Vrienden' ioneel eert in Sas DE STEM HERDENKING STERFDAG TUSSEN HET BOEK EN DE FILM John Lennon leeft, maar hoe? toeterdorp ari bekend IMJ Taal van het slib AP PORT Roy Orbison maakte smartlappen van grote schoonheid Nederland 3: twee vaste avonden voor 'kleintjes' I OCCASIONS' KTEN Overval Beroofd Autopapieren gestolen Uitstapjes Onuitstaanbaar Chapman Informanten Epstein Heilige koeien DONDERDAG 8 DECEMBER 1988 ZANGER BEZWIJKT AAN HARTAANVAL van de BMW-deale' Garage Verbrugge B,v' Op papier Klein feest Elk wat wils Te zoetig Hoeselt (B). Bij de aanrijdjjJ werd de personenauto geheel vernield. Persoonlijke ongel lukken deden zich niet voor. MIDDELBURG - De 44-ja.| rige P. L. is dinsdagavond tl zijn fietsenhandel aan 4I Lange Noordstraat in Mgl delburg door twee mannej overvallen. Na een korte worj steling werd hij onder bedreil ging met een mes overmenJ terd en vastgebonden. Bij heJ gevecht liep L. een hoofdj wond op. Hij werd later op a avond door zijn echtgenote de winkel aangetroffen e bevrijd. De daders waren e ondertussen vandoor geg; met kostbare onderdelen varj racefietsen. MIDDELBURG - De 3i.ja.i rige L. H. uit GeertruideiJ berg werd dinsdagavond ]aaJ plotseling aangevallen dm drie jongens toen hij over ij Kousteensedijk wandelde! werd neergeslagen en beroofdl van zijn portefeuille, wa een bedrag van driehondei vijftig gulden in zat. IJZENDIJKE - Mevrou M.D. Van H. uit IJzendijk deed bij de rijkspolitie i Oostburg aangifte van dief-1 stal van haar kentekenbewijJ en andere autopapieren. De, moeten uit haar auto gestolei zijn tussen 2 en 7 decembi toen de personenauto va haar woning in IJzendijk stond. Het linkerportier vai de auto was geforceerd. (mm, oogst '88, werden 63 contract. een prijs van 28,40 tot 28,00 pi nei tegen 29,50. De stemming i De Vereenigde Vrienden' uil| 1 december het traditionele tl van De Vlaanderen te zondag als gastkorps van Vereenigde Vrienden op he najaarsconcert aanwezig. T Toekomst staat onder leidii van Guido Goethals, die kendheid geniet als eerste kla rinettist van het befaamde Bel-] gische militaire groot Hai nie-orkest De Gidsen. Hai nie De Toekomst brengt de vol gende werken ten gehore: Mai van de Koninklijke Milita" School, Lovers Prayer en Bi siliana. Het najaarsconcert bej om 14.30 uur. „Ik geef mijn belastingcenten niet aan ongerichte ontwikkelingshulp aan wie het hardste schreeuwt Drs.P. Hoebink, Derde Wereld Centrum T2 Door Dirk Vellenga Vandaag precies acht jaar geleden werd John Lennon doodgeschoten bij de ingang van het Da- kota-appartement in New York. De donkere, achtste december valt deze keer in een voor Len- non-fans zeer emotionele periode, na het duivelse boek van Albert Goldman en vóór de Neder landse première van de film 'Imagine: John Len non'op 26 januari. John Lennon, de luidruchtigste van de Beatles, is de afgelopen maanden in het slijk gedrukt en de hemel in geprezen. De Amerikaanse biograaf Gold man noemt hem een agressieve verslaafde, die leed aan anore xia nervosa en woordblindheid en zijn homoseksualiteit ver borgen hield. Voor Yoko Ono, de tweede vrouw van Lennon, was hij een God, aan wie de de vote volgelingen dagelijks moeten offeren. De film 'Imagine: John Len non' is samengesteld uit ruim 200 uur film, gemaakt in de pri- vésfeer van John en Yoko. Voor bewerking van al dat intieme materiaal koos Yoko Ono de Amerikaanse producent David Wolper uit, de man van o.a. Roots', 'This is Elvis' en de ope ningsceremonie bij de Olympi sche Spelen van 1984 in Los An geles. Johns leven is nóg be langrijker dan de Spelen, zei Yoko