human rights now concert vanavond bu veronica
Ik ben zanger, geen politicus'
door
Herman Finkers
trouwt jodelzangeres
Documentaire over Ruis
met weinig antwoorden
I Opruiming op Nederland 3
ZATERDAG
4
GEMBER 1988
irinden
send
ZATERDAG 10 DECEMBER 1988
Op dreef
,0fDEN - In meer dan vijftig landen over de
el wereld is vandaag de registratie van het
i\ nan Rights Now' spektakel op televisie te
pbrengst
AUL SIMON VERANDERDE LEVEN VAN JOSEPH SHABALALA
huis
Blanken
Muziek
Ons eigen programma heb ik nog nooit
teruggezien. Ik vergeet steeds de
videorecorder aan te zetten
Feil* Meurden, presentator TV-MagazIne
irt beleven als middel om
jinst naar de hand van het
snlijke heil te zetten, heeft
God dank te zeggen en om
>or genezing van anderen en
n en kleinkinderen: dat zijn
kste redenen om ter bede-
IVittem te gaan. Ook troost
r familienood scoort hoog.
eer bidden voor een betere
t algemeen. De H. Gerardus
in Wittem om draait, wordt
on van hulp. Andere dan re-
ieven spelen bij Wittemgan-
nge rol.
m
n Wittem jongeren volledig,
dat met Lourdes. Daar kon
c onderscheid gemaakt wor-
uderen (boven de 35 jaar) en
eneden de 35 jaar). Welnu,
van ouderen en jongeren
ourdes te gaan, verschillen
ïl. Ontspanning en ontmoe-
or jongeren verreweg de be-
ïotieven. Bovenaan staat het
anderen te ontmoeten'
Igd door 'ook om mij te ont-
en op een goede derde
lieuwsgierigheid' (69 In
i-top-tien van de jongeren
helemaal niet voor, staat
r een betere wereld' op de
ts en is 'bidden voor gene-
leren' hekkesluiter.
motieven-top-tien van de
desganger staat Maria op de
i (80 gaat allereerst van-
naar Lourdes), op de tweede
'om nieuwe krachten op te
74 en op de derde plaats
nood en de ellende in de we
len' (71 Bij de ouderen
belangrijkste motieven allen
ze aard; niet religieuze mo-
>ij de jongeren op de eerste
i, ontbreken op de ouderen-
edig. Behalve genoemde mo-
suderen verder naar Lourdes
zeggen, om hun geloof te
im voor genezing van ande-
n, om hulp en bijstand af te
it dank voor verkregen gun-
ng en ontmoeting als
n van jongeren om naar
;aan, mogen echter niet een-
an worden als puur recrea
nt. Het is de jongeren in we-
jm 'samen rust en stilte zoe-
leren is het in wezen te doen
genezing afsmeken'. De be-
niddel tot geloofsverdieping
ide relatief laag.
isbedevaart blijkt zowel bij
bij ouderen positieve veran-
liun emotioneel welbevinden
In hoeverre van duurzame
:n sprake is, hebben de on-
ïog niet kunnen vaststellen,
iese factor die deze verande-
rkt, hebben ze nog niet kun-
Zij denken echter dat het
ich tijdens de bedevaart vol-
erken als een genezingsritu-
ft op basis van de uitkom-
:nde globale typering van de
rim: „De oudere pelgrims
zich door een neiging tot
s traditioneel geloven; jon
as vertonen een voorkeur
religieuze groei gerichte ge-
ig, waarbij ten eerste moet
getekend dat die bezinning
n individualistische aangele-
ïaar samen met anderen be-
vorden, en ten tweede dat
ital jongere pelgrims de be-
velijks een religieuze beteke-
ioneel gelovige zin lijkt te
nog even het woord aan
Theologen kunnen minder
g zijn dan ze altijd geweest
anderzijds vraagt het ver-
levaart volgens hem om een
kerstening. Bedevaartgan-
vaak van uit dat in bede-
meer dan ergens anders
beuren. De veronderstelling
robleem niet, maar wel dat
en onbijbels wonderbegrip
nelijk het wonder als door
natuurwetten. De intentie
evaart om materiële of im-
insten te verkrijgen is op
verkeerd, maar kan gemak-
rden tot magie. Veel bede-
i hebben iets te maken met
:n of visioenen; hier is het
lusie en zelfbegoocheling le-
evaart moet het begonnen
tfservaring en geloofsverdie-
'servaring wordt een bede-
nate waarin een bewust en
h losmaken van de alle-
ids- en leefwereld beleefd
>r zover de bedevaartganger
ïgskarakter van het bede-
nderkent. En met een citaat
toraal-psycholoog Herman
>esluitend,zegt Henau: „Op
zijn wij niet minder dan op
'eg aangewezen op anderen.
