Zuiver
Ichots
rden
Milieuvervuiling veel erger dan gedacht
SMIT-KROES WIL AUTOMOBILIST IN TREIN EN BUS HEBBEN
M iiiimuin-b roodprij s
gefaseerd afgeschaft
Lippenblaasjes?
Dania&tzen
Verantwoordelijkheid paspoort
ook bij Binnenlandse Zaken
Daniëls
I JeireiHd
Maximumleeftijd voor
studiebeurs kan omhoog
BINNENLAND
T5
DE STEM BINNENLAND DONDERDAG 1 DECEMBER 1988
DEN HAAG - De helft van de autorijders in het
woonwerk-verkeer moet binnen twintig jaar het
openbaar vervoer in. Het aantal verkeersdoden
dient met 50 procent te worden teruggebracht,
het verkeerslawaai moet drastisch omlaag en er
zou geen enkle auto meer mogen rijden zonder
katalysator.
DEETMAN: VOORTZETTING OVERLEG
Echinaciri doelgericht
Geet nu een blijvend en
waardevol oosters geschenk
Overheid geeft 500 miljoen teveel uit
Te weinig uranium in Petten voor kernbom
Internationale drugsbende opgerold
Schipper gaat goedkoop telefoneren
Transavia wil meer vliegtuigen
Kamer vertrouwt Suriname
Actie onderwijsbonden tegen banenverlies
T28
;skeuring blJ ,e®n
Zinvol acht hij de
vel bij de beveili-
iloed voor transfu-
:els, en als de we-
'an besmetting ten
lat van gezondheid
eling van de per-
estie en de betrok-
sastrichtse collega
jenoot, hoogleraar
Isrecht en WVC-
seur
r.H.Roscam Ab-
nt hem daarin. Als
idt zij verplicht tes-
ntasting van de pri-
zet het recht op
druk. Ongevraagd
gt de Maastrichtse
is in strijd met de
En artsen die het
maken misbruik
nacht, van hun mo-
iitie.
'apandreou zo bang
:r toch nogongeluk-
e beruchte 'Brugge-
"ouw Thatcher, sep-
waarin zij met han-
e Europese eenwor-
met opzet al door
geringsleider op de
aar wat als door een
nerking van deze of
h in de pan slaat?
van Buitenlandse
:iegetrouwhun rege-
'ezellen, kunnen niet
n-Oosten heen. De
n zullen alles in het
de Grieken van een
ite erkenning van de
t af te houden,
die in Europa toch al
e historische banden
en de Sovjetunie, zou
r kunnen doorschie-
e premier, met lede
.oe 'zijn' agenda door
ureaucratie is uitge-
es op alles om op zijn
arische' verklaring te
mag nu zijn histori-
l herschrijven, maar
It door elf collega's
itgehouden. Alsof het
tterschap niet heeft
Europa' al volop over
de Spanjaarden en
d jaar wacht. Papan-
in weer alle tijd om
ïliefde, zijn eigen land
van de Pasok te wij-
onisch aangedreven
m en go§dprenver-
e steden Voorstudie
kosten een miljoen.
5 in de stadelectrisch
wegen daarbuiten op
rijden. Voorstudie in
en een miljoen.
ing van treinen die
bel minder lawaai
an de huidige. On-
tot 1995 en daarna
ding van deze trei-
sten voor rekening
ipenbaar vervoerbe-
:n de industrie. Ont-
g van een stille auto-
derzoek in 1989, kos-
V en W een half mil-
ndering vanhetaan-
toffers onder fietsers
fietsers door veiliger
iten en een versnelde
/an onveilige fietspa-
rijkswegen. Hieraan
t en W 1,2 miljoen ex-
aar tot het jaar 2000.
enten met meer dan
woners die erin sla-
geparkeerde blik in de
tad en in voor 1960 ge-
wijken in drie jaar
tien procent te ver-
u, krijgen een premie,
beschikbaar bedrag
300 miljoen gulden.
s de Raad toch geen
laakt met de behande-
van. Er staat de wer-
nog een andere weg
;ij kunnen de vakbon-
schakelen. Er bestaat
ior niets een Europees
id van Vakverenigin-
ok zonder de onmach-
ropese Commissie mag
ub in staat worden
voor bestaande be-
ïing van werknemers,
rschillend ook per land,
omen.