erbij. De film is in een vroeg sta dium bekeken en goedgekeurd door de drie andere Beatles en wordt begeleid door een dub- bel-LP (en CD) en een foto boek. Julian en Sean, de twee zoons van Lennon, doen hun zegje in de film, maar ook tante Mimi, die John heeft opgevoed, en Cynthia, die in een droevige scene uit 1967 de trein nakijkt die de Beatles symbolisch weg haalt uit haar leven. Cynthia Lennon toont zich in de film niet verbitterd. Haar leven ging ook na de scheiding van John niet over rozen. Ze werkte nog twee mislukte hu welijken af en is nu alleen. Fi nancieel zijn er geen proble men, ze heeft een restaurant en ontwerpt de verpakking voor een parfum-firma. raden van elf uit de streek! romende carnaval al bekend I rnavalsstichting De Koeters| idden wie met carnaval 1 pn. hopen we dat de mensen, indij vidueel of in groepsverban meedoen aan de optocht. het er nu naar uitziet, moet» we het komend jaar helaa weer met een grote wage] minder doen." Het programr" voor carnaval is in grote lijn het zelfde, alleen de kroegen-] tocht op zaterdag vervalt jaar. Er is niet voldoen» animo voor. Wat wel gewijzigd is, is samenstelling van het bestuu van de stichting. Wilbert v® Hurck is de nieuwe voorzit» en Edwin de Bock penning'] meester. Drie kandidaten dingen i de titel prins carnaval, b] wordt tijdens het nieuwjaars! bal, dat plaatsvindt in cafe I Oude Raedthuys, dus beken gemaakt. (ADVERTENTIE) De film voert de kijkers van Liverpool tot Central Park in New York. De eerste Beatle-ja- ren staan erop, het bezoek van Lennon aan de kunstgalerie waar Ono exposeerde, de eerste versies van 'Imagine' op de piano en we zien Phil Spector ongemakkelijk meezingen op 'Oh Yoko'. De feestelijke uit stapjes van John, Yoko en de kleine Sean maken duidelijk dat Lennon niet voor honderd procent kluizenaar was. Hij heeft zelf nog commentaar ge leverd bij de beelden. De film van David Wolper is geen kritiekloze lofzang. Er worden door de geïnterview den ook negatieve opmerkin gen gemaakt en tijdens de 'bed- in' van John en Yoko in Mont real gaat tekenaar Al Capp (van 'Li'l Abner') hevig tekeer tegen deze merkwaardige vre- desactie. David Wolper heeft duidelijk laten merken dat hij niet zo'n hoge pet op heeft van de 'peace'-demonstraties van de Lennons in 1969. Elliot Mintz, lang bevriend met de Lennons, zegt in de film zonder pardon dat John na drie borrels onuitstaanbaar was, hij had een afschuwelijke dronk. Het is een van de eigenschap pen die Albert Goldman met satanisch genoegen uit heeft gemeten in zijn boek 'The Lives of John Lennon'. Vooral toen Lennon in de jaren 1973-1975 gedurende 18 maanden in Los Angeles optrok met het dienst meisje May Pang, was er met hem geen land te bezeilen. Goldman voegt aan het be kende verhaal van het 'Lost Weekend' toe dat May Pang door Yoko Ono zelf in John Lennons bed gestopt is. John werd te lastig, hij moest zich maar eens uitleven met een jong grietje (Yoko was zelf ze ven jaar ouder dan John). De heroïne-verslaving van John en Yoko wordt door Gold man extra spannend gemaakt. Het boek begint met de komst van een boodschappenjongen die zijn wekelijkse portie he roine, goed voor 5.000 dollar, af levert. Ono hield haar versla ving verborgen voor John, die op eigen kracht 'clean' was ge worden. De grote Beatle sleet zijn dagen in bed in zijn eigen martelkamer, bang voor voed- mening dat veel popsterren wegzakken in leegheid, wan hoop en bizar gedrag, terwijl de buitenwereld het voetstuk steeds maar hoger blijft ma ken. De glorie van de 'Sixties' heeft een afschuwelijke scha