DE STEM 'Bijna alle grappen moeten kunnen' Hoe Shirley Temple haar moeder en haar kindertijd overleefde JACK SPIJKERMAN, BEKEND VAN RADIO, THEATER EN ROLSTOEL Wibo's positie werd onhoudbaar bij Avro Maartje van Weegen in '89 weg bij Journaal mythe van vertederende film-dreumes nog steeds intact DINSDAG 6 DECEMBER 1988 ILVERSUM - In het Muziekpaviljoen van het mroepkwartier zit Jack Spijkerman tevreden nzijn koninkrijk van techniek. Het enerverende eiuid van de VARA zit midden in zijn 'Steen en een Show'. En hoewel deze dinsdag-radioru- riek van de VARA éen ontspannen indruk naar uiten maakt, en Jack ook achter de microfoon et gekweld overkomt, heerst er toch iets van panning. Telefoonboek Licht Herman Stok Blinden Fout Rick Astley in Ahoy T2 rJanKoesen het rode lampje weer dooft, ten teken dat de spreker 'et meer in de ether zit, leunt hij achterover, de handen de nek. „Vorige week dacht ik toch dat ik te ver was egaan. Ik zeg: 'Mevrouw, u hebt een grote beurt gewon en. Hoe wilt u hem hebben? Van voren of van achte- -n?'" ack Spijkerman kwam enige aren geleden aanstuiven. Hij as het brein achter de toen- alige 'Nachtshow', waarmee e VARA de vele jaren geleden e door de VPRO ingezette for- ule van 'Waldolala' overnam, uziek, stunts, lekkere meiden, estoorde heren en dit alles erweven in een wazig verhaal ver het lief en leed in een chtclub. Jack vertolkte toen e rol van een aan zij n stoel ge- uisterde invalide die het oeiUjk heeft met de stoelgang n dergelijke. Daarna deed hij meer voor de-VARA, maar e 'Nachtshow' bleef hem aan- 'even. Buiten de 'Steen en n Show' heeft hij zaterdag ijkers met Koppen', de op- olger van de roemruchte oie Haan.' In de 'Steen en Been Show' orden schertsprijzen wegge geven, zoals een bosje hernia's en de genoemde grote beurt, maar dat kan ook een Drentse rutsmuts zijn of iets derge- "ks. De winnaars -het is god- nmogelijk om in deze quiz et te winnen- vinden alles errukkelijk. Hun argeloos ge- uk blijft verbazing oproepen. Geen nep, stelt Spijkerman ge rust De mensen reageren echt Maar Spijkerman wil 'genlijk voortleven in zijn eaterwerk in de cabaret groep 'Dubbel en Dwars', aarmee hij jaren geleden be gon en waarmee hij volle zalen trekt en geruststellende recen sies. Een veelzijdig, zij het luid- chtige heer. Zaterdag staat een andere gestalte voor de mi crofoon. Dan geeft Jack onder meer zijn visie op het wereld gebeuren met een aplomb, een "tere zaak waardig. kele dagen na de 'Steen en Been Show' tref ik hem aan in een zolder van een VARA-vil- la, waar hij monter inlichtin gen verschaft. Een verschijning achter wiens vrolijkheid toch we er dan uit. Het is niet mijn bedoeling iemand in de maling te nemen. Bovendien kan het zijn dat je iemand aan de lijn krijgt die zojuist iets afschu welijks is overkomen, zoals een overlijden. Dan kim je natuur lijk niet maken. Vandaar dat we die gesprekken op de band opnemen en pas later uitzen den. Maar voor de rest...Ik heb trouwens nog niet één keer ge hoord dat ik te ver ben ge gaan." Jack Spijkerman was jaren geleden nog leraar Nederlands en handenarbeid bij het mid delbaar onderwijs toen hij zich voornam zijn leven om te bui gen. Eerst het cabaret verove ren, vervolgens radio en tv en tenslotte de paukeslag: een eigen boek. „Alles is vol bracht," vat hij zijn openbare leven samen, doelend op een onlangs verschenen boekje waarin zijn telefoongesprek ken zijn gebundend: 'Vreemd- zinnige Gesprekken.' Hij begon met enkele vrienden een cabaretgroepje waarbij hij zich ook aan enkele instrumen ten vergreep. Zijn eerste open bare optreden vond plaats op het Museumplein, ten tijde van de gigantische demonstratie te gen kernwapens. „Ik stond tus sen alle groten. Herman van Veen, Freek de Jonge. Ik kreeg later op basis van dat optreden een aanbieding van de VARA. En of ik ook maar meteen een licht- en geluidsplan op tafel wilde leggen. Maar daar wist ik niets vaa Ik zei tegen de tech nicus: Als ik opkom, doe je het licht aan en als ik weg ga, doe je het