human rights now concert vanavond bu veronica Ik ben zanger, geen politicus' door Herman Finkers trouwt jodelzangeres Documentaire over Ruis met weinig antwoorden I Opruiming op Nederland 3 ZATERDAG 4 GEMBER 1988 irinden send ZATERDAG 10 DECEMBER 1988 Op dreef ,0fDEN - In meer dan vijftig landen over de el wereld is vandaag de registratie van het i\ nan Rights Now' spektakel op televisie te pbrengst AUL SIMON VERANDERDE LEVEN VAN JOSEPH SHABALALA huis Blanken Muziek Ons eigen programma heb ik nog nooit teruggezien. Ik vergeet steeds de videorecorder aan te zetten Feil* Meurden, presentator TV-MagazIne irt beleven als middel om jinst naar de hand van het snlijke heil te zetten, heeft God dank te zeggen en om >or genezing van anderen en n en kleinkinderen: dat zijn kste redenen om ter bede- IVittem te gaan. Ook troost r familienood scoort hoog. eer bidden voor een betere t algemeen. De H. Gerardus in Wittem om draait, wordt on van hulp. Andere dan re- ieven spelen bij Wittemgan- nge rol. m n Wittem jongeren volledig, dat met Lourdes. Daar kon c onderscheid gemaakt wor- uderen (boven de 35 jaar) en eneden de 35 jaar). Welnu, van ouderen en jongeren ourdes te gaan, verschillen ïl. Ontspanning en ontmoe- or jongeren verreweg de be- ïotieven. Bovenaan staat het anderen te ontmoeten' Igd door 'ook om mij te ont- en op een goede derde lieuwsgierigheid' (69 In i-top-tien van de jongeren helemaal niet voor, staat r een betere wereld' op de ts en is 'bidden voor gene- leren' hekkesluiter. motieven-top-tien van de desganger staat Maria op de i (80 gaat allereerst van- naar Lourdes), op de tweede 'om nieuwe krachten op te 74 en op de derde plaats nood en de ellende in de we len' (71 Bij de ouderen belangrijkste motieven allen ze aard; niet religieuze mo- >ij de jongeren op de eerste i, ontbreken op de ouderen- edig. Behalve genoemde mo- suderen verder naar Lourdes zeggen, om hun geloof te im voor genezing van ande- n, om hulp en bijstand af te it dank voor verkregen gun- ng en ontmoeting als n van jongeren om naar ;aan, mogen echter niet een- an worden als puur recrea nt. Het is de jongeren in we- jm 'samen rust en stilte zoe- leren is het in wezen te doen genezing afsmeken'. De be- niddel tot geloofsverdieping ide relatief laag. isbedevaart blijkt zowel bij bij ouderen positieve veran- liun emotioneel welbevinden In hoeverre van duurzame :n sprake is, hebben de on- ïog niet kunnen vaststellen, iese factor die deze verande- rkt, hebben ze nog niet kun- Zij denken echter dat het ich tijdens de bedevaart vol- erken als een genezingsritu- ft op basis van de uitkom- :nde globale typering van de rim: „De oudere pelgrims zich door een neiging tot s traditioneel geloven; jon as vertonen een voorkeur religieuze groei gerichte ge- ig, waarbij ten eerste moet getekend dat die bezinning n individualistische aangele- ïaar samen met anderen be- vorden, en ten tweede dat ital jongere pelgrims de be- velijks een religieuze beteke- ioneel gelovige zin lijkt te nog even het woord aan Theologen kunnen minder g zijn dan ze altijd geweest anderzijds vraagt het ver- levaart volgens hem om een kerstening. Bedevaartgan- vaak van uit dat in bede- meer dan ergens anders beuren. De veronderstelling robleem niet, maar wel dat en onbijbels wonderbegrip nelijk het wonder als door natuurwetten. De intentie evaart om materiële of im- insten te verkrijgen is op verkeerd, maar kan gemak- rden tot magie. Veel bede- i hebben iets te maken met :n of visioenen; hier is het lusie en zelfbegoocheling le- evaart moet het begonnen tfservaring en geloofsverdie- 'servaring wordt een bede- nate waarin een bewust en h losmaken van de alle- ids- en leefwereld beleefd >r zover de bedevaartganger ïgskarakter van het bede- nderkent. En met een citaat toraal-psycholoog Herman >esluitend,zegt