Zuiver Ichots rden Milieuvervuiling veel erger dan gedacht SMIT-KROES WIL AUTOMOBILIST IN TREIN EN BUS HEBBEN M iiiimuin-b roodprij s gefaseerd afgeschaft Lippenblaasjes? Dania&tzen Verantwoordelijkheid paspoort ook bij Binnenlandse Zaken Daniëls I JeireiHd Maximumleeftijd voor studiebeurs kan omhoog BINNENLAND T5 DE STEM BINNENLAND DONDERDAG 1 DECEMBER 1988 DEN HAAG - De helft van de autorijders in het woonwerk-verkeer moet binnen twintig jaar het openbaar vervoer in. Het aantal verkeersdoden dient met 50 procent te worden teruggebracht, het verkeerslawaai moet drastisch omlaag en er zou geen enkle auto meer mogen rijden zonder katalysator. DEETMAN: VOORTZETTING OVERLEG Echinaciri doelgericht Geet nu een blijvend en waardevol oosters geschenk Overheid geeft 500 miljoen teveel uit Te weinig uranium in Petten voor kernbom Internationale drugsbende opgerold Schipper gaat goedkoop telefoneren Transavia wil meer vliegtuigen Kamer vertrouwt Suriname Actie onderwijsbonden tegen banenverlies T28 ;skeuring blJ ,e®n Zinvol acht hij de vel bij de beveili- iloed voor transfu- :els, en als de we- 'an besmetting ten lat van gezondheid eling van de per- estie en de betrok- sastrichtse collega jenoot, hoogleraar Isrecht en WVC- seur r.H.Roscam Ab- nt hem daarin. Als idt zij verplicht tes- ntasting van de pri- zet het recht op druk. Ongevraagd gt de Maastrichtse is in strijd met de En artsen die het maken misbruik nacht, van hun mo- iitie. 'apandreou zo bang :r toch nogongeluk- e beruchte 'Brugge- "ouw Thatcher, sep- waarin zij met han- e Europese eenwor- met opzet al door geringsleider op de aar wat als door een nerking van deze of h in de pan slaat? van Buitenlandse :iegetrouwhun rege- 'ezellen, kunnen niet n-Oosten heen. De n zullen alles in het de Grieken van een ite erkenning van de t af te houden, die in Europa toch al e historische banden en de Sovjetunie, zou r kunnen doorschie- e premier, met lede .oe 'zijn' agenda door ureaucratie is uitge- es op alles om op zijn arische' verklaring te mag nu zijn histori- l herschrijven, maar It door elf collega's itgehouden. Alsof het tterschap niet heeft Europa' al volop over de Spanjaarden en d jaar wacht. Papan- in weer alle tijd om ïliefde, zijn eigen land van de Pasok te wij- onisch aangedreven m en go§dprenver- e steden Voorstudie kosten een miljoen. 5 in de stadelectrisch wegen daarbuiten op rijden. Voorstudie in en een miljoen. ing van treinen die bel minder lawaai an de huidige. On- tot 1995 en daarna ding van deze trei- sten voor rekening ipenbaar vervoerbe- :n de industrie. Ont- g van een stille auto- derzoek in 1989, kos- V en W een half mil- ndering vanhetaan- toffers onder fietsers fietsers door veiliger iten en een versnelde /an onveilige fietspa- rijkswegen. Hieraan t en W 1,2 miljoen ex- aar tot het jaar 2000. enten met meer dan woners die erin sla- geparkeerde blik in de tad en in voor 1960 ge- wijken in drie jaar tien procent te ver- u, krijgen een premie, beschikbaar bedrag 300 miljoen gulden. s de Raad toch geen laakt met de behande- van. Er staat de wer- nog een andere weg ;ij kunnen de vakbon- schakelen. Er bestaat ior niets een Europees id van Vakverenigin- ok zonder de onmach- ropese Commissie mag ub in staat worden voor bestaande be- ïing van werknemers, rschillend ook per land, omen. EW pleegt tot nu toe end bij Europese orga- belangen van werkne- ,e bepleiten. Een werk- die niet voldoet om a een sociaal gezicht te Daarvoor zai een e 'sociale strijd' nodig nobilisatie, een krach- ;em, marsen, protesten. ok terugdraaien en de edenis zich laten herha- 'illen werknemers echt ouden aan medezeggen- in de bednjven, dan zij met tomeloze ener- if aan het werk moeten. alleen het Evy staat e vooravond van een aanpak. Aan het rus- ventje van Jan <je Ar_ komt ook een einde. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De bodem on der de bossen verzuurt in een alarmerend tempo. Op sommige plaatsen op de Ve- luwe, in de Achterhoek, Noord-Limburg en Oost- Brabant is het grondwater al zo verzuurd dat de drink waternorm wordt over schreden. De verzuring wordt vooral veroorzaakt door aluminium en stikstof, waarvan het merendeel af komstig is van de land bouw. Dit blijkt uit een rapport over de ernst van de verzuring dat gisteren door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Mi lieuhygiëne (RIVM) openbaar werd gemaakt. Hoofdconclusie in het rapport: de verzuring is ernstiger dan we dachten en vooral de effecten op lange ter mijn zijn onrustbarend. Met name de verzuring van de bosbodems door aluminium baart het RIVM grote zorgen, bleek uit de toelichting van projectleider dr. ir. T. Schnei der. Nitraat kan uit het water worden gehaald maar alumi nium niet. Deze stof bedreigt ook de volksgezonheid en wordt in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer, een vroeg intredende seniliteit. De waterverzuring is al doorgedrongen tot diepten van vier tot zes meter. „Als nu iedere verzuring wordt gestopt, worden de vervuilingen plaat selijk nog eeuwen lang aange troffen. Pas bij de volgende ijs tijd zullen we er vanaf zijn", voorspelde onderzoeker Van Breemen van het RIVM, die beklemtoonde dat alleen de bosbodems en niet de land bouwgronden zijn onderzocht. De bodemverzuring en de zure neerslag vanuit de lucht vermoorden de bossen. Het RIVM heeft nu harde cijfers waaruit blijkt dat nog minder dan de helft van de bossen in Nederland vitaal is. De bossen in de Achterhoek, de Peel, de Gelderse Vallei en op de Ve- luwe zijn er zo slecht aan toe dat een droog jaar of extreme vorst de genadeslag voor deze bossen zullen zijn, aldus onder zoeker Bervaes van het Wage- ningse instituut De Dorsch- kamp. Het RIVM bevestigde giste ren de bewering van de milieu beweging dat de techniek te weinig soelaas biedt om de ver zuring te stoppen. Inkrimping van veestapel en het autover keer is daarom hard nodig. Ook projectleider Schneider er kende dat technische maatre gelen voor de landbouw èn het autoverkeer onvoldoende zijn om de verzuring terug te bren gen naar een aanvaardbaar ni veau. „Het wachten is op een vol strekt andere verbrandingsmo tor", aldus Schneider. De mi nisters Nijpels en Smit-Kroes beweren daarentegen dat auto's door de katalysator 70 tot 90 procent schoner worden. Het onderzoek van het RIVM kostte vijftig miljoen gulden en dat geld is betaald door de mi nisteries van Landbouw, Mi lieubeheer en Volksgezondheid. Auto wordt veel duurder Van onze Haagse redactie Bovendien worden de gebruikskosten van de auto tot de helft duurder en gaan de tarieven voor openbaar vervoer omhoog. Dit alles wil minister Smit- Kroes (Verkeer en Waterstaat) voor het jaar 2010 hebben gere geld. Lukt dat niet dan zit Ne derland rond die tijd potdicht. De milieuvervuiling is onaan vaardbaar, aldus de minister. Met deze maatregelen in het gisteren gepresenteerde Struc tuurschema Verkeer en Ver voer (SW), zou er ruimte zijn voor een groei van het autoge bruik met 55 procent. De pijlers van het SW zijn verbetering en uitbreiding van het wegennet, het spoorvervoer en de vaarwegen, waarmee een bedrag van 33 miljard gulden is gemoeid. Bijna twintig miljard hiervan is bestemd voor de we gen, voornamelijk in de Rand stad en in de gebieden waar het goederenvervoer naar de buur landen door gaat. Voor bussen en carpooling worden aparte rijbanen vrijge maakt. Doorgaand verkeer wordt gescheiden van bestem- minsgverkeer waardoor het fi leprobleem fors zou teruglopen. In 1995 wordt het zogenaamde rekening rijden ingevoerd. De automobilist betaalt dan maandelijks een bedrag dat