uit." f „Tekst komt bij mij op de eerste plaats. Toen we met ons groepje begonnen, hadden we geen echt programma. We tra den op in heel kleine thea tertjes met tien recensenten en twee betalende bezoekers. Jack Spijkerman, radio- en televisieman bij de VARA, blijft het theater toch het belangrijkste medium vinden. Maar we werden in alle kran- enige idealen branden. „Ik pak ten geprezen en het publiek gewoon enkele dagen voor de stroomde toe. Ik ging leren 'Steen en Been Show' het tele- schrijven en heb heel veel ge- oonboek en bel op de bonne- leerd van Fred Florusse, die bij fooi. De te erge dingen knippen Don Quishocking (overleden cabaretgroep) had gewerkt. Na dit programma kwam 'De kern van de zaak' dat ook heel goed onvangen werd. Dat hebben we 200 keer gespeeld. Ons derde programma was achteraf min der. Dat had wel honderd oor zaken. Om te beginnen was het te snel geschreven. Maar het volgende programma van 'Dubbel en Dwars' was weer heel ontroerend en integer en ik wist absoluut zeker vanaf het begin dat het goed was." Jack Spijkerman wil niet al leen hard naar buiten komen, maar ook zijn zachtere inborst laten zien. „Het theater is daar bij mijn basis. Daar leer je im proviseren. Daar leer je hoe een grap overkomt. Maar bij een microfoon is de afstand met je publiek te groot." De VARA nodigde het verse talent uit, wanhopig op zoek naar nieuwe persoonlijkheden en Spijker man kreeg er nieuwe media bij „Ik mag zeggen dat Herman Stok mijn radiovader is ge weest." Voor de 'Nachtshow' was oorspronkelijk Adelheid Roo- sen gevraagd, een gekende gekke meid waarmee het waarachtig wel moest lukken. Ja, zei deze opkomende ver schijning, dat wil ik wel, maar dan alleen met Jack Spijker man en zijn groep. Van enige verwantschap met 'Waldolala' wil Spijkerman niets weten. Enigzins korzelig: „Van de 'Nachtshow', die me nog steeds achtervolgt, hoewel er maar zes afleveringen van zijn geweest, heb ik een hoop geleerd. En ik word er nog steeds over aangesproken, hoe wel het al minstens twee jaar geleden was. Ik was niet hele maal tevreden, maar ik wist wel dat het spraakmakend zou worden. Maar die show botste met mijn theaterwerk. De mensen kwamen niet meer in mijn theater. Ze zeiden: 'Die rolstoel, daar hoef ik niet naar toe.' Ik werd met die stoel geasso cieerd, alsof ik niet anders had gedaan. Over die rolstoel heb ik vaak te van alles te horen ge kregen, maar nooit van mensen die er zelf in zaten. Toen ik in de 'Nachtshow' liet zien, hoe moeilijk het is om in een rol stoel naar het toilet te gaan, vielen daar veel mensen over, behalve de invaliden, want die zeiden: 'Zo is het precies. Wij kunnen nergens naar het toi let.'" „Ik vind dat vrijwel alle grap pen mogen," zegt Jack Spijker man. „Maar ze moeten wel een achtergrond hebben. Zo heb ik in mijn theater ook een kwar tier voor de blinden. Maar ik heb dan ook een poos in het Bartholomeus Instituut voor blinden in Zeist gewerkt en weet waar ik het over heb. Ik doe dat item niet zo maar. En zo donder ik ergens over, om dat ik obstakels niet kan zien. De mensen die denken dat ik dan spot, die hebben het niet gesnapt. Maar een grap moet ergens over gaan, het moet geen grap omwille van de grap zijn. Hij moet een achtergrond hebben. Grappen over Surina- mers die bruin zijn, dat mag. Maar grappen over Surina- mers in de WW, dat mag weer niet. Want dan klopt de basis van de grap niet meer. En er is ook verschil waar je een grap plaatst. In het theater kun je er op door gaan, kun je inhaken op de reactie van het publiek. Je kunt er bij wijze van spreken wel een kwartier over doen. Bij de radio komt er gelijk een plaat over. Je helpt dan je eigen grap om zeep. In het theater heb ik ook meer ruimte om te improviseren. Ik zet de mensen op een spoor en kan er dan met mimiek en ge baar op inhaken. Dat gaat bij de radio niet. Bij de radio schrijf ik van te voren mijn hele programma uit. Dit doe ik om te voorkomen dat ik in Rauwigheden verval. Ik heb op papier mijn basis. Ik bereid mijn aankondiging zeer goed voor. Lukt iets niet met impro viseren, dan kan ik nog altijd op mijn papieren tekst terug vallen. 