duwzijde. Dat standpunt kan niet zo maar terzijde geschoven wor den, ook niet door een filmpro ject als 'Imagine'. Op schaarse momenten lijkt het boek van Goldman zelfs iets dichter bij de waarheid te liggen dan de film. In de film zie je John en Yoko de liefde bedrijven, een intens gelukkig moment, maar bij Goldman kun je lezen hoe die scene tot stand kwam. John en Yoko hebben een half uur moeten poseren voor een came raploeg. Yoko gaf liggend in structies aan filmer Ethan Russell. Goldmans versie van het scene, die niet zo lang voor Lennons dood werd opgeno men, is minder intiem, maar ook veel minder spontaan. John en Yoko een paar maanden voor de moordaanslag. sel, bang voor lijfelijk contact met mensen. Volgens Goldman treiterden John en Yoko elkaar op een vreselijke manier. Toen Goldman in 1981 na de publicatie van het schokkende boek 'Elvis' besloot zich op John Lennon te storten, klaagde hij over de volstrekte onmogelijkheid door te dringen in de priveé-wereld van de Lennons, tewijl hij toch zo dicht bij het Dakota-gebouw woonde. Hij werd gered door twee informanten. Fred Sea man, secretaris van de Len nons, had direct na de dood van John alle dagboeken en aante keningen gestolen. Hij mocht ze van de rechter niet publice ren, maar praten met de gre tige Goldman was natuurlijk niet verboden. Verder kon Goldman be schikken over de getuigenissen van Marnie Hair, een buur vrouw die vaak bij Yoko Ono op bezoek kwam en heel wat adembenemends te horen kreeg. Ze vertelde dat John in Hamburg Beatles-lid Stu Sut- cliffe had geslagen en geschopt met zijn puntige cowboylaar zen en met een schuldcomplex bleef zitten, toen Stu enige tijd later stierf aan een hersentu mor. Yoko Ono reageerde ver baasd op deze 'onthulling' in het boek. Ze had Marnie nooit zoiets verteld. Kleine aanwijzingen worden door Albert Goldman uitge bouwd tot spectaculaire theo rieën. John zou in de Ham- burgse periode ook een Britse zeeman beroofd en mogelijk zelfs gedood hebben. Het ho- moseksualiteit-verhaal begint bij John Dykings, bijgenaamd Twitchy, die woonde bij Johns moeder Julia. Hij wordt door sommigen homoseksueel ge noemd en wie weet wat de kleine John daarvan 'opgelo pen' heeft! Al eerder is het verhaal opge doken dat John Lennon tijdens een vakantie in Spanje omgang gehad zou hebben met mana ger Brian Epstein. Yoko ont kent het, maar anderen bewe ren dat Lennon het zelf heeft toegegeven. Goldman gaat nog een flinke stap verder, hij be weert dat Epstein altijd Johns grote liefde geweest is. Onbewezen suggesties, over drijvingen, een smalende toon en het ontkennen van de talen ten van John Lennon maken van het boek van Goldman een ongecontroleerde stoot onder de gordel. Maar ook het tegen offensief van het blad Rolling Stone en de Beatle-biografen Philip Norman en Ray Cole man is niet erg overtuigend. Rolling Stone-uitgever Jann Wenner heeft zulke duidelijke connecties met Yoko Ono dat er van onafhankelijkheid nauwe lijks sprake is. Albert Goldman meent dat het 'rock establishment' de eigen heilige koeien verdedigt tegen iedereen die iets negatiefs te melden heeft. De droom van de jaren zestig wordt op een hypo criete manier in stand gehou den. Popjournalisten van bo ven de veertig klampen zich vast aan de schone schijn van jeugd, onschuld, vreugde en vi taliteit, stelt Goldman (zelf 61). Bij het uitpluizen van de le vens van Elvis Presley en John Lennon vormde zich bij hem de Het boek van Goldman wordt in februari in Nederland door Sijthoff uitgebracht en gaat 45 kosten. Ook de film rou leert dan in ons land. Beide vi sies op het leven van Lennon eindigen met die fatale schoten die Mark David Chapman acht jaar geleden loste. Chapman voelde zich een moderne 'Cat cher in the rye', hij wan trouwde volwassenen en zag Lennon als een perverse verra der van de jeugd. 