is gebaseerd op de wegen en tijd stippen waarop is gereden. In Nederland gaan drie types treinen rijden; de hogesnel heidstrein (snelheid meer dan 200 km), de Eurocity (tussen 160 en 200 km) en de Intercity (120 tot 160 km). De hogesnelheids trein verbindt Amsterdam/ Rotterdam met België en Frankrijk. De Eurocity spoort tussen de stedelijke knooppun ten in de Randstad en in het oosten en zuiden van het land en sluit aan op het Europese treinennet. Het streekvervoer in lande lijke gebieden wordt afge schaft. Buurtbussen en taxi's moeten deze taak overnemen. Voor het vervoer in de stadsge westen trekt Smit-Kroes vier miljard gulden uit, voor het vervoer in middelgrote en klei nere steden is 400 miljoen be schikbaar. De minister meent dat de in zet van treinen ertoe leidt dat de maximale reistijd binnen een stadsgewest naar concen traties van bedrijven en kanto ren nooit langer dan drie kwartier gaat duren. De rivieren de Westerschel- de, Rijn, Waal en Oude Maas zijn aangewezen tot de belang rijkste routes voor de binnen vaart. De bewindsvrouw gelooft rotsvast in het slagen van haar Plannen. „Ik ben er apetrots op, maar ik realiseer me ook dat ik hiermee op een ongelooflijke manier mijn nek uitsteek." Minder vertrouwen lijkt ze te hebben in haar poging de auto mobilist de trein in te krijgen. „Als je die de auto wil uitkrij gen, moet je hem er horizontaal uitdragen." De meerderhied van de Tweede Kamer, CDA en WD, steunt de plannen van de mi nister. Het CDA: „Het is terecht dat mogelijkheden worden ont wikkeld om irihoud te geven aan Nederland-Distributie land, vooral in het licht van de vrije interne markt." WD: „Het is een goede zaak dat er nu een voornemen van de rege ring ligt. Het is een samenhan gende aanpak." De PvdA vindt dat het ka- bine veel te laat de stagnatie in he verkeer gaat aanpakken. „Er zijn intussen kostbare ja ren verloren gegaan." De PvdA vindt dat de samenhang tusen de plannen overeind moet blij ven en dat 'modieuze losse din gen zoals radarafstandsbewa- king' niet mogen overheersen. „En tekening rijden is géén al ternatief voor beter openbaar vervoer." D66 is teleurgesteld in het SW en betwijfelt of de maat regelen krachtig genoeg zijn. Minister Smit-Kroes moest voor de presentatie van de verkeersnota door een gordijn van fietsbellen die door leden van de fietsersbond ENFB waren opgehangen. Leden van de bond hebben felle kritiek op de nieuwe nota. - fotoanp „Een krachtige sturing is nood zakelijk want de huidige groei van het autoverkeer is een on aanvaardbare aanslag op het milieu" De PPR vindt dat de minister de milieuproblemen niet serieus neemt. „Ze maakt geen duidelijk keuzes. Gevolg: meer wegen, meer auto's, meer treinen en meer bussen. Het is vooral meer, maar niet beter." DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Evenhuis van Eco nomische Zaken is bereid te bezien of de minimum broodprijs in fases kan worden afgebouwd in plaats van in één keer. Met dit uitgangspunt gaat hij binnenkort overleggen met de broodbranche en het produktschap voor granen, zaden en peulvruchten dat de prijzen vast stelt. Hij denkt dat komend voorjaar besluiten kunnen vallen. Evenhuis kwam hiermee tege moet aan een unanieme wens van de Tweede Kamer tijdens een overleg met de commissie midden- en kleinbedrijf. De minimumbroodprijs is nu vastgesteld op 1,84 gulden, in clusief BTW. De werkelijke prijs ligt daar ver onder, onge veer op 1,10 tot 1,25 gulden. De staatssecretaris wilde aanvan kelijk de minimumbroodprijs per 1 juli 1989 loslaten. Nu wordt gedacht aan drie fasen, aflopend eind 1990. De staatssecretaris haalde met zijn tegemoetkoming een al eerder ingediende motie van Schaefer (PvdA) en Groenman (D66) ten dele onderuit. Ook deze kamerleden pleitten voor een gefaseerde afbouw van