'Spijkers met Koppen' kost me een halve week van voorbereiding. Ik onderschat het publiek niet. Dat is wel het stomste watje kunt doen." „Ik overval de mensen met mijn telefoontjes. Maar zodra ze mee gaan spelen, en leuk willen doen, haak ik af. Ik wil dat ze puur en echt reageren. Door Jan Koesen HILVERSUM - De Ondernemingsraad van de AVRO wil voor 1 januari een interim manager van buiten. Deze moet de crisis be zweren, ontstaan rond programma-directeur Wibo van de Linde. Officieel heeft Van de Linde vorige week meegedeeld, dat hij om persoonlijke redenen uit de directie stapt. Dit besluit zou in goede harmonie geno men zijn met de lei ding van de AVRO. Maar er is vele meer aan de hand. Donkere wolken hebben zich samenge trokken boven Wibo en zijn baas, AVRO's voor zitter Mr. Gerard Wallis de Vries. Vijf jaar gele den haalde Wallis tegen de zin van het AVRO- personeel de golden boy van concurrent de TROS in huis: Wibo van de Lin de. Wibo kreeg alle vol machten nodig voor een schoonmaak. Al jaren heeft het in tern gerommeld bij de Avro, maar de onvrede werd steeds binnen het gebouw gehouden. Veer tien dagen geleden echter schreef de Onderne mingsraad een vertrou welijke brief aan voor zitter Wallis die uitlekte in de pers. De OR gaf 'uiting aan zijn grote zorg over de huidige si tuatie bij het AVRO-be- drijf. Voorts deelde de Wibo van de Linde foto anp OR mede dat het ver trouwen in directie en management tot een mi nimum was gedaald. Van Wibo's plannen was niet of nauwelijks iets gerealiseerd. Al in oktober had de OR aan Van de Linde tekst en uitleg gevraagd, maar niets vernomen, reden waarom men zich nu maar tot de voorzitter had gewend, hoewel de voorzitter formeel ge sproken niets met de OR te maken heeft. OR-voorzitter Nico Leenders zegt dat de OR heeft besloten om voorlo pig niet meer te reageren. „Wij geven geen com mentaar, hebben we af gesproken. Maar ja, als u constateert, dat vijf jaar Wibo zijn tegengevallen, dan kan ik u dat niet be letten. Geen enkel bedrijf vindt het leuk de vuile was buiten te hangen. Wij willen voor I januari een interim-manager van buiten af. Het bedrijf heeft nu vooral rust no- dig." Maar het gaat wel eens fout. En altijd proberen ze terug te pak ken. Kijk, we weten allemaal dat er hondestront op straat ligt, maar op een dag trappen we er allemaal toch in. Weke lijks proberen ze ook mij te grazen te nemen. Studenten zijn daar goed ia Of ik op het Malieveld wil verschijnen? Ja, zeg ik, maar Spijkerman komt mooi niet. Ik ben nu bezig met een nieuw theaterprogramma: 'Er staat een gek om de hoek.' In maart ga ik daarmee try- outen. In januari komt er waarschijnlijk iets van mij op de televisie. Wat, dat kan en wil ik niet zeggea Het moet een verrassing blijven, maar ik denk dat het leuk wordt." Wil je een grafschrift op je zelf maken, vraag ik Jack als hij mij vraagt of ik nog een scherpzinnige opmerking heb. Hij veert gelukzalig op. „Even denken...ik wil hoe dan ook rij mend ten onder gaan." Hij denkt een volle minuut na, haalt adem, kijkt me aan, pre velt met de lippen, een halve minuut gaat voorbij. Dan volgt het resultaat van dit zichtbare denken. „Hier ligt Spijkerman tenslotte - Na te denken over grappen met botten." Hij is niet tevreden. „Het kan mooier, als je me nog een tel geeft...het is mooier als ik met 'lijk' ein dig-O ja, ik heb het. 'Nog is het met Spijkerman niet gedaan - Hij denkt na over grappen die over lijken gaan.' En weer der tig seconden later: „Verdomd, daar zit onbedoeld een goede woordspeling achter." HILVERSUM (ANP) - Maartje van Weegen (38) verlaat het NOS-journaal om een talkshow voor de KRO te gaan presenteren. Het programma zal vanaf 1 oktober 1989 wekelijks op het scherm komen. Dat heeft de KRO bekendge maakt. Het is de bedoeling dat Maartje van Weegen tot augustus 1989 het NOS- journaal blijft presenteren. Maartje van Weegen zegt zich 'enorm te verheugen op het oude nest terug te keren'. Ze heeft vóór ze naar het NOS- journaal ging dertien jaar bij de KRO gewerkt. Ze begon daar in 1971. Voor de KRO-te- levisie presenteerde zij onder meer de programma's 'Studio vrij' en 'Cijfers en letters' en voor KRO-radiÓ"'Ratel', de ac tualiteitenrubriek 'Echo' en 'Op de valreep' (met Aad van den Heuvel). 