Henau: „Op zijn wij niet minder dan op 'eg aangewezen op anderen. ;aat het niet. Beslissend is of jgkeer bereid blijven andere ntmoeten die ons helpen de ïsweg niet te vergeten". ^vaarten; Op weg naar heil en heling- r Van de Vegt, f 29,50 DE STEM! Uitziek voor mensenrechten Londen en Parijs tegenviel. Ook in muzikaal opzicht kwamen de concerten aanvan kelijk moeizaam op gang. Door een korte voorbereidingstijd waren de muzikanten in Lon den nog weinig op elkaar inge speeld en maakten de optre dens een rommelige indruk. |Vanhzertv-redactie ie. testy International viert daarmee de Dag van de senrechten waartoe zaterdag 10 december is uitge- ien. In Nederland brengt Veronica het groots opge- popevenement voor de mensenrechten op het ;rm vanaf 22.35 uur via Nederland 2. Lj drie uur durende pro- ima biedt meer dan alleen weergave van de verschil- popconcerten die tijdens Éivangrijke toernee plaats en. De muzikale gedeelten afgewisseld met infor- ie over het werk van Am- v International en kijkjes ter de schermen zodat de lending ook voor niet-mu- liliefhebbers genietbaar jft. Pe Human Rights Now Tour op 2 september in het idense Wembley stadion de popgiganten Bruce Iringsteen, Peter Gabriel, jacy Chapman, Sting en jiussou 'n Dour. Het circus [ik vervolgens in hoog tempo wereld rond. Zo'n 65.000 ki- Hneter werd afgelegd om jon den in Europa, Canada, Ja- Amerika, Zimbabwe, [oorkust, Indië en Latijns- jmerika ervan te doordringen overal ter wereld mensen- tchten geschonden worden. kregen de concertbe- pekers een pasje met daarin belangrijkste regels uit de [erklaring van de Rechten van Mens. et enorme bedrag dat nodig as om 200 artiesten en tech- ici en vele tonnen apparatuur vliegtuigen de wereld rond krijgen werd bijeengebracht It de concertopbrengsten en zorgvuldig geselecteerde jionsor. De truc was om de rij erejongeren uit het westen te iten betalen voor de armere Jen in de wereld. Een opzet bijna dreigde te mislukken nadat de belangstelling in In de registratie die Veronica vandaag uitzendt blijken de muzikanten een stuk beter op dreef. Het programma heeft vaart, hetgeen mede te danken is aan de snelle montage. In te genstelling tot eerdere massale goede-doel-evenementen als Live Aid is hier niet gekozen voor een rechtstreekse weer gave van de gebeurtenissen op het podium, maar voor een do- cumentaire-achtige opzet. De film is hier eerst op de snijtafel gelegd voor het nodige knip- en plakwerk. De concertfragmenten zijn opgenomen op 15 oktober in het Riverplate Stadium in Buenos Aires. Liefst honderddertigdui zend mensen woonden dat laatste concert van de toernee bij. Uit de één uur durende op tredens van de artiesten zijn de beste stukken gekozen. Dat le vert voor popliefhebbers niet te missen momenten op, zoals Pe ter Gabriels Bed over Steve Biko en duetjes tussen Sting en Springsteen. De Afrikaan Youssou 'n Dour biedt visueel het nodige spektakel terwijl Tracy Chapman met haar luis terliedjes het gigantische sta dion compleet stilleg! Minstens zo aardig zijn de kijkjes achter de schermen. Zo Sting en Bruce Springsteen als duo tijdens het concert voor Amnesty International. zien we de tot het puntje van hun tenen geconcentreerde popsterren aan het werk tij dens enkele repetities. Ook zijn er korte optredens van onbe kende plaatselijke coryfeeën die de popgrootheden af en toe zelfs muzikaal in de schaduw zetten. Verder bevat het pro gramma een twintig minuten durende animatiefilm met mu ziek van David Byrne (Talking Heads). In interviews met ver tegenwoordigers van Amnesty wordt het doel van de actie be nadrukt, maar het belangrijk ste mensenrecht lijkt in deze uitzending toch overal de mu ziek. Met de Human Rights Now- toernee wilde Amnesty Inter national jongeren over de hele wereld aanspreken. De men senrechtenorganisatie