;aat het niet. Beslissend is of
jgkeer bereid blijven andere
ntmoeten die ons helpen de
ïsweg niet te vergeten".
^vaarten; Op weg naar heil en heling-
r Van de Vegt, f 29,50
DE STEM!
Uitziek voor mensenrechten
Londen en Parijs tegenviel.
Ook in muzikaal opzicht
kwamen de concerten aanvan
kelijk moeizaam op gang. Door
een korte voorbereidingstijd
waren de muzikanten in Lon
den nog weinig op elkaar inge
speeld en maakten de optre
dens een rommelige indruk.
|Vanhzertv-redactie
ie.
testy International viert daarmee de Dag van de
senrechten waartoe zaterdag 10 december is uitge-
ien. In Nederland brengt Veronica het groots opge-
popevenement voor de mensenrechten op het
;rm vanaf 22.35 uur via Nederland 2.
Lj drie uur durende pro-
ima biedt meer dan alleen
weergave van de verschil-
popconcerten die tijdens
Éivangrijke toernee plaats
en. De muzikale gedeelten
afgewisseld met infor-
ie over het werk van Am-
v International en kijkjes
ter de schermen zodat de
lending ook voor niet-mu-
liliefhebbers genietbaar
jft.
Pe Human Rights Now Tour
op 2 september in het
idense Wembley stadion
de popgiganten Bruce
Iringsteen, Peter Gabriel,
jacy Chapman, Sting en
jiussou 'n Dour. Het circus
[ik vervolgens in hoog tempo
wereld rond. Zo'n 65.000 ki-
Hneter werd afgelegd om jon
den in Europa, Canada, Ja-
Amerika, Zimbabwe,
[oorkust, Indië en Latijns-
jmerika ervan te doordringen
overal ter wereld mensen-
tchten geschonden worden.
kregen de concertbe-
pekers een pasje met daarin
belangrijkste regels uit de
[erklaring van de Rechten van
Mens.
et enorme bedrag dat nodig
as om 200 artiesten en tech-
ici en vele tonnen apparatuur
vliegtuigen de wereld rond
krijgen werd bijeengebracht
It de concertopbrengsten en
zorgvuldig geselecteerde
jionsor. De truc was om de rij
erejongeren uit het westen te
iten betalen voor de armere
Jen in de wereld. Een opzet
bijna dreigde te mislukken
nadat de belangstelling in
In de registratie die Veronica
vandaag uitzendt blijken de
muzikanten een stuk beter op
dreef. Het programma heeft
vaart, hetgeen mede te danken
is aan de snelle montage. In te
genstelling tot eerdere massale
goede-doel-evenementen als
Live Aid is hier niet gekozen
voor een rechtstreekse weer
gave van de gebeurtenissen op
het podium, maar voor een do-
cumentaire-achtige opzet. De
film is hier eerst op de snijtafel
gelegd voor het nodige knip- en
plakwerk.