EW pleegt tot nu toe
end bij Europese orga-
belangen van werkne-
,e bepleiten. Een werk-
die niet voldoet om
a een sociaal gezicht te
Daarvoor zai een
e 'sociale strijd' nodig
nobilisatie, een krach-
;em, marsen, protesten.
ok terugdraaien en de
edenis zich laten herha-
'illen werknemers echt
ouden aan medezeggen-
in de bednjven, dan
zij met tomeloze ener-
if aan het werk moeten.
alleen het Evy staat
e vooravond van een
aanpak. Aan het rus-
ventje van Jan <je Ar_
komt ook een einde.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De bodem on
der de bossen verzuurt in
een alarmerend tempo. Op
sommige plaatsen op de Ve-
luwe, in de Achterhoek,
Noord-Limburg en Oost-
Brabant is het grondwater
al zo verzuurd dat de drink
waternorm wordt over
schreden. De verzuring
wordt vooral veroorzaakt
door aluminium en stikstof,
waarvan het merendeel af
komstig is van de land
bouw.
Dit blijkt uit een rapport over
de ernst van de verzuring dat
gisteren door het Rijksinstituut
voor Volksgezondheid en Mi
lieuhygiëne (RIVM) openbaar
werd gemaakt. Hoofdconclusie
in het rapport: de verzuring is
ernstiger dan we dachten en
vooral de effecten op lange ter
mijn zijn onrustbarend.
Met name de verzuring van
de bosbodems door aluminium
baart het RIVM grote zorgen,
bleek uit de toelichting van
projectleider dr. ir. T. Schnei
der. Nitraat kan uit het water
worden gehaald maar alumi
nium niet. Deze stof bedreigt
ook de volksgezonheid en
wordt in verband gebracht met
de ziekte van Alzheimer, een
vroeg intredende seniliteit.
De waterverzuring is al
doorgedrongen tot diepten van
vier tot zes meter. „Als nu
iedere verzuring wordt gestopt,
worden de vervuilingen plaat
selijk nog eeuwen lang aange
troffen. Pas bij de volgende ijs
tijd zullen we er vanaf zijn",
voorspelde onderzoeker Van
Breemen van het RIVM, die
beklemtoonde dat alleen de
bosbodems en niet de land
bouwgronden zijn onderzocht.
De bodemverzuring en de
zure neerslag vanuit de lucht
vermoorden de bossen. Het
RIVM heeft nu harde cijfers
waaruit blijkt dat nog minder
dan de helft van de bossen in
Nederland vitaal is. De bossen
in de Achterhoek, de Peel, de
Gelderse Vallei en op de Ve-
luwe zijn er zo slecht aan toe
dat een droog jaar of extreme
vorst de genadeslag voor deze
bossen zullen zijn, aldus onder
zoeker Bervaes van het Wage-
ningse instituut De Dorsch-
kamp.
Het RIVM bevestigde giste
ren de bewering van de milieu
beweging dat de techniek te
weinig soelaas biedt om de ver
zuring te stoppen. Inkrimping
van veestapel en het autover
keer is daarom hard nodig. Ook
projectleider Schneider er
kende dat technische maatre
gelen voor de landbouw èn het
autoverkeer onvoldoende zijn
om de verzuring terug te bren
gen naar een aanvaardbaar ni
veau.
„Het wachten is op een vol
strekt andere verbrandingsmo
tor", aldus Schneider. De mi
nisters Nijpels en Smit-Kroes
beweren daarentegen dat
auto's door de katalysator 70
tot 90 procent schoner worden.