hoopt op die manier wat af te komen van het image van een deftige, grijze instelling die zich met ongrijpbare problemen bezig houdt. Of dat lukt zal pas na vandaag blijken als miljoenen jongeren over de wereld het concert op de televisie hebben kunnen zien. De Nederlandse oor Raoul van den Booren ILVERSUM - Het vele reizen als wig van werelwijd succes is Jo- ph Shabalala niet in de kouwe kle in gaan zitten. Vermoeid slurpt de uidafrikaanse zanger zijn kippe- *P naar binnen aan het tafeltje in nHilversums hotel, labalala (47) heeft er zojuist acht uur vanuit Houston opzitten, is ver- regelrecht naar de NOS-studio or televisie-opnamen gesleept en praat tijdens de lunch met journalisten over n zanggroep Ladysmith Black Mamba- Het leven van de Ladysmith-zangers behoorlijk veranderd sinds Paul Simon «twee jaar geleden vroeg een stukje «je te zingen op diens LP Graceland Het meest opvallende nummer op die «t, waarop pop- en Afrikaanse muziek insmelten, is 'Homeless', Daarin in duceert Ladysmith Black Mambazo 'Parte, virtuoze a capella-stijl. Gra- and werd een enorm succes en opende Zuidafrikanen de poorten naar de d 'VlHindlela' noemt Joseph Shaba- en! ^mon ^an de poort 'dysmith maakt momenteel een we- wernee van drie maanden. Die voert ®ze week langs enkele schouwbur- eel! za'en in Nederland. Volgende jiriaf Vrt het gezelschap terug naar uainka. „Daar kijken we nu wel naar „J^ucht Shabalala. „Het is is ons nand. We houden ervan. Uiteinde- ,,,.1 - - nergens zo heerlijk als thuis, en ^afnka is ons thuis." *amtefrSte versie van Ladysmith Black Uba| z,° nntstond al in december 1960. lri„„rr 'a: had toen in diverse andere ter !1*11 8ez°ngen maar ik wilde '"Pn eigen richting uit. Persoonlij- éuwe 6 muzieh «naken. Ik heb naar "zocht n6nSen .en nzenwe harmonieën StsDrsV muziek> bij ons isicathamiya titel met de tong tegen het gehe- ata' g noemd, bestond al. Ik heb die gepast aan onze stemmen." t!enwerking met Paul Simon leidde w»t<m de belangrijkste muzikale Van de jaren 80. „Paul kwam bij Joseph Shabalala van 'Ladysmith Black Mambazo'. - foto t sticht ons in oktober 1985. Ik weet het nog pre cies. Het eerste wat hij zei was dat hij een fan van ons was. Hij wilde iets met ons doen maar wist nog niet precies wat. Een maal terug in New York stuurde Paul mij een brief en een bandje waarop hij een paar regels uit 'Homeless zong'. 'We are homeless, moonlight sleeping on a mid night bay'. De tekst mocht ik veranderen, maar de harmonie-structuur moest zo blijven want die had hij van ons afgeluisterd, zo liet hij weten. Ik heb er toen enkele regels in Zoeloe en Engels aan toegevoegd. 'Strong wind destroy our home'. Die regel is van mij. We kwamen later bij elkaar in de opnamestudio in Londen. Paul wilde er ook iets van een van onze oude platen in hebben, het stokkende u-huh u-huh u- huh. Zo is Homeless ontstaan." Toen veranderde Josephs hele leven „Nou en of. Het begon met een optreden in het Amerikaanse tv-programma Satur day Night Life. Daarna gingen we op we- reldtoernee met Paul Simon en vervol gens alleen We kregen de kans met men sen uit allerlei delen van de wereld van gedachten te wisselen. Ook de blanken in Zuid-Afrika begonnen pas naar onze mu ziek te luisteren nadat ze Graceland ge hoord hadden. Dat was voor mij een be langrijke zaak." Joseph Shabalala breekt zijn betoog abrupt af. De zanger praat niet graag over de politiek in zijn land. Shabalala is eerder een diepgelovig man dan dat hij zich teveel met politiek bemoeit. Maar waarom vindt hij het dan belangrijk dat Zuidafrikaanse blanken zijn muziek be luisteren? „Het is de enige manier om met hen te communiceren," meent Shabalala. „Ik houd niet van mensen die elkaar haten. Pas als je van elkaar houdt kun je met elkaar praten. God wil dat we elkaar lief hebben, niet haten. Muziek heeft