De concertfragmenten zijn
opgenomen op 15 oktober in het
Riverplate Stadium in Buenos
Aires. Liefst honderddertigdui
zend mensen woonden dat
laatste concert van de toernee
bij. Uit de één uur durende op
tredens van de artiesten zijn de
beste stukken gekozen. Dat le
vert voor popliefhebbers niet te
missen momenten op, zoals Pe
ter Gabriels Bed over Steve
Biko en duetjes tussen Sting en
Springsteen. De Afrikaan
Youssou 'n Dour biedt visueel
het nodige spektakel terwijl
Tracy Chapman met haar luis
terliedjes het gigantische sta
dion compleet stilleg!
Minstens zo aardig zijn de
kijkjes achter de schermen. Zo
Sting en Bruce Springsteen als duo tijdens het concert voor Amnesty International.
zien we de tot het puntje van
hun tenen geconcentreerde
popsterren aan het werk tij
dens enkele repetities. Ook zijn
er korte optredens van onbe
kende plaatselijke coryfeeën
die de popgrootheden af en toe
zelfs muzikaal in de schaduw
zetten. Verder bevat het pro
gramma een twintig minuten
durende animatiefilm met mu
ziek van David Byrne (Talking
Heads). In interviews met ver
tegenwoordigers van Amnesty
wordt het doel van de actie be
nadrukt, maar het belangrijk
ste mensenrecht lijkt in deze
uitzending toch overal de mu
ziek.
Met de Human Rights Now-
toernee wilde Amnesty Inter
national jongeren over de hele
wereld aanspreken. De men
senrechtenorganisatie hoopt op
die manier wat af te komen
van het image van een deftige,
grijze instelling die zich met
ongrijpbare problemen bezig
houdt. Of dat lukt zal pas na
vandaag blijken als miljoenen
jongeren over de wereld het
concert op de televisie hebben
kunnen zien. De Nederlandse
oor Raoul van den Booren
ILVERSUM - Het vele reizen als
wig van werelwijd succes is Jo-
ph Shabalala niet in de kouwe kle
in gaan zitten. Vermoeid slurpt de
uidafrikaanse zanger zijn kippe-
*P naar binnen aan het tafeltje in
nHilversums hotel,
labalala (47) heeft er zojuist acht uur
vanuit Houston opzitten, is ver-
regelrecht naar de NOS-studio
or televisie-opnamen gesleept en praat
tijdens de lunch met journalisten over
n zanggroep Ladysmith Black Mamba-
Het leven van de Ladysmith-zangers
behoorlijk veranderd sinds Paul Simon
«twee jaar geleden vroeg een stukje
«je te zingen op diens LP Graceland
Het meest opvallende nummer op die
«t, waarop pop- en Afrikaanse muziek
insmelten, is 'Homeless', Daarin in
duceert Ladysmith Black Mambazo
'Parte, virtuoze a capella-stijl. Gra-
and werd een enorm succes en opende
Zuidafrikanen de poorten naar de
d 'VlHindlela' noemt Joseph Shaba-
en! ^mon ^an de poort
'dysmith maakt momenteel een we-
wernee van drie maanden. Die voert
®ze week langs enkele schouwbur-
eel! za'en in Nederland. Volgende
jiriaf Vrt het gezelschap terug naar
uainka. „Daar kijken we nu wel naar
„J^ucht Shabalala. „Het is is ons
nand. We houden ervan. Uiteinde-
,,,.1 - - nergens zo heerlijk als thuis, en
^afnka is ons thuis."
*amtefrSte versie van Ladysmith Black
Uba| z,° nntstond al in december 1960.
lri„„rr 'a: had toen in diverse andere
ter !1*11 8ez°ngen maar ik wilde
'"Pn eigen richting uit. Persoonlij-
éuwe 6 muzieh «naken. Ik heb naar
"zocht n6nSen .en nzenwe harmonieën
StsDrsV muziek> bij ons isicathamiya
titel met de tong tegen het gehe-
ata' g noemd, bestond al. Ik heb die
gepast aan onze stemmen."
t!enwerking met Paul Simon leidde
w»t<m de belangrijkste muzikale
Van de jaren 80. „Paul kwam bij
Joseph Shabalala van 'Ladysmith
Black Mambazo'. - foto t sticht
ons in oktober 1985. Ik weet het nog pre
cies. Het eerste wat hij zei was dat hij een
fan van ons was. Hij wilde iets met ons
doen maar wist nog niet precies wat. Een
maal terug in New York stuurde Paul mij
een brief en een bandje waarop hij een
paar regels uit 'Homeless zong'. 'We are
homeless, moonlight sleeping on a mid
night bay'.