's Avonds tien voor elf hoorde de nachtwaker, die een blad zat te lezen, de schoten. Hij zag Lennon naar zijn ca bine strompelen. Cassetteband jes en een tape-recorder klet terden op de stenen. Wat was er gebeurd als Len non de aanslag had overleefd? Niemand weet het. Zeker is dat hij met een paar snedige op merkingen een einde gemaakt zou hebben aan alle speculaties over zijn leven. De eerlijkheid, die we van hem kennen, zou best eens pijnlijk geweest kun nen zijn voor schandaalschrij vers én verstokte fans. Over de roem van popsterren en de glorie van de jaren zestig heeft John Lennon in ieder ge val zeer nuchtere woorden na gelaten: „Wat de jaren zestig gedaan hebben, was ons attent maken op onze mogelijkheden en verantwoordelijkheden. We kregen geen antwoorden, slechts een vluchtige blik op wat mogelijk was." Door Dirk Vellenga Hendersonville, Tennessee - Roy Orbison is dood. De zanger van 'Pretty Woman', 'It's over' en vele andere hits is bezweken aan een hartaanval. Hij is 52 jaar ge worden. Orbison had een unieke, krachtige en tegelijk trieste stem en zijn nummers wa ren zeer melodieuze kreten van droefenis en eenzaam heid. Zijn leven lang is hij achtervolgd door dramati sche gebeurtenissen. Juist dit jaar leek hij eindelijk in een gelukkiger fase te ra ken. Zijn tv-show met bewon deraars als Bruce Springs teen, Jennifer Warnes, Tom Waits en Elvis Costello maakte ook in Nederland diepe indruk. Roy Orbison had een nieuwe elpee opge nomen en maakte deel uit van de merkwaardige gele genheidsformatie 'Travelin' Wilburys', samen met George Harrison, Bob Dy lan, Jeff Lynne en Tom Pet ty. Zijn stem is onder meer te horen op de veel ge draaide single 'Handle with care'. Orbison werd op 23 april 1936 geboren in Wink, Te xas. In de tweede helft van de jaren vijftig nam hij rock 'n' roll-nummers op in de beroemde studio van Sam Phillips in Memphis. Hij brak niet echt door, zijn uiterlijk (de donkere zonne bril) en zijn statische pre sentatie werkten niet mee. Rond 1960 ging het opeens beter. Met een nieuwe pro ducer vond hij de juiste toon. De hits bleven komen, HILVERSUM (ANP) - De gebruikers van het derde televi sienet zijn in grote lijnen akkoord gegaan met een nieuwe zendindeling. Die brengt vanaf 1 oktober volgend jaar een scherpe scheiding tussen NOS en kleine zendgemachtigden met zich mee. De NOS krijgt in de nieuwe opzet de gele genheid vijf avonden ononderbroken te vullen. Roy Orbison. - fotoap ook toen de Beatles en de Rolling Stones de macht overnamen, 'Only the lone ly', 'It's over', 'Goodnight', Pretty Woman', 'Blue Bayou', 'Crying', 'Running Scared'. Zijn eerste huis in Hen dersonville, net ten noorden van Nashville, brandde af en twee kinderen kwamen daarbij om. Zijn vrouw Claudette overleed na een ongeluk met de motorfiets. Vele jaren speelde hij een onopvallende rol in de mu ziekwereld. Met de steun van popmusici van nu leek hij sterk terug te komen en kreeg hij de waardering die hem eerder was onthouden. Maar de laatste ramp moest nog komen. Eindelijk heeft het noodlot 'Big O' inge haald. De educatieve zendgemachtig den krijgen de beschikking over een avond (maandag) evenals de zendgemachtigden op levensbeschouwelijke grondslag (zondag), zo heeft de NOS gisteren bevestigd. Het voorstel om de avonden te 'kleuren' zal volgende week