de kracht daarbij te helpen. Ik weet niet of ik politieke teksten schrijf. Sommigen vinden van wel, anderen van niet. Ik doe het in ieder geval niet met opzet. Ik weet niets van politiek. Ik schrijf gewoon op wat ik voel. Pas later, als het op de plaat staat, hoor ik wat mensen ervan vinden. Ik ben een zanger, geen politicus." Afrikaanse muziek wint in Amerika en Europa sterk aan populariteit, maar om gekeerd heeft Shabalala van de gangbare westerse popmuziek weinig kaas gegeten. „Ik leer die nu pas een beetje kennen tij dens onze reizen. Ik hou natuurlijk van de platen van Paul Simon. Vooral 'Bridge Over Troubled Water', dat vind ik prach tig. Voor de rest hoor ik liever onze eigen Afrikaanse muziek. Daar zijn we trots op. Ik ben dan ook blij dat Afrikaanse mu ziek zo populair wordt in de wereld. Dat is voor een belangrijk deel aan Paul Si mon te danken." Diezelfde Paul Simon kreeg na Grace land een stortvloed van kritiek over zich heen. Hij zou de culturele boycot met Zuid-Afrika gebroken hebben en Ladys mith misbruikt hebben voor zijn eigen doelen. „Paul Simon heeft mij gezegd dat hij die boycot niet heeft gebroken en geen verkeerde bedoelingen heeft gehad. Ik ge loof hem. Hij was alleen in Zuid-Afrika om met muzikanten te spreken, om de Zuidafrikaanse muziek te leren kennen. Hij heeft er niet eens opnamen gemaakt. Nee, ik ben het niet eens met die kritiek." Zijn de leden van Ladysmith Black Mambazo gelukkiger sinds hun succes? „Gelukkig, ach, zo sterk wil ik het niet zeggen. We hebben meer werk, verdienen meer geld en wonen in mooiere huizen. En onze buren zeggen dat we beroemd zijn. Dat is alles." Willem Ruis - fotoanp Door Jan Koesen HILVERSUM - Van de in 1986 overleden quizmaster Wil lem Ruis heeft Bob Rooyens een special gemaakt van onge veer 80 minuten, die door de VARA zondagavond wordt uitgezonden (Nederland 1, 19.53 uur). Fraaie beelden, die een goed beeld geven van deze ambitieuze tv-persoonlijk- heid, die ooit begon als KLM-steward. Ruis overleed, zoals bekend, in 1986 aan een hartinfarct. Hij gaf het begrip van quizmaster meer gestalte door zelf in zijn shows te zingen, te dansen, en te dollen met gasten en publiek. De docu mentaire begint als Ruis zelf terugblikt op negen jaren televisie. Zittend op een stoel, zingt hij daarover. Alles heeft hij dan bereikt waarvan hij vroeger droomde. Of hij op dat ogenblik gelukkig is, zien we niet. Rooyens heeft geen poging gedaan om de mens Ruis te verdui delijken. Hij heeft alleen aandacht besteed aan de showman. Wil lem hield zijn privéleven en gezin angstvallig buiten alle publici teit waar hijzelf zo dol op was. Zijn ex-vrouw Ineke vertelt daar tamelijk bitter over. We horen verder onder meer Mies Bouwman en Sonja Barend die vertellen wat hun eerste indrukken van Wil lem Ruis waren. Willem Ruis was een televisie-dier bij uitstek. Hij was zeer aanwezig, eigenlijk was hij altijd de grote ster waar omheen min dere hemellichamen cirkelden. Met zijn KLM-connecties slaagde hij erin vele beroemdheden naar Nederland te halen, waar hij dan ongegeneerd mee zong of danste, hoewel zijn zangstem, vooral in het begin, ongeschoold en onbeholpen was en zijn dansen ook nooit meer werd dan komisch gehuppel. Zijn acteren was zicht baar lollig doen. Later werd dat iets beter, maar een echte artiest is Willem nooit geworden. De documentaire geeft geen antwoord op vele vragen. Wie is Ruis echt geweest? Wat ging er in hem om? We zien hem zonder veel zelfkritiek een nogal miserabele po ging doen om 'Singin' in the Rain' van Gene Kelly te imiteren, maar ook zien we soms de vonk van magie overspringen. Tijdens de tachtig minuten van de documentaire gaan we langzamerhand vergeten dat Willem er niet meer is. De vragen rond hem blijven onbeantwoord, maar de show draait door. foto ap afdeling van