De tekst mocht ik veranderen, maar de
harmonie-structuur moest zo blijven
want die had hij van ons afgeluisterd, zo
liet hij weten. Ik heb er toen enkele regels
in Zoeloe en Engels aan toegevoegd.
'Strong wind destroy our home'. Die regel
is van mij. We kwamen later bij elkaar in
de opnamestudio in Londen. Paul wilde
er ook iets van een van onze oude platen
in hebben, het stokkende u-huh u-huh u-
huh. Zo is Homeless ontstaan."
Toen veranderde Josephs hele leven
„Nou en of. Het begon met een optreden in
het Amerikaanse tv-programma Satur
day Night Life. Daarna gingen we op we-
reldtoernee met Paul Simon en vervol
gens alleen We kregen de kans met men
sen uit allerlei delen van de wereld van
gedachten te wisselen. Ook de blanken in
Zuid-Afrika begonnen pas naar onze mu
ziek te luisteren nadat ze Graceland ge
hoord hadden. Dat was voor mij een be
langrijke zaak."
Joseph Shabalala breekt zijn betoog
abrupt af. De zanger praat niet graag
over de politiek in zijn land. Shabalala is
eerder een diepgelovig man dan dat hij
zich teveel met politiek bemoeit. Maar
waarom vindt hij het dan belangrijk dat
Zuidafrikaanse blanken zijn muziek be
luisteren?
„Het is de enige manier om met hen te
communiceren," meent Shabalala. „Ik
houd niet van mensen die elkaar haten.
Pas als je van elkaar houdt kun je met
elkaar praten. God wil dat we elkaar lief
hebben, niet haten. Muziek heeft de
kracht daarbij te helpen. Ik weet niet of
ik politieke teksten schrijf. Sommigen
vinden van wel, anderen van niet. Ik doe
het in ieder geval niet met opzet. Ik weet
niets van politiek. Ik schrijf gewoon op
wat ik voel. Pas later, als het op de plaat
staat, hoor ik wat mensen ervan vinden.
Ik ben een zanger, geen politicus."
Afrikaanse muziek wint in Amerika en
Europa sterk aan populariteit, maar om
gekeerd heeft Shabalala van de gangbare
westerse popmuziek weinig kaas gegeten.
„Ik leer die nu pas een beetje kennen tij
dens onze reizen. Ik hou natuurlijk van de
platen van Paul Simon. Vooral 'Bridge
Over Troubled Water', dat vind ik prach
tig. Voor de rest hoor ik liever onze eigen
Afrikaanse muziek. Daar zijn we trots op.
Ik ben dan ook blij dat Afrikaanse mu
ziek zo populair wordt in de wereld. Dat
is voor een belangrijk deel aan Paul Si
mon te danken."
Diezelfde Paul Simon kreeg na Grace
land een stortvloed van kritiek over zich
heen. Hij zou de culturele boycot met
Zuid-Afrika gebroken hebben en Ladys
mith misbruikt hebben voor zijn eigen
doelen.
„Paul Simon heeft mij gezegd dat hij
die boycot niet heeft gebroken en geen
verkeerde bedoelingen heeft gehad. Ik ge
loof hem. Hij was alleen in Zuid-Afrika
om met muzikanten te spreken, om de
Zuidafrikaanse muziek te leren kennen.
Hij heeft er niet eens opnamen gemaakt.
Nee, ik ben het niet eens met die kritiek."
Zijn de leden van Ladysmith Black
Mambazo gelukkiger sinds hun succes?