Het onderzoek van het RIVM
kostte vijftig miljoen gulden en
dat geld is betaald door de mi
nisteries van Landbouw, Mi
lieubeheer en Volksgezondheid.
Auto wordt veel duurder
Van onze Haagse redactie
Bovendien worden de gebruikskosten van de auto tot de
helft duurder en gaan de tarieven voor openbaar vervoer
omhoog.
Dit alles wil minister Smit-
Kroes (Verkeer en Waterstaat)
voor het jaar 2010 hebben gere
geld. Lukt dat niet dan zit Ne
derland rond die tijd potdicht.
De milieuvervuiling is onaan
vaardbaar, aldus de minister.
Met deze maatregelen in het
gisteren gepresenteerde Struc
tuurschema Verkeer en Ver
voer (SW), zou er ruimte zijn
voor een groei van het autoge
bruik met 55 procent.
De pijlers van het SW zijn
verbetering en uitbreiding van
het wegennet, het spoorvervoer
en de vaarwegen, waarmee een
bedrag van 33 miljard gulden is
gemoeid. Bijna twintig miljard
hiervan is bestemd voor de we
gen, voornamelijk in de Rand
stad en in de gebieden waar het
goederenvervoer naar de buur
landen door gaat.
Voor bussen en carpooling
worden aparte rijbanen vrijge
maakt. Doorgaand verkeer
wordt gescheiden van bestem-
minsgverkeer waardoor het fi
leprobleem fors zou teruglopen.
In 1995 wordt het zogenaamde
rekening rijden ingevoerd. De
automobilist betaalt dan
maandelijks een bedrag dat is
gebaseerd op de wegen en tijd
stippen waarop is gereden.
In Nederland gaan drie types
treinen rijden; de hogesnel
heidstrein (snelheid meer dan
200 km), de Eurocity (tussen 160
en 200 km) en de Intercity (120
tot 160 km). De hogesnelheids
trein verbindt Amsterdam/
Rotterdam met België en
Frankrijk. De Eurocity spoort
tussen de stedelijke knooppun
ten in de Randstad en in het
oosten en zuiden van het land
en sluit aan op het Europese
treinennet.
Het streekvervoer in lande
lijke gebieden wordt afge
schaft. Buurtbussen en taxi's
moeten deze taak overnemen.
Voor het vervoer in de stadsge
westen trekt Smit-Kroes vier
miljard gulden uit, voor het
vervoer in middelgrote en klei
nere steden is 400 miljoen be
schikbaar.
De minister meent dat de in
zet van treinen ertoe leidt dat
de maximale reistijd binnen
een stadsgewest naar concen
traties van bedrijven en kanto
ren nooit langer dan drie
kwartier gaat duren.
De rivieren de Westerschel-
de, Rijn, Waal en Oude Maas
zijn aangewezen tot de belang
rijkste routes voor de binnen
vaart.
De bewindsvrouw gelooft
rotsvast in het slagen van haar
Plannen. „Ik ben er apetrots op,
maar ik realiseer me ook dat ik
hiermee op een ongelooflijke
manier mijn nek uitsteek."
Minder vertrouwen lijkt ze te
hebben in haar poging de auto
mobilist de trein in te krijgen.
„Als je die de auto wil uitkrij
gen, moet je hem er horizontaal
uitdragen."
De meerderhied van de
Tweede Kamer, CDA en WD,
steunt de plannen van de mi
nister. Het CDA: „Het is terecht
dat mogelijkheden worden ont
wikkeld om irihoud te geven
aan Nederland-Distributie
land, vooral in het licht van de
vrije interne markt." WD:
„Het is een goede zaak dat er
nu een voornemen van de rege
ring ligt. Het is een samenhan
gende aanpak."
De PvdA vindt dat het ka-
bine veel te laat de stagnatie in
he verkeer gaat aanpakken.
„Er zijn intussen kostbare ja
ren verloren gegaan." De PvdA
vindt dat de samenhang tusen
de plannen overeind moet blij
ven en dat 'modieuze losse din
gen zoals radarafstandsbewa-
king' niet mogen overheersen.