Amnesty (de pop karavaan trok niet door ons land) zal de uitzending aangrij pen voor een ledenwerf-actie. Voor degenen die het evene ment op video willen opnemen is het wellicht goed te weten dat het programma ruim een half uur langer duurt dan in de programmabladen staat aan gekondigd. Nederland 3 is het zorgenkindje van de omroep. Het wordt behandeld door verpleegkundigen, maatschappelijk werkers en geestelij ke verzorgers, die een zendmachtiging 88 hebben en namen dragen als RVU (Radio Volks 88 Universiteit), HV (Humanistisch Vervond), IOS 88 (Islamitische Omroep Stichting), Feduco, Teleac en IKON. 88 Deze week kwam er een plan om deze tele-hulpverleners 88? onder te brengen op twee avonden, zodat de NOS de andere 88 vijf dagen vrij spel heeft op Nederland 3. Wij kunnen het 88 kennelij k de rest van de week wel zonder sociaal- 88 psycholgische en religieus-filosofische begeleiding, ijffi: Het voordeel is dat de NOS vrij lange uitzendingen met 88 informatie, drama en sport kan plannen. Vooral sport 88 natuurlij k, want dat is de kurk waarop de wankele zender 88 Nederland 3 drijft. De kleine clubjes komen in een ghetto op twee avonden die een minimale kij kdichtheid zullen hebben. 88 Dat is triest, maar het plan kan ook het begin zijn van een 88 behoorlij ke versimpeling van ons onmogelij ke 88 omroepbestel. We hebben al een reeks omroepen die een 88 bepaalde ideologie schij nen te hebben en dan komt daar 88 achteraan nog een sleep organisaties die ook vinden dat ze 88 iets gewichtigs mee te delen hebben in dat kwartiertje 88 zendtij d dat ze per week hebben. 88 Neem de donderdagavond. In de vooravond brengt de 88 Islamitische omroep een serie over imams, voorgangers in 88 de moskee. Elke godsdienst heeft recht op een camera. Als er 88: twee protestantse omroepen zijn in Nederland (NCRV en 88 EO)waarom mogen de hindoestanen dan geen twee 88 omroepj es hebben? Kerken mogen op de tv, maar waar 88 trekken we de grens? 88 Eerst even naar de IKON, waarin verschillende kerken 88 zitten. Die komt na het Journaal met 'Een kras op het 88 bestaan'. Een rij deskundigen praat over het signaleren van afwij kingen bij het nog ongeboren kind. De IKON hield zich zondag bezig met de herkomst van Sinterklaas en maakt ook series over maatschappelij ke problemen. Wat gebeurt er als de kleine omroepjes gewoon opgeheven worden? De NOS heeft mogelijkheden genoeg om alle kerkgenootschappen met meer dan honderd leden aan bod te 88 laten. De IKON houdt zich meer met de boze wereld buiten 88 de kerken bezig en probeert een beetj e een échte omroep te 88 zij n. Maar wat ze doen, onderscheidt zich niet wezenlij k van 88 waf er bij de NOS en verschillende omroepen mogelijk is. Na de medische IKON-uitzending van donderdag kwam de Avro op Nederland 2 met 'Vinger aan de pols', waarin even indringend over leven en dood en de beslissingsbevoegdheid van de mensn werd gesproken. Een jongen in coma, door zijn ouders 'gelukkig en vrolij k' genoemd. Een 51-jarige man die een euthanasiepil op zijn nachtkastje wil. Voor ethische vragen is in Nederland echt geen apart clubje nodig. Maar de educatieve omroepjes dan, zult u zeggen. Die moeten toch blijven? Leren via de tv is prachtig, natuurlijk, maar wie heeft er wel eens opgelet hoeveel leerstof Nederland 1 en 2 ons aanbieden? Weerman Erwin Kroll doet al net of hij een weer-cursus geeft. „U weet het: waar koude en warme lucht elkaar ontmoeten, daar onstaat bewolking." 88 Sonja over analfabeten, Postbus 51 over veilig vrijen, het houdt niet op. Mr.G.B.J. Hiltermann, de man die ons de toestand in de wereld uitlegde, toen er nog geen satellieten waren, gaf bij de Avro voorlichting over het oude Europa. Als we nu afspreken dat alle onderwij s-omroepen samen 88 een blok tv maken op Nederland 3, in de vooravond, en dat 88 de grote omroepen dan ophouden met hun cursussen met bijbehorende boeken en folders? Dat is pas duidelijkheid Verder zorgt de NOS voor de kerken en het splinterwerk. De serie van de RVU over boeren kan bijvoorbeeld zo ingepast 88 worden in 'Van gewest tot gewest'. 