1 Drie jaar lang heeft zij het radio-programma 'Met het oog op morgen gepresenteerd' voor de NOS en tevens was zij ge spreksleidster van 'Het Capi- tool'. De afgelopen vier jaar was Maarfje van Weegen re dactrice/presentatrice van het NOS-journaal, waarvan de Maartje van Weegen. - foto nos eerste drie jaar van het half zes-journaal en het laatste half jaar van het acht uur-journaal. DEN HAAG 9ANP) - De popzanger Rick Astley treedt donderdag 23 fe bruari op in sportpaleis Ahoy' in Rotterdam. Het is een eenmalig optreden. Het concert in Nederland maakt deel uit van het eerste Europese tournee van Astley. Mojo concerts heeft dat giste ren meegedeeld. D®°r Bernard Levin Shirley Temple was vroeg verduiveld muzikaal en had een fantastisch ge voel voor ritmiek. Die kwaliteiten zouden echter oeperkt zijn gebleven tot wat rondhupsen voor de grammofoon in de huiska mer en ze zou een onschul- jage, onbezorgde jeugd ge- aad hebben, als moeder vertrude Temple zich niet aad voorgenomen een step van haar dochter te ma- Het verwezenlijken van haar ambities ging gepaard met meedogenloze vastbera denheid, dat Gertrude daar mee haar dochters jeugd stal nop het altaar van roem, pu berteit en geld legde. Shir- vLlt kinderjaren werden ëootferd aan de ambities van rf moeder en aan de vertroe- «iwoede van het filmmin- nende publiek. Lo:'®prankel, Shirley, spran- 1 'bitjde zonder ophouden Gertrudes bevel, toen haar schat, vóór haar derde jaar, elke dag uren doorbracht op de dansschool. Tegen de tijd dat ze zes jaar oud was, had ze 27 films gemaakt. En in de volgende vier jaar kwamen er nog eens 13 bij. Toen ze vijf jaar oud was, ontving ze vijf honderd brieven per dag. Op zevenjarige leeftijd had ze alle kas-records over de hele wereld gebroken en op haar elfde verdiende ze zeshon derdduizend gulden per jaar. Ze moet zonder meer over een uitzonderlijk sterke ge steldheid hebben beschikt, zo wel lichamelijk als geestelijk. In het boek 'Hollywood Lolita' van Marianne Sinclair (dat onlangs uitkwam en een ta melijk oversexed verhaal is over vrouwelijke kindster retjes) worden talloze actri- cetjes genoemd die blijvend letsel hebben overgehouden aan hun kinderlijke roem. Shirley Temple overleefde het schijnbaar ongeschonden. De pas verschenen biogra fie van de de hand van Anne Edwards geeft een aardige in druk van haar kindercarrië- re: „Op vierjarige leeftijd pa radeerde Sirley voor de came ra's, gekleed in een Mexicaans bloesje dat de schouders bloot liet, met daaronder een luier. In haar krullenbos stak een enorme roos en ze droeg een frivole, roze satijnen kouse band vlak onder haar rech terknie." Aanvankelijk speelde ze kleine rolletjes in korte films. En, als Gertrude er niet was geweest, zou het waarschijn lijk daarbij gebleven zijn. Ma Temple zeurde en regelde en dwong net zolang, tot haar lieveling de hoofdrol kreeg toegewezen. Er dienden ech ter nog twee hindernissen ge nomen te worden. Shirley speelde nu alleen in kinder films, maar ze moest in vol wassen films sprankelen. Dat lukte moeiteloos. Ten tweede moest Shirley van kindster retje een volwassen actrice worden. Die tweede overgang mislukte. Haar filmcarrière eindigde toen ze 21 jaar was, alhoewel ze daarna nog wel eens op de televisie verscheen. Shirley's eerste huwelijk was een ramp, maar er is geen re den om te veronderstellen dat haar bizarre opvoeding schuld was aan deze misluk king. In elk geval trouwde ze vrij snel daarna opnieuw en deze tweede verbintenis houdt al bijna veertig jaar stand. Nadat haar kandi daatsstelling voor het Ameri kaanse Congres zonder resul taat was gebleven, werd ze benoemd tot lid