Een beeldhouwer in de strikte zin van het woord. Van Rooy hakt en kapt nog (of weer). Hij doet dat in natuursteen, als hardsteen, euville, savonnières, mu- schelkalksteen en vaurion. Soms gebruikt hij meer dere soorten in één beeld. Hij maakt monumentale tekens met een galant en lief karakter. Heel mooi om naar te kijken en écht present in de ruimte. Toch zijn het geen 'beelden' in de klassieke zin van het woord: figuren die rondom functioneren op een plein bijvoorbeeld. De meeste van zijn abstracte tekens hebben een voor- en ach terkant, die zich duidelijk presenteren (afficheren), terwijl de zijkanten een min of meer 'toevallige' aanwezigheid van de ma terie zijn. Het zijn eenvou dige vormen die een mooie architectonische spanning hebben. De materiaalbehande ling is ambachtelijk. De oppervlakte-structuur is zeer zorgvuldig en fraai met de bijtel gegroefd. Dat levert telkens andere pa tronen op, die proberen in te spelen op de natuurlijke eigenschappen van de steen. Maar de nadrukke lijkheid daarvan is zo sterk dat het materiaal soms gedenaturaliseerd lijkt. Neem daarbij de tal rijke rondingen met een sierend karakter dan stra len de stenen iets onwezen lijks uit; alsof het niet meer gaat om sténen sculpturen. H.E. werp nauwelijks verschillen, respectievelijk vrolijk en 'somber. De 'impressionistische' werkwijze van Frans van Veen werkt beter in de ne- gendelige 'puzzel' (voorstel lende details van een boom) dan in de krijttekeningen (landschappen). De vormen gaan ten onder aan zijn krie belige arceringen in modieuze tinten (groen, turquois en blauw). De twee olieverf schilderijen van Jan Michiel- sen doen denken aan het werk van de magisch realist Carel Willink. Zijn kleuren vloeken bijna op het schilde rij met een naakt. De fotografie heeft drie vertegenwoordigers, die min of meer abstract werken. Frans van Lint fotografeerde ontkiemende bonen. Mark Mulders legde de scherpe schaduwen, veroorzaakt door zuidelijk zonlicht, vast. Zijn foto's zijn een ode aan de lichtval. Peter Keesom speelt met structuren en ritmes. Zijn foto's zijn het meest ab stract. Het zouden zeefdruk ken kunnen zijn, zo weinig hebben de voorstellingen (in éen is een boek te herkennen) met de werkelijkheid te ma ken. ER Agnes Joris, gemengde grafi sche technieken. Klein Eyssel tussen Meerseldreef en Meerle (B). Open dagelijks van 10-18 uur, maandag en dinsdag gesloten, tot en met 1 januari, op 26 december open. Agnes Joris is een grafisch kunstenares uit het Ant werpse die in de afgelopen ze ven jaar een respectabel aan tal prijzen verwierf, waaron der de Provinciale Prijs voor Grafiek Antwerpen. De tech niek die het meest door haar wordt beoefend is de houtsne de, al dan niet in kleur. Daar naast beoefent ze vooral het pasteltekenen. Beide technie ken zijn hier ruimschoots vertegenwoordigd. Het werk is vrij duidelijk in twee cate gorieën te verdelen: een emo tioneel geladen en een geob serveerd deel. Het merkwaardige is, dat ofschoon de pastels 'op loka- tie' gemaakte landschappen zijn, ze toch tot het stem mingswerk, zoals Agnes Joris dat zelf noemt, behoren. Ze vormen zelfs het beste deel op dit gebied: in gloedvolle krachtvolle kleuren, met merkwaardig en aantrekke lijk veel helder blauw, zet ze op een schetsmatige manier de meestal wat verwaaide boslandschappen neer, die opvallen door hun originele aanpak. Daar waar Joris in de houtsneden zich heeft laten leiden door haar scherp ob serverend oog, zijn knappe portretten ontstaan. Het zijn veelal studies van vrouwen naakten in kleur, met span nende houdingen en spier- partijen. De zwart-wit houts neden hinken op twee ge dachten; met behulp van fi guraties geeft Joris uitdruk king aan een bepaalde stem ming, die ze dan door arcerin gen een metafysisch karakter wil geven. De arceringen, die de indruk wekken van zwaar geaccentueerde houtnerven, verstoren eerder het stem mingsbeeld dan dat ze ertoe bijdragen. L.R.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21