88 Dat scheelt veel geld, kantoortjes met mensen die persberichten rondsturen, kunnen worden opgedoekt. Er 88 kunnen met vereende krachten prachtige programma's 88 gemaakt worden op elke avond van de week. Een mooi plan. 88 Dan beginnen we daarna aan de grote omroepen. Door Jan Koesen HILVERSUM - Van het onstuimige talent Herman Fin kers verscheen twee jaar geleden een elpee, getiteld 'Van zijn elpee'. Deze plaat (ook als CD verkrijgbaar) deed het niet te best. Toch zendt de VARA zondag een half uurtje een televisie-programma uit over die plaat, met als typi sche Finkers-titel 'Herman Finkers van zijn elpee: Van Zijn Elpee'. Finkers is een aparte figuur in de wereld van het cabaret. De 37-jarige Twent heeft een on verstoorbare wijze van presen teren en een zeer droge humor. Zo zei hij jaren geleden bij zijn start: „Ik slik als Twent de helft van woorden in. Ik moet dus dubbel zoveel tekst schrij ven als een ander en dat is erg knap van mij." Met enkele collega's bekijken we zijn programma en na af loop vraag ik hem wanneer hij een Oudj aarsconference zal ge ven. Hij beleidt eerst daar wei nig puf in te hebben, maar dan klaart zijn gezicht op. „Dat wil ik graag," antwoordt Herman, „maar dan op een andere dag. Maria Onbevlekt Ontvangenis, bijvoorbeeld." Terzake. Het televisie-pro gramma is een uitgewerkte schets, waarin Herman in het huwelijk treedt met de struise jodelzangeres Hilde Knor. Hij „Hilde, weet jij wie ik ben?" Zij: „Ja, ik ruik het aan je stem". Het paar dwaalt min nend door het struweel en be landt in de kerk, waar een wel zeer moderne pastor misprij zend naar de bruidegom in ko- zakkenuniform kijkt en zegt: „Ik krijg de raarste bruide- gommen. Vorige keer had ik er iemand met groen haar. Nou; als ik groen haar had, liet ik het verven." Als we nu nog weten dat Herman ook de pastor speelt, alsmede de organist, alsmede de zingende ceremoniemeester van de bruiloft en nog meer, dan hebben we een bescheiden idee van wat er zondag op het scherm verschijnt. Er zijn sterke liedjes bij en ook zwakke. Niet voor niets is de elpee destijds gestruikeld. 'Waar is de WC?' is een hele sterke en de preek van de pas tor een juweel. We zien nog snel even Dieuwerlje Blok als schoonmaakster en als en geltje. Er zijn ook melige num mers bij die geen indruk ach- Herman Finkers foto archief de stem terlaten. Maar Finkers is Fin kers is Finkers en hem is veel te vergeven. Hij moet het vooral van zijn lakonieke tek sten hebben, minder van zijn liedjes. Herman: „De elpee kwam twee jaar geleden vrij onopge merkt uit. Onder het motto 'Hij zal en moet verkocht worden' hebben we er nu een tv-special van gemaakt met de VARA. Een rooms-rode coalitie dus." Rond de Kerstmis verschijnt Herman Finkers weer voor de buis, deze maal met een teken film waarin hij in het Twentse - met ondertitels - een Kerst verhaal vertelt met als Leitmo tiv 'Kroamschudden in Maria- parochie'. Deze titel verdient enige uitleg, die Herman gaarne verschaft. „Kroam schudden is Twents en dat be tekent op kraamvisite gaan en dan de hand schudden. En Ma- riaparochie is een heel klein plaatsje in het noorden van het land. Het is een tekenfilm, door John Croezen gemaakt. Ik ben zelf niet in beeld. Het is een oud verhaal met nieuwe grappen. De geboorte van Christus vindt plaats in Mariaparochie. Maria zit met Jozef in een boerderij. Gaat de telefoon. Zingt een stem door de hoorn, 'Ave Ma ria'. Maria legt kwaad de hoorn neer en zegt tegen Jozef: 'Het is die hijger weer.'"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29