vrijdag in het NOS-bestuur aan de orde komen. Over de exacte indeling van de ver schillende zendgemachtigden op de hen toegewezen avonden wordt nog verder overleg ge voerd. Een woordvoerder van de IKON, de grootste zendge machtigde in dit blok, toonde zich gisteren tevreden. Teleac, de belangrijkste partner in de nieuwe EDUCOM-combinatie (Teleac, RVU, NOT), is niet he lemaal gelukkig met het be reikte akkoord. Men vindt het jammer dat de spreiding van de programma's over de week van de baan is. De NOS zal in de haar toege wezen zendtijd nog meer dan nu het geval is, herkenbare avonden doorvoeren. Op woensdag ligt de klemtoon op sport en drama, vrijdag en za terdag op cultuur, dinsdag en donderdag op informatieve uit zendingen. De programma's 'TV3' en 'Sport Studio' (nu op maandag) zullen verdwijnen. 'Den Haag Vandaag', 'Uit de kunst' en 'Pa- noramiek' worden opgenomen in een nieuwe informatief pro gramma, dat vijf keer per week om 22 uur wordt uitgezonden. Industrieweg 37 4538 AG Terneuzen Telefoon 01150-811^ Communicerende vaten. Museum Boymans-van Beu lingen, Rotterdam. Open: dinsdag-zondag 10 (zondag 11)-17 uur. Tot 19 juni '89. De ondertitel van deze ex positie luidt: 'beeldtaal van slibversiering op laat-middel- eeuws aardewerk in de Ne derlanden'. Zoals wellicht be kend bezit dit museum de fraaie collectie Van Beunin- gen-de Vriesse. Daaruit is de periode van 1400-1650 gelicht. Het was de Neerlandica drs. Maria Garthoff-Zwaan, die ria deze collectie haar studie over de gedachtenwereld van de late middeleeuwer uitdiep te. Zij bestudeert deze periode a»n de hand van restanten volkstaal, mondelinge overle vering (liedjes), iconografie en materiële cultuur. Dat laatste aspect met name wordt op deze tentoonstelling voor fijn proevers uitgelicht. Er is een tamelijk uitvoerige, en mooi verzorgde catalogus bij ver schenen die dit fenomeen goed toelicht. Slibgoed is gebruiksaarde- werk dat bij vervaardiging awst met slib (mengsel van hjne klei en water) wordt ver- S1«d en daarna van loodgla- auur wordt voorzien. De stuk ken op deze expositie, die tal- nJke varianten van deze mo gelijkheid tonen, worden ver vaardigd in een periode dat net begrip 'kunstenaar' nog met bestond. Nu in onze dagen kunstenaars worstelen met ueze materie en zoeken naar meuwe vormen, kan ik soms met weemoed kijken naar ueze oprechte stukken, die anuit een andere mentaliteit ontstonden. Op de eerste plaats moesten voorwerpen functioneren, zonder meer. Op de tweede plaats waren de stukken dra gers van symbolische tekens, waarmee men probeerde het ongrijpbare (leven en dood) in zijn greep te houden. Om die symbolische tekens ligt bij deze tentoonstelling het ac cent. Het gaat hierbij om figu raties die vruchtbaarheid, herleving en afweer als het ware sacramenteel, als con creet bewerkend, voorstellen. Je vindt ze ook op bouwwer ken uit die periode aange bracht. Bezweringstekens; zwarte kunst. Het door Hitier besmette hakenkruis was bij voorbeeld zo'n decoratief te ken met bedoeling (regenera tie-symbool). In de 17e eeuw werden de bestaande wat ab straherende tekens aangevuld of vervangen door letterte kens, cijfers en bloemen, die ren en vruchten. De symboli sche inhoud blijft hetzelfde. De tentoonstelling laat tal rijke voorbeelden zien en legt - mede via de catalogus - ver- Luc Huijbregts; beeld (Galerie De Verbeelding). banden met oude volkse tek sten, bijbelse voorstelling van zaken en - in een museum - met oude prenten en schilde rijen waarop aardewerk (meestal negatief) een symbo lische functie heeft. 