„Gelukkig, ach, zo sterk wil ik het niet
zeggen. We hebben meer werk, verdienen
meer geld en wonen in mooiere huizen.
En onze buren zeggen dat we beroemd
zijn. Dat is alles."
Willem Ruis - fotoanp
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Van de in 1986 overleden quizmaster Wil
lem Ruis heeft Bob Rooyens een special gemaakt van onge
veer 80 minuten, die door de VARA zondagavond wordt
uitgezonden (Nederland 1, 19.53 uur). Fraaie beelden, die
een goed beeld geven van deze ambitieuze tv-persoonlijk-
heid, die ooit begon als KLM-steward.
Ruis overleed, zoals bekend, in 1986 aan een hartinfarct. Hij gaf
het begrip van quizmaster meer gestalte door zelf in zijn shows te
zingen, te dansen, en te dollen met gasten en publiek. De docu
mentaire begint als Ruis zelf terugblikt op negen jaren televisie.
Zittend op een stoel, zingt hij daarover. Alles heeft hij dan bereikt
waarvan hij vroeger droomde. Of hij op dat ogenblik gelukkig is,
zien we niet.
Rooyens heeft geen poging gedaan om de mens Ruis te verdui
delijken. Hij heeft alleen aandacht besteed aan de showman. Wil
lem hield zijn privéleven en gezin angstvallig buiten alle publici
teit waar hijzelf zo dol op was. Zijn ex-vrouw Ineke vertelt daar
tamelijk bitter over. We horen verder onder meer Mies Bouwman
en Sonja Barend die vertellen wat hun eerste indrukken van Wil
lem Ruis waren.
Willem Ruis was een televisie-dier bij uitstek. Hij was zeer
aanwezig, eigenlijk was hij altijd de grote ster waar omheen min
dere hemellichamen cirkelden. Met zijn KLM-connecties slaagde
hij erin vele beroemdheden naar Nederland te halen, waar hij dan
ongegeneerd mee zong of danste, hoewel zijn zangstem, vooral in
het begin, ongeschoold en onbeholpen was en zijn dansen ook
nooit meer werd dan komisch gehuppel. Zijn acteren was zicht
baar lollig doen. Later werd dat iets beter, maar een echte artiest
is Willem nooit geworden.
De documentaire geeft geen antwoord op vele vragen. Wie is
Ruis echt geweest? Wat ging er in hem om?
We zien hem zonder veel zelfkritiek een nogal miserabele po
ging doen om 'Singin' in the Rain' van Gene Kelly te imiteren,
maar ook zien we soms de vonk van magie overspringen. Tijdens
de tachtig minuten van de documentaire gaan we langzamerhand
vergeten dat Willem er niet meer is. De vragen rond hem blijven
onbeantwoord, maar de show draait door.
foto ap
afdeling van Amnesty (de pop
karavaan trok niet door ons
land) zal de uitzending aangrij
pen voor een ledenwerf-actie.
Voor degenen die het evene
ment op video willen opnemen
is het wellicht goed te weten
dat het programma ruim een
half uur langer duurt dan in de
programmabladen staat aan
gekondigd.
Nederland 3 is het zorgenkindje van de omroep. Het wordt
behandeld door verpleegkundigen, maatschappelijk
werkers en geestelij ke verzorgers, die een zendmachtiging
88 hebben en namen dragen als RVU (Radio Volks
88 Universiteit), HV (Humanistisch Vervond), IOS
88 (Islamitische Omroep Stichting), Feduco, Teleac en IKON.
88 Deze week kwam er een plan om deze tele-hulpverleners
88? onder te brengen op twee avonden, zodat de NOS de andere
88 vijf dagen vrij spel heeft op Nederland 3. Wij kunnen het
88 kennelij k de rest van de week wel zonder sociaal-
88 psycholgische en religieus-filosofische begeleiding,
ijffi: Het voordeel is dat de NOS vrij lange uitzendingen met
88 informatie, drama en sport kan plannen. Vooral sport
88 natuurlij k, want dat is de kurk waarop de wankele zender
88 Nederland 3 drijft. De kleine clubjes komen in een ghetto op
twee avonden die een minimale kij kdichtheid zullen hebben.