„En tekening rijden is géén al
ternatief voor beter openbaar
vervoer."
D66 is teleurgesteld in het
SW en betwijfelt of de maat
regelen krachtig genoeg zijn.
Minister Smit-Kroes moest voor de presentatie van de verkeersnota door een gordijn van fietsbellen die door leden van de
fietsersbond ENFB waren opgehangen. Leden van de bond hebben felle kritiek op de nieuwe nota. - fotoanp
„Een krachtige sturing is nood
zakelijk want de huidige groei
van het autoverkeer is een on
aanvaardbare aanslag op het
milieu" De PPR vindt dat de
minister de milieuproblemen
niet serieus neemt. „Ze maakt
geen duidelijk keuzes. Gevolg:
meer wegen, meer auto's, meer
treinen en meer bussen. Het is
vooral meer, maar niet beter."
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Evenhuis van Eco
nomische Zaken is bereid te bezien of de minimum
broodprijs in fases kan worden afgebouwd in plaats van
in één keer. Met dit uitgangspunt gaat hij binnenkort
overleggen met de broodbranche en het produktschap
voor granen, zaden en peulvruchten dat de prijzen vast
stelt. Hij denkt dat komend voorjaar besluiten kunnen
vallen.
Evenhuis kwam hiermee tege
moet aan een unanieme wens
van de Tweede Kamer tijdens
een overleg met de commissie
midden- en kleinbedrijf.
De minimumbroodprijs is nu
vastgesteld op 1,84 gulden, in
clusief BTW. De werkelijke
prijs ligt daar ver onder, onge
veer op 1,10 tot 1,25 gulden. De
staatssecretaris wilde aanvan
kelijk de minimumbroodprijs
per 1 juli 1989 loslaten. Nu
wordt gedacht aan drie fasen,
aflopend eind 1990.
De staatssecretaris haalde
met zijn tegemoetkoming een
al eerder ingediende motie van
Schaefer (PvdA) en Groenman
(D66) ten dele onderuit. Ook
deze kamerleden pleitten voor
een gefaseerde afbouw van de
minimumbroodprijs, maar
dachten aan een langere ter
mijn dan drie jaar.
Een ander element van deze
motie was een geleidelijke en
minder plotselinge opheffing
van de regeling die bedoeld is
om een beheersing van de pro-
duktiecapaciteit te bereiken.
Schaefer wil ook daar mati
ging in het tempo en zal de nu
wat uitgeklede motie in gewij
zigde vorm handhaven. Hij
krijgt daarin in ieder geval
geen bijval van Evenhuis, noch
van de twee regeringspartijen
WD en CDA.
De uit 1975 daterende maat
regel loopt af op 31 december
van dit jaar en is volgens de
bewindsman, Schartman
(CDA) en Van Erp (WD) dan
overbodig geworden. De be
staande overcapaciteit zou te
verwaarlozen zijn.
VU
(ADVERTENTIES)
12 years old,
pure malt whisky.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Minister Deetman (Onderwijs) is bereid de
leeftijd waarop studenten nog aanspraak kunnen maken
op studiefinanciering, te verhogen.
Geneeskrachtig
middel op
natuurlijke
basis.
Vraag uw drogist of apotheker.
De minister heeft dit gisteren
in een brief aan de studenten
organisaties LSVb en ISO laten
weten. In die brief nodigt Deet
man de studentenbonden uit
voor een nieuw overleg.
Deetman besloot in septem
ber, na hard aandringen van
met name de CDA-fractie in de
Kamer, de maximum-leeftijd
voor de studiefinanciering te
verlagen van 30 naar 27. De
maatregel diende als alterna
tieve bezuiniging: door de leef
tijdgrens te verlagen, kon de
minister afzien van zijn oor
spronkelijke plan om de (gra
tis) aanvullende beurs voor
studenten met minder welva
rende ouders te schrappen.