van de Ame rikaanse afvaardiging'van de Verenigde Naties. Daarna werd ze nog ambassadrice in Ghana en Chef Protocol van het Witte Huis. Shirley Temples carrière bij de overheid lijkt nu ten einde, maar ze zet zich nog steeds in voor ideële zaken als onderzoek naar multiple scle rose. Ze is nu een onberispe lijke en onopvallende vrouw. Dat was wel anders toen ze als zesjarige dreumes om ringd werd door lijfwachten, honderden miljoenen mensen Shirley Temple verschijnt nog af en toe in het open baar. Op de achtergrond is te zien hoe ze er uit zag als kindsterretje. fotoap over de hele wereld in de rij stonden om haar films te zien en Thomas Mann en Eleanor Roosevelt er naar hunkerden om een audiëntie met haar te hebben. De media schonken net zoveel aandacht schonken aan haar eerste filmkus als aan het nieuws over de beurscrisis. Acteur Dickie Moore, door wie Shirley werd gekust, ging er zelfs bijna aan onderdoor. „Fotografen van alle zich zelf respecterende kranten en tijdschriften waren op de set om de gebeurtenis vast te leg gen", herinnert hij zich. „Ik was doorweekt van het zweet. Toen ik Shirley kuste, hoopte ik dat niemand mijn vrese lijke geheim zou ontdekken: ik had nog nooit een meisje gezoend, laat staan de 'Prin ses van de Wereld'. Wat moest ik doen als ik een erectie kreeg! Mijn verwarring was compleet toen Shirley zich stijf tegen me aandrukte. Een allesverlammende angst maakte zich van me meester." Shirley's optreden was zo zelfverzekerd en geraffineerd dat het een wijdverspreide gedachte was dat ze een lilli putter was. Onderwerp voor speculatie was ook de vraag of het kind besefte waarmee ze bezig was, of ze wist dat haar geflirt seksuele gevoe lens opriep bij het mannelijke publiek. Alhoewel de Anne Edwards dit aspect niet heeft onder zocht in haar biografie, geloof ik dat de kleine Shirley niet begreep wat voor effect ze had, dat ze zelfs niet doorhad dat ze een bepaald effect had. Producers, regisseurs en waarschijnlijk ook Mams, wisten dat wel. Waar ik be nieuwd naar ben is of de vol wassen Shirley Temple ooit haar oude films bekeken heeft. En zo ja, of de duide lijke seksuele implicaties haar niet met afschuw ver vulden. Een mogelijk nog in teressantere vraag luidt: zou het 'Shirley Temple feno meen' vandaag de dag kans van bestaan hebben? Of eer der: zou het toegelaten wor den? Sue Lyon die de rol van Lo lita speelde in de film naar het boek vaii Nabokov, was duidelijk een aankomend filmsterretje in plaats van een vroegrijp nimfje. Hollywood deinsde er voor terug om de Lolita in de film precies zo voor te stellen als Nabokov in zijn boek had gedaan. Desal niettemin ruïneerde de film het leven van Sue Lyon, zoals afgeleid kan worden uit haar dramatische reeks huwelij ken en krankzinnige, veelei sende levensstijl. Iii de dagen van Shirley Tem ple uitte de verwoesting van een kinderleven zich vaak op andere wijze: „Op 11 april 1938, spande de 23-jarige Jac kie Coogan een rechtsgeding aan tegen zijn moeder en stiefvader om nog iets terug te krijgen van de naar schatting vier miljoen dollar die hij in de twintiger jaren als kind sterretje verdiend had. Het geval van Freddie Bartholo mew was bijna net zo bekend als dat van Coogan. Bartholo mew verscheen ongeveer twee maal per maand voor de rechter, omdat hij 27 verschil lende processen had lopen Het fortuin dat Bartholomew als kind bijeen had geacteerd werd tot op de laatste cent ge spendeerd aan de rechtsza ken." Ook het trieste lot van Judy Garland geeft voldoende aan hoe verwerpelijk het is om vroeg rijp talent koste wat kost te stimuleren en uit te buiten. Toch, na al die tientallen jaren dat Shirley Temple uit het voetlicht is verdwenen, weigert de hele wereld de krullebol die 'Animal crac kers in my soup, Lions and ti gers loop the loop' zong, te vergeten. Toen ze in 1972 een borstamputatie onderging, arriveerden er postzakken vol met brieven in het ziekenhuis. (c) THE SUNDAY TIMES, LONDEN V/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23