88 Dat is triest, maar het plan kan ook het begin zijn van een
88 behoorlij ke versimpeling van ons onmogelij ke
88 omroepbestel. We hebben al een reeks omroepen die een
88 bepaalde ideologie schij nen te hebben en dan komt daar
88 achteraan nog een sleep organisaties die ook vinden dat ze
88 iets gewichtigs mee te delen hebben in dat kwartiertje
88 zendtij d dat ze per week hebben.
88 Neem de donderdagavond. In de vooravond brengt de
88 Islamitische omroep een serie over imams, voorgangers in
88 de moskee. Elke godsdienst heeft recht op een camera. Als er
88: twee protestantse omroepen zijn in Nederland (NCRV en
88 EO)waarom mogen de hindoestanen dan geen twee
88 omroepj es hebben? Kerken mogen op de tv, maar waar
88 trekken we de grens?
88 Eerst even naar de IKON, waarin verschillende kerken
88 zitten. Die komt na het Journaal met 'Een kras op het
88 bestaan'. Een rij deskundigen praat over het signaleren van
afwij kingen bij het nog ongeboren kind. De IKON hield zich
zondag bezig met de herkomst van Sinterklaas en maakt ook
series over maatschappelij ke problemen.
Wat gebeurt er als de kleine omroepjes gewoon opgeheven
worden? De NOS heeft mogelijkheden genoeg om alle
kerkgenootschappen met meer dan honderd leden aan bod te
88 laten. De IKON houdt zich meer met de boze wereld buiten
88 de kerken bezig en probeert een beetj e een échte omroep te
88 zij n. Maar wat ze doen, onderscheidt zich niet wezenlij k van
88 waf er bij de NOS en verschillende omroepen mogelijk is.
Na de medische IKON-uitzending van donderdag kwam de
Avro op Nederland 2 met 'Vinger aan de pols', waarin even
indringend over leven en dood en de beslissingsbevoegdheid
van de mensn werd gesproken. Een jongen in coma, door zijn
ouders 'gelukkig en vrolij k' genoemd. Een 51-jarige man die
een euthanasiepil op zijn nachtkastje wil. Voor ethische
vragen is in Nederland echt geen apart clubje nodig.
Maar de educatieve omroepjes dan, zult u zeggen. Die
moeten toch blijven? Leren via de tv is prachtig, natuurlijk,
maar wie heeft er wel eens opgelet hoeveel leerstof
Nederland 1 en 2 ons aanbieden? Weerman Erwin Kroll doet
al net of hij een weer-cursus geeft. „U weet het: waar koude
en warme lucht elkaar ontmoeten, daar onstaat bewolking."
88 Sonja over analfabeten, Postbus 51 over veilig vrijen, het
houdt niet op. Mr.G.B.J. Hiltermann, de man die ons de
toestand in de wereld uitlegde, toen er nog geen satellieten
waren, gaf bij de Avro voorlichting over het oude Europa.
Als we nu afspreken dat alle onderwij s-omroepen samen
88 een blok tv maken op Nederland 3, in de vooravond, en dat
88 de grote omroepen dan ophouden met hun cursussen met
bijbehorende boeken en folders? Dat is pas duidelijkheid
Verder zorgt de NOS voor de kerken en het splinterwerk. De
serie van de RVU over boeren kan bijvoorbeeld zo ingepast
88 worden in 'Van gewest tot gewest'.
88 Dat scheelt veel geld, kantoortjes met mensen die
persberichten rondsturen, kunnen worden opgedoekt. Er
88 kunnen met vereende krachten prachtige programma's
88 gemaakt worden op elke avond van de week. Een mooi plan.