De minister laat nu blijken
bereid te zijn terug te willen
keren op zijn schreden. Maar
dat mag geen extra geld kosten.
Een hogere leeftijdsgrens is al
leen mogelijk als elders binnen
het budget van studiefinancie
ring bezuinigd wordt, maakt
Deetman duidelijk.
In zijn brief blijkt de minis
ter bereid te zijn op een aantal
andere punten het maandag
schijnbaar vastgelopen overleg
met de studenten voort te zet
ten. Hij wil onder meer praten
over de hoogte van het audito
renfonds (bedoeld voor studen
ten die buiten eigen schuld lan
ger dan zes jaar over hun stu
die doen), de korte universi
taire opleidingen voor afgestu
deerden in het hoger beroeps
onderwijs en de kortingen op
het budget voor de universitei
ten.
Deetman schrijft de studen
tenorganisaties dat hij het
maandag gevoerde overleg
('hoewel wij het op een groot
aantal punten niet eens zijn')
toch als 'zinvol' heeft ervaren.
Hij vindt op een aantal onder
delen een vervolg-overleg 'in
de rede liggen'.
Deetman heeft gisteren in
antwoord op schriftelijke vra
gen van de Tweede Kamer er
geen onduidelijkheid over la
ten bestaan dat alle 550.000 stu
denten met ingang van 1 sep
tember 1989 verplicht worden
een ov-jaarkaart te nemen. De
oppositie en het CDA hadden
bij de minister aangedrongen
op gedeeltelijke invoering op
basis van vrijwilligheid. Dat
kan absoluut niet, aldus Deet
man, onder meer omdat dat
veel te veel administratieve
rompslomp met zich mee
brengt.
(ADVERTENTIE)
BOCHARA 30 x 30 van 39.-nu voor.25
BELOUTCH ±70x15 van 70.-nu voor 35
GH0RBAND ±50x10 van 75.-nu voor50
KARACHI ±30x15 van 50.-nu voor.35
BELOUTCH 35 x35 van 125.- nu voor.75
BOCHARA 50 x50 van 125.- nu voor75
KARACHI ±70x15 van 75.-nu voor 55
l-TABRIZ ±60 x40 van 95.-nu voor.... 60
BOCHARA 65 x50 van 195.- nu voor105
BOCHARA 90 x30 van 150.- nu voor.85
Kom kijken en overtuig ui!
BELOUTCH 130x90 van 395.- nu voor.
BOCHARA 125 x 65 van 395.- nu voor.
I-TABRIZ 95 x60 van 235.- nu voor
BOCHARA 60 x60 van 195.-nu voor.
I-HAMADAN 140 x 75 van 475.- nu voor.
BOCHARA 125 x 50 van 320.- nu voor.
I-KIRMAN 120 x60 van 350.- nu voor.
BELOUTCH 115x85 van 325.-nu voor.
BOCHARA 95 X 50 van 225.- nu voor
I-HEREZ 165 x 95 van 650.- nu voor.
250.-
275.-
175.-
145.-
295.-
220.-
250.-
195.-
150.-
435.-
Hoek Ginnekenslf
v Coothplein Breda
ZIE ONZE ETALAGES Donderdag en vrijdag koopavond 076-214666
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De PvdA-
fractie zal volgende week
bij het debat over de breuk
met paspoortfabrikant KEP
erop aandringen het depar
tement van Binnenlandse
Zaken veel meer te betrek
ken bij de ontwikkeling van
een nieuwe paspoort naar
Europese snit.
Minister Van den Broek (Bui
tenlandse Zaken) zal daarmee
volgens de PvdA zijn verant
woordelijkheid voor het pas
poortproject voortaan moeten
delen met zijn collega Van Dijk
van Binnenlandse Zaken.
Tot dit standpunt is de
PvdA-fractie gisteravond ge
komen. De fractie volgt hier
mee de lijn van voormalig
PvdA-kamerlid Meijer bij de
behandeling van het enquete-
rapport over het paspoort. De
PvdA vindt dat niet Buiten
landse Zaken, maar Binnen
landse Zaken het 'kern-minis
terie' is bij de uitgifte van pas
poorten.