'Commu nicerende vaten' laat u com municeren met een historische mentaliteit, die waarschijnlijk minder historisch is als we mogelijk denken. HE Kookpot met vruchtbaarheidsteken; aardewerk 15e eeuw; hoog 14,3 cm (museum Boymans-Van Beuningen). Werken op papier en beel den. Galerie De Verbeelding, Baarle-Nassau-Hertog, Klok- kenstraat 12. Open: vrijdag 13.30-17 uur en zaterdag en zondag 10-17 uur. Tot 1 janua ri. Het is een trend om onder de noemer 'werken op papier' te exposeren. Dat voegt niets toe aan een eeuwenbestaand gebruik om te tekenen en te schilderen op papier. Krijgt het papier nu dan een nieuwe functie erbij? Er worden col lages mee gemaakt, maar dat is ook niet van gisteren. Door rimpelig opplakken wordt soms met wat reliëf gespeeld. Hier exposeren vier kunste naars, die op een nogal onder scheiden manier óp papier be zig zijn. Opvallend door felle kleur en een soort 'oerschrift' zijn werkstukken van Hans Pee- ters Innemée. Hij heeft een eigen techniek ontwikkeld, vertrekkend vanuit de mono type (afdruk van geschilderde glasplaat e.d.). Zijn tekentaal lijkt als het ware gegrift in in elkaar vervloeide kleurvlak- ken.Heel boeiend om naar te kijken. Malou van Braeckel werkt op zwaarder papier en met monumentale vormen: gróte sombere vlakken, die min of meer rijmen met de beelden van Luc Huijbregts. Beeldachtige tekens. Huij bregts maakte krachtige hou ten vormen als exotische vruchten of totems. Het minu tieus gekerfde en zwart ge maakte hout dematerialiseert en stelt present; geest en ma terie houden elkaar in een lu cide evenwicht. Werk op papier is er ook nog van Fiona van Rossem, die grote pastelachtige vlak ken op een rustgevende ma nier met elkaar in harmonie brengt. Je moet dit durven èn ook kunnen. Nel van Ratin- gens' bladen illustreren een veel nerveuzer schrift. Haar teken- en kleurtaal is nogal wispelturig en kan mij daarom niet zo bekoren. HE 'Feest der kleine For- maatjes'. Boekhandel/Galerie Van Geyt, Steenstraat 20, Hulst. Open: werkdagen van 9.00-12.00 en 14.00-18.00 uur, za. tot 17.00 uur, zo. van 14.00-18.00 uur. Di. gesloten. Tot 12 ja nuari 1989. Volgens de cirkelgang van een jarenlange traditie heeft Boekhandel/Galerie Van Geyt te Hulst ook dit jaar weer een 'Feest der kleine Formaaljes' georganiseerd, een tentoonstelling die ener zijds wil aantonen dat een kunstwerk op klein formaat qua artistieke intensiteit niet voor een groter behoeft onder te doen, anderzijds de bezoe ker in staat stelt voor een klei nere, louter door het formaat bepaalde prijs een origineel kunstwerk te kunnen aanko pen. Dat de Sint-Nicolaas- en Kersttijd de ideale tijd is om dergelijke doelstellingen in de praktijk om te zetten, is zon der meer duidelijk. Het formaat van de dit jaar bijeengebrachte kunstwerken is nog altijd klein te noemen, maar toch over het algemeen wel een slag groter dan vroe ger. Wat geheel ontbreekt zijn de miniaturen, de hoekjes- en gaatjesvullers, die voorheen in groten getale aanwezig wa ren en de verwoede verzame laar met zijn al zo volle huis op het laatste ogenblik toch tot aankoop konden doen overgaan. De formaten die thans ge toond worden, hebben wat meer pretentie, vergen meer ruimte om zich heen en zijn niet zomaar in een verloren hoekje onder te brengen. In elk geval is er keuze en kwali teit genoeg, want de expositie bestaat uit 114 stuks schilde rijtjes, beeldhouwwerk en grafiek. Een greep uit de verzame ling van werk dat ons trof: de kleine in verfijnd, gedempt koloriet gehouden schilde rij Ij es van Harry op de Laak, naakten, landschappen en kinderfiguren, de