88 Dan beginnen we daarna aan de grote omroepen.
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Van het onstuimige talent Herman Fin
kers verscheen twee jaar geleden een elpee, getiteld 'Van
zijn elpee'. Deze plaat (ook als CD verkrijgbaar) deed het
niet te best. Toch zendt de VARA zondag een half uurtje
een televisie-programma uit over die plaat, met als typi
sche Finkers-titel 'Herman Finkers van zijn elpee: Van
Zijn Elpee'.
Finkers is een aparte figuur in
de wereld van het cabaret. De
37-jarige Twent heeft een on
verstoorbare wijze van presen
teren en een zeer droge humor.
Zo zei hij jaren geleden bij zijn
start: „Ik slik als Twent de
helft van woorden in. Ik moet
dus dubbel zoveel tekst schrij
ven als een ander en dat is erg
knap van mij."
Met enkele collega's bekijken
we zijn programma en na af
loop vraag ik hem wanneer hij
een Oudj aarsconference zal ge
ven. Hij beleidt eerst daar wei
nig puf in te hebben, maar dan
klaart zijn gezicht op. „Dat wil
ik graag," antwoordt Herman,
„maar dan op een andere dag.
Maria Onbevlekt Ontvangenis,
bijvoorbeeld."
Terzake. Het televisie-pro
gramma is een uitgewerkte
schets, waarin Herman in het
huwelijk treedt met de struise
jodelzangeres Hilde Knor. Hij
„Hilde, weet jij wie ik ben?"
Zij: „Ja, ik ruik het aan je
stem". Het paar dwaalt min
nend door het struweel en be
landt in de kerk, waar een wel
zeer moderne pastor misprij
zend naar de bruidegom in ko-
zakkenuniform kijkt en zegt:
„Ik krijg de raarste bruide-
gommen. Vorige keer had ik er
iemand met groen haar. Nou;
als ik groen haar had, liet ik
het verven."
Als we nu nog weten dat
Herman ook de pastor speelt,
alsmede de organist, alsmede
de zingende ceremoniemeester
van de bruiloft en nog meer,
dan hebben we een bescheiden
idee van wat er zondag op het
scherm verschijnt.
Er zijn sterke liedjes bij en
ook zwakke. Niet voor niets is
de elpee destijds gestruikeld.
'Waar is de WC?' is een hele
sterke en de preek van de pas
tor een juweel. We zien nog
snel even Dieuwerlje Blok als
schoonmaakster en als en
geltje. Er zijn ook melige num
mers bij die geen indruk ach-
Herman Finkers
foto archief de stem
terlaten. Maar Finkers is Fin
kers is Finkers en hem is veel
te vergeven. Hij moet het
vooral van zijn lakonieke tek
sten hebben, minder van zijn
liedjes.
Herman: „De elpee kwam
twee jaar geleden vrij onopge
merkt uit. Onder het motto 'Hij
zal en moet verkocht worden'
hebben we er nu een tv-special
van gemaakt met de VARA.
Een rooms-rode coalitie dus."
Rond de Kerstmis verschijnt
Herman Finkers weer voor de
buis, deze maal met een teken
film waarin hij in het Twentse
- met ondertitels - een Kerst
verhaal vertelt met als Leitmo
tiv 'Kroamschudden in Maria-
parochie'. Deze titel verdient
enige uitleg, die Herman
gaarne verschaft. „Kroam
schudden is Twents en dat be
tekent op kraamvisite gaan en
dan de hand schudden. En Ma-
riaparochie is een heel klein
plaatsje in het noorden van het
land. Het is een tekenfilm, door
John Croezen gemaakt. Ik ben
zelf niet in beeld. Het is een oud
verhaal met nieuwe grappen.
De geboorte van Christus vindt
plaats in Mariaparochie. Maria
zit met Jozef in een boerderij.
Gaat de telefoon. Zingt een
stem door de hoorn, 'Ave Ma
ria'. Maria legt kwaad de hoorn
neer en zegt tegen Jozef: 'Het is
die hijger weer.'"