de minimumbroodprijs, maar dachten aan een langere ter mijn dan drie jaar. Een ander element van deze motie was een geleidelijke en minder plotselinge opheffing van de regeling die bedoeld is om een beheersing van de pro- duktiecapaciteit te bereiken. Schaefer wil ook daar mati ging in het tempo en zal de nu wat uitgeklede motie in gewij zigde vorm handhaven. Hij krijgt daarin in ieder geval geen bijval van Evenhuis, noch van de twee regeringspartijen WD en CDA. De uit 1975 daterende maat regel loopt af op 31 december van dit jaar en is volgens de bewindsman, Schartman (CDA) en Van Erp (WD) dan overbodig geworden. De be staande overcapaciteit zou te verwaarlozen zijn. VU (ADVERTENTIES) 12 years old, pure malt whisky. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Minister Deetman (Onderwijs) is bereid de leeftijd waarop studenten nog aanspraak kunnen maken op studiefinanciering, te verhogen. Geneeskrachtig middel op natuurlijke basis. Vraag uw drogist of apotheker. De minister heeft dit gisteren in een brief aan de studenten organisaties LSVb en ISO laten weten. In die brief nodigt Deet man de studentenbonden uit voor een nieuw overleg. Deetman besloot in septem ber, na hard aandringen van met name de CDA-fractie in de Kamer, de maximum-leeftijd voor de studiefinanciering te verlagen van 30 naar 27. De maatregel diende als alterna tieve bezuiniging: door de leef tijdgrens te verlagen, kon de minister afzien van zijn oor spronkelijke plan om de (gra tis) aanvullende beurs voor studenten met minder welva rende ouders te schrappen. De minister laat nu blijken bereid te zijn terug te willen keren op zijn schreden. Maar dat mag geen extra geld kosten. Een hogere leeftijdsgrens is al leen mogelijk als elders binnen het budget van studiefinancie ring bezuinigd wordt, maakt Deetman duidelijk. In zijn brief blijkt de minis ter bereid te zijn op een aantal andere punten het maandag schijnbaar vastgelopen overleg met de studenten voort te zet ten. Hij wil onder meer praten over de hoogte van het audito renfonds (bedoeld voor studen ten die buiten eigen schuld lan ger dan zes jaar over hun stu die doen), de korte universi taire opleidingen voor afgestu deerden in het hoger beroeps onderwijs en de kortingen op het budget voor de universitei ten. Deetman schrijft de studen tenorganisaties dat hij het maandag gevoerde overleg ('hoewel wij het op een groot aantal punten niet eens zijn') toch als 'zinvol' heeft ervaren. Hij vindt op een aantal onder delen een vervolg-overleg 'in de rede liggen'. Deetman heeft gisteren in antwoord op schriftelijke vra gen van de Tweede Kamer er geen onduidelijkheid over la ten bestaan dat alle 550.000 stu denten met ingang van 1 sep tember 1989 verplicht worden een ov-jaarkaart te nemen. De oppositie en het CDA hadden bij de minister aangedrongen op gedeeltelijke invoering op basis van vrijwilligheid. Dat kan absoluut niet, aldus Deet man, onder meer omdat dat veel te veel administratieve rompslomp met zich mee brengt. (ADVERTENTIE) BOCHARA 30 x 30 van 39.-nu voor.25 BELOUTCH ±70x15 van 70.-nu voor 35 GH0RBAND ±50x10 van 75.-nu voor50 KARACHI ±30x15 van 50.-nu voor.35 BELOUTCH 35 x35 van 125.- nu voor.75 BOCHARA 50 x50 van 125.- nu voor75 KARACHI ±70x15 van 75.-nu voor 55 l-TABRIZ ±60 x40 van 95.-nu voor.... 60 BOCHARA 65 x50 van 195.- nu voor105 BOCHARA 90 x30 van 150.- nu voor.85 Kom kijken en overtuig ui! BELOUTCH 130x90 van 395.- nu voor. BOCHARA 125 x 65 van 395.- nu voor. I-TABRIZ 95 x60 van 235.- nu voor BOCHARA 60 x60 van 195.-nu voor. I-HAMADAN 140 x 75 van 475.- nu voor. BOCHARA 125 x 50 van 320.- nu voor. I-KIRMAN 120 x60 van 350.- nu voor. BELOUTCH 115x85 van 325.-nu voor. BOCHARA 95 X 50 van 225.- nu voor I-HEREZ 165 x 95 van 650.- nu voor. 250.- 275.- 175.- 145.