PvdA-woordvoerder De Vis
ser vindt dat Buitenlandse Za
ken veel te slecht is toegerust
om een paspoort goed te ont
wikkelen en hij wijst hierbij op
het verleden. De fractie wil
echter niet dat Buitenlandse
Zaken geheel buiten spel wordt
gezet. Naar verwachting zal De
Visser de Kamer vragen zich
uit te spreken voor een grotere
rol van Binnenlandse Zaken bij
het nieuwe paspoort.
CDA en VVD zijn het hele
maal niet eens met deze visie
van de PvdA. WD-kamerlid
Wiebenga meent overigens wel
dat de gemeente (en daarmee
indirect Binnenlandse Zaken)
het beheer over persoonsgege
vens moeten houden. In de op
zet van het paspoort a la KEP
beheerde de paspoortfabrikant
veel gegevens. Voor zover die
nog in bezit bij KEP zijn, moe
ten die terug naar de gemeen
ten, aldus Wiebenga. Van Wee
zei is van mening dat er niet
hoeft te worden getwijfeld aan
de capaciteiten van Buiten
landse Zaken om een nieuw
paspoort te ontwikkelen.
De afgelopen jaren is de ver
houding tussen de ministeries
van Buitenlandse en Binnen
landse Zaken bij de voorberei
ding van het nieuwe Europese
paspoort uiterst gespannen ge
weest. Deze 'stammenoorlog'
mondde uiteindelijk na een in
greep van premier Lubbers
persoonlijk uit in een overwin
ning voor Buitenlandse Zaken.
Hierdoor vielen de voorkeurs-
kandidaten van Binnenlandse
Zaken voor de produktie van
het paspoort - de Staatsdruk
kerij en Enschedé - uit de boot.
J
J/ <V V5
Weet u nog dat we vroeger op school leerden zingen van 'De
grote stille heide'? Wie weet wordt dat liedje nog wel geleerd,
maar de schooljeugd zal steeds meer moeite krijgen zich er ook
maar iets bij voor te stellen.
Van al onze heide is namelijk nog maar 7 procent over. Dus
dat groot en stil kan er wel af.
Onze hei wordt overwoekerd met gras. Herbeplanten zou niet
alleen een heidens karwei zijn, het is ook volstrekt nutteloos.
De hei heeft geen levensvatbaarheid meer.
De oorzaak is maar weer eens de verzuring. Uit een gisteren
gepresenteerd rapport blijkt dat die verzuring nog een paar
lan de grootste zwartkijkers verwachtten.
keer erger is dan
Ik kan er dus weinig aan doen dat dit een zuur stukje wordt.
Zolang er in dit land bijvoorbeeld nog boerenbazen beweren
dat de ammoniak-uitstoot helemaal niet zo erg is, zal ik zure
smoelen moeten blijven trekken.
Er komt zoveel zure troep uit onze lucht gevallen dat meer
en meer zaken er door aangetast hebben. Zouden we bij
voorbeeld op dit moment wel een fraudebestendig paspoort
hebben dan was het nog maar de vraag of het ook zuurbe-
stendig zou zijn.
Als je al niet het zuur krijgt van alle troep die er in ons eten zit
dan wordt ons wel op deze manier het leven zuur gemaakt.
We moeten straks van ons zuur verdiende geld steeds verder
weg zien te komen om nog van wat ongeschonden stukjes
natuur te kunnen genieten. Zou de Cöte d'Azur nog kun
nen?
MERIJN
NIEUWSOVERZICHT
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft op dit moment te ma
ken met een overschrijding van de rijksuitgaven voor 1988 van
per saldo 530 miljoen gulden ten opzichte van de stand van za
ken op Prinsjesdag. Dat blijkt uit de zogenoemde 'Najaarsnota'
van minister Ruding (Financiën), die woensdag naar de Kamer
is gestuurd.