aquarellen van de Hongaarse schilderes Szikra Zsuzsa, voornamelijk die van stillevens, vrijer en eigener van faktuur en opvat ting dan het werk dat we tot nu toe van haar zagen, een reeks uitgepuurde poëtische etsen van Corrie Blaas, een trits schilderijtjes van de naïeve schilderes Marleen Yserbyt met motieven uit Zeeuwsch-Vlaanderen en fi guur- en landschapsstukken van Jopie Roozenburg. Na tuurlijk is er nog zoveel meer: kleinkeramiek van Jits Bak ker, Anne ten Broeck, grafiek van Wim van der Mey, stille vens van H.J. Slijper, kortom te veel om op te noemen, maar alles zeer de moeite waard! W.E. Grafisch werk van veertien kunstenaars bij Stima, Vos- senberg 12a (naast Makro) in Breda. Open maandag tot en met vrijdag van 10-17 uur, za terdag van 12-17 uur, tot en met 23 december. Stima is een particuliere kunstuitleen die zich in dit eerste jaar van haar bestana vooral op bedrijven heeft ge richt. Om de inmiddels op gang komende belangstelling van privé personen te stimu leren, is er nu voor het eerst een tijdelijke tentoonstelling ingericht. Uit de bestaande collectie van vijfhonderd wer ken, kon een brede keus wor den gemaakt en er is, geheel conform de eisen die deze laatste maand van het jaar stelt, voor elk wat wils. Wie op een breed publierk mikt, dient zijn collectie daar aan aan te passen. Dat heeft Stima gedaan. Op een hoge uitzondering na, is het ge toonde werk gemakkelijk toe gankelijk. de kwaliteit is re delijk tot goed te noemen. Jonge, net afgestudeerde gra fici zitten samen met ouwe rotten in het vak in deze col lectie. Veel adjectieven zijn er op van toepassing, behalve de ex cessieve. Heel agressief of i uitermate somber zult u hier niet aantreffen. Wel kleurrijk, ingetogen, vrolijk en fijnzin nig. Ook wat stijlen betreft is er hier geen duidelijke voor keur aanwezig. Het is evenwel opvallend dat in de grafiek het kleurgebruik een zo dui delijk aanwezig onderdeel van het werk is. Voor lithogra fieën heeft dit weliswaar niets spectaculairs, maar voor bij voorbeeld etsen duidt het toch op een hoge graad van vak manschap. Al met al een ver zameling grafiek die zeker aandacht verdient. L.R. Maria de Ruiter, pastels en deva bronzen, galerie Kersten, Elfhuizen 1, Geertruidenberg, open: woensdag en donderdag van 10-17.30 uur, vrijdag 10-20 uur, zaterdag 10-16 uur, zon dag 14-16 uur, maandag en dinsdag gesloten, tot en met 23 december. In september ontving Maria de Ruiter de eerste prijs op het Salon International du Pastel in Compiegne. Tja, ze kan in derdaad tekenen en de combi natie pastel-linnen doet het heel goed. De Ruiter gebruikt heel veel wit, zodat het natu- relkleurige linnen een ge hoogd effect krijgt, wanneer ze daar op tekent. De zoetige aanpak van de onderwerpen is daarom buitengewoon jam mer. Waarom De Ruiter met haar capaciteiten heeft geko zen voor dromerige, meisjes in tutu's, die wat stijl betreft vol strekt niet zouden opvallen tussen zigeunermeisjes met krokodilletranen, weet ik niet, maar de commercie zal er wel niet vreemd aan zijn. De vrouwelijke naaktstudies wij zen er evenwel op dat ze nog niet definitief voor kunstige sentimentele plaatjes heeft gekozen. De bronzen beeldjes van deva hebben door hun krach tige opgaande houdingen ze ker zeggingskracht en sier lijkheid. Het zijn meestal ge stileerde vrouwenfiguurtjes met hoofddeksels. Esthetiek komt hier voort uit zuivere bedoelingen. Te gedetailleerde gezichtjes, doen enige afbreuk aan de, voor het geheel, toege paste globale behandeling van de vormen. L.R.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21