- 295.- 220.- 250.- 195.- 150.- 435.- Hoek Ginnekenslf v Coothplein Breda ZIE ONZE ETALAGES Donderdag en vrijdag koopavond 076-214666 Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De PvdA- fractie zal volgende week bij het debat over de breuk met paspoortfabrikant KEP erop aandringen het depar tement van Binnenlandse Zaken veel meer te betrek ken bij de ontwikkeling van een nieuwe paspoort naar Europese snit. Minister Van den Broek (Bui tenlandse Zaken) zal daarmee volgens de PvdA zijn verant woordelijkheid voor het pas poortproject voortaan moeten delen met zijn collega Van Dijk van Binnenlandse Zaken. Tot dit standpunt is de PvdA-fractie gisteravond ge komen. De fractie volgt hier mee de lijn van voormalig PvdA-kamerlid Meijer bij de behandeling van het enquete- rapport over het paspoort. De PvdA vindt dat niet Buiten landse Zaken, maar Binnen landse Zaken het 'kern-minis terie' is bij de uitgifte van pas poorten. PvdA-woordvoerder De Vis ser vindt dat Buitenlandse Za ken veel te slecht is toegerust om een paspoort goed te ont wikkelen en hij wijst hierbij op het verleden. De fractie wil echter niet dat Buitenlandse Zaken geheel buiten spel wordt gezet. Naar verwachting zal De Visser de Kamer vragen zich uit te spreken voor een grotere rol van Binnenlandse Zaken bij het nieuwe paspoort. CDA en VVD zijn het hele maal niet eens met deze visie van de PvdA. WD-kamerlid Wiebenga meent overigens wel dat de gemeente (en daarmee indirect Binnenlandse Zaken) het beheer over persoonsgege vens moeten houden. In de op zet van het paspoort a la KEP beheerde de paspoortfabrikant veel gegevens. Voor zover die nog in bezit bij KEP zijn, moe ten die terug naar de gemeen ten, aldus Wiebenga. Van Wee zei is van mening dat er niet hoeft te worden getwijfeld aan de capaciteiten van Buiten landse Zaken om een nieuw paspoort te ontwikkelen. De afgelopen jaren is de ver houding tussen de ministeries van Buitenlandse en Binnen landse Zaken bij de voorberei ding van het nieuwe Europese paspoort uiterst gespannen ge weest. Deze 'stammenoorlog' mondde uiteindelijk na een in greep van premier Lubbers persoonlijk uit in een overwin ning voor Buitenlandse Zaken. Hierdoor vielen de voorkeurs- kandidaten van Binnenlandse Zaken voor de produktie van het paspoort - de Staatsdruk kerij en Enschedé - uit de boot. J J/ <V V5 Weet u nog dat we vroeger op school leerden zingen van 'De grote stille heide'? Wie weet wordt dat liedje nog wel geleerd, maar de schooljeugd zal steeds meer moeite krijgen zich er ook maar iets bij voor te stellen. Van al onze heide is namelijk nog maar 7 procent over. Dus dat groot en stil kan er wel af. Onze hei wordt overwoekerd met gras. Herbeplanten zou niet alleen een heidens karwei zijn, het is ook volstrekt nutteloos. De hei heeft geen levensvatbaarheid meer. De oorzaak is maar weer eens de verzuring. Uit een gisteren gepresenteerd rapport blijkt dat die verzuring nog een paar lan de grootste zwartkijkers verwachtten. keer erger is dan Ik kan er dus weinig aan doen dat dit een zuur stukje wordt. Zolang er in dit land bijvoorbeeld nog boerenbazen beweren dat de ammoniak-uitstoot helemaal niet zo erg is, zal ik zure smoelen moeten blijven trekken. Er komt zoveel zure troep uit onze lucht gevallen dat meer en meer zaken er door aangetast hebben. Zouden we bij voorbeeld op dit moment wel een fraudebestendig paspoort hebben dan was het nog maar de vraag of het ook zuurbe- stendig zou zijn. Als je al niet het zuur krijgt van alle troep die er in ons eten zit dan wordt ons wel op deze manier het leven zuur gemaakt. We moeten straks van ons zuur verdiende geld steeds verder weg zien te komen om nog van wat ongeschonden stukjes natuur te kunnen genieten. Zou de Cöte d'Azur nog kun nen? MERIJN NIEUWSOVERZICHT DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft op dit moment te ma ken met een overschrijding van de rijksuitgaven voor 1988 van per saldo 530 miljoen gulden ten opzichte van de stand van za ken op Prinsjesdag. Dat blijkt uit de zogenoemde 'Najaarsnota' van minister Ruding (Financiën), die woensdag naar de Kamer is gestuurd. Het beeld van de uitvoering van de begroting 1988 is niet com pleet. Voor het totaalbeeld zijn de uiteindelijke aardgasbaten, belastingontvangsten en de opbrengsten uit de verkoop van staatsdeelnemingen van belang. Het volgende overzicht van de begrotingsuitvoering, de komt begin volgend jaar. DEN HAAG (ANP) - In Petten ligt in ieder geval op dit mo ment niet voldoende hoog verrijkt uranium om er een kernwa pen van te kunnen produceren. Daarvoor is meer dan het vijf voudige nodig. Dit uranium is in principe wel geschikt voor kernwapens, maar heeft dan nog wel vele bewerkingen nodig. Dat bleek uit de woorden van minister De Korte (Economische Zaken) in een vergadering met een Kamercommissie. 100 kilo hash zat verborgen in pallets. -fotoanp UTRECHT (ANP) - Met de aanhouding afgelopen vrijdag in Amsterdam van drie Nederlanders heeft de politie een belang rijke internationaal opererende drugsbende opgerold en de in ternationale drugshandel een gevoelige klap toegebracht. Dat heeft een woordvoerder van de Utrechtse politie meegedeeld De drie mannen hadden 100 kilo hasj bij zich (straatwaarde 1,5 miljoen gulden). DEN HAAG (ANP) - Vanaf 1 januari 1989 kunnen schippers 's avonds na zessen en in het weekeinde tegen zestig procent van het normale tarief vanaf hun schip met de 'autotelefoon' ge sprekken voeren. Minister Smit-Kroes kondigt dit aan in een brief aan de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat hierover donderdag wordt gedebatteerd met de minister van verkeer en waterstaat. SCHIPHOL (ANP) - Transavia Airlines wil in de jaren '93-'94 haar vloot uitbreiden tot ruim twintig toestellen. Dit heeft Transavia-directeur P. Legro meegedeeld. De maatschappij, waarin de KLM sedert april van dit jaar een belang heeft van veertig procent, heeft nu 13 vliegtuigen van het type Boeing 737 in verschillende uitvoeringen. Vier vliegtuigen van dit type zijn in bestelling, waarvan er twee in 1989 en twee in 1990 aan de vloot zullen worden toegevoegd. DEN HAAG (ANP) - Een ruime meerderheid in de Tweede Ka mer stelt vertrouwen in de pogingen die Suriname in het werk stelt voor het economisch en democratisch herstel. Dat bleek woensdag na afloop van een onderhoud van de vaste Kamer commissies voor buitenlandse zaken en ontwikkelingssamen werking met de leiders van de Surinaamse Front-regering. De regeringspartijen CDA en WD zijn er voorstander van volgend jaar mei in principe 200 miljoen gulden op de begro ting van Ontwikkelingssamenwerking vrij te maken voor Su riname. Dat verklaarden de woordvoerders van de coalitie, Aarts en Weisglas. Naar hun mening bestaat hierover ook met de PvdA 'geen principieel verschil van opvatting.' DEN HAAG - De onderwij svakbonden schakelen de commis sie-Albeda in om te voorkomen dat minister Deetman (Onder wijs) doorgaat met bezuinigen op kleine scholen. Deetman wil voor het komend jaar 40 miljoen en de jaren daarop 100 mil joen verdienen door de personeelssterkte van kleine scholen in basis- en voortgezet onderwijs in te krimpen. Voor de bonden is dat onaanvaardbaar. Zij vrezen het verlies van 1500 arbeidsplaatsen. Het steekt hen bovendien dat Deet man geen geld wil uittrekken voor een sociaal plan. Overleg tussen de bonden en de minister liep gisteren definitief stuk. Deetman maakte de bonden duidelijk dat hij niet van zins is zijn plan terug te draaien, omdat hij anders geld tekort komt,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 3