Het beeld van de uitvoering van de begroting 1988 is niet com
pleet. Voor het totaalbeeld zijn de uiteindelijke aardgasbaten,
belastingontvangsten en de opbrengsten uit de verkoop van
staatsdeelnemingen van belang. Het volgende overzicht van de
begrotingsuitvoering, de komt begin volgend jaar.
DEN HAAG (ANP) - In Petten ligt in ieder geval op dit mo
ment niet voldoende hoog verrijkt uranium om er een kernwa
pen van te kunnen produceren. Daarvoor is meer dan het vijf
voudige nodig. Dit uranium is in principe wel geschikt voor
kernwapens, maar heeft dan nog wel vele bewerkingen nodig.
Dat bleek uit de woorden van minister De Korte (Economische
Zaken) in een vergadering met een Kamercommissie.
100 kilo hash zat verborgen in pallets. -fotoanp
UTRECHT (ANP) - Met de aanhouding afgelopen vrijdag in
Amsterdam van drie Nederlanders heeft de politie een belang
rijke internationaal opererende drugsbende opgerold en de in
ternationale drugshandel een gevoelige klap toegebracht. Dat
heeft een woordvoerder van de Utrechtse politie meegedeeld
De drie mannen hadden 100 kilo hasj bij zich (straatwaarde 1,5
miljoen gulden).
DEN HAAG (ANP) - Vanaf 1 januari 1989 kunnen schippers 's
avonds na zessen en in het weekeinde tegen zestig procent van
het normale tarief vanaf hun schip met de 'autotelefoon' ge
sprekken voeren. Minister Smit-Kroes kondigt dit aan in een
brief aan de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat hierover
donderdag wordt gedebatteerd met de minister van verkeer en
waterstaat.
SCHIPHOL (ANP) - Transavia Airlines wil in de jaren '93-'94
haar vloot uitbreiden tot ruim twintig toestellen. Dit heeft
Transavia-directeur P. Legro meegedeeld. De maatschappij,
waarin de KLM sedert april van dit jaar een belang heeft van
veertig procent, heeft nu 13 vliegtuigen van het type Boeing 737
in verschillende uitvoeringen. Vier vliegtuigen van dit type
zijn in bestelling, waarvan er twee in 1989 en twee in 1990 aan
de vloot zullen worden toegevoegd.
DEN HAAG (ANP) - Een ruime meerderheid in de Tweede Ka
mer stelt vertrouwen in de pogingen die Suriname in het werk
stelt voor het economisch en democratisch herstel. Dat bleek
woensdag na afloop van een onderhoud van de vaste Kamer
commissies voor buitenlandse zaken en ontwikkelingssamen
werking met de leiders van de Surinaamse Front-regering.
De regeringspartijen CDA en WD zijn er voorstander van
volgend jaar mei in principe 200 miljoen gulden op de begro
ting van Ontwikkelingssamenwerking vrij te maken voor Su
riname. Dat verklaarden de woordvoerders van de coalitie,
Aarts en Weisglas. Naar hun mening bestaat hierover ook met
de PvdA 'geen principieel verschil van opvatting.'
DEN HAAG - De onderwij svakbonden schakelen de commis
sie-Albeda in om te voorkomen dat minister Deetman (Onder
wijs) doorgaat met bezuinigen op kleine scholen. Deetman wil
voor het komend jaar 40 miljoen en de jaren daarop 100 mil
joen verdienen door de personeelssterkte van kleine scholen in
basis- en voortgezet onderwijs in te krimpen.
Voor de bonden is dat onaanvaardbaar. Zij vrezen het verlies
van 1500 arbeidsplaatsen. Het steekt hen bovendien dat Deet
man geen geld wil uittrekken voor een sociaal plan. Overleg
tussen de bonden en de minister liep gisteren definitief stuk.
Deetman maakte de bonden duidelijk dat hij niet van zins is
zijn plan terug te draaien, omdat hij anders geld tekort komt,